En volgende keer zelf effe een nieuwe openenquote:Op vrijdag 7 maart 2014 14:14 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Heb nu een 100watt erin(een oude die ik als reserve heb) en nu blijft ie netjes 24c![]()
Maar goed was er vannacht niet dus weet niet hoe koud ie toen was.
Ik wel, ja. Eerst temp omhoog, dan zoutquote:Op zaterdag 8 maart 2014 01:16 schreef moussy het volgende:
Gebruiken jullie geen zout bij stip (of schimmel)?
Over kool filteren is sowieso niet echt hendig, tenzij je dus restmedicijn uit wil filteren.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 14:28 schreef moussy het volgende:
Ik heb overigens een keer een domme fout gemaakt, heul lang geleden, medicijnen er in gooien en ook over kool filteren... dan werkt het ook niet
Misschien als je met het verhogen van de temperatuur extra zuurstof toevoegt? Ik weet alleen niet of dat een eventuele schimmel of bacterie/virus stimuleert.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 13:36 schreef moussy het volgende:
Voor mn sluiers 2 gr per liter als er echt iets is, dan de volgende dag een waterwissel en 0,5 gr per liter. Maar er zijn ook mensen die veel meer zout toevoegen.
Ik had laatst een (redcap) oranda met een dotje schimmel op dr wen, na de waterwissel was nog een keer zout niet meer nodig. Temp verhogen gaat niet zo goed met sluiers, die zijn daar veel te gevoelig voor, maar in nood zou ik het wel doen denk ik.
Schijnt van niet dat extra zuurstof zin heeft, maar zo ver is het bij mij nog nooit gekomen *afklopt* sluierstaarten zijn eigenlijk gewoon piet luttige visjes die weinig kunnen hebben.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 15:28 schreef Samzz het volgende:
[..]
Misschien als je met het verhogen van de temperatuur extra zuurstof toevoegt? Ik weet alleen niet of dat een eventuele schimmel of bacterie/virus stimuleert.
Dat verbaast me niks, als je ziet hoe sluiers gekweektquote:Op zaterdag 8 maart 2014 17:35 schreef moussy het volgende:
[..]
Schijnt van niet dat extra zuurstof zin heeft, maar zo ver is het bij mij nog nooit gekomen *afklopt* sluierstaarten zijn eigenlijk gewoon piet luttige visjes die weinig kunnen hebben.
pics?quote:Op zondag 9 maart 2014 13:11 schreef Aloria het volgende:
Het is zo mooi weer, ik ga mijn rode lotus stekken. Heb een hele grote knol en die plant was echt enorm geworden.
Heb het plantje in een plastic boterbakje staan. ( puur voor het onderhoud op dit moment )
Dus ik naar buiten met het bakje.
Heb er 2 hele grote volwassen planten van de knol kunnen halen. Ook de knol heeft kleine wortels en 2 kleine blaadjes over.
Dus nu heb ik 3 rode lotussen in mijn paludarium zitten. Als het over een aantal maanden weer zo goed gegroeid is ga ik er een aantal verkopen.![]()
In mijn eerste aquarium had ik sierschelpen.. totdat ik erachter kwam dat een vis z'n kop d'r wel in kan steken maar er niet meer uit kan..quote:Op zondag 9 maart 2014 20:25 schreef Samzz het volgende:
En een vis kan zich wel klem zwemmen, ja. Maar dat doen ze niet bewust.
"In ieder geval heb ik flink gezocht op internet en het meest succesvolle middel ter bestrijding is Levamisol Hydrochloride, een bekend ontwormingsmiddel voor zoogdieren. Dit middel is bij de dierenarts te koop en als je onderbouwt waarom je het nodig hebt zul je het zonder problemen mee krijgen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 13:04 schreef the-it het volgende:
Wordt ik wakker, goh ik hoor mijn filter niet. KUT ik hoor mijn filter niet!
Is sinds half 9 de stroom uit gevallen![]()
Duurde ook nog ruim een uur voor ik na 5x bellen eindelijk een mannetje op locatie had die even de stroom kwam fixen(hele blok had geen stroom).
Temp gedaald tot 21 graden, en nu maar hopen dat er geen nitriet piek komt.
Meanwhile lijkt mijn ramirezi vrouwtje wormen te hebben ofzo, ze hangt stil, ademt snel en heb haar 1x langs een steen zien schuren.
Weet iemand een goed medicijn? Sera tremazol(oid) heb ik tot nu toe als enige kunnen vinden maar dat kost iets van 20 euro...
Nee, gewoon effe een belletje doen en uitleggen waarvoor het bedoeld is. Een beetje dierenarts doet daar niet moeilijk om.quote:Op woensdag 12 maart 2014 10:37 schreef the-it het volgende:
Thanks, moet je niet ingeschreven zijn bij een dierenarts?
Ik kwam tevens sera med professional Flagellol, een middel dat 12 euro kost
Moet daarna wel 80% waterwissel doen
Beter haal je bij een blokker/marskramer een 50 liter curverbak en doe je daar het water en vissen in, vervolgens sluit je het filter daar ook op aan. De planten kan je tussen 2 natte theedoeken bewaren. Daarna de hele bak leegmaken, dus ook alle overgebleven water, en nieuwe bodem erin. Dan weer de boel opbouwen en het opgevangen water, van die curverbak, er weer in doen. Het zou mooi zijn als je minimaal 50% van het oude water opvangt, dan zit je ook niet te kloten met opstart en alles daaromheen.quote:Op woensdag 12 maart 2014 17:13 schreef peterzx9r het volgende:
vraagje ik ga binnenkort mn grind vervangen hoe doen jullie dat water een deel eruit vissen planten eruit de rest van het water eruit dan grind eruit of doe ik dan iets verkeert
Tip! Kijk eens bij de gamma voor een speciekuip. Kost geen drol en je kan er ongeveer 90 liter in kwijt. Dat x2 en je komt al aardig in de buurt.quote:Op woensdag 12 maart 2014 17:49 schreef peterzx9r het volgende:
tnxs dat ga ik doen alleen ff 250liter water opslaan word lastig maar ga het proberen
check het vorige topic even.Ik heb dit een paar weken terug ook gedaan.Heb er een klein fotoverslagje van gemaakt.quote:Op woensdag 12 maart 2014 17:13 schreef peterzx9r het volgende:
vraagje ik ga binnenkort mn grind vervangen hoe doen jullie dat water een deel eruit vissen planten eruit de rest van het water eruit dan grind eruit of doe ik dan iets verkeert
balen manquote:Op zondag 16 maart 2014 12:02 schreef Joene het volgende:
Verdomme weer blauw-alg en draad alg , begin er ondertussen goed klaar mee te raken.
Totale blackout maar weer. voor een dag of 4. Kijken of ik het op die manier tot 1 mei een beetje schoon kan houden , zo niet .
Vissen over in reserve bakje per mei , en dan gehele bak opnieuw doen.
Ben er onderhand ff beetje klaar mee , waterwaardes zijn gewoon prima , lichtinval is ook niet het issue.... blijft eigenlijk alleen co2 over....quote:
Probeer eens Easylife Carbo.quote:Op zondag 16 maart 2014 12:17 schreef Joene het volgende:
[..]
Ben er onderhand ff beetje klaar mee , waterwaardes zijn gewoon prima , lichtinval is ook niet het issue.... blijft eigenlijk alleen co2 over....
Done. En ook al in de methode alle voedingsmiddelen voor hele week ineens erin.quote:
Hoe zit het met de nitraatgehalte (No3)? Als deze onder de 10-20 zit heb je ook kans op draadalg. Ik heb hetzelfde probleem namelijk. No3=5 en ook last van draadalg. Een te laag fosfaatgehalte brengt weer blauwalg met zich mee.quote:Op zondag 16 maart 2014 12:25 schreef Joene het volgende:
[..]
Done. En ook al in de methode alle voedingsmiddelen voor hele week ineens erin.
Ja die is wat aan de lage kant , vrijwel 0.quote:Op zondag 16 maart 2014 12:28 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Hoe zit het met de nitraatgehalte (No3)? Als deze onder de 10-20 zit heb je ook kans op draadalg. Ik heb hetzelfde probleem namelijk. No3=5 en ook last van draadalg. Een te laag fosfaatgehalte brengt weer blauwalg met zich mee.
Probeer eerst No3 op te voeren. Er nu planten bij zetten helpt niks want de huidige planten hebben al een voedingstekort.quote:Op zondag 16 maart 2014 12:30 schreef Joene het volgende:
[..]
Ja die is wat aan de lage kant , vrijwel 0.
Ik doe nu die blackout en dan ff kijken wat dit weer gaat doen. Twijfel ook om mn beplanting uit te breiden.
Nu dingen bijzetten ga ik ook zeker niet doenquote:Op zondag 16 maart 2014 12:33 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Probeer eerst No3 op te voeren. Er nu planten bij zetten helpt niks want de huidige planten hebben al een voedingstekort.
Mijn nitraatgehalte was ook te laag, eerst 5, nu is het bij de laatste meting 10. Eens kijken wat dat voor effect heeft. Opvoeren kan altijs nog. Fosfaat is bij mij netjes, nu ik iedere week een klein beetje extra toevoegquote:Op zondag 16 maart 2014 12:28 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Hoe zit het met de nitraatgehalte (No3)? Als deze onder de 10-20 zit heb je ook kans op draadalg. Ik heb hetzelfde probleem namelijk. No3=5 en ook last van draadalg. Een te laag fosfaatgehalte brengt weer blauwalg met zich mee.
ik weet het maar de vorige bak ging prima zonder CO2 maar met wat meer aandacht , eerst proberen anders toch maar CO2quote:Op zondag 16 maart 2014 20:47 schreef Aloria het volgende:
Mensen die echt een mooi beplant aquarium willen hebben , moeten co2 bij gaan voegen en lees dit eens, als je dit toevoegt en je verlichting is niet te hoog en je voegt ( bio ) co2 dan zul je als het goed is via deze methode geen alg meer krijgen. Ik heb ook nooit mijn planten goed kunnen houden , ben daarom ook overgestapt naar tanganyika aquariums. Daar mogen algen en stenen. maar ik miste mijn planten enorm dus ik ben mij nu vooral aan het inlezen in deze methode. Erg erg erg erg simpel, hopelijk werkt het ook in de praktijk, en het is nog niet eens duur als je de poeders zelf aanmaakt.
http://www.aquariumbemest(...)des/estimative-index
Het is niet alleen de co2, deze methode zorgt ervoor dat algen geen kans maken tegen op de plantenquote:Op zondag 16 maart 2014 20:49 schreef Joene het volgende:
[..]
ik weet het maar de vorige bak ging prima zonder CO2 maar met wat meer aandacht , eerst proberen anders toch maar CO2
Je doet dus een dry start ?quote:Op zondag 16 maart 2014 20:51 schreef Martinoss het volgende:
Ik dacht, ik zal ook maar eens delen waarmee ik bezig ben, want het begin is gemaakt!
We hebben nu een basic plan gemaakt en 3 soorten planten aangeschaft die we zelf gaan kweken. We kweken ze nu in het aquarium zelf aangezien het toch leeg staat. Een bodembedekker, een mos en middelhoge planten. Hopelijk gaat de bodembedekker de hele bodem bedekken op deze manier, want wanneer er 50 cm water boven staat krijg ik nooit genoeg licht bij die plant.
[ afbeelding ]
Iemand hier ervaring mee? Als ze straks het water in gaan hoop ik dat ze het overleven.
En nog twee foto's van het kleine aquarium met een heleboel 7 maanden jonge heros sevenum, chiclides uit de amazone.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ook een keer gehad, alleen daarna ook gedrup. Scheur in de bodem, midden in de nacht toen ik net met een licht bezopen kop wilde gaan slapen. Nou dan ben je ineens nuchter van de paniek.quote:Op maandag 17 maart 2014 23:04 schreef the-it het volgende:
Ik hoor opeens een gekraak uit mijn aquarium komen
Ik klop even af op mijn bureauquote:Op maandag 17 maart 2014 23:11 schreef Pistone het volgende:
[..]
Ook een keer gehad, alleen daarna ook gedrup. Scheur in de bodem, midden in de nacht toen ik net met een licht bezopen kop wilde gaan slapen. Nou dan ben je ineens nuchter van de paniek.
Dat heb ik eigenlijk nooit kunnen achterhalen, scheur begon in de linker voorhoek en was een cm of 10 lang. Maar bak is nooit verplaatst geweest en er tegenaan stoten ook niet aangezien die op een plek stond waar niemand liep. Verkoper bij de lfs had het ook in al die jaren nog vrijwel nooit gezien/gehoord. Meestal was het de kitrand die lekt maar een 'spontaan' scheurende bodem..quote:Op maandag 17 maart 2014 23:49 schreef the-it het volgende:
[..]
Ik klop even af op mijn bureau. Ik zie nu nog een dood slakje liggen, grappig. Wist niet dat ze slakjes lusten
![]()
Hoe kwam het dat je bodem opeens knapte?
Nee had gewoon een laag grind en verder alleen wat planten.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 12:17 schreef the-it het volgende:
Raar, eventueel iets van stenen die te zwaar waren?
quote:“I was at T-Rex this afternoon around 4pm when the aquarium to the right of the bar exploded. Two children were looking at the fish, but not touching the aquarium when it ruptured. I am not sure if anyone was hurt, but everyone in that section was completely soaked from head to toe. Then, the water started flowing into the ice room within a few seconds. Meals were being comped left and right. Management handled the situation very professionally, and dealt with customers in a timely manner. At one point there were 3 employees in the tank trying to save all of the fish.”
Sorry voor het weghalen van de vraag, had even gauw antwoord nodig aangezien ik al bezig was.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:38 schreef Gummiebeer het volgende:
Spons schoonmaken in een emmertje aquariumwater.
Edit: En weg was de vraag..
Okee. Is geen ramp dat je het onder de kraan hebt gespoeld. Zitten nog genoeg bacterieen in. Maar nu weet je het voor de volgende keer.quote:Op maandag 31 maart 2014 19:05 schreef Paksoi het volgende:
[..]
Sorry voor het weghalen van de vraag, had even gauw antwoord nodig aangezien ik al bezig was.heb 'm onder de kraan uitgespoeld... Dat wat jij zei was wellicht beter geweest, maar toch bedankt, weet ik het voor de volgende keer
. Hij zuigt nu weer alles netjes op
Zou bijna zeggen om er een schooltje chinese danio's in te doen maar daar is het bakkie net te klein voor. Mss iets met garnaaltjes of kreeftjes doen?quote:Op maandag 31 maart 2014 18:57 schreef Aloria het volgende:
Op de rommelmarkt een juwel aquarium van 60 cm op de kop weten te tikken voor 2 euro. Lichtkap werkt nog perfect en heb de zwarte filterbak eruit gehaald. Zo dat je zelf kunt kiezen in welke hoek je het wil zetten.
Alles flink gepoetst en een juwel stand er onder geplaatst die ik voor 7.50 heb weten te kopen.
Voor nog geen 10 euro een perfect schoon en niet lekkend aquarium met een mooie meubel erbij.
What to do doorverkopen of iets gaan verzinnen als een buiten aquarium onder het afgedekte terrasje
Kan je de uitstroom niet verlengen met een passende slang en die richten op de achterwand? Dat breekt de stroming wel wat. Filter uitzetten is een dikke no no, daarmee verpest je de opgebouwde bacterien in het filter, en bij het aanzetten blaas je alle dode bacterien weer de bak in met alle gevolgen van dien!quote:Op woensdag 2 april 2014 10:56 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik heb een vraagje:
We hebben hier sinds een paar weken een aquarium staan (60x30), na een jaar zeuren van mijn zoon. Er zitten sinds een week 8 simulans tetra in. Ze lijken het prima te doen. Alleen we hebben wat gedoe met het filter.
Het filter lijkt zoveel stroming te geven dat de visjes veel moeten schuilen. Ik heb nu het filter uit staan, en ze zwemmen veel meer rond. Ze bewegen ook minder hyper als ze stil hangen. Maar een filter lijkt me wel handig. Er zit nu een sacem gemini 100 in, met flow van 170 l/h, echt lager heb ik ze niet gezien.
Hebben jullie nog ideeën hierover?
We hadden bedacht om het filter een paar keer per dag een uurtje aan te zetten.
Of zou er een andere manier zijn om de stroming te verminderen..
(En nu ook nog even de kudde slakjes uitroeien, maar dat gaat wel lukken, want ze gaan steeds op het SpongeBob huisje zitten)
ik zie wel even, we hebben hier ook vaak jonge snoekjes in de sloot. Heb genoeg jonge guppen over. Denk dat ik een aantal kleine snoekjes in het bakje zet tot ze te groot worden. ALS is ze kan vangenquote:Op maandag 31 maart 2014 19:09 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Zou bijna zeggen om er een schooltje chinese danio's in te doen maar daar is het bakkie net te klein voor. Mss iets met garnaaltjes of kreeftjes doen?
Praat me er niet vanquote:Op woensdag 2 april 2014 19:05 schreef Aloria het volgende:
kon wel janken vandaag, stond bij de petplace even bij de visjes te kijken.
Komen er een man vrouw en kindje binnen wandelen, ze kopen een zakje grind en vragen aan de medewerkster die er al meer dan 20 jaar staat...
Mijn aquarium is altijd vies, zelfs al gooi ik er nieuw water in, hij word zo snel vuil.
De muts achter de kassa vraagt : Hoe lang branden de lampen ? Die hebben we niet..
Staat het aquarium voor het raam ? Nee achter een gordijn maar hij vangt wel wat licht op...
Man roept er gelijk achteraan oh dan verzetten we hem wel naar de andere kant van de kast.
Vrouw vraagt ook nog aan de muts , mijn sluierstaartjes happen ook naar lucht...
Dat komt omdat het water te warm is dan gaat de zuurstof eruit. Ohhh dan gooi ik er wel koud water bij ! Jaa zegt de man we hebben er ook zo'n zuurstof schelp in staan.
Gut het enige wat dat mens van de winkel had moeten zeggen, welk filter heeft u een sluierstaat heeft minstens 50 liter water nodig en een zeeer goed filtratie systeem met een goede zuurstof pomp vanwege het vele vele vervuilen wat zo'n beest doet. Tada probleem opgelost.
Maar nee warmwater en zonlicht is het probleem volgens haar...
En ik mocht daar niet komen werken omdat ik geen groene opleiding gedaan heb. Zucht![]()
![]()
Als je de snoekjes maar weer op tijd vrij laat zou dat kunnen.quote:Op woensdag 2 april 2014 19:07 schreef Aloria het volgende:
[..]
ik zie wel even, we hebben hier ook vaak jonge snoekjes in de sloot. Heb genoeg jonge guppen over. Denk dat ik een aantal kleine snoekjes in het bakje zet tot ze te groot worden. ALS is ze kan vangen
Tnx voor je antwoord!quote:Op woensdag 2 april 2014 18:03 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Kan je de uitstroom niet verlengen met een passende slang en die richten op de achterwand? Dat breekt de stroming wel wat. Filter uitzetten is een dikke no no, daarmee verpest je de opgebouwde bacterien in het filter, en bij het aanzetten blaas je alle dode bacterien weer de bak in met alle gevolgen van dien!
Er zijn wel pompjes met regelbare flow. Ik ga ervan uit dat je een interne pomp bedoelt. Dan kan je eens kijken bij Superfish http://www.aquadistri.com/nl/superfish-nl.html bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 2 april 2014 19:50 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Dan zou ik even moeten prutsen. Misschien kan ik het langs het verwarmingselement sturen, dat zou ook de stroming breken misschien.
Je kent zo geen filters met een lagere/instelbare flow?
Daar zijn de meningen ietwat over verdeeld.quote:Op woensdag 2 april 2014 19:45 schreef Samzz het volgende:
Vissen de mond piercen, uit het water trekken en dan weer teruggooien... Leuke sport.
Er zit nu inderdaad ook een interne pomp in. Die visjes zijn ook gewoon zo mini.. Die hebben al snel last van tegenwindquote:Op woensdag 2 april 2014 19:55 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Er zijn wel pompjes met regelbare flow. Ik ga ervan uit dat je een interne pomp bedoelt. Dan kan je eens kijken bij Superfish http://www.aquadistri.com/nl/superfish-nl.html bijvoorbeeld.
preciesquote:Op woensdag 2 april 2014 20:03 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen ietwat over verdeeld.Ik kan jou wel gaan vervelen met linkjes naar onderzoeken. En zelf heb ik daar ook mijn bedenkingen over, maar neem van mij aan dat ik met respect de gevangen vis behandel. Als ik wondjes zie, al dan niet door mij veroorzaakt, behandel ik die meteen met correcte medicijnen.
En laten we eerlijk wezen, sommige mensen vinden de aquariahobby ook maar raar, vreemd en dierenmishandeling.. gelukkig weten de serieuze liefhebbers wel beter.![]()
die aquaflow 50 geeft een uur een golfslagbad in je aquarium, niet schrikken dat zakt al snel af, zijn wel fijne dingetjes voor in kleine bakjes. (vind ik)quote:Op woensdag 2 april 2014 19:55 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Er zijn wel pompjes met regelbare flow. Ik ga ervan uit dat je een interne pomp bedoelt. Dan kan je eens kijken bij Superfish http://www.aquadistri.com/nl/superfish-nl.html bijvoorbeeld.
op dit moment is het gesloten tijd voor snoek: je mag ze nu dus niet meenemen.quote:Op woensdag 2 april 2014 19:07 schreef Aloria het volgende:
[..]
ik zie wel even, we hebben hier ook vaak jonge snoekjes in de sloot. Heb genoeg jonge guppen over. Denk dat ik een aantal kleine snoekjes in het bakje zet tot ze te groot worden. ALS is ze kan vangen
Ik geloof dat we iets werkends hebben geknutseld.. Een flexibele pvc pijp, die op het hoekje achter het waterfilter gericht is. De visjes zwemmen weer blij rond..quote:Op woensdag 2 april 2014 18:03 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Kan je de uitstroom niet verlengen met een passende slang en die richten op de achterwand? Dat breekt de stroming wel wat. Filter uitzetten is een dikke no no, daarmee verpest je de opgebouwde bacterien in het filter, en bij het aanzetten blaas je alle dode bacterien weer de bak in met alle gevolgen van dien!
Niemand die er achter komt, vang ze achter bij ons in de tuin.quote:Op donderdag 3 april 2014 08:50 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
op dit moment is het gesloten tijd voor snoek: je mag ze nu dus niet meenemen.
In juni mag je weer
(hier ook sportvisser en aquariumhouder)
als iemand er wel achter komt kost het je 140 euro per visjequote:Op donderdag 3 april 2014 16:37 schreef Aloria het volgende:
[..]
Niemand die er achter komt, vang ze achter bij ons in de tuin.
Dan maar de salamandersquote:Op donderdag 3 april 2014 16:41 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
als iemand er wel achter komt kost het je 140 euro per visje
mooi hoor, waarom heb je trouwens voor deze bodem gekozen?quote:Op zondag 6 april 2014 19:37 schreef peterzx9r het volgende:
[ afbeelding ]
das voor
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
tydens
[ afbeelding ]
na
Forum Opties | |
---|---|