Dit herken ik wel. De begrafenis en alles wat daarvoor gebeurt is vaak heel emotioneel, met toespraken etc. Als de kist eenmaal in de grond is gezakt en er een receptie oid is, heb ik het emotionele al achter me gelaten. Bij mijn oma's was de receptie na afloop ook verrassend genoeg best gezellig, helemaal niet droevig. Een beetje het idee van het is afgesloten, nu moeten we weer verder.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 01:42 schreef Demon_from_heaven het volgende:
Nu moet ik wel zeggen dat ik de dood opzich niet zo erg confronterend vind en het bij mij vrij snel weer uit mijn gedachte verdwijnt. Ook bij mensen die erg dichtbij staan, uiteindelijk gaat het leven voor ieder ander wel weer door.
Wow, wat heftig zeg.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:07 schreef trovey het volgende:
Ouders en grootouders al weggebracht( en uiteraard wat verder van je afstaande familie en (oudere) kennissen/vrienden, dat komt vanzelf met het ouder worden), ouders en één grootouder als (jong) volwassene. Het went vanzelf maar blijft kut.Ik kan nog steeds een beetje jaloers worden als ik vrouwen van mijn leeftijd in de stad zie, gezellig met hun moeder winkelen
....om maar een voorbeeld te noemen.
Dit jaar alweer 25 en17 jaar geleden en de laatste grootouder 13 jaar geleden, stel me wel eens voor hoe mijn ouders er nu zouden hebben uitgezien als bejaarde mensen maar blijft heel moeilijk om je dat voor te stellen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:11 schreef Moira. het volgende:
[..]
Wow, wat heftig zeg.
Allebei je ouders
Kut idd, maar je draagt gelukkig nog herinneringen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:24 schreef trovey het volgende:
[..]
Dit jaar alweer 25 en17 jaar geleden en de laatste grootouder 13 jaar geleden, stel me wel eens voor hoe mijn ouders er nu zouden hebben uitgezien als bejaarde mensen maar blijft heel moeilijk om je dat voor te stellen.
Uiteraard, had mijn ouders alleen een langer leven gegund en mijn oma een beter einde, dat overlijden van haar tweede dochter en haar schoonzoon (die ze als haar zoon beschouwde) en het gelijktijdig ernstig ziek zijn met kans op overlijden van haar enige overgebleven kind heeft haar in de laatste jaren gesloopt, werd er ook niet beter op toen ik ook nog chronisch ziek werd. Ze was geestelijk en lichamelijk gebroken toen ze stierf, daarom zei ik ook dat het voor ouders slopender is om een kind of meerdere kinderen te verliezen dan voor een kind om zijn ouder(s) te verliezen omdat dat gewoon de juiste volgorde is, zo moet het uiteindelijk zijn.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:27 schreef Keith_Bakker het volgende:
[..]
Kut idd, maar je draagt gelukkig nog herinneringen.
Ergste lijkt mij dat je ze nooit gekend hebt, want dan begin je het leven helemaal alleen..
Kan ik me heel goed voorstellen, ik was ook bij mijn oma toen ze stierf na een paar dagen bij haar gewaakt te hebben.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:37 schreef Amarantha het volgende:
Ik was erbij toen mijn oma doodging, toen was ik 16. Ik heb haar haar laatste adem uit zien blazen. Ik wist dat ze op dat moment dood zou gaan maar ik wou de kamer niet uit
Het gaf mij gek genoeg een stukje rustquote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:38 schreef trovey het volgende:
[..]
Kan ik me heel goed voorstellen, ik was ook bij mijn oma toen ze stierf na een paar dagen bij haar gewaakt te hebben.
Hier precies hetzelfde verhaal en het was het laatste wat ik voor haar kon doen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:55 schreef Amarantha het volgende:
[..]
Het gaf mij gek genoeg een stukje rustIk vond het fijn dat ik er bij mocht/kon zijn toen oma haar laatste adem uitblies. Het ging ook al 2 weken heel slecht met haar dus het was sowieso alleen maar beter voor haar
Jeetjequote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:57 schreef Strani het volgende:
Goed topic static.
Ik heb het een aantal keer meegemaakt, maar het maakte (logischerwijs) de meeste indruk toen mijn vader onverwacht (voor mij) overleed. Ik was toen 13 en dat is inmiddels alweer 19 jaar geleden. De dag zelf was heel onwerkelijk. Ik zat in de Franse les en werd ineens uit de klas gehaald door de rector. Die vertelde mij vervolgens wat er aan de hand was.
Een topic als dit herinnert me eraan dat je nooit weet wat voor ervaringen of pijn de mensen die je tegenkomt wellicht kunnen hebben. We lopen soms tegen elkaar te zieken op fora als deze maar er zit zo veel meer achter die façades.
Ik ging er vrij nuchter mee om, eerlijk gezegd. Het is misschien daarom later nog wel eens teruggekomen maar ik reageerde op een voor mij natuurlijke wijze.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:58 schreef Amarantha het volgende:
[..]
JeetjeIk kan me echt niet voorstellen hoe ik zou reageren als één van mijn ouders komt overlijden en dan ook nog zo jong.. ik zal alles bij elkaar gillen en tieren.
Je bent compleet verdoofd als het zo onverwacht gebeurd, was ik althans wel.....echt een compleet leeg hoofd en alles gaat op de automatische piloot, Later bij de ziekte en het sterven van mijn vader (heeft in totaal een maand of 6 geduurd) ging duidelijk ook de automatisch piloot weer aan, blijkbaar een manier voor je geest om die tijd door te komen zonder er aan onderdoor te gaan. Realiseer me nu wel dat ik kort daarna toch wat aparte dingen heb gedaan die duidelijk met een verwerkingsproces te maken hebben gehad.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:58 schreef Amarantha het volgende:
[..]
JeetjeIk kan me echt niet voorstellen hoe ik zou reageren als één van mijn ouders komt overlijden en dan ook nog zo jong.. ik zal alles bij elkaar gillen en tieren.
Zelfde ervaring dus hier. Nadat mijn rector vertelde dat m'n vader wellicht overleden was, vroeg ik in alle kalmte of ik even naar huis kon bellen. Die dag zelf heb ik ook niet gehuild, zelfs niet van de schok.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 03:09 schreef trovey het volgende:
[..]
Je bent compleet verdoofd als het zo onverwacht gebeurd, was ik althans wel.....echt een compleet leeg hoofd en alles gaat op de automatische piloot, Later bij de ziekte en het sterven van mijn vader (heeft in totaal een maand of 6 geduurd) ging duidelijk ook de automatisch piloot weer aan, blijkbaar een manier voor je geest om die tijd door te komen zonder er aan onderdoor te gaan. Realiseer me nu wel dat ik kort daarna toch wat aparte dingen heb gedaan die duidelijk met een verwerkingsproces te maken hebben gehad.
quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:06 schreef Moira. het volgende:
ze kwam bij de crematie binnen in haar trouwjurk en ipv slappe cake aten ze de bruidstaart..
Overlevingstechniek van de natuur blijkbaar.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 03:13 schreef Strani het volgende:
[..]
Zelfde ervaring dus hier. Nadat mijn rector vertelde dat m'n vader wellicht overleden was, vroeg ik in alle kalmte of ik even naar huis kon bellen. Die dag zelf heb ik ook niet gehuild, zelfs niet van de schok.
Dit is gewoon zo fucked up, maar iedereen moet het meemaken. En ik zal het (als de goede volgorde ons gegeven is) ook zo moeten doen. Ik hoop dat ik er tegen die tijd klaar voor ben. Eerst nog 3 van de 4 grootouders te gaan.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 03:27 schreef Sheriam het volgende:
Mijn ouders zijn allebei overleden. Mijn vader al meer dan 20 jaar geleden, hij was 59 en ik 22. Hij lag in het ziekenhuis na een zware operatie, en is aan de complicaties overleden, een week of meer er na. Dat was heel vreemd, bijna alsof het iemand anders gebeurde ofzo, ik bleef tot het laatst hopen dat hij de infectie toch nog te boven zou komen.. en toen lag hij daar aan al die apparaten, en werd hij ook door de medewerkers van het ziekenhuis afgelegd enzo, nadat mijn moeder en ik afscheid van hem hebben genomen op de IC zagen we hem in het rouwcentrum pas weer. We zaten ook nog eens in Duitsland want dat was de enige plek waar ze die moeilijke operatie indertijd uitvoerden, dus we moesten inpakken in het hotel en met de trein terug enzo, was echt bijna surrealistisch. Gelukkig was er een goede vriend van mijn vader gekomen die bij ons is gebleven op de terugreis. Maar ook het regelen van de begrafenis enzo, heb ik allemaal maar wat over me heen laten komen, en m'n moeder heeft het meeste daadwerkelijke regelwerk gedaan, de beslissingen genomen over de crematie enzovoort.
Mijn moeder is pas vorig jaar overleden, zij is 80 geworden, en ik heb de laatste maanden voor haar gezorgd (wel met thuishulp en 24uurs zorg op het laatst).Uiteindelijk was ik er ook bij toen ze overleed. Het was heel moeilijk en verdrietig, maar ook goed omdat ze al zo erg ziek was, de laatste weken waren heel zwaar.. zo kon het ook niet verder. Ze is thuis opgebaard en dat was dan juist weer mooi en goed, na die moeilijke ziekte. Van te voren dacht ik ook, ik ga kapot, maar als het gebeurd en je bent zelf degene die de boel moet regelen, dan ga je dat toch doen en dan gaat het ook, tenminste bij mij. Zelfs op de begrafenis nog gesproken, hoewel ik het stukje wat ik wilde zeggen had uitgeprint en aan een goede vriendin had gegeven, zodat als ik niet uit mijn woorden zou kunnen komen, zij het had kunnen overnemen. Maar dat was uiteindelijk niet nodig en het was een mooi afscheid, ben zelfs nog mee gegaan naar de crematie-oven.
Eigenlijk was het nog bijna 'makkelijker' dan bij begrafenissen van anderen, bij mijn moeder had ik het zo geregeld als wij het wilden, en had ik ook een soort van 'wat te doen', het regelen enzo. Bij een ander, bijvoorbeeld pas die vriend van mijn vader, zit je echt alleen maar te luisteren naar de toespraken en dan moet ik bijna nog meer huilen.
Dit idd.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 03:08 schreef Logical het volgende:
Het geeft inderdaad een heel sterk perspectief op dit leven. Wat je ook vergaart, je laat het allemaal achter. Tot die tijd, zijn de dingen die je doet, ervaart, waar je van geniet met de mensen om je heen eigenlijk het enige van blijvende waarde.
Als je zelf alles moet regelen dan ben je er minder bewust mee bezig,alles gaat op de automatische piloot en je bent maar half overal bij aanwezig. Het gaat min of meer langs je heen. Ik denk dat het nog veel erger is als het plotseling gebeurt, maar dat heb ik niet meegemaakt, mijn ouders zijn allebei maandenlang erg ziek geweest en we wisten al dat het een aflopende zaak was (mijn vader is overleden in mei 2010 en mijn moeder in maart 2011). Verder heb ik iemand die ik als derde oma beschouwde verloren een jaar of 7, 8 geleden en mijn tante een jaar of vijf geleden. Dat was wel een plotseling overlijden maar ze was al dik in de 70 en mankeerde al jaren van alles.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 03:27 schreef Sheriam het volgende:
Mijn ouders zijn allebei overleden. Mijn vader al meer dan 20 jaar geleden, hij was 59 en ik 22. Hij lag in het ziekenhuis na een zware operatie, en is aan de complicaties overleden, een week of meer er na. Dat was heel vreemd, bijna alsof het iemand anders gebeurde ofzo, ik bleef tot het laatst hopen dat hij de infectie toch nog te boven zou komen.. en toen lag hij daar aan al die apparaten, en werd hij ook door de medewerkers van het ziekenhuis afgelegd enzo, nadat mijn moeder en ik afscheid van hem hebben genomen op de IC zagen we hem in het rouwcentrum pas weer. We zaten ook nog eens in Duitsland want dat was de enige plek waar ze die moeilijke operatie indertijd uitvoerden, dus we moesten inpakken in het hotel en met de trein terug enzo, was echt bijna surrealistisch. Gelukkig was er een goede vriend van mijn vader gekomen die bij ons is gebleven op de terugreis. Maar ook het regelen van de begrafenis enzo, heb ik allemaal maar wat over me heen laten komen, en m'n moeder heeft het meeste daadwerkelijke regelwerk gedaan, de beslissingen genomen over de crematie enzovoort.
Mijn moeder is pas vorig jaar overleden, zij is 80 geworden, en ik heb de laatste maanden voor haar gezorgd (wel met thuishulp en 24uurs zorg op het laatst).Uiteindelijk was ik er ook bij toen ze overleed. Het was heel moeilijk en verdrietig, maar ook goed omdat ze al zo erg ziek was, de laatste weken waren heel zwaar.. zo kon het ook niet verder. Ze is thuis opgebaard en dat was dan juist weer mooi en goed, na die moeilijke ziekte. Van te voren dacht ik ook, ik ga kapot, maar als het gebeurd en je bent zelf degene die de boel moet regelen, dan ga je dat toch doen en dan gaat het ook, tenminste bij mij. Zelfs op de begrafenis nog gesproken, hoewel ik het stukje wat ik wilde zeggen had uitgeprint en aan een goede vriendin had gegeven, zodat als ik niet uit mijn woorden zou kunnen komen, zij het had kunnen overnemen. Maar dat was uiteindelijk niet nodig en het was een mooi afscheid, ben zelfs nog mee gegaan naar de crematie-oven.
Eigenlijk was het nog bijna 'makkelijker' dan bij begrafenissen van anderen, bij mijn moeder had ik het zo geregeld als wij het wilden, en had ik ook een soort van 'wat te doen', het regelen enzo. Bij een ander, bijvoorbeeld pas die vriend van mijn vader, zit je echt alleen maar te luisteren naar de toespraken en dan moet ik bijna nog meer huilen.
Ik prijs mezelf gelukkig dat ik dit (nog) niet moet mee maken.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 03:54 schreef EricOscuro het volgende:
Ik heb de dood al veel te vaak van dichtbij meegemaakt... ik ben de tel inmiddels al kwijtgeraakt.
Sommigen waren familie (9 personen waaronder opa;s en oma's en ooms en tantes)... vrienden of goede bekenden en exen van vroeger (en ik ben pas 44) etcetera... ik denk dat de teller inmiddels wel op 60 staat (en dan heb ik het alleen nog over degenen waarvan ik het weet) en die me echt na stonden.
Tegelijkertijd ben ik blij dat nog niemand van het gezin waarin ik ben opgegroeid al is gestorven. Mijn moeder is al enkele keren langs het randje van de dood gegaan. Zelf heb ik mijn eigen dood ook enkele keren in de ogen gekeken.
Gelukkig heb ik mijn beide ouders nog en mijn jongere broer en zijn familie nog... maar ik besef me wel hoe dicht mijn moeder bij haar dood was door kanker.
En ja, hoe ga je er mee om?
Denk je dat er een universeel antwoord bestaat? Dat bestaat er niet... gelukkig niet! En misschien moet je je daaraan vasthouden, dat er gelukkig geen universeel antwoord bestaat. Wees blij dat we allemaal verschillend rouwen om onze moeders. Dat geen enkele moeder hetzelfde is, want we zullen vooral rouwen om de dingen die we liefhadden aan onze moeders (en anderen).
En zodra we verder in ons rouwproces komen, des te minder verdriet we hebben als we denken aan de mooie kanten aan de overledene... of de leuke momenten. Er blijft altijd een soort van leegte, maar het wordt naderhand altijd ingevuld door een ander gevoel; een gevoel waarbij de lach en een traan elkaar steeds meer in evenwicht gaan houden. Geen liefde zo groot, als wanneer de lach en een traan elkaar in evenwicht houden.
En soms duurt het slechts een paar maanden, soms een paar jaar... maar je zult zien dat de lach beetje bij beetje (en soms tergend langzaam, maar wel gestaag) aan terrein windt.
En dat is wat ik jou wil meegeven...
En nog een andere tip, die mij persoonlijk enorm geholpen heeft... schrijf de overledene een brief. Bewaar deze een paar dagen, herlees dit nog eens tot je hierover tevreden bent... en verbrand deze brief dan (op het graf of op een plaats waarbij je je met de overledene verbonden voelt).
Ik geloof niet serieus in God of zo... maar dichter kon ik niet tot een van mijn beste vriendinnen komen die zelfmoord had gepleegd. In elk geval de rook trok naar boven... naar het onbekende, zoals de dood ook is.
En daardoor vond ik grotendeels rust. Nooit helemaal... maar voor mij heeft dit mijn rouwproces versneld.
Ik hoop dat jij voor jezelf ook een soort van persoonlijke ceremonie vind om TZT een goed begin met de rouwverwerking te starten voor jouw moeder.
Maar de beste tip die ik je kan geven is jouw moeder nu al te laten weten hoeveel je van haar houdt! Nu en elke keer dat je haar bezoekt of thuis komt. En ga nooit weg zonder dat je haar (al dan niet woordelijk) hebt laten weten hoeveel je van haar houdt!
Ik wens je veel goeds, voor jou en jouw moeder! En moge jij en jouw moeder nog vele jaren in goede gezondheid doorgaan met leven!
Het beste gewenst!
Eric.
quote:
Je gaat wel de betrekkelijkheid van het leven en de dingen erin beter zien, zeker als je, zoals ik, dan zelf ook nog lichamelijke opdonder krijgt. Ik leef in het nu, niet in het verleden en ook niet in de toekomst omdat ik gezien heb hoe snel het allemaal kan veranderen. Ik heb ook zelden haast meer en geniet van de kleine dagelijkse dingen die er gebeuren.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 03:53 schreef kapiteintje het volgende:
Ga je ook echt 'voller' leven als je meemaakt dat je ouders sterven?
Ja, echt bizar. Het hield maar niet op, elke maand weer één.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 03:57 schreef heiden6 het volgende:
[..]![]()
In zo'n korte tijd drie van zulke jonge mensen... wtf?
Sommige dingen zijn niet te begrijpen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 04:01 schreef Moira. het volgende:
[..]
Ja, echt bizar. Het hield maar niet op, elke maand weer één.
Van die jonge mensen waar je gewoon nog mee hoort af te kunnen spreken.
Zo fucking zonde, ze waren stuk voor stuk intelligente vrolijke geliefde mensen met veel potentie. Alledrie klaar om hun stempel op deze aardbol te zetten.
Zo jammer dat ze dat zelf niet zagen
Toch iets moois dat je haalt uit zoiets tragisch. Het leven is zoiets ongrijpbaars, mensen staan daar zelden bij stil, terwijl het hun bestaan definieert. Bizar eigenlijk. Haasten haasten haasten om de tijd die je leven is voor geld in te wisselen zodat je kunt leven.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 04:00 schreef trovey het volgende:
[..]
Je gaat wel de betrekkelijkheid van het leven en de dingen erin beter zien, zeker als je, zoals ik, dan zelf ook nog lichamelijke opdonder krijgt. Ik leef in het nu, niet in het verleden en ook niet in de toekomst omdat ik gezien heb hoe snel het allemaal kan veranderen. Ik heb ook zelden haast meer en geniet van de kleine dagelijkse dingen die er gebeuren.
Alles wat je niet doodt maakt je sterker.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 04:03 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Toch iets moois dat je haalt uit zoiets tragisch. Het leven is zoiets ongrijpbaars, mensen staan daar zelden bij stil, terwijl het hun bestaan definieert. Bizar eigenlijk.
Ja, ik heb daar op zich ook wel ervaring mee, maar niet in de zin van personen die dood gaan. Toch zie ik wel de relativiteit van het leven al in.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 04:05 schreef trovey het volgende:
[..]
Alles wat je niet doodt maakt je sterker.
Ik probeer altijd wat goeds te halen en te leren uit de beroerde dingen die me in het leven zijn overkomen, denk ook dat dat de beste manier is om er mee om te gaan, zo leer je je hele leven door.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 04:06 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Ja, ik heb daar op zich ook wel ervaring mee, maar niet in de zin van personen die dood gaan. Toch zie ik wel de relativiteit van het leven al in.
Ben ik totaal met je eens. Helaas gaat er vaak tijd overheen voor mensen zien dat je er iets uit moet leren in plaats van wrok jegens het leven koesteren. Niemand is jou wat schuldig. Het is wat jij er van maakt. Ongeacht de omstandigheden. Hoe hard het ook is.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 04:08 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik probeer altijd wat goeds te halen en te leren uit de beroerde dingen die me in het leven zijn overkomen, denk ook dat dat de beste manier is om er mee om te gaan, zo leer je je hele leven door.
Dat heb ik juist totaal omgekeerd ervaren, bij mijn vader ging het juist erg langs me heen omdat ik het niet zelf hoefde te regelen, en bij mijn moeder heb ik alles absoluut niet op de automatische piloot geregeld, maar heel bewust. Heb ook veel opgeschreven enzo, een dagboek bijgehouden die laatste maanden en dergelijke.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 03:53 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als je zelf alles moet regelen dan ben je er minder bewust mee bezig,alles gaat op de automatische piloot en je bent maar half overal bij aanwezig. Het gaat min of meer langs je heen.
Het leven is een feest....je moet alleen wel zelf de slingers ophangenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 04:11 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Ben ik totaal met je eens. Helaas gaat er vaak tijd overheen voor mensen zien dat je er iets uit moet leren in plaats van wrok jegens het leven koesteren. Niemand is jou wat schuldig. Het is wat jij er van maakt. Ongeacht de omstandigheden. Hoe hard het ook is.
Nee, niet echt.. Ik denk dat ik dat nog meer heb als er mensen van mijn leeftijd sterven, dan krijg je die wakeup call, het kan jou ook gebeuren, dat soort dingen..quote:Op dinsdag 14 januari 2014 03:53 schreef kapiteintje het volgende:
Ik ben ook blij dat jij dit nooit hebt moeten meemaken! Niemand zou dit moeten meemaken... maar het gebeurt wanneer het gebeurt.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 03:56 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Ik prijs mezelf gelukkig dat ik dit (nog) niet moet mee maken.
Energie is nooit eindig.
quote:Op dinsdag 14 januari 2014 04:25 schreef EricOscuro het volgende:
[..]
Ik ben ook blij dat jij dit nooit hebt moeten meemaken! Niemand zou dit moeten meemaken... maar het gebeurt wanneer het gebeurt.
En er is niets dat je er aan kunt doen. We zijn geen Goden. We kunnen niet alles weten... we zijn slechts mensen. Het enige dat we hiervan kunnen leren, is om te rouwen, en hoe hard het ook is... eerder verder gaan met ons leven.
En ja zelfs daar kleven voordelen aan... en in mijn geval is dat ik eerder leerde rouwen. Zelfs beter leerde te rouwen voor een bijna leeftijdsgenote van wie ik erg veel hield, een van mijn beste vriendinnen voor 20 jaar (en waarmee ik ooit even gegaan ben).
Zou mijn moeder overlijden, dan ben ik geheid een hele lange tijd kapot. Zij is de enige die mij kent al voor mijn geboorte. Niemand kent mij langer en beter.. Ik zou het erg zwaar mee hebben, maar waarschijnlijk minder zwaar dan wanneer ik niet eerder zovele dierbaren verloren had (hoop ik).
Maar ik kom tegenwoordig elke week een paar uurtjes bij mijn ouders en heb nu de kans mijn ouders stukje bij beetje te zeggen wat ik ze altijd wilde zeggen.
Ook toen mijn moeder opgegeven was door de artsen, heb ik veel met haar verteld... grotendeels al verteld wat ik haar zou vertellen als ze op sterven na dood zou liggen.
Ik heb haar verteld hoeveel ik van haar hield, maar ook dat ze zelf moest beslissen wanneer haar ziekte haar teveel zou worden. En dat ze niet onnodig moest gaan lijden als het van mij zou afhangen. Dat zij haar eigen moment zou moeten kiezen wanneer ze het leven niet meer aan zou kunnen.
Gelukkig genas ze, en misschien kan ze nog wel 20 jaar mee (de leeftijd die haar vader en moeder hebben bereikt).
Maar ze weet in elk geval hoeveel ik van haar hou... en dat ik uitzichtloos lijden van haar wil voorkomen.... Moge het de komende 15 tot 20 jaar ons bespaard blijven.. maar als het wel gebeurt, dan heb ik mijn zegje gedaan. En ook dat alleen helpt mij... tot waar het dan ook leidt.
Praat hier met iemand over, want dit is niet gezond.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 07:58 schreef Maharajah het volgende:
Het enige wat ik eng vind is de dood. Ik ben gek genoeg naarmate ik ouder ben geworden (nu 24) banger geworden voor het verlies van m'n oudere bv. Dat is letterlijk mijn allergrootste angst. Ik weet ook niet hoe dit ontstaan is, maar bbrrrrr.. Ben er zo bang voor dat het bijna obsessief is. Denk er bijna elke dag wel over na en kom er niet vanaf =/
Echt? 'Gaaf' is dan mijn reactie, hoewel dat wat vreemd klinkt.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:19 schreef Re het volgende:
ik ben opgegroeid in een rouwkamer, 20 jaar lang dus ik heb wel aan een paar duizend kisten gestaan, en dat veranderd je kijk wel moet ik zeggen. Natuurlijk ook aan de kist gestaan van voor mij belangrijke mensen, mijn grootouders, schoonvader en vrienden en dan kun je er alleen maar zijn voor anderen en hun steunen in hun emotie
zo is dat.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:19 schreef Re het volgende:
ik ben opgegroeid in een rouwkamer, 20 jaar lang dus ik heb wel aan een paar duizend kisten gestaan, en dat veranderd je kijk wel moet ik zeggen. Natuurlijk ook aan de kist gestaan van voor mij belangrijke mensen, mijn grootouders, schoonvader en vrienden en dan kun je er alleen maar zijn voor anderen en hun steunen in hun emotie
mijn moeder was rouwkamerbedienste zoals dat toen nog werd genoemd en we woonde in het huis waar de rouwkamer was, de kelder was de koelruimte en de begane grond de rouwkamer, wij leefde op de eerste en tweede verdieping. Ik hielp mijn moeder altijd in de kelder, schoonmaken van glazen oplegbladen, helpen met de bloemen arrangeren rond de kist, aanwezig zijn als de arts de kist verzegelde en nog veel meer (mijn opa was ooit begonnen met werken in een rouwkamer). Verder legde mijn moeder altijd de doden af (uit en aankleden, mooi maken zoals ze in het leven waren), beslissingen maken over open of gesloten kist (ja gebaseerd meestal op de staat van het lichaam)quote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:28 schreef trui het volgende:
Hoezo ben je opgegroeid in een rouwkamer, Re?
Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:18 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Nogmaals, voor een buitenstaander is dat misschien heel cru om te horen, maar het is op de een of andere manier een hele opluchting omdat ze eindelijk van die afgrijselijke pijn af was.
Bij mijn moeder was dat plan B als euthanasie niet goed gekeurd werd. De dokter zei ook dat dat best moeilijk is, zeker als het heel lang duurt. Wat soms best kan gebeuren.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:47 schreef Mystikvm het volgende:
Mijn moeder had gekozen voor palliatieve sedatie, maar het laatste waar ik zin in had was een beetje aan de bedrand zitten, wachten tot ze zou overlijden. Dat zou voor mij helemaal niets toegevoegd hebben.
Ik had het al met mijn moeder voorbesproken, ook bij haar was er misschien sprake geweest van euthanasie, maar ook daar had ik niet bij willen zijn. Mijn laatste herinnering aan mijn moeder mag er niet één zijn waar ze dood ligt te gaan.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:49 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Bij mijn moeder was dat plan B als euthanasie niet goed gekeurd werd. De dokter zei ook dat dat best moeilijk is, zeker als het heel lang duurt. Wat soms best kan gebeuren.
ik had er ook niet aan moeten denken eerlijk gezegd.
Goed dat je in ieder geval hebt gedaan wat je zelf wil. Mensen moeten het maar respecteren als je deze keuze maakt. Ik vond het juist wel fijn om er bij te zijn, zo zie je maar weer hoe verschillend het allemaal kan zijn. Ik heb niet alles teruggelezen maar is het lang geleden?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:54 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik had het al met mijn moeder voorbesproken, ook bij haar was er misschien sprake geweest van euthanasie, maar ook daar had ik niet bij willen zijn. Mijn laatste herinnering aan mijn moeder mag er niet één zijn waar ze dood ligt te gaan.
Ik heb daar nogal wat kritiek op gehad van vrienden, zo van "ja, maar doe het dan voor haar!", of, "Zo'n intiem moment moet je bij zijn!". Maar uiteindelijk zou ik overblijven, en zij overlijdt. Ik heb de herinnering, zij niet. Dat wilde ik liever niet.
Het is me zeker in de ziekteperiode van mijn moeder opgevallen hoe weinig inlevingsvermogen mensen eigenlijk hebben. Als je iets anders doet dan zij, dan ben je egoïstisch, raar of wordt het in het geheel niet begrepen. Goed, genoeg geklaagd
Nee, was in maart afgelopen jaar.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:56 schreef Chase_Utley het volgende:
[..]
Goed dat je in ieder geval hebt gedaan wat je zelf wil. Mensen moeten het maar respecteren als je deze keuze maakt. Ik vond het juist wel fijn om er bij te zijn, zo zie je maar weer hoe verschillend het allemaal kan zijn. Ik heb niet alles teruggelezen maar is het lang geleden?
Misschien heeft het ook wel een beetje te maken met hoe je denkt over leven na de dood. Wij waren er als gezin van overtuigd (en nog) dat het leven hierna niet ophoudt. Het was een overgang van het ene leven naar het andere, en dat hebben we meegemaakt. Ik vond het heel heilzaam ergens om die rust te zien. Mijn moeder ging ook vol overtuiging.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:54 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik had het al met mijn moeder voorbesproken, ook bij haar was er misschien sprake geweest van euthanasie, maar ook daar had ik niet bij willen zijn. Mijn laatste herinnering aan mijn moeder mag er niet één zijn waar ze dood ligt te gaan.
Wat vrienden zeggen, dat "telt" inderdaad niet zo. Je moet je er zelf comfortabel bij voelen.quote:Ik heb daar nogal wat kritiek op gehad van vrienden, zo van "ja, maar doe het dan voor haar!", of, "Zo'n intiem moment moet je bij zijn!". Maar uiteindelijk zou ik overblijven, en zij overlijdt. Ik heb de herinnering, zij niet. Dat wilde ik liever niet.
Wat ik er van geleerd heb is dat je je als buitenstaander gewoon écht niet kunt voorstellen hoe het is in zo'n situatie. Ik blijk achteraf ook gewoon helemaal niet geweten te hebben hoe het voelt als je een ouder verliest. Daar praat ik nu wel eens over met anderen die dat ook hebben, en die beamen dat.quote:Het is me zeker in de ziekteperiode van mijn moeder opgevallen hoe weinig inlevingsvermogen mensen eigenlijk hebben. Als je iets anders doet dan zij, dan ben je egoïstisch, raar of wordt het in het geheel niet begrepen.
Daar heb ik lang over nagedacht. Of ik nou liever had dat ik het van te voren wist (ik wist wekenlang dat het definitief ging gebeuren), of dat ik liever had dat het plotseling was.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:58 schreef PBateman1978 het volgende:
Mijn moeder was er gewoon van de ene op de andere dag niet meer.
Ik heb me altijd afgevraagd wat nou erger was. Het aan zien komen of het plotseling overlijden. Volgens mij maakt het uiteindelijk niet uit, de herinneringen blijven.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:58 schreef PBateman1978 het volgende:
Mijn moeder was er gewoon van de ene op de andere dag niet meer.
Ik ben overtuigd van een leven na de dood.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:02 schreef Mystikvm het volgende:
Dat is ergens ook de reden dat ik bang ben om dood te gaan. Ik "weet" dat er na de dood niets meer is. Dan is het zuur om te sterven.
Ik ben niet bang om te sterven, ik ben alleen bang om te vroeg te sterven.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:07 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Ik ben overtuigd van een leven na de dood.
Daarbij hanteer ik maar als regel dat het mijn leven makkelijker maakt, en als het achteraf niet zo blijkt te zijn heb ik er ook geen last van. Ik ben ook niet zo bang om te sterven. Ik heb er nog helemaal geen zin in, maar dat is een ander verhaal.
Overigens zit de overtuiging natuurlijk veel dieper, maar dat is het onderwerp niet.
Afgelopen jaar voor het eerst een dode in het echt gezien: Mijn oma.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 01:37 schreef static het volgende:
Heb je wel eens aan de doodskist van iemand gestaan? Hoe ging dat? Was dat bij je familie? Ouders?
Mijn vader is gestorven toen ik 10 was, niet veel van meegemaakt dus. Maar ben als de dood (leuk gevonden) als ik afscheid moet nemen van mijn moeder. Hoop dat haar einde komt door ouderdom, maar hoe ga je daar in godsnaam mee om? Ik kan mezelf alleen maar de rest van mijn leven in verdriet voorstellen.
Ik ook hoor, de moeder van een vriend is nml. pas overleden na ziek te zijn geweest, hij heeft er dus naartoe kunnen leven.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:02 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Daar heb ik lang over nagedacht. Of ik nou liever had dat ik het van te voren wist (ik wist wekenlang dat het definitief ging gebeuren), of dat ik liever had dat het plotseling was.
Ik kies voor 1.
Ik heb afscheid kunnen nemen, ik was helemaal rond met mijn moeder (we hadden alles besproken), we hebben dat goed kunnen doen.
Ineens lijkt me echt afschuwelijk.
Dat afscheid nemen is een valide punt. Je hebt echter je moeder ook geen pijn zien lijden. Lastige keuze hoor.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:09 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Ik ook hoor, de moeder van een vriend is nml. pas overleden na ziek te zijn geweest, hij heeft er dus naartoe kunnen leven.
Persoonlijk denk ik dat het nog erger is als je het niet aan hebt zien komen, ik heb nml. geen afscheid kunnen nemen bv.
En daar heb jij idd weer een punt!quote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:10 schreef Chase_Utley het volgende:
[..]
Dat afscheid nemen is een valide punt. Je hebt echter je moeder ook geen pijn zien lijden. Lastige keuze hoor.
Ik heb dat afscheid nemen misschien iets te rationeel bekeken, maar ik heb er niks aan gehad. Zij ook niet (maar dan gaan we het weer hebben over wel of geen leven na de dood) maar achteraf gezien heb ik eigenlijk helemaal niet zoveel met mijn moeder besproken bij het afscheid wat echt van waarde was.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:10 schreef Chase_Utley het volgende:
[..]
Dat afscheid nemen is een valide punt. Je hebt echter je moeder ook geen pijn zien lijden. Lastige keuze hoor.
Tijdens het afscheid nemen was mijn vader al niet meer aanspreekbaar. Maar het is wel een mooie herinnering voor mij.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:12 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik heb dat afscheid nemen misschien iets te rationeel bekeken, maar ik heb er niks aan gehad. Zij ook niet (maar dan gaan we het weer hebben over wel of geen leven na de dood) maar achteraf gezien heb ik eigenlijk helemaal niet zoveel met mijn moeder besproken bij het afscheid wat echt van waarde was.
Dat had ik nou nog nooit zo bedacht.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:10 schreef Chase_Utley het volgende:
[..]
Een ding wat me wel opgevallen is, is dat begrafenissen en crematies vol zitten met rituelen en gebruiken die er op gericht lijken te zijn je nog verdrietiger te laten voelen.quote:Daarna nog wel opgebaard gezien, maar was absoluut mijn oma niet meer qua uiterlijk. Begrafenissen vind ik vreselijk. Door de zware sfeer die er altijd hangt krijg ik paniekaanvallen, waardoor ik midden in zo'n dienst het liefst de kerk uit wil rennen. Kan me daardoor ook nooit focussen op de sprekers etc.. Het liefst sluit ik pas aan bij de stoet onderweg naar de begraafplaats
bijzonder!quote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:35 schreef Re het volgende:
[..]
mijn moeder was rouwkamerbedienste zoals dat toen nog werd genoemd en we woonde in het huis waar de rouwkamer was, de kelder was de koelruimte en de begane grond de rouwkamer, wij leefde op de eerste en tweede verdieping. Ik hielp mijn moeder altijd in de kelder, schoonmaken van glazen oplegbladen, helpen met de bloemen arrangeren rond de kist, aanwezig zijn als de arts de kist verzegelde en nog veel meer (mijn opa was ooit begonnen met werken in een rouwkamer). Verder legde mijn moeder altijd de doden af (uit en aankleden, mooi maken zoals ze in het leven waren), beslissingen maken over open of gesloten kist (ja gebaseerd meestal op de staat van het lichaam)
Uiteraard beleeft iedereen dingen op z'n eigen manier.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 10:50 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Een ding wat me wel opgevallen is, is dat begrafenissen en crematies vol zitten met rituelen en gebruiken die er op gericht lijken te zijn je nog verdrietiger te laten voelen.
Gecondoleerd!quote:Op dinsdag 14 januari 2014 11:02 schreef Sekhmet het volgende:
Mijn schoonvader is 1 jan plotseling overleden.
Voor iemand als jij snap ik dat het nuttig is. Ik zal ook nooit hardop uitspreken dat ik het onzin vind, omdat anderen er wellicht wel waarde aan hechten. Maar ik vind ziel en afscheid nemen concepten die voor mij geen enkele waarde bevatten. God natuurlijk al helemaal niet. Voor mij voelde het ook echt als het meespelen van een toneelstukje. Dat afscheid nemen had ik weken eerder al gedaan.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 11:04 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Uiteraard beleeft iedereen dingen op z'n eigen manier.
Ik moet zeggen, dat ondanks dat ik niks met het katholieke geloof doe, een katholieke begrafenis eigenlijk toch wel behoorlijk goede rituelen bevat.
Als gemeenschap neem je afscheid van de overledene, spreek je af om de ziel van de overledene los te laten, reinig/zuiver je het lichaam en de ziel, en vraag je God om de overledene liefdevol op te nemen.
Zo verkeerd vind ik dat nog niet.
Ik heb ook niet zo veel met het concept van de RK kerk hoor.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 11:09 schreef Mystikvm het volgende:
Maar ik vind ziel en afscheid nemen concepten die voor mij geen enkele waarde bevatten. God natuurlijk al helemaal niet. Voor mij voelde het ook echt als het meespelen van een toneelstukje. Dat afscheid nemen had ik weken eerder al gedaan.
Dat snap ik. Ik vind het ook belangrijk dat iedereen dat op zijn manier kan doen. Maar collectief, zoals op een begrafenis of crematie, is niet mijn manier. Ik zou er liever niet aan mee doen, maar helaas wordt dat niet geaccepteerd.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 11:16 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Ik heb ook niet zo veel met het concept van de RK kerk hoor.
Maar ik bedoel meer dat er vorm gegeven wordt aan het afscheid nemen.
Hoe zou je het dan willen?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 11:18 schreef Mystikvm het volgende:
Maar collectief, zoals op een begrafenis of crematie, is niet mijn manier. Ik zou er liever niet aan mee doen, maar helaas wordt dat niet geaccepteerd.
Ik heb wel verzucht tegen mijn vriendin dat ik de hele crematie van mijn moeder liever over zou slaan. Ik weet dat dat niet kan omdat het op heel veel weerstand zou stuiten. Maar afscheid nemen heb ik gedaan vlak voor mijn moeder in slaap werd gebracht. We hebben nog even samen gezeten en een sigaret gerookt, zoals we dat altijd deden, en dat was het dan. Dat was voor mij het afscheid en daarna was het klaar. De rest heeft voor mij echt als een poppenkast gevoeld, en ik was blij dat het voorbij was. Ik heb mij ook niet verdrietig gevoeld daarna, maar enkel gefrustreerd over het geregel, het doen alsof je het verschrikkelijk vindt en me ergeren aan de sociale wenselijkheid van andere mensen.quote:
Erg voor je, ook de dag (25 december). Zo zal kerst natuurlijk nooit meer hetzelfde zijn.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 11:23 schreef NanKing het volgende:
25 december 2013, de dag dat ik vaderloos werd.
Mijn vader is zeven jaar ziek geweest (longfybrose), en niets kan je voorbereiden op zoiets. Ook al was het afscheid wat niet mooier had kunnen gaan, ook al is alles uitgesproken alles gezegd, heb ik er vrede mee, weet ik dat het beter is voor hem, wisten we het al jaren. Ik leef soms nog in een droom waar ik nu langzaam uit wakker word. Al het regelen is achter de rug, ik ben weer thuis en mijn leven gaat door maar toch voelt het nog ontzettend onwerkelijk.
In ons gezin (heb nog een oudere broer en moeder) is een gigantische kracht weggevallen en zoeken we ons zelf weer zoals we dat deden als pubers.
Niets in mijn leven is zo bepalend voor mij geweest als mijn vader, hij heeft mij leren leven..
Geen idee waarom ik dit deel hier, heb al een jaar niet op FOK! gepost en lurk alleen nog maar, maar mooi topic static.
Ik voelde nou net een soort verantwoordelijkheid om dat deel van het proces, samen met mijn vader en zus, heel goed te doen. We hadden dat ook afgesproken met mijn moeder.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 11:29 schreef Mystikvm het volgende:
Ik heb wel verzucht tegen mijn vriendin dat ik de hele crematie van mijn moeder liever over zou slaan.
Hoe bizar het ook klinkt ik vind het bijzonder en niet erg dat hij op kerst gegaan is.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 11:38 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Erg voor je, ook de dag (25 december). Zo zal kerst natuurlijk nooit meer hetzelfde zijn.
Hij heeft de diagnose in 2006 gekregen en de artsen gaven hem nog 2 tot 4 jaar, alle mensen om hem heen met dezelfde diagnose zijn al lang gegaan.quote:Zeven jaar ziektebed is ook heel naar!
Een van de belangrijjkste dingen die ik van mijn vader heb geleerd vooral de afgelopen jaren is positiviteit. Zonder zijn positiviteit had hij het ook niet zo lang uitgehouden. Ik put heel veel kracht uit zijn woorden uit de mooie herinneringen uit het vertrouwen wat hij in mij en broer had.quote:Mijn vader was voor mij ook een grote kracht en de belangrijkste persoon in mijn leven. Ik heb hem ook dood zien gaan voor mijn ogen.
Hoe ik er mee om ging is zo:
houd vast aan de mooie herinneringen die je hebt, denk niet aan de nare dingen, zeg tegen jezelf dat het het beste was voor hem (om dood te zijn), en probeer gewoon zo veel mogelijk leuke dingen te blijven doen.
quote:Positiviteit leidt tot meer positiviteit dus zo zou ik het doen.
Ik heb gelukkig een liefdevolle omgeving en een geweldige partner. Ik woon niet in Nederland maar heb elke dag contact met mijn moeder op skype, samen huilen we voor de cam en delen ons verdriet. Ik realiseer me heel goed dat ik op moet passen (depressie verleden en immer nog medicatie), maar ik heb geen idee waar of hoe ik de kracht uit haal maar ik voel me op een bepaalde manier heel sterk en laat alle gevoelens die ik heb over me heen komen en accepteer het dat ik moet huilen of verdriet heb, alleen wil ik en laat ik mezelf er niet in verdrinken.quote:En wees niet bang om hulp te vragen aan vrienden,familie of professionals. Als je bijvoorbeeld niet meer kan slapen kun je best slaappillen vragen aan een doctor, en als je gevoelig bent voor depressie en je zit in een zware depressie is er niks mis mee om contact op te nemen met een psychiater.
My 2 cents.
Dankjewelquote:
Bier en worstenbroodjes stond er bij ons op het menu.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 11:58 schreef NanKing het volgende:
En een begrafenis of crematie moet in mijn ogen altijd gaan zoals de persoon het zelf wil. Niet hoe het hoort, dat is niet belangrijk op zo een moment. Wij hebben bijvoorbeeld champagne gedronken in plaats een slappe bak koffie.
Mooi vind ik. Lekker belangrijk hoe het hoortquote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:05 schreef Chase_Utley het volgende:
[..]
Bier en worstenbroodjes stond er bij ons op het menu.
Tijdens mijn speech was ik de eerste die het biertje open trok en een toost uitbracht. De rest volgde.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:06 schreef NanKing het volgende:
[..]
Mooi vind ik. Lekker belangrijk hoe het hoort
De rest van de familie wilde het graag doen. En mijn moeder had al duidelijk gemaakt dat zij zelf ook geen waarde hecht aan begrafenissen en crematies. Het moest snel, en goedkoop. Het liefst helemaal niet, maar dat mag nu eenmaal niet.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 11:54 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Ik voelde nou net een soort verantwoordelijkheid om dat deel van het proces, samen met mijn vader en zus, heel goed te doen. We hadden dat ook afgesproken met mijn moeder.
We zijn er tot aan de oven bij geweest en ik vond dat nou juist heel belangrijk.
Wie had dat dan moeten doen volgens jou? Iemand moet toch zorgen voor een respectvol eind van dat lichaam?
Ik snap wel dat je het niet wilt, ik vond het ook niet de meest feestelijke periode in m'n leven.
Dan is het toch prima eigenlijk?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:11 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
De rest van de familie wilde het graag doen.
quote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:38 schreef piere het volgende:
Ik heb het regelmatig mee moeten maken. Het meest extreme was toch wel mijn eigen dochtertje van 7 maanden die in mijn armen gestorven is
Had je dan ook niet het gevoel dat je het voor je moeder goed moest regelen? En dan bedoel ik zaken als netjes opgebaard, mooie en passende herdenking en een paar mooie bloemen op de kist?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 11:29 schreef Mystikvm het volgende:
Ik ben heel erg rationeel en deze dingen kunnen mij mateloos storen. Liever had ik het overgeslagen, maar op die manier afscheid nemen kan/mag helaas niet.
Nogmaals, alle respect voor mensen die het anders doen en willen, maar het heeft voor mij gevoeld alsof het aan mij opgelegd werd en ik er niet voor kon kiezen om er niet aan mee te doen.
Toch wel toepasselijk zo'n koelbloedige username.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:10 schreef Seriemoordenaar het volgende:
Oh zo vaak. Ik kan niet eens meer tellen? Beide oma's, opa, en een aantal ooms en tantes en een neef die zelfmoord heeft gepleegd, waarvan een aantal in de afgelopen 2 jaar ongeveer.
Daarnaast heeft, toen ik 16 was, mijn toenmalige beste vriend een zelfmoordpoging gedaan die hij maar ternauwernood overleefd heeft.
Al met al doet het me niet zoveel, dat klinkt hard, maar dat kan ik ook zijn. Ik kan, en wil, me overigens niet voorstellen dat een van mijn ouders of mijn zus zouden komen te overlijden.
Persoonlijk vind ik de wens van een overledene niet zo belangrijk. Ze zijn er zelf niet meer bij en weten niet wat er gebeurt. Het zal wel weer als koel en kil worden gezien.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:59 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Had je dan ook niet het gevoel dat je het voor je moeder goed moest regelen? En dan bedoel ik zaken als netjes opgebaard, mooie en passende herdenking en een paar mooie bloemen op de kist?
Ik begrijp je rationele benadering (heb ik zelf ook voor een deel), maar buiten het afscheid nemen is er toch ook een deel bij een uitvaart van belang om het naar de wens van de overledene te laten verlopen?
Ik zie je dit een aantal keer opschrijven, maar ik denk dat het je zou helpen als je het écht zou kunnen zien als dat anderen er niet zo veel over te zeggen hebben wat jij vindt en voelt. Het is jouw gevoel, en daar mag je wat mij betreft best gewoon voor gaan staan hoorquote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:05 schreef Mystikvm het volgende:
Het zal wel weer als koel en kil worden gezien.
Mijn ervaring is dat andere mensen daar wel een mening over hebben. Ik heb het wel eens vaker gezegd op Fok, en de eerste reactie is vaak iets in de hoek van "kan je wel van mensen houden als je zo denkt?"quote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:30 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Ik zie je dit een aantal keer opschrijven, maar ik denk dat het je zou helpen als je het écht zou kunnen zien als dat anderen er niet zo veel over te zeggen hebben wat jij vindt en voelt. Het is jouw gevoel, en daar mag je wat mij betreft best gewoon voor gaan staan hoor
Ik zie het niet als koel en kil. Ik heb er echter zelf heel veel aan gehad om samen met mijn familie dat afscheid goed te doen. De echte verwerking moet je denk ik grotendeels alleen doen, alleen het samen zijn helpt erg in die dagen.
Mijn moeder eerste kerstdag.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:47 schreef Cue_ het volgende:
Mijn opa/oma zijn beiden gestorven/gecremeerd rond de kerstdagen/kerstmiddag/oud en nieuw.
Heb toch al weinig met die dagen dus heb er ook geen probleem mee.
Het zijn wel de dagen dat ik de ring van m'n oma aan een ketting draag, gewoon om er even bij stil te staan. Maar thats all.
Ben zelf niet zo emotioneel daarin. Mensen gaan nu eenmaal dood en zeker grootouders, daarvan verwacht je gewoon dat ze op een gegeven moment gaan.
Dank, maar het was niet afgelopen kerst hoorquote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:54 schreef Skeletor. het volgende:
[..]
Wat vreselijk! Gecondoleerd.
Trouwens, ook voor iedere andere poster hier.
Heftig...quote:Op dinsdag 14 januari 2014 15:02 schreef Flexmyrolex het volgende:
Mijn vader is overleden toen ik 2 was, aan de gevolgen van een acute hartstilstand.
Mijn moeder is vorige maand overleden, op de intensivecare. Godzijdank waren we er op tijd bij toen 'het' eenmaal zo ver was.
Beide hebben nooit de 50 mogen passeren..
ik had dat ook op mn 14e met mijn opa. Daar hebben ze in het ziekenhuis alle machines van stopgezet toen niks meer bleek te helpen. Hij sliep rustig in en toen de flatline in beeld kwam wisten we dat het echt over was. Maar nog voelde hij zo dichtbij en dierbaar ect dat ik erbij wilde blijven tot ze de buizenbende eruit gingen halen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:37 schreef Amarantha het volgende:
Ik was erbij toen mijn oma doodging, toen was ik 16. Ik heb haar haar laatste adem uit zien blazen. Ik wist dat ze op dat moment dood zou gaan maar ik wou de kamer niet uit
Ja, ik zie dat als kil. En nee, ik vind niet dat je daardoor koel of kil bent. Het is simpelweg jouw beleving en hoe je ermee om gaat. Begrijp niet waarom iemand je daarop kan veroordelen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:05 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik de wens van een overledene niet zo belangrijk. Ze zijn er zelf niet meer bij en weten niet wat er gebeurt. Het zal wel weer als koel en kil worden gezien.
Natuurlijk zou ik mijn moeder niet laten staan als ik enig kind zou zijn. Maar nu waren er andere gegadigden aan wie ik het graag over heb gelaten.
De kans is dan natuurlijk ook groot dat je met dit onderwerp veel mensen tegen komt die minstens 1 ouder verloren zijnquote:Op dinsdag 14 januari 2014 15:39 schreef Moira. het volgende:
Jeetje, wat veel 'weeskinderen' als je het zo allemaal bij elkaar in één topic gooit.
Ik hoop dat de mijne nog een aantal tientallen jaren wachten met doodgaan
Veel sterkte allemaal.
Zelf ook niet zo heel veel verdriet gehad van de dood van mijn opa's en oma's. Wel brak mijn hart toen mijn ene opa gestorven was en mijn oma op ruim 90 jarige leeftijd achterbleef.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 07:49 schreef awiebo het volgende:
[..]Lijkt mij vrij zwaar.
Heb 5 jaar geleden mijn opa verloren. Was 82. Beste man heeft op zijn 70e al een hartaanval overleefd. Kon niet gedotterd. Kreeg niet lang meer. Is in zijn slaap heen gegaan. Eigenlijk nooit moeite mee gehad.
4 jaar geleden, had net wat met ex-vriendin in oktober. Kreeg schoonvader begin januari uitslag, maagkanker. Had al langer klachten maar huisarts heeft hem eerst 4 kuren voorgeschreven.
Met chemo's gaven ze hem 9 maand. Heeft een jaar op gered. Was boer, 3 kinders. Zelf meegeholpen tot het eind. En binnen 3 dagen eigenlijk foetsie van relatief nog vrij vitaal tot de dood.
best wel apart. Hele dag familie erbij, met 15 man daar in huis (hij lag in bed) en dan tijdens het avondeten toen niemand even bij hem was heengegaan. Ben je toch behoorlijk aan gedaan. Complete veehouderij achtergelaten.
Vorig jaar nog mijn overgrootmoeder. Ergens in de 90. Geen probleem mee. Mens heft een mooi leven gehad, een respectabele leeftijd bereikt en de levenskwaliteit ging toch al achteruit. Dan heb ik er beslist geen moeite mee.
Voor de rest mag ik mezelf gelukkig prijzen en heb tot nog toe niet meer doden getroffen. voor zover je daar blij en tevreden om kan zijn.
Zelf 22 trouwens
Misschien een rare vraag, maar is dat nou heel anders dan een begrafenis van een persoon die van ouderdom is overleden?quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:39 schreef Barbusse het volgende:
Ik ben 1 keer naar een begrafenis geweest van een 3 jarig jongetje die om het leven was gekomen met een autoongeluk. M'n moeder vroeg of ik meekwam, want ze wou niet alleen. Het was een jongetje uit haar groep, vandaar dat ze die begrafenis had.. Verschrikkelijk was dat, hoop dat nooit meer mee te maken.
Ja. Iemand die een lang en goed leven heeft gehad is verdrietig, maar eigelijk geen verrassing dat er een eind aan is gekomen. Een kind van 3 heeft amper tijd gehad om te leven. Ik kende dat kind niet persoonlijk, maar de verslagenheid en volkomen radeloosheid bij de ouders en verdere naaste familie was hartverscheurend. Ik huil niet zo snel en ben niet zo snel geschokt. Maar toen ging ik echt helemaal kapot.quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:50 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Misschien een rare vraag, maar is dat nou heel anders dan een begrafenis van een persoon die van ouderdom is overleden?
Ik vind dat toch mooi. Ben daarom ook van mening dat iedereen donor zou moeten worden.quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:39 schreef Wespensteek het volgende:
Al een aantal keer meegemaakt met naasten, zowel jong als erg oud. Maar eerlijk gezegd is het aller heftigst toch wel dat ik bijna mijn eigen dood heb meegemaakt. Vorig jaar stond ik hoog urgent op de lijst voor een longtransplantatie en die is net op tijd gekomen. Ook dat is een rare confrontatie met de dood want ik leef dus nog dankzij iemand die is doodgegaan.
Ja, bij een jong iemand ben je intens verdrietig omdat die persoon nog amper heeft geleefd. Bij een ouder iemand is het behalve verdriet ook vaak een viering van het leven wat die persoon gehad heeft.quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:50 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Misschien een rare vraag, maar is dat nou heel anders dan een begrafenis van een persoon die van ouderdom is overleden?
Ik niet. In ieder geval niet als diegene die overleden is te jong was en nog graag door wou leven. Dan is het vooral gewoon kut dat het gebeurd is.quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:53 schreef motorbloempje het volgende:
Ik vind begrafenissen en crematies meestal iets moois
Ik kan nog wel 1 tip geven: waarschijnlijk krijg je over een aantal maanden wel weer een nieuwe golf van verdriet, nu je de eerste schok aan het verwerken bent. Houd er rekening mee dat heftig verdriet weer ineens terug kan komen, dat had ik wel in ieder geval.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 11:23 schreef NanKing het volgende:
25 december 2013, de dag dat ik vaderloos werd.
Mijn vader is zeven jaar ziek geweest (longfybrose), en niets kan je voorbereiden op zoiets. Ook al was het afscheid wat niet mooier had kunnen gaan, ook al is alles uitgesproken alles gezegd, heb ik er vrede mee, weet ik dat het beter is voor hem, wisten we het al jaren. Ik leef soms nog in een droom waar ik nu langzaam uit wakker word. Al het regelen is achter de rug, ik ben weer thuis en mijn leven gaat door maar toch voelt het nog ontzettend onwerkelijk.
In ons gezin (heb nog een oudere broer en moeder) is een gigantische kracht weggevallen en zoeken we ons zelf weer zoals we dat deden als pubers.
Niets in mijn leven is zo bepalend voor mij geweest als mijn vader, hij heeft mij leren leven..
Geen idee waarom ik dit deel hier, heb al een jaar niet op FOK! gepost en lurk alleen nog maar, maar mooi topic static.
1 van de ergste dingen die kunnen gebeuren inderdaad. Dat is ook in mijn omgeving gebeurd, vreselijk ja.quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:39 schreef Barbusse het volgende:
Een begrafenis van iemand die op oude leeftijd overleden is na een mooi leven is triest, maar iets wat onvermijdelijk is lijkt me. Ik ben 1 keer naar een begrafenis geweest van een 3 jarig jongetje die om het leven was gekomen met een autoongeluk. M'n moeder vroeg of ik meekwam, want ze wou niet alleen. Het was een jongetje uit haar groep, vandaar dat ze die begrafenis had.. Verschrikkelijk was dat, hoop dat nooit meer mee te maken.
Goed man! Heftig maar geweldig dat je er nog bentquote:Op woensdag 15 januari 2014 12:39 schreef Wespensteek het volgende:
Al een aantal keer meegemaakt met naasten, zowel jong als erg oud. Maar eerlijk gezegd is het aller heftigst toch wel dat ik bijna mijn eigen dood heb meegemaakt. Vorig jaar stond ik hoog urgent op de lijst voor een longtransplantatie en die is net op tijd gekomen. Ook dat is een rare confrontatie met de dood want ik leef dus nog dankzij iemand die is doodgegaan.
Ik herken veel in je verhaal. Mijn oma was bijna 92, was heel fit en erg bij de tijd. Tot ze vorig jaar viel op d'r stuitje, veel pijn had, 's ochtends naar stoel en 's avonds naar bed gebracht worden. Na 2 weken ruim een maand naar het ziekenhuis, om daarna nog 3 weken in een verzorgingstehuis te zitten. Ze was erg verzwakt (helaas ook door de morfine die de arts gaf), at haast niks meer, kon zich bijna niet meer bewegen. Werd heel mager. Wát ze at werd ze door mijn ouders mee geholpen. De laatste week helemaal niet meer kunnen slikken en de laatste dagen ook niet meer kunnen drinken en praten en rood van de koorts. Toen d'r hart er uiteindelijk ook mee stopte zag ze er ineens heel vredig uit. Wel 'lijkbleek', zeker ten opzichte van de koorts. Maar nadat ze door de uitvaartverzorging afgelegd is, zag ze er weer uit als voor die laatste maanden. Weer een normale kleur (okee, ik weet dat het knap grimewerk is maar toch), niet meer zo ongezond mager enz. Was gewoon gezond aan het slapen, zo zag ze er uit. Complimenten voor het kunstwerkje.quote:Op woensdag 15 januari 2014 13:39 schreef Fes1-2 het volgende:
aar overlijden. Na haar lange strijd straalde haar gezicht nu eindelijk een soort van rust uit. Een soort van teken dat het goed was. Hoe verschrikkelijk het ook was om van zo dichtbij mee te maken wat kanker met iemand kan doen was het ook een prachtige tijd en ben ik blij dat ze bij ons thuis was en ik op zo'n mooie manier afscheid van mijn oma heb kunn
Ja, gek genoeg is dat ook mijn ervaring met overlijdens binnen de familie.quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:53 schreef motorbloempje het volgende:
Het sterfbed van mijn oma was zowel intens verdrietig als ongegeneerd gezellig
Yup. Ik vond dat echt heel fijn. Bij m'n opa was ik nog wat te jong (11) vonden ze, maar die verhalen zijn net zoquote:Op woensdag 15 januari 2014 23:36 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Ja, gek genoeg is dat ook mijn ervaring met overlijdens binnen de familie.
Doordat je heel erg hecht met elkaar optrekt, is het intens verdrietig én tegelijkertijd gezellig en warm. Heel bijzonder.
Dit geeft inderdaad een raar gevoel. Mijn moeder was s'middags onverwachts overleden maar in de koelkast vonden we bakjes aardbeien die ze had klaargezet voor het diner slechts een paar uurtjes later. Die hebben we een dag later toen maar opgegeten maar dat voelde heel raar.quote:Op donderdag 16 januari 2014 03:56 schreef sitting_elfling het volgende:
De nootjes voor de film van over een aantal dagen lagen al klaar maar hij was plotseling overleden.
Ik denk dat dat voor iedereen anders is maar in mijn situatie (dochtertje verloren en beide ouders redelijk snel na elkaar) ben ik het met je stelling eens ja. Mijn ouders waren ook redelijk jong maar je kind overleven hoort niet naar mijn idee.quote:Op woensdag 15 januari 2014 13:59 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ja, bij een jong iemand ben je intens verdrietig omdat die persoon nog amper heeft geleefd. Bij een ouder iemand is het behalve verdriet ook vaak een viering van het leven wat die persoon gehad heeft.
Je kind lijkt me nog veel erger, nog los van de leeftijd. Je kind is toch ja, het meest speciaal.quote:Op maandag 20 januari 2014 14:47 schreef piere het volgende:
[..]
Ik denk dat dat voor iedereen anders is maar in mijn situatie (dochtertje verloren en beide ouders redelijk snel na elkaar) ben ik het met je stelling eens ja. Mijn ouders waren ook redelijk jong maar je kind overleven hoort niet naar mijn idee.
Yeah klopt helemaal. het is nu "al" 4 jaar geleden ongeveer maar zit er nog elke dag wel mee. Het overlijden van mijn ouders kon ik accepteren. Het overlijden van mijn schattige dochtertje van 7 maanden niet.quote:Op maandag 20 januari 2014 16:22 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Je kind lijkt me nog veel erger, nog los van de leeftijd. Je kind is toch ja, het meest speciaal.
Wat was de oorzaak?quote:Op maandag 20 januari 2014 17:15 schreef piere het volgende:
[..]
Yeah klopt helemaal. het is nu "al" 4 jaar geleden ongeveer maar zit er nog elke dag wel mee. Het overlijden van mijn ouders kon ik accepteren. Het overlijden van mijn schattige dochtertje van 7 maanden niet.
Mijn dochtertje had microcephaly (klein hoofd) en was vatbaarder voor dingen. Al voor de geboorte was dit bekend maar tegen alle horrorverhalen in van de artsen ontwikkelde ze zich als elk normaal kind. Kwam ik haar ophalen op de creche dan was het enige verschil wat ik zag dat de anderen zo'n groot hoofd haddenquote:
Gadverdarriequote:Op maandag 20 januari 2014 20:59 schreef piere het volgende:
[..]
Mijn dochtertje had microcephaly (klein hoofd) en was vatbaarder voor dingen. Al voor de geboorte was dit bekend maar tegen alle horrorverhalen in van de artsen ontwikkelde ze zich als elk normaal kind. Kwam ik haar ophalen op de creche dan was het enige verschil wat ik zag dat de anderen zo'n groot hoofd hadden.
Om een heel lang verhaal kort te maken waren haar hersenen "opgevreten" door de Mexicaanse griep en begonnen al haar basisfuncties uit te vallen. We hebben toen samen met de artsen "moeten" besluiten haar te laten gaan en ze is letterlijk in onze armen gestorven
Yeah, vooral omdat alles uiteindelijk zo goed ging en er dan zoiets tussendoor komt... Heel heftig en intens. Ook al omdat jij eigenlijk beslist (een keuze waar ik nog steeds achter sta trouwens)quote:
Huuu, ik lees dit net nuquote:Op maandag 20 januari 2014 20:59 schreef piere het volgende:
[..]
Mijn dochtertje had microcephaly (klein hoofd) en was vatbaarder voor dingen. Al voor de geboorte was dit bekend maar tegen alle horrorverhalen in van de artsen ontwikkelde ze zich als elk normaal kind. Kwam ik haar ophalen op de creche dan was het enige verschil wat ik zag dat de anderen zo'n groot hoofd hadden.
Om een heel lang verhaal kort te maken waren haar hersenen "opgevreten" door de Mexicaanse griep en begonnen al haar basisfuncties uit te vallen. We hebben toen samen met de artsen "moeten" besluiten haar te laten gaan en ze is letterlijk in onze armen gestorven
Tx!quote:Op maandag 20 januari 2014 23:03 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Huuu, ik lees dit net nuWat verschrikkelijk, ik kan het me niet eens voorstellen. Sterkte kerel, ook voor je vrouw/vriendin. Dit wens je niemand toe
Tx. Het is al een tijdje geleden en ja je kan aan de mooie dingen denken en de verdrietige dagen proberen om te draaien naar mooiere dagen. Haar "verjaardag" vier ik bv met haar broertje. Taart mee, cadeautjes halen en langs haar grafje gaan.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 09:57 schreef harrytwatter het volgende:
ben mijn ouders verloren, kanker. inmiddels al 8 jaar geleden, ben er nog steeds kapot van maar ik probeer altijd aan de fijne herinneringen te denken. dood hoort nou eenmaal bij het leven.
maar je kind verliezen lijkt me echt afschuwelijk ik kan t me niet eens voorstellen. ik hoop dat de mooie herinneringen het gevoel van verdriet uiteindelijk overheersen!! heel veel sterkte in ieder geval.
Gecondoleerdquote:
Sterkte!quote:
Ik wil niet lullig doen en alles, maar je kan ook overdrijven. Het waren vast geen Einsteins, di Vinci's, King's of Mandela's geweest om maar even een voorbeeldje te noemen van mensen die hun stempel op deze aardbol zette.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 04:01 schreef Moira. het volgende:
[..]
Ja, echt bizar. Het hield maar niet op, elke maand weer één.
Van die jonge mensen waar je gewoon nog mee hoort af te kunnen spreken.
Zo fucking zonde, ze waren stuk voor stuk intelligente vrolijke geliefde mensen met veel potentie. Alledrie klaar om hun stempel op deze aardbol te zetten.
Zo jammer dat ze dat zelf niet zagen
Jezus, je snapt toch ook wel dat ik dat niet op die manier bedoel..quote:Op dinsdag 21 januari 2014 18:02 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik wil niet lullig doen en alles, maar je kan ook overdrijven. Het waren vast geen Einsteins, di Vinci's, King's of Mandela's geweest om maar even een voorbeeldje te noemen van mensen die hun stempel op deze aardbol zette.
Maargoed, RIP ofzo.
Ik snap wel dat je het niet zo bedoelde, maar je schreef het wel zo en als iemand iets op een bepaalde manier schrijft die eigenlijk niet echt multi-interpretabel is, dan kan ik er alleen maar van uit gaan dat die persoon het bedoelt zoals hij of zij het geschreven heeftquote:Op dinsdag 21 januari 2014 19:37 schreef Moira. het volgende:
[..]
Jezus, je snapt toch ook wel dat ik dat niet op die manier bedoel..
Doe eens normaal.
Zelf niet meegemaakt maar mensen in mijn omgeving wel (zelfmoord van middelbare schoolgenoten). Opmerkelijk genoeg zeiden die ook iets als .. 'van die nuchtere mensen. Waarmee je zelf niet zo veel had, maar toch wel altijd een fatsoenlijk gesprek kon voeren en het allemaal wel begrepen. Juist degenen waarvan je toen dacht, och die komen wel op hun pootjes terecht in dit leven.'quote:
Die opmerking is prima multi-interpretabel. En gezien ik vast geen Ghandi's heb gekend kun je prima begrijpen wat ik er wél mee bedoel.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 19:40 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik snap wel dat je het niet zo bedoelde, maar je schreef het wel zo en als iemand iets op een bepaalde manier schrijft die eigenlijk niet echt multi-interpretabel is, dan kan ik er alleen maar van uit gaan dat die persoon het bedoelt zoals hij of zij het geschreven heeft
Vandaar mijn opmerking
Precies dat, ja!quote:Op dinsdag 21 januari 2014 19:43 schreef probeer het volgende:
[..]
Zelf niet meegemaakt maar mensen in mijn omgeving wel (zelfmoord van middelbare schoolgenoten). Opmerkelijk genoeg zeiden die ook iets als .. 'van die nuchtere mensen. Waarmee je zelf niet zo veel had, maar toch wel altijd een fatsoenlijk gesprek kon voeren en het allemaal wel begrepen. Juist degenen waarvan je toen dacht, och die komen wel op hun pootjes terecht in dit leven.'
Heb ik ook een tip voor jou: vertel mij niet wat ik wel en niet moet zeggen, want daar luister ik verder toch niet naar.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 19:43 schreef Moira. het volgende:
[..]
Die opmerking is prima multi-interpretabel. En gezien ik vast geen Ghandi's heb gekend kun je prima begrijpen wat ik er wél mee bedoel.
En tip voor jou voor de volgende keer: Als het over dit soort onderwerpen gaat, en zoiets schiet je ineens te binnen; zeg dan gewoon niks.
Okquote:Op dinsdag 21 januari 2014 19:45 schreef Geralt het volgende:
[..]
Heb ik ook een tip voor jou: vertel mij niet wat ik wel en niet moet zeggen, want daar luister ik verder toch niet naar.
Als je het er niet mee eens bent dan maak je maar een TR.
De eerste keer niet echt in de ogen gekeken dus als je je er helemaal niet bewust van was.quote:Op woensdag 29 januari 2014 15:20 schreef Jano9 het volgende:
Ik heb 2x de dood wel in de ogen gekeken. 1x onbewust toen ik net geboren was, ik ben 6/7 week te vroeg geboren en kon niet zelfstandig ademhalen. De kans was heel groot dat ik het niet ging redden en moest naar een ziekenhuis 80km verderop, dus het was heel erg spannend voor mijn ouders
De andere keer praat ik liever niet over
Je snapt wat ik bedoel, misschien heb ik het verkeerd geformuleerd. Het had niet veel gescheeld of ik had hier niet kunnen postenquote:Op woensdag 29 januari 2014 15:21 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
De eerste keer niet echt in de ogen gekeken dus als je je er helemaal niet bewust van was.
Ja begrijp dat wel. Maar is geen enkele angst e.d. Beetje overbodig om te melden wat dat betreft ook al begrijp ik wel je drang om het te melden hoorquote:Op woensdag 29 januari 2014 15:22 schreef Jano9 het volgende:
[..]
Je snapt wat ik bedoel, misschien heb ik het verkeerd geformuleerd. Het had niet veel gescheeld of ik had hier niet kunnen posten
Dat hele voorval van toen heeft me wel de persoon met de aandoeningen gemaakt die ik nu ben. Op mijn lichaam en geestelijke gesteldheid heeft dit een grote invloed gehad, verder ga ik ook niet in detail.quote:Op woensdag 29 januari 2014 15:24 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Ja begrijp dat wel. Maar is geen enkele angst e.d. Beetje overbodig om te melden wat dat betreft ook al begrijp ik wel je drang om het te melden hoorMaar het lijkt meer wat dat betreft dan het is. En ja dat klinkt wat raar maar jij snapt ook wel wat ik bedoel
wat bedoel je precies met voller?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 03:53 schreef kapiteintje het volgende:
het schijnt zo te moeten, maar ik ben het er niet mee eens.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 11:58 schreef NanKing het volgende:
En een begrafenis of crematie moet in mijn ogen altijd gaan zoals de persoon het zelf wil. Niet hoe het hoort, dat is niet belangrijk op zo een moment. Wij hebben bijvoorbeeld champagne gedronken in plaats een slappe bak koffie.
Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn vader, hij was mentaal volledig bij kennis maar wou wegens vergevorderd stadium van kanker toch uit het leven stappen.quote:Op woensdag 29 januari 2014 15:22 schreef Ordos20 het volgende:
Is de hand van je moeder vasthouden terwijl ze slaapmiddel voor de euthanasie krijgt toegediend dichtbij genoeg? Ik krijg nog elke keer rillingen als ik er aan denk ondanks dat het vredig ging.
Hey, dit heb ik ook zo met mijn moeder meegemaakt. Precies hetzelfde, alleen geen 30 jaar MS maar 6 jaar snel progressief. Ja het was fijn voor haar dat haar leven eindigde want ze had een snel progressieve vorm waarbij haar lichaam haar steeds meer in de steek liet.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:39 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt.
Mijn moeder (60) overleed 8 maanden geleden. Een zelfgekozen dood na 30 jaar MS.
Ze noemde het een bevrijding, en zo vonden wij dat ook. Wij voelden gewoon haar opluchting.
Al huil ik er nog elke dag om eigenlijk, het verwerken van haar dood valt vies tegen.
Je gunt haar die bevrijding, maar uiteindelijk is wel gewoon je moeder dood.
Wij zijn als gezin bij het overlijden geweest, en dat is vond ik een heel intieme, wonderlijke, eigenlijk prachtige gebeurtenis. Een heel natuurlijk iets, niet eng.
Uiteraard speelde dit al enige jaren, dus het was geen onverwacht iets. Dat helpt.
Dat is nog kort geleden. Gecondoleerd.quote:Op zaterdag 13 september 2014 21:12 schreef Joyr1der het volgende:
Vorige jaar augustus, het overlijden van m'n vrouw - 27 jr. Ze was 'n aantal dagen thuis opgebaard, in de kist. Dacht dat het moeilijk zou zijn, maar het viel mij erg mee. Ik vond het juist erg fijn. Als ik niet kon slapen ging ik even naar beneden met haar "praten". Heb met alle liefde voor haar gezorgd, ook na haar overlijden.
Iedereen gaan op zijn/haar eigen manier om met de dood. Je weet nooit van te voren hoe je zal reageren. De dood valt ook niet te plannen. Zelfs als 'n uitvaart geweest is vraag je jezelf af of je niets vergeten ben. Mij werd door de uitvaartverzorgster geadviseerd om foto's te maken van m'n vrouw en kist. Ik vond dat eig. raar, maar als ik soms de foto's terug kijken is het eig. best fijn. Je maakt de dagen in 'n roes mee.
Mooi man, dat je aan de reis zo'n betekenis hebt gegeven.quote:Op maandag 20 januari 2014 17:40 schreef Dekatria het volgende:
En een half jaar later (Mei 2010) was het alsof er een knop omging. Toen besloten rijbewijs te gaan halen en naar het land van m'n dromen (Griekenland) te rijden... en nu is het 2014, en heb ik de reis afgelopen jaar gemaakt
Dat gezegd hebbende verandert zo'n gebeurtenis je leven totaal, maar dat moge wel duidelijk zijn. Als persoon verander je, en hoe je tegen het leven aankijkt verandert ook. Ik leef nu met de gedachte 'dat ik morgen ook onder een bus kan lopen', dus ik doe zoveel mogelijk wat me na aan het hart ligt... ook deels omdat m'n maat van toen het niet meer kan.
Ja dat stekkerverhaal heb ik ook meegemaakt, was bij mijn opa. Heel bizar, maar wel een goede manier van afscheid. Doordat ik bij zijn dood zo betrokken ben geweest (ik sliep daar toen hij zijn hartstilstand kreeg, heb de ambu gebeld en vanaf toen iedere dag de hele dag in het ziekenhuis en daarna waar hij opgebaard was ook continu gehangen. Over zijn overlijden ben ik ook heel snel heen gekomen.quote:Op zaterdag 13 september 2014 21:41 schreef Just_some_random_dude het volgende:
Maandje geleden een tante zien overlijden voor mijn ogen in het ziekenhuis, ze had terminale kanker en het zuurstof apparaat werd er dus uitgehaald met de toestemming van de familie.
Zag op het apparaat haar hartslag zakken.. 32..29..25...21..0 en dan dat streepje, en op dat moment zag ik haar borstkas zo inzakken (omdat ze dus helemaal ontspande).
Om een of andere reden niet veel gehuild, een paar tranen en dan weer sterk blijven.. best gek om zo iemand te zien gaan die een paar maanden daarvoor vol in het leven zat, ze laat 3 dochters achter.
Daarvoor nog een oom en mijn oma in een doodskist zien liggen en langzaam de grond in zien gaan.
Dank!quote:Op zaterdag 13 september 2014 22:46 schreef Godshand het volgende:
[..]
Mooi man, dat je aan de reis zo'n betekenis hebt gegeven.
Toen jij die tranen liet bij je aankomst in Griekenland werd ik ook wel emotioneel. Je hebt goed gefilmd!
Nu je de reis hebt gemaakt, heb je nu zijn dood beter kunnen verwerken?
Waarschijnlijk omdat je je idd wel had kunnen voorbereiden, toch al op een andere manier afscheid nemen dan ineens pats boem weg.quote:Op zaterdag 13 september 2014 22:48 schreef Myrr het volgende:
[..]
Ja dat stekkerverhaal heb ik ook meegemaakt, was bij mijn opa. Heel bizar, maar wel een goede manier van afscheid. Doordat ik bij zijn dood zo betrokken ben geweest (ik sliep daar toen hij zijn hartstilstand kreeg, heb de ambu gebeld en vanaf toen iedere dag de hele dag in het ziekenhuis en daarna waar hij opgebaard was ook continu gehangen. Over zijn overlijden ben ik ook heel snel heen gekomen.
Van m'n oma was echter heel anders, die lag in het ziekenhuis en het ging veel beter met haar, waren al op zoek naar een verzorgingstehuis. Echter hebben ze haar een te zwaar medicijn gegeven waardoor ze in de nacht is overleden. Dat kwam echt als een klap. Zo bracht ik gisteren nog een hele tas vol kleding voor aankomende dagen en de dag erna was ze ineens weg.
Ik kon dat echt totaal niet handelen, was boos, want het ging goed en ze zou bijna ontslagen worden. M'n enige echte thuisbasis was nu gewoon weg terwijl ze er nog veel langer had kunnen zijn...Kleine longontsteking, oh mevrouw het gaat weer goed met u maar we gaan toch even dit medicijn op u proberen ook al bent u eigenlijk veel te licht van gewicht hiervoor.
In de tijd daarna ook alleen maar lamlendig zitten zijn, kon het amper opbrengen om langs te gaan toen ze lag opgebaard. Ben er nog steeds niet helemaal overheen omdat dat medicijn helemaal niet zo nodig was, maar ze het toch maar even gingen proberen om te kijken wat het zou doen.
Ik mocht me er niet mee bemoeien van m'n ooms. Ooms zijn best wel zachte eieren die dan denken van ja dat deden ze ook niet opzettelijk dus laat maar kunnen er toch niets aan veranderen blabla.quote:Op zaterdag 13 september 2014 23:10 schreef Just_some_random_dude het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat je je idd wel had kunnen voorbereiden, toch al op een andere manier afscheid nemen dan ineens pats boem weg.
Kon je niet die mensen aanklagen die haar dat medicijn hadden gegeven?, zij was immer niet meer sterk genoeg om die medicijn te kunnen handelen :S.
Op mn 21ste verloor ik mijn moeder maar mijn vader had ik nog. Maar heftig, jij stond er toen al zonder ouders ervoorquote:Op maandag 15 september 2014 00:56 schreef IrCute het volgende:
Allebei mijn ouders aan kanker verloren, bij mijn moeder was ik erbij (bijna 2 jaar geleden nu). Eerste jaar daarna was heel zwaar, 21 jaar oud en ineens helemaal ''alleen''. Ik denk dat je op een gegeven moment met de pijn leert omgaan. Het is nogsteeds heel moeilijk en vooral bij bijzondere gelegenheden/feestdagen. Ik heb ook geleerd om het verdriet om te zetten naar een stukje motivatie. Als ik het zwaar heb dan denk ik aan mijn moeder en dat ik haar trots wil maken en dat geeft mij een beetje een duwtje in de rug![]()
En nu net gisteren mijn schoonzus verloren ook weer aan kanker, 41 jaar oud, 2 kleine kinderen. Op het moment van overlijden liet mijn schoonbroer zo'n akelige schreeuw van wanhoop uit, ik denk dat dat mij nog wel een hele tijd bij blijft.
Ben 3 maanden na het overlijden verhuist naar de VSquote:Op maandag 15 september 2014 01:24 schreef Godshand het volgende:
[..]
Op mn 21ste verloor ik mijn moeder maar mijn vader had ik nog. Maar heftig, jij stond er toen al zonder ouders ervoor
Nog wel opa's, oma's, broers en/of zussen als familie over?
Ok, aan die oma heb je dan niet zoveelquote:Op maandag 15 september 2014 02:22 schreef IrCute het volgende:
[..]
Ben 3 maanden na het overlijden verhuist naar de VSHeb 1 oudere broer en 1 oma die dement is. Met mijn broer heb ik nog heel goed contact en gelukkig ook een goede band mee. Woon nu bij mijn vriend in de VS en zijn ouders hebben mij zo'n beetje geadopteerd als hun dochter. Dus dat is wel fijn.
Niet bij mensen.quote:Op dinsdag 16 september 2014 15:58 schreef Gewas het volgende:
Hebben jullie wel eens de geur van de dood geroken?
Ik ben net terug van een begrafenis maar dit vergeet ik nooit meer.
Knap, dan staat de wereld echt helemaal stil hè en wat kan het er dan ook meteen grof aan toe gaan.quote:Op maandag 15 september 2014 01:36 schreef Manke het volgende:
Ik hield de hand van m'n vader vast toen hij z'n laatste adem uitblies vorig jaar, kut ervaring, maar ben blij dat ik erbij was.
Je usernaam icm dit topicquote:Op dinsdag 16 september 2014 20:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Knap, dan staat de wereld echt helemaal stil hè en wat kan het er dan ook meteen grof aan toe gaan.
Maar heb je meegeholpen met wassen?
quote:Op vrijdag 19 september 2014 02:12 schreef Gehaktbal80 het volgende:
Tweeënhalve week geleden mijn zus aan kanker verloren. Zij was 29, ik ben 21. Ze is bijna vier jaar ziek geweest. Enerzijds is het fijn dat het moment van overlijden niet acuut plaatsvond. Vooraf is alles gezegd wat we tegen elkaar wilden zeggen. Aan de andere kant zorgt zo'n lange periode van ziek zijn ervoor dat je, ook als nabestaande, al jaren enorm aan het lijden bent.
21-jaar lang, zie eerder in dit topicquote:Op dinsdag 16 september 2014 15:58 schreef Gewas het volgende:
Hebben jullie wel eens de geur van de dood geroken?
Ik ben net terug van een begrafenis maar dit vergeet ik nooit meer.
Godver. Heel veel sterkte de komende tijd....!quote:Op vrijdag 19 september 2014 02:12 schreef Gehaktbal80 het volgende:
Tweeënhalve week geleden mijn zus aan kanker verloren. Zij was 29, ik ben 21. Ze is bijna vier jaar ziek geweest. Enerzijds is het fijn dat het moment van overlijden niet acuut plaatsvond. Vooraf is alles gezegd wat we tegen elkaar wilden zeggen. Aan de andere kant zorgt zo'n lange periode van ziek zijn ervoor dat je, ook als nabestaande, al jaren enorm aan het lijden bent.
Mijn vader is pas overleden.quote:Op maandag 15 september 2014 01:36 schreef Manke het volgende:
Ik hield de hand van m'n vader vast toen hij z'n laatste adem uitblies vorig jaar, kut ervaring, maar ben blij dat ik erbij was.
Ik had helemaal over je bericht heen gelezen.quote:Op vrijdag 19 september 2014 09:03 schreef Re het volgende:
[..]
21-jaar lang, zie eerder in dit topic
Dat is feitelijk geen bijna-dood-ervaring. Een bijna-dood-ervaring wil zeggen dat je tijdens bewusteloosheid in een tunnel loopt met licht aan het einde en de keuze om terug te gaan, of verder te gaan.quote:Op zaterdag 20 september 2014 14:06 schreef OOSTWEST1986 het volgende:
Niet echt iemand die erg dicht bij me staat, op me oma's, tantes en ooms na.
Wel zelf bijna dood ervaring gehad tijdens het hiken een aantal maanden terug, gleed weg en toen bleef ik haken aan een tak, toen ik achterom keek, zag ik een ravijn van 50/80 meters diep met rotsen. Erg veel geluk gehad.
Ja ok, je hebt gelijk. Ik was wel een uur in shock :pquote:Op zaterdag 20 september 2014 14:18 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Dat is feitelijk geen bijna-dood-ervaring. Een bijna-dood-ervaring wil zeggen dat je tijdens bewusteloosheid in een tunnel loopt met licht aan het einde en de keuze om terug te gaan, of verder te gaan.
Edit: wat jij bedoelt is de dood in de ogen gekeken.
Hoe is het nu? static om van een aantal mensen de wederwaardigheden te hebben meegekregen?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 01:37 schreef static het volgende:
Heb je wel eens aan de doodskist van iemand gestaan? Hoe ging dat? Was dat bij je familie? Ouders?
Mijn vader is gestorven toen ik 10 was, niet veel van meegemaakt dus. Maar ben als de dood (leuk gevonden) als ik afscheid moet nemen van mijn moeder. Hoop dat haar einde komt door ouderdom, maar hoe ga je daar in godsnaam mee om? Ik kan mezelf alleen maar de rest van mijn leven in verdriet voorstellen.
Gecondoleerd en veel sterkte.quote:Op maandag 22 september 2014 10:04 schreef Joene het volgende:
Mn pap vorige week woensdag overleden.
Echt een glimlach ja?quote:Op maandag 22 september 2014 10:22 schreef admiraal_anaal het volgende:
2 jaar geleden een springer voor mijn tram gehad terwijl ik 80 km reed, die glimlach zal ik nooit vergeten die die persoon had toen ie vanuit de bosjes ineens opdook
Dat hoor je vaker, als het op zulke avonturen aan komt. Zie ook de gemiddelde extreme sports docu.quote:Op zondag 21 september 2014 00:01 schreef Spanky78 het volgende:
En zelf. Tsja, ik ben ook wel eens aan de dood ontsnapt: lawines in de bergen bij het klimmen in de winter. Te veel, te dichtbij, over onze voetsporen, voor ons, boven ons.. ik ben zelden zo bang geweest. Tegelijkertijd voel je je nooit zo levend als op dat soort momenten.
Yep, alhoewel niet op slag dood, wel ter plekke overleden zonder armen en halve benen. Leefde nog 5 minuten ofzoquote:
Da's wel kut man. Hoe vaak maakt een machinist zoiets nou ongeveer mee (tijdsduur mag je zelf bepalen)?quote:Op maandag 22 september 2014 11:10 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Yep, alhoewel niet op slag dood, wel ter plekke overleden zonder armen en halve benen. Leefde nog 5 minuten ofzo
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |