Mijn moeder, 41 jaar, ik zelf was 8. We waren op vakantie, net één dag, vooraf niets aan de hand maar ze werd niet meer wakker.
Weet ik niet veel meer van, was nog zo jong en werd overal buiten gelaten. Merk wel dat naarmate ik ouder word (het is nu bijna 20 jaar geleden), ik haar steeds meer ga missen bij feestdagen, geboortes etc.
Klasgenootje op de middelbare school, hersentumor. Werd door de leraren heel vaag over gedaan, gezegd dat het wel goed zou komen, terwijl we allemaal wisten dat het niet zo was want we hadden contact met zijn broer en ouders. Laatste keer dat ik hem in levende lijve zag was op Koninginnedag op de kermis, hij straalde helemaal ondanks zijn pijn, twee maanden later overleed hij. De klas kreeg van school geen vrij voor de uitvaart, we zijn massaal gaan spijbelen om erheen te gaan.
Oud-klasgenootje van de basisschool, zelfmoord toen ze begin 20 was. Was al jaren depressief met meerdere pogingen tot zelfmoord. Uiteindelijk is het haar gelukt. Voor haar ben ik blij dat ze rust heeft gevonden, maar hartverscheurend om de ouders en andere gezinsleden dit te moeten zien meemaken.
Nichtje, paar dagen oud, fouten van de artsen tijdens de bevalling in het ziekenhuis. Is nu bijna 4 jaar geleden en heb het een plekje kunnen geven, vooral vanwege het feit dat, als ze zou zijn blijven leven, ze als 'kasplantje' door het leven zou gaan en amper kwaliteit van leven zou hebben. Dat wens je niemand toe.
Nieuwe vriendin van m'n vader, paar maanden na m'n nichtje. Hartstilstand. Denk dat jarenlang hevig roken en drinken er ook wat mee te maken hadden.
Het ene overlijden geef ik makkelijker een plekje dan het andere. Ligt ook heel erg aan de omstandigheden (en hoe ver ik van diegene af stond). Voor de klasgenootjes ben ik vooral blij dat hen verdere geestelijke/lichamelijke pijn bespaard is gebleven, de vriendin van m'n pa heeft zelf haar gezondheid niet echt in de hand gewerkt hoewel het natuurlijk vreselijk blijft voor haar kinderen (die een paar jaar ervoor hun vader verloren aan de drank) en mijn vader, kon ik dat redelijk snel verwerken. M'n moeder en nichtje heb ik meer moeite mee (gehad) maar zoals gezegd ik ben blij voor m'n nichtje dat ze niet verder hoefde te lijden, en m'n moeder blijft een moeilijk punt, vooral omdat er nooit over gepraat werd/kan worden. Heb het wel een plek kunnen geven maar mis haar soms vreselijk, na al die jaren nog en ondanks dat ik haar zo kort gekend heb.