Dit herken ik wel. De begrafenis en alles wat daarvoor gebeurt is vaak heel emotioneel, met toespraken etc. Als de kist eenmaal in de grond is gezakt en er een receptie oid is, heb ik het emotionele al achter me gelaten. Bij mijn oma's was de receptie na afloop ook verrassend genoeg best gezellig, helemaal niet droevig. Een beetje het idee van het is afgesloten, nu moeten we weer verder.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 01:42 schreef Demon_from_heaven het volgende:
Nu moet ik wel zeggen dat ik de dood opzich niet zo erg confronterend vind en het bij mij vrij snel weer uit mijn gedachte verdwijnt. Ook bij mensen die erg dichtbij staan, uiteindelijk gaat het leven voor ieder ander wel weer door.
Wow, wat heftig zeg.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:07 schreef trovey het volgende:
Ouders en grootouders al weggebracht( en uiteraard wat verder van je afstaande familie en (oudere) kennissen/vrienden, dat komt vanzelf met het ouder worden), ouders en één grootouder als (jong) volwassene. Het went vanzelf maar blijft kut.Ik kan nog steeds een beetje jaloers worden als ik vrouwen van mijn leeftijd in de stad zie, gezellig met hun moeder winkelen
....om maar een voorbeeld te noemen.
Dit jaar alweer 25 en17 jaar geleden en de laatste grootouder 13 jaar geleden, stel me wel eens voor hoe mijn ouders er nu zouden hebben uitgezien als bejaarde mensen maar blijft heel moeilijk om je dat voor te stellen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:11 schreef Moira. het volgende:
[..]
Wow, wat heftig zeg.
Allebei je ouders
Kut idd, maar je draagt gelukkig nog herinneringen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:24 schreef trovey het volgende:
[..]
Dit jaar alweer 25 en17 jaar geleden en de laatste grootouder 13 jaar geleden, stel me wel eens voor hoe mijn ouders er nu zouden hebben uitgezien als bejaarde mensen maar blijft heel moeilijk om je dat voor te stellen.
Uiteraard, had mijn ouders alleen een langer leven gegund en mijn oma een beter einde, dat overlijden van haar tweede dochter en haar schoonzoon (die ze als haar zoon beschouwde) en het gelijktijdig ernstig ziek zijn met kans op overlijden van haar enige overgebleven kind heeft haar in de laatste jaren gesloopt, werd er ook niet beter op toen ik ook nog chronisch ziek werd. Ze was geestelijk en lichamelijk gebroken toen ze stierf, daarom zei ik ook dat het voor ouders slopender is om een kind of meerdere kinderen te verliezen dan voor een kind om zijn ouder(s) te verliezen omdat dat gewoon de juiste volgorde is, zo moet het uiteindelijk zijn.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:27 schreef Keith_Bakker het volgende:
[..]
Kut idd, maar je draagt gelukkig nog herinneringen.
Ergste lijkt mij dat je ze nooit gekend hebt, want dan begin je het leven helemaal alleen..
Kan ik me heel goed voorstellen, ik was ook bij mijn oma toen ze stierf na een paar dagen bij haar gewaakt te hebben.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:37 schreef Amarantha het volgende:
Ik was erbij toen mijn oma doodging, toen was ik 16. Ik heb haar haar laatste adem uit zien blazen. Ik wist dat ze op dat moment dood zou gaan maar ik wou de kamer niet uit
Het gaf mij gek genoeg een stukje rustquote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:38 schreef trovey het volgende:
[..]
Kan ik me heel goed voorstellen, ik was ook bij mijn oma toen ze stierf na een paar dagen bij haar gewaakt te hebben.
Hier precies hetzelfde verhaal en het was het laatste wat ik voor haar kon doen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:55 schreef Amarantha het volgende:
[..]
Het gaf mij gek genoeg een stukje rustIk vond het fijn dat ik er bij mocht/kon zijn toen oma haar laatste adem uitblies. Het ging ook al 2 weken heel slecht met haar dus het was sowieso alleen maar beter voor haar
Jeetjequote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:57 schreef Strani het volgende:
Goed topic static.
Ik heb het een aantal keer meegemaakt, maar het maakte (logischerwijs) de meeste indruk toen mijn vader onverwacht (voor mij) overleed. Ik was toen 13 en dat is inmiddels alweer 19 jaar geleden. De dag zelf was heel onwerkelijk. Ik zat in de Franse les en werd ineens uit de klas gehaald door de rector. Die vertelde mij vervolgens wat er aan de hand was.
Een topic als dit herinnert me eraan dat je nooit weet wat voor ervaringen of pijn de mensen die je tegenkomt wellicht kunnen hebben. We lopen soms tegen elkaar te zieken op fora als deze maar er zit zo veel meer achter die façades.
Ik ging er vrij nuchter mee om, eerlijk gezegd. Het is misschien daarom later nog wel eens teruggekomen maar ik reageerde op een voor mij natuurlijke wijze.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:58 schreef Amarantha het volgende:
[..]
JeetjeIk kan me echt niet voorstellen hoe ik zou reageren als één van mijn ouders komt overlijden en dan ook nog zo jong.. ik zal alles bij elkaar gillen en tieren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |