#ANONIEM | zaterdag 9 februari 2013 @ 13:38 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Bitlord | zaterdag 9 februari 2013 @ 13:41 |
De OV-chipkaartstoring lijkt maar kort geweest te zijn of zich maar in een klein gebied te hebben afgespeeld, hoor er nu weinig meer van. Toen ik een aantal dagen geleden bij de Watergraafsmeer stond, zag ik daar ook nog dat 1e klasse pools-ICrijtuig staan. Die stond eerst dagenlang in Nijmegne op een zijspoortje. | |
Dr_Flash | zaterdag 9 februari 2013 @ 13:43 |
Er is effectief idd vrijwel niets aan de hand in Deventer ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 9 februari 2013 @ 13:43 |
Volgens mij heb ik die in Nijmegen ook zien staan. Vorige week donderdag geloof ik | |
Peter | zaterdag 9 februari 2013 @ 14:16 |
By2spy dinges, de Kruitvatkaartjes zijn goedkoper (maar alleen in het weekend geldig) | |
James1988 | zaterdag 9 februari 2013 @ 16:07 |
Die gaat een flinke rekening krijgen ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 9 februari 2013 @ 16:08 |
Goed voor hem. Spoorlopers ![]() Klasgenoot had op stage een week of 3-4 terug serieus een jogger langs het spoor. Op de Betuweroute ![]() | |
dennistd | zaterdag 9 februari 2013 @ 16:20 |
Dan moet je nog flink je best doen om daar op te komen ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 9 februari 2013 @ 16:22 |
Ja ![]() Ik heb vroeger in Leusden gewoond en daar kon je op zondag mooi lopen langs de PON lijn. Was ook algemeen bekend dat er nooit treinen reden op zondag. Heel vaak in de zomer bramen plukken en met de hond van de buren daar wandelen. Dus op dat soort stukken kan je het wel verwachten. | |
James1988 | zaterdag 9 februari 2013 @ 16:28 |
Joggen op de Betuweroute... er moet toch echt een steekje bij je los zitten voordat je dat gaat proberen. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 9 februari 2013 @ 16:37 |
Ik had net mijn ouders aan de telefoon, die rijden nu ergens tussen Amersfoort en Lelystad op de snelweg. Veel sneeuw en het is wit daar. Hier in Den Haag sneeuwde het net ook behoorlijk, maar het bleef niet liggen. Spoorwegen houden zich goed. Geen sneeuw gerelateerde vertragingen etc. | |
Frozen-assassin | zaterdag 9 februari 2013 @ 16:39 |
Het sneeuwt hier behoorlijk, al de hele dag.. Ochtends bleef het liggen, daarna smelt het snel weg.. Al blijft het nu weer liggen.. | |
Dr_Flash | zaterdag 9 februari 2013 @ 16:44 |
Wist u dat....? Er een viersporige keerlus komt bij Amsterdam Amstel? Met overloopwissels en baanvaksnelheid 160 ![]() Voor trams ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 9 februari 2013 @ 16:53 |
Strukton was bij ons op school aanwezig op de open dag. Daar deelde zij wat boekjes uit. Kreeg een vakblad van ze mee naar huis. Blad kam uit 2011, maar wel interessant. Ze hebben een divisie met tractiesystemen. Daar zijn ze momenteel veel bezig met metro's. In booming India hebben ze nu wat spul geleverd, en ze willen dus ook voor de echte treinen tractie systemen gaan leveren. Interessant wel ![]() | |
James1988 | zaterdag 9 februari 2013 @ 16:59 |
Over Traxx-locs en België:
| |
Peterselieman | zaterdag 9 februari 2013 @ 17:43 |
heb even door het lijstje gebladerd en sein 120 in Leeuwarden staat hoog op de recidivelijst. Verder valt op dat Arriva aan het eind van het jaar veel steken heeft laten vallen. 3 in de laatste drie dagen van het jaar ... | |
Peterselieman | zaterdag 9 februari 2013 @ 17:43 |
oh ja. Had nu in Zwolle moeten zitten, maar het werk liep wat uit ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 9 februari 2013 @ 18:11 |
Homo | |
Bitlord | zaterdag 9 februari 2013 @ 18:53 |
Vind je het raar als ik naar je bron vraag? | |
Alxander | zaterdag 9 februari 2013 @ 18:54 |
Weer aanrijding trein auto.. | |
Pino112 | zaterdag 9 februari 2013 @ 19:00 |
Bij Pesse om precies te zijn. Geen treinen tussen Hoogeveen en Beilen tot 22.30u | |
Darkwing_Duck | zaterdag 9 februari 2013 @ 19:20 |
apart. Ik weet dat er geen echte regels voor trams zijn in nl (men houd hier een schuin oog naar duitsland wat maatstaven betreft)en dat het ding officieel als handkar gezien word in de verkeerswet. Lijkt me een beetje hard voor een handkar. ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 9 februari 2013 @ 19:22 |
Jongens, Fles heeft alleen '160' gezegd he? Niks over km/u ![]() Misschien bedoelt hij wel 160 cm per minuut ofzo! | |
KnightSolaire | zaterdag 9 februari 2013 @ 19:25 |
Volgens mij rijden trams maximaal 80km/u, hier in Nederland bijvoorbeeld de Utrechtse sneltram. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 9 februari 2013 @ 19:29 |
waar zeg ik dat het over kilometers gaat? Wat is de max snelheid van een handkar trouwens | |
dennistd | zaterdag 9 februari 2013 @ 19:34 |
Levert Strukton ook niet alle elektrische systemen voor de Mat'36 252 van het spoorwegmuseum (eerder van Stibans)? | |
Darkwing_Duck | zaterdag 9 februari 2013 @ 19:37 |
Ik sta op dit moment op station Denfert Rocherau aan lijn B RATP deel en een ontevreden reiziger staat een deur van de machinist in te trappen (deur naar perron). Zo gaat dat hier... ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 9 februari 2013 @ 19:56 |
roept er eentje wat ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 9 februari 2013 @ 19:58 |
45 kilometer per uur | |
gebrokenglas | zaterdag 9 februari 2013 @ 20:58 |
op den duur is iemands break point bereikt... Na de zoveelste vertraging en tegenslag verlies je soms even je beheersing.... | |
b2py | zaterdag 9 februari 2013 @ 21:02 |
De gladjanus! | |
bork | zaterdag 9 februari 2013 @ 21:12 |
Vandaag beneden in een NID gezeten tweede en eerste klas geproberd, niks mis mee maar het was een klein stukje. Maar die HANDVATEN, wie heeft dat verzonnen, ik weet 100 procent zeker dat mijn moeder niet op die afdeling werkt dus wie verzint dat! | |
b2py | zaterdag 9 februari 2013 @ 21:19 |
De zware shagrokende asbakproducent bij NedTrain. | |
Pino112 | zaterdag 9 februari 2013 @ 21:35 |
Aanrijding persoon bij Zwolle, dus geen treinen tussen Zwolle en Meppel. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 9 februari 2013 @ 21:42 |
Hoe? | |
James1988 | zaterdag 9 februari 2013 @ 21:46 |
Waardoor heel noordelijk Nederland geen kant op kan als ze met de trein willen. ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 9 februari 2013 @ 21:46 |
Bedoel je dit Hansvat? http://www.dumpert.nl/med(...)aar_wat_is_het_.html | |
b2py | zaterdag 9 februari 2013 @ 21:47 |
Kunnen ze op Schiphol ook niet als het daar in de soep loopt. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 9 februari 2013 @ 21:48 |
Of deze http://www.dumpert.nl/med(...)c/ns_molenaars_.html ![]() | |
Pino112 | zaterdag 9 februari 2013 @ 21:49 |
Naar Groningen konden ze al vergeten, maar nu Leeuwarden dus ook. Tis net na de splitsing met de spoorlijn richting Dalfsen gebeurd, want die rijden nog wel. | |
Tankiej | zaterdag 9 februari 2013 @ 21:53 |
Heel leuk inderdaad, ik zit in de trein bij Meppel die nu niet verder kan. Kan ook niet terug, want er was ook een aanrijding tussen beilen en hoogeveen ![]() ![]() | |
Ireyon | zaterdag 9 februari 2013 @ 21:54 |
![]() ![]() | |
Pino112 | zaterdag 9 februari 2013 @ 21:56 |
Ah das kut ![]() Zal wel een bus komen denk ik.. Prognose volgens de site is 0.30u. Sterkte. | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 9 februari 2013 @ 21:59 |
![]() ![]() | |
James1988 | zaterdag 9 februari 2013 @ 22:12 |
ProRail heeft een filmpje over stopmachines online gezet: | |
dennistd | zaterdag 9 februari 2013 @ 22:23 |
Vanmiddag stonden er op Amersfoort twee Plan U's naast elkaar: | |
dennistd | zaterdag 9 februari 2013 @ 22:26 |
VIRM-Kever 1:0 http://www.regiohoogeveen(...)dood-op-overweg.html | |
b2py | zaterdag 9 februari 2013 @ 22:27 |
Heb ik je net gemist, ik zat in trein naar Groningen van 14:08. | |
dennistd | zaterdag 9 februari 2013 @ 22:28 |
Is niet mijn foto hoor (is van Ronnie Venhorst, staat er ook onder), ik kwam de foto tegen op somda | |
Pino112 | zaterdag 9 februari 2013 @ 22:30 |
Ah, in ieder geval niet weer zelfmoord. Jammer van de auto. | |
b2py | zaterdag 9 februari 2013 @ 22:30 |
Ik las het en dacht, ha zal Dennis wel zijn, zonder na te denken ![]() | |
dennistd | zaterdag 9 februari 2013 @ 22:30 |
Nee, ik zat vanmiddag lekker schaatsen te kijken en daarna OpenTTD te spelen ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 9 februari 2013 @ 22:38 |
zonder van die oude kever ... | |
Dr_Flash | zaterdag 9 februari 2013 @ 22:48 |
Het sneeuwt in zwolle ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 9 februari 2013 @ 22:50 |
Wees gerust! In Deventer sneeuwt het ook! ![]() | |
b2py | zaterdag 9 februari 2013 @ 22:59 |
In Heerhugobijlmer is het droog. | |
James1988 | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:00 |
Is er al een aangepaste dienstregeling ingevoerd? | |
Tankiej | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:03 |
De trein zei dat ze niet wisten hoe ze ons gingen vervoeren ![]() Uiteindelijk met 8 man een taxibusje besteld, vlak daarna kwamen de NS bussen toch (half 11). Zit nu weer in de trein vanaf Zwolle verder naar het zuiden. Ik heb nu zo'n twee uur vertraging ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:04 |
Ja, er rijden geen treinen naar Groningen en Leeuwarden ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:07 |
dat is dus pertinent onwaar ![]() | |
bork | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:08 |
Nee, joh veel erger, lompe nep koperblokken met nikszeggende motieven die uit de woonkamer van mijn moeder komen. Dat jullie dat niet zien? ![]() ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:08 |
Vanaf de bewoonde wereld rijden er geen treinen die kant op ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:10 |
mja, er rijden ook geen treinen van Tokyo naar Amsterdam, dus wat is je probleem? ![]() | |
James1988 | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:11 |
Ik kom vrijwel nooit een DDZ tegen, maar ik weet wat je bedoelt. Het is een kunstproject. | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:11 |
Ik heb geen probleem ![]() ![]() | |
KnightSolaire | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:26 |
Zijn volgens mij gerecyclede voorwerpen. Reisen per (NS-)trein is duurzaamheid, enzo, en dat wilde de bovengenoemde kunstenaar op deze manier in de trein naar voren laten komen. | |
WhiteJoker | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:32 |
Bedoel je deze dingen? Zijn inderdaad vrij lelijk. Het project heet dan ook 'Undesirable Art'. | |
Peterselieman | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:38 |
nou, dat is mooi ![]() | |
bork | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:41 |
thx, dat wist ik niet. Precies, ah het is kunst dat werpt een ander licht op de zaak. Kijk ik ben gewend wanneer ik een museum of een tentoonstelling bezoek (ja, dat gebeurt weleens), dat er een bordje bijstaat met naam, etc in dit geval is het gewoon ordinaire kitsch imho. | |
bork | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:41 |
Precies, undesirable dekt de lading wel ![]() Het is natuurlijke ijdele hoop om te denken dat die dingen massaal gejat worden omdat het kunst is, misschien een paar Roemenen op het spoor ervan brengen? | |
lyolyrc | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:43 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bels_Lijntje Die benaming gold voor beide lijnen. Het blijft jammer dat ze er niet meer zijn, want dan was de treinverbinding van Brabant met België een stuk beter geweest. Als die mensen nou eerst eens 112 bellen en zeggen dat ze klem staan op de overweg, waarna de politie de treindienstleiding waarschuwt en de treindienstleiders op hun beurt de machinisten in de buurt, dan staan ze hopelijk nog stil voordat de auto aan gort wordt gereden. | |
bork | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:46 |
Nou ja die foto is wel erg korrelig maar die banden lijken wel slicks dan ben je niet slim bezig volgens mij. | |
DriekOplopers | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:47 |
Ik geloof dat ik met een startkabel de rails zou kortsluiten zodat seinen afvallen. Daarna zou ik 112 bellen. | |
Peterselieman | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:47 |
mja, Kever hebben nu eenmaal van die dunne bandjes | |
lyolyrc | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:51 |
Da's ook wel een slimme oplossing. ![]() | |
WhiteJoker | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:53 |
Is deze video van de NID/DDZ al eens geplaatst? | |
Peterselieman | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:54 |
denk er maar eens aan. Verder heb je dan zo weer een STS-passage voor op het lijstje ![]() | |
bork | zaterdag 9 februari 2013 @ 23:59 |
Slick maar wel duidelijk, hopelijk gaan de passagiers zich aan de ideeen houden, wel mooi filmpje niks aan af te dingen. Je kan wel goed zien hoe lelijk die deurknoppen zijn (of handvatten zoals ik ze noemde). thx. WJ. | |
GlenSpey | zondag 10 februari 2013 @ 00:16 |
Volgens mij weten maar heel weinig mensen buiten de spoorwereld dat je rails uberhaupt kan 'kortsluiten' ![]() | |
James1988 | zondag 10 februari 2013 @ 00:19 |
Dat, en bovendien gebeurt er niks als je gestrandt bent op een baanvak waar ze assentellers of pedalen gebruiken. ![]() | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 00:20 |
zorgen voor een overwegstoring ![]() | |
James1988 | zondag 10 februari 2013 @ 00:22 |
Lekker aan die spoorboom gaan hangen totdat hij afbreekt? ![]() | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 00:24 |
zoiets ![]() | |
KnightSolaire | zondag 10 februari 2013 @ 00:34 |
112 bellen lijkt me toch de beste oplossing ondanks de ingenieuze ideeën hier ![]() | |
James1988 | zondag 10 februari 2013 @ 00:38 |
Ja, eigenlijk wel. Als je weet waar een mogelijke trein vandaan komt (treinen rijden in Nederland in de regel rechts, behalve op de HSL) kun je nog overwegen om richting een aanstormende trein te rennen met iets roods in je hand ofzo... maar dat moet je niet langs het spoor doen. | |
WhiteJoker | zondag 10 februari 2013 @ 00:43 |
Interessante filmpjes van NS op YouTube. Onder andere over de aangepaste dienstregeling (wel uit 2011, maar de filosofie zal wel actueel zijn). Je ziet hoe Ingrid Thijssen uitlegt waarom de dienstregeling aangepast wordt, en waarom het niet gelijk weer teruggezet kan worden naar een normale dienstregeling. | |
#ANONIEM | zondag 10 februari 2013 @ 01:13 |
Ik kan de Trdl direct bellen evenals de centrale meldkamer van de Spoorwegpolitie ![]() Wie raakt me aan. | |
b2py | zondag 10 februari 2013 @ 08:36 |
Ik niet ![]() | |
gebrokenglas | zondag 10 februari 2013 @ 09:13 |
Als je 112 belt met de tekst 'ja ik zit vast op de overweg bij boerenkoolmetworsterveen', kunnen ze dan redelijk vlot treinen op dat baanvak tot stilstand krijgen middels prio1 telefoontjes richting ProRail, of weet ik waarheen? Als er een kwartier overheen gaat is het sowieso een bekeken zaak natuurlijk. | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 09:30 |
RRF is gister voor het eerst met een V100 gaan meten, zonder iets op sleep te moeten nemen. De SafeRailsystem GeoRadar wordt gemonteerd aan één zijde van de locomotief, waardoor het ballastbed en ondergrond gemeten worden. Deze techniek is al eerder gebruikt, maar RRF nu voor het eerst. | |
Anno1982 | zondag 10 februari 2013 @ 09:36 |
Ik heb een paar weken terug de cursus 'toegang tot het spoor' mogen volgen, en in bijna alle gevallen is het een kwestie van SMC of 112 bellen. Behalve bij spotters, want die moet je aanspreken... Maar volgens mij als je al begint te bellen, gaat het over zoveel schijven dat je toch niet op tijd bent. Of je moet de trdl direct weten te bellen. Maar alle trdl nummers in je telefoon opslaan valt ook niet mee, plus dat ik niet bij elke overweg in Nederland zou weten welk trdl ik daar zou moeten bellen. Die tip van die startkabel vind ik wel creatief, toch maar eens een keer startkabels halen dan. | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 09:38 |
Of het telefoonnummer bellen dat op de overwegpalen staat. Als het goed is krijg je dan het SMC. | |
dennistd | zondag 10 februari 2013 @ 09:43 |
Dat is al eerder met succes gedaan: http://www.syntusoverijss(...)geval_met_trein.aspx | |
Duvel | zondag 10 februari 2013 @ 09:54 |
OK, gisteren een pak sneeuw op m'n lazer gekregen tussen Drenthe en Gouda en er was geen aangepaste dienstregeling. Leg dat eens uit? | |
dennistd | zondag 10 februari 2013 @ 09:57 |
Zoals Marco Verhoef gisteren zei: 'de sneeuw ontwikkelde zich ander dan ik verwachtte'. maar goed: heb je er uiteindelijk vertragingen door gehad? | |
gebrokenglas | zondag 10 februari 2013 @ 09:57 |
![]() Nooit geweten dat daar een telefoonnummer vermeld is. Klein pobleem is natuurlijk grappenmakers die voor Jan K. dat nummer gaan bellen. | |
gebrokenglas | zondag 10 februari 2013 @ 09:58 |
Gister hoorde ik een weerman ook zeggen: "De voorspelling komt niet altijd uit." ![]() | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 09:58 |
Op de overwegpalen staat een sticker met een telefoonnummer van 't SMC en het overwegnummer, die je ook vermelden moet. | |
b2py | zondag 10 februari 2013 @ 10:02 |
En je kan beter direct smc bellen, want de Trdl belt hun uiteindelijk ook. | |
gebrokenglas | zondag 10 februari 2013 @ 10:03 |
http://www.europesecurity(...)ige-telefoonnummers/ | |
Duvel | zondag 10 februari 2013 @ 10:08 |
Een kwartier. Met de auto dus. | |
Stratzer | zondag 10 februari 2013 @ 10:08 |
In die cursus leer je dat je bij direct gevaar altijd 112 moet bellen, smc is voor niet spoedeisende zaken. Bij 112 kunnen ze direct naar het klpd, die weer direct naar een trdl kunnen. Als je niet direct een trdl kan bellen, is dat echt het snelst. Dat van die startkabel is een aardig idee, maar bedenk wel dat zelfs van een echte kortsluitkabel de werking nooit gegarandeerd is. Laat staan dus een startkabel die misschien op de verkeerde plaats gelegd wordt. | |
gebrokenglas | zondag 10 februari 2013 @ 10:13 |
Als mijn auto stilvalt op een overweg is dat wel een probleem. De truc van 'startend wegrijden in de eerste versnelling' werkt hier niet want dit is zoeentje met zo'n startknop die het alleen doet met ingetrapte koppeling. ![]() Dus dat wordt duwen dus, ook niet gegarandeerd want het kreng is hartstikke zwaar, en natuurlijk is hij stilgevallen met de wielen in het gootje van rails en de betonplaten. Je weet hoe zoiets gaat.... | |
Stratzer | zondag 10 februari 2013 @ 10:15 |
Gewoon maken dat je wegkomt dus. Jammer dan van die auto. | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 10:17 |
Op 15 september dus groot feest in Basel Bad Bf, waar dan ook de nieuwe ICE-werkplaats opent. | |
Anno1982 | zondag 10 februari 2013 @ 10:17 |
Dat is waar, maar als de overweg vooraf nog niet dicht was, zie je snel genoeg of het effect heeft. (mits je de middensectie pakt natuurlijk he) | |
gebrokenglas | zondag 10 februari 2013 @ 10:19 |
Maar wat gebeurt er dan, als je kortsluiting hebt weten te maken? Ondernemen ze in de centrale actie omdat er een alarm op een scherm verschijnt, of komen seinen automatisch op rood te staan? Niet elke overweg wordt voorafgegaan door seinen toch? | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 10:23 |
Wanneer je het spoort kortsluit springt in dat blok de seinen op rood, omdat het gezien wordt als "bezet" (er is al een trein aanwezig). | |
V2 | zondag 10 februari 2013 @ 10:27 |
Als er ineens uit het niets een spooktrein op een overweg verschijnt kan je er wel op rekenen dat er her en der wat mensen in actie komen ![]() | |
Stratzer | zondag 10 februari 2013 @ 10:33 |
Klopt, maar het gevaar zit er mi in, dat de plaatser van die kabel denkt dat de poging effect heeft, maar het dan toch die intercity in de aanrijsectie is. Er zijn genoeg plaatsen waar de overweg in een boog ligt, zodat je die trein pas op het laatste moment ziet aankomen. Het veiligst in mijn idee is altijd nog, eerst de auto ontruimen, 112 bellen, en dan eventueel met kabels gaan kloten. | |
gebrokenglas | zondag 10 februari 2013 @ 10:33 |
En da's de bedoeling... | |
#ANONIEM | zondag 10 februari 2013 @ 10:33 |
Hoe kan je een overweg dan precies kortsluiten? Waar moet de min en waar moet de plus op? | |
gebrokenglas | zondag 10 februari 2013 @ 10:34 |
Dat mag misschien niet verteld worden. | |
Pino112 | zondag 10 februari 2013 @ 10:34 |
Het veiligst is natuurlijk zorgen dat je niet vast komt te staan. | |
b2py | zondag 10 februari 2013 @ 10:36 |
Gewoon 112 bellen dus :p | |
gebrokenglas | zondag 10 februari 2013 @ 10:38 |
Klopt ja. Hoevaak ik mensen de overweg zie oprijden terwijl aan de andere kant het verkeer stilstaat (in de stad, druk, vlak bij een school dus veel scholieren op fiets) en waardoor zulke mensen dus op de overweg stil gaan staan..... Echt.... Het verkeersinzicht van een slak. | |
Darkwing_Duck | zondag 10 februari 2013 @ 10:44 |
Fles en ik hebben het zien gebeuren in Bestwig met een vrachtauto | |
Anno1982 | zondag 10 februari 2013 @ 10:44 |
Sowieso eerst zorgen dat je wegkomt inderdaad. Bovendien heeft het kloten met een kabel ook nog het nadeel dat, als het effect heeft, je helemaal niet meer weet of er een trein in aantocht is. Is toch heel normaal, doen ze bij verkeerslichten ook, dus waarom bij een overweg niet? ![]() En als je zelf gaat staan wachten durven ze wel in te halen om voor je op de overweg stil te gaan staan. Zelfde met ontruimingslichten, waarom zou je daarvoor stoppen? | |
Sandrvich | zondag 10 februari 2013 @ 10:48 |
Even een vraagje aan de spotters hier: Afgelopen jaren heb ik met alle tevredenheid en plezier gefotografeerd met een Fuji Finepix S5600 (10x optische zoom, 5MP, mogelijkheid om belichting zelf helemaal in te stellen), echter lijkt hij deze week het loodje te hebben gelegd. Ik heb echter niet zo heel veel geld tot mijn beschikking voorlopig, dus ik ben even op zoek naar een tussenoplossing om in ieder geval nog aardige foto's te kunnen maken. Heeft er iemand tips voor mij? | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 10:49 |
Dan is de vraag: wat van foto's klik je voornamelijk. Stilstaande voorwerpen, bewegende (snel/langzaam), nachtplaten enz.? | |
Sandrvich | zondag 10 februari 2013 @ 10:53 |
Van alles een beetje eigenlijk. Alles dat op mijn Flickr-pagina staat is met die Fuji gemaakt, liefst zou ik iets vergelijkbaars of beters hebben: http://www.flickr.com/photos/sandrvich/sets/ | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 10:57 |
Nog voorkeuren van merk? Wil je spiegelreflex, systeemcamera of compactcamera? | |
gebrokenglas | zondag 10 februari 2013 @ 10:57 |
Je zou je even kunnen behelpen met een Canon ixus achtig iets. voor 60 tot 100 euro heb je al snel heel wat bruikbaars. | |
Sandrvich | zondag 10 februari 2013 @ 10:59 |
Spiegelreflex gaat 'm niet worden qua prijs (¤200,- ongeveer maximaal). Qua merken maakt het mij op zich niet zo heel veel uit, al heb ik met Sony eigenlijk alleen maar slechte ervaringen. ![]() EDIT: Ik vind het trouwens wel ontzettend fijn om ook de mogelijkheid te hebben om belichting zelf in te kunnen stellen! | |
gebrokenglas | zondag 10 februari 2013 @ 11:00 |
Ik zou zelf dan gaan voor een Canon ixus of PowerShot digitale compact camera. Belichting instellen kan er ook mee, hoewel natuurlijk niet heel uitgebreid. Mogelijk kunnen ze je in FOT adviseren. Of hier. | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 11:04 |
Canon Powershot SX 230 HS is dan een goede: http://www.kieskeurig.nl/(...)hot_sx230_hs/954703/ Kennis van mij heeft 'm. Werkt erg prettig. Voor ¤150 heb je hem zeker wel (bijv. bij Dixons of Redcoon) | |
Sandrvich | zondag 10 februari 2013 @ 11:08 |
@ gebrokenglas: Oké, ik zal daar ook nog eens aan gaan kloppen, bedankt! @ greavy: Hmm oké! Heeft die kennis toevallig wat foto's online staan die hij er mee heeft gemaakt? De SX240 HS zou ook nog wel kunnen, die scoort ook al een pak hoger in reviews e.d.: http://www.kieskeurig.nl/(...)gen/1033558/#prijzen | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 11:15 |
SX240 HS zou ik dan zeker nemen, die is idd beter. Hij zet zijn foto's alleen zelden online ... Cameralabs heeft op Flickr wat voorbeeldfoto's gezet met een SX240 HS: http://www.flickr.com/photos/cameralabs/sets/72157629691221238/ Test van Cameralabs is hier te vinden: http://www.cameralabs.com(...)t_SX240_HS_SX260_HS/ | |
Sandrvich | zondag 10 februari 2013 @ 11:18 |
Bedankt greavy! ![]() | |
Dos37 | zondag 10 februari 2013 @ 11:25 |
Ik heb een Panasonic Lumix echt geweldige camera ben nog altijd onder de indruk van mijn foto's | |
Sandrvich | zondag 10 februari 2013 @ 11:26 |
Heb je toevallig wat voorbeelden van foto's voor mij? Desnoods per privébericht? ![]() | |
b2py | zondag 10 februari 2013 @ 11:30 |
Toffe foto's, je achtergrond is Frans? | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 11:32 |
Op Cameralabs staan ook uitgebreide reviews/testen van de Lumix-camera's. De Lumix TZ25 is dan voor jou aan te bevelen. Zie review/test: http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_DMC_ZS15_TZ25/ Inclusief sample images enz. Edit: CameraLabs heeft hem ook vergeleken met de Canon Ixus(/Powershot, is dezelfde) SX240 HS en zegt dit in het kort: De vergelijking staat onder een andere tab: http://www.cameralabs.com(...)oor_resolution.shtml incl. vergelijkbare foto's. [ Bericht 6% gewijzigd door greavy op 10-02-2013 11:38:02 ] | |
Hugo__Boss | zondag 10 februari 2013 @ 11:37 |
Iemand die weet hoe het nou precies met overstappen zit? Je kunt nu schijnbaar overstappen tussen verschillende vervoerders (zeg tram HTM naar metro RET) zonder opnieuw het basistarief te betalen? Geldt dat ook voor trein > bus? In mijn geval: stukje Arriva trein en daarna nog een stukje bus van Qbuzz. Moet je bij zo'n overstap nog steeds opnieuw het basistarief betalen of is dat ook komen te vervallen? In dat geval is het namelijk beter om niet mijn voordeelurenabonnement te gebruiken voor het stukje trein, want dan heb je sowieso tweemaal basistarief ivm twee verschillende producten. | |
Sandrvich | zondag 10 februari 2013 @ 11:37 |
Bedankt! Nee, ik studeer Frans en die foto's belanden zo nu en dan op Franse fora. ![]() @ greavy: Ah kijk vooral dat laatste vind ik interessant! Moet wel zeggen dat ik op een site ook nog las dat de accu matig zou zijn en dat is ook wel een belangrijk puntje. Het komt op reis nog wel eens voor dat ik 2-3 dagen geen stopcontact in de buurt heb (of in ieder geval lang genoeg om het op te kunnen laden). | |
DriekOplopers | zondag 10 februari 2013 @ 11:51 |
Ik opperde iets over kabels. Maar uiteraard eerst ontruimen van de auto, dat spreekt voor zich. Waarom dacht ik niet aan tellers of pedalen? Ik begeef mij in de Randstad. Weinig assentellers en pedalen hier. | |
dennistd | zondag 10 februari 2013 @ 11:52 |
SX240HS heeft mijn zusje op mijn aanraden na het lezen van reviews. Prima camera, maar ik heb hem nog niet voor treinen gebruikt. | |
Dos37 | zondag 10 februari 2013 @ 12:00 |
Nee overstap is niet met trein naar bus/tram/metro en andersom. | |
Hugo__Boss | zondag 10 februari 2013 @ 12:03 |
Het rare is, is dat 9292 het dubbele basistarief niet meer weergeeft bij een dergelijke reis. Dit gebeurt alleen nog wanneer een stuk van de rit NS trein is en ook bij de Arriva lijnen in Friesland en Groningen omdat daar de NS tariefstructuur geldig is. Laat 9292 dan verkeerde dingen zien? | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 12:05 |
dat is het probleem nu juist. Niemand weet volgens mij precies hoe het zit | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 12:10 |
Volgens mij is Arriva->Arriva (trein->bus of omgekeerd) wel zonder dubbel opstaptarief, maar NS->bus zeker niet. Arriva->Qbuzz of omgekeerd weet ik niet. Waar Veolia rijdt en je reist met trein/bus met overstap heb je ook geen dubbel opstaptarief (zelf ondervonden). | |
Hugo__Boss | zondag 10 februari 2013 @ 12:15 |
Alleen hoe het overstappen van treinvervoerder naar andere treinvervoerder is eigenlijk duidelijk. En van bus, tram, metro naar bus, tram metro. Volgens mij is in beide gevallen onafhankelijk welke vervoerder nergens meer een opstaptarief van toepassing, behalve leeuwarden, groningen (europapark) en zwolle vanaf april. Alleen van bus naar trein en andersom dus niet helemaal duidelijk. Is het nou ook zo dat vanaf april als overal het overstapprobleem is opgelost, de treinkaartjes worden afgeschaft? Zou mooi bagger zijn, stuk Breda - Emmen Zuid wat ik af en toe doe is nu 14,70 en wordt dan een euro of 5 duurder met OV-Chipkaart. Of blijven E-Tickets wel beschikbaar? | |
b2py | zondag 10 februari 2013 @ 12:33 |
We hadden laatst toch over wat we doen in de trein? Gisteravond weer een babbeltje gemaakt met twee dames die een dagje Antwerpen hadden gedaan. Ze hadden de vijf minuten overstap in Roosendaal niet zo goed ingeschat, uurtje extra reistijd doordat er nog een kaartje gekocht moest worden. Denk je dat ze op de terugweg iets intelligenter zouden doen, viel tegen. Ook daar mistten ze het boemeltje doordat er op Antwerpen-Centraal nog een kaartje naar Roosendaal gekocht moest worden. Twee uur extra reistijd ![]() | |
gebrokenglas | zondag 10 februari 2013 @ 12:33 |
Ga er maar vanuit dat je het basistarief dubbelt betaalt. Dan valt het altijd weer mee. | |
DeaDLocK2K | zondag 10 februari 2013 @ 12:56 |
![]() | |
b2py | zondag 10 februari 2013 @ 13:04 |
Amsterdam - heerhugowaard inderdaad, we praten hier niet in afkortingen ;-) | |
DeaDLocK2K | zondag 10 februari 2013 @ 13:07 |
Ah, mea maxima culpa ![]() Ik zat me net af te vragen waarom er zo vaak werkzaamheden zijn tussen Bad Nieuweschans en Weener, weet iemand hier dat? | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 13:09 |
Dan moet waarschijnlijk de Frieslandbrücke (???) er weer uit om een cruiseschip door te laten? | |
b2py | zondag 10 februari 2013 @ 13:09 |
Vette Renfe reclame op de borden bij Barcelona - Getafe, hebben ze dat vaker daar? | |
Stratzer | zondag 10 februari 2013 @ 13:09 |
We zijn het goeddeels eens dus ![]() Alleen met die kanttekening, dat ik er echt geen voorstander van ben dat Jan en alleman met kabels in het spoor gaan lopen prutsen. Als de persoon al weet wat ie doet, loopt hij nog het risico om aangereden te worden. En geen enkele materiele schade is een mensenleven waard, vind ik. | |
Pino112 | zondag 10 februari 2013 @ 13:13 |
![]() Te makkelijk ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 10 februari 2013 @ 13:30 |
De Friesenbrücke. Ik kan vinden dat er werkzaamheden zijn in Duitsland maar het traject zelf staat niet direct op bauarbeiten.bahn.de helaas. | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 13:33 |
ProRail zegt dat er een stopmachine aan het werk is, al weet ik niet of dat ook op het Duitse deel van het traject het geval is. | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 13:41 |
Ja dat gebeurt weleens ja. Maar het is ook niet zo dat er elke week 6 nieuwe cruiseschepen gebouwd worden daar ![]() | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 13:49 |
Fles, als "België-kenner" zal jij dit wel weten: Welk station is fijner, Marloie of Jemelle? Moet kiezen om een tussenstop (ivm overstap van 47 minuten) in Marloie of Jemelle in te plannen voor donderdag. | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 13:52 |
Jemelle is mooier qua omgeving. Marloie heeft een barretje maar dat is al jaren gesloten. Bij jemelle is aan de voorkant van het stationsgebouw nog wel een herdenkingsplaquette voor een bombardement in de oorlog, ook leuk misschien. Verder een grote houtzagerij daar. Edit: Het eerste bombardement van de oorlog zelfs. Op Belgisch grondgebied dan. niet echt veel aan te zien trouwens: ![]() | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 13:56 |
Dan zal het wel Jemelle worden ![]() Donderdag ga ik met een maat vanuit Maastricht dit plan doen: Maastricht L40- Luik L43- Jemelle L162- Arlon L165- Bertrix L166- Dinant L154- Namen L125- Luik doen. Vrijdag: Luik - Luxemburg - Höllerich (Voor de oude CFL 1800-diesels) - Schifflange (Voor de oude CFL-1800 diesels) - ??? - Luxemburg Zaterdag: Luxemburg Per DB-IC- Trier - Gerolstein - Keulen - Aachen - Mönchengladbach - Venlo en dan huiswaarts ![]() | |
#ANONIEM | zondag 10 februari 2013 @ 13:57 |
Ze komen hier ook amper voor. Maar men mag er toch niet van uit gaan dat het klakkeloos werkt. | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 14:00 |
Kan je beter in Noertzange gaan staan denk ik. Met schraal lomp oud stationsgebouw erbij ![]() | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 14:03 |
Voorbeeldfoto? | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 14:14 |
![]() Was in juni 2007 trouwens, geen idee of het er nu nog zo uit ziet. Kan best gesloopt zijn inmiddels. | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 14:19 |
Het perron is nu op normale hoogte gebracht. Getuige deze foto uit 2012 is het gebouw ook grondig gerenoveerd.![]() | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 14:22 |
Grappig, vanaf vrijwel exact hetzelfde punt genomen ![]() Wordt dat daar links een parkeergarage of zo? ![]() | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 14:24 |
Lijkt het wel op. Weinig over kunnen vinden. | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 14:30 |
Naar Schifflange (of Noertzange) gaan we voor de trein Bettembourg - Belval en Belval - Bettembourg met de CFL 1800 Op Noertzange kan dus zoals de foto post eerder voor de trein UIT Belval, en de onderstaande voor de trein NAAR Belval. ![]() Het kopspoortje lijkt alleen maar gebruikt te worden voor de 3 treinen in de spits naar Rumelange, daar zou dan weinig in de weg moeten zitten ![]() Schifflange is een stuk saaier idd. | |
Sandrvich | zondag 10 februari 2013 @ 14:41 |
Ik ga met een vriend zaterdag ook naar Luxemburg om daar wat rond te treinen. Weet iemand toevallig of wij een Oekobiljee al aan boord van de EuroCity kunnen krijgen? Of gaat het NMBS personeel mee tot aan Luxembourg-Ville? | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 14:42 |
Ik stond ook een keer op het andere perron te wachten, hoorde ik in de verte een toeter, dus ik dacht "Ha mooi, daar komt een trein aan". Maar de toeter bleef maar hangen ![]() ![]() Bleek het de motor te zijn ![]() ![]() ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 10 februari 2013 @ 15:03 |
Er stond ergens op internet een video van een cabinerit over de gehele Betuweroute maar ik kan hem niet vinden, ook niet op YouTube. Weet iemand hier een link? | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 15:10 |
kwam wel deze tegen moet zelf trouwens ook nog ergens een promo dvd van ProRail over de Betuweroute hebben liggen. Gaat over de aanleg ervan. | |
DeaDLocK2K | zondag 10 februari 2013 @ 15:17 |
Nee het was een volledige rit. | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 15:24 |
Kan in de trein, zodra je het eerste station over de grens bent. Daar stapt CFL-personeel op. | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 15:25 |
Haha, zijn prachtige machines. Vanaf verre hoor je ze al aankomen. Rijden soms in dubbeltractie, dat is pas prachtig sound ![]() | |
gebrokenglas | zondag 10 februari 2013 @ 15:27 |
Wel tijd voor een roetfilter voor die dingen. Wat is trouwens het meest vreselijke station om te moeten wachten? Wat ik me nog herinner van 't Harde (Lowlands) is een flinke lap trottoirtegels en een (1) kaartjesautomaat. Verder niets. geen beschutting, geen afleiding, geen wc, niets.... En 'even dorp in' wil ook niet want er is een f*ck te beleven daar. | |
ZwartmetSuiker | zondag 10 februari 2013 @ 15:28 |
Hoelang heeft AB nog om de Fyra te fiksen met ductape en tie-raps? | |
gebrokenglas | zondag 10 februari 2013 @ 15:29 |
Een dikke 2 maanden. | |
ZwartmetSuiker | zondag 10 februari 2013 @ 15:29 |
Ze kregen toch een aantal weken? | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 15:30 |
Nee, 3 maanden | |
ZwartmetSuiker | zondag 10 februari 2013 @ 15:38 |
Ooooooh. Ben nog steeds benieuwd. | |
Sandrvich | zondag 10 februari 2013 @ 15:39 |
Hmm oké! Dit zal jij trouwens ook wel weten; hoe lang zullen er nog Br181'ers in Luxembourg komen? Ik meen te herinneren dat jij postte dat ze de InterCity op gingen doeken die kant uit? | |
James1988 | zondag 10 februari 2013 @ 15:42 |
Gaat ze niet lukken. ![]() | |
gebrokenglas | zondag 10 februari 2013 @ 15:42 |
Als het waar is van die software errors gaat het echt wel > 3 maanden duren (certificeringstraject). Hoewel de workaround voor de problemen bekend is: modems resetten. | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 16:00 |
Gevalletje Totgesagte leben länger. Die dingen liepen in 2006 al zogenaamd op hun laatste benen ![]() | |
James1988 | zondag 10 februari 2013 @ 16:01 |
Er zijn andere problemen waarvoor mogelijk een constructiewijziging nodig is, zoals die bodemplaten. | |
b2py | zondag 10 februari 2013 @ 16:04 |
![]() Gut behütet – über dem Eingang dieses Bahnhofs wacht majestätisch die „Saxonia“. Wer weiß, welcher Bahnhof hier zu sehen ist? DB FB | |
Zug-Chef | zondag 10 februari 2013 @ 16:05 |
Dresden Hbf. Vooral door het Tsjechische CD-rijtuig in de trein links en "Prag" op het verkeersbord linksonder ![]() | |
#ANONIEM | zondag 10 februari 2013 @ 16:12 |
Ik zit in de Intercity van Lelystad naar Vlissingen, en ik kwam net langs Watergraafsmeer. Er staat een pimpel daar met 2-3 blauwe voertuigen er tussen ipv de wit-rode. Iemand die weet waar die vandaan komen, en waarom ze er tussen staan toevallig ? ![]() | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 16:14 |
is dat geen City Night Line? | |
#ANONIEM | zondag 10 februari 2013 @ 16:15 |
Dat zou ook kunnen natuurlijk. Maar er stond geen CNL op de zijkant, Sowieso geen opdruk, terwijl die er normaal wel op staat meen ik. | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 16:17 |
dat is apart ja. Normaal staat altijd City Night Line op de blauwe rijtuigen | |
Zug-Chef | zondag 10 februari 2013 @ 16:17 |
Dr zijn veel van die CNL rijtuigen, ook een paar zonder "Citynightline" opdruk. Maar het kan ook zijn dat je heel iets anders zag, bijvoorbeeld Tsjechische CD-rijtuigen of het zogenaamde Steelpannetje Slaaprijtuig van de Jan Kiepura. Dus een van deze 2: ![]() of ![]() [ Bericht 23% gewijzigd door Zug-Chef op 10-02-2013 16:22:58 ] | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 16:18 |
Voor zover mij bekend per DB-DRGL2015, dus 14 december 2014. | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 16:19 |
BR181 rijdt nog op andere trajecten dan Koblenz-Luxemburg, maar daar gaan ze echt weg. De DB-IC gaat straks niet meer verder dan Koblenz, en CFL gaat met een RE doorrijden naar Koblenz (CFL 4000(traxx)+4xCFL Dosto's). Als nu één van de IC's uitvalt zet CFL al vervangend materieel in met zo'n samenstelling. | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 16:20 |
Toch leuk die lichtshows in Rusland | |
#ANONIEM | zondag 10 februari 2013 @ 16:20 |
![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 10 februari 2013 @ 16:23 |
Daarom zitten er ook zoveel stroomafnemers op denk ik ![]() | |
#ANONIEM | zondag 10 februari 2013 @ 16:24 |
Zou best eens kunnen dat ze op die 1e foto van Zug-Chef lijken. Ik zag het ook maar vluchtig. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2013 16:25:21 ] | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 16:26 |
Die bovenste heb ik nog noooit gezien. In ieder geval niet in Nederland ![]() | |
Zug-Chef | zondag 10 februari 2013 @ 16:27 |
Ik wel, ooit zat er zo een in de EN/CNL uit Praag. Helaas was ik net te laat voor een plaat toen. Geloof een knap jaar geleden. | |
Sandrvich | zondag 10 februari 2013 @ 16:55 |
Het zou mij wel heel erg verbazen, mocht er zo'n CD-rijtuig in de Pimpel zijn beland! Zojuist op 9gag tegen gekomen: ![]() | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 17:01 |
Gewoon lekker 250 rijden met die neus onder de tape ![]() | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 17:01 |
waar tape wel niet goed voor is ![]() | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 17:05 |
Nachtelijke excursie vrijdag 8 op zaterdag 9 Februari![]() DBS 6416 + lege Caprolactam De nog steeds gele DBS 6416 kwam met -30 aan in Emmen met 6 lege ketelwagens, die in Lutterade bij Stabic weer beladen worden met Caprolactam. Momenteel gaat de trein dinsdag t/m vrijdag/zaterdagnacht via Almelo, Hengelo, Zutphen, Nijmegen, Venlo en Roermond naar Stabic, maar dit kan nog wel eens snel voorbij zijn. De gemeente Hof van Twente pruttelt tegen toen zij dit ineens vernamen. Maar tot op heden is er voor de trein nog geen wijziging merkbaar, en staat netjes te wachten de hierboven beschreven route maar mocht met -90 al naar Almelo vertrekken. ![]() DBS 6416 + lege Caprolactam Hier is de gele 6416 met de lege Caprolactam-trein naar Limburg net aangekomen in Almelo en -75 op de klok. Omdat te vroeg vertrekken geen nut heeft in verband met een personeelswissel in Lochem met de tegentrein, houdt de machinist hier even een lange stop, en gaat even koffie drinken in het verblijf. ![]() DBS 6416 + lege Caprolactam by theknittur, on Flickr Na binnenkomst van de trein in Hengelo moet er omgelopen worden naar de andere kant, en heeft daardoor een tussenstop van 50 minuten in de dienstregeling. ![]() DBS 6416 + lege Caprolactam Na het omlopen staat de trein weer vertrekgereed voor de richting Lochem. Er werd met -30 vertrokken naar Lochem, alwaar de machinist even een uiltje ging knappen tot de tegentrein met ongeveer -15/-20 arriveerde. ![]() DBS 6416 + beladen Caprolactam In Lochem was een personeelswissel op het pikdonkere perron voorzien. De machinist van de lege Caprolactam-trein neemt de beladen versie over, en de machinist van de beladen versie neemt de lege versie weer mee. In Almelo heeft de machinist met standplaats Onnen zijn einde dienst bereikt, en gaat naar huis. Over een paar uur brengt een andere machinist van standplaats Almelo de trein weer verder naar Emmen. | |
gebrokenglas | zondag 10 februari 2013 @ 17:12 |
Mooie foto's zeg. Waarom pruttelt die gemeente? Puur om het lawaai 's nachts? | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 17:14 |
Omdat de trein Caprolactam vervoert. Ze weten half niet wat het is. Het spul moet op een bepaalde temperatuur vervoerd worden, en dat gebeurt ook netjes. Zij zeggen dat "wanneer het ontploft de gevolgen niet te overzien zijn". Het is niet eens vlambaar. | |
b2py | zondag 10 februari 2013 @ 17:16 |
Pimpel staat altijd op de Zaanstraat, dus die kan het sowieso niet zijn ![]() | |
gebrokenglas | zondag 10 februari 2013 @ 17:16 |
pfffft. Wat een zeikerds. Men weet niet half wat er over de snelwegen vervoerd wordt, daar zit gegarandeerd wat tussen wat nooit door de beugel kan. Maar daar hoor je niemand over. | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 17:17 |
http://www.tubantia.nl/re(...)r-door-hof-1.3641010 En dan in het nieuwsbericht een foto plaatsen van een containertrein ![]() Daarbij klopt dat over het vervoer ook niet helemaal, want de trein doet er vanaf startpunt naar eindpunt sowieso 7 uur over, maar vanaf belading tot lossen zit er zeker 10 uur of meer tussen. Als het echt snel moest, was de tussenstop in Almelo van anderhalf uur op de beladen rit ook wel gekort. | |
Bitlord | zondag 10 februari 2013 @ 17:17 |
Ik had begrepen dat de afgelopen proefritten zijn gehouden met de vervangende BeneluxFyra, maar heb er nergens foto's ofzo van gezien. Weet iemand meer? | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 17:20 |
Testen zijn voor zover mij bekend geslaagd, maar er is weinig over bekend gemaakt overal. Enkel ik had iets over de tijden gepubliceerd op 3 fora, maar zelf ook geen foto gezien. Zaterdag heeft de NSH 186 117 een stam Benelux-rijtuigen opgehaald in Maastricht en op de Binckhorst gebracht. | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 17:21 |
alle badslipperexpressen zijn voor een leek hetzelfde he ![]() | |
Bitlord | zondag 10 februari 2013 @ 17:22 |
Op zich ook wel begrijpelijk. Mocht je er nog een foto van kunnen maken Greavy, kun je m misschien nog voor een leuk bedrag doorverkopen aan de nieuwsmedia. | |
James1988 | zondag 10 februari 2013 @ 17:24 |
Ik had ook wat tijden hier neergezet. Ik heb amper foto's gezien, alleen wat onscherpe meuk (fotograaf afgeleid door de borsten van een carnavalsganger? ![]() Er is weinig bijzonders aan: Traxx, 6 zuurstokrijtuigen, een geel-blauw rijtuig en het opschrift 'Intercity Amsterdam - Brussel v.v.', ofwel een trein die de meeste mensen 2 maanden terug al op de foto hebben gezet 'omdat hij nooit meer terugkomt'. | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 17:25 |
Inderdaad. KUTtreinen. Opsodemieteren ![]() | |
#ANONIEM | zondag 10 februari 2013 @ 17:31 |
Dan zal het toch wel CNL zijn geweest. Kwam naderhand ook nog langs Zaanstraat en daar stond wel een pimpel met bordbistro ja. | |
gebrokenglas | zondag 10 februari 2013 @ 17:38 |
Voor mij wel. Een goederentrein is voor mij een goederentrein. Bruine containerdingen... | |
James1988 | zondag 10 februari 2013 @ 17:39 |
BordBistro? Naar mijn weten waren al die bistro's vervangen door BordRestaurants. | |
#ANONIEM | zondag 10 februari 2013 @ 17:39 |
Dat zou zo maar kunnen hoor ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 10 februari 2013 @ 17:41 |
Het verschil is dat een BordRestaurant een consumptieverplichting heeft en imho niet zo relaxt zit. | |
dennistd | zondag 10 februari 2013 @ 17:49 |
Die verplichting was er ook in de BordBistro hoor, enige verschil was dat die ipv het restaurant-deel een 1e klas-gedeelte had. | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 10 februari 2013 @ 17:52 |
En dat de BordRestaurant-wagon een meter of twee langer is toch? | |
b2py | zondag 10 februari 2013 @ 17:52 |
Klopt. | |
DeaDLocK2K | zondag 10 februari 2013 @ 17:54 |
Ja maar je werd niet weggestuurd en in het restaurant wel. | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 17:55 |
Hangt af van hoe de pet van het DB-poppetje staat he. Of hoe de tampon zit. | |
#ANONIEM | zondag 10 februari 2013 @ 17:56 |
Tampons worden doorgaans niet scheef ingebracht. Al weet ik niet hoe de Duitsers dat doen. | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 17:56 |
Leuk Amerikaans treintje in de sneeuw. Alleen wel typisch Amerikaans om te lachen ![]() http://www.liveleak.com/view?i=111_1360462432 | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 18:02 |
"Doorgaans" ![]() | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 18:03 |
Stelletje rednecks bijmekaar ook daar ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 10 februari 2013 @ 18:04 |
Ik zou daar net zo hard om gelachen hebben ![]() | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 18:04 |
Ja ik ook wel ![]() ![]() | |
lyolyrc | zondag 10 februari 2013 @ 18:08 |
Dat bedrijf heet Sabic (Saudi Basic Industries Corporation) en caprolactam is een grondstof voor nylon. | |
DeaDLocK2K | zondag 10 februari 2013 @ 18:14 |
Ik wist helemaal niet dat de Nederlandse tak onderdeel wás van DSM, las ik vanochtend op wikipedia. | |
lyolyrc | zondag 10 februari 2013 @ 18:20 |
SABIC heeft enkele jaren geleden de bulkchemie overgenomen van DSM. Die tak is conjunctuurgevoelig en daarom niet zo leuk voor een beursgenoteerd bedrijf, want eens in de zoveel jaren zit je dan met een fikse zeperd in je cijfers, wat dan weer tot lagere beurskoersen leidt. De fabriek in Emmen, waar die caprolactam naartoe vervoerd wordt is overigens wel van DSM. | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 18:38 |
Amerika, staat vrij hoog op de verlanglijst ![]() | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 18:39 |
Owh, ik meende Stabic, effe aanpassen. | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 19:15 |
ja hier ook, maar dan niet voor de treinen ![]() | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 19:18 |
Voor mij ook niet alleen voor de treinen hoor ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 10 februari 2013 @ 19:24 |
Tenzij ze in Lochem ook de 6416 rood geverfd hebben denk ik niet dat die laatste foto de 6416 is ![]() (O ja, het nummer 6413 erop geeft ook wel een hint) ![]() | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 19:25 |
Oeps, gelijk ff aanpassen... Gelijk ff twee sfeerplaten uit Lochem online zetten. De trein met de 6416 was niet echt mogelijk, mede doordat de trein iets "te vroeg" stopte. De machinist had niet door dat wij in Lochem stonden, en was al ingedut. Toen hij de andere trein overnam, bood hij zijn excuses nog aan! Hij had respect voor ons dat wij de nacht doortrokken, en wilde wel meewerken. | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 19:36 |
Scarlett Johansson ![]() ![]() | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 19:36 |
![]() Nachtelijke sfeer in Lochem Terwijl het diep in de nacht is, en heel Nederland in diepe slaap ligt, staan wij in Lochem voor een foto van de 2 treintjes. De trein naar Limboland kwam vrij vroeg tot stilstand, dus was er niet veel mogelijk. Toch even een foto gemaakt. ![]() Nachtelijk sfeertje in Lochem In Lochem werd vliegensvlug van machinist gewisseld, en met circa 15 minuten in de min vertrokken beide treintjes. | |
#ANONIEM | zondag 10 februari 2013 @ 19:38 |
Mooie platen Greavy! | |
lyolyrc | zondag 10 februari 2013 @ 19:46 |
Wat ik al dacht, caprolactam wordt warm vervoerd zodat het vloeibaar blijft. Het spul is in principe wel brandbaar, maar dat is geen heel groot probleem omdat het vlampunt hoog ligt. Dat betekent dat het alleen vlam zou kunnen vatten als de hele trein al in de fik staat. Dat is niet heel waarschijnlijk en daarmee is het het verhaal dat de gevolgen niet te overzien zijn als het in brand vliegt echt schromelijk overdreven. Methanol is bijvoorbeeld veel gevaarlijker. Dat wordt ook wel vervoerd via het spoor. Ik kan me namelijk nog wel foto's van jou herinneren dat DuPont bediend werd. | |
Viezze | zondag 10 februari 2013 @ 19:51 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Caprolactam Smeltpunt van 68 graden, vlampunt van 125. Het moet dus wel aardig warm worden vervoerd, maar het vlampunt ligt er ver vanaf. Lijkt wel veilig dus. | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 19:57 |
Ik las ook dat je 4,5 kg in 1 liter water kunt oplossen. Waarom doen we dat niet dan? Ook vloeibaar en bespaart de energie van het erwarmen. | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 20:07 |
![]() Staat nog steeds in Stavoren. | |
lyolyrc | zondag 10 februari 2013 @ 20:08 |
Het moet toch verwarmd worden om het te laten reageren, dus dat verwarmen is niet een overbodige stap die achterwege gelaten kan worden. Als je het opgelost gaat vervoeren, heb je een groter volume en gewicht dat vervoerd moet worden, waardoor het vervoer meer wagons en energie vergt. Ten slotte moet dat water er voor gebruik in de fabriek uitgedampt worden, wat ook weer een hoop energie kost. Omdat het gevaar toch al niet groot is, is verwarmd vervoeren de beste optie. | |
Viezze | zondag 10 februari 2013 @ 20:11 |
Kost dus veel meer geld. Daarnaast, als het is opgelost in water, is de kans op ontbranding dan helemaal weg? | |
lyolyrc | zondag 10 februari 2013 @ 20:20 |
Ja, die kans is dan nihil. Het water moet er namelijk eerst uit voordat het warm genoeg kan worden voor verbranding. Water kookt immers bij 100°C en caprolactam kan pas vlam vatten bij 125 °C. Ik verwacht niet dat zo'n trein een vlammenzee inrijdt, waarna al het water verdampt en ten slotte dat spul begint te fikken, zonder dat de brandweer ingrijpt. | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 10 februari 2013 @ 20:22 |
Ik ben benieuwd wat voor rare praktijken er in de gemeente Hof van Twente plaats vinden dat ze daar wel bang voor zijn ![]() | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 20:22 |
misschien kan het bord ooit een toeristische attractie worden ![]() | |
Viezze | zondag 10 februari 2013 @ 20:23 |
Wij hadden het over het oplossen van de stof in water om zo het brandgevaar uit te sluiten. Het wordt nu in pure vorm vervoerd, maar de kans op een gigantische brand is dan nog steeds klein. | |
lyolyrc | zondag 10 februari 2013 @ 20:43 |
Het is gewoon de standaardreactie van leken: chemie is eng en gevaarlijk! ![]() ![]() ![]() Net trouwens nog een stukje over het spoor in KRO De Reünie. | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 20:44 |
Caprolactam hoef je niet bang voor te zijn idd. Komen er nog wat chloortreinen bij of zo? Of blijft het daarbij? | |
lyolyrc | zondag 10 februari 2013 @ 20:51 |
Vervoer van chloor via het spoor is toch een paar jaar geleden al gestopt? | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 20:52 |
regulier wel ja, maar het kan zijn dat bij onderhoud in een van de fabrieken er incidenteel toch chloortreinen rijden om de productie op gang te houden | |
icloud | zondag 10 februari 2013 @ 20:55 |
kickuh | |
KnightSolaire | zondag 10 februari 2013 @ 21:41 |
Het project is wel gereed? ![]() Overigens zou ik dergelijke Europese subsidies voor regionale ontwikkeling liever gebruikt zien om het conventionele spoor te verbeteren (elektrificatie, nieuwe trajecten of whatever), maar goed. | |
Duvel | zondag 10 februari 2013 @ 21:45 |
IJzel, leuk! | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 21:46 |
Dit ziet er niet echt gezond uit hoor ![]() | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 21:46 |
geinig feitje tussendoor: de treinenreeks is zo'n succes dat in 2012 van de top tien veelposters in PTA er zes hier met enige regelmaat posten ![]() | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 21:48 |
En waaruit bestaat de top-1? | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 21:48 |
op de plaatsen 1 en 2 staan de mods van PTA ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 10 februari 2013 @ 21:48 |
Je bedoelt dat de rest van PTA maar een saai stil zooitje is? ![]() | |
Duvel | zondag 10 februari 2013 @ 21:49 |
Nee, maar als je op het perron kijkt zie je mensen nogal schuivelen: het is spekglad dus er zal ook een hoop ijs op de bovenleiding zitten. | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 21:50 |
Ja voor 2012 misschien. Maar all-time? | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 21:52 |
dat zou ik niet weten | |
b2py | zondag 10 februari 2013 @ 21:53 |
En dat heeft gisterochtend een DDAR in de hens gezet. Kan me niet voorstellen.. | |
Duvel | zondag 10 februari 2013 @ 21:53 |
Een gloeiend stuk koolstrip op een balg misschien? | |
#ANONIEM | zondag 10 februari 2013 @ 22:10 |
Weet iemand nog ergens wat interessante docu's te vinden over de aanleg van spoorlijnen in NL ? Heb net deze gekeken over de Flevolijn: Best wel interessant maar wat ouder. Iets recenter iemand? Soort van docu zou helemaal mooi zijn. | |
b2py | zondag 10 februari 2013 @ 22:19 |
Er is een film van Schiphol 24 op een prorail DVD. Ik weet niet of die publiekelijk te vinden zijn, kon hem ook zo gauw niet vinden op internet. Hele serie: http://www.rtl.nl/programma/spanningophetspoor/video/ | |
Mr_Klaasje | zondag 10 februari 2013 @ 22:23 |
Op de website van Omroep Flevoland is het programma van de opening van de Hanzelijn te vinden. Daar zit ook een film over de bouw van de Hanzelijn in. Het is bij mijn weten alleen niet heel technisch van aard. (Zacht uitgedrukt) | |
DeaDLocK2K | zondag 10 februari 2013 @ 22:24 |
Spanning op het Spoor! Ja dat zocht ik nog, thanks ![]() | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 22:25 |
Oh die grote sorry show van 2008 ja ![]() | |
Mr_Klaasje | zondag 10 februari 2013 @ 22:25 |
http://www.omroepflevolan(...)jn+50+km+nieuw+spoor | |
greavy | zondag 10 februari 2013 @ 22:26 |
Ik heb er hier nog interresante Docu's liggen over oa de Betuweroute, Havenspoorlijn en HSL. | |
Dr_Flash | zondag 10 februari 2013 @ 22:29 |
gebeurt nochtans vaker ![]() 13 maart 2006, Zwolle | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 10 februari 2013 @ 22:31 |
O ja, die stond daar heel handig midden op de IJsselbrug ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 10 februari 2013 @ 22:34 |
Dat heeft wel hard gebrand ![]() | |
#ANONIEM | zondag 10 februari 2013 @ 22:40 |
Top! Spanning op het spoor is wel leuk. Jaren terug nog gekeken toen ik nog niet zoveel met treinen had, dus dit is wel tof om te kijken nu ![]() | |
b2py | zondag 10 februari 2013 @ 23:06 |
Dat is waar, mooi plaatje overigens. Heeft SLT al eens in de brand gestaan? | |
James1988 | zondag 10 februari 2013 @ 23:14 |
SLT naar mijn weten niet, VIRM wel. ![]() | |
Peter | zondag 10 februari 2013 @ 23:16 |
Zonde, VIRM is een prima trein. Veel plaats/capaciteit en men kon er eerst zelfs liftjes in bouwen voor de catering ![]() | |
lyolyrc | zondag 10 februari 2013 @ 23:19 |
Ik ben benieuwd of die liften er uitgesloopt worden als de eerste VIRM-stammen gereviseerd worden. | |
Darkwing_Duck | zondag 10 februari 2013 @ 23:19 |
Weet iemand de tarieven vind van een ticket naar brussel zuis vanaf bergen op zoom, of roosendaal of essen. | |
KnightSolaire | zondag 10 februari 2013 @ 23:21 |
Lijkt me wel, verbetert de doorstroming (bredere trappen). Reisplanner op http://www.nshispeed.nl/, kun je ook aangeven of je binnenlands met korting/vrij reist. | |
dennistd | zondag 10 februari 2013 @ 23:35 |
Lijkt me niet: ze maken deel uit van de constructie van de bak. Bij VIRM-4 is dit ook opnieuw ontworpen. | |
James1988 | zondag 10 februari 2013 @ 23:57 |
Het liftmechaniek zelf zal wel verwijderd worden, neem ik aan, omdat het niet meer gebruikt wordt. Mogelijk is het zelfs al verwijderd. Dat scheelt al snel honderden kilo's (als het niet meer is), wat weer gevolgen heeft voor het energieverbruik van de trein. Het vervangen van de trappen door brede exemplaren (zoals in VIRM-4) zie ik niet gebeuren omdat dit een forse constructiewijziging inhoudt. | |
Peterselieman | zondag 10 februari 2013 @ 23:58 |
interessante column in de Volkskrant over tien essentiële denkfouten die er nu op het spoor spelen. http://www.volkskrant.nl/(...)erlandse-spoor.dhtml | |
James1988 | maandag 11 februari 2013 @ 00:09 |
Ja, ja, de aloude "vroeger was alles beter"-column. Die komt iedere zoveel maanden wel weer een keer voorbij, en iedere keer is de conclusie als je er nog eens een keer over nadenkt "Oh nee, toch niet". Die "natuurlijke monopoliepositie" is helemaal niet zo natuurlijk: zelfs de allereerste spoorwegen (zoals in Engeland en België) waren private bedrijven die elkaar beconcurreerden. Pas na de opkomst van de auto ging het bergafwaarts met de spoorwegen en werden deze in grote mate genationaliseerd. In Nederland is er zelfs nooit sprake geweest van "een nationaal spoorbedrijf onder directe verantwoordelijkheid van de staat", NS is altijd een min-of-meer zelfstandig bedrijf geweest (al wisselde die mate van zelfstandigheid naargelang de politieke waan van de week). NS heeft, met NedTrain, een prima onderhoudsbedrijf en heeft prima gekwalificeerd personeel (monteurs en technici) in dienst. Over de positie van gekwalificeerd personeel valt eveneens te twisten: de spoorwegen bezaten vroeger over veel meer technische kennis dan tegenwoordig, zo had British Rail een eigen engineering-afdeling (BREL). Dit heeft z'n nut bewezen (zie IC125), maar is eigenlijk misplaatst: de daadwerkelijke engineering kan door de industrie worden gedaan, technisch personeel bij de operators is wel nodig om de suggesties vanuit de industrie te valideren. Eveneens een dooddoener: "iedereen die nadenkt weet dat ik gelijk heb." Ik ben het niet eens met Thomas von der Dunk, terwijl ik er toch wel redelijk wat over nadenk. Maargoed, het is makkelijk brallen van achter je beeldscherm. Ook voor Thomas von der Dunk. Ik ben het overigens wel eens met Von der Dunk dat sommige dingen zullen moeten veranderen, maar ik ben het niet eens met de spruitjeslucht die rond die column hangt. Mijn mening over de 'denkfouten' op een rijtje: 1- Het "natuurlijk monopolie" is niet "natuurlijk", maar is zo ontstaan omdat de Staat (in vrijwel alle landen) ingreep om het spoor "te redden". In vele landen is te zien dat een situatie met veel exploitanten prima werkt. 2- Concurrentie in het OV gaat niet om "wat kiest de consument" maar "wat kiest het provincie/landelijke bestuur namens de consument om het beste aanbod te krijgen". De EU is bezig met verdere concurrentie in het OV, maar dit vereist een lange adem 3- Von der Dunk maakt niet duidelijk waarom de scheiding van exploitant en infrabeheerder een foute keuze is. 4- Volgens Von der Dunk is 'samenhang' het slachtoffer van concurrentie bij het maken van een dienstregeling, maar ook onder één spoorwegmaatschappij zou samenhang hieronder te lijden hebben. De oorzaak is niet concurrentie, maar capaciteit op het spoor en de stations. 5- De keuze om vrijwel al het onderhoudend personeel in aparte bedrijven te stoppen is twijfelachtig, hierin ga ik tot in beperkte mate mee met VdD. Onderhoudstechnici zouden wellicht beter op hun plek zijn bij ProRail (zoals het geval is bij andere infrabeheerders) 6- Mij is niet duidelijk welk punt de auteur hier probeert te maken. Ieder bedrijf zal bij iedere aanschaf een kosten/batenanalyse maken en kijken naar winst op zowel korte als lange termijn. Ook de spoorwegen doen dat. 7- Deskundigheid bij ProRail moet er zeker zijn, om de kwaliteit van het werk te kunnen controleren. Maar het lijkt mij dat dat soort mensen er wel in dienst zijn. 8- "verplicht aanbesteden van rollend materieel is onzin", dit is een heel andere discussie. Zolang je met belastinggeld speelt vind ik dat daar verstandig mee moet worden omgesprongen. Een aanbesteding prikkelt hiertoe. 9- "een trein aanbesteden is hetzelfde als een huis aanbesteden". De auteur doet nu net alsof de operator geen enkele zeggenschap heeft in hoe een trein gebouwd zou moeten worden. Dit is niet waar: een spoorwegmaatschappij kan tot op het niveau van de gebruikte boutjes voor het vastzetten van een klapzitting specificeren hoe de trein gebouwd moet worden. Dit gebeurt niet omdat dit niet tot de core business van een exploitant behoort. 10- Hierin ben ik het dan eens met Von der Dunk: een aanbestedende partij moet ten alle tijde beschikking hebben over kennis en expertise om geen rad voor ogen gedraaid te worden door de partij die een aanbesteding heeft gewonnen. [ Bericht 5% gewijzigd door James1988 op 11-02-2013 00:26:16 ] | |
KnightSolaire | maandag 11 februari 2013 @ 00:11 |
In de technische kant van het verhaal ben ik niet thuis zoals uit mijn vorige reactie bleek ![]() Misschien kunnen ze de liftruimte wel voor iets anders benutten? | |
#ANONIEM | maandag 11 februari 2013 @ 00:38 |
Mooie column weer Driek! | |
DriekOplopers | maandag 11 februari 2013 @ 01:00 |
Thanks. Ook dan voor je aardige woorden onder die column. Blij mee. | |
#ANONIEM | maandag 11 februari 2013 @ 01:18 |
Geen probleem ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 11 februari 2013 @ 07:05 |
Het is ontstaan om afstemmingsvoordelen te kunnen behalen. Raar dat je dat weghaalt uit een gesubsidieerd systeem. De mechanismen die bij normale concurrentie zorgen voor prikkels ontbreken in een aanbestedingssysteem vrijwel volledig. De enige plek waar die wel aanwezig is, is tijdens de aanbiedingsfase. Er blijkt echter vaak een discrepantie tussen de aanbiedingsfase en de uitvoeringsfase te zijn waardoor de vraag is wat dat nu eigenlijk waard is. Daarbij geldt ook dat men er niet vaak voor kiest om een vervoerder dan weg te halen omdat er dan helemaal geen OV meer is. Eens: Maar OV-SAAL bewijst bijvoorbeeld de totale discrepantie tussen het beleid van een vervoerder en een infrabeheerder die op de centjes moet letten. Je mist zijn punt: Bij samenhang binnen één vervoerder maakt die zelf een afweging en past zich daarop aan. Anders krijg je jaarlijks een overbelastverklaring zoals tussen Amersfoort en Barneveld aansluiting. Belangrijk zijn daarin korte lijntjes waardoor een hoop sneller geregeld kan worden. Er is binnen Prorail niemand die wat snapt van bouwmanagement. Do I need to say more? Een aanbesteding maakt het wel lastig om het bedrijf met de goede ervaringen te nemen. Eens. Eens. | |
DeaDLocK2K | maandag 11 februari 2013 @ 07:23 |
Ik sluit me hierbijaan ![]() | |
Duvel | maandag 11 februari 2013 @ 08:14 |
De stroomafnemer wordt trouwens om aerodynamische redenen niet voorop geplaatst. | |
arkkey | maandag 11 februari 2013 @ 09:56 |
Overigens, die trein die afgefikt was lijkt mij als leek op zo'n oude dubbeldekker met groene bankjes. Die maken een gaaf geluid, beter dan die fluitdubbeldekkers met die paarse bankjes ![]() (en ja ik moet eens ff googlen dan kan ik ook allerlei Ddm termen erin gooien ![]() | |
dennistd | maandag 11 februari 2013 @ 10:03 |
De Belgische reeks 25.5 had maar één stroomafnemer, die dus ook regelmatig voorop zat. | |
JDude | maandag 11 februari 2013 @ 10:03 |
Automaten met frisdrank ende bier ![]() | |
#ANONIEM | maandag 11 februari 2013 @ 10:05 |
Strak plan ![]() | |
Duvel | maandag 11 februari 2013 @ 10:25 |
Klopt, maar dat wil net zeggen dat het ideaal was. Als je je gehele park uitrust met stroomafnemers die extra bovenleidingslijtage veroorzaken, word je niet blij... |