Ik ga hem wat editenquote:
Mjah. Ik post het in dit topic omdat de meeste actieve MUZ mensen hier posten. En ik vind het zeker wel een beetje independent. Kyteman is een artiest die niet schuwt voor commercie, die gewoon helemaal zijn eigen route bepaalt. Zeker dit laatste album met klassieke, opera, hiphop alles invloeden is zo alternatief/experimenteel/onafhankelijk van consensus als maar kan. En er zijn genoeg andere artiesten die geen indie (en hoe je het went of keert, kyteman is gewoon indie, hij brengt alles ook onder eigen beheer uit zover ik weet) zijn die in dit topic (wat ik vooral zie als het centrale muziektopic) worden besproken.quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:07 schreef portie het volgende:
Maar hoort de discussie over kyteman wel thuis in het indie topic ? Volgens mij is dat van een heel ander genre. Dat is ook de reden dat ik Kyteman niet volg, niet mijn smaak.
Maar wat versta je zelf dan onder indie, Norrage?quote:maakt het uit? Is dit topic niet gewoon om alle bandjes te bespreken die een zelfstandig topic nooit draaiende kunnen houden?
Ik snap je punt van een DWDD hype band, maar ben het er niet mee eens, want ik vind eigenlijk dat de DWDD er niet eens zoveel aandacht aan besteedt. (het verklaart trouwens wel dat het hier niet behandeld wordt, want als er iets veel wordt uitgekotst in de DWDD topics zijn het vrijwel alle bands die we in dit topic doorgaans besprekenquote:Op vrijdag 6 april 2012 14:37 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Ik ben 30.![]()
Wat ik gehoord en gezien heb van Kyteman (een keer geluisterd op luisterpaal en wat bij DWDD) ben ik niet echt van onder de indruk, daarom dat ik het er niet over heb. Heb het idee dat het dan ook vooral een DWDD-hype band is. En dan verkoop je al snel zalen uit.
Indie zelf is verder idd een heel ruim genre op zichzelf geworden, van folk en singer-songwriter tot electro. Een stroming die zich beter laat definiëren door wat niet (commerciële pop, metal, echt harde dance muziek e.d.) dan wat wel in het genre past. (Al geldt dat voor de meeste stromingen en is muziek in hokjes stoppen al snel onbegonnen werk imo) Daarom dat de algemene smaak in dit topic soms moeilijk te doorgronden is. Want sommigen neigen meer naar de folk, andere meer naar de gitaarbandjes en andere weer meer naar de electro kant en andere hebben juist dan weer een brede smaak. . Daarom sluit ik me aan bij Bol-Wan:
[..]
Maar wat versta je zelf dan onder indie, Norrage?
Ik vind die grijze massa definitie wel goed inderdaadquote:Op vrijdag 6 april 2012 13:41 schreef Bol_Wan het volgende:
Mijn graadmeter voor Indie is de grijze massa. Dus geen uitersten, zoals snoeiharde dansmuziek of Metal-aanverwante stromingen. Maar volgens mij is dit voor iedereen anders. Denk dat de grootste vraag is: maakt het uit? Is dit topic niet gewoon om alle bandjes te bespreken die een zelfstandig topic nooit draaiende kunnen houden?
Afijn, Kyteman zie ik meer als liveband. Ik luister er in ieder geval geen albums van en kan dat dus ook niet bespreken in het topic. Misschien komt het topic dus wat meer tot leven als het festivalseizoen weer begint (wat dus al bijna is).
Qua leeftijd zit ik hier tegen de ondergrens aan gok ik, ben zelf nog geen 20
Geef eens wat andere voorbeelden dan van de beperkte blik hier, want tot nu toe is je enige argument dat Kyteman hier kennelijk niet zo aanslaat als bij jou en anderen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 20:16 schreef Norrage het volgende:
Dit topic is natuurlijk eigenlijk ook al lang niet meer het echte indie topic toch? Zoals gezegd zie ik dit meer als het centrale muziek topic voor mensen die verder kijken dan hun neus lang is.
[..]
Ik snap je punt van een DWDD hype band, maar ben het er niet mee eens, want ik vind eigenlijk dat de DWDD er niet eens zoveel aandacht aan besteedt. (het verklaart trouwens wel dat het hier niet behandeld wordt, want als er iets veel wordt uitgekotst in de DWDD topics zijn het vrijwel alle bands die we in dit topic doorgaans bespreken).
Kyteman is gewoon, okee wel in zijn eigen genre, een briljant genie die lak heeft aan alle muziek-consensus. En als we puur op de definitie van indie afgaan is hij misschien nog wel de grootste indie-artiest van de artiesten die we in dit topic bespreken. Hij heeft een eigen label, hij gaat elk album een andere richting in, experimenteert totdat ie een ons weegt en ontwikkelt zich permanent. Neemt risico's en doet gewoon zijn ding. Dat is mijn definitie van indie.
Ik ben gewoon erg verbaasd dat er op dit forum een echt heel erg beperkte blik bestaat richting muziek.
Om even een vergelijking te maken: Op bijvoorbeeld musicmeter worden doorgaans dezelfde bands (folk, folk en nog eens folk) gehyped als in dit topic (en op dit forum), maar wordt óók Kyteman gehyped (door dezelfde mensen die dezelfde bands hypen als dat wij dat doen). Daardoor is ook bijvoorbeeld mijn verbazing ontstaan. Hoe zit de smaak van de mensen in dit topic en dit forum in elkaar dat Kyteman (serieus, hij is de grootste (alternatieve) artiest die we op dit moment in Nederland hebben rondlopen en dat komt echt niet door DWDD) gewoon niet gewaardeerd of bediscussieerd wordt?
En tsja. Dat zijn albums ook gehyped worden snap ik geen snars van. Live is hij fantastisch maar zijn albums zijn troep. Om even mijn mening over Kyteman op papier te zetten. Verder behoren zijn concerten (en dan niet die van afgelopen woensdag, want ik vind deze klassiek opera jazz hiphop meuk niet veel) tot de besten die ik ooit gezien heb. Fantastische live band met oneindig veel feestvreugde. Ik durf te zeggen dat als hij buitenlands was geweest (amerikaans/engels) hij keihard gehyped (ik gebruik dat verschrikkelijke woord wel vaak he?) zou worden op bijvoorbeeld Pitchfork en de alternatieve indie wereld toch wel behoorlijk zou kunnen domineren (als liveband dan).
Nouja, die beperkte blik is gewoon dat het bijna alleen maar folk-bandjes en van die standaard indiebandjes en zo zijn die hier worden besproken. Maar daar ben ik zelf ook schuldig aan. Op het forum heb je geloof ik nog een goed lopend hiphop topic, en een goed lopend electro/house etc topic...en dan houdt het een beetje op.quote:Op vrijdag 6 april 2012 21:07 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Geef eens wat andere voorbeelden dan van de beperkte blik hier, want tot nu toe is je enige argument dat Kyteman hier kennelijk niet zo aanslaat als bij jou en anderen.
Dat die lekker zijn eigen ding doet en lak heeft aan alles, respecteer ik ook wel in hem. Maar ik vind het nog steeds niet denderend. Misschien dat het live idd wel een geniale band is, dat wil ik best geloven.
Blaudzun vind ik inderdaad in een beetje dezelfde categorie als Kyteman vallen, wat betreft het niveau in waarin het op dit forum niet gewaardeerd wordt. DWDD anyone? Hij er hipster uitziend anyone? Allemaal onterechte redenen waarom ie vaak uitgekotst wordt juist op dit forum.quote:Op vrijdag 6 april 2012 21:08 schreef Breach het volgende:
Mwah, ik ben 25 en mijn muzieksmaak is in de afgelopen 10-12 jaar ook 3 keer enorm veranderd. Nu val ik in de categorie Bon Iver, Beirut, Mumford and Sons etc. Maar 6-7 jaar geleden was ik ontzettend House-muziek fan. En daarvoor was dat dan vooral weer de traditionele 3fm-muziek.
Wat in de media gehyped wordt, hoeft niet altijd goed te zijn. Bovendien heb je hier natuurlijk ook maar een beperkte groep mensen zitten.
En een artiest waarvan ik niet begrijp waarom hij niet alle aandacht krijgt, is Blaudzun. Die is on-Nederlands goed.
Alsik ergens een hekel aan heb is het wel die uitdrukking.quote:
Tsja behalve in dit topic kom ik niet zoveel in MUZ. Dus daar kan ik weinig uitsprak overdoen. Maar met de beperkte blik vind ik het zelf in dit topic wel meevallen. Meeste hier hebben een ruime en open blik. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de (half)jaarlijstjes van mensen hier dan zie ik een grote verscheidenheid aan muziek die verder gaat dan wat folk-en standaard indiebandjes.quote:Op vrijdag 6 april 2012 21:15 schreef Norrage het volgende:
[..]
Nouja, die beperkte blik is gewoon dat het bijna alleen maar folk-bandjes en van die standaard indiebandjes en zo zijn die hier worden besproken. Maar daar ben ik zelf ook schuldig aan. Op het forum heb je geloof ik nog een goed lopend hiphop topic, en een goed lopend electro/house etc topic...en dan houdt het een beetje op.
En ik probeer hier Kyteman niet te hypen ofzo. Ik vind het niet erg dat jullie het niet leuk vinden, integendeel...Maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar waarom Kyteman hier niet aanslaat en verder overal wel (inclusief andere alternatief georienteerde muziek-sites zoals musicmeter). En zo kan ik nog wel wat andere bandjes opnoemen waarvan ik soms het gevoel hebt dat men die gewoon doorgaans links laat liggen puur omdat het door de DWDD of wat dan ook geplugt wordt...Beetje een ultiem anti-commercieel/succesvolle muziek gedrag op dit forum waar ik me vaak een beetje aan stoor.
Toch vind ik het vaak een erg illustrerende uitdrukking. Ik kan er altijd wel wat meequote:Op vrijdag 6 april 2012 21:39 schreef ranja het volgende:
[..]
Alsik ergens een hekel aan heb is het wel die uitdrukking.
Daarbij vind ik Blaudzun ook verschrikkelijk. Er zijn zo ontzettend veel betere Nederlandse bands...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |