Omdat veel topics over indie bandjes nauwelijks lopen, en dus na 7 posts stilvallen, leek het ons een goed idee om een topic te maken waarin 'Indie' centraal staat. Als je een vraag hebt over een side-project van Modest Mouse of het soort bier wat Robert Pollard drinkt (Miller Light tegenwoordig) dan zou je daar een topic over kunnen openen maar dat is vaak de moeite niet en dit topic is dan een mooie oplossing. En dit is alweer het tweede deel in deze reeks!
Het begrip indie is natuurlijk wat wazig, maar dat mag geen excuus zijn voor enorme zeurpartijen over wat nou wel indie en wat nou niet indie is. Dat is dan ook helemaal NIET de bedoeling. Als je toch per sé een definitie wil, All Music Guide heeft een redelijk uitgebreide op hun site staan.
Dus praat hier wel over obscure bandjes, nieuwe platen, geziene optredens, geef tips en commentaar, als het maar met 'indie' te maken heeft!
Lijst met indie-gerelateerde links:
Pitchfork
All Music Guide
Think Small
Tiny Mix Tapes
Stylus Magazine
En dit topic wisten we al vol te neuzelen:
The Slacker Take-Over Plot (Centraal Indie Topic)
Ik zou zeggen; 'Laat het elitaire geneuzel worden voortgezet!'
Mirah
Protégé van Phil Evrum, die ook meedeed op een aantal CD's van Evrum's band The Microphones. De eerste CD (You think it's like this but it's really like this) is gewoon hele fijne, smaakvolle indiepop, al moet je wel tegen haar ietwat zoete stemgeluid kunnen. Tweede CD Advisory Committee is wat interessanter en origineler, en de invloeden van audiofiel Evrum die achter de productieknoppen zit klinken nog duidelijker door - met name het subtiel-georkestreerde Cold Cold Water zou geenszins misstaan hebben op Bjork's Vespertine.
Beide albums hebben hun sterke en zwakkere nummers, maar ik vermoed dat er nog een absoluut meesterwerk in Mirah's genen ligt opgeslagen - de progressie is in ieder geval opvallend en meer dan interessant genoeg om in de gaten te houden. Je zou kunnen zeggen dat dit muzikaal gezien een wat luistervriendelijkere uitvoering is van Evrum's werk met the Microphones, een band waarbij hij soms nog wel eens doorslaat met de subtiele-geluiden-die-je-alleen-met-koptelefoon-kunt-ontwaren-factor en zijn excentrieke zang.
Die CD met Takahashi (Songs from the Black Mountain Project) is vooral een erg vreemd tussendoortje, veel korte, instrumentale niemandalletjes, aangevuld met een aantal mooie nummers die iets experimenteler zijn dan je zou verwachten na het horen van de eerste twee Mirah-CD's.
quote:Cool, die ga ik zeker eens beluisteren, ik vind de Microphones op zich heel goed maar soms gaat de niet zo heel luistervriendelijkheid ervan me iets te ver. Hij heet overigens Phil Elvrum, met een 'l' ertussen.
Op vrijdag 9 januari 2004 06:53 schreef Grobbel het volgende:
En om dit topic meteen weer in de juiste directie te schoppen, hier is wat informatie die ik al eerder had geplaatst in een ander topic, maar hier misschien wat beter tot zijn recht komt:Mirah
Protégé van Phil Evrum, (...) twee Mirah-CD's.
quote:Hier staan wat mp3's van haar.
Op vrijdag 9 januari 2004 09:06 schreef dr_diablos het volgende:[..]
Cool, die ga ik zeker eens beluisteren, ik vind de Microphones op zich heel goed maar soms gaat de niet zo heel luistervriendelijkheid ervan me iets te ver. Hij heet overigens Phil Elvrum, met een 'l' ertussen.
quote:Thanks, deze indie-rocker zit nu op z'n werk, ik ga later eens luisteren.
Op vrijdag 9 januari 2004 09:13 schreef Z het volgende:[..]
Hier staan wat mp3's van haar.
http://www.krecs.com/audio_video/index.html
http://www.franzferdinand.co.uk/
http://dominorecordco.com/artist.php?artist=171
quote:Zojuist in dit topic op een beduidend minder hip forum (
Op vrijdag 9 januari 2004 09:07 schreef dr_diablos het volgende:
Kan iemand iets vertellen over 'Franz Ferdinand', een band die opeens hipper than thou schijnt te zijn?
quote:Ja, daar ben ik het helemaal mee eens, maar dan begint iedereen weer te zeuren over dat het een 'the' bandje is en worden ze bij voorbaat al afgeschreven door een hoop mensen
Op vrijdag 9 januari 2004 09:44 schreef dr_diablos het volgende:
tsk, 'the' bands zijn okee!
quote:Lekker twintig minuten trippen op Halleluwah van Can
Op vrijdag 9 januari 2004 11:52 schreef Z het volgende:
(...)
Hebben jullie suggesties? Hoe vager hoe beter denk ik zo.
quote:Jaga Jazzist lijkt me een perfecte band voor zo'n feest... Niet te makkelijk, maar ook niet dusdanig moeilijk dat er geen sfeer mee gecreëerd kan worden. Nummers als Animal Chin en zo zouden wel moeten werken.
Op vrijdag 9 januari 2004 11:52 schreef Z het volgende:
Overigens heb ik het plan om met een vriendin van mij een feest te geven in de OCCII. De naam van het feest wordt Recalcitrant. Met als subtitel iets van Not so easy tunes. Het is dus de bedoeling om een avond te vullen met wat "moeilijkere muziek". Zij is vooral van de electro en zal dat gaan draaien. Misschien ga ik ook wel draaien maar heb nog wat moeite met de muziek keuze. Het is dus niet de bedoeling dat er takke herrie gedraaid gaat worden. Hebben jullie suggesties? Hoe vager hoe beter denk ik zo.
Wat indiebands betreft... Uitgelezen mogelijkheid om nummers van The Unicorns, Giddy Motors, Liars, Q and not U (Soft Pyramids! *kwijl*), Manitoba, The Fire Show, TV on the Radio (Staring at the Sun ), Need New Body, Single Frame Ashtray, Braniac, Out Hud te laten horen, of nummers als This Room van The Notwist en Pleasure & Privilege van Enon. Oh, en vooral veel nummers met lekker veel ruis en feedback, altijd heerlijk om te horen in een goede context (Stars and Sons van Broken Social Scene).
Als je het toch wil zoeken in een nog vagere directie moet je het maar zeggen, hoor. Ik heb nu maar wat niet al te alledaagse bands genoemd die je niet gauw op een Nederlandse dansvloer verwacht. Niet dat ik je nu veel nieuwe namen geef, trouwens...
Las net op PFM dat Death Cab For Cutie door Europa gaat touren. Volgens mij zijn ze nog nooit in ons koude landje geweest, maar ze staan al bevestigd voor de AB in Brussel dus dat ziet er goed uit!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |