mijn voorlopige lijst, (er komt nog wel wat binnen, en er ligt nog wat in de winkel te wachten op mij):
1. drive-by truckers - brighter than creation's dark (meer variatie dan in menig verzamelaar)(lelijke hoes, dat wel)
2. Silver jews - lookout mountain, lookout sea (favoriete autoplaat van het jaar)
3. MGMT - oracular spectacular (Hype ze! allemaal!)
4. Elbow - the seldom seen kid (je zou denken dat het een tijdelijk jaren 90 bandje was, als je ze toen hoorde, maar ze blijven evolueren, in de zeer positieve zin)
5. port o'brien - the wind and the shell6. ben weaver - the ax in the oak (een eerlijk album, leuke experimentjes)
7. Rachael Yamagata - elephants ... teeth sinking into sand (want rachael is

, vooral teeth sinking into sand is leuk, elephants is toch een beetje té braaf)
8. Emylou harris - all I intented to be (gerijpt met de jaren! en van broken man's lament krijg ik kippenvel, tot uren na het nummer. Heerlijke mix ook van country en songwriting)
9. deus - the vantage point (gewoon een keigoeie cd)
10. tim vanhamel - welcome to the blue house (staan enkel goede nummers op. De stem is wat saai (soms vervelend), maar de gitaren zijn prachtig. Van achter naar voor en van voor naar achter even goed)
11. conor oberst (selftitled) (jammer van de debiele teksten ("I thought that monday was a doorframe" WTF), maar veel van de nummer kunnen rustig concurreren met het album wide awake)
12. nick cave and the bad seeds - Dig, lazarus, dig!!! (als nick cave pas op 12 staat, dan weet je wel hoe goed ik dit jaar vond. Vorig jaar stond grinderman nog op 1 bij mij, die was ook wel net iets beter)
13. tindersticks - the hungry saw
14. american music club - the golden age
15. the black keys - attack and release
16. robert forster - the evangelist
17. beck - modern guilt
18. lucinda williams - little honey
19. stephen malkmus & the jicks - real emotional trash...
speciale vermeldingen voor: BBC sessions van belle and sebastian en bonnie 'prince' billie, en voor theme time from bob dylan's radio hour (wsch het meest van al gedraaid dit jaar) en the sound of the smiths, maar staan uit principe niet in de totaallijst.
tegenvallers: kills (de ting things toonden aan hoe makkelijk het wel beter na te doen is, en zelfs zij zijn niet leuk), cat power (dat kan beter, meisje), timesbold (nooit volg ik nog blindelings een tip die ik op fok! lees

), lambchop (5 keer na elkaar beluisterd, niks blijven hangen), martha wainwright (niks groeiplaat, het album enerveert me zelfs naarmate ik er meer naar luister)
[ Bericht 1% gewijzigd door Beregd op 11-12-2008 13:32:53 ]