1. Muse - Black Holes and Revelations
2006 was echt het jaar van Muse voor mij. Toen Black Holes in juni lekte was ik al meteen onder de indruk van het album, maar hoe meer ik er naar luisterde, hoe beter het werd. Niet zozeer Grootser dan Absolution, maar zeker wel beter. Door de toevoeging van wat Western invloeden (Knights of Cydonia en City of Delusion bijvoorbeeld) heeft Muse definitief een andere weg ingeslagen. Natuurlijk blijft de bombast en hysterie (Take a Bow, Invincible), maar op een andere manier. Deze vernieuwing is in mijn ogen/oren een zeer positieve ontwikkeling en daarom is het mijn favoriete album van het jaar.
2. The Veils - Nux Vomica
Een comeback die ik nooit meer had verwacht (naast All Saints, uiteraard), maar er gelukkig wel kwam. The Veils' debuut The Runaway Found heb ik al een tijdje in mijn bezit, maar was ik haast vergeten. Het heeft na hun optreden op Lowlands echter weer m'n aandacht gekregen. Nux Vomica is een prachtig album, wat Finn Andrews naar mijn mening meer recht doet dan het debuut. De bezieling spat er van alle kanten vanaf, en als je nummers als Jesus for the Jugular en Not Yet schrijft verdien je het gewoon hoog in de eindlijstjes te eindigen. Bij deze.
3. Jenny Lewis with the Watson Twins - Rabbit Fur Coat
En soms duurt het even voor een kwartje valt. Nadat ik vorig jaar Rilo Kiley leerde kennen viel dit countryachtige album een beetje rauw op m'n dak. Maar soms duurt het gewoon even voordat je iets echt leert waarderen. Rabbit Fur Coat laat je meeklappen (The Big Guns), meezingen (Rise Up With Fists) en stiekem glimlachen (Rabbit Fur Coat). Als klap op de vuurpijl doet ze ook nog een duet met Benjamin Gibbard, M. Ward én Conor Oberst. Gewoonweg een verschrikkelijk prachtig album. Het is nu wachten op de nieuwe Rilo Kiley...
4. Yeah Yeah Yeahs - Show Your Bones
Karen O. is cool. Dat stond al vast en is met Show Your Bones nog eens bevestigd. Ze schreeuwt, ze tiert, ze fluistert, ze doet het allemaal. Van Gold Lion tot en met Turn Into, de YYYs bewijzen meer te zijn dan het garagebandje van Fever To Tell. De videoclip voor Cheated Heart is tevens een van de leukste van het afgelopen jaar.
5. The Dresden Dolls - Yes, Virginia
Geen moeilijke tweede voor de Dresden Dolls. Alhoewel ik hun naamloze debuut over het geheel toch iets beter vond, heeft Yes, Virginia zeker ook een boel sterke punten. Van de opener Sex Changes, over transseksualteit tot het afsluitende trio Mandy Goes To Med School - Me & The Minibar - Sing, het gaat van goed naar beter naar best. Toch jammer dat hun enige optreden in Nederland dit jaar op het hoofdpodium van Pinkpop was...
6. Joan as Police Woman - Real Life
Als je de ex van Jeff Buckley bent en samengewerkt hebt met Rufus Wainwright en Antony and the Johnsons, dan kun je weinig slecht doen bij mij. En dat deed Joan dan ook niet. Haar album stroomt over van de prachtige nummers, met Anyone voor mij als hoogtepunt. Dat in combinatie met haar ontwapenende persoonlijkheid en liveoptredens maken Real Life het beste debuut van het jaar.
7. Regina Spektor - Begin To Hope
Regina viel voor mij altijd in de categorie 'leuk, maar ik luister er niet veel naar'. Met Begin To Hope veranderde dit drastisch. Ik weet niet zozeer of het haar beste album is, maar het heeft zeker m'n aandacht getrokken. Het begon met Fidelity, ook al met zo'n hele leuke clip. Momenteel zijn Après Moi en Field Below m'n favoriete nummers, maar dat wil nog wel eens veranderen.
8. The Pipettes - We Are The Pipettes
Op Koninginnedag stonden ze daar ineens op het London Calling podium. Uit het niets drie bestipte meisjes met kittige danspasjes en vrolijke liedjes. Toen het album in de zomer uitkwam was ik weer meteen in een vrolijke bui, maar ook een beetje bang voor een korte houdbaarheidsdatum. Dat blijkt behoorlijk mee te vallen, nog steeds pull ik graag shapes en wijs ik met m'n vinger als Your Kisses Are Wasted On Me voorbij komt. Vrolijk, leuk, goed en voor mij volkomen onverwacht.
9. The Long Blondes - Someone To Drive You Home
Net als de Arctic Monkeys komen The Long Blondes uit Sheffield, maar deze brunettes zijn een stuk leuker, een stuk minder vervelend en gelukkig ook niet zo'n enorme hype. Once And Never Again, Weekend Without Makeup, Lust In The Movies, The Long Blondes doen alles even nonchalant en charmant. Live zijn ze tussen London Calling 1 en Paradiso vorige week ook een stuk beter geworden.
10. Belle & Sebastian - The Life Pursuit
Een album dat ik eigenlijk alweer een beetje vergeten was, maar wat, terugkijkend, toch zeker niet in m'n top 10 mag ontbreken. Het is misschien wel m'n favoriete Belle & Sebastian album, vooral door de wat meer uptempo nummers als Funny Little Frog en To Be Myself Completely.
11. Cansei de Ser Sexy - CSS
Brazilië is dus toch niet alleen maar samba en carnaval. CSS beperkt zich niet tot een genre, maar gooit alles op een grote hoop en maakt er een eigen geluid van. Niet alle nummers zijn even goed (zo snap ik niet waarom Meeting Paris Hilton zo populair is), maar daar staan dan weer Patins, This Month Day 10 en Let's Make Love tegenover. Live is het ook een groot feest.
12. Goose - Bring It On
Goose is ook zo'n band die ik op het eerste gehoor nooit zo bijzonder vond, maar ik gaandeweg steeds beter ben gaan vinden. Volgend jaar staan ze waarschijnlijk op ieder festival, en ik heb er nu al zin in.
13. Dirty Pretty Things - Waterloo To Anywhere
The Libertines hebben me nooit weten te boeien en Babyshambles bleken achteraf ook niet zo bijzonder te zijn. Dan doet Carl Barât het solo toch een stuk beter. Leuke nummers en bovendien een album wat ik na een half jaar nog steeds graag aanzet.
14. Be Your Own PET - Be Your Own PET
Kort maar krachtig en vooral heftig. Zo'n klein, lief, schattig meisje als Jamina Pearl kan een boel herrie maken. En bovendien maakt ze heel erg leuke herrie. Het optreden op Lowlands was ook memorabel, al was het maar omdat ze in 20 minuten het podium, de tent én elkaar afbraken.
15. Scissor Sisters - Ta-Dah!
Voor de Scissor Sisters is het leven een groot feest, wat ze bewezen op Lowlands. Al haalt Ta-Dah! het in mijn ogen niet bij het debuutalbum, toch staan er een paar geweldige nummers op die het zeker de moeite waard om het album te luisteren en in april naar de HMH te gaan.
16. Beirut - Gulag Orkestar
Ik vind het erg moeilijk om Beirut te omschrijven, dus ik ga maar geen poging wagen. Gulag Orkestar is gewoon een prachtig album.
17. Nouvelle Vague - Bande A Part
De soundtrack van de zomer (samen met nummer 19). Erg zomers en leuk om bekende en minder bekende new wave nummers eens op een geheel andere manier te horen. Vooral Don't Go en Ever Fallen In Love springen er voor mij bovenuit. Laat het maar weer snel warm worden!
18. PJ Harvey - The Peel Sessions
Ik weet niet wat het is, maar er is iets met dit album. Het is rauw en PJ klinkt op haar best. Een meer dan fijn tussendoortje, waardoor ik nog benieuwder ben naar haar volgende album én PJ nu helemaal graag een keer live wil gaan zien.
19. Lily Allen - Alright, Still
Alright, Still roept zomergevoelens bij me op. Smile, LDN, Alfie, het is allemaal weer eens wat anders. Hoera voor brutale meisjes!
20. Charlotte Gainsbourg - 5:55
Air heeft me na Moon Safari nooit meer echt kunnen boeien, dus het album van Charlotte Gainsbourg was meer dan welkom. Een fluisterende, Franse madam met lome nummers. Perfect voor de zondagochtend, helemaal in orde.
21. The Elected - Sun, Sun, Sun
Blake Sennett heeft ook niet stil gezeten dit jaar. Alhoewel het eerste album van The Elected compleet aan me voorbij is gegaan, heeft Sun, Sun, Sun m'n aandacht wel weten te trekken. Niet zoals Jenny Lewis' solodingen dat deden, maar toch.
22. Amy Winehouse - Back To Black
Waar in rehab gaan wel niet goed voor is. Een van de leukste nummers van het jaar, namelijk. Ook de rest van het album is weer erg fijn, vooral het titelnummer en Tears Dry On Their Own.
23. The Knife - Silent Shout
Twee rare snuiters zijn het, van The Knife. Ik kan de muziek dan ook zeker niet elk moment van de dag of week aan, maar zo afentoe is het allemaal wel heel erg fijn.
24. Morrissey - Ringleader of the Tormentors
Eigenlijk jammer dat ik dit album niet zoveel heb gedraaid, maar het verdient toch zeker wel een plaats in m'n top 25. Morrissey is natuurlijk altijd fijn en er staan een paar geweldige nummers op dit album.
25. Frida Hyvonen - Until Death Comes
Het album schommelt een beetje qua kwaliteit, maar enkele positieve uitschieters (You Never Get Me Right, Come Another Night) bevallen zo goed dat Frida m'n hekkensluiter wordt. Ben erg benieuwd wat ze in de toekomst gaat doen.