abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 11 december 2007 @ 00:12:41 #1
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_55182548
In navolging van Jaarlijstjes 2004 Jaarlijstjes 2005! en Jaarlijstjes 2006!
quote:
Op maandag 13 december 2004 15:18 schreef pfaf het volgende:
Het is al weer 2 weekjes december en iedere muziek-site, forum en muziekblad staat vol met jaarlijstjes. Fok kan uiteraard niet achterblijven, dus post hier je favoriete albums van het afgelopen jaar.
  dinsdag 11 december 2007 @ 00:13:03 #2
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_55182556
TS eerst! Ik heb geen muziek kunnne luisteren sinds eind Augustus. Dus dit jaar geen top 50, maar een top 25. Wellicht dat ik in februari een nieuwe, volledige lijst maak, er ligt hier in ieder geval nog een lijst van minimaal 50 nog-te-beluisteren albums klaar.

Enfin:

* tromgeroffel.....

1. Elliott Smith - New Moon [Kill Rock Stars]
Beste album ooit.
Punt.



2. Tin Hat - The Sad Machinery of Spring [Hannibal]
Geen Tin Hat Trio meer, want we zijn inmiddels met 4 leden. De klassieke, bluessjazz is er echter niet minder op geworden. Stuk voor stuk intieme pareltjes die je hart kunnen maken en breken. Op enkele nummers pakt Carla de microfoon erbij voor wat begeleidende zang, en ook dat is 100% raak, zie het prachtige Daisy Bells. Zet Sad Machinery op en laat je meevoeren door de dromenwereld van Tin Hat.

3. Battles - Mirrored [Warp]
Vaak onterecht afgedaan als een project van drummer John Stanier. Hoewel de drums de ruggegraat vormen, kan Mirrored niet zonder de electronische omlijsting. De gitaren en synthesizers ( en electronische robotzang op sommige nummers )geven de strakke drums een drone-achtige flow mee die je beet grijpt en verbaasd houdt tot de laatste toon.

4. Do Make Say Think - You, you're a History in Rust [Constellation]
Na het ongekend goede Winter Hymn, Country Hymn, Secret Hymn zou je zeggen dat het niet meer beter kon. Hoewel de tijd moet uitwijzen welke van de 2 de geschiedenis in gaat als het op een na beste postrock album ooit, is het de mannen van Do Make Say Think in ieder geval gelukt om het vorige album te benaderen. En alleen dat verdiend al een pluim van jewelste. De opbouw van de nummers blijft ( in tegenstelling tot de meeste GYBE! nummers ) verrassend en de experimenten met zang, folk en jazz zijn gelukt. Een nieuwe must-have aan het postrock canon toegevoegd!

5. Pink Reason - Cleaning the Mirror [Siltbreeze]
De verrassing van dit jaar! Lo-Fi electronische indierock komt misschien nog het meest in de buurt als omschrijving, maar eigenlijk moet je het zelf belusiteren, beleven en ( mits volume hoog genoeg ) voelen. Een voor in het rijtje 'sterkste debuuplaten ooit'

6. In the Country - Losing Stones, Collecting Bones [Rune, 2006]
The bluesy, jazzy versie van Ben Folds zou een aardige - wellicht ietwat simplistische - omschrijving van dit album zijn. Aanstekelijke melodien, met piano als hoofdinstrument, maar dan wat onconventioneler als Ben. Hoewel van december 2006 is het album zo goed dat ik 'm stiekem in deze jaarlijst heb gestopt.

7. Deerhoof - Friend Opportunity [Kill Rock Stars]
Een korte deze keer en daarom misschien wel de beste! Ik heb altijd was moeite gehad de chaotische indie rock van Deerhoof volledig te behappen, maar deze gaat er in als pepernoten. Wellicht ook omdat naast de lengte de boel wat meer structuur lijkt te hebben. Structuur in het Deerhoof universum natuurlijk, want het knalt en vliegt weer alle kanten op!

8. Voxtrot - Voxtrot [Playlouder]
Na 823 EP's dan eindelijk de langspeler! En het lange wachten was het dubbel en dwars waard, de pop met een twist is aanstelijk, vrolijk en hyperactief. Zoals we gewend waren dus, maar nu eindelijk om het echie...

9. Rob Crow - Living Well [Temporary Residence]
Geheel in de lijn van z'n Pinback werk, is Living Well weer doordrengt van aanstekelijk baslijntjes en gitaarloopjes. Hoewel het na de geniale albumopener Bam Bam niet meer beter wordt en de sleur er wat inkomt, doet Living Well niet onder voor het Pinback werk.

10. Spoon - Ga Ga Ga Ga Ga [Merge]
Een plaat even geniaal als z'n titel. Na Gimme Fiction schreef ik dat Spoon nu definitief tot de groten der Aarde behoort en zoals het cliche luidt is aan de top blijven moeilijker dan er geraken. Toch is het de mannen van Spoon gelukt weer een kwaliteitsproduct af te leveren. Misschien is dat het enige minpunt: het album is weinig verrassend ten opzichte van de vorige.

11. Okkervil River - The Stage Names [Jagjaguwar]
De helden van Okkervil River blijven topplaten maken, maar het blijft stiekem wachten op de ultieme magnus epos van het stel. Ook Stage Names is evenals BSB goed, maar de magie van de eerste lanbgspelers is er wat af en misschien is het tijd voor wat extra kwantiteit in plaats van kwaliteit. Neemt niet weg dat ook Stage Names weer heerlijke vuige alt country bevat met schreeuwerige neurotische zang van Sheff en dus per definitie al een goed album is.

12. Blitzen Trapper - Wild Mountain Nation [Lidkercow]
Als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat deze plaat van het Jagjaguwar label komt. ( En dat is een groot compliment ). Zoals vele bands op het Jagjaguar label maakt BT rommelige altcountry herrie op een aantrekkelijk, aanstekelijk manier. het album vliegt in een sneltreinvaart door amricana-indierock stijlen, waardoor je geen tijd ( en zin ) hebt om een ander album op te zetten. Hulde

13. Alex Delivery - Star Destroyer [Jagjaguwar]
Jagjaguwar! En zoals eerder gezegd weet je dan wat voor vlees je in de kuip hebt: herrie en toch melodie, chaos en toch structuur, lange postrockachtige nummers afgewisseld met korte punknummers. Kortom: Star Destroyer is een geweldig spannende en creatieve plaat geworden die blijft boeien!

14. The Field - From Here We Go Sublime [Kompact]
Misschien wel het best te omschrijven als zomerse techno. Een erg diverse, lichte electronische plaat die zowel in haar eenvoud als complexiteit geniaal is. Erg boeiend!


15. Richmond Fontaine - Thirteen Cities [Decor]
Een mix tussen de vorige twee albums. Af en toe een stevige countryrocker als op Post to Wire, dan weer een intiem schilderachige collage van acoustische singer songwriterpop zoals op The Fitzgerald. Door deze mix is het album niet zo ontroerend mooi als Fitzgerald, en niet zo catchy als PtW. Misschien tijd om te gaan kiezen, want de kwaliteit om klassiekers te maken hebben ze albewezen te bezitten, maar dit is er geen.

16. Dungen - Tio Bitar [Subliminal Sounds]
Scandinavische psychedelische indierock. Erg vernieuwend, interessant en creatief. Niet geheel constant over de hele plaat gezien, maar de topnummers maken het tot een erg spannende en geslaagde plaat.

17. Caribou - Andorra [Merge]
Liever en aanstekelijker komen ze haast niet. De electronische indiepop van Caribou luistert weer weg als een Disneyfilm. Het prachtige Sandy is nog wel het beste voorbeeld van hoe mooi muziek kan zijn. Niet overal is Caribou zo aanstekelijk en fijn, maar toch een fijne, lieve, zachte plaat...

18. Low - Drums and Guns [Sub Pop]
Hoewel ze op hun kwaliteit dit jaar door andere bands als Pink Reason voorbij zijn gestreeft is D'nG weer een erg sterk slowcorelofialbum geworden. De verrassende zang van Mimi is dan ook nog eens een unieke feature die de andere bands niet hebben. Niets mis met Low dus.

19. Modest Mouse - We Were Dead Before the Shipe Even Sank [Epic]

Vergeleken met hun klassiekers wellicht wat wisselvalliger, maar nog steeds vol ijzersterke indierock. Hoewel de mannen helemaal geen indie meer zijn, maar dat doet niets af aan deze wederom puike plaat. Met eervolle vermelding van de albumopener March into the Sea..

20. Islaja - Ulual Yyy [Fonal]
Een mix van Joanne Newsom, Sigur Ros en CocoRosie? Islaja's prachtig gezongen Suomi ( sowieso natuurlijk de mooiste taal op Aarde ) over freakfolk achtige instrumentatie. Het is niet allemaal even licht en makkelijk, maar als je het lef hebt om even flink door te bijten ontdek je de ware schoonheid van het lege en verlaten Finse land.

21. Grails - Burning of Impurities [Temporary Residence]
Ongekend creatieve en diverse postrock. Tot dit album onbekend bij mij en ik moet zeggen tot grote schaamte. Net als Do Make Say Think proberen ze bij Grails alle hoeken van het muziek universum aan te doen en ook Grails is het gelukt dit als 1 geheel te laten klinken.

22. The Shins - Wincing the Night Away [Sub Pop]
Chutes was niet te overtreffen, maar deze is zelfs licht teleurstellend. Uiteraard een paar popparels, maar de echte lofi Shins/Flukes-sound is verdwenen. De hele plaat voelt wat ronder en minder helder aan, verder is het aantal topnummers lager dan op de vorige 2. Desalniettemin een uitstekende plaat natuurlijk. Maar van the Shins verwacht ik nu eenmaal net wat meer.

23. Papercuts - Can't Go Back [Gnomonsong]
Het simpele, recht-toe-recht-aan pop album van deze jaarlijst. Ze moeten er immers ieder jaar tussen staan, de melodieuze indiepop bandjes. Dit jaar de eer aan Papercuts, goed voor enkele maanden vermaak, daarna ga ik weer wat meer spanning eisen.

24. The Besnard Lakes - The Besnard Lakes are the Dark Horse [Jagjaguwar]
Jagjaguwar! Jullie kennen het riedeltje nu wel, veel stijlen, variatie, iets minder hyperactief en wat meer gelikt dan de meeste labelgenoten, maar ondanks de verschrikkelijk lelijke albumhoes weer een nieuwe topper aan het label toegevoegd!

25. Arcade Fire - Neon Bible [Merge]
Geen schokgolf van verbazing over de hele Wereld deze keer, maar een bevestiging van klasse. De bijna magische, spirituele muziek ( hence the title ) vol bombast en klasse is onveranderd ten opzicht van het album wat de indierock wereld deed schudden op haar grondvesten. Daardoor ook niet zo schokkend meer dus, alleen nog maar erg goed.
  dinsdag 11 december 2007 @ 00:26:58 #3
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_55182839
Jeej! New Moon is natuurlijk absoluut niet het beste album ooit, dat blijft XO, maar het is je vergeven. Opvallend Battles zo hoog. Goede plaat, maar luister het eigenlijk haast nooit. Wel alvast een mooie lijstje om weer wat albums van op te zoeken, want ik ken er maar een stuk of 5 van.
  dinsdag 11 december 2007 @ 08:27:58 #4
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_55184821
New Moon als beste ooit is natuurlijk een running gag van me geworden. Over 5 jaar weet ik pas echt waar ik 'm kan plaatsen. Battles is zo hypnotiserend sterk! De ritme's, de electronica, super! Al helpt de ervaring van het Lowlands optreden ook wel wat mee in het opkrikken van de waardering.
pi_55185795
tvp
Kwalitatief hoogstaande flauwekul voor de intelligente onbenul!
pi_55198416
Cool! Ik doe weer mee, rond de kerst mijn top 60 nog wat van al de door mij aangeschafte platen uit 2007.

We gaan er 5 dubbelen dan pfaf, toch wel weinig.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_55213533
Ik ga me er binnenkort ook eens op gooien.
  woensdag 12 december 2007 @ 22:35:30 #8
13973 ranja
image means nothing
pi_55230758
Binnenkort ook eens mijn lijst definitief maken, maar ik weet wel al dat ik (weinig verrassend) 0 ga dubbelen met Pfaf
pi_55271564
Veel dames weer Ranja?

Ik krijg trouwens een top 66, best een leuk aantal.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_55272862
Mijn 10 favorieten van 2007.

1. *shels - Sea of the dying dhow
2. Devotchka - How it ends
3. Omega Massif - Geisterstadt
4. Apparat - Walls
5. Burial - Untrue
6. Seether - Finding beauty in negative spaces
7. Three - The end is begun
8. Machine Head - The Blackening
9. The Birthday Massacre - Walking with strangers
10.Thirteen Senses - Contact
pi_55272992
Albums
1. Björk - Volta
2. Justice - †
3. The Chemical Brothers - We Are The Night
4. Kanye West - Graduation
5. The Clipse - Hell Hath No Fury
6. Róisín Murphy - Overpowered
7. M.I.A. - Kala
8. Timbaland Presents Shock Value
9. Common - Finding Forever
10. Dizzee Rascal - Maths & English
(11. Duvel Duvel - Puur Kultuur)

Nummers
1. Björk - Declare Independence
2. Justice - Stress
3. Kanye West ft. Dwelle - Flashing Lights
4. Róisín Murphy - Primitive
5. The Chemical Brothers - Do It Again
6. Radiohead - All I Need
7. Mr. Oizo - Patrick 122
8. Timbaland ft. Amar & Jim Beanz - Bombay
9. Yelle - A Cause Des Garçons (Tepr Remix)
10. The Clipse - Ain't 'Cha
(11. Simian Mobile Disco - It's The Beat)

  vrijdag 14 december 2007 @ 16:54:01 #12
13973 ranja
image means nothing
pi_55273170
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 15:46 schreef methodmich het volgende:
Veel dames weer Ranja?
Altijd. Wel wat meer singer/songwriters dan normaal. En misschien zelfs 2 excelsior albums in de top 25 (verder ga ik sowieso niet, 25 is genoeg)

[ Bericht 7% gewijzigd door ranja op 14-12-2007 17:28:51 ]
  vrijdag 14 december 2007 @ 17:24:44 #13
30919 mitt
Michael Corleone
pi_55273777
Ik ga Tin Hat proberen, pfaf

Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  vrijdag 14 december 2007 @ 17:45:39 #14
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_55274134
Tin Hat is tof! Ik ga 'm zo nog maar weer eens opzetten.

De enige reden dat ik ze ken is via pfaf, overigens. Dus nog bedankt voor de tip toentertijd.
  zaterdag 15 december 2007 @ 14:18:23 #15
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_55290737
quote:
Op woensdag 12 december 2007 22:35 schreef ranja het volgende:
Binnenkort ook eens mijn lijst definitief maken, maar ik weet wel al dat ik (weinig verrassend) 0 ga dubbelen met Pfaf
Ik beschouw dit als een compliment...
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 17:24 schreef mitt het volgende:
Ik ga Tin Hat proberen, pfaf



Doen! Ik had 'm zelfs even boven het beste album aller tijden in de lijst staan, zo goed is 'tie zelfs.
  zaterdag 15 december 2007 @ 17:23:05 #16
158997 Corsnor
Heeft geen Snor
pi_55293720
1. Porcupine Tree - Fear of a Blank Planet
2. Oceansize - Frames
3. Blackfield - Blackfield II
4. Battles - Mirrored
5. Radiohead - In Rainbows
6. Machine Head - The Blackening
7. The Whitest Boy Alive - Dreams
8. Aqualung - Memory Man
9. The Good the Bad and the Queen - The Good the Bad and the Queen
10. Dream Theatre - Systematic Chaos
11. Riverside - Rapid Eye Movement
12. Roisin Murphy - Overpowered
13. Reverend and the Makers - The State of Things
14. Parts & Labor - Mapmaker
15. Nine Inch Nails - Year Zero
pi_55299033
Ik ben nooit zo van de nieuwe releases, de meeste albums van 2007 zal ik in 2008 wel ontdekken, maar hier mijn top 10:

1. The Clientele - God Save the Clientele
2. Polly Paulusma - Fingers & Thumbs
3. Tocotronic - Kapitulation
4. Vic Chesnutt - North Star Deserter
5. Les Ogres de Barback - Du simple au néant
6. Thee Stranded Horse - Churning Strides
7. Modest Mouse - We Were Dead Before the Ship Even Sank
8. Richard Thompson - Sweet Warrior
9. Meesters in Chaos - MiC
10.Amy Macdonald - This Is The Life

[ Bericht 3% gewijzigd door cafca op 15-12-2007 21:10:14 ]
  zaterdag 15 december 2007 @ 21:28:32 #18
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_55299923
Ik zal ook weer een lijstje proberen te maken, maar het moet gezegd dat ik afgelopen jaar minder tijd heb gehad dan de afgelopen jaren om nieuw werk te beluisteren. Wellicht dus dat sommige albums het met slechts enkele luisterbeurten hoog of juist laag zullen scoren.
Cafca's nummer 1 is overigens wel te verwachten in mijn lijstje
  zondag 16 december 2007 @ 11:54:31 #19
169377 Syb-rund.
Music connects us all
pi_55309809
tvp
fire, fire, your thieving spark stopped this fire.
pi_55314899
Tja, was ik net met mijn top 66 tot nummer 17 (van onderaf), loopt mijn computer vast en wil Word het bestand niet meer openen.... Alles weg, de korte beschrijvingen e.d.

Dus misschien maar op een andere manier posten dit jaar.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_55343072
Voorlopig staat het zo even vast. Over een weekje of 2 nog eens naar kijken, ben nog het één en ander aan het luisteren...

Top 10 van 2007:
01. Matchbox Twenty - Exile On Mainstream
02. Editors - An End Has A Start
03. Foo Fighters - Echoes, Silence, Patience & Grace
04. Arctic Monkeys - Favourite Worst Nightmare
05. Daft Punk - Alive
06. Stereophonics - Pull The Pin
07. Kaiser Chiefs - Yours Truly Angry Mob
08. Velvet Revolver - Libertad
09. Manic Street Preachers - Send Away The Tigers
10. Fiction Plane - Left Side Of The Brain

En net buiten de top 10 (op alfabetische volgorde):
The Hives - The Black And White Album, Kings Of Leon - Because Of The Times, Peter Pan Speedrock - Pursuit Until Capture, The Pigeon Detectives - Wait For Me, Prince - Planet Earth, Queens Of The Stone Age - Era Vulgaris, Reverend & The Makers - The State Of Things
pi_55354759


01. Porcupine Tree - Fear of a blank planet (incl. Nil Recurring)
02. Radiohead - In Rainbows
03. The Good, the Bad and the Queen - The Good, the Bad and the Queen
04. Klaxons - Myths of the Near Future
05. Arcade Fire - Neon Bible
06. Maxïmo Park - Our Earthly Pleasures
07. Editors - An End Has a Start
08. The Chemical Brothers - We Are the Night
09. Smashing Pumpkins - Zeitgeist
10. Van Dik Hout - Alles Waar Ik Nooit aan Begon
Kwalitatief hoogstaande flauwekul voor de intelligente onbenul!
  dinsdag 18 december 2007 @ 16:08:47 #23
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_55363707
Altijd leuk zo'n topic om wat inspiratie op te doen. Ga zelf ook maar eens nadenken.
pi_55371300
Mooie #1 cafca! En ook een wonderschone #3 natuurlijk. Mijn lijst volgt nog.
Aldus.
  dinsdag 18 december 2007 @ 21:10:21 #25
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_55371532
quote:
Op zondag 16 december 2007 16:32 schreef methodmich het volgende:
Tja, was ik net met mijn top 66 tot nummer 17 (van onderaf), loopt mijn computer vast en wil Word het bestand niet meer openen.... Alles weg, de korte beschrijvingen e.d.

Dus misschien maar op een andere manier posten dit jaar.
Word heeft toch een auto-herstelfunctie ingebouwd? Als Word ooit bij mij crasht, kan ie bij het herstarten meestal het gecrashte bestand - opgeslagen of niet - nog redelijk goed herstellen. Misschien dat de laatst getikte regel ontbreekt of zo, maar die functie heeft me toch vaak een hoop frustraties gescheeld.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')