abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 april 2012 @ 22:47:52 #1
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_109874789

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
  dinsdag 3 april 2012 @ 22:48:06 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109874800
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 22:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja. Maar waarom zou NMBS er niet meer uit kunnen halen dan NMBS nu doet?
De NMBS is een groot log bedrijf, met een rijke historie. Ze krijgen een bepaald budget waarmee ze alle diensten in het hele land moeten verzekeren, en waarmee ze ook alle regio's moeten bedienen. De NMBS kijkt op een heel andere schaal naar de Kempen ("nog een regio waar we moeten rijden") dan de regio zelf.

Nog een vergelijking: in de Achterhoek was het OV bijna dood, omdat de landelijke NS veel te weinig aandacht besteede aan de regio. De Achterhoekse regionale overheid kreeg toen meer zeggenschap, nam Syntus in de arm, en er werd een ommekeer bereikt. Zonder dat het echt meer geld ging kosten.
  dinsdag 3 april 2012 @ 22:51:46 #3
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_109875015
Ik zou echt niet weten hoe je in het reizigersvervoer in België een pachterssysteem kunt doordrukken.
  dinsdag 3 april 2012 @ 22:54:59 #4
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109875220
ff dat verhaal uit de lapo: Driek en James gingen daar nogal over flippen. Ik zelf kan me er eigenlijk best goed in vinden. Tot ik stuitte op de frase
quote:
En ze hebben er bovendien een leuke directie, die verbinding met medewerkers belangrijk vindt.
not sure if serious? :?

Dus eigenlijk vraag ik me dan af in hoeverre het hele verhaal gewoon sarcastisch bedoeld is -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 3 april 2012 @ 22:56:49 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109875335
Oh, ik flipte niet over dat verhaal. Ik reageerde op
quote:
Overigens nu op Geschiedenis 24 een documantaire over het spoor laat jaren
'80 (Neelie Smit-Kroes was nog minister van verkeer). Exact hetzelfde gezeur als nu, 20 jaar later: Teveel geld naar de auto, te weinig naar het spoor. Te veel vertraging. Slechte informatievoorziening. Gebrekkige aansluiting op voor- en natransport.
:s)
  dinsdag 3 april 2012 @ 22:57:17 #6
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_109875364
quote:
11s.gif Op dinsdag 3 april 2012 22:54 schreef Dr_Flash het volgende:
ff dat verhaal uit de lapo: Driek en James gingen daar nogal over flippen. Ik zelf kan me er eigenlijk best goed in vinden. Tot ik stuitte op de frase

[..]

not sure if serious? :?

Dus eigenlijk vraag ik me dan af in hoeverre het hele verhaal gewoon sarcastisch bedoeld is -O-
Volgens mij niet eens sarcastisch.

Managers hebben nogal de neiging hun resultaten en methodes bloedserieus te nemen. Een beetje zoals Steve Jobs...
  dinsdag 3 april 2012 @ 23:00:41 #7
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109875549
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 22:56 schreef James1988 het volgende:
Oh, ik flipte niet over dat verhaal. Ik reageerde op

[..]

:s)
Oh dan zat ik er naast :) Ik dacht wat te zien over mensen die tegen een muur geduwd moesten worden of zo :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 3 april 2012 @ 23:03:17 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109875699
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 22:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Onzin. Als je gewoon alles in 1 hand houdt gaat het ook prima. Mensen moeten eens ophouden met "marktwerking" te zien als oplossing voor alle problemen.
Klopt. Een deel van de problemen wordt door marktwerking wel opgelost, zeker als het op kleinschaligheid aan komt.

Nadeel van marktwerking kan zijn dat op een aantal gebieden de kennis verdwijnt of deze niet meer toegepast mag worden omdat dit door regels aan banden wordt gelegd.

Goed voorbeeldje van dit laatste was een filmpje dat ik hier laatst poste over de werkwijze wanneer een trein defect geraakt is. Vroeger werd even snel gekeken of er een oplossing kon worden gevonden. Nu moet het over veel schijven, waardoor een trein al opgeheven wordt voordat er iemand naar kan kijken.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 3 april 2012 @ 23:06:26 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109875858
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:03 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Goed voorbeeldje van dit laatste was een filmpje dat ik hier laatst poste over de werkwijze wanneer een trein defect geraakt is. Vroeger werd even snel gekeken of er een oplossing kon worden gevonden. Nu moet het over veel schijven, waardoor een trein al opgeheven wordt voordat er iemand naar kan kijken.
Als ik me niet vergis had dat betrekking op een materieelprobleem van een NS-trein, en speelden de problemen ook volledig binnen de NS. Dat is niet echt een gevolg van "marktwerking", eerder van een intern probleem.
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 3 april 2012 @ 23:09:10 #10
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_109875999
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:03 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Goed voorbeeldje van dit laatste was een filmpje dat ik hier laatst poste over de werkwijze wanneer een trein defect geraakt is. Vroeger werd even snel gekeken of er een oplossing kon worden gevonden. Nu moet het over veel schijven, waardoor een trein al opgeheven wordt voordat er iemand naar kan kijken.

Die?
  dinsdag 3 april 2012 @ 23:10:40 #11
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_109876087
quote:
11s.gif Op dinsdag 3 april 2012 22:54 schreef Dr_Flash het volgende:
ff dat verhaal uit de lapo: Driek en James gingen daar nogal over flippen. Ik zelf kan me er eigenlijk best goed in vinden. Tot ik stuitte op de frase

[..]

not sure if serious? :?

Dus eigenlijk vraag ik me dan af in hoeverre het hele verhaal gewoon sarcastisch bedoeld is -O-
De schrijver van dat stuk blijkt de NS als grote klant te hebben. Dat zegt me genoeg. :W
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 3 april 2012 @ 23:12:38 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109876214
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 3 april 2012 @ 23:14:18 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109876296
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:06 schreef James1988 het volgende:

[..]

Als ik me niet vergis had dat betrekking op een materieelprobleem van een NS-trein, en speelden de problemen ook volledig binnen de NS. Dat is niet echt een gevolg van "marktwerking", eerder van een intern probleem.
misschien is de term marktwerking nog niet helemaal goed in dit geval, maar het gaat wel om NS, ProRail en Nedtrain. Die driehoek is met de jaren door alle regels een stuk complexer geworden, terwijl de lijnen zoveel korter kunnen ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 3 april 2012 @ 23:21:14 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109876622
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:10 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

De schrijver van dat stuk blijkt de NS als grote klant te hebben. Dat zegt me genoeg. :W
Dan heb je DUS ongelijk of zo? Of hoe werkt dat? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 3 april 2012 @ 23:23:59 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109876741
quote:
5s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dan heb je DUS ongelijk of zo? Of hoe werkt dat? :?
Je gaat natuurlijk niet bijten in de hand die je voedt. :s)
  dinsdag 3 april 2012 @ 23:24:24 #16
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109876762
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

misschien is de term marktwerking nog niet helemaal goed in dit geval, maar het gaat wel om NS, ProRail en Nedtrain. Die driehoek is met de jaren door alle regels een stuk complexer geworden, terwijl de lijnen zoveel korter kunnen ...
Ik denk dat "Marktwerking", sensu stricto, dus echt "Zuivere marktwerking", inderdaad wel altijd zal leiden tot het beste product voor de laagste prijs.

Alleen in het openbaar vervoer is daar totaal geen sprake van. Want "Zuivere marktwerking" betekent vrije keus voor elk individu uit het voltallige aanbod.

Wat zien we in het openbaar vervoer? Een paar honderd gechauffeerde-mercedesrijdende "volksvertegenwoordigers" beslissen even voor 15 miljoen mensen wie het OV gaat doen, en na hen de zondvloed.

Theorie en praktijk hebben nog nooit zo weinig met elkaar te maken gehad -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 3 april 2012 @ 23:27:25 #17
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_109876893
quote:
15s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik denk dat "Marktwerking", sensu stricto, dus echt "Zuivere marktwerking", inderdaad wel altijd zal leiden tot het beste product voor de laagste prijs.

Alleen in het openbaar vervoer is daar totaal geen sprake van. Want "Zuivere marktwerking" betekent vrije keus voor elk individu uit het voltallige aanbod.

Wat zien we in het openbaar vervoer? Een paar honderd gechauffeerde-mercedesrijdende "volksvertegenwoordigers" beslissen even voor 15 miljoen mensen wie het OV gaat doen, en na hen de zondvloed.

Theorie en praktijk hebben nog nooit zo weinig met elkaar te maken gehad -O-
In de Scandinavische landen is dit ook het geval, zij het dat de beleidsmedewerkers meer autonomie (zelfredzaamheid) vertonen en dat vervoerders kleinere percelen krijgen (risico's verkleinen c.q. elimineren).
  dinsdag 3 april 2012 @ 23:30:39 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109877042
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:27 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

In de Scandinavische landen is dit ook het geval, zij het dat de beleidsmedewerkers meer autonomie (zelfredzaamheid) vertonen en dat vervoerders kleinere percelen krijgen (risico's verkleinen c.q. elimineren).
Ik bedoel dat je op het perron staat en denkt "Okee waar ben ik? Nijmegen. Waar wil ik heen? Arnhem. Wat zijn mijn opties?

1) Ik kan over 5 minuten weg met vervoerder X, die doet er 25 minuten over en stopt overal
2) Ik kan over 10 minuten weg met vervoerder Y, die doet er 22 minuten over maar godver wat is het koud en het kost hetzelfde
3) Ik kan over 12 minuten weg met vervoerder Z, die doet er maar 15 minuten over, en het is nog steeds fucking koud, maar vervoerder Z heeft gratis koffie aan boord, al kost de rit me dan een euro meer. "

DAT is Marktwerking. Niet "De komende 20 jaar zitten jullie vast aan Veolia en krijg verder de tering maar :W "
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  PR/Manusje van alles dinsdag 3 april 2012 @ 23:40:24 #19
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_109877447
quote:
wat een gebel :D die belt die en die belt die en die moet die weer bellen. :D

kan dat niet makkelijker? :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 3 april 2012 @ 23:42:07 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109877526
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

wat een gebel :D die belt die en die belt die en die moet die weer bellen. :D

kan dat niet makkelijker? :D
er kunnen imo makkelijk wat schijven uit zonder dat de veiligheid in het geding komt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  PR/Manusje van alles dinsdag 3 april 2012 @ 23:42:10 #21
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_109877528
quote:
4s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik bedoel dat je op het perron staat en denkt "Okee waar ben ik? Nijmegen. Waar wil ik heen? Arnhem. Wat zijn mijn opties?

1) Ik kan over 5 minuten weg met vervoerder X, die doet er 25 minuten over en stopt overal
2) Ik kan over 10 minuten weg met vervoerder Y, die doet er 22 minuten over maar godver wat is het koud en het kost hetzelfde
3) Ik kan over 12 minuten weg met vervoerder Z, die doet er maar 15 minuten over, en het is nog steeds fucking koud, maar vervoerder Z heeft gratis koffie aan boord, al kost de rit me dan een euro meer. "

DAT is Marktwerking. Niet "De komende 20 jaar zitten jullie vast aan Veolia en krijg verder de tering maar :W "
iddd :') zeker als ze het spoor bij voorbaat al gunnen aan één vervoerder. :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 3 april 2012 @ 23:43:05 #22
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_109877568
quote:
4s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik bedoel dat je op het perron staat en denkt "Okee waar ben ik? Nijmegen. Waar wil ik heen? Arnhem. Wat zijn mijn opties?

1) Ik kan over 5 minuten weg met vervoerder X, die doet er 25 minuten over en stopt overal
2) Ik kan over 10 minuten weg met vervoerder Y, die doet er 22 minuten over maar godver wat is het koud en het kost hetzelfde
3) Ik kan over 12 minuten weg met vervoerder Z, die doet er maar 15 minuten over, en het is nog steeds fucking koud, maar vervoerder Z heeft gratis koffie aan boord, al kost de rit me dan een euro meer. "
Klopt.

SJ toont zich dan bereid de concurrent ruim baan te geven (zie Göteborg-Stockholm), maar ik heb ook gevallen gelezen waarin SJ juist op enkele lijnen de concurrent hoofdbrekens verzorgt.

En dan vergeet ik bus- en vliegmaatschappijen die op legio afstanden diensten verzorgen tegen bodemprijzen. Concurrentie en variëteit genoeg in Zweden.
  dinsdag 3 april 2012 @ 23:48:14 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109877795
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:42 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

iddd :') zeker als ze het spoor bij voorbaat al gunnen aan één vervoerder. :')
Ja. in feite is er maar op zeer beperkte trajecten in Nederland sprake van keuze. Elst - Arnhem - Velperpoort is nog wel het langste stuk waar je wat te kiezen hebt geloof ik. Verder Maastricht - Randwyck en Heerlen - Landgraaf, dan houdt het wel op. Tot eind vorig jaar kon je ook op Enschede - Glanerbrug nog kiezen tussen twee vervoerders :D Maar helaas...

En in alle gevallen wordt je keuze eigenlijk bepaald door het moment dat je je op het perron meldt, aangezien het toch geen fuck uitmaakt. Niet in reistijd, niet in comfort, niet in prijs.

Marktwerking in het reizigersvervoer per spoor is totale onzin. Nou, dan waarom niet alles gewoon in 1 hand stoppen? Ben je iig af van al dat gezeik met uit- en inbliepen als Prutsclubje X het van Prutsclubje Y overneemt etc. Doe je tenminste IETS aan reizigersvriendelijkheid.

is dat nou zo raar gedacht van mij dan? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 3 april 2012 @ 23:52:03 #24
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_109877954
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:42 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
iddd :') zeker als ze het spoor bij voorbaat al gunnen aan één vervoerder. :')
Lovers Rail (1996-1999) is een treurig voorbeeld.

Dit bedrijf (weliswaar financieel ondersteund door CGEA, een van de voorlopers van Veolia) had toestemming op enkele trajecten te rijden, bood goedkopere treinkaarten en meer comfort aan reizigers.

NS had Lovers moeten erkennen, maar ze hebben het bedrijfje vakkundig kapot gemaakt (o.a. geen technische ondersteuning verlenen). Ik denk dat de politici dit incident nog steeds als drogreden gebruiken om geen concurrenten toe te laten op het hoofdnetwerk. Heel kinderachtig...
  dinsdag 3 april 2012 @ 23:52:05 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109877955
quote:
4s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
DAT is Marktwerking. Niet "De komende 20 jaar zitten jullie vast aan Veolia en krijg verder de tering maar :W "
Je hebt twee soorten marktwerking. Wat jij schrijft is marktwerking OP het spoor, en dat is bijzonder lastig. Niet in de laatste plaats vanwege de beperkte hoeveelheid infrastructuur en het feit dat die al redelijk vol zit. Al zijn er enkele open access-vervoerders die het proberen (Italië: NTV, Duitsland: HKX).

Wat in de meeste regio's gebeurt is marktwerking OM het spoor: meerdere vervoerders doen een bod aan de aanbestedende overheid en de beste wordt gekozen. De beste is dan de partij die het meeste OV levert voor de prijs die ervoor staat. Dit uit zich niet alleen in kwantiteit (4 treinen per uur) maar ook in kwaliteit (gratis koffie in de 1e klas).

quote:
Marktwerking in het reizigersvervoer per spoor is totale onzin. Nou, dan waarom niet alles gewoon in 1 hand stoppen? Ben je iig af van al dat gezeik met uit- en inbliepen als Prutsclubje X het van Prutsclubje Y overneemt etc. Doe je tenminste IETS aan reizigersvriendelijkheid.

is dat nou zo raar gedacht van mij dan?
Het is géén onzin. Marktwerking werkt. Concurrentie houdt vervoerders scherp (waarom denk je dat NS ineens zoveel investeert in gloednieuw materieel? Omdat de rest het ook doet!) en het geeft de aanbestedende overheden keuzevrijheid.
  dinsdag 3 april 2012 @ 23:53:56 #26
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109878033
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:52 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Lovers Rail (1996-1999) is een treurig voorbeeld.
Dat is wel het enige wat ooit ECHT geleken heeft op "marktwerking op het spoor" _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 3 april 2012 @ 23:56:14 #27
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_109878143
quote:
15s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:48 schreef Dr_Flash het volgende:
En in alle gevallen wordt je keuze eigenlijk bepaald door het moment dat je je op het perron meldt, aangezien het toch geen fuck uitmaakt. Niet in reistijd, niet in comfort, niet in prijs.

Marktwerking in het reizigersvervoer per spoor is totale onzin. Nou, dan waarom niet alles gewoon in 1 hand stoppen? Ben je iig af van al dat gezeik met uit- en inbliepen als Prutsclubje X het van Prutsclubje Y overneemt etc. Doe je tenminste IETS aan reizigersvriendelijkheid.

is dat nou zo raar gedacht van mij dan? :?
Nee.

Ik ben zelfs van mening dat de incheckapparatuur centraal geregeld had moeten worden.

Nu heb je Thales (NS, GVB, RET, HTM, GVU, Connexxion, Qbuzz) en ProData (Arriva, Veolia, Syntus). Technisch zou je deze twee systemen kunnen vermengen, maar geen enkel bedrijf die aanstalten maakt tot samenvlechting van de tot nu toe gescheiden systemen...
  dinsdag 3 april 2012 @ 23:58:02 #28
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_109878238
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is wel het enige wat ooit ECHT geleken heeft op "marktwerking op het spoor" _O_
Ik bedoel niet treurig als in 'kutbedrijf dat niets toevoegt', maar treurig als in 'initiatief dat op de meest ordinaire manieren is afgeschoten'.
  dinsdag 3 april 2012 @ 23:58:14 #29
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109878247
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:52 schreef James1988 het volgende:
Je hebt twee soorten marktwerking. Wat jij schrijft is marktwerking OP het spoor, en dat is bijzonder lastig.
Precies. Probeer dan ook niet te doen alsof.

quote:
Het is géén onzin. Marktwerking werkt. Concurrentie houdt vervoerders scherp (waarom denk je dat NS ineens zoveel investeert in gloednieuw materieel? Omdat de rest het ook doet!) en het geeft de aanbestedende overheden keuzevrijheid.
Waar investeert NS in gloednieuw materieel? Die gerefurbishte afgetrapte dubbeldekkers? Die pleeloze en zomaar kapotgaankunnende SLT's? De railhummer? Investeren is iets anders dan "miljarden in de put flikkeren"

Voorts maak je gewoon een heel low-level denkfout door het als een randvoorwaarde te accepteren dat "de aanbestedende overheid" de keuze maakt. Dat is per definitie geen marktwerking.

Anders vraag ik ook wel aan Mark Rutte bij welke turk ik op de Markt op dinsdag mijn paprika's dien te kopen :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 3 april 2012 @ 23:59:25 #30
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_109878292
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 23:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Anders vraag ik ook wel aan Mark Rutte bij welke turk ik op de Markt op dinsdag mijn paprika's dien te kopen :s)
Over dat gesproken: zijn kukidentsecondant wil bedrijven verplichten om de zoveel jaar van accountant te wisselen.

Er lopen teveel stommelingen rond die Reaganomics verheerlijken, het lijken net sektarische Apple-fanboys...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')