abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 december 2011 @ 12:59:32 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105862844

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en ontvangt graag PM's over Fyra naar Breda.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
Socios.jpg Socios, treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> NS Dienstregeling 2011
Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
  woensdag 21 december 2011 @ 13:02:03 #2
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105862937
Datum rondje TreinenTopic
- 22 Januari 2011

Het rondje
Utrecht-Eindhoven-Venlo-Binnendoor Duitsland naar Bentheim-Hengelo-Amersfoort

Aanmelden
Deze deelnemers heb ik:
- Fles
- Greavy
- Peter
- Scarlet Dragonfly
- Dennistd
- RubenK

Ben ik iemand vergeten? Meld het ff. Ook als je alsnog mee wilt.

[ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 21-12-2011 20:22:23 ]
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 december 2011 @ 13:07:07 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_105863118
volgens mij is je lijstje compleet. Ik weet pas volgende week of ik mee kan of niet.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_105863128
Kan er nog maximaal ééntje bij vanwege kosten vvb Duitsland.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 21 december 2011 @ 13:10:29 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105863228
quote:
14s.gif Op woensdag 21 december 2011 13:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Kan er nog maximaal ééntje bij vanwege kosten vvb Duitsland.
Mogen wel meer, maar dan word het voor de volgende X personen weer duurder.

Bij 4 personen is Duitsland eur 9 per persoon.
pi_105863502
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 13:10 schreef greavy het volgende:

[..]

Mogen wel meer, maar dan word het voor de volgende X personen weer duurder.

Bij 4 personen is Duitsland eur 9 per persoon.
Ja precies en dan wordt de groep te groot ook. Ga je weer op mensen moeten wachten, overstaps missen, je kan niet met de hele groep in de BordBistro etc.
pi_105863509
Bij deze meld ik mij aan :) ik heb uiteraard bier bij me
  woensdag 21 december 2011 @ 13:34:21 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105864135
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 13:18 schreef RubenK het volgende:
Bij deze meld ik mij aan :) ik heb uiteraard bier bij me
Wat jij wilt. Vanavond post ik het rondje met de tijden. Zit nu op stage.

Toegevoegd aan de lijst.
pi_105864205
Vrijdag vertrekken wij met de trein van Antwerpen naar Schiphol... IC van 07:00 ... verwachten jullie dat wij last gaan ondervinden van stakingen/vertragingen ... of is dat heel moeilijk in te schatten?
  woensdag 21 december 2011 @ 13:38:57 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105864342
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 13:35 schreef jasper_kock het volgende:
Vrijdag vertrekken wij met de trein van Antwerpen naar Schiphol... IC van 07:00 ... verwachten jullie dat wij last gaan ondervinden van stakingen/vertragingen ... of is dat heel moeilijk in te schatten?
Is moeilijk in te schatten. Maar uitval kan je rekening mee houden.
pi_105864420
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 13:35 schreef jasper_kock het volgende:
"Op vrijdag zijn er nauwelijks geplande aanpassingen. Het is echter mogelijk dat er door werkonderbrekingen enige vertraging voordoet. De vroege ICE vanuit Brussel (ICE11, v. 6:25u Brussel) vervalt tussen Brussel en Luik. Er kan gereisd worden met een binnenlandse trein." Aldus Treinreiziger: http://www.treinreiziger.(...)s_22_december-144031
pi_105865145
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 13:40 schreef b2py het volgende:

[..]

"Op vrijdag zijn er nauwelijks geplande aanpassingen. Het is echter mogelijk dat er door werkonderbrekingen enige vertraging voordoet. De vroege ICE vanuit Brussel (ICE11, v. 6:25u Brussel) vervalt tussen Brussel en Luik. Er kan gereisd worden met een binnenlandse trein." Aldus Treinreiziger: http://www.treinreiziger.(...)s_22_december-144031
In Wallonië rijden amper treinen, ook geen gewone treinen tussen Brussel en Luik ...
De acties zouden doorgaan tot Kerstmis

Ik denk niet dat er rond Antwerpen veel gevolgen van de acties zullen zijn maar je weet uiteraard nooit...
Er moet donderdagnacht een hele hoop materieel naar de juiste plaats worden gebracht enzo.
pi_105865544
Bedankt allemaal. We zullen maar wat extra opties a la auto's open moeten houden :)
  woensdag 21 december 2011 @ 14:19:45 #14
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_105866299
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 14:06 schreef jasper_kock het volgende:
Bedankt allemaal. We zullen maar wat extra opties a la auto's open moeten houden :)
Verstandig! De enige omreismogelijkheid die ik kan verzinnen is lijn 19 naar Breda en dan de Fyra, maar dan ben je pas om kwart over tien op Schiphol.
pi_105868310
Slim ja, als je ergens zeker van moet zijn dan kun je er net zo goed op rekenen dat er in België de rest van 2011 geen treinen meer rijden ^O^
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 december 2011 @ 15:23:04 #16
Maffe Fries
pi_105868840
De NS zet aan tot drinken in de trein :P

NS: 16 jarige mag drinken vanaf 11 uur
  woensdag 21 december 2011 @ 15:25:37 #17
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_105868931
Ben ik trouwens gek, of is dit een stuk trein op een aanhanger?

woensdag 21 december 2011 @ 15:28:58 #18
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105869050
quote:
10s.gif Op woensdag 21 december 2011 15:25 schreef JDude het volgende:

[ afbeelding ]
Volgens mij een huif van een MaK DE6400
pi_105869107
quote:
10s.gif Op woensdag 21 december 2011 15:25 schreef JDude het volgende:

[ afbeelding ]
Ik zie een enkeltje Carglass :Y
pi_105869144
quote:
10s.gif Op woensdag 21 december 2011 15:23 schreef Peterselieman het volgende:
De NS zet aan tot drinken in de trein :P

NS: 16 jarige mag drinken vanaf 11 uur
Wat is de nieuwswaarde hieraan? :?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 december 2011 @ 15:33:20 #21
Maffe Fries
pi_105869195
quote:
5s.gif Op woensdag 21 december 2011 15:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat is de nieuwswaarde hieraan? :?
het is toch min of meer wel een oproep om alcohol in de trein te nuttigen ;)
  woensdag 21 december 2011 @ 15:34:06 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105869227
quote:
14s.gif Op woensdag 21 december 2011 15:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat wordt een nieuwe ruit, denk ik :X
pi_105869303
quote:
14s.gif Op woensdag 21 december 2011 15:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Als jij dat zo wilt zien :s)
  woensdag 21 december 2011 @ 15:42:01 #24
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_105869492
quote:
14s.gif Op woensdag 21 december 2011 15:30 schreef Dr_Flash het volgende:

Mwah, die wagen gaat binnenkort uit de roulatie. Ik denk dat de baas er op gokt dat die ruit het nog wel even houdt :+.
pi_105869692
quote:
14s.gif Op woensdag 21 december 2011 15:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Waarom is iemand wijzen op de regels (Dus geen alcohol <16 en niet voor 11:00), een oproep tot het drinken van alcohol in de trein?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_105869883
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 15:47 schreef b2py het volgende:

Waarom is iemand wijzen op de regels (Dus geen alcohol <16 en niet voor 11:00), een oproep tot het drinken van alcohol in de trein?
Niet natuurlijk :s) Maar Peterselieman wordt binnenkort 16, en is daar blijkbaar erg blij over ^O^
pi_105870202
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 15:47 schreef b2py het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou ja, het plaatje toont de melding wel precies andersom dan wat jij nu zegt.

Ik vindt "wel alcohol >16 en wel na 11:00 uur" een hele andere lading hebben!
pi_105870240
Tis maar hoe je het plaatje interpreteert dus. Ik zie het als een verbod en jij als wanneer het wél mag ;)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 december 2011 @ 16:02:55 #29
Maffe Fries
pi_105870272
quote:
14s.gif Op woensdag 21 december 2011 15:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Niet natuurlijk :s) Maar Peterselieman wordt binnenkort 16, en is daar blijkbaar erg blij over ^O^
bijna correct. Het gaat er om dat ze het gedogen en dat hoef je niet op deze manier aan de grote klok te hangen
pi_105870314
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 16:00 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Nou ja, het plaatje toont de melding wel precies andersom dan wat jij nu zegt.

Ik vind "wel alcohol >16 en wel na 11:00 uur" een hele andere lading hebben!
Dat staat er ook helemaal niet. Het gaat over tomatensap dat plaatje O-)
pi_105871111
Fijn is dat. Ik denk ga even kijken naar mijn transactie overzicht van mijn OV-Chipkaart. Mis ik een uitcheck op r'dam Alexander van afgelopen zondag. Ik bellen naar de NS om te vragen of ik geld terug kan krijgen, zegt die vent dat ik gewoon ben uitgecheckt en geld teruggestort heb gekregen. Tijden klopen precies dus ik vind het maar een vreemde situatie. :S
pi_105871280
Schijnt weleens voor te komen dat bepaalde transacties wel verwerkt zijn, maar pas een paar dagen later in je overzicht opduiken :Y
pi_105871357
Ok, vreemd
pi_105871383
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 16:29 schreef b2py het volgende:
Ok, vreemd
Misschien. Als dat het enige was wat er niet helemaal perfect ging, dan had je het vreemd kunnen noemen ja :+
pi_105871744
Verder begon ik enorm aan mezelf te twijfelen want ik wist zeker dat ik uitgechecked was. Heb nu een trauma en durf nooit meer met de ov-chipkaart te reizen :'(
pi_105871901
Zijn er na die missende transactie nog meer geslaagde transacties die wel op je overzicht staan?

Het verbaast mij (helaas) niet dat het een paar dagen duurt voordat je dat ziet... En dat schijnt zelfs per vervoerder te kunnen verschillen!
pi_105871950
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 16:42 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Zijn er na die missende transactie nog meer geslaagde transacties die wel op je overzicht staan?

Het verbaast mij (helaas) niet dat het een paar dagen duurt voordat je dat ziet... En dat schijnt zelfs per vervoerder te kunnen verschillen!
Zeer zeker, ik check nu consequent in- en uit om in januari niet te falen.

edit: Erg handig van de NS:
  woensdag 21 december 2011 @ 17:49:02 #38
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105874593
Je kunt ook nog eens kijken op de website van NS, http://klanten.ns.nl. Daar is een realtime transactieoverzicht te vinden van reizen bij NS.
pi_105874805
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2011 17:49 schreef James1988 het volgende:
Je kunt ook nog eens kijken op de website van NS, http://klanten.ns.nl. Daar is een realtime transactieoverzicht te vinden van reizen bij NS.
Morgen dus even langs de OV-Chipkaart machine! ;)
iig bedankt voor de tip
pi_105875150
pi_105876344
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 13:34 schreef greavy het volgende:
Vanavond post ik het rondje met de tijden.
Hup hup, opschieten :7
  Redactie Sport woensdag 21 december 2011 @ 18:49:20 #42
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_105876818
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 13:02 schreef greavy het volgende:
Datum rondje TreinenTopic
- 22 Januari 2011

Het rondje
Utrecht-Eindhoven-Venlo-Binnendoor Duitsland naar Bentheim-Hengelo-Amersfoort

Aanmelden
Deze deelnemers heb ik:
- Fles
- Greavy
- Peter
- Scarlet Dragonfly
- RubenK

Ben ik iemand vergeten? Meld het ff. Ook als je alsnog mee wilt.
Ja, mij
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_105876882
Hoeveel zou het mij kosten om als 6e man mee te gaan? :)
pi_105877233
LOS VAN VERVOER BINNEN NL:

Schöner Tag Ticket NRW voor max 5 man = 36 euro
Schöner Tag Ticket NRW voor 1 man = 26 euro

DUS:

1 man: 26/1 = 26 euro p.p.
2 man: 36/2 = 18 euro p.p.
3 man: 36/3 = 12 euro p.p.
4 man: 36/4 = 9 euro p.p.
5 man: 36/5 = 7,20 euro p.p.
6 man: (36+26)/6 = 10,33 euro p.p.
7 man: (36+36)/7 = 10,29 euro p.p.
8 man: (36+36)/8 = 9 euro p.p.
9 man: (36+36)/9 = 8 euro p.p.
10 man: (36+36)/10 = 7,20 euro p.p.
pi_105877297
Dus:

als er meer dan 5 man meegaan wordt het per persoon ruim 3 euro duurder.
Of er 6 of 7 man meegaan maakt geen lor uit.
  woensdag 21 december 2011 @ 19:01:06 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105877345
quote:
Daar zit een paar dagen vertraging in, die van NS toont informatie vrijwel meteen na een transactie. :)

Ik overweeg ook mee te gaan met het rondje trouwens, maar dan sluit ik pas later aan (kom uit Breda tenslotte) :s)

Beter gezegd, jullie stappen vanaf Eindhoven bij mij in de trein dan :D
pi_105878238
quote:
136 Teletekst wo 21 dec
Kort nieuws buitenland
` In Afghanistan heeft voor het eerst
een trein gereden over een nieuw spoor.
Dat loopt van Mazar-i-Sharif naar de
grens met Oezbekistan en is 75 km lang.
De lijn is van groot belang voor het
vervoer van spullen voor de Amerikaanse
militairen.Afghanistan wil een groot
spoorwegnetwerk aanleggen,met het oog
op toekomstige handel en export.
volgende nieuws weer&verkeer sport
Pint voor wie het eerste een foto van het bordje (zelf gemaakt, die foto) van Mazar-i-Sharif hier plaatst *O*
  woensdag 21 december 2011 @ 19:23:36 #48
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_105878298
Eén pint, is dat alles? :P
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_105878361
quote:
15s.gif Op woensdag 21 december 2011 19:23 schreef V2 het volgende:
Eén pint, is dat alles? :P
EN die levend terugkomt *)
pi_105879065
Baal je nu niet van je München trip met douche als je dit zo leest? :O
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: