mijn mening:quote:Geen bijstand bij verhuisweigering.
AMSTERDAM - Werklozen moeten geen bijstand meer krijgen als ze weigeren voor een nieuwe baan te verhuizen. Minister van Sociale Zaken Henk Kamp (VVD) werkt aan wetgeving die dit mogelijk moet maken, bevestigt zijn woordvoerder na een bericht hierover in de Volkskrant.
Voor de WW-uitkering bestaat al een mogelijkheid om die in te trekken als iemand weigert aan de andere kant van het land te werken. Het ministerie onderzoekt momenteel of uitkeringsinstanties genoeg gebruik maken van die optie.
Deze mogelijkheid moet ook gelden voor de bijstand, vindt de minister. In de praktijk komt het niet bijzonder vaak voor dat bijvoorbeeld een werkloze Limburger een baan krijgt aangeboden in Groningen en die vervolgens weigert. Maar als het gebeurt, moeten er volgens de minister wel mogelijkheden zijn om dat aan te pakken.
Hij wijst erop dat er een half miljoen mensen in Nederland zijn met een uitkering terwijl ze wel kunnen werken. Daarnaast zijn er driehonderdduizend mensen uit andere Europese landen die in Nederland werken en nog eens honderdduizend vacatures. Er is volgens hem dus werk genoeg.
Bron:
http://www.nu.nl/economie(...)erhuisweigering.html
Als het echt zo'n groot probleem is in een regio, dan kan de overheid misschien beter de werkgelegenheid stimuleren in een gebied. Als het een klein probleem is, tja dan is het een klein probleem en zijn rigoreuze maatregelen niet nodig.quote:Op zaterdag 10 december 2011 12:17 schreef RAVW het volgende:
dat is ook een punt .. want als ik dan net van de randstad naar Groningen verhuist en me werkgever is niet te vrede met me en ik kan weer een baan in Limburg vinden dan kan ik alles weer van voor af aan beginnen
Ja hallo, dat is nu toch juist waar dit topic over gaat.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
Doen ze niet, je leest toch wat de minister zegt, banen genog, alleen de mensen willen niet.
In het vorige topic is daar al een oplossing voor genoemd: een bonus van 5000 Euro (5-6 maand uitkering) als je verhuist voor je werk en langer dan 24 maanden bijstand ontvangtquote:Op zaterdag 10 december 2011 12:45 schreef mazaru het volgende:
Het moet niet gekker worden.
Alsof iemand die werkloos is geld heeft voor een verhuizing.
Wat is het verschil met de mensen die nu, heden ten dage, verhuizen voor hun job?quote:Op zaterdag 10 december 2011 12:17 schreef RAVW het volgende:
dat is ook een punt .. want als ik dan net van de randstad naar Groningen verhuist en me werkgever is niet te vrede met me en ik kan weer een baan in Limburg vinden dan kan ik alles weer van voor af aan beginnen
Die is vol? En nu?quote:Op zaterdag 10 december 2011 12:15 schreef droom_econoom8 het volgende:
Geen bijstand bij verhuisweigering
Dat is altijd op FOK, in plaats van te kijken naar de 80% waarvoor de voorgestelde regel prima zou werken komt men altijd met de 20% gevallen die er wellicht geen profijt van zouden hebben.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja hallo, dat is nu toch juist waar dit topic over gaat.
Loop je nu alleen maar te zeuren om het zeuren?
Bij iedere oplossing die wij noemen kom je weer met een uitzonderingssituatie of een uitzonderingsgroep die sowieso niet meer aan de bak komt.
Leuk die principes maar het moet gaan om de realistische groep die nog aan de bak kan komen.
En als de baan na 6 of 12 maanden ophoudt ?quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In het vorige topic is daar al een oplossing voor genoemd: een bonus van 5000 Euro (5-6 maand uitkering) als je verhuist voor je werk en langer dan 24 maanden bijstand ontvangt
Uiteraard gebonden aan regels om misbruik te voorkomen (gemeente-hoppen).
Iedere gemeente zal daardoor geld overhouden.
doen ze vrijwillig en vaak betaalt de baas mee als het bedrijf verhuist.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:29 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Wat is het verschil met de mensen die nu, heden ten dage, verhuizen voor hun job?
Het verschil is "vrijwillig" of "met dwang".quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:29 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Wat is het verschil met de mensen die nu, heden ten dage, verhuizen voor hun job?
Er zullen niet veel mensen zijn die in de bijstand zitten én een koophuis hebben.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:31 schreef slacker_nl het volgende:
In hoeverre kan je trouwens iemand dwingen om te verhuizen? Als je dwang toepast is de arbeid ook onder dwang en heb je dwangarbeid. En volgens mij mag dat niet....
Los van die insteek, hoe kan je mensen dwingen om te verhuizen als ze een koophuis hebben en die moeten blijven financieren? Je kan niet verwachten dat ze een huis elders kopen om daar te gaan wonen en met dubbele kosten laat zitten. Of elders huren, men raakt dan het recht op HRA kwijt (nu mag die wmb afgeschaft worden, maar dat terzijde).
Er zitten naar mijn mening nogal wat haken en ogen aan het verplicht verhuizen voor een baan.
En dan heb ik het in mijn voorbeelden over eenpersoonshuishoudens, hoe wil je dit gaan doen met meerpersoonshuishoudens?
Alsof een nieuwe woning inrichten zomaar even kan.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In het vorige topic is daar al een oplossing voor genoemd: een bonus van 5000 Euro (5-6 maand uitkering) als je verhuist voor je werk en langer dan 24 maanden bijstand ontvangt
Uiteraard gebonden aan regels om misbruik te voorkomen (gemeente-hoppen).
Iedere gemeente zal daardoor geld overhouden.
Nee maar het geldt ook voor WW'ers, stond in OP. En die zijn er wel een hele hoop dus...quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Er zullen niet veel mensen zijn die in de bijstand zitten én een koophuis hebben.
Sorry? Nu snap ik je niet.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
Alsof een nieuwe woning inrichten zomaar even kan.
Het gaat ook over de WW en daarin zitten best wel wat mensen met een koophuis.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Er zullen niet veel mensen zijn die in de bijstand zitten én een koophuis hebben.
quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee maar het geldt ook voor WW'ers, stond in OP. En die zijn er wel een hele hoop dus...
Daar heb je gelijk in.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:33 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Het gaat ook over de WW en daarin zitten best wel wat mensen met een koophuis.
Iemand die en de OP heeft gelezen en het artikel op VK zelf. Gotta love youquote:Op zaterdag 10 december 2011 15:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee maar het geldt ook voor WW'ers, stond in OP. En die zijn er wel een hele hoop dus...
een woning inrichten kost ook geld. Alsof een bijstandstrekker dat geld over heeft. En wat doe je als je baan ophoudt na 6 of 12 maanden ?quote:
Die verhuizen naar een vaste dienstbetrekking en waarschijnlijk ook in een hogere loonschaal dan iemand die na een paar decennia weer eens de werkvloer op komt struinen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:29 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Wat is dan het verschil tussen iemand die vrijwillig verhuist en zijn baan verliest en iemand die liever niet verhuist maar gedwongen is vanwege financiele consequenties?quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:31 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het verschil is "vrijwillig" of "met dwang".
Ja een heleboel lezen het niet inderdaad.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:33 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Iemand die en de OP heeft gelezen en het artikel op VK zelf. Gotta love you
Heb het ook wel gelezen maar het vorige topic ging eigenlijk alleen nog maar over de bijstand.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:33 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Iemand die en de OP heeft gelezen en het artikel op VK zelf. Gotta love you
ja en dan ? Moet de overheid dit aan iedereen verplichten ?quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:34 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Wat is dan het verschil tussen iemand die vrijwillig verhuist en zijn baan verliest en iemand die liever niet verhuist maar gedwongen is vanwege financiele consequenties?
Beiden zullen een nieuwe baan moeten zoeken, al dan niet in de regio.
Dat is inderdaad een groot probleem.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:35 schreef Flow3r het volgende:
Het zou mooi zijn als de werkgever dan ook verplicht werd zijn werknemer voor minimaal 5 jaar in dienst te moeten nemen en te voorzien van een salaris, anders kan je na 1 of 2 jaar wéer verkassen![]()
Gaat nooit gebeuren
en wat doe je als je verhuist bent en je baan eindigt na 6 maanden ? Krijg je dan weer 5000 euro premie om terug te verhuizen of te verhuizen naar andere regio ?quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:35 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Heb het ook wel gelezen maar het vorige topic ging eigenlijk alleen nog maar over de bijstand.
Vandaar dat ik de WW groep niet meer heb meegenomen.
Uiteraard een terecht probleem.
Als ik verplicht zou moeten verhuizen, zou ik m'n gehele koopsubsidie moeten terugbetalen, een huis hebben dat minder waard is dan waarvoor het verkocht is en daardoor met een restschuld zitten.
Met WW zou ik het hier overigens nog wel kunnen redden. De auto is belastingvrij, dus als ik er niet in rijd kost hij me vrijwel niets. En ik heb een fiets
Het plan is dus praktisch gezien niet uitvoerbaar.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:36 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een groot probleem.
En met de versoepeling van het ontslagrecht wordt dat er niet beter op.
Probeer sowieso nog maar eens een huis te kopen als het ontslagrecht versoepeld wordt.
Een intensieverklaring is dan ook geen moer meer waard.
Nee, zoals ik al zei moet je minimaal 24 maanden in de bijstand zitten.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
en wat doe je als je verhuist bent en je baan eindigt na 6 maanden ? Krijg je dan weer 5000 euro premie om terug te verhuizen of te verhuizen naar andere regio ?
Daar waren we het al langer over eens, als we het hebben over het plan uit de OP.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het plan is dus praktisch gezien niet uitvoerbaar.
Het verschil is dat de eerste is verhuist en z'n baan verliest en de ander niet verhuist en z'n uitkering verliest. De oorzaken zijn compleet verschillend, de gevolgen ook. De een kan nog in de WW terechtkomen en de ander heeft geen geld meer om rond te komen. Meer verschillen?quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:34 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Wat is dan het verschil tussen iemand die vrijwillig verhuist en zijn baan verliest en iemand die liever niet verhuist maar gedwongen is vanwege financiele consequenties?
Beiden zullen een nieuwe baan moeten zoeken, al dan niet in de regio.
Wat heeft de duur van de periode dat je in de bijstand zit te maken met de duur van je dienstbetrekking? De vraag was wat iemand moet als ie na 6 maanden weer op straat staat, niet hoe lang hij niet heeft gewerkt daarvoor.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee, zoals ik al zei moet je minimaal 24 maanden in de bijstand zitten.
De rest is in regels te vatten. Het idee is uitvoerbaar maar niet zonder regels.
Goed opgemerkt, niet onbelangrijk.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:39 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Het verschil is dat de eerste is verhuist en z'n baan verliest en de ander niet verhuist en z'n uitkering verliest. De oorzaken zijn compleet verschillend, de gevolgen ook. De een kan nog in de WW terechtkomen en de ander heeft geen geld meer om rond te komen. Meer verschillen?
Genoeg jongeren die van dorp naar stad trekken voor werk, niet per sé met een vaste betrekking.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:34 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Die verhuizen naar een vaste dienstbetrekking en waarschijnlijk ook in een hogere loonschaal dan iemand die na een paar decennia weer eens de werkvloer op komt struinen.
Ah, ik interpreteerde het anders. Dat komt ook door het vorige topic, aangezien er meerdere onderwerpen door elkaar heen liepen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:39 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Wat heeft de duur van de periode dat je in de bijstand zit te maken met de duur van je dienstbetrekking? De vraag was wat iemand moet als ie na 6 maanden weer op straat staat, niet hoe lang hij niet heeft gewerkt daarvoor.
Ja daar gaat het over. Het gaat meer geld kosten dan het opbrengt en de mensen die je wil raken hiermee krijg je er toch niet ut de bijstand.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Daar waren we het al langer over eens, als we het hebben over het plan uit de OP.
Dan is het een vrije keuze. Want degene die niet meegaan worden geholpen bij het zoeken naar een andere baan en krijgen een compensatie.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:40 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Genoeg jongeren die van dorp naar stad trekken voor werk, niet per sé met een vaste betrekking.
Het vreemde is dat als iemand werkt en het kantoor verhuist dat veel mensen dan meeverhuizen of ervoor kiezen om te pendelen, maar als het over werklozen gaat is het ineens inhumaan of tegen de wet om te vragen of ze voor hun werk willen verhuizen.
De enigste oplossing is dat bedrijven verplicht worden deze mensen een vast contract aan te bieden.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ah, ik interpreteerde het anders. Dat komt ook door het vorige topic, aangezien er meerdere onderwerpen door elkaar heen liepen.
De overheid moet geen zaken onderhouden waar het vooruitzicht op verbetering 0,0 is. Als mensen al 10 jaar in de bijstand zitten te wachten op een droombaan is het niet heel vreemd om eens te praten over realistische oplossingen voor die situatie.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja en dan ? Moet de overheid dit aan iedereen verplichten ?
Nee, denk ik niet.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
De enigste oplossing is dat bedrijven verplicht worden deze mensen een vast contract aan te bieden.
Zullen ze daar blij mee zijn ?
Als je meeverhuisd met je baas dan krijg je vaak een vergoeding, dat spreken werkgever en ondernemingsraden dan vaak af in sociale plannen en dat binnen de regels van de belastingdienst (je woon-werkverkeer moet met 60% afnemen). Als dat niet het geval is mag je fluiten naar je centen en doe je het dus gewoon omdat je het wilt.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:40 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Genoeg jongeren die van dorp naar stad trekken voor werk, niet per sé met een vaste betrekking.
Het vreemde is dat als iemand werkt en het kantoor verhuist dat veel mensen dan meeverhuizen of ervoor kiezen om te pendelen, maar als het over werklozen gaat is het ineens inhumaan of tegen de wet om te vragen of ze voor hun werk willen verhuizen.
Voor WW bestaat de verplichting zelfs al volgens het artikel in de OP. Maar gelukkig wordt de soep nooit zo heet gegeten als hij opgediend wordt, het heeft veel meer nut om mensen die tig jaar in de bijstand zitten aan het werk te krijgen dan iemand die net twee maanden WW ontvangt.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:41 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja daar gaat het over. Het gaat meer geld kosten dan het opbrengt en de mensen die je wil raken hiermee krijg je er toch niet ut de bijstand.
En voor WW vindt ik sowieso al waardeloos, want daar heb je wel voor gewerkt. Dat is geen gratis geld. Plichten prima, maar je moet wel redelijk blijven, zeker in deze economie, want volgens mij is het niet zo makkelijk een baan te vinden.
Dat is geen dwang maar sturend beleid, net als dat een werkende straks kilometerheffing moet betalen voor zijn woon-werkverkeer om zo te bevorderen dat hij meer met het OV gaat reizen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:42 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dan is het een vrije keuze. Want degene die niet meegaan worden geholpen bij het zoeken naar een andere baan en krijgen een compensatie.
Het verschil zit hem dus in de dwang.
Tadaa. We zijn er.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee, denk ik niet.
Want waarom zou een werkgever een wildvreemde een vast contract aanbieden zonder eerst een proeftijd te doorlopen.
En waarom zou je verplicht verhuizen voor een baan waarvan je niet weet of je de proeftijd doorkomt.
En ze gaan kijken of de instanties genoeg rekening houden met die regel, maw, als ze meer erop moeten gaan kan dit voor enorme problemen gaan zorgen...quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:43 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Voor WW bestaat de verplichting zelfs al volgens het artikel in de OP. Maar gelukkig wordt de soep nooit zo heet gegeten als hij opgediend wordt, het heeft veel meer nut om mensen die tig jaar in de bijstand zitten aan het werk te krijgen dan iemand die net twee maanden WW ontvangt.
Gezonde mensen in de bijstand kan je wel aan het werk krijgen, als je ze maar de mogelijkheid biedt om om te scholen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:43 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Voor WW bestaat de verplichting zelfs al volgens het artikel in de OP. Maar gelukkig wordt de soep nooit zo heet gegeten als hij opgediend wordt, het heeft veel meer nut om mensen die tig jaar in de bijstand zitten aan het werk te krijgen dan iemand die net twee maanden WW ontvangt.
Eens, werknemers worden deels gecompenseerd bij bedrijfsverhuizingen, wel schieten ze er qua tijd of geld altijd bij in. Toch zijn veel mensen bereid om het te doen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:43 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Als je meeverhuisd met je baas dan krijg je vaak een vergoeding, dat spreken werkgever en ondernemingsraden dan vaak af in sociale plannen en dat binnen de regels van de belastingdienst (je woon-werkverkeer moet met 60% afnemen). Als dat niet het geval is mag je fluiten naar je centen en doe je het dus gewoon omdat je het wilt.
De tering naar de nering zetten. Waarom zou de staat een bestaan moeten blijven garanderen zoals je dat gewend bent? De bijstand is immers puur voor het noodzakelijke om te blijven leven.quote:Verder zijn de eisen van een student anders dan die van een werkend iemand. Heeft een student genoeg aan een studentenwoning, moet ik er niet aan denken om weer zo te gaan leven.
Als alleenstaande kan je nog wel ergens in een studentenwoning (als je welkom bent, kan niet altijd) of studio maar met een heel gezin ligt dat toch weer anders.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:49 schreef Wokkel het volgende:
De tering naar de nering zetten. Waarom zou de staat een bestaan moeten blijven garanderen zoals je dat gewend bent? De bijstand is immers puur voor het noodzakelijke om te blijven leven.
Ik zeg nergens dat er een status quo moet blijven, ik geef enkel aan dat je studenten en 40 jarige niet over een kam moet gaan scheren.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:49 schreef Wokkel het volgende:
De tering naar de nering zetten. Waarom zou de staat een bestaan moeten blijven garanderen zoals je dat gewend bent? De bijstand is immers puur voor het noodzakelijke om te blijven leven.
Natuurlijk, scholing is het allerbelangrijkste. Helaas zitten er nu zoveel mensen langdurig in de bijstand dat het bij hun niet meer om scholing gaat maar meer om 'ontwennen'.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Gezonde mensen in de bijstand kan je wel aan het werk krijgen, als je ze maar de mogelijkheid biedt om om te scholen.
Als hier in het dorp de scheepswerf failliet gaat zit je ineens met 50 werklozen extra in een dorp.
Je kan ze tomaten laten plukken maar ik denk dat je beter kan kijken naar hun vakmanschap en hoe ze dat in een andere branch, met goede omscholing in de praktijk kunnen brengen.
En misschien een heel andere opleiding, zoals assistent op een technische school, etc.
Verhuizen is natuurlijk een optie maar de meeste medewerkers hebben een koophuis en als er ineens 25 of 50 huizen te koop staan zal dat niet echt bevordelijk werken voor de verkoop hiervan.
Omdat meneer Kamp inspeelt op de onderbuik, op de kroeg. lekker de aandacht afleiden van de werkelijke problemen en de werkelijke spelletjes (zoals de benoeming van Donner, die via de achterkamertjes is geregeld). Het klinkt lekker, het klinkt lekker in de oren van de Henken en Ingrids van nederland, die denken dat elke werkloze een luie uitvreter is en elke bijstandsgerechtigde een luie uitvreter in het kwadraat.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:46 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Tadaa. We zijn er.
Waarom zou je verhuizen voor een baan waarvan je weet dat je na een tijdje weer op straat staat?
Want jij denkt werkelijk dat de meeste werklozen niet alles, letterlijk alles proberen om weer aan het werk te komen?quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:52 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Natuurlijk, scholing is het allerbelangrijkste. Helaas zitten er nu zoveel mensen langdurig in de bijstand dat het bij hun niet meer om scholing gaat maar meer om 'ontwennen'.
Dus niet de 50 man die gisteren ontslagen zijn, maar mensen die 10, 20 jaar in de bijstand zitten moet je aan het verstand brengen dat ze offers moeten brengen om aan het werk te gaan.
Niet bij de beroepsgroepen waar we het nu over hebben en zeker niet bij uitzendbaantjes.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:49 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Eens, werknemers worden deels gecompenseerd bij bedrijfsverhuizingen, wel schieten ze er qua tijd of geld altijd bij in. Toch zijn veel mensen bereid om het te doen.
[..]
Blijven leven of normaal kunnen leven? Ik bedoel, we kunnen in het eerste geval mensen in containers gaan stoppen met een zak rijst per maand en een gemeenschappelijke waterpomp.quote:De tering naar de nering zetten. Waarom zou de staat een bestaan moeten blijven garanderen zoals je dat gewend bent? De bijstand is immers puur voor het noodzakelijke om te blijven leven.
Net zomin als dat je 40 jarigen anders moet behandelen omdat ze een bepaalde levensstijl gewend zijn.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:52 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat er een status quo moet blijven, ik geef enkel aan dat je studenten en 40 jarige niet over een kam moet gaan scheren.
Toevallig zit ik nu drie maanden thuis omdat ik met een sociaal plan weg ben gegaan bij mijn werkgever omdat deze is verhuisd. Er zijn bij mijn weten nul mensen verhuisd van woonplaats voor deze verhuizing, het merendeel heeft de baan opgezegd.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:49 schreef Wokkel het volgende:
Eens, werknemers worden deels gecompenseerd bij bedrijfsverhuizingen, wel schieten ze er qua tijd of geld altijd bij in. Toch zijn veel mensen bereid om het te doen.
Ik heb het over de probleemgroep die al jaren in de uitkering zit, die doen inderdaad niet alles om aan het werk te komen. Of wou je met droge ogen beweren dat iemand die 5 jaar bijstand geniet nog elke week 5 sollicitatie brieven de deur uit doet?quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Want jij denkt werkelijk dat de meeste werklozen niet alles, letterlijk alles proberen om weer aan het werk te komen?
Heb ik ook meegenaakt, 10 jaar geleden. Bedrijf ging naar Berlijn. 300 man op straat in Nederland, niemand is meegegaan.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:55 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Toevallig zit ik nu drie maanden thuis omdat ik met een sociaal plan weg ben gegaan bij mijn werkgever omdat deze is verhuisd. Er zijn bij mijn weten nul mensen verhuisd van woonplaats voor deze verhuizing, het merendeel heeft de baan opgezegd.
en hoe denk je deze mensen aan het werk te krijgen ? Die krijgen alleen nog maar meer geld aan verhuispremies ed, elk half jaar een nieuw huis.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:56 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ik heb het over de probleemgroep die al jaren in de uitkering zit, die doen inderdaad niet alles om aan het werk te komen. Of wou je met droge ogen beweren dat iemand die 5 jaar bijstand geniet nog elke week 5 sollicitatie brieven de deur uit doet?
Over welke beroepsgroepen heb jij het hier precies?quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:54 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Niet bij de beroepsgroepen waar we het nu over hebben en zeker niet bij uitzendbaantjes.
Ridiculiseren is altijd leuk, vaak onnodig. De bijstand is er om te mensen in hun levensonderhoud te voorzien. Dat betekent offers brengen die je je niet meer kan permitteren.quote:Blijven leven of normaal kunnen leven? Ik bedoel, we kunnen in het eerste geval mensen in containers gaan stoppen met een zak rijst per maand en een gemeenschappelijke waterpomp.
Daar ben ik het mee eens, laten we beginnen met de kantonrechtersformule eens gelijk te trekken, pre 2009. Echter is het wel zo dat een 40-jarige, vooral als hij een gezin moet onderhouden met meer zaken geconfronteerd wordt dan een student die ook nog eens op z'n ouders terug kan vallen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:55 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Net zomin als dat je 40 jarigen anders moet behandelen omdat ze een bepaalde levensstijl gewend zijn.
Waarom zou iemand na een half jaar stoppen met zijn nieuwe baan? De meeste mensen blijven gelukkig wel wat langer bij een werkgever.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:57 schreef macca728 het volgende:
[..]
en hoe denk je deze mensen aan het werk te krijgen ? Die krijgen alleen nog maar meer geld aan verhuispremies ed, elk half jaar een nieuw huis.
Half jaar contracten?quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:01 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Waarom zou iemand na een half jaar stoppen met zijn nieuwe baan? De meeste mensen blijven gelukkig wel wat langer bij een werkgever.
Ze worden niet gedwongen om te verhuizen of om te werken, maar als je weigert gaat het ten koste van een uitkering. Gaat het nu ook al als je een aanbod voor passende arbeid afslaat. Het enige dat er gebeurt, is dat de grens van passende arbeid wat wordt opgerekt.quote:Op zaterdag 10 december 2011 15:31 schreef slacker_nl het volgende:
In hoeverre kan je trouwens iemand dwingen om te verhuizen? Als je dwang toepast is de arbeid ook onder dwang en heb je dwangarbeid. En volgens mij mag dat niet....
Al die bijstandsgerechtigden met een koophuis. Het is wat. (Oh, en voor die WW'ers met een koophuis geldt deze regel al langer. Na een jaar WW moet je alles accepteren anders verlies je je uitkering. Je bent dus nu beter af als je minder dan een jaar WW-rechten hebt opgebouwd, en dat is natuurlijk niet de bedoeling)quote:Los van die insteek, hoe kan je mensen dwingen om te verhuizen als ze een koophuis hebben en die moeten blijven financieren? Je kan niet verwachten dat ze een huis elders kopen om daar te gaan wonen en met dubbele kosten laat zitten. Of elders huren, men raakt dan het recht op HRA kwijt (nu mag die wmb afgeschaft worden, maar dat terzijde).
Als de ander een inkomen heeft, zal het geen bijstandssituatie zijn.quote:Er zitten naar mijn mening nogal wat haken en ogen aan het verplicht verhuizen voor een baan.
En dan heb ik het in mijn voorbeelden over eenpersoonshuishoudens, hoe wil je dit gaan doen met meerpersoonshuishoudens?
Als iemand bevalt worden contracten vaak verlengd.quote:
veel bedrijven werken met jaarcontracten en en heb je geen garantie op een baan terwijl je alles op moet geven.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:03 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Als iemand bevalt worden contracten vaak verlengd.
Ik heb sterk de indruk dat mensen in dit topic alleen maar denken aan seizoenswerk als asperges plukken, maar er zijn natuurlijk nog 99% andere soorten werk waar je wel seizoensonafhankelijk aan de slag kan.
De gemiddelde Poolse bouwvakker reist het halve continent over. Daar zijn wij te goed voor ofzo?quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
veel bedrijven werken met jaarcontracten en en heb je geen garantie op een baan terwijl je alles op moet geven.
Dit soort uitspraken geven aan dat sommige mensen echt geen idee hebben van wat er zich aan het afspelen is in de lagere segmenten van de arbeidsmarkt. Nogmaals: mensen worden daar nauwelijks voor vast aangenomen. Het grootste deel werkt daar met tijdelijke contracten.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:01 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Waarom zou iemand na een half jaar stoppen met zijn nieuwe baan? De meeste mensen blijven gelukkig wel wat langer bij een werkgever.
Garanties in het echte leven bestaan niet. Een vast contract is ook prima te ontbinden.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
veel bedrijven werken met jaarcontracten en en heb je geen garantie op een baan terwijl je alles op moet geven.
Als je weigert om een werk te krijgen waarvoor je moet verhuizen omdat het met reizen niet te doen is, dus feitelijk moet je overal aan het werk want anders verlies je je WW of je bijstand dan is dat geen dwang? Dat is dwang: http://www.encyclo.nl/begrip/dwangquote:Op zaterdag 10 december 2011 16:03 schreef Janneke141 het volgende:
Ze worden niet gedwongen om te verhuizen of om te werken, maar als je weigert gaat het ten koste van een uitkering. Gaat het nu ook al als je een aanbod voor passende arbeid afslaat. Het enige dat er gebeurt, is dat de grens van passende arbeid wat wordt opgerekt.
Je hoeft niet alles accepteren na een jaar WW, tenminste, ik moet het boekje nogmaals doornemen. Ik ben het daar al niet mee eens, maar dat terzijde, dus ja, deze maatregel schiet dan helemaal in het verkeerde keelgat.quote:Al die bijstandsgerechtigden met een koophuis. Het is wat. (Oh, en voor die WW'ers met een koophuis geldt deze regel al langer. Na een jaar WW moet je alles accepteren anders verlies je je uitkering. Je bent dus nu beter af als je minder dan een jaar WW-rechten hebt opgebouwd, en dat is natuurlijk niet de bedoeling)
Again... WW.quote:Als de ander een inkomen heeft, zal het geen bijstandssituatie zijn.
Nu neem ik 'm wel persoonlijk op aangezien ik niet graag met de gemiddelde Fok!-user vergeleken wil worden. Werken is niet de norm voor mij. Ik leef niet om te werken, ik werk omdat ik zo de leuke dingen kan doen in het leven. Maar ga me niet vertellen dat ik m'n huis moet gaan verkopen omdat ze in Groningen een baan hebben die door alle arbeidseisen uit te rekken plots geschikt zou zijn. Daar gaat de overheid een stap te ver in.quote:En (niks persoonlijks, ik heb er maar een willekeurige post uitgepikt) dit is weer Fok! ten voete uit: we negeren de algemene gedachte dat een uitkering is bedoeld ter overbrugging van een periode tussen twee banen. Werken is namelijk de norm. Maar we vullen het topic liever met allerlei gezochte voorbeelden waarom dit mevrouw van Zetten uit Tiel wel eens in ernstige problemen zou kunnen brengen.
Omdat bedrijven niemand vast aan willen nemen. Heeft niks te maken met je functioneren maar met het gedrocht waar de Flexwet op uitgelopen is.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:10 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Garanties in het echte leven bestaan niet. Een vast contract is ook prima te ontbinden.
Nogmaals, als je goed functioneert en het bedrijf ook, waarom zou een bedrijf je dan niet verlengen?
Hoeveel % van de bijstand/werklozen heeft te maken met lagere segmenten van de arbeidsmarkt?quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:09 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dit soort uitspraken geven aan dat sommige mensen echt geen idee hebben van wat er zich aan het afspelen is in de lagere segmenten van de arbeidsmarkt. Nogmaals: mensen worden daar nauwelijks voor vast aangenomen. Het grootste deel werkt daar met tijdelijke contracten.
Dit. Ik moet ook gewoon mijn toegevoegde waarde aan mijn werkgever bewijzen, net als ieder ander.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:10 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Garanties in het echte leven bestaan niet. Een vast contract is ook prima te ontbinden.
Nogmaals, als je goed functioneert en het bedrijf ook, waarom zou een bedrijf je dan niet verlengen?
omdat het slecht gaat met de economie en iemand zijn contract niet verlengen goedkoper is ?quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:10 schreef Wokkel het volgende:
[..]
De illusie die mensen hebben dat een vast contract ook daadwerkelijk zou betekenen dat je daar tot je 65e blijft werken moet gauw ontkracht worden.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:12 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Omdat bedrijven niemand vast aan willen nemen. Heeft niks te maken met je functioneren maar met het gedrocht waar de Flexwet op uitgelopen is.
Zelfs contracters hebben er een hekel aan. Mijn pa bijvoorbeeld, die kan nu ergens niet meer werken omdat de flexwet hem in vaste dienst wilt laten werken en zowel hij als werkgever dit niet willen. Dus, hij gaat de WW in, en dan komt het moment dat ie moet gaan verhuizen voor werk.. whehehe. (dat laatste is theoretisch want hij werkt over de grens als het werk niet in NL zit).quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:12 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Omdat bedrijven niemand vast aan willen nemen. Heeft niks te maken met je functioneren maar met het gedrocht waar de Flexwet op uitgelopen is.
Okay, eens, maar dat neemt niet weg dat de persoon moest verhuizen en nu weer mag gaan verhuizen als er weer ander werk is wat hij moet aannemen omdat... Dat zijn toch geen werkbare wetten?!quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:13 schreef Janneke141 het volgende:
Dit. Ik moet ook gewoon mijn toegevoegde waarde aan mijn werkgever bewijzen, net als ieder ander.
Het zal je verbazen, maar een bedrijf waarmee het slecht gaat of wat donkere economische wolken ziet opdoemen neemt over het algemeen geen mensen in dienst.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:13 schreef macca728 het volgende:
[..]
omdat het slecht gaat met de economie en iemand zijn contract niet verlengen goedkoper is ?
Je blijft komen met de uitzonderingsgevallen die na 6 maanden ontslagen worden. Waarom kijk je niet naar het grotere plaatje, waar mensen gewoon aan het werk blijven nadat ze een baan gevonden hebben?quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:15 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Okay, eens, maar dat neemt niet weg dat de persoon moest verhuizen en nu weer mag gaan verhuizen als er weer ander werk is wat hij moet aannemen omdat... Dat zijn toch geen werkbare wetten?!
In mijn optiek word je niet gedwongen om te verhuizen, maar een weigering heeft wel zware consequenties. Je wordt in principe ook niet gedwongen om te werken, maar als je passende arbeid weigert word je nu ook al gekort op je uitkering.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:11 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Als je weigert om een werk te krijgen waarvoor je moet verhuizen omdat het met reizen niet te doen is, dus feitelijk moet je overal aan het werk want anders verlies je je WW of je bijstand dan is dat geen dwang? Dat is dwang: http://www.encyclo.nl/begrip/dwang
Ik zal het nog eens lezen. Deed het eerlijkgezegd een beetje uit mijn hoofd.quote:Je hoeft niet alles accepteren na een jaar WW, tenminste, ik moet het boekje nogmaals doornemen. Ik ben het daar al niet mee eens, maar dat terzijde, dus ja, deze maatregel schiet dan helemaal in het verkeerde keelgat.
Niet doen, want nogmaals: hij was niet aan jou persoonlijk gericht. Ik werk ook om te leven, maar om de maatschappij financieel draaiende te houden is, voor iedereen die dat kan, werken wel degelijk de norm. Mensen die niet willen werken laten onderhouden door de gemeenschap lijkt me geen reële verwachting.quote:Nu neem ik 'm wel persoonlijk op aangezien ik niet graag met de gemiddelde Fok!-user vergeleken wil worden. Werken is niet de norm voor mij. Ik leef niet om te werken, ik werk omdat ik zo de leuke dingen kan doen in het leven. Maar ga me niet vertellen dat ik m'n huis moet gaan verkopen omdat ze in Groningen een baan hebben die door alle arbeidseisen uit te rekken plots geschikt zou zijn. Daar gaat de overheid een stap te ver in.
Het is crisis, de bedrijven functioneren niet echt lekker. Daardoor blokkeren de P&O afdelingen vaste aanstellingen. Dus nee, goed functioneren garandeert op dit moment niet dat je mag blijven nadat je contract afloopt.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:14 schreef Wokkel het volgende:
[..]
De illusie die mensen hebben dat een vast contract ook daadwerkelijk zou betekenen dat je daar tot je 65e blijft werken moet gauw ontkracht worden.
Als je goed functioneert en het bedrijf ook word je in de regel niet ontslagen, onafhankelijk van de contractsvorm. Of is het verloop op de Nederlandse arbeidsmarkt zo dat iedereen elk jaar weer werkloos is?
Zoals ik ook al zei in het stuk wat je quotte.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:24 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Het is crisis, de bedrijven functioneren niet echt lekker. Daardoor blokkeren de P&O afdelingen vaste aanstellingen. Dus nee, goed functioneren garandeert op dit moment niet dat je mag blijven nadat je contract afloopt.
quote:Als je goed functioneert en het bedrijf ook
Het is wel dwang, en ik quote de VK:quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:19 schreef Janneke141 het volgende:
In mijn optiek word je niet gedwongen om te verhuizen, maar een weigering heeft wel zware consequenties. Je wordt in principe ook niet gedwongen om te werken, maar als je passende arbeid weigert word je nu ook al gekort op je uitkering.
Je verliest je uitkering, tis niet je krijgt x euro minder, je bent je inkomen kwijt. Noppes, nada.quote:Werklozen moeten alles doen om werk te vinden. Zij moeten niet alleen de Nederlandse taal beheersen, maar ook bereid zijn te reizen en zelfs te verhuizen voor een nieuwe baan. Zo niet, dan verliezen zij het recht op een WW- of bijstandsuitkering.
Ik zal hetzelfde even doen als ik het boekje kan vinden.. hehehequote:Ik zal het nog eens lezen. Deed het eerlijkgezegd een beetje uit mijn hoofd.
Daar ben ik het mee eens, maar dan is verhuizen om aan werk te komen (voor de bijstand) allang een gepasseerd station als ze al jaaaaaaaren thuis zitten. En dus vind ik het onderzoek naar mensen die in de WW zitten om die vervolgens daarmee op te zadelen verkeerd. Als ze zulke maatregelen gaan treffen, prima (nou eigenlijk niet, maar voor de discussie wel), echter zullen ze dan wel zoveel randvoorwaarden moeten hebben: hoe ga je om met mensen die alleen zijn, mensen die kinderen hebben, mensen die aan mantelzorg doen, etc etc etc etc. It is a hairy beast en de flexwet moet anders of op de schop (dat laatste). En dat gaat niet gebeuren.quote:Niet doen, want nogmaals: hij was niet aan jou persoonlijk gericht. Ik werk ook om te leven, maar om de maatschappij financieel draaiende te houden is, voor iedereen die dat kan, werken wel degelijk de norm. Mensen die niet willen werken laten onderhouden door de gemeenschap lijkt me geen reële verwachting.
Dat sowieso, liever gisteren dan vandaag. Typisch gevalletje goed bedoeld en droevig uitgevoerd, want juist die mensen die er baat bij moesten hebben zijn er het slachtoffer van.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:28 schreef slacker_nl het volgende:
en de flexwet moet anders of op de schop (dat laatste). En dat gaat niet gebeuren.
Dit idd. En als je in de bijstand zit heb je echt geen grote spaarbuffer om een verhuizing te kunnen betalen. Spaargeld heb je volgens mij dan nauwelijks meer aangezien je dat eerst moet opeten voor je bijstand krijgt. Een auto hebben veel mensen in de bijstand ook niet meer, omdat dat te duur voor ze is.quote:Op zaterdag 10 december 2011 12:11 schreef RAVW het volgende:
[..]
mijn mening:
Maar hoe zit het dan met de lasten die je krijgt en de onkosten, en dan nog niet te spreken over de Sociale contacten die je heb opgebouwd.
Want als ik zeg maar een uitkering heb en ik moet gaan verhuizen?
Waar haal ik het geld vandaan om een huis in te richten denk ook aan behang en verf, vloeren.
Omdan nog maar niet te spreken van de verhuizing zelf
En hoe denkt meneer zich te kunnen verplaatsen in het noorden van het land zonder auto ?
Of wordt die er bij geleverd want vaak is het werk niet naast de deur als het om de noordelijke deel van Nederland gaat.
om dan al maar niet te spreken van je contacten.
En hoe zit het met de huisvesting?
Want er is nu in Nederland al een wachtlijst van minimaal 6 jaar voor een huurhuis.
Dus ik ben heel benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.
Dus de praktijk van dit moment is...dat het onredelijk is van mensen te verwachten dat ze gaan verhuizen naar dit soort dienstverbanden toe. Een dergelijke maatregel lost niks op. Sterker nog, tegen de tijd dat de markt aantrekt en bedrijven wél weer mensen durven aantrekken voor vast, gaan de mensen zelf wel verhuizen. De maatregel is dus nutteloze symboolpolitiek.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:25 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Zoals ik ook al zei in het stuk wat je quotte.
[..]
Elke werknemer wordt gedwongen om belasting te betalen, maakt dat het onacceptabel?quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:28 schreef slacker_nl het volgende:
Het is wel dwang, en ik quote de VK:
Werklozen moeten alles doen om werk te vinden. Zij moeten niet alleen de Nederlandse taal beheersen, maar ook bereid zijn te reizen en zelfs te verhuizen voor een nieuwe baan. Zo niet, dan verliezen zij het recht op een WW- of bijstandsuitkering.
Eenmaal ind e Flexwet is dat inderdaad de norm, ja. met wat mazzel mag je ergens drie contracten werken, met elke keer de onzekerheid of je contract wel verlengd wordt of dat je vervangen gaat worden door een Flexer die jonger en dus goedkoper is en na drie contracten is het bye bye, want anders moeten ze je in vaste dienst nemen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:14 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Als je goed functioneert en het bedrijf ook word je in de regel niet ontslagen, onafhankelijk van de contractsvorm. Of is het verloop op de Nederlandse arbeidsmarkt zo dat iedereen elk jaar weer werkloos is?
Mensen in de bijstand die langdurig daarin verkeren zie ik niet verhuizen. Niet in goede tijden, noch in slechte tijden.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:33 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dus de praktijk van dit moment is...dat het onredelijk is van mensen te verwachten dat ze gaan verhuizen naar dit soort dienstverbanden toe. Een dergelijke maatregel lost niks op. Sterker nog, tegen de tijd dat de markt aantrekt en bedrijven wél weer mensen durven aantrekken voor vast, gaan de mensen zelf wel verhuizen. De maatregel is dus nutteloze symboolpolitiek.
Bijna goed, wij moeten blij zijn dat we andermans tevredenheid mogen betalen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:39 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Mensen in de bijstand die langdurig daarin verkeren zie ik niet verhuizen. Niet in goede tijden, noch in slechte tijden.
Komt nog bij dat ze van niets naar iets gaan als ze verhuizen, maar blijkbaar moeten we maar accepteren dat als die mensen tevreden zijn dat wij dat met zijn allen ook maar moeten zijn?
Nee, we moeten iets verzinnen wat dus wél werkt.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:39 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Mensen in de bijstand die langdurig daarin verkeren zie ik niet verhuizen. Niet in goede tijden, noch in slechte tijden.
Komt nog bij dat ze van niets naar iets gaan als ze verhuizen, maar blijkbaar moeten we maar accepteren dat als die mensen tevreden zijn dat wij dat met zijn allen ook maar moeten zijn?
vaak alleen nog maar bij hogere functies. Bij midden en lagerkader vaak alleen nog maar jaarcontracten. Zelfs bij uitstekend functioneren. Het is gewoon goedkoper om zo'n iemand te ontslaan dan een vaste werknemer die misschien wel vel minder functioneert.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Eenmaal ind e Flexwet is dat inderdaad de norm, ja. met wat mazzel mag je ergens drie contracten werken, met elke keer de onzekerheid of je contract wel verlengd wordt of dat je vervangen gaat worden door een Flexer die jonger en dus goedkoper is en na drie contracten is het bye bye, want anders moeten ze je in vaste dienst nemen.
En dat zijn niet de 'uitzonderingen' dat is de regel. De uitzonderingen zijn de mensen die wel in dienst worden genomen, maar zelfs bij grote bedrijven die redelijk ongevoelig zijn voor de crisis, zoals mijn baas, zijn dat hele grote uitzonderingen.
Als je die maatregel wil invoeren moet je dus eerst al die Polen en Roemenen die hier komen voor werk er uit zien te krijgen, want met 500.000 werklozen en 100.000 vacatures en 300.000 buitenlanders die hier komen werken heb je een probleem.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:33 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dus de praktijk van dit moment is...dat het onredelijk is van mensen te verwachten dat ze gaan verhuizen naar dit soort dienstverbanden toe. Een dergelijke maatregel lost niks op. Sterker nog, tegen de tijd dat de markt aantrekt en bedrijven wél weer mensen durven aantrekken voor vast, gaan de mensen zelf wel verhuizen. De maatregel is dus nutteloze symboolpolitiek.
Niet zo soft, Dago. Het gaat om centen, hoor. Menselijkheid heeft er niks mee te maken, net zo min als mensenrechten. je weet dat het crisis is, he? Afgelopen met het mensen geld geven om te wonen en af en toe een stukje vlees te kopen als ze in Twente ook kunnen gaan werken voor 6 maanden voor minder dan minimumloon en daarvan ook op en neer mogen reizen met het fijne en gezegende OV in Nederland. We gaan niet zeuren over gezinnen en zo.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:54 schreef Dagonet het volgende:
Dus ik zit in de WW of bijstand en aan de andere kant van het land is een baan. Vooropgesteld dat ik die krijg (en dus al een tijd bezig ben geweest met solliciteren) moet ik dus op stel en sprong een huis zien te vinden en m'n oude huis kwijt zien te raken? Het laatste is niet zo'n probleem bij huren maar bij koophuizen is het al wat anders. En een huis vinden? In deze tijd? Zonder vaste baan is een hypotheek lastig te krijgen en voor huurwoningen bestaan ellenlange wachtlijsten.
Dan hebben we het nog niet eens over het sociale isolement waar je mensen in gaat gooien als je ze dwingt te verhuizen naar een compleet andere stad.
Inderdaad een bezopen plan. En dan ben je verhuis, met alle kosten van dien, en dan wordt je contract 6 maanden later niet verlengd. Kan je weer gaan verhuizen met alle nadelen van dien.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:54 schreef Dagonet het volgende:
Dus ik zit in de WW of bijstand en aan de andere kant van het land is een baan. Vooropgesteld dat ik die krijg (en dus al een tijd bezig ben geweest met solliciteren) moet ik dus op stel en sprong een huis zien te vinden en m'n oude huis kwijt zien te raken? Het laatste is niet zo'n probleem bij huren maar bij koophuizen is het al wat anders. En een huis vinden? In deze tijd? Zonder vaste baan is een hypotheek lastig te krijgen en voor huurwoningen bestaan ellenlange wachtlijsten.
Dan hebben we het nog niet eens over het sociale isolement waar je mensen in gaat gooien als je ze dwingt te verhuizen naar een compleet andere stad.
Slavernij wel, maar de horigheid is zo te zien weer in volle opkomst...quote:Op zaterdag 10 december 2011 17:15 schreef RAVW het volgende:
en dan maar zeggen dat de slavernij afgeschaft is
ja kwaliteit van onderwijs is dramatisch, dus dommere mensen, dus meer horigheid.quote:Op zaterdag 10 december 2011 17:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Slavernij wel, maar de horigheid is zo te zien weer in volle opkomst...
Wat dus weer komt door het ontslagrecht. Wie wil er nu het risico nemen om iemand -laat staan een langdurig werkloze- in dienst te nemen. Daar kom je er pas vanaf nadat je een heel dossier hebt moeten aanleggen dat zo iemand niet functioneert.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
vaak alleen nog maar bij hogere functies. Bij midden en lagerkader vaak alleen nog maar jaarcontracten. Zelfs bij uitstekend functioneren. Het is gewoon goedkoper om zo'n iemand te ontslaan dan een vaste werknemer die misschien wel vel minder functioneert.
en dan moet je nog betalen. En waarom zou een bedrijf een langdurige bijstandklant in dienst nemen als er 100 meer gemotiveerde mensen zijn voor de functie ?quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:00 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Wat dus weer komt door het ontslagrecht. Wie wil er nu het risico nemen om iemand -laat staan een langdurig werkloze- in dienst te nemen. Daar kom je er pas vanaf nadat je een heel dossier hebt moeten aanleggen dat zo iemand niet functioneert.
Nou ja, linkse mensen willen mensen in de bijstand en zo houden, heb ik eerder gelezen, dus werkgevers, die per definitie niet links zijn, zouden er dus alles aan moeten doen, om mensen UIT de bijstand en uitkering te krijgen. Ze zijn dus eigenlijk moreel verplicht om die mensen aan te nemenquote:Op zaterdag 10 december 2011 18:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
en dan moet je nog betalen. En waarom zou een bedrijf een langdurige bijstandklant in dienst nemen als er 100 meer gemotiveerde mensen zijn voor de functie ?
Op zich gaat het al een beetje de Amerikaanse kant op. Werkende mensen kunnen zich bijvoorbeeld vaak collectief verzekeren en kunnen zich dus een betere dekking veroorloven. Dat is natuurlijk nog niet zo extreem als daaro waar mensen zich alleen een tandartsverzekering kunnen veroorloven met een baan, maar het komt toch een beetje in de buurt.quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:22 schreef Dagonet het volgende:
En dan krijgen we vanzelf hier ook natuurlijk de opkomst van het Amerikaanse gebruik: geen baan? Hoef je ook niet te solliciteren.
Of worden bedrijven ook gedwongen om werklozen aan te nemen in plaats van mensen die een andere baan willen?
Ik vraag mezelf inderdaad wel eens af of dit gezeik op elkaar niet komt omdat we met z'n allen nauwelijks iets gezien hebben. De generatie die WOII heeft meegemaakt loopt inmiddels op z'n tandvlees. Dat zijn de enige mensen die echt honger hebben gezien en chaos in het land en erover kunnen vertellen. Ja, behalve de asielzoekers dan maar die werken minder. Dat zijn dus ook de gemeenschappen waarbij mensen elkaar actief helpen mocht er iemand in de shit zitten.quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:39 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ach ja, zoveel mogelijk redenen verzinnen om maar geen uitkering te hoeven uitbetalen. Jammer dat er zo met arme mensen wordt omgesprongen terwijl het rijke deel van de bevolking consequent buiten schot blijft.
Ik vraag me weleens af of al die bezuiningingen echt nodig zijn. We zijn een behoorlijk rijk land en met de wederopbouw, toen het land volledig op zijn gat lag, konden we wel samenwerken en solidair zijn en met zijn allen wat opbouwen. Dus dat we nu zo arm zijn dat we wel asociaal moeten zijn, gaat er bij mij niet in.
En ze worden nog uitgespeeld ook, arbeidsmigratie, dienstenrichtlijn en ondertussen onze eigen mensen als lui wegzetten zodat er draagvlak ontstaat om onze verworven rechten uit te kleden.
Het is een rare tijd.. Zijn we soms weer toe aan een nieuwe wereldoorlog?
Ik heb zo'n idee dat de toplaag decadent is geworden en geen oog meer heeft voor de noden van het volk. En dat daar een belangrijk deel van het probleem van de zg. crisis zit.quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:51 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik vraag mezelf inderdaad wel eens af of dit gezeik op elkaar niet komt omdat we met z'n allen nauwelijks iets gezien hebben. De generatie die WOII heeft meegemaakt loopt inmiddels op z'n tandvlees. Dat zijn de enige mensen die echt honger hebben gezien en chaos in het land en erover kunnen vertellen. Ja, behalve de asielzoekers dan maar die werken minder. Dat zijn dus ook de gemeenschappen waarbij mensen elkaar actief helpen mocht er iemand in de shit zitten.
Ik heb het idee dat "het volk" zelf ook compleet andere prioriteiten heeft dan rekening houden met elkaar.quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik heb zo'n idee dat de toplaag decadent is geworden en geen oog meer heeft voor de noden van het volk. En dat daar een belangrijk deel van het probleem van de zg. crisis zit.
Lijkt me andersom. Als je van sociale woningbouw afhankelijk bent, heb je echt minder speelruimte dan als je je een huis kunt veroorloven.quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:58 schreef LazyDave het volgende:
Bij een huurhuis gaat het makkeliijker dan bij een koophuis, dan ben ik zelfs nog wel bereid. Maar hoe om te gaan met het sociale aspect?
Nee hoor, voor deze groep niet. Laat maar eens zien waar je een hypotheek krijgt als je zo vanuit de bijstand komt. Dan heb je ook niet meteen een vast contract.quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:04 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Lijkt me andersom. Als je van sociale woningbouw afhankelijk bent, heb je echt minder speelruimte dan als je je een huis kunt veroorloven.
Dat zeg ik toch?quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:05 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Nee hoor, voor deze groep niet. Laat maar eens zien waar je een hypotheek krijgt als je zo vanuit de bijstand komt. Dan heb je ook niet meteen een vast contract.
Hmm... daar zit wat inquote:Op zaterdag 10 december 2011 19:03 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat "het volk" zelf ook compleet andere prioriteiten heeft dan rekening houden met elkaar.
ja dan ben je naief. Dat was vroeger zo maar tegenwoordig zeker niet meer. Denk alleen maar aan al die directeuren die een buitensporige bonus mee nar huis nemen, terwijl het personeel in mag leveren.quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:23 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Hmm... daar zit wat in![]()
Hoewel deze mensen ook worden uitgespeeld, zijn ze niet echt veel beter.
Maar ben ik dan naief als ik zeg dat de groten der aarde een voorbeeldfunctie horen te hebben?
Ik zei ook: behoren te hebben..quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja dan ben je naief. Dat was vroeger zo maar tegenwoordig zeker niet meer. Denk alleen maar aan al die directeuren die een buitensporige bonus mee nar huis nemen, terwijl het personeel in mag leveren.
Juist. We hebben het ontzettend goed met zn allen, maar zo langzamerhand begint het besef te groeien dat de bubbel gaat barsten. Deze belachelijke hoge mate van welvaart is niet vast te houden en we zullen allemaal in moeten leveren. Ik vraag me af of dit zo verkeerd is. De kans is aanwezig dat we er andere dingen voor terug krijgen en die andere dingen hoeven ook niet per definitie verkeerd te zijn.quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:03 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat "het volk" zelf ook compleet andere prioriteiten heeft dan rekening houden met elkaar.
iedereen prima, maar niet mensen met een uitkering wel korten en de bovenlaag extra's geven.quote:Op zaterdag 10 december 2011 21:52 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Juist. We hebben het ontzettend goed met zn allen, maar zo langzamerhand begint het besef te groeien dat de bubbel gaat barsten. Deze belachelijke hoge mate van welvaart is niet vast te houden en we zullen allemaal in moeten leveren. Ik vraag me af of dit zo verkeerd is. De kans is aanwezig dat we er andere dingen voor terug krijgen en die andere dingen hoeven ook niet per definitie verkeerd te zijn.
draai de rollen eens om zouden ik van de gemeente er 800 euro (minimaal) er bij krijgen als ik iemand hier kan laten inwonen die zich hier dan van werk kan verzienquote:Op zaterdag 10 december 2011 22:03 schreef MakkieR het volgende:
Stelt minister kamp zijn huis beschikbaar als ik bij hem in de buurt kom werken, mocht ik werkeloos raken? een idiote oplossing van een idiote mongool. maar dat was bij minister "concentratie" kamp wel bekend.
wowsers wat ben jij slecht in de Nederlanse taal maat. Ik maak ook wel eens fouten, maar deze reactie moest ik zowat ontcijferen. Van wat ik begrijp met je verhaal is dat iemand gewoon niet kan verhuizen als er geen woning beschikbaar is, ook zit je met heimee, tijdelijke contracten en misbruik van werkgevers. geloof me dit is gewoon een heel slecht idee. punt.quote:Op zaterdag 10 december 2011 22:08 schreef RAVW het volgende:
[..]
draai de rollen eens om zouden ik van de gemeente er 800 euro (minimaal) er bij krijgen als ik iemand hier kan laten inwonen die zich hier dan van werk kan verzien(ruimte zat )
hoe oud ben je en hoeveel collega's doen hetzelfde ?quote:Op zaterdag 10 december 2011 22:26 schreef kawotski het volgende:
Ik werk 200km verderop. Vrienden en familie wonen in het noorden. Kom elk weekend terug, zou niet weten waarom ik dat wel kan en iemand anders niet.
als het ook gaat gelden voor de allochtone medeburger is er geen WW meer nodig.quote:Op zaterdag 10 december 2011 22:26 schreef kawotski het volgende:
Ik werk 200km verderop. Vrienden en familie wonen in het noorden. Kom elk weekend terug, zou niet weten waarom ik dat wel kan en iemand anders niet.
Dat vroeg ik me ook af, ik zal de antwoorden even samenvatten...quote:Op zaterdag 10 december 2011 22:26 schreef kawotski het volgende:
Je ziet, het is in Nederland bijna onmogelijk om de switch te maken van bijstandstrekker naar het leven dat werkende mensen hebben.quote:- Het is slecht voor het sociale leven van de bijstandstrekker
- Het OV in Nederland is slecht en te duur, niet haalbaar om daarmee te reizen
- Kinderen groeien op voor galg en rad als een ouder werkt en daardoor lang van huis is
- Mensen dwingen iets te doen tegen hun wil is inhumaan en vooral tegen de grondwet. Anderen mogen niet bepalen dat mensen hun leven moeten omgooien.
- Een verblijf elders in een kamer is te duur en gaat ten koste van het gezinsinkomen
- Het verschil tussen uitkering en werken is te klein, weinig inspirerend om daar wat voor te doen
heb je een hekel aan bijstandstrekkers ??quote:Op zaterdag 10 december 2011 22:47 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me ook af, ik zal de antwoorden even samenvatten...
[..]
Je ziet, het is in Nederland bijna onmogelijk om de switch te maken van bijstandstrekker naar het leven dat werkende mensen hebben.
Ken er een hoop persoonlijk, stuk voor stuk fantastische mensenquote:Op zaterdag 10 december 2011 22:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
heb je een hekel aan bijstandstrekkers ??
30 jaar lui werken? Maar goed, als de persoon van 55+ onderkent dat hij concurreert met mensen van 25+ en daar zijn eisen op afstemt, welk bedrijf laat zo'n talent dan gaan?quote:Nog een par cragen voor je
Welk bedrijf gaat 55+ aannemen die na 30 jaar lui werken in de bijstand komen ?
Ik heb de uitwerking van de wet nog niet gelezen, het lijkt me sterk dat het erop neer zal komen dat mensen om de 6 maanden wordt gevraagd te verhuizen. Daarnaast, als ik in zo'n situatie zou verkeren (langdurig werkloos, weinig zicht op baan in eigen omgeving) zou ik graag verhuizen, maar dan wel gelijk naar een regio met meer vacatures dan alleen die ene waar ik toevallig voor ben geselecteerd.quote:Wie gaat de verhuiskosten betalen als je elk half jaar moet verhuizen ?
Ga jij verhuizen voor een baan waar je een half jaar zekerheid hebt ?
Bedrijven laten verhuizen? Het mooie van ondernemen is juist dat een ondernemer zelf bepaalt hoe en waar hij zijn geld verdient. Hoe meer regels de overheid het bedrijfsleven oplegt, hoe minder er ondernomen zal worden en als gevolg daarvan ook minder werkgelegenheid.quote:Waarom laat je bedrijven niet verhuizen naar gemeentes waar veel bijstandtekker sijn
Doe ik eigenlijk niet, aangezien voor de WW al de regeling bestaat dat mensen kunnen verhuizen. De WW'ers vind ik eigenlijk niet zo ernstig aangezien dat geen jaren duurt, erger vind ik de mensen die jarenlang,, soms 10-20 jaar, in de bijstand zitten en hier gewoon wegkwijnen.quote:En waarom schaal jij WW en bijstandtrekkers hetzelfde in ?
Nou, ik neem het over uit de antwoorden die ik kreegquote:en je begint er zelf over, als je kinderen heb, wie zorgt daarvoor ? De maatschappij ? Gaat nog meer geld kosten dan de uitkering.
Waarom moet het uwv een baan vinden voor mensen, dat is eerder de vraag. Gewoon opheffen die hele hap.quote:Op zondag 11 december 2011 00:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het blijft me verbazen hoeveel mensen menen, dat zij het recht hebben te bepalen waar iemand gaat wonen. Zou het niet veel makkelijker zijn, het is maar een idee hoor, om de UWV's ervoor te laten zorgen dat de mensen gewoon in hun eigen regio weer aan de slag gaan? Het is een beeeeeeetje inefficient om werkloze A van X naar Y te laten verhuizen en werkloze B van Y naar X, lijkt me.
Ff een voorbeeld. Iemand van 55 die al 30 jaar bij hetzelfde bedrijf werkt wordt ontslagen omdat diegene door de crisis opeens te duur is. Die persoon komt in de WW terecht en solliciteert zich een slag in de rondte maar wordt niet aangenomen omdat bedrijven iemand van 55 simpelweg niet aannemen en uiteindelijk komt diegene in de bijstand terecht. Jij wilt beweren dat die persoon het daar zelf naar heeft gemaakt?quote:Op zaterdag 10 december 2011 21:45 schreef kawotski het volgende:
Luie donders... Zat werk, als je zover komt dat je dus moet verhuizen heb je het er gewoon naar gemaakt. School je maar om.
Je kan 'm nog leuker maken, iemand van 55+ die 30 jaar heeft gewerkt en daarmee 30 maanden WW heeft opgebouwd (kan niet volgens mij, er zit een limiet aan) die zou gedwongen kunnen worden om op z'n 57 + laten we zeggen 2 jaar, 59ste te gaan verhuizen voor een baan t/m z'n pensioen. Das heel redelijk om van 'm te verlangen, niet waar (dit is sarcasme voor de mensen die het niet doorhebben).quote:Op zondag 11 december 2011 00:21 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Ff een voorbeeld. Iemand van 55 die al 30 jaar bij hetzelfde bedrijf werkt wordt ontslagen omdat diegene door de crisis opeens te duur is. Die persoon komt in de WW terecht en solliciteert zich een slag in de rondte maar wordt niet aangenomen omdat bedrijven iemand van 55 simpelweg niet aannemen en uiteindelijk komt diegene in de bijstand terecht. Jij wilt beweren dat die persoon het daar zelf naar heeft gemaakt?
Dat is bijna net zo inefficient als al die mensen die dagelijks in de files staan of met de trein van Utrrecht naar Den Haag reizen.quote:Op zondag 11 december 2011 00:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het blijft me verbazen hoeveel mensen menen, dat zij het recht hebben te bepalen waar iemand gaat wonen. Zou het niet veel makkelijker zijn, het is maar een idee hoor, om de UWV's ervoor te laten zorgen dat de mensen gewoon in hun eigen regio weer aan de slag gaan? Het is een beeeeeeetje inefficient om werkloze A van X naar Y te laten verhuizen en werkloze B van Y naar X, lijkt me.
Wat een kletskoek zeg!quote:Op zondag 11 december 2011 00:31 schreef RAVW het volgende:
maar iemand van boven de 40 moet je dan niet gaan afzetten met 1100 euro per maand.
daar mag best wel een leuk bedrag tegen over staan.
het is niet zo dat de mensen geen baan willen hebben en dat ze er niet zijn maar de werkgevers willen er niets voor geven wat een beetje leefbaar is voor de mens in deze tijden.
quote:Op zondag 11 december 2011 00:36 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Dat is bijna net zo inefficient als al die mensen die dagelijks in de files staan of met de trein van Utrrecht naar Den Haag reizen.
Toch staan ze in die file of in de treinen, blijkbaar is de drang om te werken groter dan de drang om voor een grijpstuiver thuis te zitten.
We moeten af van de excuses die almaar opgevoerd worden om maar niet te werken, de ene keer is het de taal die men niet spreekt, de andere keer is het de onzekerheid die je dan ingaat, dan is het weer het thuisfront wat mama of papa niet 24/7 ziet, dan weer de reis die te lang of te duur is.
Onderwijl vergetend dat honderdduizenden wel elke dag daarmee te maken hebben en ook nog de kosten van jouw bestaan hebben te dragen, onvrijwillig wel te verstaan want als je je belasting niet betaald ben je het bokje.
Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen 'Dit is een droombaan als hij maar wat dichterbij mijn huis was'. Dat excuus wordt nu niet meer geaccepteerd.
Ik begrijp je verhaal niet helemaal.quote:Op zondag 11 december 2011 00:45 schreef RAVW het volgende:
[..]leuk dit soort berichten waarom hoor ik altijd maar over de werknemers de klachten en dat ze hun best moeten doen, en zo niet dat er dan klappen vallen bij de werknemers of bij mensen die niet aan een baan kunnen komen door werkgevers.
Ik ben al bijna 18 jaar bezig om en beetje normaal betaalde baan te vinden maar ze willen me gewoon niet ( te oud en verleden die mijn werkgever heeft veroorzaakt)
maar waarom worden die nooit ter verantwoording geroepen?
Zo als ik al eerder aangaf ik wil graag werken ( wat ik al meer dan 20 jaar doet en waarvan 17 jaar bij de zelfde werkgever) maar ze willen me gewoon niet meer betalen dus weigeren hun dat ik door stroom of een beter vooruitzicht krijgtdus ik draai nu de rollen gewoon om.
mocht ik ooit uitvallen zal ik het zeker gaan gebruiken , van ik wil wel en dat kan ik ook aantonen maar me werkgever ( het rijk dus) heeft me al die tijd tegen gehouden
Extreem hoog ???quote:Op zondag 11 december 2011 00:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat een kletskoek zeg!
Natuurlijk snap ik dat een fabrieksmedewerker liever 100 euro per uur verdient dan 10 euro, maar eigenlijk is 10 euro per uur voor ongeschoold werk al best veel geld. Je wil niet weten hoeveel mensen in omringende landen voor een fractie daarvan werken. En ja, die moeten dan vaak 2 banen hebben om rond te komen. Niet ideaal, maar met dit in het achterhoofd mag je je best afvragen of je in NL niet heel blij mag zijn dat het minimumloon zo extreem hoog is.
daar zijn zelf rechtszaken over geweest en zelfs gewonnen en alles wat er nog bij komt.quote:Op zondag 11 december 2011 00:50 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ik begrijp je verhaal niet helemaal.
Je wilt graag werken en ook meer salaris ontvangen, iets wat je de afgelopen 17 jaar niet is gelukt bij je werkgever? Verder ben je van plan om dat te gebruiken (als argument?) in het geval je in de WW komt?
Je werkgever zal toch wel zijn redenen hebben om je salaris en/of functie niet te verhogen, heb je daar wel eens naar gevraagd?
Ja. Vergelijk maar eens voor welke bedragen er in omringende landen gewerkt wordt. In Duitsland is het niet ongebruikelijk dat je met slechts 2,50 euro per uur naar huis gaat.quote:
Voedselbanken zijn helemaal niet nodig voor iemand die gewoon een bijstandsuitkering heeft of 40 uur werkt tegen minimumloon. Zorg- en huurtoeslagen zijn er nu eenmaal en horen bij het stelsel wat we hebben.quote:vandaar dat er zorg en huurtoeslagen zijn en vandaar dat er voedselbanken de grond uit schieten als paddenstoelen .......
Een schuld hebben is geen probleem (het zijn er wel meer dan 1 op de 3, denk alleen al aan alle hypotheken), bij de schuldsanering lopen wel, maar dat zijn dan weer ondernemers die failliet zijn gegaan, dan weer mensen met een laag inkomen die via postorder teveel kochten, enz.quote:en nog niet aan de vraag kunnen voldoen.
vandaar dat 1/3 van de gezinnen in de schuld staan of bij schuld sanering lopen.
Als je een mio per jaar verdient en je gaat 10% er op achteruit voel je dat ook. Omdat je je uitgavenpartoon nu eenmaal aanpast.quote:Zelf de 2 verdieners gaan het nu al aardig voelen
Dus komt nu niet aanzetten dat het extreem hoog is ...
Iedereen in NL kan normaal leven. Sommigen doen nu eenmaal gek, of hebben risico's genomen die verkeerd uitgepakt zijn. Of dat nu verwijtbaar is of niet doet niet ter zake.quote:al die voorzieningen zijn er voor om mensen die het NIET redden met het geld om normaal te kunnen leven , ja en daar zijn ook een heel hoop werkende bij.
Goh, wat grappig. Ik wilde even googlen naar die 1/3 van de gezinnen die in de schuld zouden staan, krijg ik op de 1e google pagina meteen al de volgende verhalen te lezen.quote:Op zondag 11 december 2011 00:50 schreef RAVW het volgende:
[..]
Extreem hoog ???
vandaar dat er zorg en huurtoeslagen zijn en vandaar dat er voedselbanken de grond uit schieten als paddenstoelen .......
en nog niet aan de vraag kunnen voldoen.
vandaar dat 1/3 van de gezinnen in de schuld staan of bij schuld sanering lopen.
Zelf de 2 verdieners gaan het nu al aardig voelen
Dus komt nu niet aanzetten dat het extreem hoog is ...
Bronquote:Een toename van schuldgevallen na een recessie is gebruikelijk, maar de laatste jaren zijn consumenten meer dan vroeger gaan kopen met geleend geld. "Die hebben vaak een te grote broek aangetrokken en dan komt de klap bij ontslag harder aan."
Bronquote:Twintig jaar geleden werkten mensen om hun huur of hypotheek te betalen. Tegenwoordig wordt voor `de leuke dingen` gewerkt, want we menen daar recht op te hebben.
Bronquote:Een gevolg van de consumptiemaatschappij is volgens de voorzitter van de NVVK dat mensen niet voor de buren onder willen doen. “Als er bij de buren een televisie met een plat beeldscherm komt, moeten mensen dat zelf ook hebben. Ook als daar geen geld voor is”, zegt Jaarsma.
Het gaat dus om veel mensen die het NIET redden met geld omdat ze er NIET normaal mee om kunnen gaan. Consumeren is het credo, wee diegene die zegt dat het sprookje over is.quote:al die voorzieningen zijn er voor om mensen die het NIET redden met het geld om normaal te kunnen leven , ja en daar zijn ook een heel hoop werkende bij.
Ik heb dagen dat ik over de 16 uur heen ga. Wat is je punt? Dat je zielig bent omdat je meer dan 40 uur in de week moet werken? Nou, dat is voor heel veel mensen de realiteit.quote:Op zondag 11 december 2011 00:56 schreef RAVW het volgende:
( zijn weken bij dat ik ruim over de 40 zit)
Het lijkt me dat je beter een ander topic kan openen als je vindt dat je werkgever je onderbetaalt danwel zich niet houdt aan afspraken. Ik kan aan jouw verhaal geen touw vastknopen, zeker niet in de context van dit topic.quote:Op zondag 11 december 2011 00:56 schreef RAVW het volgende:
[..]
daar zijn zelf rechtszaken over geweest en zelfs gewonnen en alles wat er nog bij komt.
heb zelf pas nog een andere baan aan genomen via dat bedrijf , proeftijd alles goed gegaan , geen klachten van het bedrijf maar wel verlengt met 3 maanden . ( puur alleen voor het geld )
omdat ze mij nu even nog niet veel meer hoeven te betalen en het bedrijf waar ik kom te werken ook nog niet mij hoef te betalen.
dus het is een win win voor hun beide alleen ik zit weer zonder verhoging en veel meer verantwoording en wisselvallige werkuren.
daar bij hebben ze me ingeschaald voor 40 uur terwijl ik er maar voor 32 uur betaald krijgt.
Dus daar pak ik dus ook me extra geld al niet extra mee.
ik draai er nu gemiddeld wel een 37 a 38 uur ( zijn weken bij dat ik ruim over de 40 zit)
extrem hoog ? in Zwitserland is het 18 euro per uur. Vind je Nederland hoog ? ????quote:Op zondag 11 december 2011 00:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat een kletskoek zeg!
Natuurlijk snap ik dat een fabrieksmedewerker liever 100 euro per uur verdient dan 10 euro, maar eigenlijk is 10 euro per uur voor ongeschoold werk al best veel geld. Je wil niet weten hoeveel mensen in omringende landen voor een fractie daarvan werken. En ja, die moeten dan vaak 2 banen hebben om rond te komen. Niet ideaal, maar met dit in het achterhoofd mag je je best afvragen of je in NL niet heel blij mag zijn dat het minimumloon zo extreem hoog is.
Als je goed leest is het 40 uur werken maar voor 32 betaald krijgen daar gaat het mij om , ik zou het liefst 80 uur werken maar dan wel alle uren betaald krijgenquote:Op zondag 11 december 2011 00:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb dagen dat ik over de 16 uur heen ga. Wat is je punt? Dat je zielig bent omdat je meer dan 40 uur in de week moet werken? Nou, dat is voor heel veel mensen de realiteit.
Ja, ik vind dat.quote:Op zondag 11 december 2011 01:01 schreef macca728 het volgende:
extrem hoog ? in Zwitserland is het 18 euro per uur. Vind je Nederland hoog ? ????
Toen ik nog in loondienst was kreeg ik voor 40 uur betaald en was tussen de 60-80 uur werken wat van je werd verwacht.quote:Op zondag 11 december 2011 01:02 schreef RAVW het volgende:
Als je goed leest is het 40 uur werken maar voor 32 betaald krijgen daar gaat het mij om , ik zou het liefst 80 uur werken maar dan wel alle uren betaald krijgen
Bron:quote:Nederlandse loonkosten: middenmoot van Europa
Hoge lonen een probleem? Valt best mee. In Nederland wordt lang niet zoveel verdiend als in de rest van West-Europa.
Nederland bezet plek tien op de Europese loonkostenlijst van het Instituut der Deutschen Wirtschaft met een gemiddeld uurloon van 30,17 euro. Noorwegen (38,07 euro), België (34,19 euro) en West Duitsland (33,59 euro) zijn het duurst. Er is overigens nog geen sprake van eenwording bij onze belangrijkste handelspartner. Het gemiddeld uurloon in het voormalig Oost-Duitsland is slechts 19,76 euro.
Het goedkoopst ondernemen doet u in het voormalig Oostblok en de Balkan. Bulgarije bezet de absolute loonbodem met gemiddeld 1,53 euro, gevolgd door Roemenië (2,45 euro).
In tegenstelling tot het goedkoopte-eiland dat we Nederland noemen, met zijn betaalbare zorgverzekering, autobezit en -gebruik en woonkosten?quote:Op zondag 11 december 2011 01:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, ik vind dat.
NL zit in de absolute top wat dit betreft en Zwitserland is natuurlijk een land wat extreem rijk is, de meeste miljonairs kent percentueel en gewoon teringduur is.
Is dat zo?quote:Op zondag 11 december 2011 00:31 schreef RAVW het volgende:
hahaha zo als hier ook door diverse mensen gezegd worden, Er zijn banen zat ....
Nee, je hoeft het niet leuk te vinden, maar ga er ajb niet over lopen janken dat als je maar 40 uur in de week werkt en ongeschoold bent dat je dan geen luxe leventje kan leiden.quote:Op zondag 11 december 2011 01:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ook zo leuk, dat afmeten aan zichzelf van sommigen. "Ja ik werk 124 uur per week dus moet iedereen dat maar doen en normaal vinden hoor."
Nou tsjonge, 1/3e van de tijd werken... Het is ook wat zeg...quote:Nou, sorry hoor, maar dat jij nou zo'n sociopaat bent dat je geen sociaal- en gezinsleven kunt opbouwen is jouw probleem. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken en ik denk dat dat een redelijk normale instelling voor een mens is. Het is natuurlijk van de achterlijke, dat een werknemer gedwongen wordt om 57 uur per week te werken om een beetje normaal loon mee naar huis te nemen, waarmee hij zijn gezin af en toe wat leuks kan geven en een beetje kan sparen voor de toekomst of voor onverwachte uitgaven,
Het minimumloon in NL is een stuk hoger. En uitbuiten? Hou op zeg... Als je niet wil, ook goed. Regel iets beters. Zo lang iemand zijn handje niet ophoudt moet hij helemaal zelf weten hoe of wat.quote:alleen omdat een stelletje uitbuiters van mening is, dat ze hem best voor 5 Euro per uur kunnen laten werken, omdat het nou eenmaal een simpel baantje is.
Ten aanzien van werk vinden? Ja, dat is inderdaad heel vreemd dat dat iets is wat ik bij de werknemer wil leggen...quote:En dan goddomme ook nog de schuld bij de werknemer durven neerleggen is helemaal een gotspe van de bovenste plank.
Loonkosten zijn wat anders dan uurlonen.quote:Op zondag 11 december 2011 01:07 schreef RAVW het volgende:
hier even een klein over zicht dat Nederland helemaal niet hoog zit wat betreft uurlonen in Europa
[..]
Bron:
http://www.sprout.nl/74/4(...)moot-van-europa.html
Dit was nog voor dat de ellende begon dus het zal nu nog wel erger wezen.
Die geldt voor zover mij bekend niet voor ondernemers...quote:Op zondag 11 december 2011 01:04 schreef slacker_nl het volgende:
Je werkt 16 uur per dag? Dat mag niet eens van de arbeidstijdenwet.
O, nu moet ik mij schamen omdat ik hard wil werken? Welja...quote:En door jou overwerken dwing je anderen uit werk. Streber en niet sociaal wezen:
http://www.volkskrant.nl/(...)-miljard-banen.dhtml
Het gaat uitstekend met mij, dank voor jouw zorgen.quote:
Inderdaad heel vreemd, alsof die Polen hier onze banen inpikken.quote:Op zondag 11 december 2011 01:11 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Is dat zo?
Ik vind het al vanaf het begin een rare rekensom in het bericht in de OP namelijk:
Er zijn een half miljoen mensen met een uitkering.
Er zijn honderdduizend vacatures.
Hou ik er nog 400.000 over.
Tja, tenzij Kamp denkt dat je de 300.000 mensen uit het buitenland zomaar weer weg kan sturen. Wat wil hij gaan doen behalve de verhuisverplichting, vacatures in Nederland alleen maar op laten vullen door mensen met de Nederlandse nationaliteit? Dan mag hij toch eerst even zorgen dat we uit het vrije vestigingsverkeer van de EU stappen.
Dit zegt natuurlijk niets over het minimumloon in die landen, maar misschien dat je dat zelf ergens in de loop van vandaag ook nog door krijgt.quote:Op zondag 11 december 2011 01:07 schreef RAVW het volgende:
hier even een klein over zicht dat Nederland helemaal niet hoog zit wat betreft uurlonen in Europa
even voor de duidelijkheid ik ben zeker niet ongeschoold en ben nu ook weer een MBO opleiding aan het doen en dinsdag hoor ik ook of ik BHV er bij mag gaan doen ..quote:Op zondag 11 december 2011 01:11 schreef DS4 het volgende:
Nee, je hoeft het niet leuk te vinden, maar ga er ajb niet over lopen janken dat als je maar 40 uur in de week werkt en ongeschoold bent dat je dan geen luxe leventje kan leiden.
Je weet dat je bijna nergens zo goed zit als in NL als het gaat om welvaart en ook als het gaat om het niveau van leven van de minima?quote:Op zondag 11 december 2011 01:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
In tegenstelling tot het goedkoopte-eiland dat we Nederland noemen, met zijn betaalbare zorgverzekering, autobezit en -gebruik en woonkosten?
{/sarcasme]
Misschien is het dan beter om een ander draadje te openen voor jouw probleem, want het is dan bijzonder offtopic.quote:Op zondag 11 december 2011 01:15 schreef RAVW het volgende:
even voor de duidelijkheid ik ben zeker niet ongeschoold en ben nu ook weer een MBO opleiding aan het doen en dinsdag hoor ik ook of ik BHV er bij mag gaan doen ..
zelf al een LBO < MBO >VCA en nog wat losse papieren in bezit
Dus ongeschoold ben ik zeker niet.
Ik heb het nog niet eens over het vertrekken van de Polen uit eigen beweging maar in de sectoren waar de 300.000 buitenlanders nu werken, hoeveel van de Nederlanders is daarvoor geschikt en hoeveel bedrijven zullen hen aannemen als ze ook goedkopere oost europeanen kunnen inhuren?quote:Op zondag 11 december 2011 01:14 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Inderdaad heel vreemd, alsof die Polen hier onze banen inpikken.
Zoals ik al eerder zei verdwijnen die Polen pas als de welvaart van Polen en Nederland op een gelijk nivo ligt. Tijd voor ontwikkelingshulp aan Polen om dat verschil snel te laten verdwijnen!
Vergeleken met Duitsland waar mensen bij laaggeschoolde arbeid voor 4 of 5 euro bruto per uur werken is het hier natuurlijk wel hoogquote:Op zondag 11 december 2011 01:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
extrem hoog ? in Zwitserland is het 18 euro per uur. Vind je Nederland hoog ? ????
nee het is niet offtopic het gaat er over dat de vele van hier maar de mensen aan vallen op dat ze niet willen werken en dus op deze manier gewoon verplicht worden om te werken ook al is het 400 km verder.quote:Op zondag 11 december 2011 01:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Misschien is het dan beter om een ander draadje te openen voor jouw probleem, want het is dan bijzonder offtopic.
Volgens mij is het aantal banen in Nederland waarvoor per sé iemand met de Poolse nationaliteit benodigd is beperkt tot enkele honderden? Dus 99% van de Nederlanders is geschikt voor de banen die Polen nu vervullen.quote:Op zondag 11 december 2011 01:18 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik heb het nog niet eens over het vertrekken van de Polen uit eigen beweging maar in de sectoren waar de 300.000 buitenlanders nu werken, hoeveel van de Nederlanders is daarvoor geschikt en hoeveel bedrijven zullen hen aannemen als ze ook goedkopere oost europeanen kunnen inhuren?
Lijkt me onmogelijk.quote:Of wil Kamp dus bedrijven gaan dwingen om mensen aan te nemen op basis van hun afkomst?
en wat zijn hun lasten ?quote:Op zondag 11 december 2011 01:19 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Vergeleken met Duitsland waar mensen bij laaggeschoolde arbeid voor 4 of 5 euro bruto per uur werken is het hier natuurlijk wel hoog
Ik moet je gelijk geven, het is inderdaad belachelijk dat de bijstand zo dichtbij het minimumloon ligt. Het verhogen van het minumumloon zal echter leiden tot verplaatsing van werk richting andere landen (hihi snap je hem, dan verplaatsen de ondernemers zich ipv de werknemers) en hiermee nog meer werkloosheid.quote:Op zondag 11 december 2011 01:21 schreef RAVW het volgende:
[..]
nee het is niet offtopic het gaat er over dat de vele van hier maar de mensen aan vallen op dat ze niet willen werken en dus op deze manier gewoon verplicht worden om te werken ook al is het 400 km verder.
Maar van uit dat oogpunt heb ik de rollen om gegooid waarom is het alleen de werknemers die overall de schuld van krijgen of de normale mens die wil werken maar door werkgevers gewoon niet aangenomen worden tegen normale lonen en niet van 10% boven een bijstand
dus het is wel de3gelijk ontopic Want ik geef alleen me eigen visie weer hoe het er hier er voor staat en hoe ik het onder vind en vele andere mensen die ook egwoon een goed leven willen hebben en gewoon veel willen werken voor normale loon ( en niet al bij je loon uitbetaling moet gaan denken van hoe je het moet indelen.
omdat je misschien dan net je laatste week niet/ wel kan eten
In Nederland 400 km verderop?quote:Op zondag 11 december 2011 01:21 schreef RAVW het volgende:
nee het is niet offtopic het gaat er over dat de vele van hier maar de mensen aan vallen op dat ze niet willen werken en dus op deze manier gewoon verplicht worden om te werken ook al is het 400 km verder.
Waar komt toch dat idee vandaan dat werkgevers een verantwoordelijkheid in dezen hebben?quote:Maar van uit dat oogpunt heb ik de rollen om gegooid waarom is het alleen de werknemers die overall de schuld van krijgen of de normale mens die wil werken maar door werkgevers gewoon niet aangenomen worden tegen normale lonen en niet van 10% boven een bijstand
Nogmaals: zelfs met minimumloon kun je in NL ruim rondkomen. Geen vetpot, maar wel ruim. Bron: Nibud.quote:dus het is wel de3gelijk ontopic Want ik geef alleen me eigen visie weer hoe het er hier er voor staat en hoe ik het onder vind en vele andere mensen die ook egwoon een goed leven willen hebben en gewoon veel willen werken voor normale loon ( en niet al bij je loon uitbetaling moet gaan denken van hoe je het moet indelen.
omdat je misschien dan net je laatste week niet/ wel kan eten
Maar je moet wel kunnen wat zij kunnen, een bouwbedrijf gaat niet Simon aannemen die nog geen plank recht af kan zagen en ook geen Patrick die van z'n leven nog nooit op een vrachtwagen heeft gezeten.quote:Op zondag 11 december 2011 01:22 schreef Wokkel het volgende:
Volgens mij is het aantal banen in Nederland waarvoor per sé iemand met de Poolse nationaliteit benodigd is beperkt tot enkele honderden? Dus 99% van de Nederlanders is geschikt voor de banen die Polen nu vervullen.
Lijkt mij behoorlijk onwettig.quote:Lijkt me onmogelijk.
Hun lasten zijn hoger dan hun lusten. De Duitse staat vult het salaris dan aan of mensen nemen meerdere banen.quote:Op zondag 11 december 2011 01:23 schreef RAVW het volgende:
[..]
en wat zijn hun lasten ?
in Suriname is een gemiddeld loon ook 680 gld maar de huren zijn er ook maar tussen de 130gld en 180gld
Duitsland is gewoon vergelijkbaar. Het een is goedkoper, het ander duurder, maar het is geen Suriname.quote:Op zondag 11 december 2011 01:23 schreef RAVW het volgende:
en wat zijn hun lasten ?
in Suriname is een gemiddeld loon ook 680 gld maar de huren zijn er ook maar tussen de 130gld en 180gld
Vooral dat laatste.quote:Op zondag 11 december 2011 01:27 schreef Wokkel het volgende:
Hun lasten zijn hoger dan hun lusten. De Duitse staat vult het salaris dan aan of mensen nemen meerdere banen.
De kwalificaties van de hier werkende Polen lijken me niet dermate hoog dat ze niet ook beschikbaar zijn tussen de 500.000 Nederlandse werklozen.quote:Op zondag 11 december 2011 01:27 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar je moet wel kunnen wat zij kunnen, een bouwbedrijf gaat niet Simon aannemen die nog geen plank recht af kan zagen en ook geen Patrick die van z'n leven nog nooit op een vrachtwagen heeft gezeten.
Er is een reden dat er zoveel buitenlanders hier werken en er geen Nederlanders voor zijn aangenomen en dat is niet omdat die Nederlanders allemaal aan de andere kant van het land wonen of het vertikken om bepaalde banen aan te nemen.
Hoe meer opleiding, hoe minder kans je hebt op werkloosheid. Je moet ook niet willen dat een HBO-er vakken gaat vullen, dat is zonde van de investering.quote:Sowieso, als je een beetje opleiding hebt, denk je dan dat je aan de bak komt bij een supermarkt of als sjouwer in een magazijn? Dan ben je veel te overgekwalificeerd en dan hoeven ze je echt niet.
Mij ook, vandaar dat het me niet mogelijk lijkt.quote:Lijkt mij behoorlijk onwettig.
Moet je het wel kunnen, een muur metselen of iets in elkaar timmeren, ik heb daar absoluut geen handigheid in en gezien de hoeveelheid klusprogramma's en klushulpprogramma's ben ik daar niet de enige in.quote:Op zondag 11 december 2011 01:32 schreef Wokkel het volgende:
De kwalificaties van de hier werkende Polen lijken me niet dermate hoog dat ze niet ook beschikbaar zijn tussen de 500.000 Nederlandse werklozen.
Vaak gaat het om ongeschoold werk (tuinbouw, schoonmaak) of laag-middel geschoold werk (schilderen, timmeren). Als Simon dat niet kan dan kan Simon dat toch leren met een spoedcursus?
Het is dus niet zo dat je minder kans op werkloosheid hebt naarmate je hoger geschoold bent Zie bijvoorbeeld Academic Inflation (en dan met name deze bron daarvan). Je prijst jezelf namelijk uit de markt voor een heel scala aan functies onder dat opleidingsniveau.quote:Hoe meer opleiding, hoe minder kans je hebt op werkloosheid. Je moet ook niet willen dat een HBO-er vakken gaat vullen, dat is zonde van de investering.
Als je dat niet kan ben je ongetwijfeld geschikt voor ander werk. Dat kan hoger of lager geschoold werk zijn.quote:Op zondag 11 december 2011 01:41 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Moet je het wel kunnen, een muur metselen of iets in elkaar timmeren, ik heb daar absoluut geen handigheid in en gezien de hoeveelheid klusprogramma's en klushulpprogramma's ben ik daar niet de enige in.
En je wil ook geen gedemotiveerde werknemers.
Tja, ik denk dat je met een diploma meer kans hebt om een baan te krijgen én te behouden. Dat jouw bron dat anders ziet heb ik nog nergens ander gelezen.quote:Het is dus niet zo dat je minder kans op werkloosheid hebt naarmate je hoger geschoold bent Zie bijvoorbeeld Academic Inflation (en dan met name deze bron daarvan). Je prijst jezelf namelijk uit de markt voor een heel scala aan functies onder dat opleidingsniveau.
Tweederde van de mensen in de bijstand (300+ duizend mensen) is laag opgeleid. Die kunnen dan toch prima het laag opgeleide werk doen of een cursus volgen tot iets minder laag opgeleid werk?quote:Enerzijds zeg je dat het zonde van de investering is anderzijds zeg je dat ze maar een spoedcursus moeten gaan doen om in de bouw te gaan werken. Wat is het nou?
als je een hoge opleiding hebt gevolgd ben je vaak langer op zoek naar een baan dan een minder hoog opgeleide. Logisch want voor vel banen ben je overgekwalificeerd, ook een reden waarom bedrijven je niet aannemen.quote:Op zondag 11 december 2011 01:48 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Als je dat niet kan ben je ongetwijfeld geschikt voor ander werk. Dat kan hoger of lager geschoold werk zijn.
[..]
Tja, ik denk dat je met een diploma meer kans hebt om een baan te krijgen én te behouden. Dat jouw bron dat anders ziet heb ik nog nergens ander gelezen.
[..]
Tweederde van de mensen in de bijstand (300+ duizend mensen) is laag opgeleid. Die kunnen dan toch prima het laag opgeleide werk doen of een cursus volgen tot iets minder laag opgeleid werk?
Je kan de uitkering niet stopzetten als ze niet weigeren.quote:Op zondag 11 december 2011 11:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het is gewoon een verkapte bezuiniging. Bedrijven nemen echt geen mensen uit de Bijstand aan die 150 km weg wonen. Dat soort mensen zijn in de omgeving wel te vinden. Die Bijstanders vinden dus geen werk, geven aan dat ze bereid zijn te verhuizen, maar dat ze niet worden aangenomen en het UWV en de gemeenten krijgen gewoon opdracht om te constateren dat ze niet hun best hebben gedaan (geen pak aantrekken bij gesprek, vragen om reiskostenvergoeding) en om de uitkering stop te zetten.
Overheid betaalt gewoon 2 huurhuizen voor de nieuwe baan.quote:Op zondag 11 december 2011 11:20 schreef mazaru het volgende:
En hoe zit het met uitkeringtrekkers met kinderen?
Die kinderen moeten dan mee, weg van hun school, vriendjes, opa en oma.
Goed plan wel
En komen op een nieuwe school, met nieuwe vriendjes en 6 maanden of een jaar later wordt papa's contract in Almelo niet verlengd en vindt hij een baan in Den Helder. En daar gaan we weer...quote:Op zondag 11 december 2011 11:20 schreef mazaru het volgende:
En hoe zit het met uitkeringtrekkers met kinderen?
Die kinderen moeten dan mee, weg van hun school, vriendjes, opa en oma.
Goed plan wel
dacht dat jij 16 uur per dag werkte ?quote:Op zondag 11 december 2011 11:30 schreef DS4 het volgende:
Zeg LV, als jij de helft van de tijd die jij besteedt aan het vinden van smoesjes in dezen besteed aan het vinden van oplossingen, dan zijn er volgens mij 100.000 bijstandsgerechtigden vanavond nog aan een baan geholpen...
Is dat misschien eens een idee?
Beetje jammer dat jij denkt dat het smoesjes zijn. We hebben hier met mensen te maken, niet gewoon met nummers. Jij bent bereid om mensen, met gezinnen en sociale structuren, uit hun omgeving te rukken en ergens neer te plempen, puur om een paar centen te besparen. Je solt met mensen, je solt met maatschappelijke verbanden en je vindt het heel normaal. In plaats van andere oplossingen te propageren (zoals het stimuleren van werkgelegenheid, het kijken naar het aannamebeleid in dit land door ondernemers, het aantrekkelijker maken van de arbeidsmarkt, het bieden van ruimte voor scholing) wordt er dwang opgelegd aan mensen die toch al aan de onderkant van alles zitten. Ze worden rucksichtlos op kosten gejaagd ('Ach, verhuizen kost hooguit een paar honderd Euro' of 'Nou, dan gaan ze de eerste tijd maar met het OV maar de werkgever hoeft dat niet te betalen, want dat is de verantwoordelijkheid van de werknemer'), er wordt totaal geen been in gezien om gezinnen uit elkaar te rukken ('Nou, dan gaan ze toch lekker de hele week op een kamer in die andere plaats wonen en alleen in het weekend naar huis') en sommige mensen reageren hier, alsof het goddomme de normaalste zaak van de wereld is.quote:Op zondag 11 december 2011 11:30 schreef DS4 het volgende:
Zeg LV, als jij de helft van de tijd die jij besteedt aan het vinden van smoesjes in dezen besteed aan het vinden van oplossingen, dan zijn er volgens mij 100.000 bijstandsgerechtigden vanavond nog aan een baan geholpen...
Is dat misschien eens een idee?
Je leest niet zo heel goed. Ik had aangegeven dat er dagen zijn dat ik 16 dagen werk.quote:Op zondag 11 december 2011 11:31 schreef macca728 het volgende:
dacht dat jij 16 uur per dag werkte ?
16 dagen zelfs, wow.quote:Op zondag 11 december 2011 11:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je leest niet zo heel goed. Ik had aangegeven dat er dagen zijn dat ik 16 dagen werk.
Overigens zit ik nu te puzzelen op een amendement, dus ben ik toch echt ook aan het werk. Af en toe is het echter ook goed om even wat afleiding te hebben. Dat gezegd hebbende, er zijn ook gewoon dagen dat ik geen ene flikker uitvoer. En al zou ik iedere dag geen flikker uitvoeren, wat dan nog?
Moet je voor de grap eens kijken wat er tegenwoordig voor opleidingseisen gevraagd wordt voor de meest simpele baantjes.quote:Op zondag 11 december 2011 01:48 schreef Wokkel het volgende:
Tja, ik denk dat je met een diploma meer kans hebt om een baan te krijgen én te behouden. Dat jouw bron dat anders ziet heb ik nog nergens ander gelezen.
quote:Op zondag 11 december 2011 11:40 schreef Dagonet het volgende:
En ondertussen halen we 300.000 buitenlanders hierheen om het werk te doen waar wij te hoog voor zijn opgeleid. te duur voor zijn.
en dan tellen we de eerdere maar niet meequote:Op zondag 11 december 2011 11:40 schreef Dagonet het volgende:
.
En ondertussen halen we 300.000 buitenlanders hierheen om het werk te doen waar wij te hoog voor zijn opgeleid.
Wel elke dag laten douchen, natuurlijk.quote:Op zondag 11 december 2011 11:43 schreef mazaru het volgende:
Misschien is het een goed plan om iedereen die langer dan twee jaar een uitkering heeft, in een groot kamp te stoppen. Prikkeldraad eromheen, paar wachttorens met wat VVD'ers in die torens.
En dan al die kampbewoners wasknijpers laten maken of zo.
Geen zwaar werk, dan hoeven ze ook niet zo veel eten te krijgen. Bordje soep per dag zou genoeg moeten zijn.
quote:Op zondag 11 december 2011 11:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wel elke dag laten douchen, natuurlijk.
hallo dat mag niet gebeuren dat is concurrentie van de wsw banen dus wat moet je dan met al die mensen doen , op straat zettenquote:Op zondag 11 december 2011 11:43 schreef mazaru het volgende:
Misschien is het een goed plan om iedereen die langer dan twee jaar een uitkering heeft, in een groot kamp te stoppen. Prikkeldraad eromheen, paar wachttorens met wat VVD'ers in die torens.
Geen zwaar werk, dan hoeven ze ook niet zo veel eten te krijgen. Bordje soep per dag zou genoeg moeten zijn.
Nee, die zijn dan ongewenst en een last voor de samenleving. Er zijn vast wel VVD'ers die daar een oplossing voor kunnen verzinnen. Zelfs binnen de VVD lopen historici rond...quote:Op zondag 11 december 2011 11:45 schreef RAVW het volgende:
[..]
hallo dat mag niet gebeuren dat is concurrentie van de wsw banen dus wat moet je dan met al die mensen doen , op straat zetten
Nee joh! Ruimte zat in dat kamp.quote:Op zondag 11 december 2011 11:45 schreef RAVW het volgende:
[..]
hallo dat mag niet gebeuren dat is concurrentie van de wsw banen dus wat moet je dan met al die mensen doen , op straat zetten
Het is jouw insteek waar ik problemen mee heb. 6 maanden is een periode dat je ook gewoon kan reizen.quote:Op zondag 11 december 2011 11:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Beetje jammer dat jij denkt dat het smoesjes zijn.
Ik herhaal het maar weer eens: dit is Nederland. Je kan je focus leggen op de langste afstand die er is in Nederland, maar in de praktijk gaat het natuurlijk om werk 50 km verderop. Het is natuurlijk onzin dat iedereen ineens 200 km verderop moet gaan zoeken.quote:We hebben hier met mensen te maken, niet gewoon met nummers. Jij bent bereid om mensen, met gezinnen en sociale structuren, uit hun omgeving te rukken en ergens neer te plempen, puur om een paar centen te besparen. Je solt met mensen, je solt met maatschappelijke verbanden en je vindt het heel normaal.
Toen ik de woorden "flankerend beleid" gebruikte was ik kennelijk niet duidelijk genoeg... Dat, of jij leest gewoon wat je wil lezen omdat jij iedere methode die iets vraagt van deze mensen categorisch af wijst!quote:In plaats van andere oplossingen te propageren (zoals het stimuleren van werkgelegenheid, het kijken naar het aannamebeleid in dit land door ondernemers, het aantrekkelijker maken van de arbeidsmarkt, het bieden van ruimte voor scholing) wordt er dwang opgelegd aan mensen die toch al aan de onderkant van alles zitten.
En hier ben je opzettelijk aan het weglaten dat ik daar de gemeente in wilde laten bijdragen. Overigens: veel werknemers dragen dit zelf. Ja, ook mensen die niet enkele tonnen per jaar toucheren.quote:Ze worden rucksichtlos op kosten gejaagd ('Ach, verhuizen kost hooguit een paar honderd Euro
Je gooit hier even wat zaken op elkaar om er iets van te maken wat ik nimmer heb gezegd. Het is overigens normaal dat je reiskosten hebt als je een baan hebt.quote:of 'Nou, dan gaan ze de eerste tijd maar met het OV maar de werkgever hoeft dat niet te betalen, want dat is de verantwoordelijkheid van de werknemer'),
Ja, omdat sommigen hier net doen alsof een geschikte baan altijd op minimaal 200 km afstand ligt, of zelfs 400 km afstand. In Nederland!quote:er wordt totaal geen been in gezien om gezinnen uit elkaar te rukken ('Nou, dan gaan ze toch lekker de hele week op een kamer in die andere plaats wonen en alleen in het weekend naar huis')
Wat is er niet normaal aan reistijd, verhuizen voor een baan en je vrouw niet iedere avond zien (komende week zie ik mijn vrouw alleen op woensdagavond, realiteit aan deze kant van het scherm)quote:en sommige mensen reageren hier, alsof het goddomme de normaalste zaak van de wereld is.
Dramaqueen!quote:Het morele verval dat rechts ten toon spreidt begint me meer en meer te verbazen. In de Middeleeuwen was het heel normaal dat een Landheer zijn pachters heen en weer schoof als poppetjes, gezinnen uit elkaar rukte als dat economisch beter uitkwam en kinderen ruilde met de Landheer uit het volgend egraafschap, maar ik verkeerde toch in de veronderstelling dat de mensheid, in ieder geval in deze gebieden, zich iets verder ontwikkeld had.
En anders zijn er in Polen nog grote gebieden waar je een paar van die kampen kunt bouwen, hoor.quote:
Volgens mij hoeven ze niet eens gebouwd te worden. Er staan er nog wel een paar leeg.quote:Op zondag 11 december 2011 11:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En anders zijn er in Polen nog grote gebieden waar je een paar van die kampen kunt bouwen, hoor.
Dat is wellicht wat overdreven, maar als de VVD het alleen voor het zeggen zou krijgen zou het me niet verbazen als de werkverschaffingsprojecten uit de jaren 20 & 30 weer nieuw leven ingeblazen zou worden.quote:Op zondag 11 december 2011 11:43 schreef mazaru het volgende:
Hé, je leest dus selectief goed. Kortom, je kan het wel, maar liever doe je het niet als het je niet uitkomt.quote:
Ik vind niet dat we die kampen, die als voorbeeld dienen van waar overheidsbemoeienis met de burgers toe kan leiden, moeten of kunnen vervuilen met die vieze luie werklozen uit Nederland, hoor.quote:Op zondag 11 december 2011 11:49 schreef mazaru het volgende:
[..]
Volgens mij hoeven ze niet eens gebouwd te worden. Er staan er nog wel een paar leeg.
Sssst! Straks komt joker89 langs!quote:Op zondag 11 december 2011 11:49 schreef Ludd het volgende:
Lange werkweken zwaar werk voor een jodenfooi.
Nee?quote:Op zondag 11 december 2011 11:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik vind niet dat we die kampen, die als voorbeeld dienen van waar overheidsbemoeienis met de burgers toe kan leiden, moeten of kunnen vervuilen met die vieze luie werklozen uit Nederland, hoor.
50 km reizen is niet te ver als a) de werknemer daar zelf voor wenst te kiezen en b) het niet wordt opgelegd om ergens een kutbaan met een looptijd van een half jaar te accepteren.quote:Op zondag 11 december 2011 11:52 schreef DS4 het volgende:
Als het aan sommigen hier ligt is werkloos zijn kennelijk iets waar je voor mag kiezen. Die tijd is echter voorbij en dat geldt niet alleen voor de rechtse partijen. Ook een Jan Marijnissen zou pislink kunnen worden op iemand die vertelt dat 50 km reizen toch wel echt te ver is.
leg eens uit waarom bedrijven iemand zullen aannemen met een lage opleiding die 100 km verderop loopt terwijl er 500.000 mensen zijn om uit te kiezen.quote:Op zondag 11 december 2011 11:52 schreef DS4 het volgende:
Als het aan sommigen hier ligt is werkloos zijn kennelijk iets waar je voor mag kiezen. Die tijd is echter voorbij en dat geldt niet alleen voor de rechtse partijen. Ook een Jan Marijnissen zou pislink kunnen worden op iemand die vertelt dat 50 km reizen toch wel echt te ver is.
quote:Op zondag 11 december 2011 11:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Beetje jammer dat jij denkt dat het smoesjes zijn. We hebben hier met mensen te maken, niet gewoon met nummers. Jij bent bereid om mensen, met gezinnen en sociale structuren, uit hun omgeving te rukken en ergens neer te plempen, puur om een paar centen te besparen. Je solt met mensen, je solt met maatschappelijke verbanden en je vindt het heel normaal. In plaats van andere oplossingen te propageren (zoals het stimuleren van werkgelegenheid, het kijken naar het aannamebeleid in dit land door ondernemers, het aantrekkelijker maken van de arbeidsmarkt, het bieden van ruimte voor scholing) wordt er dwang opgelegd aan mensen die toch al aan de onderkant van alles zitten. Ze worden rucksichtlos op kosten gejaagd ('Ach, verhuizen kost hooguit een paar honderd Euro' of 'Nou, dan gaan ze de eerste tijd maar met het OV maar de werkgever hoeft dat niet te betalen, want dat is de verantwoordelijkheid van de werknemer'), er wordt totaal geen been in gezien om gezinnen uit elkaar te rukken ('Nou, dan gaan ze toch lekker de hele week op een kamer in die andere plaats wonen en alleen in het weekend naar huis') en sommige mensen reageren hier, alsof het goddomme de normaalste zaak van de wereld is.
Het morele verval dat rechts ten toon spreidt begint me meer en meer te verbazen. In de Middeleeuwen was het heel normaal dat een Landheer zijn pachters heen en weer schoof als poppetjes, gezinnen uit elkaar rukte als dat economisch beter uitkwam en kinderen ruilde met de Landheer uit het volgend egraafschap, maar ik verkeerde toch in de veronderstelling dat de mensheid, in ieder geval in deze gebieden, zich iets verder ontwikkeld had.
discussie gaat niet over 50 km ook. Discussie gaat over verplicht verhuizen.quote:Op zondag 11 december 2011 11:52 schreef DS4 het volgende:
Kortom: van jou mag iedereen kiezen om inactief te blijven als ze dat graag willen.quote:Op zondag 11 december 2011 11:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
50 km reizen is niet te ver als a) de werknemer daar zelf voor wenst te kiezen en b) het niet wordt opgelegd om ergens een kutbaan met een looptijd van een half jaar te accepteren.
Och, ze staan er al dik 60 jaar en blijkbaar schort het hier en daar toch nog wel aan open ogen. Dus, nee, ik heb daar niet zoveel vertrouwen in.quote:Op zondag 11 december 2011 11:52 schreef mazaru het volgende:
[..]
Nee?
Dus jij denkt niet dat het bij sommige mensen de ogen zou openen?
Tja, dan moeten er maar een paar nieuwe gebouwd worden.
Daar hebben we het niet over. We hebben het over niet te bereizen afstanden voor een betrekking die dan maar gedwongen aangenomen moet worden omdat je anders geen bijstand meer krijgt, terwijl een woning niet op zo'n termijn te regelen is, de meeste betrekkingen voor de mensen waar we het over hebben van tijdelijke aard zijn, verhuizen schijtduur is, verhuizen mensen weghaalt uit hun sociale netwerk en reiskosten het halve salaris op zouden souperen.quote:Op zondag 11 december 2011 11:52 schreef DS4 het volgende:
Het gaat erom dat ze die baan niet mogen weigeren. En een sollicitatiebrief versturen kost net zoveel tijd en moeite of die nu 5 km of 5.000 km verderop moet worden bezorgd.quote:Op zondag 11 december 2011 11:54 schreef macca728 het volgende:
leg eens uit waarom bedrijven iemand zullen aannemen met een lage opleiding die 100 km verderop loopt terwijl er 500.000 mensen zijn om uit te kiezen.
Hoe denk jij dat ik in die riante positie ben gekomen? Misschien door wel lange reistijden te accepteren, meermaals te verhuizen en gewoon keihard te werken voor mijn geld?quote:Op zondag 11 december 2011 11:55 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Het is nu eenmaal erg makkelijk schoppen naar beneden, als je zelf in een riante positie zit.
Het gaat niet om het aantal kilometers, het gaat om de tijd die je eraan kwijt bent. Afhankelijk van waar je precies woont en waar je werk is, kun je met het OV tussen de 0,5 uur en 2,5 uur kwijt zijn aan die 50 km. Enkele reis. Dat kan met een beetje vertraging (ook dagelijkse kost, dankzij onze barmhartige visionaire vrinden van de VVD) dus zomaar 4 uur of langer per werkdag zijn.quote:Op zondag 11 december 2011 11:52 schreef DS4 het volgende:
Ja maar, DS4 vindt werklozen fout. Mensen moeten niet zeiken, maar een baan zoeken zodat zij ook foto's van hun nieuwe huisje op FOK! kunnen posten.quote:Op zondag 11 december 2011 11:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Beetje jammer dat jij denkt dat het smoesjes zijn. We hebben hier met mensen te maken, niet gewoon met nummers. Jij bent bereid om mensen, met gezinnen en sociale structuren, uit hun omgeving te rukken en ergens neer te plempen, puur om een paar centen te besparen. Je solt met mensen, je solt met maatschappelijke verbanden en je vindt het heel normaal. In plaats van andere oplossingen te propageren (zoals het stimuleren van werkgelegenheid, het kijken naar het aannamebeleid in dit land door ondernemers, het aantrekkelijker maken van de arbeidsmarkt, het bieden van ruimte voor scholing) wordt er dwang opgelegd aan mensen die toch al aan de onderkant van alles zitten. Ze worden rucksichtlos op kosten gejaagd ('Ach, verhuizen kost hooguit een paar honderd Euro' of 'Nou, dan gaan ze de eerste tijd maar met het OV maar de werkgever hoeft dat niet te betalen, want dat is de verantwoordelijkheid van de werknemer'), er wordt totaal geen been in gezien om gezinnen uit elkaar te rukken ('Nou, dan gaan ze toch lekker de hele week op een kamer in die andere plaats wonen en alleen in het weekend naar huis') en sommige mensen reageren hier, alsof het goddomme de normaalste zaak van de wereld is.
Het morele verval dat rechts ten toon spreidt begint me meer en meer te verbazen. In de Middeleeuwen was het heel normaal dat een Landheer zijn pachters heen en weer schoof als poppetjes, gezinnen uit elkaar rukte als dat economisch beter uitkwam en kinderen ruilde met de Landheer uit het volgend egraafschap, maar ik verkeerde toch in de veronderstelling dat de mensheid, in ieder geval in deze gebieden, zich iets verder ontwikkeld had.
Waar komt toch dat waanidee vandaan bij jou, dat mensen die hier tegen zijn, blijkbaar vinden dat iedereen nop zijn luie reet kan blijven zitten? Waarom zou iemand voor zijn kutbaan (want uit de Bijstand krijg je kutbanen) gaan reizen of verhuizen? Alsof er in de omgeving geen kutbanen te vinden zijn. Maar ja, als je in de Bijstand zit en je bent 50, dan krijg je zelfs die kutbanen niet. Niet in je omgeving en zeker niet ergens verder weg.quote:Op zondag 11 december 2011 11:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kortom: van jou mag iedereen kiezen om inactief te blijven als ze dat graag willen.
Nee, dat wordt ervan gemaakt. De Minister heeft aangegeven dat je verder moet kijken dan je neus lang is als je in de bijstand zit conform de regelgeving die al lang en breed in de WW bestaat.quote:Op zondag 11 december 2011 11:56 schreef macca728 het volgende:
discussie gaat niet over 50 km ook. Discussie gaat over verplicht verhuizen.
Touchéquote:Op zondag 11 december 2011 12:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja maar, DS4 vindt werklozen fout. Mensen moeten niet zeiken, maar een baan zoeken zodat zij ook foto's van hun nieuwe huisje op FOK! kunnen posten.
No way dat ik ook maar iets van al jouw verhaaltjes geloof. Daar heb je een veel te grote bek voor.quote:Op zondag 11 december 2011 12:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoe denk jij dat ik in die riante positie ben gekomen? Misschien door wel lange reistijden te accepteren, meermaals te verhuizen en gewoon keihard te werken voor mijn geld?
Van die slavenhut van hem.quote:Op zondag 11 december 2011 12:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja maar, DS4 vindt werklozen fout. Mensen moeten niet zeiken, maar een baan zoeken zodat zij ook foto's van hun nieuwe huisje op FOK! kunnen posten.
Ja, en dan? Dan kijk je verder en dan krijg je zowaar een baan in Almelo. Maar je woont in Katwijk. Wat nu? Kafka-situatie, he? Om te kunnen verhuizen heb je geld nodig. Daarvoor heb je een baan nodig. Maar om die baan te kunnen krijgen, moet je verhuizen. Maar om te verhuizen heb je geld nodig. Daarvoor heb je een baan nodig. Maar om die baan.....quote:Op zondag 11 december 2011 12:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, dat wordt ervan gemaakt. De Minister heeft aangegeven dat je verder moet kijken dan je neus lang is als je in de bijstand zit conform de regelgeving die al lang en breed in de WW bestaat.
Wijs eens even concreet die onmogelijke eisen aan? Want ik zie ze alleen maar genoemd worden in het kader van smoesjesmakerij. Ik heb de Minister niet horen spreken over een verplichte volksverhuizing.quote:Op zondag 11 december 2011 11:58 schreef Mwanatabu het volgende:
Daar hebben we het niet over. We hebben het over niet te bereizen afstanden voor een betrekking die dan maar gedwongen aangenomen moet worden omdat je anders geen bijstand meer krijgt, terwijl een woning niet op zo'n termijn te regelen is, de meeste betrekkingen voor de mensen waar we het over hebben van tijdelijke aard zijn, verhuizen schijtduur is, verhuizen mensen weghaalt uit hun sociale netwerk en reiskosten het halve salaris op zouden souperen.
Kortom: we hebben het over onmogelijke eisen stellen aan een kwetsbare groep mensen met een straf op de koop toe. Lose-lose.
Nee en dat is het nu ook niet. Dus de minister zou beter eens kunnen kijken, waarom hij vindt dat deze maatregel nodig is. Waarom gaan werklozen niet in de omgeving aan de bak? Laat hij daar eens een onafhankelijk onderzoek naar doen. Laat hij eens bij bedrijven gaan vragen waarom ze geen werklozen aannemen, maar wel Polen. Waarom al die 45+-ers thuiszitten met die schat aan kennis en ervaring die ze meebrengen.quote:Op zondag 11 december 2011 12:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is ook bepaald niet logisch dat ineens alleen maar op 200 km afstand mensen gevonden kunnen worden.
Hoe doen al die werkenden het dan vraag je je af. Je weet hoop ik dat het merendeel van de mensen met een uitkering gewoon op een plek woont waar prima OV is? Dat ons openbaar vervoer helemaal niet zo kut is als sommigen het hier doen voorkomen?quote:Op zondag 11 december 2011 12:01 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Het gaat niet om het aantal kilometers, het gaat om de tijd die je eraan kwijt bent. Afhankelijk van waar je precies woont en waar je werk is, kun je met het OV tussen de 0,5 uur en 2,5 uur kwijt zijn aan die 50 km. Enkele reis. Dat kan met een beetje vertraging (ook dagelijkse kost, dankzij onze barmhartige visionaire vrinden van de VVD) dus zomaar 4 uur of langer per werkdag zijn.
Als je 50+ bent kun je academicus zijn, wat werkgevers en uitzendburo's en UWV betreft, je komt toch alleen maar in kutbanen aan de slag.quote:Op zondag 11 december 2011 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je 50 bent en je alleen maar kutbanenwerk kan doen, heb je nooit je best gedaan economisch waardevolle skills te leren lijkt mij.
Ook weer zo'n heerlijk domme opmerking. Hoe is het nou om wereldvreemd te zijn, Piet? En je bent potdomme bijna 50. Hoe triest is dat?quote:Op zondag 11 december 2011 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je 50 bent en je alleen maar kutbanenwerk kan doen, heb je nooit je best gedaan economisch waardevolle skills te leren lijkt mij.
En weer een ad hominem.quote:Op zondag 11 december 2011 12:01 schreef KoosVogels het volgende:
quote:Op zondag 11 december 2011 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je 50 bent en je alleen maar kutbanenwerk kan doenvinden,
Ik had het over economisch waardevolle skills, niet over iemand die geschiedenis gestudeerd heeft en in de marge heeft lopen kloten.quote:Op zondag 11 december 2011 12:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Als je 50+ bent kun je academicus zijn, wat werkgevers en uitzendburo's en UWV betreft, je komt toch alleen maar in kutbanen aan de slag.
Ze nemen geen 50-jarige, dan nemen ze wel één van de 100.000 nieuwe bachelors en masters die ze compleet kunnen kneden naar hun eigen wensen.quote:Op zondag 11 december 2011 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat hoeft niet zo te zijn. Ik ken meerdere voorbeelden van goed opgeleide mensen die er na hun 50e uitgewipt zijn na reorganisaties, en echt moeite hebben met het vinden van een baan.quote:Op zondag 11 december 2011 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Gast, ik zit een beetje mee te lezen, maar je bent al om de oren geslagen met inhoudelijke argumenten. Ik ben hier ook helemaal niet om een zinnige discussie te voeren. Dat heb ik gisteren gedaan en ben er eigenlijk wel klaar mee.quote:Op zondag 11 december 2011 12:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
En weer een ad hominem.
Tsjonge, wat hebben de tegenstanders toch goede inhoudelijke argumenten.
"Het merendeel van de mensen". Tsja, als je zo gaat beginnen. "Voor het merendeel van de mensen is het een makkie. Dat deel voor wie dat niet geldt heeft dan maar gewoon pech."quote:Op zondag 11 december 2011 12:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoe doen al die werkenden het dan vraag je je af. Je weet hoop ik dat het merendeel van de mensen met een uitkering gewoon op een plek woont waar prima OV is? Dat ons openbaar vervoer helemaal niet zo kut is als sommigen het hier doen voorkomen?
Jij vind dat al die mensen die tientallen jaren een administratieve functie vervuld hebben, er uitgeflikkerd zijn, en nu niet meer aan de bak komen maar gedeporteerd moeten worden?quote:Op zondag 11 december 2011 12:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik had het over economisch waardevolle skills, niet over iemand die geschiedenis gestudeerd heeft en in de marge heeft lopen kloten.
Nee? Ik werk op 30 km afstand. Als ik met OV naar mijn werk wil, ben ik ruim anderhalf uur (!) onderweg en dan moet ik naar de vertrekhalte ruim 20 minuten lopen en dan sta ik bij een bushalte die nog een kilometer van het bedrijf vandaan is. En nee, ik werk gewoon op een industrieterrein. Om 30(!) kilometer te reizen. En dan kan ik nog niet eens op tijd zijn, dan ben ik standaard elke dag 20 minuten te laat, want eerder gaat er geen bus.quote:Op zondag 11 december 2011 12:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoe doen al die werkenden het dan vraag je je af. Je weet hoop ik dat het merendeel van de mensen met een uitkering gewoon op een plek woont waar prima OV is? Dat ons openbaar vervoer helemaal niet zo kut is als sommigen het hier doen voorkomen?
Ik reageer op wat jij schrijft. Jij vindt dat iemand een baan mag weigeren als hij 50 km reisafstand teveel vindt. Dat staat er gewoon. Misschien dat jij niet meer weet wat je zelf hier allemaal uitkraamt?quote:Op zondag 11 december 2011 12:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Waar komt toch dat waanidee vandaan bij jou, dat mensen die hier tegen zijn, blijkbaar vinden dat iedereen nop zijn luie reet kan blijven zitten?
Omdat hij er alles aan moet doen om aan de slag te gaan misschien?quote:Waarom zou iemand voor zijn kutbaan (want uit de Bijstand krijg je kutbanen) gaan reizen of verhuizen?
DAN IS ER GEEN PROBLEEM, TOCH?quote:Alsof er in de omgeving geen kutbanen te vinden zijn. Maar ja, als je in de Bijstand zit en je bent 50, dan krijg je zelfs die kutbanen niet. Niet in je omgeving en zeker niet ergens verder weg.
Een hoop onzin komt er bij jou uit...quote:Maar dat komt jou en degenen die als jij denken niet uit, dus dat negeren ze maar. 'Ze motte maer verhuizen! Wat? Ik ze aennemen? Ben je mal, kaerel? Ik neem lekker Polen aan, die hoef ik tenminste geen minimuloon te betaelen. Laet die kut-Hollanders, die verdomme een loon naar werken willen, maer lekker oprotten en doodvallen, heur.'
Natuurlijk vindt hij dat. Hij is immers ook een VVD'er.quote:Op zondag 11 december 2011 12:12 schreef Ludd het volgende:
[..]
Jij vind dat al die mensen die tientallen jaren een administratieve functie vervuld hebben, er uitgeflikkerd zijn, en nu niet meer aan de bak komen maar gedeporteerd moeten worden?
Als je 50 bent krijg je vaak de kans niet op de betrekkingen waar jij voor geleerd hebt of ervaring in hebt want er solliciteren ook 250 verse HBO-ers op jouw functie.quote:Op zondag 11 december 2011 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, de bank heeft mij die miljoenen kado gedaan, ik hoef helemaal niets te betalen voor die woning...quote:Op zondag 11 december 2011 12:03 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
No way dat ik ook maar iets van al jouw verhaaltjes geloof. Daar heb je een veel te grote bek voor.
Jij weet helemaal niet wat keihard werken is, man.
Daar heb ik al lang antwoord op gegeven.quote:Op zondag 11 december 2011 12:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ja, en dan? Dan kijk je verder en dan krijg je zowaar een baan in Almelo. Maar je woont in Katwijk. Wat nu? Kafka-situatie, he? Om te kunnen verhuizen heb je geld nodig. Daarvoor heb je een baan nodig. Maar om die baan te kunnen krijgen, moet je verhuizen. Maar om te verhuizen heb je geld nodig. Daarvoor heb je een baan nodig. Maar om die baan.....
Dan zijn je ervaring en certificeringen geen meerwaarde.quote:Op zondag 11 december 2011 12:20 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Als je 50 bent krijg je vaak de kans niet op de betrekkingen waar jij voor geleerd hebt of ervaring in hebt want er solliciteren ook 250 verse HBO-ers op jouw functie.
In het westen staat een hoge beloning niet per se gelijk aan hard werken.quote:Op zondag 11 december 2011 12:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, de bank heeft mij die miljoenen kado gedaan, ik hoef helemaal niets te betalen voor die woning...
Tuurlijk...
Dat wordt gevraagd door de politiek: het antwoord is dat verreweg de meeste mensen in de bijstand geen zwaar fysiek werk willen doen.quote:Op zondag 11 december 2011 12:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Laat hij eens bij bedrijven gaan vragen waarom ze geen werklozen aannemen, maar wel Polen.
Je moet ook niet hard werken, maar productief en slim werken.quote:Op zondag 11 december 2011 12:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In het westen staat een hoge beloning niet per se gelijk aan hard werken.
Als u wilt weten hoe God over geld denkt, moet u naar de mensen kijken aan wie Hij het geeft.quote:Op zondag 11 december 2011 12:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, de bank heeft mij die miljoenen kado gedaan, ik hoef helemaal niets te betalen voor die woning...
Tuurlijk...
Ik werk regelmatig weken van langer dan 50 uur op kantoor. Ik vind ook dat ik hard werk. Dit is echter toch anders dan iemand die 40 uur per week zwaar fysiek werk loopt te doen.quote:Op zondag 11 december 2011 12:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Tuurlijk...
Er zijn natuurlijk weldegelijk 50 jarigen die aan de slag kunnen.quote:Op zondag 11 december 2011 12:10 schreef Dagonet het volgende:
Ze nemen geen 50-jarige, dan nemen ze wel één van de 100.000 nieuwe bachelors en masters die ze compleet kunnen kneden naar hun eigen wensen.
Administratieve functies kregen in 2008 zo'n 45 reacties per vacature. Weinig kans als 50er dat je daar nog tussen komt.
Ah ja, en de mensen die niet slim genoeg zijn moeten gedeporteerd worden?quote:Op zondag 11 december 2011 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je moet ook niet hard werken, maar productief en slim werken.
Dankzij de VVD inderdaad. Want daar komen al die achterlijke plannen over privatisering vandaan.quote:Op zondag 11 december 2011 12:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee? Ik werk op 30 km afstand. Als ik met OV naar mijn werk wil, ben ik ruim anderhalf uur (!) onderweg en dan moet ik naar de vertrekhalte ruim 20 minuten lopen en dan sta ik bij een bushalte die nog een kilometer van het bedrijf vandaan is. En nee, ik werk gewoon op een industrieterrein. Om 30(!) kilometer te reizen. En dan kan ik nog niet eens op tijd zijn, dan ben ik standaard elke dag 20 minuten te laat, want eerder gaat er geen bus.
In een postzegellandje als Nederland zou het OV inderdaad geen probleem moeten zijn. Maar dankzij de fijne privatisering is dit soort reistijden eerder regel dan uitzondering geworden.
Bzzz, fout. Dat is wat de ondernemers vertellen. De waarheid is, dat de mensen dat werk best willen doen, maar niet voor 2,50 per uur met een gerede kans dat ze binnen 10 jaar in de (ook al volledig uitgeklede) WAO zitten en dan helemaal geen kans meer hebben op werk of een normaal leven.quote:Op zondag 11 december 2011 12:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat wordt gevraagd door de politiek: het antwoord is dat verreweg de meeste mensen in de bijstand geen zwaar fysiek werk willen doen.
Smoesjes als: jamaar, jamaar, nu moeten ze ineens 20 km verderop gaan wonen zijn geen inhoudelijke argumenten.quote:Op zondag 11 december 2011 12:10 schreef KoosVogels het volgende:
Gast, ik zit een beetje mee te lezen, maar je bent al om de oren geslagen met inhoudelijke argumenten. Ik ben hier ook helemaal niet om een zinnige discussie te voeren. Dat heb ik gisteren gedaan en ben er eigenlijk wel klaar mee.
Zeker. Jammer dat ze de kans niet krijgen, he?quote:Op zondag 11 december 2011 12:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk weldegelijk 50 jarigen die aan de slag kunnen.
Klopt, vooral interirm-managers en hoogopgeleiden waar de ervaring zwaar weegt.quote:Op zondag 11 december 2011 12:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk weldegelijk 50 jarigen die aan de slag kunnen.
Ik ben helemaal geen VVDer en ik ben geen voorstander van de HRA.quote:Op zondag 11 december 2011 12:12 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
"Het merendeel van de mensen". Tsja, als je zo gaat beginnen. "Voor het merendeel van de mensen is het een makkie. Dat deel voor wie dat niet geldt heeft dan maar gewoon pech."
Typisch rechtse omhooggevallen VVD-mentaliteit weer. Het gaat alleen nog maar om de pegels, zodat jij tenminste die uitbouw op die hut van je kunt blijven betalen en die tuin eindelijk eens kunt laten afmaken. De mensen die erachter zitten interesseren jou helemaal niks. Eigenlijk zou je ze het liefste dood hebben, scheelt weer een paar rotcenten en kun jij tenminste je gekoesterde HRA behouden.
20 kilometer lijkt mij geen probleem. Als je als Fries in Limburg moet gaan wonen, is het een ander verhaal.quote:Op zondag 11 december 2011 12:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Smoesjes als: jamaar, jamaar, nu moeten ze ineens 20 km verderop gaan wonen zijn geen inhoudelijke argumenten.
Dan pak je toch de fiets? Veel sneller in jouw geval.quote:Op zondag 11 december 2011 12:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee? Ik werk op 30 km afstand. Als ik met OV naar mijn werk wil, ben ik ruim anderhalf uur (!) onderweg
Ik woon op 45 autominuten van mijn werk. Met het OV wordt dit 1 uur en 45 minuten (als er niks vertraagd is). Dat wil dus zeggen dat ik 3,5 tot 4 uur per dag bezig was met reistijd om 8 uur te kunnen werken. Nu heb ik een gezin dat gelukkig blijft draaien omdat mijn partner zorgt maar het is nogal kut om je kinderen een uur per dag te zien waarvan ja 45 minuten bezig bent met eten en ze in bad te doen.quote:Op zondag 11 december 2011 12:15 schreef Ludd het volgende:
Ik woon op 25 autominuten van mijn werk. Met openbaar vervoer doe je er echter 1 uur en 33 minuten over. Dan moet je ook nog een pokkeeind lopen.
Dat zou gewoon 7-8 uur extra in de week kosten.![]()
Echt niet alles is zo goed met OV te bereiken hoor.
Nee, dat laatste klopt. Maar het wordt hier per definitie afgewezen als alternatief en dat is natuurlijk onzinnig.quote:Op zondag 11 december 2011 12:15 schreef Ludd het volgende:
Ik woon op 25 autominuten van mijn werk. Met openbaar vervoer doe je er echter 1 uur en 33 minuten over. Dan moet je ook nog een pokkeeind lopen.
Dat zou gewoon 7-8 uur extra in de week kosten.![]()
Echt niet alles is zo goed met OV te bereiken hoor.
Jezus! Wat lul jij stom!quote:Op zondag 11 december 2011 12:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan pak je toch de fiets? Veel sneller in jouw geval.
Hé, het smoesje dat rijken geluk hebben gehad en armen pech. Dat is iig nieuw in de discussie.quote:Op zondag 11 december 2011 12:17 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Wonderbaarlijk om te zien hoe mensen veranderen als ze zelf wat succes hebben. Dan voelen ze zich ineens beter dan de rest, gaan ze grote monden opzetten over "hoe ze het allemaal zelf voor elkaar hebben gekregen" (even vergetend dat ze alles mee gehad hebben, inclusief het economisch tij) en dat "iedereen het kan, als je maar wilt" en over hoe "armoedzaaiers hun deplorabele positie allemaal aan zichzelf te wijten hebben doordat ze niet hard genoeg willen werken".
Dat is inderdaad ook nog een neveneffect waar door de VVD-ers aan voorbij gegaan wordt. Alles voor het geld. Driemaal raden wat dat voor gevolgen heeft voor de (on)opgevoedheid van de komende generaties.quote:Op zondag 11 december 2011 12:30 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik woon op 45 autominuten van mijn werk. Met het OV wordt dit 1 uur en 45 minuten (als er niks vertraagd is). Dat wil dus zeggen dat ik 3,5 tot 4 uur per dag bezig was met reistijd om 8 uur te kunnen werken. Nu heb ik een gezin dat gelukkig blijft draaien omdat mijn partner zorgt maar het is nogal kut om je kinderen een uur per dag te zien waarvan ja 45 minuten bezig bent met eten en ze in bad te doen.
Een gezinsleven komt op de laatste plaats in dit kabinet.quote:Op zondag 11 december 2011 12:30 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik woon op 45 autominuten van mijn werk. Met het OV wordt dit 1 uur en 45 minuten (als er niks vertraagd is). Dat wil dus zeggen dat ik 3,5 tot 4 uur per dag bezig was met reistijd om 8 uur te kunnen werken. Nu heb ik een gezin dat gelukkig blijft draaien omdat mijn partner zorgt maar het is nogal kut om je kinderen een uur per dag te zien waarvan ja 45 minuten bezig bent met eten en ze in bad te doen.
Ook wel. Ken je de cijfers een beetje?quote:Op zondag 11 december 2011 12:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Zeker. Jammer dat ze de kans niet krijgen, he?
Je hoeft het niet leuk te vinden. Een uitkering is er gewoon alleen voor diegenen die het nodig hebben.quote:Op zondag 11 december 2011 12:18 schreef Ludd het volgende:
Overigens kan ik me van iemand die een redelijk loon heeft nog beter voorstellen dat hij meer dan 3 uur reizen per dag op de koop toeneemt
Voor iemand die met het minimumloon afgescheept wordt kan ik beter voorstellen dat ze niet 15 uur extra in de week met hun werk bezig willen zijn.
Fijn.quote:Op zondag 11 december 2011 12:22 schreef KoosVogels het volgende:
In het westen staat een hoge beloning niet per se gelijk aan hard werken.
Jij kan die cijfertjes vast laten zien.quote:Op zondag 11 december 2011 12:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ook wel. Ken je de cijfers een beetje?
Ja, en dan lekker de overreden worden door jou in je BMW X5 zeker, ergens op een verlaten polderdijkje? Onder het mom van "weer een armoedzaaier minder, hoezee hoezee, leve de HRA"? Dat lolletje gaan we jou en je kornuiten echt niet gunnen.quote:Op zondag 11 december 2011 12:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan pak je toch de fiets? Veel sneller in jouw geval.
Ik kan me voorstellen dat iemand geen 55 uur ga werken, waarvoor ik het minimumloon gebaseerd op 40 uur voor zou krijgen. Zeker niet als je weet wat er door anderen overal gegraaid wordt. Er zijn grenzen.quote:Op zondag 11 december 2011 12:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je hoeft het niet leuk te vinden. Een uitkering is er gewoon alleen voor diegenen die het nodig hebben.
Kom jij maar met die cijfers. Wie eist, bewijst!quote:Op zondag 11 december 2011 12:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ook wel. Ken je de cijfers een beetje?
Niemand hoeft van mij hard te werken. Ze moeten alleen alles er aan doen om op eigen benen te staan.quote:Op zondag 11 december 2011 12:25 schreef Ludd het volgende:
Ik werk regelmatig weken van langer dan 50 uur op kantoor. Ik vind ook dat ik hard werk. Dit is echter toch anders dan iemand die 40 uur per week zwaar fysiek werk loopt te doen.
En die mensen wil je afschepen met een paar grijpstuivers. Waarom voel jij je zo superieur dat jouw gewerkte uren inherent staan aan veel harder werken dan iemand die veel minder verdient.
Dat is niet relevant.quote:Alsof de hoogte van je uurloon bepaalt hoe hard je werkt.
Laat me niet lachen zeg.
Jarenlang heb ik Lage Zwaluwe Den haag gedaan. Zelden vertraging.quote:Op zondag 11 december 2011 12:26 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Ik reis elke werkdag met de trein heen en weer tussen Rotterdam en Den Haag. En er was deze week niet één dag dat ik niet minimaal een half uur vertraging had.
Het moet binnen het redelijke blijven. 55 uur per week met je werk bezig zijn en dan afgescheept worden met een minimumloon waar je amper van rond kan komen, vind ik niet redelijk meer. (ze ker niet in het perspectief van HRA etc.)quote:Op zondag 11 december 2011 12:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Niemand hoeft van mij hard te werken. Ze moeten alleen alles er aan doen om op eigen benen te staan.
Ik zit bij een andere partij.quote:Op zondag 11 december 2011 12:29 schreef Ludd het volgende:
Nee, en Hofstadgruppe is ook geen PVV-er.Je bent op zijn minst een kast-vvd-er.
Je kan met 40 uur gewoon voldoende binnen halenquote:Op zondag 11 december 2011 12:38 schreef Ludd het volgende:
Het moet binnen het redelijke blijven. 55 uur per week met je werk bezig zijn en dan afgescheept worden met een minimumloon waar je amper van rond kan komen, vind ik niet redelijk meer. (ze ker niet in het perspectief van HRA etc.)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |