abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105416931
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, denk ik niet.
Want waarom zou een werkgever een wildvreemde een vast contract aanbieden zonder eerst een proeftijd te doorlopen.

En waarom zou je verplicht verhuizen voor een baan waarvan je niet weet of je de proeftijd doorkomt.
Tadaa. We zijn er.
Waarom zou je verhuizen voor een baan waarvan je weet dat je na een tijdje weer op straat staat?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_105416941
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:43 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Voor WW bestaat de verplichting zelfs al volgens het artikel in de OP. Maar gelukkig wordt de soep nooit zo heet gegeten als hij opgediend wordt, het heeft veel meer nut om mensen die tig jaar in de bijstand zitten aan het werk te krijgen dan iemand die net twee maanden WW ontvangt.
En ze gaan kijken of de instanties genoeg rekening houden met die regel, maw, als ze meer erop moeten gaan kan dit voor enorme problemen gaan zorgen...
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_105416943
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:43 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Voor WW bestaat de verplichting zelfs al volgens het artikel in de OP. Maar gelukkig wordt de soep nooit zo heet gegeten als hij opgediend wordt, het heeft veel meer nut om mensen die tig jaar in de bijstand zitten aan het werk te krijgen dan iemand die net twee maanden WW ontvangt.
Gezonde mensen in de bijstand kan je wel aan het werk krijgen, als je ze maar de mogelijkheid biedt om om te scholen.
Als hier in het dorp de scheepswerf failliet gaat zit je ineens met 50 werklozen extra in een dorp.
Je kan ze tomaten laten plukken maar ik denk dat je beter kan kijken naar hun vakmanschap en hoe ze dat in een andere branch, met goede omscholing in de praktijk kunnen brengen.
En misschien een heel andere opleiding, zoals assistent op een technische school, etc.

Verhuizen is natuurlijk een optie maar de meeste medewerkers hebben een koophuis en als er ineens 25 of 50 huizen te koop staan zal dat niet echt bevordelijk werken voor de verkoop hiervan.
pi_105417016
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:43 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Als je meeverhuisd met je baas dan krijg je vaak een vergoeding, dat spreken werkgever en ondernemingsraden dan vaak af in sociale plannen en dat binnen de regels van de belastingdienst (je woon-werkverkeer moet met 60% afnemen). Als dat niet het geval is mag je fluiten naar je centen en doe je het dus gewoon omdat je het wilt.
Eens, werknemers worden deels gecompenseerd bij bedrijfsverhuizingen, wel schieten ze er qua tijd of geld altijd bij in. Toch zijn veel mensen bereid om het te doen.

quote:
Verder zijn de eisen van een student anders dan die van een werkend iemand. Heeft een student genoeg aan een studentenwoning, moet ik er niet aan denken om weer zo te gaan leven.
De tering naar de nering zetten. Waarom zou de staat een bestaan moeten blijven garanderen zoals je dat gewend bent? De bijstand is immers puur voor het noodzakelijke om te blijven leven.
pi_105417070
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:49 schreef Wokkel het volgende:

De tering naar de nering zetten. Waarom zou de staat een bestaan moeten blijven garanderen zoals je dat gewend bent? De bijstand is immers puur voor het noodzakelijke om te blijven leven.
Als alleenstaande kan je nog wel ergens in een studentenwoning (als je welkom bent, kan niet altijd) of studio maar met een heel gezin ligt dat toch weer anders.
pi_105417096
quote:
Ik zeg nergens dat er een status quo moet blijven, ik geef enkel aan dat je studenten en 40 jarige niet over een kam moet gaan scheren.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_105417100
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Gezonde mensen in de bijstand kan je wel aan het werk krijgen, als je ze maar de mogelijkheid biedt om om te scholen.
Als hier in het dorp de scheepswerf failliet gaat zit je ineens met 50 werklozen extra in een dorp.
Je kan ze tomaten laten plukken maar ik denk dat je beter kan kijken naar hun vakmanschap en hoe ze dat in een andere branch, met goede omscholing in de praktijk kunnen brengen.
En misschien een heel andere opleiding, zoals assistent op een technische school, etc.

Verhuizen is natuurlijk een optie maar de meeste medewerkers hebben een koophuis en als er ineens 25 of 50 huizen te koop staan zal dat niet echt bevordelijk werken voor de verkoop hiervan.
Natuurlijk, scholing is het allerbelangrijkste. Helaas zitten er nu zoveel mensen langdurig in de bijstand dat het bij hun niet meer om scholing gaat maar meer om 'ontwennen'.

Dus niet de 50 man die gisteren ontslagen zijn, maar mensen die 10, 20 jaar in de bijstand zitten moet je aan het verstand brengen dat ze offers moeten brengen om aan het werk te gaan.
  zaterdag 10 december 2011 @ 15:53:06 #58
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_105417105
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:46 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Tadaa. We zijn er.
Waarom zou je verhuizen voor een baan waarvan je weet dat je na een tijdje weer op straat staat?
Omdat meneer Kamp inspeelt op de onderbuik, op de kroeg. lekker de aandacht afleiden van de werkelijke problemen en de werkelijke spelletjes (zoals de benoeming van Donner, die via de achterkamertjes is geregeld). Het klinkt lekker, het klinkt lekker in de oren van de Henken en Ingrids van nederland, die denken dat elke werkloze een luie uitvreter is en elke bijstandsgerechtigde een luie uitvreter in het kwadraat.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 10 december 2011 @ 15:53:51 #59
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_105417133
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:52 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Natuurlijk, scholing is het allerbelangrijkste. Helaas zitten er nu zoveel mensen langdurig in de bijstand dat het bij hun niet meer om scholing gaat maar meer om 'ontwennen'.

Dus niet de 50 man die gisteren ontslagen zijn, maar mensen die 10, 20 jaar in de bijstand zitten moet je aan het verstand brengen dat ze offers moeten brengen om aan het werk te gaan.
Want jij denkt werkelijk dat de meeste werklozen niet alles, letterlijk alles proberen om weer aan het werk te komen?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_105417161
quote:

[..]

Eens, werknemers worden deels gecompenseerd bij bedrijfsverhuizingen, wel schieten ze er qua tijd of geld altijd bij in. Toch zijn veel mensen bereid om het te doen.

[..]
Niet bij de beroepsgroepen waar we het nu over hebben en zeker niet bij uitzendbaantjes.
quote:
Blijven leven of normaal kunnen leven? Ik bedoel, we kunnen in het eerste geval mensen in containers gaan stoppen met een zak rijst per maand en een gemeenschappelijke waterpomp.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_105417174
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:52 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Ik zeg nergens dat er een status quo moet blijven, ik geef enkel aan dat je studenten en 40 jarige niet over een kam moet gaan scheren.
Net zomin als dat je 40 jarigen anders moet behandelen omdat ze een bepaalde levensstijl gewend zijn.
pi_105417185
quote:
Toevallig zit ik nu drie maanden thuis omdat ik met een sociaal plan weg ben gegaan bij mijn werkgever omdat deze is verhuisd. Er zijn bij mijn weten nul mensen verhuisd van woonplaats voor deze verhuizing, het merendeel heeft de baan opgezegd.
pi_105417210
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Want jij denkt werkelijk dat de meeste werklozen niet alles, letterlijk alles proberen om weer aan het werk te komen?
Ik heb het over de probleemgroep die al jaren in de uitkering zit, die doen inderdaad niet alles om aan het werk te komen. Of wou je met droge ogen beweren dat iemand die 5 jaar bijstand geniet nog elke week 5 sollicitatie brieven de deur uit doet?
pi_105417220
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:55 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Toevallig zit ik nu drie maanden thuis omdat ik met een sociaal plan weg ben gegaan bij mijn werkgever omdat deze is verhuisd. Er zijn bij mijn weten nul mensen verhuisd van woonplaats voor deze verhuizing, het merendeel heeft de baan opgezegd.
Heb ik ook meegenaakt, 10 jaar geleden. Bedrijf ging naar Berlijn. 300 man op straat in Nederland, niemand is meegegaan.
pi_105417247
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:56 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Ik heb het over de probleemgroep die al jaren in de uitkering zit, die doen inderdaad niet alles om aan het werk te komen. Of wou je met droge ogen beweren dat iemand die 5 jaar bijstand geniet nog elke week 5 sollicitatie brieven de deur uit doet?
en hoe denk je deze mensen aan het werk te krijgen ? Die krijgen alleen nog maar meer geld aan verhuispremies ed, elk half jaar een nieuw huis.
pi_105417302
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:54 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Niet bij de beroepsgroepen waar we het nu over hebben en zeker niet bij uitzendbaantjes.

Over welke beroepsgroepen heb jij het hier precies?
quote:
Blijven leven of normaal kunnen leven? Ik bedoel, we kunnen in het eerste geval mensen in containers gaan stoppen met een zak rijst per maand en een gemeenschappelijke waterpomp.
Ridiculiseren is altijd leuk, vaak onnodig. De bijstand is er om te mensen in hun levensonderhoud te voorzien. Dat betekent offers brengen die je je niet meer kan permitteren.
pi_105417322
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:55 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Net zomin als dat je 40 jarigen anders moet behandelen omdat ze een bepaalde levensstijl gewend zijn.
Daar ben ik het mee eens, laten we beginnen met de kantonrechtersformule eens gelijk te trekken, pre 2009. Echter is het wel zo dat een 40-jarige, vooral als hij een gezin moet onderhouden met meer zaken geconfronteerd wordt dan een student die ook nog eens op z'n ouders terug kan vallen.
pi_105417338
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:57 schreef macca728 het volgende:

[..]

en hoe denk je deze mensen aan het werk te krijgen ? Die krijgen alleen nog maar meer geld aan verhuispremies ed, elk half jaar een nieuw huis.
Waarom zou iemand na een half jaar stoppen met zijn nieuwe baan? De meeste mensen blijven gelukkig wel wat langer bij een werkgever.
pi_105417347
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 16:01 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Waarom zou iemand na een half jaar stoppen met zijn nieuwe baan? De meeste mensen blijven gelukkig wel wat langer bij een werkgever.
Half jaar contracten?
  zaterdag 10 december 2011 @ 16:03:07 #70
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_105417384
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:31 schreef slacker_nl het volgende:
In hoeverre kan je trouwens iemand dwingen om te verhuizen? Als je dwang toepast is de arbeid ook onder dwang en heb je dwangarbeid. En volgens mij mag dat niet....

Ze worden niet gedwongen om te verhuizen of om te werken, maar als je weigert gaat het ten koste van een uitkering. Gaat het nu ook al als je een aanbod voor passende arbeid afslaat. Het enige dat er gebeurt, is dat de grens van passende arbeid wat wordt opgerekt.
quote:
Los van die insteek, hoe kan je mensen dwingen om te verhuizen als ze een koophuis hebben en die moeten blijven financieren? Je kan niet verwachten dat ze een huis elders kopen om daar te gaan wonen en met dubbele kosten laat zitten. Of elders huren, men raakt dan het recht op HRA kwijt (nu mag die wmb afgeschaft worden, maar dat terzijde).
Al die bijstandsgerechtigden met een koophuis. Het is wat. (Oh, en voor die WW'ers met een koophuis geldt deze regel al langer. Na een jaar WW moet je alles accepteren anders verlies je je uitkering. Je bent dus nu beter af als je minder dan een jaar WW-rechten hebt opgebouwd, en dat is natuurlijk niet de bedoeling)
quote:
Er zitten naar mijn mening nogal wat haken en ogen aan het verplicht verhuizen voor een baan.
En dan heb ik het in mijn voorbeelden over eenpersoonshuishoudens, hoe wil je dit gaan doen met meerpersoonshuishoudens?
Als de ander een inkomen heeft, zal het geen bijstandssituatie zijn.

En (niks persoonlijks, ik heb er maar een willekeurige post uitgepikt) dit is weer Fok! ten voete uit: we negeren de algemene gedachte dat een uitkering is bedoeld ter overbrugging van een periode tussen twee banen. Werken is namelijk de norm. Maar we vullen het topic liever met allerlei gezochte voorbeelden waarom dit mevrouw van Zetten uit Tiel wel eens in ernstige problemen zou kunnen brengen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_105417395
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 16:01 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Half jaar contracten?
Als iemand bevalt worden contracten vaak verlengd.

Ik heb sterk de indruk dat mensen in dit topic alleen maar denken aan seizoenswerk als asperges plukken, maar er zijn natuurlijk nog 99% andere soorten werk waar je wel seizoensonafhankelijk aan de slag kan.
  zaterdag 10 december 2011 @ 16:05:32 #72
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_105417454
Maar de VVD is toch niet voor een maakbare maatschappij/economie?
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
pi_105417483
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 16:03 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Als iemand bevalt worden contracten vaak verlengd.

Ik heb sterk de indruk dat mensen in dit topic alleen maar denken aan seizoenswerk als asperges plukken, maar er zijn natuurlijk nog 99% andere soorten werk waar je wel seizoensonafhankelijk aan de slag kan.
veel bedrijven werken met jaarcontracten en en heb je geen garantie op een baan terwijl je alles op moet geven.
  zaterdag 10 december 2011 @ 16:08:35 #74
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_105417532
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 16:06 schreef macca728 het volgende:

[..]

veel bedrijven werken met jaarcontracten en en heb je geen garantie op een baan terwijl je alles op moet geven.
De gemiddelde Poolse bouwvakker reist het halve continent over. Daar zijn wij te goed voor ofzo?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_105417562
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 16:01 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Dit soort uitspraken geven aan dat sommige mensen echt geen idee hebben van wat er zich aan het afspelen is in de lagere segmenten van de arbeidsmarkt. Nogmaals: mensen worden daar nauwelijks voor vast aangenomen. Het grootste deel werkt daar met tijdelijke contracten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')