abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103160405

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Deze topicreeks loopt al meer dan 150 delen. Ruim 45000 posts vol met voorspellingen, interessante (al dan niet onderbouwde) meningen en vurige betogen.
Hier is een overzicht van de hele reeks, voor zover bekend.

De eerste 150 topics (min of meer):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De "laatste paar" topics:
Huizenmarkttopic #151: Een nieuwe start.
Huizenmarkttopic #152: In de ban van de huizenmarkt
Huizenmarkttopic #153: Waar verhuisboetes verlagen toch helpt
Huizenmarkttopic #154: Waar makelaars geen vakantie meer kennen.
Huizenmarkttopic #155: Waar de fundateller met vakantie gaat.
Huizenmarkttopic #159: What goes down, must come up #2
Huizenmarkttopic #161: Met huurders en kopers!
Huizenmarkttopic #162: met een kwart miljoen wannabe verkopers
Huizenmarkttopic #163: waar we liever BBQ-en dan appeltaart eten
Huizenmarkttopic #164:Waar de NVM er meer van had verwacht
Huizenmarkttopic #165: Waar Donner kebab maakt van de koopmarkt
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_103160547
Dus... huizen zijn op magische wijze anders dan andere consumptiegoederen? Haha.... nog steeds goed geindoctrineerd :')
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_103160681
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
Dus... huizen zijn op magische wijze anders dan andere consumptiegoederen? Haha.... nog steeds goed geindoctrineerd :')
Niets magisch aan. Een goed onderhouden oldtimer kost ook meer dan hij ooit nieuw gekost heeft.
pi_103160818
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Niets magisch aan. Een goed onderhouden oldtimer kost ook meer dan hij ooit nieuw gekost heeft.
Nu begrijp ik waarom xeno zo vaak zijn Starlet poetst.... het is zijn pensioenpot :D
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_103161308
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:33 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Nu begrijp ik waarom xeno zo vaak zijn Starlet poetst.... het is zijn pensioenpot :D
Nee, maar het is toch simpel. Een auto koop je, die slijt in no-time onder je kont weg, en die is op een gegeven moment 'op' (gemiddeld max. 15 a 20 jaar).

Een huis verbeter je continu. Je kunt wel naar de bouwkosten van bv 1970 kijken, maar ondertussen zit er wel dubbele beglazing, vloerverwarming, cv ketel, nette keuken, nette badkamer, spouwisolatie, dak isolatie, vloerisolatie, 10 groepenkast i.p.v. 2 groepenkast, uitbouw e.d. in.

Vergelijk het dan met een custom-build auto. Ansich ook onzinnig, maar in ieder geval zinniger dan vergelijken met een productieauto.
pi_103161493
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
Nee, dat heeft een andere reden: Na 25 jaar hoeft hij geen MRB meer te betalen. Zie je de parallel tussen oldtimers en een koopwoning...? :D
pi_103161591
Gaan we nu tot vervelens aan toe proberen ons gelijk te halen of auto's hetzelfde zijn als huizen :') ?
pi_103161677
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:44 schreef Devv het volgende:
Gaan we nu tot vervelens aan toe proberen ons gelijk te halen of auto's hetzelfde zijn als huizen :') ?
Dat drogargument wordt al minimaal 140 delen van dit topic gebruikt... :Y
pi_103161707
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat drogargument wordt al minimaal 140 delen van dit topic gebruikt... :Y
Dan haak ik dus af. Veel plezier met die auto.
pi_103161825
quote:
10s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:46 schreef Devv het volgende:
Dan haak ik dus af. Veel plezier met die auto.
Watje, dat is precies hun bedoeling.... :X
pi_103161897
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Watje, dat is precies hun bedoeling.... :X
Dat !
pi_103162066
Ik trek dat soort discussies gewoon niet.
pi_103162290
quote:
7s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:52 schreef Devv het volgende:
Ik trek dat soort discussies gewoon niet.
Je moet het vanaf de hilarische positieve kant bekijken.

Van gekkigheid weten Xeno en zijn posse niet meer wat ze nog moeten aandragen om maar hun beeld van een compleet instortende huizenmarkt bevestigd te krijgen. (Dat roepen ze immers al jaaaaren) Dus dan kom je uiteindelijk uit op de vergelijking auto == huis.

Nou, voorzichtig duidelijk maken dat dat onzin is werkt voor hen helend.
  zondag 16 oktober 2011 @ 20:59:06 #14
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_103162502
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:44 schreef Devv het volgende:
Sommige mensen, waaronder jijzelf, lezen nu eenmaal slecht. Het enige dat ík gezegd heb is dat een huis weliswaar géén auto is, maar een hypotheek wel gewoon een lening.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_103162709
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:59 schreef Jane het volgende:
Sommige mensen, waaronder jijzelf, lezen nu eenmaal slecht. Het enige dat ík gezegd heb is dat een huis weliswaar géén auto is, maar een hypotheek wel gewoon een lening.
Jij leest anders ook niet best, want CC (Xeno) vergelijkt wel degelijk een auto met een huis.
  zondag 16 oktober 2011 @ 21:05:31 #16
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_103162947
Auto nieuw: Bedrag X
Huis nieuw: Bedrag Y

Auto van 5 jaar oud met noodzakelijk onderhoud gedaan: < bedrag X
Huis van 5 jaar oud met noodzakelijk onderhoud gedaan: > bedrag Y

Dit is de vergelijking die gemaakt word buiten de oldtimer, verbeteringen, MRB vrije, hotrods. ;)
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  zondag 16 oktober 2011 @ 21:05:45 #17
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103162961
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 21:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Jij leest anders ook niet best, want CC (Xeno) vergelijkt wel degelijk een auto met een huis.
Er zijn een hoop overeenkomsten :Y
pi_103163220
quote:

[..]

Je kan mij van veel betichten, maar niet goed lezen is daar over het algemeen niet één van. Ik zeg ook niet dat je de definitie van een lening anders kunt lezen, maar wel dat je het in de juiste context moet plaatsen.
pi_103163520
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 21:05 schreef GizartFRL het volgende:

- Auto van 5 jaar oud: 35% van de levensduur verstreken, onderhoud neemt fors toe, zuinigere modellen op de markt voor minder geld, parkeren/rijden wordt elk jaar fors duurder.

- Huis van 5 jaar oud: 3% van de levensduur verstreken, onderhoud niet noemenswaardig, nieuwbouw wordt steeds duurder, vaste parkeerplek die al bij de prijs inbegrepen was, gebruik wordt elk jaar goedkoper t.o.v. van huren.
pi_103163745
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 21:05 schreef GizartFRL het volgende:

Dit is de vergelijking die gemaakt word buiten de oldtimer, verbeteringen, MRB vrije, hotrods. ;)
Wat mij betreft is er geen vaste formule, maar de prijs van een huis is van veel meer dingen afhankelijk. Zeker na nieuwbouw, zoals gebiedsontwikkeling maar ook zit er vermoedelijk iets van een risicopremie om het huis bewoonbaar te maken na oplevering (met gebreken).
  zondag 16 oktober 2011 @ 21:20:10 #21
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_103163892
quote:

[..]

Ok, dus als ik morgen een lening afsluit en daar een nieuwe auto voor koop mag ik de rente van die lening ook van mijn belasting aftrekken?
En als ik morgen een lening van 800 euro afsluit om een nieuwe TV van te kopen ( :') ) dan moet die TV als onderpand dienen? En dan moet ik een procent van het aankoopbedrag in de NationaleLeningGarantie storten? En dan na 30 jaar moet de TV-lening afbetaald zijn of moet de lening worden overgesloten?

Of zou een hypotheek toch niet "gewoon een lening" zijn? Zou dat ook de reden zijn misschien dat we er een compleet ander woord voor hebben?
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  zondag 16 oktober 2011 @ 21:25:28 #22
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103164197
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 21:20 schreef Whuzz het volgende:

Of zou een hypotheek toch niet "gewoon een lening" zijn? Zou dat ook de reden zijn misschien dat we er een compleet ander woord voor hebben?
Drogreden :7
  zondag 16 oktober 2011 @ 21:28:31 #23
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103164379
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  zondag 16 oktober 2011 @ 21:28:43 #24
1986 Jane
pi_103164392
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 21:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik probeerde de hand alleen in eigen boezem te steken, omdat deze discussie weer is losgebarsten door iets dat ik zei. Maar dat ging dus over de leningen.
Sorry, ik zal het nooit meer doen. B-)

Er zij hier een paar mensen, van beide zijden, die alleen maar drammen. Meer genuanceerde meningen worden ook gelijk aangegrepen om te drammen en de schrijvers ervan direct in het ene of het andere kamp geduwd.
Vermoeiend.
pi_103164517
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2011 21:28 schreef Jane het volgende:
Vermoeiend.
Vermoeiend zijn zij die constant een huis proberen te vergelijken met een auto. Of een hypotheek met een lening op een auto.
  zondag 16 oktober 2011 @ 21:30:57 #26
1986 Jane
pi_103164536
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 21:20 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Ok, dus als ik morgen een lening afsluit en daar een nieuwe auto voor koop mag ik de rente van die lening ook van mijn belasting aftrekken?
En als ik morgen een lening van 800 euro afsluit om een nieuwe TV van te kopen ( :') ) dan moet die TV als onderpand dienen? En dan moet ik een procent van het aankoopbedrag in de NationaleLeningGarantie storten? En dan na 30 jaar moet de TV-lening afbetaald zijn of moet de lening worden overgesloten?

Oké, ga gewoon ff terug naar het vorige topic en kijk ff wat ik nou eigenlijk gezegd heb.
  zondag 16 oktober 2011 @ 21:33:59 #27
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103164749
Het Parool: Tijdbom huizenmarkt: golf verkopen dreigt

Enkele citaten:
quote:
Momenteel zijn er bij tweehonderdduizend woningen betalingsproblemen, waarvan tien procent ernstig is.
quote:
De komende maanden zullen veel banken op grond van Europese regels moeten kiezen: de hypothecaire leningen waarvoor deze huizen als onderpand dienen, geheel of gedeeltelijk afschrijven of de woningen laten veilen.
Leuk dat afschrijven. Betekent dit dat wanbetalen lonend wordt?
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_103164862
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 21:33 schreef droom_econoom8 het volgende:

Het betekend voornamelijk dat je 1 a 2 deeltjes van dit topic achterloopt.
  zondag 16 oktober 2011 @ 21:38:12 #29
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103165029
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 21:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het betekend voornamelijk dat je 1 a 2 deeltjes van dit topic achterloopt.
Ik neem aan dat dat "ja" betekent.
pi_103165097
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 21:38 schreef droom_econoom8 het volgende:
Ik neem aan dat dat "ja" betekent.
Dat neem ik nu ook blind aan. :D
  zondag 16 oktober 2011 @ 21:40:38 #31
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_103165204
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2011 21:30 schreef Jane het volgende:

[..]

Oké, ga gewoon ff terug naar het vorige topic en kijk ff wat ik nou eigenlijk gezegd heb.
Volgens mij quotte ik al wat je eigenlijk zei. Letterlijk :) ;)
pi_103165599
quote:

Afschrijven is niet hetzelfde als kwijtschelden. Afschrijven is een boekhoudkundige term voor het laten afnemen van het bedrag in de presentatie van je leningen. Het gaat hier om de reëele waarde van de leningen die je hebt uitstaan. Het in de boeken laten staan van een bedrag waarvan je denkt dat je het niet kan incasseren is onjuist boekhouden of fraude.

Wanneer je later denkt of later blijkt dat het deel alsnog geIncasseerd kan worden, kan je dit gewoon als een incidentele bate opnemen. Wat je op de balans hebt staan aan leningen is dus zeker niet hetzelfde als de leningen die je hebt uitstaan. Ook na het afschrijven zal de bank nog proberen de lening te incasseren, het verwacht alleen niet dat het in zijn geheel zal lukken.
  zondag 16 oktober 2011 @ 21:53:39 #33
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103165946
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 21:47 schreef snabbi het volgende:

[..]

Afschrijven is niet hetzelfde als kwijtschelden. Afschrijven is een boekhoudkundige term voor het laten afnemen van het bedrag in de presentatie van je leningen. Het gaat hier om de reëele waarde van de leningen die je hebt uitstaan. Het in de boeken laten staan van een bedrag waarvan je denkt dat je het niet kan incasseren is onjuist boekhouden of fraude.

Wanneer je later denkt of later blijkt dat het deel alsnog geIncasseerd kan worden, kan je dit gewoon als een incidentele bate opnemen. Wat je op de balans hebt staan aan leningen is dus zeker niet hetzelfde als de leningen die je hebt uitstaan. Ook na het afschrijven zal de bank nog proberen de lening te incasseren, het verwacht alleen niet dat het in zijn geheel zal lukken.
Dank je.

Maar als er niet geveild gaat worden, wat is dan nog de prikkel voor de huizenbezitter om te betalen...

En is dat afschrijven wel feng shui? ;)
pi_103166033
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 21:53 schreef droom_econoom8 het volgende:
Maar als er niet geveild gaat worden, wat is dan nog de prikkel voor de huizenbezitter om te betalen...
Als je huurt wordt de woning ook niet geveild als je niet betaald. En toch is er een prikkel om wel te betalen....
  zondag 16 oktober 2011 @ 21:56:26 #35
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103166096
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 21:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als je huurt wordt de woning ook niet geveild als je niet betaald. En toch is er een prikkel om wel te betalen....
In de huursector kunnen wanbetalers op straat worden gezet.
pi_103166237
quote:

Wanbetalen is altijd al 'lonend' geweest. Als je het maar gek genoeg maakt komt er altijd wel een moment dat je (een gedeelte van) je schuld krijgt kwijtgescholden. En daar betaal je met zijn allen de rekening voor, net zoals voor winkeldiefstal of bedrijven die dingen 'gratis' weggeven aan de klanten.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_103166360
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 21:56 schreef droom_econoom8 het volgende:
In de huursector kunnen wanbetalers op straat worden gezet.
In de koopsector ook. Feit is dat er legio andere mogelijkheden openstaan alvorens tot veiling over te gaan. (Beslag op de inboedel en/of loonbeslag).

Lukt niets, dan kun je als bank zijnde als laatste redmiddel de woning verkopen en hopen dat je het restant ooit nog terug kunt vorderen.
pi_103166442
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 21:53 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Dank je.

En is dat afschrijven wel feng shui? ;)
Uiteindelijk ligt het gewoon aan de situatie natuurlijk. Een bank kan ook gewoon een rechtzaak beginnen en bij winst beslag laten leggen op je inkomen bijvoorbeeld. Meestal kiezen ze eerst voor de veiling omdat je op deze wijze gelijk een groot bedrag binnen krijgt. Dit blijft echter de keuze van de bank zelf.

Oh en aangezien afschrijven gewoon als verlies gepresenteerd wordt in de resultatenrekening zou ik niet weten waarom ze graag willen afschrijven.
pi_103167012
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 22:01 schreef snabbi het volgende:
Uiteindelijk ligt het gewoon aan de situatie natuurlijk. Een bank kan ook gewoon een rechtzaak beginnen en bij winst beslag laten leggen op je inkomen bijvoorbeeld. Meestal kiezen ze eerst voor de veiling omdat je op deze wijze gelijk een groot bedrag binnen krijgt. Dit blijft echter de keuze van de bank zelf.
Onzin. Een veiling is de laatste optie voor een bank. De restschuld is veel moeilijker te innen als het voor de schuldenaar toch geen reet meer uitmaakt. Die laat je dus zo lang mogelijk wonen in het onderpand. Bovendien levert een veiling ook veel werk op voor een bank, dus daar zitten ze ook niet op te wachten.
  zondag 16 oktober 2011 @ 22:12:17 #40
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103167106
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 22:01 schreef snabbi het volgende:

[..]

Oh en aangezien afschrijven gewoon als verlies gepresenteerd wordt in de resultatenrekening zou ik niet weten waarom ze graag willen afschrijven.
Dan citeer ik nogmaals het artikel uit Het Parool:

quote:
Momenteel zijn er bij tweehonderdduizend woningen betalingsproblemen, waarvan tien procent ernstig is.
Ik mag aannemen, dat er in de meerderheid van deze gevallen, iets met dat inkomen aan de hand is. Of loonbeslag dan effectief is, is dan de vraag.

Of nog een citaat uit Het Parool:

quote:
Deze huizen worden nog niet executoriaal geveild, omdat de banken vrezen voor hun imago en niet bereid zijn vijftigduizend euro per geval af te schrijven, het gemiddelde verlies bij een gedwongen verkoop ter veiling.
Ah, als de bank 50.000 euro dreigt te verliezen... is er wellicht onderhandelingsruimte. Zeker als die mensen zich verenigen...
pi_103169819
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 22:12 schreef droom_econoom8 het volgende:
Ik mag aannemen, dat er in de meerderheid van deze gevallen, iets met dat inkomen aan de hand is. Of loonbeslag dan effectief is, is dan de vraag.
Loonbeslag is over het algemeen zeer effectief... De schuldenaar wordt dan teruggezet naar 90% bijstandsniveau, de rest is voor de deurwaarder.
pi_103171322
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 22:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Onzin. Een veiling is de laatste optie voor een bank. De restschuld is veel moeilijker te innen als het voor de schuldenaar toch geen reet meer uitmaakt. Die laat je dus zo lang mogelijk wonen in het onderpand. Bovendien levert een veiling ook veel werk op voor een bank, dus daar zitten ze ook niet op te wachten.
Het leest idd wat onhandig.
Ik wil overigens ook niet stellen dat de bank gelijk de stap naar de rechter maakt. Voor veel mensen die in de problemen zijn gekomen met de betalingen, zijn ook de redenen daarvoor bekend bij de bank. De procedure is kostbaar en daarom kan de bank ook afwegen of deze optie zinnig is of niet.
pi_103172586
Nou let voortaan maar op wat je zegt in een willekeurig huizenmarkttopic, want sommigen zijn echt van God los...:

[FP] Moderaties: vragen, klachten en andere opmerkingen
  maandag 17 oktober 2011 @ 00:06:16 #44
1986 Jane
pi_103173216
Ik begreep van de week bij "Uitstel van executie" dat je zelfs gewoon anderhalf jaar niet kunt betalen voordat de bank besluit te gaan veilen. Ik vind dat best coulant idd.

http://www.rtl.nl/xl/#/u/54c0e487-45b6-3817-a78a-04620c84714a/
pi_103173504
quote:
2s.gif Op maandag 17 oktober 2011 00:06 schreef Jane het volgende:
Ik begreep van de week bij "Uitstel van executie" dat je zelfs gewoon anderhalf jaar niet kunt betalen voordat de bank besluit te gaan veilen. Ik vind dat best coulant idd.
Klopt. Als huurder sta je binnen 6 maanden op straat (en kun je ook nergens meer terecht) als koper duurt het allemaal veel langer en kun je altijd nog gaan huren.
  maandag 17 oktober 2011 @ 00:18:35 #46
1986 Jane
pi_103173716
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 00:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Klopt. Als huurder sta je binnen 6 maanden op straat (en kun je ook nergens meer terecht) als koper duurt het allemaal veel langer en kun je altijd nog gaan huren.
Je zit hier toch geen oproep te doen om allemaal je hypotheek maar niet meer te betalen, he? :P

Ik vind het eigenlijk altijd vrij stom om je huis niet te betalen, of het nou om de huur of de hypotheek gaat. Ik eet nog liever droog brood.
pi_103173874
quote:
2s.gif Op maandag 17 oktober 2011 00:18 schreef Jane het volgende:
Je zit hier toch geen oproep te doen om allemaal je hypotheek maar niet meer te betalen, he? :P
Nee. Zowel huur als hypotheek moet je gewoon als eerste betalen, de rest komt later. Ik gaf alleen maar even aan dat de zo bejubelde vrijheid van het huren tevens een (onbekende) donkere kant heeft.
  maandag 17 oktober 2011 @ 00:32:38 #48
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_103174289
x

[ Bericht 100% gewijzigd door michaelmoore op 17-10-2011 00:33:18 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 17 oktober 2011 @ 07:54:44 #49
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103177920
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 22:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En als de bank langer wacht, is die 50.000 euro 80.000 euro geworden, en die 20.000 gevallen 30.000 gevallen. Dan is de schadepost van 1 miljard al (zeg) 2.4 miljard. Langzaamaan zal ook bij die banken doordringen dat de prijsdaling doorzet en het niet meer via de "Greater Fool Theory" wordt rechtgetrokken. En dan zullen ze toch echt moeten gaan beginnen met uitzettingen en veilingen.
En wat hun "imago" betreft: willen ze even aan de wel-betalende klanten uitleggen waarom wanbetalers niet worden aangepakt?

quote:
2s.gif Op maandag 17 oktober 2011 00:18 schreef Jane het volgende:
Ik vind het eigenlijk altijd vrij stom om je huis niet te betalen, of het nou om de huur of de hypotheek gaat. Ik eet nog liever droog brood.
Prioriteiten... In veel gevallen gaat roken en "de kroeg" voor de huur/hypotheek...
censuur :O
pi_103178150
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 07:54 schreef RemcoDelft het volgende:

En als de bank langer wacht, is die 50.000 euro 80.000 euro geworden, en die 20.000 gevallen 30.000 gevallen.

Het kan net zo goed dat we een inflatiegolf gaan krijgen en die -50.000 euro zomaar + 50.000 euro wordt. Alles maar in het meest negatieve met nog meer assumpties uitleggen en maar blijven hopen dat de prijzen zoveel dalen dat je voor een appel en een ei een woning kan kopen. :')
pi_103178154
quote:
2s.gif Op maandag 17 oktober 2011 00:06 schreef Jane het volgende:

http://www.rtl.nl/xl/#/u/54c0e487-45b6-3817-a78a-04620c84714a/
Een hypotheekhouder hoeft ook niet te veilen, ze hebben het recht.
In de praktijk zijn de meeste veilingen fraudegevallen (dat is ook waar banken het meest het schip mee ingaan; vroegah werden de documenten niet zo best getoetst, en daar hebben een aantal niet zo frisse jongens aardig op ingespeeld), en gevallen waarbij de hypotheekgever simpelweg geen kant op wil.

In normale gevallen is een executieveiling noch voor de hypotheekgever, noch voor de -nemer in hun belang. Dus wordt er zo lang mogelijk gezocht naar een oplossing die weliswaar pijnlijk is, maar die wel het beste alternatief is, en dat is vaak een geleidelijke.
En vaak deels ook een compromis. Uiteindelijk is het wat het is, als je in gesprek blijft is het gewoon een zakelijke transactie. Maar daar hebben mensen zelf dus erg veel invloed op.

In geval van fraude of totale weigering, zal iemand gewoon met een restschuld en een stickertje blijven zitten. En terecht me dunkt. We hebben geen 'jingle mail' zoals in de USA.
pi_103178169
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 07:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En als de bank langer wacht, is die 50.000 euro 80.000 euro geworden, en die 20.000 gevallen 30.000 gevallen. Dan is de schadepost van 1 miljard al (zeg) 2.4 miljard. Langzaamaan zal ook bij die banken doordringen dat de prijsdaling doorzet en het niet meer via de "Greater Fool Theory" wordt rechtgetrokken. En dan zullen ze toch echt moeten gaan beginnen met uitzettingen en veilingen.
En wat hun "imago" betreft: willen ze even aan de wel-betalende klanten uitleggen waarom wanbetalers niet worden aangepakt?

Overigens heb je er kennelijk niet zo veel ervaring mee. Veiling gescheidt in de staat waarin het onroerend goed verkeerd. Uitzetting is altijid voor rekening en vooral risico voor de koper.
pi_103178197
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 08:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het kan net zo goed dat we een inflatiegolf gaan krijgen en die -50.000 euro zomaar + 50.000 euro wordt. Alles maar in het meest negatieve met nog meer assumpties uitleggen en maar blijven hopen dat de prijzen zoveel dalen dat je voor een appel en een ei een woning kan kopen. :')
Daarnaast weet iedereen dat we in 2012 doodgaan, dat wordt namelijk geroepen en dus is het waar.
  maandag 17 oktober 2011 @ 09:04:04 #54
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103178617
quote:

[..]

Ja, en als we morgen een goudader vinden zijn we allemaal rijk :+
Wat denk je zelf, dat huizenprijzen volgend jaar hoger of [/i]lager[/i] zijn? Precies! En dat weet die bank ook.

quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 08:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Overigens heb je er kennelijk niet zo veel ervaring mee. Veiling gescheidt in de staat waarin het onroerend goed verkeerd. Uitzetting is altijid voor rekening en vooral risico voor de koper.
Dat heeft werkelijk niets te maken met wat ik schreef...
Ik las trouwens (het Parool) dat banken nu ook al gras maaien en likjes verf geven, om "de staat waarin het verkeerd" maar wat op te krikken. ;( ;(
pi_103178859
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 09:04 schreef RemcoDelft het volgende:

Ja, en als we morgen een goudader vinden zijn we allemaal rijk :+
Wat denk je zelf, dat huizenprijzen volgend jaar hoger of [/i]lager[/i] zijn? Precies! En dat weet die bank ook.

Ik denk zelf dat we binnen nu en een jaar of 3 een flnke inflatiegolf gan krijgen om de schulden op die manier op te laten lossen. Ongeveer hetzelfde wat in de jaren 80 gebeurd is. Dus ja de prijzen kunnen nog wel even omlaag, maar daarna is de enige weg weer omhoog. Aangezien het huidige economische systeem alleen maar kan bestaan bij gratie van groei. Als er geen groei meer zal zijn zal het hele systeem in elkaar donderen.
pi_103178874
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 09:04 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat heeft werkelijk niets te maken met wat ik schreef...
Ik las trouwens (het Parool) dat banken nu ook al gras maaien en likjes verf geven, om "de staat waarin het verkeerd" maar wat op te krikken. ;( ;(
"Dan zullen ze moeten gaan beginnen met uitzettingen" schreef je.
Wat mankeert er aan mijn vermogen Nederlands te lezen?

Ik begrijp trouwens je probleem met het vermeende dat banken nu ook al gras maaien en likjes verf geven, om "de staat waarin het verkeerd" -ik hoop dat ze dat met een 't' geschreven hebben- "maar wat op te krikken".
Wat voor onrecht wordt je hiermee aangedaan?

Als je het Paroolartikel toch zo goed leest, kun je me svp aangeven wat exact die Europese regel is die banken verplicht tot executeren of afschrijven?
  maandag 17 oktober 2011 @ 09:24:07 #57
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103178962
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 09:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik begrijp trouwens je probleem met het vermeende dat banken nu ook al gras maaien en likjes verf geven, om "de staat waarin het verkeerd" -ik hoop dat ze dat met een 't' geschreven hebben- "maar wat op te krikken".
Taalgrapje vrij naar alle MP-verkopers die "verkeerd in goede staat" schrijven. Ik ga er niet vanuit dat mensen die de bank niet betalen, hun kozijnen nog elke 2 jaar schilderen.

quote:
Wat voor onrecht wordt je hiermee aangedaan?
Mij? Jij beweerde dat het zo verkocht wordt, in de huidige staat.

quote:
Als je het Paroolartikel toch zo goed leest, kun je me svp aangeven wat exact die Europese regel is die banken verplicht tot executeren of afschrijven?
Waarom zou dat vanuit de EU moeten komen? Ik verwacht dat banken zullen stoppen met pappen-en-nathouden, waarom zou je probleemklanten jarenlang de hand boven het hoofd houden als het verlies alleen maar toeneemt?
pi_103179145
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 09:24 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Taalgrapje vrij naar alle MP-verkopers die "verkeerd in goede staat" schrijven. Ik ga er niet vanuit dat mensen die de bank niet betalen, hun kozijnen nog elke 2 jaar schilderen.
Als ze snugger zijn wel. Beperkt hun restschuld. Als ze goodwill tonen laat de bank het loonbeslag een beetje vieren, etc. Goodwill bevordert een betere oplossing (of: een minder slechte oplossing) voor ze.

quote:
Mij? Jij beweerde dat het zo verkocht wordt, in de huidige staat.

Ja, pak er eens wat veilingvoorwaarden bij. Banken zetten niet uit, je koopt het en dan gok je dat de mensen eruit zijn. Zoniet, mag jij naar de rechter om die mensen eruit te zetten, in de hoop dat ze in de tussentijd niet alles kort en klein geslagen hebben. Er is wel een goede reden waarom panden op een executieveiling met korting verkocht worden, hoor....

quote:
Waarom zou dat vanuit de EU moeten komen? Ik verwacht dat banken zullen stoppen met pappen-en-nathouden, waarom zou je probleemklanten jarenlang de hand boven het hoofd houden als het verlies alleen maar toeneemt?
Zie het Parool artikel. Daar wordt verwezen naar de mysterieuze EU wetgeving, waarvan niemand weet hoe die in het oorspronelijke ANP artikel terecht is gekomen, en waarvan bij mijn weten niemand naam en toenaam kan noemen. Ik weet graag waar we het over hebben als dat een tsunami van uitzettingen en afboekingen tot gevolg heeft....

Ik verwacht dat banken doen wat het meest efficient op termijn is. En da's inderdaad pappen en nathouden.
pi_103179146
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 23:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nou let voortaan maar op wat je zegt in een willekeurig huizenmarkttopic, want sommigen zijn echt van God los...:

[FP] Moderaties: vragen, klachten en andere opmerkingen
Je doet je avatar weer eens eer aan :D
  maandag 17 oktober 2011 @ 09:35:28 #60
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_103179190
quote:

[..]

Als er een inflatiegolf komt dan daalt de waarde van vastgoed eerst erg hard voordat het met de inflatie mee gaat stijgen hoor..

Inflatiegolf = hoge rente = financieerbaarheid van drie keer niks = crashende markt. Zie ook jaren 80.

Banken moeten overigens op een gegeven moment gaan afschrijven op hun balans omdat in het geval van een hypotheek bij wanbetalende hypotheeknemers het achterliggende onderpand de waarde van de hypotheek vertegenwoordigd. Als er 20.000 wanbetalende hypotheeknemers zijn met een gemiddelde hypotheekschuld van 2,5 ton en een gemiddelde executiewaarde van 2 ton dan zal de bank moeten afschrijven op zijn balans. Ze hebben namelijk voor 5 miljard op hun balans staan (10.000*2,5 ton) waar de reeele waarde nog maar 4 miljard is (20.000*2 ton).

Ze schrijven de hypotheek niet af in de zin van "en nu zijn jullie je schuld kwijt lieve kopers" maar ze schrijven hem af op hun eigen balans.

Potentieel overigens een enorm probleem want momenteel zou er eigenlijk nog vrijwel niemand in de problemen moeten zijn. Ik bedoel, hoe veel mensen zijn er nu helemaal hun baan kwijt en hoe veel zijn de prijzen nu helemaal gezakt?
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_103179261
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 09:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Ik verwacht dat banken doen wat het meest efficient op termijn is. En da's inderdaad pappen en nathouden.
De komende jaren gaat men dus leren hoe je efficient kan pappen en nathouden... en op grote schaal natuurlijk :D

Maar euh... er moet toch ook nog wat verdient worden? Dat wordt ook pappen en nathouden voor de aandeelhouders :')
pi_103179307
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 09:35 schreef Hanoying het volgende:

Potentieel overigens een enorm probleem want momenteel zou er eigenlijk nog vrijwel niemand in de problemen moeten zijn. Ik bedoel, hoe veel mensen zijn er nu helemaal hun baan kwijt en hoe veel zijn de prijzen nu helemaal gezakt?
Dino weet hoe je dat oplost... door te pappen en nathouden... iets waar de banken al reeds jarenlange ervaring mee hebben. "Het duurt toch allemaal wat langer dan gedacht!" :|W :D
  maandag 17 oktober 2011 @ 09:44:07 #63
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103179392
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 09:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik verwacht dat banken doen wat het meest efficient op korte termijn is. En da's inderdaad pappen en nathouden.
Zo dan, gefixt! En als de bonussen binnen zijn en de boel opnieuw instort, gewoon weer aankloppen bij de Staat voor geld.
pi_103179419
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 09:35 schreef Hanoying het volgende:

Inflatiegolf = hoge rente = financieerbaarheid van drie keer niks = crashende markt. Zie ook jaren 80.

Banken moeten overigens op een gegeven moment gaan afschrijven op hun balans omdat in het geval van een hypotheek bij wanbetalende hypotheeknemers het achterliggende onderpand de waarde van de hypotheek vertegenwoordigd.
Hoe hebben banken dan ooit de jaren 80 overleefd?
  maandag 17 oktober 2011 @ 09:52:16 #65
324665 meth77
to do or not to do
pi_103179560
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 09:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

toen moest iedereen eigen geld hebben dus kon je nooit 100% lenen
hooguit 90% % van de taxatiewaarde bij gedwongen verkoop

en de jaren ervoor was de markt fors omhoog gekacheld

[ Bericht 5% gewijzigd door meth77 op 17-10-2011 10:09:11 ]
  maandag 17 oktober 2011 @ 09:53:57 #66
194833 Hanoying
pi_103179602
quote:

[..]

Er zijn er ook heel wat omgevallen.

Hier een fantastische samenvatting van het "hoe en waarom" van de jaren 80 crisis inclusief de hele aanloop ernaar toe:

http://www.luxetveritas.nl/blog/?p=802
pi_103179603
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 09:52 schreef meth77 het volgende:

[..]

toen moest iedereen eigen geld hebben dus kon je nooit 100% lenen
hooguit 90% % van de taxatiewaarde bij gedwongen verkoop
Maar als je in 1978 op de toenmalige top gekocht hebt en de huizenprijzen zijn toen met 35% gezakt zaten banken nog altijd op -25% verlies bij gedwongen verkopen.
pi_103179695
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 09:53 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Er zijn er ook heel wat omgevallen.

Hier een fantastische samenvatting van het "hoe en waarom" van de jaren 80 crisis inclusief de hele aanloop ernaar toe:

http://www.luxetveritas.nl/blog/?p=802
Ja, de Tilburgse en Slavenburg. Allebei fraude.
pi_103179733
quote:

[..]

Omdat het overgrote deel van de mensen gewoon hun lasten kunnen betalen, en dat ook doen. En omdat in de marge die banken maken rekening wordt gehouden met een deel insolventierisico.

Maar dat was eigenlijk een schot voor open doel....
pi_103179770
Overigens heeft Hanoying wel een punt.
De meest traditioneel meest bepalende factoren zijn
- werkloosheid (cq. arbeidszekerheid)
- rente
en op lange lange termijn
- demografie

En nu volgen een stapeltje posts dat de werkloosheid inmens wordt, en de rente vertigvoudigt, en dan een stapelje posts dat dat nogal mee zal vallen, en zo komen al die deeltjes vol.

Misschien moet je dit wel samenvatten in:
- ben je een optimist
- ben je een pessimist
?
  maandag 17 oktober 2011 @ 10:02:16 #71
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103179815
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 08:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Een hypotheekhouder hoeft ook niet te veilen, ze hebben het recht.
In de praktijk zijn de meeste veilingen fraudegevallen (dat is ook waar banken het meest het schip mee ingaan; vroegah werden de documenten niet zo best getoetst, en daar hebben een aantal niet zo frisse jongens aardig op ingespeeld), en gevallen waarbij de hypotheekgever simpelweg geen kant op wil.

In normale gevallen is een executieveiling noch voor de hypotheekgever, noch voor de -nemer in hun belang. Dus wordt er zo lang mogelijk gezocht naar een oplossing die weliswaar pijnlijk is, maar die wel het beste alternatief is, en dat is vaak een geleidelijke.
En vaak deels ook een compromis. Uiteindelijk is het wat het is, als je in gesprek blijft is het gewoon een zakelijke transactie. Maar daar hebben mensen zelf dus erg veel invloed op.

In geval van fraude of totale weigering, zal iemand gewoon met een restschuld en een stickertje blijven zitten. En terecht me dunkt. We hebben geen 'jingle mail' zoals in de USA.
Dat laat een bank dan twee opties:

• Veilen: De bank leidt 50k verlies en de klant heeft een forse restschuld
• Er samen uit komen. Dus onderhandelen.

Aangezien die klant toch al in de shit zit, heeft die t.a.v. deze onderhandeling een prettige positie: Hij weet dat de bank's enige alternatief een fors verlies is.

Maar nu het speelveld van de bank: Wat nou als iedere huizenbezitter tegenslag gaat aanwenden om flink met de bank te onderhandelen? Dat gaat banken miljarden kosten. Als klanten ff tussen twee banen inzitten, gaan ze gelijk heronderhandelen over hun hypotheekschuld.

De enige manier waarop banken dat kunnen voorkomen, is door veel huizen te laten veilen. Zonder die stok achter de deur hebben banken geen onderhandelingspositie.

Het zou me dan niet verbazen, als veel van die huizen uit het artikel het Het Parool daadwerkelijk op de veiling zouden belanden.
  maandag 17 oktober 2011 @ 10:02:35 #72
194833 Hanoying
pi_103179822
Deze samenvatting uit het stuk is overigens echt een prachtige:

quote:
De crisis van ’79 werd veroorzaakt door een samenloop van verschillende factoren. Looninflatie en het fiscale regime maakten schuldfinanciering aantrekkelijker; het afschaffen van de kredietbeheersing zorgde ervoor dat meer krediet beschikbaar kwam; de overheid gaf in toenemende mate steun aan de koopsector door garanties, premies en fiscaal beleid; en de toenemende concurrentie op de hypotheekmarkt veroorzaakte een progressieve versoepeling van de hypotheekvoorwaarden.[22]

De bubbel eindigde als gevolg van de herinvoering van de kredietbeheersing door DNB in 1977/78 en het verhogen van de rentes in 1979. Vele (hypotheek)banken kwamen in de problemen en gingen failliet of moesten worden overgenomen. Een faillissementsgolf zorgde ervoor dat naar schatting 27.000 bedrijven moesten sluiten en ongeveer 150.000 werknemers hun baan verloren.[23]
Uit deze periode zouden lessen getrokken moeten zijn maar de eerste alinea is gewoon net zo juist voor de periode voor deze crash als hij was voor de crash van de jaren 80.
pi_103179933
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:02 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Dat laat een bank dan twee opties:

• Veilen: De bank leidt 50k verlies en de klant heeft een forse restschuld
• Er samen uit komen. Dus onderhandelen.

Aangezien die klant toch al in de shit zit, heeft die t.a.v. deze onderhandeling een prettige positie: Hij weet dat de bank's enige alternatief een fors verlies is.

Maar nu het speelveld van de bank: Wat nou als iedere huizenbezitter tegenslag gaat aanwenden om flink met de bank te onderhandelen? Dat gaat banken miljarden kosten. Als klanten ff tussen twee banen inzitten, gaan ze gelijk heronderhandelen over hun hypotheekschuld.

De enige manier waarop banken dat kunnen voorkomen, is door veel huizen te laten veilen. Zonder die stok achter de deur hebben banken geen onderhandelingspositie.

Het zou me dan niet verbazen, als veel van die huizen uit het artikel het Het Parool daadwerkelijk op de veiling zouden belanden.
Het zou me nogal verbazen als er klanten zijn die in bijzonder beheer zitten, en denken "goh, zit ik even in comfortabele positie".. "Loonbeslag, deurwaarders aan en in huis, de toko dreigt onder mijn kont uit verkocht te worden, dan mag ik het met de jongens die binnenkomen zonder kloppen proberen op te lossen, niet kunnen zorgen voor mijn gezin, financieel paria, niemand wil zaken met me doen, en oh ja, die gaat nog minstens 5 jaar formeel zo verder, constant schuldeiser die lopen te wroeten, en vervolgens heb ik informeel nog steeds de smet aan me hangen. Hmm, dat had ik veel eerder moeten doen, voelt wel zo comfortabel".

Komop :)

Even scheiden het helden-internet en de echte wereld.
  maandag 17 oktober 2011 @ 10:09:46 #74
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103180018
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:02 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Uit deze periode zouden lessen getrokken moeten zijn maar de eerste alinea is gewoon net zo juist voor de periode voor deze crash als hij was voor de crash van de jaren 80.
Echt zo ongelofelijk dat politici gewoon toestaan mogelijk maken dat de geschiedenis zich vrijwel exact herhaalt!
pi_103180044
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:09 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Echt zo ongelofelijk dat politici gewoon toestaan mogelijk maken dat de geschiedenis zich vrijwel exact herhaalt!
Dat dit kan in Nederland!
pi_103180202
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:02 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Ik vermoed dat jij eind jaren '70 zelf niet hebt meegemaakt, he :)
Met rente van 13% en een werkloosheid van minstens even veel.
Met een groot van de NL bevolking overtuigd dat de bom overmorgen ging vallen.

Kijk 'ns om je heen? Zie je het subtiele verschil?
  maandag 17 oktober 2011 @ 10:17:22 #77
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103180252
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als de aanloop in die tijd vrijwel hetzelfde was, kan je er donder op zeggen dat de rest van het verloop ook erg veel overeenkomsten gaat vertonen. Die rente/inflatie gaat wel stijgen, werkloosheid ook, en die "bom" kan je redelijk vergelijken met de ellende die de EU nu over ons uitstort.
pi_103180412
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:17 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als de aanloop in die tijd vrijwel hetzelfde was, kan je er donder op zeggen dat de rest van het verloop ook erg veel overeenkomsten gaat vertonen. Die rente/inflatie gaat wel stijgen, werkloosheid ook, en die "bom" kan je redelijk vergelijken met de ellende die de EU nu over ons uitstort.
kusje erop
pi_103180889
De oorzaak van bubble-vorming in de prijzen is excessieve kredietverlening door de banken en de gretigheid waarmee dit wordt afgenomen.
Eerst wordt gecheckt hoeveel je kan lenen, daarna ga je pas kijken naar een huis die je net kan kopen met die lening. Dus er wordt altijd tot de max geleend. Zeker 95% van de kopers is slecht geinformeed en neemt zelf weinig verantwoordelijhkheid in het verdiepen van de materie, in wat is duur wat is goedkoop. Kijk maar hoeveel hoogopgeleiden in woekerpolissen zijn getuind, zelfs mensen die economie hebben gestudeerd.

De ommekeer van de bubble is ook het moment dat banken hun kredietverstrekking gaan herzien.
  maandag 17 oktober 2011 @ 10:46:56 #80
194833 Hanoying
pi_103181112
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Die rente van 13 % was er eenmalig in 1981 en toen was de boel al lang en breed gecrashed natuurlijk, toen sloot er helemaal niemand meer een hypotheek af. In de aanloop naar de crash waren de rentes lager.

De werkloosheid was op zijn top 11 % en volgde niet geheel toevallig op datzelfde jaar. Eind jaren 70 was de werkloosheid amper 5 %.

De aanloop naar de huizenmarktcrash van eind jaren 70 is echter wel bijna één op één vergelijkbaar met de huidige periode, inclusief pavlov reacties van overheid, burgers en de kapitaalmarkt.

De enige reden om nu een huis te kopen is dat je nu je hypotheekrente nog lang vast kan zetten tegen een procent of 5,5. Je moet echter wel erg zeker van je zaak zijn en lange tijd gelukkig kunnen zijn met je huis want het zal lang duren voordat je je huis weer kwijt kan voor de prijs waarvoor je hem hebt aangeschaft. In de tussentijd moet je dus wel zorgen dat je niet in de categorie terecht komt die toevallig wel zijn baan kwijtraakt/scheidt/moet verhuizen/ziek wordt/trouwt/kinderen krijgt/etc. waardoor je je huis niet meer aan kan/wil houden want dan ben je de sjaak.

Ah, behalve Scorpie natuurlijk want in zijn wijk zijn de prijzen hard doorgestegen sinds hij een paar jaar geleden heeft. Oh en bij Whuzz ook.. en coolguy... en bijvlagenzinvol.

Ik ben benieuwd of er ook nog een Albert Heijnstein bij lurkt die zijn hypotheekrente in ~2005 voor 10 jaar vast heeft gezet. Die mag echt gaan zweten want die mag zometeen met een beetje pech een hypotheek met forse onderwaarde tegen een niet onderhandelbaar voorstel gaan oversluiten tegen de dan geldende rente. Die hoeft zijn baan niet te verliezen om in 2015 failliet te zijn..
pi_103181125
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Misschien moet je dit wel samenvatten in:
- ben je een optimist
- ben je een pessimist
?
Niet relevant... overdreven optimisme of pessimisme zijn ronduit schadelijk, het ligt eraan of je een realist bent. De realiteit is dat we met een enorme kredietzeepbel zit.. de toekomstige welvaart reeds geconsumeerd hebben en het nu tijd is om af te lossen.
pi_103181279
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:47 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Niet relevant... overdreven optimisme of pessimisme zijn ronduit schadelijk, het ligt eraan of je een realist bent. De realiteit is dat we met een enorme kredietzeepbel zit.. de toekomstige welvaart reeds geconsumeerd hebben en het nu tijd is om af te lossen.
Jij en ik hebben dan een ander beeld van de realiteit. Minder meer zei Ruding ooit.
pi_103181475
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:46 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Die rente van 13 % was er eenmalig in 1981 en toen was de boel al lang en breed gecrashed natuurlijk, toen sloot er helemaal niemand meer een hypotheek af. In de aanloop naar de crash waren de rentes lager.

De werkloosheid was op zijn top 11 % en volgde niet geheel toevallig op datzelfde jaar. Eind jaren 70 was de werkloosheid amper 5 %.

De aanloop naar de huizenmarktcrash van eind jaren 70 is echter wel bijna één op één vergelijkbaar met de huidige periode, inclusief pavlov reacties van overheid, burgers en de kapitaalmarkt.

De enige reden om nu een huis te kopen is dat je nu je hypotheekrente nog lang vast kan zetten tegen een procent of 5,5. Je moet echter wel erg zeker van je zaak zijn en lange tijd gelukkig kunnen zijn met je huis want het zal lang duren voordat je je huis weer kwijt kan voor de prijs waarvoor je hem hebt aangeschaft. In de tussentijd moet je dus wel zorgen dat je niet in de categorie terecht komt die toevallig wel zijn baan kwijtraakt/scheidt/moet verhuizen/ziek wordt/trouwt/kinderen krijgt/etc. waardoor je je huis niet meer aan kan/wil houden want dan ben je de sjaak.

Ah, behalve Scorpie natuurlijk want in zijn wijk zijn de prijzen hard doorgestegen sinds hij een paar jaar geleden heeft. Oh en bij Whuzz ook.. en coolguy... en bijvlagenzinvol.

Ik ben benieuwd of er ook nog een Albert Heijnstein bij lurkt die zijn hypotheekrente in ~2005 voor 10 jaar vast heeft gezet. Die mag echt gaan zweten want die mag zometeen met een beetje pech een hypotheek met forse onderwaarde tegen een niet onderhandelbaar voorstel gaan oversluiten tegen de dan geldende rente. Die hoeft zijn baan niet te verliezen om in 2015 failliet te zijn..
De enige reden om nu een huis te kopen is dezelfde als die altijd geweest is.

Dat je er prettig woont, dat je content bent met wat het kost, en dat je die kosten fixeert voor lange tijd, dat je er senang mee bent dat je er ook verantwoordelijk voor bent, dat het bij je levensfase en -instelling past.

Speculanten zijn van alle tijden, een decennium haussers, en nu een paar jaar baissers. De meeste mensen hebben echter geen zin in dat gegok. Niet omlaag, niet omhoog.

Dit soort verhalen heb ik gehoord:
eind jaren '70, medio jaren '80, begin jaren '90 (je vindt noooooooooooit een baan), begin jaren '00 (a new age of doom), 2008 (collapse), en die gaan elke vijf jaar wel weer opnieuw uitgevonden worden.

De wereld draait nog altijd. Mensen die gewoon hebben gedaan wat bij hun leven paste, en verder hun energie voor positieve dingen aan hebben gewend, leven ook nog altijd (en ws. lang en gelukkig).

Je praat geen onzin, maar je moet dingen ook niet overdrijven imho :)
De meest extreme scenario's optellen, en delen door twee :)
pi_103181646
quote:

Kamikazekopen is vooral een kwestie van optimistisch blijven en de realiteit ontkennen. Cognitieve dissonantie op en top ;)

quote:
Haha.... ja... die mensen konden 'nog net' kopen met een lage rente... de consumentenbond zal zich wel hard maken voor deze kamikazekopers... het is immers niet eerlijk als de rente omhoog gaat. Maakt de consumentenbond zich ook hard voor spaarders die al jarenlang genaaid worden? Que? Sparen... was dat? Oh ja... dat is uitgestelde consumptie.... jeweetz... eerst geld oppotten om iets te kopen in plaats van lenen... the horror :X
pi_103181730
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Jij en ik hebben dan een ander beeld van de realiteit. Minder meer zei Ruding ooit.
Tja... als ik de verzuurde praatjes van Marlies Pernot en andere wannabe verkopers op TV zie dan is de interpretatie van de realiteit aan een hoop variabelen onderhevig, vooral of je wel of niet tot aan je oren in de schulden zit schijnt een hoop verschil te maken :D
  maandag 17 oktober 2011 @ 11:09:47 #86
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103181802
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het zou me nogal verbazen als er klanten zijn die in bijzonder beheer zitten, en denken "goh, zit ik even in comfortabele positie".. "Loonbeslag, deurwaarders aan en in huis, de toko dreigt onder mijn kont uit verkocht te worden, dan mag ik het met de jongens die binnenkomen zonder kloppen proberen op te lossen, niet kunnen zorgen voor mijn gezin, financieel paria, niemand wil zaken met me doen, en oh ja, die gaat nog minstens 5 jaar formeel zo verder, constant schuldeiser die lopen te wroeten, en vervolgens heb ik informeel nog steeds de smet aan me hangen. Hmm, dat had ik veel eerder moeten doen, voelt wel zo comfortabel".

Komop :)

Even scheiden het helden-internet en de echte wereld.
Tuut tuut, mijn conclusie was dus dat banken uiteindelijk gaan veilen. Niks comfort dus.

Je noemt zelf de dreiging dat de toko verkocht gaat worden. Die dreiging moeten banken wel reëel houden.
  maandag 17 oktober 2011 @ 11:10:56 #87
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103181836
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:06 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Tja... als ik de verzuurde praatjes van Marlies Pernot en andere wannabe verkopers op TV zie dan is de interpretatie van de realiteit aan een hoop variabelen onderhevig, vooral of je wel of niet tot aan je oren in de schulden zit schijnt een hoop verschil te maken :D
Ach, tante Pernot heeft al sinds 2008 ongelijk. Maar dit soort mensen hoef je niet te overtuigen. Die sterven gewoon uit.
pi_103181839
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:06 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

En ik maar denken dat de mate van verzuurdheid empirisch vooral gerelateerd lijkt te zijn aan de mate waarin iemand zich 'achtergesteld' voelt bij..... nou ja.... alles en iedereen.....
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 11:12:36 #89
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_103181902
quote:

[..]

Prijzen hard doorgestegen in mijn wijk? Nee hoor. Prijzen zijn nagenoeg hetzelfde als toen ik mijn huis kocht?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_103181926
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[
De enige reden om nu een huis te kopen is dezelfde als die altijd geweest is.

Dat je er prettig woont, dat je content bent met wat het kost, en dat je die kosten fixeert voor lange tijd, dat je er senang mee bent dat je er ook verantwoordelijk voor bent, dat het bij je levensfase en -instelling past.
Ik ben het op dit punt volledig met je eens.

quote:
Speculanten zijn van alle tijden, een decennium haussers, en nu een paar jaar baissers. De meeste mensen hebben echter geen zin in dat gegok. Niet omlaag, niet omhoog.
Die mensen zouden nu dus zeker beter af zijn door te huren.

quote:
Dit soort verhalen heb ik gehoord:
eind jaren '70, medio jaren '80, begin jaren '90 (je vindt noooooooooooit een baan), begin jaren '00 (a new age of doom), 2008 (collapse), en die gaan elke vijf jaar wel weer opnieuw uitgevonden worden.
Ik denk dat de economische realiteit heden ten dage wel anders is, in de jaren 70 en 80 hadden we nog de nodige productieve sectoren in Nederland. Helaas hebben we de afgelopen 20 jaar enorm veel in de uitverkoop gezet, dit is volgens mij een fatale fout geweest welke deze crisis anders maakt dan voorgaande.

quote:
De wereld draait nog altijd. Mensen die gewoon hebben gedaan wat bij hun leven paste, en verder hun energie voor positieve dingen aan hebben gewend, leven ook nog altijd (en ws. lang en gelukkig).
Klinkt behoorlijk new age achtig... je hebt gelijk dat je niet bij de pakken neer moet gaan zitten maar enkel een positieve instelling gaat je geen welvaart opleveren. Door de uitverkoop van onze industrie en vooral veel op de pof te gaan leven is er structureel iets verandert. We zullen echt weer terug moeten naar een veel productievere economie om welvarend te blijven.

quote:
Je praat geen onzin, maar je moet dingen ook niet overdrijven imho :)
De meest extreme scenario's optellen, en delen door twee :)
Ik neem aan dat je daarmee doelt op het meest positieve en meest negatieve scenario :)
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 11:13:39 #91
16180 crew  CoolGuy
pi_103181936
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:03 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Kamikazekopen is vooral een kwestie van optimistisch blijven en de realiteit ontkennen. Cognitieve dissonantie op en top ;)

[..]

Haha.... ja... die mensen konden 'nog net' kopen met een lage rente... de consumentenbond zal zich wel hard maken voor deze kamikazekopers... het is immers niet eerlijk als de rente omhoog gaat. Maakt de consumentenbond zich ook hard voor spaarders die al jarenlang genaaid worden? Que? Sparen... was dat? Oh ja... dat is uitgestelde consumptie.... jeweetz... eerst geld oppotten om iets te kopen in plaats van lenen... the horror :X
Weer alle kopers in dit topic over 1 kammetje aan 't scheren Xeno? :')
pi_103181995
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Het is bijna onmogelijk, maar Xeno is wanhopiger dan de huizenverkopende partij van tegenwoordig :D
  maandag 17 oktober 2011 @ 11:15:29 #93
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103182000
Ah, de eerste cijfers van de stuiptrekking die de woningmarkt kreeg ten gevolge van het verlagen van de overdrachtsbelasting, zijn bekend: http://www.telegraaf.nl/d(...)_in_september__.html
pi_103182013
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

En ik maar denken dat de mate van verzuurdheid empirisch vooral gerelateerd lijkt te zijn aan de mate waarin iemand zich 'achtergesteld' voelt bij..... nou ja.... alles en iedereen.....
Ik voel mij niet achtergesteld hoor... ik ben er zelfs van overtuigd dat ik behoorlijk goed bedeeld ben :Y)

Op mijn beleggingshypotheek na dan :|W :P
pi_103182055
quote:

Nee hoor Basp1 is volgens mij goed bezig ;)
pi_103182072
quote:

[..]

Je hoeft me niet te geloven hoor, als ik zeg dat de daling bij mij minder hard gaat dan in andere delen van de randstad. De cijfers zeggen genoeg. Dat je die weigert te lezen is niet echt mijn probleem, of nee, beter gezegd; het is echt niet mijn probleem.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2011 11:18:08 ]
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 11:18:01 #97
16180 crew  CoolGuy
pi_103182092
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:16 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Nee hoor Basp1 is volgens mij goed bezig ;)
nee nee, jij haalt je stokpaardje CD weer van stal, als reactie op volgens mij hanoying die stelt dat bij scorpie, en bij mij, en bij whuzz de prijzen hard zijn doorgestegen. :')
pi_103182094
quote:
14s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je hoeft me niet te geloven hoor, als ik zeg dat de daling bij mij minder hard gaat dan in andere delen van de randstad. De cijfers zeggen genoeg. Dat je die weigert te lezen is niet echt mijn probleem.
Jij woont toch in Brabant?
pi_103182111
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:18 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Jij woont toch in Brabant?
Nope.
  maandag 17 oktober 2011 @ 11:19:29 #100
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103182135
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:18 schreef CoolGuy het volgende:

nee nee, jij haalt je stokpaardje CD weer van stal, als reactie op volgens mij hanoying die stelt dat bij scorpie, en bij mij, en bij whuzz de prijzen hard zijn doorgestegen. :')
Nou... ja... stokpaardje... ik wou gewoon even oude tijden doen herleven.
  maandag 17 oktober 2011 @ 11:20:53 #101
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103182187
quote:
14s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:18 schreef Scorpie het volgende:

Nope.
My bad...

Maar welke regio is volgens jou dan stabieler als andere regio's in de randstad? Van de regio Rotterdam kan ik me voorstellen dat het verandert in een zwart gat.
pi_103182252
quote:
14s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:20 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

My bad...

Maar welke regio is volgens jou dan stabieler als andere regio's in de randstad? Van de regio Rotterdam kan ik me voorstellen dat het verandert in een zwart gat.
Ik woon in een klein dorp in ongeveer het midden van de randstad, in het Groene Hart, waar er geen startersmarkt is en de woningnood vrij hoog is, en de vraag naar huizen redelijk constant blijft door aanwas van buitenaf, opgroeiende jeugd en relatief klein verloop van ouderen. De prijzen zijn de afgelopen jaren dan ook minder hard gedaald dan andere gebieden, en niet, zoals Hanoying ten onrechte stelt, dat ze gestegen zouden zijn en dat ik die claim zou maken.

Uitzondernig daarop zijn de kapitale woonboerderijen die voor meer dan een miljoen te koop staan, die lopen voor geen meter.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2011 11:23:43 ]
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 11:24:38 #103
16180 crew  CoolGuy
pi_103182304
quote:
10s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:19 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Nou... ja... stokpaardje... ik wou gewoon even oude tijden doen herleven.
Dan moet je gewoon weer onder je account Xeno gaan posten, dán doe je oude tijden herleven.
  maandag 17 oktober 2011 @ 11:32:24 #104
194833 Hanoying
pi_103182570
quote:

[..]

Er zijn anders meer mensen waarvan de rentevaste periode in de komende paar jaar afloopt dan je zou denken hoor en je kan echt keihard de sjaak zijn als je in 2014 of 2015 je rentevaste periode mag verlengen, zeker als je gekocht hebt op de bubble.

Als je morgen koopt en je hypotheekrente voor 20 of 30 jaar vastzet dan kan je in ieder geval de storm uitzitten en inflateer je jezelf er wel weer een keer uit. Maar als je over een paar jaar wel moet verlengen terwijl je toch al onderwaarde hebt.... ouch.... Daar kan je dus helemaal kapot aan gaan als de rente wel stijgt tot de niveau's die gezien het verleden (lees voor de gein eens de link van mijn eerdere post) te verwachten zijn voor de komende periode. Lekker krom liggen voor je onverkoopbare dertien-in-dozijn tussenwoning..
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 11:35:10 #105
16180 crew  CoolGuy
pi_103182679
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:32 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Er zijn anders meer mensen waarvan de rentevaste periode in de komende paar jaar afloopt dan je zou denken hoor en je kan echt keihard de sjaak zijn als je in 2014 of 2015 je rentevaste periode mag verlengen, zeker als je gekocht hebt op de bubble.

Als je morgen koopt en je hypotheekrente voor 20 of 30 jaar vastzet dan kan je in ieder geval de storm uitzitten en inflateer je jezelf er wel weer een keer uit. Maar als je over een paar jaar wel moet verlengen terwijl je toch al onderwaarde hebt.... ouch.... Daar kan je dus helemaal kapot aan gaan als de rente wel stijgt tot de niveau's die gezien het verleden (lees voor de gein eens de link van mijn eerdere post) te verwachten zijn voor de komende periode. Lekker krom liggen voor je onverkoopbare dertien-in-dozijn tussenwoning..
Leuk verhaaltje, maar jij stelde dat bij scorpie, whuzz en ook bij mij de prijzen alleen maar gestegen zouden zijn. Ik heb dat niet beweerd, dat doe jij wel, en dáár reageerde ik op.
  maandag 17 oktober 2011 @ 11:37:40 #106
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103182768
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dan moet je gewoon weer onder je account Xeno gaan posten, dán doe je oude tijden herleven.
Ik ben geen kloon van xeno :)

Volgens mij heeft hij nog steeds een ban en werkt zijn iPhone niet vanonder de brug waar hij woont :P
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 11:39:14 #107
16180 crew  CoolGuy
pi_103182837
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:37 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik ben geen kloon van xeno :)

Volgens mij heeft hij nog steeds een ban en werkt zijn iPhone niet vanonder de brug waar hij woont :P
natuurlijk xeno :)
  maandag 17 oktober 2011 @ 11:40:04 #108
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103182871
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:35 schreef CoolGuy het volgende:

Leuk verhaaltje, maar jij stelde dat bij scorpie, whuzz en ook bij mij de prijzen alleen maar gestegen zouden zijn. Ik heb dat niet beweerd, dat doe jij wel, en dáár reageerde ik op.
Dus je bent het met ons eens dat nu kopen niet het meest verstandige is wat een mens kan doen? Na de grote deflatie komt de inflatie welke gepaard zal gaan met enorme rentestanden. Aangezien de lonen die trend niet direct volgen zal er eerst een flinke afname van de welvaart en de huizenprijzen te zien zijn. Althans... dat is de verwachting.
  maandag 17 oktober 2011 @ 11:41:27 #109
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103182917
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

natuurlijk xeno :)
Ik kan toch moeilijk zeggen dat ik xeno ben? xeno heeft een ban en posten met een kloon is niet toegestaan op fok. Voor de duidelijkheid dus nogmaal.... ik ben geen kloon van xeno :)
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 11:42:39 #110
16180 crew  CoolGuy
pi_103182965
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:40 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Dus je bent het met ons eens dat nu kopen niet het meest verstandige is wat een mens kan doen? Na de grote deflatie komt de inflatie welke gepaard zal gaan met enorme rentestanden. Aangezien de lonen die trend niet direct volgen zal er eerst een flinke afname van de welvaart en de huizenprijzen te zien zijn. Althans... dat is de verwachting.
Hoe kun je daar dat nu uit afleiden? :{ lees nou nog eens terug en lees dan eens wat ik daar op reageer. En dan lezen wat ik zeg. Niet lezen wat je graag wil dat ik bedoel.
  maandag 17 oktober 2011 @ 11:43:48 #111
194833 Hanoying
pi_103183009
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Het lijkt soms zo omdat jullie altijd zo gebroederlijk het loflied op de huizenmarkt inzetten.
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 11:44:06 #112
16180 crew  CoolGuy
pi_103183019
quote:
4s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:41 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik kan toch moeilijk zeggen dat ik xeno ben? xeno heeft een ban en posten met een kloon is niet toegestaan op fok. Voor de duidelijkheid dus nogmaal.... ik ben geen kloon van xeno :)
Dat klopt, maar jij verscheen direct na de ban van Xeno, en je manier van posten is hetzelfde, en in sommige gevallen zelfs je woordgebruik wat hetzelfde is. Je kunt het blijven proberen, maar men weet hier wel beter hoor ;)
pi_103183037
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:43 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Het lijkt soms zo omdat jullie altijd zo gebroederlijk het loflied op de huizenmarkt inzetten.
Dus je kletste maar uit je nek uit frustratie ofzo? Of had je een andere reden?
pi_103183061
quote:
4s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:41 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Is goed hoor, je bent niet de kloon van Xeno.
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 11:45:12 #115
16180 crew  CoolGuy
pi_103183070
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:43 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Dus omdat wij 'gebroederlijk het loflied inzetten' betekent dat dus dat bij 'ons' de prijzen alleen maar gestegen zijn? Die uitspraak doe jij hoor, niet ik.
pi_103183111
quote:

[..]

Dus je bent het met ons eens dat nu kopen niet het meest verstandige is wat een mens kan doen? Na de grote deflatie komt de inflatie welke gepaard zal gaan met enorme rentestanden. Aangezien de lonen die trend niet direct volgen zal er eerst een flinke afname van de welvaart en de huizenprijzen te zien zijn. Althans... dat is de mijn verwachting.
Even gefixed voor je.
  maandag 17 oktober 2011 @ 11:50:45 #117
194833 Hanoying
pi_103183297
Ja jongens.. Laten we vooral gaan hakken op de ene grappige opmerking van Hanoying in plaats van ook maar een poging te doen een mening te vormen over iets ingewikkelds..

Misschien nog een keer een pagina vullen met geneuzel over het verschil tussen auto's en huizen? Dat was ook wel een aardige stroman.
pi_103183413
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:50 schreef Hanoying het volgende:
Ja jongens.. Laten we vooral gaan hakken op de ene grappige opmerking van Hanoying in plaats van ook maar een poging te doen een mening te vormen over iets ingewikkelds..
Jij had toch ook pand(en) in Vietnam?

Hoe gaat het daar eigenlijk?

PS: ik geloof dat we er na tig delen wel vanuit kunnen gaan dat de meningen verdeeld zijn, en niet iedereen het eens met elkaar kan worden :)
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 11:53:50 #119
16180 crew  CoolGuy
pi_103183418
quote:

Misschien nog een keer een pagina vullen met geneuzel over het verschil tussen auto's en huizen? Dat was ook wel een aardige stroman.
Je schijnt niet te snappen dat ik geen stroman nodig heb. Dat wil jij/jullie misschien wel heel graag, maar dat verandert niks aan het feit dat ik dan nog steeds geen stroman nodig heb.
pi_103183959
quote:

Een grappige opmerking? Het was eerder een post vol met rancune, frustratie en boosheid, met een heel dun laagje dat poogde 'grappig' te zijn. Maar hey, je geeft het zelf al aan, ga vooral niet teveel neuzelen over anderen en vorm een mening die er wel toe doet, en laat de mensen die een huis hebben zich daar maar zelf zorgen over maken, vind je niet? Kan jij je weer richten op deze ingewikkelde materie.
  maandag 17 oktober 2011 @ 12:08:50 #121
194833 Hanoying
pi_103184072
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Jij had toch ook pand(en) in Vietnam?

Hoe gaat het daar eigenlijk?
Een appartement en een stuk grond. Appartement is verkocht en we hebben in plaats daarvan een nieuw appartement in aanbouw gekocht maar die is pas over 3 jaar klaar, wel een erg tof ding in een gebouw van bijna 40 verdiepingen. Het geld van het eerste appartement staat op een rekening en daarvan worden de termijnbetalingen van de nieuwe gedaan. (deel aanbetaling, deel als de fundering klaar is, deel als de xde etage is bereikt, etc.)

Het stuk grond ligt maar te liggen eigenlijk. Een lokale boer is er groente op gaan verbouwen dus die houdt het bij :P

De waarde swingt in VN soms per maand heen en weer. De laatste 2 jaar schiet het over het algemeen niet erg op en hebben we op papier verlies volgens mij maar het appartement kan wel weer veel meer waard zijn als het klaar is dus we zullen zien. Zo niet dan is het in ieder geval een tof appartement en gaan we hem wel verhuren aan een expat.

Wat wel jammer is is dat we in de laatste drie jaar hebben zitten emmeren met een stukje grond, een appartement, een ander appartement, een bouwkavel en wat ander geneuzel en dat we eigenlijk op alles geen winst hebben gemaakt maar dat ondertussen huis 1 (dat we verkocht hadden om te gaan speculeren) zo'n beetje verdubbeld is in waarde in diezelfde 3 jaar. :'(

Twee maanden nadat wij hem hadden verkocht was hij 30 % gestegen 8)7
  maandag 17 oktober 2011 @ 12:10:19 #122
324665 meth77
to do or not to do
pi_103184139
quote:

[..]

Dus je bent het met ons eens dat nu kopen niet het meest verstandige is wat een mens kan doen? Na de grote stagflatie deflatie komt de stagflatie inflatie welke gepaard zal gaan met oplopende enorme rentestanden.

een flinke afname van de welvaart en de huizenprijzen te zien zijn. Althans... dat is de verwachting.
zo ff gefixed
pi_103184197
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 12:08 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Een appartement en een stuk grond. Appartement is verkocht en we hebben in plaats daarvan een nieuw appartement in aanbouw gekocht maar die is pas over 3 jaar klaar, wel een erg tof ding in een gebouw van bijna 40 verdiepingen. Het geld van het eerste appartement staat op een rekening en daarvan worden de termijnbetalingen van de nieuwe gedaan. (deel aanbetaling, deel als de fundering klaar is, deel als de xde etage is bereikt, etc.)

Het stuk grond ligt maar te liggen eigenlijk. Een lokale boer is er groente op gaan verbouwen dus die houdt het bij :P

De waarde swingt in VN soms per maand heen en weer. De laatste 2 jaar schiet het over het algemeen niet erg op en hebben we op papier verlies volgens mij maar het appartement kan wel weer veel meer waard zijn als het klaar is dus we zullen zien. Zo niet dan is het in ieder geval een tof appartement en gaan we hem wel verhuren aan een expat.

Wat wel jammer is is dat we in de laatste drie jaar hebben zitten emmeren met een stukje grond, een appartement, een ander appartement, een bouwkavel en wat ander geneuzel en dat we eigenlijk op alles geen winst hebben gemaakt maar dat ondertussen huis 1 (dat we verkocht hadden om te gaan speculeren) zo'n beetje verdubbeld is in waarde in diezelfde 3 jaar. :'(

Dat is dan wel weer nasty, hoe bedoel je speculeren met ontroerend goed :D
  maandag 17 oktober 2011 @ 12:23:57 #124
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103184784
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:15 schreef droom_econoom8 het volgende:
Ah, de eerste cijfers van de stuiptrekking die de woningmarkt kreeg ten gevolge van het verlagen van de overdrachtsbelasting, zijn bekend: http://www.telegraaf.nl/d(...)_in_september__.html
"In vergelijking met september vorig jaar steeg het aantal verkochte vrijstaande woningen met 15,9 procent en het aantal verkochte appartementen met 0,7 procent."
En mensen hier maar roepen dat vrijstaande huizen niet haalbaar worden :7
Ik neem aan dat dit mensen zijn die kleiner willen gaan wonen, en nog net even willen cashen. Maar misschien vergis ik me.
  maandag 17 oktober 2011 @ 12:35:19 #125
194833 Hanoying
pi_103185270
quote:
10s.gif Op maandag 17 oktober 2011 12:11 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat is dan wel weer nasty, hoe bedoel je speculeren met ontroerend goed :D
Vietnamezen speculeren zich helemaal suf. Op het gerucht van een gebiedsontwikkeling of aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg of whatever kunnen grondprijzen in een gebied soms binnen een maand verviervoudigen om vervolgens weer net zo hard in elkaar te zakken als blijkt dat er toch weer eens geen klap van waar was :P

In het geval van ons eerste huis is de prijs verdubbeld op basis van het gerucht dat er een wet komt waardoor appartementcomplexen ouder dan 20 jaar in de binnenstad gesloopt worden. Het complex ligt hartje binnenstad maar het is vrij gaar en zou dus onder die regel vallen. Dan verwacht men dat ze gecompenseerd worden met x euro/m2 of met een appartement in het nieuw te bouwen gebouw op die plek (superlocatie).

Die wet is er na 3 jaar nog steeds niet, de uitvoering ervan al helemaal niet en de compensatieregel al helemaaaaaaaal niet maar toch knalde de prijs omhoog omdat het "wel eens zo zou kunnen zijn dat", volgens mij was de waarde echt binnen amper en jaar verdubbeld. Maar toen hadden wij hem dus al verkocht omdat ik geen zin had in het verhuren van een oud appartement op afstand (hadden al plannen om weer een periode terug naar NL te gaan) omdat er dan veel onderhoud nodig zou zijn :'( :'( :'(
pi_103185415
Ondertussen in belgie:

quote:
Verhuurders tevreden met huurgarantiefonds
maandag 17 oktober 2011, 12u27

Het Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaars Syndicaat (AES) is tevreden met de oprichting van een huurgarantiefonds dat verhuurders beter beschermt tegen wanbetalers. Dat werd maandag vernomen bij het syndicaat. Wanneer een huurder niet meer kan betalen en de vrederechter hem respijt geeft, zal dat fonds namelijk tot twaalf maanden huur uitbetalen.

In krant De Morgen kondigt Vlaams minister van Wonen Freya Van den Bossche (sp.a) een huurgarantiefonds aan, dat verhuurders vanaf volgend jaar beter moet beschermen tegen wanbetalers.

Sinds het uitbreken van de financiële crisis steeg het aantal huurders dat uit hun huis gezet wordt wegens wanbetalingen. Met het inschakelen van dit fonds wordt de verhuurder verzekerd van zijn geld. De huurder dient ook niet meer in elk geval de woning te verlaten.

De maatregel kan rekenen op de volledige steun van het AES. In maart organiseerde het syndicaat nog een studiedag over de manier waarop een huisuitzetting plaatsvindt. Daarbij waren onder meer vrederechters, OCMW-medewerkers en medewerkers van het kabinet van Van den Bossche aanwezig.

‘We zijn tevreden dat naar onze oproep tot preventief optreden geluisterd werd’, is te horen bij het AES.

De onafhankelijke belangengroep wil ook betrokken zijn bij de uitwerking van de voorwaarden en modaliteiten van het garantiefonds. Ook wil het AES benadrukken dat de maatregel van tijdelijke aard is. ‘De huurder moet zelf zijn steentje bijdragen’, klinkt het.
Niet alleen een NHG in NL maar een huurgarantiefonds in belgie. Dat zouden ze hier ook moeten invoeren dan willen misschien wel meer eigenaren hun huizen gaan verhuren zonder dat ze in ernstige financiele problemen raken als de huurder niet betaald. :D
pi_103185595
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 12:08 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Hoe gaat het ecomonisch in Vietnam?

Is het makkelijk om onr. goed te financieren, wat is de rente.

Wat kan iemand met een modaal inkomen daar kopen?

Wat beschouwt 'men' daar als normaal/wenselijk op woongebied?

Ben wel nieuwsgierig :)
  maandag 17 oktober 2011 @ 12:56:21 #128
194833 Hanoying
pi_103186235
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 12:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hoe gaat het ecomonisch in Vietnam?

Is het makkelijk om onr. goed te financieren, wat is de rente.

Wat kan iemand met een modaal inkomen daar kopen?

Wat beschouwt 'men' daar als normaal/wenselijk op woongebied?

Ben wel nieuwsgierig :)
Economisch booming, ze komen van niveau nul en groeien de laatste 15 jaar ruim 10 % per jaar.

De huizenmarkt is er echter veel en veel rotter dan bij ons :D

Ten eerste is er niets te financiëren, de rente op een hypotheek is er 15 % of zo ((hoge inflatie lokale valuta)

Iemand met een modaal inkomen kan er eigenlijk niets kopen (modaal inkomen in de stad is amper een paarduizend euro per jaar) en god weet hoe ze uiteindelijk toch vaak een huis betalen want een beetje appartement is al snel een ton in euro's en een beetje huis zit er nog boven. Op één of andere manier presteert men het echter wel om voor de zoon van de familie een huis te kopen maar daar betaalt dan ook zijn halve familie aan mee, tot grootouders aan toe.

De grondprijs is in de stad een paarduizend euro per m2, sommige regio's wel tot 10.000 euro/m2 (zonder gelul) waardoor het begrip "een tuin" zo onderhand is afgeschaft en huizen worden gebouw op kavels van 40 m2 waarna men er maar 5 verdiepingen op stampt.

De moeder der bubbels die jaren is opgepompt door de 3 % van de Vietnamezen in de stad die wel ontzettend veel geld hebben en dus links en rechts aan elkaar verkopen. :D

Ik heb er ook echt geen vastgoed voor de winst maar eerder omdat ik er iets aan wil houden voor de toekomst. Vietnam is voor mij een tweede thuisland en ik kan nu wel de hele boel verkopen maar misschien willen we dan over 15 jaar terugkomen en kunnen we helemaal niets meer betalen dus voor de zekerheid houden we er maar wat vastgoed aan :P Als het crashed dan crashed het maar en zo niet dan niet :)

Edit: ons stuk grond (~400 m2) ligt overigens niet in Hanoi maar in de buurt van een resortachtige dorpje op een heuvel en de grondprijs is daar een factor veel lager :P

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanoying op 17-10-2011 13:04:32 ]
  maandag 17 oktober 2011 @ 13:19:53 #129
324665 meth77
to do or not to do
pi_103187260
quote:
ma 17 okt 2011, 13:06
Philips-topman vreest nieuwe crisis

AMSTERDAM - Europa stevent af op een volgende financiële crisis. Dat zegt Philips-topman Frans van Houten, nu Europese regeringsleiders niet tot bindende afspraken komen.

"Ik denk dat Europa snel op weg is naar de volgende crisis”, zei Van Houten maandag desgevraagd in een toelichting op zijn derdekwartaalcijfers.

Omdat banken geen steun krijgen, dreigt het krediet voor het bedrijfsleven en gezinnen snel op te drogen, aldus Van Houten.
  maandag 17 oktober 2011 @ 14:16:17 #130
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103189645
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 13:19 schreef meth77 het volgende:

[..]

De captain's of industry zijn werkelijk de grootste idioten die er rondlopen op de aardbol. Iedere macro-oekoenoem kan je uitleggen dat als je telkens maar bedrijvigheid weghaalt je op een gegeven moment alleen nog maar schuldenslaafjes overhoudt. De oplossing voor dat probleem? Nog meer krediet er tegenaan smijten... Wat een briljante gasten, krijgen deze zelfbenoemde toppers hier nu zoveel voor betaald 8)7
Yep.... zo zit onze wereld in elkaar.... lekker winsten realiseren op de korte termijn.... want wie morgen leeft wie dan zorgt :|W w/
pi_103189808
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 21:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

- Auto van 5 jaar oud: 35% van de levensduur verstreken, onderhoud neemt fors toe, zuinigere modellen op de markt voor minder geld, parkeren/rijden wordt elk jaar fors duurder.

- Huis van 5 jaar oud: 3% van de levensduur verstreken, onderhoud niet noemenswaardig, nieuwbouw wordt steeds duurder, vaste parkeerplek die al bij de prijs inbegrepen was, gebruik wordt elk jaar goedkoper t.o.v. van huren.
als je het vergelijkt met huren, een auto huren kan ook goedkoper zijn, afhankelijk van hoe vaak je het gebruikt.

maar even zonder gekheid, deze vergelijking + discussie slaat nergens op behalve dat een huis misschien een consumptie goed gaat worden (i.e. niet meer in prijs stijgen)
dit is wel degelijk een realistisch scenario, en al jou posts om aan te tonen dat ze verschillend zijn is een afleidings maneuvre van dat feit.

maar goed om de harmonie te bevorderen: ik hoop dat je een vette multimilionair wordt met de zeer verstandige investering die je in je huis gedaan hebt, en met jou de rest van huis-lenend Nederland. ik vind het echt top van jullie dat je dat voor je vaderland zon risico investering over hebt, en dat allemaal niet uit eigenbelang, maar voor het algemeen belang en de toekomst van onze kinderen!
echt zo nobel, ik wordt er helemaal week van.
  maandag 17 oktober 2011 @ 14:31:35 #132
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103190306
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 14:19 schreef Artimunor het volgende:

echt zo nobel, ik wordt er helemaal week van.
BVZ is een 'slimme lener'... dat zijn mensen die op een dusdanige manier gebruik van het systeem weten te maken dat zij er beter van worden. Dat dit niet opgaat voor de 99% is niet van belang... immers de slimme lener is niet geinteresseerd in duurzaamheid of gelijkwaardige verdeling van de welvaart. Als dat wel zo was dan zou slim lenen immers omslaan in slim sparen. Slim lenen is immers de strategie van de banksters... lekker potverteren op de arbeid van anderen en iedereen hard uitlachen die wat nuttigs doet voor de maatschappij :D
  maandag 17 oktober 2011 @ 14:33:17 #133
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103190392
Het slimme lenen is natuurlijk een stuk slimmer dankzij de HRA... mochten ze daar de stekker uittrekken dan is het veel slimmer om te gaan sparen.
  maandag 17 oktober 2011 @ 14:35:30 #134
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103190498
Het slimme lenen wordt ook mede mogelijk gemaakt door de kredietzeepbel... zo'n bank moet natuurlijk wel een bail out en nog goedkoper geld krijgen om het slimme lenen nog slimmer te maken. Ik voorzie een toekomst waarin Jan Modaal nog 'slimmer' wordt.... trekt u de broekriem nogmaals extra stevig aan w/
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 14:37:30 #135
16180 crew  CoolGuy
pi_103190569
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 14:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
Het slimme lenen wordt ook mede mogelijk gemaakt door de kredietzeepbel... zo'n bank moet natuurlijk wel een bail out en nog goedkoper geld krijgen om het slimme lenen nog slimmer te maken. Ik voorzie een toekomst waarin Jan Modaal nog 'slimmer' wordt.... trekt u de broekriem nogmaals extra stevig aan w/
Het zit je hoog he? :')
  maandag 17 oktober 2011 @ 14:40:02 #136
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103190701
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 14:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

De banksters moeten gewoon verantwoording afleggen voor de misdrijven die zij begaan hebben tegen de mensheid. Lijkt mij niet meer dan logisch :)
pi_103190708
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 14:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Zijn broekriem? :')
  maandag 17 oktober 2011 @ 14:42:55 #138
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103190835
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 14:40 schreef antfukker het volgende:

[..]

Zijn broekriem? :')
Ik heb nog aardig wat vlees op de heupen :@
pi_103190880
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 14:42 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik heb nog aardig wat vlees op de heupen :@
Hij zit al niet onder je borstkas? :P
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 14:45:42 #140
16180 crew  CoolGuy
pi_103190949
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 14:40 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De banksters moeten gewoon verantwoording afleggen voor de misdrijven die zij begaan hebben tegen de mensheid. Lijkt mij niet meer dan logisch :)
En jij moet gewoon op de blaren zitten. Dat lijkt mij dan weer niet meer dan logisch. :)
  maandag 17 oktober 2011 @ 14:49:07 #141
324665 meth77
to do or not to do
pi_103191091
De hele huizenmarkt "problemen" worden door de overheid veroorzaakt, niemand krijgt een hypotheek met een tijd. dienstverband of ZZP, maar de overheid geeft jongeren wel 5 keer een verlenging
  maandag 17 oktober 2011 @ 14:49:49 #142
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103191132
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 14:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

En jij moet gewoon op de blaren zitten. Dat lijkt mij dan weer niet meer dan logisch. :)
Ik ben al lang weer genezen van mijn brandwonden... ik probeer nu iedereen te waarschuwen voor het brandgevaar :)
  maandag 17 oktober 2011 @ 14:50:21 #143
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103191156
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 14:44 schreef antfukker het volgende:

[..]

Hij zit al niet onder je borstkas? :P
Nope... gewoon genoeg bier blijven drinken :9
  maandag 17 oktober 2011 @ 14:51:30 #144
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103191211
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 14:49 schreef meth77 het volgende:
De hele huizenmarkt "problemen" worden door de overheid veroorzaakt, niemand krijgt een hypotheek met een tijd. dienstverband of ZZP, maar de overheid geeft jongeren wel 5 keer een verlenging
Ik begrijp niet wat het flexibele werken met de hypotheekverstrekking te maken heeft? Alsof een vast contract ook maar enig risico afdekt... dat is echt zo'n antieke gedachte.
  maandag 17 oktober 2011 @ 15:09:09 #145
324665 meth77
to do or not to do
pi_103191959
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 14:51 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik begrijp niet wat het flexibele werken met de hypotheekverstrekking te maken heeft? Alsof een vast contract ook maar enig risico afdekt... dat is echt zo'n antieke gedachte.
Die voorwaarden worden door de riskmanagers van de banken bedacht
  maandag 17 oktober 2011 @ 15:12:50 #146
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103192110
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 15:09 schreef meth77 het volgende:

[..]

Die voorwaarden worden door de riskmanagers van de banken bedacht
En ik maar bedenken waarom je nog rente moet betalen aan de banken 8)7

Nu.... we weten inmiddels wel dat de banken niet in staat gebleken zijn om het risico van de kredietverstrekking in te schatten. Een bijkomend voordeel is wel dat ze de zaden voor hun eigen vernietiging reeds geplant hebben w/
  maandag 17 oktober 2011 @ 16:09:00 #148
324665 meth77
to do or not to do
pi_103194838
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 16:01 schreef WammesWaggel het volgende:

Wat is er mis met Ede? :P
Is een krimpgebied geworden, ieder jaar wijst de overheid een nieuw krimpgebied aan om de woningen schaars te houden
  maandag 17 oktober 2011 @ 16:14:06 #149
194833 Hanoying
pi_103195096
quote:
Veel...

80 % van de stad wordt gedomineerd door grevo's, de andere 20 % wordt gedomineerd door die leipe Mocro Flavor... Biblebelt in da Hood 8-)
pi_103195528
Ede, Apeldoorn, in dat soort plaatsen wil je liever niet levend gevonden worden. Tenzij je refo of mocro bent inderdaad...

(Op zich een hele mooie omgeving hoor. Maar die mensen heh.)
  maandag 17 oktober 2011 @ 16:27:32 #151
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103195636
quote:
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Ede heeft gewoon heel veel nieuwbouw. Het zelfde geldt voor het naburige Wageningen, Arnhem en Veenendaal. (In Veenendaal wil je trouwens niet wonen, Ede, Arnhem en Wageningen zijn prima).

Er komt in Ede een o.a. een grote nieuwe wijk bij het station, dus goedkoop wonen in het groen op 30 minuten van Utrecht. Bestaande woningen zijn daar dus volstrekt onverkoopbaar.

En tja, vroeg of laat moeten gemeenten toch af van al die bouwkavels.
  maandag 17 oktober 2011 @ 16:30:50 #152
1986 Jane
pi_103195797
quote:
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Ik denk dat de halve bevolking naar Zeeuws Vlaanderen is getrokken, of zo. :P
pi_103195946
quote:
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Grr ik woon in het stuk met de minste daling :(
  maandag 17 oktober 2011 @ 16:34:21 #154
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103195974
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2011 16:30 schreef Jane het volgende:

[..]

Ik denk dat de halve bevolking naar Zeeuws Vlaanderen is getrokken, of zo. :P
Degenen die daar weg trekken zijn vooral de extreem-gereformeerden. Die gaan vooral naar Barneveld en Veenendaal. In deze thuislanden voor gristenen is overigens genoeg nieuwbouw.
pi_103196596
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 14:49 schreef meth77 het volgende:
De hele huizenmarkt "problemen" worden door de overheid veroorzaakt.
welke overheid?

je bedoelt die groep populisten die alles zeggen om stemmetjes te winnen, zodat ze weer meer belasting centjes richting hun eigen lobbygroep kunnen sturen?

daar gaan we de oorlog niet mee winnen

geert spreekt voor zich dat licht er duimendik bovenop
maar rutte die voor de camera beweert dat ze in Griekenland met 50 met pensioen gaan, is gewoon een leugenaar, die liegt om stemming te kweken en stemmetjes te winnen.

ziek.
het systeem is ziek.
  maandag 17 oktober 2011 @ 17:29:19 #156
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103198267
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 16:48 schreef Artimunor het volgende:

[..]

welke overheid?

je bedoelt die groep populisten die alles zeggen om stemmetjes te winnen, zodat ze weer meer belasting centjes richting hun eigen lobbygroep kunnen sturen?

daar gaan we de oorlog niet mee winnen

geert spreekt voor zich dat licht er duimendik bovenop
maar rutte die voor de camera beweert dat ze in Griekenland met 50 met pensioen gaan, is gewoon een leugenaar, die liegt om stemming te kweken en stemmetjes te winnen.

ziek.
het systeem is ziek.
Volgens mij heeft I E D E R E E N meegedaan met het maken van een rotzooi op de huizenmarkt. Dus overheid, banken, burgers, makelaars, adviseurs, etc. A L L E M A A L ! Behalve de jongere generaties die nu op de woningmarkt verschijnen.
  maandag 17 oktober 2011 @ 17:39:38 #157
194833 Hanoying
pi_103198602
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 16:24 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Ede, Apeldoorn, in dat soort plaatsen wil je liever niet levend gevonden worden. Tenzij je refo of mocro bent inderdaad...

(Op zich een hele mooie omgeving hoor. Maar die mensen heh.)
Apeldoorn is prima te doen hoor :)
pi_103198712
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:39 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Veel handelaren in wagens, als ik Marktplaats mag geloven.
Dat valt op.
pi_103198724
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:29 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Volgens mij heeft I E D E R E E N meegedaan met het maken van een rotzooi op de huizenmarkt. Dus overheid, banken, burgers, makelaars, adviseurs, etc. A L L E M A A L ! Behalve de jongere generaties die nu op de woningmarkt verschijnen.
Nee!

Wie hebben dit gefaciliteerd? De banken. Wie hebben veel geld om dit zo te marketeren? De banken.

Waarom mag alcohol en tabaks reclame niet meer? Omdat mensen te makkelijk zich laten beinvloeden hierdoor. Dat geldt dan natuurlijk ook net zo goed voor reclames uit de financiele sector. Die zouden ze meteen moeten verbieden.
pi_103198735
.

[ Bericht 51% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 18-10-2011 18:01:23 ]
pi_103198781
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 18-10-2011 18:01:52 ]
pi_103198865
Laten we het weer even over de huizenmarkt hebben. Still going down, down, down, de laatste keer dat ik keek. *O*
  maandag 17 oktober 2011 @ 17:49:42 #163
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103198925
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee!

Wie hebben dit gefaciliteerd? De banken. Wie hebben veel geld om dit zo te marketeren? De banken.

Waarom mag alcohol en tabaks reclame niet meer? Omdat mensen te makkelijk zich laten beinvloeden hierdoor. Dat geldt dan natuurlijk ook net zo goed voor reclames uit de financiele sector. Die zouden ze meteen moeten verbieden.
Wie hebben deze leningen geaccepteerd en wie dreigden naar een andere bank te gaan als ze geen lening kregen? Leenkneusjes. Wie adviseerde rommelhypotheken? Financiele adviseurs. Wie subsidieerde de boel? De overheid. Wie stemde op de overheid? De burger. Wie kochten de pers om met advertorials? De makelaars.

Zo kun je nog wel even door gaan. Jan en alleman zat hier vuistdiep in. Behalve de jongere generaties.
  maandag 17 oktober 2011 @ 17:51:01 #164
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103198969
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:39 schreef Hanoying het volgende:

[..]

En waarschijnlijk binnenkort erg betaalbaar nu bekend is dat de rijkskantoren naar Arnhem vertrekken. 8-)
pi_103199165
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:51 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

En waarschijnlijk binnenkort erg betaalbaar nu bekend is dat de rijkskantoren naar Arnhem vertrekken. 8-)
Echt.. Ook de belastingdienst?
pi_103199278
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:49 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Wie hebben deze leningen geaccepteerd en wie dreigden naar een andere bank te gaan als ze geen lening kregen? Leenkneusjes.
En welke entiteit hierin ging dan toch mee in de wensen van de klant, jawel dezelfde banken.

Banken zijn gewoon de afgelopen 15 jaar verworden tot een stel dealers die mensen producten die ze niet af zouden moeten nemen gewoon aangesmeerd.

quote:
Wie adviseerde rommelhypotheken? Financiele adviseurs.
En voor wie werkten die adviseurs, jawel wederom diezelfde banken.

quote:
Wie subsidieerde de boel? De overheid. Wie stemde op de overheid? De burger.
Diezelfde overheid die wel zogenaamd naar de gezondheid van mensen kijkt en dus wel hierin een sturende rol speelt maar burgers niet beschemrd heeft tegen financiele wanproducten.

En welke entitiet heeft een grote lobby naar de overheid toe om regulering omtren dit alles te saboteren, jawel wederom de banken.
  maandag 17 oktober 2011 @ 18:09:28 #167
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103199462
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En welke entiteit hierin ging dan toch mee in de wensen van de klant, jawel dezelfde banken.

Banken zijn gewoon de afgelopen 15 jaar verworden tot een stel dealers die mensen producten die ze niet af zouden moeten nemen gewoon aangesmeerd.

[..]

En voor wie werkten die adviseurs, jawel wederom diezelfde banken.

[..]

Diezelfde overheid die wel zogenaamd naar de gezondheid van mensen kijkt en dus wel hierin een sturende rol speelt maar burgers niet beschemrd heeft tegen financiele wanproducten.

En welke entitiet heeft een grote lobby naar de overheid toe om regulering omtren dit alles te saboteren, jawel wederom de banken.

Die banken zijn ook een partij, ja. Wat is nu het punt dat je wil maken?

Je kunt niet alleen de banken de schuld geven. Hier waren veel, veel partijen voor verantwoordelijk.
pi_103199467
Ja, de banken zijn feitelijk gewoon staatsgevaarlijke, criminele organisaties en bankiers zouden veroordeeld moeten worden tot levenslange dwangarbeid. Maar dat gaat toch nooit gebeuren, dus hou er nou maar gewoon over op. :Z

Geniet in plaats daarvan mee van de alternatieve straf die men nu krijgt opgelegd: het klappen van de huizenbubble en het volledig uiteen spatten van het systeem waarvan het gajes zo heeft kunnen profiteren.
  maandag 17 oktober 2011 @ 18:11:20 #169
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103199511
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:58 schreef antfukker het volgende:

[..]

Echt.. Ook de belastingdienst?
http://www.rijksoverheid.(...)-in-12-locaties.html
pi_103200843
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:09 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Ja, de banken zijn feitelijk gewoon staatsgevaarlijke, criminele organisaties en bankiers zouden veroordeeld moeten worden tot levenslange dwangarbeid. Maar dat gaat toch nooit gebeuren, dus hou er nou maar gewoon over op. :Z

Geniet in plaats daarvan mee van de alternatieve straf die men nu krijgt opgelegd: het klappen van de huizenbubble en het volledig uiteen spatten van het systeem waarvan het gajes zo heeft kunnen profiteren.
Zoals we de afgelopen drie jaar gezien hebben bedoel je? Je hebt gelijk, die 6% daling hakt er keihard in :'(
  maandag 17 oktober 2011 @ 19:09:38 #171
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103201647
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Behalve dat die laatsten soms een beetje onrealistische eisen hebben, imho.
(Daarbij aangetekend dat ondergetekende natuurlijk jong en puur van ziel is)

Moet nou iedereen deaud? ;'(
Waarom moet iedereen dood? Laten we het beschaafd houden en alleen de banksters achter slot en grendel zetten, ze zijn tenslotte een groot gevaar voor de maatschappij w/
  maandag 17 oktober 2011 @ 19:10:33 #172
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103201692
quote:
14s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Financial products may kill! En dan een foto van een gezinnetje onder een piano.
Tegenwoordig hebben we zo'n 'lenen kost geld' tekst... raar dat dit nog niet bij hypotheken verplicht is :?
  maandag 17 oktober 2011 @ 19:13:05 #173
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103201796
quote:
10s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:47 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Laten we het weer even over de huizenmarkt hebben. Still going down, down, down, de laatste keer dat ik keek. *O*
Zie daar... er zijn ook nog positief gestemden onder het publiek.... de zure gezichten zie je eigenlijk alleen maar bij wannabe verkopers (klacht: de banken delen geen stroppen meer uit, daardoor blijf ik zitten met mijn belegging) en die-hard-wannabe-kamikazekopers (klacht: de banken delen geen stroppen meer uit waardoor ik niet kan beleggen).
  maandag 17 oktober 2011 @ 19:29:26 #174
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103202514
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:09 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

Gewoon genieten vanuit je luie stoel met een king size bucket popcorn :9

Dat is het mooie aan zeepbellen, je hoeft niets te doen om hem te zien klappen, dat klappen is gewoon een inherente functie van het systeem... haha... lekker genieten van die banksters en andere vastgoedcriminelen die zich in alle bochten buigen om te redden wat er te redden valt :Y)

Dan krijg je vanzelf van die reacties als Marlies Pernot liet zien.... onbetaalbaar... net als een hypotheek :D
pi_103208930
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:49 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Wie hebben deze leningen geaccepteerd en wie dreigden naar een andere bank te gaan als ze geen lening kregen? Leenkneusjes. Wie adviseerde rommelhypotheken? Financiele adviseurs. Wie subsidieerde de boel? De overheid. Wie stemde op de overheid? De burger. Wie kochten de pers om met advertorials? De makelaars.

Zo kun je nog wel even door gaan. Jan en alleman zat hier vuistdiep in. Behalve de jongere generaties.
De generatie die toen jong was deed gewoon mee hoor.
ZX spectrum &gt; Amiga 500 &gt; PC &gt; PC &gt; PC &gt; Wii &gt; PS3 &gt; ICS
pi_103209114
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:18 schreef sorcees het volgende:

[..]

De generatie die toen jong was deed gewoon mee hoor.
25+ zit er volgens mij in elk geval vuistdiep in.

Uitzonderingen heb je natuurlijk altijd. Maar je moet maar eens kijken naar wat afleveringen van "Uitstel van executie". Zijn meestal stellen jonger dan 35 in de problemen, met restschulden boven de ton.
pi_103209710
Het was ook allemaal te mooi om waar te zijn, maar iedereen wilde het gewoon geloven, en naar de critici werd niet geluisterd.
En nu zit alles op slot, met de restschuldbezitters hoeven we niet echt medelijden te hebben, maar voor de starters is de situatie een beetje zuur.
Ik zeg kop op, nog even wachten en dan komen er weer verstandige mogelijkheden, de prijzen zakken nog wat verder en de banken moeten ook weer goede producten gaan aanbieden.
En ik blijf lekker zitten waar ik zit en betaal braaf een behoorlijke maandelijkse rente, ik heb nog voldoende lucht.
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 21:30:09 #178
16180 crew  CoolGuy
pi_103209751
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:21 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

25+ zit er volgens mij in elk geval vuistdiep in.

Uitzonderingen heb je natuurlijk altijd. Maar je moet maar eens kijken naar wat afleveringen van "Uitstel van executie". Zijn meestal stellen jonger dan 35 in de problemen, met restschulden boven de ton.
Ja, en die mensen kunnen dan ook echt helemaal to-taal niet met geld omgaan. Dat aan zulke mensen nou echt door zo'n programma aandacht wordt besteedt snap ik wel, vanuit sensatie oogpunt, maar die lui zijn allemaal niet al te snugger.
pi_103209975
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, en die mensen kunnen dan ook echt helemaal to-taal niet met geld omgaan. Dat aan zulke mensen nou echt door zo'n programma aandacht wordt besteedt snap ik wel, vanuit sensatie oogpunt, maar die lui zijn allemaal niet al te snugger.
Totaal irrelevant of die lui wel of niet met geld om kunnen gaan en wel of niet snugger zijn.
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 21:44:42 #180
16180 crew  CoolGuy
pi_103210885
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:33 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

Totaal irrelevant of die lui wel of niet met geld om kunnen gaan en wel of niet snugger zijn.
In jouw wereld niet nee.
pi_103211118
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

In jouw wereld niet nee.
In jouw wereld ook niet, want jij hebt het naar eigen zeggen erg goed geregeld. Toch?

Wat relevant is, is dat er blijkbaar erg veel van die lui bestaan.
pi_103211264
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:47 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

In jouw wereld ook niet, want jij hebt het naar eigen zeggen erg goed geregeld. Toch?

Mwoah. Denk dat er niet zo heel veel extreme gevallen zijn zoals je op TV ziet. Dat zijn wel de echte schrijnende gevallen. Meeste adviezen zijn ook redelijk :') : meer inkomsten, meer bezuinigen :') fuck duh
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 21:51:53 #183
16180 crew  CoolGuy
pi_103211444
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:47 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

Dat klopt. Dat zeg ik niet gewoon, dat ís ook daadwerkelijk zo.

Ja, die bestaan ja, maar van die mensen die dan een auto hebben om 1 dag in de week te gaan werken wat ver weg is, en daar dan in de maand 200 euro mee verdienen maar die auto kost er dan 350 per maand, en die dan niet weg willen doen omdat het dan lastig is om naar de AH te gaan op de hoek van de straat, die moesten ze kapot schoppen.

Hoe kan het zijn dat je, als je meer geld uitgeeft aan die auto dan dat er door binnen komt (geen auto was in dat geval wat ik zeg ook die baan niet) dat je dan niet snapt dat dat geen goed idee is. En daar moet dan een tv programma aan te pas komen en zo'n uitgaven coach om tegen dat soort lui te gaan vertellen 'dat dat niet het allerslimste is om te doen'.
pi_103213824
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

...... die moesten ze kapot schoppen.

Nou, nou, nou, wel een erg zware bewering, alsof domheid strafbaar is, en eigen rechter willen spelen getuigt ook niet van een evenwichtige persoonlijkheid.
pi_103213923
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat klopt. Dat zeg ik niet gewoon, dat ís ook daadwerkelijk zo.

Ja, die bestaan ja, maar van die mensen die dan een auto hebben om 1 dag in de week te gaan werken wat ver weg is, en daar dan in de maand 200 euro mee verdienen maar die auto kost er dan 350 per maand, en die dan niet weg willen doen omdat het dan lastig is om naar de AH te gaan op de hoek van de straat, die moesten ze kapot schoppen.
LOL "kapot schoppen" nog wel! Laat me raden: jij stemt VVD, kan niet missen.
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 23:10:11 #186
16180 crew  CoolGuy
pi_103216454
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 22:28 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

LOL "kapot schoppen" nog wel! Laat me raden: jij stemt VVD, kan niet missen.
Raad nog maar eens dan.
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 23:12:07 #187
16180 crew  CoolGuy
pi_103216563
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 22:26 schreef sorcees het volgende:

[..]

Nou, nou, nou, wel een erg zware bewering, alsof domheid strafbaar is, en eigen rechter willen spelen getuigt ook niet van een evenwichtige persoonlijkheid.
Ik had het beter tussen ' ' kunnen zetten inderdaad, want uiteraard niet letterlijk, maar ik snap werkelijk niet dat je dát soort mensen dan gaat helpen met zo'n tv programma. Want het is niet zo, als je dan naar die verhalen luistert die ze vertellen, dat er iets ernstigs is gebeurd, nee nee, het is structureel teveel geld uitgeven dat er niet is aan dingen die niet nodig zijn, en dan moet zo'n programma erbij komen om ze dan uit de brand te helpen.

Alsof ze de uitgaven en inkomsten niet zelf op een rijtje kunnen zetten en zien waar het mis gaat.
pi_103217340
En omdat het op TV komt is het ook waar, als je dat gelooft heb ik er geen woorden meer voor over.
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 23:36:59 #189
16180 crew  CoolGuy
pi_103218145
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 23:23 schreef sorcees het volgende:
En omdat het op TV komt is het ook waar, als je dat gelooft heb ik er geen woorden meer voor over.
Dan zul je je toch moeten wenden tot asfyxiaatje, die aangeeft dat je vooral dat programma moet kijken.
pi_103218363
Amusement niet verwarren met informatie.
pi_103218619
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 23:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik had het beter tussen ' ' kunnen zetten inderdaad, want uiteraard niet letterlijk, maar ik snap werkelijk niet dat je dát soort mensen dan gaat helpen met zo'n tv programma. Want het is niet zo, als je dan naar die verhalen luistert die ze vertellen, dat er iets ernstigs is gebeurd, nee nee, het is structureel teveel geld uitgeven dat er niet is aan dingen die niet nodig zijn, en dan moet zo'n programma erbij komen om ze dan uit de brand te helpen.

Alsof ze de uitgaven en inkomsten niet zelf op een rijtje kunnen zetten en zien waar het mis gaat.
Meestal is er weldegelijk wat ernstigs gebeurd, in combinatie met dalende huizenprijzen. Toegegeven, af en toe zit er ook weleens één tussen waarvan zelfs ik denk "jij verdient het gewoon".
pi_103218910
sinds vrijdag huiseigenaar.
In een dalende markt gekocht geeft toch wel wat spanning, maar in de haarlemmermeer zijn de prijzen amper gedaald. Rente 20 jaar vast op 4.8 is wat de doorslag heeft gegeven, als mijn huis 15% minder waard wordt en de rente stijgt naar het gemiddelde van 7% ben ik nog steeds beter af nu.
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_103219917
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 23:51 schreef oinkoink12 het volgende:
In een dalende markt gekocht geeft toch wel wat spanning, maar in de haarlemmermeer zijn de prijzen amper gedaald. Rente 20 jaar vast op 4.8 is wat de doorslag heeft gegeven, als mijn huis 15% minder waard wordt en de rente stijgt naar het gemiddelde van 7% ben ik nog steeds beter af nu.
Gefeliciteerd, maar ook best moedig, ik zou er nu meer moeite mee hebben.
pi_103219987
quote:
Gefeliciteerd!

quote:
Wel elke nacht wakker liggen he, je weet immers maar nooit of je WOZ waarde volgend jaar omlaag gaat. (verder maakt dat niets uit, maar dat horen de 'mensen' hier nu eenmaal graag...)
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 06:54:59 #195
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_103223353
Hiephoi! Xeno is weer terug, Asfyxia is weer terug, nu nog even een relkloon van zeepbelletje en we zitten weer snel op het niveau van een paar maanden terug.
Qua posts dan he.. niet qua huizenprijzen ;)
pi_103223472
quote:
In before de ongefundeerde 'de prijzen gaan nog 30% dalen einz!!111222´ roepers zoals Asfyxia en Xeno. Congrats gast!
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 08:17:40 #197
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103223901
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 07:24 schreef Scorpie het volgende:

[..]

In before de ongefundeerde 'de prijzen gaan nog 30% dalen einz!!111222´ roepers zoals Asfyxia en Xeno. Congrats gast!
Ik heb toch aardig wat gefundeerde Youtube-filmpjes langs zien komen, waarin niet de minste mensen dat beweren...
pi_103223973
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 08:17 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik heb toch aardig wat gefundeerde Youtube-filmpjes langs zien komen, waarin niet de minste mensen dat beweren...
En hoeveel mensen beweerden 10 jaar terug dat er niets aan de hand was op de huizenmarkt?
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 08:54:24 #199
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103224303
quote:
10s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Zoals we de afgelopen drie jaar gezien hebben bedoel je? Je hebt gelijk, die 6% daling hakt er keihard in :'(
Heb je niet opgelet? De 8-9 (geen 6) procent daling hakt er ENORM hard in! Kijk naar alle jankprogramma's op TV, de VEH die hard meejankt, ach gutteguttegut het kan allemaal niet want het is zo gruwelijk om na 20 jaar prijsstijging een stapje terug te doen!

De eerder genoemde link (PDF met een beschrijving van de crisis in de jaren '70) gaf ook wat verschillen: er waren toen heel veel banken, veel kleiner dus dan nu. In die tijd zijn er heel wat failliet gegaan door hypotheken (daar hebben ze wel geleerd, ze zijn zo groot geworden dat de Staat ze wel moet redden). Maar waar het me om gaat is dat hypotheken bedoeld zijn als onderpand, als je dat als geldverstrekker goed regelt, loop je toch amper risico?
Sterker nog, NHG en al die ongein heb je dan helemaal niet nodig! Gewoon prijzen niet opdrijven, mensen een deel laten sparen, en je hebt een langdurig stabiele markt. Maar helaas gaat korte-termijn-winst voor... Nu stort het in, crisis, drama, prijzen dalen, prijzen zullen nog veel verder dalen, daarna gaat de rente weer omhoog en uiteindelijk zullen prijzen weer gaan stijgen. Heel ver stijgen. En over 40 jaar zullen we dit gewoon weer opnieuw meemaken! En iedereen (okee bijna iedereen) zal weer opnieuw verbaasd zijn! En iedereen die hier over 20-30 jaar voor waarschuwd zal weer voor gek uitgemaakt worden...

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 08:26 schreef lutser.com het volgende:

[..]

En hoeveel mensen beweerden 10 jaar terug dat er niets aan de hand was op de huizenmarkt?
Ik niet!
pi_103224420
Achteraf hebben we allemaal gelijk, wat is je punt?
pi_103224590
Ik ga het voor mijzelf nog wel uitrekenen, maar is het netto gezien handig om (bankspaar) af te gaan lossen met daardoor dus minder hypotheekrenteaftrek, of niet aflossen en meer hypotheekrenteaftrek genieten? Ik heb namelijk het gevoel dat de schuld verlagen uiteindelijk een verstandige keuze is als later de rentevastperiode afloopt de rentes hoger zijn. :)

Eigenlijk wel krom dat door de hra het behouden van schuld wordt gestimuleerd. :D
pi_103224619
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 19:13 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

de zure gezichten zie je eigenlijk alleen maar bij wannabe verkopers
nee dus,
ik ben een koper die 3 jaar geleden er eindelijk aan toe was een huis te kopen, me toen goed orienteerd, en deze ''bui'' al zien hangen.
ik wil me geen buil kopen, maar ik ben het wachten nou wel zat, het kost me bakken huur, en ik kan veel mooier wonen voor hetzelfde geld..
en ik wil me ook liever niet op een locatie vastpinnen nog.
het is echt een hele vervelende levensloop hinderende situatie ook voor kopers (tenminste die nadenken voordat ze een langdurige grote schuld aangaan)
ik wil gewoon een gezonde markt, zonder overwaarde, huis hoeft niet te stijgen in prijs, als doorloop van de verkopen maar op peil is, en de prijs niet enorm onzeker is.

quote:
10s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 07:24 schreef Scorpie het volgende:

[..]

zoals remco eerder poste, wel degelijk gefundeerd, hoe durf je vanonder de steen waar je leeft (ok stapel geleende bakstenen dan) te beoordelen wat wel en niet gefundeerd is...

jouw mening is saturated in je eigen voordeel, en je kan het emotioneel niet aan om, onafhankelijk van wat het moge zijn, de waarheid onder ogen te zien..

waarheids acceptatie bereidheid van 0%

quote:
6s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 09:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik heb ook Youtube filmpjes gezien dat we in 2012 dood gingen, ook beweerd door niet de minste mensen. Gaan we nu deaud? :'(
HEEL erg flauw, hij heeft het over filmpjes die ook op youtube staan, maar die van normale nieuwsprogrammas komen, waarin gerenomeerde economen geinterviewd worden.
de enige die je nog hoort zeggen dat er niets aan de hand is zijn de lobbyisten (ja dat zijn er flink wat) maar zelfs de banken en DNB onderkennen het probleem nu.

echt gast, vraag is aan je psycholoog of je last hebt van cognitieve dissonantie, misschien kan die je wel helpen..

[ Bericht 24% gewijzigd door Artimunor op 18-10-2011 09:19:36 ]
pi_103224697
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 08:17 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik heb ook Youtube filmpjes gezien dat we in 2012 dood gingen, ook beweerd door niet de minste mensen. Gaan we nu deaud? :'(
pi_103224773
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 09:11 schreef Artimunor het volgende:
zoals remco eerder poste, wel degelijk gefundeerd, hoe durf je vanonder de steen waar je leeft (ok stapel geleende bakstenen dan) te beoordelen wat wel en niet gefundeerd is...

jouw mening is saturated in je eigen voordeel, en je kan het emotioneel niet aan om, onafhankelijk van wat het moge zijn, de waarheid onder ogen te zien..

hoe kan het dan dat in de eigen omgeving van veel mensen de ervaring (let op: uit de praktijk, geen theoretisch gezwets!) er niet veel aan de hand is? laatst nog een kennis van mij, huis in de verkoop gezet en binnen een maand verkocht voor een mooie prijs.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:23:45 #205
194833 Hanoying
pi_103224840
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 09:20 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

hoe kan het dan dat in de eigen omgeving van veel mensen de ervaring (let op: uit de praktijk, geen theoretisch gezwets!) er niet veel aan de hand is? laatst nog een kennis van mij, huis in de verkoop gezet en binnen een maand verkocht voor een mooie prijs.
Echt he.. Als een schoorsteen joh.. Hij rookte zeker een pakje shaq per dag en denk je dat hij last van zijn gezondheid had? Welnee man, 93 jaar geworden en in het ziekenhuis kwam hij alleen als hij op bezoek ging.
pi_103224934
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 09:23 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Echt he.. Als een schoorsteen joh.. Hij rookte zeker een pakje shaq per dag en denk je dat hij last van zijn gezondheid had? Welnee man, 93 jaar geworden en in het ziekenhuis kwam hij alleen als hij op bezoek ging.
Kun je wel zo cynisch reageren, maar jij zult ook wel begrijpen dat ik niet zo simpel ben dat ik één situatie accepteer als een fatsoenlijk bewijs. Het is gewoon een voorbeeld uit meerdere, waarmee ik wil zeggen dat er in de theorie een hoop wordt gezemeld, maar dat het leven in de praktijk gewoon doorgaat. Ik las eerder hier iemand het hebben over een programma als uitstel van executie... over extremen gesproken :')
pi_103225073
quote:
HEEL erg flauw, hij heeft het over filmpjes die ook op youtube staan, maar die van normale nieuwsprogrammas komen, waarin gerenomeerde economen geinterviewd worden.
de enige die je nog hoort zeggen dat er niets aan de hand is zijn de lobbyisten (ja dat zijn er flink wat) maar zelfs de banken en DNB onderkennen het probleem nu.

echt gast, vraag is aan je psycholoog of je last hebt van cognitieve dissonantie, misschien kan die je wel helpen..
Wat een gerenommeerde economen moeten dat dan wel niet zijn dat ze nu pas het probleem onderkennen. :')
pi_103225249
quote:

[..]

nee dus,
ik ben een koper die 3 jaar geleden er eindelijk aan toe was een huis te kopen, me toen goed orienteerd, en deze ''bui'' al zien hangen.
ik wil me geen buil kopen, maar ik ben het wachten nou wel zat, het kost me bakken huur, en ik kan veel mooier wonen voor hetzelfde geld..
en ik wil me ook liever niet op een locatie vastpinnen nog.
het is echt een hele vervelende levensloop hinderende situatie ook voor kopers (tenminste die nadenken voordat ze een langdurige grote schuld aangaan)
ik wil gewoon een gezonde markt, zonder overwaarde, huis hoeft niet te stijgen in prijs, als doorloop van de verkopen maar op peil is, en de prijs niet enorm onzeker is.

[..]

[..]

Ja hoor gast, ik reageer vanuit mijn prachtige woning met bovenmodaal inkomen en een hypotheek die 30 jaar vaststaat puur om emotionele redenen en wil ik absoluut niet erkennen dat er een dip in de woningmarkt zit omdat dit schadelijk zou zijn voor.....ja, voor wat precies? Mijn huis? Mijn portomonnee? Mijn ego? Mijn buurman? Mijn wijk? Mijn dorp?

Niets van dat alles. Ik neem gewoon de hosanna roepende doemscenario denkende Youtube-of-een-of-ander-figuur-zegt-het-dus-is-het-waar-we-gaan-allemaal-deaud!! denkende persona`s niet zo serieus. Hell, als ik dat had gedaan zat ik nu nog in een huurflatje met stapels en stapels goudstaven om mij heen te wachten tot de 2012 Apocalyps uitbreekt.
pi_103225298
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 09:36 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Wat een gerenommeerde economen moeten dat dan wel niet zijn dat ze nu pas het probleem onderkennen. :')
Dat zijn van die brilsmurfen, die altijd achteraf zeggen 'Ik zei het toch Grote Smurf!' maar ondertussen wijselijk hun mond houden als ze er faliekant naast zitten. In 2007 zei men al dat in 2009 de prijzen gehalveerd waren, nou, dat hebben we gezien :D
pi_103225369
.

[ Bericht 33% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 18-10-2011 18:01:06 ]
pi_103225472
.

[ Bericht 52% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 18-10-2011 18:00:54 ]
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:09:55 #212
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103225829
Maakt allemaal niet uit Dino... feit is dat een hoop financiele goochelaars hun job gaan verliezen, mensen met dikke restschulden blijven zitten of zelfs de WSNP ingaan. Ik ken wat mensen die in de schuldsanering werkzaam zijn en die hebben nog nooit zulke goede tijden meegemaakt als nu *O*
pi_103225959
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 18-10-2011 18:00:20 ]
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:19:19 #214
194833 Hanoying
pi_103226018
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 09:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Je kent toch wel de twee wetten van een goeroe-wanabee:
- zeggen dat het het eerst de ene kant op gaat, en dan de andere
- timing in het midden laten

Ergo: je krijgt altijd ooit wel eens gelijk! En dan roepen: zie je wel, zie je wel!

PS: en ik vergeet de derde wet: als het onverhoopt toch niet uitkomt, is dat niet logisch, maar de schuld van een derde!
Ik heb het al eens eerder gepost in dit topic (ook al een paar jaar geleden) maar de richting van de huizenmarkt in Nederland is zo voorspelbaar als de stand van de maan.
pi_103226070
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 10:19 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Ik heb het al eens eerder gepost in dit topic (ook al een paar jaar geleden) maar de richting van de huizenmarkt in Nederland is zo voorspelbaar als de stand van de maan.
Nou dan zal er toch wat aan het kwantitatieve tekort gedaan moeten worden en aangezien de nieuwbouw op zijn gat ligt realiseren we de 100.000 nieuwbouwwoningen per jaar absoluut niet op dit moment.

Ik zie geen een regering het ruimtelijke ordening beleid op de schop gooien dus veel nieuwe woon locaties bij grote steden zitten er niet bij te komen.
pi_103226096
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 10:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Jaja, het is één groot feest :)

Gelukkig zijn mensen die in de schuldsanering werken ook financiele goochelaars ;)

En gelukkig haal je feiten en hoopvolle gedachten door elkaar.

Waarom raakt je dit zo persoonlijk, niet-Xeno?
Ik wou bijna het stukje van Artimunor over cognitieve dissonantie en emoties copy pasten als reactie op niet-Xeno zijn post.
pi_103226148
.

[ Bericht 52% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 18-10-2011 18:00:29 ]
pi_103226196
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 10:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nou dan zal er toch wat aan het kwantitatieve tekort gedaan moeten worden en aangezien de nieuwbouw op zijn gat ligt realiseren we de 100.000 nieuwbouwwoningen per jaar absoluut niet op dit moment.
Hoe weten we nou dat we die woningen nodig hebben. Dat is ooit eens bepaald... maar hoe?

Er slapen weinig mensen onder de brug, en op funda valt nog wel het een en ander te halen voor wie dringend een woning nodig heeft..

Wie kan me dan een goed onderbouwd cijfer geven voor het aantal benodigde woningen?
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:35:32 #219
324665 meth77
to do or not to do
pi_103226332
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 10:29 schreef GoudIsEcht het volgende:

Wie kan me dan een goed onderbouwd cijfer geven voor het aantal benodigde woningen?
vanaf 2015 nul en vanaf 2020 is er een overschot, dat zal dan door de overheid opgekocht en gesloopt moeten worden om woonruimte schaars te houden

Deze overschotten worden dan gesloopt en de grond terugggeven aan de natuur met poolse paarden erop
pi_103226377
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 10:29 schreef GoudIsEcht het volgende:

Hoe weten we nou dat we die woningen nodig hebben. Dat is ooit eens bepaald... maar hoe?

10 jaar geleden al in een ernst en young rapportage over de woningmarkt in NL in opdracht van de overheid.

Net zoals jou goud prijs wie bepaald dat die zo hoog moet zijn voor een edelmetaal waar je verder niets veel mee kan (behalve sieraden en wat voor de electronica) als je de winnig flink zal opvoeren er een flink surplus in kan ontstaan. 8-)
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:44:52 #221
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103226505
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 09:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Heb jij het werkelijk nodig om serieuze posts belachelijk te (proberen te) maken? Is dat echt nodig voor je gemoedsrust? Roep anders nog even 5 keer hoe goed je het voor elkaar hebt en dat het echt niet uitmaakt dat de waarde van je huis nog verder gaat dalen :*

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 09:36 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Tsja, je kan het ook omdraaien: zelfs de meest "optimistische" economen zijn nu bijgedraaid. Al jarenlang hoorde je een klein groepje realistische economene (die voor gek werden versleten) met beweringen dat de huizenmarkt toch echt niet zo door kon blijven gaan. Nu zeggen ze dat allemaal, er is niet een gerenommeerde econoom over die denkt dat huizen volgend jaar 15% duurder zijn.
pi_103226827
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 10:44 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Heb jij het werkelijk nodig om serieuze posts belachelijk te (proberen te) maken? Is dat echt nodig voor je gemoedsrust? Roep anders nog even 5 keer hoe goed je het voor elkaar hebt en dat het echt niet uitmaakt dat de waarde van je huis nog verder gaat dalen :*
Je wil dus serieus genomen worden met Youtube filmpjes van economen die hel en verdoemenis claimen, zoals ze dat al decennia doen? Helaas, dat kan ik niet serieus nemen. Als ik dat had gedaaan had ik allang alles verkocht en in een hutje op de hei 2012 af gaan zitten wachten. Dus, mocht je inderdaad serieus zijn, kom dan even met een onderbouwing waarom, in tegenstelling tot de door jouw bewierrookte economen, we nu *wel* een daling van 30% gaan zien, die men al voorspeld had in 2008. En leg dan ook even uit waarom we tot nu toe die daling er nog niet is geweest, en waarom de economen die dit voorspelden voor 2008, 2009, 2010 en 2011 er naast zaten. Pas dan kan ik je serieus nemen. Oja, en als het even kan, iets meer dan 3 zinnetjes om dit te onderbouwen zou mooi zijn :)
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:19:26 #223
194833 Hanoying
pi_103227251
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 10:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ergens heb je ook gepost dat werkloosheid en rentestand in vrij grote mate bepalend zijn (daar ben ik het oerigens mee eens). Die vind ik bepaald niet zo voorspelbaar hoor.... (en ik ben daar persoonlijk ook niet zo negatief op, leuk is trouwens als je in NL vraagt iedereen het duister voor de ander inziet, maar positief over zijn eigen situatie is..... rara... hoe kan dat?)
Financieerbaarheid en bereidwilligheid zijn eigenlijk nog het meest bepalend.

De bereidwilligheid om te kopen is momenteel laag, de algehele discourse is gewoon 180 graden gedraaid en op de vrijmibo is ineens iedereen het met elkaar eens dat de huizen toch ook te hard gestegen zijn en dat het toch wel een keer moest corrigeren.

De financieerbaarhied... Tja... Waar komen we vandaan?:
* Historisch lage rente, historisch lage werkloosheid, soepele leeneissen, veel hypotheekconstructies, Tweede salaris telt vrijwel volledig mee.

Ok.. stap voor stap. Hoe kan de financieerbaarheid punt voor punt veranderen?
* Rente: Kan niet of nauwelijks lager, potentieel = opwaarts = negatief voor financieerbaarheid
* Werkloosheid: Kan niet of nauwelijks lager, potentieel = opwaarts = negatief voor financieerbaarheid
* Leeneissen: Nog altijd historisch soepel, uniek in de wereld, potentieel = strenger = negatief voor financieerbaarheid
* Hypotheekconstructies: Veel beschikbaar, stemmen gaan op tot vereenvoudiging stelsel, potentieel = beperking = negatief voor financieerbaarheid
* Tweede salaris: telt al mee, potentieel = telt niet meer (zo zwaar) mee = negatief voor financieerbaarheid

Dus momenteel is de discourse ruk (en de discourse veranderd slechts heel moeizaam, dat geldt als iedereen schreeuwt dat kopen fantastisch is maar net zo hard als iedereen schreeuwt dat het allemaal ruk is) en kan de financieerbaarheid eigenlijk alleen nog maar verslechteren, opwaarts potentieel is er zonder overheidsingrepen eigenlijk helemaal niet meer.

De richting van de markt is negatief of dan toch in elk geval niet positief. Wachten loont, of het nou is doordat de markt lekker zakt en je lager instapt of doordat er straks van overheidswege nog de laatste 2 % overdrachtsbelasting uit het raam wordt gegooid of 5 jarige renteloze startersleningen, groeihypotheken of whatever uit de hoge hoed getoverd worden..
pi_103228155
...poef weg.....

[ Bericht 33% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 18-10-2011 17:57:34 ]
pi_103228244
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 11:19 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Financieerbaarheid en bereidwilligheid zijn eigenlijk nog het meest bepalend.

De bereidwilligheid om te kopen is momenteel laag, de algehele discourse is gewoon 180 graden gedraaid en op de vrijmibo is ineens iedereen het met elkaar eens dat de huizen toch ook te hard gestegen zijn en dat het toch wel een keer moest corrigeren.

De financieerbaarhied... Tja... Waar komen we vandaan?:
* Historisch lage rente, historisch lage werkloosheid, soepele leeneissen, veel hypotheekconstructies, Tweede salaris telt vrijwel volledig mee.

Ok.. stap voor stap. Hoe kan de financieerbaarheid punt voor punt veranderen?
* Rente: Kan niet of nauwelijks lager, potentieel = opwaarts = negatief voor financieerbaarheid
* Werkloosheid: Kan niet of nauwelijks lager, potentieel = opwaarts = negatief voor financieerbaarheid
* Leeneissen: Nog altijd historisch soepel, uniek in de wereld, potentieel = strenger = negatief voor financieerbaarheid
* Hypotheekconstructies: Veel beschikbaar, stemmen gaan op tot vereenvoudiging stelsel, potentieel = beperking = negatief voor financieerbaarheid
* Tweede salaris: telt al mee, potentieel = telt niet meer (zo zwaar) mee = negatief voor financieerbaarheid

Dus momenteel is de discourse ruk (en de discourse veranderd slechts heel moeizaam, dat geldt als iedereen schreeuwt dat kopen fantastisch is maar net zo hard als iedereen schreeuwt dat het allemaal ruk is) en kan de financieerbaarheid eigenlijk alleen nog maar verslechteren, opwaarts potentieel is er zonder overheidsingrepen eigenlijk helemaal niet meer.

De richting van de markt is negatief of dan toch in elk geval niet positief. Wachten loont, of het nou is doordat de markt lekker zakt en je lager instapt of doordat er straks van overheidswege nog de laatste 2 % overdrachtsbelasting uit het raam wordt gegooid of 5 jarige renteloze startersleningen, groeihypotheken of whatever uit de hoge hoed getoverd worden..
Wat is de outlook qua economie voor Nederland in 2012? Wordt er nog een krimp verwacht ?
pi_103228247
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 11:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je wil dus serieus genomen worden met Youtube filmpjes van economen die hel en verdoemenis claimen, zoals ze dat al decennia doen? Helaas, dat kan ik niet serieus nemen. Als ik dat had gedaaan had ik allang alles verkocht en in een hutje op de hei 2012 af gaan zitten wachten. Dus, mocht je inderdaad serieus zijn, kom dan even met een onderbouwing waarom, in tegenstelling tot de door jouw bewierrookte economen, we nu *wel* een daling van 30% gaan zien, die men al voorspeld had in 2008. En leg dan ook even uit waarom we tot nu toe die daling er nog niet is geweest, en waarom de economen die dit voorspelden voor 2008, 2009, 2010 en 2011 er naast zaten. Pas dan kan ik je serieus nemen. Oja, en als het even kan, iets meer dan 3 zinnetjes om dit te onderbouwen zou mooi zijn :)
Als de overheid niet met allerlei maatregelen was gekomen in 2008 hadden we waarschijnlijk een grotere daling van de huizenprijzen gezien. Ik zeg waarschijnlijk, want het is achteraf praat en we zullen nooit weten hoe het was gegaan zonder overheidsingrijpen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_103228368
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 11:50 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Als de overheid niet met allerlei maatregelen was gekomen in 2008 hadden we waarschijnlijk een grotere daling van de huizenprijzen gezien. Ik zeg waarschijnlijk, want het is achteraf praat en we zullen nooit weten hoe het was gegaan zonder overheidsingrijpen.
Welke maatregelen zijn er in 2008 geintroduceerd waardoor een daling van de huizenprijs is voorkomen?
pi_103228405
edit vanwege teveel info en te weinig gal

[ Bericht 93% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 18-10-2011 17:59:37 ]
pi_103228464
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 10:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

10 jaar geleden al in een ernst en young rapportage over de woningmarkt in NL in opdracht van de overheid.

Net zoals jou goud prijs wie bepaald dat die zo hoog moet zijn voor een edelmetaal waar je verder niets veel mee kan (behalve sieraden en wat voor de electronica) als je de winnig flink zal opvoeren er een flink surplus in kan ontstaan. 8-)
Vind je dit nou zelf niet een beetje een onzinnige reactie?

Zijn E&Y-rapportages van tien jaar oud gemaakt in opdracht van de overheid dan per definitie betrouwbaar?

En wat de goudprijs betreft mag je nog wel even studeren. Die wordt namelijk niet bepaald middels tien jaar oude E&Y-rapportages gemaakt in opdracht van de overheid.
pi_103228532
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 11:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Demografie werkt op termijn op twee manieren:
- minder huizen nodig
- kleinere beroepsbevolking.

Dus aan de ene kant verwacht ik een ruimer woningaanbod en aan de andere kant hogere koopkracht van kopers.
Wie zegt jou dat die kleinere bevolking als groep dezelfde koopkracht krijgt/behoudt als de grotere voorafgaande groep? Gaat de kleinere groep harder werken en gezamelijk evenveel (dezelfde waarde) produceren als de groep voor ze?
pi_103228566
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 10:35 schreef meth77 het volgende:

[..]

vanaf 2015 nul en vanaf 2020 is er een overschot, dat zal dan door de overheid opgekocht en gesloopt moeten worden om woonruimte schaars te houden

Deze overschotten worden dan gesloopt en de grond terugggeven aan de natuur met poolse paarden erop
Heb je misschien wat onderbouwing bij die verwachting?
pi_103228641
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 18-10-2011 18:00:43 ]
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:07:02 #233
324665 meth77
to do or not to do
pi_103228818
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 11:59 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Heb je misschien wat onderbouwing bij die verwachting?
sterven
verzorgingstehuizen
winstnemingen door lagere of geen pensioenen
emigratie naar Spanje
veel tijd. dienstverbanden bij jongeren
Meer angst en verliezen van banken in de vastgoed sector
wereldwijde depreciatie van woningen
meer samenwonen door afbouw van huursubsidie en HRA
Stagflatie
pi_103229864
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 11:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
En da's evenwicht. In tegenstelling tot drama. Ik geloof niet zo in drama in real life. :)
En ook niet op de huizenmarkt.
Je gelooft niet in drama?
wat is drama dan volgens jou?
hongerbuik kindjes is geen drama? dat is wel real life...
oorlogs slachtingen en xenocides geen drama? wel real life.
en dan nog die talloze individuele dramas, waar niemand ooit iets van hoort omdat ze in stilte geleden worden... door moedige mensen, niet van die verwende zoals jij..

je hebt een bord voor je kop en sluit je af voor de realiteit, struisvogel politiek, en daarbij pretendeer je alles zo goed te weten.

zeer veel realisme proef ik, of toch een vleugje 'de buitenwereld vind ik niet interessant maar om interessant te doen praat ik mijn pappie die bankdirecteuren kent na'
pi_103230146
vertrokken onbekend waarheen

[ Bericht 96% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 18-10-2011 17:58:23 ]
pi_103230315
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 11:54 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Welke maatregelen zijn er in 2008 geintroduceerd waardoor een daling van de huizenprijs is voorkomen?
Wat denk je van de deeltijd WW, het financieel steunen van private ondernemingen.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_103230506
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 12:48 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Wat denk je van de deeltijd WW, het financieel steunen van private ondernemingen.
Ik ozu dan toch alleen de startsleningen en het tijdelijk verlagen van de overdrachts belasting willen aanmerking als dempende factor.

Maar ze hebben banken u wel wat minder mogelijkheden gegeven om te ruim te financieren wat wel weer een versterkende factor zal zijn.
pi_103231333
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 12:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik ozu dan toch alleen de startsleningen en het tijdelijk verlagen van de overdrachts belasting willen aanmerking als dempende factor.

Maar ze hebben banken u wel wat minder mogelijkheden gegeven om te ruim te financieren wat wel weer een versterkende factor zal zijn.
Tijdelijk verlagen van de overdrachtsbelasting is een maatregel van afgelopen jaar . Niet echt relevant als je kijkt naar 2008. starterslening is er wel een en zo zijn er nog meer maatregelen geweest, die in mijn ogen niets hebben opgelost. Ze hebben de problemen alleen verder voor zich uit geschoven en het gat is ondertussen een stuk dieper geworden. Het is wachten tot de overheid geen maatregelen meer kan financieren en de markt echt op zijn beloop moet laten gaan.
pi_103231431
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 12:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

deja vu, is de trollende familie weer compleet?
Dit dus.
pi_103231502
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 12:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

deja vu, is de trollende familie weer compleet?
Zou het zomaar een kloon zijn van huizenamrkt zeepbel ;)
pi_103232549
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 13:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zou het zomaar een kloon zijn van huizenamrkt zeepbel ;)
ik ben niemands clone
maar volgens mij jij wel, want je begint er elke keer weer over, of ben je gewoon paranoide
edit: trouwens als je dat niet kan nalezen uit mijn stijl, dan heb je niet goed opgelet, mijn stijl is evaluerend, beide kanten uit, totdat mensen met te grote onzin aan 1 kant komen, dan geef ik tegengas, verder ben ik i.t.t. anderen niet voor een huizenmarkt crash, maar zit ik met smart te wachten tot deze weer gezond verklaart kan worden, helaas gaat dit in mijn ogen niet spoedig zijn :(
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:13:27 #242
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103233186
Artimunor is in mijn ogen een absoluut originele poster, ik vind het flauw dat hij voor trol, kloon of wat dan ook wordt uitgemaakt. Ik denk wel een aardig overzicht te hebben van wie de klonen en trollen zijn in deze reeks... Artimunor staat in ieder geval niet op mijn lijstje :)
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:14:21 #243
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103233207
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 12:48 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

De deeltijd WW heeft de nodige executieverkopen tegen gehouden w/
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:17:59 #244
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103233313
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 14:13 schreef ComplexConjugate het volgende:
Artimunor is in mijn ogen een absoluut originele poster, ik vind het flauw dat hij voor trol, kloon of wat dan ook wordt uitgemaakt. Ik denk wel een aardig overzicht te hebben van wie de klonen en trollen zijn in deze reeks... Artimunor staat in ieder geval niet op mijn lijstje :)
Jullie zijn allemaal klonen van mij :6 :7

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 14:14 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De deeltijd WW heeft de nodige executieverkopen tegen gehouden w/
De dubbele aftrek ongetwijfeld ook.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:26:38 #245
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103233597
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 14:17 schreef RemcoDelft het volgende:

*note to self: Jullie zijn allemaal klonen van mij :6 :7

quote:
Mogelijk... in ieder geval heeft het voorkomen dat die mensen moesten dalen met hun vraagprijs. Of dat achteraf zo'n goed idee was..... daar hebben wij vast eenzelfde standpunt over ;)
pi_103233740
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 14:17 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Verhuur van je huis en dan ook nog HRA aftrekken ook..
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:38:59 #247
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103234058
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 14:30 schreef antfukker het volgende:

[..]

Verhuur van je huis en dan ook nog HRA aftrekken ook..
En ondanks alle steun zakt de markt helemaal weg... echt komisch _O-

De overheid heeft zo'n beetje al haar kruit verschoten en de klap gaat nu alsnog komen bovenop de recessie... goed gedaan Balkenende.... goed gedaan Rutte... oh ja.. ook speciale dank aan vriendje Maxime en oom Piet Hein... goed bezig ^O^ w/

Misschien kan Jean Keynes the hunter nog even een rondje snoepgoed uitdelen aan die vervelende blagen? Ze zitten er allemaal zo zuur bij... tijd voor nog meer zoets.... (en extra gaten in het gebit als gevolg van het zuur, het gebit rot zo langzaam maar zeker weg).
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:19:43 #248
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_103235623
De markt zakt hier niet weg, de modale inkomens zijn daarvoor te hoog en de werkloosheid te laag. Voor als iemand het eventueel met Spanje wilde gaan vergelijken.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:43:41 #249
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103236590
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 15:19 schreef Bayswater het volgende:
De markt zakt hier niet weg, de modale inkomens zijn daarvoor te hoog en de werkloosheid te laag. Voor als iemand het eventueel met Spanje wilde gaan vergelijken.
Ik lees net dat Philips weer eens 1400 man personeel in NL op straat gaat zetten. Philips zal vast niet de enige zijn. We zijn weer hard op weg naar de volgende recessie... eens kijken of men weer de subsidiepot opentrekt bij dreigende ontslagronden. Er zijn nog heel wat nutteloze baantjes weg te snijden in het bedrijfsleven. Ik vernam gisteren zelfs dat 1 op de 10 filerijders zijn baan gaat verliezen... laat het nu net een speerpunt van dit kabinet zijn dat we weer met zijn allen kunnen doorrijden :')
pi_103237152
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 15:43 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik lees net dat Philips weer eens 1400 man personeel in NL op straat gaat zetten. Philips zal vast niet de enige zijn. We zijn weer hard op weg naar de volgende recessie... eens kijken of men weer de subsidiepot opentrekt bij dreigende ontslagronden. Er zijn nog heel wat nutteloze baantjes weg te snijden in het bedrijfsleven. Ik vernam gisteren zelfs dat 1 op de 10 filerijders zijn baan gaat verliezen... laat het nu net een speerpunt van dit kabinet zijn dat we weer met zijn allen kunnen doorrijden :')
LOL, jouw bijdragen laten zich lezen als politiek cabaret, you made my day!
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:00:40 #251
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103237229
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 15:58 schreef sorcees het volgende:

[..]

LOL, jouw bijdragen laten zich lezen als politiek cabaret, you made my day!
You're welcome ;)
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:19:12 #252
43642 Bayswater
pi_103237938
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 15:43 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

KLM heeft er 3000 op straat gezet de afgelopen twee jaar, merken we ook weinig van in de cijfers. Bij Philips worden het overigens geen gedwongen ontslagen.
Ik vernam trouwens gisteren dat het wegverkeer de komende jaren alleen maar gaat toenemen. Maar dat zal wel door de arbeidsimmigranten uit Midden en Oost Europa komen. Die verdubbelen de komende jaren, hoorde ik gisteren. Zoeken alleen nog een woning.
Life lies a slow suicide
pi_103238013
Als je maar lang genoeg in de file zit kun je beter een camper kopen.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:25:13 #254
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103238164
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 16:19 schreef Bayswater het volgende:

[..]

KLM heeft er 3000 op straat gezet de afgelopen twee jaar, merken we ook weinig van in de cijfers. Bij Philips worden het overigens geen gedwongen ontslagen.
Ik vernam trouwens gisteren dat het wegverkeer de komende jaren alleen maar gaat toenemen. Maar dat zal wel door de arbeidsimmigranten uit Midden en Oost Europa komen. Die verdubbelen de komende jaren, hoorde ik gisteren. Zoeken alleen nog een woning.
Werkelijk? Ik denk dat de komende jaren er heel wat mensen uit oost europa geweerd gaan worden. Reken er maar niet op dat de overheid nog veel langer vrolijk doorgaat met het weggeven van WW uitkeringen als blijkt dat er nog voldoende laagbetaalde baantjes te vinden zijn.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:29:56 #256
43642 Bayswater
pi_103238399
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 16:25 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Werkelijk? Ik denk dat de komende jaren er heel wat mensen uit oost europa geweerd gaan worden. Reken er maar niet op dat de overheid nog veel langer vrolijk doorgaat met het weggeven van WW uitkeringen als blijkt dat er nog voldoende laagbetaalde baantjes te vinden zijn.
Mogen ze opschieten want zie wekelijks het aantal Poolse, Bulgaarse, Slowaakse, Duitse (en dan niet de toerist) en zelf Portugese kentekens in het woon-werkverkeer toenemen.
Life lies a slow suicide
pi_103239067
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 16:42 schreef pberends het volgende:
Kredietbureau dol op NL-hypotheken

Oké, nu begin ik me echt zorgen te maken.
Geven ze ook aan welke rating de nederlandse bundeltjes hebben?
pi_103239380
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 16:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Geen idee, maar gezien de schuldverslaving van de NL-huizenbezitter zou het eigenlijk junk moeten zijn.
pi_103239517
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 16:51 schreef pberends het volgende:

[..]

Geen idee, maar gezien de schuldverslaving van de NL-huizenbezitter zou het eigenlijk junk moeten zijn.
Die schuldverslaving komt vooral door de HRA, zodra die word afgeschaft zal de hypotheekschuld (net als de spaar te goeden) zeer snel afnemen.
pi_103239713
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 16:53 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Die schuldverslaving komt vooral door de HRA, zodra die word afgeschaft zal de hypotheekschuld (net als de spaar te goeden) zeer snel afnemen.
Niet zo zeer door de HRA an sich maar de producten die de financiele sector bedacht hebben om mensen hier maximaal van te laten profiteren en hunzelf (de financiele sector dus) er ook maximaal van kunnen profiteren.
pi_103239959
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 16:53 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Maar de overwaardes zullen dan ook snel afnemen ... :{
pi_103239983
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 16:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Voor Tokkies: CCB- rating.
pi_103240170
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 17:03 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Maar de overwaardes zullen dan ook snel afnemen ... :{
Met die jarenlange tophypotheken vraag je je af: Welke overwaarde?

_O-.
pi_103240500
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 17:09 schreef pberends het volgende:

[..]

Met die jarenlange tophypotheken vraag je je af: Welke overwaarde?

_O-.
Negatief !! :X
pi_103240642
Voor de mensen die graag een betaalbare woning willen: http://nos.nl/artikel/304(...)uis-particulier.html
pi_103241001
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 17:22 schreef lutser.com het volgende:
Voor de mensen die graag een betaalbare woning willen: http://nos.nl/artikel/304(...)uis-particulier.html
http://www.funda.nl/koop/(...)748-hertogstraat-74/

Wat is dit jongens... waarom bouwen ze het niet voor deze prijzen in de Randstad?
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 17:44:28 #268
43642 Bayswater
pi_103241474
Bouwjaar 1920 en nooit wat aan gedaan. Is dus daadwerkelijk afgeschreven ,net als een auto.
Life lies a slow suicide
pi_103241663
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 17:44 schreef Bayswater het volgende:
Bouwjaar 1920 en nooit wat aan gedaan. Is dus daadwerkelijk afgeschreven ,net als een auto.
Een auto uit 1920?
Erg schaars.
Meer waard dan een huis uit 1920!
pi_103241739
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 17:32 schreef pberends het volgende:

[..]

Wat is dit jongens... waarom bouwen ze het niet voor deze prijzen in de Randstad?
Geen auto in de straat, parkeerplaats te over, ghosttown?
Heerlen is zo gek nog niet.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 17:52:30 #271
43642 Bayswater
pi_103241808
Wel een concentratiestad van de rijksoverheid
Life lies a slow suicide
pi_103242113
Nog even en je kunt in Heerlen een hele straat kopen voor je Vinex-hut.
pi_103242421
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 17:44 schreef Bayswater het volgende:
Ziet er best wel netjes uit zo op de foto's.
pi_103243955
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 18:09 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Ziet er best wel netjes uit zo op de foto's.
Is ook best een aardige buurt. Dat in tegenstelling tot die witte blokken uit die andere link, dat is vrieheide.. daar wil je echt niet dood gevonden worden. En of je dat trouwens nu wel of niet wilt, de kans dat daar het gebeurt is toch wel een stukje hoger dan elders :')
pi_103262857
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 18:50 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Is ook best een aardige buurt. Dat in tegenstelling tot die witte blokken uit die andere link, dat is vrieheide.. daar wil je echt niet dood gevonden worden. En of je dat trouwens nu wel of niet wilt, de kans dat daar het gebeurt is toch wel een stukje hoger dan elders :')
Spannende wijk, altijd wel wat te doen, zeker geen ingeslapen provinciestadjeswijkje.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 06:58:17 #276
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103266919
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 17:32 schreef pberends het volgende:

[..]

Iets met te goedkoop geld en vastgoedmaffia.... het is gewoon baksteen, mortel, staal en beton.... echt high tech en de laatste stand der techniek..... dus goud waard 8-)
  woensdag 19 oktober 2011 @ 06:59:02 #277
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103266923
eigen huis is..... het was een gezegde maar sommigen dachten dat je dit letterlijk zo moest zien _O-
  woensdag 19 oktober 2011 @ 08:59:55 #278
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103267856
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 17:22 schreef lutser.com het volgende:
"Vooralsnog trekt de gemeente 300.000 euro uit voor de aankoop van zes tot acht woningen. "...
Leuk, wonen er daarna asielzoekers in het koophuis naast je. Een soort Flodder-effect.
WTF trouwens, als huizen voor 40k niet meer verkocht kunnen worden! Gemeenten gaan dus verder met steunmaatregelen om de laatste beetjes prijzen "hoog" te houden.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 09:05:05 #279
324665 meth77
to do or not to do
pi_103267945
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 06:58 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Iets met te goedkoop geld en vastgoedmaffia.... het is gewoon baksteen, mortel, staal en beton.... echt high tech en de laatste stand der techniek..... dus goud waard 8-)
En dat terwijl computers, Tv en Auto's de laatste jaren in prijs gedaald zijn
En een woning leent zich met uitstek voor massaproductie
pi_103268051
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 06:59 schreef ComplexConjugate het volgende:
eigen huis is..... het was een gezegde maar sommigen dachten dat je dit letterlijk zo moest zien _O-
Bij uitstel van executie hadden ze het over een hypotheek gevangenis...
pi_103268199
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 08:59 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

"Vooralsnog trekt de gemeente 300.000 euro uit voor de aankoop van zes tot acht woningen. "...
Leuk, wonen er daarna asielzoekers in het koophuis naast je. Een soort Flodder-effect.
WTF trouwens, als huizen voor 40k niet meer verkocht kunnen worden! Gemeenten gaan dus verder met steunmaatregelen om de laatste beetjes prijzen "hoog" te houden.
Ik denk eerder aan sloop op termijn, en in de tussentijd voorkomen dat er wietplantages inkomen.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 09:52:32 #282
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103268991
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 09:05 schreef meth77 het volgende:

[..]
Na inflatiecorrectie zijn de bouwkosten niet veel gestegen. De isolatiekwaliteit is (vanwege wettelijke eisen) wel verbeterd, de bouwkwaliteit zou zomaar verslechterd kunnen zijn omdat het goedkoopste van het goedkoopste gebruikt wordt.
pi_103269096
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 09:05 schreef meth77 het volgende:

[..]

En dat terwijl computers, Tv en Auto's de laatste jaren in prijs gedaald zijn
Dat hebben ze in de bijlmer geprobeerd.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 10:21:16 #284
324665 meth77
to do or not to do
pi_103269922
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 09:56 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Dat hebben ze in de bijlmer geprobeerd.
De Bijlmer is oin de jaren 60 gebouwd met een schuin oog naar het communistisch blok

Zoiets zou men nu nooit meer bouwen.
HuurGalerijflats met blokverwarming en grote parkeerterreinen zijn uit den boze
pi_103270086
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 10:21 schreef meth77 het volgende:

[..]

De Bijlmer is oin de jaren 60 gebouwd met een schuin oog naar het communistisch blok

Ja nu worden het betonnen torens met parkeergarages er onder waardoor je nog minder licht binnen krijgt in je appartement, maar wel minder grondoppervlakte, dus een flinke verdichting nog van het aantal mensen wat je per M^2 grond huisvest.. :D
  woensdag 19 oktober 2011 @ 10:26:55 #286
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103270115
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 10:21 schreef meth77 het volgende:

[..]

Precies... als je een voorbeeld wilt zien van massaproductie dan hoef je alleen maar naar een nieuwbouwwijk te gaan.
De stenen worden in een fabriek geproduceerd, de betondelen worden in een fabriek geproduceerd, de kozijnen, deuren en ramen... allemaal het product van massafabricage... net als alle overige onderdelen die men gebruikt. Het enige wat nog veel handwerk vraagt is de eindassemblage en daar zetten we het goedkoopst mogelijke personeel voor in.

Mijn vader was vroeger werkzaam in de bouw... toen werden huizen nog volledig gemetseld en moest een timmerman ter plaatse de kozijnen en trap nog aftekenen, zagen, schaven, lijmen, spijkeren etc... Toen zat er minstens het dubbele aan handwerk in een woning. Tegenwoordig is het praktisch lego wat door iedereen met twee linkerhanden in elkaar gezet kan worden... het meeste vakmanschap zit hem in het metselwerk.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 10:30:32 #287
324665 meth77
to do or not to do
pi_103270223
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 10:26 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Precies... als je een voorbeeld wilt zien van massaproductie dan hoef je alleen maar naar een nieuwbouwwijk te gaan.
De stenen worden in een fabriek geproduceerd, de betondelen worden in een fabriek geproduceerd, de kozijnen, deuren en ramen... allemaal het product van massafabricage... net als alle overige onderdelen die men gebruikt. Het enige wat nog veel handwerk vraagt is de eindassemblage en daar zetten we het goedkoopst mogelijke personeel voor in.
En dakplaten liggen er in een halfuurtje op, zo uit de fabriek het dak op
  woensdag 19 oktober 2011 @ 10:30:44 #288
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103270231
Ik heb diverse vrienden die als 'timmerman' aan de slag gingen in de bouw terwijl ze nog nooit een hamer in hun handen gehad hadden... halverwege de jaren 90 was de bouw zo booming dat iedereen die een rode van een gele baksteen kon onderscheiden op de bouwplaats als ZZP'er aan de slag kon. En mensen maar de hoofdprijs betalen voor deze kwaliteitsproducten :D
  woensdag 19 oktober 2011 @ 10:35:06 #289
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103270356
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 10:30 schreef meth77 het volgende:

En dakplaten liggen er in een halfuurtje op, zo uit de fabriek het dak op
[ afbeelding ]
Een beetje metselaar legt ook 2000 bakstenen per dag weg... waarom kost een huis in godsnaam 2 ton? Overigens zie ik de afgelopen maanden de prijzen van nieuwbouw dalen, binnenkort zakken ze denk ik door de 160k grens heen (regio Flevoland). Dat is voor soortgelijke woningen die rond 2007 voor minstens 180k...190k werden verkocht.
pi_103270722
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 10:35 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Een beetje metselaar legt ook 2000 bakstenen per dag weg... waarom kost een huis in godsnaam 2 ton? Overigens zie ik de afgelopen maanden de prijzen van nieuwbouw dalen, binnenkort zakken ze denk ik door de 160k grens heen (regio Flevoland). Dat is voor soortgelijke woningen die rond 2007 voor minstens 180k...190k werden verkocht.
Ga eens een huis bouwen in eigen beheer dan kom je er snel genoeg achter.

Een betonnen bak met ramen is best goedkoop neer te zetten, maar zodra je wat mooier en beter wil gaan bouwen lopen de kosten hard op.

[ Bericht 8% gewijzigd door lutser.com op 19-10-2011 10:52:36 ]
pi_103270886
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 10:46 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Wat?
Zomaar?
Als informatiebevrediging?
Dan is het toch te laat, je wilt die zaken toch van tevoren weten.
Daarom heb ik een bestaand huis gekocht (bj 1926, toen de stenen nog knetterhard waren).
  woensdag 19 oktober 2011 @ 10:53:48 #292
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103270929
quote:

[..]

Waar kom je dan achter? Natuurlijk wil een aannemer aan je verdienen... lijkt mij heel logisch.

Wat echte slimmeriken doen is een huis in eigen beheer 'zwart' laten bouwen... scheelt je echt een bak centen... uit ervaring weet ik dat een hoop 'rijke stinkerds' dit gewoon doen :)
  woensdag 19 oktober 2011 @ 10:56:42 #293
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103271029
quote:

Een betonnen bak met ramen is best goedkoop neer te zetten, maar zodra je wat mooier en beter wil gaan bouwen lopen de kosten hard op.

Ik sprak eens een turkse aannemer die al zijn bouwmateriaal kocht in Belgie en Duitsland... de Nederlandse tussenhandel pakte volgens hem een 'krankzinnige' marge. Nederland... het land van dozenschuivers, wassen neuzen, verzekeraars en banksters... mensen die hun handjes laten wapperen weten waar de mosterd beter en goedkoper is w/
  woensdag 19 oktober 2011 @ 10:59:39 #294
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103271125
De kredietcrisis is een van de beste dingen die NL kon overkomen want het drukt iedereen weer eens met de neus op de feiten... arbeid moet zinvol zijn en waarde creëren, want je kan maar gedurende een korte periode luchtkastelen en kaartenhuizen bouwen. Zelfs een kleuter weet dat als je de zeepbel te groot blaast deze uiteenspat :)
pi_103271188
Ik heb goede ervaringen met een Poolse legale ZZP'er, van oorsprong meubelmaker, maar ook schilder, dakdekker, timmerman en metselaar.
Prima prijs/kwaliteits verhouding.
En hele huizen bouwen kan hij ook.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 11:14:27 #296
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103271567
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:02 schreef sorcees het volgende:
Ik heb goede ervaringen met een Poolse legale ZZP'er, van oorsprong meubelmaker, maar ook schilder, dakdekker, timmerman en metselaar.
Prima prijs/kwaliteits verhouding.
En hele huizen bouwen kan hij ook.
Aah... kijk.... een meubelmaker is meestal nog een 'echte vakman', ik denk dat die man hier naartoe gekomen is omdat hij mijn zijn kwaliteiten hier goed kan verdienen. Ik spreek wel meer mensen die goede ervaringen hebben opgedaan met Poolse vakmensen. Mijn broer besteed ook veel werk uit in o.a. Tsjechië omdat ze daar nog vaklieden hebben. In NL is geen ambachtsschool of LTS meer te vinden waar mensen een ambacht leren. Het is vaak niet eens een kwestie van geld maar van kwaliteit.
pi_103271616
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 08:59 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

300.000 euro belastinggeld down the drain. Dat is een behoorlijke uitgave voor een kleine gemeente als Heerlen. Een heel klein clubje gaat hiervan profiteren, er is namelijk bij subsidie namelijk naast de betalende partij (de belastingbetaler) ook een ontvangende partij.
Dat zijn de mensen die de privilege krijgen waarschijnljik nagenoeg gratis mogen wonen en de bouwonderneming die het mag verbouwen.
pi_103272424
Zoeven nog een vriend gesproken, had altijd wel een hoge dunk van hem.
Heeft nu zijn huis te koop staan, en denkt nog steeds de hoofdprijs te kunnen scoren, de graaimentaliteit is nog lang niet verdwenen en kopers en verkopers komen steeds verder van elkaar te staan.
Enige overeenkomst is dat iedereen de banken de schuld geeft.
Ik denk dat iedereen medeschuldige is (behalve de onwetende starter).
  woensdag 19 oktober 2011 @ 11:39:44 #299
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103272546
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 10:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik heb diverse vrienden die als 'timmerman' aan de slag gingen in de bouw terwijl ze nog nooit een hamer in hun handen gehad hadden... halverwege de jaren 90 was de bouw zo booming dat iedereen die een rode van een gele baksteen kon onderscheiden op de bouwplaats als ZZP'er aan de slag kon. En mensen maar de hoofdprijs betalen voor deze kwaliteitsproducten :D
Ik kan hier in de wijk wel eens een foto maken van een 13 jaar oud muurtje... Het ziet eruit alsof het door een dronken Pool is gemetseld :X Dit alles dankzij het maximaliseren van de verkoopprijs in combinatie met het minimaliseren van de kosten.
Helaas ligt mijn digicam nog een paar weken in Maleisie, dus het moet even wachten.
pi_103274837
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 10:35 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Bij de waarde van een huis vergeten mensen nog wel eens dat het gaat om een schaars goed (de ruimte is beperkt). De waarde van een goed hangt van meer af dan alleen de feitelijke productiekosten. Ik verbaas mij er altijd weer over als ik iemand hoor zeuren dat de huizen veel te duur zijn. Dat is meestal een uitroep van frustratie, omdat het er om gaat dat ze vooral te duur zijn voor die persoon (lees, hij wil het graag, maar kan het niet financieren). Dat is wat anders natuurlijk.

Echt belachelijk... een Ferrari is veeeeel te duur. w/
  woensdag 19 oktober 2011 @ 12:40:38 #301
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103275030
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:34 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Bij de waarde van een huis vergeten mensen nog wel eens dat het gaat om een schaars goed (de ruimte is beperkt).
Veel mensen (en dan met name mensen die belang hebben bij de huidige situatie) "vergeten" dat die schaarste kunstmatig is. Kijk naar die enorme leegte in het drukstbevolkte deel van Nederland:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')