Een hypotheekhouder hoeft ook niet te veilen, ze hebben het recht.quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:06 schreef Jane het volgende:
Ik begreep van de week bij "Uitstel van executie" dat je zelfs gewoon anderhalf jaar niet kunt betalen voordat de bank besluit te gaan veilen. Ik vind dat best coulant idd.
http://www.rtl.nl/xl/#/u/54c0e487-45b6-3817-a78a-04620c84714a/
Overigens heb je er kennelijk niet zo veel ervaring mee. Veiling gescheidt in de staat waarin het onroerend goed verkeerd. Uitzetting is altijid voor rekening en vooral risico voor de koper.quote:Op maandag 17 oktober 2011 07:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En als de bank langer wacht, is die 50.000 euro 80.000 euro geworden, en die 20.000 gevallen 30.000 gevallen. Dan is de schadepost van 1 miljard al (zeg) 2.4 miljard. Langzaamaan zal ook bij die banken doordringen dat de prijsdaling doorzet en het niet meer via de "Greater Fool Theory" wordt rechtgetrokken. En dan zullen ze toch echt moeten gaan beginnen met uitzettingen en veilingen.
En wat hun "imago" betreft: willen ze even aan de wel-betalende klanten uitleggen waarom wanbetalers niet worden aangepakt?
Daarnaast weet iedereen dat we in 2012 doodgaan, dat wordt namelijk geroepen en dus is het waar.quote:Op maandag 17 oktober 2011 08:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het kan net zo goed dat we een inflatiegolf gaan krijgen en die -50.000 euro zomaar + 50.000 euro wordt. Alles maar in het meest negatieve met nog meer assumpties uitleggen en maar blijven hopen dat de prijzen zoveel dalen dat je voor een appel en een ei een woning kan kopen.
Ja, en als we morgen een goudader vinden zijn we allemaal rijkquote:Op maandag 17 oktober 2011 08:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het kan net zo goed dat we een inflatiegolf gaan krijgen en die -50.000 euro zomaar + 50.000 euro wordt. Alles maar in het meest negatieve met nog meer assumpties uitleggen en maar blijven hopen dat de prijzen zoveel dalen dat je voor een appel en een ei een woning kan kopen.
Dat heeft werkelijk niets te maken met wat ik schreef...quote:Op maandag 17 oktober 2011 08:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Overigens heb je er kennelijk niet zo veel ervaring mee. Veiling gescheidt in de staat waarin het onroerend goed verkeerd. Uitzetting is altijid voor rekening en vooral risico voor de koper.
Ik denk zelf dat we binnen nu en een jaar of 3 een flnke inflatiegolf gan krijgen om de schulden op die manier op te laten lossen. Ongeveer hetzelfde wat in de jaren 80 gebeurd is. Dus ja de prijzen kunnen nog wel even omlaag, maar daarna is de enige weg weer omhoog. Aangezien het huidige economische systeem alleen maar kan bestaan bij gratie van groei. Als er geen groei meer zal zijn zal het hele systeem in elkaar donderen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:04 schreef RemcoDelft het volgende:
Ja, en als we morgen een goudader vinden zijn we allemaal rijk![]()
Wat denk je zelf, dat huizenprijzen volgend jaar hoger of [/i]lager[/i] zijn? Precies! En dat weet die bank ook.
"Dan zullen ze moeten gaan beginnen met uitzettingen" schreef je.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:04 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat heeft werkelijk niets te maken met wat ik schreef...
Ik las trouwens (het Parool) dat banken nu ook al gras maaien en likjes verf geven, om "de staat waarin het verkeerd" maar wat op te krikken.![]()
![]()
Taalgrapje vrij naar alle MP-verkopers die "verkeerd in goede staat" schrijven. Ik ga er niet vanuit dat mensen die de bank niet betalen, hun kozijnen nog elke 2 jaar schilderen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik begrijp trouwens je probleem met het vermeende dat banken nu ook al gras maaien en likjes verf geven, om "de staat waarin het verkeerd" -ik hoop dat ze dat met een 't' geschreven hebben- "maar wat op te krikken".
Mij? Jij beweerde dat het zo verkocht wordt, in de huidige staat.quote:Wat voor onrecht wordt je hiermee aangedaan?
Waarom zou dat vanuit de EU moeten komen? Ik verwacht dat banken zullen stoppen met pappen-en-nathouden, waarom zou je probleemklanten jarenlang de hand boven het hoofd houden als het verlies alleen maar toeneemt?quote:Als je het Paroolartikel toch zo goed leest, kun je me svp aangeven wat exact die Europese regel is die banken verplicht tot executeren of afschrijven?
Als ze snugger zijn wel. Beperkt hun restschuld. Als ze goodwill tonen laat de bank het loonbeslag een beetje vieren, etc. Goodwill bevordert een betere oplossing (of: een minder slechte oplossing) voor ze.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Taalgrapje vrij naar alle MP-verkopers die "verkeerd in goede staat" schrijven. Ik ga er niet vanuit dat mensen die de bank niet betalen, hun kozijnen nog elke 2 jaar schilderen.
Ja, pak er eens wat veilingvoorwaarden bij. Banken zetten niet uit, je koopt het en dan gok je dat de mensen eruit zijn. Zoniet, mag jij naar de rechter om die mensen eruit te zetten, in de hoop dat ze in de tussentijd niet alles kort en klein geslagen hebben. Er is wel een goede reden waarom panden op een executieveiling met korting verkocht worden, hoor....quote:Mij? Jij beweerde dat het zo verkocht wordt, in de huidige staat.
Zie het Parool artikel. Daar wordt verwezen naar de mysterieuze EU wetgeving, waarvan niemand weet hoe die in het oorspronelijke ANP artikel terecht is gekomen, en waarvan bij mijn weten niemand naam en toenaam kan noemen. Ik weet graag waar we het over hebben als dat een tsunami van uitzettingen en afboekingen tot gevolg heeft....quote:Waarom zou dat vanuit de EU moeten komen? Ik verwacht dat banken zullen stoppen met pappen-en-nathouden, waarom zou je probleemklanten jarenlang de hand boven het hoofd houden als het verlies alleen maar toeneemt?
Je doet je avatar weer eens eer aanquote:Op zondag 16 oktober 2011 23:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nou let voortaan maar op wat je zegt in een willekeurig huizenmarkttopic, want sommigen zijn echt van God los...:
[FP] Moderaties: vragen, klachten en andere opmerkingen
Als er een inflatiegolf komt dan daalt de waarde van vastgoed eerst erg hard voordat het met de inflatie mee gaat stijgen hoor..quote:Op maandag 17 oktober 2011 08:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De komende jaren gaat men dus leren hoe je efficient kan pappen en nathouden... en op grote schaal natuurlijkquote:Op maandag 17 oktober 2011 09:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik verwacht dat banken doen wat het meest efficient op termijn is. En da's inderdaad pappen en nathouden.
Dino weet hoe je dat oplost... door te pappen en nathouden... iets waar de banken al reeds jarenlange ervaring mee hebben. "Het duurt toch allemaal wat langer dan gedacht!"quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:35 schreef Hanoying het volgende:
Potentieel overigens een enorm probleem want momenteel zou er eigenlijk nog vrijwel niemand in de problemen moeten zijn. Ik bedoel, hoe veel mensen zijn er nu helemaal hun baan kwijt en hoe veel zijn de prijzen nu helemaal gezakt?
Zo dan, gefixt! En als de bonussen binnen zijn en de boel opnieuw instort, gewoon weer aankloppen bij de Staat voor geld.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik verwacht dat banken doen wat het meest efficient op korte termijn is. En da's inderdaad pappen en nathouden.
Hoe hebben banken dan ooit de jaren 80 overleefd?quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:35 schreef Hanoying het volgende:
Inflatiegolf = hoge rente = financieerbaarheid van drie keer niks = crashende markt. Zie ook jaren 80.
Banken moeten overigens op een gegeven moment gaan afschrijven op hun balans omdat in het geval van een hypotheek bij wanbetalende hypotheeknemers het achterliggende onderpand de waarde van de hypotheek vertegenwoordigd.
toen moest iedereen eigen geld hebben dus kon je nooit 100% lenenquote:Op maandag 17 oktober 2011 09:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe hebben banken dan ooit de jaren 80 overleefd?
Er zijn er ook heel wat omgevallen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar als je in 1978 op de toenmalige top gekocht hebt en de huizenprijzen zijn toen met 35% gezakt zaten banken nog altijd op -25% verlies bij gedwongen verkopen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:52 schreef meth77 het volgende:
[..]
toen moest iedereen eigen geld hebben dus kon je nooit 100% lenen
hooguit 90% % van de taxatiewaarde bij gedwongen verkoop
Ja, de Tilburgse en Slavenburg. Allebei fraude.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:53 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Er zijn er ook heel wat omgevallen.
Hier een fantastische samenvatting van het "hoe en waarom" van de jaren 80 crisis inclusief de hele aanloop ernaar toe:
http://www.luxetveritas.nl/blog/?p=802
Omdat het overgrote deel van de mensen gewoon hun lasten kunnen betalen, en dat ook doen. En omdat in de marge die banken maken rekening wordt gehouden met een deel insolventierisico.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat laat een bank dan twee opties:quote:Op maandag 17 oktober 2011 08:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Een hypotheekhouder hoeft ook niet te veilen, ze hebben het recht.
In de praktijk zijn de meeste veilingen fraudegevallen (dat is ook waar banken het meest het schip mee ingaan; vroegah werden de documenten niet zo best getoetst, en daar hebben een aantal niet zo frisse jongens aardig op ingespeeld), en gevallen waarbij de hypotheekgever simpelweg geen kant op wil.
In normale gevallen is een executieveiling noch voor de hypotheekgever, noch voor de -nemer in hun belang. Dus wordt er zo lang mogelijk gezocht naar een oplossing die weliswaar pijnlijk is, maar die wel het beste alternatief is, en dat is vaak een geleidelijke.
En vaak deels ook een compromis. Uiteindelijk is het wat het is, als je in gesprek blijft is het gewoon een zakelijke transactie. Maar daar hebben mensen zelf dus erg veel invloed op.
In geval van fraude of totale weigering, zal iemand gewoon met een restschuld en een stickertje blijven zitten. En terecht me dunkt. We hebben geen 'jingle mail' zoals in de USA.
Uit deze periode zouden lessen getrokken moeten zijn maar de eerste alinea is gewoon net zo juist voor de periode voor deze crash als hij was voor de crash van de jaren 80.quote:De crisis van ’79 werd veroorzaakt door een samenloop van verschillende factoren. Looninflatie en het fiscale regime maakten schuldfinanciering aantrekkelijker; het afschaffen van de kredietbeheersing zorgde ervoor dat meer krediet beschikbaar kwam; de overheid gaf in toenemende mate steun aan de koopsector door garanties, premies en fiscaal beleid; en de toenemende concurrentie op de hypotheekmarkt veroorzaakte een progressieve versoepeling van de hypotheekvoorwaarden.[22]
De bubbel eindigde als gevolg van de herinvoering van de kredietbeheersing door DNB in 1977/78 en het verhogen van de rentes in 1979. Vele (hypotheek)banken kwamen in de problemen en gingen failliet of moesten worden overgenomen. Een faillissementsgolf zorgde ervoor dat naar schatting 27.000 bedrijven moesten sluiten en ongeveer 150.000 werknemers hun baan verloren.[23]
Het zou me nogal verbazen als er klanten zijn die in bijzonder beheer zitten, en denken "goh, zit ik even in comfortabele positie".. "Loonbeslag, deurwaarders aan en in huis, de toko dreigt onder mijn kont uit verkocht te worden, dan mag ik het met de jongens die binnenkomen zonder kloppen proberen op te lossen, niet kunnen zorgen voor mijn gezin, financieel paria, niemand wil zaken met me doen, en oh ja, die gaat nog minstens 5 jaar formeel zo verder, constant schuldeiser die lopen te wroeten, en vervolgens heb ik informeel nog steeds de smet aan me hangen. Hmm, dat had ik veel eerder moeten doen, voelt wel zo comfortabel".quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:02 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Dat laat een bank dan twee opties:
• Veilen: De bank leidt 50k verlies en de klant heeft een forse restschuld
• Er samen uit komen. Dus onderhandelen.
Aangezien die klant toch al in de shit zit, heeft die t.a.v. deze onderhandeling een prettige positie: Hij weet dat de bank's enige alternatief een fors verlies is.
Maar nu het speelveld van de bank: Wat nou als iedere huizenbezitter tegenslag gaat aanwenden om flink met de bank te onderhandelen? Dat gaat banken miljarden kosten. Als klanten ff tussen twee banen inzitten, gaan ze gelijk heronderhandelen over hun hypotheekschuld.
De enige manier waarop banken dat kunnen voorkomen, is door veel huizen te laten veilen. Zonder die stok achter de deur hebben banken geen onderhandelingspositie.
Het zou me dan niet verbazen, als veel van die huizen uit het artikel het Het Parool daadwerkelijk op de veiling zouden belanden.
Echt zo ongelofelijk dat politici gewoon toestaan mogelijk maken dat de geschiedenis zich vrijwel exact herhaalt!quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:02 schreef Hanoying het volgende:
Deze samenvatting uit het stuk is overigens echt een prachtige:
[..]
Uit deze periode zouden lessen getrokken moeten zijn maar de eerste alinea is gewoon net zo juist voor de periode voor deze crash als hij was voor de crash van de jaren 80.
Dat dit kan in Nederland!quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:09 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Echt zo ongelofelijk dat politici gewoon toestaan mogelijk maken dat de geschiedenis zich vrijwel exact herhaalt!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |