SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De "laatste paar" topics:
Huizenmarkttopic #151: Een nieuwe start.
Huizenmarkttopic #152: In de ban van de huizenmarkt
Huizenmarkttopic #153: Waar verhuisboetes verlagen toch helpt
Huizenmarkttopic #154: Waar makelaars geen vakantie meer kennen.
Huizenmarkttopic #155: Waar de fundateller met vakantie gaat.
Huizenmarkttopic #159: What goes down, must come up #2
Huizenmarkttopic #161: Met huurders en kopers!
Huizenmarkttopic #162: met een kwart miljoen wannabe verkopers
Huizenmarkttopic #163: waar we liever BBQ-en dan appeltaart eten
Huizenmarkttopic #164:Waar de NVM er meer van had verwacht
Huizenmarkttopic #165: Waar Donner kebab maakt van de koopmarktIk ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
Niets magisch aan. Een goed onderhouden oldtimer kost ook meer dan hij ooit nieuw gekost heeft.quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
Dus... huizen zijn op magische wijze anders dan andere consumptiegoederen? Haha.... nog steeds goed geindoctrineerd
Nu begrijp ik waarom xeno zo vaak zijn Starlet poetst.... het is zijn pensioenpotquote:Op zondag 16 oktober 2011 20:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niets magisch aan. Een goed onderhouden oldtimer kost ook meer dan hij ooit nieuw gekost heeft.
Nee, maar het is toch simpel. Een auto koop je, die slijt in no-time onder je kont weg, en die is op een gegeven moment 'op' (gemiddeld max. 15 a 20 jaar).quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nu begrijp ik waarom xeno zo vaak zijn Starlet poetst.... het is zijn pensioenpot
Nee, dat heeft een andere reden: Na 25 jaar hoeft hij geen MRB meer te betalen. Zie je de parallel tussen oldtimers en een koopwoning...?quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
Nu begrijp ik waarom xeno zo vaak zijn Starlet poetst.... het is zijn pensioenpot
Dat drogargument wordt al minimaal 140 delen van dit topic gebruikt...quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:44 schreef Devv het volgende:
Gaan we nu tot vervelens aan toe proberen ons gelijk te halen of auto's hetzelfde zijn als huizen?
Dan haak ik dus af. Veel plezier met die auto.quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat drogargument wordt al minimaal 140 delen van dit topic gebruikt...
Watje, dat is precies hun bedoeling....quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:46 schreef Devv het volgende:
Dan haak ik dus af. Veel plezier met die auto.
Dat !quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Watje, dat is precies hun bedoeling....
Je moet het vanaf de hilarische positieve kant bekijken.quote:
Sommige mensen, waaronder jijzelf, lezen nu eenmaal slecht. Het enige dat ík gezegd heb is dat een huis weliswaar géén auto is, maar een hypotheek wel gewoon een lening.quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:44 schreef Devv het volgende:
Gaan we nu tot vervelens aan toe proberen ons gelijk te halen of auto's hetzelfde zijn als huizen?
Jij leest anders ook niet best, want CC (Xeno) vergelijkt wel degelijk een auto met een huis.quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:59 schreef Jane het volgende:
Sommige mensen, waaronder jijzelf, lezen nu eenmaal slecht. Het enige dat ík gezegd heb is dat een huis weliswaar géén auto is, maar een hypotheek wel gewoon een lening.
Er zijn een hoop overeenkomstenquote:Op zondag 16 oktober 2011 21:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jij leest anders ook niet best, want CC (Xeno) vergelijkt wel degelijk een auto met een huis.
Je kan mij van veel betichten, maar niet goed lezen is daar over het algemeen niet één van. Ik zeg ook niet dat je de definitie van een lening anders kunt lezen, maar wel dat je het in de juiste context moet plaatsen.quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:59 schreef Jane het volgende:
[..]
Sommige mensen, waaronder jijzelf, lezen nu eenmaal slecht. Het enige dat ík gezegd heb is dat een huis weliswaar géén auto is, maar een hypotheek wel gewoon een lening.
- Auto van 5 jaar oud: 35% van de levensduur verstreken, onderhoud neemt fors toe, zuinigere modellen op de markt voor minder geld, parkeren/rijden wordt elk jaar fors duurder.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:05 schreef GizartFRL het volgende:
Auto nieuw: Bedrag X
Huis nieuw: Bedrag Y
Auto van 5 jaar oud met noodzakelijk onderhoud gedaan: < bedrag X
Huis van 5 jaar oud met noodzakelijk onderhoud gedaan: > bedrag Y
Wat mij betreft is er geen vaste formule, maar de prijs van een huis is van veel meer dingen afhankelijk. Zeker na nieuwbouw, zoals gebiedsontwikkeling maar ook zit er vermoedelijk iets van een risicopremie om het huis bewoonbaar te maken na oplevering (met gebreken).quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:05 schreef GizartFRL het volgende:
Auto nieuw: Bedrag X
Huis nieuw: Bedrag Y
Auto van 5 jaar oud met noodzakelijk onderhoud gedaan: < bedrag X
Huis van 5 jaar oud met noodzakelijk onderhoud gedaan: > bedrag Y
Dit is de vergelijking die gemaakt word buiten de oldtimer, verbeteringen, MRB vrije, hotrods.
Ok, dus als ik morgen een lening afsluit en daar een nieuwe auto voor koop mag ik de rente van die lening ook van mijn belasting aftrekken?quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:59 schreef Jane het volgende:
[..]
Drogredenquote:Op zondag 16 oktober 2011 21:20 schreef Whuzz het volgende:
Of zou een hypotheek toch niet "gewoon een lening" zijn? Zou dat ook de reden zijn misschien dat we er een compleet ander woord voor hebben?
Dat kind is domquote:
Ik probeerde de hand alleen in eigen boezem te steken, omdat deze discussie weer is losgebarsten door iets dat ik zei. Maar dat ging dus over de leningen.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jij leest anders ook niet best, want CC (Xeno) vergelijkt wel degelijk een auto met een huis.
Vermoeiend zijn zij die constant een huis proberen te vergelijken met een auto. Of een hypotheek met een lening op een auto.quote:
Oké, ga gewoon ff terug naar het vorige topic en kijk ff wat ik nou eigenlijk gezegd heb.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:20 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ok, dus als ik morgen een lening afsluit en daar een nieuwe auto voor koop mag ik de rente van die lening ook van mijn belasting aftrekken?
En als ik morgen een lening van 800 euro afsluit om een nieuwe TV van te kopen () dan moet die TV als onderpand dienen? En dan moet ik een procent van het aankoopbedrag in de NationaleLeningGarantie storten? En dan na 30 jaar moet de TV-lening afbetaald zijn of moet de lening worden overgesloten?
Of zou een hypotheek toch niet "gewoon een lening" zijn? Zou dat ook de reden zijn misschien dat we er een compleet ander woord voor hebben?
quote:Momenteel zijn er bij tweehonderdduizend woningen betalingsproblemen, waarvan tien procent ernstig is.
Leuk dat afschrijven. Betekent dit dat wanbetalen lonend wordt?quote:De komende maanden zullen veel banken op grond van Europese regels moeten kiezen: de hypothecaire leningen waarvoor deze huizen als onderpand dienen, geheel of gedeeltelijk afschrijven of de woningen laten veilen.
Het betekend voornamelijk dat je 1 a 2 deeltjes van dit topic achterloopt.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:33 schreef droom_econoom8 het volgende:
Het Parool: Tijdbom huizenmarkt: golf verkopen dreigt
Leuk dat afschrijven. Betekent dit dat wanbetalen lonend wordt?
Ik neem aan dat dat "ja" betekent.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het betekend voornamelijk dat je 1 a 2 deeltjes van dit topic achterloopt.
Dat neem ik nu ook blind aan.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:38 schreef droom_econoom8 het volgende:
Ik neem aan dat dat "ja" betekent.
Volgens mij quotte ik al wat je eigenlijk zei. Letterlijkquote:Op zondag 16 oktober 2011 21:30 schreef Jane het volgende:
[..]
Oké, ga gewoon ff terug naar het vorige topic en kijk ff wat ik nou eigenlijk gezegd heb.
Afschrijven is niet hetzelfde als kwijtschelden. Afschrijven is een boekhoudkundige term voor het laten afnemen van het bedrag in de presentatie van je leningen. Het gaat hier om de reëele waarde van de leningen die je hebt uitstaan. Het in de boeken laten staan van een bedrag waarvan je denkt dat je het niet kan incasseren is onjuist boekhouden of fraude.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:33 schreef droom_econoom8 het volgende:
Het Parool: Tijdbom huizenmarkt: golf verkopen dreigt
Dank je.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:47 schreef snabbi het volgende:
[..]
Afschrijven is niet hetzelfde als kwijtschelden. Afschrijven is een boekhoudkundige term voor het laten afnemen van het bedrag in de presentatie van je leningen. Het gaat hier om de reëele waarde van de leningen die je hebt uitstaan. Het in de boeken laten staan van een bedrag waarvan je denkt dat je het niet kan incasseren is onjuist boekhouden of fraude.
Wanneer je later denkt of later blijkt dat het deel alsnog geIncasseerd kan worden, kan je dit gewoon als een incidentele bate opnemen. Wat je op de balans hebt staan aan leningen is dus zeker niet hetzelfde als de leningen die je hebt uitstaan. Ook na het afschrijven zal de bank nog proberen de lening te incasseren, het verwacht alleen niet dat het in zijn geheel zal lukken.
Als je huurt wordt de woning ook niet geveild als je niet betaald. En toch is er een prikkel om wel te betalen....quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:53 schreef droom_econoom8 het volgende:
Maar als er niet geveild gaat worden, wat is dan nog de prikkel voor de huizenbezitter om te betalen...
In de huursector kunnen wanbetalers op straat worden gezet.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je huurt wordt de woning ook niet geveild als je niet betaald. En toch is er een prikkel om wel te betalen....
Wanbetalen is altijd al 'lonend' geweest. Als je het maar gek genoeg maakt komt er altijd wel een moment dat je (een gedeelte van) je schuld krijgt kwijtgescholden. En daar betaal je met zijn allen de rekening voor, net zoals voor winkeldiefstal of bedrijven die dingen 'gratis' weggeven aan de klanten.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:33 schreef droom_econoom8 het volgende:
In de koopsector ook. Feit is dat er legio andere mogelijkheden openstaan alvorens tot veiling over te gaan. (Beslag op de inboedel en/of loonbeslag).quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:56 schreef droom_econoom8 het volgende:
In de huursector kunnen wanbetalers op straat worden gezet.
Uiteindelijk ligt het gewoon aan de situatie natuurlijk. Een bank kan ook gewoon een rechtzaak beginnen en bij winst beslag laten leggen op je inkomen bijvoorbeeld. Meestal kiezen ze eerst voor de veiling omdat je op deze wijze gelijk een groot bedrag binnen krijgt. Dit blijft echter de keuze van de bank zelf.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:53 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Dank je.
Maar als er niet geveild gaat worden, wat is dan nog de prikkel voor de huizenbezitter om te betalen...
En is dat afschrijven wel feng shui?
Onzin. Een veiling is de laatste optie voor een bank. De restschuld is veel moeilijker te innen als het voor de schuldenaar toch geen reet meer uitmaakt. Die laat je dus zo lang mogelijk wonen in het onderpand. Bovendien levert een veiling ook veel werk op voor een bank, dus daar zitten ze ook niet op te wachten.quote:Op zondag 16 oktober 2011 22:01 schreef snabbi het volgende:
Uiteindelijk ligt het gewoon aan de situatie natuurlijk. Een bank kan ook gewoon een rechtzaak beginnen en bij winst beslag laten leggen op je inkomen bijvoorbeeld. Meestal kiezen ze eerst voor de veiling omdat je op deze wijze gelijk een groot bedrag binnen krijgt. Dit blijft echter de keuze van de bank zelf.
Dan citeer ik nogmaals het artikel uit Het Parool:quote:Op zondag 16 oktober 2011 22:01 schreef snabbi het volgende:
[..]
Uiteindelijk ligt het gewoon aan de situatie natuurlijk. Een bank kan ook gewoon een rechtzaak beginnen en bij winst beslag laten leggen op je inkomen bijvoorbeeld. Meestal kiezen ze eerst voor de veiling omdat je op deze wijze gelijk een groot bedrag binnen krijgt. Dit blijft echter de keuze van de bank zelf.
Oh en aangezien afschrijven gewoon als verlies gepresenteerd wordt in de resultatenrekening zou ik niet weten waarom ze graag willen afschrijven.
Ik mag aannemen, dat er in de meerderheid van deze gevallen, iets met dat inkomen aan de hand is. Of loonbeslag dan effectief is, is dan de vraag.quote:Momenteel zijn er bij tweehonderdduizend woningen betalingsproblemen, waarvan tien procent ernstig is.
Ah, als de bank 50.000 euro dreigt te verliezen... is er wellicht onderhandelingsruimte. Zeker als die mensen zich verenigen...quote:Deze huizen worden nog niet executoriaal geveild, omdat de banken vrezen voor hun imago en niet bereid zijn vijftigduizend euro per geval af te schrijven, het gemiddelde verlies bij een gedwongen verkoop ter veiling.
Loonbeslag is over het algemeen zeer effectief... De schuldenaar wordt dan teruggezet naar 90% bijstandsniveau, de rest is voor de deurwaarder.quote:Op zondag 16 oktober 2011 22:12 schreef droom_econoom8 het volgende:
Ik mag aannemen, dat er in de meerderheid van deze gevallen, iets met dat inkomen aan de hand is. Of loonbeslag dan effectief is, is dan de vraag.
Het leest idd wat onhandig.quote:Op zondag 16 oktober 2011 22:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onzin. Een veiling is de laatste optie voor een bank. De restschuld is veel moeilijker te innen als het voor de schuldenaar toch geen reet meer uitmaakt. Die laat je dus zo lang mogelijk wonen in het onderpand. Bovendien levert een veiling ook veel werk op voor een bank, dus daar zitten ze ook niet op te wachten.
Klopt. Als huurder sta je binnen 6 maanden op straat (en kun je ook nergens meer terecht) als koper duurt het allemaal veel langer en kun je altijd nog gaan huren.quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:06 schreef Jane het volgende:
Ik begreep van de week bij "Uitstel van executie" dat je zelfs gewoon anderhalf jaar niet kunt betalen voordat de bank besluit te gaan veilen. Ik vind dat best coulant idd.
Je zit hier toch geen oproep te doen om allemaal je hypotheek maar niet meer te betalen, he?quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Klopt. Als huurder sta je binnen 6 maanden op straat (en kun je ook nergens meer terecht) als koper duurt het allemaal veel langer en kun je altijd nog gaan huren.
Nee. Zowel huur als hypotheek moet je gewoon als eerste betalen, de rest komt later. Ik gaf alleen maar even aan dat de zo bejubelde vrijheid van het huren tevens een (onbekende) donkere kant heeft.quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:18 schreef Jane het volgende:
Je zit hier toch geen oproep te doen om allemaal je hypotheek maar niet meer te betalen, he?
En als de bank langer wacht, is die 50.000 euro 80.000 euro geworden, en die 20.000 gevallen 30.000 gevallen. Dan is de schadepost van 1 miljard al (zeg) 2.4 miljard. Langzaamaan zal ook bij die banken doordringen dat de prijsdaling doorzet en het niet meer via de "Greater Fool Theory" wordt rechtgetrokken. En dan zullen ze toch echt moeten gaan beginnen met uitzettingen en veilingen.quote:Op zondag 16 oktober 2011 22:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onzin. Een veiling is de laatste optie voor een bank. De restschuld is veel moeilijker te innen als het voor de schuldenaar toch geen reet meer uitmaakt. Die laat je dus zo lang mogelijk wonen in het onderpand. Bovendien levert een veiling ook veel werk op voor een bank, dus daar zitten ze ook niet op te wachten.
Prioriteiten... In veel gevallen gaat roken en "de kroeg" voor de huur/hypotheek...quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:18 schreef Jane het volgende:
Ik vind het eigenlijk altijd vrij stom om je huis niet te betalen, of het nou om de huur of de hypotheek gaat. Ik eet nog liever droog brood.
Het kan net zo goed dat we een inflatiegolf gaan krijgen en die -50.000 euro zomaar + 50.000 euro wordt. Alles maar in het meest negatieve met nog meer assumpties uitleggen en maar blijven hopen dat de prijzen zoveel dalen dat je voor een appel en een ei een woning kan kopen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 07:54 schreef RemcoDelft het volgende:
En als de bank langer wacht, is die 50.000 euro 80.000 euro geworden, en die 20.000 gevallen 30.000 gevallen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |