abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102134572

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Deze topicreeks loopt al meer dan 150 delen. Ruim 45000 posts vol met voorspellingen, interessante (al dan niet onderbouwde) meningen en vurige betogen.
Hier is een overzicht van de hele reeks, voor zover bekend.

De eerste 150 topics (min of meer):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De "laatste paar" topics:
Huizenmarkttopic #151: Een nieuwe start.
Huizenmarkttopic #152: In de ban van de huizenmarkt
Huizenmarkttopic #153: Waar verhuisboetes verlagen toch helpt
Huizenmarkttopic #154: Waar makelaars geen vakantie meer kennen.
Huizenmarkttopic #155: Waar de fundateller met vakantie gaat.
Huizenmarkttopic #159: What goes down, must come up #2
pi_102134581
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 11:49 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Gast... Ooit gehoord van een best-case-benadering? De exacte bedragen zijn hoger, dit is een voorzichtige schatting, m.a.w. mijn punt staat des te steviger.
De huizenmarkt in Nederland is (ver)ZIEK(t)! => Nieuwe titel voor de volgende reeks.
Ik weet niet wat voor drek ze je op de HBO aanleren, maar dit was geen best case benadering, dit was gewoon slap geouwehoer in de ruimte, zonder onderbouwing, met een of andere brainfart als uitgangspunt. En dan vervolgens nog huilen dat niemand het serieus neemt :') gek he.
pi_102134627
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 09:25 schreef -Splash- het volgende:

[..]

Op een gegeven moment wil je je eigen leven beginnen. En dat is best moeilijk op een kamertje bij je ouders.
Dat moment is toch niet uit de lucht komen vallen?

Dat kan je plannen, en van tevoren sparen. Desnoods vanaf 1980.

Je hebt het wel over aanschaf van een huis, niet een crop sla...

[ Bericht 1% gewijzigd door Terrorizer op 19-09-2011 12:35:05 ]
pi_102134639
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 12:06 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Dat denk ik niet, want BVZ toont nergens dat hij intelligenter is dan anderen. In ieder geval heb ik absoluut niet die indruk, om het zo te zeggen. Maar eigenlijk zou ik mijn vraag ook aan jou kunnen stellen, Scorpie! Als jij zelf zo lekker woont in je huisje, waarom zit je dan niet voor de buis of computer of in de tuin te genieten? In plaats van op dit topic te komen en te proberen mensen op de kast te jagen?
Ik zit prima te genieten, maar dat betekent dus automatisch uitsluiting van een discussie blijkbaar? Nogal raar natuurlijk, die diskwalificatie op basis van personen, vind je zelf ook niet?

quote:
Oh trouwens... over CC beschuldigen dat hij een kloon van Xeno is. Wat mij betreft zouden jij, basp1, BVZ en DAM best wel eens minder dan 4 personen kunnen zijn... Maar ja helpt het om dat de hele tijd te suggereren?
Gast :') CG = Xeno, dat weet iedereen, dat zijn andere account gebanned is en hij uit principe daar niet meer mee wil posten is ook al een tijdje bekend voor de insiders. Heeft niks met beschuldigen te maken, is gewoon een constatering van een feit, vooral omdat het grappig was dat hij probeerde met deze kloon een soort relkloon te maken :') Magoed, ontopic maar weer.
pi_102134662
Dat er iets niet helemaal klopt aan de huizenmarkt daar heeft RD natuurlijk wel een punt. Maar de vraag is of we ooit nog de tijden gaan terugkrijgen dat je met 1 bovenmodaal salaris een 2 onder 1 kapper kan kopen.
pi_102134693
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 12:12 schreef Basp1 het volgende:
Dat er iets niet helemaal klopt aan de huizenmarkt daar heeft RD natuurlijk wel een punt.
En die correctie die op dit moment wordt doorgevoerd op de huizenmarkt is daar een schoolvoorbeeld van.

quote:
Maar de vraag is of we ooit nog de tijden gaan terugkrijgen dat je met 1 bovenmodaal salaris een 2 onder 1 kapper kan kopen.
Tja, zo zijn er nog wel meer dingen die vroeger vele malen goedkoper waren en nooit meer zullen zijn.
pi_102135075
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 12:13 schreef Scorpie het volgende:

Tja, zo zijn er nog wel meer dingen die vroeger vele malen goedkoper waren en nooit meer zullen zijn.
Ik weet het maar sommige mensen verwachten nog steeds dat de huizenprijzen zich eigenlijk net zoals electronica prijzen zouden moeten ontwikkelen, steeds meer voor steeds minder geld. Maar ze vergeten dat woningbouw arbeids en matriaal intensief is en dan hebben we nog het ruimtelijke ordeningsbeleid van NL wat ook niet bijdraagt aan genoeg bouwkavels.
pi_102136512
Wat zijn de verwachtingen van de mensen hier hoe de huizenmarkt zich gaat ontwikkelen aankomende 2/3 jaar? Om mij heen wordt vooral verteld dat iemand die een huis wil kopen gewoon lekker verder moet afwachten hoe de markt "nog verder inzakt" om op het juiste moment in te stappen. Mensen om mij heen verwachten dat de aankomende paar jaar de huidige prijzen zeker met 20/30% kunnen zakken omdat het economisch slecht gaat en uiteindelijk ook aan de HRA gezeten zal worden.

Hoe zien mensen dat hier?
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_102136615
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 13:23 schreef Aloulou het volgende:
Wat zijn de verwachtingen van de mensen hier hoe de huizenmarkt zich gaat ontwikkelen aankomende 2/3 jaar? Om mij heen wordt vooral verteld dat iemand die een huis wil kopen gewoon lekker verder moet afwachten hoe de markt "nog verder inzakt" om op het juiste moment in te stappen. Mensen om mij heen verwachten dat de aankomende paar jaar de huidige prijzen zeker met 20/30% kunnen zakken omdat het economisch slecht gaat en uiteindelijk ook aan de HRA gezeten zal worden.

Als je kan wachten moet je dat gewoon doen. Soms is het beter om te verhuizen. Dan kan je nu best leuk onderhandelen. Zolang je niet verwacht dat je binnen 6 jaar opnieuw moet verhuizen en een verstandige hypotheek neemt (en dan niet verstandig volgens de "adviseur"), is er weinig aan de hand.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_102136797
quote:
Wat zijn de verwachtingen van de mensen hier hoe de huizenmarkt zich gaat ontwikkelen aankomende 2/3 jaar?
Ligt eraan in welk segment en welk gedeelte van Nederland je bedoelt.

quote:
Om mij heen wordt vooral verteld dat iemand die een huis wil kopen gewoon lekker verder moet afwachten hoe de markt "nog verder inzakt" om op het juiste moment in te stappen.
Zie hierboven.

quote:
Mensen om mij heen verwachten dat de aankomende paar jaar de huidige prijzen zeker met 20/30% kunnen zakken omdat het economisch slecht gaat en uiteindelijk ook aan de HRA gezeten zal worden.
Het kan, maar wederom, is afhankelijk van segment en locatie.
  maandag 19 september 2011 @ 13:47:39 #11
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_102137194
Ik weet het niet, de regering doet erg zijn best om alles 'op niveau' te houden.

Ik kijk zelf gewoon geinteresseerd toe: zolang er hier (in dit gezin, bedoel ik) geen banenverlies optreedt, blijft alles hier zoals het is. Ik ben zelf in ieder geval niet van plan de komende 20 jaar te verhuizen, bijvoorbeeld.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_102137232
quote:

Hier zijn de meningen verdeeld. In het algemeen geldt dat huizenbezitters zeggen dat het allemaal niet zo hard naar beneden zal gaan. Je haalt ze er meteen uit op deze forums.

In het algemeen zijn huurders / potentiele starters van mening dat de prijzen te hoog zijn.

Feit is dat sinds augustus 2008 (de piek) zo'n 8-9% van de prijsindex af is gegaan. Dus een huis van 250k verloor ruim 500 euro per maand aan waarde. Tevens is het aantal te koop staande huizen enorm, zie funda homepage. Verder staat er een crisis voor de deur, en mogen mensen minder lenen. Dit terwijl hypotheekrentes al jaren extreem laag staan... Banken voorspellen verdere daling, zo'n 2% per jaar, en die zijn vaak optimistisch. Wachten lijkt dus te lonen.

Maar aan de andere kant, er zijn onder de verkopers ook hele gemotiveerden... Door scherp te bieden kun je deze te voorschijn halen (dromers wijzen scherpe boden meteen af). Als je de tijd hebt, dan kun je gewoon af en toe een heel laag bod doen. Laat de verkopers maar wachten. Tijd is aan jouw kant immers.
pi_102137416
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 13:49 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Hier zijn de meningen verdeeld. In het algemeen geldt dat huizenbezitters zeggen dat het allemaal niet zo hard naar beneden zal gaan. Je haalt ze er meteen uit op deze forums.

In het algemeen zijn huurders / potentiele starters van mening dat de prijzen te hoog zijn.

Feit is dat sinds augustus 2008 (de piek) zo'n 8-9% van de prijsindex af is gegaan. Dus een huis van 250k verloor ruim 500 euro per maand aan waarde. Tevens is het aantal te koop staande huizen enorm, zie funda homepage. Verder staat er een crisis voor de deur, en mogen mensen minder lenen. Dit terwijl hypotheekrentes al jaren extreem laag staan... Banken voorspellen verdere daling, zo'n 2% per jaar, en die zijn vaak optimistisch. Wachten lijkt dus te lonen.

Maar aan de andere kant, er zijn onder de verkopers ook hele gemotiveerden... Door scherp te bieden kun je deze te voorschijn halen (dromers wijzen scherpe boden meteen af). Als je de tijd hebt, dan kun je gewoon af en toe een heel laag bod doen. Laat de verkopers maar wachten. Tijd is aan jouw kant immers.
Sorry hoor, maar je verhaal is veel te generiek, veel te oppervlakkig en veel te benepen. Ik ken locaties waar de prijzen juist omhoog zijn gegaan, niet omlaag. Zonder enige variablen aan te brengen in de context van het verhaal kan je er gewoon weinig zinnigs over zeggen.

"De huizenprijs" bestaat niet, ook al denken huurders van wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2011 13:56:32 ]
pi_102137609
Het is inderdaad kopersmarkt, maak daar gebruik van als je moet (per se wilt) kopen.
Er zijn weinig starters en veel aanbod, dus geen bod is te gek.
De prijzen blijven nog wel even dalen, hoe lang is koffiedik kijken, maar niet met 10%-20% per jaar.
Zomaar even verhuizen voor een mooier en/of groter huis zit er op dit moment niet in, iedereen blijft zitten waar hij zit zolang hij het kan betalen.
Moet je voor je werk verhuizen, dan wordt het lastig, maar als je je hypotheek kan meenemen kan je een deal maken, goedkoop verkopen en goedkoop terugkopen.
Echtscheiden nu even niet, is heel duur geworden, uitkopen tegen welke prijs, snel verkopen tegen welke prijs en restschuld (eventueel aangevuld met alimentatie).
Maar volledig is deze opsomming ook niet.
Als je goed zit, nog even wachten en blijven sparen, ook al is de rente laag.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_102138115
Zo... weer even mijn wekelijkse rondje Funda gedaan. Wat mij opvalt is dat naarmate we de 250k naderen er steeds meer mensen beginnen te zakken met hun vraagprijs. Ook de woningcorporaties zetten hun woningen lager in de markt ondanks de gedaalde OB. De dubbele woonlasten en verlaagde financieringsmogelijkheden hebben hun effect op de markt. Zo te zien zit er dus nog genoeg lucht in die we er uit kunnen knijpen :Y
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_102138150
Ondertussen maak ik me wel zorgen over de beurskoersen... ik vermoed dat ik met mijn beleggingshypotheek echt de pineut ben :X
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_102138248
Aflossingsvrij is zo gek nog niet, als je de discipline hebt voor jezelf te sparen/beleggen/gokken.
  maandag 19 september 2011 @ 14:34:12 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102138366
Wat mij opvalt is dat ze nu adverteren met "vrij op naam voor de prijs van kosten koper"... Waarschijnlijk dankzij de verlaging van de overdrachtsbelasting.
censuur :O
pi_102138434
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 14:34 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat mij opvalt is dat ze nu adverteren met "vrij op naam voor de prijs van kosten koper"... Waarschijnlijk dankzij de verlaging van de overdrachtsbelasting.
Haha ja, die reclamepraatjes van de NVM en consorten zijn wel een beetje sneu.
pi_102138535
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 14:34 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik reken dat gelijk even om naar de nieuwe (bodem)vraagprijs k.k.
Kansloze actie in veel gevallen omdat de meeste mensen niet zo dom zijn dat ze de rekenkundige vertaling niet kunnen maken :)
pi_102138554
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 14:40 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Kansloze actie in veel gevallen omdat de meeste mensen niet zo dom zijn dat ze de rekenkundige vertaling niet kunnen maken :)
Mmmm.... misschien heb ik wel een te hoge pet op van kamikazekopers :')
  maandag 19 september 2011 @ 14:48:33 #22
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102138799
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 14:40 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Het viel me hierbij op: http://www.funda.nl/koop/middelburg/huis-47158957-dam-50/
1.15M voor een (groot) oud huis in fucking-middle-of-nowhere-Middelburg. Uiteraard direct zichtbaar op funda.nl, in de hoop veel kijkers te trekken.
Als ik zelf op zoek ben naar wat-dan-ook sla ik altijd die extra-betalen-om-op-te-vallen-advertenties over, omdat ik weet dat ik daar minder waar voor m'n geld krijg. En dat gaat voor huizen net zo goed op.
censuur :O
pi_102139054
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 14:48 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het viel me hierbij op: http://www.funda.nl/koop/middelburg/huis-47158957-dam-50/
1.15M voor een (groot) oud huis in fucking-middle-of-nowhere-Middelburg. Uiteraard direct zichtbaar op funda.nl, in de hoop veel kijkers te trekken.
Als ik zelf op zoek ben naar wat-dan-ook sla ik altijd die extra-betalen-om-op-te-vallen-advertenties over, omdat ik weet dat ik daar minder waar voor m'n geld krijg. En dat gaat voor huizen net zo goed op.
QFT... kwaliteit behoeft geen krans of reclame. Kennelijk is de vraagprijs veel te hoog en de kwaliteit van de makkelmannetjes/vrouwtjes te belabberd om het tussen de oren van de wannabe verkoper te krijgen :)
pi_102139106
Middelburg.... :') Woon je in Zeeland maar nog steeds niet aan de Zeeuwse kust :|W
pi_102139528
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 14:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
Middelburg.... :') Woon je in Zeeland maar nog steeds niet aan de Zeeuwse kust :|W
Inderdaad, de enig denkbare reden (voor mij dan) om ooit naar Zeeland te trekken zou een huis met zicht op zee zijn.
Is ook een krimpgebied, verkopen zolang het nog kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')