abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99709120

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Deze topicreeks loopt al meer dan 150 delen. Ruim 45000 posts vol met voorspellingen, interessante (al dan niet onderbouwde) meningen en vurige betogen.
Hier is een overzicht van de hele reeks, voor zover bekend.

De eerste 150 topics (min of meer):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De "laatste paar" topics:
Huizenmarkttopic #151: Een nieuwe start.
Huizenmarkttopic #152: In de ban van de huizenmarkt
Huizenmarkttopic #153: Waar verhuisboetes verlagen toch helpt
Huizenmarkttopic #154: Waar makelaars geen vakantie meer kennen.
Real programmers don't comment. It was hard to write, so it should be hard to read.
  Moderator woensdag 20 juli 2011 @ 16:15:11 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_99709140
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:11 schreef VirtualMemory het volgende:

[..]

Waarom zou niet iedereen een woning kunnen kopen? Wonen is een eerste levensbehoefte en zou daarom betaalbaar moeten zijn. Huren is altijd duurder dan kopen, immers de verhuurder wil ook nog een rendement halen... rara... wat klopt er niet aan je redenatie?
Omdat je voor kopen een hoger salaris moet hebben om de financiering rond te krijgen. Wat jij wil doen is de regels aanpassen zodat mensen die dat hogere salaris niet hebben toch een huis kunnen kopen. Dat is achteraf een manier zoeken om toch iets te kunnen krijgen wat niet voor je is weg gelegd, tenzij je een baan met een goed salaris hebt (en daar heb meestal wat diploma's voor nodig).

Het probleem is in jouw geval niet de huizenmarkt Xeno, maar je inkomen. Sorry, maar dat is dan jammer voor je. Daar had je eerder aan moeten denken.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 20 juli 2011 @ 16:15:31 #3
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_99709157
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar daar moet ik xeno dan wel gelijk in geven, de tijdsgeest was de afgelopen jaren dat banksters wel producten bedacht hebben zodat deze mensen dachten dat ze het konden betalen, dit heeft mede bijgedragen aan de stijging van de huizenprijzen. Ach we gaan wel zien waar dit gaat eindigen.
Enerzijds worden mensen steeds hebzuchtiger aan de andere zijde spelen bankieren hier op in.
Welkom in de rat race.

Anno 2011 zijn veel mensen de slaaf van hun eigen hebzucht.
Geluk zoeken in materie en status :')
pi_99709269
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:11 schreef VirtualMemory het volgende:

[..]

Waarom zou niet iedereen een woning kunnen kopen? Wonen is een eerste levensbehoefte en zou daarom betaalbaar moeten zijn. Huren is altijd duurder dan kopen, immers de verhuurder wil ook nog een rendement halen... rara... wat klopt er niet aan je redenatie?
Iedereen kan toch wonen? De een kan alleen niet kopen wat de ander wel kan. Welkom in de echte wereld Xeno.
pi_99709289
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Omdat je voor kopen een hoger salaris moet hebben om de financiering rond te krijgen. Wat jij wil doen is de regels aanpassen zodat mensen die dat hogere salaris niet hebben toch een huis kunnen kopen. Dat is achteraf een manier zoeken om toch iets te kunnen krijgen wat niet voor je is weg gelegd, tenzij je een baan met een goed salaris hebt (en daar heb meestal wat diploma's voor nodig).

Het probleem is in jouw geval niet de huizenmarkt Xeno, maar je inkomen. Sorry, maar dat is dan jammer voor je. Daar had je eerder aan moeten denken.
Ga eerst eens in op mijn vraag, "hoe kan je een woning huren als je er niet eens eentje kan kopen (met geleend geld)".

De investeerder die jouw een woning verhuurt zou dit geld waarschijnlijk ook lenen, dus om nog enige marge te maken zal huren duurder moeten zijn dan kopen.

Nu kun je als argument geven dat sociale huur gesubsidieerd is, maar dit geld net zo goed voor koop. Dit gebeurt namelijk in de vorm van de HRA, dus hoe kan het dat je wel kan huren maar niet kan kopen?
Real programmers don't comment. It was hard to write, so it should be hard to read.
  Moderator woensdag 20 juli 2011 @ 16:19:06 #6
236264 crew  capricia
pi_99709303
Sws zijn huurders vaak een ander soort mensen dan kopers.
Niets mis mee, laat ze maar lekker gelukkig in hun huurwoning zijn.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_99709324
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:19 schreef capricia het volgende:
Sws zijn huurders vaak een ander soort mensen dan kopers.
Niets mis mee, laat ze maar lekker gelukkig in hun huurwoning zijn.
:')
  Moderator woensdag 20 juli 2011 @ 16:20:02 #8
236264 crew  capricia
pi_99709339
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:19 schreef VirtualMemory het volgende:

[..]

:')
Ben jij niet gelukkig in je huurwoning dan?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 20 juli 2011 @ 16:20:42 #9
16180 crew  CoolGuy
pi_99709366
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:18 schreef VirtualMemory het volgende:

[..]

Ga eerst eens in op mijn vraag, "hoe kan je een woning huren als je er niet eens eentje kan kopen (met geleend geld)".

De investeerder die jouw een woning verhuurt zou dit geld waarschijnlijk ook lenen, dus om nog enige marge te maken zal huren duurder moeten zijn dan kopen.

Nu kun je als argument geven dat sociale huur gesubsidieerd is, maar dit geld net zo goed voor koop. Dit gebeurt namelijk in de vorm van de HRA, dus hoe kan het dat je wel kan huren maar niet kan kopen?
Nou, blijkbaar is dat mogelijk he. Want het gebeurd namelijk. Andersom gebeurd niet zo gauw. Je kunt wel huren, maar je kunt niet kopen. Beter gezegd, je kunt niet kopen wat je zou WILLEN kopen altijd.

That's life. Shit happens.
pi_99709446
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:20 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik woon er prima... nee het is het opdelen van de wereld in meerdere soorten mensen 8)7

Ik zou met je redenatie mee kunnen gaan maar moet dan toch telkens weer vaststellen dat het 'total bull shit' is :)
pi_99709449
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:18 schreef VirtualMemory het volgende:

[..]

Omdat een huurwoning qua opbrengst vele malen meer oplevert dan de initiele investering.
pi_99709477
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:22 schreef VirtualMemory het volgende:

[..]

Ik woon er prima... nee het is het opdelen van de wereld in meerdere soorten mensen 8)7

Ik zou met je redenatie mee kunnen gaan maar moet dan toch telkens weer vaststellen dat het 'total bull shit' is :)
Hoezo? Jij deelt de wereld ook in, in graaiers, leenkneuzen en verstandige huurders. Doen andere mensen dat, is het opeens niet meer goed. Explain.
  Moderator woensdag 20 juli 2011 @ 16:23:55 #13
236264 crew  capricia
pi_99709505
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou, blijkbaar is dat mogelijk he. Want het gebeurd namelijk. Andersom gebeurd niet zo gauw. Je kunt wel huren, maar je kunt niet kopen. Beter gezegd, je kunt niet kopen wat je zou WILLEN kopen altijd.

Kopers zijn vaak gewoon een ander publiek. Mensen die bijv. de klusjes aan het huis zelf willen doen. De buitenboel zelf bij willen houden. Niet willen wachten op een woningbouwvereniging die het voor zet doet etc.
Niet zo'n zeur-mentaliteit als dat je vaak bij huurders in dit topic tegen komt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_99709510
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:20 schreef CoolGuy het volgende:

En jij hebt niet door dat dit komt omdat er een zeepbel is :D

quote:
Ik zeg dat ook altijd tegen scheefleners die in zak en as zitten :)
  Moderator woensdag 20 juli 2011 @ 16:24:25 #15
16180 crew  CoolGuy
pi_99709533
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:20 schreef capricia het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Of denk je echt dat ie al jaren lang in deze topics bezig is over dat het (want daar komt het op neer) de regels niet zo zijn dat ook hij met zijn financiele middelen een huis kan kopen.

Ik blijf erbij dat de regels daar niet voor aangepast hoeven te worden. Die beslissing wordt al op de middelbare school gemaakt. Of je kunt en/of wil studeren, of je kunt en/of wil dat niet. In dat laatste geval betekent dat dat je daar op sommige gebieden de (vervelende) gevolgen van gaat ondervinden. Een huis (niet kunnen) kopen is er daar één van.

Want dan komen we weer terug op het punt van, wat moet er dan allemaal nog meer goedkoper gemaakt worden? Moeten de prijzen van de luxe jachten dan ook maar naar beneden aangepast worden omdat er mensen zijn die niet de financiele middelen hebben om dat luxe jacht anders te kunnen betalen?

Jammer joh. Het is niet zo dat omdat er mensen zijn die voor product X geen geld hebben, dan maar alles mbt tot product X aangepast moet worden zodat het voor die groep mensen ook mogelijk wordt.
pi_99709550
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:23 schreef VirtualMemory het volgende:
quote:

[..]

Busted.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2011 16:25:21 ]
  Moderator woensdag 20 juli 2011 @ 16:26:02 #17
236264 crew  capricia
pi_99709612
quote:

[..]

We hadden toch ook een keer een leentokkie-categorie? :') Had jij het daar vaak niet over?

Ik hoop oprecht voor je dat je gelukkig bent en blijft in je huurwoning.
Face it: Kopers hebben vaak toch een andere instelling dan jij. Het glas is meer halfvol dan halfleeg.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_99709637
quote:
14s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:22 schreef Scorpie het volgende:

Omdat een huurwoning qua opbrengst vele malen meer oplevert dan de initiele investering.
Dus inflatiecorrectie is niet noodzakelijk? Als over 50 jaar een woning maar meer opbrengt dan de stichtingskosten :?

Een koopwoning brengt ook vele malen de stichtingskosten op (met name voor de bank), dus ik begrijp niet wat je met je argument probeert te duiden.
pi_99709686
quote:
5s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:23 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hoezo? Jij deelt de wereld ook in, in graaiers, leenkneuzen en verstandige huurders. Doen andere mensen dat, is het opeens niet meer goed. Explain.
Ik deel de wereld niet op in verschillende soorten mensen... dat lijkt mij nogal een verschil. Banksters zijn heus niet de enigen die roven, bedriegen, stelen en geld vervalsen :)
  Moderator woensdag 20 juli 2011 @ 16:28:19 #20
16180 crew  CoolGuy
pi_99709713
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:23 schreef VirtualMemory het volgende:

[..]

En jij hebt niet door dat dit komt omdat er een zeepbel is :D

[..]

Maar het maakt mij niet uit dat dit komt omdat er een zeepbel is. Zeepbel of niet, in beide gevallen ben ik toch in staat om een huis te kopen, omdat mijn salaris er naar is. Jij bent afhankelijk van het klappen van de zeepbel (dus van anderen) om eventueel wel een huis te kunnen kopen (maar dat kun je in dat geval nog steeds niet).

Jij wijst naar anderen als reden dat jij nu geen huis kunt kopen. Andere mensen kunnen wel makkelijk een huis kopen, voor die mensen is het klappen van de zeepbel ook geen voorwaarde om te kunnen kopen.

Je wil nog steeds niet accepteren dat het kunnen kopen van een huis samenhangt met je salaris, en dat je salaris in de meeste gevallen toch echt afhankelijk is van je opleiding, en dat jij nou net geen opleiding hebt, en die heb je niet omdat je dat (je eigen woorden) allemaal niet zo nodig vond.
pi_99709742
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:26 schreef VirtualMemory het volgende:

[..]

Dus inflatiecorrectie is niet noodzakelijk? Als over 50 jaar een woning maar meer opbrengt dan de stichtingskosten :?
Dat is in het kort waar de huurvereniging vanuit gaat ja. Of dacht je dat die verenigingen maar lukraak woningen opkopen om te verhuren?
pi_99709761
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:27 schreef VirtualMemory het volgende:

[..]

Ik deel de wereld niet op in verschillende soorten mensen... dat lijkt mij nogal een verschil. Banksters zijn heus niet de enigen die roven, bedriegen, stelen en geld vervalsen :)
Tis goed met je Xeno, je was net al gebust.
pi_99709787
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar het maakt mij niet uit dat dit komt omdat er een zeepbel is. Zeepbel of niet, in beide gevallen ben ik toch in staat om een huis te kopen, omdat mijn salaris er naar is. Jij bent afhankelijk van het klappen van de zeepbel (dus van anderen) om eventueel wel een huis te kunnen kopen (maar dat kun je in dat geval nog steeds niet).

Jij wijst naar anderen als reden dat jij nu geen huis kunt kopen. Andere mensen kunnen wel makkelijk een huis kopen, voor die mensen is het klappen van de zeepbel ook geen voorwaarde om te kunnen kopen.

Je wil nog steeds niet accepteren dat het kunnen kopen van een huis samenhangt met je salaris, en dat je salaris in de meeste gevallen toch echt afhankelijk is van je opleiding, en dat jij nou net geen opleiding hebt, en die heb je niet omdat je dat (je eigen woorden) allemaal niet zo nodig vond.
Indeed. Bij Xeno ligt het altijd aan de anderen waarom hij geen huis kan kopen, de hand in eigen boezem steken met zijn auto-didactische skills is er niet bij.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2011 16:30:30 ]
pi_99709856
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:26 schreef capricia het volgende:

We hadden toch ook een keer een leentokkie-categorie? :') Had jij het daar vaak niet over?
Is dat een andere naam voor kopers?

quote:
Ik hoop oprecht voor je dat je gelukkig bent en blijft in je huurwoning.
Face it: Kopers hebben vaak toch een andere instelling dan jij. Het glas is meer halfvol dan halfleeg.
Toch wel een geleend glas met een geleende inhoud, want anders is het natuurlijk niet goed genoeg ;)
  Moderator woensdag 20 juli 2011 @ 16:34:05 #25
236264 crew  capricia
pi_99709992
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:31 schreef VirtualMemory het volgende:

[..]

Is dat een andere naam voor kopers?

[..]

Toch wel een geleend glas met een geleende inhoud, want anders is het natuurlijk niet goed genoeg ;)
Wat interesseert het jou nou hoe iemand zijn huis gefinancierd heeft? Je komt nogal afgunstig over.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')