SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De "laatste paar" topics:
Huizenmarkttopic #151: Een nieuwe start.
Huizenmarkttopic #152: In de ban van de huizenmarkt
Huizenmarkttopic #153: Waar verhuisboetes verlagen toch helpt
Huizenmarkttopic #154: Waar makelaars geen vakantie meer kennen.
Huizenmarkttopic #155: Waar de fundateller met vakantie gaat.
Huizenmarkttopic #159: What goes down, must come up #2"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
Dit soort dingen werkt echt op m'n lachspieren. Prijs tijdelijk verlaagd. Yeah rightquote:DEZE WONING WORDT TIJDELIJK TEGEN DE SCHERPE VRAAGPRIJS VAN ¤ 275.000,-- k.k. AANGEBODEN. DEZE ACTIE EINDIGT OP 30 JUNI 2011!
30 juni nog wel, en sindsdien niet meer de moeite gedaan dus?quote:Op woensdag 7 september 2011 16:16 schreef SeLang het volgende:
Dit soort dingen werkt echt op m'n lachspieren. Prijs tijdelijk verlaagd. Yeah right. Als het huis niet wordt verkocht gaan ze de prijs zeker verhogen
Het betreffende huis is wel verkocht (maar voor hoeveel?).quote:Op woensdag 7 september 2011 16:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
30 juni nog wel, en sindsdien niet meer de moeite gedaan dus?
Er zijn ongetwijfeld mensen gevoelig voor... Persoonlijk zou ik zeggen: Ik zie je 1 juli!
Niet alleen in de huizenmarkt, dat proberen mensen met auto's/motoren/fitnessabonnementen ook. Als ze een dag later die prijs niet meer accepteren snijden ze alleen zichzelf in de vingers.quote:Op woensdag 7 september 2011 16:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het betreffende huis is wel verkocht (maar voor hoeveel?).
Maar daar gaat het me niet om. Het gaat me om de complete stupiditeit om te denken dat er in de huizenmarkt zoiets is als een "tijdelijke" prijsverlaging, alsof iemand serieus zou denken dat de prijs weer omhoog zou gaan als het op de verlaagde prijs al niet wordt verkocht
Kennelijk begrijp je niet zo goed waarom ze geen wegen naar de vrijheid willen bouwen.... stel je voor dat het randstad tokkievolk de weg naar de mooie rustige delen van NL weet te vinden... waar is de elite dan nog wel veilig?quote:Op woensdag 7 september 2011 16:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik zie de huizenprijzen in de randstad alweer gaan stijgen:
'Geen wegen bouwen in mogelijk krimpgebied'
Het geeft goed weer hoe zulke slechte 'skills' de gemiddelde makelaar bezit, tot aan de crisis had je geen enkele kwalificatie nodig om als makelaar een woning te kunnen verkopen.quote:Op woensdag 7 september 2011 16:16 schreef SeLang het volgende:
Op de Funda site:
[..]
Dit soort dingen werkt echt op m'n lachspieren. Prijs tijdelijk verlaagd. Yeah right. Als het huis niet wordt verkocht gaan ze de prijs zeker verhogen
Bij mij in de straat.quote:Op woensdag 7 september 2011 17:16 schreef ComplexConjugate het volgende:
waar is de elite dan nog wel veilig?
Dat is dus al over 8 jaar he, en we blijven lekker doordouwen , want gemeentes hebben geld nodig en corporaties willen van de woningen afquote:Wat er na 2020 gaat gebeuren, kan het Planbureau voor de Leefomgeving niet precies voorspellen. Het planbureau heeft een optimistisch en een pessimistisch scenario gemaakt. Daartussen bestaan aanzienlijke verschillen.
Doorbouwen? Sinds wanneer? Er worden jaarlijks minder woningen gebouwd dan nodig zou zijn.quote:Op woensdag 7 september 2011 18:49 schreef michaelmoore het volgende:
Dat is dus al over 8 jaar he, en we blijven lekker doordouwen , want gemeentes hebben geld nodig en corporaties willen van de woningen af
De huidige daling gaat dus gewoon door
1) Er staat dat in de randstad de groei afneemt, niet dat hij krimpt.quote:Op woensdag 7 september 2011 19:16 schreef ComplexConjugate het volgende:
Als de bevolking slechts tot 2020 blijft groeien dan ga je geen winst meer maken op je woning, dat is niet erg maar voor veel mensen is kopen dan ineens niet meer interessant. Huren is dan veelal goedkoper en in ieder geval heel wat flexibeler. Wie weet hoeveel inkomen je in de toekomst gaat mislopen omdat je die beter betaalde baan niet kan pakken omdat je je woning niet kwijt raakt.
1) mmm... goed puntquote:Op woensdag 7 september 2011 19:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
1) Er staat dat in de randstad de groei afneemt, niet dat hij krimpt.
2) Er komen meer eenpersoonshuishoudens waardoor er nog altijd meer woningen nodig zijn dan nu.
Lijkt mij ook, want de makelaar zegt nadrukkelijk:quote:Op woensdag 7 september 2011 19:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
Misschien is die garagebox voor xeno nog niet eens zo'n gek idee
Niet perse. Zwolle gaat juist groeien, en Dronten krijgt eind volgend jaar een treinverbinding met Zwolle. Flevoland zal naar verwachting tot 2020 groeien, en daarna is 't nog onzeker.quote:Op woensdag 7 september 2011 18:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Zie je wel: in Dronten gaan de prijzen de komende jaren voorlopig omlaag, in de randstad gaan ze weer omhoog.
Nederlandse bevolking groeit tot 2020
Wait, what? Xeno-cloons die tegen Xeno praten?quote:Op woensdag 7 september 2011 19:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
Misschien is die garagebox voor xeno nog niet eens zo'n gek idee
Volgens mij leest xeno niet meer mee, ik ontvang al maanden geen pm's meer van hem/haar/hetquote:Op donderdag 8 september 2011 08:02 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Wait, what? Xeno-cloons die tegen Xeno praten?
Dus eerst PM-de je jezelf regelmatigquote:Op donderdag 8 september 2011 09:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Volgens mij leest xeno niet meer mee, ik ontvang al maanden geen pm's meer van hem/haar/het
quote:do 08 sep 2011, 11:16
Huishouden houdt minder over
AMSTERDAM - Nederlanders zijn vorig jaar achteruit gegaan in koopkracht en inkomen, ondanks het economisch herstel. Ook zal de koopkracht dit en volgend jaar nog verder afnemen.
De koopkracht kromp vorig jaar een half procent, blijkt uit gegevens die het CBS vandaag over de economie in 2010 naar buiten bracht. Daarmee is een einde gekomen aan jaren van voorspoed. Sinds 2000 is de koopkracht van Nederlanders per jaar gemiddeld met 1,7 procent toegenomen. Alleen in 2005 nam de koopkracht af, maar minder sterk dan vorig jaar.
Het Centraal Planbureau verwacht dat de koopkracht in 2011 nog een procent krimpt en het jaar erop 1,25 procent. Drie opeenvolgende jaren van dalende koopkracht zijn de afgelopen 25 jaar niet voorgekomen.
Xeno, lees de laatste paragraaf maar, want dat is het meest zinnige deel:quote:Op donderdag 8 september 2011 12:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ja... ja... hoe om te gaan met de huizenmarkt crash.... de prijzen zullen nog jaren blijven dalen
quote:Een andere optie is om het ‘te koop’-bord uit de tuin te halen en lekker te blijven zitten waar je zit. Dat de overwaarde verdampt moet je dan maar even voor lief nemen en bedenken dat een huis geen beleggingsobject is maar in de eerste plaats is bedoeld om fijn in te wonen.
Wow, ik zou ze verkopen voor hun overwaarde nóg verder smelt!!111onequote:Op donderdag 8 september 2011 12:24 schreef Artimunor het volgende:
de poolkappen smelten
[ afbeelding ]
Je begrijpt de implicaties kennelijk nog niet, dalende prijzen betekend een nog lagere wil om te kopen bij de consument. Zoals je vaak hebt aangegeven kunnen de meesten mensen blijven zitten waar ze zitten. Dit geld dus net zo goed voor mensen die gewoon kunnen wachten tot de prijzen verder dalen, door de afname van het aantal kopers word de druk op de markt om verder te dalen met de prijzen nog groter, deze feedback zal de markt doen crashen. Vooral nieuwbouw en mensen die moeten verkopen zijn hierdoor de klos... er breken mooie tijden aan voor koopjesjagersquote:Op donderdag 8 september 2011 12:24 schreef Whuzz het volgende:
lees de laatste paragraaf maar, want dat is het meest zinnige deel:
Ok, dus als ik jouw redenering volg, gaat het zo:quote:Op donderdag 8 september 2011 12:32 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je begrijpt de implicaties kennelijk nog niet, dalende prijzen betekend een nog lagere wil om te kopen bij de consument. Zoals je vaak hebt aangegeven kunnen de meesten mensen blijven zitten waar ze zitten. Dit geld dus net zo goed voor mensen die gewoon kunnen wachten tot de prijzen verder dalen, door de afname van het aantal kopers word de druk op de markt om verder te dalen met de prijzen nog groter, deze feedback zal de markt doen crashen.
Er zijn er veel, heel veel die echt van die hut af moeten hoor, en anders komt de bank het doenquote:Op donderdag 8 september 2011 12:37 schreef Whuzz het volgende:
Welk deel van "verkopers blijven lekker wonen waar ze wonen" begreep je niet?
Bron?quote:Op donderdag 8 september 2011 12:41 schreef meth77 het volgende:
Er zijn er veel, heel veel die echt van die hut af moeten hoor, en anders komt de bank het doen
Toch... Op lange termijn zal het achterblijven van nieuwbouw alsnog een enorm probleem worden: de woningtekorten nemen toe! Uniek eigenlijk dat prijzen dalen bij toenemende tekorten, en het geeft wel aan hoe scheef de huizenprijzen zijn ondertussen.quote:Op donderdag 8 september 2011 12:32 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je begrijpt de implicaties kennelijk nog niet, dalende prijzen betekend een nog lagere wil om te kopen bij de consument. Zoals je vaak hebt aangegeven kunnen de meesten mensen blijven zitten waar ze zitten. Dit geld dus net zo goed voor mensen die gewoon kunnen wachten tot de prijzen verder dalen, door de afname van het aantal kopers word de druk op de markt om verder te dalen met de prijzen nog groter, deze feedback zal de markt doen crashen. Vooral nieuwbouw en mensen die moeten verkopen zijn hierdoor de klos... er breken mooie tijden aan voor koopjesjagers
En hoe belachelijk groot de invloed van banken (financiering) is (dankzij oa de HRA).quote:Op donderdag 8 september 2011 12:42 schreef RemcoDelft het volgende:
Uniek eigenlijk dat prijzen dalen bij toenemende tekorten, en het geeft wel aan hoe scheef de huizenprijzen zijn ondertussen.
Welk deel van 'mensen die moeten verkopen' begrijp jij niet?quote:Op donderdag 8 september 2011 12:37 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ok, dus als ik jouw redenering volg, gaat het zo:
Kopers: wij bieden 10% lager
verkopers: weet je wat? Ik blijf lekker hier wonen, stik er maar in.
Kopers: dan bieden wij 20% lager!
verkopers: holy shit! Deal! Verkocht!
Welk deel van "verkopers blijven lekker wonen waar ze wonen" begreep je niet?
Uh nee. Als ik bij -10% liever blijf zitten, dan blijf ik bij -20% nog veel liever zitten en bij -30% nog veeeeel liever.quote:Op donderdag 8 september 2011 13:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Welk deel van 'mensen die moeten verkopen' begrijp jij niet?
Het is heel simpel.... als jij niet 10% wilt zakken en na verloop van tijd krijg je een bod van -20% terwijl het vooruitzicht is dat je over een periode nog maar -30% kan krijgen dan is dat bod misschien wel heel acceptabel.
Jij wel... maar vergis je niet dat de mogelijkheden tot financiering een directe correlatie hebben met het besteedbare inkomen van mensen. Het niet kunnen kopen betekend dus dat het gemiddelde besteedbare inkomen aan het dalen is. Het Nibud heeft niet voor niets de norm naar beneden gesteld. Het wil er kennelijk maar niet in dat er een grote deflatie gaat plaatsvinden omdat er een inflatie plaats vind op andere basisbehoeften.quote:Op donderdag 8 september 2011 13:27 schreef Whuzz het volgende:
Uh nee. Als ik bij -10% liever blijf zitten, dan blijf ik bij -20% nog veel liever zitten en bij -30% nog veeeeel liever.
Hetzelfde geldt bij prijsstijgingen. Of denk je dat mensen graag 10, 20 of 30% meer betaalden? Welnee! Maar "anders zou-ie volgend jaar duurder zijn", dus snel betalen! En ook daar waren het slechts enkele huizen die de prijs uitmaakten, da's nu niets anders.quote:Op donderdag 8 september 2011 13:27 schreef Whuzz het volgende:
[..]
En ja, een paar onfortuinlijken moeten verkopen ja. Je realiseert je natuurlijk dat de prijsdaling die dan ontstaat geen realistische is, maar een die alleen gebaseerd is op uitzonderlijke gevallen.
Stel dat er volgend jaar nog maar één huis wordt verkocht, en wel voor 90% lager dan de oorspronkelijke prijs, dan zijn de huizenprijzen dus met 90% gedaald.
Raar geschreven. Het lijkt of er 2 opties zijn:quote:Op donderdag 8 september 2011 12:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ja... ja... hoe om te gaan met de huizenmarkt crash.... de prijzen zullen nog jaren blijven dalen
Zelfde plaatje van de zuidpool aub.quote:Op donderdag 8 september 2011 12:24 schreef Artimunor het volgende:
de poolkappen smelten
[ afbeelding ]
Kopen tegen zeepbel prijzen is helemaal niet goedkoper, misschien bij aanvang wel maar reken je ook even de kosten mee van de afschrijving die je moet doen op de waardevermindering van je woning? Deze moet je nl. wel even ophoesten zodra je wilt of moet verhuizen. Plotseling blijkt huren dan helemaal nog niet eens zo'n slecht idee te zijn en op zijn minst en heel stuk flexibelerquote:Op donderdag 8 september 2011 14:35 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Raar geschreven. Het lijkt of er 2 opties zijn:
-Verkopen en gaan huren
-Blijven zitten waar je zit
Dus als aspirant koper zou je dan moeten huren. Nee... dat is zo makkelijk....
Als je boven de modale grens zit is huren per maand nou niet echt bepaald goedkoper dan kopen.
Tja, wat is je planning met dat appartement? Wil je daar landurig blijven wonen, of wil je liever na een jaar of 5 a 10 doorstromen naar bv. een eengezinswoning? In dat laatste geval zou ik het niet doen en gewoon doorsparen tot je in 1 keer je eengezinswoning kunt kopen.quote:Op donderdag 8 september 2011 15:18 schreef silenthill het volgende:
Als ik nu 50.000 per jaar verdiende, was ik meteen voor kopen gegaan. maar nu twijfel ik telkens meer en wil ik liever blijven huren.
Daar moet je dan ook nog je aflossing (dus niet de rente) vanaf trekken als je het wilt vergelijken met huren.quote:Op donderdag 8 september 2011 15:18 schreef silenthill het volgende:
Appartement kost dan als ik het zou kopen 360 euro per maand ( HRA al eraf )
Juist niet toch? Want als je aflost wordt je 'steeds meer eigenaar van de woning', en dat zal nooit het geval zijn bij huur...quote:Op donderdag 8 september 2011 15:42 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Daar moet je dan ook nog je aflossing (dus niet de rente) vanaf trekken als je het wilt vergelijken met huren.
Zo'n appartement moet je in de huidige markt nooit kopen natuurlijk. Je bent nu midden 20 en alleenstaand en dan lijkt het wel aardig maar over 5 jaar heb je al lang een blok aan je been opgeduikeld, willen jullie aan een gezin beginnen en wil je nog niet dood gevonden worden in een appartement in de turkenbuurt van Haarlem.quote:Op donderdag 8 september 2011 15:18 schreef silenthill het volgende:
Tsja, wat is dan goed om te doen?
Mijn jaarinkomen is 38.000 bruto.
Ik huur nu voor 420 per maand ( Kaal )
Ik kan 25 % korting krijgen met een koop garant regeling.
Dan moet ik ongeveer 111.000 betalen voor een 4 kamerappartement in Haarlem.
Appartement kost dan als ik het zou kopen 360 euro per maand ( HRA al eraf )
Maar dan komen er nog allerlei kosten bij. VVE 120 euro, allerlei verzekeringen, maandelijks potje voor onderhoud.
Als ik nu 50.000 per jaar verdiende, was ik meteen voor kopen gegaan. maar nu twijfel ik telkens meer en wil ik liever blijven huren.
Het gebeurt niet zo vaak, maar hier heeft Han gelijkquote:Op donderdag 8 september 2011 16:01 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Zo'n appartement moet je in de huidige markt nooit kopen natuurlijk. Je bent nu midden 20 en alleenstaand en dan lijkt het wel aardig maar over 5 jaar heb je al lang een blok aan je been opgeduikeld, willen jullie aan een gezin beginnen en wil je nog niet dood gevonden worden in een appartement in de turkenbuurt van Haarlem.
Vaker dan jij denkt Whuzzquote:Op donderdag 8 september 2011 16:03 schreef Whuzz het volgende:
Het gebeurt niet zo vaak, maar hier heeft Han gelijk
Alleen als je het per jaar uitrekent Xeno. Percentagegewijs gaat het om peanuts. En nu gauw terug naar je arbeidscoach. Of hoe ze die ook noemen bij het UWV. (of is het UWV niet voor uitkeringenquote:Op donderdag 8 september 2011 16:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Vaker dan jij denkt Whuzz
Korting op zeepbelprijzen met allerlei verplichtingen naar de vorige eigenaar? Nee dank je...quote:Op donderdag 8 september 2011 16:07 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Kunt u dat even toelichten dan?
Of is het weer schieten uit de losse pols geblazen hier?
En jij beschuldigt xeno van een Skala mentaliteit? Past veel beter bij jou als je het mij vraagtquote:Op donderdag 8 september 2011 16:07 schreef Whuzz het volgende:
Alleen als je het per jaar uitrekent Xeno.
Dat kan niet want die ziet er anders uit. Verder smelt het ijs daar ook.quote:Op donderdag 8 september 2011 14:37 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Zelfde plaatje van de zuidpool aub.
Koopgarant is inderdaad een baggerregeling.quote:Op donderdag 8 september 2011 16:07 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Kunt u dat even toelichten dan?
Of is het weer schieten uit de losse pols geblazen hier?
Ook vaak een terugkoop garantie , dan blijf je tenminste niet jaren met je appartement zitten, ook wanneer je het met korting koopt een korting op de overwaarde of de onderwaarde die kan ontstaan. Verder zal voor de vraagsteller als het goed is in de VVE bijdrage ook een bedrag voor onderhoud in zitten dus hoeft hij dat niet dubbel mee te nemen in zijn berekening.quote:Op donderdag 8 september 2011 16:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Korting op zeepbelprijzen met allerlei verplichtingen naar de vorige eigenaar? Nee dank je...
Dat vind ik wat summier.quote:Op donderdag 8 september 2011 16:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Korting op zeepbelprijzen met allerlei verplichtingen naar de vorige eigenaar? Nee dank je...
Corporaties verkopen hun voorraad met een lijntje naar de bank wegens de terugkoop garantie, maar hoelang houden die dat nog volquote:Op donderdag 8 september 2011 17:34 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dat vind ik wat summier.
Ik heb zelf het idee dat het een verkapte manier is van corporaties om aan financiering te geraken.
Dat is net zo duur als mijn te koop staande huisquote:Op woensdag 7 september 2011 18:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Doorbouwen? Sinds wanneer? Er worden jaarlijks minder woningen gebouwd dan nodig zou zijn.
Overigens, mooi hokkie voor Xeno gevonden tussen de koopwoningen op Funda, met vliering, zonder trap, dat wel.
http://www.funda.nl/koop/(...)9-hs-b/omschrijving/
Ach, er zijn mensen die meer betalen voor "kunst", en dat krijg je er nu toch mooi gratis en voor niets bij!quote:Op vrijdag 9 september 2011 11:20 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat is net zo duur als mijn te koop staande huis
89k voor een garagebox van 11m2! We zijn echt gestoord met zijn allen in dit land.
deze 'uitzonderlijke gevallen' zijn niet zo uitzonderlijk, sterker nog, een van de meest voorkomende van deze uitzonderlijke gevallen: echtscheidingen, is nu in deze crisis tijd veel uitzonderlijker dan normaal gesproken.quote:Op donderdag 8 september 2011 13:27 schreef Whuzz het volgende:
[..]
En ja, een paar onfortuinlijken moeten verkopen ja. Je realiseert je natuurlijk dat de prijsdaling die dan ontstaat geen realistische is, maar een die alleen gebaseerd is op uitzonderlijke gevallen.
quote:Op donderdag 8 september 2011 14:37 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Zelfde plaatje van de zuidpool aub.
Oorspronkelijke vraagprijk was 110K (excl. kosten koperquote:Op vrijdag 9 september 2011 11:20 schreef Metro2005 het volgende:
Dat is net zo duur als mijn te koop staande huis
89k voor een garagebox van 11m2! We zijn echt gestoord met zijn allen in dit land.
Slecht voorbeeld: Dit is namelijk normale groei en verlies wat elk jaar gebeurd...quote:Op vrijdag 9 september 2011 12:47 schreef Artimunor het volgende:
[..]
deze 'uitzonderlijke gevallen' zijn niet zo uitzonderlijk, sterker nog, een van de meest voorkomende van deze uitzonderlijke gevallen: echtscheidingen, is nu in deze crisis tijd veel uitzonderlijker dan normaal gesproken.
als het straks (hopelijk) allemaal weer wat beter gaat, dan zal dit een zeer on-uitzonderlijk geval worden. m.a.w. enige prijsdaling hierdoor veroorzaakt is veel sterker ten tijde van economische vooruitgang
[..]
[ afbeelding ]
Maar hoe lang gaat het duren voordat dit doom-scenario zich voltrekt. Iedereen weet het zeker, en we gaan er allemaal aan. Maar tot nu toe valt het best wel mee. En is het beter om straks tegen een w.s. veel hogere rente dan een huis te kopen. Denk het ook niet.quote:Op donderdag 8 september 2011 15:11 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kopen tegen zeepbel prijzen is helemaal niet goedkoper, misschien bij aanvang wel maar reken je ook even de kosten mee van de afschrijving die je moet doen op de waardevermindering van je woning? Deze moet je nl. wel even ophoesten zodra je wilt of moet verhuizen. Plotseling blijkt huren dan helemaal nog niet eens zo'n slecht idee te zijn en op zijn minst en heel stuk flexibeler![]()
Nu kopen == kamikaze kopen
Ja! Liever 1 ton schuld tegen 8% rente dan 2 ton schuld tegen 4% rente. Simpelweg omdat aflossen eenvoudiger is.quote:Op vrijdag 9 september 2011 13:20 schreef -Splash- het volgende:
[..]
En is het beter om straks tegen een w.s. veel hogere rente dan een huis te kopen. Denk het ook niet.
Ja, maar ik heb liever 2 ton schuld tegen 4%, dan 1,8 ton schuld tegen 8%.quote:Op vrijdag 9 september 2011 13:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ja! Liever 1 ton schuld tegen 8% rente dan 2 ton schuld tegen 4% rente. Simpelweg omdat aflossen eenvoudiger is.
Mooi ditquote:Op vrijdag 9 september 2011 13:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, maar ik heb liever 2 ton schuld tegen 4%, dan 1,8 ton schuld tegen 8%.
Dat zal niet gebeuren, zolang huizenprijzen bepaald worden door "wat de koper kan betalen". De maandlasten zijn dus min of meer een gegeven, bij dezelfde maandlasten kan je dus schuiven met lagere-rente-meer-schuld of meer-schuld-minder-aflossen.quote:Op vrijdag 9 september 2011 13:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als de rente verdubbelt dan is dat een dusdanige klap voor de financiëerbaarheid dat er wel iets meer dan 10 % van de prijs af zou gaan natuurlijk.quote:Op vrijdag 9 september 2011 13:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Heb je ooit al eens in de spiegel gekeken met je bellegingshypotheek.quote:Op vrijdag 9 september 2011 14:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik heb ook liever die 100k tegen 8% dan 200k tegen 4%, want wie denkt dat er nog 30 jaar lang HRA gelurkt kan worden en op basis daarvan aflossingsvrij of spaarproduct afsluit is knettergek.
jaarje inwonen bij een van de ouders op zolder is ook goede mogelijk hoor, lekker sparen en genieten samenquote:Op vrijdag 9 september 2011 14:36 schreef -Splash- het volgende:
Kortom: Geweldige tijden om uit huis te willen. Of kopen met alle risico's van dien (maar je kan wel flink veel van de huizenprijzen afkrijgen). Of huren voor een belachelijk hoog bedrag.
1? 10! Tot je 40ste gewoon thuis blijven wonen en dan die klapper maken, jajajaja! Dan heb je wel mooi 40 jaar van je leven bij moeders gewoond, maar je hebt wel mooi een leuk huis voor een leuke prijs! Dat anderen dat al 15 jaar hebben, boeit niet!quote:Op vrijdag 9 september 2011 14:40 schreef meth77 het volgende:
[..]
jaarje inwonen bij een van de ouders op zolder is ook goede mogelijk hoor, lekker sparen en genieten samen
maar dat is al de afgelopen 7 jaar ongeveer aan de hand.quote:Op vrijdag 9 september 2011 14:36 schreef -Splash- het volgende:
Kortom: Geweldige tijden om uit huis te willen. Of kopen met alle risico's van dien (maar je kan wel flink veel van de huizenprijzen afkrijgen). Of huren voor een belachelijk hoog bedrag.
quote:Op vrijdag 9 september 2011 14:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
1? 10! Tot je 40ste gewoon thuis blijven wonen en dan die klapper maken, jajajaja! Dan heb je wel mooi 40 jaar van je leven bij moeders gewoond, maar je hebt wel mooi een leuk huis voor een leuke prijs! Dat anderen dat al 15 jaar hebben, boeit niet!
Jaartje? Ben jij toevallig 1 van die schoolverlaters van tegenwoordig die meent op zijn 22e het recht te hebben om een vrijstaande eengezinswoning te kunnen kopen met voor en achtertuin, garage en zwembad op een flink perceel?quote:Op vrijdag 9 september 2011 14:40 schreef meth77 het volgende:
jaarje inwonen bij een van de ouders op zolder is ook goede mogelijk hoor, lekker sparen en genieten samen
Je vergeet vrijstaand en met zwembad erbij.quote:Op vrijdag 9 september 2011 14:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jaartje? Ben jij toevallig 1 van die schoolverlaters van tegenwoordig die meent op zijn 22e het recht te hebben om een eengezinswoning te kunnen kopen met voor en achtertuin, en garage op een flink perceel
Dat is waar ook, ik heb het erbij gezet. Die jeugd van tegenwoordig denkt dat vroeger alles wel kon op je 22e.quote:Op vrijdag 9 september 2011 14:55 schreef Basp1 het volgende:
Je vergeet vrijstaand en met zwembad erbij.
Je bedoelt: dat er stomweg nog steeds niet genoeg huizen zijn... Heel veel mensen wonen ongewenst met meerdere mensen in 1 huis/flatje, omdat ze geen keus hebben. Voor iedereen die een prive-huis koopt/krijgt, moet iemand anders elders dat inleveren.quote:Op vrijdag 9 september 2011 14:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
1? 10! Tot je 40ste gewoon thuis blijven wonen en dan die klapper maken, jajajaja! Dan heb je wel mooi 40 jaar van je leven bij moeders gewoond, maar je hebt wel mooi een leuk huis voor een leuke prijs! Dat anderen dat al 15 jaar hebben, boeit niet!
Ken 2 families die dat doen. In een dikke villa kan het makkelijk.quote:Op vrijdag 9 september 2011 17:47 schreef sorcees het volgende:
Gewoon weer hup, met 4 genaraties in een huis, lost gelijk het probleem van de kinderopvang op, en ff later het bejaardenhuisvesingsprobleem.
Nooit meer verhuizen, je bedje voor altijd gespreid.
Dan moet men ook jonger kinderen gaan krijgen, met het eerste kind op je dertigste gaat dat moeilijk worden.quote:Op vrijdag 9 september 2011 17:47 schreef sorcees het volgende:
Gewoon weer hup, met 4 genaraties in een huis, lost gelijk het probleem van de kinderopvang op, en ff later het bejaardenhuisvesingsprobleem.
Dat lijkt me inderdaad echt geweldig in een gemiddeld Nederlands huis van 120m2quote:Op vrijdag 9 september 2011 17:47 schreef sorcees het volgende:
Dat is sowieso alquote:Op vrijdag 9 september 2011 18:26 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
...gemiddeld Nederlands huis van 120m2
Weet ik... probeer al 4 jaar te kijken naar een huis. Hehe. Ik denk dat ik het toch maar nu eens serieus ga doen ipv het afwachten.quote:Op vrijdag 9 september 2011 14:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
maar dat is al de afgelopen 7 jaar ongeveer aan de hand.
"Bij veel Nederlanders is een belangrijk deel van hun vermogen opgesloten in het eigen huis en komt dit pas vrij bij een verhuizing."quote:Op vrijdag 9 september 2011 18:27 schreef Terrorizer het volgende:
Even tussendoor:
http://www.grondvermogen.nl/overwaarde-huis-vrijmaken.html
Mja. En nu ben je straks 70. Slecht ter been, en je gezondheid rent als een marathonspinter achteruit. Een verzorgingtehuis verlangt dat je eerst je vermogen opeet, dus...quote:Op vrijdag 9 september 2011 22:53 schreef RemcoDelft het volgende:
"Bij veel Nederlanders is een belangrijk deel van hun vermogen opgesloten in het eigen huis en komt dit pas vrij bij een verhuizing."
Een van de grote leugens van de belangenclubs: doen alsof je geld dat ergens in zit OOK aan iets anders kan uitgeven... Er zit niks "opgesloten" in je huis, je LEEFT in je huis.
Na 2) maak ik er dan maar een einde aanquote:Op vrijdag 9 september 2011 23:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mja. En nu ben je straks 70. Slecht ter been, en je gezondheid rent als een marathonspinter achteruit. Een verzorgingtehuis verlangt dat je eerst je vermogen opeet, dus...
Heb je 2 keuze's....
1) Blijven zitten waar je zit en zien te overleven met je half verdampte pensioen.
2) Even cashen, blijven zitten waar je zit en regelmatig Yab-Yum bellen voor de nodige arbeidsvitaminen.
En dat dan ook nog met een gigantische grijns op je smoel.quote:Op vrijdag 9 september 2011 23:13 schreef WammesWaggel het volgende:
Na 2) maak ik er dan maar een einde aan
Je hebt volgens mij niets aan langer wachten. Dus kopen als de mogelijkheid er is, lijkt mij een goede keus. De huizenprijzen dalen, maar ik betwijfel of het ook beter betaalbaar wordt.quote:Op vrijdag 9 september 2011 22:22 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Weet ik... probeer al 4 jaar te kijken naar een huis. Hehe. Ik denk dat ik het toch maar nu eens serieus ga doen ipv het afwachten.
Onder de Wet op de Bejaardenoorden had je een vermogenstoetsing en moest je inderdaad een groot deel van je eigen vermogen opeten. Deze wet is echter al weer een tijdje terug afgeschaft.quote:Op vrijdag 9 september 2011 23:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mja. En nu ben je straks 70. Slecht ter been, en je gezondheid rent als een marathonspinter achteruit. Een verzorgingtehuis verlangt dat je eerst je vermogen opeet, dus...
Toen mijn grootmoeder overleed had ze ondertussen haar hele vermogen mogen afstaan, niet dat dit nu zo erg is, ze moeten dat gewoon weer invoeren. Je bent zorgbehoevend.... dus waarom zou de gemeenschap daarvoor moeten opdraaien zodat je zelf je eigen vermogen kan behouden?quote:Op zaterdag 10 september 2011 07:05 schreef KneeDeep het volgende:
[..]
Onder de Wet op de Bejaardenoorden had je een vermogenstoetsing en moest je inderdaad een groot deel van je eigen vermogen opeten. Deze wet is echter al weer een tijdje terug afgeschaft.
Omdat er voor oudjes zonder eigen vermogen ook wordt gezorgd. Of moeten we die gewoon laten wegrotten of misschien door familie laten verzorgen zoals in derde wereldlanden gebeurtquote:Op zaterdag 10 september 2011 13:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
Toen mijn grootmoeder overleed had ze ondertussen haar hele vermogen mogen afstaan, niet dat dit nu zo erg is, ze moeten dat gewoon weer invoeren. Je bent zorgbehoevend.... dus waarom zou de gemeenschap daarvoor moeten opdraaien zodat je zelf je eigen vermogen kan behouden?
Misschien had ze geen pensioen en was het spaargeld haar pensioen? Mensen die een goed pensioen bij een pensioenfonds hebben opgebouwd hoeven dat immers ook niet op te eten. Eigen vermogen opeten lijkt me alleen redelijk wanneer er al een aow + goed pensioen aanwezig is.quote:Op zaterdag 10 september 2011 13:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Toen mijn grootmoeder overleed had ze ondertussen haar hele vermogen mogen afstaan, niet dat dit nu zo erg is, ze moeten dat gewoon weer invoeren. Je bent zorgbehoevend.... dus waarom zou de gemeenschap daarvoor moeten opdraaien zodat je zelf je eigen vermogen kan behouden?
En iets zegt mij dat een dergelijke regeling in de toekomst weer heel aannemelijk gaat worden.quote:Op zaterdag 10 september 2011 07:05 schreef KneeDeep het volgende:
Onder de Wet op de Bejaardenoorden had je een vermogenstoetsing en moest je inderdaad een groot deel van je eigen vermogen opeten. Deze wet is echter al weer een tijdje terug afgeschaft.
Gaan we hier in NL ook krijgen... bankslaven die vastgeketend zitten aan hun overgewaardeerde woning kunnen immers geen kant op en kunnen daardoor makkelijk geplukt wordenquote:
Grieken moeten extra belasting betalen
11 september 2011 20:41 | bnr.nl
Huiseigenaren moeten komende twee jaar meer belasting betalen. Minister van Financiën Evangelos Venizelos kondigde zondag een nieuwe belasting aan voor onroerend goed.
De regering hoopt zo alsnog haar doelstelling voor het begrotingstekort te halen.
De Grieken hebben dit jaar twee miljard euro aan extra inkomsten nodig. Venizelos verwacht dat als rentebetalingen niet worden meegenomen, Griekenland volgend jaar een begrotingsoverschot zal hebben.
Griekse makelaars reageerden geïrriteerd: "Belasting heffen op onroerend goed is een makkelijke manier om inkomsten op te halen. Maar de onroerendgoedmarkt kan niet nog meer belastingen dragen'', zegt het hoofd van de Atheense makelaarsvereniging.
Eerder gaven inspecteurs van de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) al aan dat Griekenland belastingverhogingen zou moeten vermijden.
bron: BNR
Werken? Welnee.... gewoon profiteren van een uitkering en gebruik maken van alle leuke regelingen die ons land te bieden heeft. Immers... al die adviseurs en ZZP-ers die in de overheid en semi-overheid actief zijn moeten nl. hun hypotheek nog afbetalenquote:Op maandag 12 september 2011 09:52 schreef Basp1 het volgende:
ja xeno droom maar verder.
En jij gaat je arbeid in griekenland aanbieden.
Die regeltjes zullen wel strenger gaan worden jij wordt binnenkort aan het schoffelen gezet.quote:Op maandag 12 september 2011 09:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Werken? Welnee.... gewoon profiteren van een uitkering en gebruik maken van alle leuke regelingen die ons land te bieden heeft. Immers... al die adviseurs en ZZP-ers die in de overheid en semi-overheid actief zijn moeten nl. hun hypotheek nog afbetalen
Dat is ook mijn gedachte....quote:Op vrijdag 9 september 2011 23:19 schreef Devv het volgende:
[..]
Je hebt volgens mij niets aan langer wachten. Dus kopen als de mogelijkheid er is, lijkt mij een goede keus. De huizenprijzen dalen, maar ik betwijfel of het ook beter betaalbaar wordt.
Voor wie gespaard heeft worden ze een stuk betaalbaarder. Eerst komen dus de mensen aan bod met spaargeld, daarna zal de markt nog verder instorten zodat vraag en aanbod weer bij elkaar aansluiten.quote:
Prima.... tot die tijd nog even maximaal profiterenquote:Op maandag 12 september 2011 10:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die regeltjes zullen wel strenger gaan worden jij wordt binnenkort aan het schoffelen gezet.
quote:Dus: de fiscale behandeling van het eigen huis bevordert het eigen huisbezit niet, is economisch schadelijk en veroorzaakt perverse inkomensherverdeling.
Die subsidie moet dus verdwijnen. Maar hoe? Dat is het grootste probleem bij het eigen huis.
Het eigen huis zou idealiter naar box-3 moeten worden overgeheveld. Dan wordt het eigen huis beschouwd als een vorm van kapitaalinkomen, net als spaargeld of beleggingen.
Betaalde hypotheekrente is dan aftrekbaar tegen het tarief van Box-3 (30 procent).
Het eigen woningforfait zou moeten worden opgehoogd tot minimaal 5,7 procent van de WOZ-waarde.
De overdrachtsbelasting kan worden afgeschaft.
De excessieve prikkels om huizen met hypotheekschuld te financieren verdwijnen door symmetrische fiscale behandeling van schuld en eigen geld geïnvesteerd in het eigen huis.
En de overheid bespaart 15 miljard aan staatssteun voor huiseigenaren. Zie ook mijn bijdrage aan de studiecommissie belastingstelsel
Ja xeno, hoe is het nu om zoveel persoonlijkheden te moeten bijhouden. Ik zou het niet kunnen en gewoon blij zijn met 1tje.quote:Op maandag 12 september 2011 10:59 schreef ComplexConjugate het volgende:
Overigens was het xeno die van een uitkering leefde toch? Ik moet gewoon keihard werken om mijn beleggingshypotheek te kunnen betalen. Ik heb nl. mijn stapel stenen op een postzegel gekocht voor de hoofdprijs![]()
Dat was volgens ome Ger een 'slimme zet', misschien was wachten toch 'slimmer' geweest
Mijn beleggingshypotheek staat onder water... big deal... als ik ga dan gaan we allemaal... gezelliegggquote:Op maandag 12 september 2011 12:32 schreef Basp1 het volgende:
Ja xeno, hoe is het nu om zoveel persoonlijkheden te moeten bijhouden. Ik zou het niet kunnen en gewoon blij zijn met 1tje.
Dan had je in deze reactie: Huizenmarkttopic #160: What goes down will crash. geen vlaggetje moeten zetten maar andere icoontjes dat het water je tot de lippen aan het stijgen is.
Het is noodzakelijk voor onze economie dat mensen lenen. Daardoor komt er geld in de economie. Mensen wiens dak boven hun hoofd afhangt van hun betalingsmoraal zijn betrouwbare betalers, en geven mensen die geld op de banken zetten een grote mate van zekerheid dat dat geld terug komt.quote:Op maandag 12 september 2011 12:13 schreef ComplexConjugate het volgende:
Precies... sparen word bestraft en lenen beloont. Wie doorziet niet dat dit een één-tweetjes is tussen de banksters en corrupte politici?
Lenen is helemaal noodzakelijk, om het mogelijk te maken dat de financiele sector zich als een parasiet kan gedragen is het noodzakelijk. Ik hoef mijn geld ook niet aan de bank uit te lenen, ik kan het ook in een oude sok stoppen of er edelmetaal voor kopen.quote:Op maandag 12 september 2011 17:49 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Het is noodzakelijk voor onze economie dat mensen lenen. Daardoor komt er geld in de economie. Mensen wiens dak boven hun hoofd afhangt van hun betalingsmoraal zijn betrouwbare betalers, en geven mensen die geld op de banken zetten een grote mate van zekerheid dat dat geld terug komt.
Xeno... jij hebt helemaal geen geldquote:
Ja dat kan. Maar in je oude sok krijg je er geen rente op. En het is ook vrij lastig pinnen vanuit je oude sok. Je kunt het natuurlijk cash meenemen, maar in de buurt waar jij woont is dat dan weer niet zo verstandig.quote:ik kan het ook in een oude sok stoppen of er edelmetaal voor kopen.
Hoezo? Er is geen aandacht? Waar de verwende kleuters eens hun aandacht op moeten richten is de prijs van hun product, deze is kennelijk veel te hoog. Dus.... wat gaan jullie bouwers daar eigenlijk aan doen? Wat.... helemaal niets? Nou.... sterf dan maar lekker afquote:Organisaties vragen aandacht voor woningmarkt
De belangenorganisaties Bouwend Nederland, de NVB (Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers) en de Neprom (projectontwikkelaars) hebben aan de vooravond van Prinsjesdag bij minister Donner van Binnenlandse Zaken aandacht gevraagd voor de problemen op de woningmarkt.
Ze stellen in een brief aan Donner onder meer dat de vooruitzichten voor de nieuwbouwsector de komende tijd nog erg onzeker blijven. “Het is de vraag of de maatregelen in de Woonvisie voldoende impact hebben om de bouwproductie enigszins op peil te houden”, aldus Bouwend Nederland.
Bouwend Nederland betreurt dat het bijna drie jaar na het uitbreken van de crisis nog steeds bij de overheid moeten aankloppen om maatregelen te treffen, of om de looptijd van reeds getroffen maatregelen te verlengen. "Het positieve effect van de beperking van de overdrachtsbelasting wordt nagenoeg tenietgedaan door de grote onzekerheid en het negatieve sentiment bij de burger en door de beperking in de hypotheekverstrekking. De situatie is zeer ernstig", zo meent de belangenorganisatie van de bouwsector.
De ondertekenaars van de Nieuwbouwbrief achten het voor het herstel van de investeringen in de koopwoningmarkt van groot belang dat een aantal (tijdelijke) crisismaatregelen wordt voortgezet zolang de woningmarkt zich nog niet heeft hersteld. Het gaat hierbij om:
- de verhoging van de NHG-grens van 265.000 euro naar 350.000 euro (vervalt eind 2011);
- de regeling ‘dubbele hypotheekrenteaftrek’: de termijn waarin mensen met dubbele hypotheeklasten voor beide huizen in aanmerking komen voor hypotheekrenteaftrek is tijdelijk verlengd van 2 naar 3 jaar (vervalt eind 2012);
- de regeling ‘hypotheekrenteaftrek na verhuur’: sinds 1 januari 2010 is het mogelijk om na een periode van verhuur van een te koop staande voormalige eigen woning weer in aanmerking te komen voor hypotheekrenteaftrek (vervalt eind 2012);
- de regeling ‘overdrachtsbelasting bij doorverkoop’: in de overdrachtsbelasting is voor het kalenderjaar 2011 de termijn van zes maanden voor de doorverkoop van onroerende zaken - voor woningen tijdelijk verruimd naar twaalf maanden (vervalt eind 2011).
bron: NVM
Maak je geen illusie, zolang winstbejag en hebzucht drijfveren zijn, zullen dit soort bubbels opkomen en uiteenspatten.quote:Op woensdag 14 september 2011 12:37 schreef ComplexConjugate het volgende:
Maar de grond is zo duur hè.... daar kunnen we niks aan doen. Die zal en moet betaald worden!
Daarom is de vastgoed crisis een van de beste dingen die Nederland kan overkomen, dit soort gebeurtenissen zetten denkfouten weer recht zodat in de toekomst we voorlopig weer gevrijwaard zijn van deze waanzin
Kopen! Snel! Voordat de prijzen weer exploderen!11!!quote:Op woensdag 14 september 2011 16:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Maak je geen illusie, zolang winstbejag en hebzucht drijfveren zijn, zullen dit soort bubbels opkomen en uiteenspatten.
Nog een "nieuwtje"..... de hypotheekrente daalt per maand. Wat heeft dat voor gevolgen.
Zeker... profiteer nu het NOG kan, leen alsof er geen morgen komtquote:Op woensdag 14 september 2011 16:48 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Kopen! Snel! Voordat de prijzen weer exploderen!11!!
Dat zal De Jager o.i.d. dan uit z'n hoge hoed toveren, net zoals Wouter-hoor-je-niets-meer-van-Bos dat deed. Bij voorkeur in het weekend, op zondagavond, in een besloten gezelschap zonder dat de Kamer inzage heeft.quote:Op woensdag 14 september 2011 17:03 schreef blomke het volgende:
Nog iets anders.... de NHG. Stel 10-duizenden gaan een beroep doen op de NHG, die dat niet (meer) kan trekken...wie wordt dan het vangnet voor de restschulden die overblijven?
JKdJ natuurlijk, ofwel de belastingbetaler, dragen we allemaal ons steentje bij.quote:Op woensdag 14 september 2011 17:03 schreef blomke het volgende:
Nog iets anders.... de NHG. Stel 10-duizenden gaan een beroep doen op de NHG, die dat niet (meer) kan trekken...wie wordt dan het vangnet voor de restschulden die overblijven?
De marktrente voor Nederlandse staatsobligaties gaat in ieder geval wel flink omhoog.... zodat we allemaal de slaafjes worden van de banksters... althans... de mensen die niet weg kunnen omdat ze vastgeketend zitten aan hun te dure geleende/geleasde koopwoningquote:Op woensdag 14 september 2011 17:13 schreef blomke het volgende:
Dan gaat de staat dus onderuit, die kan die miljarden toch nooit ophoesten?
Dan betalen wij daar met zijn allen de rekening van, zoals je altijd met zijn allen de rekening betaalt als er iets of iemand zijn schulden niet kan betalen en failliet gaat.quote:Op woensdag 14 september 2011 17:03 schreef blomke het volgende:
Volgens mij is nu al geregeld dat de staat achtervanger van de NHG is.quote:Op woensdag 14 september 2011 17:03 schreef blomke het volgende:
Niet geheel juist: normaalgesproken draait degene die geld tegoed had ervoor op. Zonder NHG zou dit de bank zijn, en dus de aandeelhouders.quote:Op woensdag 14 september 2011 17:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dan betalen wij daar met zijn allen de rekening van, zoals je altijd met zijn allen de rekening betaalt als er iets of iemand zijn schulden niet kan betalen en failliet gaat.
En die rekent het weer door aan zijn klanten, bezuinigt op zijn personeel etc etc. The big picture is dat we uiteindelijk altijd met zijn allen betalen voor iemand die zijn verplichtingen niet na kan komen.quote:Op woensdag 14 september 2011 20:23 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Niet geheel juist: normaalgesproken draait degene die geld tegoed had ervoor op.
Uiteindelijk zou marktwerking moeten zorgen dat onverantwoorde banken verdwijnen. Helaas zijn ze daar te groot voor...quote:Op woensdag 14 september 2011 20:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
En die rekent het weer door aan zijn klanten, bezuinigt op zijn personeel etc etc. The big picture is dat we uiteindelijk altijd met zijn allen betalen voor iemand die zijn verplichtingen niet na kan komen.
Als je alles helemaal los laat zorgt marktwerking daar ook voor, maar marktwerking heeft ook gezorgd dat de onverantwoorde banken ongestoord zo groot konden groeien.quote:Op woensdag 14 september 2011 21:28 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Uiteindelijk zou marktwerking moeten zorgen dat onverantwoorde banken verdwijnen. Helaas zijn ze daar te groot voor...
Dat ben ik in zoverre met je eens, dat de situatie nu dus is dat er giga veel risico in die NHG is geslopen: de kosten (in casu de restschuld) wordt afgewenteld op de NHG -> staat -> burgers die successievelijk failliet gaan. Ja, en hoe dan verder? Blijft als enige optie dat huiseigenaren linksom of rechtsom hun hypotheekrente (van een hypotheekschuld die veel hoger is dan het onroerend goed) moeten blijven betalen terwijl ze geketend zitten aan hun huis.quote:Op woensdag 14 september 2011 20:23 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die hele NHG moet z.s.m. worden afgeschaft! Leen max. 80% uit, spaar 20-30% voor je een huis koopt, en je kan alsnog lagere rente krijgen doordat het risico daadwerkelijk lager is, i.p.v. vage garantstellingen.
Waar gaat het geveild worden en waar saat het te koop?quote:Op donderdag 15 september 2011 00:53 schreef WammesWaggel het volgende:
Morgen gaat de hut van Winston Bogarde onder de hamer, het huis daarnaast (behoorlijke afstand) en tegenover staan ook in de verkoop.
Jullie begrijpen nu de opstelling van het Nibud beter? De zorgkosten zullen door de vergrijzing nog veel verder stijgen, net als de kosten voor de AOW. De jongeren zullen een enorme lastenverzwaring ervaren waardoor er bijna geen cent meer overblijft om de overwaarde voor een koopwoning te kunnen financieren. Woningen worden binnen 10 jaar verkocht voor de marktwaarde, wie nu nog op een stukje grond zit om daar mee te speculeren zal nog enkele generaties moeten wachten om te kunnen cashen.... het is gewoon te laat.quote:Zorg wordt flink duurder
De zorgkosten stijgen flink in 2012. Dat meldt De Telegraaf vanochtend op basis van uitgelekte plannen die het kabinet op Prinsjesdag bekend zal maken.
De zorgtoeslag die zo’n 5 miljoen Nederlanders krijgen als tegemoetkoming in de zorgkosten, wordt flink omlaag geschroefd. De hoogte van de zorgtoeslag is afhankelijk van de hoogte van het inkomen. Hoe lager het inkomen, hoe hoger de zorgtoeslag.
In 2012 gaat die zorgtoeslag dus omlaag. Alleenstaanden krijgen ongeveer 100 euro per jaar minder, gezinnen met een modaal inkomen circa 160 euro, zo heeft de krant berekend. De lage inkomens worden daarbij het meest gespaard, rijkere Nederlanders moeten diep in de buidel tasten.
Daarnaast gebeurt er ook het een en ander met de zorgpremie. Verzekerden betalen in Nederland maandelijks een vaste premie aan de zorgverzekeraar voor de basisverzekering. De hoogte van die premie bepalen de verzekeraars zelf. In 2012 gaat de premie vrijwel zeker weer omhoog.
Via het inkomen betaalt iedereen daarnaast de inkomensafhankelijke bijdrage. En ook die verandert. Nu wordt 7,75% zorgpremie geheven over een inkomen tot 33.427 euro. Vanaf 2012 verhoogt het kabinet deze grens naar 50.056 euro en verlaagt het de premie naar 7,1%.
Hierdoor betalen Nederlanders met een laag inkomen minder premie, en Nederlanders met een midden en hoog inkomens juist meer. Wie volgend jaar ongeveer 37.000 euro verdient, gaat fors meer betalen, oplopend tot 1.000 euro per jaar, aldus De Telegraaf.
Al met al gaat de zorg ons volgend jaar dus flink meer geld kosten.
bron
Gisteren in een bejaardentehuis rondgelopen, maar die zitten propvol. Vind het niet zo gek dat de zorgpremie flink omhoog gaat volgend jaar.quote:Op donderdag 15 september 2011 11:09 schreef Cracka-ass het volgende:
Wat bejaarden over de kling jagen zou inderdaad een hoop schelen.
Je zou verwachten dat schaalvergroting de kosten zou kunnen drukken?quote:Op donderdag 15 september 2011 11:12 schreef antfukker het volgende:
Gisteren in een bejaardentehuis rondgelopen, maar die zitten propvol. Vind het niet zo gek dat de zorgpremie flink omhoog gaat volgend jaar.
Dat is puur manager gebrabbel alleen maar om de managers een grotere span of control te laten krijgen en er nog wat bureacratische lagen tussen te plaatsen.quote:Op donderdag 15 september 2011 11:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je zou verwachten dat schaalvergroting de kosten zou kunnen drukken?
Puur uit oogpunt van efficiency laat je ze gewoon de hele dag naakt op bed liggen, je hoeft dan enkel maar het bed met de bejaarde daarop door een soort van wasstraat te rijdenquote:Op donderdag 15 september 2011 11:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is puur manager gebrabbel alleen maar om de managers een grotere span of control te laten krijgen en er nog wat bureacratische lagen tussen te plaatsen.
Ik zou verwachten dat met een serie productie aanpak er nog wel wat tijd te besparen is, maar willen we dan dat de bejaarden op de lopende band gezet worden om ze bij station 1 van de kleding te ontdoen, station 2 onder de douche te zetten, station 3 afdrogen, enz....
Ik ook niet, er moeten namelijk van de belastingcenten dingen als een JSF gekocht worden en bankiersbonussen betaald raken.quote:Op donderdag 15 september 2011 11:12 schreef antfukker het volgende:
[..]
Gisteren in een bejaardentehuis rondgelopen, maar die zitten propvol. Vind het niet zo gek dat de zorgpremie flink omhoog gaat volgend jaar.
En uit effcieny maken we de bedden dan met een afvoer erin dan hoeven ze ook niet meer uit bed gehaald te worden om op de wc gezet te worden.quote:Op donderdag 15 september 2011 12:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Puur uit oogpunt van efficiency laat je ze gewoon de hele dag naakt op bed liggen, je hoeft dan enkel maar het bed met de bejaarde daarop door een soort van wasstraat te rijden
Ik had dat al bedacht maar durfde het niet te posten.... maar het idee zal een hoop geld besparen... krijgen we nu een bonusquote:Op donderdag 15 september 2011 12:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En uit effcieny maken we de bedden dan met een afvoer erin dan hoeven ze ook niet meer uit bed gehaald te worden om op de wc gezet te worden.
Dan moeten we het in de ideenbus ergens stoppen. Maar omdat we geen topmanagers zijn zal de bonus waarschijnlijk niet meer dan fruitmand die over datum is zijn.quote:Op donderdag 15 september 2011 12:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik had dat al bedacht maar durfde het niet te posten.... maar het idee zal een hoop geld besparen... krijgen we nu een bonus
Ik zou dergelijk laaggeschoold werk liever volledig outsourcen. Bejaard en verzorging nodig? Prima, maar dan in Peru/Indonesie/Filipijnen/China/kies-maar-uit. Gevangenissen trouwens ook, Thailand heeft wel een leuk imago.quote:Op donderdag 15 september 2011 12:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik had dat al bedacht maar durfde het niet te posten.... maar het idee zal een hoop geld besparen... krijgen we nu een bonus
Huizenmarkttopic #159: What goes down, must come up #2quote:Op donderdag 15 september 2011 08:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Waar gaat het geveild worden en waar saat het te koop?
De verminderde opbrengsten aan belastingen door de HRA staan wel netjes ingecalculeerd tot en met 2016. (Verder gaat het overzicht niet)quote:Op donderdag 15 september 2011 23:20 schreef droom_econoom8 het volgende:
Enkele punten over de miljoenennota en woningmarkt:
• Overdrachtsbelasting heet nog steeds tijdelijk, en de begroting voorziet er niet in dat de overdrachtsbelasting laag blijft.
Kijk ik ergens overheen? Waar in de miljoenennota lees jij dat?quote:Op donderdag 15 september 2011 23:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De verminderde opbrengsten aan belastingen door de HRA staan wel netjes ingecalculeerd tot en met 2016. (Verder gaat het overzicht niet)
Blz 107, Tabel 5.3.1quote:Op vrijdag 16 september 2011 08:13 schreef droom_econoom8 het volgende:
Kijk ik ergens overheen? Waar in de miljoenennota lees jij dat?
Dit overtreft de verwachting van Wammeswaggel want die zat nog 4 ton te hoogquote:Huis Winston Bogarde voor een prikkie verpatst
AMSTERDAM - Het riante landhuis van oud-voetballer Winston Bogarde is vrijdag onder de hamer gegaan. Omdat de oud-voetballer niet aan zijn financiële verplichtingen kon voldoen werd het pand geveild door de bank.
Dit meldt koopeenveilinghuis.nl. De bonkige verdediger van onder meer Ajax, AC Milan, Barcelona en Chelsea zal in zijn leven nog nooit zo erg verloren hebben. Zijn gigantische landhuis in Amsterdam ging voor ‘slechts’ ¤1.100.000 onder de hamer, terwijl Winston een hypotheek op het pand had van ¤2.800.000.
Het huis werd openbaar geveild omdat Bogarde een enorme betalingsachterstand zou hebben. Hij zou hebben verzuimd de hypotheek op tijd te betalen. Het landhuis uit 1996 telt acht kamers, waaronder een feest- en een wijnkelder. Het perceel is in totaal 3260m2 groot.
Het grootste huis van Amsterdam, zoals het stulpje liefkozend genoemd wordt, stond al vier jaar te koop en werd eerder in prijs verlaagd, namelijk van ¤3.500.000,- naar ¤2.950.000. Eerder dit jaar bracht hypotheekverstrekker Van Lanschot Bankiers om dezelfde reden zijn luxueuze penthouse in de Rotterdamse wolkenkrabber De Hoge Erasmus naar de veiling.
bron: Telegraaf
WTF dat is geeneens een slechte dealquote:Op vrijdag 16 september 2011 14:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dit overtreft de verwachting van Wammeswaggel want die zat nog 4 ton te hoog![]()
![]()
![]()
Vraagprijs: ¤3.500.000,-
Hypotheek: ¤2.800.000,-
Verkocht voor: ¤1.100.000
Daling t.o.v. de vraagprijs: -68.6%
Restschuld: ¤1.700.000
Dat is nog eens kamikazekopen![]()
![]()
![]()
Als zelfs het 'grootste huis' van 020 nog maar 1,1 miljoen waard blijkt te zijn dan staan er een hoop pandjes ver onder water
Lees het volgende bericht eens over huizenveilingen:quote:Op vrijdag 16 september 2011 16:12 schreef SeLang het volgende:
Dat geeft wel een goede indicatie wat de werkelijke waarde is van zo'n huis
Zeker.... want het geeft wel aan dat vastgoed helemaal niet zo'n goede 'investering' is als gepropageerd word door de vastgoedmaffia.quote:Op vrijdag 16 september 2011 16:12 schreef SeLang het volgende:
'Verdeel en heers' ? Dus er zijn geen gehaaide jongens op de wereld die wel even een graantje mee willen pikken? Als 'anderen' werkelijk zoveel tonnen verdienen met een simpel spelletje dan zijn er vast wel wat handige jongens die ook een stuk van de taart willen. Kennelijk gebeurt dat niet omdat er toch echt geen brood mee te verdienen valt voor mensen buiten het circuit. Of zouden deze mensen hun terrein met hand en tand verdedigen tegen indringers? Even een telefoontje naar de NMA plegenquote:Op vrijdag 16 september 2011 16:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Lees het volgende bericht eens over huizenveilingen:
http://napnieuws.nl/2010/(...)aam-minder-schimmig/
En ik verwacht eigenlijk niet dat er afgelopen jaar veel in de situatie veranderd is.
Oei... dan is die 1,1 miljoen nog aan de hoge kantquote:Op vrijdag 16 september 2011 16:24 schreef tjoptjop het volgende:
Nou, die 2,8 was dan ook wel een absurde vraagprijs
Osdorp
Inderdaad. Dat is een cashmarkt. Een groot deel van de foreclosures in de VS gaan ook op die manier onderhands van de hand en brengen dan ook veel minder op. Naarmate krediet moeilijker te krijgen wordt, wordt die cashmarkt steeds bepalender. En nu worden de veilingprijzen nog gesteund door kredietwaardige kopers (zo'n handelaar betaalt 1.1 wetende dat hij het voor zo'n 1.4-1.9 weer kwijt kan) dus de echte waarde moet je eigenlijk nog lager zoeken. Ik vind het wel een interessant fenomeen.quote:Op vrijdag 16 september 2011 16:12 schreef SeLang het volgende:
quote:Op vrijdag 16 september 2011 16:57 schreef dvr het volgende:
En nu worden de veilingprijzen nog gesteund door kredietwaardige kopers (zo'n handelaar betaalt 1.1 wetende dat hij het voor zo'n 1.4-1.9 weer kwijt kan) dus de echte waarde moet je eigenlijk nog lager zoeken.
Inderdaad. Het geeft leuk aan wat het met ECHT geld waard is, i.p.v. geleend koffiedikgeld wat door een bankier verzonnen is...quote:Op vrijdag 16 september 2011 16:12 schreef SeLang het volgende:
Ach dan zal ie nog wel winst op het pand hebbenquote:Op vrijdag 16 september 2011 14:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dit overtreft de verwachting van Wammeswaggel want die zat nog 4 ton te hoog![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Als zelfs het 'grootste huis' van 020 nog maar 1,1 miljoen waard blijkt te zijn dan staan er een hoop pandjes ver onder water
Het was een executieveiling......quote:Op vrijdag 16 september 2011 19:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Inderdaad. Het geeft leuk aan wat het met ECHT geld waard is, i.p.v. geleend koffiedikgeld wat door een bankier verzonnen is...
Anders gezegd: het geeft leuk aan dat de enorme leencapaciteit de huizenprijs zo 3 keer zo hoog maakt.
Nou hij betaalde iets meer dan 1 miljoen voor de woning en kreeg er nu dus twaalf jaar later 1,2 miljoen voor.quote:Op vrijdag 16 september 2011 19:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ach dan zal ie nog wel winst op het pand hebben
Nou dat verklaart de lage prijs.quote:Op vrijdag 16 september 2011 20:28 schreef WammesWaggel het volgende:
Volgens een buurman op TVNH is het gebouwd op gifgrond
Of verplichte grondsanering...quote:Op vrijdag 16 september 2011 20:36 schreef Terrorizer het volgende:
Nou dat verklaart de lage prijs.
Geen moestuintje.
Ik denk dat dat soort prijzen meer aan de locatie ligt dan aan de 'vaste lasten'. Een huis in een buurt waar je letterlijk elke minuut je leven niet zeker bent is niets waard.quote:Op vrijdag 16 september 2011 22:23 schreef SeLang het volgende:
Op sommige plaatsen in de VS stonden vrijstaande huizen te koop voor $2000. Een huis is namelijk ook een liability. Je moet bijvoorbeeld allerlei gemeentelijke belastingen e.d. betalen. Net zoals sommige tweedehands autos. Kost ook geen drol maar je moet wegenbelasting betalen en verzekering...
Platgooien en flats neerzetten dus, zal buurman blij mee zijn!quote:Op vrijdag 16 september 2011 20:28 schreef WammesWaggel het volgende:
Volgens een buurman op TVNH is het gebouwd op gifgrond
Nee, hoor. Dat staat daar niet.quote:
Bogarda laat zien dat rijken uberhaupt GEEN hypotheek moeten nemen, zelfs als je lekker veel rente kan aftrekkenquote:Op vrijdag 16 september 2011 14:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik had het over de HRA he, niet over de overdrachtsbelasting.......quote:Op vrijdag 16 september 2011 23:05 schreef droom_econoom8 het volgende:
Nee, hoor. Dat staat daar niet.
Het is dus nog steeds onduidelijk of het afschaffen van de overdrachtsbelasting ECHT een tijdelijke maatregel is.
quote:Op donderdag 15 september 2011 23:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
De verminderde opbrengsten aan belastingen door de HRA staan wel netjes ingecalculeerd tot en met 2016. (Verder gaat het overzicht niet)
1 zwaluw maakt nog geen zomer....quote:Op vrijdag 16 september 2011 23:08 schreef pberends het volgende:
Bogarda laat zien dat rijken uberhaupt GEEN hypotheek moeten nemen, zelfs als je lekker veel rente kan aftrekken.
Voor Winston Bogarde komt de zomer voorlopig helemaal niet meer.quote:
quote:za 17 sep 2011, 00:29
De Jager geeft Kamer simulaties crises
DEN HAAG - Een aanhoudende Europese schuldencrisis zou ertoe kunnen leiden dat in Nederland aandelenkoersen met 40 procent dalen en huizenprijzen met 20 procent.
Het aantal woningtransacties kan dalen met 40 procent.
Nu even realistisch:quote:Op zaterdag 17 september 2011 01:08 schreef michaelmoore het volgende:
Dus moeten we de Grieken maar weer wat miljarden gaan geven he
za 17 sep 2011, 00:29
DEN HAAG - Een aanhoudende Europese schuldencrisis zou ertoe kunnen leiden dat in Nederland aandelenkoersen met 40 procent dalen en huizenprijzen met 20 procent.
Zo zie je maar waar de 'klemtoon' opleggen toe leidt.quote:za 17 sep 2011, 00:29
Call me stupid, maar waarom zou je überhaupt ooit een lening nemen, als je het gewoon direct kan betalen?quote:Op vrijdag 16 september 2011 23:08 schreef pberends het volgende:
[..]
Bogarda laat zien dat rijken uberhaupt GEEN hypotheek moeten nemen, zelfs als je lekker veel rente kan aftrekken.
Dat is toch juist een droomscenario?quote:Op zaterdag 17 september 2011 01:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nu even realistisch:
[..]
Zo zie je maar waar de 'klemtoon' opleggen toe leidt.
Aftrekken van de belasting, wellicht kon hij ook wel een hypotheek krijgen met een rente van zeg 4 procent en bracht zijn centjes naar een ING deposito waar je 5,25 rente op kreeg.quote:Op zaterdag 17 september 2011 01:32 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Call me stupid, maar waarom zou je überhaupt ooit een lening nemen, als je het gewoon direct kan betalen?
Tja, mensen kiezen ervoor te blijven blaten over het huis van ene Bogarde, om dat als leidraad te nemen voor de rest van de huizenmarkt. Zulke mensen moet je gewoon keihard uitlachen en niet eens mee in 'discussie' gaan.quote:Op vrijdag 16 september 2011 16:36 schreef Basp1 het volgende:
In deze reeks heeft iemand (dinosuar sr?) ook wel eens gepost over dat huis van de palminvest fraudeur wat bij opbod verkocht werd en een paar maanden later voor flink wat meer geld op de reguliere markt wederom verkocht is. Maar het selectieve geheugen laat nogal te wensen over en het alleen maar willen presenteren van extremen voert de overhand zoals we weten.
Zie het gewoon als borrelpraat, niet altijd te serieus zijn, ben je een NVM'er?quote:Op zaterdag 17 september 2011 02:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tja, mensen kiezen ervoor te blijven blaten over het huis van ene Bogarde, om dat als leidraad te nemen voor de rest van de huizenmarkt. Zulke mensen moet je gewoon keihard uitlachen en niet eens mee in 'discussie' gaan.
Jij hebt een grappige visie.quote:Op zaterdag 17 september 2011 01:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is toch juist een droomscenario?
- Lagere huizenprijs = lagere prijs primaire levensbehoefte
- Lagere aandelenkoersen = beleggingsrendement pensioenfondsen verbetert
Mensen zijn helemaal debiel geworden door al die schijnwelvaart. Hoe kan meer betalen voor hetzelfde nu goed zijn
Omdat je volgens de VVD dan kan profiteren van de HRA.... serieus.... want belasting aan de staat betalen is natuurlijk vele malen meer 'not done' dan de zakken van banksters te vullenquote:Op zaterdag 17 september 2011 01:32 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Call me stupid, maar waarom zou je überhaupt ooit een lening nemen, als je het gewoon direct kan betalen?
QFTquote:Op zaterdag 17 september 2011 01:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mensen zijn helemaal debiel geworden door al die schijnwelvaart. Hoe kan meer betalen voor hetzelfde nu goed zijn
Niemand wil dat zijn huis minder waard wordt, mensen die hun hele financiële speelruimte (of zelfs meer) in hun huis hebben gestoken nog wel het minst.quote:Op zaterdag 17 september 2011 01:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een huis is geen belegging een huis is een kostenpost. Hooguit kun je zeggen dat een huis kopen onderdeel is van je oudedagvoorziening, immers als je koopt zullen je kosten voor huisvesting dalen zodra je hypotheek is terugbetaald. Wat maakt het in dat geval uit als de waarde gedaald is? Mocht je de woning verkopen dan profiteer je ook van het feit dat andere woningen in waarde gedaald zijn. Hetzelfde geld immers ook als de huizen in waarde stijgen. Voor starters is het echter heel erg ongunstig als de prijs van een woning stijgt, zei moeten veel grotere risico's nemen of meer sparen.... de markt zit niet voor niets op slot, het betaalbaarheidsniveau is ruim overschreden. Door de hoogconjunctuur en de extreem lage rente i.c.m. de hypotheekrente aftrek konden mensen belachelijke bedragen lenen i.v.t. hun inkomen.... na de 'boom' komt nu de 'bust'.quote:Op zaterdag 17 september 2011 10:46 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Niemand wil dat zijn huis minder waard wordt, mensen die hun hele financiële speelruimte (of zelfs meer) in hun huis hebben gestoken nog wel het minst.
Het was natuurlijk evident dat een stijging van de prijzen zoals ze tussen 1990 en 2005 hebben plaatsgevonden niet altijd kon doorgaan. De totale "waardestijging" van al ons vastgoed bedroeg toen ongeveer de helft van het BNP per jaar!quote:Op zaterdag 17 september 2011 10:54 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Een huis is geen belegging een huis is een kostenpost. Hooguit kun je zeggen dat een huis kopen onderdeel is van je oudedagvoorziening, immers als je koopt zullen je kosten voor huisvesting dalen zodra je hypotheek is terugbetaald. Wat maakt het in dat geval uit als de waarde gedaald is? Mocht je de woning verkopen dan profiteer je ook van het feit dat andere woningen in waarde gedaald zijn. Hetzelfde geld immers ook als de huizen in waarde stijgen. Voor starters is het echter heel erg ongunstig als de prijs van een woning stijgt, zei moeten veel grotere risico's nemen of meer sparen.... de markt zit niet voor niets op slot, het betaalbaarheidsniveau is ruim overschreden. Door de hoogconjunctuur en de extreem lage rente i.c.m. de hypotheekrente aftrek konden mensen belachelijke bedragen lenen i.v.t. hun inkomen.... na de 'boom' komt nu de 'bust'.
QFT!quote:Op zaterdag 17 september 2011 12:45 schreef SeLang het volgende:
Wat je hebt op de woningmarkt is dat dezelfde groep mensen dezelfde huizen tegen steeds hogere prijzen aan elkaar verkoopt. Na 10 jaar zijn het nog steeds dezelfde huizen maar iedereen heeft een enorme schuld. Vreemd genoeg voelt iedereen zich rijker.
Deze mensen zijn tenminste niet armer geworden. Maar naast de lucky fool die er op een zeker moment is uitgestapt (en die dus wel degelijk rijker geworden is), staat ook nog de unlucky fool die niet heeft meegedaan in de opwaartse golf, maar wel voor 200K een kut-studio gekocht heeft.quote:Op zaterdag 17 september 2011 12:45 schreef SeLang het volgende:
Wat je hebt op de woningmarkt is dat dezelfde groep mensen dezelfde huizen tegen steeds hogere prijzen aan elkaar verkoopt. Na 10 jaar zijn het nog steeds dezelfde huizen maar iedereen heeft een enorme schuld. Vreemd genoeg voelt iedereen zich rijker.
Maar is dit eigenlijk niet een vorm van verborgen inflatie?quote:Op zaterdag 17 september 2011 12:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Deze mensen zijn tenminste niet armer geworden. Maar naast de lucky fool die er op een zeker moment is uitgestapt (en die dus wel degelijk rijker geworden is), staat ook nog de unlucky fool die niet heeft meegedaan in de opwaartse golf, maar wel voor 200K een kut-studio gekocht heeft.
quote:Op zaterdag 17 september 2011 12:45 schreef SeLang het volgende:
Jep, financiële limboland.quote:Op zaterdag 17 september 2011 13:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
![]()
Maar velen hebben inmiddels wel een aflossingsvrije- of beleggingshypotheek en van de overwaarde een keuken en een auto gekocht en een gedeelte geïnvesteerd in aandelen of easylife producten dus als de HRA afgebouwd wordt en/of de rente gaat stijgen, (en dat gaat toch gebeuren de komende jaren) dan is er auw ...
Tel daarnaast de overheid die flink gaat knijpen en salarissen die niet meer stijgen
Dat is een van de redenen dat het besteedbaar inkomen de komende jaren hier flink zal dalen, als ik jong was dan ging ik naar Polen of de Baltische staten verhuizen, daar is de bevolkingspiramide nog intact ende huizen goedkoop, als je niet alcoholverslaafd bent dan heb je het daar goedquote:Op zaterdag 17 september 2011 13:48 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Jep, financiële limboland.
Maar goed, je overvoert de markt met grote hoeveelheden van gecreëerde liquiditeit (in de vorm van leningen) en alles (zoals de huizenprijzen) stijgt daardoor in prijs. Resultaat, iedereen denkt rijk te zijn, maar het leven is in feite veel duurder geworden. Dat heet inflatie (+ men moet hun schulden afbetalen).
Toch is het de normaalste zaak van de wereld! Wat niet normaal is, is een langdurige stijging groter dan inflatie. En wat ronduit naief is, is denken dat dat niet ophoudt...quote:Op zaterdag 17 september 2011 10:46 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Niemand wil dat zijn huis auto/boot/caravan minder waard wordt
Huizen gaan echter veel langer mee en stijgen ook mee met de inflatie en door het tekort aan woonruimte in Nederland zou het toch mogelijk zijn dat ze ook op de lange termijn meer stijgen dan de inflatie?quote:Op zaterdag 17 september 2011 14:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Toch is het de normaalste zaak van de wereld! Wat niet normaal is, is een langdurige stijging groter dan inflatie. En wat ronduit naief is, is denken dat dat niet ophoudt...
Om nog maar te zwijgen over het feit dat de huur in 30 jaar 3 x keer over de kop gaatquote:Op zaterdag 17 september 2011 17:00 schreef wbeco het volgende:
Huizen gaan echter veel langer mee en stijgen ook mee met de inflatie en door het tekort aan woonruimte in Nederland zou het toch mogelijk zijn dat ze ook op de lange termijn meer stijgen dan de inflatie?
Hurenquote:Op zaterdag 17 september 2011 17:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Om nog maar te zwijgen over het feit dat de huur in 30 jaar 3 x keer over de kop gaat
QFTquote:
Leg het uit aan de VVD. Die snappen dat gewoon niet!quote:Op zaterdag 17 september 2011 12:45 schreef SeLang het volgende:
http://www.parool.nl/paro(...)rikkie-geveild.dhtmlquote:Bank Van Lanschot, de opdrachtgever voor de veiling van het huis, heeft het zelf gekocht, meldt Het Parool vandaag. De bank die meebood op het huis om de prijs op te drijven bleef er zelf mee zitten
Als dat door moet gaan voor het grootste huis van A'dam, dan ben ik blij dat ik niet in de Randstad woon... Pffff. 1,1 miljoen terwijl de hypotheek 2,8 miljoen was. Hoezo zeepbel?quote:Op zaterdag 17 september 2011 18:55 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
http://www.parool.nl/paro(...)rikkie-geveild.dhtml
![]()
So much for 'de marktwaarde'.... deze is kennelijk nog lagerquote:Op zaterdag 17 september 2011 18:55 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
![]()
1) A'dam is niet gelijk aan de randstad.quote:Op zaterdag 17 september 2011 19:00 schreef droom_econoom8 het volgende:
Als dat door moet gaan voor het grootste huis van A'dam, dan ben ik blij dat ik niet in de Randstad woon...
1) Gekocht voor 1 miljoen, hoe krijg je daar in godsnaam een hypotheek op van 2,8 miljoen?quote:Pffff. 1,1 miljoen terwijl de hypotheek 2,8 miljoen was. Hoezo zeepbel?
Veilingprijs is één van de beste benaderingen van de marktprijs.quote:Op zaterdag 17 september 2011 19:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
1) A'dam is niet gelijk aan de randstad.
2) 900m2 woonoppervlak is toch best respectabel, ook buiten de randstad.
[..]
1) Gekocht voor 1 miljoen, hoe krijg je daar in godsnaam een hypotheek op van 2,8 miljoen?
2) De gemiddelde inboedel wordt op een executieveiling verkocht voor 400,-. En nu? Kunnen we daaruit afleiden dat een inboedel een waarde heeft van 400,-?
Is dat ook maar toegestaan, bieden op je eigen veiling?! Op eBay is het verboden, en zo zou dat hier ook moeten zijn. De prijs opdrijven werkt niet, zet dan een minimumprijs die je wilt hebben... En dan hadden ze het hutje ook niet kwijtgeraakt, net als nu.quote:Op zaterdag 17 september 2011 18:55 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
![]()
quote:Op zaterdag 17 september 2011 19:25 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Veilingprijs is één van de beste benaderingen van de marktprijs.
quote:Op zaterdag 17 september 2011 19:25 schreef droom_econoom8 het volgende:
Veilingprijs is één van de beste benaderingen van de marktprijs.
In dit topic wordt deze groep vertegenwoordigd door Scorpie en Bijvlagenzinvol.quote:Op zaterdag 17 september 2011 12:45 schreef SeLang het volgende:
Niet helemaal juist.... Mijn huis is niet te koop, dus de waarde die jij (zeepbel) en kornuiten eraan hechten laat me koud..quote:Op zaterdag 17 september 2011 20:46 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
In dit topic wordt deze groep vertegenwoordigd door Scorpie en Bijvlagenzinvol.
Wat hij zegt.quote:Op zaterdag 17 september 2011 21:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niet helemaal juist.... Mijn huis is niet te koop, dus de waarde die jij (zeepbel) en kornuiten eraan hechten laat me koud..
Daarbuiten betaal ik mijn hypotheek per maand gewoon bruto, en gaat de jaarlijkse (HRA) teruggave recht een termijndeposito in waardoor mijn woning feitelijk alleen al via de HRA volledig wordt afgelost.
Zit ik uiteraard nog wel met het ongemak (plaatsvervangende schaamte zeg maar) dat mijn woonlasten de komende 20 jaar erg laag zijn. Zelfs als de huren straks met 7% per jaar stijgen.
Tja, ik moet er maar mee leren leven denk ik.
Goed gedaan jonge.quote:Op zaterdag 17 september 2011 21:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niet helemaal juist.... Mijn huis is niet te koop, dus de waarde die jij (zeepbel) en kornuiten eraan hechten laat me koud..
Daarbuiten betaal ik mijn hypotheek per maand gewoon bruto, en gaat de jaarlijkse (HRA) teruggave recht een termijndeposito in waardoor mijn woning feitelijk alleen al via de HRA volledig wordt afgelost.
Zit ik uiteraard nog wel met het ongemak (plaatsvervangende schaamte zeg maar) dat mijn woonlasten de komende 20 jaar erg laag zijn. Zelfs als de huren straks met 7% per jaar stijgen.
Tja, ik moet er maar mee leren leven denk ik.
quote:
Erg bedankt dat je het met ons wilt delen. Waren wij niet opgekomen.quote:Op zaterdag 17 september 2011 21:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]![]()
Niets lekkerder dan lenen tegen 4,35% bruto(!) en datzelfde geld wegzetten voor 4,5% netto.
Niet iedereen kan het betalen hè.quote:Op zaterdag 17 september 2011 21:30 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Erg bedankt dat je het met ons wilt delen. Waren wij niet opgekomen.
We zijn er om elkaar te helpen niet waar? Doe er je voordeel mee.quote:Op zaterdag 17 september 2011 21:30 schreef Terrorizer het volgende:
Erg bedankt dat je het met ons wilt delen. Waren wij niet opgekomen.
Dan kun je net zo goed gaan huren. Dan betaal je 50 jaar lang, en elk jaar weer iets meer, zonder ooit een cent af te lossen.quote:Op zaterdag 17 september 2011 22:13 schreef Terrorizer het volgende:
Ik zou zelf voor de aflossingsvrij gaan. Maar dat ben ik.
Als iedereen het kon betalen hebben we geen crisis gehad.quote:Op zaterdag 17 september 2011 21:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Niet iedereen kan het betalen hè.
We lossen inderdaad niks meer af. Het valt wel mee joh.quote:Op zaterdag 17 september 2011 22:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan kun je net zo goed gaan huren. Dan betaal je 50 jaar lang, en elk jaar weer iets meer, zonder ooit een cent af te lossen.
Maar dat ben jij.
We? Als ik het goed heb ben jij volgens eigen zeggen 19 of 20, en heb je sowieso überhaupt niets om af te kunnen lossen.quote:Op zaterdag 17 september 2011 22:18 schreef Terrorizer het volgende:
We lossen inderdaad niks meer af. Het valt wel mee joh.
Yep. Keuze tussen kopen en aflossen. Of iedere maand anaal genomen worden door je huisbaas en niets af kunnen lossen. Maar ja, die vrijheid he...quote:Op zaterdag 17 september 2011 22:26 schreef Terrorizer het volgende:
Het is niet af hoeven lossen. Leeftijd maakt niet uit. Het is een keuze.
Fase Dilemma.quote:Op zaterdag 17 september 2011 22:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yep. Keuze tussen kopen en aflossen. Of iedere maand anaal genomen worden door je huisbaas en niets af kunnen lossen. Maar ja, die vrijheid he...
Mja, welk dilemma?quote:
Dat bedoel ik dus.quote:Op zaterdag 17 september 2011 22:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mja, welk dilemma?
Gewoon voor jezelf op een rijtje zetten wat het huren kost (incl jaarlijkse huurstijging), wat het kopen kost en dat afzetten tegen hoelang je er wilt blijven wonen. Een 'beginwoningkje' zou ik nooit kopen. En met 'beginwoningkje' bedoel ik niet een specifiek type woning, maar iets waar je maar 5 tot max. 10 jaar zou willen blijven wonen.
En vergeet het extra woongenot niet he... Je kunt wel huren, maar als je niets mag veranderen zonder de verplichting alles in de oude staat terug te brengen zit je al gauw 30 jaar met een WBV keukenblokje. En voor die vrijheid om niets te mogen betaal je ook nog eens grof geld per maand.
Het maakt feitelijk toch helemaal niks uit of jij maandelijks 500 euro huur betaald en 400 euro spaart, of dat je 900 euro hypotheek betaalt, waarvan 500 euro netto-rente en 400 euro aflossing!quote:Op zaterdag 17 september 2011 22:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yep. Keuze tussen kopen en aflossen. Of iedere maand anaal genomen worden door je huisbaas en niets af kunnen lossen. Maar ja, die vrijheid he...
Tuurlijk wel. Als ik vastleg dat ik de komende 20 jaar 500,- rente per maand betaal, en jouw huur a 500,- stijgt ieder jaar.... Tel uit je winst...quote:Op zaterdag 17 september 2011 22:51 schreef LXIV het volgende:
Het maakt feitelijk toch helemaal niks uit of jij maandelijks 500 euro huur betaald en 400 euro spaart, of dat je 900 euro hypotheek betaalt, waarvan 500 euro netto-rente en 400 euro aflossing!
Mja, beetje een non-argument.quote:Moet je natuurlijk wel de discipline hebben om die 400 euro echt te sparen en ook nog eens niet aan te breken.
Ja, maar op dat geld kan ik weer rendement behalen. Bovendien ben ik onderhouds- en belastingvrij. Die onderhoudskosten zijn over 20 jaar ook weer veel hoger.quote:Op zaterdag 17 september 2011 22:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Als ik vastleg dat ik de komende 20 jaar 500,- rente per maand betaal, en jouw huur a 500,- stijgt ieder jaar.... Tel uit je winst...
[..]
Mja, beetje een non-argument.
Ja, die kun je gelijk stellen met een huurder.quote:Op zaterdag 17 september 2011 22:44 schreef Terrorizer het volgende:
Een huurder kan even goed een keer alsnog gaan kopen. En een koper die nooit af lost is ook even goed genaaid.
Startersmeuk bestaat niet. Iedereen heeft andere eisen. Vraag is of je in een woning oud wilt worden. Zo ja, dan kopen als dat kan. Zo niet? Dan nooit kopen.quote:En sowieso geen starters meuk kopen.
Ligt aan de omstandigheden. Ik had liever 2 jaar geleden een huis gekocht en de rente vastgelegd voor 20 jaar @ 4%, dan nu voor 6 jaar @ 5% of 20 jaar @ 5,5%quote:Dan even huren om te sparen toch normaal?
Hoezo non argument, wegzetten tegen 4,5% toch?quote:Op zaterdag 17 september 2011 22:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mja, beetje een non-argument.
quote:Op zaterdag 17 september 2011 21:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]![]()
Niets lekkerder dan lenen tegen 4,35% bruto (!) en datzelfde geld wegzetten voor 4,5% netto.
In mijn geval, zal ik dus met een 'starters woning' zitten.quote:Op zaterdag 17 september 2011 22:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ligt aan de omstandigheden. Ik had liever 2 jaar geleden een huis gekocht en de rente vastgelegd voor 20 jaar @ 4%, dan nu voor 6 jaar @ 5% of 20 jaar @ 5,5%
Nee. Want als je als je huurt 400,- kunt sparen kun je dat als je aflossingsvrij koopt ook. Dus die 400,- per maand (beetje overdreven op een rentebedrag van 500,- per maand) kun je zowel als koper als huurder vermeerderen. Feit blijft dat jouw huur elk jaar stijgt.quote:Op zaterdag 17 september 2011 22:59 schreef LXIV het volgende:
Ja, maar op dat geld kan ik weer rendement behalen.
Wishfull thinking. Je huisbaas is geen filantroop. Al die kosten betaal je gewoon zelf via de huur.quote:Bovendien ben ik onderhouds- en belastingvrij. Die onderhoudskosten zijn over 20 jaar ook weer veel hoger.
Dat gaf ik toch ook al aan? Jij bent juist degene die beweert dat huren altijd voordeliger is, zie boven.quote:Mijn punt is dat er meer mogelijkheden zijn voor vermogensopbouw dan enkel een aflosbare hypotheek. En het is per persoonlijke situatie afhankelijk welke vorm (huur of koop) het meest geschikt is. In het algemeen is voor de hogere inkomens kopen beter en voor de lagere inkomens huren.
Die aflossing van 5000,- pm begrijp ik even niet.quote:Verder is er de afgelopen jaren natuurlijk maar weinig vermogensopbouw via de eigen woning geweest. En dat kan nog best drie jaar zo doorgaan. Zo'n aflossing van 5000 euro p/m is onvoldoende om de waardedaling te compenseren.
TERMIJN-deposito...quote:Op zaterdag 17 september 2011 23:01 schreef Terrorizer het volgende:
Hoezo non argument, wegzetten tegen 4,5% toch?
Mja. Zou kunnen. Ik kocht mijn huis in 2004 (overdracht in 2005) tegen 3,65% voor 6 jaar. Die heb ik oktober/november 2010 vastgezet tegen 4,35% voor 20 jaar.quote:Op zaterdag 17 september 2011 23:07 schreef Terrorizer het volgende:
In mijn geval, zal ik dus met een 'starters woning' zitten.
Dat kun je zo niet zeggen, want dan zou jij bv. sparen als de rente laag is en uiteindelijk kopen als de rente hoog is.quote:Op zaterdag 17 september 2011 23:32 schreef Terrorizer het volgende:
Dus huren, sparen en een huis kopen.
Ik ook. Rente laag, kopen. Rente hoog, wachten. (Tenzij dan alsnog kopen voordeliger is natuurlijk)quote:Op zaterdag 17 september 2011 23:42 schreef Terrorizer het volgende:
Je laat leven toch niet bepalen door de rente stand? Ik heb gewoon mijn eigen planning.
Dat is al 500 jaar zo. Of dacht jij werkelijk dat mensen in 1980 (je weet wel, toen de huizenprijzen zo laag waren) zonder spaargeld even een woning konden aanschaffen?quote:Zonder spaargeld is gewoon lastig woning zoeken waar je lang wilt blijven wonen.
Ik begrijp er geen reet meer van. Ik ga slapen.quote:Op zaterdag 17 september 2011 23:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik ook. Rente laag, kopen. Rente hoog, wachten. (Tenzij dan alsnog kopen voordeliger is natuurlijk)
[..]
Dat is al 500 jaar zo. Of dacht jij werkelijk dat mensen in 1980 (je weet wel, toen de huizenprijzen zo laag waren) zonder spaargeld even een woning konden aanschaffen?
Truste.quote:Op zaterdag 17 september 2011 23:52 schreef Terrorizer het volgende:
Ik begrijp er geen reet meer van. Ik ga slapen.
Ik laat me niet leiden door de rente.quote:Op zaterdag 17 september 2011 23:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik ook. Rente laag, kopen. Rente hoog, wachten. (Tenzij dan alsnog kopen voordeliger is natuurlijk)
Dat dacht ik niet. Ik had het alleen over sparen voor een huis.quote:[..]
Dat is al 500 jaar zo. Of dacht jij werkelijk dat mensen in 1980 (je weet wel, toen de huizenprijzen zo laag waren) zonder spaargeld even een woning konden aanschaffen?
quote:Naast het huis aan de Osdorperweg zou ook Winston’s appartement aan de Maria Austriastraat in Amsterdam vrijdag worden geveild. Op het laatste moment is dit echter niet doorgegaan.
Volgens bronnen is het appartement van Winston toch in de vrije verkoop gezet, na de teleurstellende opbrengst van vrijdag. De villa bracht slechts 1,1 miljoen euro op, terwijl er een hypotheek van 2,8 miljoen op rust.
Het vijfkamer appartement in kwestie, dat zich op de zesde etage bevindt, staat nu te koop voor een prijs van 385.000 euro. De ex-topvoetballer kocht dit appartement in mei 2006 voor een prijs van 375.000 euro en heeft er in totaal 1.075.000 euro aan hypotheken op zitten. Als het appartement op deze manier niet zal worden verkocht, zal het pand alsnog op de veiling terechtkomen.
Fixed.quote:Op zaterdag 17 september 2011 23:32 schreef Terrorizer het volgende:
Dus huren, sparen en een huis kopen zodra de prijzen genormaliseerd zijn.
WTF? Zijn die bankiers nou compleet gestoord? O wacht, dat wisten we al...quote:De ex-topvoetballer kocht dit appartement in mei 2006 voor een prijs van 375.000 euro en heeft er in totaal 1.075.000 euro aan hypotheken op zitten.
En dan jarenlang 700 euro huur per maand in de put mieteren. Dat geld kan je dan net zo goed besteden aan een hypotheek, zelfs als de huizenprijzen elk jaar een paar procent dalen zoals nu.quote:Op zondag 18 september 2011 09:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Kan je beter wachten tot de prijs aanzienlijk lager is, net zoals je ooit "niet kon werken tegen de prijsstijging" kan je nu niet werken tegen de prijsdaling.
2 ton schuld tegen 5%: 10.000 euro per jaar. Uiteraard naai je de belastingbetaler hiermee, dus netto kost het je wat minder zolang het duurt. Waardedaling van 3% per jaar (zo niet meer): 6000 euro per jaar. Totale kosten: aanzienlijk meer dan jouw huurbedrag...quote:Op zondag 18 september 2011 11:44 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
En dan jarenlang 700 euro huur per maand in de put mieteren. Dat geld kan je dan net zo goed besteden aan een hypotheek, zelfs als de huizenprijzen elk jaar een paar procent dalen zoals nu.
Van die 10K krijg je 4000 terug van de belasting. + 6000 waardedaling = 12 Kquote:Op zondag 18 september 2011 12:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
2 ton schuld tegen 5%: 10.000 euro per jaar. Uiteraard naai je de belastingbetaler hiermee, dus netto kost het je wat minder zolang het duurt. Waardedaling van 3% per jaar (zo niet meer): 6000 euro per jaar. Totale kosten: aanzienlijk meer dan jouw huurbedrag...
Het is maar net in welke periode je koopt en verkoopt. In de betere tijden had kopen jou een paar ton meer opgeleverd dan huren.quote:Op zondag 18 september 2011 12:23 schreef SeLang het volgende:
Huren hoort in principe ook gewoon duurder te zijn dan kopen want de huurder schuift het koersrisico naar de verhuurder, profiteert van een service en houdt flexibiliteit. Al die dingen zijn gewoon geld waard.
Zelf heb ik mijn hele leven gehuurd. Had ik een huis gekocht dan had ik nu waarschijnlijk nog steeds moeten werken (lagere flexibiliteit = minder inkomen). Als er iets stuk gaat dan bel ik de landlady en wordt het gefixt. De tuin wordt netjes voor me onderhouden. Ik hoef geen verzekeringen e.d. af te sluiten. En als ik weer ergens anders wil wonen dat zeg ik de huur op en ben ik weg, zonders troubles met een onverkoopbaar huis dat >2jaar te koop staat. De huur is trouwens al 4 jaar hetzelfde (ik woon hier nu 4 jaar).
Natuurlijk kun je speculeren over wanneer je wat had moeten kopen of juist niet, maar dat is mijn punt helemaal niet. Mijn punt is dat flexibiliteit zowel monetaire als niet monetair waarde heeft en dat je daar dus gewoon voor mag betalen. Huren zou alleen al om die reden duurder moeten zijn dan kopen.quote:Op zondag 18 september 2011 12:34 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Het is maar net in welke periode je koopt en verkoopt. In de betere tijden had kopen jou een paar ton meer opgeleverd dan huren.
Met mijn lijstje op funda merk ik wel dat de prijzen en mijn spaargeld naar elkaar toe groeien. Als het voor mijn gevoel voldoende is, koop ik.quote:Op zondag 18 september 2011 09:59 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Fixed.
Als je nu koopt weet je zeker dat jij opdraait voor de winst van de vorige eigenaar. Kan je beter wachten tot de prijs aanzienlijk lager is, net zoals je ooit "niet kon werken tegen de prijsstijging" kan je nu niet werken tegen de prijsdaling.
Heer en meester over je inrichting?! Maar een boom omzagen mag niet zonder vergunning... Net als het bouwen van een fatsoenlijke schuur, windmolen, schutting, ik noem maar wat... Nee, "heer en meester" zal je in Nederland niet snel zijn over je eigen bezit...quote:Op zondag 18 september 2011 13:09 schreef Blandigan het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen de ratio boven het gevoel plaatsen als het op het kopen van een huis aankomt.
Ze zullen er zeker zijn maar voor mijzelf sprekend was het gevoel om te kopen erg sterk: het idee een eigen stukje grond te bezitten en "heer en meester" te zijn over inrichting etc.
Ach...ik geef toe dat ik in bovengenoemde zaken het wat minder nauw neem...die schutting staat er gewoon en hoger dan 1.8 m, die bomen zaag ik om als me dat zo uitkomt etc. In goed overleg met de buren, dat dan weer wel.quote:Op zondag 18 september 2011 13:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Heer en meester over je inrichting?! Maar een boom omzagen mag niet zonder vergunning... Net als het bouwen van een fatsoenlijke schuur, windmolen, schutting, ik noem maar wat... Nee, "heer en meester" zal je in Nederland niet snel zijn over je eigen bezit...
Niet als die ouder is dan 20 jaar. Maar zelfs dan kunnen ze ook 'spontaan' ziek worden.quote:Op zondag 18 september 2011 13:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Heer en meester over je inrichting?! Maar een boom omzagen mag niet zonder vergunning...
Die vergunning krijg je gewoon. Tenzij je echt een belachelijk ding neer wilt zetten.quote:Net als het bouwen van een fatsoenlijke schuur
Gelukkig niet zeg. Rot op met die herrie.quote:windmolen
Schutting tot 1,80m hoog mag sowieso gewoon.quote:schutting
Dat blijkt.quote:ik noem maar wat...
Ik kan er tot nu toe in al die jaren exact mee doen wat ik wilde. Er is nog steeds NIETS wat ik graag zou willen doen of veranderen maar wat niet mag door een of andere regelgeving.quote:Nee, "heer en meester" zal je in Nederland niet snel zijn over je eigen bezit...
Moet je wel een huis kunnen huren om te sparen.....quote:Op zaterdag 17 september 2011 23:32 schreef Terrorizer het volgende:
Dus huren, sparen en een huis kopen.
False dilemma.quote:Op zondag 18 september 2011 22:36 schreef -Splash- het volgende:
[..]
Moet je wel een huis kunnen huren om te sparen.....
En niet 700-900 euro moeten betalen voor huur... wat je ook al kwijt zou zijn aan hypotheek (bruto) en VVE (evt).
Inderdaad: False dillema....quote:Op zondag 18 september 2011 23:07 schreef Terrorizer het volgende:
False dilemma.
Je kan toch gewoon in je studenten kamertje blijven.
Of een kamertje / zolder huren bij een kennis of ouders.
Met andere woorden: huren hoeft geen 700-900 te kosten.
LoL ok dan. Als jij het zegt.quote:Op zondag 18 september 2011 23:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Inderdaad: False dillema....
Dat jij vanuit je studentenkamer redeneert wil niet zeggen dat iedereen dat doet.
Sowieso, als thuiswonende scholier heb je feitelijk geen recht van spreken, het gaat namelijk om de mensen die al WEL zelfstandig wonen en een koopwoning zoeken.
Ja dat is mijn besluit, en jullie hebben jullie eigen besluit en dat respecteer ik ook.quote:Dat jij vanuit je zolderkamer besloten hebt om daar nog een paar jaar door te brengen en wat verder te sparen doet daar niets aan af.
Mooi. Zodra 19 jarige zolderkamerwannabeestarters de overhand krijgen horen we je wel weer. Toch?quote:Op zondag 18 september 2011 23:22 schreef Terrorizer het volgende:
Ja dat is mijn besluit, en jullie hebben jullie eigen besluit en dat respecteer ik ook.
Ik begrijp er geen reet van. Wat heeft overhand nou mee te maken?quote:Op zondag 18 september 2011 23:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mooi. Zodra 19 jarige zolderkamerwannabeestarters de overhand krijgen horen we je wel weer. Toch?
Wat denk je zelf? Jij zit in een vrij unieke positie, je bent dus geenzins een doorsnee model voor een potentiële koper.quote:Op zondag 18 september 2011 23:25 schreef Terrorizer het volgende:
Ik begrijp er geen reet van. Wat heeft overhand nou mee te maken?
Mja, en schrik niet... Zo denken die anderen ook over jou. Zeker over jou zelfs, want je bent een uitzondering en dus niet interessant.quote:Wat anderen doen interesseert mij vrij weining.
Hmm.. een doorsnee potentiele koper. Wat moet ik me daarbij voorstellen?quote:Op zondag 18 september 2011 23:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat denk je zelf? Jij zit in een vrij unieke positie, je bent dus geenzins een doorsnee model voor een potentiële koper.
Het is goed om niet interessant te zijn.quote:[..]
Mja, en schrik niet... Zo denken die anderen ook over jou. Zeker over jou zelfs, want je bent een uitzondering en dus niet interessant.
Bijna alles, behalve de 19 jarige dromer op een zolderkamer.quote:Op zondag 18 september 2011 23:33 schreef Terrorizer het volgende:
Hmm.. een doorsnee potentiele koper. Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Ja. Maar je koopt er zo weinig voor.quote:Het is goed om niet interessant te zijn.
Wat is alles?quote:Op zondag 18 september 2011 23:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Bijna alles, behalve de 19 jarige dromer op een zolderkamer.
[..]
Dat is ook de bedoeling. Anders spaar ik zo weining.quote:Ja. Maar je koopt er zo weinig voor.
Dat leer je nog wel.... Komt tijd, komt wijsheid.quote:
Juist, zo was het in 1980 al, en nu nog. Sparen is het toverwoord.quote:Dat is ook de bedoeling. Eerst sparen, dan kopen.
Kom op deel je kennis... wie zijn de doorsnee kopers?quote:Op zondag 18 september 2011 23:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat leer je nog wel.... Komt tijd, komt wijsheid.
Ja dat zeg ik de hele tijd.quote:[..]
Juist, zo was het in 1980 al, en nu nog. Sparen is het toverwoord.
Als jij niet beseft dat dat niet de 19 jarige zolderkamer bewoners zijn.... Hoeveel tijd vindt jij dan acceptabel dat ik nog in jou stop?quote:Op zondag 18 september 2011 23:42 schreef Terrorizer het volgende:
Kom op deel je kennis... wie zijn de doorsnee kopers?
Opvoeding is 1. Leren rekenen is 2.quote:Ja dat zeg ik de hele tijd.
1980 is voor mijn tijd, zelfs dan weet ik het nog.
Zal wel met opvoeding te maken hebben.
Zoveel als jijzelf wilt, niks is verplicht op FOK!. Als je niet wilt vertellen of niet weet, zeg het dan gewoon.quote:Op zondag 18 september 2011 23:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als jij niet beseft dat dat niet de 19 jarige zolderkamer bewoners zijn.... Hoeveel tijd vindt jij dan acceptabel dat ik nog in jou stop?
Ik kan prima rekenen, ik laat mijn leven alleen niet leiden door iets onnozels als de rente.quote:[..]
Opvoeding is 1. Leren rekenen is 2.
En leren schrijven 3.quote:Op zondag 18 september 2011 23:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als jij niet beseft dat dat niet de 19 jarige zolderkamer bewoners zijn.... Hoeveel tijd vindt jij dan acceptabel dat ik nog in jou stop?
[..]
Opvoeding is 1. Leren rekenen is 2.
Niet begrijpen != niet bestaan.quote:Op maandag 19 september 2011 00:00 schreef Terrorizer het volgende:
Zoveel als jijzelf wilt, niks is verplicht op FOK!. Als je niet wilt vertellen of niet weet, zeg het dan gewoon.
Antwoord verwachtte ik toch al niet, want die bestaat niet.
Ja. Klopt. Mijn hypo staat vast voor 20jaar @ (bruto) 4,35%. Mooi man. Een termijndeposito levert al meer op. (Dus zelfs zonder HRA mee te rekenen verdien ik erop.)quote:Ik kan prima rekenen, ik laat mijn leven alleen niet leiden door iets onnozels als de rente.
Deze fluctureert nog welleens.
Dat ook. Maar eerlijk is eerlijk, dat doet niet echt terzake.quote:
Op een gegeven moment wil je je eigen leven beginnen. En dat is best moeilijk op een kamertje bij je ouders.quote:Op zondag 18 september 2011 23:07 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
False dilemma.
Je kan toch gewoon in je studenten kamertje blijven.
Of een kamertje / zolder huren bij een kennis of ouders.
Met andere woorden: huren hoeft geen 700-900 te kosten.
quote:ma 19 sep 2011, 08:12
Risico's Nederland 399 miljard euro
Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG - De overheid heeft voor 399 miljard aan garanties en andere financiële verplichtingen uitstaan.
Daarmee zijn deze zogeheten risicoregelingen in omvang bijna net zo groot als de Nederlandse staatsschuld.
Van het duizelingwekkende bedrag bestaat 187 miljard daadwerkelijk uit garanties, zoals afgegeven aan bijvoorbeeld banken, of aan de Europese Financiële Stabiliteits Faciliteit (EFSF). Daarnaast zijn er 212 miljard aan achterborgstellingen in verband met de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) en het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW).
Het grootste bedrag is gemoeid met de NHG, te weten 126,4 miljard. Het Rijk loopt hier niet direct risico omdat er een waarborgfonds bestaat, gevuld met 600 miljoen dat uitbetaalt als huiseigenaren niet meer aan hun hypotheekverplichtingen kunnen voldoen.
Echter, indien de huizenprijzen met meer dan 25% dalen en de werkloosheid tot 10% stijgt, zal het fonds leeg zijn, aldus het schokproefrapport.
Kan dit gegok met belastinggeld even PER DIRECT worden gestopt?quote:Daarnaast zijn er 212 miljard aan achterborgstellingen in verband met de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) en het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW).
De overheid wil de staatswoningen van de woningbouwverenigingen eerst verkopen, dat heeft hoogste prioriteit bij de VVD, marktwerking hequote:Op maandag 19 september 2011 10:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Kan dit gegok met belastinggeld even PER DIRECT worden gestopt?
Even mezelf quoten:
http://statline.cbs.nl/St(...)nl&PA=70769ned&LA=nl :
In 2010 werd er zo'n 100.000 euro per stuk uitgegeven aan de bouw van zo'n 19000 sociale huurwoningen. Totale kosten: 1.9 miljard euro.
In 2010 werd er zo'n 140.000 euro per stuk uitgegeven aan de bouw van zo'n 43000 koopwoningen. Totale kosten: 6 miljard euro.
------------------------------------------ +
In 2010 werd er 7,9 miljard euro uitgegeven aan de bouw van nieuwe woningen.
In hetzelfde jaar werd er 13 (?) miljard uitgegeven aan HRA en x miljard aan huursubsidie. Exacte bedragen ken ik niet, maar zijn ook niet relevant. Moraal van dit verhaal: Als de overheid alle nieuwe woningen gratis zou weggeven, zou er geen HRA en huurtoeslag nodig zijn, en zouden de totale kosten slechts de helft zijn van wat het nu is! Nog afgezien van wat mensen aan huur en hypotheekrente kwijt zijn!
En al dat geld verdwijnt direct naar schatrijke woningcorporaties en schatrijke bankiers, die ondertussen ook op omvallen stonden en met 90 miljard euro belastinggeld gered moesten worden...
Van de zotte natuurlijk, dat er vele malen meer geld nodig is om de huidige compleet kapotgereguleerde woningmarkt in stand te houden, dan er daadwerkelijk wordt uitgegeven aan het bouwen van huizen, en er als extra bijkomstigheid voor vele honderden miljarden euro's aan risico's genomen worden! En waarom? Tsja, om maar vooral te voorkomen dat de problemen worden opgelost, bijvoorbeeld door 1% hiervan te gebruiken voor woningbouw:
[ afbeelding ]
Ik begrijp er ook geen reet van.quote:Op zondag 18 september 2011 23:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mooi. Zodra 19 jarige zolderkamerwannabeestarters de overhand krijgen horen we je wel weer. Toch?
Ik denk dat BVZ met name de behoeft heeft om telkens weer te laten zien 'hoe slim' hij het geregeld heeft. Dat dit voor de meeste mensen niet geldt word telkens genegeerd door hem. De meeste mensen verkeren in een hele andere situatie en moeten zich diep in de schulden steken om een huis te kunnen kopen. Of het misbruiken van het systeem wel zo slim is trek ik nogal in twijfel, ik wil het systeem herzien omdat dit gewoon niet deugd. BVZ is gericht op het systeem voor zich te laten werken, wat hem ontgaat is dat als iedereen dit doet het voordeel vanzelf verdwijnt.quote:Op maandag 19 september 2011 10:51 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Ik begrijp er ook geen reet van.
Als je gewoon blij bent met je eigen huisje, wat motiveert jou dan om telkens weer naar dit forum te komen, en liefst gestrekt-been tegen gestrekt-been erin te gaan tegen een aantal mensen die vinden dat de prijzen hoog zijn?
Ik probeer gewoon jouw gedachte/mindset te begrijpen. Als je denkt dat je zelf goed zit, waarom trek je het je allemaal zo aan wat andere mensen denken? Als ik (over een paar jaar) zou kopen, dan denk ik niet dat ik hier al te veel zou komen.
De eerste huizenbezitter die in de problemen zit moet zich nog melden in deze reeks. Derhalve is je hele verhaal niet serieus te nemen Xeno.quote:Op maandag 19 september 2011 10:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik denk dat BVZ met name de behoeft heeft om telkens weer te laten zien 'hoe slim' hij het geregeld heeft. Dat dit voor de meeste mensen niet geldt word telkens genegeerd door hem. De meeste mensen verkeren in een hele andere situatie en moeten zich diep in de schulden steken om een huis te kunnen kopen. Of het misbruiken van het systeem wel zo slim is trek ik nogal in twijfel, ik wil het systeem herzien omdat dit gewoon niet deugd. BVZ is gericht op het systeem voor zich te laten werken, wat hem ontgaat is dat als iedereen dit doet het voordeel vanzelf verdwijnt.
Ik denk dat BVZ gewoon een grote hekel heeft aan stuitende domheid die zich op Internet tentoonspreid, en daar wat aan wil doen.quote:Op maandag 19 september 2011 10:51 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Ik begrijp er ook geen reet van.
Als je gewoon blij bent met je eigen huisje, wat motiveert jou dan om telkens weer naar dit forum te komen, en liefst gestrekt-been tegen gestrekt-been erin te gaan tegen een aantal mensen die vinden dat de prijzen hoog zijn?
Ik probeer gewoon jouw gedachte/mindset te begrijpen. Als je denkt dat je zelf goed zit, waarom trek je het je allemaal zo aan wat andere mensen denken? Als ik (over een paar jaar) zou kopen, dan denk ik niet dat ik hier al te veel zou komen.
Jij denkt dat die mensen zich hier op fok gaan melden? "Hallo.... ik ben kamikazekoper en sta onder water... wat kan ik daar aan doen?"quote:Op maandag 19 september 2011 11:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De eerste huizenbezitter die in de problemen zit moet zich nog melden in deze reeks. Derhalve is je hele verhaal niet serieus te nemen Xeno.
Net zoals jij meldt dat je een gefrusteerde huurder bent wil je zeggen.quote:Op maandag 19 september 2011 11:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
Jij denkt dat die mensen zich hier op fok gaan melden? "Hallo.... ik ben kamikazekoper en sta onder water... wat kan ik daar aan doen?"
Ja, dat denk ik wel ja. Sowieso is het retorisch weer verder onder niveau, of ben je 'toevallig' maar even de cijfers vergeten van de gedwongen verkopen van afgelopen jaar, die gewoon heel je verhaal teniet doen? 0.4% van de totale woningbezitters in Nederland was het, remember?quote:Op maandag 19 september 2011 11:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Jij denkt dat die mensen zich hier op fok gaan melden? "Hallo.... ik ben kamikazekoper en sta onder water... wat kan ik daar aan doen?"
0.4% van de woningen wordt gedwongen verkocht? Op een totaal van misschien 2-4% van de woningen die verkocht wordt, is dat toch ruim 10-20% van de verkopen! Dat lijkt zelfs mij veel...quote:Op maandag 19 september 2011 11:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik wel ja. Sowieso is het retorisch weer verder onder niveau, of ben je 'toevallig' maar even de cijfers vergeten van de gedwongen verkopen van afgelopen jaar, die gewoon heel je verhaal teniet doen? 0.4% van de totale woningbezitters in Nederland was het, remember?
quote:Op maandag 19 september 2011 11:43 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
0.4% van de woningen wordt gedwongen verkocht? Op een totaal van misschien 2-4% van de woningen die verkocht wordt, is dat toch ruim 10-20% van de verkopen!
Alsof ik in moet gaan op dit soort geneuzel:quote:Verder mis ik enige reactie van de schuldbezitters op m'n eerdere uiteenzetting waarin ik met getallen aangeef dat de kosten voor het land in geen verhouding staan tot de kosten van het bouwen van huizen... Maar goed, dat willen jullie niet horen zeker...
Wat wil je nou gastquote:. Exacte bedragen ken ik niet, maar zijn ook niet relevant.
Gast... Ooit gehoord van een best-case-benadering? De exacte bedragen zijn hoger, dit is een voorzichtige schatting, m.a.w. mijn punt staat des te steviger.quote:Op maandag 19 september 2011 11:45 schreef Scorpie het volgende:
Wat wil je nou gastmet zo`n insteek ga ik echt geen discussie aan.
Dat denk ik niet, want BVZ toont nergens dat hij intelligenter is dan anderen. In ieder geval heb ik absoluut niet die indruk, om het zo te zeggen. Maar eigenlijk zou ik mijn vraag ook aan jou kunnen stellen, Scorpie! Als jij zelf zo lekker woont in je huisje, waarom zit je dan niet voor de buis of computer of in de tuin te genieten? In plaats van op dit topic te komen en te proberen mensen op de kast te jagen?quote:Op maandag 19 september 2011 11:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik denk dat BVZ gewoon een grote hekel heeft aan stuitende domheid die zich op Internet tentoonspreid, en daar wat aan wil doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |