abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101704914
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:24 schreef Artimunor het volgende:
de poolkappen smelten

[ afbeelding ]
Wow, ik zou ze verkopen voor hun overwaarde nóg verder smelt!!111one
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_101705153
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:24 schreef Whuzz het volgende:

lees de laatste paragraaf maar, want dat is het meest zinnige deel:

Je begrijpt de implicaties kennelijk nog niet, dalende prijzen betekend een nog lagere wil om te kopen bij de consument. Zoals je vaak hebt aangegeven kunnen de meesten mensen blijven zitten waar ze zitten. Dit geld dus net zo goed voor mensen die gewoon kunnen wachten tot de prijzen verder dalen, door de afname van het aantal kopers word de druk op de markt om verder te dalen met de prijzen nog groter, deze feedback zal de markt doen crashen. Vooral nieuwbouw en mensen die moeten verkopen zijn hierdoor de klos... er breken mooie tijden aan voor koopjesjagers *O*
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_101705341
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:32 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Je begrijpt de implicaties kennelijk nog niet, dalende prijzen betekend een nog lagere wil om te kopen bij de consument. Zoals je vaak hebt aangegeven kunnen de meesten mensen blijven zitten waar ze zitten. Dit geld dus net zo goed voor mensen die gewoon kunnen wachten tot de prijzen verder dalen, door de afname van het aantal kopers word de druk op de markt om verder te dalen met de prijzen nog groter, deze feedback zal de markt doen crashen.
Ok, dus als ik jouw redenering volg, gaat het zo:
Kopers: wij bieden 10% lager
verkopers: weet je wat? Ik blijf lekker hier wonen, stik er maar in.
Kopers: dan bieden wij 20% lager!
verkopers: holy shit! Deal! Verkocht!

:')

Welk deel van "verkopers blijven lekker wonen waar ze wonen" begreep je niet?
  donderdag 8 september 2011 @ 12:41:23 #29
324665 meth77
to do or not to do
pi_101705505
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:37 schreef Whuzz het volgende:

Er zijn er veel, heel veel die echt van die hut af moeten hoor, en anders komt de bank het doen
Ik weet nog een huis met een vraagprijs van 510.000 met een hypotheek van 460.000 en die mag je hebben voor 425.000 euro , nou >??
pi_101705521
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:41 schreef meth77 het volgende:
Er zijn er veel, heel veel die echt van die hut af moeten hoor, en anders komt de bank het doen
Bron?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_101705524
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:32 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Je begrijpt de implicaties kennelijk nog niet, dalende prijzen betekend een nog lagere wil om te kopen bij de consument. Zoals je vaak hebt aangegeven kunnen de meesten mensen blijven zitten waar ze zitten. Dit geld dus net zo goed voor mensen die gewoon kunnen wachten tot de prijzen verder dalen, door de afname van het aantal kopers word de druk op de markt om verder te dalen met de prijzen nog groter, deze feedback zal de markt doen crashen. Vooral nieuwbouw en mensen die moeten verkopen zijn hierdoor de klos... er breken mooie tijden aan voor koopjesjagers *O*
Toch... Op lange termijn zal het achterblijven van nieuwbouw alsnog een enorm probleem worden: de woningtekorten nemen toe! Uniek eigenlijk dat prijzen dalen bij toenemende tekorten, en het geeft wel aan hoe scheef de huizenprijzen zijn ondertussen.
censuur :O
pi_101705667
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:42 schreef RemcoDelft het volgende:

Uniek eigenlijk dat prijzen dalen bij toenemende tekorten, en het geeft wel aan hoe scheef de huizenprijzen zijn ondertussen.
En hoe belachelijk groot de invloed van banken (financiering) is (dankzij oa de HRA).
pi_101706775
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:37 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Ok, dus als ik jouw redenering volg, gaat het zo:
Kopers: wij bieden 10% lager
verkopers: weet je wat? Ik blijf lekker hier wonen, stik er maar in.
Kopers: dan bieden wij 20% lager!
verkopers: holy shit! Deal! Verkocht!

:')

Welk deel van 'mensen die moeten verkopen' begrijp jij niet?

Het is heel simpel.... als jij niet 10% wilt zakken en na verloop van tijd krijg je een bod van -20% terwijl het vooruitzicht is dat je over een periode nog maar -30% kan krijgen dan is dat bod misschien wel heel acceptabel. Zoals je zegt... het ligt aan de situatie. De trend is echter dalende prijzen en dat komt omdat er mensen zijn die wel akkoord gaan met een lagere prijs, de betaalbaarheid bepaald de prijs en deze is dalende. Dat er daardoor tekorten ontstaan is onderdeel van de boom and bust cycle :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_101707111
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:17 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Welk deel van 'mensen die moeten verkopen' begrijp jij niet?

Het is heel simpel.... als jij niet 10% wilt zakken en na verloop van tijd krijg je een bod van -20% terwijl het vooruitzicht is dat je over een periode nog maar -30% kan krijgen dan is dat bod misschien wel heel acceptabel.
Uh nee. Als ik bij -10% liever blijf zitten, dan blijf ik bij -20% nog veel liever zitten en bij -30% nog veeeeel liever.

En ja, een paar onfortuinlijken moeten verkopen ja. Je realiseert je natuurlijk dat de prijsdaling die dan ontstaat geen realistische is, maar een die alleen gebaseerd is op uitzonderlijke gevallen.
Stel dat er volgend jaar nog maar één huis wordt verkocht, en wel voor 90% lager dan de oorspronkelijke prijs, dan zijn de huizenprijzen dus met 90% gedaald.
Denk je dat een hele boel mensen dan ineens hun huis voor -90% gaan verkopen? ;)
pi_101708769
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:27 schreef Whuzz het volgende:

Uh nee. Als ik bij -10% liever blijf zitten, dan blijf ik bij -20% nog veel liever zitten en bij -30% nog veeeeel liever.
Jij wel... maar vergis je niet dat de mogelijkheden tot financiering een directe correlatie hebben met het besteedbare inkomen van mensen. Het niet kunnen kopen betekend dus dat het gemiddelde besteedbare inkomen aan het dalen is. Het Nibud heeft niet voor niets de norm naar beneden gesteld. Het wil er kennelijk maar niet in dat er een grote deflatie gaat plaatsvinden omdat er een inflatie plaats vind op andere basisbehoeften.
M.a.w. er vind een afname van de welvaart plaats, logisch ook aangezien de toename van de welvaart voornamelijk geleend was m.b.v. steeds stijgende huizenprijzen. Al die miljarden die minder in de economie gepompt worden zal ook de werkeloosheid doen toenemen. Dat laatste zal de hoeveelheid wanbetalers laten toenemen, wat weer resulteert in dalende prijzen, meer aanspraak op de NHG pot, stijgende rentes en nog verder dalende woningprijzen. Vrijwel elk aspect van de huidige economische ontwikkelingen drukken versterkend zwaar op de betaalbaarheid van huizen.
Tegen de tijd dat er nog maar 1 iemand een huis kan kopen tegen -90% staan de meesten al in de rij voor de gaarkeukens te wachten op hun kommetje soep met droog brood w/
pi_101708800
Uiteraard kan ik geen exacte uitspraken doen over de tijdsspanne waarin zich dit gaat ontwikkelen aangezien mijn glazen bol bij de reparateur ligt ;)
pi_101709207
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:27 schreef Whuzz het volgende:

[..]
En ja, een paar onfortuinlijken moeten verkopen ja. Je realiseert je natuurlijk dat de prijsdaling die dan ontstaat geen realistische is, maar een die alleen gebaseerd is op uitzonderlijke gevallen.
Stel dat er volgend jaar nog maar één huis wordt verkocht, en wel voor 90% lager dan de oorspronkelijke prijs, dan zijn de huizenprijzen dus met 90% gedaald.
Hetzelfde geldt bij prijsstijgingen. Of denk je dat mensen graag 10, 20 of 30% meer betaalden? Welnee! Maar "anders zou-ie volgend jaar duurder zijn", dus snel betalen! En ook daar waren het slechts enkele huizen die de prijs uitmaakten, da's nu niets anders.
Mark my words: zodra het bij verkopers doordringt dat de prijsdaling niet tijdelijk is, maar van lange duur, en dat er nog veel meer afgaat, komen er heel veel (oude) mensen die snel nog willen cashen voor het te laat is. En er zijn heel veel mensen die in een veel te groot/duur huis wonen, terwijl ze amper nog kunnen traplopen bijvoorbeeld.

Zowel prijsdalingen als prijsstijgingen hebben gemeen dat het een zichzelf versterkend effect is.
censuur :O
  donderdag 8 september 2011 @ 14:35:42 #38
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_101709316
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ja... ja... hoe om te gaan met de huizenmarkt crash.... de prijzen zullen nog jaren blijven dalen :D
Raar geschreven. Het lijkt of er 2 opties zijn:

-Verkopen en gaan huren
-Blijven zitten waar je zit

Dus als aspirant koper zou je dan moeten huren. Nee... dat is zo makkelijk....
Als je boven de modale grens zit is huren per maand nou niet echt bepaald goedkoper dan kopen.
"Things can't get any worse than this", the pessimist yelled. "Ofcourse they can", the optimist replied
  donderdag 8 september 2011 @ 14:37:30 #39
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_101709383
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:24 schreef Artimunor het volgende:
de poolkappen smelten

[ afbeelding ]
Zelfde plaatje van de zuidpool aub. ;)
"Things can't get any worse than this", the pessimist yelled. "Ofcourse they can", the optimist replied
pi_101710500
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:35 schreef -Splash- het volgende:

[..]

Raar geschreven. Het lijkt of er 2 opties zijn:

-Verkopen en gaan huren
-Blijven zitten waar je zit

Dus als aspirant koper zou je dan moeten huren. Nee... dat is zo makkelijk....
Als je boven de modale grens zit is huren per maand nou niet echt bepaald goedkoper dan kopen.
Kopen tegen zeepbel prijzen is helemaal niet goedkoper, misschien bij aanvang wel maar reken je ook even de kosten mee van de afschrijving die je moet doen op de waardevermindering van je woning? Deze moet je nl. wel even ophoesten zodra je wilt of moet verhuizen. Plotseling blijkt huren dan helemaal nog niet eens zo'n slecht idee te zijn en op zijn minst en heel stuk flexibeler ^O^

Nu kopen == kamikaze kopen :Y
pi_101710699
Tsja, wat is dan goed om te doen?

Mijn jaarinkomen is 38.000 bruto.

Ik huur nu voor 420 per maand ( Kaal )

Ik kan 25 % korting krijgen met een koop garant regeling.
Dan moet ik ongeveer 111.000 betalen voor een 4 kamerappartement in Haarlem.

Appartement kost dan als ik het zou kopen 360 euro per maand ( HRA al eraf )

Maar dan komen er nog allerlei kosten bij. VVE 120 euro, allerlei verzekeringen, maandelijks potje voor onderhoud.

Als ik nu 50.000 per jaar verdiende, was ik meteen voor kopen gegaan. maar nu twijfel ik telkens meer en wil ik liever blijven huren.
pi_101711012
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 15:18 schreef silenthill het volgende:
Als ik nu 50.000 per jaar verdiende, was ik meteen voor kopen gegaan. maar nu twijfel ik telkens meer en wil ik liever blijven huren.
Tja, wat is je planning met dat appartement? Wil je daar landurig blijven wonen, of wil je liever na een jaar of 5 a 10 doorstromen naar bv. een eengezinswoning? In dat laatste geval zou ik het niet doen en gewoon doorsparen tot je in 1 keer je eengezinswoning kunt kopen.

En VVE's.... Brrrrrrrrr
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_101711549
quote:

Daar moet je dan ook nog je aflossing (dus niet de rente) vanaf trekken als je het wilt vergelijken met huren.
  donderdag 8 september 2011 @ 15:58:53 #44
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_101712203
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 15:42 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Daar moet je dan ook nog je aflossing (dus niet de rente) vanaf trekken als je het wilt vergelijken met huren.
Juist niet toch? Want als je aflost wordt je 'steeds meer eigenaar van de woning', en dat zal nooit het geval zijn bij huur...

edit: ow, wacht, ik vat um. Je hebt gelijk. :)
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  donderdag 8 september 2011 @ 16:01:19 #45
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_101712300
quote:
Tsja, wat is dan goed om te doen?

Mijn jaarinkomen is 38.000 bruto.

Ik huur nu voor 420 per maand ( Kaal )

Ik kan 25 % korting krijgen met een koop garant regeling.
Dan moet ik ongeveer 111.000 betalen voor een 4 kamerappartement in Haarlem.

Maar dan komen er nog allerlei kosten bij. VVE 120 euro, allerlei verzekeringen, maandelijks potje voor onderhoud.

Zo'n appartement moet je in de huidige markt nooit kopen natuurlijk. Je bent nu midden 20 en alleenstaand en dan lijkt het wel aardig maar over 5 jaar heb je al lang een blok aan je been opgeduikeld, willen jullie aan een gezin beginnen en wil je nog niet dood gevonden worden in een appartement in de turkenbuurt van Haarlem.

Met een beetje pech is het appartement in 2016 minder waard dan vandaag en heb je een onderwaarde van 20 k op je hypotheek waardoor je hem niet meer met goed fatsoen kunt verkopen zonder zwaar het schip in te gaan.

Appartementen kopen als instap was een goed idee toen de markt nog hard steeg, je bouwde er lekker wat overwaarde mee op waardoor je na 5 jaar kon doorschuiven naar een beter huis maar momenteel bouw je er de eerste jaren eerder schuld mee op dan overwaarde. Niet doen dus..

Je huurt nu voor 420 per maand, dat is peanuts en je kan er toch prima mee afwachten hoe de markt en je privésituatie zich ontwikkeld?
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_101712364
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:01 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Zo'n appartement moet je in de huidige markt nooit kopen natuurlijk. Je bent nu midden 20 en alleenstaand en dan lijkt het wel aardig maar over 5 jaar heb je al lang een blok aan je been opgeduikeld, willen jullie aan een gezin beginnen en wil je nog niet dood gevonden worden in een appartement in de turkenbuurt van Haarlem.
Het gebeurt niet zo vaak, maar hier heeft Han gelijk ;)

Sla die hele "startersmarkt" gewoon over. Beetje doorsparen en je inkomen laten stijgen en dan een huis kopen waar je niet meteen bent uitgegroeid als er een huisdier/kind/vriendin/baby/onderduikers/kluspolen bij komt.
pi_101712408
Brrrrr.... koopgarant...
pi_101712474
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:03 schreef Whuzz het volgende:

Het gebeurt niet zo vaak, maar hier heeft Han gelijk ;)

Vaker dan jij denkt Whuzz :)
pi_101712508
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
Brrrrr.... koopgarant...
Kunt u dat even toelichten dan?

Of is het weer schieten uit de losse pols geblazen hier?
pi_101712538
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:06 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Vaker dan jij denkt Whuzz :)
Alleen als je het per jaar uitrekent Xeno. Percentagegewijs gaat het om peanuts. En nu gauw terug naar je arbeidscoach. Of hoe ze die ook noemen bij het UWV. (of is het UWV niet voor uitkeringen :? Geen ervaring mee)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')