SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De "laatste paar" topics:
Huizenmarkttopic #151: Een nieuwe start.
Huizenmarkttopic #152: In de ban van de huizenmarkt
Huizenmarkttopic #153: Waar verhuisboetes verlagen toch helpt
Huizenmarkttopic #154: Waar makelaars geen vakantie meer kennen.
Huizenmarkttopic #155: Waar de fundateller met vakantie gaat.
Huizenmarkttopic #159: What goes down, must come up #2
Huizenmarkttopic #161: Met huurders en kopers!
Huizenmarkttopic #162: met een kwart miljoen wannabe verkopers
Huizenmarkttopic #163: waar we liever BBQ-en dan appeltaart eten
Huizenmarkttopic #164:Waar de NVM er meer van had verwacht
Huizenmarkttopic #165: Waar Donner kebab maakt van de koopmarktIk ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
Niets magisch aan. Een goed onderhouden oldtimer kost ook meer dan hij ooit nieuw gekost heeft.quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
Dus... huizen zijn op magische wijze anders dan andere consumptiegoederen? Haha.... nog steeds goed geindoctrineerd
Nu begrijp ik waarom xeno zo vaak zijn Starlet poetst.... het is zijn pensioenpotquote:Op zondag 16 oktober 2011 20:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niets magisch aan. Een goed onderhouden oldtimer kost ook meer dan hij ooit nieuw gekost heeft.
Nee, maar het is toch simpel. Een auto koop je, die slijt in no-time onder je kont weg, en die is op een gegeven moment 'op' (gemiddeld max. 15 a 20 jaar).quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nu begrijp ik waarom xeno zo vaak zijn Starlet poetst.... het is zijn pensioenpot
Nee, dat heeft een andere reden: Na 25 jaar hoeft hij geen MRB meer te betalen. Zie je de parallel tussen oldtimers en een koopwoning...?quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
Nu begrijp ik waarom xeno zo vaak zijn Starlet poetst.... het is zijn pensioenpot
Dat drogargument wordt al minimaal 140 delen van dit topic gebruikt...quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:44 schreef Devv het volgende:
Gaan we nu tot vervelens aan toe proberen ons gelijk te halen of auto's hetzelfde zijn als huizen?
Dan haak ik dus af. Veel plezier met die auto.quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat drogargument wordt al minimaal 140 delen van dit topic gebruikt...
Watje, dat is precies hun bedoeling....quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:46 schreef Devv het volgende:
Dan haak ik dus af. Veel plezier met die auto.
Dat !quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Watje, dat is precies hun bedoeling....
Je moet het vanaf de hilarische positieve kant bekijken.quote:
Sommige mensen, waaronder jijzelf, lezen nu eenmaal slecht. Het enige dat ík gezegd heb is dat een huis weliswaar géén auto is, maar een hypotheek wel gewoon een lening.quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:44 schreef Devv het volgende:
Gaan we nu tot vervelens aan toe proberen ons gelijk te halen of auto's hetzelfde zijn als huizen?
Jij leest anders ook niet best, want CC (Xeno) vergelijkt wel degelijk een auto met een huis.quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:59 schreef Jane het volgende:
Sommige mensen, waaronder jijzelf, lezen nu eenmaal slecht. Het enige dat ík gezegd heb is dat een huis weliswaar géén auto is, maar een hypotheek wel gewoon een lening.
Er zijn een hoop overeenkomstenquote:Op zondag 16 oktober 2011 21:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jij leest anders ook niet best, want CC (Xeno) vergelijkt wel degelijk een auto met een huis.
Je kan mij van veel betichten, maar niet goed lezen is daar over het algemeen niet één van. Ik zeg ook niet dat je de definitie van een lening anders kunt lezen, maar wel dat je het in de juiste context moet plaatsen.quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:59 schreef Jane het volgende:
[..]
Sommige mensen, waaronder jijzelf, lezen nu eenmaal slecht. Het enige dat ík gezegd heb is dat een huis weliswaar géén auto is, maar een hypotheek wel gewoon een lening.
- Auto van 5 jaar oud: 35% van de levensduur verstreken, onderhoud neemt fors toe, zuinigere modellen op de markt voor minder geld, parkeren/rijden wordt elk jaar fors duurder.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:05 schreef GizartFRL het volgende:
Auto nieuw: Bedrag X
Huis nieuw: Bedrag Y
Auto van 5 jaar oud met noodzakelijk onderhoud gedaan: < bedrag X
Huis van 5 jaar oud met noodzakelijk onderhoud gedaan: > bedrag Y
Wat mij betreft is er geen vaste formule, maar de prijs van een huis is van veel meer dingen afhankelijk. Zeker na nieuwbouw, zoals gebiedsontwikkeling maar ook zit er vermoedelijk iets van een risicopremie om het huis bewoonbaar te maken na oplevering (met gebreken).quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:05 schreef GizartFRL het volgende:
Auto nieuw: Bedrag X
Huis nieuw: Bedrag Y
Auto van 5 jaar oud met noodzakelijk onderhoud gedaan: < bedrag X
Huis van 5 jaar oud met noodzakelijk onderhoud gedaan: > bedrag Y
Dit is de vergelijking die gemaakt word buiten de oldtimer, verbeteringen, MRB vrije, hotrods.
Ok, dus als ik morgen een lening afsluit en daar een nieuwe auto voor koop mag ik de rente van die lening ook van mijn belasting aftrekken?quote:Op zondag 16 oktober 2011 20:59 schreef Jane het volgende:
[..]
Drogredenquote:Op zondag 16 oktober 2011 21:20 schreef Whuzz het volgende:
Of zou een hypotheek toch niet "gewoon een lening" zijn? Zou dat ook de reden zijn misschien dat we er een compleet ander woord voor hebben?
Dat kind is domquote:
Ik probeerde de hand alleen in eigen boezem te steken, omdat deze discussie weer is losgebarsten door iets dat ik zei. Maar dat ging dus over de leningen.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jij leest anders ook niet best, want CC (Xeno) vergelijkt wel degelijk een auto met een huis.
Vermoeiend zijn zij die constant een huis proberen te vergelijken met een auto. Of een hypotheek met een lening op een auto.quote:
Oké, ga gewoon ff terug naar het vorige topic en kijk ff wat ik nou eigenlijk gezegd heb.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:20 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ok, dus als ik morgen een lening afsluit en daar een nieuwe auto voor koop mag ik de rente van die lening ook van mijn belasting aftrekken?
En als ik morgen een lening van 800 euro afsluit om een nieuwe TV van te kopen () dan moet die TV als onderpand dienen? En dan moet ik een procent van het aankoopbedrag in de NationaleLeningGarantie storten? En dan na 30 jaar moet de TV-lening afbetaald zijn of moet de lening worden overgesloten?
Of zou een hypotheek toch niet "gewoon een lening" zijn? Zou dat ook de reden zijn misschien dat we er een compleet ander woord voor hebben?
quote:Momenteel zijn er bij tweehonderdduizend woningen betalingsproblemen, waarvan tien procent ernstig is.
Leuk dat afschrijven. Betekent dit dat wanbetalen lonend wordt?quote:De komende maanden zullen veel banken op grond van Europese regels moeten kiezen: de hypothecaire leningen waarvoor deze huizen als onderpand dienen, geheel of gedeeltelijk afschrijven of de woningen laten veilen.
Het betekend voornamelijk dat je 1 a 2 deeltjes van dit topic achterloopt.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:33 schreef droom_econoom8 het volgende:
Het Parool: Tijdbom huizenmarkt: golf verkopen dreigt
Leuk dat afschrijven. Betekent dit dat wanbetalen lonend wordt?
Ik neem aan dat dat "ja" betekent.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het betekend voornamelijk dat je 1 a 2 deeltjes van dit topic achterloopt.
Dat neem ik nu ook blind aan.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:38 schreef droom_econoom8 het volgende:
Ik neem aan dat dat "ja" betekent.
Volgens mij quotte ik al wat je eigenlijk zei. Letterlijkquote:Op zondag 16 oktober 2011 21:30 schreef Jane het volgende:
[..]
Oké, ga gewoon ff terug naar het vorige topic en kijk ff wat ik nou eigenlijk gezegd heb.
Afschrijven is niet hetzelfde als kwijtschelden. Afschrijven is een boekhoudkundige term voor het laten afnemen van het bedrag in de presentatie van je leningen. Het gaat hier om de reëele waarde van de leningen die je hebt uitstaan. Het in de boeken laten staan van een bedrag waarvan je denkt dat je het niet kan incasseren is onjuist boekhouden of fraude.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:33 schreef droom_econoom8 het volgende:
Het Parool: Tijdbom huizenmarkt: golf verkopen dreigt
Dank je.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:47 schreef snabbi het volgende:
[..]
Afschrijven is niet hetzelfde als kwijtschelden. Afschrijven is een boekhoudkundige term voor het laten afnemen van het bedrag in de presentatie van je leningen. Het gaat hier om de reëele waarde van de leningen die je hebt uitstaan. Het in de boeken laten staan van een bedrag waarvan je denkt dat je het niet kan incasseren is onjuist boekhouden of fraude.
Wanneer je later denkt of later blijkt dat het deel alsnog geIncasseerd kan worden, kan je dit gewoon als een incidentele bate opnemen. Wat je op de balans hebt staan aan leningen is dus zeker niet hetzelfde als de leningen die je hebt uitstaan. Ook na het afschrijven zal de bank nog proberen de lening te incasseren, het verwacht alleen niet dat het in zijn geheel zal lukken.
Als je huurt wordt de woning ook niet geveild als je niet betaald. En toch is er een prikkel om wel te betalen....quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:53 schreef droom_econoom8 het volgende:
Maar als er niet geveild gaat worden, wat is dan nog de prikkel voor de huizenbezitter om te betalen...
In de huursector kunnen wanbetalers op straat worden gezet.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je huurt wordt de woning ook niet geveild als je niet betaald. En toch is er een prikkel om wel te betalen....
Wanbetalen is altijd al 'lonend' geweest. Als je het maar gek genoeg maakt komt er altijd wel een moment dat je (een gedeelte van) je schuld krijgt kwijtgescholden. En daar betaal je met zijn allen de rekening voor, net zoals voor winkeldiefstal of bedrijven die dingen 'gratis' weggeven aan de klanten.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:33 schreef droom_econoom8 het volgende:
In de koopsector ook. Feit is dat er legio andere mogelijkheden openstaan alvorens tot veiling over te gaan. (Beslag op de inboedel en/of loonbeslag).quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:56 schreef droom_econoom8 het volgende:
In de huursector kunnen wanbetalers op straat worden gezet.
Uiteindelijk ligt het gewoon aan de situatie natuurlijk. Een bank kan ook gewoon een rechtzaak beginnen en bij winst beslag laten leggen op je inkomen bijvoorbeeld. Meestal kiezen ze eerst voor de veiling omdat je op deze wijze gelijk een groot bedrag binnen krijgt. Dit blijft echter de keuze van de bank zelf.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:53 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Dank je.
Maar als er niet geveild gaat worden, wat is dan nog de prikkel voor de huizenbezitter om te betalen...
En is dat afschrijven wel feng shui?
Onzin. Een veiling is de laatste optie voor een bank. De restschuld is veel moeilijker te innen als het voor de schuldenaar toch geen reet meer uitmaakt. Die laat je dus zo lang mogelijk wonen in het onderpand. Bovendien levert een veiling ook veel werk op voor een bank, dus daar zitten ze ook niet op te wachten.quote:Op zondag 16 oktober 2011 22:01 schreef snabbi het volgende:
Uiteindelijk ligt het gewoon aan de situatie natuurlijk. Een bank kan ook gewoon een rechtzaak beginnen en bij winst beslag laten leggen op je inkomen bijvoorbeeld. Meestal kiezen ze eerst voor de veiling omdat je op deze wijze gelijk een groot bedrag binnen krijgt. Dit blijft echter de keuze van de bank zelf.
Dan citeer ik nogmaals het artikel uit Het Parool:quote:Op zondag 16 oktober 2011 22:01 schreef snabbi het volgende:
[..]
Uiteindelijk ligt het gewoon aan de situatie natuurlijk. Een bank kan ook gewoon een rechtzaak beginnen en bij winst beslag laten leggen op je inkomen bijvoorbeeld. Meestal kiezen ze eerst voor de veiling omdat je op deze wijze gelijk een groot bedrag binnen krijgt. Dit blijft echter de keuze van de bank zelf.
Oh en aangezien afschrijven gewoon als verlies gepresenteerd wordt in de resultatenrekening zou ik niet weten waarom ze graag willen afschrijven.
Ik mag aannemen, dat er in de meerderheid van deze gevallen, iets met dat inkomen aan de hand is. Of loonbeslag dan effectief is, is dan de vraag.quote:Momenteel zijn er bij tweehonderdduizend woningen betalingsproblemen, waarvan tien procent ernstig is.
Ah, als de bank 50.000 euro dreigt te verliezen... is er wellicht onderhandelingsruimte. Zeker als die mensen zich verenigen...quote:Deze huizen worden nog niet executoriaal geveild, omdat de banken vrezen voor hun imago en niet bereid zijn vijftigduizend euro per geval af te schrijven, het gemiddelde verlies bij een gedwongen verkoop ter veiling.
Loonbeslag is over het algemeen zeer effectief... De schuldenaar wordt dan teruggezet naar 90% bijstandsniveau, de rest is voor de deurwaarder.quote:Op zondag 16 oktober 2011 22:12 schreef droom_econoom8 het volgende:
Ik mag aannemen, dat er in de meerderheid van deze gevallen, iets met dat inkomen aan de hand is. Of loonbeslag dan effectief is, is dan de vraag.
Het leest idd wat onhandig.quote:Op zondag 16 oktober 2011 22:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onzin. Een veiling is de laatste optie voor een bank. De restschuld is veel moeilijker te innen als het voor de schuldenaar toch geen reet meer uitmaakt. Die laat je dus zo lang mogelijk wonen in het onderpand. Bovendien levert een veiling ook veel werk op voor een bank, dus daar zitten ze ook niet op te wachten.
Klopt. Als huurder sta je binnen 6 maanden op straat (en kun je ook nergens meer terecht) als koper duurt het allemaal veel langer en kun je altijd nog gaan huren.quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:06 schreef Jane het volgende:
Ik begreep van de week bij "Uitstel van executie" dat je zelfs gewoon anderhalf jaar niet kunt betalen voordat de bank besluit te gaan veilen. Ik vind dat best coulant idd.
Je zit hier toch geen oproep te doen om allemaal je hypotheek maar niet meer te betalen, he?quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Klopt. Als huurder sta je binnen 6 maanden op straat (en kun je ook nergens meer terecht) als koper duurt het allemaal veel langer en kun je altijd nog gaan huren.
Nee. Zowel huur als hypotheek moet je gewoon als eerste betalen, de rest komt later. Ik gaf alleen maar even aan dat de zo bejubelde vrijheid van het huren tevens een (onbekende) donkere kant heeft.quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:18 schreef Jane het volgende:
Je zit hier toch geen oproep te doen om allemaal je hypotheek maar niet meer te betalen, he?
En als de bank langer wacht, is die 50.000 euro 80.000 euro geworden, en die 20.000 gevallen 30.000 gevallen. Dan is de schadepost van 1 miljard al (zeg) 2.4 miljard. Langzaamaan zal ook bij die banken doordringen dat de prijsdaling doorzet en het niet meer via de "Greater Fool Theory" wordt rechtgetrokken. En dan zullen ze toch echt moeten gaan beginnen met uitzettingen en veilingen.quote:Op zondag 16 oktober 2011 22:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onzin. Een veiling is de laatste optie voor een bank. De restschuld is veel moeilijker te innen als het voor de schuldenaar toch geen reet meer uitmaakt. Die laat je dus zo lang mogelijk wonen in het onderpand. Bovendien levert een veiling ook veel werk op voor een bank, dus daar zitten ze ook niet op te wachten.
Prioriteiten... In veel gevallen gaat roken en "de kroeg" voor de huur/hypotheek...quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:18 schreef Jane het volgende:
Ik vind het eigenlijk altijd vrij stom om je huis niet te betalen, of het nou om de huur of de hypotheek gaat. Ik eet nog liever droog brood.
Het kan net zo goed dat we een inflatiegolf gaan krijgen en die -50.000 euro zomaar + 50.000 euro wordt. Alles maar in het meest negatieve met nog meer assumpties uitleggen en maar blijven hopen dat de prijzen zoveel dalen dat je voor een appel en een ei een woning kan kopen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 07:54 schreef RemcoDelft het volgende:
En als de bank langer wacht, is die 50.000 euro 80.000 euro geworden, en die 20.000 gevallen 30.000 gevallen.
Een hypotheekhouder hoeft ook niet te veilen, ze hebben het recht.quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:06 schreef Jane het volgende:
Ik begreep van de week bij "Uitstel van executie" dat je zelfs gewoon anderhalf jaar niet kunt betalen voordat de bank besluit te gaan veilen. Ik vind dat best coulant idd.
http://www.rtl.nl/xl/#/u/54c0e487-45b6-3817-a78a-04620c84714a/
Overigens heb je er kennelijk niet zo veel ervaring mee. Veiling gescheidt in de staat waarin het onroerend goed verkeerd. Uitzetting is altijid voor rekening en vooral risico voor de koper.quote:Op maandag 17 oktober 2011 07:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En als de bank langer wacht, is die 50.000 euro 80.000 euro geworden, en die 20.000 gevallen 30.000 gevallen. Dan is de schadepost van 1 miljard al (zeg) 2.4 miljard. Langzaamaan zal ook bij die banken doordringen dat de prijsdaling doorzet en het niet meer via de "Greater Fool Theory" wordt rechtgetrokken. En dan zullen ze toch echt moeten gaan beginnen met uitzettingen en veilingen.
En wat hun "imago" betreft: willen ze even aan de wel-betalende klanten uitleggen waarom wanbetalers niet worden aangepakt?
Daarnaast weet iedereen dat we in 2012 doodgaan, dat wordt namelijk geroepen en dus is het waar.quote:Op maandag 17 oktober 2011 08:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het kan net zo goed dat we een inflatiegolf gaan krijgen en die -50.000 euro zomaar + 50.000 euro wordt. Alles maar in het meest negatieve met nog meer assumpties uitleggen en maar blijven hopen dat de prijzen zoveel dalen dat je voor een appel en een ei een woning kan kopen.
Ja, en als we morgen een goudader vinden zijn we allemaal rijkquote:Op maandag 17 oktober 2011 08:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het kan net zo goed dat we een inflatiegolf gaan krijgen en die -50.000 euro zomaar + 50.000 euro wordt. Alles maar in het meest negatieve met nog meer assumpties uitleggen en maar blijven hopen dat de prijzen zoveel dalen dat je voor een appel en een ei een woning kan kopen.
Dat heeft werkelijk niets te maken met wat ik schreef...quote:Op maandag 17 oktober 2011 08:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Overigens heb je er kennelijk niet zo veel ervaring mee. Veiling gescheidt in de staat waarin het onroerend goed verkeerd. Uitzetting is altijid voor rekening en vooral risico voor de koper.
Ik denk zelf dat we binnen nu en een jaar of 3 een flnke inflatiegolf gan krijgen om de schulden op die manier op te laten lossen. Ongeveer hetzelfde wat in de jaren 80 gebeurd is. Dus ja de prijzen kunnen nog wel even omlaag, maar daarna is de enige weg weer omhoog. Aangezien het huidige economische systeem alleen maar kan bestaan bij gratie van groei. Als er geen groei meer zal zijn zal het hele systeem in elkaar donderen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:04 schreef RemcoDelft het volgende:
Ja, en als we morgen een goudader vinden zijn we allemaal rijk![]()
Wat denk je zelf, dat huizenprijzen volgend jaar hoger of [/i]lager[/i] zijn? Precies! En dat weet die bank ook.
"Dan zullen ze moeten gaan beginnen met uitzettingen" schreef je.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:04 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat heeft werkelijk niets te maken met wat ik schreef...
Ik las trouwens (het Parool) dat banken nu ook al gras maaien en likjes verf geven, om "de staat waarin het verkeerd" maar wat op te krikken.![]()
![]()
Taalgrapje vrij naar alle MP-verkopers die "verkeerd in goede staat" schrijven. Ik ga er niet vanuit dat mensen die de bank niet betalen, hun kozijnen nog elke 2 jaar schilderen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik begrijp trouwens je probleem met het vermeende dat banken nu ook al gras maaien en likjes verf geven, om "de staat waarin het verkeerd" -ik hoop dat ze dat met een 't' geschreven hebben- "maar wat op te krikken".
Mij? Jij beweerde dat het zo verkocht wordt, in de huidige staat.quote:Wat voor onrecht wordt je hiermee aangedaan?
Waarom zou dat vanuit de EU moeten komen? Ik verwacht dat banken zullen stoppen met pappen-en-nathouden, waarom zou je probleemklanten jarenlang de hand boven het hoofd houden als het verlies alleen maar toeneemt?quote:Als je het Paroolartikel toch zo goed leest, kun je me svp aangeven wat exact die Europese regel is die banken verplicht tot executeren of afschrijven?
Als ze snugger zijn wel. Beperkt hun restschuld. Als ze goodwill tonen laat de bank het loonbeslag een beetje vieren, etc. Goodwill bevordert een betere oplossing (of: een minder slechte oplossing) voor ze.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Taalgrapje vrij naar alle MP-verkopers die "verkeerd in goede staat" schrijven. Ik ga er niet vanuit dat mensen die de bank niet betalen, hun kozijnen nog elke 2 jaar schilderen.
Ja, pak er eens wat veilingvoorwaarden bij. Banken zetten niet uit, je koopt het en dan gok je dat de mensen eruit zijn. Zoniet, mag jij naar de rechter om die mensen eruit te zetten, in de hoop dat ze in de tussentijd niet alles kort en klein geslagen hebben. Er is wel een goede reden waarom panden op een executieveiling met korting verkocht worden, hoor....quote:Mij? Jij beweerde dat het zo verkocht wordt, in de huidige staat.
Zie het Parool artikel. Daar wordt verwezen naar de mysterieuze EU wetgeving, waarvan niemand weet hoe die in het oorspronelijke ANP artikel terecht is gekomen, en waarvan bij mijn weten niemand naam en toenaam kan noemen. Ik weet graag waar we het over hebben als dat een tsunami van uitzettingen en afboekingen tot gevolg heeft....quote:Waarom zou dat vanuit de EU moeten komen? Ik verwacht dat banken zullen stoppen met pappen-en-nathouden, waarom zou je probleemklanten jarenlang de hand boven het hoofd houden als het verlies alleen maar toeneemt?
Je doet je avatar weer eens eer aanquote:Op zondag 16 oktober 2011 23:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nou let voortaan maar op wat je zegt in een willekeurig huizenmarkttopic, want sommigen zijn echt van God los...:
[FP] Moderaties: vragen, klachten en andere opmerkingen
Als er een inflatiegolf komt dan daalt de waarde van vastgoed eerst erg hard voordat het met de inflatie mee gaat stijgen hoor..quote:Op maandag 17 oktober 2011 08:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De komende jaren gaat men dus leren hoe je efficient kan pappen en nathouden... en op grote schaal natuurlijkquote:Op maandag 17 oktober 2011 09:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik verwacht dat banken doen wat het meest efficient op termijn is. En da's inderdaad pappen en nathouden.
Dino weet hoe je dat oplost... door te pappen en nathouden... iets waar de banken al reeds jarenlange ervaring mee hebben. "Het duurt toch allemaal wat langer dan gedacht!"quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:35 schreef Hanoying het volgende:
Potentieel overigens een enorm probleem want momenteel zou er eigenlijk nog vrijwel niemand in de problemen moeten zijn. Ik bedoel, hoe veel mensen zijn er nu helemaal hun baan kwijt en hoe veel zijn de prijzen nu helemaal gezakt?
Zo dan, gefixt! En als de bonussen binnen zijn en de boel opnieuw instort, gewoon weer aankloppen bij de Staat voor geld.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik verwacht dat banken doen wat het meest efficient op korte termijn is. En da's inderdaad pappen en nathouden.
Hoe hebben banken dan ooit de jaren 80 overleefd?quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:35 schreef Hanoying het volgende:
Inflatiegolf = hoge rente = financieerbaarheid van drie keer niks = crashende markt. Zie ook jaren 80.
Banken moeten overigens op een gegeven moment gaan afschrijven op hun balans omdat in het geval van een hypotheek bij wanbetalende hypotheeknemers het achterliggende onderpand de waarde van de hypotheek vertegenwoordigd.
toen moest iedereen eigen geld hebben dus kon je nooit 100% lenenquote:Op maandag 17 oktober 2011 09:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe hebben banken dan ooit de jaren 80 overleefd?
Er zijn er ook heel wat omgevallen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar als je in 1978 op de toenmalige top gekocht hebt en de huizenprijzen zijn toen met 35% gezakt zaten banken nog altijd op -25% verlies bij gedwongen verkopen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:52 schreef meth77 het volgende:
[..]
toen moest iedereen eigen geld hebben dus kon je nooit 100% lenen
hooguit 90% % van de taxatiewaarde bij gedwongen verkoop
Ja, de Tilburgse en Slavenburg. Allebei fraude.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:53 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Er zijn er ook heel wat omgevallen.
Hier een fantastische samenvatting van het "hoe en waarom" van de jaren 80 crisis inclusief de hele aanloop ernaar toe:
http://www.luxetveritas.nl/blog/?p=802
Omdat het overgrote deel van de mensen gewoon hun lasten kunnen betalen, en dat ook doen. En omdat in de marge die banken maken rekening wordt gehouden met een deel insolventierisico.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat laat een bank dan twee opties:quote:Op maandag 17 oktober 2011 08:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Een hypotheekhouder hoeft ook niet te veilen, ze hebben het recht.
In de praktijk zijn de meeste veilingen fraudegevallen (dat is ook waar banken het meest het schip mee ingaan; vroegah werden de documenten niet zo best getoetst, en daar hebben een aantal niet zo frisse jongens aardig op ingespeeld), en gevallen waarbij de hypotheekgever simpelweg geen kant op wil.
In normale gevallen is een executieveiling noch voor de hypotheekgever, noch voor de -nemer in hun belang. Dus wordt er zo lang mogelijk gezocht naar een oplossing die weliswaar pijnlijk is, maar die wel het beste alternatief is, en dat is vaak een geleidelijke.
En vaak deels ook een compromis. Uiteindelijk is het wat het is, als je in gesprek blijft is het gewoon een zakelijke transactie. Maar daar hebben mensen zelf dus erg veel invloed op.
In geval van fraude of totale weigering, zal iemand gewoon met een restschuld en een stickertje blijven zitten. En terecht me dunkt. We hebben geen 'jingle mail' zoals in de USA.
Uit deze periode zouden lessen getrokken moeten zijn maar de eerste alinea is gewoon net zo juist voor de periode voor deze crash als hij was voor de crash van de jaren 80.quote:De crisis van ’79 werd veroorzaakt door een samenloop van verschillende factoren. Looninflatie en het fiscale regime maakten schuldfinanciering aantrekkelijker; het afschaffen van de kredietbeheersing zorgde ervoor dat meer krediet beschikbaar kwam; de overheid gaf in toenemende mate steun aan de koopsector door garanties, premies en fiscaal beleid; en de toenemende concurrentie op de hypotheekmarkt veroorzaakte een progressieve versoepeling van de hypotheekvoorwaarden.[22]
De bubbel eindigde als gevolg van de herinvoering van de kredietbeheersing door DNB in 1977/78 en het verhogen van de rentes in 1979. Vele (hypotheek)banken kwamen in de problemen en gingen failliet of moesten worden overgenomen. Een faillissementsgolf zorgde ervoor dat naar schatting 27.000 bedrijven moesten sluiten en ongeveer 150.000 werknemers hun baan verloren.[23]
Het zou me nogal verbazen als er klanten zijn die in bijzonder beheer zitten, en denken "goh, zit ik even in comfortabele positie".. "Loonbeslag, deurwaarders aan en in huis, de toko dreigt onder mijn kont uit verkocht te worden, dan mag ik het met de jongens die binnenkomen zonder kloppen proberen op te lossen, niet kunnen zorgen voor mijn gezin, financieel paria, niemand wil zaken met me doen, en oh ja, die gaat nog minstens 5 jaar formeel zo verder, constant schuldeiser die lopen te wroeten, en vervolgens heb ik informeel nog steeds de smet aan me hangen. Hmm, dat had ik veel eerder moeten doen, voelt wel zo comfortabel".quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:02 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Dat laat een bank dan twee opties:
• Veilen: De bank leidt 50k verlies en de klant heeft een forse restschuld
• Er samen uit komen. Dus onderhandelen.
Aangezien die klant toch al in de shit zit, heeft die t.a.v. deze onderhandeling een prettige positie: Hij weet dat de bank's enige alternatief een fors verlies is.
Maar nu het speelveld van de bank: Wat nou als iedere huizenbezitter tegenslag gaat aanwenden om flink met de bank te onderhandelen? Dat gaat banken miljarden kosten. Als klanten ff tussen twee banen inzitten, gaan ze gelijk heronderhandelen over hun hypotheekschuld.
De enige manier waarop banken dat kunnen voorkomen, is door veel huizen te laten veilen. Zonder die stok achter de deur hebben banken geen onderhandelingspositie.
Het zou me dan niet verbazen, als veel van die huizen uit het artikel het Het Parool daadwerkelijk op de veiling zouden belanden.
Echt zo ongelofelijk dat politici gewoon toestaan mogelijk maken dat de geschiedenis zich vrijwel exact herhaalt!quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:02 schreef Hanoying het volgende:
Deze samenvatting uit het stuk is overigens echt een prachtige:
[..]
Uit deze periode zouden lessen getrokken moeten zijn maar de eerste alinea is gewoon net zo juist voor de periode voor deze crash als hij was voor de crash van de jaren 80.
Dat dit kan in Nederland!quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:09 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Echt zo ongelofelijk dat politici gewoon toestaan mogelijk maken dat de geschiedenis zich vrijwel exact herhaalt!
Ik vermoed dat jij eind jaren '70 zelf niet hebt meegemaakt, hequote:Op maandag 17 oktober 2011 10:02 schreef Hanoying het volgende:
Deze samenvatting uit het stuk is overigens echt een prachtige:
[..]
Uit deze periode zouden lessen getrokken moeten zijn maar de eerste alinea is gewoon net zo juist voor de periode voor deze crash als hij was voor de crash van de jaren 80.
Als de aanloop in die tijd vrijwel hetzelfde was, kan je er donder op zeggen dat de rest van het verloop ook erg veel overeenkomsten gaat vertonen. Die rente/inflatie gaat wel stijgen, werkloosheid ook, en die "bom" kan je redelijk vergelijken met de ellende die de EU nu over ons uitstort.quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik vermoed dat jij eind jaren '70 zelf niet hebt meegemaakt, he
Met rente van 13% en een werkloosheid van minstens even veel.
Met een groot van de NL bevolking overtuigd dat de bom overmorgen ging vallen.
Kijk 'ns om je heen? Zie je het subtiele verschil?
kusje eropquote:Op maandag 17 oktober 2011 10:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als de aanloop in die tijd vrijwel hetzelfde was, kan je er donder op zeggen dat de rest van het verloop ook erg veel overeenkomsten gaat vertonen. Die rente/inflatie gaat wel stijgen, werkloosheid ook, en die "bom" kan je redelijk vergelijken met de ellende die de EU nu over ons uitstort.
Die rente van 13 % was er eenmalig in 1981 en toen was de boel al lang en breed gecrashed natuurlijk, toen sloot er helemaal niemand meer een hypotheek af. In de aanloop naar de crash waren de rentes lager.quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik vermoed dat jij eind jaren '70 zelf niet hebt meegemaakt, he
Met rente van 13% en een werkloosheid van minstens even veel.
Met een groot van de NL bevolking overtuigd dat de bom overmorgen ging vallen.
Kijk 'ns om je heen? Zie je het subtiele verschil?
Niet relevant... overdreven optimisme of pessimisme zijn ronduit schadelijk, het ligt eraan of je een realist bent. De realiteit is dat we met een enorme kredietzeepbel zit.. de toekomstige welvaart reeds geconsumeerd hebben en het nu tijd is om af te lossen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Misschien moet je dit wel samenvatten in:
- ben je een optimist
- ben je een pessimist
?
Jij en ik hebben dan een ander beeld van de realiteit. Minder meer zei Ruding ooit.quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:47 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Niet relevant... overdreven optimisme of pessimisme zijn ronduit schadelijk, het ligt eraan of je een realist bent. De realiteit is dat we met een enorme kredietzeepbel zit.. de toekomstige welvaart reeds geconsumeerd hebben en het nu tijd is om af te lossen.
De enige reden om nu een huis te kopen is dezelfde als die altijd geweest is.quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:46 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Die rente van 13 % was er eenmalig in 1981 en toen was de boel al lang en breed gecrashed natuurlijk, toen sloot er helemaal niemand meer een hypotheek af. In de aanloop naar de crash waren de rentes lager.
De werkloosheid was op zijn top 11 % en volgde niet geheel toevallig op datzelfde jaar. Eind jaren 70 was de werkloosheid amper 5 %.
De aanloop naar de huizenmarktcrash van eind jaren 70 is echter wel bijna één op één vergelijkbaar met de huidige periode, inclusief pavlov reacties van overheid, burgers en de kapitaalmarkt.
De enige reden om nu een huis te kopen is dat je nu je hypotheekrente nog lang vast kan zetten tegen een procent of 5,5. Je moet echter wel erg zeker van je zaak zijn en lange tijd gelukkig kunnen zijn met je huis want het zal lang duren voordat je je huis weer kwijt kan voor de prijs waarvoor je hem hebt aangeschaft. In de tussentijd moet je dus wel zorgen dat je niet in de categorie terecht komt die toevallig wel zijn baan kwijtraakt/scheidt/moet verhuizen/ziek wordt/trouwt/kinderen krijgt/etc. waardoor je je huis niet meer aan kan/wil houden want dan ben je de sjaak.
Ah, behalve Scorpie natuurlijk want in zijn wijk zijn de prijzen hard doorgestegen sinds hij een paar jaar geleden heeft. Oh en bij Whuzz ook.. en coolguy... en bijvlagenzinvol.
Ik ben benieuwd of er ook nog een Albert Heijnstein bij lurkt die zijn hypotheekrente in ~2005 voor 10 jaar vast heeft gezet. Die mag echt gaan zweten want die mag zometeen met een beetje pech een hypotheek met forse onderwaarde tegen een niet onderhandelbaar voorstel gaan oversluiten tegen de dan geldende rente. Die hoeft zijn baan niet te verliezen om in 2015 failliet te zijn..
Kamikazekopen is vooral een kwestie van optimistisch blijven en de realiteit ontkennen. Cognitieve dissonantie op en topquote:Op maandag 17 oktober 2011 10:46 schreef Hanoying het volgende:
Ah, behalve Scorpie natuurlijk want in zijn wijk zijn de prijzen hard doorgestegen sinds hij een paar jaar geleden heeft. Oh en bij Whuzz ook.. en coolguy... en bijvlagenzinvol.
Haha.... ja... die mensen konden 'nog net' kopen met een lage rente... de consumentenbond zal zich wel hard maken voor deze kamikazekopers... het is immers niet eerlijk als de rente omhoog gaat. Maakt de consumentenbond zich ook hard voor spaarders die al jarenlang genaaid worden? Que? Sparen... was dat? Oh ja... dat is uitgestelde consumptie.... jeweetz... eerst geld oppotten om iets te kopen in plaats van lenen... the horrorquote:Ik ben benieuwd of er ook nog een Albert Heijnstein bij lurkt die zijn hypotheekrente in ~2005 voor 10 jaar vast heeft gezet. Die mag echt gaan zweten want die mag zometeen met een beetje pech een hypotheek met forse onderwaarde tegen een niet onderhandelbaar voorstel gaan oversluiten tegen de dan geldende rente. Die hoeft zijn baan niet te verliezen om in 2015 failliet te zijn..
Tja... als ik de verzuurde praatjes van Marlies Pernot en andere wannabe verkopers op TV zie dan is de interpretatie van de realiteit aan een hoop variabelen onderhevig, vooral of je wel of niet tot aan je oren in de schulden zit schijnt een hoop verschil te makenquote:Op maandag 17 oktober 2011 10:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Jij en ik hebben dan een ander beeld van de realiteit. Minder meer zei Ruding ooit.
Tuut tuut, mijn conclusie was dus dat banken uiteindelijk gaan veilen. Niks comfort dus.quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het zou me nogal verbazen als er klanten zijn die in bijzonder beheer zitten, en denken "goh, zit ik even in comfortabele positie".. "Loonbeslag, deurwaarders aan en in huis, de toko dreigt onder mijn kont uit verkocht te worden, dan mag ik het met de jongens die binnenkomen zonder kloppen proberen op te lossen, niet kunnen zorgen voor mijn gezin, financieel paria, niemand wil zaken met me doen, en oh ja, die gaat nog minstens 5 jaar formeel zo verder, constant schuldeiser die lopen te wroeten, en vervolgens heb ik informeel nog steeds de smet aan me hangen. Hmm, dat had ik veel eerder moeten doen, voelt wel zo comfortabel".
Komop
Even scheiden het helden-internet en de echte wereld.
Ach, tante Pernot heeft al sinds 2008 ongelijk. Maar dit soort mensen hoef je niet te overtuigen. Die sterven gewoon uit.quote:Op maandag 17 oktober 2011 11:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Tja... als ik de verzuurde praatjes van Marlies Pernot en andere wannabe verkopers op TV zie dan is de interpretatie van de realiteit aan een hoop variabelen onderhevig, vooral of je wel of niet tot aan je oren in de schulden zit schijnt een hoop verschil te maken
En ik maar denken dat de mate van verzuurdheid empirisch vooral gerelateerd lijkt te zijn aan de mate waarin iemand zich 'achtergesteld' voelt bij..... nou ja.... alles en iedereen.....quote:Op maandag 17 oktober 2011 11:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Tja... als ik de verzuurde praatjes van Marlies Pernot en andere wannabe verkopers op TV zie dan is de interpretatie van de realiteit aan een hoop variabelen onderhevig, vooral of je wel of niet tot aan je oren in de schulden zit schijnt een hoop verschil te maken
Prijzen hard doorgestegen in mijn wijk? Nee hoor. Prijzen zijn nagenoeg hetzelfde als toen ik mijn huis kocht?quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:46 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Die rente van 13 % was er eenmalig in 1981 en toen was de boel al lang en breed gecrashed natuurlijk, toen sloot er helemaal niemand meer een hypotheek af. In de aanloop naar de crash waren de rentes lager.
De werkloosheid was op zijn top 11 % en volgde niet geheel toevallig op datzelfde jaar. Eind jaren 70 was de werkloosheid amper 5 %.
De aanloop naar de huizenmarktcrash van eind jaren 70 is echter wel bijna één op één vergelijkbaar met de huidige periode, inclusief pavlov reacties van overheid, burgers en de kapitaalmarkt.
De enige reden om nu een huis te kopen is dat je nu je hypotheekrente nog lang vast kan zetten tegen een procent of 5,5. Je moet echter wel erg zeker van je zaak zijn en lange tijd gelukkig kunnen zijn met je huis want het zal lang duren voordat je je huis weer kwijt kan voor de prijs waarvoor je hem hebt aangeschaft. In de tussentijd moet je dus wel zorgen dat je niet in de categorie terecht komt die toevallig wel zijn baan kwijtraakt/scheidt/moet verhuizen/ziek wordt/trouwt/kinderen krijgt/etc. waardoor je je huis niet meer aan kan/wil houden want dan ben je de sjaak.
Ik ben benieuwd of er ook nog een Albert Heijnstein bij lurkt die zijn hypotheekrente in ~2005 voor 10 jaar vast heeft gezet. Die mag echt gaan zweten want die mag zometeen met een beetje pech een hypotheek met forse onderwaarde tegen een niet onderhandelbaar voorstel gaan oversluiten tegen de dan geldende rente. Die hoeft zijn baan niet te verliezen om in 2015 failliet te zijn..
Ik ben het op dit punt volledig met je eens.quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[
De enige reden om nu een huis te kopen is dezelfde als die altijd geweest is.
Dat je er prettig woont, dat je content bent met wat het kost, en dat je die kosten fixeert voor lange tijd, dat je er senang mee bent dat je er ook verantwoordelijk voor bent, dat het bij je levensfase en -instelling past.
Die mensen zouden nu dus zeker beter af zijn door te huren.quote:Speculanten zijn van alle tijden, een decennium haussers, en nu een paar jaar baissers. De meeste mensen hebben echter geen zin in dat gegok. Niet omlaag, niet omhoog.
Ik denk dat de economische realiteit heden ten dage wel anders is, in de jaren 70 en 80 hadden we nog de nodige productieve sectoren in Nederland. Helaas hebben we de afgelopen 20 jaar enorm veel in de uitverkoop gezet, dit is volgens mij een fatale fout geweest welke deze crisis anders maakt dan voorgaande.quote:Dit soort verhalen heb ik gehoord:
eind jaren '70, medio jaren '80, begin jaren '90 (je vindt noooooooooooit een baan), begin jaren '00 (a new age of doom), 2008 (collapse), en die gaan elke vijf jaar wel weer opnieuw uitgevonden worden.
Klinkt behoorlijk new age achtig... je hebt gelijk dat je niet bij de pakken neer moet gaan zitten maar enkel een positieve instelling gaat je geen welvaart opleveren. Door de uitverkoop van onze industrie en vooral veel op de pof te gaan leven is er structureel iets verandert. We zullen echt weer terug moeten naar een veel productievere economie om welvarend te blijven.quote:De wereld draait nog altijd. Mensen die gewoon hebben gedaan wat bij hun leven paste, en verder hun energie voor positieve dingen aan hebben gewend, leven ook nog altijd (en ws. lang en gelukkig).
Ik neem aan dat je daarmee doelt op het meest positieve en meest negatieve scenarioquote:Je praat geen onzin, maar je moet dingen ook niet overdrijven imho
De meest extreme scenario's optellen, en delen door twee
Weer alle kopers in dit topic over 1 kammetje aan 't scheren Xeno?quote:Op maandag 17 oktober 2011 11:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kamikazekopen is vooral een kwestie van optimistisch blijven en de realiteit ontkennen. Cognitieve dissonantie op en top
[..]
Haha.... ja... die mensen konden 'nog net' kopen met een lage rente... de consumentenbond zal zich wel hard maken voor deze kamikazekopers... het is immers niet eerlijk als de rente omhoog gaat. Maakt de consumentenbond zich ook hard voor spaarders die al jarenlang genaaid worden? Que? Sparen... was dat? Oh ja... dat is uitgestelde consumptie.... jeweetz... eerst geld oppotten om iets te kopen in plaats van lenen... the horror
Het is bijna onmogelijk, maar Xeno is wanhopiger dan de huizenverkopende partij van tegenwoordigquote:Op maandag 17 oktober 2011 11:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Weer alle kopers in dit topic over 1 kammetje aan 't scheren Xeno?
Ik voel mij niet achtergesteld hoor... ik ben er zelfs van overtuigd dat ik behoorlijk goed bedeeld benquote:Op maandag 17 oktober 2011 11:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
En ik maar denken dat de mate van verzuurdheid empirisch vooral gerelateerd lijkt te zijn aan de mate waarin iemand zich 'achtergesteld' voelt bij..... nou ja.... alles en iedereen.....
Nee hoor Basp1 is volgens mij goed bezigquote:Op maandag 17 oktober 2011 11:13 schreef CoolGuy het volgende:
Weer alle kopers in dit topic over 1 kammetje aan 't scheren Xeno?
Je hoeft me niet te geloven hoor, als ik zeg dat de daling bij mij minder hard gaat dan in andere delen van de randstad. De cijfers zeggen genoeg. Dat je die weigert te lezen is niet echt mijn probleem, of nee, beter gezegd; het is echt niet mijn probleem.quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:46 schreef Hanoying het volgende:
[..]
nee nee, jij haalt je stokpaardje CD weer van stal, als reactie op volgens mij hanoying die stelt dat bij scorpie, en bij mij, en bij whuzz de prijzen hard zijn doorgestegen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 11:16 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nee hoor Basp1 is volgens mij goed bezig
Jij woont toch in Brabant?quote:Op maandag 17 oktober 2011 11:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je hoeft me niet te geloven hoor, als ik zeg dat de daling bij mij minder hard gaat dan in andere delen van de randstad. De cijfers zeggen genoeg. Dat je die weigert te lezen is niet echt mijn probleem.
Nope.quote:Op maandag 17 oktober 2011 11:18 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Jij woont toch in Brabant?
Nou... ja... stokpaardje... ik wou gewoon even oude tijden doen herleven.quote:Op maandag 17 oktober 2011 11:18 schreef CoolGuy het volgende:
nee nee, jij haalt je stokpaardje CD weer van stal, als reactie op volgens mij hanoying die stelt dat bij scorpie, en bij mij, en bij whuzz de prijzen hard zijn doorgestegen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |