abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103180202
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:02 schreef Hanoying het volgende:
Deze samenvatting uit het stuk is overigens echt een prachtige:

[..]

Uit deze periode zouden lessen getrokken moeten zijn maar de eerste alinea is gewoon net zo juist voor de periode voor deze crash als hij was voor de crash van de jaren 80.
Ik vermoed dat jij eind jaren '70 zelf niet hebt meegemaakt, he :)
Met rente van 13% en een werkloosheid van minstens even veel.
Met een groot van de NL bevolking overtuigd dat de bom overmorgen ging vallen.

Kijk 'ns om je heen? Zie je het subtiele verschil?
  maandag 17 oktober 2011 @ 10:17:22 #77
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103180252
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als de aanloop in die tijd vrijwel hetzelfde was, kan je er donder op zeggen dat de rest van het verloop ook erg veel overeenkomsten gaat vertonen. Die rente/inflatie gaat wel stijgen, werkloosheid ook, en die "bom" kan je redelijk vergelijken met de ellende die de EU nu over ons uitstort.
censuur :O
pi_103180412
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:17 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als de aanloop in die tijd vrijwel hetzelfde was, kan je er donder op zeggen dat de rest van het verloop ook erg veel overeenkomsten gaat vertonen. Die rente/inflatie gaat wel stijgen, werkloosheid ook, en die "bom" kan je redelijk vergelijken met de ellende die de EU nu over ons uitstort.
kusje erop
pi_103180889
De oorzaak van bubble-vorming in de prijzen is excessieve kredietverlening door de banken en de gretigheid waarmee dit wordt afgenomen.
Eerst wordt gecheckt hoeveel je kan lenen, daarna ga je pas kijken naar een huis die je net kan kopen met die lening. Dus er wordt altijd tot de max geleend. Zeker 95% van de kopers is slecht geinformeed en neemt zelf weinig verantwoordelijhkheid in het verdiepen van de materie, in wat is duur wat is goedkoop. Kijk maar hoeveel hoogopgeleiden in woekerpolissen zijn getuind, zelfs mensen die economie hebben gestudeerd.

De ommekeer van de bubble is ook het moment dat banken hun kredietverstrekking gaan herzien.
  maandag 17 oktober 2011 @ 10:46:56 #80
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_103181112
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Die rente van 13 % was er eenmalig in 1981 en toen was de boel al lang en breed gecrashed natuurlijk, toen sloot er helemaal niemand meer een hypotheek af. In de aanloop naar de crash waren de rentes lager.

De werkloosheid was op zijn top 11 % en volgde niet geheel toevallig op datzelfde jaar. Eind jaren 70 was de werkloosheid amper 5 %.

De aanloop naar de huizenmarktcrash van eind jaren 70 is echter wel bijna één op één vergelijkbaar met de huidige periode, inclusief pavlov reacties van overheid, burgers en de kapitaalmarkt.

De enige reden om nu een huis te kopen is dat je nu je hypotheekrente nog lang vast kan zetten tegen een procent of 5,5. Je moet echter wel erg zeker van je zaak zijn en lange tijd gelukkig kunnen zijn met je huis want het zal lang duren voordat je je huis weer kwijt kan voor de prijs waarvoor je hem hebt aangeschaft. In de tussentijd moet je dus wel zorgen dat je niet in de categorie terecht komt die toevallig wel zijn baan kwijtraakt/scheidt/moet verhuizen/ziek wordt/trouwt/kinderen krijgt/etc. waardoor je je huis niet meer aan kan/wil houden want dan ben je de sjaak.

Ah, behalve Scorpie natuurlijk want in zijn wijk zijn de prijzen hard doorgestegen sinds hij een paar jaar geleden heeft. Oh en bij Whuzz ook.. en coolguy... en bijvlagenzinvol.

Ik ben benieuwd of er ook nog een Albert Heijnstein bij lurkt die zijn hypotheekrente in ~2005 voor 10 jaar vast heeft gezet. Die mag echt gaan zweten want die mag zometeen met een beetje pech een hypotheek met forse onderwaarde tegen een niet onderhandelbaar voorstel gaan oversluiten tegen de dan geldende rente. Die hoeft zijn baan niet te verliezen om in 2015 failliet te zijn..
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_103181125
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Misschien moet je dit wel samenvatten in:
- ben je een optimist
- ben je een pessimist
?
Niet relevant... overdreven optimisme of pessimisme zijn ronduit schadelijk, het ligt eraan of je een realist bent. De realiteit is dat we met een enorme kredietzeepbel zit.. de toekomstige welvaart reeds geconsumeerd hebben en het nu tijd is om af te lossen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_103181279
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:47 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Niet relevant... overdreven optimisme of pessimisme zijn ronduit schadelijk, het ligt eraan of je een realist bent. De realiteit is dat we met een enorme kredietzeepbel zit.. de toekomstige welvaart reeds geconsumeerd hebben en het nu tijd is om af te lossen.
Jij en ik hebben dan een ander beeld van de realiteit. Minder meer zei Ruding ooit.
pi_103181475
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:46 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Die rente van 13 % was er eenmalig in 1981 en toen was de boel al lang en breed gecrashed natuurlijk, toen sloot er helemaal niemand meer een hypotheek af. In de aanloop naar de crash waren de rentes lager.

De werkloosheid was op zijn top 11 % en volgde niet geheel toevallig op datzelfde jaar. Eind jaren 70 was de werkloosheid amper 5 %.

De aanloop naar de huizenmarktcrash van eind jaren 70 is echter wel bijna één op één vergelijkbaar met de huidige periode, inclusief pavlov reacties van overheid, burgers en de kapitaalmarkt.

De enige reden om nu een huis te kopen is dat je nu je hypotheekrente nog lang vast kan zetten tegen een procent of 5,5. Je moet echter wel erg zeker van je zaak zijn en lange tijd gelukkig kunnen zijn met je huis want het zal lang duren voordat je je huis weer kwijt kan voor de prijs waarvoor je hem hebt aangeschaft. In de tussentijd moet je dus wel zorgen dat je niet in de categorie terecht komt die toevallig wel zijn baan kwijtraakt/scheidt/moet verhuizen/ziek wordt/trouwt/kinderen krijgt/etc. waardoor je je huis niet meer aan kan/wil houden want dan ben je de sjaak.

Ah, behalve Scorpie natuurlijk want in zijn wijk zijn de prijzen hard doorgestegen sinds hij een paar jaar geleden heeft. Oh en bij Whuzz ook.. en coolguy... en bijvlagenzinvol.

Ik ben benieuwd of er ook nog een Albert Heijnstein bij lurkt die zijn hypotheekrente in ~2005 voor 10 jaar vast heeft gezet. Die mag echt gaan zweten want die mag zometeen met een beetje pech een hypotheek met forse onderwaarde tegen een niet onderhandelbaar voorstel gaan oversluiten tegen de dan geldende rente. Die hoeft zijn baan niet te verliezen om in 2015 failliet te zijn..
De enige reden om nu een huis te kopen is dezelfde als die altijd geweest is.

Dat je er prettig woont, dat je content bent met wat het kost, en dat je die kosten fixeert voor lange tijd, dat je er senang mee bent dat je er ook verantwoordelijk voor bent, dat het bij je levensfase en -instelling past.

Speculanten zijn van alle tijden, een decennium haussers, en nu een paar jaar baissers. De meeste mensen hebben echter geen zin in dat gegok. Niet omlaag, niet omhoog.

Dit soort verhalen heb ik gehoord:
eind jaren '70, medio jaren '80, begin jaren '90 (je vindt noooooooooooit een baan), begin jaren '00 (a new age of doom), 2008 (collapse), en die gaan elke vijf jaar wel weer opnieuw uitgevonden worden.

De wereld draait nog altijd. Mensen die gewoon hebben gedaan wat bij hun leven paste, en verder hun energie voor positieve dingen aan hebben gewend, leven ook nog altijd (en ws. lang en gelukkig).

Je praat geen onzin, maar je moet dingen ook niet overdrijven imho :)
De meest extreme scenario's optellen, en delen door twee :)
pi_103181646
quote:

Kamikazekopen is vooral een kwestie van optimistisch blijven en de realiteit ontkennen. Cognitieve dissonantie op en top ;)

quote:
Haha.... ja... die mensen konden 'nog net' kopen met een lage rente... de consumentenbond zal zich wel hard maken voor deze kamikazekopers... het is immers niet eerlijk als de rente omhoog gaat. Maakt de consumentenbond zich ook hard voor spaarders die al jarenlang genaaid worden? Que? Sparen... was dat? Oh ja... dat is uitgestelde consumptie.... jeweetz... eerst geld oppotten om iets te kopen in plaats van lenen... the horror :X
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_103181730
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Jij en ik hebben dan een ander beeld van de realiteit. Minder meer zei Ruding ooit.
Tja... als ik de verzuurde praatjes van Marlies Pernot en andere wannabe verkopers op TV zie dan is de interpretatie van de realiteit aan een hoop variabelen onderhevig, vooral of je wel of niet tot aan je oren in de schulden zit schijnt een hoop verschil te maken :D
  maandag 17 oktober 2011 @ 11:09:47 #86
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103181802
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het zou me nogal verbazen als er klanten zijn die in bijzonder beheer zitten, en denken "goh, zit ik even in comfortabele positie".. "Loonbeslag, deurwaarders aan en in huis, de toko dreigt onder mijn kont uit verkocht te worden, dan mag ik het met de jongens die binnenkomen zonder kloppen proberen op te lossen, niet kunnen zorgen voor mijn gezin, financieel paria, niemand wil zaken met me doen, en oh ja, die gaat nog minstens 5 jaar formeel zo verder, constant schuldeiser die lopen te wroeten, en vervolgens heb ik informeel nog steeds de smet aan me hangen. Hmm, dat had ik veel eerder moeten doen, voelt wel zo comfortabel".

Komop :)

Even scheiden het helden-internet en de echte wereld.
Tuut tuut, mijn conclusie was dus dat banken uiteindelijk gaan veilen. Niks comfort dus.

Je noemt zelf de dreiging dat de toko verkocht gaat worden. Die dreiging moeten banken wel reëel houden.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  maandag 17 oktober 2011 @ 11:10:56 #87
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103181836
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:06 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Tja... als ik de verzuurde praatjes van Marlies Pernot en andere wannabe verkopers op TV zie dan is de interpretatie van de realiteit aan een hoop variabelen onderhevig, vooral of je wel of niet tot aan je oren in de schulden zit schijnt een hoop verschil te maken :D
Ach, tante Pernot heeft al sinds 2008 ongelijk. Maar dit soort mensen hoef je niet te overtuigen. Die sterven gewoon uit.
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_103181839
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:06 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

En ik maar denken dat de mate van verzuurdheid empirisch vooral gerelateerd lijkt te zijn aan de mate waarin iemand zich 'achtergesteld' voelt bij..... nou ja.... alles en iedereen.....
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 11:12:36 #89
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_103181902
quote:

[..]

Prijzen hard doorgestegen in mijn wijk? Nee hoor. Prijzen zijn nagenoeg hetzelfde als toen ik mijn huis kocht?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_103181926
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[
De enige reden om nu een huis te kopen is dezelfde als die altijd geweest is.

Dat je er prettig woont, dat je content bent met wat het kost, en dat je die kosten fixeert voor lange tijd, dat je er senang mee bent dat je er ook verantwoordelijk voor bent, dat het bij je levensfase en -instelling past.
Ik ben het op dit punt volledig met je eens.

quote:
Speculanten zijn van alle tijden, een decennium haussers, en nu een paar jaar baissers. De meeste mensen hebben echter geen zin in dat gegok. Niet omlaag, niet omhoog.
Die mensen zouden nu dus zeker beter af zijn door te huren.

quote:
Dit soort verhalen heb ik gehoord:
eind jaren '70, medio jaren '80, begin jaren '90 (je vindt noooooooooooit een baan), begin jaren '00 (a new age of doom), 2008 (collapse), en die gaan elke vijf jaar wel weer opnieuw uitgevonden worden.
Ik denk dat de economische realiteit heden ten dage wel anders is, in de jaren 70 en 80 hadden we nog de nodige productieve sectoren in Nederland. Helaas hebben we de afgelopen 20 jaar enorm veel in de uitverkoop gezet, dit is volgens mij een fatale fout geweest welke deze crisis anders maakt dan voorgaande.

quote:
De wereld draait nog altijd. Mensen die gewoon hebben gedaan wat bij hun leven paste, en verder hun energie voor positieve dingen aan hebben gewend, leven ook nog altijd (en ws. lang en gelukkig).
Klinkt behoorlijk new age achtig... je hebt gelijk dat je niet bij de pakken neer moet gaan zitten maar enkel een positieve instelling gaat je geen welvaart opleveren. Door de uitverkoop van onze industrie en vooral veel op de pof te gaan leven is er structureel iets verandert. We zullen echt weer terug moeten naar een veel productievere economie om welvarend te blijven.

quote:
Je praat geen onzin, maar je moet dingen ook niet overdrijven imho :)
De meest extreme scenario's optellen, en delen door twee :)
Ik neem aan dat je daarmee doelt op het meest positieve en meest negatieve scenario :)
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 11:13:39 #91
16180 crew  CoolGuy
pi_103181936
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:03 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Kamikazekopen is vooral een kwestie van optimistisch blijven en de realiteit ontkennen. Cognitieve dissonantie op en top ;)

[..]

Haha.... ja... die mensen konden 'nog net' kopen met een lage rente... de consumentenbond zal zich wel hard maken voor deze kamikazekopers... het is immers niet eerlijk als de rente omhoog gaat. Maakt de consumentenbond zich ook hard voor spaarders die al jarenlang genaaid worden? Que? Sparen... was dat? Oh ja... dat is uitgestelde consumptie.... jeweetz... eerst geld oppotten om iets te kopen in plaats van lenen... the horror :X
Weer alle kopers in dit topic over 1 kammetje aan 't scheren Xeno? :')
pi_103181995
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Het is bijna onmogelijk, maar Xeno is wanhopiger dan de huizenverkopende partij van tegenwoordig :D
  maandag 17 oktober 2011 @ 11:15:29 #93
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103182000
Ah, de eerste cijfers van de stuiptrekking die de woningmarkt kreeg ten gevolge van het verlagen van de overdrachtsbelasting, zijn bekend: http://www.telegraaf.nl/d(...)_in_september__.html
pi_103182013
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

En ik maar denken dat de mate van verzuurdheid empirisch vooral gerelateerd lijkt te zijn aan de mate waarin iemand zich 'achtergesteld' voelt bij..... nou ja.... alles en iedereen.....
Ik voel mij niet achtergesteld hoor... ik ben er zelfs van overtuigd dat ik behoorlijk goed bedeeld ben :Y)

Op mijn beleggingshypotheek na dan :|W :P
pi_103182055
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:13 schreef CoolGuy het volgende:

Nee hoor Basp1 is volgens mij goed bezig ;)
pi_103182072
quote:

[..]

Je hoeft me niet te geloven hoor, als ik zeg dat de daling bij mij minder hard gaat dan in andere delen van de randstad. De cijfers zeggen genoeg. Dat je die weigert te lezen is niet echt mijn probleem, of nee, beter gezegd; het is echt niet mijn probleem.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2011 11:18:08 ]
  Moderator maandag 17 oktober 2011 @ 11:18:01 #97
16180 crew  CoolGuy
pi_103182092
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:16 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Nee hoor Basp1 is volgens mij goed bezig ;)
nee nee, jij haalt je stokpaardje CD weer van stal, als reactie op volgens mij hanoying die stelt dat bij scorpie, en bij mij, en bij whuzz de prijzen hard zijn doorgestegen. :')
pi_103182094
quote:
14s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je hoeft me niet te geloven hoor, als ik zeg dat de daling bij mij minder hard gaat dan in andere delen van de randstad. De cijfers zeggen genoeg. Dat je die weigert te lezen is niet echt mijn probleem.
Jij woont toch in Brabant?
pi_103182111
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:18 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Jij woont toch in Brabant?
Nope.
  maandag 17 oktober 2011 @ 11:19:29 #100
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103182135
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 11:18 schreef CoolGuy het volgende:

nee nee, jij haalt je stokpaardje CD weer van stal, als reactie op volgens mij hanoying die stelt dat bij scorpie, en bij mij, en bij whuzz de prijzen hard zijn doorgestegen. :')
Nou... ja... stokpaardje... ik wou gewoon even oude tijden doen herleven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')