nee dus,quote:Op maandag 17 oktober 2011 19:13 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
de zure gezichten zie je eigenlijk alleen maar bij wannabe verkopers
zoals remco eerder poste, wel degelijk gefundeerd, hoe durf je vanonder de steen waar je leeft (ok stapel geleende bakstenen dan) te beoordelen wat wel en niet gefundeerd is...quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 07:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
In before de ongefundeerde 'de prijzen gaan nog 30% dalen einz!!111222´ roepers zoals Asfyxia en Xeno. Congrats gast!
HEEL erg flauw, hij heeft het over filmpjes die ook op youtube staan, maar die van normale nieuwsprogrammas komen, waarin gerenomeerde economen geinterviewd worden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 09:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb ook Youtube filmpjes gezien dat we in 2012 dood gingen, ook beweerd door niet de minste mensen. Gaan we nu deaud?
Ik heb ook Youtube filmpjes gezien dat we in 2012 dood gingen, ook beweerd door niet de minste mensen. Gaan we nu deaud?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 08:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik heb toch aardig wat gefundeerde Youtube-filmpjes langs zien komen, waarin niet de minste mensen dat beweren...
hoe kan het dan dat in de eigen omgeving van veel mensen de ervaring (let op: uit de praktijk, geen theoretisch gezwets!) er niet veel aan de hand is? laatst nog een kennis van mij, huis in de verkoop gezet en binnen een maand verkocht voor een mooie prijs.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 09:11 schreef Artimunor het volgende:
zoals remco eerder poste, wel degelijk gefundeerd, hoe durf je vanonder de steen waar je leeft (ok stapel geleende bakstenen dan) te beoordelen wat wel en niet gefundeerd is...
jouw mening is saturated in je eigen voordeel, en je kan het emotioneel niet aan om, onafhankelijk van wat het moge zijn, de waarheid onder ogen te zien..
waarheids acceptatie bereidheid van 0%
Echt he.. Als een schoorsteen joh.. Hij rookte zeker een pakje shaq per dag en denk je dat hij last van zijn gezondheid had? Welnee man, 93 jaar geworden en in het ziekenhuis kwam hij alleen als hij op bezoek ging.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 09:20 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
hoe kan het dan dat in de eigen omgeving van veel mensen de ervaring (let op: uit de praktijk, geen theoretisch gezwets!) er niet veel aan de hand is? laatst nog een kennis van mij, huis in de verkoop gezet en binnen een maand verkocht voor een mooie prijs.
Kun je wel zo cynisch reageren, maar jij zult ook wel begrijpen dat ik niet zo simpel ben dat ik één situatie accepteer als een fatsoenlijk bewijs. Het is gewoon een voorbeeld uit meerdere, waarmee ik wil zeggen dat er in de theorie een hoop wordt gezemeld, maar dat het leven in de praktijk gewoon doorgaat. Ik las eerder hier iemand het hebben over een programma als uitstel van executie... over extremen gesprokenquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 09:23 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Echt he.. Als een schoorsteen joh.. Hij rookte zeker een pakje shaq per dag en denk je dat hij last van zijn gezondheid had? Welnee man, 93 jaar geworden en in het ziekenhuis kwam hij alleen als hij op bezoek ging.
Wat een gerenommeerde economen moeten dat dan wel niet zijn dat ze nu pas het probleem onderkennen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 09:11 schreef Artimunor het volgende:
HEEL erg flauw, hij heeft het over filmpjes die ook op youtube staan, maar die van normale nieuwsprogrammas komen, waarin gerenomeerde economen geinterviewd worden.
de enige die je nog hoort zeggen dat er niets aan de hand is zijn de lobbyisten (ja dat zijn er flink wat) maar zelfs de banken en DNB onderkennen het probleem nu.
echt gast, vraag is aan je psycholoog of je last hebt van cognitieve dissonantie, misschien kan die je wel helpen..
Ja hoor gast, ik reageer vanuit mijn prachtige woning met bovenmodaal inkomen en een hypotheek die 30 jaar vaststaat puur om emotionele redenen en wil ik absoluut niet erkennen dat er een dip in de woningmarkt zit omdat dit schadelijk zou zijn voor.....ja, voor wat precies? Mijn huis? Mijn portomonnee? Mijn ego? Mijn buurman? Mijn wijk? Mijn dorp?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 09:11 schreef Artimunor het volgende:
[..]
nee dus,
ik ben een koper die 3 jaar geleden er eindelijk aan toe was een huis te kopen, me toen goed orienteerd, en deze ''bui'' al zien hangen.
ik wil me geen buil kopen, maar ik ben het wachten nou wel zat, het kost me bakken huur, en ik kan veel mooier wonen voor hetzelfde geld..
en ik wil me ook liever niet op een locatie vastpinnen nog.
het is echt een hele vervelende levensloop hinderende situatie ook voor kopers (tenminste die nadenken voordat ze een langdurige grote schuld aangaan)
ik wil gewoon een gezonde markt, zonder overwaarde, huis hoeft niet te stijgen in prijs, als doorloop van de verkopen maar op peil is, en de prijs niet enorm onzeker is.
[..]
zoals remco eerder poste, wel degelijk gefundeerd, hoe durf je vanonder de steen waar je leeft (ok stapel geleende bakstenen dan) te beoordelen wat wel en niet gefundeerd is...
jouw mening is saturated in je eigen voordeel, en je kan het emotioneel niet aan om, onafhankelijk van wat het moge zijn, de waarheid onder ogen te zien..
waarheids acceptatie bereidheid van 0%
[..]
HEEL erg flauw, hij heeft het over filmpjes die ook op youtube staan, maar die van normale nieuwsprogrammas komen, waarin gerenomeerde economen geinterviewd worden.
de enige die je nog hoort zeggen dat er niets aan de hand is zijn de lobbyisten (ja dat zijn er flink wat) maar zelfs de banken en DNB onderkennen het probleem nu.
echt gast, vraag is aan je psycholoog of je last hebt van cognitieve dissonantie, misschien kan die je wel helpen..
Dat zijn van die brilsmurfen, die altijd achteraf zeggen 'Ik zei het toch Grote Smurf!' maar ondertussen wijselijk hun mond houden als ze er faliekant naast zitten. In 2007 zei men al dat in 2009 de prijzen gehalveerd waren, nou, dat hebben we gezienquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 09:36 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Wat een gerenommeerde economen moeten dat dan wel niet zijn dat ze nu pas het probleem onderkennen.
Ik heb het al eens eerder gepost in dit topic (ook al een paar jaar geleden) maar de richting van de huizenmarkt in Nederland is zo voorspelbaar als de stand van de maan.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 09:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Je kent toch wel de twee wetten van een goeroe-wanabee:
- zeggen dat het het eerst de ene kant op gaat, en dan de andere
- timing in het midden laten
Ergo: je krijgt altijd ooit wel eens gelijk! En dan roepen: zie je wel, zie je wel!
PS: en ik vergeet de derde wet: als het onverhoopt toch niet uitkomt, is dat niet logisch, maar de schuld van een derde!
Nou dan zal er toch wat aan het kwantitatieve tekort gedaan moeten worden en aangezien de nieuwbouw op zijn gat ligt realiseren we de 100.000 nieuwbouwwoningen per jaar absoluut niet op dit moment.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 10:19 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Ik heb het al eens eerder gepost in dit topic (ook al een paar jaar geleden) maar de richting van de huizenmarkt in Nederland is zo voorspelbaar als de stand van de maan.
Ik wou bijna het stukje van Artimunor over cognitieve dissonantie en emoties copy pasten als reactie op niet-Xeno zijn post.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 10:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Jaja, het is één groot feest
Gelukkig zijn mensen die in de schuldsanering werken ook financiele goochelaars
En gelukkig haal je feiten en hoopvolle gedachten door elkaar.
Waarom raakt je dit zo persoonlijk, niet-Xeno?
Hoe weten we nou dat we die woningen nodig hebben. Dat is ooit eens bepaald... maar hoe?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 10:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou dan zal er toch wat aan het kwantitatieve tekort gedaan moeten worden en aangezien de nieuwbouw op zijn gat ligt realiseren we de 100.000 nieuwbouwwoningen per jaar absoluut niet op dit moment.
vanaf 2015 nul en vanaf 2020 is er een overschot, dat zal dan door de overheid opgekocht en gesloopt moeten worden om woonruimte schaars te houdenquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 10:29 schreef GoudIsEcht het volgende:
Wie kan me dan een goed onderbouwd cijfer geven voor het aantal benodigde woningen?
10 jaar geleden al in een ernst en young rapportage over de woningmarkt in NL in opdracht van de overheid.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 10:29 schreef GoudIsEcht het volgende:
Hoe weten we nou dat we die woningen nodig hebben. Dat is ooit eens bepaald... maar hoe?
Heb jij het werkelijk nodig om serieuze posts belachelijk te (proberen te) maken? Is dat echt nodig voor je gemoedsrust? Roep anders nog even 5 keer hoe goed je het voor elkaar hebt en dat het echt niet uitmaakt dat de waarde van je huis nog verder gaat dalenquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 09:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb ook Youtube filmpjes gezien dat we in 2012 dood gingen, ook beweerd door niet de minste mensen. Gaan we nu deaud?
Tsja, je kan het ook omdraaien: zelfs de meest "optimistische" economen zijn nu bijgedraaid. Al jarenlang hoorde je een klein groepje realistische economene (die voor gek werden versleten) met beweringen dat de huizenmarkt toch echt niet zo door kon blijven gaan. Nu zeggen ze dat allemaal, er is niet een gerenommeerde econoom over die denkt dat huizen volgend jaar 15% duurder zijn.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 09:36 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Wat een gerenommeerde economen moeten dat dan wel niet zijn dat ze nu pas het probleem onderkennen.
Je wil dus serieus genomen worden met Youtube filmpjes van economen die hel en verdoemenis claimen, zoals ze dat al decennia doen? Helaas, dat kan ik niet serieus nemen. Als ik dat had gedaaan had ik allang alles verkocht en in een hutje op de hei 2012 af gaan zitten wachten. Dus, mocht je inderdaad serieus zijn, kom dan even met een onderbouwing waarom, in tegenstelling tot de door jouw bewierrookte economen, we nu *wel* een daling van 30% gaan zien, die men al voorspeld had in 2008. En leg dan ook even uit waarom we tot nu toe die daling er nog niet is geweest, en waarom de economen die dit voorspelden voor 2008, 2009, 2010 en 2011 er naast zaten. Pas dan kan ik je serieus nemen. Oja, en als het even kan, iets meer dan 3 zinnetjes om dit te onderbouwen zou mooi zijnquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 10:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Heb jij het werkelijk nodig om serieuze posts belachelijk te (proberen te) maken? Is dat echt nodig voor je gemoedsrust? Roep anders nog even 5 keer hoe goed je het voor elkaar hebt en dat het echt niet uitmaakt dat de waarde van je huis nog verder gaat dalen
Financieerbaarheid en bereidwilligheid zijn eigenlijk nog het meest bepalend.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 10:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ergens heb je ook gepost dat werkloosheid en rentestand in vrij grote mate bepalend zijn (daar ben ik het oerigens mee eens). Die vind ik bepaald niet zo voorspelbaar hoor.... (en ik ben daar persoonlijk ook niet zo negatief op, leuk is trouwens als je in NL vraagt iedereen het duister voor de ander inziet, maar positief over zijn eigen situatie is..... rara... hoe kan dat?)
Wat is de outlook qua economie voor Nederland in 2012? Wordt er nog een krimp verwacht ?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 11:19 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Financieerbaarheid en bereidwilligheid zijn eigenlijk nog het meest bepalend.
De bereidwilligheid om te kopen is momenteel laag, de algehele discourse is gewoon 180 graden gedraaid en op de vrijmibo is ineens iedereen het met elkaar eens dat de huizen toch ook te hard gestegen zijn en dat het toch wel een keer moest corrigeren.
De financieerbaarhied... Tja... Waar komen we vandaan?:
* Historisch lage rente, historisch lage werkloosheid, soepele leeneissen, veel hypotheekconstructies, Tweede salaris telt vrijwel volledig mee.
Ok.. stap voor stap. Hoe kan de financieerbaarheid punt voor punt veranderen?
* Rente: Kan niet of nauwelijks lager, potentieel = opwaarts = negatief voor financieerbaarheid
* Werkloosheid: Kan niet of nauwelijks lager, potentieel = opwaarts = negatief voor financieerbaarheid
* Leeneissen: Nog altijd historisch soepel, uniek in de wereld, potentieel = strenger = negatief voor financieerbaarheid
* Hypotheekconstructies: Veel beschikbaar, stemmen gaan op tot vereenvoudiging stelsel, potentieel = beperking = negatief voor financieerbaarheid
* Tweede salaris: telt al mee, potentieel = telt niet meer (zo zwaar) mee = negatief voor financieerbaarheid
Dus momenteel is de discourse ruk (en de discourse veranderd slechts heel moeizaam, dat geldt als iedereen schreeuwt dat kopen fantastisch is maar net zo hard als iedereen schreeuwt dat het allemaal ruk is) en kan de financieerbaarheid eigenlijk alleen nog maar verslechteren, opwaarts potentieel is er zonder overheidsingrepen eigenlijk helemaal niet meer.
De richting van de markt is negatief of dan toch in elk geval niet positief. Wachten loont, of het nou is doordat de markt lekker zakt en je lager instapt of doordat er straks van overheidswege nog de laatste 2 % overdrachtsbelasting uit het raam wordt gegooid of 5 jarige renteloze startersleningen, groeihypotheken of whatever uit de hoge hoed getoverd worden..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |