abonnement Unibet Coolblue
pi_102734415
Wat is Postcrossing?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je vervolgens ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje FOK!ers is ondertussen verslaafd geraakt.

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen! ^O^



De site van Postcrossing!

Maar hoe werkt het dan :?
Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!

Is dat niet erg veel werk? :?
Valt reuze mee!
Het werkt, in het kort, als volgt:

1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgens jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maar een beperkt aantal kaarten 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen. Hoe meer kaarten je verstuurd hebt, hoe meer kaarten je onderweg mag hebben!

Wat voor postzegels moet ik gebruiken :?
Voor kaarten binnen Europa plak je een zegel 'Europa 1' en voor kaarten buiten Europa een zegel 'Wereld 1'.

Tariefoverzicht vanaf juli 2010 :
100817_112545_tarieven.gif

Binnen het Europa-tarief vallen de volgende landen:

Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Canarische Eilanden, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk (incl. Monaco), Gibraltar, Groenland, IJsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kanaaleilanden, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal (incl. Azoren en Madeira), Roemenië, Rusland (incl. Aziatisch deel), San Marino, Servië en Montenegro, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Turkije (incl. Aziatisch deel), Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zwitserland en Zweden.

Alle overige landen vallen buiten het Europa-tarief.

Ik lees vanalles over 'taggen' of 'onofficiële kaarten', WTF :?

'Taggen' is ook een bezigheid die voorkomt uit het Postcrossen. Het werkt als volgt:

1. Je gaat naar het Postcrossing forum en zoekt een leuk tag-thema op (bijvoorbeeld theezakjes, giraffekaartjes, chocola, noem maar op...)
2. In dat topic 'tag' (tik, als in tikkertje) je degene boven je (de laatste poster in het topic) door een berichtje te posten en hem/haar een U2U (private message) te sturen met de vraag of hij/zij zijn/haar adres even naar je U2U't
3. Als je het adres terugkrijgt, stuur je datgene op waar het tag-topic over gaat (theezakje, giraffekaart, chocoladereep etc.)
4. Binnen de kortste keren word jij ook getagged, stuur je je adres door en krijg jij jouw theezakje, giraffekaart of chocoladereep!

In sommige tagtopics staat er een lijstje van wat degene wil (verlanglijstje). Je stuurt dan iets wat hij/zij wil en post op jouw beurt a) wie je getagd hebt en b) wat jij wil ontvangen. Dan wordt jij getagged door iemand die aan je 'verzoek' kan voldoen en krijg jij dus wat je vroeg!

Waar kan ik kaarten kopen?

Kaarten kopen kan op de meest uiteenlopende plaatsen:

• Bruna
• Musea
• HEMA
• V&D
• Bijenkorf
• Boekhandels
• Cadeauwinkels
• Souvenirwinkels

Ook kun je kaarten via Internet bestellen. Dit kan onder andere op de volgende sites:

www.sneeuwvlokjeskaarten.com
www.tinstarcompany.com
www.postzegelsmetkorting.nl (postzegels)
www.pp-junkie.com
www.idrukker.nl (1x per maand 20 gratis ansichtkaarten bestellen)
www.artunlimited.com
www.kawaii-shop.nl
www.thepostcardstore.co.uk
www.postpapierenzo.nl

Welke Fok!kers zijn ook Postcrossers :?
inkie1010
Muck
QTPi
Smittend
Sonja27
Vava
Vonkenboer
Wendytje
Loqi
iFries
daantje1044
charmed_angel
Guppyfriend
lyron
Luthien87
Lienzz
tdrone
Serinde
pgrferrari
soapie
snoekiesnoeksnoek
Dandilion
Bos81

Waar zijn de vorige deeltjes gebleven :?

001 | 002 | 003 | 004 | 005 | 006 | 007 | 008 | 009 | 010 | 011 | 012 | 013 | 014 | 015 | 016 | 017 | 018 | 019 | 020 |
021 | 022 | 023 | 024 | 025 | 025 | 027 | 028 | 029 | 030 | 031 | 032 | 033 | 034 | 035 | 036 | 037 | 038 | 039 | 040 |
041 | 042 | 043 | 044 | 045 | 046 | 047| 048| 049 | 050 | 051 | 052 | 053 | 054 | 055 | 056 | 057 | 058 | 059 | 060 | 061 |062 | 063 | 064



Heb je de laatste post? Open dan even een nieuw topic. De OP vind je hier!

[ Bericht 1% gewijzigd door Bomenverzameling op 05-10-2011 14:57:54 ]
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_102734898


Mijn laatst ontvangen kaart. Een mooie vouwkaart uit Taiwan.
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
  Moderator zaterdag 8 oktober 2011 @ 08:29:06 #3
155227 crew  Guppy
dus
pi_102836333
Wat een leuke kaart :o

Bij mij zijn er deze week maar twee kaartjes aangekomen bij de ontvanger, en ikzelf heb er maar ééntje gehad. Maar die kwam uit de Fillipijnen, dat was dan wel weer tof :)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 09:19:20 #4
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_102836620
Oh, wat een toffe kaart :o
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_102836754
Krijg ik een bericht van iemand dat een kaart van haar een paar weken geleden al verstuurd is naar mij. Nou uit Haiti dus dat kan best wel lang onderweg zijn. Maar ik heb zo iets van ik ga die kaart echt niet registreren, dus klik op haar profile. Is ze vandaag pas geregistreerd :')

Of het moet een nieuw profiel zijn of tja.. wat.. ?

:')
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_102837182
Een van mijn eerste kaarten is denk ik foetsie -O- Hij is nu al bijna 4 weken aan het proberen om in Minsk te komen terwijl ik intussen alweer een kaart uit Minks terug heb :)
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
  Moderator zaterdag 8 oktober 2011 @ 10:25:41 #7
155227 crew  Guppy
dus
pi_102837227
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 09:36 schreef Bos81 het volgende:
Krijg ik een bericht van iemand dat een kaart van haar een paar weken geleden al verstuurd is naar mij. Nou uit Haiti dus dat kan best wel lang onderweg zijn. Maar ik heb zo iets van ik ga die kaart echt niet registreren, dus klik op haar profile. Is ze vandaag pas geregistreerd :')

Of het moet een nieuw profiel zijn of tja.. wat.. ?

:')
Ik zou even wachten, als het goed is, komt ie vast nog wel. Kun je eventueel ook in een berichtje terug schrijven.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_102840498
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 10:25 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Ik zou even wachten, als het goed is, komt ie vast nog wel. Kun je eventueel ook in een berichtje terug schrijven.
Ik heb al gereageerd. Ook dat ik het raar vind dat ze zegt dat ze het al weken terug gedaan heeft terwijl in haar profiel staat dat ze pas vandaag is aangemeld.

Daarnaast ook gewoon vermeld dat het niet vreemd is dat post vanuit haar eiland lang onderweg kan zijn naar Nederland.
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_102841641
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 12:51 schreef Bos81 het volgende:

[..]

Ik heb al gereageerd. Ook dat ik het raar vind dat ze zegt dat ze het al weken terug gedaan heeft terwijl in haar profiel staat dat ze pas vandaag is aangemeld.

Daarnaast ook gewoon vermeld dat het niet vreemd is dat post vanuit haar eiland lang onderweg kan zijn naar Nederland.
Ik ben erg benieuwd of je nog een reactie terug krijgt. Hou ons op de hoogte!
Die vouwkaart is geweldig trouwens!

Zojuist is een kaart van mij naar Rusland na 88 dagen geregistreerd. Nu sta ik nog maar op 1 expired! *O*
pi_102881395
Hoe kan het dat ik meer karten heb ontvangen dan verstuurd?? je krijgt er toch pas één nadat jou kaart is aangekomen???

En er zijn er bij mij ook 4 op weg naar expired.
China 29 days
Russia 29 days
Germany 36 days Deze vind ik vooral erg lang onderweg, rest is redelijk normaal denk ik....
Taiwan 41 days
pi_102882140
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 17:55 schreef soapie het volgende:
Hoe kan het dat ik meer karten heb ontvangen dan verstuurd?? je krijgt er toch pas één nadat jou kaart is aangekomen???

Uit de FAQ

Why have I received more postcards than I have sent?

The algorithm for selecting addresses is complicated. There are instances when your address will be selected more often than you expect. Count it as an early bonus - your sent/received numbers will even out soon.
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_102964894
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 10:21 schreef nectarientje het volgende:
Een van mijn eerste kaarten is denk ik foetsie -O- Hij is nu al bijna 4 weken aan het proberen om in Minsk te komen terwijl ik intussen alweer een kaart uit Minks terug heb :)
Jaaaaaa, niet meer foetsie! *O*
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
pi_102965863
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 18:20 schreef Bos81 het volgende:

[..]

Uit de FAQ

Why have I received more postcards than I have sent?

The algorithm for selecting addresses is complicated. There are instances when your address will be selected more often than you expect. Count it as an early bonus - your sent/received numbers will even out soon.
Mazzel dus....
  Moderator dinsdag 11 oktober 2011 @ 19:22:21 #14
155227 crew  Guppy
dus
pi_102965989
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 18:59 schreef nectarientje het volgende:

[..]

Jaaaaaa, niet meer foetsie! *O*
ZIe, meestal komt het wel goed :)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_102977796
Ik heb me hier een week terug ook voor aangemeld, inmiddels heb ik vijf kaarten opweg naar Wit-Rusland, Amerika, Duitsland, Italie en Rusland.
Ze zijn ondertussen allemaal 5 tot 7 dagen onderweg en ik merk nu dat ik iedere keer als ik mijn mail open hoop dat er een kaartje is aangekomen zodat ik weer een nieuwe kan sturen.
Iets zegt me dat mijn bankrekening niet zo heel blij met me gaat zijn dat ik alweer een nieuwe hobby heb gevonden :P
pi_103006657
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 22:19 schreef Reska het volgende:
Ik heb me hier een week terug ook voor aangemeld, inmiddels heb ik vijf kaarten opweg naar Wit-Rusland, Amerika, Duitsland, Italie en Rusland.
Ze zijn ondertussen allemaal 5 tot 7 dagen onderweg en ik merk nu dat ik iedere keer als ik mijn mail open hoop dat er een kaartje is aangekomen zodat ik weer een nieuwe kan sturen.
Iets zegt me dat mijn bankrekening niet zo heel blij met me gaat zijn dat ik alweer een nieuwe hobby heb gevonden :P
Ik heb met mezelf en mijn bankrekening afgesproken dat ik twee kaartjes per maand verstuur. Zo blijft het ook nog een beetje leuk :)
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
pi_103031782
Mijn doel is om voor 31 december 25 kaartjes op Sent hebben te staan. Dat moet wel lukken, zodra er een door mij verzonden kaart geregistreerd wordt, vraag ik een nieuw adres aan..

Nu sta ik op 14 en 5 onderweg
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_103031852
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 19:20 schreef soapie het volgende:

[..]

Mazzel dus....
Heb ik ook gehad.
Had op een gegeven moment 4 kaarten meer ontvangen dan verzonden.
Nou sta ik weer op 1 meer verzonden.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_103046170
Hoera post! *O* Na een ongeloveloze shitdag ook echt meer dan welkom :) Zat me in de trein al te bedenken hoe fijn het zou zijn et voila!

Oostenrijk en Canada deze keer, wel grappig om aan de nummers te zien dat er vanuit Oostenrijk duidelijk minder verstuurd wordt dan bijvoorbeeld uit Nederland.
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
  Moderator donderdag 13 oktober 2011 @ 19:50:08 #20
155227 crew  Guppy
dus
pi_103047849
Soms kan je er zo blij van worden :)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_103049786
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 19:05 schreef nectarientje het volgende:
Hoera post! *O* Na een ongeloveloze shitdag ook echt meer dan welkom :) Zat me in de trein al te bedenken hoe fijn het zou zijn et voila!

Oostenrijk en Canada deze keer, wel grappig om aan de nummers te zien dat er vanuit Oostenrijk duidelijk minder verstuurd wordt dan bijvoorbeeld uit Nederland.
Volgens mij staat Nederland 4de op de lijst van landen met de meest verstuurde kaarten.
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_103050019
Hoe tof is dit *O*
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
pi_103050531
Dat is wel cool ja. Ik bestel wel even 1 setje.. :D
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
  Moderator donderdag 13 oktober 2011 @ 20:49:52 #24
155227 crew  Guppy
dus
pi_103050938
Hoe tof!! :D
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_103051756
Maar wat een slechte site zeg. Ik kwam niet op Ideal, dus een paar keer gedrukt op verder en ga terug. Geeft ie aan dat ik betaald heb :')
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')