abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 27 december 2006 @ 00:50:55 #1
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_44759179
Wat is POSTCROSSING?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je vervolgens ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje Fok!kers is ondertussen verslaafd geraakt

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen!





Maar hoe werkt het dan

Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!


Da's toch kei veel moeite

Valt reuze mee! Het werkt, in het kort, als volgt:

1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgens jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maximaal 5 postkaarten tegelijk 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen.


Okédan, ik ga meedoen! Maar doe mij eens wat handige linkjes

  • De site waar het allemaal om gaat: Postcrossing.com
  • Voor onofficiële kaarten, speciale verzoekjes, of zelfs hele boekjes kan je op het Postcrossing forum terecht. Daar moet je je wel opnieuw aanmelden! Als je toch op het forum bent, kijk dan meteen even hier: Fok! to Fok! tag.
  • Mensen die op een kaartje willen laten zien waar ze allemaal al kaarten vandaan hebben gehad, of die gewoon willen patsen met waar ze allemaal al geweest zijn natuurlijk , kunnen dat hier doen.
  • Bij TNT Post kun je ook online postzegels bestellen!


    Wat voor postzegels moet ik gebruiken

    Het makkelijkste is om gewoon een velletje met Priorityzegels te kopen, te koop bij elk Postkantoor of TNT Post Servicebalie (bijvoorbeeld bij je supermarkt)

    Een velletje van 5 stuks voor binnen Europa: ¤3,60 (¤0,72 per zegel)
    Een velletje van 5 stuks voor buiten Europa: ¤4,45 (¤0,89 per zegel)

    Tarieven 2007 voor brievenbuspost naar het buitenland




    Het downloaden van een uitgebreid TNT Post tarievenboekje kan hier.

    Binnen het Europa-tarief vallen de volgende landen:


    Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Canarische Eilanden, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk (incl. Monaco), Gibraltar, Groenland, IJsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kanaaleilanden, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal (incl. Azoren en Madeira), Roemenië, Rusland (incl. Aziatisch deel), San Marino, Servië en Montenegro, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Turkije (incl. Aziatisch deel), Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zwitserland en Zweden.

    Alle overige landen vallen buiten het Europa-tarief.


    Ik lees vanalles over 'taggen' of 'onofficiële kaarten', WTF

    'Taggen' is ook een bezigheid die voorkomt uit het Postcrossen. Het werkt als volgt:

    1. Je gaat naar het Postcrossing forum en zoekt een leuk tag-thema op (bijvoorbeeld theezakjes, giraffekaartjes, chocola, noem maar op...)
    2. In dat topic 'tag' (tik, als in tikkertje) je degene boven je (de laatste poster in het topic) door een berichtje te posten en hem/haar een U2U (private message) te sturen met de vraag of hij/zij zijn/haar adres even naar je U2U't
    3. Als je het adres terugkrijgt, stuur je datgene op waar het tag-topic over gaat (theezakje, giraffekaart, chocoladereep etc.)
    4. Binnen de kortste keren word jij ook getagged, stuur je je adres door en krijg jij jouw theezakje, giraffekaart of chocoladereep!

    In sommige tagtopics staat er een lijstje van wat degene wil (verlanglijstje). Je stuurt dan iets wat hij/zij wil en post op jouw beurt a) wie je getagd hebt en b) wat jij wil ontvangen. Dan wordt jij getagged door iemand die aan je 'verzoek' kan voldoen en krijg jij dus wat je vroeg!


    Welke Fok!kers zijn ook Postcrossers

  • .Muis
  • Allan24
  • Fannetje
  • ijsmeis
  • Jaguarized
  • Knoekie
  • Klonk
  • mForce
  • Muck
  • QTPi
  • Smittend
  • Sonja27
  • Troel
  • Twinky
  • Vava
  • Wendytje


    Zijn er ook sites of weblogs van Fok!kers over Postcrossing

    Jazeker! In alfabetische volgorde:

  • Allan24
  • Aventura
  • inkie1010
  • Knoekie
  • p-etr-a
  • Troel
  • sonja27
  • Vava

    Heb jij er ook een? Laat het even weten!


    Waar zijn de vorige deeltjes gebleven

    001 | 002 | 003 | 004 | 005 | 006 | 007 | 008 | 009 | 010 | 011 | 012 | 013 | 014 | 015 | 016 | 017 | 018 | 019 | 020
    021 | 022 | 023 | 024 | 025 | 025 | 027 | 028 | 029 | 030 | 031 | 032 | 033 | 034 | 035 | 036 | 037 | 038


    HAPPY POSTCROSSING!





    Deze OP staat in een wiki en is hierrrr te vinden! Alleen even het lijstje met voorgaande topics aanpassen...
  • Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
    pi_44759233


    En zeker eens met Klonk, kerst is kut al was vandaag wel leuk ik ben naar Tilburg geweest, daar bij mensen gegeten en naar een museum geweest. In dat museum gelijk een kerstcadeautje gekregen, een museumjaarkaart
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_44762617
    *meldt*

    Prettige Derde Kerstdag vandaag

    -btw- Ik had de OP iets aangepast, nieuwe tarieven, kaartje erbij, overzicht van vorige topics iets anders neergezet enzo. Hoop dat het ok is
    Verjaardagen zijn gezond -
    hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
    pi_44762739
    Ja, daar zijn we weer

    Balen trouwens dat de standard tarieven voor buiten Europa vervallen... pakketjes sturen wordt zo wel érg duur Met de standaard tarieven was het nog te doen.
      woensdag 27 december 2006 @ 08:47:51 #5
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_44762779
    Niets derde kerstdag vandaag, het is namelijk de verjaardag van de belangrijkste persoon in mijn leven namelijk de verjaardag van mijn allerliefste vriendin, degene met wie ik al bijna 14 jaar lief en leed deel en dat is het aller-aller-aller belangrijkste vandaag
    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
    pi_44763294
    Gefeliciteerd Klonkette
    Verjaardagen zijn gezond -
    hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
      woensdag 27 december 2006 @ 10:22:02 #7
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_44763464
    Klonkette, ze heet Sonja, maar Klonkette is beter
    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
      woensdag 27 december 2006 @ 10:54:39 #8
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_44763884
    Als je goed kijkt is mijn lieve Klonkette te zien op de 3de foto in mijn fobo, lampjescontrole voor we wegrijden
    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
      woensdag 27 december 2006 @ 14:01:39 #9
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_44766586
    Mijn pc dag vandaag stond in het teken van Amerika, laatste kaart van dit jaar gaat de grote plas over en bij de post van vandaag zaten twee kaartje uit Amerika
    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
    pi_44768850
    Ik ben ook weer terug uit mijn bungalowparkvilla (stoombad, bubbelbad en sauna in het huisje ) in Andijk.
    De Kerst is gelukkig weer voorbij (ja ik ben dus ook geen liefhebber) dus een beetje uitgebreide TVP )

    Als ik nog even verlaat op deze
    quote:
    Op zondag 24 december 2006 22:54 schreef Jaguarized het volgende:
    QTPI ook niet, blijven sonja en smittend over.
    mag reageren...
    Nee hoor, ik ben al 4,5 jaar vrijgezel
    pi_44769163
    quote:
    Op woensdag 27 december 2006 08:47 schreef Klonk het volgende:
    Niets derde kerstdag vandaag, het is namelijk de verjaardag van de belangrijkste persoon in mijn leven namelijk de verjaardag van mijn allerliefste vriendin, degene met wie ik al bijna 14 jaar lief en leed deel en dat is het aller-aller-aller belangrijkste vandaag
    Gefeliciteerd!

    Vandaag bij de post: een officiële kaart uit Oostenrijk, twee tags (VS en Australië) en nog een kerstkaart
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_44769883
    Hier helemaal geen post vandaag..zouden ze mij zijn vergeten ?
    pi_44770260


    Ik had nog wat geks vandaag, ik kreeg een kaart (geen pc) die in september vanuit Spanje is verstuurd en vandaag pas bezorgd werd
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_44776315
    Bij mij een officieel kaartje uit Amerika. Degene die het kaartje stuurde had net drie dagen zonder stroom gezeten

    En uiteraard enkele verlate kerstkaartjes
    pi_44782831
    Gefeliciteerd met Klonkerinnetje.

    Vandaag weer es geen post.

    Tot over een weekje!
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
    pi_44782896
    quote:
    Op donderdag 28 december 2006 00:35 schreef Jaguarized het volgende:
    Gefeliciteerd met Klonkerinnetje.

    Vandaag weer es geen post.

    Tot over een weekje!
    Tot over een weekje! Veel plezier en bedankt voor de kaart
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_44783070
    Vraag ik net een adres van iemand, lijkt het best veel op een Fins adres: 1 A 025. Laat de geadresseerde nou ook Fins zijn. En het is gewoon een adres in Nederland.
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
    pi_44786216
    quote:
    Op donderdag 28 december 2006 00:45 schreef Jaguarized het volgende:
    Vraag ik net een adres van iemand, lijkt het best veel op een Fins adres: 1 A 025. Laat de geadresseerde nou ook Fins zijn. En het is gewoon een adres in Nederland.
    Dat klinkt wel spooky...Finland achtervolgt ons!

    Tot over een weekje!


    Klonk, jij nog van harte met je Klonkette
    pi_44789164
    Jag, thanks voor je kaartje!
    Verjaardagen zijn gezond -
    hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
    pi_44792552
    Ow ja ...Klonk nog gefeliciteerd met Klonkette. .....beter laat dan nooit.
      donderdag 28 december 2006 @ 14:54:27 #21
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_44794010
    Hoera, FOK! doet het weer....
    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
    pi_44797306
    Deed FOK! het niet dan?
    Verjaardagen zijn gezond -
    hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
    pi_44800289
    quote:
    Op donderdag 28 december 2006 16:35 schreef Allan24 het volgende:
    Deed FOK! het niet dan?
    *grinnik*
    pi_44802123
    Geen PC post vandaag!
    pi_44802962
    quote:
    Op donderdag 28 december 2006 16:35 schreef Allan24 het volgende:
    Deed FOK! het niet dan?
    Fok! doet 't toch altijd ?
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')