abonnement Unibet Coolblue
pi_41602349
Wat is POSTCROSSING?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je vervolgens ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje Fok!kers is ondertussen verslaafd geraakt

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen!





Maar hoe werkt het dan

Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!


Da's toch kei veel moeite

Valt reuze mee! Het werkt, in het kort, als volgt:

1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgens jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maximaal 5 postkaarten tegelijk 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen.


Okédan, ik ga meedoen! Maar doe mij eens wat handige linkjes

  • De site waar het allemaal om gaat: Postcrossing.com
  • Voor onofficiële kaarten, speciale verzoekjes, of zelfs hele boekjes kan je op het Postcrossing forum terecht. Daar moet je je wel opnieuw aanmelden! Als je toch op het forum bent, kijk dan meteen even hier: Fok! to Fok! tag.
  • Mensen die op een kaartje willen laten zien waar ze allemaal al kaarten vandaan hebben gehad, of die gewoon willen patsen met waar ze allemaal al geweest zijn natuurlijk , kunnen dat hier doen.
  • Valt het land waar ik mijn kaartje heen wil sturen nou binnen Europa of niet? Check het hier!
  • Bij TPG Post kun je ook online postzegels bestellen!


    Wat voor postzegels moet ik gebruiken

    Het makkelijkste is om gewoon een velletje met Priority te kopen, te koop bij elk Postkantoor of TPG Post Servicebalie (bijvoorbeeld bij je supermarkt)

    Een velletje van 5 stuks voor binnen Europa: ¤3,45 (¤0,69 per zegel)
    Een velletje van 5 stuks voor buiten Europa: ¤4,25 (¤0,85 per zegel)

    Goedkoper kan ook, zie daarvoor de tarievenlijsten

    Tarieven binnen Europa

    Tarieven buiten Europa

    Het downloaden van een TPG Post tarievenboekje kan hier.

    Voor de plaatjes liefhebbers:






    Waar zijn de vorige deeltjes gebleven

    1. Postcrossing, kaartjes van over de hele wereld krijgen
    2. Postcrossing, kaartjes van over de hele wereld krijgen #2
    3. Postcrossing #3
    4. Postcrossing #4 Voor alle wereldburgers!
    5. Postcrossing # 5 Naar Finland
    6. Postcrossing #6 The world at your fingertip
    7. Postcrossing #7 nu ook met traveling notebooks
    8. Postcrossing #8 Voor filatelisten en meer
    9. Postcrossing #9 Waar ik wacht, maar de meesten doorgaan!
    10. Postcrossing #10 Ziekenboeg: De Tag-afdeling
    11. Postcrossing #11 Lever hier uw gebruikte theezakjes in...
    12. Postcrossing #12 Waarin Muck lekker doormoppert
    13. Postcrossing #13 | De heropleving van brievenbuspost!
    14. Postcrossing #14 | Taggen is postcrossen in het kwadraat
    15. Postcrossing #15 | inschrijven bij de ontwenningskliniek
    16. Postcrossing 16: Kaartjes, pakketjes en taggen
    17. Postcrossing 17: Heerlijke En Lekkere Groenethee Afsturen
    18. Postcrossing 18: Waar er meer en meer verslaafd raken
    19. Postcrossing 19: Kuka ei ole saanut korttia Suomesta vielä?
    20. Postcrossing 20: Heb medelijden met de postbodes.....
    21. Postcrossing 21: Postcrossers Anonymous
    22. Postcrossing 22: Nostalgie: ansichtkaarten in je brievenbus!
    23. Postcrossing 23: Ouderwetsche slakkenpost uit het buitenland
    24. Postcrossing 24: Pret met Postzegels


    Zijn er ook sites of weblogs van Fok!kers over Postcrossing

    Jazeker! In alfabetische volgorde:

  • Allan24
  • Aventura
  • inkie1010
  • Muck
  • p-etr-a
  • Troel
  • sonja27
  • Vava

    Heb jij er ook een? Laat het even weten!


    Happy Postcrossing

    Deze OP staat in een wiki en is hierrrr te vinden! Alleen even het lijstje met voorgaande topics aanpassen...
  • pi_41602373
    tvp .
    pi_41602553
    Wat moet ik nu doen?

    Gewoon kaartje sturen of even een pm sturen? Of heb jij dat al gedaan.
    pi_41602593
    En dubbel
    pi_41603345
    Och jee, wat stom van me. Ik had nog dubbel gechecked of er niet al een topic was, maar ik had er niet op gelet dat dit zo'n centraal topic is.
    pi_41603377
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 00:02 schreef Knoekie het volgende:
    Wat moet ik nu doen?

    Gewoon kaartje sturen of even een pm sturen? Of heb jij dat al gedaan.
    Ik heb niks gedaan. Ik wacht nog even af. Ik denk dat Ghana gewoon een moeilijk land is met post...
    pi_41603422
    Ah, nog een topic
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_41603473
    Ik zou niet mijn mooiste kaart sturen gewoon een simpel kaartje. Misschien is het voor die persoon ook lastiger om op een computer met internet te kunnen en kan hij/zij maar een keer per maand naar zijn/haar postbus
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_41603624
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 00:27 schreef Vava het volgende:
    Misschien is het voor die persoon ook lastiger om op een computer met internet te kunnen en kan hij/zij maar een keer per maand naar zijn/haar postbus
    Dat zou best kunnen.
    Ik heb tot nu toe alleen 'Groeten uit...' kaarten gestuurd en 1 kunstkaart. Doen jullie alleen enkele ansichtkaarten of ook wel dubbele kaarten in envelop?
    pi_41603810
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 00:31 schreef wyccie het volgende:

    [..]

    Dat zou best kunnen.
    Ik heb tot nu toe alleen 'Groeten uit...' kaarten gestuurd en 1 kunstkaart. Doen jullie alleen enkele ansichtkaarten of ook wel dubbele kaarten in envelop?
    Ik gebruik geen envelop. En ik heb meestal van die grootte kaarten van Rotterdam, zo'n 1,5 keer een normale kaart
    pi_41603821
    Ik stuur eigenlijk alleen maar ansichtkaarten, ik heb wel eens een dubbele kaart verstuurd maar die heb ik getransformeerd tot ansichtkaart
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_41603884
    Da's ook wel een goed idee, als de kaart niet te duur is (anders vind ik het zonde).

    De enkele kaarten die niet typisch Hollands zijn met uitzichten, hebben vaak Nederlandse teksten. Ook niet echt handig
    pi_41603918
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 00:37 schreef Knoekie het volgende:

    [..]

    Ik gebruik geen envelop. En ik heb meestal van die grootte kaarten van Rotterdam, zo'n 1,5 keer een normale kaart
    Heb je in Rotterdam nog geen winkel gevonden waar ze kaarten van Rotterdam verkopen in normaal formaat en voor een wat nettere prijs? Ik wil binnenkort namelijk even naar Rotterdam gaan om wat kaarten te kopen en dan heb ik het liefst niet van die hele dure Een paar weken geleden was ik in Rotterdam bij iemand op bezoek en ben ik daar in de buurt even naar een winkeltje gegaan waar ze kaarten verkochten, helaas alleen maar kaarten van een euro per stuk
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_41603958
    Sturen jullie dus ook kaarten van andere steden/dorpen dan die waar je zelf woont?
    pi_41603996
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 00:40 schreef Vava het volgende:

    [..]

    Heb je in Rotterdam nog geen winkel gevonden waar ze kaarten van Rotterdam verkopen in normaal formaat en voor een wat nettere prijs? Ik wil binnenkort namelijk even naar Rotterdam gaan om wat kaarten te kopen en dan heb ik het liefst niet van die hele dure Een paar weken geleden was ik in Rotterdam bij iemand op bezoek en ben ik daar in de buurt even naar een winkeltje gegaan waar ze kaarten verkochten, helaas alleen maar kaarten van een euro per stuk
    Ik kan bij mijn gemeente 10 gratis kaarten ophalen. Zal ff vragen of ik er meerdere mag hebben Toch een beetje promotie hé. Ik denk dat ik zaterdag maar even ga kijken bij de VVV en bij een toeristenwinkeltje
    pi_41604335
    Terugvindpostzegel.

    Hoezo offtopic?
    Verjaardagen zijn gezond -
    hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
    pi_41604512
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 00:43 schreef Knoekie het volgende:

    [..]

    Ik kan bij mijn gemeente 10 gratis kaarten ophalen. Zal ff vragen of ik er meerdere mag hebben Toch een beetje promotie hé. Ik denk dat ik zaterdag maar even ga kijken bij de VVV en bij een toeristenwinkeltje
    Oja dat is goed

    Verkopen ze bij De Slegte geen kaarten van Rotterdam eigenlijk?
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_41604664
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 00:42 schreef wyccie het volgende:
    Sturen jullie dus ook kaarten van andere steden/dorpen dan die waar je zelf woont?
    Ik heb pas kaarten gestuurd van Aachen, Brugge, Brussel, België, Londen, Eindhoven en Breda.... en dat terwijl ik in Oosterhout woon
    Verjaardagen zijn gezond -
    hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
    pi_41604716
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 00:59 schreef Vava het volgende:

    [..]

    Oja dat is goed

    Verkopen ze bij De Slegte geen kaarten van Rotterdam eigenlijk?
    Hmm

    Niet dat ik weet

    Ga ik ook even langs.
    pi_41604882
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 01:05 schreef Knoekie het volgende:

    [..]

    Hmm

    Niet dat ik weet

    Ga ik ook even langs.
    Okay! Ik ga sowieso binnenkort ook even in Rotterdam op zoek naar goedkope kaarten, als ik wat heb gevonden laat ik het weten

    Ik stuur dus ook kaarten van andere plaatsen, dat is vooral bij het taggen. Voor officiele kaarten gebruik ik vooral kaarten van Goes/Zeeland
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_41605120
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 01:11 schreef Vava het volgende:

    [..]

    Okay! Ik ga sowieso binnenkort ook even in Rotterdam op zoek naar goedkope kaarten, als ik wat heb gevonden laat ik het weten

    Ik stuur dus ook kaarten van andere plaatsen, dat is vooral bij het taggen. Voor officiele kaarten gebruik ik vooral kaarten van Goes/Zeeland
    Geef je weinig kans
    pi_41605182
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 01:21 schreef Knoekie het volgende:

    [..]

    Geef je weinig kans
    Ik kan ook niet zeggen dat ik mijn adresjes heb in Rotterdam

    Waar zit de Boekvoordeel
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_41607915
    Geen idee, weet er wel eentje in een kleine winkelcentrumpje hier maar die zal je wel niet kennen
    pi_41609750
    Ik wacht vandaag weer met smart op de postbode en verwacht bergen met post

    tvp
    pi_41609929
    Ik moet nu weg. Vanavond pas thuis
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')