abonnement Unibet Coolblue
pi_39830924
Wat is POSTCROSSING?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je dan ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje Fok!kers is ondertussen verslaafd geraakt

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen!





Maar hoe werkt het dan

Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!


Da's toch kei veel moeite

Valt reuze mee! Het werkt, in het kort, als volgt:

1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgends jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maximaal 5 postkaarten tegelijk 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen.


Okédan, ik ga meedoen! Maar doe mij eens wat handige linkjes

  • De site waar het allemaal om gaat: Postcrossing.com
  • Voor onofficiële kaarten, speciale verzoekjes, of zelfs hele boekjes kan je op het Postcrossing forum terecht. Daar moet je je wel opnieuw aanmelden! Als je toch op het forum bent, kijk dan meteen even hier: Fok! to Fok! tag.
  • Mensen die op een kaartje willen laten zien waar ze allemaal al kaarten vandaan hebben gehad, of die gewoon willen patsen met waar ze allemaal al geweest zijn natuurlijk , kunnen dat hier doen.
  • Valt het land waar ik mijn kaartje heen wil sturen nou binnen Europa of niet? Check het hier!
  • Bij TPG Post kun je ook online postzegels bestellen!


    Wat voor postzegels moet ik gebruiken

    Het makkelijkste is om gewoon een velletje met Priority te kopen, te koop bij elk Postkantoor of TPG Post Servicebalie (bijvoorbeeld bij je supermarkt)

    Een velletje van 5 stuks voor binnen Europa: ¤3,45 (¤0,69 per zegel)
    Een velletje van 5 stuks voor buiten Europa: ¤4,25 (¤0,85 per zegel)

    Goedkoper kan ook, zie daarvoor de tarievenlijsten

    Tarieven binnen Europa

    Tarieven buiten Europa

    Het downloaden van een TPG Post tarievenboekje kan hier.

    Voor de plaatjes liefhebbers:






    Waar zijn de vorige deeltjes gebleven

    Postcrossing, kaartjes van over de hele wereld krijgen
    Postcrossing, kaartjes van over de hele wereld krijgen #2
    Postcrossing #3
    Postcrossing #4 Voor alle wereldburgers!
    Postcrossing # 5 Naar Finland
    Postcrossing #6 The world at your fingertip
    Postcrossing #7 nu ook met traveling notebooks
    Postcrossing #8 Voor filatelisten en meer
    Postcrossing #9 Waar ik wacht, maar de meesten doorgaan!
    Postcrossing #10 Ziekenboeg: De Tag-afdeling
    Postcrossing #11 Lever hier uw gebruikte theezakjes in...
    Postcrossing #12 Waarin Muck lekker doormoppert
    Postcrossing #13 | De heropleving van brievenbuspost!
    Postcrossing #14 | Taggen is postcrossen in het kwadraat
    Postcrossing #15 | inschrijven bij de ontwenningskliniek
    Postcrossing 16: Kaartjes, pakketjes en taggen
    Postcrossing 17: Heerlijke En Lekkere Groenethee Afsturen
    Postcrossing 18: Waar er meer en meer verslaafd raken
    Postcrossing 19: Kuka ei ole saanut korttia Suomesta vielä?


    Zijn er ook sites of weblogs van Fok!kers over Postcrossing

    Jazeker! In alfabetische volgorde:

  • Allan24
  • Aventura
  • inkie1010
  • Muck
  • p-etr-a
  • Troel
  • sonja27
  • Vava

    Heb jij er ook een? Laat het even weten!


    Happy Postcrossing

    De OP staat trouwens hier en wordt onderhouden door Allan24.
  • pi_39830961
    Jaaaa een nieuwe door mij! En een topic titel als eerbetoon aan al die sjouwende postbodes!
    pi_39836858
    Wat een mooie OP wel duidelijk dat hij door een Brabander geschreven is

    Ik had vandaag een kaartje uit Bamberg in Duitsland van iemand die me een U2U had gestuurd omdat hij had gezien dat ik een kaart van een vuurtoren had en hij vuurtorenkaarten spaart.

    En verder is het natuurlijk niet altijd zo dat iemand een kaart wel ontvangt en niet registreert, kaarten kunnen makkelijk zoek raken onderweg en dus gewoon nooit aankomen. Ik vind het in elk geval nog steeds leuk en de meeste post komt gewoon aan. Die enkele keer dat het niet aankomt is dan jammer...

    zei de persoon die nog nooit een expired kaart heeft gehad dus de frustratie daarvan heb ik nog niet gehad zelf
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
      vrijdag 14 juli 2006 @ 23:30:56 #4
    1129 buzzer
    Jeu de buzzer
    pi_39836868
    en centraal
    Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
    pi_39837249
    quote:
    Op vrijdag 14 juli 2006 23:30 schreef Vava het volgende:
    Wat een mooie OP wel duidelijk dat hij door een Brabander geschreven is
    Kei bedankt voor het compliment
    Verjaardagen zijn gezond -
    hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
    pi_39839841
    Mijn kaart naar Duitsland is aangekomen
    Volgende mag naar China
    Black and white, what kind of camouflage is that? Hiding out in an Oreo factory?
    pi_39839971
    quote:
    Op zaterdag 15 juli 2006 01:15 schreef Saphira200 het volgende:
    Mijn kaart naar Duitsland is aangekomen
    Volgende mag naar China
    China is gaaf! Waar in China?
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_39840136
    quote:
    Op zaterdag 15 juli 2006 01:19 schreef Vava het volgende:

    [..]

    China is gaaf! Waar in China?
    Beijing
    Black and white, what kind of camouflage is that? Hiding out in an Oreo factory?
    pi_39840202
    quote:
    Op zaterdag 15 juli 2006 01:25 schreef Saphira200 het volgende:

    [..]

    Beijing
    Tof!!!!! Mag ik hier openlijk toegeven dat ik jaloers ben
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
      zaterdag 15 juli 2006 @ 02:37:12 #10
    110962 Jaguarized
    Globetrotter
    pi_39841602
    Goeie OP
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
    pi_39843342
    Ach..ik werk bij de TNT (voorheen TPG..en daarvoorheen PTT ) en in deze tijd van het jaar hoef je geen medelijden met de postbodes te hebben.
    Rond de kerst, dan hebben ze het wel zwaar en maken ze ook lange dagen.
    pi_39843714
    Goeie OP

    Ik had bericht van 1 van de mensen waar mijn kaart zo lang naartoe onderweg was:
    quote:
    So sorry. I have been out of town a lot and haven't had time to log in. once again, sorry !
    Jemig, hoeveel tijd kost het nou om even een kaartje te reggen?
    Ik zat maar te wachten!

    Nieuw kaartje mag wederom naar het Land of the Free . Hopelijk registreert deze persoon sneller

    Hier in NdB is er braderie, ik ga zometeen op kaartjesjacht!
    pi_39844036
    Ik ben vandaag in Dordrecht. Wie weet vind ik daar ook nog wel kaartjes. Als ik er tijd voor heb want om 15 uur trouwt een vriendinnetje van mij en dan om 20 uur feest. Ergens tussendoor gaan we met een paar vriendinnen eten in het centrum van Dordrecht dus wellicht dat we ook nog ergens kaartjes kunnen scoren!
    pi_39844060
    quote:
    Op zaterdag 15 juli 2006 01:25 schreef Saphira200 het volgende:

    [..]

    Beijing
    Wauw!!!!!
    #geen
    pi_39848006
    Ik kan wel doen alsof ik wat te zeggen heb.....
    maar eigenlijk is dit gewoon een schaamteloze TVP.
    pi_39848453
    quote:
    Op zaterdag 15 juli 2006 01:27 schreef Vava het volgende:

    [..]

    Tof!!!!! Mag ik hier openlijk toegeven dat ik jaloers ben
    Dat mag

    Ik had vandaag een officiële kaart uit Finland, met maar weinig tekst, maar volgens kwam dat omdat diegene niet echt Engels kon:
    quote:
    In picture swamps, which is national bird in Finland
    (Op de kaart stonden twee zwanen )
    Black and white, what kind of camouflage is that? Hiding out in an Oreo factory?
    pi_39851045
    quote:
    Op zaterdag 15 juli 2006 13:23 schreef Saphira200 het volgende:

    [..]

    Dat mag

    Ik had vandaag een officiële kaart uit Finland, met maar weinig tekst, maar volgens kwam dat omdat diegene niet echt Engels kon:
    [..]

    (Op de kaart stonden twee zwanen )
    Het is dat je het erbij vermeld, hihihihi. Ik dacht moerassen
      zaterdag 15 juli 2006 @ 15:10:27 #18
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_39851283
    ah, hier zitten jullie

    vandaag niets, en gister ook niets ontvangen, wel een kaartje van mij aangekomen in Finland, de volgende mag weer naar Finland.....
    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
    pi_39870206
    AHH...ik kom niet op de postcrossingsite.
    Hopelijk duurt dit niet zo lang als de vorige keer.

    edit: pfftt hij doet 't alweer...hoezo verslaafd?
    pi_39878264
    Ik had gisteren ook weer wat kaartjes. Helaas weer een dubbel kaartje. Nou ja niets aan te doen. Kan gebeuren
    pi_39882327
    Hmm ik kreeg een mailtje van Pinkprincess of ik wil traden maar ik vertrouw het niet helemaal. Ze heeft nog geen kaarten verstuurd of ontvangen zo aan het profiel te zien maar is wel al lid sinds vorig jaar.
    Ik vind het toch niet zo'n goed idee om mijn adres te geven...of ben ik nou zo paranoia dat ik overal een nigeriaanse oplichter achter zie?
    #geen
    pi_39884110
    quote:
    Op zondag 16 juli 2006 18:46 schreef DuchessX het volgende:
    Hmm ik kreeg een mailtje van Pinkprincess of ik wil traden maar ik vertrouw het niet helemaal. Ze heeft nog geen kaarten verstuurd of ontvangen zo aan het profiel te zien maar is wel al lid sinds vorig jaar.
    Ik vind het toch niet zo'n goed idee om mijn adres te geven...of ben ik nou zo paranoia dat ik overal een nigeriaanse oplichter achter zie?
    Weird ze is al bijna een jaar lid en nog niks ontvangen en verzonden..of zou ze alleen maar taggen en traden?
    pi_39887833
    Ik zou het niet doen...
    pi_39898193
    Ik ga het ook maar niet doen. Kaartjes uit Amerika heb ik sowieso al zat
    #geen
    pi_39908135
    Zal ik jullie iets grappigs vertellen? Ik word net gebeld door mijn moeder! Zij was net daarvoor gebeld door iemand bij mij uit de straat. Ik woon op nummer 16 en hij woont op nummer 6. Hij had post gekregen voor mij maar op het kaartje stond huisnummer 6 en hij had geen idee waar het kaartje wel heen moest want hij weet mijn naam niet en weet dus niet dat hij voor nummer 16 was. Dus is hij in het telefoonboek gaan zoeken, maar daar sta ik niet in. Alleen mijn ouders. Toen heeft hij mijn ouders gebeld en vertelde van het kaartje en dat hij op zoek was naar de geadresseerde en of mijn moeder misschien wist of dat familie van hun was. Ja zegt ze dat is mijn dochter ha ha. Dus toen gaf ze hem door dat hij voor nummer 16 was dus nu ligt er in elk geval een kaartje uit Amerika op mijn deurmat. Aardig hey dat die man mijn moeder even belde.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')