abonnement Unibet Coolblue
pi_72490785
Wat is Postcrossing?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je vervolgens ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje FOK!ers is ondertussen verslaafd geraakt.

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen! ^O^





Maar hoe werkt het dan :?
Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!

Is dat niet erg veel werk? :?
Valt reuze mee!
Het werkt, in het kort, als volgt:

1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgens jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maar een beperkt aantal kaarten 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen. Hoe meer kaarten je verstuurd hebt, hoe meer kaarten je onderweg mag hebben!

Wat voor postzegels moet ik gebruiken :?
Voor kaarten binnen Europa plak je een zegel 'Europa 1' en voor kaarten buiten Europa een zegel 'Wereld 1'.

Tariefoverzicht vanaf juli 2010 :


Binnen het Europa-tarief vallen de volgende landen:

Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Canarische Eilanden, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk (incl. Monaco), Gibraltar, Groenland, IJsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kanaaleilanden, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal (incl. Azoren en Madeira), Roemenië, Rusland (incl. Aziatisch deel), San Marino, Servië en Montenegro, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Turkije (incl. Aziatisch deel), Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zwitserland en Zweden.

Alle overige landen vallen buiten het Europa-tarief.

Ik lees vanalles over 'taggen' of 'onofficiële kaarten', WTF :?

'Taggen' is ook een bezigheid die voorkomt uit het Postcrossen. Het werkt als volgt:

1. Je gaat naar het Postcrossing forum en zoekt een leuk tag-thema op (bijvoorbeeld theezakjes, giraffekaartjes, chocola, noem maar op...)
2. In dat topic 'tag' (tik, als in tikkertje) je degene boven je (de laatste poster in het topic) door een berichtje te posten en hem/haar een U2U (private message) te sturen met de vraag of hij/zij zijn/haar adres even naar je U2U't
3. Als je het adres terugkrijgt, stuur je datgene op waar het tag-topic over gaat (theezakje, giraffekaart, chocoladereep etc.)
4. Binnen de kortste keren word jij ook getagged, stuur je je adres door en krijg jij jouw theezakje, giraffekaart of chocoladereep!

In sommige tagtopics staat er een lijstje van wat degene wil (verlanglijstje). Je stuurt dan iets wat hij/zij wil en post op jouw beurt a) wie je getagd hebt en b) wat jij wil ontvangen. Dan wordt jij getagged door iemand die aan je 'verzoek' kan voldoen en krijg jij dus wat je vroeg!

Welke Fok!kers zijn ook Postcrossers :?
inkie1010
Muck
QTPi
Smittend
Sonja27
Vava
Vonkenboer
Wendytje
Loqi
iFries
daantje1044

Waar zijn de vorige deeltjes gebleven :?

001 | 002 | 003 | 004 | 005 | 006 | 007 | 008 | 009 | 010 | 011 | 012 | 013 | 014 | 015 | 016 | 017 | 018 | 019 | 020
021 | 022 | 023 | 024 | 025 | 025 | 027 | 028 | 029 | 030 | 031 | 032 | 033 | 034 | 035 | 036 | 037 | 038 | 039 | 040
041 | 042 | 043 | 044 | 045 | 046 | 047 | 048 | 049 | 050 | 051 | 052 | 053 | 054 | 055 | 056

Sta jij als user nog niet in de OP meldt het dan in het topic, dan kan Muck je erbij zetten :)PM'en mag natuurlijk ook!
Heb je de laatste post? Open dan even een nieuw topic. De OP vindt je hier!

[ Bericht 0% gewijzigd door Muck op 17-08-2010 03:58:00 ]
pi_72490808
Ik had zelf niet gezien dat ik in nr. 56 de 300e post had gemaakt. Ahumz..
In ieder geval kunnen we hier weer lekker verder!
  maandag 7 september 2009 @ 10:13:06 #3
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_72512450
Deel 56 staat inmiddels in de OP

moet het trouwens niet zijn "ALSOF we minder fanatiek zijn"?
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_72512636
Ik ben zeker weten minder fanatiek
Maar wil toch een tvp hebben hier.

oh ja, ik zou dat denk ik ook niet doen, diegene die gratis kaartjes met gratis verzendkosten stuurt,en zelf mooie kaarten terug krijgt.
  maandag 7 september 2009 @ 10:32:18 #5
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_72512768
Ik lees nu de lapo ja...
Ik zou het ook gewoon even melden op de site. niet echt netjes
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  maandag 7 september 2009 @ 10:56:50 #6
161748 Loqi
Hoezo sarcastisch?
pi_72513267
Ik vind het nog steeds heel leuk begin me alleen wel echt zorgen te maken om de idiote hoeveelheid geld die het eigenlijk toch wel kost
Knoei
pi_72518386
Ik vind het ook nog altijd hartstikke leuk
Bestel nu steeds postzegels via www.postzegelsmetkorting.nl Het is niet eens zoveel goedkoper, maar je krijgt allemaal verschillende zegels Hartstikke leuk!

Ik had van de week mijn eerste kaart uit Zuid-Korea
  maandag 7 september 2009 @ 15:16:32 #8
161748 Loqi
Hoezo sarcastisch?
pi_72519765
Ja daar haal ik ook mijn postzegels vandaan, erg leuk altijd en ik krijg er veel leuke en dankbare reacties op
Knoei
  maandag 7 september 2009 @ 15:37:46 #9
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_72520366
Die gaat zeker bij mijn favorieten, wat leuk!
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  dinsdag 8 september 2009 @ 12:31:11 #10
83885 Weirdow
Floating in hyperspace
pi_72547536
Het lijkt maar zo

Al een tijdje geen kaartjes meer ontvangen, en 2 die er nogal lang over doen om er te komen
Foar de kofje net eamelje en dernei ek net...
pi_72552713
quote:
Op maandag 7 september 2009 14:21 schreef inkie1010 het volgende:
Ik vind het ook nog altijd hartstikke leuk
Bestel nu steeds postzegels via www.postzegelsmetkorting.nl Het is niet eens zoveel goedkoper, maar je krijgt allemaal verschillende zegels Hartstikke leuk!

Ik had van de week mijn eerste kaart uit Zuid-Korea
Best grappig hoe ze dat dan doen met die oude postzegels er bij (als je per 50 besteld), geeft veel variatie!
Hebben jullie al veel oude postzegels gekregen? Ik heb de laatste keer een flink aantal besteld via tntcollectclub, dus ik heb voorlopig even niks nodig.
Mijn kaarten komen niet vlot aan op plek van bestemming...heb er nu 22 onderweg.
pi_72558450
quote:
Op zondag 6 september 2009 17:29 schreef QTPi het volgende:
Ik had zelf niet gezien dat ik in nr. 56 de 300e post had gemaakt. Ahumz..
In ieder geval kunnen we hier weer lekker verder!
Oei nee, het is mijn schuld

Dit was mijn laatste post:
quote:
k heb vandaag voor het eerst echt het idee dat ik een zojuist ontvangen kaartje niet ga registreren. Misschien ben ik een zeikerd, maar ik ontvang nu een ad kaart (op zich ben ik daar zeker geen fan van maar registreer die dan toch altijd) maar hier staat ook op: overseas postage paid by Singaporemedicine. Dus iemand stuurt ad cards (ad card van singaporemedicine) op kosten van een bedrijf.....En zelf zeker wel leuke en mooie kaartjes krijgen van mensen die wel netjes zelf hun verzendkosten betalen. Ik krijg er een beetje een nare smaak van in de mond.
Nu heb ik inmiddels de betreffende user gevonden en het blijkt om een kindje te gaan die allemaal van dit soort kaarten verstuurd. Nou ja ik strijk mijn hand over het hart

Had vandaag mijn eerste kaartje uit Puerto Rico
pi_72591734
Vandaag kreeg ik een kaartje uit................................................

Jamaica!!! JM-484
  woensdag 9 september 2009 @ 20:36:46 #14
161748 Loqi
Hoezo sarcastisch?
pi_72594988
dat is cool.

Mijn kaarten doen er deze keer echt eeuwen over om aan te komen, zo lang dat m'n received nu bijna gelijk is met sent.
Knoei
pi_72605303
Oe leuk een kaartje uit Jamaica!

Ik kreeg gisteren een leuk verrassinkje: een envelop uit China, helemaal volgeplakt met mooie postzegels. Erin zat een kaart, een mooie boekenlegger en nog een chinees muntje Vond het erg leuk voor een official
pi_72621685
En vandaag een kaartje uit............

Suriname!!! SR-295


En ook 1 uit Noorwegen.
  donderdag 10 september 2009 @ 19:44:37 #17
161748 Loqi
Hoezo sarcastisch?
pi_72621793
Jij bent echt zo'n mazzelaar he
Knoei
  donderdag 10 september 2009 @ 19:45:29 #18
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_72621825
quote:
Op woensdag 9 september 2009 19:16 schreef QTPi het volgende:
Vandaag kreeg ik een kaartje uit................................................

Jamaica!!! JM-484
grappig! Ik had pas JM-471
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_72628348
quote:
Op donderdag 10 september 2009 19:44 schreef Loqi het volgende:
Jij bent echt zo'n mazzelaar he
Straks kom ik van geluk nog onder de tram
pi_72628383
quote:
Op donderdag 10 september 2009 19:45 schreef Muck het volgende:

[..]

grappig! Ik had pas JM-471
Rook jouw kaart ook naar weed?
  donderdag 10 september 2009 @ 22:47:33 #21
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_72628883
quote:
Op donderdag 10 september 2009 22:33 schreef QTPi het volgende:

[..]

Rook jouw kaart ook naar weed?
Hahaha, gelukkig niet
Al kreeg ik pas wel een houten kaart uit Taiwan
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_72703784
Zo, na een tijdje wel ingeschreven te staan maar niet gedaan te hebben ben ik nu toch aardig bezig. Zojuist een tag naar Rio de Janeiro en officials naar Duitsland, Japan en Finland op de bus gedaan. helaas is mijn eerste kaart (naar de US) al geruime tijd geleden geëxpireerd en ik denk dat mnijn kaartje naar Litouwen ook gaat expireren.
pi_72784096
Ik weet niet of dit eerder ter sprake is gekomen, maar ik ben eigenlijk enorm benieuwd hoe jullie de kaarten, die jullie krijgen, bewaren.

Ik zelf heb ooit eens de leukste kaarten aan mijn muur op de kamer gehangen, maar kon niet echt een toffe plaksoort vinden dat de kaarten netjes tegen de muur hield. ( de goedkopere varianten van posterstrips voldeden niet echt.) Nu bewaar ik de kaarten, heel onoverzichtelijk in een kistje, hierdoor kan ik ze nooit goed bezichtigen.

Heeft iemand anders nog leuke tips om de kaarten te bewaren of om op te hangen etc?
pi_72784560
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 22:06 schreef Herr_Munk het volgende:
Ik weet niet of dit eerder ter sprake is gekomen, maar ik ben eigenlijk enorm benieuwd hoe jullie de kaarten, die jullie krijgen, bewaren.

Ik zelf heb ooit eens de leukste kaarten aan mijn muur op de kamer gehangen, maar kon niet echt een toffe plaksoort vinden dat de kaarten netjes tegen de muur hield. ( de goedkopere varianten van posterstrips voldeden niet echt.) Nu bewaar ik de kaarten, heel onoverzichtelijk in een kistje, hierdoor kan ik ze nooit goed bezichtigen.

Heeft iemand anders nog leuke tips om de kaarten te bewaren of om op te hangen etc?
Ik heb afgelopen weekend bij de Xenos voor een habbekrats (ik geloof 1,25 per stuk) een aantal kaartenkettingen gekocht. Dit zijn metalen kettinkjes waar 25 metalen knijpertjes aanzitten. Aan beide uiteinden zitten haakjes zodat je de ketting op kunt hangen. Op die manier kun je makkelijk eens de "tentoongestelde" exemplaren wisselen.
  woensdag 16 september 2009 @ 09:25:42 #25
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_72793316
Ik heb zo'n ketting ook in de keuken hangen en zo af en toe wissel ik ze af
In het begin deed ik de kaarten in foto-mapjes, maar het zijn er inmiddels zoveel dat dat toch wel wat in de papieren gingen lopen
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')