abonnement Unibet Coolblue
pi_47242614
Wat is POSTCROSSING?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je vervolgens ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje Fok!kers is ondertussen verslaafd geraakt

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen!





Maar hoe werkt het dan

Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!


Da's toch kei veel moeite

Valt reuze mee! Het werkt, in het kort, als volgt:

1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgens jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maximaal 5 postkaarten tegelijk 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen.


Okédan, ik ga meedoen! Maar doe mij eens wat handige linkjes

  • De site waar het allemaal om gaat: Postcrossing.com
  • Voor onofficiële kaarten, speciale verzoekjes, of zelfs hele boekjes kan je op het Postcrossing forum terecht. Daar moet je je wel opnieuw aanmelden! Als je toch op het forum bent, kijk dan meteen even hier: Fok! to Fok! tag.
  • Mensen die op een kaartje willen laten zien waar ze allemaal al kaarten vandaan hebben gehad, of die gewoon willen patsen met waar ze allemaal al geweest zijn natuurlijk , kunnen dat hier doen.
  • Bij TNT Post kun je ook online postzegels bestellen!


    Wat voor postzegels moet ik gebruiken

    Het makkelijkste is om gewoon een velletje met Priorityzegels te kopen, te koop bij elk Postkantoor of TNT Post Servicebalie (bijvoorbeeld bij je supermarkt)

    Een velletje van 5 stuks voor binnen Europa: ¤3,60 (¤0,72 per zegel)
    Een velletje van 5 stuks voor buiten Europa: ¤4,45 (¤0,89 per zegel)

    Tarieven 2007 voor brievenbuspost naar het buitenland




    Het downloaden van een uitgebreid TNT Post tarievenboekje kan hier.

    Binnen het Europa-tarief vallen de volgende landen:


    Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Canarische Eilanden, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk (incl. Monaco), Gibraltar, Groenland, IJsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kanaaleilanden, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal (incl. Azoren en Madeira), Roemenië, Rusland (incl. Aziatisch deel), San Marino, Servië en Montenegro, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Turkije (incl. Aziatisch deel), Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zwitserland en Zweden.

    Alle overige landen vallen buiten het Europa-tarief.


    Ik lees vanalles over 'taggen' of 'onofficiële kaarten', WTF

    'Taggen' is ook een bezigheid die voorkomt uit het Postcrossen. Het werkt als volgt:

    1. Je gaat naar het Postcrossing forum en zoekt een leuk tag-thema op (bijvoorbeeld theezakjes, giraffekaartjes, chocola, noem maar op...)
    2. In dat topic 'tag' (tik, als in tikkertje) je degene boven je (de laatste poster in het topic) door een berichtje te posten en hem/haar een U2U (private message) te sturen met de vraag of hij/zij zijn/haar adres even naar je U2U't
    3. Als je het adres terugkrijgt, stuur je datgene op waar het tag-topic over gaat (theezakje, giraffekaart, chocoladereep etc.)
    4. Binnen de kortste keren word jij ook getagged, stuur je je adres door en krijg jij jouw theezakje, giraffekaart of chocoladereep!

    In sommige tagtopics staat er een lijstje van wat degene wil (verlanglijstje). Je stuurt dan iets wat hij/zij wil en post op jouw beurt a) wie je getagd hebt en b) wat jij wil ontvangen. Dan wordt jij getagged door iemand die aan je 'verzoek' kan voldoen en krijg jij dus wat je vroeg!


    Welke Fok!kers zijn ook Postcrossers

  • .Muis
  • Allan24
  • Fannetje
  • ijsmeis
  • inkie1010
  • Jaguarized
  • Knoekie
  • Klonk
  • mForce
  • Muck
  • QTPi
  • Smittend
  • Sonja27
  • Tammymara
  • Troel
  • Twinky
  • Vava
  • Wendytje


    Zijn er ook sites of weblogs van Fok!kers over Postcrossing

    Jazeker! In alfabetische volgorde:

  • Allan24
  • Aventura
  • inkie1010
  • Knoekie
  • p-etr-a
  • Troel
  • sonja27
  • Vava

    Heb jij er ook een? Laat het even weten!


    Waar zijn de vorige deeltjes gebleven

    001 | 002 | 003 | 004 | 005 | 006 | 007 | 008 | 009 | 010 | 011 | 012 | 013 | 014 | 015 | 016 | 017 | 018 | 019 | 020
    021 | 022 | 023 | 024 | 025 | 025 | 027 | 028 | 029 | 030 | 031 | 032 | 033 | 034 | 035 | 036 | 037 | 038 | 039 | 040 |
    041 | 042 | 043 | 044 | 045



    HAPPY POSTCROSSING!





    Deze OP staat in een wiki en is hierrrr te vinden! Alleen even het lijstje met voorgaande topics aanpassen...

    [ Bericht 2% gewijzigd door Vava op 14-03-2007 20:57:18 ]
  • Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
      dinsdag 13 maart 2007 @ 21:16:20 #2
    1129 buzzer
    Jeu de buzzer
    pi_47243122
    en centraal
    Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
    pi_47244335
    Terugvindpost, met de hartelijke felicitaties aan Muck en Muck-papa!
    O ja, en ik vind dat de meet er toch echt van moet komen, heb al een datum ook: 30 juni of 1 juli (2007!!)

    31 juni had mijn voorkeur maar die datum blijkt niet te bestaan (bedankt Vava voor het melden )
    Verjaardagen zijn gezond -
    hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
    pi_47244706
    Dit is de slechtste tvp ooit!
    pi_47245148
    quote:
    Op dinsdag 13 maart 2007 21:44 schreef Allan24 het volgende:
    Terugvindpost, met de hartelijke felicitaties aan Muck en Muck-papa!
    O ja, en ik vind dat de meet er toch echt van moet komen, heb al een datum ook: 30 juni of 1 juli (2007!!)

    31 juni had mijn voorkeur maar die datum blijkt niet te bestaan (bedankt Vava voor het melden )
    Ik moest er wel om lachen 'kan jij 31 juni?'
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_47245321
    quote:
    Op dinsdag 13 maart 2007 16:13 schreef Vava het volgende:
    Die persoon uit Brazilië, waar mijn kaart naartoe gaat, had niks in zijn profiel staan en pas 1 verstuurde kaart. Daar is een kaartje van onderop de stapel heen Zal mij benieuwen of die kaart geregistreerd gaat worden....
    De kaart is net geregistreerd nu heb ik dus spijt dat ik de kaart al verstuurd heb want de user is verwijderd.....
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_47246768
    Het levert me wel een record op

    NL-39829 Brazil 12 Mar, 2007 10514 Kms 1 days Registered

    Het systeem is ook niet berekend op kaarten die na 1 dag al aankomen
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_47248004
    Geen post.
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
    pi_47250314
    quote:
    Op dinsdag 13 maart 2007 22:54 schreef Jaguarized het volgende:
    Geen post.
    Hier ook niet vandaag.
    Momenteel zijn er 2 kaarten 'travelling'. Is even wennen na steeds 5 tegelijk onderweg te hebben.

    Besparing tot dusver: 3x 72 cent
    Verjaardagen zijn gezond -
    hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
      dinsdag 13 maart 2007 @ 23:58:23 #10
    110962 Jaguarized
    Globetrotter
    pi_47250633
    Ik weet niet wie er laatst zo te spreken was over Americangoodies maar ik heb er vorige week ook wat besteld. Dinsdag kreeg ik per mail te horen dat het woensdag zou worden verstuurd. Tot op heden niks. Twee keer gemaild met de vraag om een 3S code, ook geen gehoor.
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
    pi_47254871
    Ik kreeg gisteren een koelkastmagneet uit Nieuw zeeland,een telefoonhanger en een sjaal, en een officieel kaartje uit San Francisco.Drie kaartjes op de bus gedaan.Die twee kaarten waar geen adres van kwam, die heb ik nog steeds hier liggen.Ik heb maar een berichtje gestuurd om te vragen om het adres, maar daar komt geen antwoord op.helaas....
    pi_47258072
    Ik sta trouwens nog steeds niet in de OP
    pi_47258502
    Kaartje in Finland aangekomen. NL-39936 mag naar Tsjechië.
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
    pi_47261560
    quote:
    Op woensdag 14 maart 2007 10:55 schreef Tammymara het volgende:
    Ik sta trouwens nog steeds niet in de OP
    Ik zal de OP vanavond thuis aanpassen
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_47261909
    quote:
    Op woensdag 14 maart 2007 12:38 schreef Vava het volgende:

    [..]

    Ik zal de OP vanavond thuis aanpassen
    Ik ga het niet doen idd.
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
      woensdag 14 maart 2007 @ 12:55:18 #16
    112545 Muck
    Meine Sprache: International
    pi_47262084
    quote:
    Op woensdag 14 maart 2007 12:49 schreef Jaguarized het volgende:

    [..]

    Ik ga het niet doen idd.
    waarom niet?
    It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
    pi_47265433
    quote:
    Op woensdag 14 maart 2007 12:55 schreef Muck het volgende:

    [..]

    waarom niet?
    Omdat Vava het al gaat doen.
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
    pi_47267628
    Ik kwam net thuis , staat de pakjesman daar: Een pakje uit sevilla met een borrelglas voor mijn verzameling,een koelkastmagneet van diezelfde stad,twee kaartjes ( australie en duitsland) en een ketting met een kruis eraan van de religion-tag,

    Leuke post-dag voor mij
    pi_47268317
    Kaartje uit Finland.
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
    pi_47268335
    Niemand een kaart aangevraagd vandaag? Ik was wel benieuwd hoe we zaten met aantallen.

    Dan ga ik de mijne maar eens aanvragen

    Hier is nog geen post... om kwart voor vier Dat is wel erg laat. En helemaal niks komt eigenlijk ook nooit voor.

    En een meet lijkt me leuk. 30 juni/1 juli kan ik wel
    pi_47268395
    Hm, wacht nog maar even met aanvragen, ik heb nummer 39949, nog 51 te gaan dus. De 40.000e gaat dus sowieso niet naar mij...

    Oh, het kaartje gaat naar Duitsland.
    pi_47268815
    Vast vanavond, dat ie valt...Meestal gaat het snel in de avonduren
    pi_47270131
    Geen post vandaag.

    Ik kan helaas geen adressen aanvragen dus ik krijg de 40.000ste zeker niet.
    pi_47270261
    Er gaat bij mij een kaart verlopen over drie dagen, maar dan hebben we die 40.000e kaart allang gehad. Verder gaat er een over 12 dagen verlopen en de andere drie zijn pas net of nog niet onderweg.
    pi_47271235
    Net een kaart met postcard ID: NL-39954 aangevraagd. Gaat naar Finland, where else!
    Verjaardagen zijn gezond -
    hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')