abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 januari 2007 @ 19:36:41 #1
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_45153362
Wat is POSTCROSSING?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je vervolgens ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje Fok!kers is ondertussen verslaafd geraakt

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen!

Maar hoe werkt het dan

Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!

Da's toch kei veel moeite

Valt reuze mee! Het werkt, in het kort, als volgt:

1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgens jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maximaal 5 postkaarten tegelijk 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen.

Okédan, ik ga meedoen! Maar doe mij eens wat handige linkjes

• De site waar het allemaal om gaat: Postcrossing.com
  • Voor onofficiële kaarten, speciale verzoekjes, of zelfs hele boekjes kan je op het Postcrossing forum terecht. Daar moet je je wel opnieuw aanmelden! Als je toch op het forum bent, kijk dan meteen even hier: Fok! to Fok! tag.
  • Mensen die op een kaartje willen laten zien waar ze allemaal al kaarten vandaan hebben gehad, of die gewoon willen patsen met waar ze allemaal al geweest zijn natuurlijk , kunnen dat hier doen.
  • Bij TNT Post kun je ook online postzegels bestellen!

Wat voor postzegels moet ik gebruiken

Het makkelijkste is om gewoon een velletje met Priorityzegels te kopen, te koop bij elk Postkantoor of TNT Post Servicebalie (bijvoorbeeld bij je supermarkt)

Een velletje van 5 stuks voor binnen Europa: ¤3,60 (¤0,72 per zegel)
    Een velletje van 5 stuks voor buiten Europa: ¤4,45 (¤0,89 per zegel)

Tarieven 2007 voor brievenbuspost naar het buitenland

Het downloaden van een uitgebreid TNT Post tarievenboekje kan hier.

Binnen het Europa-tarief vallen de volgende landen:

Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Canarische Eilanden, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk (incl. Monaco), Gibraltar, Groenland, IJsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kanaaleilanden, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal (incl. Azoren en Madeira), Roemenië, Rusland (incl. Aziatisch deel), San Marino, Servië en Montenegro, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Turkije (incl. Aziatisch deel), Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zwitserland en Zweden.

Alle overige landen vallen buiten het Europa-tarief.

Ik lees vanalles over 'taggen' of 'onofficiële kaarten', WTF

'Taggen' is ook een bezigheid die voorkomt uit het Postcrossen. Het werkt als volgt:

1. Je gaat naar het Postcrossing forum en zoekt een leuk tag-thema op (bijvoorbeeld theezakjes, giraffekaartjes, chocola, noem maar op...)
    2. In dat topic 'tag' (tik, als in tikkertje) je degene boven je (de laatste poster in het topic) door een berichtje te posten en hem/haar een U2U (private message) te sturen met de vraag of hij/zij zijn/haar adres even naar je U2U't
    3. Als je het adres terugkrijgt, stuur je datgene op waar het tag-topic over gaat (theezakje, giraffekaart, chocoladereep etc.)
    4. Binnen de kortste keren word jij ook getagged, stuur je je adres door en krijg jij jouw theezakje, giraffekaart of chocoladereep!

In sommige tagtopics staat er een lijstje van wat degene wil (verlanglijstje). Je stuurt dan iets wat hij/zij wil en post op jouw beurt a) wie je getagd hebt en b) wat jij wil ontvangen. Dan wordt jij getagged door iemand die aan je 'verzoek' kan voldoen en krijg jij dus wat je vroeg!

Welke Fok!kers zijn ook Postcrossers

• .Muis
  • Allan24
  • Fannetje
  • ijsmeis
  • Jaguarized
  • Knoekie
  • Klonk
  • mForce
  • Muck
  • QTPi
  • Smittend
  • Sonja27
  • Troel
  • Twinky
  • Vava
  • Wendytje

Zijn er ook sites of weblogs van Fok!kers over Postcrossing

Jazeker! In alfabetische volgorde:

• Allan24
  • Aventura
  • inkie1010
  • Knoekie
  • p-etr-a
  • Troel
  • sonja27
  • Vava

Heb jij er ook een? Laat het even weten!

Waar zijn de vorige deeltjes gebleven

001 | 002 | 003 | 004 | 005 | 006 | 007 | 008 | 009 | 010 | 011 | 012 | 013 | 014 | 015 | 016 | 017 | 018 | 019 | 020
    021 | 022 | 023 | 024 | 025 | 025 | 027 | 028 | 029 | 030 | 031 | 032 | 033 | 034 | 035 | 036 | 037 | 038 | 39

HAPPY POSTCROSSING!

Deze OP staat in een wiki en is hierrrr te vinden! Alleen even het lijstje met voorgaande topics aanpassen...
  • Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
      maandag 8 januari 2007 @ 19:38:57 #2
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_45153468
    Omdat iedereen verder bang was voor de nieuw topic knop heb ik maar ff een nieuwe gemaakt
    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
      maandag 8 januari 2007 @ 19:41:23 #3
    69726 timbob
    Nu ook als webicon.
    pi_45153569
    leukleuk!

ook maar eens in verdiepen

▀█▀ █ █▀█▀█
    Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
    pi_45153957
    Leuk! Heb me ook net aangemeld en mn eerste adres binnen
    pi_45154092
    quote:
    Op maandag 8 januari 2007 19:38 schreef Klonk het volgende:
    Omdat iedereen verder bang was voor de nieuw topic knop heb ik maar ff een nieuwe gemaakt
    Ik ben niet zo handig in dit soort dingen.

Enne Jag..diegene die je zo bekend voor kwam..is dit ze? : http://www.postcrossing.com/user/isabelcg

En sinds kort kijk ik of een user actief is..ik vind het zonde om een kaart te sturen die toch gaat expire-en.
    btw..de multipla is weer gefixt, portemonnee is nu een stuk lichter

[ Bericht 10% gewijzigd door Smittend op 08-01-2007 19:59:44 ]
      maandag 8 januari 2007 @ 20:05:33 #6
    112545 Muck
    Meine Sprache: International
    pi_45154554
    ik durfde inderdaad niet... ik dacht: anders zijn er zo weer 2 topics

en ik wist even geen leuke TT
    It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
    pi_45155901
    En ik zie nu pas dat de andere dicht is

En nieuwe PC-ers
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
      maandag 8 januari 2007 @ 20:37:25 #8
    112545 Muck
    pi_45156004
    ja welkom!
    pi_45156737
    Welkom aan de nieuwe mensen!
    pi_45159235
    Het heeft een flink tijd geduurd, maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar ik weer eens kaarten mogen ontvangen. Wel 2 zelfs! Eén uit Duitsland en 1 uit (jullie raden het al...) Finland.

[ Bericht 2% gewijzigd door QTPi op 08-01-2007 21:46:52 ]
      maandag 8 januari 2007 @ 22:16:29 #11
    112545 Muck
    pi_45161023
    wow QTPi een kaart uit Finland
    daar ben je vast heel erg blij mee
    pi_45161983
    ok ik mag kaarten naar duitsland, finland, vs, japan en spanje sturen
    pi_45162749
    @Smittend, das dan toch een andere.
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
    pi_45162758
    quote:
    Op maandag 8 januari 2007 22:16 schreef Muck het volgende:
    wow QTPi een kaart uit Finland
    daar ben je vast heel erg blij mee
      maandag 8 januari 2007 @ 22:48:22 #15
    112545 Muck
    pi_45162826
    quote:
    Op maandag 8 januari 2007 22:32 schreef ramses het volgende:
    ok ik mag kaarten naar duitsland, finland, vs, japan en spanje sturen
    japan en spanje zijn cool voor een eerste keer
      maandag 8 januari 2007 @ 22:48:49 #16
    112545 Muck
    pi_45162854
    quote:
    Op maandag 8 januari 2007 22:47 schreef Jaguarized het volgende:

[..]

oh je bespeurde iets van sarcasme?
    pi_45163165
    quote:
    Op maandag 8 januari 2007 22:48 schreef Muck het volgende:

[..]

Joh, een beetje maar hoor.
    pi_45163453
    quote:

[..]

Mwah!!
    Let's plant a tree
    pi_45163454
    Wat gezellig trouwens iedereen weer lekker fris in een nieuw topic! Welkom allemaal! Alvast een gelukkige dinsdag!
    pi_45163700
    quote:
    Op maandag 8 januari 2007 23:01 schreef Jaguarized het volgende:
    Wat gezellig trouwens iedereen weer lekker fris in een nieuw topic! Welkom allemaal! Alvast een gelukkige dinsdag!
    Wat heb jij op joh
    Let's plant a tree
    pi_45163856
    quote:

[..]

japan en spanje zijn cool voor een eerste keer
    ja he, heb er ook echt zin in...maar de winkels zijn nu dicht morgen meteen naar de winkel rennen!!
    Stom he dat je zoiets zo leuk kunt vinden, maar ik ben gek op andere culturen en reizen dus dan is dit toch een mooi project
    pi_45164588
    Dat had ik de eerste keer ook, wel adressen opgevraagd en er erg veel zin in maar geen kaarten in huis

Inmiddels heb ik een hele voorraad
    Let's plant a tree
    pi_45164825
    quote:
    Op maandag 8 januari 2007 23:11 schreef ramses het volgende:

[..]

ja he, heb er ook echt zin in...maar de winkels zijn nu dicht morgen meteen naar de winkel rennen!!
    Stom he dat je zoiets zo leuk kunt vinden, maar ik ben gek op andere culturen en reizen dus dan is dit toch een mooi project
    Het is wel leuk als je straks een hele stapel heb liggen. Alleen je kan er niet meer vanaf komen, want als je besluit om te stoppen krijg je 2 maanden later toch weer een kaartje binnen
    pi_45165126
    quote:
    Op maandag 8 januari 2007 23:37 schreef Knoekie het volgende:

[..]

Het is wel leuk als je straks een hele stapel heb liggen. Alleen je kan er niet meer vanaf komen, want als je besluit om te stoppen krijg je 2 maanden later toch weer een kaartje binnen
    Maar goed ook dat je weer een kaartje kreeg
    Let's plant a tree
    pi_45165365
    quote:
    Op maandag 8 januari 2007 23:47 schreef Vava het volgende:

[..]

Maar goed ook dat je weer een kaartje kreeg
    Ja moet nu wel weer kaarten gaan kopen
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop: