abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99548540

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en ontvangt graag PM's over Fyra naar Breda.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
Socios.jpg Socios, treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor ¤10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> NS Dienstregeling 2011
Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

[ Bericht 1% gewijzigd door Socios op 16-07-2011 18:21:03 ]
pi_99548652
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 17:39 schreef Socios het volgende:
Als je een Superdiscountticket hebt gekocht, hoef je helemaal geen ov-studentenkaart mee te nemen.
Dat dacht ik dus ook, maar de laatste keer werd ons wel om de chipkaart gevraagd.

Bedankt ^O^
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_99548854
hihi hoi!
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  zaterdag 16 juli 2011 @ 18:05:06 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99549547
quote:
11s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 17:38 schreef Cerbie het volgende:
Even een korte vraag over de internationale treinen.

Komende dinsdag gaan we met de ICE vanaf Arnhem naar Keulen, en ik bedenk me net dat onze OV-studentenkaarten (week) niet geldig zijn :@

Moet ik me hier nog druk over maken of gewoon vriendelijk lachen en mijn OV-kaart laten zien? Het zijn superdiscounttickets waarop Emmerich -> Keulen staat en ik herinner me van vorig jaar nog dat ze om een OV-kaart vroegen.
Je stapt dus in Arnhem in een ICE die niet in Emmerich stopt, maar je hebt een Superdiscountticket vanaf Emmerich naar Keulen?
Of heb je een Superdiscountticket vanaf Arnhem?

Als je vanaf Emmerich hebt, moet je sowieso een kaartje Arnhem -> Emmerich hebben. Maar de ICE stopt weer niet in Emmerich, dus of die SDT in de ICE geldig is, betwijfel ik.

Als je SDT vanaf Arnhem is, hoef je vanaf Arnhem geen andere kaarten te gebruiken, tenzij je elders uit het land komt.
pi_99549597
quote:
11s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 17:38 schreef Cerbie het volgende:

Moet ik me hier nog druk over maken of gewoon vriendelijk lachen en mijn OV-kaart laten zien?
Ligt eraan. Heb je dikke tieten? Dan kom je er misschien mee weg.
pi_99549796
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:05 schreef greavy het volgende:

[..]

Je stapt dus in Arnhem in een ICE die niet in Emmerich stopt, maar je hebt een Superdiscountticket vanaf Emmerich naar Keulen?
Of heb je een Superdiscountticket vanaf Arnhem?

Als je vanaf Emmerich hebt, moet je sowieso een kaartje Arnhem -> Emmerich hebben. Maar de ICE stopt weer niet in Emmerich, dus of die SDT in de ICE geldig is, betwijfel ik.

Als je SDT vanaf Arnhem is, hoef je vanaf Arnhem geen andere kaarten te gebruiken, tenzij je elders uit het land komt.
Die tickets van nshispeed zijn altijd lekker onduidelijk. We hebben via nshispeed.nl geboekt, Arnhem --> Keulen. Dan krijg je een ticket waar bovenaan staat:

Vertrek: EMMERICH(GR). Aankomst: KOELN
SUPERDISCOUNT
Reservering: ARNHEM -> KOELN HBF [plaatsnummers]


Kun je überhaupt een kaartje Arnhem -> grens kopen? Of vragen ze nog steeds alleen om je chipkaart zonder hem daadwerkelijk te scannen? In dat geval hebben we natuurlijk allebei een 'weekendOV' O-)
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_99549862
@Socios: de links naar de tariefeenhedenkaarten van NS in de OP kloppen niet meer.

De grote kaart is te vinden op:
1http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/gerardns-afstanden-vz-loket-dec-2010.pdf

De detailkaarten staan op:
1http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/gerardns-afstanden-az-loket-dec-2010.pdf

Als je die aanpast in de OP, dan is die weer wat beter up to date.
pi_99549880
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:12 schreef Cerbie het volgende:
Die tickets van nshispeed zijn altijd lekker onduidelijk. We hebben via nshispeed.nl geboekt, Arnhem --> Keulen. Dan krijg je een ticket waar bovenaan staat:

Vertrek: EMMERICH(GR). Aankomst: KOELN
SUPERDISCOUNT
Reservering: ARNHEM -> KOELN HBF [plaatsnummers]


Kun je überhaupt een kaartje Arnhem -> grens kopen? Of vragen ze nog steeds alleen om je chipkaart zonder hem daadwerkelijk te scannen? In dat geval hebben we natuurlijk allebei een 'weekendOV' O-)
Ohw, nu wordt het wat duidelijker!

Bij het boeken heb je dus aangeven dat je OV/NS-reisrecht hebt in Nederland. Anders krijg je niet meerdere tickets.

In dat geval heb je dus inderdaad wél je ov-studentenkaart nodig. Terecht dat je daar op aangesproken bent!
pi_99549976
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:16 schreef Socios het volgende:

[..]

Ohw, nu wordt het wat duidelijker!

Bij het boeken heb je dus aangeven dat je OV/NS-reisrecht hebt in Nederland. Anders krijg je niet meerdere tickets.

In dat geval heb je dus inderdaad wél je ov-studentenkaart nodig. Terecht dat je daar op aangesproken bent!
Ja! :P
Maar tijdens het boeken had ik niet door dat we enkel 40% korting hebben ipv vrij reizen op de reisdatum, omdat we een week later hebben geboekt dan oorspronkelijk de bedoeling was (dom, niet opgelet).

Kan ik dan alsnog een kaartje tot de grens ergens kopen?
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_99550053
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:15 schreef lyolyrc het volgende:
@Socios: de links naar de tariefeenhedenkaarten van NS in de OP kloppen niet meer.

De grote kaart is te vinden op:
[ code verwijderd ]

De detailkaarten staan op:
[ code verwijderd ]

Als je die aanpast in de OP, dan is die weer wat beter up to date.
Ik heb de URL's aangepast.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 18:22:08 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99550070
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:19 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Ja! :P
Maar tijdens het boeken had ik niet door dat we enkel 40% korting hebben ipv vrij reizen op de reisdatum, omdat we een week later hebben geboekt dan oorspronkelijk de bedoeling was (dom, niet opgelet).

Kan ik dan alsnog een kaartje tot de grens ergens kopen?
Moet. En ja, bij het loket :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99550118
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Moet. En ja, bij het loket :)
Maandag even regelen dan ^O^
Kon niks hierover vinden op de NS(hispeed) site.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_99550254
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:21 schreef Socios het volgende:

[..]

Ik heb de URL's aangepast.
^O^
  zaterdag 16 juli 2011 @ 19:36:20 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99552814
Oja, de oud gediende Plan T 520 - ook wel bekend als de Vrijheidstrein - is inmiddels naar Amsterdam verkast. Ding staat op de Dijksgracht gereed om ook gesloopt te worden.

Rob van Ee heeft een foto hiervan gemaakt te Utrecht:

Plan V 880 zit achterop en dient als remtreinstel.
pi_99554604
Tja die sloop was te verwachten.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 21:04:18 #16
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99556321
Ik weet de slogan van 5 mei 2012 wel.
"Vrijheid sloop je samen". :')
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_99558736
Eindelijk dat ding weg uit Cartesiusweg. :')
Beter onethisch dan oneetbaar
  zaterdag 16 juli 2011 @ 22:22:47 #18
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99559573
Moest met snijbranders worden losgemaakt van de rails, zolang staat hij er al :')
  zaterdag 16 juli 2011 @ 22:38:00 #19
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99560254
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 22:03 schreef Watertornado het volgende:
Eindelijk dat ding weg uit Cartesiusweg. :')
Woon jij daar of zo? Dat je er zo'n last van had :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 16 juli 2011 @ 22:49:40 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99560773
Vakantietrip 10 t/m 15 Juli 2011, een kort fotoverslag

Op 10 Juli ging ik met een maat op vakantie naar Duitsland en Luxemburg, tot en met 15 juli.
Vorig jaar ging ik alleen, en heb ik voor iedere dag een fotoreportage lopen maken. Dit jaar houd ik het kort, ik heb veel minder foto's geschoten. Ook niet alles staat online.

Op zondag 10 Juli vertrokken wij al vroeg naar Amsterdam. Ik ging met de trein vanaf Dordrecht naar Amsterdam, mijn reisgenoot kwam mij versterken te Den Haag HS.

De ICE-rit verliep zeer spoedig, kwamen met +3 aan in Keulen. Gelijk het hostel (Station Hostel for Backpackers) opgezocht. Deze zit circa 300 meter vanaf het station, en beter kan je een hostel haast niet wensen.

Vervolgens gingen wij met de trams op pad. Eerst kwam lijn 16 naar Bonn Hbf aan bod. Dit deden wij met een 'TagesTicket 5 personen, preisstufe 4' van de Kölner Verkehr Betrieb (KVB). Voor ons 2en was dit totaal maar ¤21,60. Per persoon dus maar ¤10,80.

Eenmaal in Bonn ging de rit retour naar Keulen, ditmaal met tram 18. Deze rit eindigde te Sülzgürtel, waar tram 13 ons naar de Neusser Strasse bracht, alwaar tram 12 aankwam om ons naar eindpunt Merkenich te vervoeren.

Aldaar maakte ik mijn eerste plaatjes.
Tram 12 ging na het eindpunt via de keerlus weer retour op deze lijn.

Om de tijd zo goed mogelijk te besteden, hadden wij bij het loket ook al een Busnetplan gevraagd. Hier gingen wij met bus 12 richting Chorweiler:

En vervolgens nog even wat rondgereden door Keulen, waar ik geen foto's van heb. Ik ben immers een treinhobbyist, geen bus- of tramhobbyist.

Uiteindelijk aangekomen op Troisdorf reden via de 'binnensporen' de snellere treinen, onder andere deze IC:

Na Troisdorf ging de rit retour Keulen, waarna deze prachtdag er al opzat

Op Maandag hadden wij een imposanter plan:
Keulen-Euskirchen-Bonn-Bus Bonn Beuel-Troisdorf-Siegen-Bus Olpe-Finnentrop-Letmathe-Iserlohn-Schwerte-Unna-Hagen Hbf-Bochum Hbf-Duisburg Hbf-Köln Hbf
Een leuke rit. Waarom er 2x een bus inzit? Van Bonn naar Bonn Beuel met de trein is circa 1uur en 10 minuten. Met de tram doe je het in 10-15 minuten.
Voor Siegen-Olpe met de bus is gekozen omdat er werkzaamheden waren op een bepaald traject, en wij vanaf Siegen een rechtstreekse Snelbus naar Olpe hadden. Konden wij dit lijntje ook eens bekijken.

Afijn, de ochtend vertrokken wij met circa -35 met de RB naar Euskirchen, wat ons in Euskirchen al -30 gaf. Helaas 32 minuten overstap, maar hiervoor was ook gekozen omdat je de trein van 2 minuten niet kon halen. En onze NRW ticket was pas 9 uur geldig. Voor Keulen-Euskirchen hebben wij losse kaartjes gekocht.

In Euskirchen:
294 670-5 te Euskirchen

Vervolgens vertrok een zojuist afgekoppelde Talent richting Kall, maar bleef ergens wachten, om bij de eerstvolgende trein naar Keulen weer aangekoppeld te worden. Voorbij Euskirchen richting Kall is 3 stellen niet nodig, op Keulen-Euskirchen in de spits wel.

Omdat het wat krap werd met de overstap op de tram naar Bonn Beuel, heb ik geen foto's van station Bonn. Maar wat ik erop heb, lijkt het toch wel een aardig mooi gebouwtje..

En eenmaal op Bonn Beuel ook een leuk gebouwtje:

Waarna wij weer naar Troisdorf gingen, en een Dosto kregen. Mooi ding. Volgens mij één van de nieuwsten, op de loc na
111 079-0 met Dosto

In Siegen viel mij deze loccenloods op. Een stoomloccenloods zo te zien. Iemand een idee van welke club dit is?

Maar ook ééndelige linten:

En AbellioRail:

Uiteindelijk te Iserlohn reden wij weer met een 1-delige Lint, 2 stellen ditmaal:

Op Schwerte kwam nog een leuk loctransport langs:

Waarna wij weer op naar Unna gingen, toen Hagen, en daar gegeten. Vervolgens Bochum en Duisburg overgeslagen, en rechtstreeks naar Keulen gegaan.
In Keulen nog een paar tramlijntjes buiten de stadsgrens gedaan, zodat dinsdag ochtend een CityTicket voor alleen Keulen gekocht kon worden.

Voor mijn reisgenoot de Niehl Sebastianstrasse weer bezocht:"

Later hebben wij nog met N-wagens gereisd:

En hadden wij uiteindelijk op Keulen Weiden West een overstap van 40 minuten van de S-bahn naar de bus richting Frechen, waar wij met tramlijn 7 weer retour naar Keulen gingen, en vervolgens het hostel opzochten...

Vervolg komt nog
  zondag 17 juli 2011 @ 00:19:26 #21
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99564989
Nice Greavy, mooie plaatjes hoor!, eentje (Schwerte) had je misschien er uit kunnen laten.
maar, Voor mijn reisgenoot de Niehl Sebastianstrasse weer bezocht:" dan word ik nieuwsgierig, wat is daar dan te zien?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zondag 17 juli 2011 @ 00:22:06 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99565098
quote:
10s.gif Op zondag 17 juli 2011 00:19 schreef bork het volgende:
Nice Greavy, mooie plaatjes hoor!, eentje (Schwerte) had je misschien er uit kunnen laten.
maar, Voor mijn reisgenoot de Niehl Sebastianstrasse weer bezocht:" dan word ik nieuwsgierig, wat is daar dan te zien?
Niks, die jongen heet gewoon Sebastiaan :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99565740
Ik heb van die foto van Schwerte even het grootformaat bekeken, en zo te zien hebben ze daar inmiddels ook de armseinen vervangen door moderne? Ergens toch wel jammer, een paar jaar terug was het nog het enige station wat ik kende waar nog massa's ouderwetse armseinen stonden.
  zondag 17 juli 2011 @ 00:43:19 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99565804
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 00:41 schreef Igen het volgende:
Ik heb van die foto van Schwerte even het grootformaat bekeken, en zo te zien hebben ze daar inmiddels ook de armseinen vervangen door moderne? Ergens toch wel jammer, een paar jaar terug was het nog het enige station wat ik kende waar nog massa's ouderwetse armseinen stonden.
Bad Harzburg staat er nog.


Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99566066
Dat ziet er wel mooi uit ja. ^O^
  zondag 17 juli 2011 @ 00:53:44 #26
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99566114
en onder Denkmalschutz ook geloof ik, dus dat gaat niet zomaar weg :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 17 juli 2011 @ 09:41:36 #27
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99571265
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 00:41 schreef Igen het volgende:
Ik heb van die foto van Schwerte even het grootformaat bekeken, en zo te zien hebben ze daar inmiddels ook de armseinen vervangen door moderne? Ergens toch wel jammer, een paar jaar terug was het nog het enige station wat ik kende waar nog massa's ouderwetse armseinen stonden.
Ik dacht dat er op Schwerte nog 1, hoogstens 2, armseinen stonden. Ben alleen niet helemaal zeker daarvan.

quote:
10s.gif Op zondag 17 juli 2011 00:19 schreef bork het volgende:
Nice Greavy, mooie plaatjes hoor!, eentje (Schwerte) had je misschien er uit kunnen laten.
maar, Voor mijn reisgenoot de Niehl Sebastianstrasse weer bezocht:" dan word ik nieuwsgierig, wat is daar dan te zien?
Dankje. Zoals Fles al zegt, mijn reisgenoot heet Sebastiaan :P
  zondag 17 juli 2011 @ 10:55:55 #28
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99572246
Whut. Ik hoor net via-via een aantal lease- en koopprijzen van locomotieven:
- Serie 1600/1800 E-locs: Koop ¤50.000 tot ¤300.000. Afhankelijk van de staat van de loc ed
- Serie BR189 E-locs: Lease ¤60.000 per maand (onderhoud ed inbegrepen)
- Plan V en DM90: Lease ¤16.000 per maand
pi_99573622
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 10:55 schreef greavy het volgende:
Whut. Ik hoor net via-via een aantal lease- en koopprijzen van locomotieven:
- Serie 1600/1800 E-locs: Koop ¤50.000 tot ¤300.000. Afhankelijk van de staat van de loc ed
- Serie BR189 E-locs: Lease ¤60.000 per maand (onderhoud ed inbegrepen)
- Plan V en DM90: Lease ¤16.000 per maand
heel somda een 10tje pp en dan lekker gaan cruissen met een vtje :D
pi_99573724
Wie speelt er hier wel eens treinspelletjes :X
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  zondag 17 juli 2011 @ 12:11:11 #31
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_99573761
Ik speelde een tijd geleden Trainz 2009. Alleen het zelf bouwen duurde te lang.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_99573845
quote:
17s.gif Op zondag 17 juli 2011 12:09 schreef DutchErrorist het volgende:
Wie speelt er hier wel eens treinspelletjes :X
Microsoft train simulator
Veel nederlands materieel en routes :)
  zondag 17 juli 2011 @ 12:26:07 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99574196
Railworks 2, Locomotion, Arnhem NX 1965, etc.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 17 juli 2011 @ 12:30:30 #34
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99574313
Echt, kan er niet eens een soort "comfort"-mode komen in HAFAS? Dat je niet van dit soort absurde adviezen krijgt:

Utrecht Centraal 20:51 V
Enschede 22:32 x 23:26
Münster 0:44 x 1:13
Köln Hbf 3:09 x 3:20
Frankfurt Flughafen 4:41 x 5:39
München Hbf 9:16 A

Dat is toch totale waanzin? 8)7

Ik wil alleen zinvolle adviezen krijgen, namelijk de CityNightLine :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 17 juli 2011 @ 12:35:20 #35
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_99574472
Locomotion is een soort transport tycoon ofzo?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_99574593
quote:
10s.gif Op zondag 17 juli 2011 12:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Echt, kan er niet eens een soort "comfort"-mode komen in HAFAS? Dat je niet van dit soort absurde adviezen krijgt:

Utrecht Centraal 20:51 V
Enschede 22:32 x 23:26
Münster 0:44 x 1:13
Köln Hbf 3:09 x 3:20
Frankfurt Flughafen 4:41 x 5:39
München Hbf 9:16 A

Dat is toch totale waanzin? 8)7

Ik wil alleen zinvolle adviezen krijgen, namelijk de CityNightLine :Y
Misschien de optie 'Nur direktverbindungen mit Schlafwagen anzeigen' aanklikken bij de vervoersmiddelkeuze?
  zondag 17 juli 2011 @ 12:46:25 #37
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99574716
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 12:40 schreef Igen het volgende:

[..]

Misschien de optie 'Nur direktverbindungen mit Schlafwagen anzeigen' aanklikken bij de vervoersmiddelkeuze?
Nja, dat gaat dan ook weer wat ver, andere opties kunnen ook comfortabel zijn, maar niet op deze manier. Misschien iets als "geen overstaps tussen 00:00 en 06:00" erin.

Bovendien is het idee dat dat ding mij adviseert, en niet andersom ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99575410
Railworks 3 komt :D
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
  Redactie Sport zondag 17 juli 2011 @ 13:17:18 #39
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_99575604
Op 24 en 25 september worden er een aantal slagen Münster-Enschede en Münster-Coesfeld met stoom en oude diesels gereden. Fahrplan op http://www.altenberge.de/2005/zvm_flyer.pdf
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_99576032
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 13:11 schreef Mr.Jorn. het volgende:
Railworks 3 komt :D
Overpriced troep met die achterlijke hoeveelheid DLC's :r
pi_99576317
In de lange registratiecodes op de zijkant van locs, daar in zijn de onderstreepte letters toch het land van herkomst? In dat geval stond er een duitse fyraloc in Breda. (grijs, met alleen het fyra logo in't rood)
  zondag 17 juli 2011 @ 13:45:10 #42
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99576575
Oh wacht, alle nachttreinen zitten al tot de rand toe volgeboekt voor komend weekend en het weekend daarop. En ook Frankfurt lukt niet anders dan OF voor astronomisch veel geld, OF het wordt een soort stop-and-go-penalty aldaar :')

Maar gewoon een slagje Köln dan. Kijk ik daar wel verder. Meteen maar even een BahnCard sjeffen trouwens.

Wel grappig: Een NS-jaarkaart is 3503 euro, ALS je hem ineens betaalt, anders 3649.
Een BahnCard 100 is 3800 euro. Maar daar kan je dan ook wel _IETS_ meer mee :')

[ Bericht 29% gewijzigd door Dr_Flash op 17-07-2011 13:52:22 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 17 juli 2011 @ 13:56:35 #43
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99576952
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 13:30 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Overpriced troep met die achterlijke hoeveelheid DLC's :r
Laatst was de DLC -75%, da's het moment om wat te kopen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 17 juli 2011 @ 14:00:58 #44
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99577104
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 13:17 schreef dennistd het volgende:
Op 24 en 25 september worden er een aantal slagen Münster-Enschede en Münster-Coesfeld met stoom en oude diesels gereden. Fahrplan op http://www.altenberge.de/2005/zvm_flyer.pdf
27 en 28 augustus is er al stoom in de achterhoek :Y
http://www.ovm-doetinchem(...)oetinchem-stoomstad/
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 17 juli 2011 @ 14:03:48 #45
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99577205
quote:
14s.gif Op zondag 17 juli 2011 13:45 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh wacht, alle nachttreinen zitten al tot de rand toe volgeboekt voor komend weekend en het weekend daarop. En ook Frankfurt lukt niet anders dan OF voor astronomisch veel geld, OF het wordt een soort stop-and-go-penalty aldaar :')

Maar gewoon een slagje Köln dan. Kijk ik daar wel verder. Meteen maar even een BahnCard sjeffen trouwens.

Wel grappig: Een NS-jaarkaart is 3503 euro, ALS je hem ineens betaalt, anders 3649.
Een BahnCard 100 is 3800 euro. Maar daar kan je dan ook wel _IETS_ meer mee :')
Daarom boek ik die ook 92 dagen van te voren :Y
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zondag 17 juli 2011 @ 14:05:25 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99577266
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 14:03 schreef bork het volgende:

[..]

Daarom boek ik die ook 92 dagen van te voren :Y
Ja natuurlijk, maar ja, ik weet NU pas dat het nog 2 weken slecht weer wordt en ik wil dus NU naar ergens waar het leuk is :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 17 juli 2011 @ 14:22:59 #47
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99577845
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 13:37 schreef Fixers het volgende:
In de lange registratiecodes op de zijkant van locs, daar in zijn de onderstreepte letters toch het land van herkomst? In dat geval stond er een duitse fyraloc in Breda. (grijs, met alleen het fyra logo in't rood)
Dat klopt. Op de rode Fyra-locs staat NL-HSA, die locs zijn dus overgedragen aan HSA (die ze least van Alpha Trains). De grijze Fyra-locs zijn van D-CBR, dat is Cobra Rail. Die locs zijn slechts voor een korte tijd voor HSA, en zijn daarom niet overgedragen.
  zondag 17 juli 2011 @ 15:38:39 #48
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_99580106
Er vroeg laatst iemand waarom een 1700/1600 loc zo groot is. Toen was het al duidelijk door de apparatuur die nodig is. Ik vond dit plaatje nog:

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
pi_99580512
quote:
10s.gif Op zondag 17 juli 2011 14:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja natuurlijk, maar ja, ik weet NU pas dat het nog 2 weken slecht weer wordt en ik wil dus NU naar ergens waar het leuk is :P
Dat is dus precies ook mijn bezwaar tegen al die vroegboekkortingen.
  zondag 17 juli 2011 @ 15:52:06 #50
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99580545
Mag ik van u een vent.mot.tr.mot.? Ruilen tegen een schak. stat. omzetter? :D

Leuk plaatje wel, op zich ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99580627
Ook grappig dat er een doos reserve-onderdelen aan boord is. Is misschien niet onzinnig, maar ik had het zelf niet echt verwacht.
  zondag 17 juli 2011 @ 15:57:17 #52
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99580697
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 15:54 schreef Igen het volgende:
Ook grappig dat er een doos reserve-onderdelen aan boord is. Is misschien niet onzinnig, maar ik had het zelf niet echt verwacht.
Ja nou ja, als je ziet hoeveel ruimte die inneemt dan kan daar nooit meer dan wat schroefjes en lampjes in zitten :D Maar ja, dat heb je in de auto toch ook aan boord?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99580818
Ik heb geen auto :')

Maar goed, ik had gedacht dat ze bij treinen alle onderdelen die kapot kunnen gaan periodiek vervangen voordat het mis gaat - niet dat een locomotief ergens in een weiland tot stilstand komt en de machinist met een schroevendraaier aan de slag moet.

Alhoewel, bij mijn laatste rit met een NS-trein met locomotief kwam die inderdaad in een weiland tot stilstand vanwege problemen met de loc. :D
pi_99581091
*kraak*
Dames en heren, vanwege een technisch defect kunnen wij niet verder rijden. Zodra de meester de statische omzetter vervangen heeft, kunnen we de reis weer vervolgen
*kraak*
pi_99581275
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 13:30 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Overpriced troep met die achterlijke hoeveelheid DLC's :r
Betalen, wat is dat?
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
  zondag 17 juli 2011 @ 16:51:15 #56
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_99582521
Maar is daar veel Nederlands spul voor dan, Railworks?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_99583139
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 16:13 schreef Mr.Jorn. het volgende:

[..]

Betalen, wat is dat?
Als je arm bent, is het een onbekend verschijnsel ja.
pi_99585167
Ik wil donderdag een rondje NL doen, maar ik krijg me planning niet kloppend :P
Start en eindpunt is Den Helder (zuid).
Ik wil proberen om nieuweschans, maastricht en middelburg te pakken. Maar zit nogal krap kwa tijden daarmee. Ik kan op zijn vroegst om 5:57 op den helder zuid staan, en moet uiterlijk 23:31 daar weer terug zijn ivm bus :r

Ik kwam zelf op:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
6:07 Den helder zuid - 7:18 Amsterdam CS
7:26 Amsterdam CS - 8:33 Breda (zuurstok)
8:52 Breda - 9:11 Roosendaal
9:18 Roostendaal - 10:09 Middelburg

10:22 Middelburg - 11:14 Roosendaal
11:21 Roosendaal - 11:53 Tilburg
11:58 Tilburg - 12:27 Eindhoven
12:32 Eindhoven - 13:34 Maastricht

13:56 Maastricht - 15:52 Utrecht CS
16:21 Utrecht CS - 18:14 Groningen
18:19 Groningen - 19:04 Nieuweschans

19:14 Nieuweschans - 19:59 Groningen
20:04 Groningen - 20:54 Leeuwarden
## Bus ##
21:03 Leeuwarden - 22:12 Busstation den oever
22:16 Busstation Den Oever - 22:48 Den Helder

Vooral dat laatste stukje vind ik eng, want die bus is de laatste mogelijkheid van de dag om vanaf friesland naar Den Helder te komen :P

Iemand suggesties voor een alternatieve route? *)
pi_99585214
Ga tot Venlo ipv Maastricht?
pi_99585387
Ik zou de IC van 6:48 uit Den Helder gelijk naar Maastricht pakken. De langst mogelijke zit die je in 't binnenland kunt hebben :P .


quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 18:20 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Ga tot Venlo ipv Maastricht?
Ja dat scheelt 8)7
  zondag 17 juli 2011 @ 18:29:34 #61
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99585473
Dinsdag 12 Juli

Vandaag staat er een rit van Keulen Hbf naar Luxembourg Gare, met IC136 op het programma.
Maar omdat wij de hele ochtend nog hebben, hebben we nog wat door Keulen gecrossed met een CityTicket preisstufe 1B.

Eerst gingen we een stuk met de tram, om lijn 5 af te maken naar Sparkasse Am Butzweilerhof, en daar met de bus (met overstap) naar Mengenich Ollenhauering voor lijn 3. Uiteindelijk hebben we vanaf de overstaphalte gelopen naar het beginpunt van lijn 3. Dit omdat wij circa 20 minuten op de bus hadden moeten wachten, en de bus er 2 minuten over doet. Lopend ben je sneller :Y

Hier zijn wij doorgegaan naar Köln Messe Deutz, alwaar wij met de trein verder gingen. Hadden nog een retourtje Köln Nippes met de Silberlingen gedaan, en vervolgens met de BR628 nog even naar Köln West.


928 519 / 628 519 by theknittur, on Flickr

En op Köln West nog wat cargo:

HGK DE73 met ketelwagons , Köln West by theknittur, on Flickr


NMBS 2807, LLT by theknittur, on Flickr

Waarna wij weer naar Hbf gingen, en onze koffers bij het bagagedepot opgehaald hebben. Hadden geen zin om met de koffers rond te sjouwen, en voor 5 euro kan je ze achterlaten voor een hele dag. ¤2,00 of ¤2,50 voor 2 uur.

Vervolgens nog wat drinken & eten gehaald voor onderweg. Waarna wij het perron opzochten, en gelijk de beste plaats op het perron zochten, voor ons rijtuig.


101 047-9 met IC136 by theknittur, on Flickr

Deze trein bracht ons naar Luxemburg. In Koblenz word er echter van locomotief gewisseld: Er komt dan een BR181 voor.


181 207-2 met IC136 by theknittur, on Flickr

En er stonden Silberlingen:

DB 143 905-8 met Silberlingen, Trier Hbf by theknittur, on Flickr

Hierna vanaf Luxembourg Gare via Ettelbruck naar de camping gegaan. 's Avonds nog een rondje met de bus, en de volgende dag treinen.

Woensdag 13 juli
Dit viel ons op: Een Arriva-look-a-like OV-Chippaal. Echter, voor hun is het voor de E-go pas.

Incheckpaal E-Go chipkaart te Luxemburg by theknittur, on Flickr

Waarna wij uiteindelijk in Bettembourg terecht kwamen:

CFL 2223, Bettembourg by theknittur, on Flickr


CFL Dosto te Bettembourg by theknittur, on Flickr


CFL 2014, Bettembourg by theknittur, on Flickr

Na een retourtje richting Volmerange kwamen wij uiteindelijk op Esch-sur-Alzette terecht, waar nog wat cargo langs kwam:

CFL 1331+13xx met containertrein te Esch/Alzette by theknittur, on Flickr


CFL 1818 met goederentrein te Esch/Alzette by theknittur, on Flickr

Wat ons via Audun-le-Tiche op Rodange bracht:

CFL 3005 met keteltrein te Audun-Le-Tiche by theknittur, on Flickr


CFL Dosto te Audun-Le-Tiche by theknittur, on Flickr

Waar de Belgen ook komen:

NMBS MW41 te Audun-Le-Tiche by theknittur, on Flickr

Waarna wij via Petange weer naar Luxemburg gingen, en je ook de Belgen kunt vinden:

NMBS MS96 te Luxemburg by theknittur, on Flickr

Een retourtje Kleinbettingen bracht ons wederom in Luxemburg, waarna wij via Wasserbillig weer naar de camping gingen.

In Wasserbillig wist ik nog een foto te maken van een BR628:

BR628 te Wasserbillig by theknittur, on Flickr

's Avonds gingen wij nog een rondje met de bus. Met de auto (samen met STF) naar Berveaux (of hoe je dat schrijft). Daar gingen wij met een Setra met fietsaanhanger een stuk mee:

Een Setra van vervoerder Simon te Berveaux by theknittur, on Flickr

En te Diekirch nog een leuke foto weten te schieten:

CFL 2004 bij avond te Diekirch by theknittur, on Flickr

Van de volgende 2 dagen heb ik eigenlijk géén foto's uit het buitenland. Hebben weinig treinen gezien. En qua bussen weinig geplaat.

De donderdag gingen wij een dagje rondrijden met de bus. En de vrijdag gingen wij via Luxemburg met de IR naar Luik, en vervolgens de MBE naar Maastricht, door naar Breda, en uit Breda de Fyra naar Rotterdam.
Htm_Tram ging met de Randstadrail naar Voorburg, en ik nam de Sprinter naar Zwijndrecht.
Ik had ondertussen al een taxi geregeld, die mooi op tijd gereed stond en mij weer thuis bracht *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 17-07-2011 18:51:25 ]
pi_99585513
Hmm, dat scheelt wel aardig ja, tot Venlo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
6:07 Den helder zuid - 7:18 Amsterdam CS
7:26 Amsterdam CS - 8:33 Breda (zuurstok)
8:52 Breda - 9:11 Roosendaal
9:18 Roosendaal - 10:09 Middelburg

10:22 Middelburg - 11:14 Roosendaal
11:21 Roosendaal - 11:39 Breda
11:51 Breda - 13:13 Venlo

13:30 Venlo - 14:22 Nijmegen
14:45 Nijmegen - 16:13 Zwolle
16:17 Zwolle - 17:14 Groningen
17:19 Groningen - 18:04 Nieuweschans

18:14 Nieuweschans - 18:59 Groningen
19:06 Groningen - 20:52 Amersfoort
20:59 Amersfoort - 21:44 Amsterdam Sloterdijk
21:47 Amsterdam sloterdijk - 22:52 Den Helder Zuid
En hoef dan niet te bussen ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2011 18:39:47 ]
pi_99585595
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 18:26 schreef Ireyon het volgende:
Ik zou de IC van 6:48 uit Den Helder gelijk naar Maastricht pakken. De langst mogelijke zit die je in 't binnenland kunt hebben :P .

[..]

Ja dat scheelt 8)7
Scheelt 2 uur totaal. Dus kan Crasho zeker weten thuis komen ^O^
pi_99585675
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 18:26 schreef Ireyon het volgende:
Ik zou de IC van 6:48 uit Den Helder gelijk naar Maastricht pakken. De langst mogelijke zit die je in 't binnenland kunt hebben :P .
Ook de meest pijnlijke :P 4uur in een virm. Oeff :X
  zondag 17 juli 2011 @ 18:37:35 #65
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99585694
Je kan er ook voor kiezen om niet in Amersfoort over te stappen, maar in Schiphol ofzo. Alhoewel je dat vast niet zoveel VIRM zal schelen...
  zondag 17 juli 2011 @ 18:39:55 #66
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99585760
quote:
MIDDELBURG - Het verzet tegen de nieuwe dienstregeling op het Zeeuwse spoor groeit.

De CDA-fractie in Provinciale Staten wil dat de provincie opnieuw met de Nederlandse Spoorwegen onderhandelt om een snelle verbinding met de Randstad te behouden. Eerder drong de PvdA al aan op actie. En ook de gemeenten Middelburg en Vlissingen protesteerden onlangs. Vanaf december stoppen de treinen op alle Zeeuwse stations. Nu rijdt er nog eens per uur een intercity. Dat scheelt zeven minuten op het traject Vlissingen-Roosendaal.
BN de Stem

JOEPIE. 7 Hele minuten sneller :r
  zondag 17 juli 2011 @ 18:44:56 #67
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99585923
godverdomme ik word doodziek van die hoerige Flickr links er allemaal bij :r

geen quote derhalve.

Maar komen er ook Belgen in Audun-le-Tiche ja? Bijzonder. Belgen op het Luxemburgse net, in Frankrijk :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99586007
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 18:37 schreef greavy het volgende:
Je kan er ook voor kiezen om niet in Amersfoort over te stappen, maar in Schiphol ofzo. Alhoewel je dat vast niet zoveel VIRM zal schelen...
Mja, en dan kom ik weer op me uiterste tijd aan, dus ben ik de sjaak met een vertragingkje op dat stuk :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2011 18:47:58 ]
  zondag 17 juli 2011 @ 18:50:15 #69
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99586077
quote:
11s.gif Op zondag 17 juli 2011 18:44 schreef Dr_Flash het volgende:
godverdomme ik word doodziek van die hoerige Flickr links er allemaal bij :r

geen quote derhalve.

Maar komen er ook Belgen in Audun-le-Tiche ja? Bijzonder. Belgen op het Luxemburgse net, in Frankrijk :D
Oeps. Ik dacht dat het Audun-le-Tiche was, maar het is Rodange..
  zondag 17 juli 2011 @ 18:54:19 #70
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99586172
quote:
99s.gif Op zondag 17 juli 2011 18:47 schreef CrashO het volgende:

[..]

Mja, en dan kom ik weer op me uiterste tijd aan, dus ben ik de sjaak met een vertragingkje op dat stuk :P
Oja. Ik keek even een uur scheef. Dan is dit beter ja :Y
pi_99586255
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 18:33 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Scheelt 2 uur totaal. Dus kan Crasho zeker weten thuis komen ^O^
Hmm ja 'k zat met het idee dat Ehv - Venlo of Ehv - Maastricht ong. even lang zouden duren. En terug via Nijmegen scheelt natuurlijk ook een hoop.

quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 18:39 schreef greavy het volgende:

[..]

BN de Stem

JOEPIE. 7 Hele minuten sneller :r
Dat is toch gevoelsmatig het verschil tussen 50 minuten of een uur onderweg zijn.. scheelt flink wat hoor.
  zondag 17 juli 2011 @ 19:09:37 #72
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99586588
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 18:50 schreef greavy het volgende:

[..]

Oeps. Ik dacht dat het Audun-le-Tiche was, maar het is Rodange..
Oh okee, ik dacht al. Ben daar sinds 2008 niet meer geweest.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 17 juli 2011 @ 19:16:27 #73
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99586759
Audun-le-Tiche is een kopspoortje, en houdt verder niks meer in. Er staat wel iets van een stationsgebouw, maar daar houdt het bij op.

Nog even iets: Wij werden regelmatig vreemd aangekeken als wij op het eindpunt bleven zitten..
Toen wij zeiden dat wij mee terug gingen, vroegen ze waarom.. Uitleggen dat wij een rondje deden.
Vonden ze het wel goed.

Er was 1 bij (op Audun-le-Tiche), die het zo geniaal vond, gelijk zijn collega erbij riep, en mochten wij het haar ook uitleggen. Op Esch-Sur-Alzette werden wij vriendelijk uitgezwaaid.

In Luxemburg kunnen ze echter veel geld besparen. Minder treinpersoneel inzetten. Een los CFL 2000'tje (de oudste stoptreinen, komen ergens uit beginjaren 90) zitten 2 conducteuren op, en natuurlijk de Machinist.

Ja, zoals ik zeg: Het oudste materieel wat Luxemburg heeft rijden, is net 21 jaar oud!
  zondag 17 juli 2011 @ 19:18:34 #74
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99586807
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 19:16 schreef greavy het volgende:
Audun-le-Tiche is een kopspoortje, en houdt verder niks meer in. Er staat wel iets van een stationsgebouw, maar daar houdt het bij op.
Ja, dat is dus het oude SNCF-gebouw, uit de tijd dat de Fransen er nog kwamen :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 17 juli 2011 @ 19:20:08 #75
135275 placeholder
Desoxyribonuclewattes?
pi_99586854
Als geïnteresseerd treinreiziger en informaticagebruiker vroeg ik me af hoe het zit met het systeem waar de dienstregeling in staat. Ik weet niet precies hoe het heet maar de volgende twee namen zijn mij bij gebleven: HAFAS en HaCon Ingenieurgesellschaft.

Op interrail naar Montenegro vorig jaar merkte ik dat ze ook in Tsjechië hetzelfde systeem gebruiken. Zitten alle landen nou op 1 groot systeem, of is het wel ieder voor zich?

Het viel me op dat alle vertrek- en aankomststaten op de stations, vooral in het oostblok, vrijwel dezelfde opmaak hebben. Komen deze ook uit datzelfde systeem rollen?
  zondag 17 juli 2011 @ 19:23:56 #76
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99586966
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 19:20 schreef placeholder het volgende:
Als geïnteresseerd treinreiziger en informaticagebruiker vroeg ik me af hoe het zit met het systeem waar de dienstregeling in staat. Ik weet niet precies hoe het heet maar de volgende twee namen zijn mij bij gebleven: HAFAS en HaCon Ingenieurgesellschaft.

Op interrail naar Montenegro vorig jaar merkte ik dat ze ook in Tsjechië hetzelfde systeem gebruiken. Zitten alle landen nou op 1 groot systeem, of is het wel ieder voor zich?

Het viel me op dat alle vertrek- en aankomststaten op de stations, vooral in het oostblok, vrijwel dezelfde opmaak hebben. Komen deze ook uit datzelfde systeem rollen?
In HAFAS staat bijna al het Openbaar Vervoer. Bus, tram, metro en veerboten e.d. inbegrepen.
Veel vervoerders hebben een eigen HAFAS-database. Hierdoor kan het voorkomen dat je bij de DB iets anders ziet als bij de NMBS. De vervoerders moeten hun gegevens aan elkaar doorgeven.

Een quote van het Nederlands Interrail Forum:
quote:
Hafas is de treinplanner van Hacon (ingenieurbureau), zij maken die op maat voor elke spoorwegmaatschappij.
SNCF en trenitalia gebruiken voor hun eigen planner geen Hafas, NS heeft momenteel ook nog een ander systeem.
Al hun treinen zitten wel in het systeem.

Als je meer richting Balkan en oost Europa gaat zitten meestal alleen de grootste treinen erin
HaCon heeft bijvoorbeeld voor Bahn.de de online planner gemaakt, maar ook de offline planner.
En de mobiele applicatie.
Net als bij de NMBS de internationale planner.
Alles wat met HAFAS te maken heeft, komt van HaCon.
Informatie over HaCon op: http://www.hacon.de/
pi_99587059
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 18:56 schreef Ireyon het volgende:
Dat is toch gevoelsmatig het verschil tussen 50 minuten of een uur onderweg zijn.. scheelt flink wat hoor.
Jij begrijpt het, ja! Iedere extra stop voelt superlang. De reiziger zit daar niet te wachten. Stel dat de Intercity niet overal zou stoppen en alsnog zeven minuten langer deed over hetzelfde traject, dan was het veel minder erg geweest...

Maar waarom niet gewoon één keer per uur een Intercity en één keer per uur een Intercity die overal stopt onderweg?
  zondag 17 juli 2011 @ 19:47:50 #78
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99587597

Aldus de website van StadlerRail. De GTW voor de Achterhoek.
Ik vind alleen die deuren zo tussen het rode een beetje vreemd. Die hadden - lijkt mij - gewoon rood kunnen blijven..
  zondag 17 juli 2011 @ 19:57:08 #79
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99587917
Niet weer die rood-witte krengen. Ben het nu al zat met dat kleurenschema.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 17 juli 2011 @ 19:59:09 #80
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99587995
BRENG word anders:


En de Achterhoek krijgt maar 1 soort CiCo. Kosten worden onderling verdeeld. Dus niet én voor Arriva én voor Breng concessie een CiCo. Zijn toch beide Arriva..
Ook al was de Breng concessie van Syntus, moest het alsnog 1 CiCo zijn.
pi_99588087
quote:
13s.gif Op zondag 17 juli 2011 19:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Niet weer die rood-witte krengen. Ben het nu al zat met dat kleurenschema.
Sowieso die lightraileenheidsworst op het spoor ineens. :')
  Redactie Frontpage / Sport zondag 17 juli 2011 @ 20:02:22 #82
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99588099
quote:
13s.gif Op zondag 17 juli 2011 19:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Niet weer die rood-witte krengen. Ben het nu al zat met dat kleurenschema.
Mja, wel logisch dat rood met witte, want zo zijn de Arrivatreinen goed herkenbaar
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_99588156
quote:
14s.gif Op zondag 17 juli 2011 20:02 schreef Peterselieman het volgende:
Mja, wel logisch dat rood met witte, want zo zijn de Arrivatreinen goed herkenbaar
Met rood-wit heb ik sowieso geen problemen. De kleuren van DB en ICE. :D

(En AFC Ajax :+)
  zondag 17 juli 2011 @ 20:05:07 #84
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_99588199
Witte deuren contrasteren beter ten opzichte van het rood.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 17 juli 2011 @ 20:05:52 #85
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99588220
Behalve dat de kleuren bedacht zouden zijn door de voormalig gedeputeerde in Groningen Musschenga, tenminste dat zei hij destijds :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_99588247
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 19:59 schreef greavy het volgende:
BRENG word anders:
[ afbeelding ]

En de Achterhoek krijgt maar 1 soort CiCo. Kosten worden onderling verdeeld. Dus niet én voor Arriva én voor Breng concessie een CiCo. Zijn toch beide Arriva..
Ook al was de Breng concessie van Syntus, moest het alsnog 1 CiCo zijn.
wtf is Cico?
dag
pi_99588249
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 19:59 schreef greavy het volgende:
BRENG word anders:
[ afbeelding ]

En de Achterhoek krijgt maar 1 soort CiCo. Kosten worden onderling verdeeld. Dus niet én voor Arriva én voor Breng concessie een CiCo. Zijn toch beide Arriva..
Ook al was de Breng concessie van Syntus, moest het alsnog 1 CiCo zijn.
CiCo? :?
  zondag 17 juli 2011 @ 20:07:30 #88
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99588269
CiCo is het apparaat waarmee je je chipkaart in- of uitcheckt
  Redactie Frontpage / Sport zondag 17 juli 2011 @ 20:07:44 #89
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99588280
Check in
Check out

:')
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 17 juli 2011 @ 20:10:37 #90
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99588364
quote:
14s.gif Op zondag 17 juli 2011 20:02 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Mja, wel logisch dat rood met witte, want zo zijn de Arrivatreinen goed herkenbaar
Ja, want rood met wit is teneminste even groen met creme als hun bussen ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99588392
In- en uitcheckpaal dus. Schrijf dat dan gewoon :{w
dag
  Redactie Frontpage / Sport zondag 17 juli 2011 @ 20:11:49 #92
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99588400
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 20:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, want rood met wit is teneminste even groen met creme als hun bussen ^O^
Jij snapt het
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 17 juli 2011 @ 20:11:49 #93
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99588401
EN totaal anders dan het rood met wit van Veolia natuurlijk. EN totaal anders dan het rood met wit van Connexxion in Twente.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 17 juli 2011 @ 20:27:18 #94
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99588861
Ik heb een BahnCard 25 besteld *O*

Zat nog te denken over een 50 maar die geeft geen korting op Sparpreis-Angebote. Mja, dan wordt het toch een stuk minder interessant ineens :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 17 juli 2011 @ 20:28:02 #95
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99588890
Ik wou eerst ook een BahnCard 50, maar die Sparpreis-Angebote maak ik veel gebruik van. Dus ik heb die BC-25 ook.
pi_99589118
Precies. :P
  zondag 17 juli 2011 @ 20:34:55 #97
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99589233
Die Normalpreis-tarieven zijn echt van de gekke daar trouwens. Duisburg - Düsseldorf retour, 23 km x 2: ¤ 25,00 8)7

Vergelijk Utrecht Zuilen - Amersfoort, ook 23 km x 2: ¤ 8,60. En dat is NOG niet echt goedkoop, eigenlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99589530
quote:
15s.gif Op zondag 17 juli 2011 20:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Die Normalpreis-tarieven zijn echt van de gekke daar trouwens. Duisburg - Düsseldorf retour, 23 km x 2: ¤ 25,00 8)7

Vergelijk Utrecht Zuilen - Amersfoort, ook 23 km x 2: ¤ 8,60. En dat is NOG niet echt goedkoop, eigenlijk.
Mjah, maar dan reis je wel met een rechtstreekse ICE zonder tussenstops én met 200 km/u. :D

Overigens kost het met IC/ EC ¤ 7,50 enkele reis. Met het RE/RB/S geen idee, maar zal goedkoper zijn?
pi_99589968
Met Nahverkehr is het 4,70 enkele reis, dus 9,40 retour.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2011 20:47:08 ]
  zondag 17 juli 2011 @ 20:48:08 #100
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99590043
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 20:40 schreef Socios het volgende:

[..]

Mjah, maar dan reis je wel met een rechtstreekse ICE zonder tussenstops én met 200 km/u. :D

Overigens kost het met IC/ EC ¤ 7,50 enkele reis. Met het RE/RB/S geen idee, maar zal goedkoper zijn?
Verbundtarif :')

Overigens heb ik zowel een RE gevonden die het in 14 minuten doet, als een ICE die er 15 voor nodig heeft. Beide stoppen op Flughafen. Nja, wat boeit het dan :D

Maar okee, ICE is juist voor de lange afstanden bedoeld. Ze hebben liever niet dat je daar kleine korte kutstukkies mee gaat rijden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99590059
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 20:46 schreef Igen het volgende:
Met Nahverkehr is het 4,70 enkele reis, dus 9,40 retour.
Dat valt alleszins mee dus. En veel Nahverkehr stopt onderweg alleen te Düsseldorf Flughafen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')