![5921463979_2d44231378_z.jpg]()
Sinds 12 december 2010 rijdt DB Regio een snelle Inter Regional Express tussen Berlijn en Magdeburg die in een kleine 1,5 uur vanaf Hauptbahnhof via Potsdamer Platz en Südkreuz nonstop naar Magdeburg rijdt. Per werkdag worden twee slagen gereden. Naast de drie bestickerde Dosto-rijtuigen zijn er ook twee loks van de serie 112 bestickerd met "Otto hat Zugkraft", wijzend naar een reclamecampagne om
Ottostadt Magdeburg extra in de schijnwerpers te zetten. De 112 139 rijdt hier met IRE 4278 door de Genshagener Heide, op weg naar Magdeburg Hbf
![5921662804_0905514e63_z.jpg]()
In de zomermaanden rijdt DB Autozug zoals ieder jaar weer diverse autoslaaptreinen naar het zonnige zuiden. Deze treinen rijden niet alleen vanuit 's Hertogenbosch maar bijvoorbeeld ook vanuit Düsseldorf, Hamburg en Berlijn. Om al deze extra treinen te kunnen rijden, zijn enkele 189'ers geleased van MRCE. De nog in tweety-uitvoering zijnde 189 915 is ondertussen alweer een maand in Berlijn gestationeerd en verzorgt de tractie voor de treinen naar Villach, Narbonne, Verona en Triest. Op de zonnige woensdag 6 juli 2011 vertrok strak op tijd AZ 13307 uit Berlin Wannsee naar Triest Centrale, terwijl net op tijd de licht vertraagde RE naar Berlin Hbf en verder het perronspoor verliet.
![5921707064_89ba306970_z.jpg]()
Als gevolg van omvangrijke werkzaamheden aan de NBS Hannover-Berlijn wordt de IC linie 31 (Schiphol-Berlijn) omgeleid via Magdeburg. Vanaf de Berlijnse Stadtbahn zou dan via Berlin Wannsee gereden kunnen worden om zo de "Stammbahn" (Berlin-Potsdam-Magdeburger Eisenbahn) te bereiken. Omdat er tevens ook werkzaamheden tussen Berlin Wannsee en Berlin Charlottenburg plaatsvinden, wordt deze IC-verbinding omgeleid via een gedeelte van de Berliner-Außenring. De trein vertrekt in Berlijn vanaf het Tiefbahnhof onder de grond en kan zo vrij snel Berlijn achter zich laten. Met aan kop de DB 101 101 met Europa-bestickering, passeert IC 140 de voetgangersbrug op het stationnetje van Saarmund. De fraaie Werbelok rijdt de trein via Potsdam, Brandenburg, Magdeburg (stop) en Braunschweig naar Hannover en vanaf daar via de reguliere route tot Bad Bentheim.
![5921588181_80985dfc45_z.jpg]()
In 1892 werd de AG Osthavelländische Kreisbahnen opgericht in het plaatsje Nauen ten noordwesten van Berlijn-Spandau. In laatstgenoemde deelplaats van Berlijn is sinds 2006 de HVLE opgericht, dat voortkomt uit de AG Osthavelländische Kreisbahnen. De HVLE is een Duitse private vervoerder aan de weg (of eigenlijk aan het spoor) timmert in en rond Berlijn en de Harz. Had de HVLE voor de Tweede Wereldoorlog nog reizigersvervoer te verwerken, sinds het einde van deze oorlog richt het zich volledig op goederenvervoer. Bekend is onder andere de Rübelandbahn in de Harz, waar de HVLE (onder andere) kalktreinen rijdt. Op vrijdag 8 juli 2011 raast de V490.2 (type Maxima) met 39 Faccns'n door het station van Schönefeld Flughafen in westelijke richting. Links op de achtergrond het Stellwerk van waaruit het treinverkeer in de wijde omtrek geregeld wordt.
![5918956509_003285bbd8_z.jpg]()
De afgelopen week is weer een bezoek gebracht aan de metropool Berlijn. Waar ik in 2009 veelal reizigerstreinen in de binnenstad in beeld te brengen, werd er nu gekozen om meer aan het goederenvervoer te doen. Voor een groot deel wordt dit om Berlijn heen geleid door middel van de Berliner Außenring (BAR). Aan de zuidkant van Berlijn kruist ter hoogte van Ludwigsfelde de spoorlijn Berlijn-Leipzig/Dresden de BAR. Er zijn enkele flinke bogen aangelegd om goederentreinen van de ene naar de andere spoorlijn te laten rijden. Op vrijdag 8 juli 2011 passeert oudgediende 139 132 met een bijna compleet beladen trein met LKW Walter-opleggers vanuit de richting Leipzig door de boog bij de Genshagener Heide.
![5934923302_7c62caaba6_z.jpg]()
Tussen München Ost en Berlin Lichtenberg rijdt dagelijks een CityNightLine, waarbij ook twee autotransportwagens meerijden. Na een stop in Augsburg wordt 's nachts de Nord-Süd-Strecke bereden om in de vroege ochtend via Braunschweig, Magdeburg en Potsdam in Berlijn te arriveren. Met een klein half uur vertraging is de DB 186 135 met CNL 1246 zojuist vertrokken uit Magdeburg Hbf. Onder andere het imposante gebouw met de vele ramen en de fabriekspijp op de achtergrond laten zien dat de Oost-Duitse sfeer nog goed aanwezig is.