In ieder geval doorschilderen. Ergernis #1 hier aan het bestaande schilderwerk is dat de randen met een kwast gedaan zijn en de rest met roller, en dat je dat verschil heel duidelijk ziet qua structuurquote:Op zondag 3 juli 2011 22:23 schreef yinu het volgende:
Dank, dat zijn al nuttige tips. En het sauzen van muren? Hoe gaan we daarmee het beste te werk zonder ons prachtige gladde stucwerk te verpesten?
Dit is 100% correct en geldt ook voor lak- en beitsmerken.quote:Op zondag 3 juli 2011 22:28 schreef saaw het volgende:
[..]En mijn ervaring is dat duurdere latex [lees: goed merk] wel degelijk veel verschil maakt in dekkracht.
Gebruik je een kwast of een roller?quote:Op maandag 4 juli 2011 08:30 schreef tuxepux het volgende:
Ah, hier kan ik mijn vraag vast kwijt!
Ik ben een tafel aan het schilderen, met acrylverf. Dat leek me handig want dat is zo fijn snel droog. Nadeel is echter dat het zo snel droogt. Er valt niet tegenop te verven, vooral bij het tafelblad maak ik lelijke strepen doordat ik over half droge verf strijk. Is hier een geniale truc voor? Een beetje verdunnen, of wordt de verflaag dan minder sterk?
O ja, acryl weggooien en alkyd kopen is geen optie, want er zitten al 3 lagen acryl op (de grondverf ging beter).
Dank, dat zijn drie oplossingen!quote:Op maandag 4 juli 2011 09:32 schreef blomke het volgende:
Gebruik je een kwast of een roller?
Twee oplossingen:
1 wachten tot het kouder weer is.
2 sneller werken
3 roller i.p.v. kwast
Voor verf en verfspullen ga ik altijd voor het beste, goedkoper spul pakt uiteindelijk altijd duurder uit en kost dan nog een hoop ergernis en lelijkheid extra. Meteen een goede algemene tip voor in dit topic, maar die stond er al geloof ik.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:45 schreef blomke het volgende:
Geduld kan je oefenen!
Koop i.d.d. een kwaliteitsroller; zo breed (en duur) mogelijk.
Siliconenkit is een ramp als het om (over)schilderwek gaat. Het beste haal je alle seraf en ga je er met siliconenkitverwijderaar 2x over de verdachte lekken heen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 09:50 schreef Sgt.Warlock het volgende:
Ik heb een huis gekocht in januari, en nu wil het geval dat ik over twee weken dubbel glas erin laat zetten. Bij het schilderen bleek dat er stukken siliconenkit op het kozijn zitten waardoor de verf niet pakt en het er lelijk uitziet. Omdat ik toch dubbel glas krijg wild eik daarna opnieuw verven.
Moet ik dan alles kaal halen? en hoe voorkom ik dat er dan resten siliconenkit blijven zitten?
Volgens mij bestaat er geen zwarte grondverf wel grijze. Maar kozijnen uit de fabriek hoef je niet nogmaals te gronden, die laag is al dik genoeg. Zou gewoon met twee lagen beginnen, en mocht dat niet dekkend genoeg zijn, nog een laagje extra.quote:Op maandag 4 juli 2011 19:23 schreef sigme het volgende:
Ik heb nieuwe kozijnen gekregen. Die zijn alvast wit gegrond aangeleverd, maar nu wil ik ze zwart verven (aan de buitenzijde).
Is het aan te bevelen om dan een laag grondverf ook in zwart te doen?
En is Sikkens het beste? (De verfwijzer van bugdetverf komt daarmee.)
Ander vraagje, waarom wordt een inzetvaatje of uitstrijkblik gebruikt? De instructies van budgetverf noemen het gebruik daarvan wel voor de grondverf, maar niet voor de lakverf.
Oh ja, nog een vraag: hoe kan ik het netste om de scharnieren heenverven?
Geen idee, het is gewoon een leeg verfblik, vaak met hengsel, waar je mee werkt en de verf in kunt bewaren.quote:Op maandag 4 juli 2011 19:23 schreef sigme het volgende:
Ander vraagje, waarom wordt een inzetvaatje of uitstrijkblik gebruikt? De instructies van budgetverf noemen het gebruik daarvan wel voor de grondverf, maar niet voor de lakverf.
Wel heb ik thuis in de schuur staan, is nog een standaard ook, wit, grijs of zwart.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:56 schreef Forno het volgende:
[..]
Volgens mij bestaat er geen zwarte grondverf wel grijze.
Grondverf kan op kleur gemengd worden. Vandaar de vraagquote:Op woensdag 6 juli 2011 11:56 schreef Forno het volgende:
[..]
Volgens mij bestaat er geen zwarte grondverf wel grijze. Maar kozijnen uit de fabriek hoef je niet nogmaals te gronden, die laag is al dik genoeg. Zou gewoon met twee lagen beginnen, en mocht dat niet dekkend genoeg zijn, nog een laagje extra.
Sigma is kwaliteit. Goede dekking, vloeit mooi uit, is snel droog en behoeft minder onderhoud. Er zijn meerdere merken (bijvoorbeeld Sikkens en Wijzonol) die ongeveer dezelfde kwaliteit (en prijs) hebben.
Scharnieren, als je ze laat zitten toch een kwestie van of een vaste hand of afplakken. Ramen waar geboefte niet bij kan, haal ik er als DHZ'er uit met scharnier en al. Is wat meer werk, maar levert wel het mooiste resultaat op.
Wat bedoel je hiermee? Ah ik denk dat ik het al begrijp. Afplakken, dunne kwast gebruiken. Eventueel gemors weghalen met doekje/wattenstaafje?quote:Op woensdag 6 juli 2011 20:13 schreef sigme het volgende:
[..]
Grondverf kan op kleur gemengd worden. Vandaar de vraag.
Sigma is kwaliteit maar de verfwijzer adviseert dus Sikkens. Is er verschil in kwaliteit of beste toepassing per merk?
De scharnieren kunnen niet verwijderd worden. Afplakken zal wel lukken, maar hoe voorkom ik dat je het gepruts ziet om er toch achter te verven?
Dat bedoel ik jaquote:Op woensdag 6 juli 2011 20:41 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Wat bedoel je hiermee? Ah ik denk dat ik het al begrijp. Afplakken, dunne kwast gebruiken. Eventueel gemors weghalen met doekje/wattenstaafje?
Klein penseeltje inderdaad.quote:Op woensdag 6 juli 2011 21:06 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ja. Het zal wel kliederen met een penseeltje worden.
Dit heeft niets te maken met de kwaliteit, hoe oplosmiddelrijk een verf is.quote:Of kan ik eigenlijk beter een gewone pot uit de bouwmarkt nemen omdat die oplosmiddelenrijk is?
Ok, dank. Ik ga buitenkozijnen en een deur verven (ze zijn nieuw, wel gegrondverfd aangeleverd). Ik wil ze hoogglans zwart verven.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 22:18 schreef bobenjanneke het volgende:
Sigma, Sikkens en wijzonol behoren tot dezelfde kwaliteitsklasse welke gebruikt worden door schildersbedrijven.
Als je buiten gaat schilderen kun je het beste één van deze merken kiezen op terpetinebasis.
Hoewel deze merken duurder zijn, hebben ze wel een langere levensduur dan de bouwmarktmerken.
[..]
Dit heeft niets te maken met de kwaliteit, hoe oplosmiddelrijk een verf is.
Lastig om te vergelijken. Hoe zijn de plaatselijke omstandigheden. Blijft er regelmatig vocht op liggen. Krijg je de hele dag de volle zon. Maak je ze regelmatig schoon. Etc.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 22:24 schreef sigme het volgende:
[..]
Zit er echt geen verschil tussen de professionele verfmerken? Is het dan het beste om puur de goedkoopste van die drie uit te zoeken?
Wij hebben trimetal gebruikt, onze schilder vertelde dat het kwalitatief gelijk is aan sigma.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 22:24 schreef sigme het volgende:
[..]
Ok, dank. Ik ga buitenkozijnen en een deur verven (ze zijn nieuw, wel gegrondverfd aangeleverd). Ik wil ze hoogglans zwart verven.
Zit er echt geen verschil tussen de professionele verfmerken? Is het dan het beste om puur de goedkoopste van die drie uit te zoeken?
-edit- reuze bedankt voor die extra link. Nuttige informatie
!
Tegenwoordig heeft Sikkens Rubbol XD Gloss.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 09:20 schreef blomke het volgende:
Voor buitenschilerwerk zou ik een verf met UV-filter adviseren.
quote:[
Bijna iedereen kan met synthetische verf werken, maar om een mooi resultaat te krijgen met watergedragen verf moet je toch wel al wat geschilderd hebben.
Ik zou als eerste de plekken isoleren met bijvoorbeeld Probastine isoleercoatingquote:Hierbij een vraag voor een gestucte achterwand bij mij in de keuken.
Keuken is ongeveer 4 jaar geleden geplaatst. Na demontage van de oude keuken heeft mijn keukenboer de gehele wand gestuct met een grove korrel met een soort van swirl effect. Ziet er mooi uit!
Bij de kookplaat heb ik 2 glazen wanden door de keukenboer laten plaatsen. Echter bij de rest keuken is er geen glazen achterwand geplaatst. Zo ook bij de afwasbak en is daardoor niet echt praktisch met als gevolg lichte vet en afwasplekken op de gestucte achterwand.
Eindelijk ben ik zover om daar nu ook een glazenachterwand te plaatsen, maar voor de plaatsing wil ik het opfrissen door over de gestucte wand een laag verf te schilderen zodat de vlekken niet meer zichtbaar zijn. Ik heb echter geen flauw idee wat voor verf ik hiervoor kan gebruiken.... Tips zijn uiteraard welkom.
Ik ben inderdaad van plan de gehele wand opnieuw te verfen (ook de wand die nu achter het glas zit). Kun je aangeven wat je bedoeld met texen en wat is de functie van de isoleercoating (waarom alleen op de plekken die vies zijn)?quote:Op maandag 11 juli 2011 14:46 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Ik zou als eerste de plekken isoleren met bijvoorbeeld Probastine isoleercoating
( http://www.bouwshoponline(...)stine--prof-510.aspx )
Deze verkopen ze bij verfwinkels en bij bouwmarkten.
Voor geen kleurverschil tussen de plek waar al een glaswand voorzit en de te texen plaats dien je eigenlijk de gehele achterwand te texen.
Wat de keukenboer heeft gestuct kan er wit uitzien, maar er zijn duizenden kleurverschillen in wit en wit.
Dit kan ( omdat er een glasplaat voor komt ) met een praxis, flexa of histor tex.
Van kalkhoudende verf moet je wegblijven.quote:Mooie kleur verf gezien van Farrow &Ball Elephants Breath.
Maar.. we kwamen in de verfspeciaalzaak en daar hadden ze het merk niet. En adviseerden ze ook een ander merk.
Farro&Ball zou erg duur zijn, het is de naam waar je voor betaalt.
En het is een kalkhoudendeverf, waar je heel snel de kleur afstoot of wat afgeeft als je erover strijkt.
Mijn vraag is. Is dat zo? En hoe kom ik aan een alternatief voor deze kleur?
Farrow &Ball ken ik niet, dus ik kan geen vergelijking maken.quote:Zij gaven als tip Flexa Pure. Is ook een matte verf, maar dekt beter en prijs is ook beter.
Plaats eens wat foto's?quote:We moeten de muren en plafonds laten stucen. Dan of zo eroverheen verfen of eerst glasweefsel erover.
Persoonlijk nog nooit van gehoord.quote:We gaan sowieso stucen. Wij hadden begrepen dat als je laat stucen en dan verft dat het dan gevoeliger is voor beschadigingen e.d.
Onzin. Je stuclaag moet wel droog zijn voordat je gaat latexen. Anders wordt het bobbelig door de waterdamp en valt het er in stukken vanaf. En NOOIT voorstrijk op een gestucte muur. 1x verdund latexen, dan de definitieve laag.quote:Op donderdag 14 juli 2011 13:59 schreef wgp7 het volgende:
Wij hadden begrepen dat als je laat stucen en dan verft dat het dan gevoeliger is voor beschadigingen e.d.
Heb je kinderen?quote:Op donderdag 14 juli 2011 23:28 schreef wgp7 het volgende:
Ja Granollaag of structuur dat hadden wij ook gehoord. Maar omdat wij gladde muren willen gaf hij als alternatief glasvlies dus..
Ik weet niet of de tip nog nodig is, maar haal bij een verfspeciaalzaak een 2componenten tex roller en ga daarmee texen.quote:Op zondag 3 juli 2011 22:23 schreef yinu het volgende:
Dank, dat zijn al nuttige tips. En het sauzen van muren? Hoe gaan we daarmee het beste te werk zonder ons prachtige gladde stucwerk te verpesten?
Dank je. Het is zeker nog nodig, we beginnen pas volgende week met het grote verfavontuur...quote:Op vrijdag 15 juli 2011 23:24 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Ik weet niet of de tip nog nodig is, maar haal bij een verfspeciaalzaak een 2componenten tex roller en ga daarmee texen.
Laat je goed informeren in de speciaalzaak, of als je tips nodig hebt hier even laten weten.
Texen met een 2componenten roller is anders als met een texroller.
Een texroller ( vachtroller, nylonroller, etc etc ) heeft een "vacht" die de verf opneemt. Door hiermee te texen op super strakke muren, krijg je een "golfjes" effect op de muur en is je muur niet superstrak meer.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 19:52 schreef yinu het volgende:
[..]
Dank je. Het is zeker nog nodig, we beginnen pas volgende week met het grote verfavontuur...
Wat is het verschil tussen texen met een 2componentenroller en een texroller?
Niet de eerste keer nee, maar heb het kennelijk nog nooit 'goed' gedaan. Altijd met inderdaad van die vachtrollertjes en eigenhuis en tuinbakjes. Amateur, he...quote:Op zaterdag 16 juli 2011 20:11 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Een texroller ( vachtroller, nylonroller, etc etc ) heeft een "vacht" die de verf opneemt. Door hiermee te texen op super strakke muren, krijg je een "golfjes" effect op de muur en is je muur niet superstrak meer.
Het voordeel van deze roller is dat hij veel verf opneemt.
Een 2componentenroller is eigenlijk bedoelt voor 2componententex, bijvoorbeeld voor garagevloeren en coatings.
Een 2componentenroller laat dus een superstrak eindresultaat achter.
Een nadeel is dat de roller relatief weinig verf opneemt, dus het vereist enig doorwerken.
Als je gaat texen, ongeacht de roller, de ramen en deuren van de ruimte dicht laten totdat 1 oppervlak klaar is.
Tex is luchtdrogend en door een raam of deur open te zetten droogt de tex relatief te vlug waardoor je banen in je texwerk krijgt.
Haal je 10 liter tex, haal dan ook meteen een lege texemmer en een groot texnetje en gebruik niet die bakjes die ze op eigen huis en tuin gebruiken.
Vul de lege texemmer met een kwart of de helft en ga dan texen.
Gebruik voor muren en plafonds ook een tex-stok.
Is het de eerste keer in je leven dat je gaat texen?
Witte kast:quote:Op zondag 17 juli 2011 10:20 schreef Bleie het volgende:
Hai,
Ik wil deze twee kasten verven (ral 9010). (let niet op de troep in de bruine kast...)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoe pak ik dat het best aan? Opschuren (welke korrel?), is gronden nog nodig, of kan ik meteen lakken? Deuren eraf halen, of laten zitten? En nog tips voor de bruine kast hoe ik dat het mooist krijg onderaan (daar zitten een soort ribbels op, die ik niet mooi vind, maar waarvan ik hoop dat ze minder opvallen als de kast wit is) - of kan ik bij een bouwmarkt een nieuw deurtje laten zagen op maat?
Nou ja, eigenlijk zijn alle tips welkom!
Beste,quote:We zitten nu net in ons nieuwbouw huis en zijn met goede moed begonnen om de kozijnen in het door ons gekozen kleurtje te zetten. Aangezien alles tegenwoordig in de acryl verf zit ben ik even langs budget verf gegaan voor advies. Ik heb sikkens acryl verf meegenomen na advies, de juiste kwasten etc.
Dus alles netjes ontvet met st marcs opgeschuurd met korrel 240 weer afgenomen er verfen maar. Maar het is een drama je ziet de kwast strepen, de verf dekt voor geen meter ik moet dus iets fout doen, maar geen idee wat.
Iemand tips of trucs voor het goed verfen met acryl verf
thnx voor het advies, ik ga het zeker proberen met het verdunnen (wel een vraagje wat is het voordeel voor het verdunnen vloeit het geheel dan beter?)quote:Op zondag 17 juli 2011 16:48 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Beste,
Waarom heb je de kozijnen niet kaal geschuurd en met terpetine gedragen verf begonnen?
Anderzijds waar je meer aan hebt:
- Ik weet niet wat de oude kleur was, en wat de nieuwe door jullie gekozen kleur is.
Wellicht was het slimmer geweest om eerst voor te gronden met grondverf ( afhankelijk van kleur verschil tussen oude en nieuwe verf).
- Werk uit een werkpotje met kunststof emmertje erin.
Giet daar een 1/5 tot 1/8 verf in en voeg een KLEIN beetje water toe en goed mengen tot 1 geheel. Daarna aan de gang gaan.
Watergedragen verf moet dikker opgezet worden als terpetine gedragen verf, en het is juist de kunst om het zo dik aan te brengen dat het dekkend is en geen zakkers veroorzaakt.
Om watergedragen verf te verwerken zul je toch al enkele keren geschilderd moeten hebben.
Probeer bovenstaande eens op je gemak uit op een kozijn wat niet in het zicht zit, boven of op zolder of iets dergelijks.
Pas geschilderde kozijnen e.d. met watergedragen verf hebben een langere droogtijd nodig ( +/- 2 weken ) voordat ze weer fatsoenlijk geschuurd kunnen worden.
Mocht je ooit watergedragen geschilderde kozijnen afplakken omdat je bijv. muren gaat texen, moet je de juiste afplaktape gebruiken, anders trek je zo de lak er weer vanaf.
De verf vloeit dan wat beter en watergedragen verf is minder een papje.quote:Op zondag 17 juli 2011 19:51 schreef Paladin82 het volgende:
[..]
thnx voor het advies, ik ga het zeker proberen met het verdunnen (wel een vraagje wat is het voordeel voor het verdunnen vloeit het geheel dan beter?)
De grondlaag van de fabriek stelt niet superveel voor.quote:De reden dat ik niet ben gaan schuren is de kozen zijn volledig nieuw (nieubouwhuis) en vanaf de fabriek al 2x in de kleur gegrond, kaal schuren zou denk een mega klus geworden zijn...
Dat zijn 2 benamingen voor hetzelfde product-> watergedragen verf.quote:Verder werd ons bij de winkel verteld dat de huidige acryl verf bijna net zo makkelijk te verwerken is als de acrylaat verf.
Terpetine over watergedragen wordt sterk afgeraden, watergedragen over terpetine gaat wel.quote:Als ik had geweten wat ik nu weet had ik denk gegaan voor een soort grondverf die het weer geschikt maakt voor verf op terpetine basis.
Waarom ga je met een koophuis naar budgetverf?quote:Maarja ik zit nu met de zooi gelukkig begonnen op zolder dus tis geen mega drama maar wil het toch wel graag goed krijgen.
Nog even een vraagje omtrend deze quote ik was vandaag in een verf speciaal winkel en die vertelde dat een terpetine gedragen verf prima over acryl verf heen kan zolang het maar voor binnen werk is (het gaat bij mij om de kozijnen binnen) is dit een correct statement want dan denk ik dat ik erg snel over ga op een verf waar ik tenminste mee kan werken...quote:Op zondag 17 juli 2011 20:11 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Terpetine over watergedragen wordt sterk afgeraden, watergedragen over terpetine gaat wel.
Dat heb ik 1x per ongeluk gedaan en ik kan je melden dat het NIET kan. Tenzij je op een mooi craquelé-effect zit te wachten...quote:Op maandag 18 juli 2011 18:22 schreef Paladin82 het volgende:
Nog even een vraagje omtrend deze quote ik was vandaag in een verf speciaal winkel en die vertelde dat een terpetine gedragen verf prima over acryl verf heen kan zolang het maar voor binnen werk is (het gaat bij mij om de kozijnen binnen) is dit een correct statement want dan denk ik dat ik erg snel over ga op een verf waar ik tenminste mee kan werken...
Terpetinegedragen verf kan NIET over watergedragen verf. ( nooit )quote:Op maandag 18 juli 2011 18:22 schreef Paladin82 het volgende:
[..]
Nog even een vraagje omtrend deze quote ik was vandaag in een verf speciaal winkel en die vertelde dat een terpetine gedragen verf prima over acryl verf heen kan zolang het maar voor binnen werk is (het gaat bij mij om de kozijnen binnen) is dit een correct statement want dan denk ik dat ik erg snel over ga op een verf waar ik tenminste mee kan werken...
Deze stelling klopt dus helemaal.quote:Dat heb ik 1x per ongeluk gedaan en ik kan je melden dat het NIET kan. Tenzij je op een mooi craquelé-effect zit te wachten...
Heb ff copy/paste gedaan van een berichtje hier ergens boven.quote:Wat is precies een 2componenten roller? Hoe ziet het eruit? Als ik ernaar op google zoek, krijg ik rollers die geschikt zijn voor 2componenten verf. Ze hebben dan ook vaak diagonale strepen
quote:Een texroller ( vachtroller, nylonroller, etc etc ) heeft een "vacht" die de verf opneemt. Door hiermee te texen op super strakke muren, krijg je een "golfjes" effect op de muur en is je muur niet superstrak meer.
Het voordeel van deze roller is dat hij veel verf opneemt.
Een 2componentenroller is eigenlijk bedoelt voor 2componententex, bijvoorbeeld voor garagevloeren en coatings.
Een 2componentenroller laat dus een superstrak eindresultaat achter.
Een nadeel is dat de roller relatief weinig verf opneemt, dus het vereist enig doorwerken.
Het resultaat openbaart zich pas na een tijdje.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 09:10 schreef Paladin82 het volgende:
Goed, ik zal wel gezien worden als eigenwijsmaar omdat ik zoveel wisselende verhalen hoor dacht ik laat ik het is bij de bron navragen. Ik heb contact opgenomen met Sikkens zelf en zij verzekerde mij dat binnenhuis schilderen over een acryl lak met een terpetine lak "absoluut" geen probleem zou mogen geven. Echter geeft het schuurwerk aan of er eventueel nog een terpetine gedragen grond lak over heen moet om het kale hout op te vangen.
Dus ik ga de gok maar wagen op een klein stukje onzichtbaar trap hout binnekort (ik laat jullie het resultaat weten)
Goed gedaan, de kleur grondverf richting lak laten mengen!quote:Op dinsdag 19 juli 2011 20:34 schreef sigme het volgende:
Vandaag bij de echte verfwinkel (Decokay) geweest om verf voor de kozijnen te halen.
Het is Sikkens geworden; de grondverf naar grijs laten mengen.
Rubbol primer Plus, RAL 7015
Als wij nieuwbouw schilderen, gaat er gewoon hoogglans overheen.quote:De toplaag mocht geen hoogglans worden van de verfwinkel: omdat het nieuwe kozijnen zijn en die moeten vocht kwijt, dan moet er ademende verf over. Sikkens Rubbol EPS Plus.
Mocht je nog lak nodig hebben, hoe kom je dan aan de "precies" dezelfde kleur gitzwart?quote:Die wilde ik dus gitzwart. In de kleurenwijzer was dat dan RAL 9005, maar die bleek niet in de mengmachine te zitten voor die verf.
Dus toen is er handmatig gemengd, nu heb ik als het goed is gitzwart zonder RAL-aanduiding.
Het mengsel is N00 met SZI: 185
Hoezo?quote:Niet verdunnen, goed dun verven, tweemaal lakken.
Ik twijfel nog of ik de deur ook zwart verf of toch grijs, ik denk dat ik me er een betere voorstelling van kan maken als ik het deurkozijn zwartgelakt heb en de deur dan nog grondverf-grijs is.quote:
Op die manier.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 20:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Verdunnen was in de nieuwe samenstelling van de verf (sinds 2010) niet meer nodig en zelfs niet goed, tenzij de verf lang open had gestaan, begreep ik.
Ik pak mijn kwasten altijd in met aluminium folie, werkt als een tierelier! moet je geen week wachten, maar 1 a 2 dagen later werkt echt prima!quote:Op woensdag 20 juli 2011 09:47 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ik heb ergens een tip gelezen om een normale verfbak met alumniumfolie bekleden, die folie met restjes verf kan je dan weggooien. Zelfde idee als wegwerpbakken dus maar wellicht nog goedkoper. Maar ik heb dit nog nooit geprobeerd dus weet niet of het fijn werkt.
Aansluitend vraagje.quote:Op maandag 18 juli 2011 18:49 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Terpetinegedragen verf kan NIET over watergedragen verf. ( nooit )
Watergedragen verf kan WEL over terpetinegedragen verf.
Terpetinegedragen verf wordt "keihard."
Watergedragen verf blijft "werken/flexibel"
[..]
Deze stelling klopt dus helemaal.
Een hele goeie tip ( die ik zelf niet wist haha ).quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:05 schreef blomke het volgende:
Als je ze langer wilt bewaren (de winter over bijv.): grondig reinigen met terpetine, uitspoelen met water en groene zeep, drogen en in de gekookte lijnolie zetten.
Als je het niet zeker weet, kun je het beste watergedragen kiezen.quote:Aansluitend vraagje.
We hebben diverse dakramen (Velux). Bij één raam begint aan de binnenkant (ik noem het maar het kozijn) aan de rand wat verf af te bladderen. Dit komt ongetwijfeld door naar binnen regenen (raam te ver open/niet op tijd dicht doen bij regen).
Nu heb ik dus geen idee welke verf er eerder is gebruikt, dus ik zou zeggen, je advies volgend: kiezen voor watergedragen verf?
En dan eerst schuren zodat het goed vlak is (alle losse verf weg is) en dan bijv. twee laagjes?
Bvd.
Dat doe ik ook. Blijft zo weken, mogelijk maanden goed.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:02 schreef exlurker het volgende:
Ik doe mijn kwasten en verfrollers in een plastic zakje en dan in vriezer als ik ze een paar dagen niet nodig heb. wil ik ze weer gebruiken zijn ze na 10 min weer bedrijfsklaar
Vraagje: het restant in het werkpotje, mag dat terug in de hoofdpot? Ik had nog wat over in het werkpotje na het verven van één kozijn, gister.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 20:58 schreef bobenjanneke het volgende:
Je kan het beste een 1/5 eps in een werkpotje doen.
Onze schilder werkte altijd gewoon uit de hoofdpot met latex/muurverf rekje erin en rollen maar.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:01 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Hoe kan ik uit een grote emmer latex (12.5 l) netjes een werkpotje maken? Rechtstreeks uit de emmer in een potje gieten zal denk ik veel rotzooi geven. Misschien met een soeplepel ofzo?
De stucadoor heeft ons trouwens geadviseerd om toch 2 lagen te doen met Powerdek: eerste laag 5 liter powerdek op 2 liter water, tweede laag 5 liter powerdek op 1 liter water. Hij zei dat het ook niet nodig was om stucwerk vooraf licht te schuren, desnoods alleen bij de randen.
Ik weet niet wat je precies wil gaan texen, maar je kan beter eerst een groot deel tex in een werk tex emmer gieten, en dan nog wat in een werkpotje.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:01 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Hoe kan ik uit een grote emmer latex (12.5 l) netjes een werkpotje maken? Rechtstreeks uit de emmer in een potje gieten zal denk ik veel rotzooi geven. Misschien met een soeplepel ofzo?
De stucadoor heeft ons trouwens geadviseerd om toch 2 lagen te doen met Powerdek: eerste laag 5 liter powerdek op 2 liter water, tweede laag 5 liter powerdek op 1 liter water. Hij zei dat het ook niet nodig was om stucwerk vooraf licht te schuren, desnoods alleen bij de randen.
Dat kan wel, maar dan zit je in het begin te kutten vervelen, omdat de texemmers meestal tot de rand toe vol zitten.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:04 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Onze schilder werkte altijd gewoon uit de hoofdpot met latex/muurverf rekje erin en rollen maar.
Overigens hebben wij wel alles lichtjes geschuurd op logeerkamer na en dat verschil is goed te zien.
Ja ik bedoelde eigenlijk een kleine emmer als "werkpotje", aangezien we dus sowieso latex moeten verdunnen. Het gaat om muren en plafonds. Maar waarom werkt een emmer + netje beter dan een bakje?quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:05 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je precies wil gaan texen, maar je kan beter eerst een groot deel tex in een werk tex emmer gieten, en dan nog wat in een werkpotje.
Schuren hoeft alleen bij oneffenheden, dus als het strak gestuct is, hoef je niet te schuren.
De stucadoor weet met welk stuc middel hij heeft gewerkt, dus volg zijn advies op.
[..]
Dat kan wel, maar dan zit je in het begin te kutten vervelen, omdat de texemmers meestal tot de rand toe vol zitten.
Zelfs ik als schilder vind het gemakkelijker en fijner om met een half volle emmer te werken.
Dan is het gemakkelijker te verdunnen, en minder zwaar.
Mocht er troep in komen, zit het maar in een halve emmer.
Dat is ook de reden, dat ik aangeef om met een werkpotje lak te werken.
Het kan zijn dat de verfkoning geen 2componentenroller heeft, laat je niets anders aansmeren, en rij even door naar een verfspeciaalzaak.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:33 schreef bobenjanneke het volgende:
Een schilder:
Saust niet, maar text.
Verft niet, maar schildert.
Door een texroller aan een texstok te maken, en in een halfvolle 10 liter emmer een netje in te zetten, kun je sneller en beter werken.
Dus vergeet die blauwe bakjes die ze op tv gebruiken, en zet een groot texnetje in een halfvolle emmer.
De buitenkant van de roller over het netje in de tex rollen ( NIET HELEMAAL ONDERDOMPELEN ) en 3 keer uitrollen over het netje en dan de muur texen.
Niet te schraal, maar ook niet te vet rollen.
Zoals op dit filmpje moet je het NIET DOEN:
Maar doe het liever op de volgende manier: ( Maar eerst het plafond besnijden, of er een halve cm vanaf blijven )
Door het zo te doen, verklein je het effect op "banen."
Wilde je trouwens bij deze nog even bedanken voor de tip, we hebben het geprobeerd en het werkte meteen een stuk beter verf vloeit meer en droogt netjes egaal op, ik moet om het in de hoekjes goed dekkend te krijgen nog steeds een 2de laag doen, maar het is niet het drama als de eerste keer.quote:Op zondag 17 juli 2011 16:48 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Anderzijds waar je meer aan hebt:
- Werk uit een werkpotje met kunststof emmertje erin.
Giet daar een 1/5 tot 1/8 verf in en voeg een KLEIN beetje water toe en goed mengen tot 1 geheel. Daarna aan de gang gaan.
Watergedragen verf moet dikker opgezet worden als terpetine gedragen verf, en het is juist de kunst om het zo dik aan te brengen dat het dekkend is en geen zakkers veroorzaakt.
Dank je wel en graag gedaan!quote:Op woensdag 27 juli 2011 15:35 schreef Paladin82 het volgende:
[..]
Wilde je trouwens bij deze nog even bedanken voor de tip, we hebben het geprobeerd en het werkte meteen een stuk beter verf vloeit meer en droogt netjes egaal op, ik moet om het in de hoekjes goed dekkend te krijgen nog steeds een 2de laag doen, maar het is niet het drama als de eerste keer.
Heb je een foto?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 15:56 schreef Zolena het volgende:
Ik heb last van lekkage tussen het raam en het kozijn. Ik gok dus dat de kit op is.
Hoe haal ik nou handig de oude kit weg? En daarna glaskit weer erop denk ik zo?
Ja maar het ziet er prachtig uit omdat het allemaal net geschilderd is. Ik vrees dus niet heel verduidelijkend.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 16:02 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Heb je een foto?
Normaal gesproken verwijder je kit met een stanley mesje wat superscherp is
Beglazingskit verwerk je anders als acrylaatkit. Dus probeer het eerst op een oud stukje hout uit.
Ik heb nu te weinig tijd om gedetailleerd uit te leggen hoe beglazingskit verwerkt moet worden.
( Eigenlijk valt het niet uit te leggen, het is een kwestie van doen en oefenen. Wij gebruiken altijd 2 plamuurmessen en een plantensproeier met dreft )
Waaraan zie je eigenlijk dat je een lek hebt?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 16:33 schreef Zolena het volgende:
[..]
Ja maar het ziet er prachtig uit omdat het allemaal net geschilderd is. Ik vrees dus niet heel verduidelijkend.
Acrylaatkit heb ik al veel gebruikt inderdaad, glaskit zal ik zeker eerst uitproberen.
En het snijden met het stanleymes, doe je dat strak tegen het hout aan? En is het langs het glas niet makkelijker met een glaskrabber? Ben nl. beetje bang dat ik het glas beschadig met het snijden.
Kijk ook eens hoe het zit met de aansluiting van de kozijnen op de gevel.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 18:49 schreef Zolena het volgende:
Nou omdat het naar binnen regent (met de slagregens en wind vol tegen ramen). En het schilderen heb ik zelf gedaan.
Ok voorzichtig snijden langs glas dus.
Het is een raam in een deur, het is wel vrij zeker dat het daar lekt. Dankjewel voor de hulp.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 20:10 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Kijk ook eens hoe het zit met de aansluiting van de kozijnen op de gevel.
Idd, langs het glas snijden, maar wel met een lemmet wat voor de helft uitgeschoven is.
You're Welcomequote:Op woensdag 10 augustus 2011 20:13 schreef Zolena het volgende:
[..]
Het is een raam in een deur, het is wel vrij zeker dat het daar lekt. Dankjewel voor de hulp.
Als wanden en plafonds met een roller door een schildersbedrijf worden getext, is dat altijd met een rolstok ( lange stok ) en die manier gebruiken ze al heel lang!quote:Op donderdag 8 september 2011 17:05 schreef erohero het volgende:
ik zie net dat youtube filmpje waarbij geverft wordt met een lange stok
in lange rechte banen steeds naast elkaar.
heel anders dus dan de 1m2 met de roller waarbij je hoog/laag , link/rechts rolt.
is die techniek nieuw?
wat zijn de meningen over hoe je het beste netjes/vlot kan texen?
ik vond het met die lange stok wel vlot en netjes uitzien, maar heb het
zelf nooit gedaan (behalve bij plafond dan)
dekt dit dan evengoed als wanneer je ook horizontaal rolt??
Eerst goed laten drogen een week of 2 ( ik ken koopmans alleen van de pannekoekenquote:Op vrijdag 9 september 2011 13:46 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
...
Een paar plekken van die te dik opgesmeerde verf hebben nu van die ribbels. Hoe kan ik dit het beste (en qua tijd het meest efficiënt) oplossen? Ik dacht er zelf aan om alleen de geribbelde plekken grof op de schuren en de rest van het kozijn licht opschuren. En vervolgens nog een lichte laag er overheen. Of denk ik dan iets te makkelijk?
Dan maar hopen op mooi nazomer weer.quote:Op vrijdag 9 september 2011 14:53 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Eerst goed laten drogen een week of 2 ( ik ken koopmans alleen van de pannekoeken [ afbeelding ] ) of het etiket aanhouden.
Dan de ribbels wegschuren en de rest van het kozijn licht opschuren en aflakken.
Bij de betere verf ( speciaal ) zaken verkopen ze Avis anti-siliconen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:12 schreef error_404 het volgende:
Ik ben onze kozijnen aan het schilderen. Ze zijn na het plaatsen nog niet afgelakt. Vanuit de fabriek zijn ze 2x in de grondlak gezet.
Punt is alleen dat het gekoppelde kozijnen zijn en dat de koppelnaden afgekit zijn met siliconenkit....
Wat zijn mijn opties? Ik gebruik Sikkens Rubbol, dat gaat overal overheen, maar die kit is toch wat lastig....
Voor wanden en plafond die niet direct naast het aanrecht zitten kun je elke tex gebruiken.quote:Op donderdag 15 september 2011 13:38 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Kan je Histor monodek in de keuken gebruiken? Het gaat om plafond en wanden die niet direct naast het aanrecht zitten (daar hebben we namelijk gewoon tegels). Of toch beter reinigbaar verf oid nemen?
Farrow & Ball heb ik geen ervaring mee.quote:Op vrijdag 16 september 2011 23:07 schreef GetOutOfTown het volgende:
Heeft iemand ervaring met de (muur)verf van Farrow & Ball? Ik zit erover te denken om de muren van ons nieuwe huis hiermee te verven. Lees veel in bladen en op internet dat het prachtige verf is, met heel veel pigment erin, maar hoe is het in de praktijk?
En nog een vraag: kun je de wand in je keuken ook verven ipv betegelen, bestaan er verfsoorten of coatings die ervoor zorgen dat je eventuele spaghettisausspatten gemakkelijk weg kunt halen?
Tegelen lijkt me wel beter op plaatsen waar je veel spettert.quote:Op vrijdag 16 september 2011 23:07 schreef GetOutOfTown het volgende:
Heeft iemand ervaring met de (muur)verf van Farrow & Ball? Ik zit erover te denken om de muren van ons nieuwe huis hiermee te verven. Lees veel in bladen en op internet dat het prachtige verf is, met heel veel pigment erin, maar hoe is het in de praktijk?
En nog een vraag: kun je de wand in je keuken ook verven ipv betegelen, bestaan er verfsoorten of coatings die ervoor zorgen dat je eventuele spaghettisausspatten gemakkelijk weg kunt halen?
Het blik niet goed opgeroerd zodat het pigment niet goed oploste?quote:Op maandag 26 september 2011 18:33 schreef some1_eddy het volgende:
Ik heb gisterochtend een kozijntje geschilderd met Histor hoogglans witte verf, het bleef maar lopen en doen... kut verf!
Dat het een beetje zakt kan gebeuren, maar dat er complete kapstokken aankomen is een beetje overdreven..
Goed, ik dacht dus; ik laat het mooi zitten en schuur het morgen, en schilder het dan opnieuw.
Nu wou ik gaan schuren, en het verf is gewoon nog nat!
Hoe kan dat nou weer dan?
Nee, het is geen 2 componenten verf..
Het is geschilderd met een luchtvochtigheid van +- 65-70%
Het verf is ook nieuw, was voor het eerst gebruikt gister..
Meer mensen bekend met dit probleem dat het verf niet droogt?
Het is verf op terpentine basis.
Zelf werk ik als constructie schilder, dus het zal niet aan mij liggen dat ik niet kan schilderen..
Waarom ontvet met thinner?quote:Op maandag 26 september 2011 22:36 schreef some1_eddy het volgende:
Ik heb zeker wel goed geroerd, overdreven lang..
De ondergrond is voorzien van een paar lagen grondverf, dat is weer opgeschuurd, ontstoft en ontvet met thinner.
Gr
Dat is grappig, ik heb gisteren met exact dezelfde verf een binnendeur kozijn geverft, en ik had nergens last vanquote:Op maandag 26 september 2011 18:33 schreef some1_eddy het volgende:
Ik heb gisterochtend een kozijntje geschilderd met Histor hoogglans witte verf, het bleef maar
- veel tekst -.
Als het synthetische verf is, en er zit vocht in de porieen van het hout, zou de verf wel oppervlakkig moeten drogen, maar niet hechten.quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:29 schreef blomke het volgende:
Het zal vocht zijn dat in de porieën van het hout heeft gezeten (van de dauw 's nachts).
Laat een steiger plaatsen voor 'n week, kostte mij niet veel. Ik heb uitermate slechte ervaringen met prof. schilders en doe m'n schilderwerk, ook op hoogte, het liefste gewoon zelf. D.w.z. alles goed verwijderen en voorbewerken, beits met UV filter en drie lagen aanbrengen. Steeds 24 ertussen voor droging. Kan weer 10 jaar mee.quote:Op woensdag 28 september 2011 00:51 schreef klusfoobje het volgende:
Overigens komt as donderdag de schilder langs voor een offerte voor de voorkant. Met eenbeetje mazzel krijg ik dat nog voor de winter goed in de verf. Nog een winter wachten heeft niet mijn voorkeur. Ik kan het zelf doen, maar de tijd ontbreekt me een beetje n daarnaast...het is best wel hoog.... naar mijn mening...
EPS is vochtregulerend, wat geschikt is voor nieuw hout.quote:Op woensdag 28 september 2011 00:51 schreef klusfoobje het volgende:
De verf betreft in dit geval Sikkens EPS. het is een soort verf dat een jaar of twee meegaat en eigelijk goed geschikt is voor het verfen van nieuw hout. In dit geval betreft het nieuwe boeiborddelen. na een jaar of 2 word het wat dof en dan schilder ik het over met Robbol XD gloss.
Die EPS is dus eigenlijk gewoon een eerste laag die ik erover heen doe.
Ik heb de verf overigens gemengd met een klein beetje terpentine. Dat maakt het net even wat vloeibaarder en doe ik eigenlijk altijd. schilderen doe ik, op een uitzondering na, eigenlijk altijd op terpentine basis. Wel baal ik soms van het probleem met wit dat gelig word.
Er zat zeker geen dauw vocht op het hout. Afgezien van het feit dat het om 10 uur die ochtend al lekker weer was en er nergens meer dauw te bekennen was, heb ik alles eerst helemaal ontvet met de amoniak. Toen dat keurig was verdamd en alles echt droog was ben ik pas gaan schilderen.
Het is gewoon pech geweest. Was ik een half uur eerder geweest dan was het ws wel goed gegaan. Het andere boeideel dat dus idd een uurtje langer uit de volle zon is gebleven is wel goed.
Binnenkort even de rotex er over heen en hoppa, nieuw laagje erop, nu met de kwast. Dat blijft toch het allermooiste hoor, een mooie grote ronde kwast.
Overigens, voor wat het waard is, de geplaatste boeidelen zaten al in de grondverf vanuit de aannemer voor montage. Dat heb ik mooi strak opgeschuurd, schroefgaten in 2 dagen mooi glad geplamuurd.
Zeg maar wat ik verkeerd heb gedaan.
Overigens komt as donderdag de schilder langs voor een offerte voor de voorkant. Met eenbeetje mazzel krijg ik dat nog voor de winter goed in de verf. Nog een winter wachten heeft niet mijn voorkeur. Ik kan het zelf doen, maar de tijd ontbreekt me een beetje n daarnaast...het is best wel hoog.... naar mijn mening...
Mijn ervaring is dat de avondschilder beter werk aflevert als schilders in loondienst of zzp'ers.quote:Op woensdag 28 september 2011 09:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Laat een steiger plaatsen voor 'n week, kostte mij niet veel. Ik heb uitermate slechte ervaringen met prof. schilders en doe m'n schilderwerk, ook op hoogte, het liefste gewoon zelf. D.w.z. alles goed verwijderen en voorbewerken, beits met UV filter en drie lagen aanbrengen. Steeds 24 ertussen voor droging. Kan weer 10 jaar mee.
Je hebt een PMquote:Op woensdag 28 september 2011 21:30 schreef klusfoobje het volgende:
@bobenjanneke
Je bent van harte welkom om ook een offerte uit te brengen. Het linkje hieronder is mijn buurmand. Ik heb precies hetzelfde maar dan in spiegelbeeld. Het gaat om al het houtwerk vanaf de 1e verdieping.
Overigens, een " buurman" 2 huizen verder met hetzelfde huis heeft ook graag nog een schilderbeurt erover heen. Je kunt dus in principe lekker aan de bak en en je steiger gewoon 50 meter verslepen.
Wij zijn alletwee iig niet op zoek naar een kwastlaagje dat na een veegbeurtje erover heen gaat. Beidden hechten erg aan het principe; ook al zie je niet wat eronder zit, ook dat moet goed zijn.![]()
http://www.funda.nl/koop/(...)14-bis/fotos/#foto-1
oh ja, voorstel graag via pb
Sigma Flexidurquote:Op donderdag 29 september 2011 09:12 schreef blomke het volgende:
Het hangt vooral van de soort 2-K epoxyhars af die je gebruikt; Alabastine wordt zo hard, dat 't niet meewerkt met het hout, loslaat -> nieuwe kieren -> nieuwe houtrot.
Zal zo meteen even het merk opzoeken dat ik heb gebruikt; die blijft flexibeler en plakt aan het hout.
Jij bent de opdrachtgever en betaler, dus dat mag je verwachten.quote:Op donderdag 29 september 2011 00:33 schreef klusfoobje het volgende:
Ik wil dat aangetast houtwerk word verwijderd, word behandeld met bijv. rotstop en daarna met 2 compo vuller word hersteld. Dan schuren en netjes plamuren en daarna pas de kwast erover.
Zo zou ik het zelf doen en zo heb ik het gedaan toen 2 jaar geleden bij mij een raam werd vervangen. Dat raam was rot en had ook de vensterbank aangetast. Heb het zelf weggehaald terwijl de aannemer met ander klusje bezig was. en behandeld zoals ik het net beschreef. Ziet er nu superstrak uit.
mag ik dat verwachten of niet?
Epoxy is altijd waterdicht, dat is een produkteigenschap en dan maakt het echt niet uit welk merk je gebruikt. Als je epoxy over hout smeert sluit je ook het aanwezige vocht in en blijft de houtrot gewoon doorgaan als er teveel vocht inzit.quote:Op donderdag 29 september 2011 09:12 schreef blomke het volgende:
Het hangt vooral van de soort 2-K epoxyhars af die je gebruikt; Alabastine wordt zo hard, dat 't niet meewerkt met het hout, loslaat -> nieuwe kieren -> nieuwe houtrot.
Daarom haal je ook altijd 2 cm van het gezonde hout weg.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:09 schreef machtpen het volgende:
[..]
Epoxy is altijd waterdicht, dat is een produkteigenschap en dan maakt het echt niet uit welk merk je gebruikt. Als je epoxy over hout smeert sluit je ook het aanwezige vocht in en blijft de houtrot gewoon doorgaan als er teveel vocht inzit.
Houtrot is een schimmelproces in het hout dat boven een bepaalde vochtigheid optreedt. Is het hout niet droog genoeg werkt epoxy zelfs als een doodskleed.
Sikkens EPS hoeft pas na 3 jaar overgeschilderd te worden hoor, 2 jaar is wel heel erg snel.quote:Op woensdag 28 september 2011 00:51 schreef klusfoobje het volgende:
De verf betreft in dit geval Sikkens EPS. het is een soort verf dat een jaar of twee meegaat en eigelijk goed geschikt is voor het verfen van nieuw hout. In dit geval betreft het nieuwe boeiborddelen. na een jaar of 2 word het wat dof en dan schilder ik het over met Robbol XD gloss.
Hoogglans gaat langer mee als zijdeglans.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:13 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Sikkens EPS hoeft pas na 3 jaar overgeschilderd te worden hoor, 2 jaar is wel heel erg snel.
(dan zou ik nu moeten schilderen, en dat ziet er echt nog niet naar uit)
Hou er wel rekening mee trouwens dat een hoogglans lak in zonlicht sneller afbreekt dan een zijdeglans produkt. Je kunt dan beter een Sutura nemen in plaats van een Gloss.
Goh, mij is toch wel heel wat anders verteld. Hoogglans zou meer UV opnemen en dan dus sneller afbreken. Als het andersom is, ga ik iemand pijn doen.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:15 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Hoogglans gaat langer mee als zijdeglans.
Omdat in hoogglans meer pigment zit, wordt er meer zonlicht en warmte teruggekaatst.
Dus kies beter voor hoogglans als zijdeglans.
Even de bron opzoeken.
Check anders de link hierboven, en vergelijk zelf zijdeglans en hoogglans.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:25 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Goh, mij is toch wel heel wat anders verteld. Hoogglans zou meer UV opnemen en dan dus sneller afbreken. Als het andersom is, ga ik iemand pijn doen.
Helemaal waar. Zal de vertegenwoordiger van Sikkens wel eens vragen, die moet toch binnenkort langs komen.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:31 schreef bobenjanneke het volgende:
En als de speciaalzaak hun verhaal vol blijft houden, mag je er speciaal vanaf halen.
12% rv is de standaard voor epoxy. Aanbieders die daarvan afwijken zijn prutsers.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:12 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Daarom haal je ook altijd 2 cm van het gezonde hout weg.
En 12% is bijna niet haalbaar, de bovengrens ligt op 17% en dus alles daaronder.
Leerling schilders krijgen op de praktijkcentra van savantis <18% als vocht te leren.quote:Op donderdag 29 september 2011 16:51 schreef machtpen het volgende:
[..]
12% rv is de standaard voor epoxy. Aanbieders die daarvan afwijken zijn prutsers.
Repair Care van Dry Flex,http://www.repair-care.com/producten1.aspquote:
Klopt ook weer 100%. Maar ik heb vooral goede ervaringen met verf/beits met UV filter. Heb hiervoor een EPS van Wijzonol toegepast..in één woord: waardeloos. Na 1 jaar begon de zaak al uit elkaar te vallen (zwarte vegen poederen van het oppervlak), na drie jaar heb ik alles eraf gebrand en een heel nieuw systeem opgezet, Cetabever profi beits met UV filter.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:15 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Hoogglans gaat langer mee als zijdeglans.
Maar daarom moet je ook tenminste 2 cm van het goede gezonde hout weghalen als je aan de gang gaat met houtrotreparatie.quote:Op donderdag 29 september 2011 20:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Ben het met Machtpen 100% eens dat "iets" over houtrot heen smeren, funest is. Zo'n prof. schilder heb ik gehad; voor een zacht prijsje de buitenboel doen (zat net zelf in een verhuizing en binnenverbouwing). Die prof. schilder heeft over rotte plekken heen gekit en geschilderd; de ramp was na 5 jaar niet te overzien.....vandaar die Repair Care.
...
EPS is in mijn ogen alleen geschikt voor nieuw onbehandeld hout wat in de lak gezet moet worden, omdat het vochtregulerend is.quote:Op donderdag 29 september 2011 20:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt ook weer 100%. Maar ik heb vooral goede ervaringen met verf/beits met UV filter. Heb hiervoor een EPS van Wijzonol toegepast..in één woord: waardeloos. Na 1 jaar begon de zaak al uit elkaar te vallen (zwarte vegen poederen van het oppervlak), na drie jaar heb ik alles eraf gebrand en een heel nieuw systeem opgezet, Cetabever profi beits met UV filter.
Rubbol XD Gloss valt ook onder de lakken, kijk voor het antwoord naar je eigen post in dit topic op zaterdag 2 juli 2011 @ 18:54.quote:Op donderdag 29 september 2011 21:36 schreef blomke het volgende:
Oké. Kan dat Rubbol Gloss evt. nog over een bestaande beits heen? Of is dat vloeken in de kerk?
Of de schilder heeft met dat bedrag of geen zin in het werk, of het is natte vingerwerk of hij denkt te kunnen vragen wat hij wil of hij wil een potje opbouwen mocht hij geen binnenwerk hebben in de winter.quote:Op donderdag 29 september 2011 21:54 schreef klusfoobje het volgende:
nah, de schilder is net geweest. Belangrijk... het klikt wel iig.
Hij heeft alles bekeken en volgende week krijg ik een offerte met daarin exact wat hij op welke manier gaat doen en welke materialen er gebruikt gaan worden. Planning is oktober. Ik heb hem aangegeven hoe ik het zelf zou doen. Wat wel leuk is dat hij hij ongevraagd mijn trap stond te bekijken en te bevoelen. Daar was hij best wel van onder de indruk voor een amateur en was van mening dat ik het ook zelf prima zou kunnen doen...
maar goed, dat wil ik dus niet.
groffe eerste indicatie; ik moet rekenen op een bedrag tussen de 3 en de 3.5. Dan word het voledig gedaan zoals ik het wil, vond hij overigens erg normaal, en met de materialen die ik wil. Van alle gebruikte kleuren krijg ik overigens ook een literpot nieuw als reserve. Op het schilderwerk buiten zit iig 3 jaar garantie.
Tis ene hoop poen, maar als het dan voor een jaar of 5-6 klaar is... ach... Iemand nog belangstelling voor een boot ?
Bummer, bedenkt me nu net dat ik vergat om te vragen of het uitmaakt wat voor een verf er nu op zit...
De buurman 2 huizen verderop met hetzelfde huis was er ook even bij en die wil ook wel. Afscheid genomen met de woorden dat we graag de massakorting op de offerte terug zien.
ook aangegeven dat we een iets lager bedrag in gedachten hadden.
Laat dan die buurman van die vriendin van je langskomen als hij in de buurt woont.quote:Op vrijdag 30 september 2011 10:45 schreef klusfoobje het volgende:
De buurman van een vriendin van me is ook schilder. Als ik zijn huis zie, hoe dat in de verf zit... SUPER!
Rond de 1500-1800 euro? ( Hoerveel stond in er in mijn PM ;-) ?quote:Die heeft ook wel eens ruwweg een inschatting gegeven en kwam ook uit rond die bedragen.
Volgens mij geldt dat verf binnen 12 maanden na productie datum gebruikt dient te worden.quote:overigens, is verf maar 3 jaar houdbaar ?
Dat is niet in het voordeel voor de klant, gewoon net zoiets als een woekerpolis. Hier bv http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=7&t=3467 wordt ook uitgegaan van 12%. Werken met hout met een te hoge vochtigheid is geen vakmanschap maar gepruts. Het houdt het wel een paar jaar uit maar daarna komt de ellende.quote:Op donderdag 29 september 2011 20:33 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Leerling schilders krijgen op de praktijkcentra van savantis <18% als vocht te leren.
Op producten van Sigma en Sikkens staat een maximale houtvochtgehalte dat niet hoger mag zijn als 18%
Dus ik ga eerder van uit wat op de verpakking staat van geronommeerde merken, die 10 jaar garantie geven op uitgevoerde houtrotreparaties door opgeleide schilders, dan dat iemand zegt "die daarvan afwijken zijn prutsers" zonder dat je ook maar een bronvermelding doet.
Mijn bronvermelding :http://www.sigma.nl/techn(...)teembladen/4825.ashx
Je geeft als bron een ander forum waar de meningen van gebruikers op staan.quote:Op vrijdag 30 september 2011 13:04 schreef machtpen het volgende:
[..]
Dat is niet in het voordeel voor de klant, gewoon net zoiets als een woekerpolis. Hier bv http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=7&t=3467 wordt ook uitgegaan van 12%. Werken met hout met een te hoge vochtigheid is geen vakmanschap maar gepruts. Het houdt het wel een paar jaar uit maar daarna komt de ellende.
Op nieuw dubbel / hr++ glas zit ook standaard 10 jaar garantie, terwijl dit ook levenslang mee kan gaan.quote:10 jaar garantie op een epoxyreparatie is echt kort, een correct uitgevoerde epoxyreparatie zou toch minimaal 30 jaar op moeten zitten. Garanties die ook in de zakelijke markt gegeven worden.
Verwacht niet dat een schilder een offerte bedrag aanpast omdat een klant die te hoog vind.quote:Op vrijdag 30 september 2011 10:45 schreef klusfoobje het volgende:
Ik betaal nooit vooraf. een vakman kan zijn werk zelf voor financieren. Zeker een schilder.
Die pot verf noemde hij gewoon. Ik moet nog een keer een raam swoppen, dan heb ik dioe pot erbij,is leuk maar stelt weinig voor op dat bedrag.
Ik wacht zijn offerte even af.
Overigens... een ding mnoet ik wel zeggen. Ik heb bedragen van rond de 1500-1800 gehoord van schilders die hier in de straat bezig waren. Dat werk ziet er maar matig uit nu.
De buurman van een vriendin van me is ook schilder. Als ik zijn huis zie, hoe dat in de verf zit... SUPER! Die heeft ook wel eens ruwweg een inschatting gegeven en kwam ook uit rond die bedragen.
overigens, is verf maar 3 jaar houdbaar ?
Daar zit ik nu ook mee. Ben zelf vandaag druk aan het schilderen maar weet dat ik niet alles.kan doen voor winter. Als ik dan nu nog een schilder laat komen is het dan niet al te snel te nat...quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 10:57 schreef klusfoobje het volgende:
ja, snap ik.
Wat ik me wel een beetje afvraag is of het niet verstandiger is om het nog een winter uit te zingen en het dan in de zomer te laten doen of het toch nog in oktober in orde laten maken.
vocht enzo
Bij schilderwerk is het inderdaad max 10 jaar.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 11:51 schreef Zolena het volgende:
[..]
Daar zit ik nu ook mee. Ben zelf vandaag druk aan het schilderen maar weet dat ik niet alles.kan doen voor winter. Als ik dan nu nog een schilder laat komen is het dan niet al te snel te nat...
Oh en @ degene die zei dat 30 jaar garantie standaardis voor gerepareerd schilderwerk... ik zie zo'n 5 bestekken per dag van professionele opdrachtgevers, er wordt nooit hoger dan 10 jaar gevraagd, vaak zelfs maar zes jaar afbouwend, dat dan op gewoon schilderwerk.
Volgend jaar laten doen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 10:57 schreef klusfoobje het volgende:
ja, snap ik.
Wat ik me wel een beetje afvraag is of het niet verstandiger is om het nog een winter uit te zingen en het dan in de zomer te laten doen of het toch nog in oktober in orde laten maken.
vocht enzo
Wat valt er precies onder deze garantie? Trekt hij alles kaal als er een enkel blaasje zichtbaar wordt? Moet je zelf ook het houtwerk van vuil ontdoen in die tijd?quote:Op donderdag 29 september 2011 21:54 schreef klusfoobje het volgende:
Op het schilderwerk buiten zit iig 3 jaar garantie.
Meestal valt bij schilderwerk onder garantie dat de verf niet gaat bladderen, verpoederen, etc, etc.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 17:16 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Wat valt er precies onder deze garantie? Trekt hij alles kaal als er een enkel blaasje zichtbaar wordt? Moet je zelf ook het houtwerk van vuil ontdoen in die tijd?
Vaak is het garantie van het kozijn tot de stoep. Dus ben erg benieuwd hoe je dit op papier gaat zetten.
Ik doe je snel een offerte toe!quote:Op donderdag 6 oktober 2011 14:23 schreef klusfoobje het volgende:
Nah, ik heb de offerte ontvangen... en hoewel ik niet mik op een dubbeltje voor de eerste rang gaat dit me toch wat te ver hoor...
3850 euro ex 6% btw en eventueel 350 euro korting als de andere buurman ook meedoet.
Hier word de boel opgeschuurd, losse (verf) delen vrwijderd met de krabber Eventuele naden schoongemaakt en afgekit.
er zijn in totaal 4 draairamen. 1 x 1e verdieping en 3 x 2e verdieping.
voorzien van nieuwe grondverf en daarna 2 maal afgelakt met de verf die ik wilde.
Zij doen de ouderdomsverklaring voor de BD.
Dat is gewoon een dikke 4k voor een voorkant schilderen.... Ik trek ergens een grens.
- Hoelang ben je van plan er te blijven wonen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 19:07 schreef kipknots het volgende:
Volgende week maandag krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huisen ik ben van plan om de zaterdag erop er al in te trekken. Het huis is in prima staat, maar ik wil in ieder geval de woonkamer geschilderd hebben. Is het aan te raden om als je enkel de binnenmuren schildert om voor een van de kwaliteitsmerken te gaan (sigma, sikkens, trimetal) of is dit in zo'n geval overdreven?
Minimaal 5 jaar. Kan ook best 10 jaar of langer worden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 22:47 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
- Hoelang ben je van plan er te blijven wonen?
- Hoevaak wissel je van kleur?
- Ga je er alleen wonen, of komen er kinderen/huisdieren/ etc?
Volgens mij werd er gezegd dat het de eerste keer in ieder geval goed gedaan moest worden. Dan zou ik dus sowieso geen Flexa of Histor nemen, maar een professionele muurverf.quote:
Zelfde situatie hier, versgestucte muren en Histor verf. Wij hebben als eerste laag, in plaats van voorstrijk, verdunde Histor Monodek op de muren gedaan. Daarna 1 a 2 lagen muurverf voor een mooi resultaat. Ziet er prima uit!quote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:08 schreef oinkoink12 het volgende:
Wij willen op een verse stuclaag de huiskamer verven, we hebben hiervoor histor muurverf gekocht, de stuccer gaf voordat hij wegging aan dat het slim is om voorstrijk te gebruik omdat de stuclaag anders de hele eerste verflaag wegzuigd.
Nu lees ik hier dat mensen slechte ervaringen hebben met voorstrijken op een vers gestucte muur.
Wat is nu wijsheid?
Dat dus. Schrap voorstrijk uit je budget/planning, kost alleen maar extra en levert slecht dekkend resultaat op.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:12 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Wij hebben als eerste laag, in plaats van voorstrijk, verdunde Histor Monodek op de muren gedaan. Daarna 1 a 2 lagen muurverf voor een mooi resultaat. Ziet er prima uit!
Ik heb die voorstrijk dus al zuchtquote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Schrap voorstrijk uit je budget/planning, kost alleen maar extra en levert slecht dekkend resultaat op.
Kun je de voorstrijk niet meer terugbrengen?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 16:41 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
Ik heb die voorstrijk dus al zucht
Even kijken wat onze schilder vind
Is deze winkel aan te raden? Ik rijd er vaak langs, maar vind het er altijd zo louche uitzien... Dan ben ik bang dat ze verf verkopen die al 5 jaar staat of zo.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 19:38 schreef bobenjanneke het volgende:
Kijk eens op http://verfkampioen.nl/vestigingen of deze in de buurt zit.
Sikkens tex, 12,5 liter voor 65 euro.
Daar heb je dus een punt; dat is mij eens overkomen. Heb een half uur moeten roeren en terpetine erbij moeten gieten voordat het enigszins homogeen werd. Grote dikke klont op de bodem.Nou, ééns maar nooit weer budget verf.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:25 schreef tuxepux het volgende:
[..]
Dan ben ik bang dat ze verf verkopen die al 5 jaar staat of zo.
quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:25 schreef tuxepux het volgende:
[..]
Is deze winkel aan te raden? Ik rijd er vaak langs, maar vind het er altijd zo louche uitzien... Dan ben ik bang dat ze verf verkopen die al 5 jaar staat of zo.
Ik heb binnenkort weer een heel huis te latexen/lakken, dus ik ben wel geinteresseerd in goede verf tegen goede prijzen
Ik haal regelmatig mijn verf bij de verfkampioen voor thuis, en heb er nooit problemen mee gehad.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar heb je dus een punt; dat is mij eens overkomen. Heb een half uur moeten roeren en terpetine erbij moeten gieten voordat het enigszins homogeen werd. Grote dikke klont op de bodem.Nou, ééns maar nooit weer budget verf.
Ik moet zeggen dat we vanwege het gemak (Gamma in de buurt, Verfkampioen niet) alle Histor/Flexa verf bij de Gamma gehaald hebben, en ook nog in de aanbieding. Ik heb natuurlijk geen ervaring met nog betere verf, maar voor een gemiddelde gebruiker is dit volgens mij echt prima, zeker als je huismerk verf gewend bentquote:Op donderdag 20 oktober 2011 20:23 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
[..]
Ik haal regelmatig mijn verf bij de verfkampioen voor thuis, en heb er nooit problemen mee gehad.
Mocht zoiets vaak gebeuren, heeft zo'n winkel maar een kort bestaansrecht.
En zeker als het op kleur gemaakt wordt, wordt het automatisch geschudt.
En verf die niet gekleurd hoeft te worden, willen ze ook schudden.
Ik heb liever sikkens van de verfkampioen, als Histor en Flexa van de Gamam/ Praxis, terwijl de prijzen even hoog zijn, maar de kwaliteit van Sikkens vele malen beter is.
Ik vraag me juist af, of de partijen Histor die bij de praxis staan 10 liter voor 33 euro ( 50% korting ) of 2 x 10 liter voor 66 euro geen restpartijen zijn of iets dergelijks.
Waarschijnlijk wel, maar ik heb recent erg goede ervaringen met Flexa latex. Nu staat het dus bomvol met Histor.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 20:23 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Ik vraag me juist af, of de partijen Histor die bij de praxis staan 10 liter voor 33 euro ( 50% korting ) of 2 x 10 liter voor 66 euro geen restpartijen zijn of iets dergelijks.
Met een roller en verdunde latex.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:31 schreef Lips het volgende:
Vraag aan de kenners!
Ik wil binnenkort in mijn huisje alle vers gestuukte muren en plafonds in de voorstrijk gaan zetten. .
Latex ja? Waarom geen voorstrijk?quote:
Ga ik lezen!quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:48 schreef blomke het volgende:
Als er iets is, waarmee je je ondergrond grondig verkloot, is het wel met voorstrijk. Lees de diverse posts van mij en anderen daarover, maar na in het verftopic.
Met een gewone texroller zal het strakke resultaat van de stucadoor wel verdwenen zijn...quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 21:26 schreef oinkoink12 het volgende:
Wij hebben toch het advies van de stuccer opgevolgd en met zijn voorstrijk alles voorgestreken, daarna 1 keer gerold met een texroller en het is werkelijk prachtig.
dat valt opzich reuze mee, het strakke effect is er nog steeds, alleen alle miniscule oneffenheden vallen een stuk minder op nu.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 20:54 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Met een gewone texroller zal het strakke resultaat van de stucadoor wel verdwenen zijn...
Paar opmerkingen:quote:Op woensdag 23 november 2011 00:13 schreef wgp7 het volgende:
We hebben de oude verflagen eerst kaal gekrabd met een verfbrander en toen geschuurd. Afgenomen met water en wat ammonia. Vervolgens 1e laag grondverf. Wat plamuur op kleine plekjes. Weer geschuurd maar nu licht en weer gegrond. Nu na een paar dagen drogen, vertoont ons schilderwerk flinke barstvormingen.
Vooral bij de hoeken van de kozijnen?
Tussendoor ontvetten met ammoniak? Sta je te frituren tussen de verfsessies?quote:Op woensdag 23 november 2011 10:34 schreef klusfoobje het volgende:
schuren tussen door en met amoniak ontvetten.
thanks!quote:Op donderdag 1 december 2011 22:59 schreef blomke het volgende:
Als je gaat latexen over een bestande latexlaag, NIET verdunnen. Even aangenomen dat je kwalitatief goede latex neemt die in één keer dekt. Dat laatste is ook afhankelijk van de kleuren (oud en nieuw).
Terpetineverf in principe niet verdunnen, maar kijk even wat er op de verfpot staat over het gebruik.
Wel een evt. vette of vuile laag grondig ontvetten met St Marc.quote:Op donderdag 1 december 2011 23:00 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
thanks!
't is wit en beige/lichtgroenigblauwiggrijzig over vergeeld crème. Ik raakte de weg een beetje kwijt tussen de tips in dit topic dus ik denk ik vraag t maar gewoon...
Ik persoonlijk doe het op de volgende manier ( en veel schilders, sorry blomke ):quote:Op donderdag 1 december 2011 22:59 schreef blomke het volgende:
Als je gaat latexen over een bestande latexlaag, NIET verdunnen. Even aangenomen dat je kwalitatief goede latex neemt die in één keer dekt. Dat laatste is ook afhankelijk van de kleuren (oud en nieuw).
Terpetineverf in principe niet verdunnen, maar kijk even wat er op de verfpot staat over het gebruik.
Meer verf dan terpetine in het blik? Is dat niet juist wat je wiltquote:Op vrijdag 2 december 2011 09:53 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Ik persoonlijk doe het op de volgende manier ( en veel schilders, sorry blomke ):
- Op een emmer merk tex van 10 liter doen we er ongeveer 0,2 liter water bij. Dan is het veel fijner werken met tex.
- Terpetinegedragen verf een kleine hoeveelheid in een werkpotje doen, en daar een dop vol terpetine bij doen. Dan vloeit de verf veel beter. Let er wel op dat je de verf in het werkpotje helemaal opmaakt, en niet terug doet in het originele blik, anders zit er dadelijk meer verf als terpetine in het blik.
St. Marc tip van blomke wel volgen.
Ben af en toe de weg kwijt door de vele verfdampen en oplosmiddelen die door mijn bovenkamer zweven...quote:Op vrijdag 2 december 2011 10:47 schreef Lips het volgende:
[..]
Meer verf dan terpetine in het blik? Is dat niet juist wat je wilt
Misschien dat jouw schilder werkt met verf op waterbasis?quote:Op vrijdag 2 december 2011 21:32 schreef bleiblei het volgende:
Hmmm, schilder hier heb ik nog geen terpetine bij de verf zien mikken.
Zijn resultaat is wel mooi strak.
Heeft hier trouwens iemand ervaring met verf van Veveo?
Als ik zo ruik is het niet bepaald op waterbasisquote:Op vrijdag 2 december 2011 22:04 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Misschien dat jouw schilder werkt met verf op waterbasis? [ afbeelding ]
( Als de verf goed op temperatuur is, vloeit ie ook goed.)
Veveo is ook een a-merk verf, maar minder bekent als sigma en sikkens.
Ik persoonlijk heb hele woonwijken geschilderd met veveo.
Iedere schilder heeft natuurlijk zo z'n eigen merk.quote:Op vrijdag 2 december 2011 22:07 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Als ik zo ruik is het niet bepaald op waterbasis.
Het meurt hier als de tyfus naar terpetine.
Schilder beweert overigens dat veveo beter is dan spul van de grotere fabrieken.
Denk zelf dat ie het voornamelijk fijner vindt dan sigma en sikkens.
Zie editquote:Op vrijdag 2 december 2011 22:09 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Iedere schilder heeft natuurlijk zo z'n eigen merk.
Ben persoonlijk fan van Sikkens.
Dat het meurt naar terpetine, kan of betekenen dat de verf rijk is aan oplosmiddelen, of dat er een scheut terpetine bij zit.
http://www.veveo.nl/ kan je meer info vinden.
Naja, het resultaat is bekeken dus op het moment dat de laklaag erop zit en opgedroogd zit.quote:Op vrijdag 2 december 2011 22:27 schreef bobenjanneke het volgende:
Op online verfwinkels doet 2,5 liter urethancoat 4s 2,5 liter wit rond de 100 euro.
Ik laat het wel weten als ik de lego heb een zondag, kan je altjd vrijblijvend kijken ( en bij interesse leg ik het opzij ).
Maar als met 2 dunne grondverf de porieen van het hout opengaan staan, en bij 1 dikkere laag niet, heb je dan geen kans dat bij 1 dikke laag grond en een laag lak dan de porieen niet open gaan staan. Snappie hem?
Ik ken persoonlijk okoume mutliplex helemaal niet, dus kan er niets zinnigs over zeggen.
Nou, heb zitten rekenen.quote:Op vrijdag 2 december 2011 22:53 schreef bobenjanneke het volgende:
Het is altijd verstandig om een vaste prijsafspraak te maken als je schilderwerkzaamheden laat uitvoeren.
( En als ik het me goed herinner, kan het ook verstandig zijn om voor de volgende schilderbeurt buiten een andere schilder ( moi ) langs te laten komen, als ik me de prijs nog goed herinner...
Dat eerste bedrag was het hele huis al het houtwerk van onder tot boven en van binnen tot buitenquote:Op vrijdag 2 december 2011 23:17 schreef bobenjanneke het volgende:
Ik dacht dat jullie voor het volledige schilderwerk buiten een keer een bedrag van 6k hadden laten vallen.
Als jullie schilder 50 per uur vraagt incl. mag hij heel goed schilderwerk afleveren ( maar jullie waren ook zeer dik tevreden ), de meeste zzpers zitten rond de 35 incl.
Maar 1500 is voor het materiaal en werk e.d. een zeer nette prijs.
Heb zelf laatst een trap gedaan,
De treden en stukje onderkant trede in antraciet, de stootborden en zijkanten in 9010 half recept.
Spacklatex???quote:Op maandag 5 december 2011 00:59 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Ik heb m'n muren pas laten spuiten (spack) en wil ze gaan sausen. Nu heb ik begrepen dat ik daar het beste spacklatex voor kan gebruiken om een streperig/vlekkerig resultaat te voorkomen. Is dit soort latex meestal in een keer dekkend al?
Wat is de beste techniek om de verf op de muren aan te brengen? Ik zag laatst een filmpje waar van boven naar beneden werd gewerkt, baan voor baan. Maar lees ook regelmatig dat je per m2 moet werken?
Ik begreep dat spacklatex een langere open tijd heeft om daarmee baanbontheid te voorkomen en vult de structuur van de spack niet op. De grote verffabrikanten hebben dat soort latex, Sigma bijvoorbeeld: http://www.sigma.nl/assor(...)ckverf-semimatt.aspxquote:Op maandag 5 december 2011 08:13 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Spacklatex???
Als je bijvoorbeeld Sigma of Sikkens haalt, heb je aan normale tex genoeg.
Mik op een emmer van 10 liter een halve liter water erbij voor het fijner verwerken van de tex.
De normale manier van werken:
Deuren en ramen dichthouden ivm droging.
Muur tegen plafond besnijden ( 2,5 m lang ) met kwast , daarna uitwaaieren met een rollertje.
Muur tegen plint besnijden ( 2,5 m lang ) met kwast daarna uitwaaieren met een rollertje.
Dan de muur texen van boven naar beneden.
Roller met texstok volrollen, halverwege de muur opzetten en in 2 a 3 banen uitrollen.
Niet in vakken of m2 gaan werken.
Het is wellicht aan te raden voor een niet schilder; een schilder weet waar hij mee bezig is, en weet wat en hoe hij moet werken om baanbontheid te voorkomen.quote:de overlap bij de verschillende rolbanen (baanbontheid) na droging niet meer zichtbaar.
Hem laten schuren en doen voor vrijdag.quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:39 schreef Lips het volgende:
Ik ben er wel zo ziek van... Heb afgelopen week een schilder in m'n huis gehad en het ziet er echt niet uit! Ik had 't met m'n dronken hoofd en een blinddoek voor nog mooier gedaan
Alle deurkozijnen waren kaal en zeer goed geschuurd. Nu zit er een vieze dikke laag verf op met overal pitjes, putjes en druipers. Ik heb nieuwe plinten die geschroefd zijn, je ziet gewoon nog precies waar de schroeven zitten dus is super slecht geplamuurd en de plinten voelen aan als schuurpapier. Langs de deurposten af zit er geen kaarsrechte lijn waar de lak en de tex elkaar raken, het is een kartelrand. Langs het plafond is geen kaarsrechte lijn, nu is het plafond schuurwerk en het is niet helemaal recht, maar het ziet er echt niet uit! Boven heeft hij op een stuk waar er maar 3 cm muur tussen 2 stukken hout zitten lak gezet ipv tex...
Lekker dit, hij zegt dat hij nog niet helemaal klaar is boven (de verdieping die 'af' is) maar dit wordt toch nooit meer mooi! Dan zit er ook nog eens overal verf op m'n laminaat en m'n pvc!
En ik moet vrijdag overhuizen anders haal ik het niet...
What to do
Hoe ben aan je de schilder gekomen?quote:Op zaterdag 10 december 2011 18:39 schreef Lips het volgende:
Ik ben er wel zo ziek van... Heb afgelopen week een schilder in m'n huis gehad en het ziet er echt niet uit! Ik had 't met m'n dronken hoofd en een blinddoek voor nog mooier gedaan
Alle deurkozijnen waren kaal en zeer goed geschuurd. Nu zit er een vieze dikke laag verf op met overal pitjes, putjes en druipers. Ik heb nieuwe plinten die geschroefd zijn, je ziet gewoon nog precies waar de schroeven zitten dus is super slecht geplamuurd en de plinten voelen aan als schuurpapier. Langs de deurposten af zit er geen kaarsrechte lijn waar de lak en de tex elkaar raken, het is een kartelrand. Langs het plafond is geen kaarsrechte lijn, nu is het plafond schuurwerk en het is niet helemaal recht, maar het ziet er echt niet uit! Boven heeft hij op een stuk waar er maar 3 cm muur tussen 2 stukken hout zitten lak gezet ipv tex...
Lekker dit, hij zegt dat hij nog niet helemaal klaar is boven (de verdieping die 'af' is) maar dit wordt toch nooit meer mooi! Dan zit er ook nog eens overal verf op m'n laminaat en m'n pvc!
En ik moet vrijdag overhuizen anders haal ik het niet...
What to do
Oja, mijn telefoonnummer is : 06-ikschildersnel&goedquote:
Schilder is gisteren langs geweest en ik en mijn boze papa hebben hem verteld hoe blij we waren... Nu blijkt dat hij het een en ander door een andere schilder heeft laten doen ipv het zelf te doen. Hij was dus nogal verbaasd en ook boos toen hij zag hoe alles eruit zag.quote:Op zaterdag 10 december 2011 21:39 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Hoe ben aan je de schilder gekomen?
We hebben in posts ook wel eens op elkaar gereageerd en ik woon in Geldrop!
Zijn er afspraken gemaakt omtrent betaling, garantie en dergelijke?
Als er door jou nog niet ( veel ) betaald is, kun je hem aanspreken op het slecht geleverde werk ( ook bij zwart werk ).
Je kan van hem eisen om het op maandag en dinsdag te herstellen, zoniet ga je op pad voor een andere schilder ( uit Geldrop [ afbeelding ]).
You're welcomequote:Op maandag 12 december 2011 13:33 schreef Lips het volgende:
[..]
Schilder is gisteren langs geweest en ik en mijn boze papa hebben hem verteld hoe blij we waren... Nu blijkt dat hij het een en ander door een andere schilder heeft laten doen ipv het zelf te doen. Hij was dus nogal verbaasd en ook boos toen hij zag hoe alles eruit zag.
Maar hij was het volledig met ons eens dat dit absoluut onacceptabel is. Hij gaat vandaag alles boven flink schuren zodat het weer zonder korrels en lopers is, om het vervolgens weer opnieuw te gaan lakken. Heb er wel vertrouwen in dat het goed komt maar vraag me af of hij het redt qua tijd.
En bobenjanneke, bedankt voor het meedenken en het aanbod!
Nice! Welke latex gebruik jij meestal of wat zijn aan te raden merken?quote:Op dinsdag 13 december 2011 20:10 schreef bobenjanneke het volgende:
Voor de mensen die willen weten hoe ze een muur texen, heb ik wat foto´s opgedoken toen wij vorig jaar oktober gingen verhuizen.
Eerst de randen.
[ afbeelding ]
Dan invullen
[ afbeelding ]
En dan nog een keer losjes narollen
[ afbeelding ]
Bedankt!quote:Op woensdag 14 december 2011 13:19 schreef blomke het volgende:
MDF heeft vaak een vetlaag; het beste los je die op met thinner op een doekje.
Daarna de grondlagen, voor, tussen en na de grondlagen schuren met P180. Na de eerste laklaag, opschuren met P240 en dan de finale-laklaag. Da's genoeg. Wel alle lagen zeer goed laten drogen!!
Qua verfkeuze zou je het beste voor de betere en dus duurdere verven kunnen kiezen: Histor Flexa of Sikkens. Mogelijk kan je dan met één laklaag af.
Alleen bij de verfwinkel en niet bij de de bouwmarkten te koopquote:Op woensdag 14 december 2011 14:24 schreef Rens_a het volgende:
Bedankt!
Dan wacht ik het roller-advies nog even af. Een dure dus... :|
Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of de praxis/gamma ze wel of niet heeft onder de merknaam "anza", maar ik weet wel zeker dat de vakhandel ze heeft voor die prijs.quote:Op donderdag 15 december 2011 09:25 schreef klusfoobje het volgende:
Die anza rollertjes gebruik ik ook. Heerlijk spul. Bij mijn weten zijn die echter ook bij de Praxis te koop toch ?. Zelf haal ik ze bij de vakhandel maar er staat me iets van bij datik ze bij de Praxis dus ook gezien heb.
Jah maar als ik hier in de Sikkens Service Center kom dan krijg ik me toch een zooi vakjargon naar mn hoofd geslingerd, t enige dat ik dan kan zeggen, wil gewoon verfquote:Op donderdag 15 december 2011 15:05 schreef klusfoobje het volgende:
Prima punt hoor dat je maakt om ze naar de vakhandel te sturen. En wat die naam betreft... zou zo maar eens idd Sencys kunnen zijn.
Persoonlijk kom ik overigens het liefst bij de vakhandel. Niet alleen om de kennis en de kwaliteit, maar ook om het publiek dat daar komt. Is toch heeeeel anders dan bij de bouwmarkt..
Ik zal voor de zekerheid idd wel even checken of het echt geen kalk bevat.quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:54 schreef blomke het volgende:
Kan me niet voorstellen dat er nog muurverf met kalk wordt verkocht, da's een disaster bij het overschilderen.
Als je de kleur zo fraai vindt, neem dan een Histor/Flexa in die kleur: dan heb je kwaliteitsverf die goed dekkend is en idem aan te brengen.
Vergeet niet dat kwalitatief inferieure verf, ook slecht aan te brengen is en een teleurstellend resultaat geeft.
Ik heb mijn eerste appartement met Gamma verf gedaan en mijn huisje nu met Histor en je merkt echt het verschil, zowel in het aanbrengen (qua spetters) als dekking / hoe mooi de kleur is.quote:Op vrijdag 16 december 2011 13:55 schreef samsuus het volgende:
[..]
Ik zal voor de zekerheid idd wel even checken of het echt geen kalk bevat.
Ik heb ervaring met het aanbrengen van zowel gamma als karwei eigen merk muurverf en dit beviel prima.
Flexa/Histor zou dan wel een stapje 'beter' zijn of is dat echt vergelijkbaar?
Thanks, dat idee had ik al. Ga sowieso voor Histor of Flexa kiezen dan.quote:Op vrijdag 16 december 2011 13:58 schreef sheonlydreams86 het volgende:
[..]
Ik heb mijn eerste appartement met Gamma verf gedaan en mijn huisje nu met Histor en je merkt echt het verschil, zowel in het aanbrengen (qua spetters) als dekking / hoe mooi de kleur is.
Probeer eens in te denken wat gemakkelijker werken is, boven je hoofd of op een trapje:quote:Op vrijdag 16 december 2011 16:38 schreef blomke het volgende:
Is zo'n werkpot makkelijker/beter dan een verfbakje?
Die schilder heeft anders behoorlijk wat verf op zijn armen geknoeid, ondanks zijn werkpotjequote:Op vrijdag 16 december 2011 18:40 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Probeer eens in te denken wat gemakkelijker werken is, boven je hoofd of op een trapje:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |