abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99676904
Vandaag bij de echte verfwinkel (Decokay) geweest om verf voor de kozijnen te halen.
Het is Sikkens geworden; de grondverf naar grijs laten mengen.
Rubbol primer Plus, RAL 7015

De toplaag mocht geen hoogglans worden van de verfwinkel: omdat het nieuwe kozijnen zijn en die moeten vocht kwijt, dan moet er ademende verf over. Sikkens Rubbol EPS Plus.
Die wilde ik dus gitzwart. In de kleurenwijzer was dat dan RAL 9005, maar die bleek niet in de mengmachine te zitten voor die verf.
Dus toen is er handmatig gemengd, nu heb ik als het goed is gitzwart zonder RAL-aanduiding.
Het mengsel is N00 met SZI: 185

En een echte goeie kwast erbij, instructies, uitleg, schuurpapier en een speciale verfblikopener.
Niet verdunnen, goed dun verven, tweemaal lakken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_99677363
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:34 schreef sigme het volgende:
Vandaag bij de echte verfwinkel (Decokay) geweest om verf voor de kozijnen te halen.
Het is Sikkens geworden; de grondverf naar grijs laten mengen.
Rubbol primer Plus, RAL 7015
Goed gedaan, de kleur grondverf richting lak laten mengen!
quote:
De toplaag mocht geen hoogglans worden van de verfwinkel: omdat het nieuwe kozijnen zijn en die moeten vocht kwijt, dan moet er ademende verf over. Sikkens Rubbol EPS Plus.
Als wij nieuwbouw schilderen, gaat er gewoon hoogglans overheen.
Hoogglans heeft een langere duurzaamheid.
EPS Plus heeft een duurzaamheid van 4 tot 5 jaar.
Ik als schilder heb van het vocht verhaal nog nooit gehoord.
Wel fijn dat je voor een kwaliteitsmerk hebt gekozen.
quote:
Die wilde ik dus gitzwart. In de kleurenwijzer was dat dan RAL 9005, maar die bleek niet in de mengmachine te zitten voor die verf.
Dus toen is er handmatig gemengd, nu heb ik als het goed is gitzwart zonder RAL-aanduiding.
Het mengsel is N00 met SZI: 185
Mocht je nog lak nodig hebben, hoe kom je dan aan de "precies" dezelfde kleur gitzwart?

Voor de informatie hier nog een linkje met productinformatie:
http://www.utopis.net/sik(...)l%20EPS%20plus%20VIB

Wel fijn dat je niet hebt bespaart op verf en materiaal.

quote:
Niet verdunnen, goed dun verven, tweemaal lakken.
Hoezo?
pi_99677566
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:45 schreef bobenjanneke het volgende:

<knip>

Ik twijfel nog of ik de deur ook zwart verf of toch grijs, ik denk dat ik me er een betere voorstelling van kan maken als ik het deurkozijn zwartgelakt heb en de deur dan nog grondverf-grijs is.

Verdunnen was in de nieuwe samenstelling van de verf (sinds 2010) niet meer nodig en zelfs niet goed, tenzij de verf lang open had gestaan, begreep ik.

Ik vond de prijs trouwens reuze meevallen; totaal kwam op 85 euro.

Bedankt voor de productinformatie, ik ga het lezen!
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_99677889
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:50 schreef sigme het volgende:

[..]

Verdunnen was in de nieuwe samenstelling van de verf (sinds 2010) niet meer nodig en zelfs niet goed, tenzij de verf lang open had gestaan, begreep ik.

Op die manier.
Je kan het beste een 1/5 eps in een werkpotje doen.
Door de temperatuur kan de verf dunner of dikker worden.
Wij doen bij alle lakken en grondverven in een werkpotje altijd iets of wat terpetine, dat zorgt toch voor fijner strijken met de kwast en vloeien van de verf.

Iets of wat terpetine kan geen kwaad.
pi_99695733
Beste verftip:

Als je klaar bent met schilderen en je moet de volgende dag nog verder: kwasten en rollers etc in een plastic zak doen (bijvoorbeeld van die pedaalemmerzakken). Volgende dag zak openscheuren en verder gaan.

Voordeel: niks schoonmaken, uitspoelen etc. Je bent in een paar minuten klaar met opruimen. Verfbak ook niet om- of uitspoelen maar gewoon van de wegwerpbakken (doorzichtig) gebruiken die je na afloop weggooit.
pi_99695815
Ik heb ergens een tip gelezen om een normale verfbak met alumniumfolie bekleden, die folie met restjes verf kan je dan weggooien. Zelfde idee als wegwerpbakken dus maar wellicht nog goedkoper. Maar ik heb dit nog nooit geprobeerd dus weet niet of het fijn werkt.
Klussen deel 1 en 2
pi_99695968
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 09:47 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ik heb ergens een tip gelezen om een normale verfbak met alumniumfolie bekleden, die folie met restjes verf kan je dan weggooien. Zelfde idee als wegwerpbakken dus maar wellicht nog goedkoper. Maar ik heb dit nog nooit geprobeerd dus weet niet of het fijn werkt.
Ik pak mijn kwasten altijd in met aluminium folie, werkt als een tierelier! moet je geen week wachten, maar 1 a 2 dagen later werkt echt prima!
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_99696180
Ik doe mijn kwasten en verfrollers in een plastic zakje en dan in vriezer als ik ze een paar dagen niet nodig heb. wil ik ze weer gebruiken zijn ze na 10 min weer bedrijfsklaar
pi_99696248
Als je ze langer wilt bewaren (de winter over bijv.): grondig reinigen met terpetine, uitspoelen met water en groene zeep, drogen en in de gekookte lijnolie zetten.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 20 juli 2011 @ 11:06:57 #85
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99697909
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:49 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Terpetinegedragen verf kan NIET over watergedragen verf. ( nooit )
Watergedragen verf kan WEL over terpetinegedragen verf.

Terpetinegedragen verf wordt "keihard."
Watergedragen verf blijft "werken/flexibel"

[..]

Deze stelling klopt dus helemaal.
Aansluitend vraagje.

We hebben diverse dakramen (Velux). Bij één raam begint aan de binnenkant (ik noem het maar het kozijn) aan de rand wat verf af te bladderen. Dit komt ongetwijfeld door naar binnen regenen (raam te ver open/niet op tijd dicht doen bij regen).

Nu heb ik dus geen idee welke verf er eerder is gebruikt, dus ik zou zeggen, je advies volgend: kiezen voor watergedragen verf?

En dan eerst schuren zodat het goed vlak is (alle losse verf weg is) en dan bijv. twee laagjes?

Bvd.
The love you take is equal to the love you make.
pi_99700959
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 10:05 schreef blomke het volgende:
Als je ze langer wilt bewaren (de winter over bijv.): grondig reinigen met terpetine, uitspoelen met water en groene zeep, drogen en in de gekookte lijnolie zetten.
Een hele goeie tip ( die ik zelf niet wist haha ).
Ik zit meestal mijn terpetine kwasten in bakje met water en in de winter op zolder.
Wel bijhouden natuurlijk of het water niet verdampt.
Als je ze dan nodig hebt, even het water uitslaan of over een stukje resthout uitstrijken.
quote:
Aansluitend vraagje.

We hebben diverse dakramen (Velux). Bij één raam begint aan de binnenkant (ik noem het maar het kozijn) aan de rand wat verf af te bladderen. Dit komt ongetwijfeld door naar binnen regenen (raam te ver open/niet op tijd dicht doen bij regen).

Nu heb ik dus geen idee welke verf er eerder is gebruikt, dus ik zou zeggen, je advies volgend: kiezen voor watergedragen verf?

En dan eerst schuren zodat het goed vlak is (alle losse verf weg is) en dan bijv. twee laagjes?

Bvd.
Als je het niet zeker weet, kun je het beste watergedragen kiezen.
Of alles helemaal kaal schuren en dat terpetine gedragen.

[ Bericht 2% gewijzigd door bobenjanneke op 20-07-2011 12:55:18 ]
pi_99701096
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 10:02 schreef exlurker het volgende:
Ik doe mijn kwasten en verfrollers in een plastic zakje en dan in vriezer als ik ze een paar dagen niet nodig heb. wil ik ze weer gebruiken zijn ze na 10 min weer bedrijfsklaar
Dat doe ik ook. Blijft zo weken, mogelijk maanden goed.
pi_99701685
Een texroller kun je goed bewaren in een tex emmer met een bodem tex erin en dan de deksel er goed op doen.
En de emmer dan op zolder of iets dergelijks neerzetten.
pi_99742529
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:58 schreef bobenjanneke het volgende:

Je kan het beste een 1/5 eps in een werkpotje doen.
Vraagje: het restant in het werkpotje, mag dat terug in de hoofdpot? Ik had nog wat over in het werkpotje na het verven van één kozijn, gister.
pi_99742814
Dat kan & mag met watergedragen en synthetische verf.
Je moet er alleen mee oppassen dat als er synthetische verf in zit met terpetine ( dus verdunt ), dat je niet elke keer de verf terug kan soppen, want dan komt er teveel terpetine in de hoofdpot.

Dan kun je beter voor de volgende keer, minder verf pakken, en dan als je verf nodig hebt, wat bij gieten.
pi_99743393
Hoe kan ik uit een grote emmer latex (12.5 l) netjes een werkpotje maken? Rechtstreeks uit de emmer in een potje gieten zal denk ik veel rotzooi geven. Misschien met een soeplepel ofzo? :P

De stucadoor heeft ons trouwens geadviseerd om toch 2 lagen te doen met Powerdek: eerste laag 5 liter powerdek op 2 liter water, tweede laag 5 liter powerdek op 1 liter water. Hij zei dat het ook niet nodig was om stucwerk vooraf licht te schuren, desnoods alleen bij de randen.
Klussen deel 1 en 2
pi_99743423
Ok, dank voor het antwoord!

Ik had het nu niet teruggeschonken want er zit een dekseltje bij de werkpot en ik verf vandaag weer verder.
pi_99743550
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 12:01 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Hoe kan ik uit een grote emmer latex (12.5 l) netjes een werkpotje maken? Rechtstreeks uit de emmer in een potje gieten zal denk ik veel rotzooi geven. Misschien met een soeplepel ofzo? :P

De stucadoor heeft ons trouwens geadviseerd om toch 2 lagen te doen met Powerdek: eerste laag 5 liter powerdek op 2 liter water, tweede laag 5 liter powerdek op 1 liter water. Hij zei dat het ook niet nodig was om stucwerk vooraf licht te schuren, desnoods alleen bij de randen.
Onze schilder werkte altijd gewoon uit de hoofdpot met latex/muurverf rekje erin en rollen maar.

Overigens hebben wij wel alles lichtjes geschuurd op logeerkamer na en dat verschil is goed te zien.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99743557
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 12:01 schreef sheonlydreams86 het volgende:

Ik weet niet wat je precies wil gaan texen, maar je kan beter eerst een groot deel tex in een werk tex emmer gieten, en dan nog wat in een werkpotje.

Schuren hoeft alleen bij oneffenheden, dus als het strak gestuct is, hoef je niet te schuren.
De stucadoor weet met welk stuc middel hij heeft gewerkt, dus volg zijn advies op.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 12:04 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Onze schilder werkte altijd gewoon uit de hoofdpot met latex/muurverf rekje erin en rollen maar.

Overigens hebben wij wel alles lichtjes geschuurd op logeerkamer na en dat verschil is goed te zien.
Dat kan wel, maar dan zit je in het begin te kutten vervelen, omdat de texemmers meestal tot de rand toe vol zitten.
Zelfs ik als schilder vind het gemakkelijker en fijner om met een half volle emmer te werken.
Dan is het gemakkelijker te verdunnen, en minder zwaar.
Mocht er troep in komen, zit het maar in een halve emmer.

Dat is ook de reden, dat ik aangeef om met een werkpotje lak te werken.
pi_99743758
Als je gaat texen, uit een grote emmer een texnetje en eventueel ook een tex/ rolstok.
pi_99744415
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 12:05 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Ik weet niet wat je precies wil gaan texen, maar je kan beter eerst een groot deel tex in een werk tex emmer gieten, en dan nog wat in een werkpotje.

Schuren hoeft alleen bij oneffenheden, dus als het strak gestuct is, hoef je niet te schuren.
De stucadoor weet met welk stuc middel hij heeft gewerkt, dus volg zijn advies op.

[..]

Dat kan wel, maar dan zit je in het begin te kutten vervelen, omdat de texemmers meestal tot de rand toe vol zitten.
Zelfs ik als schilder vind het gemakkelijker en fijner om met een half volle emmer te werken.
Dan is het gemakkelijker te verdunnen, en minder zwaar.
Mocht er troep in komen, zit het maar in een halve emmer.

Dat is ook de reden, dat ik aangeef om met een werkpotje lak te werken.
Ja ik bedoelde eigenlijk een kleine emmer als "werkpotje", aangezien we dus sowieso latex moeten verdunnen. Het gaat om muren en plafonds. Maar waarom werkt een emmer + netje beter dan een bakje?

Het is heel glad gestuct :) Dus we gaan gewoon het advies van de stucadoors opvolgen denk ik.
Klussen deel 1 en 2
pi_99744581
Je bedoelt die bakjes van eigen huis en tuin, zoiets als :

Een emmer met een netje/ rekje werkt beter omdat je:
1) meer verf tot je beschikking hebt,
2) minder knoeit
3) beter kan rollen

Vergeet voor glad stucwerk niet je 2componenten texroller !
pi_99745252
Tex emmer:

Tex netje:

Werkpotje of verzetblikje:

Vaasje:
pi_99745925
Top :) We gaan morgenavond naar de Verfkoning om alles te halen.

1 muur wordt trouwens in de kleur Klei van Histor. Dat is ander soort verf dan wat er op de plafonds/andere muren gaat (Powerdek dus). Is het een goed idee om die muur eerst van 1 laag powerdek (verdund) te voorzien, en dan 1 laag kleur? Of gewoon 2 lagen kleur, al dan niet verdund?

Al die vragen :P Maar we willen het nu wel echt goed doen.
Klussen deel 1 en 2
pi_99745995
Welke tex ga je op de muren en plafonds texen?
Powerdek, je zegt het net.
Ik zou de ene muur die anders wordt, hetzelfde als alle andere muren doen betreft de handelingen, alleen dan in Klei van Histor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')