Goed gedaan, de kleur grondverf richting lak laten mengen!quote:Op dinsdag 19 juli 2011 20:34 schreef sigme het volgende:
Vandaag bij de echte verfwinkel (Decokay) geweest om verf voor de kozijnen te halen.
Het is Sikkens geworden; de grondverf naar grijs laten mengen.
Rubbol primer Plus, RAL 7015
Als wij nieuwbouw schilderen, gaat er gewoon hoogglans overheen.quote:De toplaag mocht geen hoogglans worden van de verfwinkel: omdat het nieuwe kozijnen zijn en die moeten vocht kwijt, dan moet er ademende verf over. Sikkens Rubbol EPS Plus.
Mocht je nog lak nodig hebben, hoe kom je dan aan de "precies" dezelfde kleur gitzwart?quote:Die wilde ik dus gitzwart. In de kleurenwijzer was dat dan RAL 9005, maar die bleek niet in de mengmachine te zitten voor die verf.
Dus toen is er handmatig gemengd, nu heb ik als het goed is gitzwart zonder RAL-aanduiding.
Het mengsel is N00 met SZI: 185
Hoezo?quote:Niet verdunnen, goed dun verven, tweemaal lakken.
Ik twijfel nog of ik de deur ook zwart verf of toch grijs, ik denk dat ik me er een betere voorstelling van kan maken als ik het deurkozijn zwartgelakt heb en de deur dan nog grondverf-grijs is.quote:
Op die manier.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 20:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Verdunnen was in de nieuwe samenstelling van de verf (sinds 2010) niet meer nodig en zelfs niet goed, tenzij de verf lang open had gestaan, begreep ik.
Ik pak mijn kwasten altijd in met aluminium folie, werkt als een tierelier! moet je geen week wachten, maar 1 a 2 dagen later werkt echt prima!quote:Op woensdag 20 juli 2011 09:47 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ik heb ergens een tip gelezen om een normale verfbak met alumniumfolie bekleden, die folie met restjes verf kan je dan weggooien. Zelfde idee als wegwerpbakken dus maar wellicht nog goedkoper. Maar ik heb dit nog nooit geprobeerd dus weet niet of het fijn werkt.
Aansluitend vraagje.quote:Op maandag 18 juli 2011 18:49 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Terpetinegedragen verf kan NIET over watergedragen verf. ( nooit )
Watergedragen verf kan WEL over terpetinegedragen verf.
Terpetinegedragen verf wordt "keihard."
Watergedragen verf blijft "werken/flexibel"
[..]
Deze stelling klopt dus helemaal.
Een hele goeie tip ( die ik zelf niet wist haha ).quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:05 schreef blomke het volgende:
Als je ze langer wilt bewaren (de winter over bijv.): grondig reinigen met terpetine, uitspoelen met water en groene zeep, drogen en in de gekookte lijnolie zetten.
Als je het niet zeker weet, kun je het beste watergedragen kiezen.quote:Aansluitend vraagje.
We hebben diverse dakramen (Velux). Bij één raam begint aan de binnenkant (ik noem het maar het kozijn) aan de rand wat verf af te bladderen. Dit komt ongetwijfeld door naar binnen regenen (raam te ver open/niet op tijd dicht doen bij regen).
Nu heb ik dus geen idee welke verf er eerder is gebruikt, dus ik zou zeggen, je advies volgend: kiezen voor watergedragen verf?
En dan eerst schuren zodat het goed vlak is (alle losse verf weg is) en dan bijv. twee laagjes?
Bvd.
Dat doe ik ook. Blijft zo weken, mogelijk maanden goed.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:02 schreef exlurker het volgende:
Ik doe mijn kwasten en verfrollers in een plastic zakje en dan in vriezer als ik ze een paar dagen niet nodig heb. wil ik ze weer gebruiken zijn ze na 10 min weer bedrijfsklaar
Vraagje: het restant in het werkpotje, mag dat terug in de hoofdpot? Ik had nog wat over in het werkpotje na het verven van één kozijn, gister.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 20:58 schreef bobenjanneke het volgende:
Je kan het beste een 1/5 eps in een werkpotje doen.
Onze schilder werkte altijd gewoon uit de hoofdpot met latex/muurverf rekje erin en rollen maar.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:01 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Hoe kan ik uit een grote emmer latex (12.5 l) netjes een werkpotje maken? Rechtstreeks uit de emmer in een potje gieten zal denk ik veel rotzooi geven. Misschien met een soeplepel ofzo?
De stucadoor heeft ons trouwens geadviseerd om toch 2 lagen te doen met Powerdek: eerste laag 5 liter powerdek op 2 liter water, tweede laag 5 liter powerdek op 1 liter water. Hij zei dat het ook niet nodig was om stucwerk vooraf licht te schuren, desnoods alleen bij de randen.
Ik weet niet wat je precies wil gaan texen, maar je kan beter eerst een groot deel tex in een werk tex emmer gieten, en dan nog wat in een werkpotje.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:01 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Hoe kan ik uit een grote emmer latex (12.5 l) netjes een werkpotje maken? Rechtstreeks uit de emmer in een potje gieten zal denk ik veel rotzooi geven. Misschien met een soeplepel ofzo?
De stucadoor heeft ons trouwens geadviseerd om toch 2 lagen te doen met Powerdek: eerste laag 5 liter powerdek op 2 liter water, tweede laag 5 liter powerdek op 1 liter water. Hij zei dat het ook niet nodig was om stucwerk vooraf licht te schuren, desnoods alleen bij de randen.
Dat kan wel, maar dan zit je in het begin te kutten vervelen, omdat de texemmers meestal tot de rand toe vol zitten.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:04 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Onze schilder werkte altijd gewoon uit de hoofdpot met latex/muurverf rekje erin en rollen maar.
Overigens hebben wij wel alles lichtjes geschuurd op logeerkamer na en dat verschil is goed te zien.
Ja ik bedoelde eigenlijk een kleine emmer als "werkpotje", aangezien we dus sowieso latex moeten verdunnen. Het gaat om muren en plafonds. Maar waarom werkt een emmer + netje beter dan een bakje?quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:05 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je precies wil gaan texen, maar je kan beter eerst een groot deel tex in een werk tex emmer gieten, en dan nog wat in een werkpotje.
Schuren hoeft alleen bij oneffenheden, dus als het strak gestuct is, hoef je niet te schuren.
De stucadoor weet met welk stuc middel hij heeft gewerkt, dus volg zijn advies op.
[..]
Dat kan wel, maar dan zit je in het begin te kutten vervelen, omdat de texemmers meestal tot de rand toe vol zitten.
Zelfs ik als schilder vind het gemakkelijker en fijner om met een half volle emmer te werken.
Dan is het gemakkelijker te verdunnen, en minder zwaar.
Mocht er troep in komen, zit het maar in een halve emmer.
Dat is ook de reden, dat ik aangeef om met een werkpotje lak te werken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |