abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140085853
Even een kick.

Zoals het er nu naar uit ziet ga ik begin augustus de buitenboel van mijn huis schilderen. De huidige bewoners hebben de buitenboel niet onderhouden, dus het schreeuwt om een schilderbeurt. Of eigenlijk niet meer, het zal wel schor zijn.

Het zijn hardhouten kozijnen waar op dit moment de verf grotendeels vanaf gebladdert is, sommige plekken kieren, maar het is niet rot. Waar moet ik op letten met het kiezen van de verf? Ik ben me er in aan het verdiepen, maar het duizelt me op dit moment aardig. Binnen schilderen draai ik mijn hand niet voor om, maar de buitenboel lijkt wel een andere wereld qua verfkeuze.

Wat is het verschil tussen Sikkens, Wijnzonol of Sigma? En ik neem aan eerst een grondverf en dan nog een laag er overheen? Of een Beits? Want ik zie dat dat voor vochtregulerende systemen is? En dat lijkt me gezien het wat ouder hout is wel verstandig?
pi_140321437
Volgens mij is hardhout en beits niet echt een combi.
pi_140327867
Mocht je het eerst kaal gaan halen kan je lijnolieverf overwegen, kan je er weer 20-30 jaar tegenaan. Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt, maar ga het zeker gebruiken als ik de achterkant ga opknappen.

Voorkant van het huis heb ik afgelakt met Sikkens Rubbol XD gloss, ook duurzaam (gaat ongeveer 10 jaar mee). Laat zich niet erg gemakkelijk verwerken (vrij stroef, mag volgens Sikkens ook niet worden verdund).

Nog een tip, eerst ontvetten, dan goed schuren en na het afstoffen nog even afnemen met een kleefdoekje zodat je het laatste stof opvangt.

Succes!
pi_140337782
Astublieft geen verf op lijnoliebasis. Hoe duurzaam ook, als je het wilt verwijderen heb je een hels karwei daaraan.

Het beste haal je de kozijnen helemaal kaal en laat je evt. vocht eruit verdampen. Controleer op zachte plekken en/of houtrot (onwaarschijnlijk) en breng een Sikkens Rubbol systeem met grondverflaag aan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_140337813
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 22:42 schreef usernaamvergeten het volgende:

Voorkant van het huis heb ik afgelakt met Sikkens Rubbol XD gloss, ook duurzaam (gaat ongeveer 10 jaar mee). Laat zich niet erg gemakkelijk verwerken (vrij stroef, mag volgens Sikkens ook niet worden verdund).

Dit begrijp ik echt niet: ik vind Sikkens Rubbol juist een verf die uitstekend glad uitvloeit en met weinig verf maak je een heel dunne en sterke verflaag
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zondag 25 mei 2014 @ 10:45:42 #156
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_140338220
Mocht je in het Oosten van Drenthe en Groningen wonen: in de schilders winkels van Sanders verkopen ze Sikkens verf onder hun eigen naam, scheelt best wel veel per liter

En inderdaad Blomke, ik vind t ook fijn spul om mee te werken

[ Bericht 17% gewijzigd door derLudolf op 25-05-2014 10:51:13 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_140340304
Ik wil binnenkort de wanden ook voorzien van een likje verf. Flexa kost bij gamma 35.- per 2.5L wat voldoende is voor 20m2.

Kijk ik naar signa, sikkens, wijzonol, betaal je het 3 dubbele.

Wat is het verschil?
pi_140340904
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 12:20 schreef xaban06 het volgende:
Ik wil binnenkort de wanden ook voorzien van een likje verf. Flexa kost bij gamma 35.- per 2.5L wat voldoende is voor 20m2.

Kijk ik naar signa, sikkens, wijzonol, betaal je het 3 dubbele.

Wat is het verschil?
De kwaliteit en het merk. Het hangt van je toepassing af (binnen/buiten) en je voorkeuren.

Ik vind (maar eigenlijk heb ik nergens verstand van volgens veel Fok!-ers) dat Sikkens de beste verven maakt. Per L. duurder, maar het smeert zo goed en glad uit dat je volgens mij een netto lage(re) ¤/m² haalt.

Met Wijzonol schakelwerf heb ik heel slechte ervaringen; één hete zomer en het was weggefikt. Flexa vind ik voor binnentoepassingen (deuren/kozijnen) net aan acceptabel.
pi_140343154
Ondanks dat ik eigenlijk alleen maar Sikkens gebruik, sop ik ook wel eens een plafond of wandje met Histor monodek. Als je echt schrobvast of extreem mat wilt zul je toch moeten uitwijken naar Sikkens/Sigma/ed..
pi_140343564
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 10:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit begrijp ik echt niet: ik vind Sikkens Rubbol juist een verf die uitstekend glad uitvloeit en met weinig verf maak je een heel dunne en sterke verflaag
Ben je nou echt te dom om te begrijpen dat niet elke verf uit de Rubbol serie de zelfde samenstelling heeft? Rubbol XD gloss is bijvoorbeeld heel anders qua samenstelling dan Rubbol SB plus. Mijn ervaring is dat XD gloss erg stroperig is en zich niet makkelijk laat verdelen.

quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 10:18 schreef blomke het volgende:
Astublieft geen verf op lijnoliebasis. Hoe duurzaam ook, als je het wilt verwijderen heb je een hels karwei daaraan.
En jij haalt elke tien jaar je kozijnen helemaal kaal? Dat doe je alleen als het schilderwerk in bijzonder slechte staat is, bij een periodieke schilderbeurt is goed schuren voldoende. Daarbij zijn de lijnolieverven van tegenwoordig ook anders dan die van vroeger. Wat een voordeel is aan lijnolieverven is dat het duurzaam is, en het hout laat ademen waardoor er minder snel houtrot optreed.
pi_140346105
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 12:40 schreef blomke het volgende:

[..]

De kwaliteit en het merk. Het hangt van je toepassing af (binnen/buiten) en je voorkeuren.

Ik vind (maar eigenlijk heb ik nergens verstand van volgens veel Fok!-ers) dat Sikkens de beste verven maakt. Per L. duurder, maar het smeert zo goed en glad uit dat je volgens mij een netto lage(re) ¤/m² haalt.

Met Wijzonol schakelwerf heb ik heel slechte ervaringen; één hete zomer en het was weggefikt. Flexa vind ik voor binnentoepassingen (deuren/kozijnen) net aan acceptabel.
Volgens de specificaties heb je geen verschil in 'rendement' (L / m2).

Kwaliteit in wat dan? Het gaat om binnenwerk (muren). Ik heb 1 kamer met flexa gedaan en ziet er keurig uit. Dus wat kan een reden zijn om sikkens/ wijzonol/sigma te gebruiken?
pi_140346333
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2014 15:23 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Volgens de specificaties heb je geen verschil in 'rendement' (L / m2).

Kwaliteit in wat dan? Het gaat om binnenwerk (muren). Ik heb 1 kamer met flexa gedaan en ziet er keurig uit. Dus wat kan een reden zijn om sikkens/ wijzonol/sigma te gebruiken?
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 13:56 schreef bbtb77 het volgende:
Als je echt schrobvast of extreem mat wilt zul je toch moeten uitwijken naar Sikkens/Sigma/ed..
  zaterdag 31 mei 2014 @ 11:50:45 #163
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_140565339
Vraagje:
Buitenboel moet deels opgefrist... Vorige schilder had een eps system gebruikt. Mooi poeder wordt zeg, prachtig op een zuidkant. Top!
Dus voorlaatste keer een ander verf gebruikt, maar ik weet niet welke... stom vergeten op te schrijven.
Heb momenteel 2 potten staan dus er zijn 3 opties ;-)
1) rambo pantser lak facor 10 voor buiten
2) sikkens satura (obv urethaanalkyd)
3) geen van beide

Ik neig nu naar of zelfde Rambo (gebruik ik ook binnen, op de houten slaapkamer vloer, lekkere verfje, droogt normaal, mooi glad, niet echt (te) lobbig... (is een buitenverf btw))
of naar Sikkens Rubbol AZ of SB ben ik nog niet uit. (SB lobbiger, maar dus ook wat stroever.)

Kwaliteit mag best, maar werken met stroop geniet niet mijn voorkeur, goed vloeien is wel fijn.

Ik vermoed dat er buiten (ondanks ik het idee heb dat de verf op de donkerbwaarde pot wel erg verkleurd is) Sikkens zit. Ik kan me herinneren dat de verf lekker te verwerken was. Maar we willen graag hoogglans puur omdat het sterker is. Hoe zijn de Rubbols rov de Satura mbt viscositeit, vloeien en drogen. Want als ik lees over het plakkerige zelfs na zeer lange tijd... mwoah! En de Satura is nu plus geworden... weet niet of dat inhoudelijk nog iets uitmaakt.

Rambo (ook niet echt een cheapie zie ik net) tja... lijkt weinig over bekend te zijn...

Wat zijn je gedachten hierover?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')