In ieder geval doorschilderen. Ergernis #1 hier aan het bestaande schilderwerk is dat de randen met een kwast gedaan zijn en de rest met roller, en dat je dat verschil heel duidelijk ziet qua structuurquote:Op zondag 3 juli 2011 22:23 schreef yinu het volgende:
Dank, dat zijn al nuttige tips. En het sauzen van muren? Hoe gaan we daarmee het beste te werk zonder ons prachtige gladde stucwerk te verpesten?
Dit is 100% correct en geldt ook voor lak- en beitsmerken.quote:Op zondag 3 juli 2011 22:28 schreef saaw het volgende:
[..]En mijn ervaring is dat duurdere latex [lees: goed merk] wel degelijk veel verschil maakt in dekkracht.
Gebruik je een kwast of een roller?quote:Op maandag 4 juli 2011 08:30 schreef tuxepux het volgende:
Ah, hier kan ik mijn vraag vast kwijt!
Ik ben een tafel aan het schilderen, met acrylverf. Dat leek me handig want dat is zo fijn snel droog. Nadeel is echter dat het zo snel droogt. Er valt niet tegenop te verven, vooral bij het tafelblad maak ik lelijke strepen doordat ik over half droge verf strijk. Is hier een geniale truc voor? Een beetje verdunnen, of wordt de verflaag dan minder sterk?
O ja, acryl weggooien en alkyd kopen is geen optie, want er zitten al 3 lagen acryl op (de grondverf ging beter).
Dank, dat zijn drie oplossingen!quote:Op maandag 4 juli 2011 09:32 schreef blomke het volgende:
Gebruik je een kwast of een roller?
Twee oplossingen:
1 wachten tot het kouder weer is.
2 sneller werken
3 roller i.p.v. kwast
Voor verf en verfspullen ga ik altijd voor het beste, goedkoper spul pakt uiteindelijk altijd duurder uit en kost dan nog een hoop ergernis en lelijkheid extra. Meteen een goede algemene tip voor in dit topic, maar die stond er al geloof ik.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:45 schreef blomke het volgende:
Geduld kan je oefenen!
Koop i.d.d. een kwaliteitsroller; zo breed (en duur) mogelijk.
Siliconenkit is een ramp als het om (over)schilderwek gaat. Het beste haal je alle seraf en ga je er met siliconenkitverwijderaar 2x over de verdachte lekken heen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 09:50 schreef Sgt.Warlock het volgende:
Ik heb een huis gekocht in januari, en nu wil het geval dat ik over twee weken dubbel glas erin laat zetten. Bij het schilderen bleek dat er stukken siliconenkit op het kozijn zitten waardoor de verf niet pakt en het er lelijk uitziet. Omdat ik toch dubbel glas krijg wild eik daarna opnieuw verven.
Moet ik dan alles kaal halen? en hoe voorkom ik dat er dan resten siliconenkit blijven zitten?
Volgens mij bestaat er geen zwarte grondverf wel grijze. Maar kozijnen uit de fabriek hoef je niet nogmaals te gronden, die laag is al dik genoeg. Zou gewoon met twee lagen beginnen, en mocht dat niet dekkend genoeg zijn, nog een laagje extra.quote:Op maandag 4 juli 2011 19:23 schreef sigme het volgende:
Ik heb nieuwe kozijnen gekregen. Die zijn alvast wit gegrond aangeleverd, maar nu wil ik ze zwart verven (aan de buitenzijde).
Is het aan te bevelen om dan een laag grondverf ook in zwart te doen?
En is Sikkens het beste? (De verfwijzer van bugdetverf komt daarmee.)
Ander vraagje, waarom wordt een inzetvaatje of uitstrijkblik gebruikt? De instructies van budgetverf noemen het gebruik daarvan wel voor de grondverf, maar niet voor de lakverf.
Oh ja, nog een vraag: hoe kan ik het netste om de scharnieren heenverven?
Geen idee, het is gewoon een leeg verfblik, vaak met hengsel, waar je mee werkt en de verf in kunt bewaren.quote:Op maandag 4 juli 2011 19:23 schreef sigme het volgende:
Ander vraagje, waarom wordt een inzetvaatje of uitstrijkblik gebruikt? De instructies van budgetverf noemen het gebruik daarvan wel voor de grondverf, maar niet voor de lakverf.
Wel heb ik thuis in de schuur staan, is nog een standaard ook, wit, grijs of zwart.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:56 schreef Forno het volgende:
[..]
Volgens mij bestaat er geen zwarte grondverf wel grijze.
Grondverf kan op kleur gemengd worden. Vandaar de vraagquote:Op woensdag 6 juli 2011 11:56 schreef Forno het volgende:
[..]
Volgens mij bestaat er geen zwarte grondverf wel grijze. Maar kozijnen uit de fabriek hoef je niet nogmaals te gronden, die laag is al dik genoeg. Zou gewoon met twee lagen beginnen, en mocht dat niet dekkend genoeg zijn, nog een laagje extra.
Sigma is kwaliteit. Goede dekking, vloeit mooi uit, is snel droog en behoeft minder onderhoud. Er zijn meerdere merken (bijvoorbeeld Sikkens en Wijzonol) die ongeveer dezelfde kwaliteit (en prijs) hebben.
Scharnieren, als je ze laat zitten toch een kwestie van of een vaste hand of afplakken. Ramen waar geboefte niet bij kan, haal ik er als DHZ'er uit met scharnier en al. Is wat meer werk, maar levert wel het mooiste resultaat op.
Wat bedoel je hiermee? Ah ik denk dat ik het al begrijp. Afplakken, dunne kwast gebruiken. Eventueel gemors weghalen met doekje/wattenstaafje?quote:Op woensdag 6 juli 2011 20:13 schreef sigme het volgende:
[..]
Grondverf kan op kleur gemengd worden. Vandaar de vraag.
Sigma is kwaliteit maar de verfwijzer adviseert dus Sikkens. Is er verschil in kwaliteit of beste toepassing per merk?
De scharnieren kunnen niet verwijderd worden. Afplakken zal wel lukken, maar hoe voorkom ik dat je het gepruts ziet om er toch achter te verven?
Dat bedoel ik jaquote:Op woensdag 6 juli 2011 20:41 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Wat bedoel je hiermee? Ah ik denk dat ik het al begrijp. Afplakken, dunne kwast gebruiken. Eventueel gemors weghalen met doekje/wattenstaafje?
Klein penseeltje inderdaad.quote:Op woensdag 6 juli 2011 21:06 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ja. Het zal wel kliederen met een penseeltje worden.
Dit heeft niets te maken met de kwaliteit, hoe oplosmiddelrijk een verf is.quote:Of kan ik eigenlijk beter een gewone pot uit de bouwmarkt nemen omdat die oplosmiddelenrijk is?
Ok, dank. Ik ga buitenkozijnen en een deur verven (ze zijn nieuw, wel gegrondverfd aangeleverd). Ik wil ze hoogglans zwart verven.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 22:18 schreef bobenjanneke het volgende:
Sigma, Sikkens en wijzonol behoren tot dezelfde kwaliteitsklasse welke gebruikt worden door schildersbedrijven.
Als je buiten gaat schilderen kun je het beste één van deze merken kiezen op terpetinebasis.
Hoewel deze merken duurder zijn, hebben ze wel een langere levensduur dan de bouwmarktmerken.
[..]
Dit heeft niets te maken met de kwaliteit, hoe oplosmiddelrijk een verf is.
Lastig om te vergelijken. Hoe zijn de plaatselijke omstandigheden. Blijft er regelmatig vocht op liggen. Krijg je de hele dag de volle zon. Maak je ze regelmatig schoon. Etc.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 22:24 schreef sigme het volgende:
[..]
Zit er echt geen verschil tussen de professionele verfmerken? Is het dan het beste om puur de goedkoopste van die drie uit te zoeken?
Wij hebben trimetal gebruikt, onze schilder vertelde dat het kwalitatief gelijk is aan sigma.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 22:24 schreef sigme het volgende:
[..]
Ok, dank. Ik ga buitenkozijnen en een deur verven (ze zijn nieuw, wel gegrondverfd aangeleverd). Ik wil ze hoogglans zwart verven.
Zit er echt geen verschil tussen de professionele verfmerken? Is het dan het beste om puur de goedkoopste van die drie uit te zoeken?
-edit- reuze bedankt voor die extra link. Nuttige informatie
!
Tegenwoordig heeft Sikkens Rubbol XD Gloss.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 09:20 schreef blomke het volgende:
Voor buitenschilerwerk zou ik een verf met UV-filter adviseren.
quote:[
Bijna iedereen kan met synthetische verf werken, maar om een mooi resultaat te krijgen met watergedragen verf moet je toch wel al wat geschilderd hebben.
Ik zou als eerste de plekken isoleren met bijvoorbeeld Probastine isoleercoatingquote:Hierbij een vraag voor een gestucte achterwand bij mij in de keuken.
Keuken is ongeveer 4 jaar geleden geplaatst. Na demontage van de oude keuken heeft mijn keukenboer de gehele wand gestuct met een grove korrel met een soort van swirl effect. Ziet er mooi uit!
Bij de kookplaat heb ik 2 glazen wanden door de keukenboer laten plaatsen. Echter bij de rest keuken is er geen glazen achterwand geplaatst. Zo ook bij de afwasbak en is daardoor niet echt praktisch met als gevolg lichte vet en afwasplekken op de gestucte achterwand.
Eindelijk ben ik zover om daar nu ook een glazenachterwand te plaatsen, maar voor de plaatsing wil ik het opfrissen door over de gestucte wand een laag verf te schilderen zodat de vlekken niet meer zichtbaar zijn. Ik heb echter geen flauw idee wat voor verf ik hiervoor kan gebruiken.... Tips zijn uiteraard welkom.
Ik ben inderdaad van plan de gehele wand opnieuw te verfen (ook de wand die nu achter het glas zit). Kun je aangeven wat je bedoeld met texen en wat is de functie van de isoleercoating (waarom alleen op de plekken die vies zijn)?quote:Op maandag 11 juli 2011 14:46 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Ik zou als eerste de plekken isoleren met bijvoorbeeld Probastine isoleercoating
( http://www.bouwshoponline(...)stine--prof-510.aspx )
Deze verkopen ze bij verfwinkels en bij bouwmarkten.
Voor geen kleurverschil tussen de plek waar al een glaswand voorzit en de te texen plaats dien je eigenlijk de gehele achterwand te texen.
Wat de keukenboer heeft gestuct kan er wit uitzien, maar er zijn duizenden kleurverschillen in wit en wit.
Dit kan ( omdat er een glasplaat voor komt ) met een praxis, flexa of histor tex.
Van kalkhoudende verf moet je wegblijven.quote:Mooie kleur verf gezien van Farrow &Ball Elephants Breath.
Maar.. we kwamen in de verfspeciaalzaak en daar hadden ze het merk niet. En adviseerden ze ook een ander merk.
Farro&Ball zou erg duur zijn, het is de naam waar je voor betaalt.
En het is een kalkhoudendeverf, waar je heel snel de kleur afstoot of wat afgeeft als je erover strijkt.
Mijn vraag is. Is dat zo? En hoe kom ik aan een alternatief voor deze kleur?
Farrow &Ball ken ik niet, dus ik kan geen vergelijking maken.quote:Zij gaven als tip Flexa Pure. Is ook een matte verf, maar dekt beter en prijs is ook beter.
Plaats eens wat foto's?quote:We moeten de muren en plafonds laten stucen. Dan of zo eroverheen verfen of eerst glasweefsel erover.
Persoonlijk nog nooit van gehoord.quote:We gaan sowieso stucen. Wij hadden begrepen dat als je laat stucen en dan verft dat het dan gevoeliger is voor beschadigingen e.d.
Onzin. Je stuclaag moet wel droog zijn voordat je gaat latexen. Anders wordt het bobbelig door de waterdamp en valt het er in stukken vanaf. En NOOIT voorstrijk op een gestucte muur. 1x verdund latexen, dan de definitieve laag.quote:Op donderdag 14 juli 2011 13:59 schreef wgp7 het volgende:
Wij hadden begrepen dat als je laat stucen en dan verft dat het dan gevoeliger is voor beschadigingen e.d.
Heb je kinderen?quote:Op donderdag 14 juli 2011 23:28 schreef wgp7 het volgende:
Ja Granollaag of structuur dat hadden wij ook gehoord. Maar omdat wij gladde muren willen gaf hij als alternatief glasvlies dus..
Ik weet niet of de tip nog nodig is, maar haal bij een verfspeciaalzaak een 2componenten tex roller en ga daarmee texen.quote:Op zondag 3 juli 2011 22:23 schreef yinu het volgende:
Dank, dat zijn al nuttige tips. En het sauzen van muren? Hoe gaan we daarmee het beste te werk zonder ons prachtige gladde stucwerk te verpesten?
Dank je. Het is zeker nog nodig, we beginnen pas volgende week met het grote verfavontuur...quote:Op vrijdag 15 juli 2011 23:24 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Ik weet niet of de tip nog nodig is, maar haal bij een verfspeciaalzaak een 2componenten tex roller en ga daarmee texen.
Laat je goed informeren in de speciaalzaak, of als je tips nodig hebt hier even laten weten.
Texen met een 2componenten roller is anders als met een texroller.
Een texroller ( vachtroller, nylonroller, etc etc ) heeft een "vacht" die de verf opneemt. Door hiermee te texen op super strakke muren, krijg je een "golfjes" effect op de muur en is je muur niet superstrak meer.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 19:52 schreef yinu het volgende:
[..]
Dank je. Het is zeker nog nodig, we beginnen pas volgende week met het grote verfavontuur...
Wat is het verschil tussen texen met een 2componentenroller en een texroller?
Niet de eerste keer nee, maar heb het kennelijk nog nooit 'goed' gedaan. Altijd met inderdaad van die vachtrollertjes en eigenhuis en tuinbakjes. Amateur, he...quote:Op zaterdag 16 juli 2011 20:11 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Een texroller ( vachtroller, nylonroller, etc etc ) heeft een "vacht" die de verf opneemt. Door hiermee te texen op super strakke muren, krijg je een "golfjes" effect op de muur en is je muur niet superstrak meer.
Het voordeel van deze roller is dat hij veel verf opneemt.
Een 2componentenroller is eigenlijk bedoelt voor 2componententex, bijvoorbeeld voor garagevloeren en coatings.
Een 2componentenroller laat dus een superstrak eindresultaat achter.
Een nadeel is dat de roller relatief weinig verf opneemt, dus het vereist enig doorwerken.
Als je gaat texen, ongeacht de roller, de ramen en deuren van de ruimte dicht laten totdat 1 oppervlak klaar is.
Tex is luchtdrogend en door een raam of deur open te zetten droogt de tex relatief te vlug waardoor je banen in je texwerk krijgt.
Haal je 10 liter tex, haal dan ook meteen een lege texemmer en een groot texnetje en gebruik niet die bakjes die ze op eigen huis en tuin gebruiken.
Vul de lege texemmer met een kwart of de helft en ga dan texen.
Gebruik voor muren en plafonds ook een tex-stok.
Is het de eerste keer in je leven dat je gaat texen?
Witte kast:quote:Op zondag 17 juli 2011 10:20 schreef Bleie het volgende:
Hai,
Ik wil deze twee kasten verven (ral 9010). (let niet op de troep in de bruine kast...)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoe pak ik dat het best aan? Opschuren (welke korrel?), is gronden nog nodig, of kan ik meteen lakken? Deuren eraf halen, of laten zitten? En nog tips voor de bruine kast hoe ik dat het mooist krijg onderaan (daar zitten een soort ribbels op, die ik niet mooi vind, maar waarvan ik hoop dat ze minder opvallen als de kast wit is) - of kan ik bij een bouwmarkt een nieuw deurtje laten zagen op maat?
Nou ja, eigenlijk zijn alle tips welkom!
Beste,quote:We zitten nu net in ons nieuwbouw huis en zijn met goede moed begonnen om de kozijnen in het door ons gekozen kleurtje te zetten. Aangezien alles tegenwoordig in de acryl verf zit ben ik even langs budget verf gegaan voor advies. Ik heb sikkens acryl verf meegenomen na advies, de juiste kwasten etc.
Dus alles netjes ontvet met st marcs opgeschuurd met korrel 240 weer afgenomen er verfen maar. Maar het is een drama je ziet de kwast strepen, de verf dekt voor geen meter ik moet dus iets fout doen, maar geen idee wat.
Iemand tips of trucs voor het goed verfen met acryl verf
thnx voor het advies, ik ga het zeker proberen met het verdunnen (wel een vraagje wat is het voordeel voor het verdunnen vloeit het geheel dan beter?)quote:Op zondag 17 juli 2011 16:48 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Beste,
Waarom heb je de kozijnen niet kaal geschuurd en met terpetine gedragen verf begonnen?
Anderzijds waar je meer aan hebt:
- Ik weet niet wat de oude kleur was, en wat de nieuwe door jullie gekozen kleur is.
Wellicht was het slimmer geweest om eerst voor te gronden met grondverf ( afhankelijk van kleur verschil tussen oude en nieuwe verf).
- Werk uit een werkpotje met kunststof emmertje erin.
Giet daar een 1/5 tot 1/8 verf in en voeg een KLEIN beetje water toe en goed mengen tot 1 geheel. Daarna aan de gang gaan.
Watergedragen verf moet dikker opgezet worden als terpetine gedragen verf, en het is juist de kunst om het zo dik aan te brengen dat het dekkend is en geen zakkers veroorzaakt.
Om watergedragen verf te verwerken zul je toch al enkele keren geschilderd moeten hebben.
Probeer bovenstaande eens op je gemak uit op een kozijn wat niet in het zicht zit, boven of op zolder of iets dergelijks.
Pas geschilderde kozijnen e.d. met watergedragen verf hebben een langere droogtijd nodig ( +/- 2 weken ) voordat ze weer fatsoenlijk geschuurd kunnen worden.
Mocht je ooit watergedragen geschilderde kozijnen afplakken omdat je bijv. muren gaat texen, moet je de juiste afplaktape gebruiken, anders trek je zo de lak er weer vanaf.
De verf vloeit dan wat beter en watergedragen verf is minder een papje.quote:Op zondag 17 juli 2011 19:51 schreef Paladin82 het volgende:
[..]
thnx voor het advies, ik ga het zeker proberen met het verdunnen (wel een vraagje wat is het voordeel voor het verdunnen vloeit het geheel dan beter?)
De grondlaag van de fabriek stelt niet superveel voor.quote:De reden dat ik niet ben gaan schuren is de kozen zijn volledig nieuw (nieubouwhuis) en vanaf de fabriek al 2x in de kleur gegrond, kaal schuren zou denk een mega klus geworden zijn...
Dat zijn 2 benamingen voor hetzelfde product-> watergedragen verf.quote:Verder werd ons bij de winkel verteld dat de huidige acryl verf bijna net zo makkelijk te verwerken is als de acrylaat verf.
Terpetine over watergedragen wordt sterk afgeraden, watergedragen over terpetine gaat wel.quote:Als ik had geweten wat ik nu weet had ik denk gegaan voor een soort grondverf die het weer geschikt maakt voor verf op terpetine basis.
Waarom ga je met een koophuis naar budgetverf?quote:Maarja ik zit nu met de zooi gelukkig begonnen op zolder dus tis geen mega drama maar wil het toch wel graag goed krijgen.
Nog even een vraagje omtrend deze quote ik was vandaag in een verf speciaal winkel en die vertelde dat een terpetine gedragen verf prima over acryl verf heen kan zolang het maar voor binnen werk is (het gaat bij mij om de kozijnen binnen) is dit een correct statement want dan denk ik dat ik erg snel over ga op een verf waar ik tenminste mee kan werken...quote:Op zondag 17 juli 2011 20:11 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Terpetine over watergedragen wordt sterk afgeraden, watergedragen over terpetine gaat wel.
Dat heb ik 1x per ongeluk gedaan en ik kan je melden dat het NIET kan. Tenzij je op een mooi craquelé-effect zit te wachten...quote:Op maandag 18 juli 2011 18:22 schreef Paladin82 het volgende:
Nog even een vraagje omtrend deze quote ik was vandaag in een verf speciaal winkel en die vertelde dat een terpetine gedragen verf prima over acryl verf heen kan zolang het maar voor binnen werk is (het gaat bij mij om de kozijnen binnen) is dit een correct statement want dan denk ik dat ik erg snel over ga op een verf waar ik tenminste mee kan werken...
Terpetinegedragen verf kan NIET over watergedragen verf. ( nooit )quote:Op maandag 18 juli 2011 18:22 schreef Paladin82 het volgende:
[..]
Nog even een vraagje omtrend deze quote ik was vandaag in een verf speciaal winkel en die vertelde dat een terpetine gedragen verf prima over acryl verf heen kan zolang het maar voor binnen werk is (het gaat bij mij om de kozijnen binnen) is dit een correct statement want dan denk ik dat ik erg snel over ga op een verf waar ik tenminste mee kan werken...
Deze stelling klopt dus helemaal.quote:Dat heb ik 1x per ongeluk gedaan en ik kan je melden dat het NIET kan. Tenzij je op een mooi craquelé-effect zit te wachten...
Heb ff copy/paste gedaan van een berichtje hier ergens boven.quote:Wat is precies een 2componenten roller? Hoe ziet het eruit? Als ik ernaar op google zoek, krijg ik rollers die geschikt zijn voor 2componenten verf. Ze hebben dan ook vaak diagonale strepen
quote:Een texroller ( vachtroller, nylonroller, etc etc ) heeft een "vacht" die de verf opneemt. Door hiermee te texen op super strakke muren, krijg je een "golfjes" effect op de muur en is je muur niet superstrak meer.
Het voordeel van deze roller is dat hij veel verf opneemt.
Een 2componentenroller is eigenlijk bedoelt voor 2componententex, bijvoorbeeld voor garagevloeren en coatings.
Een 2componentenroller laat dus een superstrak eindresultaat achter.
Een nadeel is dat de roller relatief weinig verf opneemt, dus het vereist enig doorwerken.
Het resultaat openbaart zich pas na een tijdje.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 09:10 schreef Paladin82 het volgende:
Goed, ik zal wel gezien worden als eigenwijsmaar omdat ik zoveel wisselende verhalen hoor dacht ik laat ik het is bij de bron navragen. Ik heb contact opgenomen met Sikkens zelf en zij verzekerde mij dat binnenhuis schilderen over een acryl lak met een terpetine lak "absoluut" geen probleem zou mogen geven. Echter geeft het schuurwerk aan of er eventueel nog een terpetine gedragen grond lak over heen moet om het kale hout op te vangen.
Dus ik ga de gok maar wagen op een klein stukje onzichtbaar trap hout binnekort (ik laat jullie het resultaat weten)
Goed gedaan, de kleur grondverf richting lak laten mengen!quote:Op dinsdag 19 juli 2011 20:34 schreef sigme het volgende:
Vandaag bij de echte verfwinkel (Decokay) geweest om verf voor de kozijnen te halen.
Het is Sikkens geworden; de grondverf naar grijs laten mengen.
Rubbol primer Plus, RAL 7015
Als wij nieuwbouw schilderen, gaat er gewoon hoogglans overheen.quote:De toplaag mocht geen hoogglans worden van de verfwinkel: omdat het nieuwe kozijnen zijn en die moeten vocht kwijt, dan moet er ademende verf over. Sikkens Rubbol EPS Plus.
Mocht je nog lak nodig hebben, hoe kom je dan aan de "precies" dezelfde kleur gitzwart?quote:Die wilde ik dus gitzwart. In de kleurenwijzer was dat dan RAL 9005, maar die bleek niet in de mengmachine te zitten voor die verf.
Dus toen is er handmatig gemengd, nu heb ik als het goed is gitzwart zonder RAL-aanduiding.
Het mengsel is N00 met SZI: 185
Hoezo?quote:Niet verdunnen, goed dun verven, tweemaal lakken.
Ik twijfel nog of ik de deur ook zwart verf of toch grijs, ik denk dat ik me er een betere voorstelling van kan maken als ik het deurkozijn zwartgelakt heb en de deur dan nog grondverf-grijs is.quote:
Op die manier.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 20:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Verdunnen was in de nieuwe samenstelling van de verf (sinds 2010) niet meer nodig en zelfs niet goed, tenzij de verf lang open had gestaan, begreep ik.
Ik pak mijn kwasten altijd in met aluminium folie, werkt als een tierelier! moet je geen week wachten, maar 1 a 2 dagen later werkt echt prima!quote:Op woensdag 20 juli 2011 09:47 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ik heb ergens een tip gelezen om een normale verfbak met alumniumfolie bekleden, die folie met restjes verf kan je dan weggooien. Zelfde idee als wegwerpbakken dus maar wellicht nog goedkoper. Maar ik heb dit nog nooit geprobeerd dus weet niet of het fijn werkt.
Aansluitend vraagje.quote:Op maandag 18 juli 2011 18:49 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Terpetinegedragen verf kan NIET over watergedragen verf. ( nooit )
Watergedragen verf kan WEL over terpetinegedragen verf.
Terpetinegedragen verf wordt "keihard."
Watergedragen verf blijft "werken/flexibel"
[..]
Deze stelling klopt dus helemaal.
Een hele goeie tip ( die ik zelf niet wist haha ).quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:05 schreef blomke het volgende:
Als je ze langer wilt bewaren (de winter over bijv.): grondig reinigen met terpetine, uitspoelen met water en groene zeep, drogen en in de gekookte lijnolie zetten.
Als je het niet zeker weet, kun je het beste watergedragen kiezen.quote:Aansluitend vraagje.
We hebben diverse dakramen (Velux). Bij één raam begint aan de binnenkant (ik noem het maar het kozijn) aan de rand wat verf af te bladderen. Dit komt ongetwijfeld door naar binnen regenen (raam te ver open/niet op tijd dicht doen bij regen).
Nu heb ik dus geen idee welke verf er eerder is gebruikt, dus ik zou zeggen, je advies volgend: kiezen voor watergedragen verf?
En dan eerst schuren zodat het goed vlak is (alle losse verf weg is) en dan bijv. twee laagjes?
Bvd.
Dat doe ik ook. Blijft zo weken, mogelijk maanden goed.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:02 schreef exlurker het volgende:
Ik doe mijn kwasten en verfrollers in een plastic zakje en dan in vriezer als ik ze een paar dagen niet nodig heb. wil ik ze weer gebruiken zijn ze na 10 min weer bedrijfsklaar
Vraagje: het restant in het werkpotje, mag dat terug in de hoofdpot? Ik had nog wat over in het werkpotje na het verven van één kozijn, gister.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 20:58 schreef bobenjanneke het volgende:
Je kan het beste een 1/5 eps in een werkpotje doen.
Onze schilder werkte altijd gewoon uit de hoofdpot met latex/muurverf rekje erin en rollen maar.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:01 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Hoe kan ik uit een grote emmer latex (12.5 l) netjes een werkpotje maken? Rechtstreeks uit de emmer in een potje gieten zal denk ik veel rotzooi geven. Misschien met een soeplepel ofzo?
De stucadoor heeft ons trouwens geadviseerd om toch 2 lagen te doen met Powerdek: eerste laag 5 liter powerdek op 2 liter water, tweede laag 5 liter powerdek op 1 liter water. Hij zei dat het ook niet nodig was om stucwerk vooraf licht te schuren, desnoods alleen bij de randen.
Ik weet niet wat je precies wil gaan texen, maar je kan beter eerst een groot deel tex in een werk tex emmer gieten, en dan nog wat in een werkpotje.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:01 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Hoe kan ik uit een grote emmer latex (12.5 l) netjes een werkpotje maken? Rechtstreeks uit de emmer in een potje gieten zal denk ik veel rotzooi geven. Misschien met een soeplepel ofzo?
De stucadoor heeft ons trouwens geadviseerd om toch 2 lagen te doen met Powerdek: eerste laag 5 liter powerdek op 2 liter water, tweede laag 5 liter powerdek op 1 liter water. Hij zei dat het ook niet nodig was om stucwerk vooraf licht te schuren, desnoods alleen bij de randen.
Dat kan wel, maar dan zit je in het begin te kutten vervelen, omdat de texemmers meestal tot de rand toe vol zitten.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:04 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Onze schilder werkte altijd gewoon uit de hoofdpot met latex/muurverf rekje erin en rollen maar.
Overigens hebben wij wel alles lichtjes geschuurd op logeerkamer na en dat verschil is goed te zien.
Ja ik bedoelde eigenlijk een kleine emmer als "werkpotje", aangezien we dus sowieso latex moeten verdunnen. Het gaat om muren en plafonds. Maar waarom werkt een emmer + netje beter dan een bakje?quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:05 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je precies wil gaan texen, maar je kan beter eerst een groot deel tex in een werk tex emmer gieten, en dan nog wat in een werkpotje.
Schuren hoeft alleen bij oneffenheden, dus als het strak gestuct is, hoef je niet te schuren.
De stucadoor weet met welk stuc middel hij heeft gewerkt, dus volg zijn advies op.
[..]
Dat kan wel, maar dan zit je in het begin te kutten vervelen, omdat de texemmers meestal tot de rand toe vol zitten.
Zelfs ik als schilder vind het gemakkelijker en fijner om met een half volle emmer te werken.
Dan is het gemakkelijker te verdunnen, en minder zwaar.
Mocht er troep in komen, zit het maar in een halve emmer.
Dat is ook de reden, dat ik aangeef om met een werkpotje lak te werken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |