abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98945427
Kunnen jouw plafonds, wanden, kozijnen, plinten en radiatoren wel weer een opfrisbeurt gebruiken stel hier dan al je vragen over verf en de bijhorende werkzaamheden om dat strakke resultaat te krijgen. De specialisten van FOK! delen graag hun kennis.

Wanneer gebruik ik een viltroller i.p.v. een schuimroller?

Moet ik na het schuren ook ontvetten?

Hoe voorkom ik die lopers in mijn strakke verfwerk?

Moet ik alles afkrabben of volstaat het opschuren van de oude verflaag?

Hoe kan ik het beste mijn kwasten en rollers bewaren?

Bij voldoende enthousiasme kan er een Q en A worden samengesteld.

Handige tips zijn natuurlijk altijd welkom. Discussie tot op zekere hoogte ook, maar laten we het vooral nuttig houden.
pi_98952815
Ha! Precies waar ik naar op zoek was. Ik heb een huisje uit 1900 dat op dit moment helemaal verbouwd wordt. We hebben zelf voorbereid (slopen!) en gaan ook zelf schilderen. Inmiddels zitten er een nieuwe badkamer en keuken in (beide ook verplaatst t.o.v. originele situatie), 2 dakkapellen, en zijn de elektra en riolering ook de 21e eeuw in gesleept.

De bouwslowaken zijn nu aan de laatste dingen bezig, en dan is het weer aan ons. Heel Veel Verven. Ik heb wel behoorlijk wat geverfd in mijn bestaan maar nu, met al die Nieuw Gestucte Muren en Echt Mijn Kozijnen wordt de prestatiedruk wel wat opgevoerd. Vragen die ik nu zo kan bedenken zijn:

1) hoe maak je een pas mooi gladgestucte muur verfklaar en hoe zorg je ervoor dat dat mooie gladde effect niet teniet gedaan wordt door onvakkundig schilderwerk?

2) hoe pak je 100 jaar oude kozijnen en paneeldeuren aan? Helemaal kaalmaken? Ze hebben ook plaatselijk nogal bonte kleurtjes...

Ik weet zeker dat ik gaandeweg nog wel wat vragen krijg, dus ik houd dit topic in de gaten!
  zaterdag 2 juli 2011 @ 18:01:32 #3
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_98955583
Ik heb vorige zomer ook een oud huisje gekocht en nu het meeste van het andere werk gedaan is komt het binnenhoutwerk langzamerhand aan de beurt.

Mooie oude paneeldeuren met bijbehorende kozijnen met randjes, maar alles is laag over laag geschilderd, inc de scharnieren, dus het ziet er niet uit.
Nu dacht ik aan branden/krabben omdat ik afbijt chemische rommel vind maar ik hoorde laatst dat er ook een eco afbijt is tegenwoordig. Heeft iemand daar ervaring mee?
an urge to help mankind overcomes me
pi_98956095
Tip van mijn opa die schilder was: gebruik om vervelende hoekjes verfvrij te krijgen een stukje (gebroken) glas om het verf weg te krabben (mits geen heel zacht hout).

Tip: gebruik goede verf (vooral bij felle kleuren of overschilderen andere kleur), duurder maar dekt vaak ook beter, dus je gebruikt minder en veel minder ergernis.

Pas op met schilderstape, als je het te lang laat zitten op een laag die je recent geverfd hebt, wil er nog wel eens een stukje verf loslaten (en kun je opnieuw beginnen).

Kaalmaken van kozijnen en deuren is niet noodzakelijk als het hout goed is en het schilderwerk nog goed hecht, wel normaal schuren natuurlijk!

Pas wel op, als bijvoorbeeld iets geverfd is met olie/was en jij wilt het gaan aflakken, kan de verf met elkaar botsen en je verfwerk verpesten. Probeer goed na te gaan waar het de vorige keer mee is geschilderd (meer relevant voor vloeren, meubels e.d.)
Alleen in je dromen ben je vrij..
Pinterest: pinterest.com/jolandadj/
pi_98957300
Slechte verflagen verwijderen, als de bestaande verflaag goed is en niet te dik op profielen,ornamenten en randjes zit: eerst grondig ontvetten met St Marc en dan terugschuren met korrel P120 of grover. Gaatjes&oneffenheden plamuren met 2K-houtvuller. Volgende korrel P180 of P240, daarna ontstoffen en eerste laklaag aanbrengen. 2 dagen drogen, opschuren met P240, ontstoffen en laatste laklaag aanbrengen.

Bij kaal (gemaakt) hout: gaatjes&oneffenheden plamuren met 2K-houtvuller (geen epoxyplamuur; da's voor auto's e.d.), laten drogen en grondverflaag aanbrengen. Daarna zoals bovenstaand opschuren en 2 x lakken.

Beits en verf gaan niet goed samen; dus éénmaal een beitslaag, dan volgende lagen ook beitsen (idem laklagen). Of alles verwijderen
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99001266
Dank, dat zijn al nuttige tips. En het sauzen van muren? Hoe gaan we daarmee het beste te werk zonder ons prachtige gladde stucwerk te verpesten?
  zondag 3 juli 2011 @ 22:28:55 #7
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_99001561
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 22:23 schreef yinu het volgende:
Dank, dat zijn al nuttige tips. En het sauzen van muren? Hoe gaan we daarmee het beste te werk zonder ons prachtige gladde stucwerk te verpesten?
In ieder geval doorschilderen. Ergernis #1 hier aan het bestaande schilderwerk is dat de randen met een kwast gedaan zijn en de rest met roller, en dat je dat verschil heel duidelijk ziet qua structuur :X
En mijn ervaring is dat duurdere latex [lees: goed merk] wel degelijk veel verschil maakt in dekkracht.
an urge to help mankind overcomes me
pi_99011558
Ah, hier kan ik mijn vraag vast kwijt!

Ik ben een tafel aan het schilderen, met acrylverf. Dat leek me handig want dat is zo fijn snel droog. Nadeel is echter dat het zo snel droogt. Er valt niet tegenop te verven, vooral bij het tafelblad maak ik lelijke strepen doordat ik over half droge verf strijk. Is hier een geniale truc voor? Een beetje verdunnen, of wordt de verflaag dan minder sterk?
O ja, acryl weggooien en alkyd kopen is geen optie, want er zitten al 3 lagen acryl op (de grondverf ging beter).
'En het is ook geen muggezifterij, het is muggeNzifterij.'
pi_99012355
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 22:28 schreef saaw het volgende:

[..]En mijn ervaring is dat duurdere latex [lees: goed merk] wel degelijk veel verschil maakt in dekkracht.
Dit is 100% correct en geldt ook voor lak- en beitsmerken.

Verder: nooit maar dan ook nooit voorstrijk gebruiken op een gestucte muur. Dat kan rampzalige gevolgen voor het eindresultaat hebben.
Oneffenheden schuren met P240 en met behangstoffer stof afstofefn en de vloer stofzuigen.
Het beste is de eerste laag latex 10% verdund aan te brengen, laten drogen en dan de eindlaag ONVERDUND aanbrengen. Werk snel en nat in nat. Het beste met 2 personen: één doet de randen met de kwast, de ander rolt er achteraan (met de roller bedoel ik).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99012375
quote:
5s.gif Op maandag 4 juli 2011 08:30 schreef tuxepux het volgende:
Ah, hier kan ik mijn vraag vast kwijt!

Ik ben een tafel aan het schilderen, met acrylverf. Dat leek me handig want dat is zo fijn snel droog. Nadeel is echter dat het zo snel droogt. Er valt niet tegenop te verven, vooral bij het tafelblad maak ik lelijke strepen doordat ik over half droge verf strijk. Is hier een geniale truc voor? Een beetje verdunnen, of wordt de verflaag dan minder sterk?
O ja, acryl weggooien en alkyd kopen is geen optie, want er zitten al 3 lagen acryl op (de grondverf ging beter).
Gebruik je een kwast of een roller?
Twee oplossingen:

1 wachten tot het kouder weer is.
2 sneller werken
3 roller i.p.v. kwast
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99012785
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 09:32 schreef blomke het volgende:
Gebruik je een kwast of een roller?
Twee oplossingen:

1 wachten tot het kouder weer is.
2 sneller werken
3 roller i.p.v. kwast
Dank, dat zijn drie oplossingen! :D

Wachten tot het koud weer is gaat niet, want ik heb geen geduld :')
Sneller werken gaat niet, ik stond al als een bezetene te kwasten :{
Ik gebruik een kwast, dat vind ik meestal een mooier resultaat geven. Maar misschien moet ik toch eens een goede roller aanschaffen dan.
Verdunnen heeft dus geen zin?
'En het is ook geen muggezifterij, het is muggeNzifterij.'
pi_99015529
Geduld kan je oefenen!

Koop i.d.d. een kwaliteitsroller; zo breed (en duur) mogelijk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99016536
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 11:45 schreef blomke het volgende:
Geduld kan je oefenen!

Koop i.d.d. een kwaliteitsroller; zo breed (en duur) mogelijk.
Voor verf en verfspullen ga ik altijd voor het beste, goedkoper spul pakt uiteindelijk altijd duurder uit en kost dan nog een hoop ergernis en lelijkheid extra. Meteen een goede algemene tip voor in dit topic, maar die stond er al geloof ik.
Ik heb een compromis bedacht qua geduld: ik ga de tafel gewoon gebruiken zoals 'ie is, en dan ga ik het blad in de winter nog eens met een roller verven. Dan moet het vast goed gaan :)
Dank voor het advies!
'En het is ook geen muggezifterij, het is muggeNzifterij.'
pi_99032982
Ik heb nieuwe kozijnen gekregen. Die zijn alvast wit gegrond aangeleverd, maar nu wil ik ze zwart verven (aan de buitenzijde).

Is het aan te bevelen om dan een laag grondverf ook in zwart te doen?
En is Sikkens het beste? (De verfwijzer van bugdetverf komt daarmee.)

Ander vraagje, waarom wordt een inzetvaatje of uitstrijkblik gebruikt? De instructies van budgetverf noemen het gebruik daarvan wel voor de grondverf, maar niet voor de lakverf :?.

Oh ja, nog een vraag: hoe kan ik het netste om de scharnieren heenverven?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_99101430
Ik heb een huis gekocht in januari, en nu wil het geval dat ik over twee weken dubbel glas erin laat zetten. Bij het schilderen bleek dat er stukken siliconenkit op het kozijn zitten waardoor de verf niet pakt en het er lelijk uitziet. Omdat ik toch dubbel glas krijg wild eik daarna opnieuw verven.

Moet ik dan alles kaal halen? en hoe voorkom ik dat er dan resten siliconenkit blijven zitten?
The past is history, the future a mystery, today is a gift, that why it is the present
  woensdag 6 juli 2011 @ 10:33:56 #16
21210 Paladin82
In Black and White
pi_99102475
Ons nieuwbouw huis wordt zeer binnekort opgeleverd en het meeste zullen we gaan behangen met glasvezel behang en dan gewone witte latex.

Nu is de Histor monodek in de aanbieding en ik wil dit gaan gebruiken in zo'n wagner verspuit, weet iemand hoeveel je de monodek ongeveer zal moeten verdunnen om het goed spuitbaar te krijgen?
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_99104701
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 09:50 schreef Sgt.Warlock het volgende:
Ik heb een huis gekocht in januari, en nu wil het geval dat ik over twee weken dubbel glas erin laat zetten. Bij het schilderen bleek dat er stukken siliconenkit op het kozijn zitten waardoor de verf niet pakt en het er lelijk uitziet. Omdat ik toch dubbel glas krijg wild eik daarna opnieuw verven.

Moet ik dan alles kaal halen? en hoe voorkom ik dat er dan resten siliconenkit blijven zitten?
Siliconenkit is een ramp als het om (over)schilderwek gaat. Het beste haal je alle seraf en ga je er met siliconenkitverwijderaar 2x over de verdachte lekken heen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  FOK!fotograaf woensdag 6 juli 2011 @ 11:56:56 #18
17893 Forno
pi_99105186
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 19:23 schreef sigme het volgende:
Ik heb nieuwe kozijnen gekregen. Die zijn alvast wit gegrond aangeleverd, maar nu wil ik ze zwart verven (aan de buitenzijde).

Is het aan te bevelen om dan een laag grondverf ook in zwart te doen?
En is Sikkens het beste? (De verfwijzer van bugdetverf komt daarmee.)

Ander vraagje, waarom wordt een inzetvaatje of uitstrijkblik gebruikt? De instructies van budgetverf noemen het gebruik daarvan wel voor de grondverf, maar niet voor de lakverf :?.

Oh ja, nog een vraag: hoe kan ik het netste om de scharnieren heenverven?
Volgens mij bestaat er geen zwarte grondverf wel grijze. Maar kozijnen uit de fabriek hoef je niet nogmaals te gronden, die laag is al dik genoeg. Zou gewoon met twee lagen beginnen, en mocht dat niet dekkend genoeg zijn, nog een laagje extra.

Sigma is kwaliteit. Goede dekking, vloeit mooi uit, is snel droog en behoeft minder onderhoud. Er zijn meerdere merken (bijvoorbeeld Sikkens en Wijzonol) die ongeveer dezelfde kwaliteit (en prijs) hebben.

Scharnieren, als je ze laat zitten toch een kwestie van of een vaste hand of afplakken. Ramen waar geboefte niet bij kan, haal ik er als DHZ'er uit met scharnier en al. Is wat meer werk, maar levert wel het mooiste resultaat op.
pi_99105607
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 19:23 schreef sigme het volgende:

Ander vraagje, waarom wordt een inzetvaatje of uitstrijkblik gebruikt? De instructies van budgetverf noemen het gebruik daarvan wel voor de grondverf, maar niet voor de lakverf :?.

Geen idee, het is gewoon een leeg verfblik, vaak met hengsel, waar je mee werkt en de verf in kunt bewaren.
pi_99106078
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 11:56 schreef Forno het volgende:

[..]

Volgens mij bestaat er geen zwarte grondverf wel grijze.
Wel heb ik thuis in de schuur staan, is nog een standaard ook, wit, grijs of zwart. :Y
pi_99110391
Siliconenkit is een ramp als het om (over)schilderwek gaat. Het beste haal je alle seraf en ga je er met siliconenkitverwijderaar 2x over de verdachte lekken heen.

Ben nu bezig met alle verf eraf te halen. Moeilijkste zijn de ronde afwerklatten langs de rand van het kozijn. Maar de afbijt werkt in ieder geval goed. De witte grondverf blijft wel zitten, de rest gaat er allemaal af. Als ik klaar ben alles afnemen met warm water en dan zal ik de siliconenverwijderaar eroverheen halen. Volgende week wil ik het af hebben. Of kan ik beter wachten tot het dubbele glas erinzit?
The past is history, the future a mystery, today is a gift, that why it is the present
pi_99123591
Beter vooraf al een lik geven. Vergeet ook die kant van de glaslatten die tegen het glas aankomt niet in d e(grond)verf te zetten. Anders zit je van binnenuit tegen een lelijke ongeverfde houtrand aan te kijken; da's erg ontsierend (als je begrijpt wat ik bedoel).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99123782
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 11:56 schreef Forno het volgende:

[..]

Volgens mij bestaat er geen zwarte grondverf wel grijze. Maar kozijnen uit de fabriek hoef je niet nogmaals te gronden, die laag is al dik genoeg. Zou gewoon met twee lagen beginnen, en mocht dat niet dekkend genoeg zijn, nog een laagje extra.

Sigma is kwaliteit. Goede dekking, vloeit mooi uit, is snel droog en behoeft minder onderhoud. Er zijn meerdere merken (bijvoorbeeld Sikkens en Wijzonol) die ongeveer dezelfde kwaliteit (en prijs) hebben.

Scharnieren, als je ze laat zitten toch een kwestie van of een vaste hand of afplakken. Ramen waar geboefte niet bij kan, haal ik er als DHZ'er uit met scharnier en al. Is wat meer werk, maar levert wel het mooiste resultaat op.
Grondverf kan op kleur gemengd worden. Vandaar de vraag ;).

Sigma is kwaliteit maar de verfwijzer adviseert dus Sikkens. Is er verschil in kwaliteit of beste toepassing per merk?

De scharnieren kunnen niet verwijderd worden. Afplakken zal wel lukken, maar hoe voorkom ik dat je het gepruts ziet om er toch achter te verven?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_99124926
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 20:13 schreef sigme het volgende:

[..]

Grondverf kan op kleur gemengd worden. Vandaar de vraag ;).

Sigma is kwaliteit maar de verfwijzer adviseert dus Sikkens. Is er verschil in kwaliteit of beste toepassing per merk?

De scharnieren kunnen niet verwijderd worden. Afplakken zal wel lukken, maar hoe voorkom ik dat je het gepruts ziet om er toch achter te verven?
Wat bedoel je hiermee? Ah ik denk dat ik het al begrijp. Afplakken, dunne kwast gebruiken. Eventueel gemors weghalen met doekje/wattenstaafje?
pi_99126371
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 20:41 schreef Dr.Hilfiger het volgende:

[..]

Wat bedoel je hiermee? Ah ik denk dat ik het al begrijp. Afplakken, dunne kwast gebruiken. Eventueel gemors weghalen met doekje/wattenstaafje?
Dat bedoel ik ja :Y. Het zal wel kliederen met een penseeltje worden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_99218419
Let op met afplakken welke plakband op welke ondergrond en je moet de plakband ook niet te lang laten zitten.
De creme plakband is het goedkoopst, maar heb je de meeste kans dat je de onderlaag meetrekt.
Dan kun je meestal beter kiezen voor de gele of blauwe, maar deze zijn stukken duurder.

Heb je een wit plafond, en je wil een strak getexte muur in een andere kleur hebben, dan gebruik je ducktape, kit en kitpistool.

Plafond afplakken met ducktape ( hele plafond afplakken met stukken van 2 meter ), kitnaadje in de hoek leggen, gladstrijken, overtollige kit verwijderen, kit ff een minuut laten drogen, en de hoek ff insoppen met een bokkepoot met tex en de 2meter ducktape verwijderen.
pi_99220035
quote:
14s.gif Op woensdag 6 juli 2011 21:06 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat bedoel ik ja :Y. Het zal wel kliederen met een penseeltje worden.
Klein penseeltje inderdaad.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99220468
Voor mij blijft een heel belangrijke vraag waaruit de verschillen bestaan tussen de kwaliteitsverven als Sikkens, Sigma, Wijzonol

Wanneer kan je beter de een en wanneer beter de ander gebruiken?

Of kan ik eigenlijk beter een gewone pot uit de bouwmarkt nemen omdat die oplosmiddelenrijk is?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_99223028
Sigma, Sikkens en wijzonol behoren tot dezelfde kwaliteitsklasse welke gebruikt worden door schildersbedrijven.
Als je buiten gaat schilderen kun je het beste één van deze merken kiezen op terpetinebasis.
Hoewel deze merken duurder zijn, hebben ze wel een langere levensduur dan de bouwmarktmerken.

quote:
Of kan ik eigenlijk beter een gewone pot uit de bouwmarkt nemen omdat die oplosmiddelenrijk is?
Dit heeft niets te maken met de kwaliteit, hoe oplosmiddelrijk een verf is.
Als je een wisselend binneninterieur hebt, kun je beter flexa of histor kiezen vanwege de prijs/kwaliteit.
Schildersbedrijven mogen binnen niet meer met synthetische verf werken, toch raad ik je aan om dit ook binnen te gebruiken.
Bijna iedereen kan met synthetische verf werken, maar om een mooi resultaat te krijgen met watergedragen verf moet je toch wel al wat geschilderd hebben.

http://www.brinkenthuys.net/verf.html

[ Bericht 21% gewijzigd door bobenjanneke op 08-07-2011 22:24:07 ]
pi_99223350
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 22:18 schreef bobenjanneke het volgende:
Sigma, Sikkens en wijzonol behoren tot dezelfde kwaliteitsklasse welke gebruikt worden door schildersbedrijven.
Als je buiten gaat schilderen kun je het beste één van deze merken kiezen op terpetinebasis.
Hoewel deze merken duurder zijn, hebben ze wel een langere levensduur dan de bouwmarktmerken.

[..]

Dit heeft niets te maken met de kwaliteit, hoe oplosmiddelrijk een verf is.
Ok, dank. Ik ga buitenkozijnen en een deur verven (ze zijn nieuw, wel gegrondverfd aangeleverd). Ik wil ze hoogglans zwart verven.

Zit er echt geen verschil tussen de professionele verfmerken? Is het dan het beste om puur de goedkoopste van die drie uit te zoeken?

-edit- reuze bedankt voor die extra link :Y. Nuttige informatie ^O^!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_99223622
http://nl.wikipedia.org/wiki/Histor
SigmaKalon produceert vooral decoratieve verven en lakken (75% van de omzet), onder merknamen als Histor, Sigma Coatings, Ripolin, en Rambo, en ook huismerken voor bouwmarkten zoals Karwei en Praxis. 25% van de omzet wordt gevormd door verven voor scheepvaart en industrie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/flexa


Hetzelfde idee eigenlijk als Bosch Blauw en Bosch Groen.
Blauw is voor de professionele markt zoals Sikkens, Sigma en Wijzonol, groen voor de dhz zoals histor en flexa
pi_99226484
Even een tip voor de mensen met een kleiner budget zoals mij ;)

De latex van de kwantum De witte emmers met blauwe opdruk dekt goed en 10 liter voor 12 euro!
Heb een hal ermee geverfd die hard nodig aan een beurtje was en was verbaasd dat die goedkope zooi het zo goed deed gelijk ook maar een slaapkamer ermee gewit :D

Dat is mijn tip voor dit topic!
pi_99227361
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 22:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Zit er echt geen verschil tussen de professionele verfmerken? Is het dan het beste om puur de goedkoopste van die drie uit te zoeken?

Lastig om te vergelijken. Hoe zijn de plaatselijke omstandigheden. Blijft er regelmatig vocht op liggen. Krijg je de hele dag de volle zon. Maak je ze regelmatig schoon. Etc.

Met een keuze uit die drie zit je op de basis in ieder geval goed. Let goed op het schoonmaken, schuren en stoffen. En probeer in jouw geval, de eerste laag niet met volle kwasten direct dekkend te krijgen.
pi_99227486
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 22:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Ok, dank. Ik ga buitenkozijnen en een deur verven (ze zijn nieuw, wel gegrondverfd aangeleverd). Ik wil ze hoogglans zwart verven.

Zit er echt geen verschil tussen de professionele verfmerken? Is het dan het beste om puur de goedkoopste van die drie uit te zoeken?

-edit- reuze bedankt voor die extra link :Y. Nuttige informatie ^O^!
Wij hebben trimetal gebruikt, onze schilder vertelde dat het kwalitatief gelijk is aan sigma.
Maar wel een prijsverschil.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99234619
Trimetal is niet overal verkrijgbaar bij verf(speciaal)zaken voor consumenten, maar wordt wel gebruikt door schildersbedrijven.
Het is idd bijna kwalitatief vergelijkbaar met sigma.
pi_99234658
Onze lokale professionele verfhandel (de Asser glas- & verfhandel), heeft op de site de volgende fabrikanten genoemd staan:
BrinkMolyn (aan de link te zien is dat Trimetal)
Herbol
Drenth
Nelf
Jotun

Nu ben ik helemaal de weg kwijt :').
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_99234769
Voor buitenschilerwerk zou ik een verf met UV-filter adviseren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99234776
Drenth verkooppunten:
http://www.drenthverf.nl/nl/over_drenth/verkoop/verkooppunten
Is een relateif lokaal merk.
Kan niet oordelen over de kwaliteit

Herbol
Komt uit Belgie
Kan niet oordelen over de kwaliteit

Nelf
Maakt vooral verf voor private labels.
Kan niet oordelen over de kwaliteit

Jotun
http://www.jotun.com/
http://www.norwaycoatings.nl/
Kan niet oordelen over de kwaliteit

Dus hoewel ik niet kan oordelen over de kwaliteit van de verven omdat ik er niet mee gewerkt heb, zullen het wellicht goede merken zijn.
Hoe sterk een merk is, heeft ook te maken met de marketing e.d.

[ Bericht 8% gewijzigd door bobenjanneke op 09-07-2011 09:29:32 ]
pi_99234831
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 09:20 schreef blomke het volgende:
Voor buitenschilerwerk zou ik een verf met UV-filter adviseren.
Tegenwoordig heeft Sikkens Rubbol XD Gloss.
Als de ondergrond is gegrond met sikkens en afgelakt met Rubbol XD Gloss volgens het juiste stappenplan is de onderhoudscyclus doorgaans 8-10 jaar.

De meeste professionele verven hebben een uv filter of bescherming tegen uv licht.

Vooral beitsen zijn te verkrijgen met en zonder uv filter en dan moet je zeker voor het uv filter gaan.
pi_99247298
quote:
[
Bijna iedereen kan met synthetische verf werken, maar om een mooi resultaat te krijgen met watergedragen verf moet je toch wel al wat geschilderd hebben.
:o Ik dacht dat ik ineens niet meer schilderen kon, maar ik had een pot watergedragen verf nu :@

Maar ik heb ook nog een vraag. Ik heb nieuwe bankirai planken die ik graag in de rode kleur wil houden. Daarvoor wil ik er olie op doen. Maar op de pot staat dat je het bankirai eerst moet laten verweren. Maar dat wil ik dus niet. Mijn vraag dus: Is gelijk oliën slecht?
pi_99250145
Ik weet het niet 100% zeker, maar mijn theorie is:
Een nieuwbouwhuis schilder je niet direct na de sleuteloverdracht omdat het goed in de lak zit.

Nieuwe bankirai planken zijn nog goed rood.
Ik denk dat de tijd die nodig is om te verweren even lang duurt als de levensduur van meteen oliën.
Dus dat de planken in de olie zetten geen enkel effect heeft.

Wat is je merk en type olie?
Misschien dat ik dan iets wijzer wordt.


- edit -
Ik lees op diverse forums, dat je idd bankirai 2 tot 3 maanden moet laten verweren.
Waarschijnlijk om de fabrieksolie te laten drogen, en om de nieuwe olie de kans te geven om in te trekken in het hout.

[ Bericht 17% gewijzigd door bobenjanneke op 09-07-2011 18:48:53 ]
pi_99315870
Hoewel ik mega voorstander ben van Sigma & Sikkens, toch een tip voor mensen met een kleinere beurs:
Sikkens verkoopt zijn overschotten onder het merk Excess Stocks.

Het zijn blikken.
Onderaan staat akzo nobel, het kan ook zijn dat er Store Brands op staat.

Deze zijn te verkrijgen bij de meeste verf-dump-zaken.

Gangbare prijs is 20 euro voor 2,5 liter synthetische grondverf.
Gangbare prijs is 33 euro voor 2,5 liter synthetische zijdeglans.

Bij onbehandeld hout -> 2xgronden, hoogglans 1xlakken is de levensduur ongeveer 4 jaar.
pi_99319954
Hierbij een vraag voor een gestucte achterwand bij mij in de keuken.

Keuken is ongeveer 4 jaar geleden geplaatst. Na demontage van de oude keuken heeft mijn keukenboer de gehele wand gestuct met een grove korrel met een soort van swirl effect. Ziet er mooi uit!

Bij de kookplaat heb ik 2 glazen wanden door de keukenboer laten plaatsen. Echter bij de rest keuken is er geen glazen achterwand geplaatst. Zo ook bij de afwasbak en is daardoor niet echt praktisch met als gevolg lichte vet en afwasplekken op de gestucte achterwand.

Eindelijk ben ik zover om daar nu ook een glazenachterwand te plaatsen, maar voor de plaatsing wil ik het opfrissen door over de gestucte wand een laag verf te schilderen zodat de vlekken niet meer zichtbaar zijn. Ik heb echter geen flauw idee wat voor verf ik hiervoor kan gebruiken.... Tips zijn uiteraard welkom.
pi_99320219
quote:
Hierbij een vraag voor een gestucte achterwand bij mij in de keuken.

Keuken is ongeveer 4 jaar geleden geplaatst. Na demontage van de oude keuken heeft mijn keukenboer de gehele wand gestuct met een grove korrel met een soort van swirl effect. Ziet er mooi uit!

Bij de kookplaat heb ik 2 glazen wanden door de keukenboer laten plaatsen. Echter bij de rest keuken is er geen glazen achterwand geplaatst. Zo ook bij de afwasbak en is daardoor niet echt praktisch met als gevolg lichte vet en afwasplekken op de gestucte achterwand.

Eindelijk ben ik zover om daar nu ook een glazenachterwand te plaatsen, maar voor de plaatsing wil ik het opfrissen door over de gestucte wand een laag verf te schilderen zodat de vlekken niet meer zichtbaar zijn. Ik heb echter geen flauw idee wat voor verf ik hiervoor kan gebruiken.... Tips zijn uiteraard welkom.
Ik zou als eerste de plekken isoleren met bijvoorbeeld Probastine isoleercoating
( http://www.bouwshoponline(...)stine--prof-510.aspx )
Deze verkopen ze bij verfwinkels en bij bouwmarkten.

Voor geen kleurverschil tussen de plek waar al een glaswand voorzit en de te texen plaats dien je eigenlijk de gehele achterwand te texen.
Wat de keukenboer heeft gestuct kan er wit uitzien, maar er zijn duizenden kleurverschillen in wit en wit.

Dit kan ( omdat er een glasplaat voor komt ) met een praxis, flexa of histor tex.
pi_99321332
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 14:46 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Ik zou als eerste de plekken isoleren met bijvoorbeeld Probastine isoleercoating
( http://www.bouwshoponline(...)stine--prof-510.aspx )
Deze verkopen ze bij verfwinkels en bij bouwmarkten.

Voor geen kleurverschil tussen de plek waar al een glaswand voorzit en de te texen plaats dien je eigenlijk de gehele achterwand te texen.
Wat de keukenboer heeft gestuct kan er wit uitzien, maar er zijn duizenden kleurverschillen in wit en wit.

Dit kan ( omdat er een glasplaat voor komt ) met een praxis, flexa of histor tex.
Ik ben inderdaad van plan de gehele wand opnieuw te verfen (ook de wand die nu achter het glas zit). Kun je aangeven wat je bedoeld met texen en wat is de functie van de isoleercoating (waarom alleen op de plekken die vies zijn)?
pi_99321577
Texen is is de schildersbenaming voor om met tex een wand te schilderen.
Op tv gebruiken ze meestal sausen of sauzen of verven.

Isoleercoating is een coating die vlekken e.d. isoleert, dus dat ze niet door de nieuwe verflaag heen komen.

Als je een plafond vol met geel/bruine nicotine plekken of bruine plekken van wateroverlast gaat texen, is het weer als nieuw.
Maar na een paar dagen slaat die nicotine of bruine plekken door de nieuwe texlaag.
Daarom moet je deze eerst onder een isoleerlaag brengen, en dat doe je met die spuitbus.
pi_99347542
ff omhoog kicken
pi_99354783
ik ga binnekort een muur texen, hoe kan ik zien of de huidige verf laag goed is om eroverheen te verfen?
pi_99409451
Haal er een spons met lauwwarm water overheen en kijk of alles goed blijft zitten.

Überhaupt wel een goed idee een wand te ontvetten met St Marc o.i.d.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99444517
Wij hebben net een huis gekocht en dus aan het orienteren wat we op de muren willen, al het enorme houtwerk, plafonds, e.d.

Mooie kleur verf gezien van Farrow &Ball Elephants Breath.
Maar.. we kwamen in de verfspeciaalzaak en daar hadden ze het merk niet. En adviseerden ze ook een ander merk.
Farro&Ball zou erg duur zijn, het is de naam waar je voor betaalt.
En het is een kalkhoudendeverf, waar je heel snel de kleur afstoot of wat afgeeft als je erover strijkt.

Mijn vraag is. Is dat zo? En hoe kom ik aan een alternatief voor deze kleur?

Zij gaven als tip Flexa Pure. Is ook een matte verf, maar dekt beter en prijs is ook beter.

We moeten de muren en plafonds laten stucen. Dan of zo eroverheen verfen of eerst glasweefsel erover.
pi_99445144
quote:
Mooie kleur verf gezien van Farrow &Ball Elephants Breath.
Maar.. we kwamen in de verfspeciaalzaak en daar hadden ze het merk niet. En adviseerden ze ook een ander merk.
Farro&Ball zou erg duur zijn, het is de naam waar je voor betaalt.
En het is een kalkhoudendeverf, waar je heel snel de kleur afstoot of wat afgeeft als je erover strijkt.
Mijn vraag is. Is dat zo? En hoe kom ik aan een alternatief voor deze kleur?
Van kalkhoudende verf moet je wegblijven.
Als je het opnieuw wil gaan texen, moet je eerst alles een paar keer afwassen met lauw water en een spons.
quote:
Zij gaven als tip Flexa Pure. Is ook een matte verf, maar dekt beter en prijs is ook beter.
Farrow &Ball ken ik niet, dus ik kan geen vergelijking maken.
Maar als je van die mooie kleur een kleurnummer hebt, kun je die bijna altijd met een ander merk maken. En anders via kleurenwaaiers in de verfspeciaalzaak een passend kleurnummer zoeken.
Een verfspeciaalzaak zou &Ball Elephants Breath nr 229 om moeten kunnen zetten in een ral nummer of iets dergelijks.

quote:
We moeten de muren en plafonds laten stucen. Dan of zo eroverheen verfen of eerst glasweefsel erover.
Plaats eens wat foto's?
Als je laat stuccen, kan dat meestal ( denk ik ) meteen in kleur.
Als je laat stuccen, hoeft er geen glasweefsel overheen.
Het is OF stuccen OF glasweefsel.
pi_99454938
Oke bedankt voor de tip. Zei de verfspeciaalzaak ook al dat dat geen slimme keus was. Ik vond gewoon de matte kleur zo mooi.
Kleurnummer hebben we niet, alleen een naam. Eens naar zoeken dus. En dan zoeken naar zo'n matte vergelijkbare verf.

Foto's hebben we nog niet echt waar de muren goed op staan. Zal ik nog plaatsen dan.

We gaan sowieso stucen. Wij hadden begrepen dat als je laat stucen en dan verft dat het dan gevoeliger is voor beschadigingen e.d.
In principe willen we ook geen glasweefsel eroverheen. We willen gewoon een mooie strakke muur in kleur.
Die we ook later kunnen behangen mochten we dat over 10 jaar ofzo willen..
pi_99455352
Als het goed is, is het deze kleur.

http://eu.farrow-ball.com(...)//fcp-product/100229

Dan kun je met een uitgebreide kleurwaaier van de verfspeciaalzaak dezelfde kleur opzoeken in een nummer dat de verfzaak heeft.

quote:
We gaan sowieso stucen. Wij hadden begrepen dat als je laat stucen en dan verft dat het dan gevoeliger is voor beschadigingen e.d.
Persoonlijk nog nooit van gehoord.
pi_99461160
Ja klopt die kleur is het..

Hmm op beeldscherm is tie minder haha.

Maar ik heb een kleurenwaaier, dus dat gaan we doen.

Farrow&Ball zegt overigens dan hun kleuren/verf niet zo is na te maken wil je hetzelfde effect hebben.. Leek mij al onzin.


Dat van dat stucen wat we hadden gehoord. Iemand die die ervaring had. Wij hadden zelf zoiets van: misschien geen goede stucadoor? ;-)
pi_99463247
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 13:59 schreef wgp7 het volgende:

Wij hadden begrepen dat als je laat stucen en dan verft dat het dan gevoeliger is voor beschadigingen e.d.
Onzin. Je stuclaag moet wel droog zijn voordat je gaat latexen. Anders wordt het bobbelig door de waterdamp en valt het er in stukken vanaf. En NOOIT voorstrijk op een gestucte muur. 1x verdund latexen, dan de definitieve laag.

Tegen beschadigingen kan je een granollaag o.i.d. overheen laten aanbrengen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99484114
Ja Granollaag of structuur dat hadden wij ook gehoord. Maar omdat wij gladde muren willen gaf hij als alternatief glasvlies dus..

[ Bericht 4% gewijzigd door wgp7 op 14-07-2011 23:29:37 (Typfouten door woordwijzigingen iPhone ) ]
pi_99524138
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2011 23:28 schreef wgp7 het volgende:
Ja Granollaag of structuur dat hadden wij ook gehoord. Maar omdat wij gladde muren willen gaf hij als alternatief glasvlies dus..
Heb je kinderen?

Het lijkt mij persoonlijk dat als je alleen / met zijn 2en bent, en je doet normaal met je woning dat je niet bang hoeft te zijn voor beschadigingen aan je stuc werk.

Ik heb 2 kinderen van 20 maanden en 7 maanden, en die van 20 maanden loopt rond en speelt etc etc en mijn strak gestucte muren zien er nog perfect uit.

Dus het is ( naar mijn mening ) overdreven om eerst een stucadoor te laten komen en dan nog een keer glasvlies er overheen te plakken.

En waarom "moet" je de muren laten stuccen?

Anders ( als je een beetje handig bent ) de muren zelf pleisteren met fix en finish, lichtjes opschuren en dan glasvlies er overheen.
Dan doe je een kluservaring op en je bespaart op de kosten van de stucadoor.
pi_99524256
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 22:23 schreef yinu het volgende:
Dank, dat zijn al nuttige tips. En het sauzen van muren? Hoe gaan we daarmee het beste te werk zonder ons prachtige gladde stucwerk te verpesten?
Ik weet niet of de tip nog nodig is, maar haal bij een verfspeciaalzaak een 2componenten tex roller en ga daarmee texen.
Laat je goed informeren in de speciaalzaak, of als je tips nodig hebt hier even laten weten.

Texen met een 2componenten roller is anders als met een texroller.
pi_99553405
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 23:24 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Ik weet niet of de tip nog nodig is, maar haal bij een verfspeciaalzaak een 2componenten tex roller en ga daarmee texen.
Laat je goed informeren in de speciaalzaak, of als je tips nodig hebt hier even laten weten.

Texen met een 2componenten roller is anders als met een texroller.
Dank je. Het is zeker nog nodig, we beginnen pas volgende week met het grote verfavontuur...

Wat is het verschil tussen texen met een 2componentenroller en een texroller?
pi_99554196
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 19:52 schreef yinu het volgende:

[..]

Dank je. Het is zeker nog nodig, we beginnen pas volgende week met het grote verfavontuur...

Wat is het verschil tussen texen met een 2componentenroller en een texroller?
Een texroller ( vachtroller, nylonroller, etc etc ) heeft een "vacht" die de verf opneemt. Door hiermee te texen op super strakke muren, krijg je een "golfjes" effect op de muur en is je muur niet superstrak meer.
Het voordeel van deze roller is dat hij veel verf opneemt.

Een 2componentenroller is eigenlijk bedoelt voor 2componententex, bijvoorbeeld voor garagevloeren en coatings.
Een 2componentenroller laat dus een superstrak eindresultaat achter.
Een nadeel is dat de roller relatief weinig verf opneemt, dus het vereist enig doorwerken.

Als je gaat texen, ongeacht de roller, de ramen en deuren van de ruimte dicht laten totdat 1 oppervlak klaar is.
Tex is luchtdrogend en door een raam of deur open te zetten droogt de tex relatief te vlug waardoor je banen in je texwerk krijgt.
Haal je 10 liter tex, haal dan ook meteen een lege texemmer en een groot texnetje en gebruik niet die bakjes die ze op eigen huis en tuin gebruiken.
Vul de lege texemmer met een kwart of de helft en ga dan texen.
Gebruik voor muren en plafonds ook een tex-stok.

Is het de eerste keer in je leven dat je gaat texen?
pi_99566095
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 20:11 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Een texroller ( vachtroller, nylonroller, etc etc ) heeft een "vacht" die de verf opneemt. Door hiermee te texen op super strakke muren, krijg je een "golfjes" effect op de muur en is je muur niet superstrak meer.
Het voordeel van deze roller is dat hij veel verf opneemt.

Een 2componentenroller is eigenlijk bedoelt voor 2componententex, bijvoorbeeld voor garagevloeren en coatings.
Een 2componentenroller laat dus een superstrak eindresultaat achter.
Een nadeel is dat de roller relatief weinig verf opneemt, dus het vereist enig doorwerken.

Als je gaat texen, ongeacht de roller, de ramen en deuren van de ruimte dicht laten totdat 1 oppervlak klaar is.
Tex is luchtdrogend en door een raam of deur open te zetten droogt de tex relatief te vlug waardoor je banen in je texwerk krijgt.
Haal je 10 liter tex, haal dan ook meteen een lege texemmer en een groot texnetje en gebruik niet die bakjes die ze op eigen huis en tuin gebruiken.
Vul de lege texemmer met een kwart of de helft en ga dan texen.
Gebruik voor muren en plafonds ook een tex-stok.

Is het de eerste keer in je leven dat je gaat texen?
Niet de eerste keer nee, maar heb het kennelijk nog nooit 'goed' gedaan. Altijd met inderdaad van die vachtrollertjes en eigenhuis en tuinbakjes. Amateur, he...

Voorheen altijd gehuurd, en nooit nieuw gestucte muren gehad. Dus een beetje spannend is het wel. Maar beginnen met een muurtje dat niet heel erg in 't zicht is, denk ik...
pi_99571759
Hai,

Ik wil deze twee kasten verven (ral 9010). (let niet op de troep in de bruine kast...)





Hoe pak ik dat het best aan? Opschuren (welke korrel?), is gronden nog nodig, of kan ik meteen lakken? Deuren eraf halen, of laten zitten? En nog tips voor de bruine kast hoe ik dat het mooist krijg onderaan (daar zitten een soort ribbels op, die ik niet mooi vind, maar waarvan ik hoop dat ze minder opvallen als de kast wit is) - of kan ik bij een bouwmarkt een nieuw deurtje laten zagen op maat?

Nou ja, eigenlijk zijn alle tips welkom!
pi_99574934
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 10:20 schreef Bleie het volgende:
Hai,

Ik wil deze twee kasten verven (ral 9010). (let niet op de troep in de bruine kast...)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Hoe pak ik dat het best aan? Opschuren (welke korrel?), is gronden nog nodig, of kan ik meteen lakken? Deuren eraf halen, of laten zitten? En nog tips voor de bruine kast hoe ik dat het mooist krijg onderaan (daar zitten een soort ribbels op, die ik niet mooi vind, maar waarvan ik hoop dat ze minder opvallen als de kast wit is) - of kan ik bij een bouwmarkt een nieuw deurtje laten zagen op maat?

Nou ja, eigenlijk zijn alle tips welkom!
Witte kast:
Als het geschilderd / gespoten is kan het geschilderd worden.
Als er een fineerlaag op zit, raad ik het af om te schilderen.
Deuren er af halen vind ik persoonlijker fijner werken.
Schuren met p180 en gronden.

Bruine kast:
Als het geschilderd / gespoten is kan het geschilderd worden.
Als er een fineerlaag op zit, raad ik het af om te schilderen.
Deuren er af halen vind ik persoonlijker fijner werken.
Schuren met p180 en gronden.
Of het deurtje plamuren met 2k plamuur ( is wel een werkje op zich ).
Goedkoper en gemakkelijker is om een deurtje op maat te laten zagen.
  zondag 17 juli 2011 @ 16:40:45 #65
21210 Paladin82
In Black and White
pi_99582177
We zitten nu net in ons nieuwbouw huis en zijn met goede moed begonnen om de kozijnen in het door ons gekozen kleurtje te zetten. Aangezien alles tegenwoordig in de acryl verf zit ben ik even langs budget verf gegaan voor advies. Ik heb sikkens acryl verf meegenomen na advies, de juiste kwasten etc.

Dus alles netjes ontvet met st marcs opgeschuurd met korrel 240 weer afgenomen er verfen maar. Maar het is een drama je ziet de kwast strepen, de verf dekt voor geen meter ik moet dus iets fout doen, maar geen idee wat.

Iemand tips of trucs voor het goed verfen met acryl verf
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_99582434
quote:
We zitten nu net in ons nieuwbouw huis en zijn met goede moed begonnen om de kozijnen in het door ons gekozen kleurtje te zetten. Aangezien alles tegenwoordig in de acryl verf zit ben ik even langs budget verf gegaan voor advies. Ik heb sikkens acryl verf meegenomen na advies, de juiste kwasten etc.

Dus alles netjes ontvet met st marcs opgeschuurd met korrel 240 weer afgenomen er verfen maar. Maar het is een drama je ziet de kwast strepen, de verf dekt voor geen meter ik moet dus iets fout doen, maar geen idee wat.

Iemand tips of trucs voor het goed verfen met acryl verf
Beste,

Waarom heb je de kozijnen niet kaal geschuurd en met terpetine gedragen verf begonnen?

Anderzijds waar je meer aan hebt:
- Ik weet niet wat de oude kleur was, en wat de nieuwe door jullie gekozen kleur is.
Wellicht was het slimmer geweest om eerst voor te gronden met grondverf ( afhankelijk van kleur verschil tussen oude en nieuwe verf).
- Werk uit een werkpotje met kunststof emmertje erin.
Giet daar een 1/5 tot 1/8 verf in en voeg een KLEIN beetje water toe en goed mengen tot 1 geheel. Daarna aan de gang gaan.
Watergedragen verf moet dikker opgezet worden als terpetine gedragen verf, en het is juist de kunst om het zo dik aan te brengen dat het dekkend is en geen zakkers veroorzaakt.

Om watergedragen verf te verwerken zul je toch al enkele keren geschilderd moeten hebben.
Probeer bovenstaande eens op je gemak uit op een kozijn wat niet in het zicht zit, boven of op zolder of iets dergelijks.
Pas geschilderde kozijnen e.d. met watergedragen verf hebben een langere droogtijd nodig ( +/- 2 weken ) voordat ze weer fatsoenlijk geschuurd kunnen worden.
Mocht je ooit watergedragen geschilderde kozijnen afplakken omdat je bijv. muren gaat texen, moet je de juiste afplaktape gebruiken, anders trek je zo de lak er weer vanaf.

[ Bericht 23% gewijzigd door bobenjanneke op 17-07-2011 16:55:53 ]
  zondag 17 juli 2011 @ 19:51:53 #67
21210 Paladin82
In Black and White
pi_99587727
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 16:48 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Beste,

Waarom heb je de kozijnen niet kaal geschuurd en met terpetine gedragen verf begonnen?

Anderzijds waar je meer aan hebt:
- Ik weet niet wat de oude kleur was, en wat de nieuwe door jullie gekozen kleur is.
Wellicht was het slimmer geweest om eerst voor te gronden met grondverf ( afhankelijk van kleur verschil tussen oude en nieuwe verf).
- Werk uit een werkpotje met kunststof emmertje erin.
Giet daar een 1/5 tot 1/8 verf in en voeg een KLEIN beetje water toe en goed mengen tot 1 geheel. Daarna aan de gang gaan.
Watergedragen verf moet dikker opgezet worden als terpetine gedragen verf, en het is juist de kunst om het zo dik aan te brengen dat het dekkend is en geen zakkers veroorzaakt.

Om watergedragen verf te verwerken zul je toch al enkele keren geschilderd moeten hebben.
Probeer bovenstaande eens op je gemak uit op een kozijn wat niet in het zicht zit, boven of op zolder of iets dergelijks.
Pas geschilderde kozijnen e.d. met watergedragen verf hebben een langere droogtijd nodig ( +/- 2 weken ) voordat ze weer fatsoenlijk geschuurd kunnen worden.
Mocht je ooit watergedragen geschilderde kozijnen afplakken omdat je bijv. muren gaat texen, moet je de juiste afplaktape gebruiken, anders trek je zo de lak er weer vanaf.
thnx voor het advies, ik ga het zeker proberen met het verdunnen (wel een vraagje wat is het voordeel voor het verdunnen vloeit het geheel dan beter?)

De reden dat ik niet ben gaan schuren is de kozen zijn volledig nieuw (nieubouwhuis) en vanaf de fabriek al 2x in de kleur gegrond, kaal schuren zou denk een mega klus geworden zijn... Verder werd ons bij de winkel verteld dat de huidige acryl verf bijna net zo makkelijk te verwerken is als de acrylaat verf. Als ik had geweten wat ik nu weet had ik denk gegaan voor een soort grondverf die het weer geschikt maakt voor verf op terpetine basis. Maarja ik zit nu met de zooi gelukkig begonnen op zolder dus tis geen mega drama maar wil het toch wel graag goed krijgen.
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_99588378
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 19:51 schreef Paladin82 het volgende:

[..]

thnx voor het advies, ik ga het zeker proberen met het verdunnen (wel een vraagje wat is het voordeel voor het verdunnen vloeit het geheel dan beter?)
De verf vloeit dan wat beter en watergedragen verf is minder een papje.
quote:
De reden dat ik niet ben gaan schuren is de kozen zijn volledig nieuw (nieubouwhuis) en vanaf de fabriek al 2x in de kleur gegrond, kaal schuren zou denk een mega klus geworden zijn...
De grondlaag van de fabriek stelt niet superveel voor.
quote:
Verder werd ons bij de winkel verteld dat de huidige acryl verf bijna net zo makkelijk te verwerken is als de acrylaat verf.
Dat zijn 2 benamingen voor hetzelfde product-> watergedragen verf.
quote:
Als ik had geweten wat ik nu weet had ik denk gegaan voor een soort grondverf die het weer geschikt maakt voor verf op terpetine basis.
Terpetine over watergedragen wordt sterk afgeraden, watergedragen over terpetine gaat wel.
quote:
Maarja ik zit nu met de zooi gelukkig begonnen op zolder dus tis geen mega drama maar wil het toch wel graag goed krijgen.
Waarom ga je met een koophuis naar budgetverf?
Waarom denk je dat een blik bij budgetverf de helft kost in plaats van bij een verfspeciaalzaak?
Dat heeft niet alleen met de inrichting van de winkel te maken, het prijsverschil...

Voor de rest: Succes!

En als je vragen hebt, post ze dan!
  maandag 18 juli 2011 @ 18:22:12 #69
21210 Paladin82
In Black and White
pi_99628340
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 20:11 schreef bobenjanneke het volgende:


[..]

Terpetine over watergedragen wordt sterk afgeraden, watergedragen over terpetine gaat wel.

Nog even een vraagje omtrend deze quote ik was vandaag in een verf speciaal winkel en die vertelde dat een terpetine gedragen verf prima over acryl verf heen kan zolang het maar voor binnen werk is (het gaat bij mij om de kozijnen binnen) is dit een correct statement want dan denk ik dat ik erg snel over ga op een verf waar ik tenminste mee kan werken...
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_99628633
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:22 schreef Paladin82 het volgende:
Nog even een vraagje omtrend deze quote ik was vandaag in een verf speciaal winkel en die vertelde dat een terpetine gedragen verf prima over acryl verf heen kan zolang het maar voor binnen werk is (het gaat bij mij om de kozijnen binnen) is dit een correct statement want dan denk ik dat ik erg snel over ga op een verf waar ik tenminste mee kan werken...
Dat heb ik 1x per ongeluk gedaan en ik kan je melden dat het NIET kan. Tenzij je op een mooi craquelé-effect zit te wachten... :{
'En het is ook geen muggezifterij, het is muggeNzifterij.'
pi_99629356
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:22 schreef Paladin82 het volgende:

[..]

Nog even een vraagje omtrend deze quote ik was vandaag in een verf speciaal winkel en die vertelde dat een terpetine gedragen verf prima over acryl verf heen kan zolang het maar voor binnen werk is (het gaat bij mij om de kozijnen binnen) is dit een correct statement want dan denk ik dat ik erg snel over ga op een verf waar ik tenminste mee kan werken...
Terpetinegedragen verf kan NIET over watergedragen verf. ( nooit )
Watergedragen verf kan WEL over terpetinegedragen verf.

Terpetinegedragen verf wordt "keihard."
Watergedragen verf blijft "werken/flexibel"
quote:
Dat heb ik 1x per ongeluk gedaan en ik kan je melden dat het NIET kan. Tenzij je op een mooi craquelé-effect zit te wachten... :{
Deze stelling klopt dus helemaal.
pi_99633289
Wat is precies een 2componenten roller? Hoe ziet het eruit? Als ik ernaar op google zoek, krijg ik rollers die geschikt zijn voor 2componenten verf. Ze hebben dan ook vaak diagonale strepen
Klussen deel 1 en 2
pi_99634680
quote:
Wat is precies een 2componenten roller? Hoe ziet het eruit? Als ik ernaar op google zoek, krijg ik rollers die geschikt zijn voor 2componenten verf. Ze hebben dan ook vaak diagonale strepen
Heb ff copy/paste gedaan van een berichtje hier ergens boven.

quote:
Een texroller ( vachtroller, nylonroller, etc etc ) heeft een "vacht" die de verf opneemt. Door hiermee te texen op super strakke muren, krijg je een "golfjes" effect op de muur en is je muur niet superstrak meer.
Het voordeel van deze roller is dat hij veel verf opneemt.

Een 2componentenroller is eigenlijk bedoelt voor 2componententex, bijvoorbeeld voor garagevloeren en coatings.
Een 2componentenroller laat dus een superstrak eindresultaat achter.
Een nadeel is dat de roller relatief weinig verf opneemt, dus het vereist enig doorwerken.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 09:10:24 #74
21210 Paladin82
In Black and White
pi_99653222
Goed, ik zal wel gezien worden als eigenwijs :) maar omdat ik zoveel wisselende verhalen hoor dacht ik laat ik het is bij de bron navragen. Ik heb contact opgenomen met Sikkens zelf en zij verzekerde mij dat binnenhuis schilderen over een acryl lak met een terpetine lak "absoluut" geen probleem zou mogen geven. Echter geeft het schuurwerk aan of er eventueel nog een terpetine gedragen grond lak over heen moet om het kale hout op te vangen.

Dus ik ga de gok maar wagen op een klein stukje onzichtbaar trap hout binnekort (ik laat jullie het resultaat weten)
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_99654778
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 09:10 schreef Paladin82 het volgende:
Goed, ik zal wel gezien worden als eigenwijs :) maar omdat ik zoveel wisselende verhalen hoor dacht ik laat ik het is bij de bron navragen. Ik heb contact opgenomen met Sikkens zelf en zij verzekerde mij dat binnenhuis schilderen over een acryl lak met een terpetine lak "absoluut" geen probleem zou mogen geven. Echter geeft het schuurwerk aan of er eventueel nog een terpetine gedragen grond lak over heen moet om het kale hout op te vangen.

Dus ik ga de gok maar wagen op een klein stukje onzichtbaar trap hout binnekort (ik laat jullie het resultaat weten)
Het resultaat openbaart zich pas na een tijdje.
Informeer voor de volledigheid eens bij 2 schildersbedrijven.

Wij als schilder mogen op deze manier niet werken.

Succes en ben benieuwd naar het resultaat over een jaar.
pi_99676904
Vandaag bij de echte verfwinkel (Decokay) geweest om verf voor de kozijnen te halen.
Het is Sikkens geworden; de grondverf naar grijs laten mengen.
Rubbol primer Plus, RAL 7015

De toplaag mocht geen hoogglans worden van de verfwinkel: omdat het nieuwe kozijnen zijn en die moeten vocht kwijt, dan moet er ademende verf over. Sikkens Rubbol EPS Plus.
Die wilde ik dus gitzwart. In de kleurenwijzer was dat dan RAL 9005, maar die bleek niet in de mengmachine te zitten voor die verf.
Dus toen is er handmatig gemengd, nu heb ik als het goed is gitzwart zonder RAL-aanduiding.
Het mengsel is N00 met SZI: 185


En een echte goeie kwast erbij, instructies, uitleg, schuurpapier en een speciale verfblikopener.
Niet verdunnen, goed dun verven, tweemaal lakken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_99677363
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:34 schreef sigme het volgende:
Vandaag bij de echte verfwinkel (Decokay) geweest om verf voor de kozijnen te halen.
Het is Sikkens geworden; de grondverf naar grijs laten mengen.
Rubbol primer Plus, RAL 7015
Goed gedaan, de kleur grondverf richting lak laten mengen!
quote:
De toplaag mocht geen hoogglans worden van de verfwinkel: omdat het nieuwe kozijnen zijn en die moeten vocht kwijt, dan moet er ademende verf over. Sikkens Rubbol EPS Plus.
Als wij nieuwbouw schilderen, gaat er gewoon hoogglans overheen.
Hoogglans heeft een langere duurzaamheid.
EPS Plus heeft een duurzaamheid van 4 tot 5 jaar.
Ik als schilder heb van het vocht verhaal nog nooit gehoord.
Wel fijn dat je voor een kwaliteitsmerk hebt gekozen.
quote:
Die wilde ik dus gitzwart. In de kleurenwijzer was dat dan RAL 9005, maar die bleek niet in de mengmachine te zitten voor die verf.
Dus toen is er handmatig gemengd, nu heb ik als het goed is gitzwart zonder RAL-aanduiding.
Het mengsel is N00 met SZI: 185
Mocht je nog lak nodig hebben, hoe kom je dan aan de "precies" dezelfde kleur gitzwart?

Voor de informatie hier nog een linkje met productinformatie:
http://www.utopis.net/sik(...)l%20EPS%20plus%20VIB

Wel fijn dat je niet hebt bespaart op verf en materiaal.


quote:
Niet verdunnen, goed dun verven, tweemaal lakken.
Hoezo?
pi_99677566
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:45 schreef bobenjanneke het volgende:

<knip>

Ik twijfel nog of ik de deur ook zwart verf of toch grijs, ik denk dat ik me er een betere voorstelling van kan maken als ik het deurkozijn zwartgelakt heb en de deur dan nog grondverf-grijs is.

Verdunnen was in de nieuwe samenstelling van de verf (sinds 2010) niet meer nodig en zelfs niet goed, tenzij de verf lang open had gestaan, begreep ik.

Ik vond de prijs trouwens reuze meevallen; totaal kwam op 85 euro.

Bedankt voor de productinformatie, ik ga het lezen!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_99677889
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:50 schreef sigme het volgende:

[..]

Verdunnen was in de nieuwe samenstelling van de verf (sinds 2010) niet meer nodig en zelfs niet goed, tenzij de verf lang open had gestaan, begreep ik.

Op die manier.
Je kan het beste een 1/5 eps in een werkpotje doen.
Door de temperatuur kan de verf dunner of dikker worden.
Wij doen bij alle lakken en grondverven in een werkpotje altijd iets of wat terpetine, dat zorgt toch voor fijner strijken met de kwast en vloeien van de verf.

Iets of wat terpetine kan geen kwaad.
pi_99695733
Beste verftip:

Als je klaar bent met schilderen en je moet de volgende dag nog verder: kwasten en rollers etc in een plastic zak doen (bijvoorbeeld van die pedaalemmerzakken). Volgende dag zak openscheuren en verder gaan.

Voordeel: niks schoonmaken, uitspoelen etc. Je bent in een paar minuten klaar met opruimen. Verfbak ook niet om- of uitspoelen maar gewoon van de wegwerpbakken (doorzichtig) gebruiken die je na afloop weggooit.
pi_99695815
Ik heb ergens een tip gelezen om een normale verfbak met alumniumfolie bekleden, die folie met restjes verf kan je dan weggooien. Zelfde idee als wegwerpbakken dus maar wellicht nog goedkoper. Maar ik heb dit nog nooit geprobeerd dus weet niet of het fijn werkt.
Klussen deel 1 en 2
pi_99695968
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 09:47 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ik heb ergens een tip gelezen om een normale verfbak met alumniumfolie bekleden, die folie met restjes verf kan je dan weggooien. Zelfde idee als wegwerpbakken dus maar wellicht nog goedkoper. Maar ik heb dit nog nooit geprobeerd dus weet niet of het fijn werkt.
Ik pak mijn kwasten altijd in met aluminium folie, werkt als een tierelier! moet je geen week wachten, maar 1 a 2 dagen later werkt echt prima!
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_99696180
Ik doe mijn kwasten en verfrollers in een plastic zakje en dan in vriezer als ik ze een paar dagen niet nodig heb. wil ik ze weer gebruiken zijn ze na 10 min weer bedrijfsklaar
pi_99696248
Als je ze langer wilt bewaren (de winter over bijv.): grondig reinigen met terpetine, uitspoelen met water en groene zeep, drogen en in de gekookte lijnolie zetten.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 20 juli 2011 @ 11:06:57 #85
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99697909
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:49 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Terpetinegedragen verf kan NIET over watergedragen verf. ( nooit )
Watergedragen verf kan WEL over terpetinegedragen verf.

Terpetinegedragen verf wordt "keihard."
Watergedragen verf blijft "werken/flexibel"

[..]

Deze stelling klopt dus helemaal.
Aansluitend vraagje.

We hebben diverse dakramen (Velux). Bij één raam begint aan de binnenkant (ik noem het maar het kozijn) aan de rand wat verf af te bladderen. Dit komt ongetwijfeld door naar binnen regenen (raam te ver open/niet op tijd dicht doen bij regen).

Nu heb ik dus geen idee welke verf er eerder is gebruikt, dus ik zou zeggen, je advies volgend: kiezen voor watergedragen verf?

En dan eerst schuren zodat het goed vlak is (alle losse verf weg is) en dan bijv. twee laagjes?

Bvd.
The love you take is equal to the love you make.
pi_99700959
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 10:05 schreef blomke het volgende:
Als je ze langer wilt bewaren (de winter over bijv.): grondig reinigen met terpetine, uitspoelen met water en groene zeep, drogen en in de gekookte lijnolie zetten.
Een hele goeie tip ( die ik zelf niet wist haha ).
Ik zit meestal mijn terpetine kwasten in bakje met water en in de winter op zolder.
Wel bijhouden natuurlijk of het water niet verdampt.
Als je ze dan nodig hebt, even het water uitslaan of over een stukje resthout uitstrijken.
quote:
Aansluitend vraagje.

We hebben diverse dakramen (Velux). Bij één raam begint aan de binnenkant (ik noem het maar het kozijn) aan de rand wat verf af te bladderen. Dit komt ongetwijfeld door naar binnen regenen (raam te ver open/niet op tijd dicht doen bij regen).

Nu heb ik dus geen idee welke verf er eerder is gebruikt, dus ik zou zeggen, je advies volgend: kiezen voor watergedragen verf?

En dan eerst schuren zodat het goed vlak is (alle losse verf weg is) en dan bijv. twee laagjes?

Bvd.
Als je het niet zeker weet, kun je het beste watergedragen kiezen.
Of alles helemaal kaal schuren en dat terpetine gedragen.

[ Bericht 2% gewijzigd door bobenjanneke op 20-07-2011 12:55:18 ]
pi_99701096
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 10:02 schreef exlurker het volgende:
Ik doe mijn kwasten en verfrollers in een plastic zakje en dan in vriezer als ik ze een paar dagen niet nodig heb. wil ik ze weer gebruiken zijn ze na 10 min weer bedrijfsklaar
Dat doe ik ook. Blijft zo weken, mogelijk maanden goed.
pi_99701685
Een texroller kun je goed bewaren in een tex emmer met een bodem tex erin en dan de deksel er goed op doen.
En de emmer dan op zolder of iets dergelijks neerzetten.
pi_99742529
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:58 schreef bobenjanneke het volgende:

Je kan het beste een 1/5 eps in een werkpotje doen.
Vraagje: het restant in het werkpotje, mag dat terug in de hoofdpot? Ik had nog wat over in het werkpotje na het verven van één kozijn, gister.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_99742814
Dat kan & mag met watergedragen en synthetische verf.
Je moet er alleen mee oppassen dat als er synthetische verf in zit met terpetine ( dus verdunt ), dat je niet elke keer de verf terug kan soppen, want dan komt er teveel terpetine in de hoofdpot.

Dan kun je beter voor de volgende keer, minder verf pakken, en dan als je verf nodig hebt, wat bij gieten.
pi_99743393
Hoe kan ik uit een grote emmer latex (12.5 l) netjes een werkpotje maken? Rechtstreeks uit de emmer in een potje gieten zal denk ik veel rotzooi geven. Misschien met een soeplepel ofzo? :P

De stucadoor heeft ons trouwens geadviseerd om toch 2 lagen te doen met Powerdek: eerste laag 5 liter powerdek op 2 liter water, tweede laag 5 liter powerdek op 1 liter water. Hij zei dat het ook niet nodig was om stucwerk vooraf licht te schuren, desnoods alleen bij de randen.
Klussen deel 1 en 2
pi_99743423
Ok, dank voor het antwoord!

Ik had het nu niet teruggeschonken want er zit een dekseltje bij de werkpot en ik verf vandaag weer verder.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_99743550
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 12:01 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Hoe kan ik uit een grote emmer latex (12.5 l) netjes een werkpotje maken? Rechtstreeks uit de emmer in een potje gieten zal denk ik veel rotzooi geven. Misschien met een soeplepel ofzo? :P

De stucadoor heeft ons trouwens geadviseerd om toch 2 lagen te doen met Powerdek: eerste laag 5 liter powerdek op 2 liter water, tweede laag 5 liter powerdek op 1 liter water. Hij zei dat het ook niet nodig was om stucwerk vooraf licht te schuren, desnoods alleen bij de randen.
Onze schilder werkte altijd gewoon uit de hoofdpot met latex/muurverf rekje erin en rollen maar.

Overigens hebben wij wel alles lichtjes geschuurd op logeerkamer na en dat verschil is goed te zien.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99743557
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 12:01 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Hoe kan ik uit een grote emmer latex (12.5 l) netjes een werkpotje maken? Rechtstreeks uit de emmer in een potje gieten zal denk ik veel rotzooi geven. Misschien met een soeplepel ofzo? :P

De stucadoor heeft ons trouwens geadviseerd om toch 2 lagen te doen met Powerdek: eerste laag 5 liter powerdek op 2 liter water, tweede laag 5 liter powerdek op 1 liter water. Hij zei dat het ook niet nodig was om stucwerk vooraf licht te schuren, desnoods alleen bij de randen.
Ik weet niet wat je precies wil gaan texen, maar je kan beter eerst een groot deel tex in een werk tex emmer gieten, en dan nog wat in een werkpotje.

Schuren hoeft alleen bij oneffenheden, dus als het strak gestuct is, hoef je niet te schuren.
De stucadoor weet met welk stuc middel hij heeft gewerkt, dus volg zijn advies op.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 12:04 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Onze schilder werkte altijd gewoon uit de hoofdpot met latex/muurverf rekje erin en rollen maar.

Overigens hebben wij wel alles lichtjes geschuurd op logeerkamer na en dat verschil is goed te zien.
Dat kan wel, maar dan zit je in het begin te kutten vervelen, omdat de texemmers meestal tot de rand toe vol zitten.
Zelfs ik als schilder vind het gemakkelijker en fijner om met een half volle emmer te werken.
Dan is het gemakkelijker te verdunnen, en minder zwaar.
Mocht er troep in komen, zit het maar in een halve emmer.

Dat is ook de reden, dat ik aangeef om met een werkpotje lak te werken.
pi_99743758
Als je gaat texen, uit een grote emmer een texnetje en eventueel ook een tex/ rolstok.
pi_99744415
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 12:05 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Ik weet niet wat je precies wil gaan texen, maar je kan beter eerst een groot deel tex in een werk tex emmer gieten, en dan nog wat in een werkpotje.

Schuren hoeft alleen bij oneffenheden, dus als het strak gestuct is, hoef je niet te schuren.
De stucadoor weet met welk stuc middel hij heeft gewerkt, dus volg zijn advies op.

[..]

Dat kan wel, maar dan zit je in het begin te kutten vervelen, omdat de texemmers meestal tot de rand toe vol zitten.
Zelfs ik als schilder vind het gemakkelijker en fijner om met een half volle emmer te werken.
Dan is het gemakkelijker te verdunnen, en minder zwaar.
Mocht er troep in komen, zit het maar in een halve emmer.

Dat is ook de reden, dat ik aangeef om met een werkpotje lak te werken.
Ja ik bedoelde eigenlijk een kleine emmer als "werkpotje", aangezien we dus sowieso latex moeten verdunnen. Het gaat om muren en plafonds. Maar waarom werkt een emmer + netje beter dan een bakje?

Het is heel glad gestuct :) Dus we gaan gewoon het advies van de stucadoors opvolgen denk ik.
Klussen deel 1 en 2
pi_99744581
Je bedoelt die bakjes van eigen huis en tuin, zoiets als :



Een emmer met een netje/ rekje werkt beter omdat je:
1) meer verf tot je beschikking hebt,
2) minder knoeit
3) beter kan rollen

Vergeet voor glad stucwerk niet je 2componenten texroller !
pi_99745252
Tex emmer:

Tex netje:

Werkpotje of verzetblikje:

Vaasje:
pi_99745925
Top :) We gaan morgenavond naar de Verfkoning om alles te halen.

1 muur wordt trouwens in de kleur Klei van Histor. Dat is ander soort verf dan wat er op de plafonds/andere muren gaat (Powerdek dus). Is het een goed idee om die muur eerst van 1 laag powerdek (verdund) te voorzien, en dan 1 laag kleur? Of gewoon 2 lagen kleur, al dan niet verdund?

Al die vragen :P Maar we willen het nu wel echt goed doen.
Klussen deel 1 en 2
pi_99745995
Welke tex ga je op de muren en plafonds texen?
Powerdek, je zegt het net.
Ik zou de ene muur die anders wordt, hetzelfde als alle andere muren doen betreft de handelingen, alleen dan in Klei van Histor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')