abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99444517
Wij hebben net een huis gekocht en dus aan het orienteren wat we op de muren willen, al het enorme houtwerk, plafonds, e.d.

Mooie kleur verf gezien van Farrow &Ball Elephants Breath.
Maar.. we kwamen in de verfspeciaalzaak en daar hadden ze het merk niet. En adviseerden ze ook een ander merk.
Farro&Ball zou erg duur zijn, het is de naam waar je voor betaalt.
En het is een kalkhoudendeverf, waar je heel snel de kleur afstoot of wat afgeeft als je erover strijkt.

Mijn vraag is. Is dat zo? En hoe kom ik aan een alternatief voor deze kleur?

Zij gaven als tip Flexa Pure. Is ook een matte verf, maar dekt beter en prijs is ook beter.

We moeten de muren en plafonds laten stucen. Dan of zo eroverheen verfen of eerst glasweefsel erover.
pi_99445144
quote:
Mooie kleur verf gezien van Farrow &Ball Elephants Breath.
Maar.. we kwamen in de verfspeciaalzaak en daar hadden ze het merk niet. En adviseerden ze ook een ander merk.
Farro&Ball zou erg duur zijn, het is de naam waar je voor betaalt.
En het is een kalkhoudendeverf, waar je heel snel de kleur afstoot of wat afgeeft als je erover strijkt.
Mijn vraag is. Is dat zo? En hoe kom ik aan een alternatief voor deze kleur?
Van kalkhoudende verf moet je wegblijven.
Als je het opnieuw wil gaan texen, moet je eerst alles een paar keer afwassen met lauw water en een spons.
quote:
Zij gaven als tip Flexa Pure. Is ook een matte verf, maar dekt beter en prijs is ook beter.
Farrow &Ball ken ik niet, dus ik kan geen vergelijking maken.
Maar als je van die mooie kleur een kleurnummer hebt, kun je die bijna altijd met een ander merk maken. En anders via kleurenwaaiers in de verfspeciaalzaak een passend kleurnummer zoeken.
Een verfspeciaalzaak zou &Ball Elephants Breath nr 229 om moeten kunnen zetten in een ral nummer of iets dergelijks.

quote:
We moeten de muren en plafonds laten stucen. Dan of zo eroverheen verfen of eerst glasweefsel erover.
Plaats eens wat foto's?
Als je laat stuccen, kan dat meestal ( denk ik ) meteen in kleur.
Als je laat stuccen, hoeft er geen glasweefsel overheen.
Het is OF stuccen OF glasweefsel.
pi_99454938
Oke bedankt voor de tip. Zei de verfspeciaalzaak ook al dat dat geen slimme keus was. Ik vond gewoon de matte kleur zo mooi.
Kleurnummer hebben we niet, alleen een naam. Eens naar zoeken dus. En dan zoeken naar zo'n matte vergelijkbare verf.

Foto's hebben we nog niet echt waar de muren goed op staan. Zal ik nog plaatsen dan.

We gaan sowieso stucen. Wij hadden begrepen dat als je laat stucen en dan verft dat het dan gevoeliger is voor beschadigingen e.d.
In principe willen we ook geen glasweefsel eroverheen. We willen gewoon een mooie strakke muur in kleur.
Die we ook later kunnen behangen mochten we dat over 10 jaar ofzo willen..
pi_99455352
Als het goed is, is het deze kleur.

http://eu.farrow-ball.com(...)//fcp-product/100229

Dan kun je met een uitgebreide kleurwaaier van de verfspeciaalzaak dezelfde kleur opzoeken in een nummer dat de verfzaak heeft.

quote:
We gaan sowieso stucen. Wij hadden begrepen dat als je laat stucen en dan verft dat het dan gevoeliger is voor beschadigingen e.d.
Persoonlijk nog nooit van gehoord.
pi_99461160
Ja klopt die kleur is het..

Hmm op beeldscherm is tie minder haha.

Maar ik heb een kleurenwaaier, dus dat gaan we doen.

Farrow&Ball zegt overigens dan hun kleuren/verf niet zo is na te maken wil je hetzelfde effect hebben.. Leek mij al onzin.

Dat van dat stucen wat we hadden gehoord. Iemand die die ervaring had. Wij hadden zelf zoiets van: misschien geen goede stucadoor? ;-)
pi_99463247
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 13:59 schreef wgp7 het volgende:

Wij hadden begrepen dat als je laat stucen en dan verft dat het dan gevoeliger is voor beschadigingen e.d.
Onzin. Je stuclaag moet wel droog zijn voordat je gaat latexen. Anders wordt het bobbelig door de waterdamp en valt het er in stukken vanaf. En NOOIT voorstrijk op een gestucte muur. 1x verdund latexen, dan de definitieve laag.

Tegen beschadigingen kan je een granollaag o.i.d. overheen laten aanbrengen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99484114
Ja Granollaag of structuur dat hadden wij ook gehoord. Maar omdat wij gladde muren willen gaf hij als alternatief glasvlies dus..

[ Bericht 4% gewijzigd door wgp7 op 14-07-2011 23:29:37 (Typfouten door woordwijzigingen iPhone ) ]
pi_99524138
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2011 23:28 schreef wgp7 het volgende:
Ja Granollaag of structuur dat hadden wij ook gehoord. Maar omdat wij gladde muren willen gaf hij als alternatief glasvlies dus..
Heb je kinderen?

Het lijkt mij persoonlijk dat als je alleen / met zijn 2en bent, en je doet normaal met je woning dat je niet bang hoeft te zijn voor beschadigingen aan je stuc werk.

Ik heb 2 kinderen van 20 maanden en 7 maanden, en die van 20 maanden loopt rond en speelt etc etc en mijn strak gestucte muren zien er nog perfect uit.

Dus het is ( naar mijn mening ) overdreven om eerst een stucadoor te laten komen en dan nog een keer glasvlies er overheen te plakken.

En waarom "moet" je de muren laten stuccen?

Anders ( als je een beetje handig bent ) de muren zelf pleisteren met fix en finish, lichtjes opschuren en dan glasvlies er overheen.
Dan doe je een kluservaring op en je bespaart op de kosten van de stucadoor.
pi_99524256
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 22:23 schreef yinu het volgende:
Dank, dat zijn al nuttige tips. En het sauzen van muren? Hoe gaan we daarmee het beste te werk zonder ons prachtige gladde stucwerk te verpesten?
Ik weet niet of de tip nog nodig is, maar haal bij een verfspeciaalzaak een 2componenten tex roller en ga daarmee texen.
Laat je goed informeren in de speciaalzaak, of als je tips nodig hebt hier even laten weten.

Texen met een 2componenten roller is anders als met een texroller.
pi_99553405
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 23:24 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Ik weet niet of de tip nog nodig is, maar haal bij een verfspeciaalzaak een 2componenten tex roller en ga daarmee texen.
Laat je goed informeren in de speciaalzaak, of als je tips nodig hebt hier even laten weten.

Texen met een 2componenten roller is anders als met een texroller.
Dank je. Het is zeker nog nodig, we beginnen pas volgende week met het grote verfavontuur...

Wat is het verschil tussen texen met een 2componentenroller en een texroller?
pi_99554196
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 19:52 schreef yinu het volgende:

[..]

Dank je. Het is zeker nog nodig, we beginnen pas volgende week met het grote verfavontuur...

Wat is het verschil tussen texen met een 2componentenroller en een texroller?
Een texroller ( vachtroller, nylonroller, etc etc ) heeft een "vacht" die de verf opneemt. Door hiermee te texen op super strakke muren, krijg je een "golfjes" effect op de muur en is je muur niet superstrak meer.
Het voordeel van deze roller is dat hij veel verf opneemt.

Een 2componentenroller is eigenlijk bedoelt voor 2componententex, bijvoorbeeld voor garagevloeren en coatings.
Een 2componentenroller laat dus een superstrak eindresultaat achter.
Een nadeel is dat de roller relatief weinig verf opneemt, dus het vereist enig doorwerken.

Als je gaat texen, ongeacht de roller, de ramen en deuren van de ruimte dicht laten totdat 1 oppervlak klaar is.
Tex is luchtdrogend en door een raam of deur open te zetten droogt de tex relatief te vlug waardoor je banen in je texwerk krijgt.
Haal je 10 liter tex, haal dan ook meteen een lege texemmer en een groot texnetje en gebruik niet die bakjes die ze op eigen huis en tuin gebruiken.
Vul de lege texemmer met een kwart of de helft en ga dan texen.
Gebruik voor muren en plafonds ook een tex-stok.

Is het de eerste keer in je leven dat je gaat texen?
pi_99566095
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 20:11 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Een texroller ( vachtroller, nylonroller, etc etc ) heeft een "vacht" die de verf opneemt. Door hiermee te texen op super strakke muren, krijg je een "golfjes" effect op de muur en is je muur niet superstrak meer.

Een 2componentenroller is eigenlijk bedoelt voor 2componententex, bijvoorbeeld voor garagevloeren en coatings.
Een nadeel is dat de roller relatief weinig verf opneemt, dus het vereist enig doorwerken.

Als je gaat texen, ongeacht de roller, de ramen en deuren van de ruimte dicht laten totdat 1 oppervlak klaar is.
Tex is luchtdrogend en door een raam of deur open te zetten droogt de tex relatief te vlug waardoor je banen in je texwerk krijgt.
Haal je 10 liter tex, haal dan ook meteen een lege texemmer en een groot texnetje en gebruik niet die bakjes die ze op eigen huis en tuin gebruiken.
Vul de lege texemmer met een kwart of de helft en ga dan texen.
Gebruik voor muren en plafonds ook een tex-stok.

Is het de eerste keer in je leven dat je gaat texen?
Niet de eerste keer nee, maar heb het kennelijk nog nooit 'goed' gedaan. Altijd met inderdaad van die vachtrollertjes en eigenhuis en tuinbakjes. Amateur, he...

Voorheen altijd gehuurd, en nooit nieuw gestucte muren gehad. Dus een beetje spannend is het wel. Maar beginnen met een muurtje dat niet heel erg in 't zicht is, denk ik...
pi_99571759
Hai,

Ik wil deze twee kasten verven (ral 9010). (let niet op de troep in de bruine kast...)

Hoe pak ik dat het best aan? Opschuren (welke korrel?), is gronden nog nodig, of kan ik meteen lakken? Deuren eraf halen, of laten zitten? En nog tips voor de bruine kast hoe ik dat het mooist krijg onderaan (daar zitten een soort ribbels op, die ik niet mooi vind, maar waarvan ik hoop dat ze minder opvallen als de kast wit is) - of kan ik bij een bouwmarkt een nieuw deurtje laten zagen op maat?

Nou ja, eigenlijk zijn alle tips welkom!
pi_99574934
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 10:20 schreef Bleie het volgende:
Hai,

Ik wil deze twee kasten verven (ral 9010). (let niet op de troep in de bruine kast...)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Hoe pak ik dat het best aan? Opschuren (welke korrel?), is gronden nog nodig, of kan ik meteen lakken? Deuren eraf halen, of laten zitten? En nog tips voor de bruine kast hoe ik dat het mooist krijg onderaan (daar zitten een soort ribbels op, die ik niet mooi vind, maar waarvan ik hoop dat ze minder opvallen als de kast wit is) - of kan ik bij een bouwmarkt een nieuw deurtje laten zagen op maat?

Nou ja, eigenlijk zijn alle tips welkom!
Witte kast:
Als het geschilderd / gespoten is kan het geschilderd worden.
Als er een fineerlaag op zit, raad ik het af om te schilderen.
Deuren er af halen vind ik persoonlijker fijner werken.
Schuren met p180 en gronden.

Bruine kast:
Als het geschilderd / gespoten is kan het geschilderd worden.
Als er een fineerlaag op zit, raad ik het af om te schilderen.
Deuren er af halen vind ik persoonlijker fijner werken.
Schuren met p180 en gronden.
Of het deurtje plamuren met 2k plamuur ( is wel een werkje op zich ).
Goedkoper en gemakkelijker is om een deurtje op maat te laten zagen.
  zondag 17 juli 2011 @ 16:40:45 #65
21210 Paladin82
In Black and White
pi_99582177
We zitten nu net in ons nieuwbouw huis en zijn met goede moed begonnen om de kozijnen in het door ons gekozen kleurtje te zetten. Aangezien alles tegenwoordig in de acryl verf zit ben ik even langs budget verf gegaan voor advies. Ik heb sikkens acryl verf meegenomen na advies, de juiste kwasten etc.

Dus alles netjes ontvet met st marcs opgeschuurd met korrel 240 weer afgenomen er verfen maar. Maar het is een drama je ziet de kwast strepen, de verf dekt voor geen meter ik moet dus iets fout doen, maar geen idee wat.

Iemand tips of trucs voor het goed verfen met acryl verf
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_99582434
quote:
We zitten nu net in ons nieuwbouw huis en zijn met goede moed begonnen om de kozijnen in het door ons gekozen kleurtje te zetten. Aangezien alles tegenwoordig in de acryl verf zit ben ik even langs budget verf gegaan voor advies. Ik heb sikkens acryl verf meegenomen na advies, de juiste kwasten etc.

Dus alles netjes ontvet met st marcs opgeschuurd met korrel 240 weer afgenomen er verfen maar. Maar het is een drama je ziet de kwast strepen, de verf dekt voor geen meter ik moet dus iets fout doen, maar geen idee wat.

Iemand tips of trucs voor het goed verfen met acryl verf
Beste,

Waarom heb je de kozijnen niet kaal geschuurd en met terpetine gedragen verf begonnen?

Anderzijds waar je meer aan hebt:
- Ik weet niet wat de oude kleur was, en wat de nieuwe door jullie gekozen kleur is.
Wellicht was het slimmer geweest om eerst voor te gronden met grondverf ( afhankelijk van kleur verschil tussen oude en nieuwe verf).
- Werk uit een werkpotje met kunststof emmertje erin.
Giet daar een 1/5 tot 1/8 verf in en voeg een KLEIN beetje water toe en goed mengen tot 1 geheel. Daarna aan de gang gaan.
Watergedragen verf moet dikker opgezet worden als terpetine gedragen verf, en het is juist de kunst om het zo dik aan te brengen dat het dekkend is en geen zakkers veroorzaakt.

Om watergedragen verf te verwerken zul je toch al enkele keren geschilderd moeten hebben.
Probeer bovenstaande eens op je gemak uit op een kozijn wat niet in het zicht zit, boven of op zolder of iets dergelijks.
Pas geschilderde kozijnen e.d. met watergedragen verf hebben een langere droogtijd nodig ( +/- 2 weken ) voordat ze weer fatsoenlijk geschuurd kunnen worden.
Mocht je ooit watergedragen geschilderde kozijnen afplakken omdat je bijv. muren gaat texen, moet je de juiste afplaktape gebruiken, anders trek je zo de lak er weer vanaf.

[ Bericht 23% gewijzigd door bobenjanneke op 17-07-2011 16:55:53 ]
  zondag 17 juli 2011 @ 19:51:53 #67
21210 Paladin82
In Black and White
pi_99587727
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 16:48 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Beste,

Waarom heb je de kozijnen niet kaal geschuurd en met terpetine gedragen verf begonnen?

Anderzijds waar je meer aan hebt:
- Ik weet niet wat de oude kleur was, en wat de nieuwe door jullie gekozen kleur is.
Wellicht was het slimmer geweest om eerst voor te gronden met grondverf ( afhankelijk van kleur verschil tussen oude en nieuwe verf).
- Werk uit een werkpotje met kunststof emmertje erin.
Giet daar een 1/5 tot 1/8 verf in en voeg een KLEIN beetje water toe en goed mengen tot 1 geheel. Daarna aan de gang gaan.
Watergedragen verf moet dikker opgezet worden als terpetine gedragen verf, en het is juist de kunst om het zo dik aan te brengen dat het dekkend is en geen zakkers veroorzaakt.

Om watergedragen verf te verwerken zul je toch al enkele keren geschilderd moeten hebben.
Probeer bovenstaande eens op je gemak uit op een kozijn wat niet in het zicht zit, boven of op zolder of iets dergelijks.
Pas geschilderde kozijnen e.d. met watergedragen verf hebben een langere droogtijd nodig ( +/- 2 weken ) voordat ze weer fatsoenlijk geschuurd kunnen worden.
Mocht je ooit watergedragen geschilderde kozijnen afplakken omdat je bijv. muren gaat texen, moet je de juiste afplaktape gebruiken, anders trek je zo de lak er weer vanaf.
thnx voor het advies, ik ga het zeker proberen met het verdunnen (wel een vraagje wat is het voordeel voor het verdunnen vloeit het geheel dan beter?)

De reden dat ik niet ben gaan schuren is de kozen zijn volledig nieuw (nieubouwhuis) en vanaf de fabriek al 2x in de kleur gegrond, kaal schuren zou denk een mega klus geworden zijn... Verder werd ons bij de winkel verteld dat de huidige acryl verf bijna net zo makkelijk te verwerken is als de acrylaat verf. Als ik had geweten wat ik nu weet had ik denk gegaan voor een soort grondverf die het weer geschikt maakt voor verf op terpetine basis. Maarja ik zit nu met de zooi gelukkig begonnen op zolder dus tis geen mega drama maar wil het toch wel graag goed krijgen.
pi_99588378
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 19:51 schreef Paladin82 het volgende:

[..]

thnx voor het advies, ik ga het zeker proberen met het verdunnen (wel een vraagje wat is het voordeel voor het verdunnen vloeit het geheel dan beter?)
De verf vloeit dan wat beter en watergedragen verf is minder een papje.
quote:
De reden dat ik niet ben gaan schuren is de kozen zijn volledig nieuw (nieubouwhuis) en vanaf de fabriek al 2x in de kleur gegrond, kaal schuren zou denk een mega klus geworden zijn...
De grondlaag van de fabriek stelt niet superveel voor.
quote:
Verder werd ons bij de winkel verteld dat de huidige acryl verf bijna net zo makkelijk te verwerken is als de acrylaat verf.
Dat zijn 2 benamingen voor hetzelfde product-> watergedragen verf.
quote:
Als ik had geweten wat ik nu weet had ik denk gegaan voor een soort grondverf die het weer geschikt maakt voor verf op terpetine basis.
Terpetine over watergedragen wordt sterk afgeraden, watergedragen over terpetine gaat wel.
quote:
Maarja ik zit nu met de zooi gelukkig begonnen op zolder dus tis geen mega drama maar wil het toch wel graag goed krijgen.
Waarom ga je met een koophuis naar budgetverf?
Waarom denk je dat een blik bij budgetverf de helft kost in plaats van bij een verfspeciaalzaak?
Dat heeft niet alleen met de inrichting van de winkel te maken, het prijsverschil...

Voor de rest: Succes!

En als je vragen hebt, post ze dan!
  maandag 18 juli 2011 @ 18:22:12 #69
21210 Paladin82
In Black and White
pi_99628340
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 20:11 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Terpetine over watergedragen wordt sterk afgeraden, watergedragen over terpetine gaat wel.

Nog even een vraagje omtrend deze quote ik was vandaag in een verf speciaal winkel en die vertelde dat een terpetine gedragen verf prima over acryl verf heen kan zolang het maar voor binnen werk is (het gaat bij mij om de kozijnen binnen) is dit een correct statement want dan denk ik dat ik erg snel over ga op een verf waar ik tenminste mee kan werken...
pi_99628633
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:22 schreef Paladin82 het volgende:
Nog even een vraagje omtrend deze quote ik was vandaag in een verf speciaal winkel en die vertelde dat een terpetine gedragen verf prima over acryl verf heen kan zolang het maar voor binnen werk is (het gaat bij mij om de kozijnen binnen) is dit een correct statement want dan denk ik dat ik erg snel over ga op een verf waar ik tenminste mee kan werken...
Dat heb ik 1x per ongeluk gedaan en ik kan je melden dat het NIET kan. Tenzij je op een mooi craquelé-effect zit te wachten... :{
'En het is ook geen muggezifterij, het is muggeNzifterij.'
pi_99629356
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:22 schreef Paladin82 het volgende:

[..]

Terpetinegedragen verf kan NIET over watergedragen verf. ( nooit )
Watergedragen verf kan WEL over terpetinegedragen verf.

Terpetinegedragen verf wordt "keihard."
Watergedragen verf blijft "werken/flexibel"
quote:
Dat heb ik 1x per ongeluk gedaan en ik kan je melden dat het NIET kan. Tenzij je op een mooi craquelé-effect zit te wachten... :{
Deze stelling klopt dus helemaal.
pi_99633289
Wat is precies een 2componenten roller? Hoe ziet het eruit? Als ik ernaar op google zoek, krijg ik rollers die geschikt zijn voor 2componenten verf. Ze hebben dan ook vaak diagonale strepen
Klussen deel 1 en 2
pi_99634680
quote:
Wat is precies een 2componenten roller? Hoe ziet het eruit? Als ik ernaar op google zoek, krijg ik rollers die geschikt zijn voor 2componenten verf. Ze hebben dan ook vaak diagonale strepen
Heb ff copy/paste gedaan van een berichtje hier ergens boven.

quote:

dinsdag 19 juli 2011 @ 09:10:24 #74
21210 Paladin82
In Black and White
pi_99653222
Goed, ik zal wel gezien worden als eigenwijs :) maar omdat ik zoveel wisselende verhalen hoor dacht ik laat ik het is bij de bron navragen. Ik heb contact opgenomen met Sikkens zelf en zij verzekerde mij dat binnenhuis schilderen over een acryl lak met een terpetine lak "absoluut" geen probleem zou mogen geven. Echter geeft het schuurwerk aan of er eventueel nog een terpetine gedragen grond lak over heen moet om het kale hout op te vangen.

Dus ik ga de gok maar wagen op een klein stukje onzichtbaar trap hout binnekort (ik laat jullie het resultaat weten)
pi_99654778
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 09:10 schreef Paladin82 het volgende:
Goed, ik zal wel gezien worden als eigenwijs :) maar omdat ik zoveel wisselende verhalen hoor dacht ik laat ik het is bij de bron navragen. Ik heb contact opgenomen met Sikkens zelf en zij verzekerde mij dat binnenhuis schilderen over een acryl lak met een terpetine lak "absoluut" geen probleem zou mogen geven. Echter geeft het schuurwerk aan of er eventueel nog een terpetine gedragen grond lak over heen moet om het kale hout op te vangen.

Dus ik ga de gok maar wagen op een klein stukje onzichtbaar trap hout binnekort (ik laat jullie het resultaat weten)
Het resultaat openbaart zich pas na een tijdje.
Informeer voor de volledigheid eens bij 2 schildersbedrijven.

Wij als schilder mogen op deze manier niet werken.

Succes en ben benieuwd naar het resultaat over een jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')