abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94123731
Wij hebben bij ons achter in de tuin een mooie schuur staan. Helaas is daar de verf/beits van aan het afbladeren. Nou leek het mij een goede klus om binnenkort deze eens weer knap te verven! Hij heeft nu een glanzende zwarte verf erop zitten. Mijn vraag is hoe pak ik dit het beste aan? Ik weet dat ik het waarschijnlijk zal moeten opschuren en een grondlaag aan zal moeten brengen. Is het dan zaak om zo snel mogelijk de verflaag aan te brengen? De schuur is zo'n 60 m2 in totaal schat ik.
Is dat een beetje te doen met z'n 2en in een weekeindje of zal ik hier meer tijd voor moeten vrijmaken?
En waarop moet ik letten bij het aanschaffen van de verf moet dat dezelfde soort zijn als wat er nu op zit of maakt dat niet zoveel uit?
Ben nu een beetje aan het plannen, heb het nooit zelf gedaan dus elke tip is welkom ^O^
  maandag 14 maart 2011 @ 23:21:52 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_94124002
Loop eens bij de praxis of gamma binnen. Die hebben handige kluswijzers waarin in heldere taal precies uitgelegd staat wat je moet doen en waar je rekening mee moet houden. Kan je zo gratis meenemen :Y .
pi_94124024
Beste,

Ik ben schilder en hier mijn advies:

Het beste is om het volgende te doen voor een lange levensduur, maar vergt wel veel tijd:
Met een excentrische schuurmachine het hout kaal schuren. ( niet te lang op 1 plek schuren want dan krijg je "happen". De kop van een xcentrische schuurmachine draait en trilt niet. )
Bij een verfwinkel of verfdiscounter a-merk beits halen van Sigma of Sikkens. Deze gaat langer mee als Histor en Flexa.
De eerste grondlaag goed verdunnen met terpetine ( trekt beter in het hout.)

Daarna nog 2 lagen aanbrengen.

Hoop dat je iets aan het advies hebt.
  maandag 14 maart 2011 @ 23:27:10 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_94124317
Eh, excentrisch draait uit het middelpunt vandaar ook ex....centrisch :P .
En trilt daarom ook flink. Een roterende schuurmachine trilt idd. minimaal.
pi_94124398
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 23:22 schreef bobenjanneke het volgende:
Beste,

Ik ben schilder en hier mijn advies:

Het beste is om het volgende te doen voor een lange levensduur, maar vergt wel veel tijd:
Met een excentrische schuurmachine het hout kaal schuren. ( niet te lang op 1 plek schuren want dan krijg je "happen". De kop van een xcentrische schuurmachine draait en trilt niet. )
Bij een verfwinkel of verfdiscounter a-merk beits halen van Sigma of Sikkens. Deze gaat langer mee als Histor en Flexa.
De eerste grondlaag goed verdunnen met terpetine ( trekt beter in het hout.)

Daarna nog 2 lagen aanbrengen.

Hoop dat je iets aan het advies hebt.
Ok geweldig! Dus als ik het goed begrijp 1 laag grondverf en daarna 2 lagen beits?
pi_94124406
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 23:27 schreef bleiblei het volgende:
Eh, excentrisch draait uit het middelpunt vandaar ook ex....centrisch :P .
En trilt daarom ook flink. Een roterende schuurmachine trilt idd. minimaal.
Ik heb het over de excentrische omdat veel mensen alleen een tril schuurmachientje hebben, en als ze daarmee het oppervlak kaal willen gaan schuren, zijn ze nog heeeel lang bezig.
pi_94124512
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 23:28 schreef Vixxen het volgende:

[..]

Ok geweldig! Dus als ik het goed begrijp 1 laag grondverf en daarna 2 lagen beits?
Als je uitgaat van een kale ondergrond, voor de eerste laag ook gewoon dezelfde beits gebruiken, alleen verdunnen met terpetine.

Dus grondLAAG en de 2e en 3e laag met dezelfde beits.

Als de grondlaag erop zit, een dag of 3 / 4 laten drogen.
Daarna met een gewoon schuurmachien met p180 een keer over schuren voor de hechting van de 2e laag
pi_94138813
Op kaal geschuurd hout buiten inderdaad de eerste laag altijd +/- 25% met terpentine verdunnen! Dit is heel belangrijk voor de hechting.

Ook moeten alle verweerde (grijze) stukken hout afgeschuurd worden totdat alleen nog maar gezond hout zichtbaar is. Tevens moet het hout natuurlijk droog zijn.

Het afbladderen is waarschijnlijk een gevolg van vocht wat niet weg kan. Dus bijvoorbeeld omdat het hout vochtig was toen het de vorige keer gedaan is, maar dan duurt het geen jaren. Of omdat er een niet-vochtregulerende verf gebruikt is, zoals schakelverf of EPS (een-pot-systeem).
pi_94141378
Ik sluit me helemaal aan bij klusbaas
pi_94142594
Dank, bobenjanneke.

Even voor de duidelijkheid, want ik zie dat mijn laatste zin eventueel tot verwarring kan leiden:

schakelverf of EPS is dus wél vochtregulerend, en die zou ik je dus aanbevelen.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 14:36:05 #11
230788 n8n
Pragmatisch
pi_94142625
schilderen

verven deed je in groep 2 van de basisschool
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_94146475
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:35 schreef Klusbaas het volgende:
Dank, bobenjanneke.

Even voor de duidelijkheid, want ik zie dat mijn laatste zin eventueel tot verwarring kan leiden:

schakelverf of EPS is dus wél vochtregulerend, en die zou ik je dus aanbevelen.
Is NIET vochtregulerend.

Ff bij de verfzaak om een vocht regulerende beits te vragen op synthetische basis.
Neem gelijk dan een anzarollertje mee voor het lak werk en een doek voor het spatten.

Woon je in de omgeving van Eindhoven?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')