abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 september 2011 @ 00:33:28 #151
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102500239
Heb je pm gelezen en retour gestuurd :) Stond echt even te kijken van je prijs indicatie.Ik heb tot nu toe steeds andere prijzen gehoord.

Is het reëel om aan zo'n schilder garantie te vragen, schriftelijk?

Ik wil echt kwalitatief goed werk hebben en geen lijkwade of makelaarsverfje. Dat hebben mijn andere buren gedaan voor de verkoop. Zag er mooi uit die eerste 5 maanden. Nu zie ik op de plekken waar ik ook problemen had en het houtwerk ( een raam) heb verangen die barsten in de verf komen.

Ik wil dat aangetast houtwerk word verwijderd, word behandeld met bijv. rotstop en daarna met 2 compo vuller word hersteld. Dan schuren en netjes plamuren en daarna pas de kwast erover.
Zo zou ik het zelf doen en zo heb ik het gedaan toen 2 jaar geleden bij mij een raam werd vervangen. Dat raam was rot en had ook de vensterbank aangetast. Heb het zelf weggehaald terwijl de aannemer met ander klusje bezig was. en behandeld zoals ik het net beschreef. Ziet er nu superstrak uit.

mag ik dat verwachten of niet?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_102501846
Als je met twee componenten gaat werken ga dan wel naar een vakman die met 2 componenten kan werken en dat zijn er bar weinig. Vooral als er al rot inzit moet het hout gortdroog ca 12 % zijn. Dat ga je dit jaar al niet meer redden en dat wordt volgend voorjaar tijdens een droge periode.
pi_102503496
Het hangt vooral van de soort 2-K epoxyhars af die je gebruikt; Alabastine wordt zo hard, dat 't niet meewerkt met het hout, loslaat -> nieuwe kieren -> nieuwe houtrot.

Zal zo meteen even het merk opzoeken dat ik heb gebruikt; die blijft flexibeler en plakt aan het hout.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_102507615
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 09:12 schreef blomke het volgende:
Het hangt vooral van de soort 2-K epoxyhars af die je gebruikt; Alabastine wordt zo hard, dat 't niet meewerkt met het hout, loslaat -> nieuwe kieren -> nieuwe houtrot.

Zal zo meteen even het merk opzoeken dat ik heb gebruikt; die blijft flexibeler en plakt aan het hout.
Sigma Flexidur
pi_102507945
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 00:33 schreef klusfoobje het volgende:

Ik wil dat aangetast houtwerk word verwijderd, word behandeld met bijv. rotstop en daarna met 2 compo vuller word hersteld. Dan schuren en netjes plamuren en daarna pas de kwast erover.
Zo zou ik het zelf doen en zo heb ik het gedaan toen 2 jaar geleden bij mij een raam werd vervangen. Dat raam was rot en had ook de vensterbank aangetast. Heb het zelf weggehaald terwijl de aannemer met ander klusje bezig was. en behandeld zoals ik het net beschreef. Ziet er nu superstrak uit.

mag ik dat verwachten of niet?
Jij bent de opdrachtgever en betaler, dus dat mag je verwachten.
Wel heel duidelijk zijn naar de schilder toe, vragen welke merken hij gebruikt etc, etc.
Alabastine gebruiken wij eigenlijk niet , het is een dhz merk.
Wij gebruiken vooral Sigma en Sikkens, en die hebben ook 2k producten.
pi_102508743
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 09:12 schreef blomke het volgende:

Epoxy is altijd waterdicht, dat is een produkteigenschap en dan maakt het echt niet uit welk merk je gebruikt. Als je epoxy over hout smeert sluit je ook het aanwezige vocht in en blijft de houtrot gewoon doorgaan als er teveel vocht inzit.

Houtrot is een schimmelproces in het hout dat boven een bepaalde vochtigheid optreedt. Is het hout niet droog genoeg werkt epoxy zelfs als een doodskleed.
pi_102508831
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:09 schreef machtpen het volgende:

[..]

Epoxy is altijd waterdicht, dat is een produkteigenschap en dan maakt het echt niet uit welk merk je gebruikt. Als je epoxy over hout smeert sluit je ook het aanwezige vocht in en blijft de houtrot gewoon doorgaan als er teveel vocht inzit.

Houtrot is een schimmelproces in het hout dat boven een bepaalde vochtigheid optreedt. Is het hout niet droog genoeg werkt epoxy zelfs als een doodskleed.
Daarom haal je ook altijd 2 cm van het gezonde hout weg.
En 12% is bijna niet haalbaar, de bovengrens ligt op 17% en dus alles daaronder.

Nog even het technisch document van Sigma Flexidur
http://www.sigma.nl/techn(...)teembladen/4825.ashx
Tevens staan daar nog wat interessante foitos in.
  donderdag 29 september 2011 @ 12:13:58 #158
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_102508873
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 00:51 schreef klusfoobje het volgende:
De verf betreft in dit geval Sikkens EPS. het is een soort verf dat een jaar of twee meegaat en eigelijk goed geschikt is voor het verfen van nieuw hout. In dit geval betreft het nieuwe boeiborddelen. na een jaar of 2 word het wat dof en dan schilder ik het over met Robbol XD gloss.
Sikkens EPS hoeft pas na 3 jaar overgeschilderd te worden hoor, 2 jaar is wel heel erg snel.
(dan zou ik nu moeten schilderen, en dat ziet er echt nog niet naar uit)

Hou er wel rekening mee trouwens dat een hoogglans lak in zonlicht sneller afbreekt dan een zijdeglans produkt. Je kunt dan beter een Sutura nemen in plaats van een Gloss.
pi_102508920
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:13 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Sikkens EPS hoeft pas na 3 jaar overgeschilderd te worden hoor, 2 jaar is wel heel erg snel.
(dan zou ik nu moeten schilderen, en dat ziet er echt nog niet naar uit)

Hou er wel rekening mee trouwens dat een hoogglans lak in zonlicht sneller afbreekt dan een zijdeglans produkt. Je kunt dan beter een Sutura nemen in plaats van een Gloss.
Hoogglans gaat langer mee als zijdeglans.
Omdat in hoogglans meer pigment zit, wordt er meer zonlicht en warmte teruggekaatst.
Dus kies beter voor hoogglans als zijdeglans.

Even de bron opzoeken.

Kijk maar eens op http://productselector.sikkens.nl/

Daar is de duurzaamheid van hoogglans producten langer als zijdeglans producten.
Rubbol XD Gloss heeft bij een juiste verwerking een buiten duurzaamheid van 8 tot 10 jaar.
Dat haal je niet met een zijdeglans lak.

De buitenduurzaamheid van een satura is doorgaans 3 tot 4 jaar., een hoogglans doorgaans 5 jaar.

[ Bericht 9% gewijzigd door bobenjanneke op 29-09-2011 12:24:00 ]
  donderdag 29 september 2011 @ 12:25:29 #160
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_102509232
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:15 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Omdat in hoogglans meer pigment zit, wordt er meer zonlicht en warmte teruggekaatst.
Dus kies beter voor hoogglans als zijdeglans.

Even de bron opzoeken.
Goh, mij is toch wel heel wat anders verteld. Hoogglans zou meer UV opnemen en dan dus sneller afbreken. Als het andersom is, ga ik iemand pijn doen. ;) Edit: loop straks even naar de speciaalzaak en gooit een ruit in...
pi_102509301
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:25 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Goh, mij is toch wel heel wat anders verteld. Hoogglans zou meer UV opnemen en dan dus sneller afbreken. Als het andersom is, ga ik iemand pijn doen. ;)
Check anders de link hierboven, en vergelijk zelf zijdeglans en hoogglans.
Maar je zult toch iemand pijn moeten gaan doen denk ik.
pi_102509402
Daarom is het houtwerk/kozijnen buiten van de meeste woningen ook geschilderd in hoogglans, omdat het langer mee gaat.
En als de speciaalzaak hun verhaal vol blijft houden, mag je er speciaal vanaf halen.
  donderdag 29 september 2011 @ 12:37:55 #163
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_102509576
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:31 schreef bobenjanneke het volgende:
En als de speciaalzaak hun verhaal vol blijft houden, mag je er speciaal vanaf halen.
Helemaal waar. Zal de vertegenwoordiger van Sikkens wel eens vragen, die moet toch binnenkort langs komen.

Blijf overigens wel naar de speciaalzaak gaan voor m'n verf. Krijg daar 30% korting op Sikkens. Scheelt me teveel met andere zaken.
pi_102509796
edit --- onnodig tekst. --- edit
pi_102517868
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:12 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Daarom haal je ook altijd 2 cm van het gezonde hout weg.
En 12% is bijna niet haalbaar, de bovengrens ligt op 17% en dus alles daaronder.

12% rv is de standaard voor epoxy. Aanbieders die daarvan afwijken zijn prutsers.
pi_102525858
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 16:51 schreef machtpen het volgende:

[..]

12% rv is de standaard voor epoxy. Aanbieders die daarvan afwijken zijn prutsers.
Leerling schilders krijgen op de praktijkcentra van savantis <18% als vocht te leren.
Op producten van Sigma en Sikkens staat een maximale houtvochtgehalte dat niet hoger mag zijn als 18%
Dus ik ga eerder van uit wat op de verpakking staat van geronommeerde merken, die 10 jaar garantie geven op uitgevoerde houtrotreparaties door opgeleide schilders, dan dat iemand zegt "die daarvan afwijken zijn prutsers" zonder dat je ook maar een bronvermelding doet.

Mijn bronvermelding :http://www.sigma.nl/techn(...)teembladen/4825.ashx
pi_102526519
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 11:36 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Sigma Flexidur
Repair Care van Dry Flex,http://www.repair-care.com/producten1.asp
genaamd plastische repair care (jouw Sigma merk kan best net zo goed of beter zijn). Ben het met Machtpen 100% eens dat "iets" over houtrot heen smeren, funest is. Zo'n prof. schilder heb ik gehad; voor een zacht prijsje de buitenboel doen (zat net zelf in een verhuizing en binnenverbouwing). Die prof. schilder heeft over rotte plekken heen gekit en geschilderd; de ramp was na 5 jaar niet te overzien.....vandaar die Repair Care.

Sindsdien doe ik alles zelf: grondig precies en secuur. En de tijd er voor nemen, da's het hele punt.

[ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 29-09-2011 20:55:32 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_102526559
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:15 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Klopt ook weer 100%. Maar ik heb vooral goede ervaringen met verf/beits met UV filter. Heb hiervoor een EPS van Wijzonol toegepast..in één woord: waardeloos. Na 1 jaar begon de zaak al uit elkaar te vallen (zwarte vegen poederen van het oppervlak), na drie jaar heb ik alles eraf gebrand en een heel nieuw systeem opgezet, Cetabever profi beits met UV filter.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_102528802
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 20:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Ben het met Machtpen 100% eens dat "iets" over houtrot heen smeren, funest is. Zo'n prof. schilder heb ik gehad; voor een zacht prijsje de buitenboel doen (zat net zelf in een verhuizing en binnenverbouwing). Die prof. schilder heeft over rotte plekken heen gekit en geschilderd; de ramp was na 5 jaar niet te overzien.....vandaar die Repair Care.
...

Maar daarom moet je ook tenminste 2 cm van het goede gezonde hout weghalen als je aan de gang gaat met houtrotreparatie.
Ik ben het er ook volkomen mee eens dat over rotte plekken heen plamuren, kitten, schilderen, etc, etc de boel alleen maar ver-ergerd.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 20:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Klopt ook weer 100%. Maar ik heb vooral goede ervaringen met verf/beits met UV filter. Heb hiervoor een EPS van Wijzonol toegepast..in één woord: waardeloos. Na 1 jaar begon de zaak al uit elkaar te vallen (zwarte vegen poederen van het oppervlak), na drie jaar heb ik alles eraf gebrand en een heel nieuw systeem opgezet, Cetabever profi beits met UV filter.
EPS is in mijn ogen alleen geschikt voor nieuw onbehandeld hout wat in de lak gezet moet worden, omdat het vochtregulerend is.
Ik weet dat je fan bent van Cetabever profi beits met UV filter en het is een zeer goed product, maar niet iedereen is fan van beits.
Als men echt goed bezig wil zijn en men houdt niet van beits, zou ik gaan voor Rubbol XD Gloss, wat bij een juiste toepassing om de 8 - 10 jaar geschilderd moet worden.
pi_102528975
Oké. Kan dat Rubbol Gloss evt. nog over een bestaande beits heen? Of is dat vloeken in de kerk?
pi_102529421
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 21:36 schreef blomke het volgende:
Oké. Kan dat Rubbol Gloss evt. nog over een bestaande beits heen? Of is dat vloeken in de kerk?
Rubbol XD Gloss valt ook onder de lakken, kijk voor het antwoord naar je eigen post in dit topic op zaterdag 2 juli 2011 @ 18:54. 6.gif

Linkje naar de brochure van Rubbol XD Gloss:
http://www.utopis.net/sik(...)/Rubbol_XD_Gloss.pdf
  donderdag 29 september 2011 @ 21:54:41 #172
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102529920
nah, de schilder is net geweest. Belangrijk... het klikt wel iig.

Hij heeft alles bekeken en volgende week krijg ik een offerte met daarin exact wat hij op welke manier gaat doen en welke materialen er gebruikt gaan worden. Planning is oktober. Ik heb hem aangegeven hoe ik het zelf zou doen. Wat wel leuk is dat hij hij ongevraagd mijn trap stond te bekijken en te bevoelen. Daar was hij best wel van onder de indruk voor een amateur en was van mening dat ik het ook zelf prima zou kunnen doen...

maar goed, dat wil ik dus niet.

groffe eerste indicatie; ik moet rekenen op een bedrag tussen de 3 en de 3.5. Dan word het voledig gedaan zoals ik het wil, vond hij overigens erg normaal, en met de materialen die ik wil. Van alle gebruikte kleuren krijg ik overigens ook een literpot nieuw als reserve. Op het schilderwerk buiten zit iig 3 jaar garantie.

Tis ene hoop poen, maar als het dan voor een jaar of 5-6 klaar is... ach... Iemand nog belangstelling voor een boot ? :)

Bummer, bedenkt me nu net dat ik vergat om te vragen of het uitmaakt wat voor een verf er nu op zit...

De buurman 2 huizen verderop met hetzelfde huis was er ook even bij en die wil ook wel. Afscheid genomen met de woorden dat we graag de massakorting op de offerte terug zien.

ook aangegeven dat we een iets lager bedrag in gedachten hadden.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_102531306
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 21:54 schreef klusfoobje het volgende:
nah, de schilder is net geweest. Belangrijk... het klikt wel iig.

Hij heeft alles bekeken en volgende week krijg ik een offerte met daarin exact wat hij op welke manier gaat doen en welke materialen er gebruikt gaan worden. Planning is oktober. Ik heb hem aangegeven hoe ik het zelf zou doen. Wat wel leuk is dat hij hij ongevraagd mijn trap stond te bekijken en te bevoelen. Daar was hij best wel van onder de indruk voor een amateur en was van mening dat ik het ook zelf prima zou kunnen doen...

maar goed, dat wil ik dus niet.

groffe eerste indicatie; ik moet rekenen op een bedrag tussen de 3 en de 3.5. Dan word het voledig gedaan zoals ik het wil, vond hij overigens erg normaal, en met de materialen die ik wil. Van alle gebruikte kleuren krijg ik overigens ook een literpot nieuw als reserve. Op het schilderwerk buiten zit iig 3 jaar garantie.

Tis ene hoop poen, maar als het dan voor een jaar of 5-6 klaar is... ach... Iemand nog belangstelling voor een boot ? :)

Bummer, bedenkt me nu net dat ik vergat om te vragen of het uitmaakt wat voor een verf er nu op zit...

De buurman 2 huizen verderop met hetzelfde huis was er ook even bij en die wil ook wel. Afscheid genomen met de woorden dat we graag de massakorting op de offerte terug zien.

ook aangegeven dat we een iets lager bedrag in gedachten hadden.
Of de schilder heeft met dat bedrag of geen zin in het werk, of het is natte vingerwerk of hij denkt te kunnen vragen wat hij wil of hij wil een potje opbouwen mocht hij geen binnenwerk hebben in de winter.
Laat voor dat offertebedrag nog een andere schilder langskomen voor een offerte!
Je hoeft niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, maar dit is wel aan de hele hoge kant!

Voor dat bedrag wil ik wel 2 weken bij mijn baas vrij nemen!6.gif

Hoelang zou hij met het schilderwerk bezig zijn?

Houd er wel rekening mee dat de kans op natte dagen steeds groter wordt en daar kan schilderwerk onder lijden.

Is er nog gesproken over een aanbetaling?

Waarom geeft hij een literpot van elke kleur als er 3 jaar garantie op zit? Na 3 jaar heb je waarschijnlijk niets meer aan de verf in het blik.

[ Bericht 1% gewijzigd door bobenjanneke op 29-09-2011 22:29:12 ]
  vrijdag 30 september 2011 @ 10:45:25 #174
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102542487
Ik betaal nooit vooraf. een vakman kan zijn werk zelf voor financieren. Zeker een schilder.
Die pot verf noemde hij gewoon. Ik moet nog een keer een raam swoppen, dan heb ik dioe pot erbij,is leuk maar stelt weinig voor op dat bedrag.

Ik wacht zijn offerte even af.

Overigens... een ding mnoet ik wel zeggen. Ik heb bedragen van rond de 1500-1800 gehoord van schilders die hier in de straat bezig waren. Dat werk ziet er maar matig uit nu.
De buurman van een vriendin van me is ook schilder. Als ik zijn huis zie, hoe dat in de verf zit... SUPER! Die heeft ook wel eens ruwweg een inschatting gegeven en kwam ook uit rond die bedragen.

overigens, is verf maar 3 jaar houdbaar ?
pi_102543702
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 10:45 schreef klusfoobje het volgende:
De buurman van een vriendin van me is ook schilder. Als ik zijn huis zie, hoe dat in de verf zit... SUPER!
Laat dan die buurman van die vriendin van je langskomen als hij in de buurt woont.
Dan gun je hem het werk, je weet wat voor werk er afgeleverd kan worden.
quote:
Die heeft ook wel eens ruwweg een inschatting gegeven en kwam ook uit rond die bedragen.
Rond de 1500-1800 euro? ( Hoerveel stond in er in mijn PM ;-) ?
quote:
overigens, is verf maar 3 jaar houdbaar ?
Volgens mij geldt dat verf binnen 12 maanden na productie datum gebruikt dient te worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')