Sigma Flexidurquote:Op donderdag 29 september 2011 09:12 schreef blomke het volgende:
Het hangt vooral van de soort 2-K epoxyhars af die je gebruikt; Alabastine wordt zo hard, dat 't niet meewerkt met het hout, loslaat -> nieuwe kieren -> nieuwe houtrot.
Zal zo meteen even het merk opzoeken dat ik heb gebruikt; die blijft flexibeler en plakt aan het hout.
Jij bent de opdrachtgever en betaler, dus dat mag je verwachten.quote:Op donderdag 29 september 2011 00:33 schreef klusfoobje het volgende:
Ik wil dat aangetast houtwerk word verwijderd, word behandeld met bijv. rotstop en daarna met 2 compo vuller word hersteld. Dan schuren en netjes plamuren en daarna pas de kwast erover.
Zo zou ik het zelf doen en zo heb ik het gedaan toen 2 jaar geleden bij mij een raam werd vervangen. Dat raam was rot en had ook de vensterbank aangetast. Heb het zelf weggehaald terwijl de aannemer met ander klusje bezig was. en behandeld zoals ik het net beschreef. Ziet er nu superstrak uit.
mag ik dat verwachten of niet?
Epoxy is altijd waterdicht, dat is een produkteigenschap en dan maakt het echt niet uit welk merk je gebruikt. Als je epoxy over hout smeert sluit je ook het aanwezige vocht in en blijft de houtrot gewoon doorgaan als er teveel vocht inzit.quote:Op donderdag 29 september 2011 09:12 schreef blomke het volgende:
Het hangt vooral van de soort 2-K epoxyhars af die je gebruikt; Alabastine wordt zo hard, dat 't niet meewerkt met het hout, loslaat -> nieuwe kieren -> nieuwe houtrot.
Daarom haal je ook altijd 2 cm van het gezonde hout weg.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:09 schreef machtpen het volgende:
[..]
Epoxy is altijd waterdicht, dat is een produkteigenschap en dan maakt het echt niet uit welk merk je gebruikt. Als je epoxy over hout smeert sluit je ook het aanwezige vocht in en blijft de houtrot gewoon doorgaan als er teveel vocht inzit.
Houtrot is een schimmelproces in het hout dat boven een bepaalde vochtigheid optreedt. Is het hout niet droog genoeg werkt epoxy zelfs als een doodskleed.
Sikkens EPS hoeft pas na 3 jaar overgeschilderd te worden hoor, 2 jaar is wel heel erg snel.quote:Op woensdag 28 september 2011 00:51 schreef klusfoobje het volgende:
De verf betreft in dit geval Sikkens EPS. het is een soort verf dat een jaar of twee meegaat en eigelijk goed geschikt is voor het verfen van nieuw hout. In dit geval betreft het nieuwe boeiborddelen. na een jaar of 2 word het wat dof en dan schilder ik het over met Robbol XD gloss.
Hoogglans gaat langer mee als zijdeglans.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:13 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Sikkens EPS hoeft pas na 3 jaar overgeschilderd te worden hoor, 2 jaar is wel heel erg snel.
(dan zou ik nu moeten schilderen, en dat ziet er echt nog niet naar uit)
Hou er wel rekening mee trouwens dat een hoogglans lak in zonlicht sneller afbreekt dan een zijdeglans produkt. Je kunt dan beter een Sutura nemen in plaats van een Gloss.
Goh, mij is toch wel heel wat anders verteld. Hoogglans zou meer UV opnemen en dan dus sneller afbreken. Als het andersom is, ga ik iemand pijn doen.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:15 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Hoogglans gaat langer mee als zijdeglans.
Omdat in hoogglans meer pigment zit, wordt er meer zonlicht en warmte teruggekaatst.
Dus kies beter voor hoogglans als zijdeglans.
Even de bron opzoeken.
Check anders de link hierboven, en vergelijk zelf zijdeglans en hoogglans.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:25 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Goh, mij is toch wel heel wat anders verteld. Hoogglans zou meer UV opnemen en dan dus sneller afbreken. Als het andersom is, ga ik iemand pijn doen.
Helemaal waar. Zal de vertegenwoordiger van Sikkens wel eens vragen, die moet toch binnenkort langs komen.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:31 schreef bobenjanneke het volgende:
En als de speciaalzaak hun verhaal vol blijft houden, mag je er speciaal vanaf halen.
12% rv is de standaard voor epoxy. Aanbieders die daarvan afwijken zijn prutsers.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:12 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Daarom haal je ook altijd 2 cm van het gezonde hout weg.
En 12% is bijna niet haalbaar, de bovengrens ligt op 17% en dus alles daaronder.
Leerling schilders krijgen op de praktijkcentra van savantis <18% als vocht te leren.quote:Op donderdag 29 september 2011 16:51 schreef machtpen het volgende:
[..]
12% rv is de standaard voor epoxy. Aanbieders die daarvan afwijken zijn prutsers.
Repair Care van Dry Flex,http://www.repair-care.com/producten1.aspquote:
Klopt ook weer 100%. Maar ik heb vooral goede ervaringen met verf/beits met UV filter. Heb hiervoor een EPS van Wijzonol toegepast..in één woord: waardeloos. Na 1 jaar begon de zaak al uit elkaar te vallen (zwarte vegen poederen van het oppervlak), na drie jaar heb ik alles eraf gebrand en een heel nieuw systeem opgezet, Cetabever profi beits met UV filter.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:15 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Hoogglans gaat langer mee als zijdeglans.
Maar daarom moet je ook tenminste 2 cm van het goede gezonde hout weghalen als je aan de gang gaat met houtrotreparatie.quote:Op donderdag 29 september 2011 20:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Ben het met Machtpen 100% eens dat "iets" over houtrot heen smeren, funest is. Zo'n prof. schilder heb ik gehad; voor een zacht prijsje de buitenboel doen (zat net zelf in een verhuizing en binnenverbouwing). Die prof. schilder heeft over rotte plekken heen gekit en geschilderd; de ramp was na 5 jaar niet te overzien.....vandaar die Repair Care.
...
EPS is in mijn ogen alleen geschikt voor nieuw onbehandeld hout wat in de lak gezet moet worden, omdat het vochtregulerend is.quote:Op donderdag 29 september 2011 20:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt ook weer 100%. Maar ik heb vooral goede ervaringen met verf/beits met UV filter. Heb hiervoor een EPS van Wijzonol toegepast..in één woord: waardeloos. Na 1 jaar begon de zaak al uit elkaar te vallen (zwarte vegen poederen van het oppervlak), na drie jaar heb ik alles eraf gebrand en een heel nieuw systeem opgezet, Cetabever profi beits met UV filter.
Rubbol XD Gloss valt ook onder de lakken, kijk voor het antwoord naar je eigen post in dit topic op zaterdag 2 juli 2011 @ 18:54.quote:Op donderdag 29 september 2011 21:36 schreef blomke het volgende:
Oké. Kan dat Rubbol Gloss evt. nog over een bestaande beits heen? Of is dat vloeken in de kerk?

Of de schilder heeft met dat bedrag of geen zin in het werk, of het is natte vingerwerk of hij denkt te kunnen vragen wat hij wil of hij wil een potje opbouwen mocht hij geen binnenwerk hebben in de winter.quote:Op donderdag 29 september 2011 21:54 schreef klusfoobje het volgende:
nah, de schilder is net geweest. Belangrijk... het klikt wel iig.
Hij heeft alles bekeken en volgende week krijg ik een offerte met daarin exact wat hij op welke manier gaat doen en welke materialen er gebruikt gaan worden. Planning is oktober. Ik heb hem aangegeven hoe ik het zelf zou doen. Wat wel leuk is dat hij hij ongevraagd mijn trap stond te bekijken en te bevoelen. Daar was hij best wel van onder de indruk voor een amateur en was van mening dat ik het ook zelf prima zou kunnen doen...
maar goed, dat wil ik dus niet.
groffe eerste indicatie; ik moet rekenen op een bedrag tussen de 3 en de 3.5. Dan word het voledig gedaan zoals ik het wil, vond hij overigens erg normaal, en met de materialen die ik wil. Van alle gebruikte kleuren krijg ik overigens ook een literpot nieuw als reserve. Op het schilderwerk buiten zit iig 3 jaar garantie.
Tis ene hoop poen, maar als het dan voor een jaar of 5-6 klaar is... ach... Iemand nog belangstelling voor een boot ?
Bummer, bedenkt me nu net dat ik vergat om te vragen of het uitmaakt wat voor een verf er nu op zit...
De buurman 2 huizen verderop met hetzelfde huis was er ook even bij en die wil ook wel. Afscheid genomen met de woorden dat we graag de massakorting op de offerte terug zien.
ook aangegeven dat we een iets lager bedrag in gedachten hadden.

Laat dan die buurman van die vriendin van je langskomen als hij in de buurt woont.quote:Op vrijdag 30 september 2011 10:45 schreef klusfoobje het volgende:
De buurman van een vriendin van me is ook schilder. Als ik zijn huis zie, hoe dat in de verf zit... SUPER!
Rond de 1500-1800 euro? ( Hoerveel stond in er in mijn PM ;-) ?quote:Die heeft ook wel eens ruwweg een inschatting gegeven en kwam ook uit rond die bedragen.
Volgens mij geldt dat verf binnen 12 maanden na productie datum gebruikt dient te worden.quote:overigens, is verf maar 3 jaar houdbaar ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |