abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99746322
Ff een copy past uit een andere topic gedaan voor nog wat tips:
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 13:33 schreef bobenjanneke het volgende:
Een schilder:

Saust niet, maar text.
Verft niet, maar schildert.

Door een texroller aan een texstok te maken, en in een halfvolle 10 liter emmer een netje in te zetten, kun je sneller en beter werken.

Dus vergeet die blauwe bakjes die ze op tv gebruiken, en zet een groot texnetje in een halfvolle emmer.
De buitenkant van de roller over het netje in de tex rollen ( NIET HELEMAAL ONDERDOMPELEN ) en 3 keer uitrollen over het netje en dan de muur texen.
Niet te schraal, maar ook niet te vet rollen.

Zoals op dit filmpje moet je het NIET DOEN:

Maar doe het liever op de volgende manier: ( Maar eerst het plafond besnijden, of er een halve cm vanaf blijven )

Door het zo te doen, verklein je het effect op "banen."
Het kan zijn dat de verfkoning geen 2componentenroller heeft, laat je niets anders aansmeren, en rij even door naar een verfspeciaalzaak.
pi_99746663
Dank je wel!

We hebben studentenkamers / huurhuis gedaan, maar gewoon met bakje en een gewone roller. Ik vond het wel prima uitzien voor toen, maar toen waren de muren ook niet zo glad bijvoorbeeld.
Klussen deel 1 en 2
pi_99746736
Als je de kozijnen pas gelakt hebt, vraag dan bij de verfkoning naar de juiste blauwe of gele plakband.
Als je de goedkope crepe plakband pakt, heb je de kans dat je lak van de kozijnen eraf trekt.
pi_99753873
Hier nog een kleine vraag met betrekking tot het verven en texen in een nieuwbouwwoning. Ik heb een zolder waar:
1. groene (vochtwerend) spaanplaat is verwerkt,
2. gibo blokken zijn gebruikt voor het maken van niet-dragende muren en
3. de betonnen buitenmuren gestuct zijn (behangklaar)

Nu wil ik deze materialen netjes dekkend zijdeglans wit afwerken, zodat het er wat fatsoenlijker uitziet. Welke verf en materialen heb ik nodig en welke voorbehandelingen dien ik uit te voeren om dit project tot een net einde te brengen?
  woensdag 27 juli 2011 @ 15:35:39 #106
21210 Paladin82
In Black and White
pi_100007390
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 16:48 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Anderzijds waar je meer aan hebt:
- Werk uit een werkpotje met kunststof emmertje erin.
Giet daar een 1/5 tot 1/8 verf in en voeg een KLEIN beetje water toe en goed mengen tot 1 geheel. Daarna aan de gang gaan.
Watergedragen verf moet dikker opgezet worden als terpetine gedragen verf, en het is juist de kunst om het zo dik aan te brengen dat het dekkend is en geen zakkers veroorzaakt.

Wilde je trouwens bij deze nog even bedanken voor de tip, we hebben het geprobeerd en het werkte meteen een stuk beter verf vloeit meer en droogt netjes egaal op, ik moet om het in de hoekjes goed dekkend te krijgen nog steeds een 2de laag doen, maar het is niet het drama als de eerste keer.
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_100013622
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 15:35 schreef Paladin82 het volgende:

[..]

Wilde je trouwens bij deze nog even bedanken voor de tip, we hebben het geprobeerd en het werkte meteen een stuk beter verf vloeit meer en droogt netjes egaal op, ik moet om het in de hoekjes goed dekkend te krijgen nog steeds een 2de laag doen, maar het is niet het drama als de eerste keer.
Dank je wel en graag gedaan!
pi_100209584
Voor de mensen die vanaf de computer een kleur uit willen zoeken:
http://www.kleurenwaaier.net/

De kleur op het scherm kan wel enigszins afwijken van het echt, maar zo heb je een gemakkelijke en handige hulp bij het uitzoeken.
pi_100554897
Ik heb last van lekkage tussen het raam en het kozijn. Ik gok dus dat de kit op is.

Hoe haal ik nou handig de oude kit weg? En daarna glaskit weer erop denk ik zo?
pi_100555157
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:56 schreef Zolena het volgende:
Ik heb last van lekkage tussen het raam en het kozijn. Ik gok dus dat de kit op is.

Hoe haal ik nou handig de oude kit weg? En daarna glaskit weer erop denk ik zo?
Heb je een foto?

Normaal gesproken verwijder je kit met een stanley mesje wat superscherp is

Beglazingskit verwerk je anders als acrylaatkit. Dus probeer het eerst op een oud stukje hout uit.
Ik heb nu te weinig tijd om gedetailleerd uit te leggen hoe beglazingskit verwerkt moet worden.
( Eigenlijk valt het niet uit te leggen, het is een kwestie van doen en oefenen. Wij gebruiken altijd 2 plamuurmessen en een plantensproeier met dreft )
pi_100556577
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:02 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Heb je een foto?

Normaal gesproken verwijder je kit met een stanley mesje wat superscherp is

Beglazingskit verwerk je anders als acrylaatkit. Dus probeer het eerst op een oud stukje hout uit.
Ik heb nu te weinig tijd om gedetailleerd uit te leggen hoe beglazingskit verwerkt moet worden.
( Eigenlijk valt het niet uit te leggen, het is een kwestie van doen en oefenen. Wij gebruiken altijd 2 plamuurmessen en een plantensproeier met dreft )
Ja maar het ziet er prachtig uit omdat het allemaal net geschilderd is. Ik vrees dus niet heel verduidelijkend.
Acrylaatkit heb ik al veel gebruikt inderdaad, glaskit zal ik zeker eerst uitproberen.

En het snijden met het stanleymes, doe je dat strak tegen het hout aan? En is het langs het glas niet makkelijker met een glaskrabber? Ben nl. beetje bang dat ik het glas beschadig met het snijden.
pi_100557386
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:33 schreef Zolena het volgende:

[..]

Ja maar het ziet er prachtig uit omdat het allemaal net geschilderd is. Ik vrees dus niet heel verduidelijkend.
Acrylaatkit heb ik al veel gebruikt inderdaad, glaskit zal ik zeker eerst uitproberen.

En het snijden met het stanleymes, doe je dat strak tegen het hout aan? En is het langs het glas niet makkelijker met een glaskrabber? Ben nl. beetje bang dat ik het glas beschadig met het snijden.
Waaraan zie je eigenlijk dat je een lek hebt?
Heeft een schilder het geschilderd, of heb je dat zelf gedaan? ( als er een schilder is geweest, kun je wellicht hem beter laten kitten, zoveel zal het niet kosten en je bespaart je een hoop gevloek en gek*t ).

Snijden met een stanleymes: het blad voor 1/2 tot 3/4 uitschuiven, en dan langs het glas af snijden. Dan kun je de kit zo los trekken.
Daarna overtollige kit weghalen.
Een glaskrabber is alleen voor verfspatten e.d. zonder krassen van het glas te krijgen.

Als je met je stanleymes langs het hout gaat, heb je kans op happen in het hout.
pi_100561499
Nou omdat het naar binnen regent (met de slagregens en wind vol tegen ramen). En het schilderen heb ik zelf gedaan.

Ok voorzichtig snijden langs glas dus.
pi_100564500
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 18:49 schreef Zolena het volgende:
Nou omdat het naar binnen regent (met de slagregens en wind vol tegen ramen). En het schilderen heb ik zelf gedaan.

Ok voorzichtig snijden langs glas dus.
Kijk ook eens hoe het zit met de aansluiting van de kozijnen op de gevel.

Idd, langs het glas snijden, maar wel met een lemmet wat voor de helft uitgeschoven is.
pi_100564664
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 20:10 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Kijk ook eens hoe het zit met de aansluiting van de kozijnen op de gevel.

Idd, langs het glas snijden, maar wel met een lemmet wat voor de helft uitgeschoven is.
Het is een raam in een deur, het is wel vrij zeker dat het daar lekt. Dankjewel voor de hulp.
pi_100565967
quote:
1s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 20:13 schreef Zolena het volgende:

[..]

Het is een raam in een deur, het is wel vrij zeker dat het daar lekt. Dankjewel voor de hulp.
You're Welcome
pi_101714716
ik zie net dat youtube filmpje waarbij geverft wordt met een lange stok
in lange rechte banen steeds naast elkaar.

heel anders dus dan de 1m2 met de roller waarbij je hoog/laag , link/rechts rolt.

is die techniek nieuw?
wat zijn de meningen over hoe je het beste netjes/vlot kan texen?
ik vond het met die lange stok wel vlot en netjes uitzien, maar heb het
zelf nooit gedaan (behalve bij plafond dan)

dekt dit dan evengoed als wanneer je ook horizontaal rolt??
beenstok
pi_101744814
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:05 schreef erohero het volgende:
ik zie net dat youtube filmpje waarbij geverft wordt met een lange stok
in lange rechte banen steeds naast elkaar.

heel anders dus dan de 1m2 met de roller waarbij je hoog/laag , link/rechts rolt.

is die techniek nieuw?
wat zijn de meningen over hoe je het beste netjes/vlot kan texen?
ik vond het met die lange stok wel vlot en netjes uitzien, maar heb het
zelf nooit gedaan (behalve bij plafond dan)

dekt dit dan evengoed als wanneer je ook horizontaal rolt??
Als wanden en plafonds met een roller door een schildersbedrijf worden getext, is dat altijd met een rolstok ( lange stok ) en die manier gebruiken ze al heel lang!
Dekt beter, en bent sneller klaar.

Netjes en vlot texen:
Vloer indien nodig afdekken.
Klein werkpotje met tex en een trapje de bovenkant van de muur besnijden ( 5 meter )
Daarna uitrollen met een klein rollertje.
Daarna de plinten besnijden.
Daarna invullen met tex met rolstok.
Deuren en ramen gesloten houden ivm droging van de tex.

Horizontaal rollen is niet efficient, het is een onnatuurlijke beweging voor het lichaam en je ziet moeilijk waar je gebleven bent.
Dus verticaal rollen maar!
pi_101748082
Ik kan bevestigen dat het fijn werkt en een mooi resultaat oplevert (wel 2 lagen).
Klussen deel 1 en 2
pi_101748593
Ik heb vorige week mijn kozijnen beneden in de verf gezet (buiten). Met Koopmans verf, mooi antiek wit en groen. Het was de eerste keer dat ik buiten verfde, en het ging na een goede voorbereiding redelijk goed. Afgezien van het feit dat een paar stukken te snel in de zon kwamen (Koopmans verf bevat lijnolie, en dan krijg je erg snel blaasjes) dus die moeten opnieuw, en omdat ik vooral watergedragen verf gewent ben heb ik het op sommige stukken te dik opgesmeerd.

Een paar plekken van die te dik opgesmeerde verf hebben nu van die ribbels. Hoe kan ik dit het beste (en qua tijd het meest efficiënt) oplossen? Ik dacht er zelf aan om alleen de geribbelde plekken grof op de schuren en de rest van het kozijn licht opschuren. En vervolgens nog een lichte laag er overheen. Of denk ik dan iets te makkelijk?
pi_101750381
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 september 2011 13:46 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
...
Een paar plekken van die te dik opgesmeerde verf hebben nu van die ribbels. Hoe kan ik dit het beste (en qua tijd het meest efficiënt) oplossen? Ik dacht er zelf aan om alleen de geribbelde plekken grof op de schuren en de rest van het kozijn licht opschuren. En vervolgens nog een lichte laag er overheen. Of denk ik dan iets te makkelijk?
Eerst goed laten drogen een week of 2 ( ik ken koopmans alleen van de pannekoeken 6.gif ) of het etiket aanhouden.
Dan de ribbels wegschuren en de rest van het kozijn licht opschuren en aflakken.
pi_101750490
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 14:53 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Eerst goed laten drogen een week of 2 ( ik ken koopmans alleen van de pannekoeken [ afbeelding ] ) of het etiket aanhouden.
Dan de ribbels wegschuren en de rest van het kozijn licht opschuren en aflakken.
Dan maar hopen op mooi nazomer weer. :). Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden. (P.s. http://www.pkkoopmans.nl/ )
pi_101866112
Koopmans is een merk van Nelf, volgens mij een beetje het consumentenmerk.
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:12:24 #124
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_101896205
Ik ben onze kozijnen aan het schilderen. Ze zijn na het plaatsen nog niet afgelakt. Vanuit de fabriek zijn ze 2x in de grondlak gezet.
Punt is alleen dat het gekoppelde kozijnen zijn en dat de koppelnaden afgekit zijn met siliconenkit....

Wat zijn mijn opties? Ik gebruik Sikkens Rubbol, dat gaat overal overheen, maar die kit is toch wat lastig....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_101896544
quote:
9s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:12 schreef error_404 het volgende:
Ik ben onze kozijnen aan het schilderen. Ze zijn na het plaatsen nog niet afgelakt. Vanuit de fabriek zijn ze 2x in de grondlak gezet.
Punt is alleen dat het gekoppelde kozijnen zijn en dat de koppelnaden afgekit zijn met siliconenkit....

Wat zijn mijn opties? Ik gebruik Sikkens Rubbol, dat gaat overal overheen, maar die kit is toch wat lastig....
Bij de betere verf ( speciaal ) zaken verkopen ze Avis anti-siliconen.
Een werkpotje duimdik vullen met lak, en daar een paar druppels anti-siliconen in doen en ff roeren met een roerstaafje.
Dan kan je over siliconen heen schilderen.
pi_101974491
Kan je Histor monodek in de keuken gebruiken? Het gaat om plafond en wanden die niet direct naast het aanrecht zitten (daar hebben we namelijk gewoon tegels). Of toch beter reinigbaar verf oid nemen?
Klussen deel 1 en 2
pi_102013973
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:38 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Kan je Histor monodek in de keuken gebruiken? Het gaat om plafond en wanden die niet direct naast het aanrecht zitten (daar hebben we namelijk gewoon tegels). Of toch beter reinigbaar verf oid nemen?
Voor wanden en plafond die niet direct naast het aanrecht zitten kun je elke tex gebruiken.
pi_102015765
Thanks. Ik heb ook op de emmer van Monodek gekeken, staat gewoon dat het "reinigbaar" is, zal wel goed zijn. Dat is fijn, want ik had nog een hele emmer staan :)
Klussen deel 1 en 2
pi_102032556
Succes!
pi_102039461
Heeft iemand ervaring met de (muur)verf van Farrow & Ball? Ik zit erover te denken om de muren van ons nieuwe huis hiermee te verven. Lees veel in bladen en op internet dat het prachtige verf is, met heel veel pigment erin, maar hoe is het in de praktijk?
En nog een vraag: kun je de wand in je keuken ook verven ipv betegelen, bestaan er verfsoorten of coatings die ervoor zorgen dat je eventuele spaghettisausspatten gemakkelijk weg kunt halen?
pi_102048210
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:07 schreef GetOutOfTown het volgende:
Heeft iemand ervaring met de (muur)verf van Farrow & Ball? Ik zit erover te denken om de muren van ons nieuwe huis hiermee te verven. Lees veel in bladen en op internet dat het prachtige verf is, met heel veel pigment erin, maar hoe is het in de praktijk?
En nog een vraag: kun je de wand in je keuken ook verven ipv betegelen, bestaan er verfsoorten of coatings die ervoor zorgen dat je eventuele spaghettisausspatten gemakkelijk weg kunt halen?
Farrow & Ball heb ik geen ervaring mee.
Er zijn genoeg texen die reinigbaar zijn, van onder andere Sigma & Sikkens.
  zondag 18 september 2011 @ 13:02:45 #132
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_102091943
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:07 schreef GetOutOfTown het volgende:
Tegelen lijkt me wel beter op plaatsen waar je veel spettert.
  maandag 19 september 2011 @ 12:42:05 #133
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_102135435
Ik heb een hele rits aan vragen over hoe ik het verven in mijn nieuwe huisje aan moet gaan pakken nadat de bouwvakkers weg zijn :)
De deurposten, deuren, kozijnen, plinten en muren moeten geverfd worden en ik weet niet waar ik moet beginnen en hoe ik het het beste aan kan pakken.
Het hele huis is opnieuw gestuct, alle muren in de woonkamer en slaapkamers zijn glad gestuct. De muren in de hal, trappengat en overloop en alle plafonds zijn fijn schuurwerk.

* Wat ik heb begrepen hoef je fijn schuurwerk niet meer te texen en kan je dat ook beter niet doen omdat je dan een stuk van de structuur vult waardoor het niet meer zo goed te zien is. Is het schuurwerk dan wel beschermd tegen vlekken? Mijn logica zegt dat een getexte muur wat beter bestand is tegen vlekken en ook af te doen is, maar hoe zit dat dus met een ongetexte muur met sierpleister?

* Ik moet de meeste kozijnen nog schuren en een deel van de deurposten nog kaal maken, dit gaat natuurlijk veel fijn stof geven. Kan het stof wat van de deurposten en kozijnen afkomt mijn nieuwe stucwerk laten verkleuren? Of hoe kan ik voorkomen dat dit gebeurt? Helaas zijn de deurposten niet wit maar goud en daar komt zwart stof vanaf

* De deurposten en kozijnen wil ik in een wit-tint gaan verven, de muren worden groen. Welke volgorde kan ik het beste aanhouden?

* Er komen overal nieuwe plinten op, kan ik die het beste voor of na het plaatsen verven?

* Is het een juiste aanname dat ik geen goedkope schilderstape moet gebruiken omdat ik dan overal alles weer af trek? Stel ik doe eerst de deurposten en kozijnen en dan de muren (lijkt mij de meest logische volgorde), hoe lang moet de verf op de deurposten en kozijnen dan gedroogd zijn voordat ik er tape op kan doen om de muren te gaan texen?

* In de badkamer is een verlaagd plafond gemaakt wat gestuct wordt (ook sierpleister geloof ik), kan ik dit onbehandeld laten in een vochtige ruimte of kan ik beter grovere sierpleister laten zetten en tex voor vochtige ruimten er op zetten?

* De keuken heeft nu enkel een vullaag (weet niet hoe dat heet). Er komt een nieuwe keuken en daarna wil ik de muren halfhoog laten betegelen. Boven de tegels en op het plafond komt vervolgens fijn schuurwerk. Nu is de keuken natuurlijk een vettige ruimte, is het verstandig het stucwerk hier onbehandeld te laten?

Dit zijn de vragen die nu in me opkomen maar goed kans dat ik er nog meer krijg ;) Alvast bedankt voor jullie antwoorden en tips!
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  maandag 26 september 2011 @ 18:33:59 #134
319025 some1_eddy
╭∩&#95
pi_102406792
Ik heb gisterochtend een kozijntje geschilderd met Histor hoogglans witte verf, het bleef maar lopen en doen... kut verf!
Dat het een beetje zakt kan gebeuren, maar dat er complete kapstokken aankomen is een beetje overdreven..
Goed, ik dacht dus; ik laat het mooi zitten en schuur het morgen, en schilder het dan opnieuw.
Nu wou ik gaan schuren, en het verf is gewoon nog nat!
Hoe kan dat nou weer dan?
Nee, het is geen 2 componenten verf..
Het is geschilderd met een luchtvochtigheid van +- 65-70%
Het verf is ook nieuw, was voor het eerst gebruikt gister..

Meer mensen bekend met dit probleem dat het verf niet droogt?
Het is verf op terpentine basis.

Zelf werk ik als constructie schilder, dus het zal niet aan mij liggen dat ik niet kan schilderen..
pi_102413512
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 18:33 schreef some1_eddy het volgende:
Ik heb gisterochtend een kozijntje geschilderd met Histor hoogglans witte verf, het bleef maar lopen en doen... kut verf!
Dat het een beetje zakt kan gebeuren, maar dat er complete kapstokken aankomen is een beetje overdreven..
Goed, ik dacht dus; ik laat het mooi zitten en schuur het morgen, en schilder het dan opnieuw.
Nu wou ik gaan schuren, en het verf is gewoon nog nat!
Hoe kan dat nou weer dan?
Nee, het is geen 2 componenten verf..
Het is geschilderd met een luchtvochtigheid van +- 65-70%
Het verf is ook nieuw, was voor het eerst gebruikt gister..

Meer mensen bekend met dit probleem dat het verf niet droogt?
Het is verf op terpentine basis.

Zelf werk ik als constructie schilder, dus het zal niet aan mij liggen dat ik niet kan schilderen..
Het blik niet goed opgeroerd zodat het pigment niet goed oploste?
Anders even terug naar de winkel.
pi_102418530
Inderdaad, goed doorroeren is heel belangrijk.

Verder.....ondergrond goed gereinigd en opgeschuurd en ontstoft?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 26 september 2011 @ 22:36:56 #137
319025 some1_eddy
╭∩&#95
pi_102419684
Ik heb zeker wel goed geroerd, overdreven lang..
De ondergrond is voorzien van een paar lagen grondverf, dat is weer opgeschuurd, ontstoft en ontvet met thinner.

Gr
pi_102430705
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 22:36 schreef some1_eddy het volgende:
Ik heb zeker wel goed geroerd, overdreven lang..
De ondergrond is voorzien van een paar lagen grondverf, dat is weer opgeschuurd, ontstoft en ontvet met thinner.

Gr
Waarom ontvet met thinner?
Je kan dan beter na het afstoffen er een keer met een droge doek langsgaan ipv thinner.
pi_102430991
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 18:33 schreef some1_eddy het volgende:
Ik heb gisterochtend een kozijntje geschilderd met Histor hoogglans witte verf, het bleef maar

- veel tekst -.
Dat is grappig, ik heb gisteren met exact dezelfde verf een binnendeur kozijn geverft, en ik had nergens last van :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  dinsdag 27 september 2011 @ 12:05:16 #140
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102432270
ik ontvet altijd even met een doek voorzien van amoniak. Werkt prima.

Wat gloeiende gloeiende minder goed werkte was het schilderwerk zondag....

Vroeger mijn bedje uitgekomen om even 2 boeiborden te schilderen. Ik had zo gepland om om 10 uur daar de verf op te zetten zodat als later de zon erop komt alles goed gaat.
Tsja... het deel dat als eerste in de zon kwam kreeg allemaal blaasjes... Ik begon 'm toen te knijpen voor het deel om de hoek, maar dat kreeg net genoeg tijd en is blaasvrij gebleven...

naja, helaas, opschuren dan maar...uithuilen en overnieuw beginnen. Het is gelukkig geen groot stuk, maar waarom gebeurt dit altijd op de stukken waar je het moeilijkste bij kan :(

Die achterkant is eigenlijk sowieso moeilijk te schilderen daar. Het is een uitbouw boven op het dak en dus in het volle licht. Als het een beetje mooi weer is staat daar eigenlijk constant de zon op. Begin ik erg vroeg dan is alles nog te vochtig... ga ik laat schilderen, achter de zon aan, dan komt er te snel condens op door het afkoelen.

Soms moet je dus een beetje gokken en de vingers kruizen. Blaasjes schuur je echter eenvoudiger weg dan vocht in de verf vermoed ik.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_102432658
Op zich kunnen blaasjes geen kwaad, het is alleen geen gezicht.
En blaasjes zijn zo weggeschuurd.

Heb je je verf verdunt met terpetine? Want dan zou je eigenlijk geen blaasjes moeten kunnen krijgen, en al helemaal niet in deze tijd van het jaar.

Wat voor merk verf heb je eigenlijk gebruikt?
pi_102433063
Het zal vocht zijn dat in de porieën van het hout heeft gezeten (van de dauw 's nachts).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_102457277
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 12:29 schreef blomke het volgende:
Het zal vocht zijn dat in de porieën van het hout heeft gezeten (van de dauw 's nachts).
Als het synthetische verf is, en er zit vocht in de porieen van het hout, zou de verf wel oppervlakkig moeten drogen, maar niet hechten.

Ik heb vroeger als winkelschilder gewerkt ( een AH werd in een week tijd van top tot teen gerestyled binnen en buiten ) en daar werd door tijdnood wel eens synthetisch gegrond, en 10 minuten later watergedragen afgelakt.
Omdat het niet mengt, drogen de verschillende lagen uiteindelijk.
  woensdag 28 september 2011 @ 00:51:53 #144
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102465374
De verf betreft in dit geval Sikkens EPS. het is een soort verf dat een jaar of twee meegaat en eigelijk goed geschikt is voor het verfen van nieuw hout. In dit geval betreft het nieuwe boeiborddelen. na een jaar of 2 word het wat dof en dan schilder ik het over met Robbol XD gloss.

Die EPS is dus eigenlijk gewoon een eerste laag die ik erover heen doe.

Ik heb de verf overigens gemengd met een klein beetje terpentine. Dat maakt het net even wat vloeibaarder en doe ik eigenlijk altijd. schilderen doe ik, op een uitzondering na, eigenlijk altijd op terpentine basis. Wel baal ik soms van het probleem met wit dat gelig word.

Er zat zeker geen dauw vocht op het hout. Afgezien van het feit dat het om 10 uur die ochtend al lekker weer was en er nergens meer dauw te bekennen was, heb ik alles eerst helemaal ontvet met de amoniak. Toen dat keurig was verdamd en alles echt droog was ben ik pas gaan schilderen.

Het is gewoon pech geweest. Was ik een half uur eerder geweest dan was het ws wel goed gegaan. Het andere boeideel dat dus idd een uurtje langer uit de volle zon is gebleven is wel goed.

Binnenkort even de rotex er over heen en hoppa, nieuw laagje erop, nu met de kwast. Dat blijft toch het allermooiste hoor, een mooie grote ronde kwast.

Overigens, voor wat het waard is, de geplaatste boeidelen zaten al in de grondverf vanuit de aannemer voor montage. Dat heb ik mooi strak opgeschuurd, schroefgaten in 2 dagen mooi glad geplamuurd.

Zeg maar wat ik verkeerd heb gedaan. :)

Overigens komt as donderdag de schilder langs voor een offerte voor de voorkant. Met eenbeetje mazzel krijg ik dat nog voor de winter goed in de verf. Nog een winter wachten heeft niet mijn voorkeur. Ik kan het zelf doen, maar de tijd ontbreekt me een beetje n daarnaast...het is best wel hoog.... naar mijn mening...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_102468600
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 00:51 schreef klusfoobje het volgende:
Overigens komt as donderdag de schilder langs voor een offerte voor de voorkant. Met eenbeetje mazzel krijg ik dat nog voor de winter goed in de verf. Nog een winter wachten heeft niet mijn voorkeur. Ik kan het zelf doen, maar de tijd ontbreekt me een beetje n daarnaast...het is best wel hoog.... naar mijn mening...
Laat een steiger plaatsen voor 'n week, kostte mij niet veel. Ik heb uitermate slechte ervaringen met prof. schilders en doe m'n schilderwerk, ook op hoogte, het liefste gewoon zelf. D.w.z. alles goed verwijderen en voorbewerken, beits met UV filter en drie lagen aanbrengen. Steeds 24 ertussen voor droging. Kan weer 10 jaar mee.
pi_102469163
quote:
De verf betreft in dit geval Sikkens EPS. het is een soort verf dat een jaar of twee meegaat en eigelijk goed geschikt is voor het verfen van nieuw hout. In dit geval betreft het nieuwe boeiborddelen. na een jaar of 2 word het wat dof en dan schilder ik het over met Robbol XD gloss.

Die EPS is dus eigenlijk gewoon een eerste laag die ik erover heen doe.

Ik heb de verf overigens gemengd met een klein beetje terpentine. Dat maakt het net even wat vloeibaarder en doe ik eigenlijk altijd. schilderen doe ik, op een uitzondering na, eigenlijk altijd op terpentine basis. Wel baal ik soms van het probleem met wit dat gelig word.

Er zat zeker geen dauw vocht op het hout. Afgezien van het feit dat het om 10 uur die ochtend al lekker weer was en er nergens meer dauw te bekennen was, heb ik alles eerst helemaal ontvet met de amoniak. Toen dat keurig was verdamd en alles echt droog was ben ik pas gaan schilderen.

Het is gewoon pech geweest. Was ik een half uur eerder geweest dan was het ws wel goed gegaan. Het andere boeideel dat dus idd een uurtje langer uit de volle zon is gebleven is wel goed.

Binnenkort even de rotex er over heen en hoppa, nieuw laagje erop, nu met de kwast. Dat blijft toch het allermooiste hoor, een mooie grote ronde kwast.

Overigens, voor wat het waard is, de geplaatste boeidelen zaten al in de grondverf vanuit de aannemer voor montage. Dat heb ik mooi strak opgeschuurd, schroefgaten in 2 dagen mooi glad geplamuurd.

Zeg maar wat ik verkeerd heb gedaan. :)

EPS is vochtregulerend, wat geschikt is voor nieuw hout.
Maar als de panelen al voorgegrond zijn met gewone niet vochtregulerende grondverf heeft het EPS verhaal weinig zin.
Als de EPS "op" is, begint hij te verpoeieren, waardoor je het goed op moet schuren.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 09:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Laat een steiger plaatsen voor 'n week, kostte mij niet veel. Ik heb uitermate slechte ervaringen met prof. schilders en doe m'n schilderwerk, ook op hoogte, het liefste gewoon zelf. D.w.z. alles goed verwijderen en voorbewerken, beits met UV filter en drie lagen aanbrengen. Steeds 24 ertussen voor droging. Kan weer 10 jaar mee.
Mijn ervaring is dat de avondschilder beter werk aflevert als schilders in loondienst of zzp'ers.
De avondschilder moet het echt van zijn kwaliteit hebben om elke 4 jaar terug te kunnen komen, voor een zzp'er of schildersbedrijf geldt dat ook wel maar is toch anders.

Waar woont klusfoobje, kan ik misschien ook een offertje uitbrengen?
Of plaats een foto, kan ik een richtprijs geven if you want.
pi_102471498
Hallo,

Ik heb een nieuwbouw woning gekregen.
Alleen het keuken blok de wanden dan die wil ik graag schilderen dus mijn vraag is :
Moet ik er eerst een voorstrijker doen en dan een over heen schilderen zodat de muren de verf niet op zuigt??
pi_102473553
Beter één laag verdunde latex (10% verdund) en dan de eindlaag onverdund aanbrengen. neem kwaliteitsspul, dus geen DHZ-markt-merk.
  woensdag 28 september 2011 @ 21:30:45 #149
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102491963
@bobenjanneke
Je bent van harte welkom om ook een offerte uit te brengen. Het linkje hieronder is mijn buurmand. Ik heb precies hetzelfde maar dan in spiegelbeeld. Het gaat om al het houtwerk vanaf de 1e verdieping.

Overigens, een " buurman" 2 huizen verder met hetzelfde huis heeft ook graag nog een schilderbeurt erover heen. Je kunt dus in principe lekker aan de bak en en je steiger gewoon 50 meter verslepen.

Wij zijn alletwee iig niet op zoek naar een kwastlaagje dat na een veegbeurtje erover heen gaat. Beidden hechten erg aan het principe; ook al zie je niet wat eronder zit, ook dat moet goed zijn. ;)

http://www.funda.nl/koop/(...)14-bis/fotos/#foto-1

oh ja, voorstel graag via pb :)
pi_102496448
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 21:30 schreef klusfoobje het volgende:
@bobenjanneke
Je bent van harte welkom om ook een offerte uit te brengen. Het linkje hieronder is mijn buurmand. Ik heb precies hetzelfde maar dan in spiegelbeeld. Het gaat om al het houtwerk vanaf de 1e verdieping.

Overigens, een " buurman" 2 huizen verder met hetzelfde huis heeft ook graag nog een schilderbeurt erover heen. Je kunt dus in principe lekker aan de bak en en je steiger gewoon 50 meter verslepen.

Wij zijn alletwee iig niet op zoek naar een kwastlaagje dat na een veegbeurtje erover heen gaat. Beidden hechten erg aan het principe; ook al zie je niet wat eronder zit, ook dat moet goed zijn. ;)

http://www.funda.nl/koop/(...)14-bis/fotos/#foto-1

oh ja, voorstel graag via pb :)
Je hebt een PM

Ben tegen de schilder die langskomt wel heel duideliujk met de wensen die je hebt.
Nederlandse lak en grondverf, mate van schuren, e.d.

[ Bericht 4% gewijzigd door bobenjanneke op 28-09-2011 23:04:56 ]
  donderdag 29 september 2011 @ 00:33:28 #151
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102500239
Heb je pm gelezen en retour gestuurd :) Stond echt even te kijken van je prijs indicatie.Ik heb tot nu toe steeds andere prijzen gehoord.

Is het reëel om aan zo'n schilder garantie te vragen, schriftelijk?

Ik wil echt kwalitatief goed werk hebben en geen lijkwade of makelaarsverfje. Dat hebben mijn andere buren gedaan voor de verkoop. Zag er mooi uit die eerste 5 maanden. Nu zie ik op de plekken waar ik ook problemen had en het houtwerk ( een raam) heb verangen die barsten in de verf komen.

Ik wil dat aangetast houtwerk word verwijderd, word behandeld met bijv. rotstop en daarna met 2 compo vuller word hersteld. Dan schuren en netjes plamuren en daarna pas de kwast erover.
Zo zou ik het zelf doen en zo heb ik het gedaan toen 2 jaar geleden bij mij een raam werd vervangen. Dat raam was rot en had ook de vensterbank aangetast. Heb het zelf weggehaald terwijl de aannemer met ander klusje bezig was. en behandeld zoals ik het net beschreef. Ziet er nu superstrak uit.

mag ik dat verwachten of niet?
pi_102501846
Als je met twee componenten gaat werken ga dan wel naar een vakman die met 2 componenten kan werken en dat zijn er bar weinig. Vooral als er al rot inzit moet het hout gortdroog ca 12 % zijn. Dat ga je dit jaar al niet meer redden en dat wordt volgend voorjaar tijdens een droge periode.
pi_102503496
Het hangt vooral van de soort 2-K epoxyhars af die je gebruikt; Alabastine wordt zo hard, dat 't niet meewerkt met het hout, loslaat -> nieuwe kieren -> nieuwe houtrot.

Zal zo meteen even het merk opzoeken dat ik heb gebruikt; die blijft flexibeler en plakt aan het hout.
pi_102507615
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 09:12 schreef blomke het volgende:
Het hangt vooral van de soort 2-K epoxyhars af die je gebruikt; Alabastine wordt zo hard, dat 't niet meewerkt met het hout, loslaat -> nieuwe kieren -> nieuwe houtrot.

Zal zo meteen even het merk opzoeken dat ik heb gebruikt; die blijft flexibeler en plakt aan het hout.
Sigma Flexidur
pi_102507945
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 00:33 schreef klusfoobje het volgende:

Ik wil dat aangetast houtwerk word verwijderd, word behandeld met bijv. rotstop en daarna met 2 compo vuller word hersteld. Dan schuren en netjes plamuren en daarna pas de kwast erover.
Zo zou ik het zelf doen en zo heb ik het gedaan toen 2 jaar geleden bij mij een raam werd vervangen. Dat raam was rot en had ook de vensterbank aangetast. Heb het zelf weggehaald terwijl de aannemer met ander klusje bezig was. en behandeld zoals ik het net beschreef. Ziet er nu superstrak uit.

mag ik dat verwachten of niet?
Jij bent de opdrachtgever en betaler, dus dat mag je verwachten.
Wel heel duidelijk zijn naar de schilder toe, vragen welke merken hij gebruikt etc, etc.
Alabastine gebruiken wij eigenlijk niet , het is een dhz merk.
Wij gebruiken vooral Sigma en Sikkens, en die hebben ook 2k producten.
pi_102508743
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 09:12 schreef blomke het volgende:

Epoxy is altijd waterdicht, dat is een produkteigenschap en dan maakt het echt niet uit welk merk je gebruikt. Als je epoxy over hout smeert sluit je ook het aanwezige vocht in en blijft de houtrot gewoon doorgaan als er teveel vocht inzit.

Houtrot is een schimmelproces in het hout dat boven een bepaalde vochtigheid optreedt. Is het hout niet droog genoeg werkt epoxy zelfs als een doodskleed.
pi_102508831
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:09 schreef machtpen het volgende:

[..]

Epoxy is altijd waterdicht, dat is een produkteigenschap en dan maakt het echt niet uit welk merk je gebruikt. Als je epoxy over hout smeert sluit je ook het aanwezige vocht in en blijft de houtrot gewoon doorgaan als er teveel vocht inzit.

Houtrot is een schimmelproces in het hout dat boven een bepaalde vochtigheid optreedt. Is het hout niet droog genoeg werkt epoxy zelfs als een doodskleed.
Daarom haal je ook altijd 2 cm van het gezonde hout weg.
En 12% is bijna niet haalbaar, de bovengrens ligt op 17% en dus alles daaronder.

Nog even het technisch document van Sigma Flexidur
http://www.sigma.nl/techn(...)teembladen/4825.ashx
Tevens staan daar nog wat interessante foitos in.
  donderdag 29 september 2011 @ 12:13:58 #158
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_102508873
quote:
Sikkens EPS hoeft pas na 3 jaar overgeschilderd te worden hoor, 2 jaar is wel heel erg snel.
(dan zou ik nu moeten schilderen, en dat ziet er echt nog niet naar uit)

Hou er wel rekening mee trouwens dat een hoogglans lak in zonlicht sneller afbreekt dan een zijdeglans produkt. Je kunt dan beter een Sutura nemen in plaats van een Gloss.
pi_102508920
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:13 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Sikkens EPS hoeft pas na 3 jaar overgeschilderd te worden hoor, 2 jaar is wel heel erg snel.
(dan zou ik nu moeten schilderen, en dat ziet er echt nog niet naar uit)

Hou er wel rekening mee trouwens dat een hoogglans lak in zonlicht sneller afbreekt dan een zijdeglans produkt. Je kunt dan beter een Sutura nemen in plaats van een Gloss.
Hoogglans gaat langer mee als zijdeglans.
Omdat in hoogglans meer pigment zit, wordt er meer zonlicht en warmte teruggekaatst.
Dus kies beter voor hoogglans als zijdeglans.

Even de bron opzoeken.

Kijk maar eens op http://productselector.sikkens.nl/

Daar is de duurzaamheid van hoogglans producten langer als zijdeglans producten.
Rubbol XD Gloss heeft bij een juiste verwerking een buiten duurzaamheid van 8 tot 10 jaar.
Dat haal je niet met een zijdeglans lak.

De buitenduurzaamheid van een satura is doorgaans 3 tot 4 jaar., een hoogglans doorgaans 5 jaar.

[ Bericht 9% gewijzigd door bobenjanneke op 29-09-2011 12:24:00 ]
  donderdag 29 september 2011 @ 12:25:29 #160
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_102509232
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:15 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Omdat in hoogglans meer pigment zit, wordt er meer zonlicht en warmte teruggekaatst.
Dus kies beter voor hoogglans als zijdeglans.

Even de bron opzoeken.
Goh, mij is toch wel heel wat anders verteld. Hoogglans zou meer UV opnemen en dan dus sneller afbreken. Als het andersom is, ga ik iemand pijn doen. ;) Edit: loop straks even naar de speciaalzaak en gooit een ruit in...
pi_102509301
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:25 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Goh, mij is toch wel heel wat anders verteld. Hoogglans zou meer UV opnemen en dan dus sneller afbreken. Als het andersom is, ga ik iemand pijn doen. ;)
Check anders de link hierboven, en vergelijk zelf zijdeglans en hoogglans.
Maar je zult toch iemand pijn moeten gaan doen denk ik.
pi_102509402
Daarom is het houtwerk/kozijnen buiten van de meeste woningen ook geschilderd in hoogglans, omdat het langer mee gaat.
En als de speciaalzaak hun verhaal vol blijft houden, mag je er speciaal vanaf halen.
  donderdag 29 september 2011 @ 12:37:55 #163
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_102509576
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:31 schreef bobenjanneke het volgende:
En als de speciaalzaak hun verhaal vol blijft houden, mag je er speciaal vanaf halen.
Helemaal waar. Zal de vertegenwoordiger van Sikkens wel eens vragen, die moet toch binnenkort langs komen.

Blijf overigens wel naar de speciaalzaak gaan voor m'n verf. Krijg daar 30% korting op Sikkens. Scheelt me teveel met andere zaken.
pi_102509796
edit --- onnodig tekst. --- edit
pi_102517868
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:12 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Daarom haal je ook altijd 2 cm van het gezonde hout weg.
En 12% is bijna niet haalbaar, de bovengrens ligt op 17% en dus alles daaronder.

12% rv is de standaard voor epoxy. Aanbieders die daarvan afwijken zijn prutsers.
pi_102525858
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 16:51 schreef machtpen het volgende:

[..]

12% rv is de standaard voor epoxy. Aanbieders die daarvan afwijken zijn prutsers.
Leerling schilders krijgen op de praktijkcentra van savantis <18% als vocht te leren.
Op producten van Sigma en Sikkens staat een maximale houtvochtgehalte dat niet hoger mag zijn als 18%
Dus ik ga eerder van uit wat op de verpakking staat van geronommeerde merken, die 10 jaar garantie geven op uitgevoerde houtrotreparaties door opgeleide schilders, dan dat iemand zegt "die daarvan afwijken zijn prutsers" zonder dat je ook maar een bronvermelding doet.

Mijn bronvermelding :http://www.sigma.nl/techn(...)teembladen/4825.ashx
pi_102526519
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 11:36 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Sigma Flexidur
Repair Care van Dry Flex,http://www.repair-care.com/producten1.asp
genaamd plastische repair care (jouw Sigma merk kan best net zo goed of beter zijn). Ben het met Machtpen 100% eens dat "iets" over houtrot heen smeren, funest is. Zo'n prof. schilder heb ik gehad; voor een zacht prijsje de buitenboel doen (zat net zelf in een verhuizing en binnenverbouwing). Die prof. schilder heeft over rotte plekken heen gekit en geschilderd; de ramp was na 5 jaar niet te overzien.....vandaar die Repair Care.

Sindsdien doe ik alles zelf: grondig precies en secuur. En de tijd er voor nemen, da's het hele punt.

[ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 29-09-2011 20:55:32 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_102526559
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:15 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Klopt ook weer 100%. Maar ik heb vooral goede ervaringen met verf/beits met UV filter. Heb hiervoor een EPS van Wijzonol toegepast..in één woord: waardeloos. Na 1 jaar begon de zaak al uit elkaar te vallen (zwarte vegen poederen van het oppervlak), na drie jaar heb ik alles eraf gebrand en een heel nieuw systeem opgezet, Cetabever profi beits met UV filter.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_102528802
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 20:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Ben het met Machtpen 100% eens dat "iets" over houtrot heen smeren, funest is. Zo'n prof. schilder heb ik gehad; voor een zacht prijsje de buitenboel doen (zat net zelf in een verhuizing en binnenverbouwing). Die prof. schilder heeft over rotte plekken heen gekit en geschilderd; de ramp was na 5 jaar niet te overzien.....vandaar die Repair Care.
...

Maar daarom moet je ook tenminste 2 cm van het goede gezonde hout weghalen als je aan de gang gaat met houtrotreparatie.
Ik ben het er ook volkomen mee eens dat over rotte plekken heen plamuren, kitten, schilderen, etc, etc de boel alleen maar ver-ergerd.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 20:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Klopt ook weer 100%. Maar ik heb vooral goede ervaringen met verf/beits met UV filter. Heb hiervoor een EPS van Wijzonol toegepast..in één woord: waardeloos. Na 1 jaar begon de zaak al uit elkaar te vallen (zwarte vegen poederen van het oppervlak), na drie jaar heb ik alles eraf gebrand en een heel nieuw systeem opgezet, Cetabever profi beits met UV filter.
EPS is in mijn ogen alleen geschikt voor nieuw onbehandeld hout wat in de lak gezet moet worden, omdat het vochtregulerend is.
Ik weet dat je fan bent van Cetabever profi beits met UV filter en het is een zeer goed product, maar niet iedereen is fan van beits.
Als men echt goed bezig wil zijn en men houdt niet van beits, zou ik gaan voor Rubbol XD Gloss, wat bij een juiste toepassing om de 8 - 10 jaar geschilderd moet worden.
pi_102528975
Oké. Kan dat Rubbol Gloss evt. nog over een bestaande beits heen? Of is dat vloeken in de kerk?
pi_102529421
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 21:36 schreef blomke het volgende:
Oké. Kan dat Rubbol Gloss evt. nog over een bestaande beits heen? Of is dat vloeken in de kerk?
Rubbol XD Gloss valt ook onder de lakken, kijk voor het antwoord naar je eigen post in dit topic op zaterdag 2 juli 2011 @ 18:54. 6.gif

Linkje naar de brochure van Rubbol XD Gloss:
http://www.utopis.net/sik(...)/Rubbol_XD_Gloss.pdf
  donderdag 29 september 2011 @ 21:54:41 #172
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102529920
nah, de schilder is net geweest. Belangrijk... het klikt wel iig.

Hij heeft alles bekeken en volgende week krijg ik een offerte met daarin exact wat hij op welke manier gaat doen en welke materialen er gebruikt gaan worden. Planning is oktober. Ik heb hem aangegeven hoe ik het zelf zou doen. Wat wel leuk is dat hij hij ongevraagd mijn trap stond te bekijken en te bevoelen. Daar was hij best wel van onder de indruk voor een amateur en was van mening dat ik het ook zelf prima zou kunnen doen...

maar goed, dat wil ik dus niet.

groffe eerste indicatie; ik moet rekenen op een bedrag tussen de 3 en de 3.5. Dan word het voledig gedaan zoals ik het wil, vond hij overigens erg normaal, en met de materialen die ik wil. Van alle gebruikte kleuren krijg ik overigens ook een literpot nieuw als reserve. Op het schilderwerk buiten zit iig 3 jaar garantie.

Tis ene hoop poen, maar als het dan voor een jaar of 5-6 klaar is... ach... Iemand nog belangstelling voor een boot ? :)

Bummer, bedenkt me nu net dat ik vergat om te vragen of het uitmaakt wat voor een verf er nu op zit...

De buurman 2 huizen verderop met hetzelfde huis was er ook even bij en die wil ook wel. Afscheid genomen met de woorden dat we graag de massakorting op de offerte terug zien.

ook aangegeven dat we een iets lager bedrag in gedachten hadden.
pi_102531306
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 21:54 schreef klusfoobje het volgende:
nah, de schilder is net geweest. Belangrijk... het klikt wel iig.

Hij heeft alles bekeken en volgende week krijg ik een offerte met daarin exact wat hij op welke manier gaat doen en welke materialen er gebruikt gaan worden. Planning is oktober. Ik heb hem aangegeven hoe ik het zelf zou doen. Wat wel leuk is dat hij hij ongevraagd mijn trap stond te bekijken en te bevoelen. Daar was hij best wel van onder de indruk voor een amateur en was van mening dat ik het ook zelf prima zou kunnen doen...

maar goed, dat wil ik dus niet.

groffe eerste indicatie; ik moet rekenen op een bedrag tussen de 3 en de 3.5. Dan word het voledig gedaan zoals ik het wil, vond hij overigens erg normaal, en met de materialen die ik wil. Van alle gebruikte kleuren krijg ik overigens ook een literpot nieuw als reserve. Op het schilderwerk buiten zit iig 3 jaar garantie.

Tis ene hoop poen, maar als het dan voor een jaar of 5-6 klaar is... ach... Iemand nog belangstelling voor een boot ? :)

Bummer, bedenkt me nu net dat ik vergat om te vragen of het uitmaakt wat voor een verf er nu op zit...

De buurman 2 huizen verderop met hetzelfde huis was er ook even bij en die wil ook wel. Afscheid genomen met de woorden dat we graag de massakorting op de offerte terug zien.

ook aangegeven dat we een iets lager bedrag in gedachten hadden.
Of de schilder heeft met dat bedrag of geen zin in het werk, of het is natte vingerwerk of hij denkt te kunnen vragen wat hij wil of hij wil een potje opbouwen mocht hij geen binnenwerk hebben in de winter.
Laat voor dat offertebedrag nog een andere schilder langskomen voor een offerte!
Je hoeft niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, maar dit is wel aan de hele hoge kant!

Voor dat bedrag wil ik wel 2 weken bij mijn baas vrij nemen!6.gif

Hoelang zou hij met het schilderwerk bezig zijn?

Houd er wel rekening mee dat de kans op natte dagen steeds groter wordt en daar kan schilderwerk onder lijden.

Is er nog gesproken over een aanbetaling?

Waarom geeft hij een literpot van elke kleur als er 3 jaar garantie op zit? Na 3 jaar heb je waarschijnlijk niets meer aan de verf in het blik.

[ Bericht 1% gewijzigd door bobenjanneke op 29-09-2011 22:29:12 ]
  vrijdag 30 september 2011 @ 10:45:25 #174
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102542487
Ik betaal nooit vooraf. een vakman kan zijn werk zelf voor financieren. Zeker een schilder.
Die pot verf noemde hij gewoon. Ik moet nog een keer een raam swoppen, dan heb ik dioe pot erbij,is leuk maar stelt weinig voor op dat bedrag.

Ik wacht zijn offerte even af.

Overigens... een ding mnoet ik wel zeggen. Ik heb bedragen van rond de 1500-1800 gehoord van schilders die hier in de straat bezig waren. Dat werk ziet er maar matig uit nu.
De buurman van een vriendin van me is ook schilder. Als ik zijn huis zie, hoe dat in de verf zit... SUPER! Die heeft ook wel eens ruwweg een inschatting gegeven en kwam ook uit rond die bedragen.

overigens, is verf maar 3 jaar houdbaar ?
pi_102543702
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 10:45 schreef klusfoobje het volgende:
De buurman van een vriendin van me is ook schilder. Als ik zijn huis zie, hoe dat in de verf zit... SUPER!
Laat dan die buurman van die vriendin van je langskomen als hij in de buurt woont.
Dan gun je hem het werk, je weet wat voor werk er afgeleverd kan worden.
quote:
Die heeft ook wel eens ruwweg een inschatting gegeven en kwam ook uit rond die bedragen.
Rond de 1500-1800 euro? ( Hoerveel stond in er in mijn PM ;-) ?
quote:
Volgens mij geldt dat verf binnen 12 maanden na productie datum gebruikt dient te worden.
pi_102546923
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 20:33 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Leerling schilders krijgen op de praktijkcentra van savantis <18% als vocht te leren.
Op producten van Sigma en Sikkens staat een maximale houtvochtgehalte dat niet hoger mag zijn als 18%
Dus ik ga eerder van uit wat op de verpakking staat van geronommeerde merken, die 10 jaar garantie geven op uitgevoerde houtrotreparaties door opgeleide schilders, dan dat iemand zegt "die daarvan afwijken zijn prutsers" zonder dat je ook maar een bronvermelding doet.

Mijn bronvermelding :http://www.sigma.nl/techn(...)teembladen/4825.ashx
Dat is niet in het voordeel voor de klant, gewoon net zoiets als een woekerpolis. Hier bv http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=7&t=3467 wordt ook uitgegaan van 12%. Werken met hout met een te hoge vochtigheid is geen vakmanschap maar gepruts. Het houdt het wel een paar jaar uit maar daarna komt de ellende.

10 jaar garantie op een epoxyreparatie is echt kort, een correct uitgevoerde epoxyreparatie zou toch minimaal 30 jaar op moeten zitten. Garanties die ook in de zakelijke markt gegeven worden.
pi_102552768
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 13:04 schreef machtpen het volgende:

[..]

Dat is niet in het voordeel voor de klant, gewoon net zoiets als een woekerpolis. Hier bv http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=7&t=3467 wordt ook uitgegaan van 12%. Werken met hout met een te hoge vochtigheid is geen vakmanschap maar gepruts. Het houdt het wel een paar jaar uit maar daarna komt de ellende.
Je geeft als bron een ander forum waar de meningen van gebruikers op staan.
Ik ga niet lopen steggelen over wel of niet 12%, maar het gangbare in de professionele schilderswereld is 17% of minder.

quote:
10 jaar garantie op een epoxyreparatie is echt kort, een correct uitgevoerde epoxyreparatie zou toch minimaal 30 jaar op moeten zitten. Garanties die ook in de zakelijke markt gegeven worden.
Op nieuw dubbel / hr++ glas zit ook standaard 10 jaar garantie, terwijl dit ook levenslang mee kan gaan.
pi_102555289
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 10:45 schreef klusfoobje het volgende:
Ik betaal nooit vooraf. een vakman kan zijn werk zelf voor financieren. Zeker een schilder.
Die pot verf noemde hij gewoon. Ik moet nog een keer een raam swoppen, dan heb ik dioe pot erbij,is leuk maar stelt weinig voor op dat bedrag.

Ik wacht zijn offerte even af.

Overigens... een ding mnoet ik wel zeggen. Ik heb bedragen van rond de 1500-1800 gehoord van schilders die hier in de straat bezig waren. Dat werk ziet er maar matig uit nu.
De buurman van een vriendin van me is ook schilder. Als ik zijn huis zie, hoe dat in de verf zit... SUPER! Die heeft ook wel eens ruwweg een inschatting gegeven en kwam ook uit rond die bedragen.

Verwacht niet dat een schilder een offerte bedrag aanpast omdat een klant die te hoog vind.
Als een schilder een offerte bedrag aanpast, zullen daardoor ook werkzaamheden komen te vervallen of andere materialen gebruikt gaan worden.
Als een offerte zomaar lager wordt, waarom wordt er dan een offerte gemaakt?"
Want een schilder maakt een overzichtje inprincipe van zijn kosten en zijn winst.

Snappie>
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 10:57:17 #179
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102577913
ja, snap ik.

Wat ik me wel een beetje afvraag is of het niet verstandiger is om het nog een winter uit te zingen en het dan in de zomer te laten doen of het toch nog in oktober in orde laten maken.

vocht enzo
pi_102579036
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 10:57 schreef klusfoobje het volgende:
ja, snap ik.

Wat ik me wel een beetje afvraag is of het niet verstandiger is om het nog een winter uit te zingen en het dan in de zomer te laten doen of het toch nog in oktober in orde laten maken.

vocht enzo
Daar zit ik nu ook mee. Ben zelf vandaag druk aan het schilderen maar weet dat ik niet alles.kan doen voor winter. Als ik dan nu nog een schilder laat komen is het dan niet al te snel te nat...

Oh en @ degene die zei dat 30 jaar garantie standaardis voor gerepareerd schilderwerk... ik zie zo'n 5 bestekken per dag van professionele opdrachtgevers, er wordt nooit hoger dan 10 jaar gevraagd, vaak zelfs maar zes jaar afbouwend, dat dan op gewoon schilderwerk.
pi_102581480
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 11:51 schreef Zolena het volgende:

[..]

Daar zit ik nu ook mee. Ben zelf vandaag druk aan het schilderen maar weet dat ik niet alles.kan doen voor winter. Als ik dan nu nog een schilder laat komen is het dan niet al te snel te nat...

Oh en @ degene die zei dat 30 jaar garantie standaardis voor gerepareerd schilderwerk... ik zie zo'n 5 bestekken per dag van professionele opdrachtgevers, er wordt nooit hoger dan 10 jaar gevraagd, vaak zelfs maar zes jaar afbouwend, dat dan op gewoon schilderwerk.
Bij schilderwerk is het inderdaad max 10 jaar.

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 10:57 schreef klusfoobje het volgende:
ja, snap ik.

vocht enzo
Volgend jaar laten doen.
Er wordt nog volop geschilderd tot november onder doek e.d., maar als je bang bent voor kwaliteitsverlies door vocht e.d. volgend jaar laten doen.
Laat dan wel verschillende schilders een offerte doen!
pi_102585722
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 21:54 schreef klusfoobje het volgende:
Op het schilderwerk buiten zit iig 3 jaar garantie.
Wat valt er precies onder deze garantie? Trekt hij alles kaal als er een enkel blaasje zichtbaar wordt? Moet je zelf ook het houtwerk van vuil ontdoen in die tijd?

Vaak is het garantie van het kozijn tot de stoep. Dus ben erg benieuwd hoe je dit op papier gaat zetten.
pi_102587590
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 17:16 schreef Dr.Hilfiger het volgende:

[..]

Wat valt er precies onder deze garantie? Trekt hij alles kaal als er een enkel blaasje zichtbaar wordt? Moet je zelf ook het houtwerk van vuil ontdoen in die tijd?

Vaak is het garantie van het kozijn tot de stoep. Dus ben erg benieuwd hoe je dit op papier gaat zetten.
Meestal valt bij schilderwerk onder garantie dat de verf niet gaat bladderen, verpoederen, etc, etc.
En 3 jaar garantie kan gemakkelijk gegeven worden, omdat de meeste lakken een onderhoudscyclyus hebben van 4 - 5 jaar.

En uiteraard zal klusfoobje zelf zijn kozijnen van vuil moeten ontdoen of een glazenwasser laten langskomen. Maar gelakte kozijnen kunnen wel tegen vuil en stof, de boosdoeners zijn vooral zon, vliegenstront en beschadigingen.
  maandag 3 oktober 2011 @ 01:45:57 #184
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102638821
Mijn houtwerk aan de voorzijde heeft voornamelijk te lijden van het verkeer door de straat. De zon staat, als die er is..., voornamelijk op de achterzijde te branden. De voorzijde word om de 2 weken door de glazenwasser gedaan en die haalt ook altijd een doek over het houtwerk. Dat scheelt iig echt qua aangezicht.

Ik wacht even deze offerte af en vraag dan idd ook nog wat ander offerte werk op. wat me al wel duidelijk is dat je bij de betere schilders nu reeds moet reserveren voor komend seizoen.

voor de bedragen in de categorie 3-3,5k doe ik zelf helemaal NIETS. hooguit ga ik op een krukje met ene pilsje naar het werk kijken maar voor dat geld steek ik maar 1 keer een hand uit en das om te betalen :)

Voor dat geld verwacht ik dat er naast een deglijke verflaag ook onder de verf alles weer in orde is. en dat ik daarna kan volstaan met bijhouden om de 4-5 jaar.

Aan de achterzijde ga ik volgend jaar wel zelf aan de slag.Daar zit nu EPS op. De boeiborden kan ik relatief eenvoudig bij , volgend jaar de rotex erop dat het echt goed geschuurd is en dan vol in de hoogglans van hoge kwaliteit met meerdere lagen. Het grote kozijn achter is ook eps gedaan, maar toont geen dofheid.

Mag ik de aanname doen dat dat netjes opschuren voldoende is om er daarna ook hoogwaarde hoogglans op te zetten? dat kan toch gewoon over eps heen ?

@bobenjanneke
voor volgend jaar mag jij natuurlijk ook nog een offerte uitbrengen, kan je baas er vast rekening mee houden :) :)
pi_102640265
Goed schilderwerk staat of valt toch met de kwaliteit van de ondergrond, de mate van voorbereiding (kaal maken, ontvetten, schuren) en de nauwkeurigheid van de schilder.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 14:23:38 #186
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102770920
Nah, ik heb de offerte ontvangen... en hoewel ik niet mik op een dubbeltje voor de eerste rang gaat dit me toch wat te ver hoor...

3850 euro ex 6% btw en eventueel 350 euro korting als de andere buurman ook meedoet.

Hier word de boel opgeschuurd, losse (verf) delen vrwijderd met de krabber Eventuele naden schoongemaakt en afgekit.
er zijn in totaal 4 draairamen. 1 x 1e verdieping en 3 x 2e verdieping.
voorzien van nieuwe grondverf en daarna 2 maal afgelakt met de verf die ik wilde.

Zij doen de ouderdomsverklaring voor de BD.

Dat is gewoon een dikke 4k voor een voorkant schilderen.... Ik trek ergens een grens.
pi_102772988
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 14:23 schreef klusfoobje het volgende:
Nah, ik heb de offerte ontvangen... en hoewel ik niet mik op een dubbeltje voor de eerste rang gaat dit me toch wat te ver hoor...

3850 euro ex 6% btw en eventueel 350 euro korting als de andere buurman ook meedoet.

Hier word de boel opgeschuurd, losse (verf) delen vrwijderd met de krabber Eventuele naden schoongemaakt en afgekit.
er zijn in totaal 4 draairamen. 1 x 1e verdieping en 3 x 2e verdieping.
voorzien van nieuwe grondverf en daarna 2 maal afgelakt met de verf die ik wilde.

Zij doen de ouderdomsverklaring voor de BD.

Dat is gewoon een dikke 4k voor een voorkant schilderen.... Ik trek ergens een grens.
Ik doe je snel een offerte toe!
  donderdag 6 oktober 2011 @ 17:19:12 #188
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102776929
offert eis welkom, ik ga er soweiso nog even elders een opvragen. Ik wil best investeren, maar dit is echt, ECHT te ver.
pi_102965257
Volgende week maandag krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis *O* en ik ben van plan om de zaterdag erop er al in te trekken. Het huis is in prima staat, maar ik wil in ieder geval de woonkamer geschilderd hebben. Is het aan te raden om als je enkel de binnenmuren schildert om voor een van de kwaliteitsmerken te gaan (sigma, sikkens, trimetal) of is dit in zo'n geval overdreven?
pi_102979571
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 19:07 schreef kipknots het volgende:
Volgende week maandag krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis *O* en ik ben van plan om de zaterdag erop er al in te trekken. Het huis is in prima staat, maar ik wil in ieder geval de woonkamer geschilderd hebben. Is het aan te raden om als je enkel de binnenmuren schildert om voor een van de kwaliteitsmerken te gaan (sigma, sikkens, trimetal) of is dit in zo'n geval overdreven?
- Hoelang ben je van plan er te blijven wonen?
- Hoevaak wissel je van kleur?
- Ga je er alleen wonen, of komen er kinderen/huisdieren/ etc?
pi_102983718
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 22:47 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

- Hoelang ben je van plan er te blijven wonen?
- Hoevaak wissel je van kleur?
- Ga je er alleen wonen, of komen er kinderen/huisdieren/ etc?
Minimaal 5 jaar. Kan ook best 10 jaar of langer worden.
Ben geen grote klusser, dus het plan is om het niet vaak te doen. Wil het de eerste keer iig goed doen. Verder woon ik er alleen, geen kinderen, huisdieren, etc.
pi_102987495
Zou voor Flexa en Histor gaan.
pi_102992138
Prima ervaring met Histor muurverf tot nu toe. En gebruik een emmer met rooster + een 2-componentenroller voor een mooi resultaat ;) (Goede tip bobenjanneke)
Klussen deel 1 en 2
pi_103209972
Nav een vraag van mij in het Designmeubels topic wil ik toch 6 stoelen laten spuiten. Ik durf niet om het zelf aan te pakken, dus... Heeft iemand ervaring met bedrijven die dit doen? En wat is een reeele prijs?
Klussen deel 1 en 2
pi_103290639
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 08:05 schreef blomke het volgende:
Zou voor Flexa en Histor gaan.
Volgens mij werd er gezegd dat het de eerste keer in ieder geval goed gedaan moest worden. Dan zou ik dus sowieso geen Flexa of Histor nemen, maar een professionele muurverf.
Die dekken vaak in 1 keer als je geen grote verandering van kleur wil, en zijn beter schoon te houden.
pi_103292823
Kijk eens op http://verfkampioen.nl/vestigingen of deze in de buurt zit.
Sikkens tex, 12,5 liter voor 65 euro.

Als je strakke wanden hebt, en die wil je houden, ff de tip volgen van sheonlydreams86 hierboven.
pi_103329647
Wij willen op een verse stuclaag de huiskamer verven, we hebben hiervoor histor muurverf gekocht, de stuccer gaf voordat hij wegging aan dat het slim is om voorstrijk te gebruik omdat de stuclaag anders de hele eerste verflaag wegzuigd.

Nu lees ik hier dat mensen slechte ervaringen hebben met voorstrijken op een vers gestucte muur.
Wat is nu wijsheid?
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_103329809
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:08 schreef oinkoink12 het volgende:
Wij willen op een verse stuclaag de huiskamer verven, we hebben hiervoor histor muurverf gekocht, de stuccer gaf voordat hij wegging aan dat het slim is om voorstrijk te gebruik omdat de stuclaag anders de hele eerste verflaag wegzuigd.

Nu lees ik hier dat mensen slechte ervaringen hebben met voorstrijken op een vers gestucte muur.
Wat is nu wijsheid?
Zelfde situatie hier, versgestucte muren en Histor verf. Wij hebben als eerste laag, in plaats van voorstrijk, verdunde Histor Monodek op de muren gedaan. Daarna 1 a 2 lagen muurverf voor een mooi resultaat. Ziet er prima uit! :)
Klussen deel 1 en 2
pi_103330074
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:12 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Wij hebben als eerste laag, in plaats van voorstrijk, verdunde Histor Monodek op de muren gedaan. Daarna 1 a 2 lagen muurverf voor een mooi resultaat. Ziet er prima uit! :)
Dat dus. Schrap voorstrijk uit je budget/planning, kost alleen maar extra en levert slecht dekkend resultaat op.
pi_103330285
Maar wel een 2 componenten roller gebruiken, als je strakke muren wil blijven houden.

Een gewone vachtroller laat een golfjes effect achter, een 2k roller een strakke afwerking.
pi_103330354
Ja *O* Ik ben fan van de 2 componenten roller.
Klussen deel 1 en 2
pi_103331088
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat dus. Schrap voorstrijk uit je budget/planning, kost alleen maar extra en levert slecht dekkend resultaat op.
Ik heb die voorstrijk dus al zucht :(
Even kijken wat onze schilder vind :)

[ Bericht 9% gewijzigd door oinkoink12 op 20-10-2011 16:55:46 ]
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')