abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101974491
Kan je Histor monodek in de keuken gebruiken? Het gaat om plafond en wanden die niet direct naast het aanrecht zitten (daar hebben we namelijk gewoon tegels). Of toch beter reinigbaar verf oid nemen?
Klussen deel 1 en 2
pi_102013973
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:38 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Kan je Histor monodek in de keuken gebruiken? Het gaat om plafond en wanden die niet direct naast het aanrecht zitten (daar hebben we namelijk gewoon tegels). Of toch beter reinigbaar verf oid nemen?
Voor wanden en plafond die niet direct naast het aanrecht zitten kun je elke tex gebruiken.
pi_102015765
Thanks. Ik heb ook op de emmer van Monodek gekeken, staat gewoon dat het "reinigbaar" is, zal wel goed zijn. Dat is fijn, want ik had nog een hele emmer staan :)
Klussen deel 1 en 2
pi_102032556
Succes!
pi_102039461
Heeft iemand ervaring met de (muur)verf van Farrow & Ball? Ik zit erover te denken om de muren van ons nieuwe huis hiermee te verven. Lees veel in bladen en op internet dat het prachtige verf is, met heel veel pigment erin, maar hoe is het in de praktijk?
En nog een vraag: kun je de wand in je keuken ook verven ipv betegelen, bestaan er verfsoorten of coatings die ervoor zorgen dat je eventuele spaghettisausspatten gemakkelijk weg kunt halen?
pi_102048210
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:07 schreef GetOutOfTown het volgende:
Heeft iemand ervaring met de (muur)verf van Farrow & Ball? Ik zit erover te denken om de muren van ons nieuwe huis hiermee te verven. Lees veel in bladen en op internet dat het prachtige verf is, met heel veel pigment erin, maar hoe is het in de praktijk?
En nog een vraag: kun je de wand in je keuken ook verven ipv betegelen, bestaan er verfsoorten of coatings die ervoor zorgen dat je eventuele spaghettisausspatten gemakkelijk weg kunt halen?
Farrow & Ball heb ik geen ervaring mee.
Er zijn genoeg texen die reinigbaar zijn, van onder andere Sigma & Sikkens.
  zondag 18 september 2011 @ 13:02:45 #132
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_102091943
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:07 schreef GetOutOfTown het volgende:
Tegelen lijkt me wel beter op plaatsen waar je veel spettert.
  maandag 19 september 2011 @ 12:42:05 #133
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_102135435
Ik heb een hele rits aan vragen over hoe ik het verven in mijn nieuwe huisje aan moet gaan pakken nadat de bouwvakkers weg zijn :)
De deurposten, deuren, kozijnen, plinten en muren moeten geverfd worden en ik weet niet waar ik moet beginnen en hoe ik het het beste aan kan pakken.
Het hele huis is opnieuw gestuct, alle muren in de woonkamer en slaapkamers zijn glad gestuct. De muren in de hal, trappengat en overloop en alle plafonds zijn fijn schuurwerk.

* Wat ik heb begrepen hoef je fijn schuurwerk niet meer te texen en kan je dat ook beter niet doen omdat je dan een stuk van de structuur vult waardoor het niet meer zo goed te zien is. Is het schuurwerk dan wel beschermd tegen vlekken? Mijn logica zegt dat een getexte muur wat beter bestand is tegen vlekken en ook af te doen is, maar hoe zit dat dus met een ongetexte muur met sierpleister?

* Ik moet de meeste kozijnen nog schuren en een deel van de deurposten nog kaal maken, dit gaat natuurlijk veel fijn stof geven. Kan het stof wat van de deurposten en kozijnen afkomt mijn nieuwe stucwerk laten verkleuren? Of hoe kan ik voorkomen dat dit gebeurt? Helaas zijn de deurposten niet wit maar goud en daar komt zwart stof vanaf

* De deurposten en kozijnen wil ik in een wit-tint gaan verven, de muren worden groen. Welke volgorde kan ik het beste aanhouden?

* Er komen overal nieuwe plinten op, kan ik die het beste voor of na het plaatsen verven?

* Is het een juiste aanname dat ik geen goedkope schilderstape moet gebruiken omdat ik dan overal alles weer af trek? Stel ik doe eerst de deurposten en kozijnen en dan de muren (lijkt mij de meest logische volgorde), hoe lang moet de verf op de deurposten en kozijnen dan gedroogd zijn voordat ik er tape op kan doen om de muren te gaan texen?

* In de badkamer is een verlaagd plafond gemaakt wat gestuct wordt (ook sierpleister geloof ik), kan ik dit onbehandeld laten in een vochtige ruimte of kan ik beter grovere sierpleister laten zetten en tex voor vochtige ruimten er op zetten?

* De keuken heeft nu enkel een vullaag (weet niet hoe dat heet). Er komt een nieuwe keuken en daarna wil ik de muren halfhoog laten betegelen. Boven de tegels en op het plafond komt vervolgens fijn schuurwerk. Nu is de keuken natuurlijk een vettige ruimte, is het verstandig het stucwerk hier onbehandeld te laten?

Dit zijn de vragen die nu in me opkomen maar goed kans dat ik er nog meer krijg ;) Alvast bedankt voor jullie antwoorden en tips!
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  maandag 26 september 2011 @ 18:33:59 #134
319025 some1_eddy
╭∩&#95
pi_102406792
Ik heb gisterochtend een kozijntje geschilderd met Histor hoogglans witte verf, het bleef maar lopen en doen... kut verf!
Dat het een beetje zakt kan gebeuren, maar dat er complete kapstokken aankomen is een beetje overdreven..
Goed, ik dacht dus; ik laat het mooi zitten en schuur het morgen, en schilder het dan opnieuw.
Nu wou ik gaan schuren, en het verf is gewoon nog nat!
Hoe kan dat nou weer dan?
Nee, het is geen 2 componenten verf..
Het is geschilderd met een luchtvochtigheid van +- 65-70%
Het verf is ook nieuw, was voor het eerst gebruikt gister..

Meer mensen bekend met dit probleem dat het verf niet droogt?
Het is verf op terpentine basis.

Zelf werk ik als constructie schilder, dus het zal niet aan mij liggen dat ik niet kan schilderen..
pi_102413512
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 18:33 schreef some1_eddy het volgende:
Ik heb gisterochtend een kozijntje geschilderd met Histor hoogglans witte verf, het bleef maar lopen en doen... kut verf!
Dat het een beetje zakt kan gebeuren, maar dat er complete kapstokken aankomen is een beetje overdreven..
Goed, ik dacht dus; ik laat het mooi zitten en schuur het morgen, en schilder het dan opnieuw.
Nu wou ik gaan schuren, en het verf is gewoon nog nat!
Hoe kan dat nou weer dan?
Nee, het is geen 2 componenten verf..
Het is geschilderd met een luchtvochtigheid van +- 65-70%
Het verf is ook nieuw, was voor het eerst gebruikt gister..

Meer mensen bekend met dit probleem dat het verf niet droogt?
Het is verf op terpentine basis.

Zelf werk ik als constructie schilder, dus het zal niet aan mij liggen dat ik niet kan schilderen..
Het blik niet goed opgeroerd zodat het pigment niet goed oploste?
Anders even terug naar de winkel.
pi_102418530
Inderdaad, goed doorroeren is heel belangrijk.

Verder.....ondergrond goed gereinigd en opgeschuurd en ontstoft?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 26 september 2011 @ 22:36:56 #137
319025 some1_eddy
╭∩&#95
pi_102419684
Ik heb zeker wel goed geroerd, overdreven lang..
De ondergrond is voorzien van een paar lagen grondverf, dat is weer opgeschuurd, ontstoft en ontvet met thinner.

Gr
pi_102430705
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 22:36 schreef some1_eddy het volgende:
Ik heb zeker wel goed geroerd, overdreven lang..
De ondergrond is voorzien van een paar lagen grondverf, dat is weer opgeschuurd, ontstoft en ontvet met thinner.

Gr
Waarom ontvet met thinner?
Je kan dan beter na het afstoffen er een keer met een droge doek langsgaan ipv thinner.
pi_102430991
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 18:33 schreef some1_eddy het volgende:
Ik heb gisterochtend een kozijntje geschilderd met Histor hoogglans witte verf, het bleef maar

- veel tekst -.
Dat is grappig, ik heb gisteren met exact dezelfde verf een binnendeur kozijn geverft, en ik had nergens last van :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  dinsdag 27 september 2011 @ 12:05:16 #140
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102432270
ik ontvet altijd even met een doek voorzien van amoniak. Werkt prima.

Wat gloeiende gloeiende minder goed werkte was het schilderwerk zondag....

Vroeger mijn bedje uitgekomen om even 2 boeiborden te schilderen. Ik had zo gepland om om 10 uur daar de verf op te zetten zodat als later de zon erop komt alles goed gaat.
Tsja... het deel dat als eerste in de zon kwam kreeg allemaal blaasjes... Ik begon 'm toen te knijpen voor het deel om de hoek, maar dat kreeg net genoeg tijd en is blaasvrij gebleven...

naja, helaas, opschuren dan maar...uithuilen en overnieuw beginnen. Het is gelukkig geen groot stuk, maar waarom gebeurt dit altijd op de stukken waar je het moeilijkste bij kan :(

Die achterkant is eigenlijk sowieso moeilijk te schilderen daar. Het is een uitbouw boven op het dak en dus in het volle licht. Als het een beetje mooi weer is staat daar eigenlijk constant de zon op. Begin ik erg vroeg dan is alles nog te vochtig... ga ik laat schilderen, achter de zon aan, dan komt er te snel condens op door het afkoelen.

Soms moet je dus een beetje gokken en de vingers kruizen. Blaasjes schuur je echter eenvoudiger weg dan vocht in de verf vermoed ik.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_102432658
Op zich kunnen blaasjes geen kwaad, het is alleen geen gezicht.
En blaasjes zijn zo weggeschuurd.

Heb je je verf verdunt met terpetine? Want dan zou je eigenlijk geen blaasjes moeten kunnen krijgen, en al helemaal niet in deze tijd van het jaar.

Wat voor merk verf heb je eigenlijk gebruikt?
pi_102433063
Het zal vocht zijn dat in de porieën van het hout heeft gezeten (van de dauw 's nachts).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_102457277
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 12:29 schreef blomke het volgende:
Het zal vocht zijn dat in de porieën van het hout heeft gezeten (van de dauw 's nachts).
Als het synthetische verf is, en er zit vocht in de porieen van het hout, zou de verf wel oppervlakkig moeten drogen, maar niet hechten.

Ik heb vroeger als winkelschilder gewerkt ( een AH werd in een week tijd van top tot teen gerestyled binnen en buiten ) en daar werd door tijdnood wel eens synthetisch gegrond, en 10 minuten later watergedragen afgelakt.
Omdat het niet mengt, drogen de verschillende lagen uiteindelijk.
  woensdag 28 september 2011 @ 00:51:53 #144
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102465374
De verf betreft in dit geval Sikkens EPS. het is een soort verf dat een jaar of twee meegaat en eigelijk goed geschikt is voor het verfen van nieuw hout. In dit geval betreft het nieuwe boeiborddelen. na een jaar of 2 word het wat dof en dan schilder ik het over met Robbol XD gloss.

Die EPS is dus eigenlijk gewoon een eerste laag die ik erover heen doe.

Ik heb de verf overigens gemengd met een klein beetje terpentine. Dat maakt het net even wat vloeibaarder en doe ik eigenlijk altijd. schilderen doe ik, op een uitzondering na, eigenlijk altijd op terpentine basis. Wel baal ik soms van het probleem met wit dat gelig word.

Er zat zeker geen dauw vocht op het hout. Afgezien van het feit dat het om 10 uur die ochtend al lekker weer was en er nergens meer dauw te bekennen was, heb ik alles eerst helemaal ontvet met de amoniak. Toen dat keurig was verdamd en alles echt droog was ben ik pas gaan schilderen.

Het is gewoon pech geweest. Was ik een half uur eerder geweest dan was het ws wel goed gegaan. Het andere boeideel dat dus idd een uurtje langer uit de volle zon is gebleven is wel goed.

Binnenkort even de rotex er over heen en hoppa, nieuw laagje erop, nu met de kwast. Dat blijft toch het allermooiste hoor, een mooie grote ronde kwast.

Overigens, voor wat het waard is, de geplaatste boeidelen zaten al in de grondverf vanuit de aannemer voor montage. Dat heb ik mooi strak opgeschuurd, schroefgaten in 2 dagen mooi glad geplamuurd.

Zeg maar wat ik verkeerd heb gedaan. :)

Overigens komt as donderdag de schilder langs voor een offerte voor de voorkant. Met eenbeetje mazzel krijg ik dat nog voor de winter goed in de verf. Nog een winter wachten heeft niet mijn voorkeur. Ik kan het zelf doen, maar de tijd ontbreekt me een beetje n daarnaast...het is best wel hoog.... naar mijn mening...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_102468600
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 00:51 schreef klusfoobje het volgende:
Overigens komt as donderdag de schilder langs voor een offerte voor de voorkant. Met eenbeetje mazzel krijg ik dat nog voor de winter goed in de verf. Nog een winter wachten heeft niet mijn voorkeur. Ik kan het zelf doen, maar de tijd ontbreekt me een beetje n daarnaast...het is best wel hoog.... naar mijn mening...
Laat een steiger plaatsen voor 'n week, kostte mij niet veel. Ik heb uitermate slechte ervaringen met prof. schilders en doe m'n schilderwerk, ook op hoogte, het liefste gewoon zelf. D.w.z. alles goed verwijderen en voorbewerken, beits met UV filter en drie lagen aanbrengen. Steeds 24 ertussen voor droging. Kan weer 10 jaar mee.
pi_102469163
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 00:51 schreef klusfoobje het volgende:
De verf betreft in dit geval Sikkens EPS. het is een soort verf dat een jaar of twee meegaat en eigelijk goed geschikt is voor het verfen van nieuw hout. In dit geval betreft het nieuwe boeiborddelen. na een jaar of 2 word het wat dof en dan schilder ik het over met Robbol XD gloss.

Die EPS is dus eigenlijk gewoon een eerste laag die ik erover heen doe.

Ik heb de verf overigens gemengd met een klein beetje terpentine. Dat maakt het net even wat vloeibaarder en doe ik eigenlijk altijd. schilderen doe ik, op een uitzondering na, eigenlijk altijd op terpentine basis. Wel baal ik soms van het probleem met wit dat gelig word.

Er zat zeker geen dauw vocht op het hout. Afgezien van het feit dat het om 10 uur die ochtend al lekker weer was en er nergens meer dauw te bekennen was, heb ik alles eerst helemaal ontvet met de amoniak. Toen dat keurig was verdamd en alles echt droog was ben ik pas gaan schilderen.

Het is gewoon pech geweest. Was ik een half uur eerder geweest dan was het ws wel goed gegaan. Het andere boeideel dat dus idd een uurtje langer uit de volle zon is gebleven is wel goed.

Binnenkort even de rotex er over heen en hoppa, nieuw laagje erop, nu met de kwast. Dat blijft toch het allermooiste hoor, een mooie grote ronde kwast.

Overigens, voor wat het waard is, de geplaatste boeidelen zaten al in de grondverf vanuit de aannemer voor montage. Dat heb ik mooi strak opgeschuurd, schroefgaten in 2 dagen mooi glad geplamuurd.

Zeg maar wat ik verkeerd heb gedaan. :)

EPS is vochtregulerend, wat geschikt is voor nieuw hout.
Maar als de panelen al voorgegrond zijn met gewone niet vochtregulerende grondverf heeft het EPS verhaal weinig zin.
Als de EPS "op" is, begint hij te verpoeieren, waardoor je het goed op moet schuren.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 09:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Laat een steiger plaatsen voor 'n week, kostte mij niet veel. Ik heb uitermate slechte ervaringen met prof. schilders en doe m'n schilderwerk, ook op hoogte, het liefste gewoon zelf. D.w.z. alles goed verwijderen en voorbewerken, beits met UV filter en drie lagen aanbrengen. Steeds 24 ertussen voor droging. Kan weer 10 jaar mee.
Mijn ervaring is dat de avondschilder beter werk aflevert als schilders in loondienst of zzp'ers.
De avondschilder moet het echt van zijn kwaliteit hebben om elke 4 jaar terug te kunnen komen, voor een zzp'er of schildersbedrijf geldt dat ook wel maar is toch anders.

Waar woont klusfoobje, kan ik misschien ook een offertje uitbrengen?
Of plaats een foto, kan ik een richtprijs geven if you want.
pi_102471498
Hallo,

Ik heb een nieuwbouw woning gekregen.
Alleen het keuken blok de wanden dan die wil ik graag schilderen dus mijn vraag is :
Moet ik er eerst een voorstrijker doen en dan een over heen schilderen zodat de muren de verf niet op zuigt??
pi_102473553
Beter één laag verdunde latex (10% verdund) en dan de eindlaag onverdund aanbrengen. neem kwaliteitsspul, dus geen DHZ-markt-merk.
  woensdag 28 september 2011 @ 21:30:45 #149
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_102491963
@bobenjanneke
Je bent van harte welkom om ook een offerte uit te brengen. Het linkje hieronder is mijn buurmand. Ik heb precies hetzelfde maar dan in spiegelbeeld. Het gaat om al het houtwerk vanaf de 1e verdieping.

Overigens, een " buurman" 2 huizen verder met hetzelfde huis heeft ook graag nog een schilderbeurt erover heen. Je kunt dus in principe lekker aan de bak en en je steiger gewoon 50 meter verslepen.

Wij zijn alletwee iig niet op zoek naar een kwastlaagje dat na een veegbeurtje erover heen gaat. Beidden hechten erg aan het principe; ook al zie je niet wat eronder zit, ook dat moet goed zijn. ;)

http://www.funda.nl/koop/(...)14-bis/fotos/#foto-1

oh ja, voorstel graag via pb :)
pi_102496448
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 21:30 schreef klusfoobje het volgende:
@bobenjanneke
Je bent van harte welkom om ook een offerte uit te brengen. Het linkje hieronder is mijn buurmand. Ik heb precies hetzelfde maar dan in spiegelbeeld. Het gaat om al het houtwerk vanaf de 1e verdieping.

Overigens, een " buurman" 2 huizen verder met hetzelfde huis heeft ook graag nog een schilderbeurt erover heen. Je kunt dus in principe lekker aan de bak en en je steiger gewoon 50 meter verslepen.

Wij zijn alletwee iig niet op zoek naar een kwastlaagje dat na een veegbeurtje erover heen gaat. Beidden hechten erg aan het principe; ook al zie je niet wat eronder zit, ook dat moet goed zijn. ;)

http://www.funda.nl/koop/(...)14-bis/fotos/#foto-1

oh ja, voorstel graag via pb :)
Je hebt een PM

Ben tegen de schilder die langskomt wel heel duideliujk met de wensen die je hebt.
Nederlandse lak en grondverf, mate van schuren, e.d.

[ Bericht 4% gewijzigd door bobenjanneke op 28-09-2011 23:04:56 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')