abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105574114
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 13:19 schreef blomke het volgende:
MDF heeft vaak een vetlaag; het beste los je die op met thinner op een doekje.

Daarna de grondlagen, voor, tussen en na de grondlagen schuren met P180. Na de eerste laklaag, opschuren met P240 en dan de finale-laklaag. Da's genoeg. Wel alle lagen zeer goed laten drogen!!

Qua verfkeuze zou je het beste voor de betere en dus duurdere verven kunnen kiezen: Histor Flexa of Sikkens. Mogelijk kan je dan met één laklaag af.
Bedankt!
Toch nog een paar vragen: tussen de grondlagen zeg je, maar hoeveel moet ik er daarvan aanbrengen?
En met welke roller kan ik dit het beste doen? Ik neem aan dat er een groot verschil zit in afwerking als er een andere roller wordt gebruikt?
pi_105574800
2 grondlagen; na de eerste grondlaag heb je nl. waarschijnlijk te maken met opstaande vezels. Die schuur je weg met P180. De volgende grondlaag is dan je echte basis voor de laklaag.

Qua roller moet je even op het advies van Bob&Janneke wachten. Zal wel een dure worden ^O^
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_105575103
Bedankt!

Dan wacht ik het roller-advies nog even af. Een dure dus... :|
pi_105587594
quote:
12s.gif Op woensdag 14 december 2011 14:24 schreef Rens_a het volgende:
Bedankt!

Dan wacht ik het roller-advies nog even af. Een dure dus... :|
Alleen bij de verfwinkel en niet bij de de bouwmarkten te koop
- Anza lakrollertjes van 10 cm voor op de kleine beugel, plusminus ¤ 1,75 per stuk.

Gebruik wel een werkpotje:
http://www.formidotros.nl(...)6585__46421_zoom.jpg

en een laknetje
http://www.verfsuper.nl/shop/914-626-large/Verfrooster-18-cm.jpg

Doe in het werkpotje 4 cm grondverf of lak, net wat je gaat doen

[ Bericht 27% gewijzigd door bobenjanneke op 14-12-2011 19:56:10 ]
pi_105600900
Super! Bedankt.

1,75 is nog wel te doen vind ik.
pi_105606730
Gebruik 1 anza lakroller voor het gronden en 1 voor het lakken.
  donderdag 15 december 2011 @ 09:25:07 #282
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_105607218
Die anza rollertjes gebruik ik ook. Heerlijk spul. Bij mijn weten zijn die echter ook bij de Praxis te koop toch ?. Zelf haal ik ze bij de vakhandel maar er staat me iets van bij datik ze bij de Praxis dus ook gezien heb.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_105607862
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 09:25 schreef klusfoobje het volgende:
Die anza rollertjes gebruik ik ook. Heerlijk spul. Bij mijn weten zijn die echter ook bij de Praxis te koop toch ?. Zelf haal ik ze bij de vakhandel maar er staat me iets van bij datik ze bij de Praxis dus ook gezien heb.
Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of de praxis/gamma ze wel of niet heeft onder de merknaam "anza", maar ik weet wel zeker dat de vakhandel ze heeft voor die prijs.
Dus ik gaf aan dat men beter naar de vakhandel kan begeven, voordat ze onnodig een rit naar de praxis/gamma maken.
Het kan zijn dat de praxis ze ook heeft, maar als dat onder de "merk"naam sencys is, weet ik niet of de kwaliteit hetzelfde is als Anza.
  donderdag 15 december 2011 @ 15:05:26 #284
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_105617019
Prima punt hoor dat je maakt om ze naar de vakhandel te sturen. En wat die naam betreft... zou zo maar eens idd Sencys kunnen zijn.

Persoonlijk kom ik overigens het liefst bij de vakhandel. Niet alleen om de kennis en de kwaliteit, maar ook om het publiek dat daar komt. Is toch heeeeel anders dan bij de bouwmarkt.. O-)
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_105617340
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:05 schreef klusfoobje het volgende:
Prima punt hoor dat je maakt om ze naar de vakhandel te sturen. En wat die naam betreft... zou zo maar eens idd Sencys kunnen zijn.

Persoonlijk kom ik overigens het liefst bij de vakhandel. Niet alleen om de kennis en de kwaliteit, maar ook om het publiek dat daar komt. Is toch heeeeel anders dan bij de bouwmarkt.. O-)
Jah maar als ik hier in de Sikkens Service Center kom dan krijg ik me toch een zooi vakjargon naar mn hoofd geslingerd, t enige dat ik dan kan zeggen, wil gewoon verf :') Euh meneer iets specifieker, jah dat spul voor op de kozijnen _O-
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  vrijdag 16 december 2011 @ 12:41:33 #286
240439 samsuus
Twijfelgeval
pi_105652515
Heeft iemand ervaring met de muurverf van het merk Perfection (te koop bij de Praxis)

Zag gister kleurstalen liggen en ben wel enthousiast. Maar nu lees ik elders dat matte verf (dat is het) vaak kalkhoudend is en dat mat niet ideaal is met kinderen, en sowieso erg vlekgevoelig, nauwelijks bij te werken en lastig aan brengen voor een amateur.

Klopt dit?

Aangezien ik het zelf wil aanbrengen zoek ik wel een muurverf of tex die ik zelf goed kan verwerken.

Ik wil geen al te dure verf (ik hou van verandering het zal max 3 jaar blijven zitten) maar wil wel een beetje afwasbare verf.

Lees hier wel een goede tip over een 2 componenten roller, die onthoud ik vast.
Count your smiles instead of your tears & count your courage instead of your fears...
Don't be afraid of letting go, you may lose out on something good, but you might gain something even better.
pi_105652945
Kan me niet voorstellen dat er nog muurverf met kalk wordt verkocht, da's een disaster bij het overschilderen.

Als je de kleur zo fraai vindt, neem dan een Histor/Flexa in die kleur: dan heb je kwaliteitsverf die goed dekkend is en idem aan te brengen.

Vergeet niet dat kwalitatief inferieure verf, ook slecht aan te brengen is en een teleurstellend resultaat geeft.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_105653601
Hoe zit het eigenlijk met krijt verf wat is daar nu zo anders aan? als ik zoek kom ik redelijk wat tegenstrijdigheden tegen. Ik vind painting the past wel aardige kleuren heeft, maar je kunt het natuurlijk ook laten mengen.

Dingen die ik tegen ben gekomen:
-krijt geeft een mat effect maar gaat ten kost van de kwaliteit?
-tegenstrijdigheden over het makelijk schoon is te maken door het as te wassen.
-verwerkbaarheid, en dan bedoel ik niet kwaliteitsgebonden maar gewoon lastiger om een goed resultaat mee te behalen.
Blessed is the mind too small for doubt.
pi_105653809
WAAROM laat iedereen zich zo beinvloeden door exotische kleurnamen?

Net wat blomke zegt, ga voor minimaal Histor/ Flexa.
Goede dhz kwaliteit.

Wil je beter, ga voor Sikkens of Sigma tex.

Op internet oa http://www.colourtrend.nl/content/7-NCS-kleuren heb je kleurnummers die bijna overal te mengen zijn.

Dus wat de 1 zonsondergang geel noemt, is voor de ander kleurnummer blabla
  vrijdag 16 december 2011 @ 13:55:32 #290
240439 samsuus
Twijfelgeval
pi_105655464
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 12:54 schreef blomke het volgende:
Kan me niet voorstellen dat er nog muurverf met kalk wordt verkocht, da's een disaster bij het overschilderen.

Als je de kleur zo fraai vindt, neem dan een Histor/Flexa in die kleur: dan heb je kwaliteitsverf die goed dekkend is en idem aan te brengen.

Vergeet niet dat kwalitatief inferieure verf, ook slecht aan te brengen is en een teleurstellend resultaat geeft.
Ik zal voor de zekerheid idd wel even checken of het echt geen kalk bevat.

Ik heb ervaring met het aanbrengen van zowel gamma als karwei eigen merk muurverf en dit beviel prima.

Flexa/Histor zou dan wel een stapje 'beter' zijn of is dat echt vergelijkbaar?
Count your smiles instead of your tears & count your courage instead of your fears...
Don't be afraid of letting go, you may lose out on something good, but you might gain something even better.
pi_105655608
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 13:55 schreef samsuus het volgende:

[..]

Ik zal voor de zekerheid idd wel even checken of het echt geen kalk bevat.

Ik heb ervaring met het aanbrengen van zowel gamma als karwei eigen merk muurverf en dit beviel prima.

Flexa/Histor zou dan wel een stapje 'beter' zijn of is dat echt vergelijkbaar?
Ik heb mijn eerste appartement met Gamma verf gedaan en mijn huisje nu met Histor en je merkt echt het verschil, zowel in het aanbrengen (qua spetters) als dekking / hoe mooi de kleur is.
Klussen deel 1 en 2
  vrijdag 16 december 2011 @ 14:20:07 #292
240439 samsuus
Twijfelgeval
pi_105656418
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 13:58 schreef sheonlydreams86 het volgende:

[..]

Ik heb mijn eerste appartement met Gamma verf gedaan en mijn huisje nu met Histor en je merkt echt het verschil, zowel in het aanbrengen (qua spetters) als dekking / hoe mooi de kleur is.
Thanks, dat idee had ik al. Ga sowieso voor Histor of Flexa kiezen dan.
pi_105660552
Momenteel ben ik bezig met een projectje in de keuken. Ik heb een soort van verlaagd plafond gemaakt om uit te kunnen komen met diverse lichtbronnen. Het komt er op neer dat er nu een MDF plaat van 122x200cm hangt, welke ik nog moet schilderen.

Enkele posts terug is er reeds gesproken over het schilderen van MDF, dus ik zal de adviezen proberen te volgen. Aangezien de keuken en meubels hooglans wit zijn, zou dit ook een idee zijn voor de constructie aan het plafond, maar ik kies denk ik toch liever voor 'gewoon' wit, mede omdat de plaat reeds bevestigd is en ik niet weet wat hoogglans in combinatie met de lichtbronnen zal doen.

MDF dus eerst ontvetten met thinner op een doekje, P180 schuren, eerste grondlaag (vrije keuze of moet ik ergens op letten), P180 schuren, tweede grondlaag, P180 schuren, en dan lakken, al-dan-niet twee keer en tussen de laklagen schuren met P240.

Ik zal Bobenjanneke's tips voor de Anza lakrollertjes volgen, als ik deze uit kan halen. Ik snap alleen het werkpotje en het laknetje niet helemaal; past het laknetje in het werkpotje? Normaal werk ik met kleine blikken namelijk rechtstreeks uit het blik met een kwast, maar dit keer wil ik het goed aanpakken. Moet ik alles dubbel aanschaffen voor de grondverf en de gewone verf, of zijn de materialen te hergebruiken na een wasbeurt?

Overige verftips of tips voor materialen (welke verf, welke grondverf, welke thinner, etc.) zijn altijd welkom! Nog niet zo veel kluservaring, snap je O+
pi_105661008
Mijn inziens kun je beter uit een werkpotje met een laknetje werken omdat er dan minder vervuiling in de "moeder"pot komt.
Ook kun je dan de lak beter verdunnen, omdat als je de lak in de "moeder"pot verdunt, en bij elke schilderbeurt de lak weer verdunt je op een gegeven moment meer verdunning als lak hebt.

Daarnaast vind ik het werken uit een werkpotje met roller veel fijner als vanuit een volle pot.

Als je klaar bent met gronden, kun je het anzarollertje met beugel in een plastic tas enkele dagen bewaren. Wel de plastic zo luchtdicht mogelijk dichtmaken.

Welke verf en grondverf is een persoonlijke keuze, maar ga minimaal voor flexa / histor.
Er is voor de rest maar 1 soort thinner, 1 soort terpetine,
pi_105661142
Is zo'n werkpot makkelijker/beter dan een verfbakje?

@MichelBtje, beetje jammer dat je niet voor het ophangen van die MFD (waarom MDF?) de verfgangen hebt uitgevoerd! Desnoods de eerste twee grondlagen vooraf en dan de laklaag na montage. Dit allemaal doen je hoofd, is intensief werk.
pi_105661490
Mooi, twee snelle reacties van de experts _O_

Ik wil best werken met twee sets werkpotjes en verfnetjes, maar aangezien ik zelden verf kan ik al het materiaal na gebruik bijna net zo goed de prullenbak in gooien. Ik wil het graag goed aanpakken, maar hergebruik of besparen op bijv. de verf is niet bepaald een hoge prioriteit voor deze klus.

@blomke: Ik heb voor MDF gekozen als goedkope maar stevige oplossing voor deze constructie. In verband met de plafondmontage moet ik eerst een aantal schroefgaten opvullen voordat ik kan verven. Eerst verven en daarna pas monteren was geen optie.
pi_105661617
Oké, ik lees nu pas dat het om 122 x 200 cm gaat. Da's nog wel te doen boven je hoofd.
pi_105664905
Ik persoonlijk vind een verfbakje ruk werken, meer ( kans op ) knoeien.

Je kan het werkpotje na het gronden, de grondverf leegsoppen in het originele blik en daarna de lak in het werkpotje doen.
Zo ook het laknetje na het grond opnieuw gebruiken.
Het anza rollertje met beugel in een plastic zak wikkelen, en bij het lakken, eerst goed doorzetten in de lak.
Als je helemaal klaar bent schilderen, kan je het anza rollertje weggooien.
Werkpotje en netje goed schoonmaken/ leegsoppen en weer gebruiken voor de volgende schildersklus.
pi_105665176
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 16:38 schreef blomke het volgende:
Is zo'n werkpot makkelijker/beter dan een verfbakje?
Probeer eens in te denken wat gemakkelijker werken is, boven je hoofd of op een trapje:

pi_105671206
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 18:40 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Probeer eens in te denken wat gemakkelijker werken is, boven je hoofd of op een trapje:

[ afbeelding ]
Die schilder heeft anders behoorlijk wat verf op zijn armen geknoeid, ondanks zijn werkpotje :P
Eeuwig vijfentwintig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')