Het zal ook eens niet of ze hebber er wel weer een naam voor. Ik creëer de structured product liever zelf dan dat ik een product aanschaf wat al klaar is.quote:
(Reuters) - The core at Japan's Fukushima nuclear reactor has melted through the reactor pressure vessel, Democratic Congressman Edward Markey told a hearing on the nuclear disaster on Wednesday.quote:Op woensdag 6 april 2011 17:30 schreef macondo het volgende:
Melt-down in Fukushima schijnt het. Heb zojuist mijn Nucleare ETF maar gedumpt. 1 dollar winst.
http://www.google.com/finance?q=NYSE%3AURAquote:Op woensdag 6 april 2011 17:30 schreef macondo het volgende:
Melt-down in Fukushima schijnt het. Heb zojuist mijn Nucleare ETF maar gedumpt. 1 dollar winst.
Ik had een ETF op Nucleare energie, de PKNquote:Op woensdag 6 april 2011 19:13 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
http://www.google.com/finance?q=NYSE%3AURA
Deze is al wat hersteld sinds de ramp maar nog vrij ver van de 56 wk high.
Overigens zien jullie die dollar gaan?Zou me niet verbazen als de 'val van de dollar' binnenkort aanleiding is voor een correctie.
Heeft iemand een mening over Schlumberger? Ik vind het koersverloop vrij robuust.
Dat komt omdat je onder werktijd postte. Ze waren even te druk om op FoK te kijken. Pas na werktijd gingen ze een beetje zitten internetten, zagen de TT en zagen toen pas dat FoK had besloten dat Portugal steun ging aanvragen. Dus toen hebben ze het zelf ook maar bevestigdquote:Op donderdag 7 april 2011 00:00 schreef flyguy het volgende:
Toch aardig dat die Portugezen na zo'n 7 uur de TT officieel bevestigen
Zouden die banken niet gewoon als broker voor hun klanten op deze beurs zijn aangesloten? Ik zie in die lijst KPN en Schiphol. Andere grootverbruikers zoals Hoogovens en de NS kopen deze kontrakten misschien liever via hun bank.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:52 schreef Mendeljev het volgende:
• Banken sluiten energieverzekeringen af voor consument/bedrijfsleven en hedgen zich via futures.
Dat zou goed kunnen. Waar ik zelf aan dacht is dat de banken wellicht als counterpart optreden voor de vaste energieprijzen die de consument vaak kiest bij bedrijven als Essent, Nuon etc. De energiebedrijven winnen er (imo) niets mee om zulke weddenschappen af te sluiten met de consument aangezien ze toch een bepaald percentage verdienen aan de energieprijs. Op het te veel aan ontvangen tegoeden kan het energiebedrijf/bank zelf rente trekken. Ik denk dat de banken zorgen voor hedging omdat de consumentenmarkt enorm groot is en heel veel huishoudens kiezen voor vaste energieprijzen, een beetje volataliteit + mismatch van hedge kan een energiebedrijf de das omdoen.quote:Op donderdag 7 april 2011 21:13 schreef jaco het volgende:
Zouden die banken niet gewoon als broker voor hun klanten op deze beurs zijn aangesloten? Ik zie in die lijst KPN en Schiphol. Andere grootverbruikers zoals Hoogovens en de NS kopen deze kontrakten misschien liever via hun bank.
Het is meer een noodzaak om de prijs die Nuon vraagt te hanteren. Zowel Nuon als TATA hebben niet echt baat bij een extra centrale die enkel dient voor onderhandelingen over de prijs. Die hele centrale zal waarschijnlijk nooit of heel weinig gaan draaien.quote:Op donderdag 7 april 2011 22:13 schreef fedsingularity het volgende:
Hoogovens is onderdeel van Tata tegenwoordig, tata heeft een tak van het bedrijf dat tata power heet, deze gaan de centrale bouwen. Strategisch wel handig om minder last te hebben van die volatiliteit.
Dat is wel wat ik gehoord heb van de mensen die er over gaan. De Nuonplant die er naast staat is al afgestemd op het cokegas van TATA. De nieuwe plant 24/7 opereren gaat natuurlijk ook voor wat extra overhead zorgen dus beide partijen willen gewoon de huidige situatie handhaven, alleen over de prijs zijn ze het niet echt eens.quote:Op donderdag 7 april 2011 22:25 schreef fedsingularity het volgende:
Jij denk dat het puur leverage is om over de prijs te kunnen onderhandelen?
Als je serieus op die markt mee wil spelen (investmentbanks, hedgefunds, verzekeraars, etc.) dan lijkt het me gezien de gemiddelde energie-voorraden van de grote spelers (iets meer dan drie weken), vrij logisch. Energie in combinatie met het weer en een relatief lokale beurs is prettige info en dan heb je die 10k er vlot uit.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:52 schreef Mendeljev het volgende:
Heren, ik ben me sinds een tijdje wat meer aan het focussen op het traden buiten de gebruikelijke muren om aangezien ik nog steeds geen edge heb kunnen vinden (). Eén van de markten die in het bijzonder mijn interesse wekt is de energiemarkt. Nu kun je daar via Amerikaanse futures je ding mee doen maar als je het dichter bij huis zoekt hebben we natuurlijk ook onze eigen energiemarkt, APX-ENDEX. Van nature is dit een spotmarkt waarbij de energieprijzen per uur worden vastgesteld door clearing maar er zijn ook futuresspelers actief. Als ik kijk hoeveel en welke leden dit zijn, zijn het vooral een beperkt clubje banken en wat grote Nederlandse bedrijven, ook op de spotmarkt zijn er financiele instellingen te vinden. Nu zijn die daar niet voor niets aanwezig aangezien een futuresaccount al snel 10k per jaar kost om aan te houden dus daar moet een reden voor zijn.
Denk even mee, margins zijn niet bijzonder laag ofzo en vergelijkbaar met Amerikaanse futures, liquiditeit in termen van aantal spelers is laag, transactiekosten zijn laag, de spotmarkt bepaalt grotendeels de energieprijs dus valt er weinig te arbitreren (denk ik). Waarom zou je in vredesnaam willen traden op de Nederlandse, Belgische of Engelse gas&energiemarkt als je er in eerste instantie niets te zoeken hebt?
Wat mij aannemelijk lijkt:
• Banken documenteren de data voor hun overige energytrading activiteiten en zijn niet per sé actief.
• Er is wel een correlatie tussen Amerikaanse en Europese energieprijzen op korte termijn dus kan er gearbitreerd of gehedged worden.
• Er is seizoensgebonden/etmaalgebonden correlatie, dus voorspelbare energieprijzen.
• Banken hebben de macht om centrales harder of langzamer te laten draaien, à la Enron, en hebben dus per definitie een edge.
• Banken sluiten energieverzekeringen af voor consument/bedrijfsleven en hedgen zich via futures.
• 10k is niks voor een bank en het staat wel leuk om je naam terug te zien in de lijst van spelers.
• Vul aan..
De kosten voor market data zullen waarschijnlijk veel zijn dus wil ik wat meer ideeen opdoen voor ik me uberhaupt in het diepe gooi.
Haha 10k per jáár, man o man.. dat is toch helemaal niets. Ik zou willen dat wij hier voor 10k per jaar ergens zouden kunnen handelenquote:Op donderdag 7 april 2011 19:52 schreef Mendeljev het volgende:
Heren, ik ben me sinds een tijdje wat meer aan het focussen op het traden buiten de gebruikelijke muren om aangezien ik nog steeds geen edge heb kunnen vinden (). Eén van de markten die in het bijzonder mijn interesse wekt is de energiemarkt. Nu kun je daar via Amerikaanse futures je ding mee doen maar als je het dichter bij huis zoekt hebben we natuurlijk ook onze eigen energiemarkt, APX-ENDEX. Van nature is dit een spotmarkt waarbij de energieprijzen per uur worden vastgesteld door clearing maar er zijn ook futuresspelers actief. Als ik kijk hoeveel en welke leden dit zijn, zijn het vooral een beperkt clubje banken en wat grote Nederlandse bedrijven, ook op de spotmarkt zijn er financiele instellingen te vinden. Nu zijn die daar niet voor niets aanwezig aangezien een futuresaccount al snel 10k per jaar kost om aan te houden dus daar moet een reden voor zijn.
heel veel van die bedrijven heten wel Tata en horen min of meer bij dezelfde groep, maar functioneren vaak zelfstandig, en hebben vaak ook een eigen notering (en Ratan Tata houdt een deel zelf). Zo is er Tata motors, Tata tea, Tata hotel group (Taj Hotels), Tata Steel, ze hebben een telefcombedrijf etc etc. Het zijn niet zozeer takken van hetzelfde bedrijf, maar Indiers houden nogal van namebranding, en als Ratan zegt dat het goed is, moet het wel goed zijn - en hij houdt tenminste een deel van het belang zelfquote:Op donderdag 7 april 2011 22:13 schreef fedsingularity het volgende:
Hoogovens is onderdeel van Tata tegenwoordig, tata heeft een tak van het bedrijf dat tata power heet, deze gaan de centrale bouwen. Strategisch wel handig om minder last te hebben van die volatiliteit.
Ik zou er enkel aan beginnen als ik kan terugvallen op een statistisch voordeel (= geautomatiseerd handelen). Lukraak handelen op triviale informatie gaat ten eerste voor weinig trades zorgen en geeft geen kennisvoordeel tov andere spelers.quote:Op vrijdag 8 april 2011 02:07 schreef flyguy het volgende:
Als je serieus op die markt mee wil spelen (investmentbanks, hedgefunds, verzekeraars, etc.) dan lijkt het me gezien de gemiddelde energie-voorraden van de grote spelers (iets meer dan drie weken), vrij logisch. Energie in combinatie met het weer en een relatief lokale beurs is prettige info en dan heb je die 10k er vlot uit.
Ja leuk maar je weet ook mijn argumenten waarom de leveraged AEX helemaal geen goede ETF is omdat ze hun vaste leverage niet waarborgen. Het is niet vanzelfsprekend om dergelijke uitspraken te doen als je niet weet hoe deze ETF's handelen.quote:Op vrijdag 8 april 2011 10:32 schreef macondo het volgende:
Oh trouwens, vandaag is KPN ex-dividend gegaan. Heb het eerder deze week uitgelegd aan Mendeljev, maar heus : de ETF AEX zal het vandaan veel beter doen dan de AEX zelf.
iShares AEX +0.38%
Lyxor leveraged AEX +0.97%
AEX +0.19%
Ik heb het van tevoren aangekondigd, en nu je wat reutelt over goede en slechte ETF's.. dat is van onderwerp veranderen hequote:Op dinsdag 5 april 2011 21:57 schreef macondo het volgende:
[..]
Ah, ga jij nu voor ons bepalen wat een goede ETF is - het moet niet gekker wordenMaar beste Mendeljev, aanstaande vrijdag 8 april gaan we even vergelijken wat er een beter rendement laat zien. De AEX trackers of de AEX index. Ik zeg de ETF's, want de AEX heeft het ex-dividend van KPN. Wilde je nog iets inzetten?
Ik snap heel goed wat er bedoeld wordt en beweer ook niet dat je uitleg verkeerd is maar als ik vervolgens een punt (die volgens de prospectus gehanteerd wordt) aankaart dan blijf je nog steeds stug volhouden dat jouw uitleg de enige juiste is. Daarnaast zijn mijn opmerkingen over de details helemaal geen rocket science, als je daar geen vertrouwen in hebt moet je dat ter discussie stellen en niet enkel volharden in je beeldvorming over mijn ongelijk.quote:Op vrijdag 8 april 2011 12:38 schreef macondo het volgende:
Ik heb het van tevoren aangekondigd, en nu je wat reutelt over goede en slechte ETF's.. dat is van onderwerp veranderen hePrima als je in de details onder de motorkap wil kijken, maar probeer eerst eens de basics te snappen (stuur, gaspedaal en zo). Overigens heb ik maar weinig vertrouwen in je verhalen over details, als je de hoofdlijnen al niet begrijpt.. (wat op zich niet erg is, behalve als je anderen gaat vertellen hoe de wereld in elkaar zit)
Goud ook weer all-time-high & Koper on his way.quote:Op vrijdag 8 april 2011 12:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Zilver is al door de 40$ dollar gevlogen.
Dit soort verrassingen uit de hoge hoed toveren (totaal mismanagement in Brazilie, meteen vervangen, 'als we over anderhalf jaar geen winst draaien moeten we andere opties bekijken'), terwijl je 2 maanden geleden nog riep dat TNTE daar wel de groei vandaan ging halen...quote:Op vrijdag 8 april 2011 16:13 schreef macondo het volgende:
Non de ju, wat krijg TNT er van langs zeg. -12% vandaag!
quote:Op vrijdag 8 april 2011 18:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Dit soort verrassingen uit de hoge hoed toveren (totaal mismanagement in Brazilie, meteen vervangen, 'als we over anderhalf jaar geen winst draaien moeten we andere opties bekijken'), terwijl je 2 maanden geleden nog riep dat TNTE daar wel de groei vandaan ging halen...
?quote:
Grappig, Jean-Paul Rodrigue houdt zich dus kennelijk ook hiermee bezig naast haveneconomie/maritieme-economie (hij heeft echt een mooie site, aanrader). Heb hem veelvuldig gereferenced voor mijn scriptie.quote:Op zaterdag 9 april 2011 17:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Wij hadden het laatst tijdens de les over het gebruik van business cycles om aan te tonen in welke periode we nu zitten en wat de financiële markt dus doet. Wij als studenten vonden het allemaal een beetje overdreven (met name omdat de professor verschillende boeken over dit topic had geschreven). Ik vroeg me dus af wat die die hard kern hier nu denkt waar we zitten in de business cycle?
[ afbeelding ]
Omdat we mijn inziens de 'media attention' fase in het blokje mania al voorbij zijn. En we veel nieuws berichten krijgen over hoe goed het wel niet gaat (enthusiasm) en hoe verneukt het wel niet gaat (delusion).quote:Op zaterdag 9 april 2011 17:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Grappig, Jean-Paul Rodrigue houdt zich dus kennelijk ook hiermee bezig naast haveneconomie/maritieme-economie (hij heeft echt een mooie site, aanrader). Heb hem veelvuldig gereferenced voor mijn scriptie.
Waarom denk je dat we tussen enthusiasm en delusion in zitten?
Het gaat natuurlijk ook niet echt om de moment opname (al vond ik Rotterdam daar nog steeds relatief laag op staan) maar over een langere termijn gemiddelde. Om zo stijging/daling van het hele verhaal te zienquote:Op zaterdag 9 april 2011 18:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
Beetje vaag tabelletje, het is mij niet helemaal duidelijk wat er nou staat. Er staan zo te zien havens in (Rotterdam. Shanghai, Hong Kong, etc) maar ook zeestraten (Malacca, Bosporus, Gibraltar, etc) en scheepvaartroutes (Singapore Anchorage, German Bight, etc), en dan dus het aantal schepen in die gebieden, maar wat het nut van die informatie is...Verder is dus de Berge Stahl weer in Rotterdam zo te zien, kunnen de Duitse hoogovens weer even vooruit.
Maar het aantal schepen, ook het gemiddelde, is niet zo interessant volgens mij. Dat is hooguit interessant voor het havenbedrijf (die krijgen een fee per schip), de bouwers van schepen en shipping lines. Veel interessanter is het transport van goederen (TEU, ton, waarde, value added (logistics)), transportprijzen (BDI en Hamburg timecharter en nog meer van dat soort zaken) en bijvoorbeeld de concurrentiepositie van Rotterdam ten opzichte van havens in de regio.quote:Op zaterdag 9 april 2011 18:08 schreef sitting_elfling het volgende:
Het gaat natuurlijk ook niet echt om de moment opname (al vond ik Rotterdam daar nog steeds relatief laag op staan) maar over een langere termijn gemiddelde. Om zo stijging/daling van het hele verhaal te zienen dat kan weer belangrijke info zijn voor een investeerder.
Je zou toch bijvoorbeeld kunnen selecteren op 'vesseltype' en als er dan nieuws komt dat er ergens in een straat/haven problemen zijn, en als er in die straat een hoog percentage olie tankers is bijv. leveringen te laat kunnen zijn en dat daardoor wat pressie op het bedrijf kan komen te staan? Ik noem maar een heel maf voorbeeld hierquote:Op zaterdag 9 april 2011 18:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar het aantal schepen, ook het gemiddelde, is niet zo interessant volgens mij. Dat is hooguit interessant voor het havenbedrijf (die krijgen een fee per schip), de bouwers van schepen en shipping lines. Veel interessanter is het transport van goederen (TEU, ton, waarde, value added (logistics)), transportprijzen (BDI en Hamburg timecharter en nog meer van dat soort zaken) en bijvoorbeeld de concurrentiepositie van Rotterdam ten opzichte van havens in de regio.
'return to normal' al is dit een van de langste in zijn fase.quote:Op zaterdag 9 april 2011 17:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik zou zeggen tussen enthusiasm en delusion?
Ik zou zeggen tussen Bull Trap en Return to Normal. Als New Paradigm waar dan al die tijd op geleund is, zou je de amerikaanse huizenmarkt kunnen aanwijzen. Het idee dat huizenprijzen alleen nog maar stijgen en de innovatie om hypotheken in grote pakketten te verhandelen.quote:Op zaterdag 9 april 2011 17:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik vroeg me dus af wat die die hard kern hier nu denkt waar we zitten in de business cycle?
We zitten in een fear-fase voor cash. Aandelen en commodities worden niet gekocht omdat men die an sich zo geweldig vindt, maar omdat men bang is voor inflatie.quote:Op zaterdag 9 april 2011 21:52 schreef Mendeljev het volgende:
In termen van valuation zitten we iig boven het gemiddelde. Ik denk dat we qua ontwikkeling bij het stukje fear zijn aangekomen omdat imo de bulltrap in 2008 is geweest en de kapitaalinjecties de normale businescycle hebben verstoord waardoor de opwaartse beweging sinds maart 2009 kunstmatig tot stand is gebracht en niet zou moeten meetellen als een rally. Het feit dat Bill Gross bijna 100% cash zit, obligaties niks opleveren en aandelen/commodities worden 'overgewaardeerd' geeft dus aan dat het evenwicht is verstoord en kapitaal niet een duidelijke toevlucht kan maken, wat mij betreft een van de aspecten die het meest spelen bij angst.
Als we echter de media moeten geloven zitten we tussen enthusiasm en greed.
Het bang zijn voor inflatie slaat terug op alle markten. Het is namelijk van wezenlijk belang of er wel of geen QE3 komt voor aandelen en obligaties. Dat mensen bang zijn om cash aan te houden vertaalt zich denk ik niet zo snel terug op de korte termijn aangezien de verliezen vooralsnog zeer gering zijn of uitblijven. Het is dan een enorme stap om in hoge risico assets te stappen, helemaal op dit moment aangezien je altijd nog kunt afzien van cash en er nog geen sprake is van hoge inflatie.quote:Op zaterdag 9 april 2011 21:59 schreef LXIV het volgende:
We zitten in een fear-fase voor cash. Aandelen en commodities worden niet gekocht omdat men die an sich zo geweldig vindt, maar omdat men bang is voor inflatie.
Ja, de beurs is nu ook al zolang ongeveer hetzelfde, logisch dat op zeker moment alles al gezegd is! Er komt nog wel een keerpunt, kunnen we dat weer analyseren.quote:Op zaterdag 9 april 2011 22:18 schreef Mendeljev het volgende:
Omdat aandelen niet altijd op dezelfde waardering blijven hangen en we laag willen inkopen. Je noemde het (geringe) verlies maken zelf nog opportunity costs en dat is exact wat het is. Het rendementsverlies neem ik (we) op de koop toe voor betere vooruitzichten. Die aanname gebeurt op basis van o.a. de Shiller earnings maar ook daar ben je bekend mee.
(Lijkt wel alsof we in herhaling vallen)
Ik zeg: rond "Return to Normal" (maar het hangt er natuurlijk vanaf naar welk tijdframe je kijkt). Dat wordt vooral duidelijk als je de Shiller P/E eronder zet, want sentiment meet je natuurlijk niet in nominaal koersniveau maar in waardering.quote:Op zaterdag 9 april 2011 17:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Wij hadden het laatst tijdens de les over het gebruik van business cycles om aan te tonen in welke periode we nu zitten en wat de financiële markt dus doet. Wij als studenten vonden het allemaal een beetje overdreven (met name omdat de professor verschillende boeken over dit topic had geschreven). Ik vroeg me dus af wat die die hard kern hier nu denkt waar we zitten in de business cycle?
[ afbeelding ]
Ik zou zeggen tussen enthusiasm en delusion?
Met dat plaatje van de Shiller P/E erbij kan het nog wel jaren duren voordat we dat soort niveau's weer gaan halen. Voor de rest kan ik het wel vinden in je argumenten.quote:Op zondag 10 april 2011 11:31 schreef SeLang het volgende:
Op de bodem van de cyclus verwacht ik uiteindelijk weer een waarderingsniveau te bereiken dat bij de Shiller winsten van vandaag overeenstemt met S&P500=500 (en mogelijk nog veel lager, gezien de amplitude van de huidige cyclus). Dat lijkt misschien laag, maar dit is een niveau dat in 7 van de afgelopen 10 decennia minimaal 1x werd bereikt. (de jaren '60, '90 en '00 waren de uitzonderingen).
Je hebt alleen Japan en onrust in Libie/Egypte 'gemist'. Maar dat viel zoals je al wel zag reuze mee.We staan ong. weer op dezelfde hoogte in vergelijking met wanneer je vertrok.quote:Op zondag 10 april 2011 11:33 schreef SeLang het volgende:
What to do all that f*cking money?
Dit: [Reisverslag] Vietnam + Laos + Cambodja
Dat klopt, but so be it....quote:Op zondag 10 april 2011 12:35 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Met dat plaatje van de Shiller P/E erbij kan het nog wel jaren duren voordat we dat soort niveau's weer gaan halen.
Tot m'n verbazing had ik op veel plaatsen gewoon BBC World News via satelliet-TV (terwijl Facebook is geblockedquote:Je hebt alleen Japan en onrust in Libie/Egypte 'gemist'. Maar dat viel zoals je al wel zag reuze mee.We staan ong. weer op dezelfde hoogte in vergelijking met wanneer je vertrok.
Dit was één van de redenen voor mij om te stoppen met werken. Als je weer een jaar verder bent en je kunt je nauwelijks herinneren wat je dat jaar hebt gedaan dan ben je je tijd aan het verspillen. Terwijl als ik nu terug kijk naar het afgelopen jaar...quote:Op zondag 10 april 2011 12:53 schreef Mendeljev het volgende:
Het geeft wel te denken hoor als iemand 2 maanden dikke pret heeft gehad en je gaat reflecteren wat je zelf nu van waarde hebt gedaan de afgelopen tijd. In je eigen tijdsperceptie denk je er niet snel aan maar als je geconfronteerd wordt met zo'n vaste on/off cyclus van 2 maanden dan voel je je toch verdomd snel oud worden!
Wanneer ben je dan uitgestapt? En op welk niveau was dat dan?quote:Op zondag 10 april 2011 14:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat klopt, but so be it....
Op de huidige waardering is het imo niet verantwoord om netto long te zitten zonder een bewezen timing strategie.
Ik schat grofweg een 10 jaar later. Anders zou SeLang wel erg dicht bij die 'niet zo leuke' baby boom generatie zitten. Dat lijkt me beetje apartquote:Op zondag 10 april 2011 23:49 schreef Sokz het volgende:
Waarschijnlijk eind jaren 80 - begin jaren 90?
De Shiller P/E is een observatie voor de gehele markt (meestal S&P 500). Een hoge stand weerhoudt je dus van het instappen in een index etf. Inderdaad sinds 1990 oid. Er kunnen ondertussen natuurlijk genoeg individuele aandelen zijn die op basis van hun Shiller P/E ondergewaardeerd lijken te zijn. Of instrumenten/strategieen die relatief los staan van de aandelenmarkt als geheel, maar waarmee ook winst te behalen valt.quote:Op zondag 10 april 2011 22:09 schreef macondo het volgende:
[..]
Wanneer ben je dan uitgestapt? En op welk niveau was dat dan?
Dan is die dus nog nooit zelf ingestapt op basis van Shiller? Laatste keer was dus 1982quote:Op zondag 10 april 2011 23:58 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik schat grofweg een 10 jaar later. Anders zou SeLang wel erg dicht bij die 'niet zo leuke' baby boom generatie zitten. Dat lijkt me beetje apart
Ik vind het wat moeilijk te vatten dat mensen serieus te aandelenmarkt mijden omdat ie te duur zou zijn sinds 1990. Zelf ben ik redelijk van de buy-and-hold, ook vanwege het TINA argument als je écht wat te beleggen hebt.quote:Op maandag 11 april 2011 00:32 schreef jaco het volgende:
[..]
De Shiller P/E is een observatie voor de gehele markt (meestal S&P 500). Een hoge stand weerhoudt je dus van het instappen in een index etf. Inderdaad sinds 1990 oid. Er kunnen ondertussen natuurlijk genoeg individuele aandelen zijn die op basis van hun Shiller P/E ondergewaardeerd lijken te zijn. Of instrumenten/strategieen die relatief los staan van de aandelenmarkt als geheel, maar waarmee ook winst te behalen valt.
Dat zilver gedoe heeft niets met beleggen te maken hoor, is een soort speculeren dat echt iets anders is.quote:Op maandag 11 april 2011 11:54 schreef mytec het volgende:
misschien een domme vraag? maar om in zilver te beleggen kopen jullie een index /tracker die aan zilver gekoppeld is?
en kan iedereen zomaar met leverage aankopen doen? of moet er een bepaald bedrag of aantal transacties in een account staan?
(ik moet maar weer eens verder lezen in beleggen voor dummies)
Iedereen kan gewoon futures kopen.quote:Op maandag 11 april 2011 12:09 schreef macondo het volgende:
[..]
Dat zilver gedoe heeft niets met beleggen te maken hoor, is een soort speculeren dat echt iets anders is.
Betreft waarschijnlijk speeders of turbo's. Fokkers kunnen over het algemeen niet echt met leverage werken
Ik vind een leverage van 20 op zilver anders meer dan genoegquote:Op maandag 11 april 2011 12:09 schreef macondo het volgende:
[..]
Dat zilver gedoe heeft niets met beleggen te maken hoor, is een soort speculeren dat echt iets anders is.
Betreft waarschijnlijk speeders of turbo's. Fokkers kunnen over het algemeen niet echt met leverage werken
Hoe gaat het daar eigenlijk meequote:
Trade de laatste tijd niet zo veel. Ben veel met een ander project bezig (natuurlijk wel beursgerelateerdquote:Op maandag 11 april 2011 12:37 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hoe gaat het daar eigenlijk mee![]()
Wat heb je eigenlijk gedaan in die laatste weken dat het relatief lineair met de beurs omhoog ging?quote:Op maandag 11 april 2011 11:24 schreef Sokz het volgende:
[ afbeelding ]
Had het zelf bijgehouden, die van Binck klopt niet.![]()
Enigzins bedrukt omdat een aantal op 3month-high het nieuwe jaar binnenkwamen
quote:Op maandag 11 april 2011 12:38 schreef flyguy het volgende:
[..]
Trade de laatste tijd niet zo veel. Ben veel met een ander project bezig (natuurlijk wel beursgerelateerd)
Positie in BHP & FCX vergrootquote:Op maandag 11 april 2011 12:45 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat heb je eigenlijk gedaan in die laatste weken dat het relatief lineair met de beurs omhoog ging?
Waarom denk jij dat de prijs van Zilver en Goud nieuwe hoogtes opzoekt?quote:
Omdat men elkaar wijs maakt dat er een trend is zodat iedereen op dit moment net zo makkelijk - of zelfs makkelijker - instapt als op een ¤19 bij zilver.quote:Op maandag 11 april 2011 16:26 schreef sitting_elfling het volgende:
Waarom denk jij dat de prijs van Zilver en Goud nieuwe hoogtes opzoekt?
Je kunt dat soort shit voorkomen door van die trailing stoplosses mee te laten lopen of een SAR mee te laten lopen. Gewoon zorgen dat je je SAR op een relatief hoge snelheid hebt zitten en dus 'snel' meeloopt en hij bij elke daling hem er uit gooit. Dan kun je vanaf dat punt ook gewoon je leverage flink omhoog knallen als je zekerweet dat je hem er relatief gezien, op tijd uit gooit.quote:Op maandag 11 april 2011 16:53 schreef Sokz het volgende:
In feite denkt iedereen die in zilver stapt slim genoeg te zijn om goed te kunnen timen bij het uitstappen. Een paar zullen max. profit halen, een deel denkt winst=winst en het grootste deel die denkt in termen van 'tijdelijke dip / kleine correctie op klim' en die worden uiteindelijk gebuttfucked.
Aangezien ik een dramatische timer ben / vaker tot de laatste groep heb behoord,waag ik me er niet meer aan om in te stappen.
Klopt maar zit ook nog steeds in Koper. Wellicht dat ik daar een trailing onderzet en de leverage iets opbouw.quote:Op maandag 11 april 2011 16:56 schreef sitting_elfling het volgende:
Je kunt dat soort shit voorkomen door van die trailing stoplosses mee te laten lopen of een SAR mee te laten lopen. Gewoon zorgen dat je je SAR op een relatief hoge snelheid hebt zitten en dus 'snel' meeloopt en hij bij elke daling hem er uit gooit. Dan kun je vanaf dat punt ook gewoon je leverage flink omhoog knallen als je zekerweet dat je hem er relatief gezien, op tijd uit gooit.
CFD, future of speeder/turbo/sprinter ?quote:Op maandag 11 april 2011 17:19 schreef Sokz het volgende:
[..]
Klopt maar zit ook nog steeds in Koper. Wellicht dat ik daar een trailing onderzet en de leverage iets opbouw.
Turbo (quote:Op maandag 11 april 2011 17:23 schreef sitting_elfling het volgende:
CFD, future of speeder/turbo/sprinter ?
Volgens Zerohedge moeten we aannemen dat de aan- en verkoopsignalen van JP Morgan als een contra-indicator gezien kunnen worden zodat het verkoopmoment nu zou moeten aanbreken.quote:Guess Whos Buying Silver NOW?
OK, so the JPM vault that contains a whopping 30,844 ounces of silver (about two hours worth, given the torrid pace at which JPM delivers) was just approved by the COMEX in March. JPMs probably got lots of silver stashed all over the place, right? Maybe, maybe not. One thing is for sure, JPMs customer(s) are some of the worst investors the world has ever seen. After selling almost 5 million ounces in the first three months of 2011, theyre buying now. Thats right, in March alone they delivered 374 contracts (@ 5000 ounces each) and bought..zero. So far in April, theyve bought 92 contracts and sold, you guessed it.the goose egg. And yes, they are indeed buying at new highs (See here and here). How bad would it suck if we learned that this clueless market participant was in fact the US government?
If youd like to track the hilarity yourself, heres links for the daily, MTD and YTD action on the COMEX. Daily updates on COMEX silver stocks can be found here (xls format).
Apparently there are still quite a few out there who believe this is all part of some Jamie Dimon mindfreak. Good luck with that.
Het lijkt me dat de risico bij een reverse convertible groter is dan bij een aandeel? Je hebt bij een reverse convertible immers de risico van de bond + onderliggende terwijl bij het aandeel alleen het aandeel de risico factor is? Al vind ik dit soort ' per definitie ' risico vragen echt bullshit.quote:Op maandag 11 april 2011 21:17 schreef Sokz het volgende:
Vraag 11
In de bijsluiter van een financieel product staat het volgende over de aflossingsvoorwaarden op de einddatum: 'uit een breed samengesteld mandje van 10 aandelen wordt het aandeel gekozen met de slechtste performance aan het einde van de looptijd van het product.' Hoe verhoudt het risico van dit product zich tot een gewone reverse convertible?
Het risico is kleiner dan dat van een gewone reverse convertible
Het risico is groter dan dat van een gewone reverse convertible
Ik weet het niet
? :$
Haha nee was het maar zo'n feest.quote:Op maandag 11 april 2011 22:02 schreef sitting_elfling het volgende:
Het lijkt me dat de risico bij een reverse convertible groter is dan bij een aandeel? Je hebt bij een reverse convertible immers de risico van de bond + onderliggende terwijl bij het aandeel alleen het aandeel de risico factor is? Al vind ik dit soort ' per definitie ' risico vragen echt bullshit.
Zijn dit overigens vragen voor je economie examen? Die zijn een stuk leuker dan toen ik ze vroeger had
Dat de kans groter is dat 1 v/d 10 lager komt dan één uitgekozen aandeel.quote:'uit een breed samengesteld mandje van 10 aandelen wordt het aandeel gekozen met de slechtste performance aan het einde van de looptijd van het product.'
Waarom x100? Lijkt op dat je opeens van product switch of dat je ordergrootte opeens flink omhoog gaat? Of je moet wat verkeerd ingevuld hebben?quote:Op maandag 11 april 2011 22:32 schreef Sokz het volgende:
Anyway, wilde eens kijken of ik mijn TL kon doorrollen + trailing maar de ingevoerde punten komen niet overeen met hoe ze uiteindelijk op de beurs geplaatst worden.Dus als ik bijvoorbeeld limiet 2,45 invoer wordt die 245,00 verstuurd & Trailing op 0,5pt. wordt 5 pt.
Zal wel iets verkeerds invoeren.
Ja ik begrijp 't ook niet helemaal, zal morgen even wat printscreens laten zien.quote:Op maandag 11 april 2011 22:47 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Waarom x100? Lijkt op dat je opeens van product switch of dat je ordergrootte opeens flink omhoog gaat? Of je moet wat verkeerd ingevuld hebben?
YTD al 80% ?quote:Op maandag 11 april 2011 22:53 schreef LXIV het volgende:
Rendement dit jaar bijna 30% (YTD 80%). Met een risicoprofiel van 80 op de 1000! Het lijkt wel of alles wat ik koop meteen begint te stijgen!!
Ja, vanaf april 2010 dan. Het gaat ook bizar goed. In april 2010 stond ik YTD verlies trouwens.quote:
YTD is toch vanaf 01.01.2011 ?quote:Op maandag 11 april 2011 23:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, vanaf april 2010 dan. Het gaat ook bizar goed. In april 2010 stond ik YTD verlies trouwens.
Niet verkeerd! Maar waar hebben we het over hier : je hele vermogen inclusief spaargeld of alleen je beleggingen? Ongetwijfeld het laatste, maar hoe groot zijn je beleggingen voor jou? (bv % van totale vermogen)quote:Op maandag 11 april 2011 23:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, vanaf april 2010 dan. Het gaat ook bizar goed. In april 2010 stond ik YTD verlies trouwens.
30% is kei-hoog. Dat haal ik bijna nooit (behalve nu)quote:Op maandag 11 april 2011 23:09 schreef Sokz het volgende:
[..]
YTD is toch vanaf 01.01.2011 ?![]()
Anyway, 1 jaars rendement ligt bij mij ook nog redelijk hoog, iets van 30%.
160% ofzo.quote:Op maandag 11 april 2011 23:10 schreef macondo het volgende:
[..]
Niet verkeerd! Maar waar hebben we het over hier : je hele vermogen inclusief spaargeld of alleen je beleggingen? Ongetwijfeld het laatste, maar hoe groot zijn je beleggingen voor jou? (bv % van totale vermogen)
Je bent wel een enorme baasquote:Op maandag 11 april 2011 23:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
30% is kei-hoog. Dat haal ik bijna nooit (behalve nu)
Winst pakken, en dan? Op de spaarrekening zetten?quote:Op maandag 11 april 2011 23:19 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je bent wel een enorme baasNiet ergens gevoelens dat je eens wat moet verkopen c.q winst pakken?
Net voor de japan-crisis had ik mijn leverage wat afgebouwd. Maar op de bodem ben ik weer vol erin gegaan. Dat ging goed.quote:Op maandag 11 april 2011 23:19 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je bent wel een enorme baasNiet ergens gevoelens dat je eens wat moet verkopen c.q winst pakken?
Winst pakken met derivaten is heel anders dan met aandelen of ETFs natuurlijk. Zo heb ik ook wel eens 5 cijferige winsten weten te pakken op CFDs. Een week later was dat precies omgekeerd geweest. Soms gewoon random je winst pakken is niet een gek idee, met name met derivaten.quote:Op maandag 11 april 2011 23:21 schreef macondo het volgende:
[..]
Winst pakken, en dan? Op de spaarrekening zetten?
Mja, maar je weet zelf ook, dat dat eigenlijk maar een miezerige bodem was. Meer paniekerig gedrag van de markt waarvan jij dacht, wat een onzin, hup vol de longs in. Dat is wel ballen tonen.quote:Op maandag 11 april 2011 23:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Net voor de japan-crisis had ik mijn leverage wat afgebouwd. Maar op de bodem ben ik weer vol erin gegaan. Dat ging goed.
Misschien als ik 1000% winst sta vanaf de bodem van de kredietcrisis dat ik stop. Dat is nu iets van 700%, dus het hoeft niet zo gek veel meer omhoog.
(nota bene: tijdens die crisis stond ik ook héél vet in de min!)
Maar die zijn ook zero-sum, dus daar moet je de winst op tijd nemen. De reden dat ik mijn winst op BAM opties genomen heb is dat er nog maar 9 cent verwachtingswaarde inzat. Dus toch veel effect op je VBR en nauwelijks nog opwaarts potentieel. Toen heb ik DITM puts geschreven op UN en van de opbrengst perps Aegon gekocht. De rente daarop is meer dan dat er nog voor BAM in het vat zat.quote:Op maandag 11 april 2011 23:28 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Winst pakken met derivaten is heel anders dan met aandelen of ETFs natuurlijk. Zo heb ik ook wel eens 5 cijferige winsten weten te pakken op CFDs. Een week later was dat precies omgekeerd geweest. Soms gewoon random je winst pakken is niet een gek idee, met name met derivaten.
Och, ik zat al een tijdje long hoor tijdens de daling! Het enige wat ik gedaan heb is tijdens die lange bullmarkt is mijn leverage verhoogd.quote:Op maandag 11 april 2011 23:29 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mja, maar je weet zelf ook, dat dat eigenlijk maar een miezerige bodem was. Meer een paniekerige gedrag van de markt waarvan jij dacht, wat een onzin, hup vol de longs in. Dat is wel ballen tonen.
Wat een naaiactie. Het wrange is dat het schijnbaar zo lang duurt om hier een rechtszaak over te beginnen en dat er misschien nog vele tientallen vergelijkbare gevallen zijn die met de feiten naar buiten kunnen komen.quote:Goldman Sachs Group Inc. (GS) was sued by two co-founders of Marvell Technology Group Ltd. (MRVL) who allege the investment bank tricked them into selling company shares by claiming the sale was needed to cover a margin loan.
Sehat Sutardja, Marvells chief executive officer, and Weili Dai, the companys former chief operating officer, said they were duped into selling shares in 2008 that are now worth $141.5 million, according to a complaint filed yesterday in state court in San Francisco. Goldman Sachs pressured them by claiming a regulatory rule, which didnt exist, required them to sell their stock, according to the complaint. Goldman Sachs held millions of shares of Marvell stock in 2008, they said.
Goldman forced its clients to unnecessarily liquidate their holdings through forced margin calls, only to repurchase these same shareholdings for accounts owned by Goldman and its related hedge funds, according to the complaint.
Goldman Sachs also forced a sale of Sutardja and Dais shares of Nvidia Corp. (NVDA), causing them to lose $166 million, they said in the complaint.
Hey, als die mensen honderden miljoenen hebben dan kunnen ze toch wel een financieel expert inhuren die zegt of die margin-call terecht is? Ze zullen echt wel een zekere leverage gehad hebben, anders was die call ook niet gekomen. Ten tijden van de crisis was het helemaal wazig allemaal, want ook de hoeveelheid margin die je op een aandeel kreeg daalde door alle volatiliteit als een gek.quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:24 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Wat een naaiactie. Het wrange is dat het schijnbaar zo lang duurt om hier een rechtszaak over te beginnen en dat er misschien nog vele tientallen vergelijkbare gevallen zijn die met de feiten naar buiten kunnen komen.
Ik vind het ook vreemd maar aan de andere kant verwacht je niet dat je eigen vermogensbeheerder je wilt naaien. Daarnaast kan de stress en de volatiliteit van de markten in 2008 al angstaanjagend genoeg zijn om snel ja te zeggen door de telefoon. Een financieel expert sturen kan wellicht te lang duren als je werkelijk denkt dat je margin overschreden wordt binnen een kort tijdsbestek.quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:28 schreef LXIV het volgende:
Hey, als die mensen honderden miljoenen hebben dan kunnen ze toch wel een financieel expert inhuren die zegt of die margin-call terecht is? Ze zullen echt wel een zekere leverage gehad hebben, anders was die call ook niet gekomen. Ten tijden van de crisis was het helemaal wazig allemaal, want ook de hoeveelheid margin die je op een aandeel kreeg daalde door alle volatiliteit als een gek.
In principe blijft er niks over. Soms zie je wel dat de NV voor de beursnotering overgenomen wordt. Pas was er nog een bedrijf waarmee dat gebeurde. Maar meer dan enkele centen zit er niet in. Daarom worden die fondsen die al totaal failliet zijn toch nog verhandeld op een koers van een of twee cent.quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:44 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Wat gebeurt er met aandelen als een bedrijf failliet gaat en vervolgens wordt overgenomen door een ander bedrijf?
Fijn dat je dat kunt constateren, dan is er geen rechtszaak en rechtbank meer nodig!quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:35 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik vind het ook vreemd maar aan de andere kant verwacht je niet dat je eigen vermogensbeheerder je wilt naaien. Daarnaast kan de stress en de volatiliteit van de markten in 2008 al angstaanjagend genoeg zijn om snel ja te zeggen door de telefoon. Een financieel expert sturen kan wellicht te lang duren als je werkelijk denkt dat je margin overschreden wordt binnen een kort tijdsbestek.
Er is hoe dan ook misbruik gemaakt van de situatie en ik vind dat de verantwoordelijke bankiers voor diefstal bestraft moeten worden.
Fijn dat jij zoveel vertrouwen in rechters etc. hebt.quote:Op dinsdag 12 april 2011 13:10 schreef macondo het volgende:
[..]
Fijn dat je dat kunt constateren, dan is er geen rechtszaak en rechtbank meer nodig!
Ze worden aangeklaagd door twee figuren, ik kan helemaal niet inschatten in welke mate ze gelijk hebben of dat het hier gaat om gelukszoekers. Het duo heeft wat mij betreft de schijn enigszins tegen door te beginnen over de waarde van de aandelen tegen de huidige koers. Die is hoger dan toen ja, achteraf kunnen we dat wel vaststellen. Daar heeft GS weinig mee te maken..
Hey ja, een financieel expert. Die waarschuwen je altijd voor crises etc, en nog ruim bijtijds ook. Meer mensen zouden ze moeten inhuren. Aangezien ze een fout gemaakt hebben, weten we dat ze geen expert hadden ingehuurd. Met zekerheid. Hadden ze wel een expert gehad, dan had het nooit fout kunnen gaan.quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hey, als die mensen honderden miljoenen hebben dan kunnen ze toch wel een financieel expert inhuren die zegt of die margin-call terecht is? Ze zullen echt wel een zekere leverage gehad hebben, anders was die call ook niet gekomen. Ten tijden van de crisis was het helemaal wazig allemaal, want ook de hoeveelheid margin die je op een aandeel kreeg daalde door alle volatiliteit als een gek.
Ja want de bankiers gedragen zich altijd als het braafste jongetje van de klas.quote:Op dinsdag 12 april 2011 13:10 schreef macondo het volgende:
Fijn dat je dat kunt constateren, dan is er geen rechtszaak en rechtbank meer nodig!
Het blijft natuurlijk een zaak voor justitie maar het lijkt me sterk dat de CEO van Marvell zich te kijk wil laten zetten als gelukszoeker zonder gedegen vooronderzoek te doen. Daarnaast kunnen ze wel degelijk de aandelen voor de huidige koers claimen als ze inderdaad opgelicht zijn. Die gasten zijn die stukken kwijt en willen dat gewoon terug hebben. Jammer voor GS als ze daar nu de hoofdprijs voor moeten betalen.quote:Ze worden aangeklaagd door twee figuren, ik kan helemaal niet inschatten in welke mate ze gelijk hebben of dat het hier gaat om gelukszoekers. Het duo heeft wat mij betreft de schijn enigszins tegen door te beginnen over de waarde van de aandelen tegen de huidige koers. Die is hoger dan toen ja, achteraf kunnen we dat wel vaststellen. Daar heeft GS weinig mee te maken..
Het overnemende bedrijf plaatst een bied-order op de beurs voor het bedrag dat die er voor over heeft. Als er verder geen andere opties te verwachten zijn, dan is het verstandig om je aandelen voor dat bedrag te laten gaan. Ik meen dat er een wet is voor dit soort gevallen waarbij de laatste x% van de aandelen ongeldig worden verklaard als de overnemer genoeg heeft geprobeerd om die over te nemen.quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:44 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Wat gebeurt er met aandelen van een bedrijf als het bedrijf failliet gaat en vervolgens wordt overgenomen door een ander bedrijf?
Gast, dit is gewoon een aanklacht en jij gaat bij voorbaat uit van schuld van Goldman Sachs - zonder enige kennis van zaken. Met onzin argumentatie als "iedereen weet dat bankiers boeven zijn, dus.." kom je niet ver.quote:Op dinsdag 12 april 2011 13:23 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ja want de bankiers gedragen zich altijd als het braafste jongetje van de klas.Daarnaast draait een rechtzaak voornamelijk om de straf die wordt uitgeoefend en niet om wie er wel of niet gelijk heeft. Daar hebben we de rijdende rechter wel voor.
[..]
Het blijft natuurlijk een zaak voor justitie maar het lijkt me sterk dat de CEO van Marvell zich te kijk wil laten zetten als gelukszoeker zonder gedegen vooronderzoek te doen. Daarnaast kunnen ze wel degelijk de aandelen voor de huidige koers claimen als ze inderdaad opgelicht zijn. Die gasten zijn die stukken kwijt en willen dat gewoon terug hebben. Jammer voor GS als ze daar nu de hoofdprijs voor moeten betalen.
Gast, ik heb een beetje op de financiële sector gelet, in plaats van maar braaf na te babbelen wat er in de kranten staat.quote:Op dinsdag 12 april 2011 15:07 schreef macondo het volgende:
[..]
Gast, dit is gewoon een aanklacht en jij gaat bij voorbaat uit van schuld van Goldman Sachs - zonder enige kennis van zaken. Met onzin argumentatie als "iedereen weet dat bankiers boeven zijn, dus.." kom je niet ver.
Ik denk bovendien dat Goldman Sachs een stukken betere repuatie heeft dan het aanklagende echtpaar. link
Sterker nog, volgens mij is het allemaal de schuld van een groot Zionistisch complot en de wereldregeringquote:Op dinsdag 12 april 2011 15:32 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Gast, ik heb een beetje op de financiële sector gelet, in plaats van maar braaf na te babbelen wat er in de kranten staat.
Heb jij dan niet gezien hoeveel macht bankiers naar zich toe hebben getrokken? Of hoe Goldman op veel belangrijke posities zit?
Schuld is een relatief begrip, en ze zouden het goud zo kunnen spelen dat ze niet veroordeeld worden.
Over de morele kant van het verhaal zegt dat vandaag de dag alleen niet zoveel.
Maar je kunt natuurlijk altijd blijven dromen.
Ik ga inderdaad uit van de schuld van GS als ze na liquidatie zelf de stukken gaan kopen voor eigen beheer. Dan kun je hoog of laag springen maar als dan ook blijkt dat de margincall op onduidelijke gronden heeft plaats gevonden dan geef ik Marvell het voordeel van de twijfel. Daar hoef ik ik geen diepgaand onderzoek voor te doen. Dat GS wel vaker beticht wordt van frontrunning geeft alleen maar meer aan dat het bankwezen niet altijd even klinisch te werk gaat.quote:Op dinsdag 12 april 2011 15:07 schreef macondo het volgende:
Gast, dit is gewoon een aanklacht en jij gaat bij voorbaat uit van schuld van Goldman Sachs - zonder enige kennis van zaken. Met onzin argumentatie als "iedereen weet dat bankiers boeven zijn, dus.." kom je niet ver.
Ik denk bovendien dat Goldman Sachs een stukken betere repuatie heeft dan het aanklagende echtpaar. link
Als jij graag met dergelijke flauwigheden wil rondstrooien vooral doen. Je zou je tijd ook kunnen gebruiken om eens een keer rond te kijken hoe de wereld werkt.quote:Op dinsdag 12 april 2011 15:35 schreef macondo het volgende:
[..]
Sterker nog, volgens mij is het allemaal de schuld van een groot Zionistisch complot en de wereldregering
Naar 350 en dan weer omhoog?quote:Op dinsdag 12 april 2011 17:25 schreef LXIV het volgende:
Ik ben in principe wel gereed voor een kort ritje omlaag. Heb nu veel defensie fondsen zoals AH, UN, AKZ etc. Een procent of 10 eraf creeert weer een mooi instapmoment.
Sinds wanneer is Akzo defensief?quote:Op dinsdag 12 april 2011 17:25 schreef LXIV het volgende:
Ik ben in principe wel gereed voor een kort ritje omlaag. Heb nu veel defensie fondsen zoals AH, UN, AKZ etc. Een procent of 10 eraf creeert weer een mooi instapmoment.
Nah, ik herken jouw type. De vervelende oom op verjaardagen met verhalen hoe de wereld in elkaar zit, maar waar niemand naast wil zitten. Gelukkig is er internet - zoek even wat andere gekke henkies en ga lekker met elkaar de wereld doorgronden (chemtrails, Joodse banken, Bilderberg, goudsteun voor munteenheid enz). Maar laat ons (mij) er buiten. Dank u!quote:Op dinsdag 12 april 2011 16:54 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Als jij graag met dergelijke flauwigheden wil rondstrooien vooral doen. Je zou je tijd ook kunnen gebruiken om eens een keer rond te kijken hoe de wereld werkt.
Mwoah, nog steeds wel een beetje in de trading range he. De AEX blijft gewoon dobberen rond de 365 de laatste weken. Paar punten hoger. Paar punten lager.quote:
Ik moest al iets anders nachecken voor een andere FOKker maar zal dit ook even bekijken morgen. Was vandaag druk bezig met mn allerlaatste opdracht voor m'n bachelor en heb daar geen tijd voor gehad. Morgen dus laatste opdracht inleveren en nog 2 week les en dan hebben we dit ook weer gehadquote:Op dinsdag 12 april 2011 13:41 schreef Sokz het volgende:
Ach man, komen ze nu pas mee. Die sukkels hadden destijds moeten klagen en/of rondvragen of deze gang van zaken wel de gebruikelijke is.
@ S_E als je toevallig nog een keer erop zit:
Maar Morgan Stanley heeft nog een tweede dividendstrategie in de aanbieding. Gewoon de hoge, maar wel veilige dividendbetalers nemen. Voor degene met een Bloomberg onder u, MS heeft ze onder de code MSSTDIVS in een mandje gezet.
Wat ga je hierna doen? Blijf je in Londen?quote:Op woensdag 13 april 2011 00:31 schreef sitting_elfling het volgende:
Morgen dus laatste opdracht inleveren en nog 2 week les en dan hebben we dit ook weer gehad
Weet ik nog niet. Ik kan full time aan het werk bij een proprietary trader in Londen direct na m'n laatste examen.quote:Op woensdag 13 april 2011 08:47 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat ga je hierna doen? Blijf je in Londen?
Opties genoeg in elk gevalquote:Op woensdag 13 april 2011 10:25 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Weet ik nog niet. Ik kan full time aan het werk bij een proprietary trader in Londen direct na m'n laatste examen.
Ik heb ook 4 opties voor een MSc, 3 maal Quantitative Finance (waaronder 1 keer Quant Finance and Economics) in St Gallen, Londen of Rotterdam en Business Economics in Leuven. Ga ik voor mijn MSc, dan kan ik dit combineren met een baan als FX trader bij een FX prop boutique in Londen, dat is namelijk hot desking en hoef je slechts 1 keer per maand ook daadwerkelijk in het kantoor te zijn. Je krijgt daar geld en dat moet je beleggen
Maar ik zal deze zomer nog wel even rondkijken wat ik nog meer kan doen.
quote:Op woensdag 13 april 2011 10:25 schreef sitting_elfling het volgende:
Leuven is een toffe stad, zeer levendig vanwege de grote hoeveelheid studenten.quote:Op woensdag 13 april 2011 10:25 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Weet ik nog niet. Ik kan full time aan het werk bij een proprietary trader in Londen direct na m'n laatste examen.
Ik heb ook 4 opties voor een MSc, 3 maal Quantitative Finance (waaronder 1 keer Quant Finance and Economics) in St Gallen, Londen of Rotterdam en Business Economics in Leuven. Ga ik voor mijn MSc, dan kan ik dit combineren met een baan als FX trader bij een FX prop boutique in Londen, dat is namelijk hot desking en hoef je slechts 1 keer per maand ook daadwerkelijk in het kantoor te zijn. Je krijgt daar geld en dat moet je beleggen
Klopt, ben er al geweest voor een open dag. Als ik puur op stad moest kiezen tussen Leuven, Londen, Rotterdam of St.Gallen stond Leuven ver boven aan. Fantastische sfeer en je hebt er zelfs een aantal IB's zitten.quote:Op woensdag 13 april 2011 11:42 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Leuven is een toffe stad, zeer levendig vanwege de grote hoeveelheid studenten.
Mja, maar ik ken ook mensen die via Leuven, Rotterdam en Cass Businesschool bij goede banken zijn terecht gekomen. 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Qua kosten verschilt het ook behoorlijk. Je betaald 21.000 pond voor Cass, 1600 euro voor Rotterdam, 500 euro voor Leuven, en 4400 Zwitserse Frank voor St. Gallen. En dat voor 1 jaar studie. Zwitserland is natuurlijk mooi maar als ik voor locatie en stad moet kiezen zou het Leuven zijn. Maar ik zie nog wel, ik kan eventueel ook eerst een jaar aan het werk.quote:Op woensdag 13 april 2011 12:46 schreef Sokz het volgende:
Quantitative Finance & Economics in st. Gallen? Sprak laatst met iemand die via St. Gallen (finance & Banking) bij GS terecht was gekomen.![]()
[ afbeelding ]
Die ticker werkte hier niet. Net ff geprobeerd. Hij gaat terug naar MSST wat een aantal structured notes van Morgan Stanley aangeeft?quote:Op dinsdag 12 april 2011 13:41 schreef Sokz het volgende:
Ach man, komen ze nu pas mee. Die sukkels hadden destijds moeten klagen en/of rondvragen of deze gang van zaken wel de gebruikelijke is.
@ S_E als je toevallig nog een keer erop zit:
Maar Morgan Stanley heeft nog een tweede dividendstrategie in de aanbieding. Gewoon de hoge, maar wel veilige dividendbetalers nemen. Voor degene met een Bloomberg onder u, MS heeft ze onder de code MSSTDIVS in een mandje gezet.
Ja, als ik daar een financiele baan kan vinden zou ik er zo voor tekenen. Maar puur qua (quant finance) studie/MSc doen ze jammer genoeg onder voor de West Europese en Amerikaanse universiteiten.quote:Op woensdag 13 april 2011 14:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
SE: ik zeg Azie, beter toekomstproof, en een geweldige (levens)ervaring
Maar geen idee of daar tussen te komen is
Is Cass de businesschool van die universiteit waar je nu op zit? Lijkt me dat je daar dan weg moet wezen (ivm. reputatie e.d.) en de kosten natuurlijk belachelijk.quote:Op woensdag 13 april 2011 12:56 schreef sitting_elfling het volgende:
Mja, maar ik ken ook mensen die via Leuven, Rotterdam en Cass Businesschool bij goede banken zijn terecht gekomen. 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Qua kosten verschilt het ook behoorlijk. Je betaald 21.000 pond voor Cass, 1600 euro voor Rotterdam, 500 euro voor Leuven, en 4400 Zwitserse Frank voor St. Gallen. En dat voor 1 jaar studie. Zwitserland is natuurlijk mooi maar als ik voor locatie en stad moet kiezen zou het Leuven zijn. Maar ik zie nog wel, ik kan eventueel ook eerst een jaar aan het werk.
Ik denk dat Nokia en Microsoft de Lamme helpt de Blinde is en dat Nokia zelf afglijdt naar een fabrikant van hardware voor de 3e wereld met hoge volumes en lage marges.quote:Op woensdag 13 april 2011 22:12 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Zijn hier nog meer mensen die Nokia aandelen hebben? Ik denk dat zij sowieso wel gaan profiteren van economisch betere tijden en ik hoop op een succesvolle samenwerking met Windows. Wat denken jullie?
Die Chinezen, Indiers, Brazilianen etc zullen nog wel op grote schaal die telefoons van Nokia kopen denk ik. Windows is nog wel steeds het meest gebruikte computer besturingssysteem ter wereld dus ik zou Windows niet in de categorie lamme of blinde plaatsen.quote:Op woensdag 13 april 2011 22:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat Nokia en Microsoft de Lamme helpt de Blinde is en dat Nokia zelf afglijdt naar een fabrikant van hardware voor de 3e wereld met hoge volumes en lage marges.
Als het economisch beter gaat kopen mensen een Iphone of een HTC. Geen bakkie van Nokia.
In de mobiele wereld stelt het marktaandeel van Microsoft echt helemaal niks voor, dat is een paar procent. Er is ook geen sprake van een vendor-lock in, zoals in de PC-wereld geldt. Ook daalt dat marktaandeel ook nog eens heel snel.quote:Op woensdag 13 april 2011 22:18 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Die Chinezen, Indiers, Brazilianen etc zullen nog wel op grote schaal die telefoons van Nokia kopen denk ik. Windows is nog wel steeds het meest gebruikte computer besturingssysteem ter wereld dus ik zou Windows niet in de categorie lamme of blinde plaatsen.
Ik heb Nokia op mijn watchlist staan. Microsoft trouwens ook. In de telco/technologie pers hangt al snel zo'n dit wordt niets meer toontje als bepaalde bedrijjven of ontwikkelingen tegenslag hebben. Dit uit zich dan ook in de koers. In de praktijk van de bedrijfsresultaten blijkt dat dan vaak mee te vallen. Nokia en Microsoft (en Windows) zijn ijzersterke merknamen op wereldwijd niveau, die wel een stootje kunnen hebben.quote:Op woensdag 13 april 2011 22:12 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Zijn hier nog meer mensen die Nokia aandelen hebben? Ik denk dat zij sowieso wel gaan profiteren van economisch betere tijden en ik hoop op een succesvolle samenwerking met Windows. Wat denken jullie?
Waarom zou de omzet van Nokia omhoog gaan als de uiteindelijke modellen op de markt komen? Het zou niet de 1e keer zijn wanneer een product, wat technische best in orde is, gewoon niet in staat is om te concurreren en dus het op een gegeven moment verliest.quote:Op woensdag 13 april 2011 22:41 schreef jaco het volgende:
[..]
Ik heb Nokia op mijn watchlist staan. Microsoft trouwens ook. In de telco/technologie pers hangt al snel zo'n dit wordt niets meer toontje als bepaalde bedrijjven of ontwikkelingen tegenslag hebben. Dit uit zich dan ook in de koers. In de praktijk van de bedrijfsresultaten blijkt dat dan vaak mee te vallen. Nokia en Microsoft (en Windows) zijn ijzersterke merknamen op wereldwijd niveau, die wel een stootje kunnen hebben.
Ik vind die plannen met Windows Phone 7 ook helemaal zo slecht niet. Alleen duurt het nog een jaar voordat er daadwerkelijk modellen op de markt komen. Ik denk dat de omzet van Nokia gedurende dat jaar inzakt en dat ze nog meer negatieve pers over zich heen krijgen. Het aandeel kan daardoor eerst nog verder zakken. Met een P/E- ratio van 12 is het bovendien nog niet een overtuigende value pick.
Indiers in ieder geval niet. Niet cool genoeg, en voor wie cool geen punt is, is een Chinese kopie de helft van de prijs.quote:Op woensdag 13 april 2011 22:18 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Die Chinezen, Indiers, Brazilianen etc zullen nog wel op grote schaal die telefoons van Nokia kopen denk ik. Windows is nog wel steeds het meest gebruikte computer besturingssysteem ter wereld dus ik zou Windows niet in de categorie lamme of blinde plaatsen.
In de consumentenmarkt zie ik Nokia over een paar jaar wel weer hip worden. Soort retro merk. Moeten ze wél hun apparaatjes op orde krijgen natuurlijk.quote:Op donderdag 14 april 2011 09:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Indiers in ieder geval niet. Niet cool genoeg, en voor wie cool geen punt is, is een Chinese kopie de helft van de prijs.
Nokia bestaat uit twee delen (wordt wel eens vergeten): de mobiel tak en de telefonie tak (Nokia-Siemens networks). Vwb de mobiel tak wordt (of is) Nokia gewoon een hardware producent. Mocht het Microsoft besturingsstysteem een hit worden, heeft Nokia geen enkele exclusiviteit, en bovendien is het aan Microsoft om te bepalen hoeveel ze voor de licenties vragen. Ik zie Nokia daar geen enkele troef in handen hebben, en veroordeeld worden door low margin productie.
De echte crux zit ', in Nokia-Siemens Networks, want dat is de echte bleeder geweest in de afgelopen jaren. Daar hebben ze m.i. min of meer hetzelfde probleem, worden ze overhoop gelopen door Huawie en ZTE bijvoorbeeld.
Begrijp me niet verkeerd, er is best een prijs waarop Nokia een interessante koop is. Maar dat geweldige toekomstperspectief zie ik niet echt.
Voor 80% van de wereldmarkt is Nokia natuurlijk niet retro, daar is bij wijze van spreken HTC retro voorquote:Op donderdag 14 april 2011 09:24 schreef macondo het volgende:
[..]
In de consumentenmarkt zie ik Nokia over een paar jaar wel weer hip worden. Soort retro merk. Moeten ze wél hun apparaatjes op orde krijgen natuurlijk.
Mooi verhaalquote:Op donderdag 14 april 2011 11:45 schreef Sokz het volgende:
Neerlands grootste graaier (en gulste gever) stapt op bij Reckitt en verliest gelijk 2 miljard aan beurswaarde.![]()
Deze Nederlandse baas had in 2009 een bonus van maarliefst 100 miljoen euro (meer als Dhr. blankfein).
http://www.google.com/finance?q=LON%3ARB
Ik ben het eens op dit moment is een aardig koopmoment aan het ontstaanquote:Op donderdag 14 april 2011 14:35 schreef Soldier2000 het volgende:
Dow Jones zakt aardig naar beneden.
En gebruik van gemaakt door een plukje ING te kopen
Och. Gisteren had je nog een ATH en vandaag een paar procentjes minder? Dat vind ik nu niet echt een koopmoment hoor! Dan moet er bij ING toch eerst echt 1,50 vanaf.quote:Op donderdag 14 april 2011 18:13 schreef superpiet het volgende:
[..]
Ik ben het eens op dit moment is een aardig koopmoment aan het ontstaan
Wat is een ATH?quote:Op donderdag 14 april 2011 19:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Och. Gisteren had je nog een ATH en vandaag een paar procentjes minder? Dat vind ik nu niet echt een koopmoment hoor! Dan moet er bij ING toch eerst echt 1,50 vanaf.
Niet dat ik dit echt verwacht, maar je weet het ook niet. Maar op een termijn van meer als 1 week beschouwd is er welgeteld toch nog niks van af en zitten we toch op een post-crisis piek?
Hm, een oliemaatschappij met een P/E van 3.71 !?quote:Op donderdag 14 april 2011 20:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
http://finance.yahoo.com/q?s=ATH.TO
toch?
Tja, maar de Dow Jones was verder gewoon dicht natuurlijk toen je dat plaatste. Dus waar keek je precies naar?quote:Op donderdag 14 april 2011 14:35 schreef Soldier2000 het volgende:
Dow Jones zakt aardig naar beneden.
En gebruik van gemaakt door een plukje ING te kopen
quote:Op donderdag 14 april 2011 20:43 schreef macondo het volgende:
[..]
Tja, maar de Dow Jones was verder gewoon dicht natuurlijk toen je dat plaatste. Dus waar keek je precies naar?
An sich zullen die cijfers wel correct zijn. Als je van ambachtelijke knutselaar opeens Saab overneemt dan stijgt je omzet natuurlijk enorm. (Je verlies uiteraard evenredig of nog meer)quote:Op donderdag 14 april 2011 21:06 schreef sitting_elfling het volgende:
Spyker weet zelfs BB te infiltreren met z'n wazige incorrecte cijfers. Met z'n 12000% revenue growth en zn 200% debt/capital
[ afbeelding ]
Hangt er vanaf wat je wilt doen. Er zit een wizard in waarmee je wel eenvoudige dingetjes kunt maken. Maar als je een beetje C# kunt dan worden de mogelijkheden bijna onbeperkt.quote:Op donderdag 14 april 2011 21:59 schreef Sokz het volgende:
Voor Ninjatrader e.d. is dan veel kennis van C# vereist?
Dan wachten wij geduldig het topic af! Of heb je een edge gevonden?quote:Op donderdag 14 april 2011 22:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hangt er vanaf wat je wilt doen. Er zit een wizard in waarmee je wel eenvoudige dingetjes kunt maken. Maar als je een beetje C# kunt dan worden de mogelijkheden bijna onbeperkt.
Ik heb vandaag weer iets cools gemaakt
Iets wat werkt komt niet in dit topicquote:Op donderdag 14 april 2011 22:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan wachten wij geduldig het topic af! Of heb je een edge gevonden?
Ik kon ook geen C# toen ik ermee begon. Maar er is op internet genoeg te vinden. Gewoon een simpel projectje beginnen en dan leer je het vanzelf.quote:Op donderdag 14 april 2011 22:08 schreef Sokz het volgende:
Haha vast niet, dan was die wel enthousiaster geweest.![]()
Is C# een beetje snel onder de knie te krijgen en/of zijn er boeken die je daarbij kunnen helpen?
Ik bedoelde niet ING persé maar wel de index. Ik heb een target van 1360 en 1380 op de S&P500 binnen een maand. Ik kan me niet voorstellen dat we die target niet binnen een maand halen. Of ben ik te optimistisch.quote:Op donderdag 14 april 2011 19:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Och. Gisteren had je nog een ATH en vandaag een paar procentjes minder? Dat vind ik nu niet echt een koopmoment hoor! Dan moet er bij ING toch eerst echt 1,50 vanaf.
Niet dat ik dit echt verwacht, maar je weet het ook niet. Maar op een termijn van meer als 1 week beschouwd is er welgeteld toch nog niks van af en zitten we toch op een post-crisis piek?
Geenquote:Op donderdag 14 april 2011 22:58 schreef superpiet het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet ING persé maar wel de index. Ik heb een target van 1360 en 1380 op de S&P500 binnen een maand. Ik kan me niet voorstellen dat we die target niet binnen een maand halen. Of ben ik te optimistisch.
Geen idee, ik heb geen enkel benul wat beurskoersen doen en heb hier bewust ook geen visie op. Ik schraap zo'n 50 euro per dag uit het systeem door rente/dividend/aflopen verwachtingswaarde. Alle volatiliteit door stijgende of dalende beurskoersen vind ik in principe alleen maar lastig.quote:Op donderdag 14 april 2011 22:58 schreef superpiet het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet ING persé maar wel de index. Ik heb een target van 1360 en 1380 op de S&P500 binnen een maand. Ik kan me niet voorstellen dat we die target niet binnen een maand halen. Of ben ik te optimistisch.
Zaken zoals Novo komen uit dit soort onderzoekjes vele malen beter. Hoge PM, lage debt. etc.quote:Op donderdag 14 april 2011 21:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
An sich zullen die cijfers wel correct zijn. Als je van ambachtelijke knutselaar opeens Saab overneemt dan stijgt je omzet natuurlijk enorm. (Je verlies uiteraard evenredig of nog meer)
Haha ja potver, als die order van mij op page 6 was afgegaan had ik inmiddels alweer 90% winst daarop gepakt. >,<quote:Op vrijdag 15 april 2011 03:21 schreef sitting_elfling het volgende:
Zilver tikt overigens weer goede waardes aan. Misschien toch maar weer verkopen en leverage omhoog schroeven?
Een multiplier <1 wat moet ik me daar bij voorstellen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 08:40 schreef SeLang het volgende:
Waarom QE niet werkt:
Overigens hoort die hele money multiplier theorie gewoon in de vuilnisbak imo.
Wat is PM?quote:Op donderdag 14 april 2011 23:29 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Zaken zoals Novo komen uit dit soort onderzoekjes vele malen beter. Hoge PM, lage debt. etc.
[ afbeelding ]
Ik wilde hier nog op reageren maar dat is me ontschoten.quote:Op zaterdag 9 april 2011 18:22 schreef sitting_elfling het volgende:
Zijn er overigens nog mensen die hier bewust korte termijn macro traden? Of is dat een beetje over? Strategie van SeLang over genomen (al heb ik de alpha van de SAR waarde maar wat makkelijker gekozen) om zelfde soort grafiekjes te creeren die SeLang ook in zijn onderzoekje had. Met al dat niet betere resultaten gezien de tick value 12.50 is per punt en dus mogelijke winst.
[ afbeelding ]
PM is Profit Margin. Net Profit gedeeld door revenue of sales. Je kunt het zien als percentage nummer, hoeveel van 1 dollar sales blijft er over als winst? Het is by far mijn meest favoriete fundamentele indicator als ik bedrijven in 1 sector vergelijk met grofweg dezelfde market cap. De 'huidige' PM en de 5 jarige groei PM want je wil immers weten of ze in profitability zijn gegroeid.quote:
Stuur ze een mailtje dat ze moeten opschietenquote:Op vrijdag 15 april 2011 22:29 schreef Sokz het volgende:
Wanneer komen er op Binck weer nieuwe series (hogere SL) turbo's op Zilver & Koper? Wil ze doorrollen maar die komen maar niet
Het verschil met SeLang zijn onderzoek is dat ik de macro variabelen eerst door allerlei regressie tests heb gehaald (op basis van general-to-specific methodology) zodat ze gezien het econometrie gedeelte van mn scriptie significant zijn. En in het 2e gedeelte heb ik dat in wat simpele modelletjes gestopt via een SAR en andere exit strategieën met als afkapping de initiële stop. De reden voor SAR is omdat er wel wat leuke wiskunde achter zit, alleen toen ik pas het excel spreadsheet af had kon ik er ook leuke resultaten mee behalen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 17:31 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik wilde hier nog op reageren maar dat is me ontschoten.
Ga je dit nog verder uitwerken c.q. meer variabelen/runs toevoegen? Ik neem aan dat dit niet in je paper komt?
Tof! Ik ging uit van random entries maar als je een macro model hebt waarmee je echt kunt voorspellen dan is dat natuurlijk beter. Hoe ga je eigenlijk curve-fitting tegen op je macro model?quote:Op vrijdag 15 april 2011 23:21 schreef sitting_elfling het volgende:
Het verschil met SeLang zijn onderzoek is dat ik de macro variabelen eerst door allerlei regressie tests heb gehaald (op basis van general-to-specific methodology) zodat ze gezien het econometrie gedeelte van mn scriptie significant zijn.
Hoe dat zo? Je kunt toch gewoon 3 variabelen variëren? Overigens doe ik zelf ook altijd alles via een combinatie van NinjaTrader en Excel. NT laat ik files uitspugen in het juiste formaat waarbij het meeste rekenwerk al is gedaan en die lees ik dan in in Excel voor grafieken en verdere analyse.quote:En in het 2e gedeelte heb ik dat in wat simpele modelletjes gestopt via een SAR en andere exit strategieën met als afkapping de initiële stop. De reden voor SAR is omdat er wel wat leuke wiskunde achter zit, alleen toen ik pas het excel spreadsheet af had kon ik er ook leuke resultaten mee behalen.
Het lukte me echter niet om data van 3 variabelen (Z,Y,X) allen via Ninja te krijgen, de 3e deed ik maar via een spreadsheet in Excel.
Wat is IPI?quote:IPI heb ik zelf nog verder doorberekend in een portfolio situatie tegen waardes die ik op internet vond. Dus wat is de return van IPI, als je portfolio van 50k had, slippage van 100% gemiddeld en een 2 keer zo hoge transactie kosten berekend. Kwam ik nog op winst boven B&H uit. Op wat langere termijn zag je alleen dat zaken zoals IPI behoorlijk worden geraakt door outliers zoals je ziet op de graph. Voordeel van een general to specific methodology is dat er wel relatief ruis vrije data overblijft. En dus is het gemakkelijker om macro modellen te creëren. Met de rest van de macro waardes die significant uit de SP500 en de DJ30 kwamen rollen heb ik nog meerdere trading strategieën gecreëerd.
quote:Will Anne Hathaway's role in "Rio" Boost Berkshire Shares?
If you've heard this theory before, you know where I'm going with this....
Today marks the North American opening of the animated feature film Rio, by Blue Sky Studios (NWS.) Its celebrity voices include Jesse Eisenberg, Anne Hathaway, Jamie Foxx, George Lopez, Tracy Morgan,will.i.am and others. But only one of these names has the power to lift share prices at a company run by the world's most successful investor.
"When Anne Hathaway makes headlines, the stock for Warren Buffett's Berkshire-Hathaway goes up," reported director and writer Dan Mirvish in a HuffPo story last month.
Why? Mirvish's guess was that "all those automated, robotic trading programming are picking up the same chatter on the internet about 'Hathaway' as the IMDb's StarMeter, and they're applying it to the stock market."
His evidence:
On the Friday before the Oscars [hosted by Anne Hathaway], Berkshire shares rose a whopping 2.02%. And on the Monday just after the Academy Awards, they rose again, this time 2.94%. But it's not just an Oscar bounce, or something Warren Buffett may have said in the newspaper, or even necessarily something the company itself is doing (i.e. rumors afoot to buy Costco). Just look back at some other landmark dates in Anne Hathaway's still young career:
Oct. 3, 2008 - Rachel Getting Married opens: BRK.A up .44%
Jan. 5, 2009 - Bride Wars opens: BRK.A up 2.61%
Feb. 8, 2010 - Valentine's Day opens: BRK.A up 1.01%
March 5, 2010 - Alice in Wonderland opens: BRK.A up .74%
Nov. 24, 2010 - Love and Other Drugs opens: BRK.A up 1.62%
Nov. 29, 2010 - Anne announced as co-host of the Oscars: BRK.A up .25%
Mirvish's seemingly off-the-wall suggestion caught the attention of Alexis Madrigal, senior editor at The Atlantic, who decided to investigate further.
Writing for the magazine's blog, he said, " the more I thought about the strange behavior of algorithmic trading systems and the news that Twitter sentiment analysis could be used by stock market analysts and the fact that many computer programs are simply looking for tradeable correlations, I really started to wonder if Mirvish's theory was plausible."
Madrigal called John Bates, the computer wizard behind a company called Progress Software (PRGS), which helps create algorithmic strategies for hedge funds and other financial firms. To Madrigal's surprise, Bates didn't dismiss the "Hathaway Effect" suggestion.
"We come across all sorts of strange things in our line of business, strange correlations," Bates told the Atlantic. "And I've had a lot of interest in this for a long time because it's really often the secret source for certain hedge funds."
Companies are trying to "correlate everything against everything," he said. "The interesting, thing, though, is that it's all statistics, removed from the real world. It's not as if a hedge fund's computers would spit the trading strategy as a sentence: 'When Hathway news increases, buy Berkshire Hathaway.'"
In fact, Bates, added, traders often don't know what their algorithms are doing.
So what will Rio, the movie -- already bringing in singing reviews -- do for Berkshire shares this week? We'll find out Monday. It's probably worth keeping an eye on Rio Tinto Alcan, whose LSE ticker is "RIO", too.
http://www.minyanville.co(...)away-boost-hathaway/
Dat is té erg.quote:
Dat wou ik ook net zeggen! En volgens mij ook nog legaal ook.quote:Op zaterdag 16 april 2011 19:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat is té erg.
Van de andere kant biedt dat mogelijkheden om trade robots om de tuin te leiden
Wat ik zelf een echte eye-opener vond bij het onderzoek van SL was dat parametervariatie van de stoploss bewust als keuze voor robuustheid werd gekozen (immers, als de koers na een newsevent stabiel blijft dan weet je meteen de invloed van het nieuws op je trade en zijn exitstrategieen van ondergeschikt belang). In eerste instantie leken je trades er robuust uit te zien gezien het grote rechte vlak maar ik denk dat je exitstrategie nu minder belangrijk is omdat de winstgevendheid vooral afhankelijk is van je regressie. Als dat model een zekere voorspelbaarheid biedt heb je natuurlijk een monsterstrategie. Mogelijkerwijs zelfs verkoopbaar!quote:Op vrijdag 15 april 2011 23:21 schreef sitting_elfling het volgende:
Het verschil met SeLang zijn onderzoek is dat ik de macro variabelen eerst door allerlei regressie tests heb gehaald (op basis van general-to-specific methodology) zodat ze gezien het econometrie gedeelte van mn scriptie significant zijn. En in het 2e gedeelte heb ik dat in wat simpele modelletjes gestopt via een SAR en andere exit strategieën met als afkapping de initiële stop. De reden voor SAR is omdat er wel wat leuke wiskunde achter zit, alleen toen ik pas het excel spreadsheet af had kon ik er ook leuke resultaten mee behalen.
Strafrechtelijk misschien niet illegaal, hoewel het wel eens zou kunnen botsen met wetten rond de aandelenhandel gezien de doelstelling van zo'n aktie.quote:Op zaterdag 16 april 2011 20:37 schreef Mendeljev het volgende:
Wat betreft die bots. Hoe illegaal is het om met 500 twitteraccounts te spammen dat W. Buffet is opgepakt nadat hij te diep in het glaasje keek? (Of ander ludiek nieuws dat zeker wordt gescand)
Uiteraard met de nodige posities in de markt.
Ik vind van niet. Want Hercules beweerde doelbewust dat de koers van fonds X ging stijgen. Maar 'wij' twitteren dan enkel: Ben gisteren nog goed langs Aegon geweest, mijn vrouw droeg gisteren een Aegon T-shirt, dat stond goed. Ik doe mijn Long drink in een Aegon glas. En meer van dat soort onzin.quote:Op zaterdag 16 april 2011 22:55 schreef SeLang het volgende:
Is het niet een beetje vergelijkbaar met die Hercules zaak een jaar of 10 geleden?
Dat klopt, alleen is je opzet wel om moedwillig die bots te laten ontsporen met als doel om jezelf jezelf te verrijken ten koste van iemand anders. Als deze kwade opzet bewezen kan worden dat ziet de rechter dat misschien wel als een strafbaar feit.quote:Op zaterdag 16 april 2011 22:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind van niet. Want Hercules beweerde doelbewust dat de koers van fonds X ging stijgen. Maar 'wij' twitteren dan enkel: Ben gisteren nog goed langs Aegon geweest, mijn vrouw droeg gisteren een Aegon T-shirt, dat stond goed. Ik doe mijn Long drink in een Aegon glas. En meer van dat soort onzin.
Dat die bots dan denken dat Aegon goed is, wij Long gaan etc, is hun -foute- intepretatie van in wezen onschuldige berichten!
Het hele idee van marketing is dan toch ook om jezelf te verrijken ten koste van iemand anders door er moeite in te stoppen (spam)? LXIV zijn methode is dan nog relatief onschuldig waarbij hij enkel aast op het krijgen van zo mogelijk hits met simpele mededelingen. Zelf dacht ik aan het verspreiden van onjuiste informatie maar daar zitten nog wat haken en ogen aan zoals jaco opmerkte. Daarnaast gaan de tradebots de fout in door de koers te manipuleren en niet de spammers, de rechter zou dan net zo goed kunnen oordelen dat het algoritme inefficient is.quote:Op zaterdag 16 april 2011 23:07 schreef SeLang het volgende:
Dat klopt, alleen is je opzet wel om moedwillig die bots te laten ontsporen met als doel om jezelf jezelf te verrijken ten koste van iemand anders. Als deze kwade opzet bewezen kan worden dat ziet de rechter dat misschien wel als een strafbaar feit.
Je mate van exit strategie is in die zin belangrijk dat een mee lopende exit strategie echt een must is wil je winst behouden. De stop en reverse is in die zin echt perfect want met die 'accelerator' functie in de formule van stop en reverse kun je naar alle wens klooien tot je een waarde krijgt voor je snelheid dat je niet te veel winst weggooit maar ook kansen op een relatief langere trend niet weggooit. Aldus een grafiekje simpel gemaakt met een stop en reverse excel spreadsheet. Best leuk werk.quote:Op zaterdag 16 april 2011 20:33 schreef Mendeljev het volgende:
Wat ik zelf een echte eye-opener vond bij het onderzoek van SL was dat parametervariatie van de stoploss bewust als keuze voor robuustheid werd gekozen (immers, als de koers na een newsevent stabiel blijft dan weet je meteen de invloed van het nieuws op je trade en zijn exitstrategieen van ondergeschikt belang). In eerste instantie leken je trades er robuust uit te zien gezien het grote rechte vlak maar ik denk dat je exitstrategie nu minder belangrijk is omdat de winstgevendheid vooral afhankelijk is van je regressie. Als dat model een zekere voorspelbaarheid biedt heb je natuurlijk een monsterstrategie. Mogelijkerwijs zelfs verkoopbaar!
De hele essentie van de scriptie was om te checken of er een relatie is tussen de macro variabelen en de aandelen markt. En dat heb ik via verscheidene relatief simpele empirische testjes gecheckt. Eerst zorgen dat je geen last hebt van een unit root, dat er geen lange termijn relatie is tussen de variabelen, 2 I(1) processen die samen I(0) zijn bijvoorbeeld via cointegratie.quote:Op zaterdag 16 april 2011 08:48 schreef SeLang het volgende:
Tof! Ik ging uit van random entries maar als je een macro model hebt waarmee je echt kunt voorspellen dan is dat natuurlijk beter. Hoe ga je eigenlijk curve-fitting tegen op je macro model?
Jouw toegepaste methode qua verschillende stop en reverse snelheden en daarmee je gecreëerde profit parameter begreep ik niet helemaal vandaar dat ik het wat simpeler had gemaakt.quote:Hoe dat zo? Je kunt toch gewoon 3 variabelen variëren? Overigens doe ik zelf ook altijd alles via een combinatie van NinjaTrader en Excel. NT laat ik files uitspugen in het juiste formaat waarbij het meeste rekenwerk al is gedaan en die lees ik dan in in Excel voor grafieken en verdere analyse.
Een index van de import prijs.quote:Wat is IPI?
Is onze rappert vriend Fifty Cent eigenlijk al veroordeeld voor zijn Pump en Dump actie van H & H IMPORTS Inc?quote:Op zondag 17 april 2011 00:21 schreef Mendeljev het volgende:
Btw, je noemde de Hercules-zaak maar een mooier voorbeeld zijn natuurlijk de pum&dump acties van Geert Schaaij. Vooraf aan zijn gesprekken met Harry Mens informeert hij zijn eigen nieuwsbrieflezers met de beurstips die hij een paar dagen later op tv gaat bespreken. In veel gevallen reageert de koers dan ook in het voordeel van zijn achterban. Je zou zeggen dat dit beursmanipulatie eerste klas is maar tot op heden is die vent nooit veroordeeld. Ik zie daarom en specifiek om die reden wel mogelijkheden tot het uitbaten van deze formule!
Voor zover ik kan zien doen we bijna (precies?) hetzelfde. Het enige verschil is volgens mij dat de parameter die ik plot voor "trailing stop" de exponent is van de alpha terwijl jij zo te zien de waardes handmatig min of meer exponentieel maakt. Dat vond ik teveel werkquote:Op zondag 17 april 2011 00:22 schreef sitting_elfling het volgende:
Jouw toegepaste methode qua verschillende stop en reverse snelheden en daarmee je gecreëerde profit parameter begreep ik niet helemaal vandaar dat ik het wat simpeler had gemaakt.
Zelf vond ik voor de importprijs het volgende verband met de S&P500. Dit is van 2007-2009.quote:Een index van de import prijs.
Eigenlijk is dit hilarisch. Want wat doet iemand dan op zo'n universiteit? Als EMH geldt dan kun je die hele tent opdoeken en gewoon gaan indexvolgenquote:Op zondag 17 april 2011 00:22 schreef sitting_elfling het volgende:
Mijn begeleider geloofde er namelijk niet in dat ik EMH kan verslaan,
Dit lijkt mij van minder belang in een civielrechtelijk zaak. Stel iemand zit short Aegon en LXIV verspreid massaal twitter berichten zoals "Ik doe mijn Long drink in een Aegon glas." Zelfs de meest wereldvreemde rechter ziet dan wel in dat dit bedoeld is om de koers van Aegon te stuwen. Zeker als daarnaast wordt aangetoond dat LXIV of een handlanger long zit. De shortseller heeft dan mi een redelijke case tegen LXIV voor de door hem geleden schade.quote:Op zondag 17 april 2011 00:21 schreef Mendeljev het volgende:
Daarnaast gaan de tradebots de fout in door de koers te manipuleren en niet de spammers, de rechter zou dan net zo goed kunnen oordelen dat het algoritme inefficient is.
Ik geloof niet dat Geert Schaaij hier regels overtreedt. Hooguit kun je ethische vragen bij zijn werkwijze stellen.quote:Btw, je noemde de Hercules-zaak maar een mooier voorbeeld zijn natuurlijk de pum&dump acties van Geert Schaaij. Vooraf aan zijn gesprekken met Harry Mens informeert hij zijn eigen nieuwsbrieflezers met de beurstips die hij een paar dagen later op tv gaat bespreken. In veel gevallen reageert de koers dan ook in het voordeel van zijn achterban. Je zou zeggen dat dit beursmanipulatie eerste klas is maar tot op heden is die vent nooit veroordeeld.
Ik zal eens kijken of ik dat kan veranderen.quote:Op zondag 17 april 2011 09:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Voor zover ik kan zien doen we bijna (precies?) hetzelfde. Het enige verschil is volgens mij dat de parameter die ik plot voor "trailing stop" de exponent is van de alpha terwijl jij zo te zien de waardes handmatig min of meer exponentieel maakt. Dat vond ik teveel werk.
Als je de alpha op elke stap wilt halveren dan definieer je hem gewoon als a0/2x. Dan kun je NinjaTrader automatisch die stap laten maken terwijl je x gewoon lineair varieert (ik plot in mijn grafieken dus x).
Een truuk die ik toepas als ik een parameter wil varieren op een manier waar geen eenvoudig wiskundig verband in zit is dat ik in NinjaTrader gewoon een lookup table maak.
Je kunt dus zoiets maken:
0: x=0.5
1: x=100
2: x=8000
3: x=8133
etc
Btw, zo heb ik ook van de te testen macroevents zelf een parameter gemaakt die je kunt varieren.
Dit ziet er met name zo uit vanwege je entry. Als je long only, short only, en op basis van je forecast model dit 3 keer plot zal het er slechter en beter uit zien.quote:Zelf vond ik voor de importprijs het volgende verband met de S&P500. Dit is van 2007-2009.
[ afbeelding ]
Die voorspelling hoef ik niet meer te doen, die doet dat programma Eviews wel voor je. Op basis daarvan neem je dus je positie. (ook al is er wel een basis voor gokken om van te voren een positie in te nemen, genoeg academisch onderzoek die dit heeft aangetoond) Wat ik nog heb toegevoegd is een lange termijn short only, long only strategie nadat de factor uitkomt aan het einde van de dag en dat je dat een maand in je porto houdt. Dus huizen verkopen zijn beter dan vorige maand, dan neem je een positie voor het sluiten van de dag op de markt en verkoop je die positie de dag voor dat de volgende huizenverkopen weer worden gepublished. Is dat resultaat dan slechter dan vorige keer, ga je short op de index. Etc.. Resultaten waren erg interessant, je ziet namelijk in 1 oogopslag welke factors erg long of short biased zijn en degene waar het geen druif uitmaakt.quote:Anyway, mooi onderzoek hoor. Vooral door de koppeling met een macromodel dus. Btw één ding snap ik nog even niet. Doe je van te voren een voorspelling of het macrocijfer een hit of een miss wordt (dwz je neemt je positie van tevoren in zoals in mijn onderzoek) of wacht je op het cijfer en zet dan onmiddellijk je order? In het laatste geval, hoe modelleer je dan je slippage? Dat is de allebepalende factor voor zo'n strategie. (je hebt dan natuurlijk ook koersdata op (sub)-seconden niveau nodig)
Het gaat eigenlijk nog wel een stapje verder. Toen ik voor het eerst mijn resultaten liet zien, stond hij versteld te kijken omdat ik opeens overal 'significante' resultaten vandaan toverde. Mijn 1e onderzoek was eigenlijk of ik macro variabelen kon vinden die significant waren, en of er een groot verschil was tussen het aantal significante variabelen op de SP500 en de DJ30. Ik vond er 8 op de SP500 en 3 op de DJ30. Stel ik gebruikte alleen de 3 factors voor de SP500 en de DJ30, had mijn SP500 model een hogere R-squared (en dus forecast power) dan de DJ30 waarmee ik dus direct kon concluderen dat macro cijfers (logischerwijs?) meer impact hebben op de SP500 dan de DJ30. Maar hij ging er van uit dat ik geen(!) verband zou vinden tussen macrovariabelen en de aandelenbeurs. En dat leek hem logisch want, ja, EMH staat in de weg. Anders kun je namelijk een model creëren wat geld oplevert. En toen kwam de vraag ook, beleg jij hier dus mee?quote:Eigenlijk is dit hilarisch. Want wat doet iemand dan op zo'n universiteit? Als EMH geldt dan kun je die hele tent opdoeken en gewoon gaan indexvolgen.
Maar het is toch enigszins verneukeratief? Je verteld een kleine bewuste groep over een bepaald aandeel op basis van een aantal onzin redenen dat ze het moeten aanschaffen. Die mensen zijn toch ook niet dom en weten toch ook wel dat Schaaij een paar dagen later bij z'n makker op TV komt en dus nieuws over dat aandeel gaat verkondigen? En dus een goede kans dat het aandeel om hoog schiet?quote:Op zondag 17 april 2011 11:37 schreef jaco het volgende:
Met de kijkers van het programma Business Class op RTL heeft Schaaij echter geen kontraktuele relatie. Dat zijn geen klanten. Ik denk niet dat het een juridisch probleem is om de aanbevelingen die volgen uit zijn research een aantal dagen later te herhalen in de media.
is dat niet zoals elke broker/handelshuis/investment bank werkt voor een selecte groep van zijn beste klanten?quote:Op zondag 17 april 2011 11:46 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Maar het is toch enigszins verneukeratief? Je verteld een kleine bewuste groep over een bepaald aandeel op basis van een aantal onzin redenen dat ze het moeten aanschaffen. Die mensen zijn toch ook niet dom en weten toch ook wel dat Schaaij een paar dagen later bij z'n makker op TV komt en dus nieuws over dat aandeel gaat verkondigen? En dus een goede kans dat het aandeel om hoog schiet?
En ook al mag hij nog niet zijn veroordeeld, hij heeft geen schone handen meer na die dico affaire.
Dat zou zo moeten zijn ja. En als je een macro model hebt met voorspellende waarde en je neemt op grond daarvan je posities in (in plaats van random entries zoals ik doe) dan zou je natuurlijk betere resultaten moeten krijgen. Ik heb dan ook nadrukkelijk geen macro model getest maar puur de mogelijkheid van het uitbuiten van een verwachte koerssprong in een onbekende richting.quote:Op zondag 17 april 2011 11:41 schreef sitting_elfling het volgende:
Dit ziet er met name zo uit vanwege je entry. Als je long only, short only, en op basis van je forecast model dit 3 keer plot zal het er slechter en beter uit zien.
Die 100% slippage is 100% van wat? Of bedoel je dat je winst halveert tov geen slippage? Heb je dat getal voor slippage onderbouwd? Dit is imo namelijk de achilleshiel van je onderzoek. Als ik jouw begeleider was is dat het gedeelte dat ik zou aanvallen. Niet de correlatie tussen het mee of tegenvallen van een cijfer en de koerssprong, maar het daadwerkelijk tradable zijn daarvan.quote:Met transactie kosten van een tientje en slippage van 100% kwam ik uit op 31% per jaar.
Sowieso vond ik die hele veroordeling van Hercules onzin, want de GSn van deze wereld doen niet anders dan koopaanbevelingen geven en koersdoelen verhogen vlak voor ze willen verhogen! En als een toen 15-jarige hetzelfde kunstje flikt met amateuristische middelen op een forum, dan is het opeens marktmanipulatie?quote:Op zaterdag 16 april 2011 23:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat klopt, alleen is je opzet wel om moedwillig die bots te laten ontsporen met als doel om jezelf jezelf te verrijken ten koste van iemand anders. Als deze kwade opzet bewezen kan worden dat ziet de rechter dat misschien wel als een strafbaar feit.
Natuurlijk doen hedgefunds en investment banks precies hetzelfde in HFT door quotes af te geven zonder daadwerkelijk de intentie te hebben om op die prijzen te handelen om zo het systeem te beinvloeden. Anyway, voor hun gelden natuurlijk andere regels
Kan in principe zo gedaan worden, het lijkt heel veel op wat ik al doe. Sowieso is opmerkelijk dat wat ik anderhalf jaar geleden bedacht nu zo hot is overal.quote:Mijn sympathie heb je in elk geval. Een nieuwe activiteit voor je web bedrijf?
Je kunt slippage op vele manieren toepassen zoals ook in academische papers is terug te lezen. Ik heb gewoon de makkelijkste weg gekozen en het als percentage van je transactie kosten gemeten. In plaats van dus mijn entry point een bepaald percentage te veranderen koos ik er voor om de transactie kosten te verdubbelen. En vergeet niet, het model waar we het over hebben is het lange termijn model, niet het korte termijn model. Dus slippage is sowieso niet zo'n groot issue. Het ging mij er veel meer om dat ik een 'basis' neerlegde wat die goede resultaten wat betreft macro beleggen ondersteunde en dus een model, gecorrigeerd voor bizarre hoge transactie kosten en andere zaken nog steeds vele malen beter dan een EMH model. Niet dat ik een winstgevend model presenteerde, ik zou wel gek zijn. Mijn begeleider heeft me dan ook wel gepolst, wat zou je kunnen doen als ik je een bepaald bedrag zou geven? Dat heb ik geweigerd uiteraard.quote:Op zondag 17 april 2011 13:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat zou zo moeten zijn ja. En als je een macro model hebt met voorspellende waarde en je neemt op grond daarvan je posities in (in plaats van random entries zoals ik doe) dan zou je natuurlijk betere resultaten moeten krijgen. Ik heb dan ook nadrukkelijk geen macro model getest maar puur de mogelijkheid van het uitbuiten van een verwachte koerssprong in een onbekende richting.
[quote] Het is waard om dat toch nog eens te testen. Ik las laatst in een ranking van hedgefunds van BB Magazine dat in de top 50 echt een enorme hoeveelheid nog steeds op macro variabelen beleggen, en dat is echt niet zo verrassend.
[quote]
Die 100% slippage is 100% van wat? Of bedoel je dat je winst halveert tov geen slippage? Heb je dat getal voor slippage onderbouwd? Dit is imo namelijk de achilleshiel van je onderzoek. Als ik jouw begeleider was is dat het gedeelte dat ik zou aanvallen. Niet de correlatie tussen het mee of tegenvallen van een cijfer en de koerssprong, maar het daadwerkelijk tradable zijn daarvan.
Niks meer over gehoord..quote:Op zondag 17 april 2011 00:25 schreef sitting_elfling het volgende:
Is onze rappert vriend Fifty Cent eigenlijk al veroordeeld voor zijn Pump en Dump actie van H & H IMPORTS Inc?
Ik heb verder geen verstand van jurisprudentie dus neem ik je beweringen voor lief maar het lijkt me wel enigzins bevooroordeeld. Als namelijk de bots de ruis niet van het echte nieuws kunnen onderscheiden dan lijkt dit me een marktineffecientie die voor alle partijen vrij valt uit te buiten. Het zijn namelijk enkel de bots die de domme beslissingen maken, jij en ik gaan niet af op dergelijk non-nieuws. Het lijkt me dat dezelfde wereldvreemde rechter dit ook kan relativeren.quote:Op zondag 17 april 2011 11:37 schreef jaco het volgende:
Dit lijkt mij van minder belang in een civielrechtelijk zaak. Stel iemand zit short Aegon en LXIV verspreid massaal twitter berichten zoals "Ik doe mijn Long drink in een Aegon glas." Zelfs de meest wereldvreemde rechter ziet dan wel in dat dit bedoeld is om de koers van Aegon te stuwen. Zeker als daarnaast wordt aangetoond dat LXIV of een handlanger long zit. De shortseller heeft dan mi een redelijke case tegen LXIV voor de door hem geleden schade.
Leuk! Dan hebben we binnenkort een echte beleggingsspecialist in ons midden. Vind je de opleiding leuk?quote:Ik moet al die regeltjes leren voor mijn CFA examen ... zucht).
Okee, ik dacht dat je entries onmiddellijk na het uitkomen van het macrocijfer waren. Transactiekosten op een ES future zijn minder dan 1 tick terwijl je slippage makkelijk meerdere hele punten kan zijn tijdens zo'n macro spike.quote:Op zondag 17 april 2011 15:16 schreef sitting_elfling het volgende:
En vergeet niet, het model waar we het over hebben is het lange termijn model, niet het korte termijn model.
Gemiddelde slippage zegt niet veel. Het gaat bij een korte termijn macro trading strategie om de slippage tijdens een spike. Het lijkt me heel moeilijk om daar in algemene termen iets over te zeggen, vandaar mijn vraag. Het hangt af van de delay van je dataverbinding (en dus ook geografische locatie), je broker, je volume, etc etc. Eigenlijk is dat iets wat je gewoon moet uitproberen.quote:En ik heb het korte termijn model niet verder uitgelegd wat betreft slippage. Ik ben wel een aantal waardes tegen gekomen voor 'gemiddelde slippage' in procenten op bepaalde markten en commodities. Maar niet specifiek voor de periode die ik check op de DJ30 en de SP500.
Zonder af te doen aan je verhaal denk ik dat gemiddelde slippage voor een theoretisch onderzoek wel van belang is. SE onderzoekt namelijk naar inefficienties in de EMH dus dan moet hij in algemene zin daar uitspraken over kunnen doen. Kijken naar de slippage op het traden gaat dan weer een stap verder omdat je dan richting het pragmatische gaat.quote:Op zondag 17 april 2011 16:05 schreef SeLang het volgende:
Gemiddelde slippage zegt niet veel. Het gaat bij een korte termijn macro trading strategie om de slippage tijdens een spike. Het lijkt me heel moeilijk om daar in algemene termen iets over te zeggen, vandaar mijn vraag. Het hangt af van de delay van je dataverbinding (en dus ook geografische locatie), je broker, je volume, etc etc. Eigenlijk is dat iets wat je gewoon moet uitproberen.
Wat ik bedoelde is dat in de praktijk de gemiddelde slippage die 99,9% van de tijd optreedt een hele andere is dan de slippage tijdens een spike. Dus ook als je het puur theoretisch beschouwt moet je oppassen dat je hier realistische waardes gebruikt als je wilt testen op EMH tijdens een spike.quote:Op zondag 17 april 2011 16:17 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Zonder af te doen aan je verhaal denk ik dat gemiddelde slippage voor een theoretisch onderzoek wel van belang is. SE onderzoekt namelijk naar inefficienties in de EMH dus dan moet hij in algemene zin daar uitspraken over kunnen doen. Kijken naar de slippage op het traden gaat dan weer een stap verder omdat je dan richting het pragmatische gaat.
Zijn begeleider laat dat waarschijnlijk toe omdat je anders 99% van de interessante strategieen kan debunken en het verder geen toegevoegde waarde voor de wetenschap heeft mochten de spelregels op de markt over een aantal jaar veranderen (meer volume, liquiditeit etc.)
alleeen voor Rabobank shit soms, anders veels en veels te duur en beperktquote:Op zondag 17 april 2011 17:39 schreef Lucas15 het volgende:
Is er hier iemand die bij Rabobank belegt?
Ik wil graag weten of je daar speeders kunt kopen?quote:Op zondag 17 april 2011 18:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
alleeen voor Rabobank shit soms, anders veels en veels te duur en beperkt
Maar wat wil je weten?
ik kijk even voor jequote:Op zondag 17 april 2011 18:31 schreef Lucas15 het volgende:
[..]
Ik wil graag weten of je daar speeders kunt kopen?
Blijf nu van die turbo's en speeders af! Dat gaat je gewoon geld kosten, je wint het niet van de profs in dit spelletje!quote:Op zondag 17 april 2011 18:31 schreef Lucas15 het volgende:
[..]
ik kan alleen turbo's vindenquote:Op zondag 17 april 2011 18:31 schreef Lucas15 het volgende:
[..]
Als je nooit de 'test' gemaakt hebt, dan sta je standaard als maximaal speculatief ingesteld. In ieder geval wel bij Alex. Daar is mijn persoonlijke risicoprofiel 1000 en het profiel van mijn portefeuille 81.quote:Op zondag 17 april 2011 18:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik kan alleen turbo's vinden
[offtopic} wie de ruk heeft de termen 'turbo's' en 'speeders' bedacht trouwens[//offtopic]
PS: mijn risico profiel is speculatief, terwijl ik zeker weet dat dit 100% niet overeengekomen is. F*ck RabobankMorgen een mailtje naar die sukkels, met de vraag hoe dit historisch tot stand gekomen is
ik heb diverse gesprekken met een accountmanager gehad, daar kan tot zijn grote frustratie geen misverstand over verstaan hoorquote:Op zondag 17 april 2011 19:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je nooit de 'test' gemaakt hebt, dan sta je standaard als maximaal speculatief ingesteld. In ieder geval wel bij Alex. Daar is mijn persoonlijke risicoprofiel 1000 en het profiel van mijn portefeuille 81.
Overigens is van 120 tot 1000 maar één categorie. Zeer speculatief oid.
Bedankt!quote:Op zondag 17 april 2011 18:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik kan alleen turbo's vinden
[offtopic} wie de ruk heeft de termen 'turbo's' en 'speeders' bedacht trouwens[//offtopic]
PS: mijn risico profiel is speculatief, terwijl ik zeker weet dat dit 100% niet overeengekomen is. F*ck RabobankMorgen een mailtje naar die sukkels, met de vraag hoe dit historisch tot stand gekomen is
Je moet zelf natuurlijk weten wat je met je geld doet hoor! Ik probeer alleen te voorkomen dat mensen te snel zich hieraan wagen. Het is niet voor niets dat je eerst een test moet doen voordat je er in handelen kunt.quote:Op zondag 17 april 2011 19:41 schreef Lucas15 het volgende:
[..]
Bedankt!Ik las ergens dat het wel kon, blijkbaar niet dus.
Nogmaals bedankt.
![]()
LXIV, ik begrijp de angst voor verliezen. Maar wilde slechts alleen weten of de mogelijkheid bestaat om zulke producten bij Rabo te kopen. Ik blijf ervan af natuurlijk..
Nee, ik ben nog geen 18. Maar ik kan wel beleggen en ook in turbo's etc. Maar ik vroeg het me af omdat ik ergens las dat het wel kon, maar ik zelf kon het niet vinden bij Rabobank. Ik dacht dat het aan mijn account lag... Niet dus.quote:Op zondag 17 april 2011 20:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je moet zelf natuurlijk weten wat je met je geld doet hoor! Ik probeer alleen te voorkomen dat mensen te snel zich hieraan wagen. Het is niet voor niets dat je eerst een test moet doen voordat je er in handelen kunt.
Overigens, jij bent toch nog geen 18? Ik vraag me af of je er dan überhaubt wel in mag handelen!
Hoezo is het moeilijker om op 18 jarige leeftijd een depot te krijgen?quote:Op zondag 17 april 2011 20:16 schreef Sokz het volgende:
Lijkt me niet dat ze daar moeilijk in doen als je al aandelen e.d. kan. Moeilijker is het om überhaupt als <18-jarige een depot te krijgen volgens mij.
<18 = jonger dan 18.quote:Op zondag 17 april 2011 20:21 schreef Lucas15 het volgende:
Hoezo is het moeilijker om op 18 jarige leeftijd een depot te krijgen?
Ik pak de EOD data voor de lange termijn strategie. De korte termijn stap ik 1 minuut van te voren in op basis van forecasted model en ga ik er uit met stop en reverse, RSI, etc.quote:Op zondag 17 april 2011 16:05 schreef SeLang het volgende:
[..]
Okee, ik dacht dat je entries onmiddellijk na het uitkomen van het macrocijfer waren. Transactiekosten op een ES future zijn minder dan 1 tick terwijl je slippage makkelijk meerdere hele punten kan zijn tijdens zo'n macro spike.
Welke entry prijs hanteer je dan in je lange termijn strategie? Stel een cijfer komt om 15:00, pak je dan de slotkoers van die dag, de openingskoers van de volgende dag?, gelijk het slot van de eerste 1-minuten bar na het uitkomen van het cijfer?, of iets anders? De echte grote slippage zit natuurlijk in de eerste paar seconden, maar daar zit vaak ook de bulk van de koersbeweging...
Klopt, maar het is ook gemakkelijker om een gemiddelde spread te gebruiken. Had laatst een gesprek met een leidinggevende van een trading afdeling en toen die binnen kwam was hij pissed off want z'n broker zat hem vandaag te but fucken omdat die tijdens publicatie van macro factors bewust de spread gewoon met een shitload aan pips bewust verhoogde. Dus zeg maar een paar minuten voor dat het uitkwam en een aantal minuten na dat het uitkwam zodat zij meer centen konden verdienen. Hij was rood van woedequote:Gemiddelde slippage zegt niet veel. Het gaat bij een korte termijn macro trading strategie om de slippage tijdens een spike. Het lijkt me heel moeilijk om daar in algemene termen iets over te zeggen, vandaar mijn vraag. Het hangt af van de delay van je dataverbinding (en dus ook geografische locatie), je broker, je volume, etc etc. Eigenlijk is dat iets wat je gewoon moet uitproberen.
Het was overigens best leuk om veel bekende anomalies te debunken. Kwam veel academische papers tegen die hun model direct al corrigeren voor EMH anomalies, met name de dag, week en maand effecten. In plaats van dat ik dat direct zou toepassen heb ik voordat ik de tests ging doen, eerst de data die ik gebruikte om die bekende EMH anomalies gecheckt en daar kwam slechts 1 anomaly naar buiten waar ik eventueel voor kon corrigeren. Gemiddelde return van de periode lente lag 2% hoger dan de andere jaargetijden. Zaken zoals January effect waren echt bollocks en het zou de resultaten behoorlijk de verkeerde kant oplaten waaien als ik daar voor zou corrigeren.quote:Op zondag 17 april 2011 16:17 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Zonder af te doen aan je verhaal denk ik dat gemiddelde slippage voor een theoretisch onderzoek wel van belang is. SE onderzoekt namelijk naar inefficienties in de EMH dus dan moet hij in algemene zin daar uitspraken over kunnen doen. Kijken naar de slippage op het traden gaat dan weer een stap verder omdat je dan richting het pragmatische gaat.
Zijn begeleider laat dat waarschijnlijk toe omdat je anders 99% van de interessante strategieen kan debunken en het verder geen toegevoegde waarde voor de wetenschap heeft mochten de spelregels op de markt over een aantal jaar veranderen (meer volume, liquiditeit etc.)
Volgens mij had je eerst turbo certificaten in Duitsland waar ABN de naam van heeft overgenomen en daar de turbo van heeft gemaakt.quote:Op zondag 17 april 2011 18:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
De hele discussie of je belegt, speculeert, gokt of iets anders, vind ik echt een overbodige.quote:Op zondag 17 april 2011 19:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik heb diverse gesprekken met een accountmanager gehad, daar kan tot zijn grote frustratie geen misverstand over verstaan hoorAls ik speculeer is het niet via Rabo, daar begrijpt ie echt wel
Vooral retail forex brokers zijn berucht om dat soort geintjes. Die adverteren dan met spreads van heel weinig pips maar op momenten dat het er op aan komt worden die plotseling heel wijd. Dat is ook een van de redenen waarom ik CME futures prefereer boven dingen als retail forex, turbos, speeders en CFD's. Bij CME futures handel je gewoon tegen een andere trader. Er zit niet een derde partij tussen die met spreads of zelfs offsets gaat zitten kloten.quote:Op zondag 17 april 2011 21:39 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Klopt, maar het is ook gemakkelijker om een gemiddelde spread te gebruiken. Had laatst een gesprek met een leidinggevende van een trading afdeling en toen die binnen kwam was hij pissed off want z'n broker zat hem vandaag te but fucken omdat die tijdens publicatie van macro factors bewust de spread gewoon met een shitload aan pips bewust verhoogde. Dus zeg maar een paar minuten voor dat het uitkwam en een aantal minuten na dat het uitkwam zodat zij meer centen konden verdienen. Hij was rood van woedeZo kun je natuurlijk moeilijker met je automatische systeem hier van te profiteren als je broker onbewust lekker even alles omhoog gooit als jij je positie koopt
![]()
De meest recente staat altijd in m'n signature.quote:Op zondag 17 april 2011 23:56 schreef fedsingularity het volgende:
Is je P/E plaatje alweer geupdate SeLang?
Je was even weg dus ik vroeg me af of je hem al aangepast had maar er is qua prijs natuurlijk niet veel veranderd in 2 maanden. De inflatie lijkt me overigens niet goed voor de P/E... lagere winst bij hogere koersen?quote:Op maandag 18 april 2011 00:05 schreef SeLang het volgende:
[..]
De meest recente staat altijd in m'n signature.
Maar zolang de "P" niet veel verandert blijft het plaatje redelijk hetzelfde, aangezien de "E" maar heel langzaam varieert.
Sluit ik me helemaal bij aan.quote:Op zondag 17 april 2011 23:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Vooral retail forex brokers zijn berucht om dat soort geintjes. Die adverteren dan met spreads van heel weinig pips maar op momenten dat het er op aan komt worden die plotseling heel wijd. Dat is ook een van de redenen waarom ik CME futures prefereer boven dingen als retail forex, turbos, speeders en CFD's. Bij CME futures handel je gewoon tegen een andere trader. Er zit niet een derde partij tussen die met spreads of zelfs offsets gaat zitten kloten.
En wat te denken van forex brokers die zelf de tegenpartij zijnquote:Op zondag 17 april 2011 23:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Vooral retail forex brokers zijn berucht om dat soort geintjes. Die adverteren dan met spreads van heel weinig pips maar op momenten dat het er op aan komt worden die plotseling heel wijd. Dat is ook een van de redenen waarom ik CME futures prefereer boven dingen als retail forex, turbos, speeders en CFD's. Bij CME futures handel je gewoon tegen een andere trader. Er zit niet een derde partij tussen die met spreads of zelfs offsets gaat zitten kloten.
quote:18 COUNTERPARTY DISCLOSURE
18.1 The trading you conduct on the Trading Platform is not conducted on an Exchange. We act as a counterparty in Transactions conducted on the Trading Platform and, therefore, act as the buyer when you offer to sell an Instrument and the seller when you offer to buy an Instrument. The prices we offer on the Trading Platform might not be the best prices available and we may offer different prices to different users.
18.2 Although we are the counterparty to each of your Transactions, we may limit our risk by immediately hedging (offsetting) your Transactions with another transaction that we enter into with a Financial Institution. We are compensated by marking up the price we received from the Financial Institution. You should be aware that we may make money if the market goes against you. Additionally, since we act as the buyer or the seller in a Transaction, you should carefully evaluate any trade information you receive from us, or from any referred Financial Institution.
Voor mijn niet, maar voor Rabo wel. Als zij mijn profiel verkeerd instellen, en niet kunnen aantonen waar dat op gebaseerd is, kan ik me bij wijze van spreke volstoppen met zilver turbo's en als dat verkeerd afloopt ze aanklagen voor het feit dat ze me het verkeerde profiel hebben toegekend, en ik dus nooit dat soort producten had mogen kunnen kopen. Kom ik niet mee weg bij de rechter vanwege mijn achtergrond, maar Rabo loopt een aardig risico op deze manierquote:Op zondag 17 april 2011 21:53 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De hele discussie of je belegt, speculeert, gokt of iets anders, vind ik echt een overbodige.
Zolang hetgeen waar jij het op baseert werkt, maakt het geen donder uit of je het nou beleggen, gokken, speculeren of graaien noemt
Laatste aanpassing heb ik gedaan direct toen ik terugkwam. Meest recente plaatje is van 8 april zoals je kunt zien.quote:Op maandag 18 april 2011 00:15 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Je was even weg dus ik vroeg me af of je hem al aangepast had maar er is qua prijs natuurlijk niet veel veranderd in 2 maanden.
De Shiller P/E daalt dan bij gelijkblijvende koers. De trailing 10-jaar gemiddelde inflatiegecorrigeerde "E" wordt dan immers groter.quote:De inflatie lijkt me overigens niet goed voor de P/E... lagere winst bij hogere koersen?
Ik heb ook gehoord van gevallen waar het account van traders werd gesloten omdat ze teveel winst maaktenquote:Op maandag 18 april 2011 02:21 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En wat te denken van forex brokers die zelf de tegenpartij zijn![]()
Jouw verlies is hun winst en vice versa
Voorbeeldje uit de voorwaarden van Plus 500
[..]![]()
![]()
Ik heb dit soort verhalen ook gehoord bij grote FX shops, niet alleen de kleine dodgy fuck ups.quote:Op maandag 18 april 2011 09:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb ook gehoord van gevallen waar het account van traders werd gesloten omdat ze teveel winst maakten. Daaraan zie je ook al dat het geen zuivere koffie is. Voor een broker die puur van transactiekosten leeft mag dat natuurlijk niks uitmaken.
Hoe? Via verschillende brokers, je kiest de goedkoopste voor hetgeen waar je in wil beleggen. Redenen? Leuk, verslavend, centen en ook wel enigszins geestelijk stimulerend. Voor aandelen afhankelijk per sector kijk ik naar een lijstje met fundamentals zoals debt/capital, profit margin, etc. Voor derivaten is het soms natte vingerwerk of wat automatische modelletjes.quote:Op zondag 17 april 2011 22:37 schreef Lucas15 het volgende:
Ik zou graag willen weten hoe jullie beleggen? Met wat voor redenen? Waar kijken jullie naar als jullie kopen?
Hoequote:Op zondag 17 april 2011 22:37 schreef Lucas15 het volgende:
Ik zou graag willen weten hoe jullie beleggen? Met wat voor redenen? Waar kijken jullie naar als jullie kopen?
@SEquote:Ik pak de EOD data voor de lange termijn strategie. De korte termijn stap ik 1 minuut van te voren in op basis van forecasted model en ga ik er uit met stop en reverse, RSI, etc.
hangt van de hoeveelheid centen af, hequote:Op maandag 18 april 2011 13:02 schreef SeLang het volgende:
Ik heb nog wat kleingeld bij Bank of Ireland. Valt wel onder het Britse garantiestelsel maar ik ga het verplaatsen naar een gammele Spaanse bank (Santander) want die geven nu 0,2% meer rente. Valt ook onder het Britse garantiestelsel trouwens.
Tegenwoordig is het niet meer voldoende om je geld te spreiden over verschillende banken. Je moet nu zelfs spreiden over verschillende nationale garantiestelsels.
Nee, als de Ieren besluiten fuck die buitenlandse rekeninghouders, wij belastingbetalers willen niet meer garant staan voor die kutbanken dan heb je een probleem. Zeer onwaarschijnlijk maar er gebeuren tegenwoordig wel meer "onwaarschijnlijke" dingen.quote:Op maandag 18 april 2011 13:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
hangt van de hoeveelheid centen af, he
Dat zou trouwens wel een aardige schok geven als een nationale overhied met terugwerkende kracht hun garantiesysteem buiten werking zou stellen....
bron: http://www.nu.nl/economie(...)-hoge-olieprijs.htmlquote:Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) brengt dinsdag een bezoek aan Saudi-Arabië. Daar zal hij onder anderen met olieminister Ali al-Naimi spreken over de hoge olieprijs.
"Luister, we moeten eens praten over die hoge olieprijs...."quote:Op maandag 18 april 2011 13:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
onder het mom van hebben we al gelachen vandaag:
[..]
bron: http://www.nu.nl/economie(...)-hoge-olieprijs.html
Ik vermoed een gevalletje teveel paddo's in combi met een te groot ego.
Ik hoor het 'm ook al op grootvaderlijke LImburgse toon zeggen tegen Sjeik- Al - Something. Hopelijk vertelt hem wel iemand dat het Sjeik is, en niet Sjef.quote:Op maandag 18 april 2011 13:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
"Luister, we moeten eens praten over die hoge olieprijs...."
zal toch wel herverzekerd zijn?quote:Op maandag 18 april 2011 13:19 schreef SeLang het volgende:
Griekse 10-yr yield nu op 14,133%
Er wordt nu alleen nog maar gespeculeerd hoeveel ze daarop gaan afstempelen.
Waar blijft de winstwaarschuwing van ING?
Die heeft toch voor ¤3 miljard van die rotzooi?
Misschien een ideetje om de accijns te verlagen? Ik zeg maar wat hoor.quote:Op maandag 18 april 2011 13:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
onder het mom van hebben we al gelachen vandaag:
[..]
bron: http://www.nu.nl/economie(...)-hoge-olieprijs.html
Ik vermoed een gevalletje teveel paddo's in combi met een te groot ego.Die wordt gegangbanged, en vervolgens ergens midden in de woestijn gedropt. En waarschijnilk terecht
Net als die maturity mismatches van de rente zeker. Die renteswaps markt schijnt een paar honderd trillion (geen typfout) te zijn, meer dan 10x zoveel als de CDS die ons in 2008 aan de rand van armageddon bracht (zogenaamd dan). Iets zegt me dat daar iets heel erg scheef gaat zitten aangezien de rente per saldo al 2 decennia lang continue is gedaald...quote:
Ik vraag me af of wat hij daar bereikt opweegt tegen de kosten die hij daar maakt, mensen met zich mee, vliegtuig, hotel etc.quote:Op maandag 18 april 2011 13:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik hoor het 'm ook al op grootvaderlijke LImburgse toon zeggen tegen Sjeik- Al - Something. Hopelijk vertelt hem wel iemand dat het Sjeik is, en niet Sjef.
Ofcourse not, die trekt een week uit voor een gesprek van 3 uur. De rest zit die in de Arabische zon.quote:Op maandag 18 april 2011 13:32 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik vraag me af of wat hij daar bereikt opweegt tegen de kosten die hij daar maakt, mensen met zich mee, vliegtuig, hotel etc.
Hoeveel nullen?quote:Op maandag 18 april 2011 13:30 schreef SeLang het volgende:
Die renteswaps markt schijnt een paar honderd trillion (geen typfout) te zijn,
Dat weet geen hond meer, wie de uiteindelijke tegenpartij is. In een vorige baan was een 9 cijferig bedrag geswapt, en bleek dat via vier tussenstations uiteindelijk naar de eerste partij teruggeswapt te zijnquote:Op maandag 18 april 2011 13:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
Net als die maturity mismatches van de rente zeker. Die renteswaps markt schijnt een paar honderd trillion (geen typfout) te zijn, meer dan 10x zoveel als de CDS die ons in 2008 aan de rand van armageddon bracht (zogenaamd dan). Iets zegt me dat daar iets heel erg scheef gaat zitten aangezien de rente per saldo al 2 decennia lang continue is gedaald...
Ben benieuwd wie uiteindelijk de hete aardappel in handen hebben, maar eigenlijk is dat niet relevant. Als die niet kunnen betalen dan draait uiteindelijk iedereen gewoon voor z'n eigen shit op.
Santander en gammel? Valt toch wel mee. Één van de weinige banken die lekker de crisis door kwam. Als het nog fout gaat in Spanje is het natuurlijk een ander verhaal.quote:Op maandag 18 april 2011 13:02 schreef SeLang het volgende:
Ik heb nog wat kleingeld bij Bank of Ireland. Valt wel onder het Britse garantiestelsel maar ik ga het verplaatsen naar een gammele Spaanse bank (Santander) want die geven nu 0,2% meer rente. Valt ook onder het Britse garantiestelsel trouwens.
Tegenwoordig is het niet meer voldoende om je geld te spreiden over verschillende banken. Je moet nu zelfs spreiden over verschillende nationale garantiestelsels.
Hij is nog niet af. Ik wil het natuurlijk wel geautomatiseerd hebben lopen. Ik ga niet continu zelf alles bijhouden, dat is te veel werk.quote:Op maandag 18 april 2011 11:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
@SE
Ik zag deze quote nu pas want je had de quotatie in je post een beetje up gefucked
Anyway, als je het op deze manier doet dan zal je slippage inderdaad geen groot issue zijn en is je aanname denk ik wel realistisch.
Dus: irl traden die strategie!
Was dat niet puur een lucky shot van Santander? Ze hebben een boel van die huizen troep verkocht met als excuus dat ze die deal van ABN, met Fortis en RBS hadden.quote:Op maandag 18 april 2011 13:43 schreef flyguy het volgende:
[..]
Santander en gammel? Valt toch wel mee. Één van de weinige banken die lekker de crisis door kwam. Als het nog fout gaat in Spanje is het natuurlijk een ander verhaal.
Dat klopt. Die getallen tellen alle contracten bij elkaar op en bijna alles valt gewoon tegen elkaar weg. Maar zelfs als er 1% netto overblijft....quote:Op maandag 18 april 2011 13:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat weet geen hond meer, wie de uiteindelijke tegenpartij is. In een vorige baan was een 9 cijferig bedrag geswapt, en bleek dat via vier tussenstations uiteindelijk naar de eerste partij teruggeswapt te zijnJa, zo kom je wel aan honderd trilion
En aan 4x zoveel counterparty risk, want als er eentje omknikkert gaan er vier om
En uiteindelijk lag het onderliggende risico nog steeds bij de eerste partij . Wondere wereld
Dit plaatje zegt al heel veel (bedenk dat dit % van GDP is, Spanje = 2x Nederland). Let even op hoeveel Ierse schuld Portugal heeft en vervolgens hoeveel Portugese schuld Spanje heeft (ketting).quote:Op maandag 18 april 2011 13:43 schreef flyguy het volgende:
[..]
Santander en gammel? Valt toch wel mee. Één van de weinige banken die lekker de crisis door kwam. Als het nog fout gaat in Spanje is het natuurlijk een ander verhaal.
Theoretisch niet toch? Het idee is dat twee partijen tegengestelde exposures hebben en die met elkaar uitruilen. Ofwel het eentje heeft een berg, en de ander het gat, en ze eindigen dus allebei met een mooie egale vlaktequote:Op maandag 18 april 2011 13:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat klopt. Die getallen tellen alle contracten bij elkaar op en bijna alles valt gewoon tegen elkaar weg. Maar zelfs als er 1% netto overblijft....
Maar je kunt het ook heel simpel bekijken: Of je risicos nu "weg swapt" of niet, het risico verdwijnt niet maar wordt enkel verplaatst naar iemand anders. Dus ergens gaat er een groot gat vallen. Als dat geconcenteerd zit bij slechts een paar, dan kunnen die dat gegarandeerd niet betalen en is het risico dus gewoon niet afgedekt. En als het risico zit uitgespreid over veel partijen dan heb je eigenlijk bijna dezelfde situatie als zonder die swaps (iedereen verliest).
Volgens mij moet er wel een "achterkant sigarendoosje" schatting te maken zijn puur op grond van de gemiddelde looptijd van hypotheken en andere langlopende schuld en hoe dat gemiddeld is gefinancierd.
Daar heb ik lang geleden weleens een excel macro voor geschreven. Was helemaal niet zo moeilijk. Al schud ik het nu niet meer zomaar uit m'n mouw.quote:Op maandag 18 april 2011 13:43 schreef sitting_elfling het volgende:
Of ken jij een excel import programma die duizend spreadsheets in 1 spreadsheet weet te toveren?
Feit is wel dat Santander nauwelijks last heeft gehad van de financiële crisis ten opzichte van andere banken en tijdens de crisis aardig wat jongens die klappen opvingen overgenomen.quote:Op maandag 18 april 2011 14:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit plaatje zegt al heel veel (bedenk dat dit % van GDP is, Spanje = 2x Nederland). Let even op hoeveel Ierse schuld Portugal heeft en vervolgens hoeveel Portugese schuld Spanje heeft (ketting).
[ afbeelding ]
Tel daar bij op een overschot van 1 miljoen leegstaande huizen in Spanje, grotendeels gefinancierd door Spaanse banken zoals Santander en het feit dat de huizenprijzen in Spanje nog nauwelijks zijn gedaald....
En dan hebben we het nog niet gehad over het creatieve boekhouden met pensioenverplichtingen e.d.
Af en toe is voorspellen helemaal niet zo moeilijk.
Hmpfquote:Op maandag 18 april 2011 14:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Daar heb ik lang geleden weleens een excel macro voor geschreven. Was helemaal niet zo moeilijk. Al schud ik het nu niet meer zomaar uit m'n mouw.
Of je laat het NinjaTrader doen. De strategie waar ik nu mee bezig ben leest ook 500 excel files als tussenstap (op dit moment 1 voor elk S&P500 fonds)
Dat is het idee inderdaad. Maar in de praktijk vermoed ik dat er meer gaten dan bergen zijn.quote:Op maandag 18 april 2011 14:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Theoretisch niet toch? Het idee is dat twee partijen tegengestelde exposures hebben en die met elkaar uitruilen. Ofwel het eentje heeft een berg, en de ander het gat, en ze eindigen dus allebei met een mooie egale vlakte
Wat betreft excel macros, er zit een macrorecorder in excel. Dus als je een paar files handmatig doet kun je in de code kijken hoe het werkt en dat aanpassen en in een lusje zetten.quote:Op maandag 18 april 2011 14:12 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hmpf, ik kijk wel of ik ergens op Google of ik daar een macro voor kan vinden. Handmatig is echt te tijdrovend.
Het is heel grappig. Als je dit per instituut bekijkt, kun je prima beredeneren en kwantificeren dat dit risico beperkt cq. acceptabel is voor dat instituur. Als je echter de hele markt bekijkt, dan kan het eigenlijk niet goedgaan, simpelweg omdat het zo ondoorzichtig is en zo complex, en is indirect alles met elkaar verbonden.quote:Op maandag 18 april 2011 14:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is het idee inderdaad. Maar in de praktijk vermoed ik dat er meer gaten dan bergen zijn.
Hypotheekverstrekkers bijvoorbeeld lenen per saldo kort en lenen dat weer lang uit. En die korte rente is bijna altijd lager dan de lange. Daar komt bovenop dat de rente per saldo al 2 decennia is gedaald, dus lopende hypotheken hebben vaak nog de historische hogere rente terwijl banken dat steeds tegen lagere rentes konden financieren. Door de dalende rente is dit de afgelopen 2 decennia dus een zeer winstgevende business geweest.
Maar wat als de rente trend omdraait? Dan ga je verlies maken op de meer recente hypotheken die tegen hele lage rentes zijn vastgezet. Iemand moet dat verlies slikken. Ik vraag af wat daar als tegengestelde exposure dan tegenover zou kunnen staan wat van dezelfde omvang is als die uitstaande hypotheken.
Wederom in theoriequote:Op maandag 18 april 2011 14:17 schreef SeLang het volgende:
Hypotheekverstrekkers bijvoorbeeld lenen per saldo kort en lenen dat weer lang uit. En die korte rente is bijna altijd lager dan de lange. Daar komt bovenop dat de rente per saldo al 2 decennia is gedaald, dus lopende hypotheken hebben vaak nog de historische hogere rente terwijl banken dat steeds tegen lagere rentes konden financieren. Door de dalende rente is dit de afgelopen 2 decennia dus een zeer winstgevende business geweest.
Maar wat als de rente trend omdraait? Dan ga je verlies maken op de meer recente hypotheken die tegen hele lage rentes zijn vastgezet. Iemand moet dat verlies slikken. Ik vraag af wat daar als tegengestelde exposure dan tegenover zou kunnen staan wat van dezelfde omvang is als die uitstaande hypotheken.
Die verwachting zit ook in de optie, met in acht neming van het feit dat aandelenopties tussentijds kunnen worden uitgeoefend.quote:Op maandag 18 april 2011 14:14 schreef JimmyJames het volgende:
Ik ben me aan het verdiepen in het schrijven van puts (o.a. nav de succesverhalen van LXIV). Ik snap alleen nog niet goed hoe dividenden in het plaatje passen?
De toekomstige dividenden zitten al in de premie die je krijgt of betaalt maar wat als een bedrijf het dividend verhoogt of afschaft?
Volgens mij wel ja. Btw, veel van die cash is eigenlijk schuld en dus niet overtollige cash. Bedrijven hebben de afgelopen 2 jaar veel extra cash geleend om niet weer in de problemen te komen zoals in 2008. De "overtollige cash" is een mythe. (in het algemeen dan, er zullen best een aantal bedrijven zijn met echte overtollige cash).quote:En wat doen bijzondere uitkeringen met opties? Al die tech aandelen bulken van het cash, stel dat bedrijf A met een prijs van 16 euro van plan is 3 euro uit te keren per aandeel? Dan komt de prijs van het aandeel toch 3 euro dichter bij de strike en ben je de sigaar als de schrijver van de put?
Volgens mij zijn opties nauwelijks misprijsd. Dat lijkt alleen maar zo omdat schrijven meestal geld oplevert en de enorme verliezen maar af en toe voorkomen. Optiehandelaren zijn in hevige concurrentie met elkaar om "gratis geld" weg te arbitreren dus een optie zal bijna altijd naar "fair value" zijn geprijsd, waar "fair value" dan zeg maar de consensus is van de waarderingsmodellen die de handelaren hanteren.quote:Verder ben ik ook niet goed uit de termijnen waarop je kunt schrijven. KT premie is duurder dan MT premie maar het lijkt juist dat lange termijn opties (LEAPS) vaak misprijsd zijn ten gunste van een eventuele schrijver?
Het einde van een tijdperkquote:Philips houdt de tv voor gezien
EINDHOVEN (AFN) - De eerste experimenten met televisie begonnen in 1925 bij Philips, maar na bijna 90 jaar zet het elektronicaconcern zijn verlieslijdende televisie-activiteiten op een zijspoor. ,,Vandaag is een heel belangrijke dag voor Philips'', zei topman Frans van Houten. ,,We hebben een trotse geschiedenis bij tv sinds 1928.''
De televisietak is al jarenlang een zorgenkindje voor Philips. Na het WK voetbal vorig jaar zorgden oplopende voorraden voor een felle concurrentiestrijd op de markt. De prijzen daalden vorig jaar in het vierde kwartaal gemiddeld met 20 procent. In het eerste kwartaal zette de prijsdaling door met een gemiddelde van 15 procent.
Philips waarschuwde eind maart voor een operationeel verlies bij de divisie. Dit verlies kwam in het eerste kwartaal uit op 106 miljoen euro.
Maatregelen
Het concern heeft zijn televisie-activiteiten daarom op een zijspoor gezet. Philips heeft een samenwerking gesloten met het Chinese TPV Technology, waarmee het eerder al een licentie-overeenkomst sloot.
Philips houdt in de nieuwe joint venture een belang van 30 procent. De merknaam Philips blijft ten minste voor vijf jaar aanwezig op de televisies. Dit levert het bedrijf vanaf 2013 royalties op.
Van de net aangetreden topman Van Houten werd al verwacht dat hij snel maatregelen zou nemen bij de televisietak. Hij heeft dan ook vaart gemaakt met het sluiten van de overeenkomst. ,,Het vinden van een oplossing voor onze televisie-activiteiten was onze topprioriteit'', aldus Van Houten.
http://www.iex.nl/Nieuws/(...)-tv-voor-gezien.aspx
Ik weet dat ze dat soms doen, maar of dat altijd zo is?quote:Op maandag 18 april 2011 15:19 schreef JimmyJames het volgende:
@SeLang Ik refereerde idd aan specifieke gevallen zoals Microsoft, Apple, Cisco. Verder heb ik het even opgekocht en toen Microsoft in 2004 een bijzonder dividend uit heeft gekeerd zijn de strike prijzen daar aan aangepast.
Mja, lang leve CRA's. Ze bevestigen nogmaals AAA, maar zetten de debt van de States van 'stable' naar 'negative'.quote:Op maandag 18 april 2011 15:05 schreef Westlander het volgende:
*krak*
S&P affirms ratings on US; outlook revised to negative
Toepasselijk plaatje weer op ZeroHedgequote:Op maandag 18 april 2011 15:47 schreef JimmyJames het volgende:
Het lijkt trouwens weinig indruk te maken op de dollar. http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=DXY:IND
Dit is wel ferme taal, wat had je in gedachten om te shorten? Het kan nog minstens een jaar duren voordat er weer wat spanning komt op de markt.quote:Op maandag 18 april 2011 16:41 schreef piepeloi55 het volgende:
Amerika ook naar een negatieve outlook. Bezuinigingen die zich aandringen en het langzame einde van het ruime monetair beleid dienen zich aan. Het lijkt imo erop dat we aan de vooravond staan van een hervatting van de crisis nu de stimuleringen langzaam worden teruggetrokken en de echte pijn nog genomen moet worden.
Ben serieus aan het overwegen om met een goed moneymanagement te shorten middels futures.
Een of meerdere grote indexen. In feite dus een afspiegeling van de totale marktcapaciteit, dat lijkt me ook beter qua moneymanagement als het een tijdje de verkeerde richting op gaat. Individuele aandeel/asset(klasse) kunnen wat volatieler zijn.quote:Op maandag 18 april 2011 16:42 schreef sitting_elfling het volgende:
Dit is wel ferme taal, wat had je in gedachten om te shorten? Het kan nog minstens een jaar duren voordat er weer wat spanning komt op de markt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |