Hier volgt een verslagje van mijn reis door Vietnam, Laos en Cambodja ( 7 feb - 5 apr 2011). Gedurende deze twee maanden was ik ongeveer 1 maand in Vietnam, 3 weken in Laos en 1 week in Cambodja. Het was weer eens een schitterende reis, zoals je hieronder kunt lezen.
Route:
Vietnam1) Ho Chi Minh City
2) Mekong delta
3) Mui Ne
4) Dalat
5) Nha Trang
6) Hoi An
7) Hue
8) Ninh Binh
9) Halong City
10) Cat Ba
11) Hanoi
12) Sapa
13) Dien Bien Phu
Laos14) Muang Khua
15) Nong Khiaw
16) Luang Nam Tha
17) Luang Prabang
18) Vang Vieng
19) Vientiane
20) Savannakhet
21) Don Khong
Cambodja22) Kratie
23) Siem Reap
24) Phnom Penh
![35459486342_7e219ab9e1_b.jpg]()
Eigenlijk was 2 maanden te kort voor deze reis. Wat betreft Vietnam heb ik het gevoel dat ik het wel aardig heb afgedekt, maar in Laos en Cambodja had ik eigenlijk meer tijd nodig en heb ik dus dingen overgeslagen die ik best had willen zien. In Vietnam is het ook wat makkelijker om plaatsen via een logische route met elkaar te verbinden terwijl je vooral in Laos meer kriskras door het land reist over vaak slechte en bochtige wegen (maar wel mooi!).
De standaard van (budget) accommodatie e.d. in Vietnam, Laos en Cambodja was een stuk hoger dan ik had verwacht. Vooral over Laos had ik gehoord dat de standaard laag zou zijn maar dat bleek helemaal niet het geval. In de meeste gevallen had ik zelfs (onnodige) dingen als satelliet-TV en warm water. Ook bleek Laos gewoon net zo toeristisch als de rest van Z.O. Azië. Waarschijnlijk gaat iedereen er nu massaal naartoe omdat het "niet toeristisch" is.
Ik ben achteraf blij dat ik deze route heb gekozen (zuid - noord - zuid). Om te beginnen startte ik in de winter toen het nog bitter koud was in Noord Vietnam terwijl het in het zuiden dan lekker weer is. Ik kwam mensen tegen die rond dezelfde tijd juist in het noorden waren gestart en die hadden het heel erg koud gehad. Maar ook omdat ik noord Vietnam aanzienlijk leuker vond dan zuid Vietnam. Het beste voor het laatst bewaren is altijd een goed idee. Vervolgens is het leuker om na een tamelijk hectisch Vietnam te arriveren in Laos, wat dan opeens super laidback is. Het enige nadeel was dat ik dan wel in de heetste periode van het jaar in de laaglanden van Laos en Cambodja was, maar hier heb ik dan weer het geluk gehad dat het toevallig relatief koel was voor de tijd van het jaar.
Anyway, hier de reis in meer detail:
Vietnam1) Ho Chi Minh City. Hier had ik niet zoveel van verwacht maar het bleek best een aardige stad te zijn. Onder andere het War Remnants Museum bezocht met vooral zeer indrukwekkende foto's van de "American War", het Museum of Ho Chi Minh City en het Reunification Palace (wat vroeger het presidentieel paleis was). Het lijkt een relatief rijke stad te zijn. Ook interessant zijn de overblijfselen van het Franse koloniale verleden, vooral het prachtige hoofd postkantoor met houten telefooncellen en een enorme kaart op de muur geschilderd met hoe de telefoonlijnen lopen. Ho Chi Minh City heb ik ook gebruikt als basis voor een bezoek aan de beroemde Cu Chi tunnels (tunnels van de Vietcong) en Tay Ninh's Cao Dai tempel.
Peoples Committee Building met op de voorgrond Ho Chi Minh (Ho Chi Minh City, Vietnam)
Erg veel scootertjes in HCMC, vooral s’avonds! (Ho Chi Minh City, Vietnam)
Dit is de Cao Dai Great Temple in Tay Ninh. Cao Dai is een godsdienst/ sekte die ongeveer 2 miljoen volgelingen heeft in Vietnam. Het is een soort mix van westerse en oosterse godsdienst/ filosofie. (Tay Ninh, Vietnam)2) Mekong Delta. Dit heb ik bezocht op één van de standaard tours vanuit HCMC, met een overnachting in Can Tho. Dat is dus het standaard programma waarin je floating markets bezoekt en diverse plaatsen waar ze op traditionele manier noodles, snoepjes etc maken, boottochtje door kleine kanaaltjes, etc. Ik heb me goed vermaakt en had gezellige mede reizigers maar het was niet heel spectaculair en erg toeristisch. Het leukste deel vond ik het (optioneel) rondfietsen op één van de eilandjes in de Mekong door kleine dorpjes e.d.
Zo’n stralende lach, dan ben je wel bijna verplicht om iets te kopen.(Mekong Delta, Vietnam)
Varen door nauwe kanaaltjes. (Mekong Delta, Vietnam)3) Mui Ne. Deze kustplaats bezocht ik vanwege het speciale landschap: zandduinen en Fairy Spring. Verder is het een beach resort dat vooral leuk is als je van kitesurfen houdt (harde wind en hoge golven). Maar er ligt tussen de resorts ook nog een leuk vissersplaatsje verborgen. Groot hoogtepunt was natuurlijk de seafood BBQ die je overal hebt (voor mij is alles wat uit de zee komt onweerstaanbaar).
De prachtige zandduinen van Mui Ne. Er stond een harde wind en mensen met korte broek waren dus niet blij want die werden compleet gezandstraald! Het zand is wat roodachtig en dat effect wordt natuurlijk nog versterkt rond zonsondergang. (Mui Ne, Vietnam)4) Dalat. Dit hillstation ligt in de Central Highlands en was populair bij de Fransen vanwege het koelere klimaat. Er zijn ook nog wat Franse koloniale gebouwen te zien. Het is een aardige stad maar niet heel speciaal imo. Ik vond vooral de busreis er naartoe en er vandaan erg mooi (door de Central Highlands).
5) Nha Trang. Dit is een populaire strandbestemming. Niet mijn ding (ik hou van eenzame lege stranden) maar wel gewoon een prachtig strand. Ik ben er maar ca 6 uur geweest terwijl ik wachtte op de volgende busverbinding. Tijdens die periode ben ik naar een foto expositie geweest van een beroemde Vietnamese fotograaf (Long Thanh) die vooral het alledaagse leven in Vietnam fotografeert. Wereldklasse.
6) Hoi An. Dit is een prachtig oud sfeervol stadje (Unesco Werelderfgoed) en een hoogtepunt van mijn reis. Ondanks dat er super veel toeristen rondlopen vond ik toch dat de sfeer grotendeels behouden blijft. Er zijn veel prachtige Chinese tempels te zien, een oude brug en oude huizen. Maar ook buiten het oude gedeelte is er van alles te zien. Omdat het net na Vietnamees Nieuwjaar (Tet) was waren er allerlei kleinschalige ceremonies aan de gang.
Bijna alle winkeltjes in de oude stad zijn op toeristen gericht, maar ondanks dat blijft de sfeer en charme van de oude stad behouden. (Hoi An, Vietnam)
Eens per maand zetten locals hier drijvende kaarsjes in de rivier en doen een wens. Ik had geluk dat ik net op dat moment in Hoi An was. Dit meisje met mooie traditionele jurk staat net op het punt om een kaarsje in het water te zetten. Ze vertelde me later dat ze op een soort lerarenopleiding zit en ze waren met de hele groep (uit HCMC) op vakantie in Hoi An. Zo’n mooie jurk is verplicht als je voor de klas staat! (Hoi An, Vietnam)
Een bepaald aantal dagen na Vietnamees Nieuwjaar (Tet) zijn er allerlei ceremonies die moeten gebeuren. Dit is een van de ceremonies waar ik toevallig langs kwam, verstopt ergens in een straatje buiten de oude stad. De mensen waren super aardig en ze gingen (ongevraagd) direct iemand zoeken die een paar woorden Engels kon om het aan mij uit te leggen. (Hoi An, Vietnam)
Deze dame maakt lampionnen van zijde. De meeste worden natuurlijk verkocht aan toeristen, maar ze hangen ook op veel plaatsen in de oude stad, wat het ‘s avonds natuurlijk veel sfeer geeft. (Hoi An, Vietnam)
Vogelkooitjes winkel. Dit is buiten de oude stad. (Hoi An, Vietnam)7) Hue. Tussen Hoi An en Hue loopt een soort van klimaatscheiding die wordt veroorzaakt door (lage) bergen ertussen. Was het t/m Hoi An nog erg warm, in Hue was het plotseling fris en regenachtig. Hue was aardig maar toch een beetje een tegenvaller na Hoi An. Je hebt natuurlijk de beroemde citadel maar de rest van de stad vond ik lang niet zo leuk als Hoi An. Vanuit Hue heb ik ook de (standaard) tour gedaan naar de Demilitarized Zone (DMZ) die vroeger noord en zuid Vietnam scheidde. Helaas is daar niet zo veel meer te zien omdat men pas aan preserveren ging denken toen alle bruikbare materialen al door locals waren weggehaald. Toch was het wel interessant omdat je een idee krijgt van het landschap en de locatie van bijvoorbeeld de Khe Sanh legerbasis. Ook heb je in de buurt van de DMZ ondergrondse tunnels waar mensen jarenlang hebben gewoond. En deze zijn origineel en niet aangepast voor toeristen (zoals die in Cu Chi).
Een van de toegangspoorten naar de citadel. (Hue, Vietnam)
Op het bordje staat: “M43 tank with artillery of the US equipped to puppet soldiers for raiding and killing the people in the spring 1975 campaign, captured by the liberation army at Phu Bai on 25 March 1975”. (Hue, Vietnam)8) Ninh Binh. Dit was één van de hoogtepunten van mijn reis. Rondom Ninh Binh ligt een prachtig landelijk gebied met rijstvelden tussen karstrotsen met hier en daar mooie tempeltjes. Het gebied is op sommige plaatsen belachelijk pittoresk. Helaas, ik ben bang dat dit over een paar jaar grotendeels verdwenen zal zijn want er wordt momenteel overal gebouwd en wegen aangelegd. Ik ben hier drie dagen gebleven en op alle drie die dagen heb ik een fiets gehuurd (Vietnamese stijl met mandje voorop) en heb gewoon hele dagen kriskras rondgefietst. Dicht bij Ninh Binh ligt ook een super pittoreske rivier te midden van rijstvelden (Tam Coc) waar je je kunt laten rondvaren (super toeristisch maar wel mooi). Verder van Ninh Binh ligt het veel minder bezocht Van Long Nature Reserve waar kolonies witte reigers zitten en veel ijsvogels en waar je je ook met een roeibootje kan laten rondvaren (ook gedaan natuurlijk).
Dit is Tam Coc, net buiten Ninh Binh. Op dit moment is iedereen druk bezig met rijst te planten. Erg mooi maar ook erg veel toeristen. Wel goede inkomsten voor de locale bevolking die toeristen over de rivier rond roeien. Ik werd rondgevaren door een vrouw + 10-jarige dochter, die elkaar afwisselen met roeien. Pa was aan het vissen in de rivier en als er rijst moet worden geplant dan doen ze dat met de hele familie. Ze hebben hun eigen rijstveld nog even aangewezen. (Tam Coc, Vietnam)
Schitterend gebied om rond te fietsen. Dit is dezelfde rivier toen ik over een bruggetje fietste (Tam Coc, Vietnam)
Over dit soort weggetjes fiets je dan rond. Door rijstvelden en akkertjes gelegen tussen karstbergen. Heerlijk stil, vooral tegen de avond (Tam Coc, Vietnam)
Tijdens het fietsen kom je langs sfeervolle oude tempeltjes in een schitterend landschap. (Ninh Binh, Vietnam)
Heerlijk rustig. (Omgeving Ninh Binh)
Bonsai bomen zijn populair in Vietnam en ze produceren daar ook hele mooie. Na een bezoek aan de pagoda op de berg op de achtergrond kwam ik langs een verzameling bonsaibomen die bij een kantoortje stonden. Dat moest ik natuurlijk bekijken want het is een oude hobby van mij. Na een tijdje kwam deze vriendelijke man tevoorschijn en hij bleek de kweker te zijn. Helaas sprak hij geen woord Engels, maar hij wou wel even poseren bij zijn mooiste boom. (Ninh Binh, Vietnam).
Zo’n 25km van Ninh Binh ligt Van Long Nature Reserve. Ook hier kun je je laten rondvaren maar hier zijn amper toeristen. Een schitterend gebied als je graag naar vogeltjes kijkt. (omgeving Ninh Binh, Vietnam)9) Halong City. Dit is de belangrijkste toegangspoort naar Halong Bay en ik heb hier alleen overnacht, op weg naar Cat Ba eiland dat in Halong Bay ligt.
10) Cat Ba. Dit eiland heb ik gebruikt als basis voor mijn bezoek aan Halong Bay. Cat Ba is zelf een prachtig eiland waar je mooi kunt wandelen (wat ik ook één dag heb gedaan). En de zee rond Cat Ba is een stuk rustiger dan dichter bij Halong City omdat de meeste toeristen boten vanuit Halong City vertrekken en niet in dat gebied komen. Hier heb ik dus ook een tour van Halong Bay gedaan. Ik had redelijk pech met het weer want het grootste deel van de tijd was het zicht slecht (we vertrokken zelfs een uur later vanwege dichte mist). Maar uiteindelijk heb ik toch veel gezien. Naast natuurlijk het mooie zeeschap (karstrotsen in zee) vond ik vooral de floating villages interessant. Mensen leven hier feitelijk in zee en kweken vis en schelpdieren rondom hun "huis". Ieder huis heeft ook een hond die nooit van z'n leven aan wal komt. Op een mooi plekje heb ik ook nog wat rondgevaren in een kano tussen de drijvende huisjes. Vooral dat was wel heel erg mooi, ook omdat je dan bijna op dezelfde hoogte als het water bent.
Varen door Halong Bay op een (zeldzaam) moment met goed zicht. Als je goed kijkt zie je voor de rotsen in het water ook nog wat “floating villages”. (Halong Bay, Vietnam)11) Hanoi. Dit is een erg leuke stad met een interessant oud centrum en veel sfeer. En natuurlijk het Ho Chi Minh mausoleum en HCM museum bezocht. Het mausoleum doet uiteraard sterk denken aan dat van Lenin en het interessant om de persoonlijkheids cultus rond Ho Chi Minh te zien. Ho Chi Minh wordt vooral gepositioneerd als een vriendelijke eenvoudig levende man die het beste met iedereen voor heeft, terwijl Lenin altijd streng en afstandelijk wordt afgebeeld. Interessant verschil. De (POW) gevangenis "Hanoi Hilton" (waar o.a. John McCain gevangen heeft gezeten) is ook interessant. Oorspronkelijk is die gevangenis door de Fransen gebouwd en bijna de hele uitleg gaat over de gevangenis tijdens de Franse periode. Maar Hanoi is vooral ook leuk om gewoon rond te lopen en je ogen uit te kijken want er gebeurt zo enorm veel om je heen.
Veel groente en fruit verkopers in Hanoi hebben hun koopwaar in een platte mand op een fiets. Ik kreeg de indruk dat het illegaal is om daar te staan want op een bepaal moment kwam de politie en toen waren ze binnen een paar seconden weg (en 10 seconden later natuurlijk gewoon weer terug!) (Hanoi, Vietnam)
Een schoolklas maakt een uitje naar het Ho Chi Minh mausoleum. (Hanoi, Vietnam).
Bij tempels in Vietnam zie je vaak dit soort beesten van papier marche. Uiteindelijk gaan ze in de fik, want ze worden geofferd aan helden uit een ver verleden zodat ze een paard of een olifant hebben om op te rijden. Dit is althans wat een Vietnamees mij uitlegde toen ik er naar vroeg. (Hanoi, Vietnam)12) Sapa. Deze hoog gelegen stad was veel leuker dan ik had verwacht. Eerlijk gezegd verwachtte ik een enorme toeristische bende en Sapa zelf is dat inderdaad ook. Maar hoewel je zou verwachten dat iedereen daar naartoe gaat om te hiken kwam ik nauwelijks meer toeristen tegen zodra ik buiten de stad was. Je kon gewoon direct vanuit de stad prachtige wandelingen maken door de bergen en dorpen die er omheen liggen. De eerste twee dagen dat ik daar was was het heel mistig en dat gaf veel sfeer aan de omgeving waar ik doorheen kwam. De laatste dag heb ik een lange tocht gelopen ( ca 10 uur) met prachtige uitzichten en toen had ik de mazzel dat het juist helder en zonnig was. En s'avonds lekker eten van de BBQ. Al met al heb ik hier fantastische dagen gehad en werd dit het hoogtepunt van het Vietnam gedeelte van mijn reis.
Sapa is beroemd om de rijstterrassen. Toen ik er was waren het echter nog modderpoeltjes want het is winter. (Sapa, Vietnam)
Deze dame is van de H’Mong hilltribe. Elke dag loopt ze 2-3 uur vanaf haar dorp in de bergen met baby en koopwaar naar Sapa en dan loopt ze s’avonds het hele stuk weer terug. En dat is geen verzonnen verhaal, want zelf ben ik op de laatste dag naar haar dorp gelopen en toen ik aan het eind van de dag terugliep naar Sapa kwam ik haar halverwege weer tegen, met nog heel veel andere H’mong.
Deze is weer van een andere stam. Ze kan de vrouw op de vorige foto niet verstaan want ze spreken verschillende talen.
Deze twee zussen van de Dzao hilltribe kwam ik tegen tijdens een lange wandeltocht naar een aantal dorpjes rond Sapa. Als je je afvraagt wat zit die haargrens hoog: dat wordt geschoren. Het grappige is: vrijwel al deze mensen zijn analfabeet (nooit naar school geweest) maar ze spreken goed Engels want dat hebben ze van de toeristen geleerd. Sterker nog, ze spreken beter Engels dan Vietnamees vertelden ze me (hun eigen taal is Dzao taal). Deze twee verdienen duidelijk hun geld met het verkopen van souvenirs aan toeristen en poseren graag even voor een foto. Maar de hilltribe mensen die weinig met toeristen te maken hebben zijn vaak juist erg schuw en gereserveerd is mijn ervaring. (Sapa, Vietnam)
Tijdens mijn laatste dag in Sapa raakte ik op een berg trailtje de weg kwijt (doe ik vaak expres) en kwam uiteindelijk aan bij een hutje waar deze familie woonde. De twee meisjes met het lange haar zijn toen even met me meegelopen om me weer op de goede trail te zetten. Vol verbazing keek ik naar de snelheid waarmee de jongste op blote voeten een steile berg op rende waar ik met m’n bergschoenen amper tegenop kon klimmen. (Sapa, Vietnam)
Kinderen zijn vaak een handige indicator om te bepalen of je nog op de goede weg zit. Als ze lachen, zwaaien en nieuwsgierig zijn (zoals hier) dan weet je dat ze weleens westerlingen zien en dan zit je dus op de goede trail. Als ze schuw zijn en je aankijken met een blik van “WTF!!” dan zit je waarschijnlijk ver van de goede route en mogelijk op een doodlopende trail. (Sapa, Vietnam)
Deze vriendelijke dame is een Black H’Mong. Ze loopt daar schijnbaar heel relaxed over dat bergtrailtje maar zo’n grote mand vol met brandhout is loeizwaar! Ik blijf me verbazen over het zware werk dat die vrouwen daar doen. (Sapa, Vietnam)13) Dien Bien Phu. Een beroemde plek die ik nog met geschiedenis heb moeten leren, want hier werden de Fransen in 1954 verslagen. Dat is de reden dat ik die plek graag wou bezoeken, maar het ligt ook nog eens mooi op de route naar Laos. De weg van Sapa naar Dien Bien Phu is ook erg mooi (maar stoffig en oncomfortabel). In Dien Bien Phu zelf zijn gereconstrueerde loopgraven te zien en een museum over de oorlog tegen de Franse kolonisten. Voor mij genoeg om een dag mee te vullen. Natuurlijk is Dien Bien Phu voor Vietnamezen erg belangrijk en er waren ook veel Vietnamese toeristen. Ik kreeg een baby in m'n handen geduwd en moest daarmee op de foto. Dat soort dingen zijn altijd wel grappig.
Laos14) Muang Khua. Hier is in principe "niets te zien" maar dit is het eerste stadje dat je bereikt na een aantal uur rijden over een super stoffige onverharde weg als je vanuit Dien Bien Phu de grens over gaat. Toch vond ik het een erg leuk plaatsje. Super relaxed, een groot contrast opeens met het meer hectische Vietnam. En Muang Khua is een handelsstadje dat aan de rivier Nam Ou ligt en waar landbouw producten op bootjes worden geladen (of worden uitgeladen). Er valt gewoon best veel te zien van het gewone leven in Laos en daarom was het erg leuk.
15) Nong Khiaw. Met een bootje is het ongeveer 4 uur varen van Muang Khua naar Nong Khiaw. En die boottocht wordt steeds mooier naarmate je dichter bij Nong Khiaw komt. De Nam Ou is een vrij smalle rivier en in het gebied rond Nong Khiaw loopt die tussen karst bergen door. Super mooi! Nong Khiaw zelf is ook een erg leuk plaatsje, al zitten er aan één kant van de rivier wel erg veel toeristen. Nong Khiaw werd één van de hoogtepunten van de reis, voornamelijk doordat ik een lange wandeltocht (ca 12 uur) ben gaan maken in m'n uppie naar wat afgelegen dorpjes in de nabij gelegen bergen.
Nong Khiaw is gelegen in een prachtig landschap aan de Nam Ou rivier (Nong Khiaw, Laos)
De Nam Ou rivier (Nong Khiaw, Laos)
Dit was weer eens een gevalletje verkeerde trail in gelopen en toen kwam ik bij een dorpje uit. Niemand spreekt natuurlijk Engels dus dan loop je maar wat rond op zoek naar de juiste weg. Eerst waren de kinderen heel schuw (= ik zit behoorlijk verkeerd) maar na een tijdje wint de nieuwsgierigheid het toch en na een tijdje liep er een hele wolk kinderen achter me aan! Kinderen vinden het leuk om gefotografeerd te worden en zichzelf dan op het schermpje terug te zien. Maar ze keken steeds zo serieus. Ik gaf met gebaren aan dat ze wel moesten lachen op de foto, maar mijn gebarentaal werd door de kinderen anders geïnterpreteerd... (Nong Khiaw, Laos)
Uiteindelijk bereikte ik dan na een lange wandeltocht mijn doel: het dorpje Payong. Hoewel ik nog wel wat water had hoopte ik toch wat drinken te kunnen kopen. Gelukkig zag ik een piepklein winkeltje en in dat winkeltje stond een stoffig flesje Pepsi. Yum! Het meisje op de foto ( 9 jaar oud ofzo?) beheerde het winkeltje en van haar kocht ik dus dat flesje. Ze paste ook nog op 3 jongere broertjes en zusjes. De ouders zijn waarschijnlijk ergens op het land aan het werk. De eerste 5 minuten stonden ze me natuurlijk met open mond aan te staren maar daarna hadden we veel lol met mijn camera. (omgeving Nong Khiaw, Laos)16) Luang Nam Tha. Deze plaats wordt nogal gehyped als ecotoerisme bestemming. Het was een lange reis om er te komen (vanuit Nong Khiaw) maar ik vond het erg tegen vallen. De directe omgeving is niet zo mooi als bijvoorbeeld Nong Khiaw en de plaats leent zich daarom minder goed om als basis te dienen om op eigen houtje tochten te gaan maken. Er zijn interessante dingen in de regio zoals een national park en traditionele dorpjes maar het meeste is niet op loop en/of fietsafstand. Ik had beter naar het wat verder gelegen Muang Sing kunnen gaan denk ik.
Tijdens de lange reis naar Luang Namtha wordt er even gestopt op een plek waar watermeloenen worden verkocht (Luang Namtha, Laos)17) Luang Prabang. Dit is natuurlijk een prachtige plaats (Unesco werelderfgoed) vol sfeer en tempels. Ik had wat pech met het weer want het heeft bijna continue keihard geregend maar ondanks dat heb ik me uitstekend vermaakt.
Luang Prabang staat vol met dit soort prachtige dingen (Luang Prabang, Laos)
In Laos zijn bijna alle jongens voor een bepaalde periode monnik. Sommigen maar een week, anderen jaren lang. (Luang Prabang, Laos)18) Vang Vieng. Vanwege de reputatie ( TV-bars met "Friends", toeristen die in het conservatieve landelijke Laos half naakt rondlopen, drugs, etc) heb ik getwijfeld of ik hier wel naartoe zou gaan maar ik ben blij dat ik dat toch heb gedaan. Op het moment dat je aankomt zie je dat het inderdaad zo'n trieste bende is als iedereen zegt en wil je meteen weer weg, maar de meeste ellende kun je vermijden door een guesthouse te nemen aan de rand van de stadje. De reden om toch naar Vang Vieng te gaan is natuurlijk de omgeving, want die is zo ontzettend mooi: karst bergen met akkertjes en kleine dorpjes ertussen. Eén dag ben ik gaan wandelen, de andere dag heb ik een mountainbike gehuurd en ben een heel eind gaan fietsen. Voorbij de grot en lagoon net buiten Vang Vieng heb ik geen enkele toerist meer gezien en is het weer gewoon Laos en niet Salou. Dankzij het wandelen en fietsen werd Vang Vieng zelfs een hoogtepunt van Laos! Btw: de weg van Luang Prabang naar Van Vieng is fantastisch mooi kwa landschap (maar veel mensen worden ziek van alle bochten).
Rondfietsen in de omgeving van Vang Vieng was een van de hoogtepunten van mijn reis. Je komt door een aantal leuke kleine afgelegen plaatsjes in een prachtig landschap. Wel een genadeloos felle zon.(Vang Vieng, Laos)19) Vientiane. Een aardige stad, maar inmiddels ben ik verwend. Natuurlijk ben ik de standaard sites (vooral tempeltjes) langs geweest en heb het Nationaal Museum bezocht, wat zich voornamelijk richt op de vrijheidsstrijd / Pathet Lao en haar helden.
Monniken bidden voordat ze gaan eten. De dames rechts kwamen het eten brengen. (Vientiane, Laos)
Pha That Luang in de avondschemering (Vientiane, Laos)20) Savannakhet. Hier ben ik één dag geweest om de lange reis naar Don Khong in tweeën te hakken. Er is niet heel erg veel te zien maar er zijn nog wat oude Franse koloniale huizen en een klein dinosaurus museum (slechts één kamer in een kantoor van een wetenschappelijk instituut). Hier in de omgeving worden er kennelijk dinosaurus botten gevonden. Ik kreeg enthousiast uitleg van een medewerkster die amper Engels kon. Leuk voor een semi-rustdag waarin je niet teveel doet.
Koloniaal verleden dat langzaam staat te verkruimelen. Maar leuker nog dan koloniale gebouwen zijn andere hints van het Franse verleden. In Vietnam, Laos en Cambodja zijn overal op straat lekkere Franse stijl broodjes te koop, vaak met “paté” (ook al is dat dan geen echte) en er wordt Petanque gespeeld! In Hanoi zag je soms oude mensen met alpinopet. (Savannakhet, Laos)21) Don Khong. Dit is het grootste eiland van de "4000 Islands" in zuid Laos. Ik koos voor dit eiland omdat iedereen die ik sprak naar de kleinere eilandjes gaat (Don Det en Don Khon) en dat leek me dus wat druk worden omdat je op die eilandjes binnen een half uurtje van de ene naar de andere kant loopt. Bovendien wandel en fiets ik graag en ik dacht dat ik op zo'n klein eilandje wel erg snel uitgekeken zou zijn. Ik ben blij met mijn keuze want Don Khong was inderdaad prachtig! De eerste dag heb ik zo'n 25km gewandeld door stille akkertjes en rijstvelden, de tweede dag het eiland rond gefietst.
De eilanden in de Mekong in dit gebied zijn grotendeels self sufficient. Tijdens een wandeltocht door de rijstvelden en akkertjes kwam ik toevallig langs deze smederij waar landbouw werktuigen worden gemaakt. Btw, dit is onder hun huis op palen. De man in het midden (pa?) is de smit, de vrouw links (dochter?) draait aan een blaasbalg die gemaakt lijkt te zijn van fietsonderdelen en de vrouw rechts (moeder?) snijdt de handvaten uit stukken hout. Zo kwam ik langs nog meer kleinschalige “fabriekjes”, o.a. een waar bakstenen werden gemaakt uit blubber (waarschijnlijk uit de Mekong geschept) en fabriekjes voor het processen van rijst. (Don Khong, Laos)Cambodja22) Kratie. Dit is een leuk plaatsje aan de Mekong rivier. Je kunt met een bootje naar een eilandje dat in de Mekong ligt en dat heb ik dus ook gedaan. Het is daar mooi wandelen door kleine plaatsjes en akkertjes. Er zijn ook floating villages. Maar de echte highlight is zo'n 15km buiten de stad. Daar kun je de zeldzame en bedreigde Irrawaddy dolfijnen zien die leven op een paar plaatsen in de Mekong. Dit zijn dolfijnen met een stompe neus die zowel in zout als in zoet water kunnen leven. Het fietstochtje daar naartoe is op zichzelf al leuk want het is een mooie landelijke omgeving, maar dan kun je dus met een bootje dolfijntjes gaan kijken. En ik was prettig verrast hoe goed je ze daar kunt zien. Regelmatig zag ik ook groepjes van vier tegelijkertijd gesynchroniseerd naast elkaar boven water komen en weer onder water gaan. Na het boottochtje heb ik ook nog een uur vanaf de kant zitten kijken met mijn verrekijker. Zelfs vanaf de kant zijn ze prima te zien omdat de oever op dat punt vrij hoog is en je dus mooi overzicht hebt over het water.
Floating village op Koh Trong eiland in de Mekong (Kratie, Cambodja)
Huisje op Koh Trong eiland. (Kratie, Cambodja)
Als ik aan Cambodja denk, denk ik aan veel stof! Geen land voor contactlenzen. Maar dat zal ook wel de tijd van het jaar zijn. (Kratie, Cambodja). 23) Siem Reap. Hier heb ik 3 dagen rondgefietst van tempelcomplex naar tempelcomplex. De beroemde Angkor Wat was niet eens mijn favoriet. Dat is mooi en groot maar ook uitgestrekt en pompeus en mist imo de sfeer die een aantal andere tempels hebben. Mijn favoriet is Bayon, een tempel waar vanaf elk punt meerdere gezichten op je uitkijken. Ook een aantal van die met bomen overgroeide tempels vond ik erg mooi.
Deze monniken uit Phnom Penh waren op vakantie in Siem Reap! Het blijft iets grappigs houden, monniken die op vakantie tempels gaan bekijken. (Siem Reap, Cambodja)
Met autootjes spelen in een bijna 1000 jaar oude tempel. (Siem Reap, Cambodja)
Bayon is mijn favoriete tempel in Siem Reap. Van alle kanten word je “bespied” door gezichten. (Siem Reap, Cambodja)
Weer zo’n mooi doorkijkje in Bayon tempel. (Siem Reap, Cambodja)
Erg mooi zijn ook de half ingestorte tempels die zijn overgroeid met bomen. Btw, wat doen al die kleine kinderen in die tempels? Dat zijn kinderen van mensen die daar de straatjes schoon vegen en dergelijke. Die nemen ze gewoon mee. (Siem Reap, Cambodja)
Hier krijg je echt zo’n Indiana Jones gevoel bij. (Siem Reap, Cambodja)
Hout halen op de fiets! Deze kinderen kwamen zingend voorbij fietsen. Hier koken ze nog op houtvuurtjes dus af en toe moet er brandhout worden verzameld. (Siem Reap, Cambodja)24) Phnom Penh. De eindbestemming van deze reis. Phnom Penh is een leuke stad om rond te zwerven en je hebt daar een prachtig complex met Royal Palace en Silver Pagoda. Maar de highlights voor mij waren zonder twijfel de beruchte geheime S-21 gevangenis van de Khmer Rouge (nu het Tuol Sleng Museum) en de nabij gelegen Killing Fields of Choeung Ek waar vrijwel alle gevangenen uit S-21 zijn vermoord. Het is interessant om te zien hoe er ruim 30 jaar na dato met dit verleden wordt omgegaan. In het museum is er veel aandacht voor de rechtszaken die nu lopen tegen een aantal Khmer Rouge kopstukken. Over heel Cambodja verspreid zijn er veel van dit soort killing fields. De gruwelen die zich daar hebben afgespeeld zijn met geen pen te beschrijven. Op Choeung Ek zijn 17.000 mensen vermoord en begraven. Ongeveer de helft daarvan is opgegraven en de botten en schedels liggen gesorteerd op geslacht en leeftijdsgroep in een pagoda met glazen wanden. De andere helft ligt nog in het massagraf. Het is bizar om daar te lopen want je ziet overal nog stukken kleding en botfragmenten uit de grond steken (na elke regenbui komt er weer iets boven). En toch is het nu gewoon een vredig park en ik voel verder weinig emotie als ik daar loop. Echter, in S-21 hangen kamers vol met foto’s (mugshots) van de voormalige gevangenen, meestal gewone burgers, vaak zelfs kinderen, die geen flauw idee hadden waarom ze werden opgepakt (en later werden vermoord). En dan kijk je in precies dezelfde gezichten als je nu in 2011 overal in Cambodja om je heen ziet. Dat deed me dan wel weer heel veel.
Phnom Penh laat in de middag (Phnom Penh, Cambodja)
Je mag hier niks. Roken, telefoons, handgranaten, het is allemaal verboden... (Phnom Penh, Cambodja)Voor wie het interesseert: de
totale kosten van deze reis van 2 maanden (guesthouses, eten, vervoer, visa, musea, entrance fees, tours, vliegticket (¤740), etc) bedroeg slechts ¤1800.
[ Bericht 4% gewijzigd door SeLang op 01-07-2017 15:47:22 (Links gerepareerd) ]