abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 april 2011 @ 10:03:07 #51
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_95291361
Mwoah, het zijn voorlopig geringe winsten en geen geringe verliezen wat mij betreft.. Aandelen blijven wat stabiel, maar keren toch hun dividendjes uit. Voldoende voor belasting en inflatie.
Overal verstand van.
  zondag 10 april 2011 @ 11:31:39 #52
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95293535
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 17:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Wij hadden het laatst tijdens de les over het gebruik van business cycles om aan te tonen in welke periode we nu zitten en wat de financiële markt dus doet. Wij als studenten vonden het allemaal een beetje overdreven (met name omdat de professor verschillende boeken over dit topic had geschreven). Ik vroeg me dus af wat die die hard kern hier nu denkt waar we zitten in de business cycle?

[ afbeelding ]

Ik zou zeggen tussen enthusiasm en delusion?
Ik zeg: rond "Return to Normal" (maar het hangt er natuurlijk vanaf naar welk tijdframe je kijkt). Dat wordt vooral duidelijk als je de Shiller P/E eronder zet, want sentiment meet je natuurlijk niet in nominaal koersniveau maar in waardering.

De bodem van de cyclus lag begin jaren '80 en vanaf toen is de markt hersteld door verbeterde economische omstandigheden en een enorme credit expansie die toen heeft plaatsgevonden. De top van de cyclus werd gezet in 2000. Bedenk dat de middenlijn in het Shiller P/E plaatje feitelijk de "mean" is in het cyclus plaatje. (op basis van de Shiller winsten van vandaag ligt dat rond S&P500=880). Tijdens de 2002 bodem zaten we nog steeds ver boven de "mean". Tijdens de 2009 bodem zijn we er heel eventjes onder geweest, maar bij lange na niet op het niveau dat typisch wordt gehaald op de bodem (>40% onder de "mean").

Momenteel zitten we alweer diep in bubble territorium, maar ik denk niet dat we de niveaus van 2000 weer gaan halen. Een overgewaardeerd niveau dat z'n oude top niet meer haalt stemt overeen met de "Return to Normal" in het cyclus plaatje. Je mag wat mij betreft 2000 ook zien als een abnormaliteit (dat was het ook historisch gezien) en rekenen vanaf de 2007 top, aangezien we tussen 2000 en 2007 nooit onder de "mean" zijn geweest. Maakt verder niet uit voor de conclusie.

Op de bodem van de cyclus verwacht ik uiteindelijk weer een waarderingsniveau te bereiken dat bij de Shiller winsten van vandaag overeenstemt met S&P500=500 (en mogelijk nog veel lager, gezien de amplitude van de huidige cyclus). Dat lijkt misschien laag, maar dit is een niveau dat in 7 van de afgelopen 10 decennia minimaal 1x werd bereikt. (de jaren '60, '90 en '00 waren de uitzonderingen).

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 10 april 2011 @ 11:33:53 #53
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95293592
What to do all that f*cking money?
Dit: [Reisverslag] Vietnam + Laos + Cambodja

( spam *) )
Mijn reisverslagen
  zondag 10 april 2011 @ 12:01:58 #54
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95294492
Welkom zurück ! :)
pi_95295716
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 11:31 schreef SeLang het volgende:
Op de bodem van de cyclus verwacht ik uiteindelijk weer een waarderingsniveau te bereiken dat bij de Shiller winsten van vandaag overeenstemt met S&P500=500 (en mogelijk nog veel lager, gezien de amplitude van de huidige cyclus). Dat lijkt misschien laag, maar dit is een niveau dat in 7 van de afgelopen 10 decennia minimaal 1x werd bereikt. (de jaren '60, '90 en '00 waren de uitzonderingen).

Met dat plaatje van de Shiller P/E erbij kan het nog wel jaren duren voordat we dat soort niveau's weer gaan halen. Voor de rest kan ik het wel vinden in je argumenten.

quote:
10s.gif Op zondag 10 april 2011 11:33 schreef SeLang het volgende:
What to do all that f*cking money?
Dit: [Reisverslag] Vietnam + Laos + Cambodja
Je hebt alleen Japan en onrust in Libie/Egypte 'gemist'. Maar dat viel zoals je al wel zag reuze mee.We staan ong. weer op dezelfde hoogte in vergelijking met wanneer je vertrok.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_95296330
Het geeft wel te denken hoor als iemand 2 maanden dikke pret heeft gehad en je gaat reflecteren wat je zelf nu van waarde hebt gedaan de afgelopen tijd. In je eigen tijdsperceptie denk je er niet snel aan maar als je geconfronteerd wordt met zo'n vaste on/off cyclus van 2 maanden dan voel je je toch verdomd snel oud worden!

Welkom terug btw!
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  zondag 10 april 2011 @ 14:18:28 #57
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95299322
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 12:35 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Met dat plaatje van de Shiller P/E erbij kan het nog wel jaren duren voordat we dat soort niveau's weer gaan halen.

Dat klopt, but so be it....
Op de huidige waardering is het imo niet verantwoord om netto long te zitten zonder een bewezen timing strategie.

quote:
Je hebt alleen Japan en onrust in Libie/Egypte 'gemist'. Maar dat viel zoals je al wel zag reuze mee.We staan ong. weer op dezelfde hoogte in vergelijking met wanneer je vertrok.
Tot m'n verbazing had ik op veel plaatsen gewoon BBC World News via satelliet-TV (terwijl Facebook is geblocked _O- ). In één guesthouse had ik zelfs een Nederlandse TV zender _O-. Maar waar dat niet zo was had ik m'n vertrouwde kortegolf radiootje O+
Mijn reisverslagen
  zondag 10 april 2011 @ 14:21:37 #58
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95299433
quote:
7s.gif Op zondag 10 april 2011 12:53 schreef Mendeljev het volgende:
Het geeft wel te denken hoor als iemand 2 maanden dikke pret heeft gehad en je gaat reflecteren wat je zelf nu van waarde hebt gedaan de afgelopen tijd. In je eigen tijdsperceptie denk je er niet snel aan maar als je geconfronteerd wordt met zo'n vaste on/off cyclus van 2 maanden dan voel je je toch verdomd snel oud worden!
Dit was één van de redenen voor mij om te stoppen met werken. Als je weer een jaar verder bent en je kunt je nauwelijks herinneren wat je dat jaar hebt gedaan dan ben je je tijd aan het verspillen. Terwijl als ik nu terug kijk naar het afgelopen jaar... _O_
Mijn reisverslagen
  zondag 10 april 2011 @ 22:09:58 #59
57047 macondo
pi_95321362
quote:
Op zondag 10 april 2011 14:18 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat klopt, but so be it....
Op de huidige waardering is het imo niet verantwoord om netto long te zitten zonder een bewezen timing strategie.

Wanneer ben je dan uitgestapt? En op welk niveau was dat dan?
Overal verstand van.
  zondag 10 april 2011 @ 23:49:10 #60
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95326813
Waarschijnlijk eind jaren 80 - begin jaren 90? :P
pi_95327246
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 23:49 schreef Sokz het volgende:
Waarschijnlijk eind jaren 80 - begin jaren 90? :P
Ik schat grofweg een 10 jaar later. Anders zou SeLang wel erg dicht bij die 'niet zo leuke' baby boom generatie zitten. Dat lijkt me beetje apart ;)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_95328541
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 22:09 schreef macondo het volgende:

[..]

Wanneer ben je dan uitgestapt? En op welk niveau was dat dan?
De Shiller P/E is een observatie voor de gehele markt (meestal S&P 500). Een hoge stand weerhoudt je dus van het instappen in een index etf. Inderdaad sinds 1990 oid. Er kunnen ondertussen natuurlijk genoeg individuele aandelen zijn die op basis van hun Shiller P/E ondergewaardeerd lijken te zijn. Of instrumenten/strategieen die relatief los staan van de aandelenmarkt als geheel, maar waarmee ook winst te behalen valt.
pi_95332994
Mijn portfolio begint eindelijk goed te lopen. Vrijdag ochtend zilver en goud posities verkocht en direct teruggekocht tegen een hogere leverage en ik zie dat het vandaag al weer ver boven de 41$ dollar staat. Ik zit nu wel erg te twijfelen om toch een grotere gok te nemen en de leverage echt dusdanig om te knopen tegen het maximale limiet. Dan rinkelt de kassa helemaal vanaf elke dollar winst.

En de Binck porto begint ook eindelijk te fietsen. :P

Dat zilver maar blijft door gaan, echt bizar :{.En als ik dan probeer te begrijpen waarom het zo toch steeds stijgt lees ik continu argumenten van 'safe haven' via BB etc. Ik zit echt puur en alleen long om trend technische reden. :')

En aandeel technisch doen zaken zoals Novo, Marine Harvest etc. het nog steeds niet slecht :)
  maandag 11 april 2011 @ 10:47:35 #64
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95334689
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 23:58 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik schat grofweg een 10 jaar later. Anders zou SeLang wel erg dicht bij die 'niet zo leuke' baby boom generatie zitten. Dat lijkt me beetje apart ;)
Dan is die dus nog nooit zelf ingestapt op basis van Shiller? Laatste keer was dus 1982 :P
  maandag 11 april 2011 @ 10:56:37 #65
57047 macondo
pi_95334999
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 00:32 schreef jaco het volgende:

[..]

De Shiller P/E is een observatie voor de gehele markt (meestal S&P 500). Een hoge stand weerhoudt je dus van het instappen in een index etf. Inderdaad sinds 1990 oid. Er kunnen ondertussen natuurlijk genoeg individuele aandelen zijn die op basis van hun Shiller P/E ondergewaardeerd lijken te zijn. Of instrumenten/strategieen die relatief los staan van de aandelenmarkt als geheel, maar waarmee ook winst te behalen valt.
Ik vind het wat moeilijk te vatten dat mensen serieus te aandelenmarkt mijden omdat ie te duur zou zijn sinds 1990. Zelf ben ik redelijk van de buy-and-hold, ook vanwege het TINA argument als je écht wat te beleggen hebt.

There Is No Alternative.

Bovendien zijn er zat bedrijven met een gezonde cash flow, fijn dividend en goed management.
Overal verstand van.
  maandag 11 april 2011 @ 11:24:32 #66
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95335881

Had het zelf bijgehouden, die van Binck klopt niet. :P
Enigzins bedrukt omdat een aantal op 3month-high het nieuwe jaar binnenkwamen :P
pi_95336781
misschien een domme vraag? maar om in zilver te beleggen kopen jullie een index /tracker die aan zilver gekoppeld is?

en kan iedereen zomaar met leverage aankopen doen? of moet er een bepaald bedrag of aantal transacties in een account staan?

(ik moet maar weer eens verder lezen in beleggen voor dummies)
  maandag 11 april 2011 @ 12:09:16 #68
57047 macondo
pi_95337309
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 11:54 schreef mytec het volgende:
misschien een domme vraag? maar om in zilver te beleggen kopen jullie een index /tracker die aan zilver gekoppeld is?

en kan iedereen zomaar met leverage aankopen doen? of moet er een bepaald bedrag of aantal transacties in een account staan?

(ik moet maar weer eens verder lezen in beleggen voor dummies)
Dat zilver gedoe heeft niets met beleggen te maken hoor, is een soort speculeren dat echt iets anders is.

Betreft waarschijnlijk speeders of turbo's. Fokkers kunnen over het algemeen niet echt met leverage werken ;)
Overal verstand van.
pi_95338012
dankje is dat ook weer duidelijk , toch jammer wou net flink gaan cashen op die zilverprijs. Maarja misschien wel beter ook van niet, want niemand weet hoe lang zilver blijft stijgen.
  maandag 11 april 2011 @ 12:35:22 #70
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_95338223
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 12:09 schreef macondo het volgende:

[..]

Dat zilver gedoe heeft niets met beleggen te maken hoor, is een soort speculeren dat echt iets anders is.

Betreft waarschijnlijk speeders of turbo's. Fokkers kunnen over het algemeen niet echt met leverage werken ;)
Iedereen kan gewoon futures kopen.
The more debt, the better
pi_95338289
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 12:09 schreef macondo het volgende:

[..]

Ik vind een leverage van 20 op zilver anders meer dan genoeg :P. Met speeders en turbo's kom je denk ik net niet boven de 10 uit.

En Fokkers zijn inderdaad gelimiteerd tot leverage betreffende opties/futures en CFDs. Maar je kunt best bizarre leverages bereiken hoor. Ook op CFDs. Leverage van 1:700 bijv.
pi_95338296
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 12:35 schreef flyguy het volgende:

[..]

Iedereen kan gewoon futures kopen.
Hoe gaat het daar eigenlijk mee ;) :P
  maandag 11 april 2011 @ 12:38:56 #73
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_95338361
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 12:37 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hoe gaat het daar eigenlijk mee ;) :P
Trade de laatste tijd niet zo veel. Ben veel met een ander project bezig (natuurlijk wel beursgerelateerd :) )
pi_95338600
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 11:24 schreef Sokz het volgende:
[ afbeelding ]

Had het zelf bijgehouden, die van Binck klopt niet. :P
Enigzins bedrukt omdat een aantal op 3month-high het nieuwe jaar binnenkwamen :P
Wat heb je eigenlijk gedaan in die laatste weken dat het relatief lineair met de beurs omhoog ging?

quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 12:38 schreef flyguy het volgende:

[..]

Trade de laatste tijd niet zo veel. Ben veel met een ander project bezig (natuurlijk wel beursgerelateerd :) )
^O^ Een tipje van de sluier? Weer iets automatisch?
  maandag 11 april 2011 @ 12:51:10 #75
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_95338824
Wordt niet iets automatisch in elk geval (tenminste niet voor zover ik weet). Maar heel veel valt er nog niet te zeggen op het moment.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')