abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 april 2011 @ 13:14:24 #1
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_95116438

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het vorig topic toe.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)

AEX

Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
Beursvloer #186 Geef ons brood en spelen
Beursvloer #187 waar inflatie zijn tol eist
Beursvloer #188 Waar zelfs de grond onder onze voeten niet veilig is
The more debt, the better
pi_95116615
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:13 schreef flyguy het volgende:

[..]

Een ETN dus :)
Het zal ook eens niet of ze hebber er wel weer een naam voor. Ik creëer de structured product liever zelf dan dat ik een product aanschaf wat al klaar is.

Hopelijk tikt zilver vandaag de 40$ nog aan _O_
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 6 april 2011 @ 17:30:02 #3
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_95127135
Melt-down in Fukushima schijnt het. Heb zojuist mijn Nucleare ETF maar gedumpt. 1 dollar winst.
Overal verstand van.
pi_95129516
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:30 schreef macondo het volgende:
Melt-down in Fukushima schijnt het. Heb zojuist mijn Nucleare ETF maar gedumpt. 1 dollar winst.
(Reuters) - The core at Japan's Fukushima nuclear reactor has melted through the reactor pressure vessel, Democratic Congressman Edward Markey told a hearing on the nuclear disaster on Wednesday.

"I have been informed by the Nuclear Regulatory Commission that the core of Unit Two has gotten so hot that part of it has probably melted through the reactor pressure vessel," said Markey, a prominent nuclear critic in the House of Representatives.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  woensdag 6 april 2011 @ 19:13:02 #5
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_95131475
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:30 schreef macondo het volgende:
http://www.google.com/finance?q=NYSE%3AURA
Deze is al wat hersteld sinds de ramp maar nog vrij ver van de 56 wk high.

Overigens zien jullie die dollar gaan? :o Zou me niet verbazen als de 'val van de dollar' binnenkort aanleiding is voor een correctie.

Heeft iemand een mening over Schlumberger? Ik vind het koersverloop vrij robuust.
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 7 april 2011 @ 00:00:31 #6
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_95149886
Toch aardig dat die Portugezen na zo'n 7 uur de TT officieel bevestigen :P
  donderdag 7 april 2011 @ 09:38:04 #7
57047 macondo
pi_95157163
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 19:13 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

http://www.google.com/finance?q=NYSE%3AURA
Deze is al wat hersteld sinds de ramp maar nog vrij ver van de 56 wk high.

Overigens zien jullie die dollar gaan? :o Zou me niet verbazen als de 'val van de dollar' binnenkort aanleiding is voor een correctie.

Heeft iemand een mening over Schlumberger? Ik vind het koersverloop vrij robuust.
Ik had een ETF op Nucleare energie, de PKN
http://www.google.com/finance?q=NYSE%3APKN

van 19$ naar 20$ - gekocht als gokje eigenlijk. Hoopte destijds dat Fukushima snel zou overwaaien en het duidelijk zou worden dat kerncentrales prima zijn. Maar nee, valt toch wat tegen. Afscheid nemen dan maar.
Overal verstand van.
pi_95158566
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 00:00 schreef flyguy het volgende:
Toch aardig dat die Portugezen na zo'n 7 uur de TT officieel bevestigen :P
Dat komt omdat je onder werktijd postte. Ze waren even te druk om op FoK te kijken. Pas na werktijd gingen ze een beetje zitten internetten, zagen de TT en zagen toen pas dat FoK had besloten dat Portugal steun ging aanvragen. Dus toen hebben ze het zelf ook maar bevestigd 8)7
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  donderdag 7 april 2011 @ 18:44:44 #9
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_95178516
Morgen gaat het aandeel KPN toch ex-dividend? Ik kan dat alleen nergens terug vinden in die beursagenda's?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_95182038
Heren, ik ben me sinds een tijdje wat meer aan het focussen op het traden buiten de gebruikelijke muren om aangezien ik nog steeds geen edge heb kunnen vinden ( :') ). Eén van de markten die in het bijzonder mijn interesse wekt is de energiemarkt. Nu kun je daar via Amerikaanse futures je ding mee doen maar als je het dichter bij huis zoekt hebben we natuurlijk ook onze eigen energiemarkt, APX-ENDEX. Van nature is dit een spotmarkt waarbij de energieprijzen per uur worden vastgesteld door clearing maar er zijn ook futuresspelers actief. Als ik kijk hoeveel en welke leden dit zijn, zijn het vooral een beperkt clubje banken en wat grote Nederlandse bedrijven, ook op de spotmarkt zijn er financiele instellingen te vinden. Nu zijn die daar niet voor niets aanwezig aangezien een futuresaccount al snel 10k per jaar kost om aan te houden dus daar moet een reden voor zijn.

Denk even mee, margins zijn niet bijzonder laag ofzo en vergelijkbaar met Amerikaanse futures, liquiditeit in termen van aantal spelers is laag, transactiekosten zijn laag, de spotmarkt bepaalt grotendeels de energieprijs dus valt er weinig te arbitreren (denk ik). Waarom zou je in vredesnaam willen traden op de Nederlandse, Belgische of Engelse gas&energiemarkt als je er in eerste instantie niets te zoeken hebt?

Wat mij aannemelijk lijkt:

• Banken documenteren de data voor hun overige energytrading activiteiten en zijn niet per sé actief.
• Er is wel een correlatie tussen Amerikaanse en Europese energieprijzen op korte termijn dus kan er gearbitreerd of gehedged worden.
• Er is seizoensgebonden/etmaalgebonden correlatie, dus voorspelbare energieprijzen.
• Banken hebben de macht om centrales harder of langzamer te laten draaien, à la Enron, en hebben dus per definitie een edge.
• Banken sluiten energieverzekeringen af voor consument/bedrijfsleven en hedgen zich via futures.
• 10k is niks voor een bank en het staat wel leuk om je naam terug te zien in de lijst van spelers.
• Vul aan..

De kosten voor market data zullen waarschijnlijk veel zijn dus wil ik wat meer ideeen opdoen voor ik me uberhaupt in het diepe gooi.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_95187658
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2011 19:52 schreef Mendeljev het volgende:
• Banken sluiten energieverzekeringen af voor consument/bedrijfsleven en hedgen zich via futures.
Zouden die banken niet gewoon als broker voor hun klanten op deze beurs zijn aangesloten? Ik zie in die lijst KPN en Schiphol. Andere grootverbruikers zoals Hoogovens en de NS kopen deze kontrakten misschien liever via hun bank.
pi_95192729
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 21:13 schreef jaco het volgende:
Zouden die banken niet gewoon als broker voor hun klanten op deze beurs zijn aangesloten? Ik zie in die lijst KPN en Schiphol. Andere grootverbruikers zoals Hoogovens en de NS kopen deze kontrakten misschien liever via hun bank.
Dat zou goed kunnen. Waar ik zelf aan dacht is dat de banken wellicht als counterpart optreden voor de vaste energieprijzen die de consument vaak kiest bij bedrijven als Essent, Nuon etc. De energiebedrijven winnen er (imo) niets mee om zulke weddenschappen af te sluiten met de consument aangezien ze toch een bepaald percentage verdienen aan de energieprijs. Op het te veel aan ontvangen tegoeden kan het energiebedrijf/bank zelf rente trekken. Ik denk dat de banken zorgen voor hedging omdat de consumentenmarkt enorm groot is en heel veel huishoudens kiezen voor vaste energieprijzen, een beetje volataliteit + mismatch van hedge kan een energiebedrijf de das omdoen.

Wat betreft het bedrijfsleven, niet alle trades gaan via de markt natuurlijk. Hoogovens koopt haar energie volgens mij direct in voor het gas dat ze leveren, ze bouwen nu zelfs een energiecentrale om de onderhandelingspositie te 'verstevigen'. Er blijft hoe dan ook veel onzekerheid over hoe deze transacties precies verlopen. Als je dat weet kun je er een leuk tradingsysteem voor ontwerpen.
Greece
pi_95193255
Hoogovens is onderdeel van Tata tegenwoordig, tata heeft een tak van het bedrijf dat tata power heet, deze gaan de centrale bouwen. Strategisch wel handig om minder last te hebben van die volatiliteit.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_95193657
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 22:13 schreef fedsingularity het volgende:
Hoogovens is onderdeel van Tata tegenwoordig, tata heeft een tak van het bedrijf dat tata power heet, deze gaan de centrale bouwen. Strategisch wel handig om minder last te hebben van die volatiliteit.
Het is meer een noodzaak om de prijs die Nuon vraagt te hanteren. Zowel Nuon als TATA hebben niet echt baat bij een extra centrale die enkel dient voor onderhandelingen over de prijs. Die hele centrale zal waarschijnlijk nooit of heel weinig gaan draaien.
Greece
pi_95194359
Jij denk dat het puur leverage is om over de prijs te kunnen onderhandelen? Zou kunnen.
pi_95195036
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 22:25 schreef fedsingularity het volgende:
Jij denk dat het puur leverage is om over de prijs te kunnen onderhandelen?
Dat is wel wat ik gehoord heb van de mensen die er over gaan. De Nuonplant die er naast staat is al afgestemd op het cokegas van TATA. De nieuwe plant 24/7 opereren gaat natuurlijk ook voor wat extra overhead zorgen dus beide partijen willen gewoon de huidige situatie handhaven, alleen over de prijs zijn ze het niet echt eens.

Ik neem voor het gemak aan dat Nuon gewoon de marktprijzen voor energie doorrekent terwijl ze voor een prikkie het gas van TATA krijgen. Nuon zou dan onevenredig veel verdienen aan zo'n deal.
Greece
  vrijdag 8 april 2011 @ 02:07:06 #17
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_95203593
quote:
Heren, ik ben me sinds een tijdje wat meer aan het focussen op het traden buiten de gebruikelijke muren om aangezien ik nog steeds geen edge heb kunnen vinden ( :') ). Eén van de markten die in het bijzonder mijn interesse wekt is de energiemarkt. Nu kun je daar via Amerikaanse futures je ding mee doen maar als je het dichter bij huis zoekt hebben we natuurlijk ook onze eigen energiemarkt, APX-ENDEX. Van nature is dit een spotmarkt waarbij de energieprijzen per uur worden vastgesteld door clearing maar er zijn ook futuresspelers actief. Als ik kijk hoeveel en welke leden dit zijn, zijn het vooral een beperkt clubje banken en wat grote Nederlandse bedrijven, ook op de spotmarkt zijn er financiele instellingen te vinden. Nu zijn die daar niet voor niets aanwezig aangezien een futuresaccount al snel 10k per jaar kost om aan te houden dus daar moet een reden voor zijn.

Denk even mee, margins zijn niet bijzonder laag ofzo en vergelijkbaar met Amerikaanse futures, liquiditeit in termen van aantal spelers is laag, transactiekosten zijn laag, de spotmarkt bepaalt grotendeels de energieprijs dus valt er weinig te arbitreren (denk ik). Waarom zou je in vredesnaam willen traden op de Nederlandse, Belgische of Engelse gas&energiemarkt als je er in eerste instantie niets te zoeken hebt?

Wat mij aannemelijk lijkt:

• Banken documenteren de data voor hun overige energytrading activiteiten en zijn niet per sé actief.
• Er is wel een correlatie tussen Amerikaanse en Europese energieprijzen op korte termijn dus kan er gearbitreerd of gehedged worden.
• Er is seizoensgebonden/etmaalgebonden correlatie, dus voorspelbare energieprijzen.
• Banken hebben de macht om centrales harder of langzamer te laten draaien, à la Enron, en hebben dus per definitie een edge.
• 10k is niks voor een bank en het staat wel leuk om je naam terug te zien in de lijst van spelers.
• Vul aan..

De kosten voor market data zullen waarschijnlijk veel zijn dus wil ik wat meer ideeen opdoen voor ik me uberhaupt in het diepe gooi.
Als je serieus op die markt mee wil spelen (investmentbanks, hedgefunds, verzekeraars, etc.) dan lijkt het me gezien de gemiddelde energie-voorraden van de grote spelers (iets meer dan drie weken), vrij logisch. Energie in combinatie met het weer en een relatief lokale beurs is prettige info en dan heb je die 10k er vlot uit.
  vrijdag 8 april 2011 @ 09:34:27 #18
57047 macondo
pi_95206898
quote:

Haha 10k per jáár, man o man.. dat is toch helemaal niets. Ik zou willen dat wij hier voor 10k per jaar ergens zouden kunnen handelen :D
Overal verstand van.
pi_95208266
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 22:13 schreef fedsingularity het volgende:
heel veel van die bedrijven heten wel Tata en horen min of meer bij dezelfde groep, maar functioneren vaak zelfstandig, en hebben vaak ook een eigen notering (en Ratan Tata houdt een deel zelf). Zo is er Tata motors, Tata tea, Tata hotel group (Taj Hotels), Tata Steel, ze hebben een telefcombedrijf etc etc. Het zijn niet zozeer takken van hetzelfde bedrijf, maar Indiers houden nogal van namebranding, en als Ratan zegt dat het goed is, moet het wel goed zijn - en hij houdt tenminste een deel van het belang zelf :)
  vrijdag 8 april 2011 @ 10:32:50 #20
57047 macondo
pi_95208803
Oh trouwens, vandaag is KPN ex-dividend gegaan. Heb het eerder deze week uitgelegd aan Mendeljev, maar heus : de ETF AEX zal het vandaan veel beter doen dan de AEX zelf.

iShares AEX +0.38%
Lyxor leveraged AEX +0.97%
AEX +0.19%
Overal verstand van.
pi_95212455
Zilver is al door de 40$ dollar gevlogen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_95212566
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 02:07 schreef flyguy het volgende:
Als je serieus op die markt mee wil spelen (investmentbanks, hedgefunds, verzekeraars, etc.) dan lijkt het me gezien de gemiddelde energie-voorraden van de grote spelers (iets meer dan drie weken), vrij logisch. Energie in combinatie met het weer en een relatief lokale beurs is prettige info en dan heb je die 10k er vlot uit.
Ik zou er enkel aan beginnen als ik kan terugvallen op een statistisch voordeel (= geautomatiseerd handelen). Lukraak handelen op triviale informatie gaat ten eerste voor weinig trades zorgen en geeft geen kennisvoordeel tov andere spelers.

Je opmerking over energievoorraad snap ik niet helemaal, elektrische energie kun je niet bewaren. De energiemarkt is dan ook voornamelijk een day ahead auction ten gunste van de spotmarkt.
Greece
pi_95212630
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 10:32 schreef macondo het volgende:
Oh trouwens, vandaag is KPN ex-dividend gegaan. Heb het eerder deze week uitgelegd aan Mendeljev, maar heus : de ETF AEX zal het vandaan veel beter doen dan de AEX zelf.

iShares AEX +0.38%
Lyxor leveraged AEX +0.97%
AEX +0.19%
Ja leuk maar je weet ook mijn argumenten waarom de leveraged AEX helemaal geen goede ETF is omdat ze hun vaste leverage niet waarborgen. Het is niet vanzelfsprekend om dergelijke uitspraken te doen als je niet weet hoe deze ETF's handelen.
Greece
  vrijdag 8 april 2011 @ 12:38:46 #24
57047 macondo
pi_95213212
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 21:57 schreef macondo het volgende:

[..]

Ah, ga jij nu voor ons bepalen wat een goede ETF is - het moet niet gekker worden :D Maar beste Mendeljev, aanstaande vrijdag 8 april gaan we even vergelijken wat er een beter rendement laat zien. De AEX trackers of de AEX index. Ik zeg de ETF's, want de AEX heeft het ex-dividend van KPN. Wilde je nog iets inzetten?
Ik heb het van tevoren aangekondigd, en nu je wat reutelt over goede en slechte ETF's.. dat is van onderwerp veranderen he ;) Prima als je in de details onder de motorkap wil kijken, maar probeer eerst eens de basics te snappen (stuur, gaspedaal en zo). Overigens heb ik maar weinig vertrouwen in je verhalen over details, als je de hoofdlijnen al niet begrijpt.. (wat op zich niet erg is, behalve als je anderen gaat vertellen hoe de wereld in elkaar zit)
Overal verstand van.
pi_95213571
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 12:38 schreef macondo het volgende:
Ik heb het van tevoren aangekondigd, en nu je wat reutelt over goede en slechte ETF's.. dat is van onderwerp veranderen he ;) Prima als je in de details onder de motorkap wil kijken, maar probeer eerst eens de basics te snappen (stuur, gaspedaal en zo). Overigens heb ik maar weinig vertrouwen in je verhalen over details, als je de hoofdlijnen al niet begrijpt.. (wat op zich niet erg is, behalve als je anderen gaat vertellen hoe de wereld in elkaar zit)
Ik snap heel goed wat er bedoeld wordt en beweer ook niet dat je uitleg verkeerd is maar als ik vervolgens een punt (die volgens de prospectus gehanteerd wordt) aankaart dan blijf je nog steeds stug volhouden dat jouw uitleg de enige juiste is. Daarnaast zijn mijn opmerkingen over de details helemaal geen rocket science, als je daar geen vertrouwen in hebt moet je dat ter discussie stellen en niet enkel volharden in je beeldvorming over mijn ongelijk.

De spelregels zijn inderdaad veranderd maar ipv in te gaan op wat ter zake doet ga je vervolgens een fictieve weddenschap aan die helemaal geen indruk maakt. Ik zit hier echt niet om mijn gelijk te halen maar om op een normale manier in discussie te gaan, jij vormt dat om in een persoonlijk wellus-nietus spelletje.
Greece
  vrijdag 8 april 2011 @ 13:42:27 #26
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95215867
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 april 2011 12:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Zilver is al door de 40$ dollar gevlogen.
Goud ook weer all-time-high & Koper on his way. :)
pi_95219094
Je kan zeggen wat je wilt maar Blandigan heeft qua timing de deal van zijn leven gemaakt. Naar eigen zeggen had hij in februari 200 opties CALL 40 Juli gekocht toen zilver nog 30 stond. Met zijn claim op 1 miljoen troy ounces maakt iedere fluctuatie boven de $40 hem al een multimiljonair.
Greece
pi_95219644
1 miljoen troy ounces :W
pi_95219894
dit http://www.nu.nl/internet(...)rd-dollar-waard.html , en in combinatie met de voorgaande drie posts noopt mij tot a sing-a-long, op de melodie van "happy days are here again":

"dot com years are here again"

Hang on for the ride :)
  vrijdag 8 april 2011 @ 15:41:03 #30
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95220186
Vooral Zynga ben ik nog nooit tegen gekomen. :P Wordt dat Farmville nou echt zo veel gespeeld? :P
  vrijdag 8 april 2011 @ 16:13:01 #31
57047 macondo
pi_95221781
Non de ju, wat krijg TNT er van langs zeg. -12% vandaag!
Overal verstand van.
pi_95228124
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 16:13 schreef macondo het volgende:
Non de ju, wat krijg TNT er van langs zeg. -12% vandaag!
Dit soort verrassingen uit de hoge hoed toveren (totaal mismanagement in Brazilie, meteen vervangen, 'als we over anderhalf jaar geen winst draaien moeten we andere opties bekijken'), terwijl je 2 maanden geleden nog riep dat TNTE daar wel de groei vandaan ging halen...
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_95231818
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 18:48 schreef nostra het volgende:

[..]

Dit soort verrassingen uit de hoge hoed toveren (totaal mismanagement in Brazilie, meteen vervangen, 'als we over anderhalf jaar geen winst draaien moeten we andere opties bekijken'), terwijl je 2 maanden geleden nog riep dat TNTE daar wel de groei vandaan ging halen...
:X
pi_95235149
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 20:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

:X
? :)
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_95265687
Wij hadden het laatst tijdens de les over het gebruik van business cycles om aan te tonen in welke periode we nu zitten en wat de financiële markt dus doet. Wij als studenten vonden het allemaal een beetje overdreven (met name omdat de professor verschillende boeken over dit topic had geschreven). Ik vroeg me dus af wat die die hard kern hier nu denkt waar we zitten in de business cycle?

Ik zou zeggen tussen enthusiasm en delusion?
pi_95265884
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 17:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Wij hadden het laatst tijdens de les over het gebruik van business cycles om aan te tonen in welke periode we nu zitten en wat de financiële markt dus doet. Wij als studenten vonden het allemaal een beetje overdreven (met name omdat de professor verschillende boeken over dit topic had geschreven). Ik vroeg me dus af wat die die hard kern hier nu denkt waar we zitten in de business cycle?

[ afbeelding ]
Grappig, Jean-Paul Rodrigue houdt zich dus kennelijk ook hiermee bezig naast haveneconomie/maritieme-economie (hij heeft echt een mooie site, aanrader). Heb hem veelvuldig gereferenced voor mijn scriptie.

Waarom denk je dat we tussen enthusiasm en delusion in zitten?
pi_95266990
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 april 2011 17:23 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Grappig, Jean-Paul Rodrigue houdt zich dus kennelijk ook hiermee bezig naast haveneconomie/maritieme-economie (hij heeft echt een mooie site, aanrader). Heb hem veelvuldig gereferenced voor mijn scriptie.

Waarom denk je dat we tussen enthusiasm en delusion in zitten?
Omdat we mijn inziens de 'media attention' fase in het blokje mania al voorbij zijn. En we veel nieuws berichten krijgen over hoe goed het wel niet gaat (enthusiasm) en hoe verneukt het wel niet gaat (delusion).

Over haveneconomie gesproken. Na wat zoeken voor een plaatje op de BB terminal kwam ik deze tabel tegen gisteren. Ik vond Rotterdam hier relatief laag in staan, maar ben dan ook maar een leek :P BB heeft de laatste jaren namelijk veel updates in het systeem geplaatst omtrent havens/boten etc. en dat probeer ik een beetje bij te houden.

pi_95267344
Beetje vaag tabelletje, het is mij niet helemaal duidelijk wat er nou staat. Er staan zo te zien havens in (Rotterdam. Shanghai, Hong Kong, etc) maar ook zeestraten (Malacca, Bosporus, Gibraltar, etc) en scheepvaartroutes (Singapore Anchorage, German Bight, etc), en dan dus het aantal schepen in die gebieden, maar wat het nut van die informatie is... :P Verder is dus de Berge Stahl weer in Rotterdam zo te zien, kunnen de Duitse hoogovens weer even vooruit. ;)
pi_95267625
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 18:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
Beetje vaag tabelletje, het is mij niet helemaal duidelijk wat er nou staat. Er staan zo te zien havens in (Rotterdam. Shanghai, Hong Kong, etc) maar ook zeestraten (Malacca, Bosporus, Gibraltar, etc) en scheepvaartroutes (Singapore Anchorage, German Bight, etc), en dan dus het aantal schepen in die gebieden, maar wat het nut van die informatie is... :P Verder is dus de Berge Stahl weer in Rotterdam zo te zien, kunnen de Duitse hoogovens weer even vooruit. ;)
Het gaat natuurlijk ook niet echt om de moment opname (al vond ik Rotterdam daar nog steeds relatief laag op staan) maar over een langere termijn gemiddelde. Om zo stijging/daling van het hele verhaal te zien :P en dat kan weer belangrijke info zijn voor een investeerder.
pi_95267813
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 18:08 schreef sitting_elfling het volgende:
Het gaat natuurlijk ook niet echt om de moment opname (al vond ik Rotterdam daar nog steeds relatief laag op staan) maar over een langere termijn gemiddelde. Om zo stijging/daling van het hele verhaal te zien :P en dat kan weer belangrijke info zijn voor een investeerder.
Maar het aantal schepen, ook het gemiddelde, is niet zo interessant volgens mij. Dat is hooguit interessant voor het havenbedrijf (die krijgen een fee per schip), de bouwers van schepen en shipping lines. Veel interessanter is het transport van goederen (TEU, ton, waarde, value added (logistics)), transportprijzen (BDI en Hamburg timecharter en nog meer van dat soort zaken) en bijvoorbeeld de concurrentiepositie van Rotterdam ten opzichte van havens in de regio.
pi_95268361
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 18:11 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Maar het aantal schepen, ook het gemiddelde, is niet zo interessant volgens mij. Dat is hooguit interessant voor het havenbedrijf (die krijgen een fee per schip), de bouwers van schepen en shipping lines. Veel interessanter is het transport van goederen (TEU, ton, waarde, value added (logistics)), transportprijzen (BDI en Hamburg timecharter en nog meer van dat soort zaken) en bijvoorbeeld de concurrentiepositie van Rotterdam ten opzichte van havens in de regio.
Je zou toch bijvoorbeeld kunnen selecteren op 'vesseltype' en als er dan nieuws komt dat er ergens in een straat/haven problemen zijn, en als er in die straat een hoog percentage olie tankers is bijv. leveringen te laat kunnen zijn en dat daardoor wat pressie op het bedrijf kan komen te staan? Ik noem maar een heel maf voorbeeld hier :P

Zijn er overigens nog mensen die hier bewust korte termijn macro traden? Of is dat een beetje over? Strategie van SeLang over genomen (al heb ik de alpha van de SAR waarde maar wat makkelijker gekozen :P) om zelfde soort grafiekjes te creeren die SeLang ook in zijn onderzoekje had. Met al dat niet betere resultaten gezien de tick value 12.50 is per punt en dus mogelijke winst.

pi_95268717
quote:
Ik zou zeggen tussen enthusiasm en delusion?
'return to normal' al is dit een van de langste in zijn fase.
pi_95274708
quote:
Ik vroeg me dus af wat die die hard kern hier nu denkt waar we zitten in de business cycle?
Ik zou zeggen tussen Bull Trap en Return to Normal. Als New Paradigm waar dan al die tijd op geleund is, zou je de amerikaanse huizenmarkt kunnen aanwijzen. Het idee dat huizenprijzen alleen nog maar stijgen en de innovatie om hypotheken in grote pakketten te verhandelen.
  zaterdag 9 april 2011 @ 21:10:52 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95275403
Een stukje voorbij return to normal. Commodities tussen enthousiasm en greed.
The End Times are wild
pi_95277214
In termen van valuation zitten we iig boven het gemiddelde. Ik denk dat we qua ontwikkeling bij het stukje fear zijn aangekomen omdat imo de bulltrap in 2008 is geweest en de kapitaalinjecties de normale businescycle hebben verstoord waardoor de opwaartse beweging sinds maart 2009 kunstmatig tot stand is gebracht en niet zou moeten meetellen als een rally. Het feit dat Bill Gross bijna 100% cash zit, obligaties niks opleveren en aandelen/commodities worden 'overgewaardeerd' geeft dus aan dat het evenwicht is verstoord en kapitaal niet een duidelijke toevlucht kan maken, wat mij betreft een van de aspecten die het meest spelen bij angst.

Als we echter de media moeten geloven zitten we tussen enthusiasm en greed.
Greece
  zaterdag 9 april 2011 @ 21:59:34 #46
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95277520
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 21:52 schreef Mendeljev het volgende:
In termen van valuation zitten we iig boven het gemiddelde. Ik denk dat we qua ontwikkeling bij het stukje fear zijn aangekomen omdat imo de bulltrap in 2008 is geweest en de kapitaalinjecties de normale businescycle hebben verstoord waardoor de opwaartse beweging sinds maart 2009 kunstmatig tot stand is gebracht en niet zou moeten meetellen als een rally. Het feit dat Bill Gross bijna 100% cash zit, obligaties niks opleveren en aandelen/commodities worden 'overgewaardeerd' geeft dus aan dat het evenwicht is verstoord en kapitaal niet een duidelijke toevlucht kan maken, wat mij betreft een van de aspecten die het meest spelen bij angst.

Als we echter de media moeten geloven zitten we tussen enthusiasm en greed.
We zitten in een fear-fase voor cash. Aandelen en commodities worden niet gekocht omdat men die an sich zo geweldig vindt, maar omdat men bang is voor inflatie.
The End Times are wild
pi_95277711
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 21:59 schreef LXIV het volgende:
We zitten in een fear-fase voor cash. Aandelen en commodities worden niet gekocht omdat men die an sich zo geweldig vindt, maar omdat men bang is voor inflatie.
Het bang zijn voor inflatie slaat terug op alle markten. Het is namelijk van wezenlijk belang of er wel of geen QE3 komt voor aandelen en obligaties. Dat mensen bang zijn om cash aan te houden vertaalt zich denk ik niet zo snel terug op de korte termijn aangezien de verliezen vooralsnog zeer gering zijn of uitblijven. Het is dan een enorme stap om in hoge risico assets te stappen, helemaal op dit moment aangezien je altijd nog kunt afzien van cash en er nog geen sprake is van hoge inflatie.
Greece
  zaterdag 9 april 2011 @ 22:13:07 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95278110
Cash aanhouden is zeker verliezen, al is het dan gering. Waarom zou je dat willen?
The End Times are wild
pi_95278342
Omdat aandelen niet altijd op dezelfde waardering blijven hangen en we laag willen inkopen. Je noemde het (geringe) verlies maken zelf nog opportunity costs en dat is exact wat het is. Het rendementsverlies neem ik (we) op de koop toe voor betere vooruitzichten. Die aanname gebeurt op basis van o.a. de Shiller earnings maar ook daar ben je bekend mee.

(Lijkt wel alsof we in herhaling vallen ;) )
Greece
  zaterdag 9 april 2011 @ 22:52:26 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95279881
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 22:18 schreef Mendeljev het volgende:
Omdat aandelen niet altijd op dezelfde waardering blijven hangen en we laag willen inkopen. Je noemde het (geringe) verlies maken zelf nog opportunity costs en dat is exact wat het is. Het rendementsverlies neem ik (we) op de koop toe voor betere vooruitzichten. Die aanname gebeurt op basis van o.a. de Shiller earnings maar ook daar ben je bekend mee.

(Lijkt wel alsof we in herhaling vallen ;) )
Ja, de beurs is nu ook al zolang ongeveer hetzelfde, logisch dat op zeker moment alles al gezegd is! Er komt nog wel een keerpunt, kunnen we dat weer analyseren.

Drie tot vijf jaar van deze -geringe- verliezen zijn trouwens al heel wat minder gering! Zeker als je van een reele vermogensgroei uitgaat of het rendement van je belegging nodig hebt!
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')