Goud ook weer all-time-high & Koper on his way.quote:Op vrijdag 8 april 2011 12:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Zilver is al door de 40$ dollar gevlogen.
Dit soort verrassingen uit de hoge hoed toveren (totaal mismanagement in Brazilie, meteen vervangen, 'als we over anderhalf jaar geen winst draaien moeten we andere opties bekijken'), terwijl je 2 maanden geleden nog riep dat TNTE daar wel de groei vandaan ging halen...quote:Op vrijdag 8 april 2011 16:13 schreef macondo het volgende:
Non de ju, wat krijg TNT er van langs zeg. -12% vandaag!
quote:Op vrijdag 8 april 2011 18:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Dit soort verrassingen uit de hoge hoed toveren (totaal mismanagement in Brazilie, meteen vervangen, 'als we over anderhalf jaar geen winst draaien moeten we andere opties bekijken'), terwijl je 2 maanden geleden nog riep dat TNTE daar wel de groei vandaan ging halen...
?quote:
Grappig, Jean-Paul Rodrigue houdt zich dus kennelijk ook hiermee bezig naast haveneconomie/maritieme-economie (hij heeft echt een mooie site, aanrader). Heb hem veelvuldig gereferenced voor mijn scriptie.quote:Op zaterdag 9 april 2011 17:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Wij hadden het laatst tijdens de les over het gebruik van business cycles om aan te tonen in welke periode we nu zitten en wat de financiële markt dus doet. Wij als studenten vonden het allemaal een beetje overdreven (met name omdat de professor verschillende boeken over dit topic had geschreven). Ik vroeg me dus af wat die die hard kern hier nu denkt waar we zitten in de business cycle?
[ afbeelding ]
Omdat we mijn inziens de 'media attention' fase in het blokje mania al voorbij zijn. En we veel nieuws berichten krijgen over hoe goed het wel niet gaat (enthusiasm) en hoe verneukt het wel niet gaat (delusion).quote:Op zaterdag 9 april 2011 17:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Grappig, Jean-Paul Rodrigue houdt zich dus kennelijk ook hiermee bezig naast haveneconomie/maritieme-economie (hij heeft echt een mooie site, aanrader). Heb hem veelvuldig gereferenced voor mijn scriptie.
Waarom denk je dat we tussen enthusiasm en delusion in zitten?
Het gaat natuurlijk ook niet echt om de moment opname (al vond ik Rotterdam daar nog steeds relatief laag op staan) maar over een langere termijn gemiddelde. Om zo stijging/daling van het hele verhaal te zienquote:Op zaterdag 9 april 2011 18:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
Beetje vaag tabelletje, het is mij niet helemaal duidelijk wat er nou staat. Er staan zo te zien havens in (Rotterdam. Shanghai, Hong Kong, etc) maar ook zeestraten (Malacca, Bosporus, Gibraltar, etc) en scheepvaartroutes (Singapore Anchorage, German Bight, etc), en dan dus het aantal schepen in die gebieden, maar wat het nut van die informatie is...Verder is dus de Berge Stahl weer in Rotterdam zo te zien, kunnen de Duitse hoogovens weer even vooruit.
Maar het aantal schepen, ook het gemiddelde, is niet zo interessant volgens mij. Dat is hooguit interessant voor het havenbedrijf (die krijgen een fee per schip), de bouwers van schepen en shipping lines. Veel interessanter is het transport van goederen (TEU, ton, waarde, value added (logistics)), transportprijzen (BDI en Hamburg timecharter en nog meer van dat soort zaken) en bijvoorbeeld de concurrentiepositie van Rotterdam ten opzichte van havens in de regio.quote:Op zaterdag 9 april 2011 18:08 schreef sitting_elfling het volgende:
Het gaat natuurlijk ook niet echt om de moment opname (al vond ik Rotterdam daar nog steeds relatief laag op staan) maar over een langere termijn gemiddelde. Om zo stijging/daling van het hele verhaal te zienen dat kan weer belangrijke info zijn voor een investeerder.
Je zou toch bijvoorbeeld kunnen selecteren op 'vesseltype' en als er dan nieuws komt dat er ergens in een straat/haven problemen zijn, en als er in die straat een hoog percentage olie tankers is bijv. leveringen te laat kunnen zijn en dat daardoor wat pressie op het bedrijf kan komen te staan? Ik noem maar een heel maf voorbeeld hierquote:Op zaterdag 9 april 2011 18:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar het aantal schepen, ook het gemiddelde, is niet zo interessant volgens mij. Dat is hooguit interessant voor het havenbedrijf (die krijgen een fee per schip), de bouwers van schepen en shipping lines. Veel interessanter is het transport van goederen (TEU, ton, waarde, value added (logistics)), transportprijzen (BDI en Hamburg timecharter en nog meer van dat soort zaken) en bijvoorbeeld de concurrentiepositie van Rotterdam ten opzichte van havens in de regio.
'return to normal' al is dit een van de langste in zijn fase.quote:Op zaterdag 9 april 2011 17:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik zou zeggen tussen enthusiasm en delusion?
Ik zou zeggen tussen Bull Trap en Return to Normal. Als New Paradigm waar dan al die tijd op geleund is, zou je de amerikaanse huizenmarkt kunnen aanwijzen. Het idee dat huizenprijzen alleen nog maar stijgen en de innovatie om hypotheken in grote pakketten te verhandelen.quote:Op zaterdag 9 april 2011 17:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik vroeg me dus af wat die die hard kern hier nu denkt waar we zitten in de business cycle?
We zitten in een fear-fase voor cash. Aandelen en commodities worden niet gekocht omdat men die an sich zo geweldig vindt, maar omdat men bang is voor inflatie.quote:Op zaterdag 9 april 2011 21:52 schreef Mendeljev het volgende:
In termen van valuation zitten we iig boven het gemiddelde. Ik denk dat we qua ontwikkeling bij het stukje fear zijn aangekomen omdat imo de bulltrap in 2008 is geweest en de kapitaalinjecties de normale businescycle hebben verstoord waardoor de opwaartse beweging sinds maart 2009 kunstmatig tot stand is gebracht en niet zou moeten meetellen als een rally. Het feit dat Bill Gross bijna 100% cash zit, obligaties niks opleveren en aandelen/commodities worden 'overgewaardeerd' geeft dus aan dat het evenwicht is verstoord en kapitaal niet een duidelijke toevlucht kan maken, wat mij betreft een van de aspecten die het meest spelen bij angst.
Als we echter de media moeten geloven zitten we tussen enthusiasm en greed.
Het bang zijn voor inflatie slaat terug op alle markten. Het is namelijk van wezenlijk belang of er wel of geen QE3 komt voor aandelen en obligaties. Dat mensen bang zijn om cash aan te houden vertaalt zich denk ik niet zo snel terug op de korte termijn aangezien de verliezen vooralsnog zeer gering zijn of uitblijven. Het is dan een enorme stap om in hoge risico assets te stappen, helemaal op dit moment aangezien je altijd nog kunt afzien van cash en er nog geen sprake is van hoge inflatie.quote:Op zaterdag 9 april 2011 21:59 schreef LXIV het volgende:
We zitten in een fear-fase voor cash. Aandelen en commodities worden niet gekocht omdat men die an sich zo geweldig vindt, maar omdat men bang is voor inflatie.
Ja, de beurs is nu ook al zolang ongeveer hetzelfde, logisch dat op zeker moment alles al gezegd is! Er komt nog wel een keerpunt, kunnen we dat weer analyseren.quote:Op zaterdag 9 april 2011 22:18 schreef Mendeljev het volgende:
Omdat aandelen niet altijd op dezelfde waardering blijven hangen en we laag willen inkopen. Je noemde het (geringe) verlies maken zelf nog opportunity costs en dat is exact wat het is. Het rendementsverlies neem ik (we) op de koop toe voor betere vooruitzichten. Die aanname gebeurt op basis van o.a. de Shiller earnings maar ook daar ben je bekend mee.
(Lijkt wel alsof we in herhaling vallen)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |