Grappig dat mensen blijven denken dat de rijken niet opdraaien voor de crisis. Uit cijfers blijkt namelijk dat ze dat wel doen:quote:De PvdA en SP hebben het idee geopperd om het toptarief van zestig procent inkomstenbelasting opnieuw in te voeren.
Ik ben geen voorstander van een verhoging van de IB, maar dit is aantoonbare onzin.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:33 schreef kwiwi het volgende:
Slim hoor, dan jaag je steeds meer 'rijken' het land uit en vervolgens stort je verzorgingsstaat helemaal in
Alsof je zomaar Nederland gaat verlaten vanwege het belastingstelsel?...quote:Op maandag 28 maart 2011 21:33 schreef kwiwi het volgende:
Slim hoor, dan jaag je steeds meer 'rijken' het land uit en vervolgens stort je verzorgingsstaat helemaal in
Ja vooral de armen geld toestoppen en daardoor ''het probleem'' 1 jaar oplossen, in plaats van een constructieve oplossing.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:33 schreef ABombali het volgende:
Het gaat ze er niet om de rijker minder rijk te maken, maar ze willen niet dat de armen nog armer worden.
De SP pakt de crisis aan: 'Verhoog de bijstandsuitkeringen'quote:Op maandag 28 maart 2011 21:34 schreef RacerDKB het volgende:
Rijken betalen al aanzienlijk veel meer, waarom nóg meer?
Als zij geen zin hebben om te werken betekent het niet dat iemand anders daarvoor moet opdraaien.
Wat een leus, ''haal het geld waar het zit', belachelijk.'
Hm, ik zie mijzelf dat eigenlijk wel doen.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:35 schreef Sam-x het volgende:
[..]
Alsof je zomaar Nederland gaat verlaten vanwege het belastingstelsel?...
Brengt de economie op gang. Is iig beter dan Bush' tax cuts for the richquote:Op maandag 28 maart 2011 21:36 schreef Holograph het volgende:
[..]
De SP pakt de crisis aan: 'Verhoog de bijstandsuitkeringen'
Overigens is jouw partij ook niet vies van dergelijke retoriek.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:36 schreef Holograph het volgende:
[..]
De SP pakt de crisis aan: 'Verhoog de bijstandsuitkeringen'
Hè, toe nou. Het gaat hier niet speciaal om de PVDA/SP, iig, dat kan niet de bedoeling zijn.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Overigens is jouw partij ook niet vies van dergelijke retoriek.
Zoals afschaffing van de hypotheekrenteaftrek?quote:Op maandag 28 maart 2011 21:35 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ja vooral de armen geld toestoppen en daardoor ''het probleem'' 1 jaar oplossen, in plaats van een constructieve oplossing.
Je moest eens weten hoeveel mensen dat doen. Overigens hoef je Nederland niet echt te verlaten om onder de inkomstenbelasting uit te komen, maar dat is weer een ander verhaal. In ieder geval zullen steeds meer mensen dat soort 'oplossingen' verzinnen als je de inkomstenbelasting nog verder gaat verhogen.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:35 schreef Sam-x het volgende:
[..]
De grens ligt: hoe diep hun zakken zijn.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:32 schreef BasEnAad het volgende:
Tsja, je kunt de rijken natuurlijk blijven belasten, vraag is waar de grens ligt.
Ik vind dat de rijken genoeg betalen en ik ben zelf echt niet rijk.
En waar ben je van plan heen te gaan?quote:Op maandag 28 maart 2011 21:36 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Hm, ik zie mijzelf dat eigenlijk wel doen.
Niet over een kam scheren...quote:Op maandag 28 maart 2011 21:38 schreef Joe-Momma het volgende:
[..]
De grens ligt: hoe diep hun zakken zijn.
De rijken betalen nooit genoeg, zolang hun ieder jaar weer een paar tonnetjes bij schrijven.
Meer dan een modaal jaar inkomen in een maand of 1 transactie binnen harken.
Laat ze maar het sociale vangnet zijn. Ipv van nog een jacht, een 6e auto en een 4de villa te kopen.
Hm, ik kan hier gewoon blijven wonen maar dan neem ik een andere nationaliteit aanquote:Op maandag 28 maart 2011 21:39 schreef Sam-x het volgende:
[..]
En waar ben je van plan heen te gaan?
Vind je dat niet wat overdreven. Het is niet alsof je levensstandaard dramatisch afneemt als gevolg van de verhoging. Daarnaast kennen we in Nederland natuurlijk uitstekende voorzieningen. Die heb je niet overal.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:36 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Ja, van deze constructies ben ik ook op de hoogtequote:Op maandag 28 maart 2011 21:38 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Je moest eens weten hoeveel mensen dat doen. Overigens hoef je Nederland niet echt te verlaten om onder de inkomstenbelasting uit te komen, maar dat is weer een ander verhaal. In ieder geval zullen steeds meer mensen dat soort 'oplossingen' verzinnen als je de inkomstenbelasting nog verder gaat verhogen.
Ik ook, en veel mensen om me heen hebben het al gedaan.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:36 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Nouja, als ik in de Quote 500 sta en dit systeem wordt nog verder doorgetrokkenquote:Op maandag 28 maart 2011 21:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vind je dat niet wat overdreven. Het is niet alsof je levensstandaard dramatisch afneemt als gevolg van de verhoging. Daarnaast kennen we in Nederland natuurlijk uitstekende voorzieningen. Die heb je niet overal.
Situatie:quote:Op maandag 28 maart 2011 21:38 schreef Joe-Momma het volgende:
[..]
De grens ligt: hoe diep hun zakken zijn.
De rijken betalen nooit genoeg, zolang hun ieder jaar weer een paar tonnetjes bij schrijven.
Meer dan een modaal jaar inkomen in een maand of 1 transactie binnen harken.
Laat ze maar het sociale vangnet zijn. Ipv van nog een jacht, een 6e auto en een 4de villa te kopen.
Maar hard werken en veel inzet tonen is niet iets exclusiefs voor rijken. Sterker nog, ik denk dat aan de onderkant van de samenleving er veel harder wordt gewerkt. Waarom moeten die wél de dupe worden, terwijl de top de dans volledig ontspringt?quote:Op maandag 28 maart 2011 21:36 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:
Tja beetje dubbel, ik ben van mening dat er verschil moet zijn tussen rijkere en minder rijkere personen, de breedste schouders moeten de zwaardere lasten dragen. Maar waar trek je een grens, je kan het ook zo zien, een rijk iemand heeft meestal veel werk verricht om rijk te worden, goede scholing, veel inzet, zichzelf omhoog gewerkt, moet hij dan meer de dupe worden dan iemand die zijn hele leven maar luiert.
Beetje dubbel gevoel hier.
Denk je dat mensen in de top van een onderneming niet hard werken? Die hebben vaak geen vrije tijd meer over..quote:Op maandag 28 maart 2011 21:42 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Maar hard werken en veel inzet tonen is niet iets exclusiefs voor rijken. Sterker nog, ik denk dat aan de onderkant van de samenleving er veel harder wordt gewerkt. Waarom moeten die wél de dupe worden, terwijl de top de dans volledig ontspringt?
Dan huur je een slimme adviseur en zorg je dat je flink kunt besparen op belastinguitgaven. Dat gebeurt nu ook al. Maar goed, ik heb eerlijk gezegd geen medelijden met Nederlanders die in de Quote 500 staan, ook als ze acht procentpunt extra belasting moeten betalen.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:41 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Nouja, als ik in de Quote 500 sta en dit systeem wordt nog verder doorgetrokken
Jij denkt dat laagopgeleiden met een betrekkelijk laag inkomen geen hol uitvoeren?quote:Op maandag 28 maart 2011 21:36 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:
Tja beetje dubbel, ik ben van mening dat er verschil moet zijn tussen rijkere en minder rijkere personen, de breedste schouders moeten de zwaardere lasten dragen. Maar waar trek je een grens, je kan het ook zo zien, een rijk iemand heeft meestal veel werk verricht om rijk te worden, goede scholing, veel inzet, zichzelf omhoog gewerkt, moet hij dan meer de dupe worden dan iemand die zijn hele leven maar luiert.
Beetje dubbel gevoel hier.
Hm, misschien mijn toekomstplannen nog maar eens opnieuw bekijken.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dan huur je een slimme adviseur en zorg je dat je flink kunt besparen op belastinguitgaven. Dat gebeurt nu ook al. Maar goed, ik heb eerlijk gezegd geen medelijden met Nederlanders die in de Quote 500 staan, ook als ze acht procentpunt extra belasting moeten betalen.
Maar nogmaals, ook ik vind zestig procent ietwat overdreven.
Dit is onzin natuurlijk, en niet meer dan angstverhaaltjes om de rijken te blijven ontzien. Als ze echt weg konden/wilden waren ze allang gegaan, en als ze meer belasting konden ontduiken deden ze dat ook allang.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:33 schreef kwiwi het volgende:
Dat doen ze al. Hoewel de meesten het gewoon vrij simpel ontwijken, want ontduiken mag niet.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:44 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Dit is onzin natuurlijk, en niet meer dan angstverhaaltjes om de rijken te blijven ontzien. Als ze echt weg konden/wilden waren ze allang gegaan, en als ze meer belasting konden ontduiken deden ze dat ook allang.
Mensen die hebben doorgestudeerd mogen best meer verdienen. Leren is niet leuk, maar als je doorzet mag je dat best (aanzienlijk) merken in je inkomen.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:42 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Maar hard werken en veel inzet tonen is niet iets exclusiefs voor rijken. Sterker nog, ik denk dat aan de onderkant van de samenleving er veel harder wordt gewerkt. Waarom moeten die wél de dupe worden, terwijl de top de dans volledig ontspringt?
Dat ontkent ook niemand. Ik verdien ook stukken meer dan de kassajuf van de Appie Heijn, maar in bepaalde opzichten wordt de sociaal-economische onderlaag momenteel het hardste gepakt. Kijk bijvoorbeeld naar het voorstel van Donner om de huren te verhogen (of beter gezegd de woonpunten, maar het resultaat is hetzelfde). Daar is weer een groep de dupe van.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:46 schreef Holograph het volgende:
[..]
Mensen die hebben doorgestudeerd mogen best meer verdienen. Leren is niet leuk, maar als je doorzet mag je dat best (aanzienlijk) merken in je inkomen.
Mee eens.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:46 schreef Holograph het volgende:
[..]
Mensen die hebben doorgestudeerd mogen best meer verdienen. Leren is niet leuk, maar als je doorzet mag je dat best (aanzienlijk) merken in je inkomen.
En wat nou als je flink werkt en doorleert in de bouw, praktische sector?quote:Op maandag 28 maart 2011 21:46 schreef Holograph het volgende:
[..]
Zeker, maar er is meer verdienen en er is je exorbitant verrijken ten koste van de samenleving.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:46 schreef Holograph het volgende:
[..]
Het is mss allemaal wat kort door de bocht maar hoeveel meer word die man of vrouw gelukkiger.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:41 schreef Holograph het volgende:
[..]
Situatie:
Een man of vrouw wilt een 4e huis kopen en een 6e auto. De Nederlandse overheid zegt: No way, geef maar hier dat geld.
De man verhuist, de schatkist loopt belastinggeld mis.
Ontduiken heeft ook iets armoedigs. Kijk naar Swarttouw, die verhuisde naar België, maar achteraf gaf hij wel toe dat het iets armoedigs had.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:44 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Dit is onzin natuurlijk, en niet meer dan angstverhaaltjes om de rijken te blijven ontzien. Als ze echt weg konden/wilden waren ze allang gegaan, en als ze meer belasting konden ontduiken deden ze dat ook allang.
Ze betalen niet meer omdat ze meer verdienen, ze betalen meer omdat ze veel meer profijt trekken uit alles wat de samenleving biedt. Belasting is niet meer dan een vergoeding voor het gebruik van de faciliteiten van Nederland. Heel normaal en heel kapitalistisch, maar vreemd genoeg verwachten rechtsen een systeem dat neerkomt op private winsten, publieke lasten.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:48 schreef drumstickNL het volgende:
Bullshit, waarom zou iemand meer moeten betalen omdat ze meer geld verdienen. Dan is het hele kapitalistische systeem kapot.
Vergis je niet, loodgieters en lassers verdienen best goed.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:48 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
En wat nou als je flink werkt en doorleert in de bouw, praktische sector?
Correctie: zelfstandige loodgieters en lassers.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:50 schreef Holograph het volgende:
[..]
Vergis je niet, loodgieters en lassers verdienen best goed.
Genoeg van mijn cliënten zijn naar België verhuisd in het verleden juist voor die reden.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vind je dat niet wat overdreven. Het is niet alsof je levensstandaard dramatisch afneemt als gevolg van de verhoging. Daarnaast kennen we in Nederland natuurlijk uitstekende voorzieningen. Die heb je niet overal.
Initiatief tonen mag ook beloond worden.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Correctie: zelfstandige loodgieters en lassers.
at Koos zegtquote:Op maandag 28 maart 2011 21:50 schreef Holograph het volgende:
[..]
Vergis je niet, loodgieters en lassers verdienen best goed.
Dat werkt helemaal niet goed. Hoogopgeleiden vertrekken uit Denemarken.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:53 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Denemarken heft een toptarief van 59%. Dat werkt prima daar dus hier kan het ook wel omhoog.
Vind ik een beetje zielig, eerlijk gezegd. Daar mogen zij op de een of andere manier best voor worden gestraft wat mij betreft.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:52 schreef mirved het volgende:
[..]
Genoeg van mijn cliënten zijn naar België verhuisd in het verleden juist voor die reden.
Mee eens. Dat is het onderbuik gevoel.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:42 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Een rijke gebruikt meer uitkeringen? snelwegen? politie?quote:Op maandag 28 maart 2011 21:50 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Ze betalen niet meer omdat ze meer verdienen, ze betalen meer omdat ze veel meer profijt trekken uit alles wat de samenleving biedt. Belasting is niet meer dan een vergoeding voor het gebruik van de faciliteiten van Nederland. Heel normaal en heel kapitalistisch, maar vreemd genoeg verwachten rechtsen een systeem dat neerkomt op private winsten, publieke lasten.
Nee hoor.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:53 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dat werkt helemaal niet goed. Hoogopgeleiden vertrekken uit Denemarken.
Oh, zonder meer. Maar een lasser, schilder of electricien in loondienst zit met 2000-2500 bruto per maand al zo'n beetje aan zijn top. Is geen vetpot in ieder geval.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:53 schreef Holograph het volgende:
[..]
Initiatief tonen mag ook beloond worden.
Dat was pasgeleden anders wel op het nieuws, alleen toen gingen ze een link leggen met de strenge immigratiewetgevingquote:
Dan nog moeten we dit volledig buiten beschouwing laten. Een gehandicapte vergt ook veel geld.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:54 schreef mirved het volgende:
[..]
Een rijke gebruikt meer uitkeringen? snelwegen? politie?
Vertel eens van welke door belastinggeld gesponsorde faciliteiten een rijke meer gebruik maakt?
http://www.demorgen.be/dm(...)4d726fa7169511f8%2C0quote:Op maandag 28 maart 2011 21:55 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dat was pasgeleden anders wel op het nieuws, alleen toen gingen ze een link leggen met de strenge immigratiewetgeving.
Zou jij je vrienden, familie, kennissen oftewel je hele leven achter je laten omdat je meer belasting moet betalen vanwege je inkomen?quote:Op maandag 28 maart 2011 21:55 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dat was pasgeleden anders wel op het nieuws, alleen toen gingen ze een link leggen met de strenge immigratiewetgeving.
Ik niet!quote:Op maandag 28 maart 2011 21:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zou jij je vrienden, familie, kennissen oftewel je hele leven achter je laten omdat je meer belasting moet betalen vanwege je inkomen?
Ze leven hier in een samenleving die het mogelijk maakt om rijk te worden. Zet die rijken in pak hem beet Somalië neer eens zien of ze dan nog steeds veel verdienen.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:54 schreef mirved het volgende:
[..]
Een rijke gebruikt meer uitkeringen? snelwegen? politie?
Vertel eens van welke door belastinggeld gesponsorde faciliteiten een rijke meer gebruik maakt?
Ik evenmin. Hoewel ik in de toekomst nog wel in het buitenland wil werken, maar die keus heeft dan weer niets te maken met mijn inkomen.quote:
of dat zielig is is verder niet belangrijk in deze discussie. Jij zegt dat je niet kan voorstellen dat het gebeurd. Het gebeurd dus wel, op grote schaal zelfs dus zorgt dit voor problemen in ons huidig systeem.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vind ik een beetje zielig, eerlijk gezegd. Daar mogen zij op de een of andere manier best voor worden gestraft wat mij betreft.
Waarom haal je het er dan bij?quote:Op maandag 28 maart 2011 21:55 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dat was pasgeleden anders wel op het nieuws, alleen toen gingen ze een link leggen met de strenge immigratiewetgeving. Enfin, over de strengere immigratiewetgeving gaat het hier niet over.
cliënten..quote:Op maandag 28 maart 2011 21:52 schreef mirved het volgende:
[..]
Genoeg van mijn cliënten zijn naar België verhuisd in het verleden juist voor die reden.
Nogmaals, wat mij betreft hoeft de IB niet omhoog. Maar het zit mij niet lekker dat een Nederlander geregistreerd staat in Belgie vanwege de IB en tegelijkertijd de vruchten plukt die de Nederlandse maatschappij heeft te bieden. Dat is een zekere vorm van diefstal.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:57 schreef mirved het volgende:
[..]
of dat zielig is is verder niet belangrijk in deze discussie. Jij zegt dat je niet kan voorstellen dat het gebeurd. Het gebeurd dus wel, op grote schaal zelfs dus zorgt dit voor problemen in ons huidig systeem.
Wat jij verder voorstelt is dat rijke mensen geen keuze mogen maken wat ze doen met hun geld en dat als zij de keuze maken om te verhuizen als het hun hier niet meer bevalt dat ze daar gestraft voor moeten worden?
Dat hoeft dus helemaal niet. Met de huidige technieken (hogesnelheidslijnen etc.) ben je al snel weer in Nederland, wat de drempel om te verhuizen ook weer lager maakt.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zou jij je vrienden, familie, kennissen oftewel je hele leven achter je laten omdat je meer belasting moet betalen vanwege je inkomen?
Zou me niet verbazen als iemand met verstand nog makkelijker rijk kan worden in Somalie dan in het streng gereguleerde Nederland waar het vol zit met concurrenten.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:57 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ze leven hier in een samenleving die het mogelijk maakt om rijk te worden. Zet die rijken in pak hem beet Somalië neer eens zien of ze dan nog steeds veel verdienen.
Weet niet hoor, maar ik heb familie in het buitenland wonen, maar het is niet alsof zij even om de haveklap het oorspronkelijke thuisfront kunnen bezoeken. Bovendien verkeer je je nu natuurlijk in een sociale kring. Die verdwijnt zodra je je elders vestigt. Je kunt niet effe een biertje doen in je stamkroeg bijvoorbeeld.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:59 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dat hoeft dus helemaal niet. Met de huidige technieken (hogesnelheidslijnen etc.) ben je al snel weer in Nederland, wat de drempel om te verhuizen ook weer lager maakt.
Wat doe je op een forum als je toch niet bereidt bent op een normaal niveau te discussiëren?quote:Op maandag 28 maart 2011 21:58 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
cliënten..
dit maakt je argument al ongeldig
En in het buitenland hebben ze geen kroegen?quote:Op maandag 28 maart 2011 22:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Weet niet hoor, maar ik heb familie in het buitenland wonen, maar het is niet alsof zij even om de haveklap het oorspronkelijke thuisfront kunnen bezoeken. Bovendien verkeer je je nu natuurlijk in een sociale kring. Die verdwijnt zodra je je elders vestigt. Je kunt niet effe een biertje doen in je stamkroeg bijvoorbeeld.
Ook in Nederland heeft niet iedereen die mogelijkheden. Dat is liberale nonsens die geen basis in de realiteit heeft en vooral ontkent hoe mens en samenleving werken, omdat het niet past in theoretische idealen als de homo economicus en de volstrekt rationele mens.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:01 schreef mirved het volgende:
[..]
Zou me niet verbazen als iemand met verstand nog makkelijker rijk kan worden in Somalie dan in het streng gereguleerde Nederland waar het vol zit met concurrenten.
Bovendien heeft iedereen dan in NL die "mogelijkheden" dus waarom zouden rijken gestraft moeten worden omdat ze gebruik hebben gemaakt hebben van die mogelijkheden in tegenstelling tot de armere.
Het aantal rijken in Somalië ligt inderdaad veel hoger dan in Nederland.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:01 schreef mirved het volgende:
[..]
Zou me niet verbazen als iemand met verstand nog makkelijker rijk kan worden in Somalie dan in het streng gereguleerde Nederland waar het vol zit met concurrenten.
Bovendien heeft iedereen dan in NL die "mogelijkheden" dus waarom zouden rijken gestraft moeten worden omdat ze gebruik hebben gemaakt hebben van die mogelijkheden in tegenstelling tot de armere.
Dat klopt, maar dan wordt het dus een afweging maken. Ik denk dat een aanzienlijke hoeveelheid rijken zal kiezen verhuizing als we extreem hoge belastingen gaan invoeren.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Weet niet hoor, maar ik heb familie in het buitenland wonen, maar het is niet alsof zij even om de haveklap het oorspronkelijke thuisfront kunnen bezoeken. Bovendien verkeer je je nu natuurlijk in een sociale kring. Die verdwijnt zodra je je elders vestigt. Je kunt niet effe een biertje doen in je stamkroeg bijvoorbeeld.
Die mag je wat mij betreft uitdiepen... Waarvan maken 'rijken' meer gebruik dan 'armen'?quote:Op maandag 28 maart 2011 21:50 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Ze betalen niet meer omdat ze meer verdienen, ze betalen meer omdat ze veel meer profijt trekken uit alles wat de samenleving biedt. Belasting is niet meer dan een vergoeding voor het gebruik van de faciliteiten van Nederland. Heel normaal en heel kapitalistisch, maar vreemd genoeg verwachten rechtsen een systeem dat neerkomt op private winsten, publieke lasten.
Moeilijk te zeggen. Maar goed, denk niet dat we dat ooit zullen weten. Lijkt mij sterk dat de SP en de PvdA een meerderheid weten te vergaren voor dit voorstel.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:05 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dan wordt het dus een afweging maken. Ik denk dat een aanzienlijke hoeveelheid rijken zal kiezen verhuizing als we extreem hoge belastingen gaan invoeren.
Ah dus er zijn allemaal speciale faciliteiten speciaal voor "rijken" waar andere niet gebruik van kunnen maken. Moet je dan rijk geboren worden of hoe zit dat voor mensen die uit een normaal gezin kwamen en zelf rijk zijn geworden? Moeten zij dan ook meer belasting betalen ondanks dat zij geen gebruik hebben kunnen maken van die speciale faciliteiten waar je het eerder over had?quote:Op maandag 28 maart 2011 22:03 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Ook in Nederland heeft niet iedereen die mogelijkheden. Dat is liberale nonsens die geen basis in de realiteit heeft en vooral ontkent hoe mens en samenleving werken, omdat het niet past in theoretische idealen als de homo economicus en de volstrekt rationele mens.
Alles wat Nederland biedt: juridische zekerheid, een veilig land, een zeer goed ontwikkelde infrastructuur, een overheid die vertrouwen en aanzien geniet in de wereld, ontwikkeld personeel etc. Zonder zulke dingen, die allemaal door de staat zijn geregeld, zouden bedrijven hier minder snel zich vestigen en de mogelijkheden om rijk te worden fors afnemen. Het is dankzij de staat dat mensen hier rijk kunnen worden, niet ondanks. Dus is het helemaal niet vreemd dat er meer belasting wordt betaald door mensen die heel veel verdienen.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:06 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Die mag je wat mij betreft uitdiepen... Waarvan maken 'rijken' meer gebruik dan 'armen'?
Ja hoor. Waarom denk je dat Brasschaat een Nederlands tintje gekregen heeft?quote:Op maandag 28 maart 2011 21:35 schreef Sam-x het volgende:
Die faciliteiten heeft zowel rijk als arm tot zijn beschikking. Maar toch moeten rijken er dan meer voor betalen? De mensen die hun verstand gebruiken en faciliteiten tot hun volste fatsoenlijk gebruiken moeten gestraft worden tegenover mensen die de faciliteiten ook hebben maar ze niet fatsoenlijk benutten.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:12 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Alles wat Nederland biedt: juridische zekerheid, een veilig land, een zeer goed ontwikkelde infrastructuur, een overheid die vertrouwen en aanzien geniet in de wereld, ontwikkeld personeel etc. Zonder zulke dingen, die allemaal door de staat zijn geregeld, zouden bedrijven hier minder snel zich vestigen en de mogelijkheden om rijk te worden fors afnemen. Het is dankzij de staat dat mensen hier rijk kunnen worden, niet ondanks. Dus is het helemaal niet vreemd dat er meer belasting wordt betaald door mensen die heel veel verdienen.
De hele retoriek rondom belasting betalen is ook door- en door verziekt. Er wordt verwacht dat de samenleving van alles regelt (want oh jee als er een paar gaten in een achterafweg zitten, dan staat de hele omgeving op zijn kop), maar de bereidheid om daarvoor te betalen is steeds meer aan het afnemen. Terwijl het heel normaal wordt gevonden om voor allerlei diensten belachelijk veel geld te betalen (kijk maar wat bedrijven aan consultants e.d. betalen), maar als het opeens belasting wordt genoemd staat iedereen te stijgeren.
Want al die zaken zijn in meer mate beschikbaar voor 'rijken'?quote:Op maandag 28 maart 2011 22:12 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Alles wat Nederland biedt: juridische zekerheid, een veilig land, een zeer goed ontwikkelde infrastructuur, een overheid die vertrouwen en aanzien geniet in de wereld, ontwikkeld personeel etc. Zonder zulke dingen, die allemaal door de staat zijn geregeld, zouden bedrijven hier minder snel zich vestigen en de mogelijkheden om rijk te worden fors afnemen. Het is dankzij de staat dat mensen hier rijk kunnen worden, niet ondanks. Dus is het helemaal niet vreemd dat er meer belasting wordt betaald door mensen die heel veel verdienen.
De hele retoriek rondom belasting betalen is ook door- en door verziekt. Er wordt verwacht dat de samenleving van alles regelt (want oh jee als er een paar gaten in een achterafweg zitten, dan staat de hele omgeving op zijn kop), maar de bereidheid om daarvoor te betalen is steeds meer aan het afnemen. Terwijl het heel normaal wordt gevonden om voor allerlei diensten belachelijk veel geld te betalen (kijk maar wat bedrijven aan consultants e.d. betalen), maar als het opeens belasting wordt genoemd staat iedereen te stijgeren.
Iemand die manager is van een bedrijf die zich hier gevestigd heeft volgens de redenen van dotCommunisn profiteert er meer van dan de doorsnee arbeider die er werkt. Vergelijk de loonstrookjes maar.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:14 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Want al die zaken zijn in meer mate beschikbaar voor 'rijken'?
Meer is logisch. Progressief niet. Dat enige progressie wordt ingebouwd door een belastingvrije som (of heffingskorting, hoewel die natuurijk het nut verliest bij een enkel tarief) is te begrijpen, maar verder... onzin.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:48 schreef drumstickNL het volgende:
Bullshit, waarom zou iemand meer moeten betalen omdat ze meer geld verdienen.
Je vergeet even dat meer dan de helft van NL (en minimaal 90% van de SP achterban behoort daartoe) netto-ontvanger is en de rest netto-betaler. En die netto-betalers... dat zijn de rijken.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:50 schreef dotCommunism het volgende:
Gestraft worden omdat je in een ander land gaat wonen? HUH?quote:Op maandag 28 maart 2011 21:54 schreef KoosVogels het volgende:
Daar mogen zij op de een of andere manier best voor worden gestraft wat mij betreft.
Ze zijn netto-ontvanger omdat de lonen te laag zijn.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je vergeet even dat meer dan de helft van NL (en minimaal 90% van de SP achterban behoort daartoe) netto-ontvanger is en de rest netto-betaler. En die netto-betalers... dat zijn de rijken.
Rijken betalen al lang en breed meer dan ze terug krijgen. Op zich niets mis mee, maar als figuren waar jouw zuurverdiende geld naartoe gaat vervolgens niet dankjewel zeggen maar je de middelvinger geven en zeggen dat ze nog meer willen... ja, dan houdt het wel ergens op!
En gebruik blijft maken van onze voorzieningen, zoals bepaalde figuren doen die hun kapitaal in het buitenland hebben opgeborgen.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Gestraft worden omdat je in een ander land gaat wonen? HUH?
Je zal zien dat veel rijken inderdaad al uit de hogere klassen kwamen. Het ideaal van de krantenjongen die zich opwerkt tot bankdirecteur is leuk, maar weinig realistisch. Het aantal mensen dat dat lukt zijn zo zeldzaam dat ze statistisch vrijwel insignificant zijn. Een belangrijke reden dat het in Nederland nog redelijk lukt hoger te eindigen dan je geboren werd is omdat er genivelleerd wordt. In Amerika en Engeland, landen die graag door rechts als voorbeeld worden genomen, zijn de sociale mobiliteit vrijwel tot een stilstand gekomen.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:10 schreef mirved het volgende:
[..]
Ah dus er zijn allemaal speciale faciliteiten speciaal voor "rijken" waar andere niet gebruik van kunnen maken. Moet je dan rijk geboren worden of hoe zit dat voor mensen die uit een normaal gezin kwamen en zelf rijk zijn geworden moeten zij dan ook meer belasting betalen ondanks dat zij geen gebruik hebben kunnen maken van die speciale faciliteiten waar je het eerder over had?
Poeh poeh, dan heb ik het toch wel heel goed gedaan, als dochter van een brandweermanquote:Op maandag 28 maart 2011 22:25 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Je zal zien dat veel rijken inderdaad al uit de hogere klassen kwamen. Het ideaal van de krantenjongen die zich opwerkt tot bankdirecteur is leuk, maar weinig realistisch. Het aantal mensen dat dat lukt zijn zo zeldzaam dat ze statistisch vrijwel insignificant zijn. Een belangrijke reden dat het in Nederland nog redelijk lukt hoger te eindigen dan je geboren werd is omdat er genivelleerd wordt. In Amerika en Engeland, landen die graag door rechts als voorbeeld worden genomen, zijn de sociale mobiliteit vrijwel tot een stilstand gekomen.
En nee, er zijn geen geheime faciliteiten, echter, een leuke stropop die je probeert te creeren. Je omgeving is veel belangrijker dan je studie als het aankomt op rijk worden. Kom je uit een gezin waarbij je ouders advocaat en arts zijn? Gefeliciteerd, je gaat hoogstwaarschijnlijk een zorgeloos leven tegemoet. Zijn je ouders kassadame en bouwvakker? Sterkte, je kansen om rijk te worden zijn spontaan fors gedaald. Succes is veel minder een keuze dan puur geluk. Geluk dat je met de juiste hersens bent geboren, bij de juiste ouders, de juiste persoon tegenkomt, het juiste karakter hebt. Er zijn zóveel zaken die meetellen waar mensen geen invloed op hebben, iets wat de bijvoorbeeld de neurowetenschap keer op keer aantoont, maar toch houden we halsstarrig vast aan het idee dat we volledig rationeel zijn en dat daarom succes een keuze is.
Vreemd dat je dit kan constateren en dan kan concluderen dat de armen de rijken dankbaar moeten zijn, in plaats van je af te vragen hoe en waarom het land zo scheef is gegroeid dat een groot deel van de bevolking niet rendabel is.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je vergeet even dat meer dan de helft van NL (en minimaal 90% van de SP achterban behoort daartoe) netto-ontvanger is en de rest netto-betaler. En die netto-betalers... dat zijn de rijken.
Rijken betalen al lang en breed meer dan ze terug krijgen. Op zich niets mis mee, maar als figuren waar jouw zuurverdiende geld naartoe gaat vervolgens niet dankjewel zeggen maar je de middelvinger geven en zeggen dat ze nog meer willen... ja, dan houdt het wel ergens op!
Maakt meer geld van dezelfde mogelijkheden. Dat is iets anders als meer gebruiken.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:17 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Iemand die manager is van een bedrijf die zich hier gevestigd heeft volgens de redenen van dotCommunisn profiteert er meer van dan de doorsnee arbeider die er werkt. Vergelijk de loonstrookjes maar.
Lonen te laag? Lamenielache...quote:Op maandag 28 maart 2011 22:23 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Ze zijn netto-ontvanger omdat de lonen te laag zijn.
Het is simpelweg niet waar dat ze meer inleveren. Als dat zo zou zijn zouden ze niet rijk zijn hè.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Lonen te laag? Lamenielache...
Is verder ook niet van belang: de rijken leveren gewoon meer geld in dan dat ze uit de samenleving trekken. Wederom: dat is zo idioot niet, maar als je dan stank voor dank krijgt...
Fraude is wat anders natuurlijk.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:23 schreef KoosVogels het volgende:
En gebruik blijft maken van onze voorzieningen, zoals bepaalde figuren doen die hun kapitaal in het buitenland hebben opgeborgen.
Ze leveren niet meer in?quote:Op maandag 28 maart 2011 22:31 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Het is simpelweg niet waar dat ze meer inleveren. Als dat zo zou zijn zouden ze niet rijk zijn hè.
Klopt, daar is niks mis mee. Waar wel wat mis mee is zijn situaties als hier beschreven.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Fraude is wat anders natuurlijk.
Maar iemand die gewoon in België gaat wonen (en dus ook van de voorzieningen gebruik maakt in België), daar is niets mis mee.
quote:Exxon Mobil made $19 billion in profits in 2009. Exxon not only paid no federal income taxes, it actually received a $156 million rebate from the IRS, according to its SEC filings.
Dat is pure gelegaliseerde diefstal van geld dat aan de samenleving toebehoort.quote:Over the past five years, while General Electric made $26 billion in profits in the United States, it received a $4.1 billion refund from the IRS
Talent is erfelijk.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:25 schreef dotCommunism het volgende:
Je zal zien dat veel rijken inderdaad al uit de hogere klassen kwamen. Het ideaal van de krantenjongen die zich opwerkt tot bankdirecteur is leuk, maar weinig realistisch.
Sociale mobiliteit is weer tot stilstand gekomen omdat nu niet afkomst maar talent doorslaggevend is... en nogmaals, dat is erfelijk.quote:Het aantal mensen dat dat lukt zijn zo zeldzaam dat ze statistisch vrijwel insignificant zijn.
In NL dus ook... om genoemde reden.quote:Een belangrijke reden dat het in Nederland nog redelijk lukt hoger te eindigen dan je geboren werd is omdat er genivelleerd wordt. In Amerika en Engeland, landen die graag door rechts als voorbeeld worden genomen, zijn de sociale mobiliteit vrijwel tot een stilstand gekomen.
Afkomst is helemaal niet meer bepalend, anders dan het erven van talenten.quote:En nee, er zijn geen geheime faciliteiten, echter, een leuke stropop die je probeert te creeren. Je omgeving is veel belangrijker dan je studie als het aankomt op rijk worden. Kom je uit een gezin waarbij je ouders advocaat en arts zijn? Gefeliciteerd, je gaat hoogstwaarschijnlijk een zorgeloos leven tegemoet. Zijn je ouders kassadame en bouwvakker? Sterkte, je kansen om rijk te worden zijn spontaan fors gedaald. Succes is veel minder een keuze dan puur geluk. Geluk dat je met de juiste hersens bent geboren, bij de juiste ouders, de juiste persoon tegenkomt, het juiste karakter hebt. Er zijn zóveel zaken die meetellen waar mensen geen invloed op hebben, iets wat de bijvoorbeeld de neurowetenschap keer op keer aantoont, maar toch houden we halsstarrig vast aan het idee dat we volledig rationeel zijn en dat daarom succes een keuze is.
Het land is scheefgegroeid? 98% van de Nederlanders zit nauwelijks uit elkaar als het gaat om wat men uit kan geven. En die paar rijken... tsja, als dat niet kon, dan gaat echt niemand meer risico's nemen om wat op te bouwen met het risico dat je failliet gaat.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:27 schreef dotCommunism het volgende:
Vreemd dat je dit kan constateren en dan kan concluderen dat de armen de rijken dankbaar moeten zijn, in plaats van je af te vragen hoe en waarom het land zo scheef is gegroeid dat een groot deel van de bevolking niet rendabel is.
Je kan alleen maar rijk worden als je meer uit de algemene middelen trekt dan er in stopt?quote:Op maandag 28 maart 2011 22:31 schreef dotCommunism het volgende:
Het is simpelweg niet waar dat ze meer inleveren. Als dat zo zou zijn zouden ze niet rijk zijn hè.
Ik ken jouw woonplaats niet, maar ik denk dat de meesten hier gewoon in NL wonen... Zullen we het ontopic houden?quote:Op maandag 28 maart 2011 22:35 schreef dotCommunism het volgende:
Klopt, daar is niks mis mee. Waar wel wat mis mee is zijn situaties als hier beschreven.
[..]
Dat is pure gelegaliseerde diefstal van geld dat aan de samenleving toebehoort.
Aangezien jij beweert dat meer dan de helft onrendabel is ja, dan is er iets fors mis met het land. Dan zijn grote groepen werkende mensen zo weinig betaald dat de staat telkens moet bijspringen. Dat lijkt me toch aardig scheefgegroeid.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het land is scheefgegroeid? 98% van de Nederlanders zit nauwelijks uit elkaar als het gaat om wat men uit kan geven. En die paar rijken... tsja, als dat niet kon, dan gaat echt niemand meer risico's nemen om wat op te bouwen met het risico dat je failliet gaat.
In de VS zijn er weldegelijk programma's om talenten die geen geld hebben om te studeren te laten studeren.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:40 schreef Bondsrepubliek het volgende:
In de lagere milieus heb je net zo goed talenten natuurlijk. En die verdienen ook een eerlijke kans. Helaas is daarvan in landen als de VS geen sprake.
Niet als het voorbeeld te perfect is om te omschrijven wat ik bedoel. Maar hey, mooie stropop om maar niet in te hoeven gaan op hoe de rijken de overheid misbruiken om geld dat aan de samenleving behoort voor zichzelf te houden.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ken jouw woonplaats niet, maar ik denk dat de meesten hier gewoon in NL wonen... Zullen we het ontopic houden?
Wijs even aan waar ik dat zeg! Of bied meteen je excuses aan voor het verdraaien van mijn woorden.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:40 schreef dotCommunism het volgende:
Aangezien jij beweert dat meer dan de helft onrendabel is ja, dan is er iets fors mis met het land.
Er is niet zoiets als moeten bijspringen als er netto-ontvangers zijn met een ruime woning, auto voor de deur, goede zorg, goede opleidingen, enz. enz.quote:Dan zijn grote groepen werkende mensen zo weinig betaald dat de staat telkens moet bijspringen. Dat lijkt me toch aardig scheefgegroeid.
We? In de VS is de sociale mobiliteit anders hard achteruit gehold.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
In de VS zijn er weldegelijk programma's om talenten die geen geld hebben om te studeren te laten studeren.
En NOGMAALS... we hebben het helemaal niet over de VS. VS bashen doe je maar elders.
VS is ook niet te vergelijken op dit gebied, al is het alleen maar gezien de schaalverschillen.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
In de VS zijn er weldegelijk programma's om talenten die geen geld hebben om te studeren te laten studeren.
En NOGMAALS... we hebben het helemaal niet over de VS. VS bashen doe je maar elders.
Dus 'de rijken' zijn eigenlijk niet rijk omdat ze meer inleveren dan ophalen??quote:Op maandag 28 maart 2011 22:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Lonen te laag? Lamenielache...
Is verder ook niet van belang: de rijken leveren gewoon meer geld in dan dat ze uit de samenleving trekken. Wederom: dat is zo idioot niet, maar als je dan stank voor dank krijgt...
Als jij geen NL's voorbeeld kan aanbrengen is er in NL kennelijk niets mis.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:42 schreef dotCommunism het volgende:
Niet als het voorbeeld te perfect is om te omschrijven wat ik bedoel. Maar hey, mooie stropop om maar niet in te hoeven gaan op hoe de rijken de overheid misbruiken om geld dat aan de samenleving behoort voor zichzelf te houden.
En nu?quote:Op maandag 28 maart 2011 22:44 schreef Bondsrepubliek het volgende:
We? In de VS is de sociale mobiliteit anders hard achteruit gehold.
Goede post man.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:46 schreef kontknager het volgende:
Die linkse smeerpijpen lijken niet door te hebben dat de rijken al reeds fors meer betalen dan personen die liever niet hard werken of niet willen studeren. Ze zien liever dat iedereen arm is.
Maarja, eigendom is diefstal! zeggen ze altijd.
Ergo, bankiers en bestuurders laten opdraaien voor het ploffen van banken, niet de staat.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:44 schreef DS4 het volgende:
Er is niet zoiets als moeten bijspringen als er netto-ontvangers zijn met een ruime woning, auto voor de deur, goede zorg, goede opleidingen, enz. enz.
Luxe moet niet. In alle redelijkheid mag het. Maar het zou mij heel wat waard zijn als we eens wat minder mensen aan het staatsinfuus leggen. Dan kunnen de mensen die het echt nodig hebben er ook echt op blijven rekenen.
God, wat word ik hier moe van zeg... Er wordt doodleuk beweerd dat rijken zoveel belasting moeten betalen omdat ze evenredig veel van de samenleving terug krijgen. En dat is gewoon onwaar.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:45 schreef Joe-Momma het volgende:
Dus 'de rijken' zijn eigenlijk niet rijk omdat ze meer inleveren dan ophalen??
Ergens klopt het niet wat je beweert.
ING ea bankenquote:Op maandag 28 maart 2011 22:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als jij geen NL's voorbeeld kan aanbrengen is er in NL kennelijk niets mis.
(dat is overigens niet zo, maar ik ga niet jouw argumenten voor je opschrijven)
Pavlovje!quote:Op maandag 28 maart 2011 22:47 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Ergo, bankiers en bestuurders laten opdraaien voor het ploffen van banken, niet de staat.
Dat is niet juist en ik heb al aangegeven waarom deze conclusie onjuist is.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:47 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Werken die programma's waar je het over had niet zo geweldig.
Dat is geen argument. Blijf oefenen!quote:
Natuurlijk niet. Ik wil vooral dat jij meer gaat betalen.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:46 schreef kontknager het volgende:
Die linkse smeerpijpen lijken niet door te hebben dat de rijken al reeds fors meer betalen dan personen die liever niet hard werken of niet willen studeren. Ze zien liever dat iedereen arm is.
Maarja, eigendom is diefstal! zeggen ze altijd.
Als dat niet juist is waarom is de sociale mobiliteit in de VS dan zo laag?quote:Op maandag 28 maart 2011 22:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is niet juist en ik heb al aangegeven waarom deze conclusie onjuist is.
En nu opbokken met dat gezeik over de VS in een draadje wat over NL gaat.
Zullen we het nu weer over Nederland hebbenquote:Op maandag 28 maart 2011 22:50 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Als dat niet juist is waarom is de sociale mobiliteit in de VS dan zo laag?
Ik hoef toch mijn argumenten niet te herhalen omdat jij te lui bent om even terug te lezen? Het is niet alsof deze discussie al 5.000 reactie telt...quote:Op maandag 28 maart 2011 22:50 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Als dat niet juist is waarom is de sociale mobiliteit in de VS dan zo laag?
Ik heb alleen wat op met legitieme argumenten.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik hoef toch mijn argumenten niet te herhalen omdat jij te lui bent om even terug te lezen? Het is niet alsof deze discussie al 5.000 reactie telt...
Er niet op in willen gaan en zelf doorzeiken over de VS. Ja, jij bent een geweldige discussiepartner!quote:Op maandag 28 maart 2011 22:52 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Ik heb alleen wat op met legitieme argumenten.
Ze moeten niet veel belasting betalen omdat ze evenredig veel (meer) van de samenleving terug krijgen. Ze moeten meer belasting betalen, omdat iedereen (ongeveer) even zwaar belast moet worden.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
God, wat word ik hier moe van zeg... Er wordt doodleuk beweerd dat rijken zoveel belasting moeten betalen omdat ze evenredig veel van de samenleving terug krijgen. En dat is gewoon onwaar.
Zo moeilijk is het niet te snappen. Echt.
Niet zo zeiken aub.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er niet op in willen gaan en zelf doorzeiken over de VS. Ja, jij bent een geweldige discussiepartner!
Hoe vaak heb ik in deze discussie nu aangegeven dat ik het helemaal geen probleem vind dat rijken meer belasting betalen dan armen?quote:Op maandag 28 maart 2011 22:54 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Ze moeten niet veel belasting betalen omdat ze evenredig veel (meer) van de samenleving terug krijgen. Ze moeten meer belasting betalen, omdat iedereen (ongeveer) even zwaar belast moet worden.
Samen dragen we de lasten en kosten van iedereen. Iemand die wat sterker is en meer kan tillen, dient dat tot zijn sociaalmaatschappelijke plicht te verheffen en daarmee het algemeen belang te dienen.
Zit eens niet zo te trollen!quote:
Zie je mij aangeven dat ik denk dat jij dat een probleem vindt? Ik reageer puur inhoudelijk.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoe vaak heb ik in deze discussie nu aangegeven dat ik het helemaal geen probleem vind dat rijken meer belasting betalen dan armen?
Waarom is jou dat nu ontgaan? Is het omdat je niet WIL luisteren? Of ben je gewoon niet in staat om te lezen?
Echt, te triest voor woorden dit!
Je reageert toch op mij?quote:Op maandag 28 maart 2011 22:58 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Zie je mij aangeven dat ik denk dat jij dat een probleem vindt?
Nou doei, zeik dan niet en geniet in je belastingpardijsje waar ook ter wereld.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je reageert toch op mij?
Maar goed, dit is dus precies waarom ik weiger ten volle mee te blijven betalen aan NL. Het gezeik is ongefundeerd en massaal.
Links/Rechtsquote:Op maandag 28 maart 2011 23:10 schreef GSbrder het volgende:
Links: "eigendom is diefstal"
Rechts: "belasting is diefstal"
Ik voel meer voor het tweede
Ik bepaal zelf wat ik wel en niet doe.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:02 schreef betyar het volgende:
Nou doei, zeik dan niet en geniet in je belastingpardijsje waar ook ter wereld.
Excusez le motquote:
Het grote probleem is dus dat met dit soort slogans de rijken neergezet worden als zondebok. En net zoals ik mij verzet tegen de moslim als zondebok (terwijl ik geen moslim ben) verzet ik mij tegen de rijke of zelfs de bankier als zondebok.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:03 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
omdat de keuze van het volk niet afhankelijk is van wat het meest rendabele en rationele economisch beleid is, maar van emoties en gevoelens.
heb je hier onderzoek van? Dat talent in bepaalde mate genetisch bepaald is zal wel kloppen, maar de factor stimulatie lijkt me ook zeer belangrijk in het maximaal gebruik maken van eventuele talenten. En dan kun je gewoon beter uit een gegoede famillie komen. Dan heb je meer resources tot je beschikking en ook rol je meteen in een goed netwerk.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Talent is erfelijk.
[..]
Sociale mobiliteit is weer tot stilstand gekomen omdat nu niet afkomst maar talent doorslaggevend is... en nogmaals, dat is erfelijk.
Je bedoelt de infrastructuur?quote:Op maandag 28 maart 2011 21:50 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Mooiste opmerking van dit topicquote:Op maandag 28 maart 2011 22:31 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Aangezien die rijken het land leeg stelen is dat dus een prima idee.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:33 schreef kwiwi het volgende:
Prima, wel evenredige belastingverlaging dan.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:25 schreef Zolcon het volgende:
Het begrotingstekort loopt al enorm terug zonder de ingrijpen van dit kabinet. De 18 miljard die de VVD naar voren heeft gebracht is afkomstig uit een ruwe schatting van het CPB die over iets geheel anders ging. Het was vooral een manier van de VVD om zich af te zetten tegen de PvdA tijdens de verkiezingen (met succes). Wat ze nu doen is doorslaan in hun eigen idiote bezuinigingen met de kwalijke gevolgen van dien. Op deze manier wordt de economie doodgegooid.
Enige wat echt moet gebeuren (ook volgens het IMF) is het aanpakken van de HRA (lees= beperken, niet afschaffen) om zo te zorgen dat de banken minder risico lopen doordat mensen teveel lenen
Nee.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:26 schreef eriksd het volgende:
[..]
Prima, wel evenredige belastingverlaging dan.
Ohja, excuus. Het marktverstorende element is slechts een showtje voor de buhne in jouw optiek, het daadwerkelijke doel is lastenverzwaring.quote:
Als het je niet bevalt ga je toch lekker hier wonen?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:28 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ohja, excuus. Het marktverstorende element is slechts een showtje voor de buhne in jouw optiek, het daadwerkelijke doel is lastenverzwaring.
Dat geldt uiteraard mutatis mutandis voor jouw geklaag over de nederlandse overheid in het algemeen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als het je niet bevalt ga je toch lekker hier wonen?
En je punt is? Het gaat om het eindresultaat. En waar de een het uit zal leggen als een lastenverzwaringen (hoewel ik beperking van de HRA vooral beschouw als een gelijke monniken, gelijke kappen-maatregel), zal een ander het zien als een hervorming. Maakt toch geen reet uit; het gaat om het resultaat dat wordt behaald.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:28 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ohja, excuus. Het marktverstorende element is slechts een showtje voor de buhne in jouw optiek, het daadwerkelijke doel is lastenverzwaring.
Dat spreekt voor zichquote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:38 schreef Tem het volgende:
HRA afschaffen lijkt me voorlopig niet erg handig. De huizenmarkt is al slecht en wordt dan helemaal een drama. Uiteindelijk een beperking uitgesmeerd over een aantal jaar lijkt me verstandiger.
Wat voor overgangsregeling had in je gedachten? Want de verlaging uitsmeren over 30 jaar doet natuurlijk niets aan de mensen die momenteel een hypotheek hebben en dus elk jaar de rente meer gaan voelen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En je punt is? Het gaat om het eindresultaat. En waar de een het uit zal leggen als een lastenverzwaringen (hoewel ik beperking van de HRA vooral beschouw als een gelijke monniken, gelijke kappen-maatregel), zal een ander het zien als een hervorming. Maakt toch geen reet uit; het gaat om het resultaat dat wordt behaald.
Maar dan gaan de burgers erop vooruit en de banken erop achteruit? Dat kan toch niet de bedoeling zijn?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:26 schreef eriksd het volgende:
[..]
Prima, wel evenredige belastingverlaging dan.
Er zijn ongetwijfeld slimme koppen binnen het ambtelijk apparaat (of voor mijn part externe adviseurs) die een goed plan kunnen fabriceren waarmee de HRA geleidelijk aan kan worden afgebouwd.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:43 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat voor overgangsregeling had in je gedachten? Want de verlaging uitsmeren over 30 jaar doet natuurlijk niets aan de mensen die momenteel een hypotheek hebben en dus elk jaar de rente meer gaan voelen.
Laat het duidelijk zijn dat ik het ook een systeem vind wat uit de tijd is, alleen het gemak waarmee hier (zoals gewoonlijk) gepraat wordt over afschaffen omdat men er zelf geen last van heeft, tjah, je kent mijn mening daarover.
quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:28 schreef eriksd het volgende:
[..]
Afschaffing pleit ik niet voor, ik pleit voor een beperking vanaf een bepaalde hypotheeksom. Dat dit gepaard moet gaan met een belastingverlaging gaat natuurlijk helemaal nergens over. Het is hier geen belastingparadijs, je hoeft de "rijkere" niet te belonen of een korting te geven. Dan gaan ze maar goedkoper wonen als ze een belastingkorting willen. Dit treft ook ons thuis hier, want door deze maatregel zal onze woning zeker in waarde dalen, maar daar zal ik geen nachtje minder over slapen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:34 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat geldt uiteraard mutatis mutandis voor jouw geklaag over de nederlandse overheid in het algemeen.
Afschaffing HRA prima, graag zelfs, dan ook de tarieven evenredig omlaag. Dat zinloze gehark van de overheid altijd.
Er zit volgens mij nog altijd een fundamenteel verschil tussen iets minder krijgen van de overheid of juist meer aan de overheid af gaan dragen. Als jij belasting betalen gelijk gaat stellen met het krijgen van een uitkering, tjah.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er zijn ongetwijfeld slimme koppen binnen het ambtelijk apparaat (of voor mijn part externe adviseurs) die een goed plan kunnen fabriceren waarmee de HRA geleidelijk aan kan worden afgebouwd.
Overigens vind ik jouw laatste opmerking ergens erg hypocriet. Ik zie jou ook niet in de bres springen voor bijstandstrekkers die wier inkomen wordt bevroren door het kabinet. Die gaan er ook op achteruit. Jij zit niet in de Bijstand dus het interesseert het je niet.
Verder zie ik niet in waarom huizenbezitters gebruik mogen maken van een belastingvoordeeltje. Mensen die particulier huren mogen toch ook niet een deel van hun afdracht aftrekken?
Dat vind ik, niet alleen voor jou hoor, altijd zo'n kulargumentquote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:50 schreef betyar het volgende:
[..]
[..]
Afschaffing pleit ik niet voor, ik pleit voor een beperking vanaf een bepaalde hypotheeksom. Dat dit gepaard moet gaan met een belastingverlaging gaat natuurlijk helemaal nergens over. Het is hier geen belastingparadijs, je hoeft de "rijkere" niet te belonen of een korting te geven. Dan gaan ze maar goedkoper wonen als ze een belastingkorting willen. Dit treft ook ons thuis hier, want door deze maatregel zal onze woning zeker in waarde dalen, maar daar zal ik geen nachtje minder over slapen.
Het komt op hetzelfde neer. De HRA-gebruiker of de Bijstandstrekker gaat er op achteruit. Maar jij laat geen traan om de tanende inkomsten van de werkloze. Wel wring je je alle bochten om een onrechtvaardig voordeeltje als de HRA te verdedigen. Jij kunt het zien als een belastingverhoging, maar het is aftrekpost die simpelweg nooit had mogen bestaan. Er is sprake van discriminatie. Huurders (muv de ontvangers van huurtoeslag) genieten geen enkel voordeeltje. Gelijke monniken, gelijke kappen, zeg ik.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:51 schreef eriksd het volgende:
[..]
Er zit volgens mij nog altijd een fundamenteel verschil tussen iets minder krijgen van de overheid of juist meer aan de overheid af gaan dragen. Als jij belasting betalen gelijk gaat stellen met het krijgen van een uitkering, tjah.
Er is aan de linkerzijde over het algemeen gewoon geen wil om eens kritisch te kijken naar de overheid. In dit topic zie je alleen maar meer, meer en meer belastingen.
Ohjee, de discriminatiekaart wordt gespeeld.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het komt op hetzelfde neer. De HRA-gebruiker of de Bijstandstrekker gaat er op achteruit. Maar jij laat geen traan om de tanende inkomsten van de werkloze. Wel wring je je alle bochten om een onrechtvaardig voordeeltje als de HRA te verdedigen. Jij kunt het zien als een belastingverhoging, maar het is aftrekpost die simpelweg nooit had mogen bestaan. Er is sprake van discriminatie. Huurders (muv de ontvangers van huurtoeslag) genieten geen enkel voordeeltje. Gelijke monniken, gelijke kappen, zeg ik.
Vele mensen (waaronder ik, maar voor mij doet het er eigenlijk niet toe want ik blijf hier tot mijn dood.) zien het wel als een investering. Een opstapje dat door waarde vermeerdering de kans biedt om een groter huis te betrekken of een extra'tje als ze met pensioen gaan. De maatschappij zelf in deze vorm heeft de gedachte van de mensen gekneed dat een eigen huis een investering is. Een van de eerste zinnen bij een de hypotheekverstrekker "het is ook een investering, over x jaar zal het huis zoveel waard zijn, dat kunt u met sparen niet verdienen". Dat durven ze zelfs tegen mensen te zeggen die een plastic chaletje kopen op een camping van 80.000 euro.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:54 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat vind ik, niet alleen voor jou hoor, altijd zo'n kulargumentWat merk je er nou van dat je woning "in waarde" daalt. Je woont er toch om te wonen, niet om het te zien als een diepteinvestering. Sowieso moet men eens afstappen van het huis als investeringsobject. Daar is het eigenlijk allemaal mee fout gegaan.
Overigens zit volgens mij de HRA verdisconteerd in het huidige tarief van de IB. Die moet m.i. dus wel omlaag gaan als je de HRA afschaft.
Natuurlijk helpt het om een stimulerende omgeving te hebben. Maar het is tegenwoordig verdomd bijzonder om intelligent te zijn en ergens in een achterbuurt te wonen. En de middenklasse is een prima voedingsbodem voor talent.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:19 schreef Boris_Karloff het volgende:
heb je hier onderzoek van? Dat talent in bepaalde mate genetisch bepaald is zal wel kloppen, maar de factor stimulatie lijkt me ook zeer belangrijk in het maximaal gebruik maken van eventuele talenten. En dan kun je gewoon beter uit een gegoede famillie komen. Dan heb je meer resources tot je beschikking en ook rol je meteen in een goed netwerk.
Dat onderling baantjes toeschuiven gebeurt vooral in de hoofden van buitenstaanders. Natuurlijk, op zeker niveau kom je dat tegen, maar dan moet je wel eerst op dat niveau zijn gekomen. En dat kan iedereen.quote:Netwerk blijft volgens mij 1 van de belangrijkste redenen voor het succes van vele zogenaamde bestuurders tegenwoordig (daar vallen dus niet de geslaagde ondernemers onder). Deze mensen hebben gewoon een uitstekend netwerk en schuiven elkaar onderling altijd de goede baantjes toe.
Oh, je wilt de HRA wel beperken, maar je wilt andere argumenten gebruiken. Prima erik, dan noemen we het toch gewoon een hervorming. Overigens besef ik dondersgoed dat je veel huishoudens de nek omdraait door nu rigoureus te gaan lopen snijden in de HRA. Daarom graag afbraak met beleid.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:58 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ohjee, de discriminatiekaart wordt gespeeld.
Waar verdedig ik de HRA, volgens mij is het klip en klaar wat ik ervan vind. De gedachte dat de overheid 8 miljard extra gaat toucheren doet mij rillen.
En de HRA-gebruiker en bijstandsgerechtigde met elkaar vergelijken. Komop zeg. Ik waardeer je bezorgdheid om de allerzwaksten maar je kan ook doorschieten. Dat de bijstand verlaagd wordt vind ik prima omwille van een hogere arbeidsparticipatie, dat de HRA afgeschaft wordt vind ik ook prima maar niet de vorm van een lastenverzwaring. Of is dit ook weer discriminatie.
Beperken tot 325.000 euro prima, alles daaronder behoudt zijn aftrek. Willen de mensen dus aftrek dan kopen ze maar een huisje dat minder is dan 325.000 euro. Hierdoor zullen ook goedkopere woningen worden gebouwd, omdat de vraag zal toenemen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:00 schreef GSbrder het volgende:
Betyar, uiteindelijk wil je ook de HRA beperken voor de lage inkomens en woningen tot 325k, toch? Anders is het gewoon verdere nivellering.
Ik kan je nu even niet volgen. Wil je nou de HRA afschaffen omdat het de markt verstoord, omdat je vindt dat de rijken ervan profiteren of omdat je de staatskas wil spekken?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oh, je wilt de HRA wel beperken, maar je wilt andere argumenten gebruiken. Prima erik, dan noemen we het toch gewoon een hervorming. Overigens besef ik dondersgoed dat je veel huishoudens de nek omdraait door nu rigoureus te gaan lopen snijden in de HRA. Daarom graag afbraak met beleid.
Splits je je huis toch op in appartementsrechten. Geen dank.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:04 schreef betyar het volgende:
[..]
Beperken tot 325.000 euro prima, alles daaronder behoudt zijn aftrek. Willen de mensen dus aftrek dan kopen ze maar een huisje dat minder is dan 325.000 euro. Hierdoor zullen ook goedkopere woningen worden gebouwd, omdat de vraag zal toenemen.
Zomaar afschaffen is een lastenverzwaring die onevenredig hoog is en onevenwichtige resultaten zal geven. De tarieven zijn ook afgestemd op het bestaan van de HRA.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:38 schreef KoosVogels het volgende:
En je punt is? Het gaat om het eindresultaat. En waar de een het uit zal leggen als een lastenverzwaringen (hoewel ik beperking van de HRA vooral beschouw als een gelijke monniken, gelijke kappen-maatregel), zal een ander het zien als een hervorming. Maakt toch geen reet uit; het gaat om het resultaat dat wordt behaald.
Leer eens lezen man. Niemand heeft het erover om de HRA zomaar af te schaffen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zomaar afschaffen is een lastenverzwaring die onevenredig hoog is en onevenwichtige resultaten zal geven. De tarieven zijn ook afgestemd op het bestaan van de HRA.
Defiscalisering van de eigen woning is wel een prima idee (dat levert overigens per saldo een verlies op voor de staat!), maar de tijd is daar nu even niet rijp voor.
Alledrie.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:04 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik kan je nu even niet volgen. Wil je nou de HRA afschaffen omdat het de markt verstoord, omdat je vindt dat de rijken ervan profiteren of omdat je de staatskas wil spekken?
Nee, maar die hoeven ook niet allerhande belastingen af te dragen die huizenbezitters afdragen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:47 schreef KoosVogels het volgende:
Verder zie ik niet in waarom huizenbezitters gebruik mogen maken van een belastingvoordeeltje. Mensen die particulier huren mogen toch ook niet een deel van hun afdracht aftrekken?
Een appartementencomplex van je woning maken? Waarom niet? Wel een VVe oprichten he.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:04 schreef eriksd het volgende:
[..]
Splits je je huis toch op in appartementsrechten. Geen dank.
Ik zie al een hele lucratieve business ontstaan. Goede mogelijkheden voor handjeklap ook.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:07 schreef betyar het volgende:
[..]
Een appartementencomplex van je woning maken? Waarom niet? Wel een VVe oprichten he.
Zo werkt de woningmarkt niet; dan belemmer je de doorstroming omdat de grens 324.000 - 326.000 een verschil in maandlasten zal betekenen van respectievelijk ¤ 1.340,- voor de woning onder de HRA-grens, tot ¤ 1.884,- voor een woning daar vlak boven. Qua maandlasten zal er dus een groep zijn met maandlasten van 0 - 1300, en een groep met maandlasten boven de 1800. Deze onderste categorie wordt geholpen met de HRA, het deel er boven krijgt geen cent.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:04 schreef betyar het volgende:
[..]
Beperken tot 325.000 euro prima, alles daaronder behoudt zijn aftrek. Willen de mensen dus aftrek dan kopen ze maar een huisje dat minder is dan 325.000 euro. Hierdoor zullen ook goedkopere woningen worden gebouwd, omdat de vraag zal toenemen.
Wat ik bedoel met zo maar afschaffen is het afschaffen zonder verlaging van tarieven of het afschaffen van andere belastingen in het kader van eigen woningbezit.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:07 schreef KoosVogels het volgende:
Leer eens lezen man. Niemand heeft het erover om de HRA zomaar af te schaffen.
En alleen de marktverstoring klopt.quote:
quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zo werkt de woningmarkt niet; dan belemmer je de doorstroming omdat de grens 324.000 - 326.000 een verschil in maandlasten zal betekenen van respectievelijk ¤ 1.340,- voor de woning onder de HRA-grens, tot ¤ 1.884,- voor een woning daar vlak boven. Qua maandlasten zal er dus een groep zijn met maandlasten van 0 - 1300, en een groep met maandlasten boven de 1800. Deze onderste categorie wordt geholpen met de HRA, het deel er boven krijgt geen cent.
Desastreus idee en nee, hier worden enkel goedkopere woningen mee gebouwd die bewoond worden door de rijkeren, omdat die nog steeds eenvoudiger een hypotheek kunnen krijgen. De druk op woningen onder de 325.000 neemt enkel toe.
Ook een huurder betaalt belastingen. Die zullen in het geval van een koper wellicht iets hoger uitpakken, maar daar kiest hij zelf voor. Of moet ik ook worden gecompenseerd voor mijn belastinguitgaven als gevolg van mijn woning?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, maar die hoeven ook niet allerhande belastingen af te dragen die huizenbezitters afdragen.
De gemiddelde huizenbezitter is gewoon even veel kwijt aan belastingen als hij terug krijgt van de aftrek.
Afschaffen HRA betekent dat de staatskas wordt gespekt. En woningbezitters kunnen niet langer gebruik maken van een voordeeltje dat nooit had mogen bestaan. Hoewel ik deze groep niet per se rijk wil noemen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:10 schreef DS4 het volgende:
[..]
En alleen de marktverstoring klopt.
Twee van de drie argumenten kloppen dus niet!
Trouwens; van dit idee moeten we af; enkel de schaarste van de grond zal in de toekomst tot waardevermeerdering leiden van het pand, maar vergeet niet dat een woning een consumptiegoed is met een gemiddelde looptijd van 50 jaar. Het is van de zotte dat er 1000% winst gehaald is met een investering in stenen, dat kan niet tot in het einde der tijde doorgaan. Een paar procent bovenop de inflatie scoren is prima, maar door het tweeverdienersmodel, de leverage-werking van de HRA en het te goedkoop uitgeven van grond (indirecte subsidie) zijn er katalysatorische werkingen opgetreden in de huizenmarkt die de in het verleden behaalde prestaties van vastgoed voor een nieuwe generatie woningbezitters nooit kan evenaren.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:01 schreef betyar het volgende:
[..]
Vele mensen (waaronder ik, maar voor mij doet het er eigenlijk niet toe want ik blijf hier tot mijn dood.) zien het wel als een investering. Een opstapje dat door waarde vermeerdering de kans biedt om een groter huis te betrekken of een extra'tje als ze met pensioen gaan. De maatschappij zelf in deze vorm heeft de gedachte van de mensen gekneed dat een eigen huis een investering is. Een van de eerste zinnen bij een de hypotheekverstrekker "het is ook een investering, over x jaar zal het huis zoveel waard zijn, dat kunt u met sparen niet verdienen". Dat durven ze zelfs tegen mensen te zeggen die een plastic chaletje kopen op een camping van 80.000 euro.
De mensen hebben zelf de keus, ook de huizenbezitters boven de 325.000 zullen hier door getroffen worden door een daling van de huizenprijs, oh nee wacht iemand anders hier schreeuwt dat een huis geen investering mag zijn. Dus mensen die het niet kunnen betalen en dus zonder de HRA geen woning boven de 325.000 euro kunnen betalen gaan goedkoper zitten, nu leven boven hun stand zuillen we maar zeggen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zo werkt de woningmarkt niet; dan belemmer je de doorstroming omdat de grens 324.000 - 326.000 een verschil in maandlasten zal betekenen van respectievelijk ¤ 1.340,- voor de woning onder de HRA-grens, tot ¤ 1.884,- voor een woning daar vlak boven. Qua maandlasten zal er dus een groep zijn met maandlasten van 0 - 1300, en een groep met maandlasten boven de 1800. Deze onderste categorie wordt geholpen met de HRA, het deel er boven krijgt geen cent.
Desastreus idee en nee, hier worden enkel goedkopere woningen mee gebouwd die bewoond worden door de rijkeren, omdat die nog steeds eenvoudiger een hypotheek kunnen krijgen. De druk op woningen onder de 325.000 neemt enkel toe.
Een soort vlak-aftrektaks idee? Ik vind dat al een stuk beter dan een maximering, omdat het minder verstorend op de woningmarkt zal werken. Hoewel dat nog steeds een enorme devaluatie van de duurdere woningen inhoudt, is het al verstandiger dan een double-tap van maximisatie.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:19 schreef Tem het volgende:
Waarom niet de HRA procentueel afbouwen en niet meer koppelen aan de belastingschalen. Op deze manier stel je geen hypotheek limiet in voor de aftrek en huishoudens zullen realistischer naar draagkracht kunnen lenen.
Dat "voordeeltje wat niet had mogen bestaan" is een direct gevolg van een belasting wat niet had mogen bestaan.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Afschaffen HRA betekent dat de staatskas wordt gespekt. En woningbezitters kunnen niet langer gebruik maken van een voordeeltje dat nooit had mogen bestaan. Hoewel ik deze groep niet per se rijk wil noemen.
Waar haal je het geld vandaan om die goedkopere woningen te bouwen? En ook al schroeven ze de productie twee keer op (nu 80.000 nieuwbouwwoningen per jaar, straks 160.000) dan voorzie je nog niet eens in de gestegen behoefte vanuit de hogere inkomens die goedkoper moeten wonen omdat hun maandlasten met ¤ 500,- stijgen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:20 schreef betyar het volgende:
[..]
De mensen hebben zelf de keus, ook de huizenbezitters boven de 325.000 zullen hier door getroffen worden door een daling van de huizenprijs, oh nee wacht iemand anders hier schreeuwt dat een huis geen investering mag zijn. Dus mensen die het niet kunnen betalen en dus zonder de HRA geen woning boven de 325.000 euro kunnen betalen gaan goedkoper zitten, nu leven boven hun stand zuillen we maar zeggen.
Mensen die dat wel kunnen zullen gewoon een duur huis kopen en de mensen die zo'n woning bezitten zullen gewoon blijven zitten.
Een run op de goedkopere woningen zal ontstaan en er zullen dus goedkopere woningen bijgebouwd moeten worden.
En dan beschuldig jij mij van slecht lezen? Ik heb het over belastingen die woningbezitters af moeten dragen (zoals overdrachtsbelasting, ozb, hwf).quote:
Welke belasting had in jouw optiek niet mogen bestaan. He, laten we het anders nog gekker maken. Belasting is diefstal, het had uberhaupt nooit mogen bestaan!quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:22 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat "voordeeltje wat niet had mogen bestaan" is een direct gevolg van een belasting wat niet had mogen bestaan.
Typisch overheid om er natuurlijk meer regulatie tegen aan te gooien als iets niet werkt ipv het te ontbinden.
Alleen is er dus geen voordeeltje.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:14 schreef KoosVogels het volgende:
Afschaffen HRA betekent dat de staatskas wordt gespekt. En woningbezitters kunnen niet langer gebruik maken van een voordeeltje dat nooit had mogen bestaan. Hoewel ik deze groep niet per se rijk wil noemen.
HRA is ingevoerd om huiseigenaren tegemoet te komen omdat de overheid de huurwaardeforfait invoerde. Dus in plaats van die forfait gewoon weer af te schaffen werd er een lapmiddel geintroduceerd (HRA) en zie de gevolgen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Welke belasting had in jouw optiek niet mogen bestaan. He, laten we het anders nog gekker maken. Belasting is diefstal, het had uberhaupt nooit mogen bestaan!
Ja, en? Dat weet je toch wanneer je woning koopt? Het feit dat een woningbezitter meer belasting afdraagt is simpelweg geen argument. Een woning is namelijk vooral een investering, het is jouw bezit en je kunt het straks voor een leuk bedrag verkopen (als je het goed doet). Huurders kunnen dat niet, die flikkeren het geld in een bodemloze put. En desondanks genieten huizenbezitters van een riant belastingvoordeeltje en particuliere huurders niet.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
En dan beschuldig jij mij van slecht lezen? Ik heb het over belastingen die woningbezitters af moeten dragen (zoals overdrachtsbelasting, ozb, hwf).
Het dringt bij veel mensen maar niet door, maar een woningbezitter zal over de gehele periode net zoveel belasting af dragen gerelateerd aan de eigen woning als hij terug krijgt vanwege de HRA.
Mensen kijken alleen naar het bedrag aan HRA en wat die aftrekpost kost... maar ze vergeten voor het gemak alle belastingen die een woningbezitter af draagt.
Het beste is volledige defiscalisatie door afbouw van alle aftrekken en belastingen in een periode van zeg 15 jaar.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:19 schreef Tem het volgende:
Waarom niet de HRA procentueel afbouwen en niet meer koppelen aan de belastingschalen. Op deze manier stel je geen hypotheek limiet in voor de aftrek en huishoudens zullen realistischer naar draagkracht kunnen lenen.
Dat is dom, maar geen reden om de HRA te sparen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:29 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
HRA is ingevoerd om huiseigenaren tegemoet te komen omdat de overheid de huurwaardeforfait invoerde. Dus in plaats van die forfait gewoon weer af te schaffen werd er een lapmiddel geintroduceerd (HRA) en zie de gevolgen.
Als mensen dus een woning willen dan betalen ze daar voor. Een huis mag geen investering meer zijn maar een gebruiksartikel dat een afschrijving kent, tenminste dit haal ik uit jouw eerdere post:quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waar haal je het geld vandaan om die goedkopere woningen te bouwen? En ook al schroeven ze de productie twee keer op (nu 80.000 nieuwbouwwoningen per jaar, straks 160.000) dan voorzie je nog niet eens in de gestegen behoefte vanuit de hogere inkomens die goedkoper moeten wonen omdat hun maandlasten met ¤ 500,- stijgen.
Daarnaast heb je het doorverkoop-probleem; je huis kan geen investering zijn als je woning tegen de 325.000,- aanzit, omdat je dan een nieuwe koper het praktisch onmogelijk maakt z'n investering te laten stijgen. Met andere woorden; de woningmarkt groeit tegen een totaal arbitraire grens aan, huizen van 250 kunnen nog 75 stijgen, huizen van 300 kunnen nog 25 stijgen maar huizen van 325 zitten muur- en muurvast. Dit komt de diversiteit op de woningmarkt niet ten goede, een grote bulk woningen tegen het maximaal HRA-bedrag.
Dat er een stagnatie in de doorverkoop zal ontstaan ben ik niet van overtuigd, sommige mensen willen laten zien wat ze hebben en bezitten. Waarom koopt iemand een Ferrari?, omdat die auto zo lekker praktisch is voor het gezinmet twee kinderen of koopt hij die auto om zijn "status" te laten zien? Dit gebeurt nu ook al met de huizen en zal in dit geval dan alleen maar toenemen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:17 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Trouwens; van dit idee moeten we af; enkel de schaarste van de grond zal in de toekomst tot waardevermeerdering leiden van het pand, maar vergeet niet dat een woning een consumptiegoed is met een gemiddelde looptijd van 50 jaar. Het is van de zotte dat er 1000% winst gehaald is met een investering in stenen, dat kan niet tot in het einde der tijde doorgaan. Een paar procent bovenop de inflatie scoren is prima, maar door het tweeverdienersmodel, de leverage-werking van de HRA en het te goedkoop uitgeven van grond (indirecte subsidie) zijn er katalysatorische werkingen opgetreden in de huizenmarkt die de in het verleden behaalde prestaties van vastgoed voor een nieuwe generatie woningbezitters nooit kan evenaren.
De maatschappij mag dan wel altijd gedacht hebben dat investeren in vastgoed een perfect plan is, maar dat is iets anders dan jan met de pet die een woning koopt en verwacht dat voor de aanschafwaarde in guldens, hij hem nu voor euro's kan verkopen. Mensen zijn echter met woningen altijd angstig om hem af te waarderen (emotioneel aspect) wat hetzelfde gedrag is dat men ook ziet bij vastgoedhandelaars. Leegstand is er op dit moment omdat transformatie te kostbaar is en de belegging een veel lagere boekwaarde zal meegeven.
huh?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is dom, maar geen reden om de HRA te sparen.
Precies, je hebt dan minder kans op verschillende handige constructies om weer onder die maximalisering uit te komen. De maximalisering vind ik zelf ook een beetje een onevenredige maatregel. Natuurlijk gaat het even pijn doen maar dat zal iedere aanpassing op de HRA zijn.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Een soort vlak-aftrektaks idee? Ik vind dat al een stuk beter dan een maximering, omdat het minder verstorend op de woningmarkt zal werken. Hoewel dat nog steeds een enorme devaluatie van de duurdere woningen inhoudt, is het al verstandiger dan een double-tap van maximisatie.
Nu "profiteren" de rijken het meest van de HRA, als je dit koppelt aan een nieuw afrektarief (25%) dan leveren ze de helft van hun aftrek in, maar dat is altijd nog beter dan een maximale aftrekhoogte instellen, dat betekent 0% aftrek voor de rijkeren, maar 100% aftrek voor de armeren. Niets meer of minder dan pure nivellering.
En de een beperking?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:32 schreef GSbrder het volgende:
Afschaffing van de HRA kost de Nederlandse economie daarnaast 14 miljard liquide middelen.
Dat is bijna 5 % van de koopkrachtpariteit.
Heel leuk dat de HRA een compensatie is voor de forfait, maar dan mag de regeling nog wel worden beperkt.quote:
Nou word ie mooi! Ik koop een woning terwijl er 30 jaar HRA beloofd wordt en ik weet tevens dat ik belastingen moet betalen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:29 schreef KoosVogels het volgende:
Ja, en? Dat weet je toch wanneer je woning koopt? Het feit dat een woningbezitter meer belasting afdraagt is simpelweg geen argument.
Een woning is geen investering om geld te verdienen bij verkoop. Een woning is een gebruiksvoorwerp. Je kan nl. niet snel even cashen. Want je hebt een woning nu eenmaal nodig.quote:Een woning is namelijk vooral een investering, het is jouw bezit en je kunt het straks voor een leuk bedrag verkopen (als je het goed doet). Huurders kunnen dat niet, die flikkeren het geld in een bodemloze put. En desondanks genieten huizenbezitters van een riant belastingvoordeeltje en particuliere huurders niet.
Er was ergens toch gesteld dat voor de 20% duurste woningen er 50% van de HRA gereserveerd wordt? Laten we zeggen dat dit 60% van de HRA scheelt, hou je nog 5,6 miljard aan uitgaven over en onttrek je 8,4 miljard aan de Nederlandse economie.quote:
Beweer ik het tegendeel dan?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Heel leuk dat de HRA een compensatie is voor de forfait, maar dan mag de regeling nog wel worden beperkt.
Nee, de grap is dat het helemaal niets kost.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:32 schreef GSbrder het volgende:
Afschaffing van de HRA kost de Nederlandse economie daarnaast 14 miljard liquide middelen.
Dat is bijna 5 % van de koopkrachtpariteit.
Of een stop van 8.4 miljard op de maandelijkse spaarrekening van deze HRA trekkers?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Er was ergens toch gesteld dat voor de 20% duurste woningen er 50% van de HRA gereserveerd wordt? Laten we zeggen dat dit 60% van de HRA scheelt, hou je nog 5,6 miljard aan uitgaven over en onttrek je 8,4 miljard aan de Nederlandse economie.
Een woning van 326.000 heef nauwelijks meer waarde / status dan een woning van 324.000, of je moet het prijskaartje erop laten zitten. Daarmee zal je dus effectief een totale klasse woningen dood maken (325 - 400) en pas vanaf de 400k accepteren mensen de gestegen maandlasten vanwege het hoger genot, de betere "status" en de waarde ervan.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:32 schreef betyar het volgende:
[..]
Als mensen dus een woning willen dan betalen ze daar voor. Een huis mag geen investering meer zijn maar een gebruiksartikel dat een afschrijving kent, tenminste dit haal ik uit jouw eerdere post:
[..]
Dat er een stagnatie in de doorverkoop zal ontstaan ben ik niet van overtuigd, sommige mensen willen laten zien wat ze hebben en bezitten. Waarom koopt iemand een Ferrari?, omdat die auto zo lekker praktisch is voor het gezinmet twee kinderen of koopt hij die auto om zijn "status" te laten zien? Dit gebeurt nu ook al met de huizen en zal in dit geval dan alleen maar toenemen.
Hmm daar ben ik het niet zo mee eens. Waarom moeten we die babyboomers pakken? Die hebben inderdaad kunnen profiteren maar daar was ook de tijd naar. Beetje hetzelfde als met terugwerkende kracht bankbonussen 100% gaan belastenquote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het beste is volledige defiscalisatie door afbouw van alle aftrekken en belastingen in een periode van zeg 15 jaar.
Of (vind ik nog iets beter): in stand houden van de aftrek, maar belasten van overwaarde bij uitstappen uit de eigenwoning markt.
Dat laatste maakt dat je met name het geld terug haalt bij diegenen die maximaal hebben geprofiteerd. Kortom: een oplossing die de (pre-)babyboomers een keer aan pakt in plaats van ze keer op keer de dans laten ontspringen.
Mensen krijgen minder geld van de belastingdienst terug en besteden dit bedrag niet meer in goederen naast hun woning / kapitaalobjecten. Mensen stoppen per maand, voor een woning van 325k, ineens 500 euro meer in de woning dan in de economie. Dat kost wel iets.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, de grap is dat het helemaal niets kost.
Alleen zal een afschaffing ineens onzekerheid brengen en ook wat oneerlijkheid (je zal maar net die 6% overdrachtsbelasting hebben afgetikt om een week later te vernemen dat die naar 0 gaat en de HRA en overige belastingen ter zake van de e.w. naar 0 gaan.
Wie heeft het over afschaffen voor huidige gebruikers? Ooit van de term uitsterfconstructie gehoord?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nou word ie mooi! Ik koop een woning terwijl er 30 jaar HRA beloofd wordt en ik weet tevens dat ik belastingen moet betalen.
Vervolgens wordt alleen de HRA er af gehaald, want ik wist toch dat er belastingen over die woning betaald moesten worden.
Nee, dat is een betrouwbare overheid.
Leg mij overigens eens uit waarom woningbezit voor een zware belastingclaim dient te zorgen!
Ja, duh dat huren op korte termijn goedkoper is. Maar reken maar dat wanneer jij gedurende je gehele leven huurt, je uiteindelijk meer geld kwijt bent (hoewel dat aan de woning in kwestie ligt). En natuurlijk kun je niet even snel cashen met een koopwoning. Maar ik naam aan dat dat ook niet je bedoeling is als je een woning koopt.quote:Een woning is geen investering om geld te verdienen bij verkoop. Een woning is een gebruiksvoorwerp. Je kan nl. niet snel even cashen. Want je hebt een woning nu eenmaal nodig.
En huurders flikkeren niets in een bodemloze put. Dat is ook onzin. Ze betalen voor het gebruik. Net als mensen die een woning kopen. Het enige verschil is de cashstromen. En als je lang genoeg blijft wonen in je woning, dan levert het meestal een voordeel op tov huren. Bij korte perioden is huren echter vele malen goedkoper.
(economie heb je niet in je keuzepakket gehad neem ik aan?)
Ik zie het liever afgeschaft worden maar dit is ook geen gekke methode. Maar het lijkt mij politiek gezien onhaalbaarquote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Of (vind ik nog iets beter): in stand houden van de aftrek, maar belasten van overwaarde bij uitstappen uit de eigenwoning markt.
Dat laatste maakt dat je met name het geld terug haalt bij diegenen die maximaal hebben geprofiteerd. Kortom: een oplossing die de (pre-)babyboomers een keer aan pakt in plaats van ze keer op keer de dans laten ontspringen.
Je pakt alleen maar het geld als ze het niet meer nodig hebben.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:39 schreef Tem het volgende:
Hmm daar ben ik het niet zo mee eens. Waarom moeten we die babyboomers pakken? Die hebben inderdaad kunnen profiteren maar daar was ook de tijd naar. Beetje hetzelfde als met terugwerkende kracht bankbonussen 100% gaan belasten
Wie zegt dat ze dit sowieso in goederen stoppen? Of sparen? Of sowieso al in de waarde van hun eigen huis stoppen?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Mensen krijgen minder geld van de belastingdienst terug en besteden dit bedrag niet meer in goederen naast hun woning / kapitaalobjecten. Mensen stoppen per maand, voor een woning van 325k, ineens 500 euro meer in de woning dan in de economie. Dat kost wel iets.
De 'verdediging' bestaat volgens mij louter uit de kanttekening dat afschaffen verwerkt moet worden in de belastingtarieven. En dat afschaffing dus geen extra inkomsten voor de overheid moet worden.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:41 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik blijf me verbazen dat er nog steeds mensen zijn die de HRA enigszins proberen te verdedigen.
Wat er ook mee gebeurt op dit moment, sparen, consumeren, whatever, als er straks geen HRA meer is moet er meer woning worden afgelost en wordt het dus in de stenen gestopt, waardoor we zeker weten waar het geld blijft; namelijk in de woning.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:43 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Wie zegt dat ze dit sowieso in goederen stoppen? Of sparen? Of sowieso al in de waarde van hun eigen huis stoppen?
Je vergeet dat ik ook belastingen af wil schaffen. Dus het geld wat extra naar de belastingdienst moet worden overgemaakt vanwege HRA wordt verminderd met wat je minder naar de belastingdienst (of gemeente...) over moet maken en per saldo is dat gemiddeld 0. Grofweg dan.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:40 schreef GSbrder het volgende:
Mensen krijgen minder geld van de belastingdienst terug en besteden dit bedrag niet meer in goederen naast hun woning / kapitaalobjecten. Mensen stoppen per maand, voor een woning van 325k, ineens 500 euro meer in de woning dan in de economie. Dat kost wel iets.
Daar ben ik het ook helemaal mee eensquote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je vergeet dat ik ook belastingen af wil schaffen. Dus het geld wat extra naar de belastingdienst moet worden overgemaakt vanwege HRA wordt verminderd met wat je minder naar de belastingdienst (of gemeente...) over moet maken en per saldo is dat gemiddeld 0. Grofweg dan.
Correct. Maar voor sommige mensen is nuance nou eenmaal een vreemd iets.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:44 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
De 'verdediging' bestaat volgens mij louter uit de kanttekening dat het verwerkt moet worden in de belastingtarieven. En dat afschaffing dus geen extra inkomsten voor de overheid moet worden.
Natuurlijk niet. Sterker, speciaal voor DS4 en jou mag de IB wat mij betreft worden verhoogd naar 90 procent.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:45 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Daar ben ik het ook helemaal mee eens
Maar was er niet van overtuigd dat Koos en betyar dat willen.
Ja, heb ik van gehoord.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:40 schreef KoosVogels het volgende:
Wie heeft het over afschaffen voor huidige gebruikers? Ooit van de term uitsterfconstructie gehoord?
Nee, dat laatste klopt en daarom is het ook geen investering in de zin van beleggen, maar gewoon een investering in een gebruiksgoed.quote:Ja, duh dat huren op korte termijn goedkoper is. Maar reken maar dat wanneer jij gedurende je gehele leven huurt, je uiteindelijk meer geld kwijt bent (hoewel dat aan de woning in kwestie ligt). En natuurlijk kun je niet even snel cashen met een koopwoning. Maar ik naam aan dat dat ook niet je bedoeling is als je een woning koopt.
Nee, die willen eerlijk delen met iedereen die meer heeft dan zij...quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:45 schreef GSbrder het volgende:
Daar ben ik het ook helemaal mee eens
Maar was er niet van overtuigd dat Koos en betyar dat willen.
Pauper!quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:49 schreef KoosVogels het volgende:
Natuurlijk niet. Sterker, speciaal voor DS4 en jou mag de IB wat mij betreft worden verhoogd naar 90 procent.
quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:53 schreef Scorpie het volgende:
Zoals al eerder gezegd, het is nu een feit; de rijken zijn de nieuwe Mocro`s Calimero's van Nederland.
Het lijkt mij de enige reeele optie. Je kunt de HRA simpelweg niet afschaffen voor mensen die een paar jaar geleden een woning van, ik noem maar wat, 300k hebben gekocht. Ook ik besef dat je deze mensen hiermee de nek omdraait.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, heb ik van gehoord.
Maar dat lijkt mij zo dom, dat het niet te overwegen valt. Dat zet de woningmarkt nl. nog verder op slot.
Natuurlijk is het van veel factoren afhankelijk, maar als alles volgens plan verloopt dan is een koper naar mijn idee voordeliger uit. Vooral wanneer hij de intentie heeft om in zijn nieuwe woning te blijven zitten. Ik blijf de komende jaren rustig dat maandelijkse bedrag op tafel leggen (particulier, dus niet een of ander lullig bedragje), terwijl de koopwoning na een x aantal jaar is afbetaald. Natuurlijk hebben we het dan over de lange termijn, maar toch. Ik geloof graag dat de gemiddelde huizenbezitter meer geld kwijt is gedurende de tijd dat hij zijn hypotheek aflost, maar gezien het formaat van zijn woning is dat meestal niet meer dan terecht. En dat ontvangt hij als klap op de vuurpijl ook nog eens de HRA. Is leven niet geweldig?quote:Nee, dat laatste klopt en daarom is het ook geen investering in de zin van beleggen, maar gewoon een investering in een gebruiksgoed.
En of jij goedkoper uit bent met huren als je dat je hele leven doet is sterk afhankelijk van vele factoren. Dat kun je zo helemaal niet zeggen. Over de afgelopen 20 jaar heb je gelijk. Maar je weet wat ze zeggen over resultaten uit het verleden...
Komt nog bij dat mensen in dit soort berekening vergeten om bedragen te corrigeren naar de tijd. Als je met NCW gaat rekenen ziet het plaatje er al weer heel anders uit. En zeker als je ook nog eens gewoon rekening houdt met alle bedragen. Want hoe vaak ik onderhoud niet terug zie in de berekeningen (1% van de waarde van de woning gemiddeld en niet aftrekbaar, dus vaak zo'n 40% van het bedrag aan nettorentelasten!).
Dan zie ik liever dat er een hogere belasting komt op speeltjes voor de rijken. Porsche's en dat soort dingenquote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Sterker, speciaal voor DS4 en jou mag de IB wat mij betreft worden verhoogd naar 90 procent.
Maar wel van zeg; 150.000quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik reageerde best sportiefquote:Op dinsdag 29 maart 2011 12:02 schreef KoosVogels het volgende:
Mensen, het was maar een grapje. Voor fuck sake
Het afgunstige plebs wil bloed zien. Hoe durven de rijken meer te hebben dan hen?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:53 schreef Scorpie het volgende:
Zoals al eerder gezegd, het is nu een feit; de rijken zijn de nieuwe Mocro`s van Nederland.
Denk je dat werkelijk?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 12:35 schreef waht het volgende:
[..]
Het afgunstige plebs wil bloed zien. Hoe durven de rijken meer te hebben dan hen?
Gooi er nog een dosis socialistische retoriek tegenaan en het feest is compleet.
Ja, maar alleen omdat het waar is.quote:
Die jaloerse figuren zitten er ongetwijfeld tussen, maar ik denk dat je jezelf iets teveel vleit als je denkt dat de minima jaloers zijn.quote:
Niet als je het geleidelijk doet en overige belastingen die er mee samenhangen ook terug brengt naar 0.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:58 schreef KoosVogels het volgende:
Het lijkt mij de enige reeele optie. Je kunt de HRA simpelweg niet afschaffen voor mensen die een paar jaar geleden een woning van, ik noem maar wat, 300k hebben gekocht. Ook ik besef dat je deze mensen hiermee de nek omdraait.
En dat is logisch, want dat is altijd zo. Huren is altijd duurder dan kopen. Dat komt vanwege het eigenaarsrisico waar een bepaalde, niet zichtbare, waarde aan hangt.quote:Natuurlijk is het van veel factoren afhankelijk, maar als alles volgens plan verloopt dan is een koper naar mijn idee voordeliger uit. Vooral wanneer hij de intentie heeft om in zijn nieuwe woning te blijven zitten.
Jij blijft je maar concentreren op die HRA, terwijl daar ook uitgaven tegenover staan. Als jij niet het hele plaatje wenst te bekijken, dan zul je ook nooit een goede beoordeling kunnen maken.quote:Ik blijf de komende jaren rustig dat maandelijkse bedrag op tafel leggen (particulier, dus niet een of ander lullig bedragje), terwijl de koopwoning na een x aantal jaar is afbetaald. Natuurlijk hebben we het dan over de lange termijn, maar toch. Ik geloof graag dat de gemiddelde huizenbezitter meer geld kwijt is gedurende de tijd dat hij zijn hypotheek aflost, maar gezien het formaat van zijn woning is dat meestal niet meer dan terecht. En dat ontvangt hij als klap op de vuurpijl ook nog eens de HRA. Is leven niet geweldig?
Ik wel. Maar het gaat niet om mij. Ik vecht niet voor mijn belangen. Ik red mijzelf financieel wel. Waar ik wel een probleem mee heb is onrecht. En dat is inmiddels de norm geworden in NL.quote:Maar, vertel eens. Trek jij het niet meer als de HRA wordt afgeschaft? Financieel, bedoel ik dan natuurlijk.
Jongens, ik ben fiscaal gezien eind dit jaar weg uit NL, dus als je wil plukken moet je mij niet als norm pakken...quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:58 schreef sitting_elfling het volgende:
Dan zie ik liever dat er een hogere belasting komt op speeltjes voor de rijken. Porsche's en dat soort dingenBelastingschijf voor de allerrijksten verhogen heeft (jammer) genoeg niet zo veel zin.
Ik niet.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 12:42 schreef KoosVogels het volgende:
Die jaloerse figuren zitten er ongetwijfeld tussen, maar ik denk dat je jezelf iets teveel vleit als je denkt dat de minima jaloers zijn.
Afgezien van redelijke argumenten om inkomens te belasten die er zeker zijn, zie ik bij lieden die de belastingen voor rijken verder willen verhogen die rede niet. Uiteindelijk komt het neer op het verschil tussen de hoge en lage inkomens, wat in Nederland toevallig erg klein is, terwijl de hoogte van levensstandaard veel belangrijker is voor de individu. Men vindt dat verschil kennelijk ondraaglijk, puur gevoelsmatig dus.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 12:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die jaloerse figuren zitten er ongetwijfeld tussen, maar ik denk dat je jezelf iets teveel vleit als je denkt dat de minima jaloers zijn.
Het ondraaglijke gevoel zit er in dat managers er met miljoenen vandoor gaan terwijl personeel moet inleveren, pensioenen in gevaar zijn, premies verhoogd worden en landen kapot bezuinigd worden.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:08 schreef waht het volgende:
[..]
Afgezien van redelijke argumenten om inkomens te belasten die er zeker zijn, zie ik bij lieden die de belastingen voor rijken verder willen verhogen die rede niet. Uiteindelijk komt het neer op het verschil tussen de hoge en lage inkomens, wat in Nederland toevallig erg klein is, terwijl de hoogte van levensstandaard veel belangrijker is voor de individu. Men vindt dat verschil kennelijk ondraaglijk, puur gevoelsmatig dus.
Ach, er is natuurlijk niets mis met een zekere mate van nivellering (en nee, ik ben niet voor een verhoging van de IB en behoor ook niet tot de minima).quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:08 schreef waht het volgende:
[..]
Afgezien van redelijke argumenten om inkomens te belasten die er zeker zijn, zie ik bij lieden die de belastingen voor rijken verder willen verhogen die rede niet. Uiteindelijk komt het neer op het verschil tussen de hoge en lage inkomens, wat in Nederland toevallig erg klein is, terwijl de hoogte van levensstandaard veel belangrijker is voor de individu. Men vindt dat verschil kennelijk ondraaglijk, puur gevoelsmatig dus.
En dat is dus die kortzichtige kijk op zaken. Alsof een manager die miljoenen krijgt per definitie iets fout heeft gedaan, of dat bezuinigingen altijd fout zijn. Kom op zeg, dit is allemaal niet zo ingewikkeld.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het ondraaglijke gevoel zit er in dat managers er met miljoenen vandoor gaan terwijl personeel moet inleveren, pensioenen in gevaar zijn, premies verhoogd worden en landen kapot bezuinigd worden.
Dan komt daar inderdaad gewoon een gat of men het er voor over heeft zou de toekomst moeten uitwijzen de huizen zullen vanzelf worden ingedeeld door de deskundige en in welke prijsklasse een huis zou moeten zitten, of men herwaardeert de huizenmarkt zoals ze echt zou moeten zijn, een nog beter idee zelfs.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:38 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Een woning van 326.000 heef nauwelijks meer waarde / status dan een woning van 324.000, of je moet het prijskaartje erop laten zitten. Daarmee zal je dus effectief een totale klasse woningen dood maken (325 - 400) en pas vanaf de 400k accepteren mensen de gestegen maandlasten vanwege het hoger genot, de betere "status" en de waarde ervan.
De vraag is wat de manager zo goed maakt dat hij als enige er op vooruit gaat terwijl de rest van de maatschappij er op achter uit gaat?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:15 schreef waht het volgende:
[..]
En dat is dus die kortzichtige kijk op zaken. Alsof een manager die miljoenen krijgt per definitie iets fout heeft gedaan, of dat bezuinigingen altijd fout zijn. Kom op zeg, dit is allemaal niet zo ingewikkeld.
Rijken gaan er ook op achteruit. Tijdens de kredietcrisis hebben rijken vele miljarden verloren. Punt is dat als je tien miljard hebt en je negen miljard verliest, je nog steeds walgelijk rijk bent. Relatief gezien heb je veel meer verloren dan Jan Modaal.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:38 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
De vraag is wat de manager zo goed maakt dat hij als enige er op vooruit gaat terwijl de rest van de maatschappij er op achter uit gaat?
Waarom zou je niet mogen verwachten dat hij er ook iets op achteruitgaat?
Het is idd niet zo ingewikkeld. Mensen die in de positie zitten om belangrijke beslissingen te nemen worden daar niet op afgerekend. Anderen lopen het risico.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:15 schreef waht het volgende:
[..]
En dat is dus die kortzichtige kijk op zaken. Alsof een manager die miljoenen krijgt per definitie iets fout heeft gedaan, of dat bezuinigingen altijd fout zijn. Kom op zeg, dit is allemaal niet zo ingewikkeld.
Het heeft dus sowieso geen nut om boven je eerste tig-miljoen nog meer te verdienen. De winst of het verlies heeft in feite geen andere betekenis dat status.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:02 schreef waht het volgende:
[..]
Rijken gaan er ook op achteruit. Tijdens de kredietcrisis hebben rijken vele miljarden verloren. Punt is dat als je tien miljard hebt en je negen miljard verliest, je nog steeds walgelijk rijk bent.
Winstmaximalisatie ten gunste van status en ten koste van 99% van de wereldbevolking werkt ook niet.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:08 schreef drumstickNL het volgende:
Dit topic gaat echt nergens over, we kunnen rijken wel extra gaan belasten maar het is ten eerste niet eerlijk omdat we al een progressief belastingsysteem hebben. Daarnaast is onze economie daar helemaal niet goed voor, het `iedereen heeft even veel geld principe' is iets voor het communisme. (En dat werkt totaal niet.)
Ach, de burger komt ook vaak genoeg weg met misdaden. Zijn misdaden hebben alleen minder invloed omdat hij minder machtig is. Maar soms schort het inderdaad aan controle in de hogere regionen van de samenleving.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is idd niet zo ingewikkeld. Mensen die in de positie zitten om belangrijke beslissingen te nemen worden daar niet op afgerekend. Anderen lopen het risico.
Dat is het fundamentele probleem, zowel in zaken als in politiek.
Hoe kom je daar op? Natuurlijk heeft het wel nut om 10 in plaats van 1 miljard te hebben. Zeker als je hebzuchtig bent, dat moet een heerlijk gevoel geven.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het heeft dus sowieso geen nut om boven je eerste tig-miljoen nog meer te verdienen. De winst of het verlies heeft in feite geen andere betekenis dat status.
Aha, dus stel:quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Winstmaximalisatie ten gunste van status en ten koste van 99% van de wereldbevolking werkt ook niet.
En je wint weer flink in de jaren erna, zoals je ook in aanloop naar de crisis flink gewonnen hebt, door te profiteren van de risico's die genomen werden en tot de crisis hebben geleid.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:02 schreef waht het volgende:
[..]
Rijken gaan er ook op achteruit. Tijdens de kredietcrisis hebben rijken vele miljarden verloren. Punt is dat als je tien miljard hebt en je negen miljard verliest, je nog steeds walgelijk rijk bent. Relatief gezien heb je veel meer verloren dan Jan Modaal.
Dat kan je opvangen door drugs te legaliseren. Het verbod slokt de helft van de politie-capaciteit op. Maar politici, die niet op de gevolgen van hun beleid worden afgerekend, hebben blijkbaar andere motieven.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:12 schreef waht het volgende:
[..]
Ach, de burger komt ook vaak genoeg weg met misdaden.
Er is geen controle. Wie moet dat controleren dan? Slager-vlees.quote:Zijn misdaden hebben alleen minder invloed omdat hij minder machtig is. Maar soms schort het inderdaad aan controle in de hogere regionen van de samenleving.
[..]
Dat heerlijke gevoel gaat ten koste van 99% van de wereldbevolking.quote:Hoe kom je daar op? Natuurlijk heeft het wel nut om 10 in plaats van 1 miljard te hebben. Zeker als je hebzuchtig bent, dat moet een heerlijk gevoel geven.
Oké, en kun je nou ook uitleggen waarom iedereen zogenaamd geld moet inleveren bij de "rijken"?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En je wint weer flink in de jaren erna, zoals je ook in aanloop naar de crisis flink gewonnen hebt, door te profiteren van de risico's die genomen werden en tot de crisis hebben geleid.
Het is net als met een casino, the house always wins, de bezoeker verliest altijd als hij maar vaak genoeg speelt. In onze economie hebben de rijken het casino en de rest moet er wel spelen.
Dat gebeurt gewoon omdat zij de regels van het spel bepalen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:21 schreef drumstickNL het volgende:
[..]
Oké, en kun je nou ook uitleggen waarom iedereen zogenaamd geld moet inleveren bij de "rijken"?
Dan hebben we geluk geboren te zijn in het casino in West-Europa en niet in het casino in China waar de kloof tussen arm en rijk vele malen groter is en de gemiddelde burger een veel lager bestaansniveau heeft.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En je wint weer flink in de jaren erna, zoals je ook in aanloop naar de crisis flink gewonnen hebt, door te profiteren van de risico's die genomen werden en tot de crisis hebben geleid.
Het is net als met een casino, the house always wins, de bezoeker verliest altijd als hij maar vaak genoeg speelt. In onze economie hebben de rijken het casino en de rest moet er wel spelen.
Rekenkamer, ombudsman, justitie, hoge raad, media, jij en ik.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Er is geen controle. Wie moet dat controleren dan? Slager-vlees.
Ik? Maar ik mag de rijken niet zwaarder belasten van jouquote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:27 schreef waht het volgende:
[..]
Rekenkamer, ombudsman, justitie, hoge raad, media, jij en ik.
Ik neem aan dat je het dus over directeuren e.d. hebt, natuurlijk proberen ze het bedrijf dat ze besturen winstgevend te maken. Maar dit is dus verkeerd?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:22 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Dat gebeurt gewoon omdat zij de regels van het spel bepalen.
Belasten is niet controleren.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik? Maar ik mag de rijken niet zwaarder belasten van jou
De waarde van woningen is nu zoals hij echt moet zijn, de leverage eruit halen heeft voor huiseigenaren een minder snel stijgende vermogensopbouw ten gevolg, niet een afname van hun bezit.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:36 schreef betyar het volgende:
[..]
Dan komt daar inderdaad gewoon een gat of men het er voor over heeft zou de toekomst moeten uitwijzen de huizen zullen vanzelf worden ingedeeld door de deskundige en in welke prijsklasse een huis zou moeten zitten, of men herwaardeert de huizenmarkt zoals ze echt zou moeten zijn, een nog beter idee zelfs.
Controleren is nutteloos zonder consequenties.quote:
Als ze niet geraak worden door de negatieve gevolgen van hun "werk", is dat verkeerd.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:32 schreef drumstickNL het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je het dus over directeuren e.d. hebt, natuurlijk proberen ze het bedrijf dat ze besturen winstgevend te maken. Maar dit is dus verkeerd?
Zelfs met een percentage van 54% dragen de rijken al dit land op hun schouders, het gezanik dat "de rijken moeten betalen" is dus onzin, want dat doen ze al sinds St. Juttemis.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:36 schreef KoosVogels het volgende:
Ik pleit niet voor een belastingverhoging, maar onder bepaalde lieden hier proef ik de overtuiging dat rijken enorm zielig zijn. Kom op man, we hoeven ook geen medelijden te hebben met die lui. Gun die gasten hun rijkdom van harte, maar laten we een beetje reeel blijven.
Tsja, als je meer verdient kun je nou eenmaal meer afdragen. Zelfs als je een vlaktaks introduceert betalen de rijken meer. Simpewel omdat zij ook meer centen binnenharken. Rara politiepetje.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:37 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Zelfs met een percentage van 54% dragen de rijken al dit land op hun schouders, het gezanik dat "de rijken moeten betalen" is dus onzin, want dat doen ze al sinds St. Juttemis.
Je hoeft er geen medelijden mee te hebben, maar topics als dit met deze TT zijn gewoon misplaatst.
Armen zijn minderwaardige slaven die misbruikt moeten wordenquote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:38 schreef GSbrder het volgende:
Nee, voorschrift, ze willen dat de rijken in tijden van crisis nog meer betalen, want zelf lopen ze geen risico.
Face it, rijken zijn nu eenmaal verstandiger, ze hebben dat vermogen niet voor niets. Ik zie het ook aan mijn aandelenportefeuille (uiteraard ontkennen socialisten deze vorm van darwinisme en doen ze deze keuzevrijheid af als erfelijkheid en verschil in milieu tussen straatschoffies en universitaire studenten).
Ja, wat is het probleem dan nou?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, als je meer verdient kun je nou eenmaal meer afdragen. Zelfs als je een vlaktaks introduceert betalen de rijken meer. Simpewel omdat zij ook meer centen binnenharken. Rara politiepetje.
Wie wil dat?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:38 schreef GSbrder het volgende:
Nee, voorschrift, ze willen dat de rijken in tijden van crisis nog meer betalen, want zelf lopen ze geen risico.
Belasting zou alle rijken treffen, dus impliceer je dat alle rijken schuldig zijn.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Controleren is nutteloos zonder consequenties.
Als we reeel moeten blijven, dan moeten we simpelweg de belastingen afschaffen...quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:36 schreef KoosVogels het volgende:
Ik pleit niet voor een belastingverhoging, maar onder bepaalde lieden hier proef ik de overtuiging dat rijken enorm zielig zijn. Kom op man, we hoeven ook geen medelijden te hebben met die lui. Gun die gasten hun rijkdom van harte, maar laten we een beetje reeel blijven.
Nee, geen slaven. Ze kiezen zelf voor een positie zonder druk, verantwoordelijkheid en status.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Armen zijn minderwaardige slaven die misbruikt moeten worden
Exactly.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:39 schreef GSbrder het volgende:
Rijken zijn niet zieliger of minder zielig dan armen. Ik verdedig deze klasse omdat gedaan wordt alsof bezit dat ze door hard werken verdiend hebben diefstal is en 50k ook wel voldoende is. None of your business!
Jij wilt dat na de crisis rijken belast worden ipv verlaging van de uitkeringen.quote:
Klopt. Alleen met een vlaktax is dat geen progressief systeem. En dus is het eerlijker.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, als je meer verdient kun je nou eenmaal meer afdragen. Zelfs als je een vlaktaks introduceert betalen de rijken meer. Simpewel omdat zij ook meer centen binnenharken. Rara politiepetje.
Precies, maar ze denken wel dat jouw aandelenportefuille totaal geen "waarde" kent voor jou als persoon, dat kan je toch wel missen? Kom op nou, je hebt al een kast van een huis en een Duitse auto voor de deur, what more could you possibly do with money?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:38 schreef GSbrder het volgende:
Face it, rijken zijn nu eenmaal verstandiger, ze hebben dat vermogen niet voor niets. Ik zie het ook aan mijn aandelenportefeuille (uiteraard ontkennen socialisten deze vorm van darwinisme en doen ze deze keuzevrijheid af als erfelijkheid en verschil in milieu tussen straatschoffies en universitaire studenten).
Zulke mensen vinden dat een ander wel voldoende heeft, maar willen zelf meer.quote:
Het is ook diefstal. Ben je een meubelmaker die alles zelf maakt? Prima, ik wens je alle miljarden in de wereld toe. Ben je een manager of een ander hooggeplaatst persoon? Ga maar dokken, want het is alleen door gelegaliseerde diefstal dat hij zoveel verdient, aangezien de mensen onder je al het werk doen, maar hij met alle winsten gaat strijken.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:39 schreef GSbrder het volgende:
Rijken zijn niet zieliger of minder zielig dan armen. Ik verdedig deze klasse omdat gedaan wordt alsof bezit dat ze door hard werken verdiend hebben diefstal is en 50k ook wel voldoende is. None of your business!
Precies, jij mag je vakantie naar Cancun afzeggen om Henk en Ingrid een keer extra naar Frankrijk te sturen samen met de rest van Nederland, immers, wat heb je te zoeken in Mexico als je ook naar Frankrijk kan. Hurdurrdurrr.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:43 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Zulke mensen vinden dat een ander wel voldoende heeft, maar willen zelf meer.
Second that.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:42 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Precies, maar ze denken wel dat jouw aandelenportefuille totaal geen "waarde" kent voor jou als persoon, dat kan je toch wel missen? Kom op nou, je hebt al een kast van een huis en een Duitse auto voor de deur, what possibly more could you do with money?
Ik haat deze denkwijze.
Nee hoor, ben al tevreden als jij eens leert lezen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:41 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Jij wilt dat na de crisis rijken belast worden ipv verlaging van de uitkeringen.
Nee, maar leuk geprobeerd.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:43 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Zulke mensen vinden dat een ander wel voldoende heeft, maar willen zelf meer.
Want? Human capital, kennis, intellectueel eigendom en allerlei andere diensten zijn geen bezit?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:44 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Het is ook diefstal. Ben je een meubelmaker die alles zelf maakt? Prima, ik wens je alle miljarden in de wereld toe. Ben je een manager of een ander hooggeplaatst persoon? Ga maar dokken, want het is alleen door gelegaliseerde diefstal dat hij zoveel verdient, aangezien de mensen onder je al het werk doen, maar hij met alle winsten gaat strijken.
Verschil is dat die koopwoning op den duur van jou is. Die huurwoning niet.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:45 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Second that.
Of het gezeik op huizenbezitters die meer HRA krijgen.
Uiteindelijk is het zo verdeeld:
Middeninkomen particuliere huur: 30% belasting
Middeninkomen koopwoning: 25% belasting
Hooginkomen particuliere huur: 45% belasting
Hooginkomen koopwoning: 35% belasting
Maar omdat hoge inkomens dus procentueel minder belasting betalen als ze kopen dan als ze huren, zou het onrechtvaardig zijn. Terwijl iemand met een inkomen van 100k nog steeds, zelfs procentueel, in een koopwoning meer belasting betaald dan een middeninkomen met een particuliere huurwoning.
Dat is geen oplossing voor de crisisquote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee hoor, ben al tevreden als jij eens leert lezen.
Als de rest van de wereldbevolking krom moet liggen voor de fouten van deze "harde werkers" terwijl die miljoenen aan bonussen of afkoopsommen opstrijken, is het wel "onze" business.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:39 schreef GSbrder het volgende:
Ja, ze verdienen ook gewoon meer.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:48 schreef FTWO het volgende:
De rijken zijn toch degenen die NA afdracht van de belastingen het meeste overhouden??
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |