Ja maar nu de Arabische Liga er achter staat is het een andere zaak denk ik.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:37 schreef Bartholomaeus het volgende:
[..]
Rusland gaf al aan dat ze het niet wilden.
Een no-fly-zone is de facto een oorlogsverklaring aan Khaddafi en zijn regime. Het helpt de burgers niet, want voor zover ik weet, is er op het moment weinig gevaar van vliegtuigen voor hen. Er is kortom geen sprake van een doorslaggevende humanitaire reden. Het zorgt er wel voor dat er door het Westen -laten we wel wezen- gevochten moet worden in Libi, we zouden ons weer begeven in een uitzichtloze situatie (wat gaat er gebeuren, wat komt er hierna?). Daarnaast is er nog het principile bezwaar van de schending van soevereiniteit, wat echt geen slap excuus is om te mogen moorden, het heeft gevolgen.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:34 schreef Bartholomaeus het volgende:
[..]
Dat kun je vinden ja. Maar licht je mening dan even bij.
Ik ben benieuwd. Ik hoop van harte dat de no-flyzone er zo snel mogelijk komt.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:39 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja maar nu de Arabische Liga er achter staat is het een andere zaak denk ik.
Zo kun je er ook tegen aankijken ja. Dan nog een vraag: wat vind je dat er wel moet gebeuren dan? Want dat Khaddafi zijn eigen volk afslacht moet gewoon stoppen. Wat zou jij willen zien dat de NAVO of de VS doet?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:39 schreef Monidique het volgende:
[..]
Een no-fly-zone is de facto een oorlogsverklaring aan Khaddafi en zijn regime. Het helpt de burgers niet, want voor zover ik weet, is er op het moment weinig gevaar van vliegtuigen voor hen. Er is kortom geen sprake van een doorslaggevende humanitaire reden. Het zorgt er wel voor dat er door het Westen -laten we wel wezen- gevochten moet worden in Libi, we zouden ons weer begeven in een uitzichtloze situatie (wat gaat er gebeuren, wat komt er hierna?). Daarnaast is er nog het principile bezwaar van de schending van soevereiniteit, wat echt geen slap excuus is om te mogen moorden, het heeft gevolgen.
Dus, ik vind het onverstandig en daarom vind ik het jammer.
Dat zou lachen zijn. Algerije zou Ghaddafi gesteund hebben, met wat weet ik ff niet.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:37 schreef remlof het volgende:
Ow en Algerije is wel een buurland en die moet het er ook mee eens zijn volgens mij.
Niets. Ik vind dat ze niets moeten doen. Humanitaire hulp aanbieden en verlenen mocht dat lukken. Nou ja, misschien inderdaad de financile tegoeden bevriezen, zoals reeds gebeurd is, een wapenembargo instellen, voor zowel regering als opstandelingen, en dan maar afwachten en hopen dat de ellende snel voorbij is, waarna we weer zaken kunnen doen met het regime dat dan aan de macht is.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:42 schreef Bartholomaeus het volgende:
[..]
Zo kun je er ook tegen aankijken ja. Dan nog een vraag: wat vind je dat er wel moet gebeuren dan? Want dat Khaddafi zijn eigen volk afslacht moet gewoon stoppen. Wat zou jij willen zien dat de NAVO of de VS doet?
Onze betrekkingen met Ghadaffi kunnen niet meer genormaliseerd worden. Daarom moet hij weg, als ie niet goedschiks wil dan maar kwaadschiks.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:44 schreef Monidique het volgende:
[..]
Niets. Ik vind dat ze niets moeten doen. Humanitaire hulp aanbieden en verlenen mocht dat lukken. Nou ja, misschien inderdaad de financile tegoeden bevriezen, zoals reeds gebeurd is, een wapenembargo instellen, voor zowel regering als opstandelingen, en dan maar afwachten en hopen dat de ellende snel voorbij is, waarna we weer zaken kunnen doen met het regime dat dan aan de macht is.
Die worden dan neergeschoten.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:51 schreef Bartholomaeus het volgende:
Wat ik me wel afvraag: stel de no-flyzone komt er.
Wat voor sancties staan erop als het dan wordt overtreden en als hij gewoon doorgaat met vliegtuigen de lucht in te sturen?
Een raket van dit:quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:51 schreef Bartholomaeus het volgende:
Wat ik me wel afvraag: stel de no-flyzone komt er.
Wat voor sancties staan erop als het dan wordt overtreden en als hij gewoon doorgaat met vliegtuigen de lucht in te sturen?
quote:Of het ook echt tot een vliegverbod komt, is onzeker. Voorstanders van een no-flyzone hoopten dat de liga zich onvoorwaardelijk zou uitspreken voor de maatregel. In plaats daarvan heeft de liga de VN-Veiligheidsraad opgeroepen tot een resolutie voor een verbod te komen. De VN-Veiligheidsraad is echter verdeeld over het onderwerp.
Voorstanders van een no-flyzone zeiden deze week dat de missie wellicht ook door kan gaan als de de VN-Veiligheidsraad niet tot een besluit komt, maar de Arabische regio en Europa wel een vliegverbod steunen. Europa is echter verdeeld over de kwestie. De Arabische Liga heeft zich nu evenmin duidelijk uitgesproken.
Potver.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 18:42 schreef MangoTree het volgende:
7:24pm (AJE)
A Brazilian reporter who was freed from detention in Libya has urged Gaddafi's government to release a colleague from a British newspaper who is still held in the violence-wracked country.
Andrei Netto says he believes he was released after eight days because of "good ties'' between Brazil and Libya.
He fears for the fate of colleague Ghaith Abdul-Ahad, an Iraqi national working for The Guardian.
quote:Terwijl de wereld debatteert over een no-flyzone, is in Libi een grondoorlog uitgebroken', zegt de Vlaamse cameraman Daniel Demoustier (47). Soldaten met tanks staan tegenover haarkappers en studenten. Er worden lijken zonder hoofd aangevoerd.'
...
Een no-flyzone lost ook weinig op', meent hij. De luchtmacht van Kadhafi is uiterst inefficint. We zien hun bommen geregeld vallen, maar ze ploffen meestal in het woestijnzand. Ik heb nog geen enkele gewonde gezien als gevolg van een vliegtuigbom.'
De echte precisiewapens van de Kadhafi-troepen zijn hun mortieren en tanks', aldus Demoustier. Als je die wil uitschakelen, moet je bombarderen en maak je sowieso ook burgerslachtoffers. In Bin Jawad hebben we trouwens gezien dat de soldaten van Kadhafi zich ook in burgerhuizen verschuilen. De rebellen willen geen Amerikaanse of Britse grondtroepen in hun land, maar de andere oplossingen lijken ook alleen maar naar een patstelling te leiden.'
Ook voor de internationale media wordt het uiterst moeilijk om verslag te blijven uitbrengen over het bloedige conflict, zegt Demoustier. Vandaag zagen alle journalisten hier lijkbleek. Iedereen wil weg. Maar we weten zelfs niet of we nog weggeraken. Ik hoop dat vele journalisten hun verantwoordelijkheid nemen en zich desnoods terugtrekken tot Benghazi, maar niet verder.'
Daar gaat de echte burgeroorlog beginnen. De troepen van Kadhafi hebben voorlopig alleen nog maar enkele onnozele dorpjes heroverd, al zijn die wel belangrijk voor de olietoevoer. Maar zelfs dat kostte hen een week. Benghazi is de tweede stad van Libi, met een half miljoen inwoners n met legereenheden die voor de oppositie de verdediging op zich nemen. Volgens mij kan het hier nog maanden duren.'
Of men ziet liever geen nodeloze militaire inmenging in een burgeroorlog.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 20:43 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Zorgwekkend is de situatie in Libi. Interventie is noodzakelijk, anders gaat het de oppositie echt niet lukken om Ghadaffi uit zijn feitelijke ambt te zetten. Tenzij men dan liever de ''revolutie'' niet ziet slagen. Het is een afweging dat (nu) cruciaal kan zijn, voor het succes.
Beperkte militaire inmenging in de vorm van een vliegverbod kan natuurlijk wel. Zal de oppositie ook een enorme boost geven.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 20:54 schreef Monidique het volgende:
[..]
Of men ziet liever geen nodeloze militaire inmenging in een burgeroorlog.
Kortom, de oorlog verklaren aan Libi.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 20:58 schreef remlof het volgende:
Beperkte militaire inmenging in de vorm van een vliegverbod kan natuurlijk wel. Zal de oppositie ook een enorme boost geven.
Dit is niet waar. We kunnen gemakkelijk anders.quote:We kunnen ook moeilijk anders, de relatie met Ghadaffi is nu hij zijn leger tegen zijn burgers inzet zo verstoord dat die nooit meer op een normaal niveau kan komen.
Ik las al ergens een gerucht, half miljoen doden, als het doodgebloed is...quote:Op zaterdag 12 maart 2011 20:54 schreef Monidique het volgende:
[..]
Of men ziet liever geen nodeloze militaire inmenging in een burgeroorlog.
quote:The cameraman "was returning to Benghazi from a nearby town after filming an opposition protest (when) unknown fighters opened fire on the team. Two people including al Jaber were shot. Al Jaber was rushed to hospital, but it was too late," a local reporter in Libya said, according to Sky News. On Thursday, the Brazilian newspaper Estado de Sao Paulo said one its reporters, Andrei Netto, held in Libya since March 2 had been freed by Libyan security forces.
The Estado de Sao Paulo had no information, however, about the fate of a reporter for Britain's Guardian newspaper, Ghaith Abdul-Ahad. He was held in the same cell as Netto for several days "but the Brazilian reporter does not know where he is right now," the Brazilian paper said.
En wie moeten dat vliegverbod dan gaan uitvoeren en zorgen voor handhaving?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 20:58 schreef remlof het volgende:
[..]
Beperkte militaire inmenging in de vorm van een vliegverbod kan natuurlijk wel. Zal de oppositie ook een enorme boost geven.
De NAVO ligt voor de hand. Desnoods met steun van wat Arabische landen.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 21:25 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
En wie moeten dat vliegverbod dan gaan uitvoeren en zorgen voor handhaving?
quote:"Benghazi, een stad met 700 inwoners"
Die heeft zeker zitten borrelen met die GPD journalistquote:Op zaterdag 12 maart 2011 21:29 schreef MangoTree het volgende:
Mustapha Oukbih over de situatie in Benghazi
Video Verslaggever Mustapha Oukbih is in Benghazi. (NOS)
[..]
Waarom ligt de NAVO voor de hand? De US en de UK wordt gehaat in de hele regio, maar moeten nu maar de ellende oplossen?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 21:26 schreef remlof het volgende:
[..]
De NAVO ligt voor de hand. Desnoods met steun van wat Arabische landen.
De NAVO heeft de plannen al klaar liggen. Alleen de EU mag ook, maar die zal nu nog gebruik moeten maken van NAVO-materieel. En waarom? Omdat onze belangen in Noord-Afrika enorm groot zijn.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 21:33 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Waarom ligt de NAVO voor de hand? De US en de UK wordt gehaat in de hele regio, maar moeten nu maar de ellende oplossen?
Laat de Arabische landen het zelf maar doen, dat geeft een veel beter signaal aan Libie en de regio.
Al die landen worden en zijn stinkend rijk door hun oliedollars, maar problemen in hun achtertuin oplossen ho maar.
Sorry hoor maar onze belangen moeten helemaal niet meespelen in deze, ze moeten het doen om de burgers te bescheremen, en niet om onze belangen te verdedigen.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 21:34 schreef remlof het volgende:
[..]
De NAVO heeft de plannen al klaar liggen. Alleen de EU mag ook, maar die zal nu nog gebruik moeten maken van NAVO-materieel. En waarom? Omdat onze belangen in Noord-Afrika enorm groot zijn.
En het is ook onze achtertuin h?
quote:Op zaterdag 12 maart 2011 21:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Die heeft zeker zitten borrelen koffie drinken met die GPD journalist
quote:Op zaterdag 12 maart 2011 21:11 schreef MangoTree het volgende:
Al-Jazeera cameraman Ali Hassan al Jaber killed in Libya
[..]
quote:Ending lucrative dealings with the Gaddafi regime will hit some universities hard.
Maar geen piloten meer, die vliegen tegenwoordig zonder parachute.quote:Op zondag 13 maart 2011 09:01 schreef Mr_Memory het volgende:
Er lopen nog steeds soldaten over, een goede zaak.
quote:Op zondag 13 maart 2011 09:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar geen piloten meer, die vliegen tegenwoordig zonder parachute.
(of is dat nog niet bevestigd?)
Meen je dit nou?quote:Op zondag 13 maart 2011 09:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar geen piloten meer, die vliegen tegenwoordig zonder parachute.
(of is dat nog niet bevestigd?)
Er was een Tweet gepost. Ik geloof dat AJA dat had gemeld. Misschien dat Saif vond dat te veel piloten uit hun vliegtuig stapten ipv te bombarderen.quote:Op zondag 13 maart 2011 09:32 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Meen je dit nou?![]()
Dat is toch te gek voor woorden.
quote:Dear Mr Presidents,
Im writing to you here trying to clear my mind a bit, been on-board this Cluetrain called Revolution. Im catching a breath on paper trying to reach you out
You, in your Ivory tower. Yes, you, hidden behind closed doors having my entire future in your hands!
Let me ask you this, Mr Presidents: What if?
What if your hands, laws, corruption, violence and your rule of kleptocracy were the reason for this revolution?
Mr Gaddafi, what if finally your People have decided that it was time for you to go? Is that thought so unbearable that it could, in your eyes, justify killings thousands of your own Citizens? Does it make it more permissible for you to break a mothers heart every minute of the day, week after week? This with the international community hiding behind endless reasons a no Fly zone would be so hard to implement, playing the offended, fake virgin in front of TV: So why should they stop you in your rampage anyways? You are serving their cause, precious oil the cause of so much unjustified violence and death.
Let me ask you again Mr Gadaffi, do you honestly think We the People are the ones siding with the terrorists of Al-Qaeeda? Really? Then, Mr Gadaffi can you explain this arrival of Syrian troops in Tripoli as reported in the current issue of Intelligence Online? Syrian troops who have brought with them more planes and helicopters, as you requested in a phone conversation with Bashar Al Asad in the first week of March? Troops you need to kill your own People?
quote:The past seems full of tentacles and fear. Is Libya today the Iraq of 10 years ago, the Bosnia of 15 years ago or the Suez now 55 years gone? Is it Czechoslovakia as Hitler invaded? Or Vietnam? Did somebody mention Afghanistan? Of course they did: it hovers brooding and baleful over every Pentagon and EU planning table as the empty talk of "all necessary options" trundles along. And veteran Observer readers, perhaps, may be forgiven for wondering what the Orwell of Homage to Catalonia would have said today as he surveyed such a panoply of irresolution.
Of course, it's difficult to decide what to do as scores of Libyan "rebels" (in the BBC definition) perish day by day. Of course, it's difficult to know which way to turn if you're Obama of Cameron. Of course, lessons must be learned, agreements forged and all such diplomatic jazz.
But, as the warm fug in conference rooms turns to icy cold, can everyone involved be clear what is really happening here? The Gaddafi tribe, still flush with western armaments and hired African fighting hands, is fast rolling back the gains that the tribe of the east the tribe we called our tribe because it said it believed in democracy and individual freedom had made.
It won't be too long, at this rate, before Benghazi itself is threatened. And be equally clear what will happen when it is: there will be another bloodbath, this time a slaughter of men and women who dared to stand against a vile regime. Who'll sit comfortably through what will doubtless be dubbed another Srebenica?
..
Libya isn't Egypt. It is a big, empty country with a population well under one twelfth of its dominant neighbour. The cities and towns that define it lie strung out along a long coastline almost inviting naval intervention. And, on land, think Saddam's first disastrous invasion of Kuwait, supply lines extended across desert and scrub, and you can perhaps see how few real cards Colonel Gaddafi and his modest non-model army have to play.
He doesn't have the ships, the expertise or the troops to put up any sort of prolonged fight except against an adversary even more poorly equipped and trained (which, alas, means those who have risen up against him). This isn't guerrilla warfare country. Not Afghanistan, not Vietnam. The ease with which, for a while, the rebels surged forward, and are now being pushed back, shows how vulnerable the colonel and his supporters are.
quote:BREGA, Libya, March 13 (Reuters) - Rebels fighting the forces of Muammar Gaddafi in the east of Libya said on Sunday the front line had been pushed back to the rebel-held oil town of Brega, and residents in the area said they were fearful.
"The Libyan people need help. We're in danger. The east is in danger," Abdel Hadi Omar, a civilian rebel volunteer, speaking in the nearby town of Ajdabiyah, said on Sunday
"The Libyan people can't cope with Gaddafi's weapons. We have people but we don't have means," he told Reuters.
quote:http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=211101&R=R3
Report: Libyan rebels shoot down two Syrian planes; Gaddafi hires paid fighters from Eastern Europe, Arab countries
quote:http://news.xinhuanet.com(...)03/13/c_13775419.htm
DAMASCUS, March. 12 (Xinhua) -- Syrian official source denied Saturday allegations that his country sent a ship loaded with cars and weapons to Libyan leader Muammar Gaddafi's forces, local Damascus Press news website reported.
Het is geen burgeroorlog. Het is een revolutie. Die begon met vreedzame demonstraties. Ghaddafi maakt er een burgeroorlog van, een oorlog tegen zijn eigen burgers. Hij is een oorlogsmisdadiger. De massale en gruwelijke schending van mensenrechten is reden genoeg voor ingrijpen.quote:Op zondag 13 maart 2011 10:54 schreef TheQuestioner het volgende:
Waarom vindt iedereen hier unaniem dat er ingegrepen moet worden in Libi. Ik vind zelf ook zeer ernstig wat er gebeurt maar dit is een burgeroorlog in een land. Dus dan kiezen we gewoon partij in plaats van een bondgenoot helpen. Ook hebben we massaal Gaddafi gesteund dus ik vind het niet echt logish dat er een roep is om ingrijpen tegen Gaddafi.
goedemorgen iedereen , ik ben er weer , en nu kan ik weer meer komen lezen en reageren ..quote:Op zondag 13 maart 2011 09:48 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Was echt hartverscheurend, die AJA-nieuwslezer die de dood van een AJA-journalist melde
De militairen zijn terug in Nederland.quote:Op zondag 13 maart 2011 11:38 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
goedemorgen iedereen , ik ben er weer , en nu kan ik weer meer komen lezen en reageren ..
maar goed , iemand ff snel de belangrijkste "headlines"van afgelopen week voor me?
thnx!!!quote:Op zondag 13 maart 2011 11:47 schreef shomila het volgende:
[..]
De militairen zijn terug in Nederland.
De Grieken hebben bemiddeld.
Hounda heeft nog geen internet denk ik alles ligt plat.
Gadaffi wint meer terrein.
Ja je hebt wel gelijkquote:Op zondag 13 maart 2011 10:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is geen burgeroorlog. Het is een revolutie. Die begon met vreedzame demonstraties. Ghaddafi maakt er een burgeroorlog van, een oorlog tegen zijn eigen burgers. Hij is een oorlogsmisdadiger. De massale en gruwelijke schending van mensenrechten is reden genoeg voor ingrijpen.
Het een burgeroorlog noemen is pro- Ghaddafi-propaganda. Dan steun je een massamoordenaar en terrorist.
Mijn God, jij bent echt out there, he.quote:Op zondag 13 maart 2011 10:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het een burgeroorlog noemen is pro- Ghaddafi-propaganda. Dan steun je een massamoordenaar en terrorist.
Het nieuws? De NOS zeker? Die heeft een dubieuze rol in berichtgeving in het MO.quote:Op zondag 13 maart 2011 11:58 schreef TheQuestioner het volgende:
[..]
Ja je hebt wel gelijk. Ik snapte wel dat het niet echt kon wat daar gebeurde maar aangezien het een burgeroorlog genoemd wordt, op het nieuws, miste ik wel de argumenten.
En dan grijp je in en dan? Ghadaffi wordt niet gestopt met een no-flyzone. Vooral omdat hij het van zijn tanks en grondtroepen moet hebben denk ik. Wat je al zag van die luchtaanvallen is dat de helft midden in de lege woestijn terecht komt.quote:Op zondag 13 maart 2011 10:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is geen burgeroorlog. Het is een revolutie. Die begon met vreedzame demonstraties. Ghaddafi maakt er een burgeroorlog van, een oorlog tegen zijn eigen burgers. Hij is een oorlogsmisdadiger. De massale en gruwelijke schending van mensenrechten is reden genoeg voor ingrijpen.
Eerder waren Syrie en Algerije tegen. Maar de liga heeft nu wel een officieel statement naar buiten gebracht waar ze een no-fly zone steunen.quote:Op zondag 13 maart 2011 14:07 schreef Breekfast het volgende:
Even edit: Wat is nu precies het standpunt van De Arabische Liga?
Ik las op vorige pagina dat ze verdeeld waren, maar op nos.nl staat dat ze een no flyzone wel steunen...
Steunen ze het nu wel of niet volledig?
Ok, dan valt de no-flyzone nog te overwegen, ook al denk ik niet dat het veel gaat helpen.quote:Op zondag 13 maart 2011 14:12 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Eerder waren Syrie en Algerije tegen. Maar de liga heeft nu wel een officieel statement naar buiten gebracht waar ze een no-fly zone steunen.
meerdere media melden het ( http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/buitenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/03_maart/13/buitenland/rebellen-libie-verdreven-uit-brega.xml http://www.volkskrant.nl/(...)ga-te-verlaten.dhtml )quote:Op zondag 13 maart 2011 14:01 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Kan iemand bevestigen of Brega idd van Gadaffi is?
Alle beetjes helpen maar ik denk idd dat de grondtroepen van Gadaffi veel te sterk zijn voor de rebellen.quote:Op zondag 13 maart 2011 14:14 schreef Breekfast het volgende:
Ok, dan valt de no-flyzone nog te overwegen, ook al denk ik niet dat het veel gaat helpen.
kom deze toevallig net tegen ;quote:Op zondag 13 maart 2011 14:31 schreef rakotto het volgende:
Is het jullie al bekend dat er intern ook gevechten zijn in Ghadaffi army?
quote:Op zondag 13 maart 2011 11:38 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
goedemorgen iedereen , ik ben er weer
We hoorden tijdje geleden al over militairen in Tripoli die op security-mensen schoten. En vanochtend waren er mensen overgelopen naar Misrata. Die meldden dat andere weigerachtige militairen door Pro-Ghaddafi waren dood geschoten.quote:Op zondag 13 maart 2011 14:31 schreef rakotto het volgende:
Is het jullie al bekend dat er intern ook gevechten zijn in Ghadaffi army?
Vrijdag werden na het gebed beginnende demonstraties meteen hard uiteengeslagen. Mensen worden omgekocht, arme jongeren scheuren rond in nieuwe auto's. Het district Tajoura word geterroriseerd, nachtelijke raids, arrestaties. Journalisten worden in hotels opgesloten, of zelfs gearresteerd en in elkaar geslagen.quote:Op zondag 13 maart 2011 15:04 schreef sunny16947 het volgende:
Libi heeft zo'n 6,5 mljn inwoners, waarvan 1,7 mljn in Tripoli. Als je kijkt naar de steden en dorpen die zich aangesloten hebben bij de anti G's blijft alleen Tripoli over als pro's. Maar volgens de berichten zijn daar ook grote groepen anti's. Tripoli is dus in de minderheid. Maar wat houdt de anti's tegen om ook massaal in verzet te komen? Het zou welkom zijn als van binnenuit Tripoli het verzet op zou staan.
Egyptenaren lieten zich er niet door weerhouden. Zou de lef en moed toenemen met een NFZ?quote:Op zondag 13 maart 2011 15:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Vrijdag werden na het gebed beginnende demonstraties meteen hard uiteengeslagen. Mensen worden omgekocht, arme jongeren scheuren rond in nieuwe auto's. Het district Tajoura word geterroriseerd, nachtelijke raids, arrestaties. Journalisten worden in hotels opgesloten, of zelfs gearresteerd en in elkaar geslagen.
Dat soort zaken.
"oh my god, i left my bag in one of the cars"quote:Op zondag 13 maart 2011 15:00 schreef MangoTree het volgende:
NewsX team's close shave with death in Libya (Ras Lanuf)
quote:
( die read link doet het dus nietquote:15:37 Human Rights Watch said today that Libyan security forces have launched a wave of arbitrary arrests and forced disappearances in Tripoli. HRW compiled evidence of scores of people being detained if they helped organise or took part in anti-government protests, or if they were suspected of speaking to foreign media. Read here.
quote:RAS JDIR, Tunisia, March 12 (Reuters) - A crack Libyan brigade commanded by Muammar Gaddafi's son Khamis was slowed by a mutiny as it advanced on Misrata on Saturday, with 32 soldiers joining the rebels holding the city, a rebel there said. One defector was a general, said the rebel named Mohammed. The feared 32nd Brigade tried but failed earlier in the day to take Misrata, the last major rebel holdout in western Libya.
Stalled about 10-15 km south of the city, the brigade broke out in a fire-fight after dozens of troops balked at the idea of killing innocent civilians in the impending attack, rebel spokesman Gamal added.
"Exactly 32 (soldiers) joined the rebels today," Mohammed said. "They have been interrogated by the rebels." The events could not be confirmed independently. Journalists have been prevented from reaching the city by the authorities.
Other government forces continued their push eastward, and officials took foreign journalists from Tripoli to the eastern oil town of Ras Lanuf to prove the government controlled it. Rebel spokesman Gamal said by telephone from Misrata: "In the morning, there was a gathering of pro-Gaddafi forces with the apparent aim of attacking the city but God protected this city. There was dissent within the Khamis Brigade.
"We knew from soldiers who defected after the dispute. They joined the rebels and said that dozens of the battalion members expressed reluctance to kill innocent civilians. "Some of them ran away. More would have joined us but they were shot by the pro-Gaddafi men."
quote:Op zondag 13 maart 2011 15:17 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
![]()
![]()
http://www.libyafeb17.com(...)ali-hassan-al-jabir/
[..]
( die read link doet het dus niet)
Ze zullen na het bloedbad van Zawya wel aardig genoeg gehad hebben.quote:Op zondag 13 maart 2011 15:19 schreef MangoTree het volgende:
4-Libyan troops defect near rebel-held Misrata-rebel
[..]
Wat maakt het uit, als het niet gemeend is en er geen prijskaartje aan hangt.quote:Op zondag 13 maart 2011 15:13 schreef MangoTree het volgende:
Hillen: excuses aangeboden
Nederland heeft sorry gezegd tegen Libi, voor voor het schenden van het Libische luchtruim. Dat heeft minister Hillen zondag gezegd in het tv-programma Buitenhof.
De excuses waren volgens Hillen geen voorwaarde voor de vrijlating van drie Nederlandse militairen. Een helikopter van de marine vloog vorige maand zonder toestemming het Libische luchtruim binnen om twee mensen te evacueren. De Nederlandse bemanning werd na de landing gevangengenomen door troepen van de Libische leider Kadhafi. Na twaalf dagen kwamen de drie militairen vrij. Gisteren kwamen ze in Nederland aan.
Dat gedraai van Verhagen gister.
Ik denk dat het deze is http://www.hrw.org/en/new(...)nt-crackdown-tripoliquote:Op zondag 13 maart 2011 15:17 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
( die read link doet het dus niet)
Exact. Vraag me af wat ze nog meer toegezegd hebben.quote:Op zondag 13 maart 2011 15:26 schreef sunny16947 het volgende:
[..]
Wat maakt het uit, als het niet gemeend is en er geen prijskaartje aan hangt.
quote:
thnx! zo te zien wel.quote:Op zondag 13 maart 2011 15:26 schreef MangoTree het volgende:
[..]
Ik denk dat het deze is http://www.hrw.org/en/new(...)nt-crackdown-tripoli
quote:By Mariam Karouny
DJERBA, Tunisia, March 13 (Reuters) - An assault on Libya's rebel-held city of Misrata was stalled on Sunday by new fighting between members of Muammar Gaddafi's security forces, rebels said, but the government denied reports of a mutiny.
Residents said fighting broke out on Saturday after some units of the Libyan leader's force refused to attack Misrata, Libya's third-biggest city and the only place in the west of the country still openly defying Gaddafi's rule. The reports of a mutiny could not be verified because Libyan authorities have not allowed reporters access to the city, which is 200 km (130 miles) east of the capital.
"From the early morning they (the security forces) are fighting among each other. We hear the fighting," Mohammed, one of the rebel fighters, told Reuters by telephone on Sunday. "This division between them came to us from God. Just when we thought the end was coming, this happened. Now we are waiting to see what will happen."
Asked about reports of a mutiny in Misrata, government spokesman Mussa Ibrahim said: "This is rubbish. It is not true." "The army has surrounded the centre of Misrata. They are in the city. Tribal elders are talking to them (the rebels) to surrender," he said in Tripoli.
Misrata residents said they could hear the sound of heavy fighting from a military airfield to the south of the town, where pro-Gaddafi forces have been based. They said there were no clashes between rebels and security forces on Sunday. "The situation in the town centre is very calm. There is no fighting now. People are in the streets to buy what they need," said a spokesman for the rebels who was in the city. "But the problem is on the outskirts of the town. There is shooting among the brigades," he said.
Reports of a mutiny in Misrata, though unconfirmed, will raise questions about the ability of Gaddafi's security forces to press an offensive in the country's east, where the rebels have their biggest stronghold.
Residents had said the main force preparing to attack Misrata was the 32nd Brigade. This is commanded by Gaddafi's son Khamis and, according to military analysts, is the best trained and equipped force available to the Libyan leader.
Gaddafi, in power for four decades, lost control over large swathes of the oil exporting country last month in a revolt against his rule that took some of its inspiration from uprisings in neighbouring Tunisia and Egypt. But in the past week, the momentum has shifted back towards Gaddafi. His forces stamped out a rebellion in Zawiyah, 50 km west of Tripoli and pushed rebels in the east back from an oil terminal they briefly held at Ras Lanuf. (Additional reporting by Hamid Ould Ahmed in Algiers and Maria Golovnina in Tripoli; Writing by Christian Lowe; Editing by Elizabeth Piper)
De Fok!-redactie is stretched. Er gebeurd een hoop in de wereld.quote:Op zondag 13 maart 2011 16:20 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
wat is het hier rustig b.t.w.???![]()
ga ook maar ff weer de hondjes doen , ben benieuwd wanneer die no fly zone onderhand komt, als ie nog komt .....en of het wat gaat uithalen ....
klopt , ik zit ook al af en toe bij japan te posten nu .. yemen was ook weer een en ander bezig - en er gebeurd b.t.w. indd. nog veel meer ,maar ja anders ga ik wel heel erg offtopic - amper bij te houden ) , maar goed ,.. pfff je word er bijna depressief van al die ellendequote:Op zondag 13 maart 2011 16:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De Fok!-redactie is stretched. Er gebeurd een hoop in de wereld.
frisse neus?quote:Op zondag 13 maart 2011 16:27 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
klopt , ik zit ook al af en toe bij japan te posten nu .. yemen was ook weer een en ander bezig - en er gebeurd b.t.w. indd. nog veel meer ,maar ja anders ga ik wel heel erg offtopic - amper bij te houden ) , maar goed ,.. pfff je word er bijna depressief van al die ellende)
ik ga maar ff frisse nieuws halen , lees jullie later weer !
quote:Op zondag 13 maart 2011 16:27 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
klopt , ik zit ook al af en toe bij japan te posten nu .. yemen was ook weer een en ander bezig - en er gebeurd b.t.w. indd. nog veel meer ,maar ja anders ga ik wel heel erg offtopic - amper bij te houden ) , maar goed ,.. pfff je word er bijna depressief van al die ellende)
ik ga maar ff frisse nieuws halen , lees jullie later weer !
hahahquote:
Hippiesquote:Op zondag 13 maart 2011 16:30 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
hahahik zag het ook in 1 x .... erg he , ik ietsie teveel met nieuws bezig , hoe heette dat ook alweer ( hadden we het ook over gehad in egypte topic ) nieuwsverslaving ?
quote:By Maria Golovnina
TRIPOLI, March 13 (Reuters) - The United Nations has asked Libya's authorities to give it access to areas on both sides of its conflict to assess the impact of the violence on civilians, a U.N. envoy said on Sunday.
Hundreds of thousands of people have fled the North African nation since the start of an uprising against Libyan leader Muammar Gaddafi in mid-February. Gaddafi has launched a crushing counteroffensive against the rebels. Civilians in conflict-stricken areas have reported shortages of food, medicine and clean water.
Rashid Khalikov, the U.N. humanitarian coordinator for Libya, told Reuters after arriving in the Libyan capital Tripoli that his mission hoped to gain access to all areas of conflict.
Vroeg ik toen voor in mijn twitterbio!quote:Op zondag 13 maart 2011 16:30 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
hahahik zag het ook in 1 x .... erg he , ik ietsie teveel met nieuws bezig , hoe heette dat ook alweer ( hadden we het ook over gehad in egypte topic ) nieuwsverslaving ?
quote:Jammed into pickups bristling with guns, Libyan rebels took the eastern town of Bin Jawad two weeks ago. It was one of the first big triumphs for the ragtag fighting force, granting them a dose of much-needed momentum. To counter the advance, Muammar Gaddafi hit back hard. Jets and artillery pounded rebel positions and his governments troops surged ahead to retake the town.
Most of Gaddafis troops did, anyhow.
As the battle raged, approximately 20 soldiers refused to fire at the rebels, explicitly disobeying orders. In many other countries, the men would likely have faced disciplinary action, perhaps even jail time. Not in Gaddafis force, however. According to a handful of frontline rebel commanders and tribal leaders, the men were taken to a base just outside the city, bound, and shot.
These executions are just one of many atrocities carried out by the regime in recent weeks. But one significant fact sets this attack apart: the soldiers who were shot were all members of the Ferjan, a large tribe based mainly in Siirt, Gaddafis hometown. And as this struggle wears on, rebel commanders say the decisive battle will indeed come in Siirt, and the support of the Ferjan will be crucial.
Word of the murders quickly spread to the east. In the de facto rebel capital of Benghazi, Faraj Heftar, the 71-year-old head of the Ferjan tribe told NEWSWEEK, Were all angry. This added to our resolve. When the rebels reach Siirt, [the Ferjan] will definitely join them.
So far, the bloody conflict in Libya has been mostly portrayed as a fight between rebel and loyalist forces, but a deeper, more complicated dynamic is emerging that will determine the countrys future: tribes. Under tribal custom, blood must be repaid with blood. That means the execution of the dissident soldiers could turn the entire Ferjan tribe, some 150,000 strong, against the regime in Tripoli.
jaaah die bedoelde ik!quote:Op zondag 13 maart 2011 16:39 schreef Bartholomaeus het volgende:
[..]
Vroeg ik toen voor in mijn twitterbio!
Was iets met infobesitas, infoholic, nieuwsjager etc etc.
http://www.libyafeb17.com(...)ali-hassan-al-jabir/quote:All times are in Libyan local time GMT +2
18:18 Al Jazeera Gaddafi forces bombarding Al Brega and Al Uqaylah right now. Confirmed reports state that Gaddafis troops are in control of the residential areas of Brega, but that these areas will be in the hands of the revolutionaries by nightfall. Gaddafi is bribing the residents of Brega with weaponry and 500 dinars for each person who goes out on a pr-Gaddafi demonstration.
Ja die willen wat goed maken nadat ze in Tunesie Ben Ali tot het eind bleven steunen.quote:Op zondag 13 maart 2011 16:59 schreef MangoTree het volgende:
Frankrijk zet vaart achter vliegverbod Libi
http://s.vk.nl/1859398
London ook zo te zien.quote:Op zondag 13 maart 2011 20:28 schreef rakotto het volgende:
Brega is weer in handen van de Libiers! Zojuist gemeld op AJA.
Als je de pro's bedoelt met Libiers gaat echt fout, als de NFZ er al komt is het te laat ben ik bang.quote:Op zondag 13 maart 2011 20:28 schreef rakotto het volgende:
Brega is weer in handen van de Libiers! Zojuist gemeld op AJA.
Brega is in handen van de revolutie (AJA)quote:Op zondag 13 maart 2011 20:35 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Als je de pro's bedoelt met Libiers gaat echt fout, als de NFZ er al komt is het te laat ben ik bang.
Volgens dit bericht niet.quote:Op zondag 13 maart 2011 20:37 schreef deleriouz het volgende:
[..]
Brega is in handen van de revolutie (AJA)
AJA zei net 5 min geleden dat het in de handen is van de revolutie.quote:Op zondag 13 maart 2011 20:43 schreef yavanna het volgende:
[..]
Volgens dit bericht niet.
9:28pm
AFP reports: The commander of Libya's rebel forces, who were forced to retreat from the coastal town of Brega on Sunday, has vowed to defend the next town of Ajdabiya, describing it as vitally important.
Zou mooi zijn als het klopt, ze hebben veel terrein verloren, maar wie weet komt dat weer anders te liggen als ze o.a. niet aldoor gedwongen worden weg te trekken door de luchtaanvallen.quote:Op zondag 13 maart 2011 20:42 schreef rakotto het volgende:
Libiers als in revolutionairen
Net breaking news: Ze hebben tientallen krijgsmachten van Ghaddafi gevangen genomen in Brega. Ze hebben een val gezet en hun daarmee gevangen.
AJA
Ok.quote:Op zondag 13 maart 2011 20:44 schreef rakotto het volgende:
[..]
AJA zei net 5 min geleden dat het in de handen is van de revolutie.
quote:Op zondag 13 maart 2011 20:56 schreef sunny16947 het volgende:
Misschien zijn die berichten over terugtrekken wel part of het plan van de valstrik.
Ras Lanuf was toch volledig verlaten? Dus ook geen pro-Ghaddafi? Dan kan de oppositie ieder moment weer terug? Lijkt wel Hamburger-hill, Vietnam.quote:Op zondag 13 maart 2011 20:56 schreef sunny16947 het volgende:
Misschien zijn die berichten over terugtrekken wel part of het plan van de valstrik.
quote:http://nl.wikipedia.org/wiki/Hamburger_Hill
Op 11 mei 1969 krijgen de soldaten van het 187th regiment van de 101st Airborne Division opdracht om heuvel 937 in de Ashauvallei, in te nemen. Hun taak wordt bemoeilijkt door zware regenval en kost veel mensenlevens. Op 15 mei krijgen ze de hulp van luchttroepen en wordt een bunker ingenomen. De gewonden worden afgevoerd en de post doorgenomen. De volgende dag gaat de strijd door. Er vindt een veldslag plaats en na een bloedige strijd van tien dagen slagen ze in hun opdracht. Kort nadien komt het bevel om onmiddellijk de heuvel te ontruimen.
Daar was dat wapen depot. Of wat er van over is.quote:Op zondag 13 maart 2011 20:57 schreef MangoTree het volgende:
[..]
Ik snapte deze van AJE ook al niet
9:28pm
AFP reports: The commander of Libya's rebel forces, who were forced to retreat from the coastal town of Brega on Sunday, has vowed to defend the next town of Ajdabiya, describing it as vitally important.
Dan moet ie opschieten want zijn club slagers is uit elkaar aan het vallen.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:08 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Rebellen lijken het momentum en de slag te verliezen, zonder ingrijpen blijft Ghadaffi aan de macht.
quote:https://docs.google.com/d(...)wY/edit?hl=en&pli=1#
Please check the bottom of this document. I included a guide on how you can help us
jam the following frequencies as well
Vertel mij eens die ''speciale'' bron waar jij je informatie vandaan haalt, aangezien dit totaal van de werkelijkheid af zit.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan moet ie opschieten want zijn club slagers is uit elkaar aan het vallen.
Waar haal jij je informatie vandaan? State TV?quote:Op zondag 13 maart 2011 21:20 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Vertel mij eens die ''speciale'' bron waar jij je informatie vandaan haalt, aangezien dit totaal van de werkelijkheid af zit.
Maar goed, je bent dan ook een mongool.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waar haal jij je informatie vandaan? State TV?
Prachtige foto's.quote:
Je vraagt je toch af wat ze dan wel gekregen hebben. Niets lijkt nogal onwaarschijnlijk.quote:Op zondag 13 maart 2011 22:15 schreef MangoTree het volgende:
Libya proposed swapping jets for Dutch prisoners
(CNN) -- The Libyan government tried and failed to swap three captured Dutch military personnel for two Libyan Air Force jets whose pilots defected with their warplanes to the European island nation of Malta last month.
De helicopterquote:Op zondag 13 maart 2011 22:16 schreef yavanna het volgende:
[..]
Je vraagt je toch af wat ze dan wel gekregen hebben. Niets lijkt nogal onwaarschijnlijk.
Ik vraag me af wie er op het moment bewust liegt, Ghadaffi, de rebellen, of beide. Het lijkt er steeds vaker op dat de rebellen valse geruchten verspreiden om later de Ghadaffi's in een hinderlaag te lokken.quote:Op zondag 13 maart 2011 22:57 schreef rakotto het volgende:
Waarom staat er een verkeerd bericht op de Frontpage? Brega is in de handen van de opstandelingen en zij hebben 50+ Ghadaffi mannetjes te pakken gekregen.
Dat kan. Het was maar een relatief klein clubje dat naar het westen ging, en ik weet niet wat er met al die wapens van die wapendepots is gebeurd. Er was wel een explosie, maar dat alles was opgeblazen lijkt me sterk.quote:Op zondag 13 maart 2011 23:12 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
[..]
Ik vraag me af wie er op het moment bewust liegt, Ghadaffi, de rebellen, of beide. Het lijkt er steeds vaker op dat de rebellen valse geruchten verspreiden om later de Ghadaffi's in een hinderlaag te lokken.
Ik denk dat het zelfs met een no-fly zone erg moeilijk gaat worden voor de rebellen.quote:Op zondag 13 maart 2011 23:43 schreef remlof het volgende:
Die no-fly zone moet er nu echt binnen een paar dagen komen, anders kunnen de anti's het shaken vrees ik
Mjah, het westen heeft zolang gewacht met die no-fly zone dat het nu eigenlijk een volledige oorlogsverklaring moet worden... Dat ze ook troepen op de grond moeten gaan aanvallen en kazernes en wapenopslagplaatsen.quote:Op zondag 13 maart 2011 23:55 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Ik denk dat het zelfs met een no-fly zone erg moeilijk gaat worden voor de rebellen.
Nee, gerucht. Is al tegengesproken door Damascus.quote:Op maandag 14 maart 2011 00:01 schreef svann het volgende:
Is het een gerucht of van door meerdere bronnen bevestigd dat Gaddafi Syrische versterking krijgt of heeft gekregen?
Die NATO radarvliegtuigen vliegen daar toch al weer een week rond, dacht ik?
Het is iig niet alleen van Twitter.quote:Op maandag 14 maart 2011 00:01 schreef svann het volgende:
Is het een gerucht of van door meerdere bronnen bevestigd dat Gaddafi Syrische versterking krijgt of heeft gekregen?
dat is een betrouwbare bron.quote:Op maandag 14 maart 2011 00:07 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Nee, gerucht. Is al tegengesproken door Damascus.
Frankrijk lijkt het tenminste wel te begrijpen. Die willen ook o.a. commandocentra van Gadaffi bombarderen.quote:Op zondag 13 maart 2011 23:58 schreef remlof het volgende:
[..]
Mjah, het westen heeft zolang gewacht met die no-fly zone dat het nu eigenlijk een volledige oorlogsverklaring moet worden... Dat ze ook troepen op de grond moeten gaan aanvallen en kazernes en wapenopslagplaatsen.
We hadden nooit zo lang moeten wachten maar nu moeten we er echt full in vind ik, op grondtroepen na dan, vooralsnog.
Ik vertrouw Damascus eerder dan een twitterbericht.quote:Op maandag 14 maart 2011 00:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
dat is een betrouwbare bron.
Ja, maar Nederland en het VK willen vast niet mee daarin.quote:Op maandag 14 maart 2011 00:08 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Frankrijk lijkt het tenminste wel te begrijpen. Die willen ook o.a. commandocentra van Gadaffi bombarderen.
Zoals ik al zei, er was niet alleen een Twitter gerucht, trolleke.quote:Op maandag 14 maart 2011 00:08 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Ik vertrouw Damascus eerder dan een twitterbericht.
Zelfs de VS, die zelf zeer anti-Syrisch zijn, rept met geen woord over deze domme geruchten.quote:Op maandag 14 maart 2011 00:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, er was niet alleen een Twitter gerucht, trolleke.
Juist de UK werkt nauw samen met Frankrijk voor een no-fly zone. Het zijn juist landen als Rusland, China en in mindere mate de VS die nogal terughoudend zijn.quote:Op maandag 14 maart 2011 00:09 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja, maar Nederland en het VK willen vast niet mee daarin.
De VS is een lekkere betrouwbare bron.quote:Op maandag 14 maart 2011 00:13 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Zelfs de VS, die zelf zeer anti-Syrisch zijn, rept met geen woord over deze domme geruchten.
Nederland en VK blijven laf toekijken tot de VS de eerste actie onderneemt, om vervolgens dan jaren lang te lopen zeiken dat de VS het allemaal heeft gedaan en dat het hun schuld is.quote:Op maandag 14 maart 2011 00:09 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja, maar Nederland en het VK willen vast niet mee daarin.
De VS wil juist niet, omdat ze al een oorlog op twee fronten aan het voeren zijn. En omdat het VK en Nederland de meest "transatlantische" EU-lidstaten zijn verwacht ik dat die de meeste bezwaren gaan opwerpen.quote:Op maandag 14 maart 2011 00:43 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nederland en VK blijven laf toekijken tot de VS de eerste actie onderneemt, om vervolgens dan jaren lang te lopen zeiken dat de VS het allemaal heeft gedaan en dat het hun schuld is.
Maar eerlijk is eerlijk, Europa durft geen flikker zonder de VS.
Wat dus wellicht gaat betekenen dat Libi geen steun zal krijgen, noch van Europa, noch van de VS. Erg jammer voor de bevolking daar maar ze zullen het dus uiteindelijk moeten afleggen tegen Khadafi en zijn luchtmacht.quote:Op maandag 14 maart 2011 00:49 schreef remlof het volgende:
[..]
De VS wil juist niet, omdat ze al een oorlog op twee fronten aan het voeren zijn. En omdat het VK en Nederland de meest "transatlantische" EU-lidstaten zijn verwacht ik dat die de meeste bezwaren gaan opwerpen.
Dit geeft eens temeer aan waarom de EU snel een politieke unie moet worden, uiteindelijk zelfs met een eigen legermacht.
Want de belangen van de EU en de US gaan steeds meer uiteenlopen.
Ik wou dat de EU het alleen zou doen, het is onze achtertuin tenslotte, op de NAVO hoeven we niet te rekenen.quote:Op maandag 14 maart 2011 00:57 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Wat dus wellicht gaat betekenen dat Libi geen steun zal krijgen, noch van Europa, noch van de VS. Erg jammer voor de bevolking daar maar ze zullen het dus uiteindelijk moeten afleggen tegen Khadafi en zijn luchtmacht.
De Arabische liga is zeer verdeeld, Assad van Syrie is openlijk een vriend bijvoorbeeld.quote:Op maandag 14 maart 2011 01:56 schreef svann het volgende:
Nu hebben we het wel over de afwachtende EU en VS, maar waarom geen actie van de arabische unie oid?
Of wat meer haast van hun kant om dat te combineren.
Zij zullen toch ook niet echt blij zijn als Gaddafi in het zadel blijft zitten en hen niet langer als bondgenoten beschouwt.
Het komt hem wel heel goed uit.quote:Op maandag 14 maart 2011 05:02 schreef TLC het volgende:
Zo gadhafi blij zijn met die aardbeving in Japan ? immers, de media aandacht verschuift nu massaal naar wat er in Japan allemaal gebeurd en hij kan meer zn gang gaan
Bron: De Pers.quote:Gaddafi in de rebound
Broeder Leider houdt langer stand dan volgens alle verwachtingen - behalve zijn eigen, vermoedelijk - mogelijk was. In Tripoli keert de rust weer, in de rest van het land trekken zijn troepen met succes op.
'Gaddafi, ik houd van hem'
Het lijkt weer even business as usual in Tripoli. Buitenlanders wachten het vervolg niet af. Het is file rijden in Tripoli. Wie bij aankomst een hoofdstad onder beleg verwacht, komt bedrogen uit. Vloekende chauffeurs toeteren als vanouds op de brede boulevards van de mediterrane kuststad tegen voordringers. Kledingwinkels zijn tot in de late uren open. De prijzen zijn weer als voor de crisis begon, verzekert een man in zwart pak in de wijk Dahra. Zelfs goedkoper.
Gaddafi is nooit echt weggeweest
Benghazi is heroverd, Brega is schoongeveegd, er zijn geen gewapende bendes meer en ook Ras Lanuf is bevrijd, de mensen juichen voor Gaddafi. De Libische staats-tv, de spreekbuis van Gaddafi, meldde gisteren elk uur meer overwinningen op de rebellen. Die moeten zich steeds verder naar het oosten terugtrekken, hun zwaarbevochten posities opgeven. Of de berichten waar zijn, weet je nooit, maar een ding is zeker: Gaddafi is terug. Als hij nooit echt is weggeweest.
Gaddafi zelf lijkt nooit te hebben getwijfeld aan zijn positie. Hij heeft nog niet n keer zijn best bewapende en getrainde Khamis brigade ingezet. Volgens journalisten ter plaatse heeft hij bij de herovering van Ras Lanuf het reguliere leger niet eens gebruikt. Zijn strijders zouden jonge vrijwilligers zijn uit de regio waar Gaddafi vandaan komt, ze zijn veelal leden van dezelfde stam.
Zaif
Het echte vuile werk laat Gaddafi opknappen door de vele huurlingen die hij uit Afrikaanse buurlanden heeft gehaald. Een 36-jarige opstandeling die wist te ontsnappen, vertelde al-Jazeera-verslaggevers hoe de Afrikaanse huurlingen plaatselijke bedoeenenstammen dwongen om toe te kijken, terwijl ze de rebellen verkrachtten en daarna hun handen en voeten afhakten.
Hoewel gisteren weer een kolonel van Gaddafis luchtmacht overliep naar de rebellen, heeft Gaddafi de regie nog zeer stevig in handen. Mede met behulp van zijn zoon Saif die door de opstandelingen overigens Zaif wordt genoemd, wat in het Arabisch fraude betekent.
Een fiks deel van Gaddafis allertrouwsten bestaat uit maten van Saif, die hen aan de beste universiteiten in het Westen heeft laten opleiden, op kosten van de Gaddafis.
Het was Saif die in 2006 consultants van de Amerikaanse Monitor Group inhuurde om Gaddafi te rebranden en Libi van zijn pariastatus af te helpen. De organisatie moest Muammar Gaddafi onder meer neerzetten als denker en intellectueel. Gaddafi kreeg daarbij hulp van onder anderen Richard Perle (adviseur van George Bush), filosoof Francis Fukuyama en Bernard Lewis (Brits-Amerikaans historicus).
Respect
En ding konden ze Gaddafi niet bijbrengen: respect voor buitenlandse journalisten, aan wie hij altijd al een broertje dood heeft gehad.
Zondag werden verslaggevers van al-Jazeera doorzeefd met kogels uit een gevechtsvliegtuig terwijl ze richting Benghazi reden. Volgens ooggetuigen was het een gerichte aanslag.
Onzin. Ik zie nergens andere bronnen die ook zeggen dat Benghazi weer in macht van Ghadaffi is. Daarnaast zijn de berichten over Brega ook erg twijfelachtig.quote:Op maandag 14 maart 2011 10:01 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Bron: De Pers.
De kans dat Gaddafi nu nog afgezet gaat worden is in de afgelopen week ontzettend gedaald.
Jouw opmerking is onzin. Allereerst door te veronderstellen dat er geen andere bronnen zijn die aangeven dat Gadaffi aan de winnende hand is terwijl dit ruim en uitgebreid in verschillende mediums besproken wordt. Nota bene heb ik in aantal berichten hiervoor een aantal betrouwbare bronnen opgesomd die dit bevestigen. Het enkele feit dat de stad waaraan jij refeert (nog) niet in handen is van het regime en het gegeven dat dit nog niet eens10% van de totale bevolking is bevestigen je ongegrondheid waarbij ik moet aanmerken dat je onderbouwing ook nog eens ontbreekt.quote:Op maandag 14 maart 2011 10:10 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
[..]
Onzin. Ik zie nergens andere bronnen die ook zeggen dat Benghazi weer in macht van Ghadaffi is. Daarnaast zijn de berichten over Brega ook erg twijfelachtig.
Al ben ik het er wel mee eens dat de rebellen hard achteruit lijken te gaan.
quote:If there is one thing thats clear from the Libyan situation, its that the fog of war is as thick as ever even in the high-tech information age.
Despite the Internet, mobile phones, satellite imagery and countless other means of instantaneous social networking, the early media reports coming out of Libya have been consistently inaccurate.
quote:maandag 14 maart 2011, 10u42* Bron: dpa, belga
De Libische rebellen zouden er naar eigen zeggen in geslaagd zijn om de opmars van de troepen van kolonel Moammar Kadhafi te stoppen in het oosten van het land. De tegenstanders van het regime verklaarden dat ze vannacht de stad Brega herveroverd hebben en daarbij duizend soldaten van Kadhafi gevangen genomen hebben.
s Morgens is dan de meer oostelijk gelegen stad Ajdabiyah (150 kilometer ten zuiden van Benghazi) door regeringstroepen gebombardeerd. De eenheden van Kadhafi hadden in het weekend eerst Ras Lanuf en later Brega en de plaatsen al-Uqaila en al-Bisher ingenomen.
Khadaffi wint steeds meer terrein (RTL)quote:
quote:Rebel forces in Libya say they have re-taken the eastern oil town of Brega, capturing a number of elite government troops and killing others. The statement has not been independently confirmed.
It came hours after the rebels had themselves been driven from the town by air and ground attacks by forces loyal to Libyan leader Col Muammar Gaddafi.
Overlopers werden toch doodgeschoten? Of zou de State TV niet goed op de hoogte zijn?quote:10.28am: Libyan state TV has carried a message today assuring troops who defect to the rebel side that they will receive a full amnesty if they repent, Reuters reports. The military told "all soldiers who have been deceived that there will be an amnesty for every soldier who returns showing regret and hands over his weapon", the TV report said.
A pundit on Al-Jazeera's English services was speculating that this message could be a sign of worry amid widespread defections by military forces unwilling to target their own people.
Daar was te weinig animo voor, ze proberen het nu zoquote:Op maandag 14 maart 2011 11:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Overlopers werden toch doodgeschoten? Of zou de State TV niet goed op de hoogte zijn?
Dus sommige militairen willen niet op burgers schieten, en andere weer niet op hun collega's? Moet niet gekker worden!quote:Op maandag 14 maart 2011 11:54 schreef MangoTree het volgende:
[..]
Daar was te weinig animo voor, ze proberen het nu zo
Werkschuw tuig noemen ze datquote:Op maandag 14 maart 2011 11:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus sommige militairen willen niet op burgers schieten, en andere weer niet op hun collega's? Moet niet gekker worden!
Ik bedoelde eigenlijk dat er te weinig overlopers waren die doodgeschoten wilden worden.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus sommige militairen willen niet op burgers schieten, en andere weer niet op hun collega's? Moet niet gekker worden!
quote:Moslimgeleerden in het rebellenbolwerk Benghazi steunen de strijd tegen de Libische leider Moammar Kadhafi. Onder het bewind van Kadhafi werden ze stevig onder de knoet gehouden; sommigen maakten zelfs kennis met folteringen.
quote:By Luis Sinco, Los Angeles Times
I literally shot from the hip at the front lines Sunday. I had no other choice and did not raise the camera to my eye as retreating rebels abruptly turned their wrath on members of the Western media covering the nearly month-long Libyan uprising.
Amid the chaos and panic at the gates of Ajdabiya, rebel fighters immediately singled me out telling me in no uncertain terms that I should leave.
An irate middle-aged man pushed me back, yelling at me in Arabic while gesturing menacingly with a Kalashnikov held close tightly to his chest. According to my interpreter, he laid the blame for a quick succession of rebel battlefield defeats on photographers and reporters, who had compromised their positions and revealed their lack of weaponry with pictures and words.
His red and bleary eyes bulging, he looked as if he hadnt slept in days. He wore a kaffiyeh scarf tightly wrapped around his head, and his tone was all business. I backed off and shot surreptitiously with a camera hanging from my neck.
I waited a few minutes and again tried to get better access. Again I was told no. As I walked away, a man shouted from the crowd: Go home! You are no longer needed here!
quote:By Daily Mail Reporter
Last updated at 11:46 AM on 14th March 2011
William Hague today said the international community is approaching a 'point of decision' on military intervention in Libya. The Foreign Secretary, who is meeting fellow G8 foreign ministers in Paris tonight, also hinted the Government may consider arming rebels.
'We are now reaching a point of decision, very clearly, on what happens next,' he told the BBC Radio 4 Today programme.
'Clearly a no-fly zone is one of the leading propositions. It isn't the answer to everything but it has been called for by the Arab League and is something which the international community must now consider.'
Hillary Clinton arriving in Paris today ahead of a summit of G8 foreign ministers on Libya
Dat heeft ben ik bang meer te maken met Frankrijk dan wat anders.quote:Op maandag 14 maart 2011 13:03 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Turkije doet nu moeilijk over de no-fly zone, zo word de kans nog kleiner..
Zijn timing is alweer mis.quote:Op maandag 14 maart 2011 13:35 schreef shomila het volgende:
gpdMiddleEast GPD Middle East
Een mogelijke terugkeer van Kadhafi naar deze steden zal gepaard gaan met grootschalige wraakacties resulterend in bloedbad.
2 minutes ago
Ben beetje bang dfat ik te vroeg ben vertrokken. Druk van Kadhafi troepen op steden Ajdabya, Benghazi en Tobruk nemen sterk toe...
17 minutes ago
Lange trip trouwens van Benghazi naar Dubai...Benghazi-Cairo is 1500 kilometer met taxi's, busjes etc, dan vier uur vliegen naar Dubai...
18 minutes ago Favorite Retweet Reply
Ben weer ff in Dubai om even uit te rusten van Libie trip....ga zo m'n kat Oggi ophalen van z'n vakantieadres!
20 minutes ago
Mooi.quote:Op maandag 14 maart 2011 13:46 schreef MangoTree het volgende:
Amerika en Frankrijk beloven no-fly zone
14 maart 2011 13:43 | bnr.nl
Nieuwszender Al-Jazeera meldt dat er een vliegverbod boven Libi komt. Meer nieuws hierover volgt.
De rebellen bewapenen zou hier al enorm bij kunnen helpen.quote:Op maandag 14 maart 2011 13:48 schreef Muridae het volgende:
[..]
Mooi.
Hopelijk zal er ook iets gedaan worden tegen Gadaffi's tankbataljons.
gotta be kidding...quote:Op maandag 14 maart 2011 13:50 schreef remlof het volgende:
Al die Russische 'colega's' maken veelal pro-Kadhafi propaganda, waar rebellen weer geirriteerd door raken.
1 minute ago
Hoofdreden is omdat het slecht gaat met rebellen. Maar ook omdat vooral Russische journalisten alles verpesten met hun..ahum..journalistiek
4 minutes ago
This is the info-war.quote:Op maandag 14 maart 2011 13:50 schreef remlof het volgende:
Al die Russische 'colega's' maken veelal pro-Kadhafi propaganda, waar rebellen weer geirriteerd door raken.
1 minute ago
Hoofdreden is omdat het slecht gaat met rebellen. Maar ook omdat vooral Russische journalisten alles verpesten met hun..ahum..journalistiek
4 minutes ago
Mij bekruipt eerder een gevoel van 'too-little-too-late'. Zoals eerder gezegd, grondtroepen zijn nog een groter gevaar voor de Anti's.quote:Op maandag 14 maart 2011 13:46 schreef MangoTree het volgende:
Amerika en Frankrijk beloven no-fly zone
14 maart 2011 13:43 | bnr.nl
Nieuwszender Al-Jazeera meldt dat er een vliegverbod boven Libi komt. Meer nieuws hierover volgt.
quote:Submitted by Tyler Durden on 03/14/2011 07:41 -0500
Contrary to prior expectations that all No Fly Zone decisions will have to go through the UN, Reuters reports an Al Jazeera update that US, Britain and France have promised East Libyan rebels the imposition of a No Fly Zone. While the latter two were expected, and hardly relevant considering both are quite impotent at actually imposing "any" zone anywhere in the world, the addition of the US, with its USS Enterprise floating in the region, is rather surprising, especially since the nobel peace prize winning teleprompter announced previously how no unilateral invasion (because that is what a No Fly Zone in essence) decisions would be made. More shortly.
quote:Op maandag 14 maart 2011 14:16 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Op AJA werd net door die oppositie-minister verteld dat ze al deels bewapend worden. Al wilde hij niet vertellen door welk land.
Is toch hetzelfde?quote:Op maandag 14 maart 2011 14:20 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Ik denk persoonlijk eerder door Egypte
En/of Frankrijk.quote:Op maandag 14 maart 2011 14:20 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Ik denk persoonlijk eerder door Egypte
En waren sowieso ook al berichten dat Egyptische commando's contact hebben gelegd met de oppositie?quote:Op maandag 14 maart 2011 15:32 schreef rakotto het volgende:
Het moet anders wel via de grensovergang gaan bij Egypte... Het kan ook Oman zijn.
Hier doet ie het gewoon. Of bedoelen ze de website?quote:Op maandag 14 maart 2011 15:52 schreef MangoTree het volgende:
Mar 14 - 2:36 PM:
Libyan state TV website has been hacked! http://ljbc.net/home.php (Digest Report)
Klopt dit?
Ik wist niet of het de officiele website is/wasquote:Op maandag 14 maart 2011 15:55 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Hier doet ie het gewoon. Of bedoelen ze de website?
Edit: idd, website is wel gehacked.
Idd, wel de officile website. Zou nog mooier zijn geweest als ze de revolutionaire vlag als achtergrond hadden gebruikt.quote:Op maandag 14 maart 2011 16:00 schreef MangoTree het volgende:
[..]
Ik wist niet of het de officiele website is/was
Hebben ze min of meer ook gedaan, met rode en groene tekst en de zwarte achtergrondquote:Op maandag 14 maart 2011 16:04 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Idd, wel de officile website. Zou nog mooier zijn geweest als ze de revolutionaire vlag als achtergrond hadden gebruikt.
De grote angst is een tweede Irak, in die zin is de terughoudendheid van het Westen wel begrijpelijk.quote:Op maandag 14 maart 2011 16:06 schreef galtfactory het volgende:
Iets zegt mij dat het Westen een dubbelrol speelt inzake de burgeroorlog want anders kan ik de weigering om de rebellen echt te gaan helpen niet begrijpen.
Voor je het weet is straks alles voorbij,heeft Moammar Mohammed al-Qadhafi gewonnen en
heeft het Westen een unieke mogelijkheid verloren om echt populair te worden in die regio.
Heerlijk!quote:Op maandag 14 maart 2011 15:52 schreef MangoTree het volgende:
Mar 14 - 2:36 PM:
Libyan state TV website has been hacked! http://ljbc.net/home.php (Digest Report)
[ afbeelding ]
Klopt dit?
Dat bedoel ik! Nice!quote:Op maandag 14 maart 2011 16:58 schreef MangoTree het volgende:
Update!
http://ljbc.net/home.php
[ afbeelding ]
Cewlquote:Op maandag 14 maart 2011 16:58 schreef MangoTree het volgende:
Update!
[ afbeelding ]
Tuurlijkquote:Op maandag 14 maart 2011 17:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Cewl![]()
Ik zet m in het Anonops topic ok?
Ah, hij is weer terug.quote:Op maandag 14 maart 2011 16:58 schreef MangoTree het volgende:
Update!
[ afbeelding ]
Baasquote:Op maandag 14 maart 2011 16:58 schreef MangoTree het volgende:
Update!
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 14 maart 2011 16:58 schreef MangoTree het volgende:
Update!
[ afbeelding ]
bronquote:UPDATE 'Westen belooft no-flyzone'
Volgens de Arabische nieuwszender al-Jazeera hebben de Verenigde Staten, Groot-Brittanni en Frankrijk de Libische opstandelingen toegezegd dat er een no-flyzone komt. Het station noemde verder geen bronnen voor het bericht.
Opstandelingen in het oosten van Libi vechten al enkele weken tegen het bewind van Muammar Kaddafi. De laatste dagen winnen de troepen van Kaddafi terrein, onder meer door het veelvuldig inzetten van vliegtuigen.
De rebellen vragen de internationale gemeenschap al langer om de instelling van een no-flyzone.
Update 15:24
Een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Defensie ontkent dat al een besluit over het instellen van de no-flyzone is genomen. "Een no-flyzone blijft wel een optie", stelt de zegsman van het Pentagon tegen de Amerikaanse televisiezender Msnbc.
Voor zover ik mij kan herinneren liggen vrijwel alle Arabische landen met zichzelf in de clinch. Welk Arabisch land zou volgens jou nu in staat zijn om een actie te houden in Libie? Egypte is met zichzelf bezig, Algerije kan amper haar eigen volk in toom houden en is bovendien vriendjes met Ghadaffi. Tunesie is ook met zichzelf bezig en heeft er niet de middelen voor. Marokko heeft het leger gestationeerd langs het volledige zuiden en kan het niet permitteren om even ergens anders een offensief te beginnen. Saoedie Arabie zit met een deel van het leger in Bahrein en is continu de grens met Irak aan het bewaken. Irak is zelf veel te zwak. Wat nog meer?quote:Op maandag 14 maart 2011 01:56 schreef svann het volgende:
Nu hebben we het wel over de afwachtende EU en VS, maar waarom geen actie van de arabische unie oid?
Of wat meer haast van hun kant om dat te combineren.
Zij zullen toch ook niet echt blij zijn als Gaddafi in het zadel blijft zitten en hen niet langer als bondgenoten beschouwt.
quote:Op maandag 14 maart 2011 19:19 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Zo meteen bij RTL Boulevard gaat 't over de Nederlandse militaire actie in Libi. Het zou mogelijk zijn gegaan om Mabel die ze hebben geprobeerd op te pikken
Echt?quote:Op maandag 14 maart 2011 19:19 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Zo meteen bij RTL Boulevard gaat 't over de Nederlandse militaire actie in Libi. Het zou mogelijk zijn gegaan om Mabel die ze hebben geprobeerd op te pikken
Zelfs Boulevard doet 't nu af als een broodje aap verhaal. Dan zal het wel echt absoluut niet kloppen. Het had wel de vreemde gang van zaken kunnen verklaren.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:21 schreef shomila het volgende:
[..]
Echt?
Zoiets heeft hier toch al is in een topic gestaan?
Het zou zomaar kunnen natuurlijk met haar vage vriendjes.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:25 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
[..]
Zelfs Boulevard doet 't nu af als een broodje aap verhaal. Dan zal het wel echt absoluut niet kloppen. Het had wel de vreemde gang van zaken kunnen verklaren.
Ik heb het 'gelukkig' niet kunnen zien. Hadden ze nog iets serieus te melden?quote:Op maandag 14 maart 2011 19:19 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
quote:Op Klokkenluideronline verwijst Paulus naar een artikel in het Zweedse Expressen over de terugkeer van de Zweedse 64-jarige vrouw die medegekidnapt was met de Nederlandse ingenieur.
In dit artikel wordt ook verwezen naar het Libische filmpje van de bemanning; volgens Expressen staat daarop de Zweedse vrouw; een foto waarop de vrouw is afgeschermd wordt daarbij getoond.
Het filmpje, waarbij de vrouw van de foto onafgeschermd te zien is is hier te vinden:
http://www.allvoices.com/(...)tch-marines-is-woman
noot redactie : @ Diever, dank voor uw reactie en is het artikel uit de Zweedse krant Expressen inmiddels ook geplaatst.
http://www.geennieuws.com/2011/03/update-haagse-leugens/ (5 maart)
Gelukkig is z'n fiets COOLquote:Op maandag 14 maart 2011 20:12 schreef MangoTree het volgende:
[ afbeelding ]
Ras Lanuf / Philip Poupin / Cosmos
Weer bijzondere foto's.
Het blijft voorlopig nog bij praten en 'erover nadenken'.quote:Op maandag 14 maart 2011 21:02 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
al iets over de no flyzone beslist ???
was interessant artikel ja , maar die kende ik alquote:Op maandag 14 maart 2011 21:44 schreef MangoTree het volgende:
[..]
Het blijft voorlopig nog bij praten en 'erover nadenken'.
Deze kwam ik nog tegen: Vijf vragen over de no-flyzone (NOS)
Het lijkt er imo steeds meer op dat ze net zo lang wachten met de NFZ tot de strijd is beslist in het voordeel van Kadhafi, alleen om die verdomde olie.quote:Op maandag 14 maart 2011 21:02 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
al iets over de no flyzone beslist ???
het duurd indd echt bizar lang , het is al bijna "te laat "quote:Op maandag 14 maart 2011 21:59 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Het lijkt er imo steeds meer op dat ze net zo lang wachten met de NFZ tot de strijd is beslist in het voordeel van Kadhafi, alleen om die verdomde olie.![]()
De VN en de EU hebben een grotebek, maar doen helemaal niets, omdat ze gewoon de olie willen hebben en daar niet teveel voor willen betalen.
Om ziek van te worden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |